آموزش کاشت بذر جنسینگ

آموزش کاشت بذر جنسینگ
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش کاشت بذر جنسینگ و شرایط نگهداری از آن:
خاک مورد نیاز برای کاشت جنسینگ: ۵٠٪ پیت ماس ٢۵٪ کوکوپیت و ٢۵٪ ماسه که بعد از مخلوط کردن کامل بایستی با محلول سم قارچ و سم حشره کش با دز بالا (به اختیار) شستشو دهید و ٢۴ ساعت در هوای آزاد بگذارید و بعد برای رفع اثرات سم آبشویی کنید و بعد از ٢۴ ساعت آماده برای کاشت هست.

بذرها رو با دست خورد می‌کنیم (بذر اصلی داخل پوسته هست) و سپس با دست روی خاک آماده شده که در سینی نشاء ریختیم پخش می‌کنیم و طوری آب میدیم که کاملاً خیس باشد و تا ۵ روز باید خیس آب باشد و بعد از ۵ روز با آب پاش مثل عکس روی انها آب می‌ریزیم (هر روز) و سپس تا ٣ ماه ادامه می‌دهیم و بعد از سه ماه آبیاری رو شروع می‌کنیم. سم قارچ هم هر پانزده رو یک‌بار باید تا سه ماهگی به صورت آب پاش داده بشه و از سه ماهگی به بعد تا یک‌سالگی ماهی یک‌بار. رطوبت باید تأمین باشه و تا سه ماهگی به آفتاب تند نیاز نداره و معمولاً در گلخانه‌ها با شید ٨٠٪ می‌کارند.
و برای تأمین رطوبت تا دو یا سه ماه روی ان را با پلاستیک می‌پوشانند و فقط قسمتی بابت رد و بدل شدن هوا باز خواهد ماند.

 

معمولاً در ٨ ماهگی از سینی نشاء به گلدان ۶ انتقال داده میشه و در یک سالگی برای تبدیل شدن به بونسای سر این گیاه زده میشه که از ٩٩ ماهگی هم این کار امکان پذیر هست، و ظرف مدت ١٨ ماه به یک پایه بونسای حدود سی گرمی مثل عکس زیر تبدیل می‌شود.

 

جنسینگ به بیماری قارچ حساس هست و در صورت مبتلا شدن ابتدا ساقه چروک و یک‌دفعه گندیده و خراب می شود و معمولاً درمان خیلی سخت و غیر ممکنه و بهترین راه پیشگیری از بیماری با مانکوزب ٨٠٪ هست که ماهی یک‌بار گیاه رو از گزند بیماری قارچ بیمه خواهد کرد.

 

بیماری دوم شپشک آرد آلود هست که بسیار بیماری سمجی هست که بهترین راه پیشگیری به صورت سم پاشی از سموم سیستماتیک هر دو ماه یک‌بار هست.

 

برگ‌های جنسینگ بسیار شبیه ficus microcarpa هست فقط خیلی نازک‌تر و پیوند این فیکوس به راحتی روی جنسینگ امکان پذیر هست و درصدد خرابی پیوند معمولاً نزدیک به صفر هست.

 

البته در دنیای حرفه‌ای این گیاه در رسته بونسای های حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد اما به دلیل زیبایی و رشد عالی و قیمت بسیار ارزان در تمام دنیا طرفدار دارد.

 

کود NPK و کود آهن ماهی یک‌بار کمک شایانی به رشد گیاه می‌کند. و بهترین خاک پیت ماس و ماسه ۵٠/۵٠ هست برای این گیاه.

 

هر دو ماه یکبار باید سر شاخه‌ها کوتاه و هرس شود.سالی یک‌بار باید کل برگ‌ها لخت و هرس شود. که معمولاً بهترین زمان اسفند ماه هست.
هرس کردن سر شاخه‌ها و برگ‌ها کمک شایانی به رشد غده جنسینگ خواهد کرد.

بذر جنسینگ

این بذر خورد نشده هست که هنگام کاشت با فشار دست خورد می کنیم و سپس در روی بستر پخش می کنیم .

آبیاری جنسیگ


سبز شدن بذر جنسینگ

چهار روز بعد از کاشت کم کم جوانه ها ظاهر میشوند بعد از کاشت و روش ابیاری واسپری کردن سم قارچ کش

نگهداری جنسینگ


ریشه جنسینگ

جنسینگ ٢ ساله کاشته شده در
کوکوپیت برای صادرات با برگ اصلی

جنسینگ ١٨ ماهه ٣٠
گرمی اماده فروش و صادرات ، بدون ریشه و برگ

بن سای جنسینگپیوند فیکوس روی جنسینگ ٢/۵ ساله

نویسنده: مهندس جعفرزاده
منبع:میهن کاکتوس
کپی بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

مقالات مرتبط:

 

guest
35 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
arya
arya
۱۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱

سلام خسته نباشی لطفا نحوه پیوند زدن بونسای جینسینگ را توضیح دهید چه فصلی و چه نوع پیوندی؟ اگر با تصویر باشه ممنون میشم.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۱
در پاسخ به  arya

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم میتونید روی مرور گرتون در این زمینه سرچ کنید.

جعفری
جعفری
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۷

سلام ایا درجنوب مثل قشم میتوان درغالب گلخانه ای میتوان انجام داد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۳
در پاسخ به  جعفری

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم ،اگر دما زیاد بالا باشه فکر کنم باید از خنک کننده داخل گلخانه استفاده کنید.

سجاد
سجاد
۲۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۲

سلام شیراز مرودشت چگونه کاشت میشودایا آماده فروشی هست راهنمای کنیدلطفا

کارشناس 2
۲۰ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  سجاد

سلام، نحوه کشت نوشته شده مطالعه بفرمایید، ما فعلا موجود نداریم.

نادر جمالی
نادر جمالی
۹ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۹

سلام

لطفا بفرمائید این همان جین سینگی هست که داروخانه ها و عطاری ها می فروشند؟! من شنیدم ریشه این گیاه هفت سال طول میکشه که قابل برداشت تجاری باشه اما اینی که شما عکس گذاشتین دو ساله خیلی رشد کرده

این با جین سینگ خوراکی فرق داره ؟

کارشناس 2
۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۷
در پاسخ به  نادر جمالی

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم.

ناشناس
ناشناس
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۱

سلام من میخواهم به صورت خوراکی کاشت و برداشت کنم
چی کار کنم

کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۲
در پاسخ به  ناشناس

سلام، در این مورد اطلاعی ندارم.

معین
معین
۳۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۵

سلام
گلدون جینسینگ افتاد, گلدونشو عوض کردم, یسری برگاش زرد شدن رسختن, الان برگ زرد نمیکنه, ولی ننش باریک شده چروک, برای چیه ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۴
در پاسخ به  معین

سلام، بهش شوک وارد شده، جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ابیاری رو کامل انجام بدید وبرای تامین رطوبت روزانه مه پاشی کنید یا برای تامین رطوبت جزیره زیر گلدانی درست کنید، مدتی جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید درست میشه.

اسکندر رضایی
اسکندر رضایی
۵ دی, ۱۳۹۷ ۲۲:۱۲

باسلام لطفا راهنمایی کنید که در مازندران کشت جنسیگ باید گلخانه ای باشد یا هوای آزاد

کارشناس میهن کاکتوس
۵ دی, ۱۳۹۷ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  اسکندر رضایی

سلام، بهتر هست داخل گلخانه کشت بشه چون دمای سبز شدن بذرها بین۲۵_۳۰ درجه هست وتا سه ماهگی نور مستقیم نباید داشته باشند.

میثم
میثم
۱۷ آذر, ۱۳۹۷ ۲۳:۳۱

بذر رو شما دارید یا از کجا میتونم تهیه کنم ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ آذر, ۱۳۹۷ ۰۹:۰۱
در پاسخ به  میثم

متاسفانه نه.

میثم
میثم
۱۶ آذر, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸

باسلام و خسته نباشید اگه من بذر جیسینگ رو تهیه کنم ایا تنه مثل این عکسهایی گزاشتید میشه یا نه ؟اگر نمیشه چکاری باید انجام بدم و اینکه بذر جیسینگ فروشگاه شما داره یا نه؟ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ آذر, ۱۳۹۷ ۱۴:۵۸
در پاسخ به  میثم

سلام. بعد ازرشد باید هرس بشه تا شکل بنسای رو بگیره.حداقل باید دوساله بشه که بتوان هرس کرد.

مهدی
مهدی
۲۵ مرداد, ۱۳۹۷ ۰۷:۵۸

سلام
این گیاه همون تقویت کننده جسم هست که خیلی هم گرونه؟

علیرضا رضایی
علیرضا رضایی
۱۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۷:۱۶

با سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون
اول اینکه لطفا بذرش رو برای فروش موجود کنید و دوم اینکه لطفا برای اموزش بهتر و درک بهتر از مطالب آموزشیتون ویدیوی این آموزش رو هم تو سایت قرار بدید
ممنون

محمد علی صلاتی
محمد علی صلاتی
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۰۹:۰۷

لططفا تهیه بذر وکاشت جنسینگ خوراکی رو راهنمایی کنین

کارشناس میهن کاکتوس
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۷
در پاسخ به  محمد علی صلاتی

سلام.کاشت بذر شون یکی هست فرقی نداره لطفا مقاله رو مطالعه بفرمایید.

مریم چراغچی
مریم چراغچی
۲۱ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۱:۵۳

سلام من یه بن سای فیکوس دارم که هرس کردم وءداشتم تو آب وریشه دادن آیا از اونا میتونم یه بن سای درست کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۲:۰۴
در پاسخ به  مریم چراغچی

سلام.بله میتونید.بنسای کردن فقط صبر وحوصله میخواد هر سال باید شاخه ها وریشه ها رو هرس کنید.

امین
امین
۱۷ آبان, ۱۳۹۶ ۱۳:۳۰

اقا لطفا بگین بذرشو کجا باید تهیه کرد قیمتش چنده بذرش

امیر
امیر
۱۵ آبان, ۱۳۹۶ ۱۴:۱۰

سلام جنسینگ که اموزش دادید همون جنسینگ خوراکی هست؟ که ریشه داخل عطاری میفروشن؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ آبان, ۱۳۹۶ ۱۵:۰۲
در پاسخ به  امیر

سلام.گیاه جنسینگ همون گیاه دارویی هست.با پیوند زدن فیکوس روی گیاه جنسینگ بنسای جنسینگ بوجود میاد.این گیاه بنسای جنسینگ هست.

کامران
کامران
۱۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۴:۵۹
در پاسخ به  امیر

بله ولی اینو هرکی بخوره درجا میره سینه ثبرستون از بس سم بهش زدن

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۰
در پاسخ به  کامران

سلام.خود گیاه جنسینگ سمی نیست ولی وقتی بهش فیکوس رو پیوند میزنن سمی میشه چون گیاه فیکوس سمی هست.هرگز گیاهانی رو که شناخت کافی از سمی بودن و یا نبودنش رو ندارید برای خوردن امتحان نکنید.

سید حمید فرحناک
سید حمید فرحناک
۸ مهر, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۴

سالم خسته نباشی..من میخوام کشت گیاه جنسینگ رو آغاز کنم..مدت ۱۵ سال کارباغبانی میکنم و سرباغبان بودم..آموزش فنی حرفه ای کشت کار گلخانه ای رو دیدم…خواهش میکنم اگه میشه ازچطور تهیه کردن بذر واموزش کامل کاشت این گیاه رو بفرمایید..در مورد نحوه فروش این گیاه رو هم راهنمایی بفرمایی ممنون مشم..متشکرم..از گیلان..رشت

سلام شما اگ گیاه جنسینگ کاشتین من خیلی نیاز دارم لطفا اطلاع بدید میخواستم سفارش بدم اگ موافق هستید
سلام شما اگ گیاه جنسینگ کاشتین من خیلی نیاز دارم لطفا اطلاع بدید میخواستم سفارش بدم اگ موافق هستید