آفت سپردار

آفت سپردار
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آفت سپردار یا Chrysomphalus dictyospermi که به صورت نقاط قرمز رنگ بیشتر در پشت برگها و ساقه های گیاهانی مثل شفلرا دیده می شود.

این آفت از شیره گیاهی تغذیه میکند و روی برگها لک سفید یا قهوه ای ایجاد میکند. بعد چند مدت برگ زرد شده و می افتد و در سطح وسیع گل رو از بین میبرد. این آفت به درختان سیب، هلو، گوجه، زردآلو و ندرتاً گلابی حمله می‌کند. در روی درختان بید، تبریزی، یاس و عده دیگری از درختان زینتی نیز مشاهده شده است.

این آفت به سیب‌های شفیع‌آبادی، شمیرانی، مورو، لاله و به خصوص سیب گلاب بیشترین خسارت را وارد می‌کند. سیب‌های مشهدی و زرد و قرمز لبنانی کمتر آلوده می‌شود.

سپردار واوی سیب به تمام قسمت‌های هوایی درخت سیب از قبیل تنه، شاخه، برگ و میوه حمله می‌نماید.

درختان آلوده دارای برگ‌های کوچک و پریده رنگ، میوه‌های بدشکل و ریز و سرشاخه‌های خشک می‌باشند.

آفت سپردار

آفت سپردار

درمان و پیشگیری :

جدا کردن گلدان مبتلا از بقیه گیاهان
حذف فیزیکی شپشک با کمک پارچه نرم مرطوب
یا برداشتن با گوش پاک کن به راحتی از روی گل حذف می شود.

شپشک سپردار مسری است و به خاطر زرهی که دارد در برابر سموم مقاوم  است و باید از سموم سیستماتیک استفاده شود.
بهترین روش از بین بردن ، حذف فیزیکی
بعد سمپاشی برای از بین بردن لارو و جلوگیری از برگشت دوباره

درمان:
اولین کاری که باید انجام شود جدا کردن کاکتوس آلوده از سایر گیاهان است، سپس اگر تعداد حشره کم است می‌توان حذف فیزیکی کرد و سپس سم‌پاشی را انجام داد.

ولی برای درمان اصلی باید از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کرد. سموم حشره کش از طریق بافت‌های گیاه جذب گیاه شده و وارد شیره گیاه می‌شود و آفت‌های مکنده مانند شپشک ها با تغذیه از شیره گیاه از بین می‌روند.

از سمومی مثل دیمتوات، اتیون، استامی پراید، کونفیدور و پیرتروم می‌توان برای درمان شپشک سپردار استفاده کرد.

به دلیل وجود سپر یا محافظ در اطراف حشره سموم حشره کش تماسی اثر چندانی در نابودی این آفت نخواهند داشت.

درمان شپشک سپردار کاکتوس‌ها

درمان شپشک سپردار کاکتوس‌ها

درمان شپشک سپردار کاکتوس‌ها

پیشگیری:

بهترین راه مقابله با این آفت پیشگیری می‌باشد، مطمئن باشید کاکتوس‌ها نور کافی دریافت می‌کنند، همچنین در هر فصل می‌توان جهت پیشگیری از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کرد.

حتماً باید گیاهانی که تازه خریداری می‌کنید را از نظر وجود افت‌ها کنترل کنید و حدود ۱۰ روز در قرنطینه و به دور از گیاهانتان نگهداری کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
40 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
فروزان
فروزان
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۴

سلام. ممنون از مطلب خوبتون.
گیاه دیفن من شپشک سپردار زده. من پودر استامی پراید دارم اما نمیدونم به چه مقدار با اب ترکیب کنم. میشه لطفا راهنمایی بفرمایید؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  فروزان

سلام، ممنون از شما، ابتدا تهویه محیط رو بالا ببرید بعد تمام قسمتهای الوده شده رو با یک قلمو یا پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد همه ی قسمتهای گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی و ابیاری کنید، مقدار مصرف یک گرم (یک قاشق چایخوری سر صاف) در یک لیتر اب.

محمودی نیا
محمودی نیا
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷

سلام ببخشید من اسم گیاهی رو که نمیدونم از کجا میتونم اسمشو یاد بگیرم املیکیشنی که باهاش بشه راحت کار کرد هست ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  محمودی نیا

میتونید عکس گیاه رو اینجا بفرستید تا راهنماییتون کنیم ویا از این اپلیکیشنها استفاده کنید. Picturethis
، Plantnet

سینا
سینا
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۷

سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس.
تعدادی از کاکتوسام شپشک سپردار دارند. میتونم از سم کنفیدور استفاده کنم؟ به چه صورت و با چه دوزی؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  سینا

سلام، ممنون از شما بله میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف معمولا روی بسته بندی نوشته میشه، برای شپشک سپردار ابتدا باید حذف فیزیکی انجام بدید وتمام شپشک ها رو از روی گیاه جدا کنید بعد سمپاشی رو انجام بدید.

سینا
سینا
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون‌. مقدار مصرفی که روی بسته بندی نوشته شده برای گیاهان مختلفی هستش با دوز های متفاوت که گیاهان زینتی بینشون ذکر نشده.
یه سوال دیگه هم برام پیش اومده کنفیدور سم سیستمیک نیستش مگه؟ پس چه لزومی به حذف فیزیکی هست؟!
ببخشید یکم سوالا زیاد شدن خیلی ممنون ازتون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  سینا

دز مصرف کنفیدور دو در هزار هست، ولی بهتر هست یک در هزار استفاده کنید تا مشکلی برای گیاه بوجود نیاد، بله سیستمیک هست ولی برای اینکه زودتر نتیجه بگیرید بهتر هست حذف فیزیکی انجام بدید. سم تا روی افت اثر بگذاره ۱۴ الی ۲۱روز زمان میبره وتا این مدت افت بیشتر به گیاه اسیب وارد میکنه، برای همین حذف فیزیکی انجام بشه گیاه زودتر بهبود پیدا میکنه.

سمیرا
سمیرا
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

سلام شفلرای من شپشک سپردار گرفته بود یک ماه پیش برگها را با مخلوط اب و قطره کلروپیریفوس سم پاشی کردم و ابیاری هم کردم
۲هفته بعد دوباره تکرار کردم کم شدن ولی بازم هست روی بعضی برگها و ساقه هاش چکار کنم خوب شه ؟رشدش هم خوبه و ۲ هفته یه بار اب میدم بهش ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  سمیرا

سلام، حتما تهویه محیط رو بالا ببرید بصورتی که در محیط هوا در جریان باشه وراکد نباشه، تمام قسمتهای سفیدوپنبه ای رو با یک قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وگیاه رو یک هفته تحت نظر داشته باشید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

هما
هما
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۷

سلام خسته نباشید
گیاه شفلرای من مدتیه اصلا رشد نمیکنه بعد از بررسی پشت چندتا از برگها به نظرم آفتی شپشک سپرداره ممنون میشم عکس رو چک بفرمایید تا مطمئن بشم چه نوع آفتیه

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۱
در پاسخ به  هما

سلام، ممنون، بله شپشک سپر دار هست، ابتدا حذف فیزیکی کنید بعد با محلول حشره کش گیاه رو ابیاری وسمپاشی کنید،متوقف شدن رشد گیاهان در این فصل تا حدودی طبیعی هست با کوتاه شدن روزها گیاهان به خواب زمستانی میرند ورشدشون کاهش پیدا میکنه.

رضا
رضا
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹

سلام وقت بخیر
برای شپکش سپر دار در گیاه بنجامین کنفیدور رو اسپری میکنم ولی ریشه کن نمیشن!! کنفیدور مگه اسپری نیست؟؟ نمیشه به خاک داد که! شما چی پیشنهاد می کنید از بین سم های سیستمیک که بدم و این جووونور دست از سر گیاهم بر داره!؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۶
در پاسخ به  رضا

سلام، برای شپشک سپردار حتما باید ابتدا حذف فیزیکی انجام بدید بعد سمپاشی کنید، حذف فیزیکی نشن از بین نمیرند، چون سپرموجود در بدن افت مانع از اثر سم میشه، بایک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل تمام افتها رو از روی گیاه جداکنید بعد تمام قسمتهای گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید دوهفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید در این دو هفته گیاه رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود مجدد حذف فیزیکی کنید. تهویه محیط رو هم بالاببرید.

مینا
مینا
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۷

سلام. من ۱۲ ساله یک گیاه هویا دارم. چند وقتی هست مبتلا به شپشک اردی شده. و بعضی از قسمتا شیره برگها کشیده شده. ابتدا گیاهو با فشار اب بدون وارد شدن صدمه تمیز کردم و با سم افت کش سمپاشی کردم. خواستم بدونم گیاهم به گلدهی و روال قبلش برمیگرده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۹
در پاسخ به  مینا

سلام، اگر بصورت کامل حذف شده باشند بله مجدد به حالت قبلی برمیگرده سمپاشی رو یک بار دیگر هم بافاصله یک هفته بهتر هست انجام بدید وتامدتی گیاه رو تحت نظر داشته باشید اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید حذف فیزیکی کنید.

لیلی
لیلی
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰

سلام وقتتون بخیر . ممنون که آنقدر با حوصله و کامل جواب سوال سوال هارو میدین. من دو هفته ی پیش یه بونسای هدیه گرفتم که داخل گلدون تنگ ماننده و درپوش هم داره (مثل فضای گلخانه) ظاهراً فروشنده به کسی که بونسای رو برای من خریده گفته بود که درش نباید برداشته بشه و همیشه باید روش باشه، از طرفی گلدون سوراخ نداشت اما ۳ سانت قسمت پایین با ماسه پر شده و فروشنده هم گفته بود هفته ای یک لیوان و نیم آب بدم بهش. من هفته ای یک لیوان آب دادم ولی دیشب دیدم که شیشه ی روش خیلی بخار کرده و وقتی برداشتمش متوجه شدم کرم های فوق العاده ریز سفید در حد یک میلیمتر روی خاک بودند که خیلی هم آروم حرکت می‌کردند چند تا هم کرم قهوه‌ای در حد۳ سانتی متر روی خاک بود . میخواستم بپرسم خاک گلدونم رو باید عوض کنم ؟ و اینکه با توجه به اینکه گلدون سوراخ نداره آیا لازمه که گلدون هم عوض بشه ؟ و اینکه اگه گلدون عوض بشه باز باید همینطور درپوش داشته باشه یا نیازی نیست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  لیلی

سلام، ممنون از توجه شما،چه نوع بنسایی هست؟ اسم گیاه رو میدونید؟ عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،اگر افت داخل خاک زیاد هست بله بهتر هست خاک رو تعویض کنید واز خاک جدید وضدعفونی شده استفاده کنید بهتر هست از گلدانی استفاده کنید که زهکش داشته باشه.آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مریم
مریم
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸

سلام وقتتون بخیر من یک گیاه شلفرا دارم الان متاسفانه برگاش بی حال شده رو ب پایین یکی یکی رو برگاش لکه های قهوه ای درمیاد بعد از چن روز کامل برگ قهوه ای میشه و میافته اصلا گیاهم رو به مرگه باید چیکار کنم ک خوب شه؟ ممنون میشم جواب بدین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۲
در پاسخ به  مریم

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ماهك
ماهك
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱

سلام ممنون میشم به من بگین سم آفت سپردار که روی گیاهم هست چیست ؟ و چی بزنم خوب میشه ؟ با دستمال خیس و الکل تا تونستم جداشون کردم ولی فکر کنم باید سمپاشی بشن ??

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳
در پاسخ به  ماهك

سلام، برای شپشک سپر دار حتما باید ابتدا حذف فیزیکی انجام بدید بعد با سم سیستمیک( گوارشی) مثل ایمیداکلوپراید یا دیمتوات گیاه رو سمپاشی کنید.

محمد خدایاری۷۳
محمد خدایاری۷۳
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱

سلام کاکتوس من ۲ هفته ای هست دچار شپشک سپر دار شده و کل قسمت هاش درگیر شده چیکار باید بکنم که دوباره مثل اولش بشه لطفا منو راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  محمد خدایاری۷۳

سلام، تمام قسمتهای الوده رو بایک قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وگیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید.

شفلراا
شفلراا
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴

شفلرام بخاطر آبدهی زیاد ریزش و زردی برگ‌پیدا کرده بود بعد از خشک کردن خاک ریزش متوقف شد اما ظاهر گلم بسیار زشت شد چون نصف برگها باقی موندن نصفشون ریختن چجوری میتونم گیاه رو احیا و بازیابی کنم که مثل اولش بشه؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۷
در پاسخ به  شفلراا

بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید وقسمتهای پوسیده رو کات کنید وشاخه های فرعی رو هرس کنید وبا محلول قارچ شستشو بدید ومجدد بکارید.

ریحانه
ریحانه
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۵

سلام برا ازبین بردن کرم خاکی درخاک گلدان چه سمی خوبی وچه مقداردرچه مدت مصرف بشه ممنون میشم جوابم بدین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۴
در پاسخ به  ریحانه

سلام، میتونید گلدان رو داخل سطل اب بگذارید خاک کامل خیس بشه کرمها از زهکش گلدان خارج میشه یا میان سطح خاک میتونید از داخل گلدان خارج کنید.

Sandra
Sandra
۲۵ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹

سلام خسته نباشید من یک گلدان شفلرا دارم که سال گذشته خریداری شده و حدود ۶ ماه است بعد از نقل مکان گلدانم کم کم شروع به بی حالی کرد و دو ماه است که نوک برگهایش زرد شده و روی بعضی از برگها حالت چروکیده دارد خاکش رو چند روز پیش عوض کردم .. دلیل زرد شدن نوک برگها از چیست و چطور گلم را تقویت کنم ..ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۷
در پاسخ به  Sandra

سلام، ممنون، قبل از تعویض گلدان نوک برگها زرد بودن یا بعد از تعویض گلدان زرد شدند؟از گیاه عکس واضح بفرستید وترکیب خاکش وابیاری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

اوا
اوا
۱۷ آبان, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۶

با سلام
من یک گیاه شفلرا گرفتم
اما بعد متوجه شدم با وجود خوشحال بودن گیاه ساقه هاش پر افتیه که شبیه همین افت سپر داره
همشون رو تا حد امکان جدا کردم
سم دیازینون فایده داره حالا بزنم؟

و‌اینکه خاک گلدون پر چوب ریز و برگ و شبیه خاک باغچه است
همون خوبه؟یا عوضش کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۸
در پاسخ به  اوا

سلام، بله تمام افتها رو با کمک یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل حذف کنید واز سم دیازینون یا هر سم حشره کشی که دسترسی دارید یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید،نکات ایمنی رو موقع سمپاشی رعایت کنید، نه فعلا خاکش رو تعویض نکنید نیازی نیست.

erfan_pix
erfan_pix
۱۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۵

شپشک سپردار دارن همشون تازم بشون زده پاک میکنم سم سیستمیک میزنم‌اما باز برمیگردن

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۳
در پاسخ به  erfan_pix

تهویه محیط نگهداری رو بالا ببرید، تهویه نامناسب باشه همه گیاهان درگیر این افت میشن.

erfan_pix
erfan_pix
۱۵ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۳

با پنبه الکل پاک کردم از کنفیدور هم استفاده کردم اما موندن همشون
این عکسم امروز پاک کردم با پنبه الکل دقت کنید ی لکه قرمز روش مونده

http://uupload.ir/files/1bhf_img_۲۰۱۹۰۹۰۶_۱۳۴۰۴۹.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۳
در پاسخ به  erfan_pix

سلام، مشکل گیاه چی بود؟ فعلا که گیاه سالم هست ومشکلی در عکس دیده نمیشه.

میلاد عباس نژاد
میلاد عباس نژاد
۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۵

حذف فیزیکیم کردم اما گیاه چروک شد یکباره

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  میلاد عباس نژاد

با چه روشی؟ چه نوع گیاهی هست؟ از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

میلاد عباس نژاد
میلاد عباس نژاد
۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۷

با سلام متاسفانه از سیستمیک هم استفاده کردم هنوز هم هستن

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  میلاد عباس نژاد

سلام، برای از بین بردن این گونه افت اول باید حذف فیزیکی کنید بعد از سم سیستمیک استفاده کنید.