تکثیر سانسوریا از برگ

تکثیر سانسوریا از برگ
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

برای تکثیر سانسوریا از برگ  باید برگ رو جدا کنید و به قطعات پنج سانتی برش بدهید سپس انتهای برش را سم قارچ  زده و  بگذارید یک گوشه یک روزی استراحت کند سپس بکارید در گلدانی حاوی پیت ماس و ماسه و خاک رو در حد مرطوب کردن ابیاری کنید (جوری توی خاک بزارید که یک سانت از انتهای برگ داخل خاک باشه )  به این فرایند به اصطلاح قلمه زدن از برگ میگویند.

sansevieriaتکثیر سانسوریا از برگ

مواردی که باید رعایت کنید:
نور غیر مستقیم
رطوبت محیطی ۵۰تا ۷۰
هر وقت خاک خشک شد با اسپری تامین رطوبت کنید جوری که اب روی برگها نریزد.

رطوبت محیطی بالا و بستر مناسب در ریشه زنی تاثیر زیادی دارد.
بسته به رطوبت سه تا چهار هفته طول میکشد تا ریشه بزنند معمولا یک هفته بعد ریشه زدن جوانه میزنند.

هنگامی که قد جوانه به پنج تا شش سانت رسید میتوانید داخل گلدانی با خاک مناسب سانسویریا منتقل کنید.

 

برای سانسوریا ابلغ هم به همین روش منتها باید قسمت سبز را جدا کنید و فقط حاشیه رنگی داخل خاک باشد.
اگه قسمت سبز با خاک تماس داشته باشد جوانه ها ابلغ نخواهند شد.

برگ سانسوریا

در اولین مرحله برش برگ به قطعات پنج تا هفت سانتی و سپس اجازه میدهیم محل برش خشک شود

 

قلمه سانسوریا
کاشت برگ در بستر مناسب بعد استراحت دادن قلمه ها

 

ریشه سانسوریا
ریشه زایی بعد دو تا سه هفته بسته به دما و رطوبت

 

جوانه زنی قلمه های سانسوریا
جوانه زنی قلمه های سانسوریا

 

کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان
کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان

نویسنده: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
41 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
hmd
hmd
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵

با سلام
برای تکثیر سانسوریا دور زرد (ابلق بهش می گن؟) با روش قلمه برگ:
۱- میشه نوک ۸ بریدن شده از خاک بیرون بمونه و فقط پایه ها را در خاک بگذاریم تا پاجوش ها ابلق بشن؟
۲- در روش برش ۸ در برگ احتمال ابلق نشدن چقدر است؟
۳- چه روشی انجام دهیم تا درصد بالا ابلق شوند؟
۴- قلمه ابلق پا کوتاه با ابلق بلند تفاوت دارد؟
این سوالات برای ماهایی که تو خونه هستیم و یکدونه که بیشتر از این گل نداریم و ریسک و کوشش و خطای زیادی نمی تونیم انجام دهیم.
با تشکر

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  hmd

سلام، کلا قلمه برگ سانسوریای ابلق درصد پایینی احتمال ابلق شدن داره حتی اگر برگ رو بصورت ٨ برش بدید وفقط قسمت ابلق برگ داخل خاک باشه، تنها راه ابلق شدن صد در صد استفاده از پاجوشهای گیاه برای تکثیر هست، احتمال ابلق شدن ده درصد هست خیلی از سانسوریاها زمانی که با برگ تکثیر میشند جوانه ها سبز میشند ودیگه مثل گیاه مادری نمیشند وتنها راه تکثیر این گونه ها استفاده از پاجوش گیاه هست. سانسوریاها گونه هایی مثل شمشیری، کراواتی، ومطبق دارند که این نوع در اکثر واریته ها دیده میشه برای مثال سانسوریا بلک گلد هم نوع شمشیری هم کراواتی وهم به شکل مطبق وپاکوتاه رو داره.

Blhaeri
Blhaeri
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹

سلام ، من سانسوریا قلمه زدم پارسال ، ولی از اون موقع تا حالا پاجوش ندادن و اینکه تقریبا هفت هشت سانتی متر زیر خاکه اشکالی که نداره ؟ و چیکار کنم پاجوش بدن ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
در پاسخ به  Blhaeri

سلام، باید صبور باشید سانسوریاها خیلی زمان میبره تا جوانه بزنند از هفت ماه الی یک سال زمان میبره. میتونید برای اطمینان از پوسیدگی به ارامی از خاک خارج کرده وانتهای قلمه رو بررسی کنید.

Blhaeri
Blhaeri
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

سلام چند ماه پیش چک کرده بودم سالم بودن کامل الانم بخشی که بیرون خاکه کاملا سالمه ، نیاز هس باز هم چک کنم ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  Blhaeri

سلام، اگر سالم هم نیازی نیست فقط باید صبور باشید تا جوانه بزنه، جوانه زدن سانسوریاها زمانبر هست.

mahdi.bkh
mahdi.bkh
۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۴

درود عااااالییییییییییییییییییییی بود

mahdi.bkh
mahdi.bkh
۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۲

درود.
میخواستم بدونم که :
۱: سانسوریا پاکوتاه رو هم باید بذاری پینه ببنده بعد بذاری تو آب یا میشه از همون اول بذاری تو آب
۲: برای ایجاد رطوبت میشه از پلاستیک استفاده کرد؟
۳: اگر میشه باید چند بار در چند روز بهش با اسپری آب بدم؟
ببخشید اگر طولانی شد.

کارشناس میهن کاکتوس
۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۵
در پاسخ به  mahdi.bkh

سلام، اگر میخواهید داخل اب ریشه دار کنید نیازی نیست قسمت بریده شده پینه ببنده، پینه بستن بیشتری برای کشت داخل ماسه وخاک هست،نیازی به کاور کردن نیست. اگر داخل خاک میخواهید بکارید دو الی سه روز یکبار بصورت سطحی سطح خاک رو مرطوب کنید.

علی
علی
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹

سلام خسته نباشی وقت بخیر سانسوریا مهتابی قلمه زدم گذاشتم تو اب الان ریشه زده دقیقا چقدر طول میکشه تاجوانه بزنه ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  علی

سلام، از چهار ماه تا یک سال زمان میبره تا جوانه بزنه باید صبور باشید.

امیر حسین
امیر حسین
۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳

سلام خسته نباشید ببخشید مگه همان لحظه که برگ برش می دهیم وارد خاک کنیم

کارشناس 2
۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  امیر حسین

سلام، ممنون، خیر باید به برگ استراحت بدید تا قسمت بریده شده پینه ببنده، پیشنهاد میکنم برای اموزش کامل مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

یوسف
یوسف
۳ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۷:۵۳

سلام توضیحات عالی بود فقط برای قله زدن ابلق ها متوجه نشدم چه جوری قسمت سبز رو جدا کنیم

کارشناس 2
۳ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۰
در پاسخ به  یوسف

سلام، ممنون، برای برگهای ابلق بهتر هست قسمت سبز برگ رو بصورت ٨برش بدید تا فقط قسمتهای ابلق باقی بمونند وداخل خاک بکارید ،یعنی فقط قسمت ابلق با خاک در تماس باشه قسمت سبز رو کامل کات کنید.

نسرین
نسرین
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۱

سلام، من سانسوریامو چهار سال که به خوبی نگهداری کردم ،حالا تو زمستون موند بیرون و از ریشه گندیده شده،لطفا راهنمایی کنید که طبق مقاله شما تکثیر برگ با ماسه بهتر یا بگذارم تو آب جوشیده سرد تا ریشه بزنه..ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی ناراحت شدم واسش

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۱
در پاسخ به  نسرین

سلام، اگر برگها سالم هستند هم میتونید داخل خاک سبک کشت کنید وهم داخل اب ریشه دار کنید ،اگر داخل اب میخواهید ریشه دار کنید ۲الی۳ سانت از انتهای برگ باید داخل اب بمونه.

بهرامی
بهرامی
۳۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۰

سللم سپاس ازمطالب مفیدتون
سانسوریا ابلق پااکوتاهی دارم که متاسفانه آسیب دیده وشکسته از روزی اینجوری شده شاداب نیست چطور میتونم از طریق برگ تکثیرش کنم یا میتونم همینودوباره توی خاک از اول بکارم دوباره ریشه میزنه
لطفا شرایط تکثیر سانسوریا ابلق پاکوتاه را توضیح دهید

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  بهرامی

سلام، میتونید با برگ تکثیر کنید، برای اموزش تکثیر پیشنهاد میکنم مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید.

ارشیا
ارشیا
۲۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۲:۱۸

سلام
یکی از اقواممون که سانسوریا داشت(که تقریبا پیر بود)به من قلمه سانسوریا رو به صورت دو تا برگ بزرگ از ریشه کند و گفت بذارینیش تو آب چند روز بعد بذاریم تو خاک.در این حال ریشه خوبی داد و جوونه داد و گذاشتم تو خاک.به تظرتون رشد میکنه یا مشکلی پیدا میکنه ولی فعلا سالمه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۷:۱۸
در پاسخ به  ارشیا

سلام، اگر خاک الوده نباشه ومناسب این نوع گیاه باشه،وابیاری منظم انجام بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد.

دیانا
دیانا
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸

اما شما که داخل متن نحوه ی تکثیر نوشتید بین ۳ تا ۴ هفته زمان ریشه زایی زمان نیاز داره

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۸
در پاسخ به  دیانا

اوایل بهار باشرایط نگهداری مناسب زودتر ریشه میزنند با گرم شدن هوا ریشه زنی به تعویق خواهد افتاد.

دیانا
دیانا
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲

سلام وقت بخیر
من حدود دو ماه است که سانسوریا رو قلمه زدم ریشه کنه داخل مخصوص کاکتوس گذاشتم و با اسپری خاکش مرطوب نگه میدارم. محیط هم نیمه سایه است .متاسفانه دیشب ک چک کردم ریشه نکرده بود و اینکه یکی از قلمه ها یه قسمت ش دچار پوسیدگی شده بود.
۱- چرا ریشه نزده؟
۲- اون قامه که کنارش پوسیده شده دیگه امیدی بهش نیست؟
ممنون

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۹
در پاسخ به  دیانا

سلام، سانسوریا برای ریشه زنی به زمان زیادی نیاز داره احتمالا ابیاریتون زیاد بوده که انتهای قلمه پوسیده، میتونید با یک چاقوی تیز واستریل شده تا قسمتی که پوسیده کات کنید وقسمت سالم رو بعد از اینکه قسمت بریده شده پینه بست بکارید اسپری اب هرچهار روز یک بار به اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه غرق اب نشه اگر دما زیاد هست هر سه روز یک بار اسپری اب رو انجام بدید.

Noordel
Noordel
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۱

سانسوریا چند وقت توی اب بمونه ریشه دار میشه واسه کاشت؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ فروردین, ۱۳۹۸ ۰۷:۲۸
در پاسخ به  Noordel

تقریبا یک ماه یا بیشتر،بعد از اینکه ریشه ها ۵سانت شد بهتر هست که به خاک انتقال بدید.

arezoo
arezoo
۲۴ بهمن, ۱۳۹۷ ۰۲:۴۹

سلام
آیا سانس وریاهای کوتاه هم مانند سانس وریاهای بلند گل میدهند؟ اگر گل میدهند بچه شرایطی نیاز دارند؟

کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸
در پاسخ به  arezoo

سلام، همه ی گیاهان گل میدن، گلدهی بستگی به شرایط نگهداری داره، وچند فاکتور مهم که گیاه باید دارای این فاکتورها باشه تا به گل بنشینه. اول حتما باید بالغ باشه،در زمان رشد از نور، ابیاری، کوددهی وخاک مناسب برخوردار باشه وحتما استراحت زمستانی رو سپری کنه تا به گل بنشینه.

مانی
مانی
۶ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۱۸

سلام
بتازگی یک گیاه سانسوریا پایه بلند خریدم و به خونه اوردم.آیا نیاز به کود هم داره؟اصلا کود براش خوبه؟من هم کود سه۲۰ دارم هم از کودهای کاکتوس خودتون گرفتم.کدومش بهتره با چه فاصله زمانی؟
ممنون از توجهتون

کارشناس میهن کاکتوس
۶ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۵۸
در پاسخ به  مانی

سلام. مبارکتون باشه. فعلا نیازی به کوددهی نیست. از بهار شروع به کوددهی کنید از کود مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.ماهی یک بار، یک ونیم گرم در یک لیتر اب.

حمید
حمید
۴ شهریور, ۱۳۹۷ ۲۲:۰۲

سلام
تشکر از مطلب خوبتون
آیا سانسوریا بذر هم برای کشت داره
و اینکه اون سم ضد قارچ که گفتید برای ضد عفونی کردن اسم خاصی داره
با تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۴ شهریور, ۱۳۹۷ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  حمید

سلام. بله سانسوریا هم گل میدن وبذر تولید میکنند ولی بابرگ تکثیر کردنشون راحتر هست برای ضدعفونی میتونید از قارچ کش مانکوزب ویا کاربندازیم استفاده کنید.

روشا
روشا
۱۹ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۵:۰۳

سلام ممنون از سایت باحال و توضیحات کاملتون. برای تکثیر سانسوریا پا کوتاه از طریق برگ حتما باید تو بهار این کار انجام بشه یا هر فصلی میسه اینکارو انجام داد

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۵:۰۷
در پاسخ به  روشا

سلام.ممنون.هر فصلی میشه قلمه برگ زد ولی بهار زود تر ریشه میده وجوانه میزنه.

وحید صداقتی
وحید صداقتی
۲۴ آذر, ۱۳۹۶ ۱۸:۴۶

سلام مطالبتون خیلی جالبه واقعا لذت بردم دستتون درد نکنه

وحید صداقتی
وحید صداقتی