نگهداری و پرورش گل بگونیا

نگهداری و پرورش گل بگونیا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بگونیا دارای بیش از ۲۰۰۰ گونه است  نام علمی Begonia از گیاهان چند ساله است همیشه سبز علفی و گیاهان خزان کننده است که برای برگها و گلهای زیبایشان پرورش داده میشود در این مقاله نگهداری و پرورش گل بگونیا را برای شما عزیزان توضیح میدهیم.
گونه های مختلف بگونیا از گیاهانی به طول چند سانتی متر تا گونه هایی به طول ۳متر تشکیل یافته است.

بعضی از گونه های این جنس به صورت بالارونده است بگونیا گیاهی است تک پایه گلهای نر و ماده بر روی یک گیاه قرار دارد گلهای نر معمولا زیباتر هستند و گلهای ماده را با تخمدان بالشدار میتوان از جنس نر به آسانی تشخیص داد.

گیاهشناسان بگونیا ها را به سه گروه عمده  غده دار ، ریزوم دار  ، ریشه افشان تقسیم می کنند.

 

بگونیاهای ریزروم دار:
بگونیا های ریزوم دار که ساقه های گوشتی زیر زمینی به وجود می آورند و با همین ساقه ها تکثیر میشوند، مثل : بگونیا رکس.

 

بگونیاهای غده دار:
بگونیا های غده دار ریشه های ضخیم دارند که برای تکثیر به کار میرود بگونیاهایی که برگهای درشت دارند در این گروه قرار میگیرند.

 

بگونیاهای ریشه افشان :
ریشه ها در تکثیر این گیاهان کارایی ندارند مهمترین بگونیای این گروه بگونیا سمپرفلورنس است.

پرورش دهندگان بگونیا این گیاه را به دو دسته بگونیا برگی و بگونیا گلدار  تقسیم میکنند.

بگونیای گلدار :
سه نوع بگونیای گلدار وجود دارد  بگونیای غده ای ، بگونیا لورن  ، بگونیا الاتیور

مهمترین انها بگونیا غده ای است که در تابستان و پاییز گل میدهد
بگونیای نوع لورن در زمستان گل میدهد اندازه اش به ۴۵سانت میرسد اگر نوک ساقهای گل رو بکنید پر پشت و زیبا میشود  بگونیا الاتیور سراسر سال گل دارد.

نگهداری و پرورش گل بگونیا :

دما:
به گرمای متوسط نیاز دارد حداقل دما در زمستان ۱۲درجه دما بالای ۲۱درجه سانتی گراد نباشد.

نور:
محل روشن دور از تابش مستقیم افتاب برای نگهداری بگونیا گلدار عالی است.

ابیاری:

ابیاری منظم و کافی میخواهد مخصوصا وقتی در حالت گلدهی است ولی خاک گلدان نباید همیشه خیس باشد رطوبت دوست است اسپری اب محیط اطراف گلدان ، اسپری اب بدون املاح روی برگ و استفاده از زیر گلدانی حاوی اب و سنگریزه میتواند برای تامین رطوبتش مفید باشد.

خاک:
خاک مناسب برای بگونیا گلدار مخلوط مساوی پیت ماس و ماسه

نگهداری و پرورش گل بگونیا

تعدادی از گونه های بگونیا با عکس:

Begonia tuberhybrida pendula

Begonia tuberhybrida pendula

Begonia moccapink

Begonia moccapink

Begonia multifora

Begonia multifora

برای آموزش تکثیر گیاه بگونیا اینجا کلیک کنید

نویسنده :خانم یزدانی
منبع:میهن کاکتوس
کپی بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
61 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمد
محمد
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۹

سلام ممنونم از سایت خوبتون و راهنمایی هاتون
من بگونیام رو با دیازینون سم پاشی کردم بعد از گذشت یک روز هنوز آفات روی برگ و ساقه زنده اند باید بیشتر صبر کنم تا اثر کنه یا این سم روی این نوع خاص از آفات بی تاثیر بوده؟

20210414_165520.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۰
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون از شما، تاجایی که کرمها قابل مشاهده هستند حذف فیزیکی کنید اگر سم دیازینون اثر نداشت از سم سایپرمترین استفاده کنید. مقدار مصرف یک سی سی در یک لیتر اب. رطوبت محیط رو هم کاهش بدید.

محمد
محمد
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام مجدد ممنون از راهنماییتون
سایپرمترین تو خاکش هم می تونم بریزم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون از شما، بله میتونید بصورت محلول، خاک رو هم ابیاری کنید.

لی‌لی سهم
لی‌لی سهم
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۹

سلام.من حدود ده روز پیش دوتا بگونیا عروس، یه بگونیا خالدار، یه بگونیا رکس و یه بگونیا تلما که فک کنم بهش بگونیا موزاییکی هم میگن خریدم.عروسها و خالدار موقع خرید گل داشتن.دو روز بعد خریدشون خاک و گلدونشون همشون رو بجز یکی از عروسها عوض کردم.برای خاکشون پیت ماس رو با یه مقدار ماسه میکس کردم و درحد خیلی کم ورمی کمپوست و پرلیت هم اضافه کردم
فردای تعویض گلدان بهشون کمی کود ضدشوک دادم(حاوی هیومیک اسید،آمینواسید،جلبک،نیتروژن ۱،
فسفر۱۴،پتاسیم۵)
تو این ده روز مجموعا دوبار بهشون آب بدون کلر دادم.جزیره زیرشون گذاشتم.هرروز هم چن ساعت بخور سرد روشن میکنم جایی که گلهام هستن و گذاشتمشون جایی که نور غیرمستقیم متوسط میگیرن.ولی متاسفانه حالشون ب سرعت بد شد.اونایی که گل داشتن بیشتر گلهاشون ریخت.حاشیه برگهاشون کامل خشک شد.مخصوصا بگونیا عروس که حتی حاشیه بیشتر گلهاشم خشک شد و بگونیا موزاییکی که حاشیه بیشتر برگهاش خشک و برگهاش جمع شدن
با توجه به اینکه یکی از بگونیا عروسها که تعویض گلدون نشده حالش زیاد بد نیست مطمئنم علت مشکل پیش اومده برای بقیه تعویض خاک و گلدونه اما نمیدونم که چیکار کنم که از بین نرن.بگونیا عروسه بدحال رو برگهای کاملا خشک شده ش رو جدا کردم و گذاشتمش تو تراس.بنظر میاد یه کوچولو بهتر شده.ولی بگونیا خالدار و رکس و تلما و بگونیا عروسه سالم داخل هستن.
پیشنهادی دارید برای بهتر شدن حال این بگونیاهایی که بخاطر تعویض گلدون آسیب دیدن؟ میترسم همشون از دست برن
یه مورد هم اینکه بگونیا تلما/موزاییکی بجز ساقه های عادیش یه ساقه های افقی هم داشت که رو سطح خاکن و ساقه های عادی ب اونا وصلن.این ساقه های افقی رو موقع تعویض گلدون نمیدونستم باید تو خاک بذارم یا نه. ولی درنهایت تو خاک فرو نکردمشون و رو سطح خاک رها کردم چون اونجوری ساقه های عادی هم دفن میشدن و میترسیدم بپوسن.نمیدونم آیا این باعث آسیب دیدنش شده یا نه.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۰
در پاسخ به  لی‌لی سهم

سلام، بهتر هست گیاهی رو که تازه تهیه میکنید حداقل یک ماه از خریدش بگذره بعد خاکش رو عوض کنید،چون بعداز تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میشه تعویض خاک وگلدان دومین شوک رو به گیاه وارد میکنه واین موضوع باعث بیحال شدن گیاه میشه،فعلا گیاهان رو درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبرای چند روزی کاور کنید تا رطوبت از دست ندن احتمالا موقع تعویض خاک ریشه هاشون اسیب جدی دیدید موقع ابیاری یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید بمرور زمان با محیط وشرایط جدید ادابته بشن بهبود پیدا میکنند.

لی‌لی سهم
لی‌لی سهم
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام. ممنون بابت راهنمایی تون
بله بهتره حداقل یه ماه صبر کنم.اما متاسفانه اکثر گیاهانی که از بازارهای گل میخرم بحدی گلدونشون کثیف و داغونه و خاکشونم پر از کود حیوانی که هرچی با خودم میجنگم که یه ماه رو تحمل کنم نمیشه.مخصوصا که حیوان خانگی دارم و بوی کود حیوانی باعث کنجکاویش میشه.تا حالا برای هیچکدوم از گیاهانی که خاکشون رو همون اول عوض مبکردم مشکلی پیش نیومده بود تا اینکه بگونیاها درس خوبی بهم دادن?
بین بگونیاهام بگونیا خالدار حالش کاملا خوب شده.دو سه تا از برگهای قدیمی تر و همچنین گلهاش ریختن اما الان سه تا برگ جدید داده.بگونیا عروس درحدی داغون شده بود که فک میکردم رفتنیه و کلا ازش قطع امید کرده بودم و بعد از جدا کردن برگها و گلهای خشکش گذاشتمش تو تراس.اما بعد چند روز دیدم گویا بهتره و برگها و گلهای جدید داده و آوردمش داخل.بگونیا رکس بااینکه چندروز کاور کردمش و الانم رو جزیرست اما نه بهتره نه بدتر.هنوز یه تعداد برگ خشک داره اما برگ سالم هم داره و فک کنم بتدریج بهتر شه
اما بگونیا تلما/موزاییکی هرروز حالش بدتر میشه.فک میکنم دیگه امیدی بهش نباشه.حس میکنم بخاطر شکل خاص ساقه های زمینیش اشتباه کاشتمش و شاید باید ساقه های زمینیش هم داخل خاک قرار میگرفتن.درهرحال یه قسمت کوچیک از ساقه ش رو که هم شامل ساقه عادی و هم ساقه زمینی/افقی بود و دوتا برگ داشت رو برای امتحان با کاتر ضدعفونی شده جدا کردم و داخل آب گذاشتم.خیلی سریع ریشه داد اما اون دوتا برگی که داشت دارن خراب میشن.مزاحم شدم سوال کنم با توجه به اینکه
تو آب ریشه داده آیا برگ جدید هم میده یا از بین رفتن برگهاش نشونه این هستن که قلمه موفقیت آمیز نبوده و بندازمش دور؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۷
در پاسخ به  لی‌لی سهم

سلام، بله بگونیاها با برگ هم تکثیر میشند میتونید بعد از ریشه دار شدن داخل اب، داخل خاک بکارید جوانه میزنن ورشد میکنند.

صدف
صدف
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷

سلام گیاه بگونیا را چه طوری تکثیر کنم؟ ساقه ای ک کات میکنم باید حتما برگ داشته باشه؟ و اینکه میشه داخل خاک باغچه کاشت؟ من یکبار ساقه اش رو کات کردم گذاشتم توی اب ولی اصلا جواب نداد..میشه راهنمایی بفرماییدcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  صدف

سلام، از طریق قلمه میشه براحتی تکثیر کرد، بهترین زمان برای قلمه گیری فصل بهار هست، قلمه هایی به اندازه ۷الی ۱۰ سانت میتونید جدا کنید هر قلمه حداقل باید یک الی دو گره (قسمت رویش برگ) در ساقه داشته باشه که جوانه بزنه، هم داخل اب وهم داخل خاک میتونید ریشه دار کنید، خاک قلمه باید سبک ومتخلخل باشه واب رو حفظ کنه تا قلمه براحتی ریشه دار بشه وحتما خاک روباید مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید،خاک باغچه چون سنگین هست وذراتش ریز هست برای ریشه دار کردن قلمه مناسب نیست،از کوکوپیت یا پیت ماس میتونید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید.

پریا
پریا
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱

سلام. خسته نباشید. علت زرد شدن برگ این بگونیا چیه؟ نگهداری در نور مستقیم، گلدان از ابتدای کاشت عوض نشده. اسپری پاشی هم نشده. تقویتی هم داده نشده. ممنون
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  پریا

سلام، ممنون، خاک گیاهتون خیلی سنگین وفقیر هست وبه همین دلیل گیاهتون در حال از بین رفتن هست، میتونید کلا خاکش رو عوض کنید واز خاک مناسب برای این گیاه استفاده کنید ریشه های گیاه رو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید وحتما با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از تعویض خاک اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید،یک ماه بعد از تعویض گلدان گیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید.

P.p
P.p
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹

سلام. خسته نباشید. این بگونیا مدتی در آب نگهداری شده. اون قسمت های سفید روی ساقه چی هست؟ ممنون
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۸
در پاسخ به  P.p

سلام،ممنون، ریشه هستند از اون قسمتها ریشه میخواد رشد کنه ولی انتهای ساقه پوسیده شده میتونید تا قسمتی که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ومجدد ریشه دار کنید.

ریحانه
ریحانه
۱۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷

ما کرج زندگی می کنیم اواخر شبِ روز گذشته از تهران برامون یک عدد گلدان بگونیا ببری آوردن‌. خب هوای کرج نسبت به تهران حدود دو درجه سردتر هست و تقریبا ۵۰ دقیقه هوای متعادل نداشته. این بگونیا از دیشب تا حالا بی حال و بی حال تر شده و برگ هاش افتاده. خاکش تقریبا مرطوب بود با این حال من اندکی آبیاری کردم و توی روز نور کافی بهش رسید چون پشت پنجره گذاشتمش اما نور ملایم داره پشت پنجره. میترسم خشک بشه چه کار کنم حالش بهتر بشه؟
در حال حاضر روش رو با پلاستیک کاور کردم و روی پلاستیک چند تا سوراخ ایجاد کردم. امیدی به نجاتش هست یا خشک میشه؟

http://uupload.ir/files/y7m5_1.jpg

http://uupload.ir/files/tqoi_2.jpg

http://uupload.ir/files/3cxs_3.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴
در پاسخ به  ریحانه

تغییر محیط نگهداری ونوسان دما باعث این مشکل شده،گیاه رو چند روزی کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه،کف گلدان بهتر هست با اب در تماس نباشه،گیاه رو چند روزی در محیطی که دمای ثابت ونور فیلتر شده هست نگهداری کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه. گیاه رو تا حد امکان برای مدتی جابجا نکنید.

لیدا
لیدا
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۰

سلام روزتون بخیر من ۲ تا گلدان ناز یخی پشت پنجره به سمت بیرون نگهداری میکردم که همش یاکریم ها تمام برگ هاش رو میخوردن و خراب میکردن امروز به جای ناز یخی گل ساناز داخل گلدون ها کاشتم با اینکه تیغ دارن اما براشون مهم نیست و میشینن هم سنگ های داخل خاک رو میخورن هم به شاخه ها نوک میزنن! خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید چطوری پرنده هارو دور کنم، بابت تمام زحمت هایی که میکشین و وقت میذارید کمک میکنید خیلی ممنونم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۲
در پاسخ به  لیدا

سلام، ممنون از شما،میتونید روی گیاهان تور بکشید، یا اگر پنجره نرده داره از شید استفاده کنید هم نور فیلتر میشه هم پرنده ها نمیتونند به گیاهانتون اسیب بزنند.

حسین
حسین
۳۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲

سلام بگونیا دو هفته است خریداری کرده ام از ساقه ها شل شده است علت شل شدن ساقه چیست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۷
در پاسخ به  حسین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها وساقه ها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

س
س
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۷

سلام گل بگونیا عروس رو چجوری هرس کنم دراز شده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۶
در پاسخ به  س

سلام، میتونید شاخه هایی رو که زیاد بلند شدند رو بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وداخل اب یا کوکوپیت ریشه دار کنید برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس واضح بفرستید.

e.adeldust
e.adeldust
۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۶

سلام وقتتون بخیر عیدتون مبارک و تنتون سالم
برگهای بگونیا ماکولاتا از نوک سیاه و خشک میشن و میریزن حتی برگهایی که تازه جوونه زدن, با قارچکش آبیاری هم کردم .
شرایط نگهداری:
دما ۲۰ درجه
نور مصنوعی و اتاق شمالی
ابیاری وقتی خاک خشک شد
خاک پیت ماس و پرلیت
چیکار باید بکنم؟
در ضمن امروز بردمش پشت پنجره جنوبی که نور زیاد و فیلتر شده داره.
راهنماییم کنین ممنون میشم.

http://uupload.ir/files/ub16_img_20200327_142019.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۳
در پاسخ به  e.adeldust

سلام، ممنون، همچنین،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،این روزها بدلیل بیماری کرونا به ابهای لوله کشی کلر زیاد میزنند واین نوع اب باعث چنین مشکلاتی در گیاهان میشه، اب رو داخل یک پارچ بدون درب بریزید وکنار گیاه قرار بدید، ۲۴ ساعت بمونه بعد موقع ابیاری با این اب گیاه رو ابیاری کنید.

e.adeldust
e.adeldust
۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۵
در پاسخ به  e.adeldust

اتفاقا همیشه همینکار رو میکنم و از آب جوشیده سرد شده و از شب قبل مونده استفاده میکنم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸
در پاسخ به  e.adeldust

اب جوشیده سرد شده املاحش زیاد هست، اب بخار میشه واملاحش زیاد تر میشه.

e.adeldust
e.adeldust
۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۵
در پاسخ به  e.adeldust

خیلی ممنونم

مه نگار
مه نگار
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۰

سلام من یه بگونیا خالدار گرفتم .از پشت پنجره نور میخوره بهش و ابیاریش منظمه. البته غبار پاشی نمیکنم چون گفته بودن برگهاش قارچی میشه. ولی یکی از بزگهاش داره از نوک کم کم خشک میشه و پیشرفت میکنه. باید چیکار کنم؟
http://uupload.ir/files/0syg_image.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۲
در پاسخ به  مه نگار

سلام، اگر جزو برگهای قدیمی وپایینی هست مشکلی نیست طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،برای تقویت میتونید از کودهای کامل ماهی یک بار یک گرم در داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وگیاه رو زمانی که خاک مقداری رطوبت داره با محلول کود ابیاری کنید.

محسن
محسن
۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۷

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم بهترین ترکیب خاک برای بگونیا خالدار چی هست و از چه کودایی میتونم براش استفاده کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۰
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، بهترین خاک برای بگونیا خالدار خاک سبک با زهکشی بالا است.استفاده از خاک برگ،شن،پیت ماس و پرلیت به سبک شدن خاک کمک میکنن و میتونید این ترکیبات رو با مقداری از خاک باغچه ترکیب کنید تا بستر مناسبی براش فراهم بشه.
این گیاه به پوسیدگی و قارچ حساس است، باید خاکی انتخاب کنید که زهکش مناسبی داشته باشد.برای تقویت در زمان رشد ماهی یک بار از کودهای کامل میتونید استفاده کنید.

امیر حسین
امیر حسین
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۴

سلام من برگ یکی از بگونیا هام رو قلم گرفتم جوانه داده تازه ولی برگ شروع به از بین رفتن کرده طبیعی هست؟من تو خاک کشت کردم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۳
در پاسخ به  امیر حسین

سلام، بله بعد از اینکه جوانه زد برگ مادری از بین میره اگر پوسیده میتونید جدا کنید.

لیدا
لیدا
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۳

سلام روزتون بخیر من ۴ روز پیش گل ایمپیشن خریدم اما امروز متوجه شدم گیاه پژمرده شده؟ پشت پنجره جنوبی گذاشتم و فقط چند ساعت صبح نور خورشید غیر مستقیم میتابه و تا الان یکبار بهش آب دادم و زیر گلدانی هم بعد آبیاری خالی کردم، خاک و زهکش خوبی داره و آفت هم نداره و براش جزیره هم درست کردم اما امروز که دیدم پژمرده شده با فاصله زیاد غبارپاشی کردم! ممنونم میشم اگه اطلاعاتی دارید بگید که دلیل پژمردگی گل چی میتونه باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۵
در پاسخ به  لیدا

سلام، کم ابی یا دمای زیاد باعث پژمرده شدن این گیاه میشه، دما رو چک کنید که از ۲۳ درجه بیشتر نباشه اگر دما زیاد هست به محیط خنکتری انتقال بدید این گیاه سایه ورطوبت دوست هست ،خاکش همیشه باید مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه،در محیط نیمه سایه وخنک نگهداری کنید درست میشه.

سمیه
سمیه
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۷

سلام، گیاه من ساقش خیلی نازک شده، دلیلش چی میتونه باشه
سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مهر, ۱۳۹۸ ۰۸:۱۲
در پاسخ به  سمیه

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

آرزو
آرزو
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۵:۴۸

سلام هر بذری چقدر می باشد

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  آرزو

سلام.منظورتون چه نوع بذری هست؟قیمتها اگر مد نظرتون هست هر نوع بذر قیمتی خاص داره.وقیمتهای درج شده روی سایت برای ده عدد بذر هست.

امیرحسین
امیرحسین
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۷:۴۰

سلام من یک گل بگونیا گرفتم از وقتی که آوردمش برگ هاش لول شدن و گل هاش بی رنگ شدن و میریزد آب هر یک هفته یکبار میدم نور کافی هم داره
چکار کنم؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۷:۵۸
در پاسخ به  امیرحسین

سلام.گیاه رو بجای خنکتری انتقال بدید.بگونیاها تحمل گرمای زیاد رو ندارند ودر اثر گرمای زیاد برگهاشون لوله میشه.ورنگشون پریده میشه.در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید درست میشه.سطح خاک هر وقت خشک شد ابیاری کنید.

سارا
سارا
۲۰ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۶:۳۲

نور کافی بهش میرسه پشت پنجره ی جنوبی گذاشتمش،میترسم خاکشو عوض کنم،داخل همون گلدونیه ک خریدم خاک ریشه زا داره،فقط اینکه کود یک ماه پیش بهش دادم ،کود شیمیایی بدم یا حیوانی؟
چجوری میتونم عکسشو بفرستم؟؟
ممنون از پاسخ

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۷:۳۱
در پاسخ به  سارا

سلام.از کوده کامل سه بیست میتونید استفاده کنید npk20,20,20یکونیم گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یک بار.اگر ریشه ها از زیر گلدون زده بیرون میتونید گلدونش رو عوض کنید.اگر میخواهید از کودهای حیوانی استفاده کنید کود گاوی کاملا پوسیده وضدعفونی شده استفاده کنید. داخل خاکش ترکیب کنید.نصف پیمانه کافی هست.

سارا
سارا
۱۹ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۹:۱۵

سلام وقت بخیر

من یه گل بگونیا دارم ک قبل از اینکه گل هاش بخوان کامل بازشن میریزن

و اینکه یک هفته پیش یکی از ساقه ها سیاه (یه بخشی از ساقه خورده شده )شده بود برای همین جداش کردم

والان دوباره اون اتفاق افتاده

میشه یه راه حل بگید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  سارا

سلام.خاک گلدون روبررسی کنید ببینید حشره ای داخل خاک گلدون نیست؟باز نشدن گلها وریختنشو چند دلیل میتونه داشته باشه.نور کم,ابیاری زیاد,نبود عناصر موجود در خاک.این موارد رو چک کنید واینکه کنار گیاهاتون حشره های ریز شبیه مگس سیاه کوچک یا پشه سیاه حرکت میکنن یا نه.وکود دهی میکنید؟

علي
علي
۴ دی, ۱۳۹۶ ۰۱:۴۵

سلام .وقت بخیر .ببخشید من بگونیا عروس دارم نمیدونم چرا برگ های تازش میریزه

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ دی, ۱۳۹۶ ۰۶:۳۰
در پاسخ به  علي

سلام.چند تا عامل میتونه دلیل ریزش برگها بشه.دمای پایین محیط،نور کم،ابیاری زیاد این سه مورد رو چک کنید ببینید کدومشون براش مساعد نیست.اگه دما پایین هست جای گرمتری انتقال بدید نورش کم هست جای پر نوری انتقال بدید یا ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو کم کنید.

شیرین
شیرین
۷ آذر, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۲

سلام من گل بگونیا تازه خریدم همونجا برام گلدونشو عوض کرد.هرروز یک استکان اب میدمش زیرگلدونیشم هراز گاهی پراب میکنم.روی میزعسلیم گذاشتم خونمون شمالی هس.گل هاش داره میریزه و دورگل هاش سیاه شده.چکاکنم بنظرتون لطفن کمکم کنین.نور چقدمیخاد کجا بذارمش؟پرده هارو بکشم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ آذر, ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
در پاسخ به  شیرین

سلام.دلیل ریزش گلها ابیاری بیش از اندازه هست هر روز ابیاری زیاده وباعث میشه ریشه گیاه بپوسه وگیاهتون از بین بره.ابیاری رو فعلا تا یک هفته قطع کنید وزیر گلدونی رو هم خالی کنید نباید در زیر گلدونی اب جمع بشه.هر وقت اب داشت خالی کنید تا ریشه ها بتونن اکسیژن دریافت کنن.نور زیاد ولی فیلتر شده بهتره براش پنجره جنوبی اگه دارید بزاریدولی نور مستقیم بهش نخوره.از پشت پرده نازک بهتر هست.هر وقت سطح خاکش خشک شد ابیاری کنید.

شیرین
شیرین
۱۰ آذر, ۱۳۹۶ ۱۱:۳۶
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی مچکرم.اگه از طرزنگهداری گل قنسول هم میدونین رلهنماییم کنین.گل قنسولم تازه خریدم داره برگاش زردمیشه ولوله میشه.دوروزی یبار اب میدم پشت پنجره شمالی گذاشتمش ولی پرده ها کشیدس.خونمونم گرمه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آذر, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۰
در پاسخ به  شیرین

سلام.وقت بخیر.نگهداری گیاه بنت قنسول داخل خونه یکم کار مشکلی هست.روزی باید ده ساعت نور داشته باشه حتی در روزهای کوتاه پاییز.خاکش همیشه باید مرطوب باشه ولی زهکش خوبی باید داشته باشه که اب براحتی خارج بشه موندن اب زیر گلدونی باعث پوسیدگی ریشه ها میشه.زرد شدن برگهاش دلیل برابیاری زیاد هست.ابیاری رو کم کنید ولی نزارید سطح خاکش خشک بشه.لوله شدن برگها هم دلیل برگرم بودن محیط وکمبود رطوبت هست دما رو کمی پایین بیارید وروی برگها هر از گاهی اب اسپری کنید.

Hamed
Hamed
۵ آذر, ۱۳۹۶ ۲۱:۳۶

سلام من دو سه شاخه بگونیا از شاخه اصلی جدا کردم الان چطور بکارم
تو خاک ریشه میزنه یا تو آب؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۶ ۲۳:۰۸
در پاسخ به  Hamed

سلام.هم میتونید داخل اب ریشه دار کنید هم داخل کوکوپیت.داخل یک گلدون که با کوکوپیت پر کردید قلمه هایی به اندازه ۱۰الی۱۵سانتی متر رو جدا کنید وداخل کوکوپیت بکارید.بعد از کاشت ابیاری کنید.کوکوپیت تا چند روز اب رو توی خودش حفظ میکنه.گلدون رو یک هفته بعد بردارید اگه حس کردید سبک شده ابیاری کنید دوباره.داخل اب هم میتونید بزارید قلمه ها رو بعد از یک ماه ریشه میزنن.

هدا
هدا
۲۹ آبان, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۶

سلام
گیاه بگونیای من بعد سه روز که به منزل اوردم گل هاش شروع به خشک شدن کرد
گل ها تازه هستن و ساقه ی گل خشک میشه و بعد گل ها.گلدان رو موقع خرید برام تعویض کردن.دلیلش چیه؟و چیکار کنم که گل های جدید بده؟
از پاسختون متشکرم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ آبان, ۱۳۹۶ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  هدا

سلام.بگونیا گیاه حساسی هست.چند علت میتونه داشته باشه.تغییر ناگهانی دما میتونه باعث ریزش وخشک شدن گلها بشه،کمبود عناصر مورد نیاز گیاه داخل خاک.هر دو هفته یک بار کوددهی بکنید از کود کامل npkسه بیست میتونید استفاده کنید دو گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یکبار موقع ابیاری بدید.سعی کنید دمارو ثابت نگه دارید وجای پر نور ولی غیر مستقیم بزارید یعنی نور افتاب مستقیم روی برگهاش نیفته.

سمیرا
سمیرا
۳ آذر, ۱۳۹۶ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام ایدی خودتونو میشه بدید بپرسم سوالاتمو درباره گل بگونیا

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ آذر, ۱۳۹۶ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  سمیرا

سلام.هر سوالی دارید همینجا بپرسید جواب داده میشه اگه عکس از گیاهتون میخواهید بفرستید به شماره تلگرامی که روی سایت هست بفرستید بررسی میشه.وپاسختون همینجا داده میشه.

هلنا
هلنا
۱۱ آبان, ۱۳۹۶ ۲۱:۱۶

سلام من ی بگونیا گرفتم…گل نمیده…فقط من گلدونشو عوض کردم و بزرگترش کردم…

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ آبان, ۱۳۹۶ ۰۱:۱۸
در پاسخ به  هلنا

سلام.بگونیا برای اینکه گل بده به نور زیادی احتیاج داره.جایی بزارید که نورش بیشتر باشه.وفیلتر شده.بگونیاها رطوبت دوستن هر از گاهی روی برگهاش اب اسپری کنید.گلدونش نباید بزرگتر از سایز گیاه باشه.

امیر
امیر
۳۱ خرداد, ۱۳۹۶ ۱۹:۱۲

سلام من یه گلدون بگونیا گرفتم از روزی که اوردم خونه گل هاش شروع به ریختن کرد دیگه گل نمیده سه روز یک بار هم بهش اب میدم ولی هر روز برگهاش میریزه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ آبان, ۱۳۹۶ ۰۱:۵۵
در پاسخ به  امیر

سلام.دلیل ریختن برگهاش تغییر دمای ناگهانی هست.البته چند تا دلیل دیگه هم میتونه داشته باشه.ولی با توضیحات شما دلیل ریختن برگهاش تغییر ناگهانی دما هست وابیاری زیاد.وقتی گیاه اپارتمانی رو میخرید مخصوصا در فصول سرد حتما از فروشنده بخواهید که روزنامه دور گیاه بچسبونه وداخل پلاستیک بزاره.تا هنگام جابجایی ،تغییر ناگهانی دما ،بهش شوک وارد نکنه.ابیاریتون هم خیلی زیاد هست.هر وقت سطح خاکش خشک شد اب بدید.