اسپری آب روی برگ گیاهان، درست یا غلط؟

اسپری آب روی برگ درست یا غلط؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیا اسپری کردن بر روی برگ گلهای آپارتمانی مفید است؟
شاید برای خیلی از علاقه‌مندان گل و گیاه این سؤال پیش آید که آیا اسپری یا مه پاشی آب بر روی برگهای گیاهان مفید است. یا مضر؟

واقعیت این است این کار میتونه هم مفید باشه هم مضر. برای گیاهان مناطق مرطوب مانند کاج مطبق اسپری آب روی برگ‌ها می‌تواند مفید باشد ولی برای گیاهان منطق خشک مانند کاکتوس‌ها نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری‌های قارچی شود.

پس بهترین راه، شناخت نیاز رطوبتی گیاهانی است که نگهداری می‌کنیم.

گزینه بهتر از اسپری آب بر روی برگها، ایجاد بخار سرد با دستگاه بخار ساز است. این بخار می‌تواند رطوبت هوای اطراف گیاهان را بالا ببرد.

با قرار دادن چند ظرف آب در اطراف گیاهان نیز می‌توان تا حدود زیادی رطوبت لازم را تأمین کرد که هم کار کم هزینه است و هم مفید.

 

چند نکته:

  • از آب بدون املاح برای اسپری استفاده کنید. آب مقطر بهترین آب برای این کار است.
  • در فصل سر سال آبیاری کم شود
  • هرگز زیر آفتاب بر روی برگ گیاهان آب اسپری نکنید
  • از آب پاش تمیز و مناسب استفاده کنید
  • اسپری کردن با برنامه انجام شود
  • دمای آب با دمای محیط یکسان باشد. از آب سرد یا گرم استفاده نشود
  • کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی به اسپری آب نیازی ندارند
  • حتماً شرایط و نیازهای گیاهان خودتان را مطالعه کنید

 

مزایای اسپری آب بر روی برگ گل‌ها:

  • برای گیاهان رطوبت دوست باعث شادابی برگها می‌شود
  • افزایش نسبی رشد گیاه
  • تمیز شدن برگه از گرد و خاک

 

معایب اسپری آب بر روی گیاه:

  • ایجاد لک بر روی برگ
  • احتمال سوختگی برگ‌ها اگر در زیر آفتاب انجام شود
  • آبیاری زیاد می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های قارچی شود
  • در صورت استفاده از آب با املاح زیاد ممکن است منافذ تنفسی برگ بسته شود
  • فلوراید و کلر موجود در آب باعث سوختگی گیاهان می‌گردد
  • املاح موجود در آب و سختی فراوان آن باعث کدر شدن سطح برگ گیاهان می‌گردد.

 

همه گیاهان برای زنده ماندن نیاز به تنفس دارند و این چیزی نیست جز جذب اکسیژن از روی منافذ برگ.

در واقع گیاه باید تنفس کند تا عملیات فتوسنتزی که به ساخته شدن مواد آلی منتهی می‌گردد شکل بگیرد. این تنفس و تبادل گاز از طریق روزنه‌ها و عدسک‌ها صورت می‌گیرد. در هر صورت ما کلاً دو نوع تنفس در گیاه داریم تنفس عادی و تنفس فتوسنتزی. در هر صورت در هر دوی اینها روزنه‌های هوایی تحت تأثیر ساعت زیستی گیاه نیز قرار می‌گیرد. کلاً این روزنه‌ها در اغلب گیاهان طی روز، باز و هنگام شب بسته می‌ماند.

نکته جالب اینکه، در گیاهان مناطق گرمسیر و خشک مانند کاکتوس‌ها و ساکولنتها، روزنه‌ها اغلب طی روز بسته‌اند و هنگام شب باز می‌شوند گیاهان در این مناطق، که شدت نور خورشید و دمای محیط آنقدر بالاست که اگر روزنه‌ها در طول روز باز بمانند، گیاه مقدار زیادی از آب میان بافتی خود را از دست می‌دهد و جبران این آب از دست رفته برای گیاه تقریباً غیر ممکن است، ولی در هنگام تاریکی هوا که دما پایین و رطوبت نسبی محیط بالا می‌رود روزنه‌های (آبی) شروع به تعریق می‌کنند تا آب اضافی گرفته شده از آوندهای (تراکئیدهای) چوبی را تبخیر کنند و وقتی روی برگ‌های گیاه آبیاری بارانی شود این روزنه‌ها مسدود می‌شوند توسط آب آبیاری و روزنه‌های آبی گیاه نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند،

تازه اگر در روزهای گرم و داغ تابستان باشیم هم که سلول‌های محافظ روزنه‌های هوایی که در نور خورشید و گرمای محیط در صبح روزنه‌ها را بسته بودند حال در شب روزنه‌ها برای تنفس و در نتیجه برای تثبیت CO2 باز شده‌اند در اثر آبیاری بارانی و قطرات آب روی برگها مسدود می‌شوند و عمل حیاتی تنفس مختل می‌گردد این مطالب در مورد آبیاری بارانی و اسپری کردن آب بر روی برگ‌هاست نه آبیاری سطح خاک، پس سعی کنیم هرگز هنگام تاریکی و در شب روی برگ‌های گیاهان آپارتمانی آب اسپری نکنیم چرا که مجاری تنفسی گیاه بسته خواهد شد.

و اینکه در برخی مواقع مشاهده گردیده استفاده از روغن ولک را جهت براق نمودن گیاهان توصیه می‌کنند که این خود اشتباه بسیار بزرگی است. چرا که کلیه منافذ تنفسی را می‌بندد و دیگر راهی برای تنفس گیاه فراهم نمی‌گردد.

اسپری آب روی برگ گل

خلاصه اینکه برای اینکه برگ‌های گیاهان شادابی داشته باشیم و دخالتی در امر فتوسنتز گیاه نداشته باشیم اسپری آب بر روی برگها را به صورت اصولی و در موارد نیاز انجام دهید.

اسپری و مه پاشی آب روی گیاه

منبع: میهن کاکتوس

 

پایان

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
36 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
زهرا
زهرا
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۵۵

سلام ایا برگ های گیاه پپرومیا به آبیاری نیاز داره؟ از زمانی که برگ هارو مرطوب میکنم برگ ها خشک و رنگ پریده شدند.

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷
در پاسخ به  زهرا

سلام، برگهای پپرومیا حالت چرمی دارند واسپری اب روشون مشکلی بوجود نمیاره مگر اینکه در نور مستقیم مه پاشی کنید. از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید وزمانی که روی گیاه نور نیست مه پاشی رو انجام بدید.

سینا
سینا
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۶

سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس.
در مقاله گفتید که استفاده از روغن ولک باعث بسته شدن منافذ تنفسی گیاه میشه و براش مضر هست. اگر برای دفع آفات مجبور به استفاده از روغن ولک باشیم چه کاری باید انجام داد تا گیاه کمتر آسیب ببینه؟ میزان ماندگاری این روغن روی گیاه تا چند وقت هستش؟ برای کاکتوس هم میشه استفاده کرد در صورت لزوم؟

کارشناس 1
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۰
در پاسخ به  سینا

سلام، ممنون، از روغن ولک میتونید برای دفع افات بصورت پیش بهاره وبهاره وتابستانه استفاده کنید، این نوع روغن با گرم شدن هوا تبخیر میشه واز بین میره. دوره کارنس این نوع روغن چهار هفته هست، بهتر هست برای انواع قلمه وگیاهان حساس وگیاهانی که تازه کشت شدند مصرف نشه.

نسیم
نسیم
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷

سلام .من گل ماداگاسکار خریدم فروشنده گفت تابیتونا هر روز دوبار اسپری کنم اما همسرم میگ گفت روزی یک بار شک دارم میشه راهنماییم کنید

کارشناس 2
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۷
در پاسخ به  نسیم

سلام، نیازی نیست حتما روی برگها اب اسپری کنید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید کافی هست ،میتونید از جزیره زیر گلدانی برای تامین رطوبت محیط استفاده کنید،اسپری بیش ازاندازه اب روی برگهای گیاهان باعث بیماری قارچی میشه.

سپهر
سپهر
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۷

سلام خسته نباشید من داخل اپارتمان گلهای بزرگ و خاص دارم میخواستم بدونم چه تقویتی یا مکملی بهشون بدم تا همیشه شاداب و سرحال باشن ممنون اگه جواب بدید

کارشناس 2
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۰
در پاسخ به  سپهر

سلام، ممنون، برای شادابی ورشد بهتر تنها کودهی کافی نخواهد بود باید گیاهان از خاک مناسب ونور کافی وتهویه ورطوبت ودمای مناسب وابیاری منظم هم بهرمند باشند، در کنار این شرایط ایدال کوددهی هم گیاه رو تقویت خواهد کرد میتونید از کودهای کامل ۲۰،۲۰،۲۰npk ماهی یک بار در زمان رشد گیاهان استفاده کنید،اگر گیاهانتون ابلق هستند از کود ۳،۱۱،۳۸ میتونید استفاده کنید ،مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

سیما
سیما
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۶

سلام
ممنون از اینکه وقت می‌ذارین
من یه گلدون دم روباهی خریدم ولی متاسفانه بعدش خوندم که برای اینکه پرپشت باشه به آفتاب نیاز داره. گیاه رو به اجبار نزدیک پنجره شمالی گذاشتم. نور خوبی داره ولی آفتاب نداره. چه راهی می‌تونید پیشنهاد کنید برای نگهداریش؟ و دیگه اینکه جایی خوندم که آب‌پاشی نباید بشه درسته؟

کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  سیما

سلام، ممنون از شما اگر کمبود نور دارید میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید،بله بهتر هست روی کاکتوسها اب ریخته نشه.

رسول
رسول
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸

سلام.ببخشید میشه برگ و ساقه نخل ماداگاسکار را با اب اسپری کرد؟

کارشناس 1
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲
در پاسخ به  رسول

سلام، بله میشه ولی بهتر هست در طول روز انجام بشه تا اب زودتر بخار بشه ومدت زمان زیادی روی گیاه باقی نمونه.

alir85fz
alir85fz
۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۹

سلام سوال من خیلی با موضوع مرتبط نیست
من تازه پیتوس خریدم اما مورچه ها میرن داخل خاک یه سم هم گرفتم زدم ول بعد چند ساعت دوباره میرن توی خاک
من چکار کنم ؟

کارشناس 2
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۴
در پاسخ به  alir85fz

سلام، با سم حشره کش سایپرمترین یا هرنوع سم حشره کشی که دارید،(یک سی سی دریک لیتر اب) محلول درست کنید وگلدان رو چند دقیقه داخل محلول قرار بدید، بصورتی که محلول تا سطح خاک بیاد، بعد از داخل محلول خارج کنید وگلدان رو روی یک سبد بگذارید تا اب اضافی خارج بشه با این روش از بین میرند.

alir85fz
alir85fz
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از سایت خوبتون

علیرضا
علیرضا
۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۲

سلام روی پتوسم خاک گرفته چکار کنم ؟ مه پاشی کنم یا با دستمال تمیز کنم
اگه میشه بگید شب باید بزنم یا صبح
ممنون

کارشناس 2
۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۲
در پاسخ به  علیرضا

سلام، با هردو روش میتونید پاک کنید مشکلی نیست یا اگر گیاه قابل جابجایی هست میتونید در فضای باز ودر محیط سایه برگهارو با اب ولرم شستشو بدید.

سلماز
سلماز
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۶

سلام گیاه پدیلانتوس دارم که خیلی کوچیکه ۶-۷ تا برگ داره
رو برگ هاش خاک گرفته
چون خیلی حساس هست نمیدونم چطور برگهاشو تمیز کنم؟
رطوبتم نداریم تو خونه لطفا راهنمایی میکنید
ممنون از تایمی که میزارید

کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸
در پاسخ به  سلماز

سلام، ممنون از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

سلماز
سلماز
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۳
در پاسخ به  سلماز

سلام ممنونم در خصوص گیاه پدیلانتوس از چه طریق عکسش رو برای شما ارسال کنم؟

کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۷
در پاسخ به  سلماز
Amirhosein
Amirhosein
۷ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۱۲

با سلام آیا گیاه شفلر نیاز به آبپاشی روی برگ هاش داره یا ن؟؟

کارشناس 2
۷ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۵
در پاسخ به  Amirhosein

سلام، اگر دما زیاد بالا باشه ورطوبت محیط کم باشه میتونید هفته ای دو بار روی برگها مه پاشی کنید.

گل
گل
۲۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲

برای این میخوام گیاهامو تمیز کنم ک تنفسش بهتر بشه آخه خیلی خاک گرفتن اگه راه درستشو بگین خیلی ممنون میشم
خیلی ممنون

گل
گل
۲۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۶

سلام
برگهای گیاهان رو چطور تمیز کنیم برگهای سانسوریا و شامادورا و اسپاتی خاک گرفتن ی جا خوندم ک از ترکیب آب و شیر استفاده کنیم اما به نظر شما قارچی نمیشه؟ اگه راه بهتری مد نظرتونه لطف میکیند بگید

کارشناس 1
۲۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  گل

سلام، میتونید از ترکیب مساوی اب وشیر کم چرب ویا اب وسرکه استفاده کنید نه مشکلی پیش نمیاد اتفاقا پاک کردن برگها با محلول اب وشیر کم چرب از قارچی شدن برگها جلوگیری میکنه. محلول رو داخل ظرفی درست کنید ویک دستمال نرم رو داخل محلول بگذارید اب اضافیش رو بگیرید وبرگهای گیاهان رو پاک کنید. هفته ای یک بار انجام بدید کافی هست.

مهناز
مهناز
۱۴ مرداد, ۱۳۹۸ ۰۳:۴۸

سلام ببخشید من پتوسمو بابو روغن بادستمال برق انداختم بعدشروع به زردشدن کرد امشب بااب و صابون شستمشون شما میگید شب نکنید اینکارو الان من چیکار کنم توروخدا راهنماییم کنید

کارشناس 2
۱۴ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۱
در پاسخ به  مهناز

سلام، بهتر هست بعد از شستشو با اب وصابون برگهارو با یک دستمال نرم خشک کنید مشکلی پیش نمیاد. استفاده از روغن برگها رو براق میکنه ولی روزنه ی برگها رو مسدود میکنه وگیاه نمیتونه تنفس داشته باشه برای همین برگها زرد میشن.

حمید رضا
حمید رضا
۲۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۰۴:۵۷

شما توی سایت فرمودید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. من قبل از اینکه مطلب شما رو بخونم این کار رو انجام دادم و تاثیر وحشتناک مخربی داشت. بعد از ۲ هفته روی‌ گیاهان لایه ی گچی مانند پدیدار شد که قابل تمیز کردن هم نبود و گل های ما تا مرز خشک شدن رفت. حتی گرد حاصل از دستگاه بخور سرد به سختی و با جرم گیر از روی شیشه ی میزی که بر روی آن قرار داشت پاک شد. ببینید سر‌ نفس برگ ها چه بلائی میاره

کارشناس 1
۲۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
در پاسخ به  حمید رضا

باید از اب مقطر داخل دستگاه استفاده کنید وبصورت متناوب بخور رو استفاده کنید، مداوم استفاده بشه این مشکلات هم پیش میاد.

امیر
امیر
۲۰ بهمن, ۱۳۹۷ ۰۱:۰۶

سلام.وقت بخیر.
روی پتوس ابلق باید اسپری کنیم؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۴
در پاسخ به  امیر

سلام، اگر محیط نگهداری گرم باشه ورطوبت کافی نداشته باشه میتونید بصورت مه پاشی ،روی برگها اب اسپری کنید.

حسینی
حسینی
۲۸ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۲۳

با سلام و خسته نباشید. برای رهایی از پشه هایی که به گیاه آپارتمانی بخصوص گیاهانی که نیاز به آبیاری و آبپاشی دارند مثل بنجامین و بن سای چه پیشنهادی دارین.

کارشناس 1
۲۸ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۴۵
در پاسخ به  حسینی

سلام. میتونید کنار گیاهان کارت زرد نصب کنید حشرات به کارت چسبیده واز بین میرن.

علی آصفی
علی آصفی
۱۲ آذر, ۱۳۹۶ ۱۷:۴۹

دوست عزیز با سلام و عرض ادب
پاشیدن محلول آب و روغن ولک را جناب آقای مهندس بهادری فر معروف پیشنهاد کردند

کارشناس 1
۱۲ آذر, ۱۳۹۶ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  علی آصفی

سلام وقت بخیر.ممنون از توجهتون.اسپری محلول اب با روغن وولک برگها رو تمیز وبراق میکنه ولی این کار برای مدت طولانی توصیه نمیشه چون روغن ولک روزنه برگها رو میبنده ومانع ازفتوسنتزوجذب نور میشه.بهتره این کار مداوم نباشه.برای تمیز کردن برگهای گیاهان بهتر هست از اب مقطر ودستمال نرم استفاده بشه.