تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر

تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر : بهترین زمان برای تعویض گلدان و خاک بونسای ها قبل از شروع فصل رشد می باشد. برای اکثر گونه های بونسای اواخر زمستان و اوایل بهار زمان مناسبی برای تعویض گلدان است. از انواع ترکیب خاک میتوان برای بونسای ها استفاده کرد. معمولا از خاک معمولی همراه کوکوپیت و پیت ماس استفاده می شود.

تعویض گلدان بونسای
۱-تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاهان اواخر زمستان و اوایل بهار است که درختان وگیاهان در آغاز رویشی دوباره هستند.

 

تعویض گلدان بونسای
۲- با آماده کردن ابزار لازم و گلدان و خاک مناسب درخت گلدان بن سای را از زیر سیم های استحکام درخت که به ریشه بسته شده با سیم چین قطع می کنیم.

 

۳-توسط داس یا چاقو به آرامی کناره گلدان که ارتباط با خاک وریشه دارد جدا می کنیم
۳-توسط داس مخصوص یا چاقو به آرامی کناره گلدان که ارتباط با خاک وریشه دارد جدا می کنیم.

 

۴-چنانچه گیاه ریشه موی خوبی تولید کرده باشد با یک حرکت آرام از تنه گرفته ودرخت را بالا می کشیم ودرخت از گلدان بیرون می آید در غیر این صورت با برعکس کردن گلدان وضربه درخت را در می آوریم
۴-چنانچه گیاه ریشه موی خوبی تولید کرده باشد با یک حرکت آرام از تنه گرفته ودرخت را بالا می کشیم ودرخت از گلدان بیرون می آید در غیر این صورت با برعکس کردن گلدان وضربه درخت را در می آوریم.
۵-توسط یک چوب ویا چنگال خارک های دور وبر ریشه واطراف طوقه درخت را خارج وتقریبا ریشه را عریان می کنیم
۵-توسط یک چوب ویا چنگال خاک های دور وبر ریشه واطراف طوقه درخت را خارج وتقریبا ریشه را عریان می کنیم.

 

۶-قسمت های بلند ریشه را هرس وکوتاه می کنیم در هر بار از هرس ریشه ۳۰٪ یا ۲۰٪ ازریشه را بیشتر هرس نمی کنند که به گیاه شوک وارد نشود هرس ریشه قدرت رویشی گیاه را کم می کند وباز دارنده است
۶-قسمت های بلند ریشه را هرس وکوتاه می کنیم در هر بار از هرس ریشه ۳۰٪ یا ۲۰٪ ازریشه را بیشتر هرس نمی کنند که به گیاه شوک وارد نشود هرس ریشه قدرت رویشی گیاه را کم می کند وباز دارنده است.

 

۷-تورےزهکش هاےگلدان راآماده مےکنیم واقدام به نصب(مش)درگلدان جدید مےکنیم وتوجه داشته باشیم که درپرورش بونساےزیاد سایز گلدان جدید رابزرگتر انتخاب نمےکنند همان سایز یااندکےبزرگتراز قبلےاست
۷-توری زهکش های گلدان راآماده میکنیم واقدام به نصب(مش)درگلدان جدید می کنیم وتوجه داشته باشیم که درپرورش بونسای زیاد سایز گلدان جدید رابزرگتر انتخاب نمی کنند همان سایز یااندکی بزرگتراز قبلی است.

 

۸-معمولا گلدان های مخصوص پرورش بن سای دارای دو یا چندین سوراخ زهکش هستند که آب اضافه در هنگام آبیاری را دفع بکنند
۸-معمولا گلدان های مخصوص پرورش بن سای دارای دو یا چندین سوراخ زهکش هستند که آب اضافه در هنگام آبیاری را دفع بکنند.

 

۹-سیمی نسبتاً بلندی را برای استحکام وبستن ریشه درخت به گلدان از سوراخ های زهکش گلدان رد می کنند وتوسط این سیم از تکان خوردن گیاه جلو گیری می شود
۹-سیمی نسبتاً بلندی را برای استحکام وبستن ریشه درخت به گلدان از سوراخ های زهکش گلدان رد می کنند وتوسط این سیم از تکان خوردن گیاه جلو گیری می شود.

 

۱۰-با آماده شدن گلدان ابتدا لایه ای از سنگ های ریز برای زهکشی خوب در کف گلدان ریخته ودر جای که قرار است درخت کاشته شود مقداری بیشتر می ریزند تا ریشه ها تشویق به رشد افقی بشوند
۱۰-با آماده شدن گلدان ابتدا لایه ای از سنگ های ریز برای زهکشی خوب در کف گلدان ریخته ودر جای که قرار است درخت کاشته شود مقداری بیشتر می ریزند تا ریشه ها تشویق به رشد افقی بشوند.

 

۱۱-پس از لایه سنگ ریزه ها از لایه خاک مناسب درخت بونسای می ریزیم که بستگی به نوع گیاه این خاک بستر اندکی متفاوت از هم هستند وهر درختی خاک مناسب آنرا باید استفاده کرد
۱۱-پس از لایه سنگ ریزه ها از لایه خاک مناسب درخت بونسای می ریزیم که بستگی به نوع گیاه این خاک بستر اندکی متفاوت از هم هستند وهر درختی خاک مناسب آنرا باید استفاده کرد.

 

۱۲-پس از آماده شدن بستر گلدان درخت را در گلدان قرار داده وتوسط سیم استحکام درخت ورد آن از لابه لای ریشه درخت را محکم واستوار در بستر خاک گلدان می کنیم
۱۲-پس از آماده شدن بستر گلدان، درخت را در گلدان قرار داده وتوسط سیم استحکام درخت و ریشه آن، از لابه لای ریشه درخت را محکم واستوار در بستر خاک گلدان می کنیم.

 

۱۳- با کاشت واستحکام کردن درخت از خاک بن سای استفاده وقسمت های خالی دراطراف ریشه را پر می کنیم
۱۳- با کاشت واستحکام کردن درخت از خاک بن سای استفاده وقسمت های خالی دراطراف ریشه را پر می کنیم.

 

۱۴-با یک چوب باریک (خلال چوب کبابی چینی)به آرامی خاک ها را جابجا کرده ولا به لای ریشه ها رو از خاک پر وجا های خالی را خاک پر می کنیم
۱۴-با یک چوب باریک (خلال چوب کبابی چینی)به آرامی خاک ها را جابجا کرده ولا به لای ریشه ها رو از خاک پر وجاهای خالی را خاک پر می کنیم.

 

۱۵-پس ازپایان تعویض واستقرار درخت درگلدان جدید گیاه را بایک قارچکش که جلوگیرےشود ازپوسیدگی ریشه به خاطرهرس آبیاری کامل مےکنیم و همچنین خاک تمام هوا راخارج و بافتےیک نواخت بستر پیدا بکند
۱۵-پس ازپایان تعویض واستقرار درخت درگلدان جدید گیاه را بایک محلول  قارچکش برای جلوگیری ازپوسیدگی ریشه به خاطر هرس، آبیاری کامل میکنیم و همچنین خاک تمام هوا راخارج و بافتی یک نواخت بستر پیدا بکند.

 

۱۶- با رسیدن بهار وآغاز رویشی نو در طبیعت درخت دوباره سبز شده وخود را آماده برای رشد فصلی آینده می کند واین تصویر پس از یک ماه ازهرس وتعویض گلدان است
۱۶- با رسیدن بهار وآغاز رویشی نو در طبیعت درخت دوباره سبز شده وخود را آماده برای رشد فصلی آینده می کند واین تصویر پس از یک ماه ازهرس وتعویض گلدان است.

منبع:میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
92 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مهدی
مهدی
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰

سلام خسته نباشید
میخواستم بپرسم که آیا درخت گردو رو هم میشه تبدیل به بوسنای کرد؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون، میشه ولی چون برگهای بزرگی داره زیاد مرسوم نیست برای بنسای از گیاهانی که برگهای ریزتری دارند استفاده میشه.

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۳

دیگه زیر جا نشد برا تشکر از شما مجبور شدم یه کامنت جدید باز کنم
خدا قوت

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳
در پاسخ به  مهدی

خواهش میکنم، موفق باشید.

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۹

سلام خاک مناسب برای هوای تبریز رو میشه راهنمایی بفرمایید که چی و چقدر از آن رو باهم مخلوط کنیم

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، برای چه نوع گیاهی؟

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۶
در پاسخ به  کارشناس 2

بونسای کاج و افرا و لیلکی و درخت های سرد سیری
شاید بنسای سیب و گیلاس و آزالیا و …

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۰
در پاسخ به  مهدی

خاک بونسای بایستی بسیار زهکش خوبی داشته باشد وبا خاک زمین متفاوت باشد ذرات آن درشت باشد تا تخلخل کافی داشته وریشه درخت تهویه کامل بشود وخاک دارای قابلیت کاتیونی داشته ویون های مواد غذایی را جذب ودر اختیار گیاه بگذارد واز همه مهمتر خاصیت جذب آب هم داشته ورطوبت بستر را حفظ بکنند، برای درختان خزان پذیر درکاشت بنسای توصیه شده ۳۰%هموس یاپیت و۷۰%سنگ ریزه البته در مورد خاک بنسای فرمول خاصی وجود ندارد بسیاری ازخاک ها ومواد ارگانیک وغیر ارگانیگ ومعدنی نام برده اند که هر کدام مزایا وایراد های خود را دارد ولی بر زهکش بودن خاک اتفاق نظر است. بهترین بستر پیشنهادی بنسای کاج ۵۰% آکادما (میتوانید از پوکه صنعتی بعنوان جایگزین استفاده کنید) ۱۰% پیت (یا هرچیز مشابه مانند ورمی خاکبرگ و کود دامی کاملا پوسیده) و ۴۰% ماسه یا سنگ ریزه در اندازه های مختلف میباشد.

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون بابت توضیحات مفصل شما
برای افرا چطور؟
آیا همین ترکیب جوابگو خواهد بود یا باید برای هر نوع بونسای ترکیب منحصر بفردی با توجه به ویژگی ها و علایق آن گیاه درست کرد؟

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
در پاسخ به  مهدی

ممنون از شما ، برای انواع افرا خاک های اسیدی ،بافت سبک را دوست دارند خاک هایی مثل ترکیبی از پیت ماس و شن یا پرلیت به جای شن استفاده کرد ترکیب های مختلف از خاک های شنی به همراه پیت ماس وخاک برگ می توان استفاده کرد.

Hidden
Hidden
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۰

سلام وقت بخیر من یدونه بنسای سیجو خریدم که متاسفانه این گل رو تو گلدون های معمولی گذاشته بودن و توی خاک نامناسب بود من موقع عوض کردن گلدان ریشه درخت رو به ارومی شستم که خاک نامناسب بره از لابلای ریشه ها به نظرتون کار اشتباهی بود ضرر داره برا درخت؟؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷
در پاسخ به  Hidden

سلام، باشستشوی ریشه هم میتونستید خاک هارو پاک کنید ونیازی به شکستن ریشه نبود اگر ریشه فرعی باشه مشکلی نیست ولی اگر ریشه اصلی باشه احتمال از بین رفتن گیاه زیاد هست، بعد از کاشت اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

فتانه
فتانه
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴

سلام من۴سال یک بن سای دارم ولی متاسفانه اصلا برگ های اصلیش زیادنمیشه و رشد خوبی نداره فقط شاخ و برگ های اضافی زیاد میزنه که گفتند باید هرس بشه،هفته پیش بعد۴سال کاپوتش که خیلی بزرگ بود دادم گلفروشی عوض کرد ولی گفتند ریشه خیلی گسترده ای نداره.باید چیکارکنم.۴ماه پیش هم کود بن سای گرفتم و با آب ترکیب کردم و ۱۵روز یکبار دادم،ولی خیلی تغییر نکرده.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۷
در پاسخ به  فتانه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح وکامل از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سميه
سميه
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱

سلام وقت بخیر
من ۵ سال که این بونسای دارم ولی چند وقت پیش احساس کردم گلدانش کوچک هست و عوض اش کردم ولی برگ ها زرد و بیمار شدند
لطفا راهنمایی کنید که چه کار ی می تونم انجام بدم؟

کارشناس 2
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱
در پاسخ به  سميه

سلام، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید ،بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبودپیدا میکنه برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،برای پیشگیری از ابتلا به قارچ میتونید یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

mohammadreza_niki
mohammadreza_niki
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

سلام وقتتون بخیر کجا میتونم عکس ارسال کنم و سوالم رو بپرسم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵
در پاسخ به  mohammadreza_niki

سلام، سوالتون در مورد هر نوع گیاهی که هست در همون بخش سوالتون رو میتونید مطرح کنید، آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات

نرگس
نرگس
۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۴

سلام من یک درختچه بونسای دارم تنه این درختچه حالت پوک و تو خالی پیدا کرده
علتش را میشه بگید و اینکه باید چکارکنم
خاکش باید عوض بشه

کارشناس 2
۸ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۰
در پاسخ به  نرگس

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Faezeh
Faezeh
۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۳۷

سلام وقت بخیر من ۷ماهه ک بنسای خریدم بعداز ۲هفته ب دلیل نور کم و ابیاری زیادهمه ی برگاش ریخت فقط چندتا برگ مونده ازش از اون موقع تا حالاهم گیاهم جوانه میزنه ولی یاخشک میشه یا برگای ریزش سیاه میشن و می افتن اصلا رشد نمیکنه از پنجره جنوبی منتقلش کردم ب پنجره غربی خاکشم اصلا خشک نمیشه که ابیاری کنم حتی دوهفته بهش اب ندادم ولی رطوبت داشت هنوز اون ۱۰تا دونه برگ ن میریزن ن زرد میشن میشه کمکم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۴
در پاسخ به  Faezeh

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید، احتمالا زهکش گلدان گرفته،میتونید گیاه رو از خاک خارج کنید وزهکش گلدان رو باز کنید تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، ریشه هارو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید وتمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید.

Faezeh
Faezeh
۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۲۵

سلام خسته نباشین من ۷ماهه ک بنسای جنسینگ خریدم بعداز ۲هفته برگاش ریختن و فقط ۱۰ تا برگ مونده جوانه های ریز روی ساقش زیادن ولی یا خشک میشن یا برگای خیلی ریزش سیاه میشن و میریزن اصلا رشد نمیکنه میشه لطفا کمکم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۹
در پاسخ به  Faezeh

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نگار
نگار
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۳

درود وقتتون بخیر
گیاه بونسای من که حدود ۳ ماه پیش خریدم الان چند روزیه که برگ هاش زرد میشن و می ریزن.برگ های کوچک آن هم سیاه میشن و اصلا رشد نمی کنن.در خاکش هم پشه های سیاه رنگ کوچک وجود دارند.پشت پنجره شمالی قرار گرفته و آبیاری هفته ای ۱بار انجام میشه.از نظر زهکش نمیدونم چه وضعی داره ولی آب جمع شده در زیرگلدانی بعد از آبیاری در حد چند قطره ست.
راهنمایی می فرمایید که چه کنم؟
سپاسگزارم

کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
در پاسخ به  نگار

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که بسته نباشه، زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید،برای پشه های سیاه رطوبت خاک کم بشه از بین میرند. اگر مقدارشون زیاد هست کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وخاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید وروی سطح خاک ماسه عدسی شسته بریزید.

نازنین
نازنین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵

بنظرتون ۱۰ درصد ورمی کم نیست؟ آخه ترکیب خاکی که خدمتتون عرض شد بجز ورمی ماده مغذی دیگه ای نداره. ضمن اینکه این درصد توی یک تن ۱۲۶ کیلو درمیاد. ازین نظر خواستم از میزانش مطمین شم. اینکه این مقدار ماده ی آلی، با توجه به اینکه تنها منبع تغذیه اییه گیاه محسوب میشه کافی هست؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۷
در پاسخ به  نازنین

سلام، ده درصد کافی خواهد بود، بیشتر باشه باعث سوختگی ویا زرد شدن برگهای گیاه میشه ،میتونید بجای ورمی کمپوست از کود کاملا پوسیده دامی هم استفاده کنید. میتونیدبرای تقویت ماهانه در زمان رشد گیاه از کودهای کامل هم استفاده کنید.

نازنین
نازنین
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۹

باسلام و عرض ادب و احترام
ممنون از توجه و دقت شما در پاسخ دهی سوالات، جناب من خواستم ببینم ۴ عنصر ورمی کمپوست، پالم پیت، زغال و ماسه را با چه نسبتی ترکیب بکنم تا بستر مناسبی رو برای گیاه بنسای داشته باشم؟ آیا نیاز به پرلیت هم هست؟
اگه ممکنه نسبتشون رو توی یک تن هم بفرمایید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۵
در پاسخ به  نازنین

سلام، ممنون از توجه شما،برای خاک بنسای میتونید مقدار ماسه وپالم پیت رو مساوری بردارید ،بجای پالم پیت از پیت ماس ویا کوکوپیت هم میتونید استفاده کنید، ۱۰ درصد ورمی کمپوست ومقدار کمی هم ذغال خرد شده میتونید ترکیب کنید،اگر قصد ترکیب پرلیت رو هم دارید میتونید مقدار ماسه رو نصف کنید ونصف باقی مانده رو پرلیت ترکیب کنید. در ترکیب به مقدار بالا هم دقیقأ به همین صورت باید انجام بشه.

e.adeldust
e.adeldust
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹

سلام وقت بخیر
من از آذر ماه یک بنسای شمشادتوپی دارم که روزای اول خیلی سبز و شاداب بود ولی به مرور برگها و شاخه هاش دارن خشک میشن. خاکشم پر از اگزالیس سبز هست که خیلیاشو برداشتم و تو گلدون دیگه ای کاشتم. لازمه خاکش عوض بشه؟
در دمای خونه و با فاصله دومتر از پنجره جنوبی و روی اوپن هست و هر وقت سطح خاکش خشک شد آب میدم
اینم عکساش
لطفاراهنماییم کنین چیکار کنم خوب بشه؟!

comment image

comment image

comment image

خیلی ممنونم.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۶
در پاسخ به  e.adeldust

سلام، ریشه های گیاه رو با خاک بپوشونید وخاک رومرطوب نگهدارید دما رو کاهش بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید دلیل خشک شدن گیاه بیرون بودن ریشه ها از خاک وکمبود رطوبت محیط هست.خاک بنسایها باید همیشه مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه،تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید میتونید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیرگلدانی استفاده کنید ویا چند روزی گیاه رو کاور کنید خاکش مناسب هست نیازی به تعویض نیست.

مهناز
مهناز
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۵

سلام من جدیدا خاک گلدان بنشانیم را که سالهاست دارم و حالش خوب بوده را عوض کردم با احتیاط ولی متاسفانه برگهای داره زردمیشه ومیریزه میشه بفرمائید باید چیکار کنم چون تا به حال این مشکل را نداشته حتی یکبار گلدان آن را تعویض کردم باز هم حالش خوب بود ممنون از شما

کارشناس میهن کاکتوس
۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۵
در پاسخ به  مهناز

سلام، تنش تعویض گلدان هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنیدو اصلا جابجا نکنید برگهایی رو که زرد شدن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، میتونید برای حفظ رطوبت محیط چند روزی گیاه رو کاور کنید ،روی کاور چند حفره کوچک هم ایجاد کنید تا اکسیژن کافی هم به گیاه برسه.

طناز
طناز
۲۴ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۸

سلام. بنسای من تنه ش خیلی لاغر و برگهتاش ریخته بود سرچ کردم گفته بودند در گ
اخانه خانگی نگهداری بشه که من گذاشتمش تو یه تشت روی یک سبد و روش لاستیک کشیدم الان تنه چاق شده باز و لی چند روز نبودم که روزانه پلاستیک رو بردارم از روش حالا که برگشتم خاک و شاخه هاش یه چیزایی حالت پنبه داره بعضی جاها. آیا کپک زده یا طبیعیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  طناز

سلام، احتمالش هست، کاور رو بردارید وسطحی رو که کپک زده جمع کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

محسن علیزاده
محسن علیزاده
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۶

سلام من سرو الوود دارم خاکشو عوض کردم خشک شده چرا اینجوری شده بنظرتون خاکش باید چجوری باشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۵
در پاسخ به  محسن علیزاده

سلام، احتمالا موقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیدند که گیاه خشک شده، قبل از تعویض گلدان بهتر هست ۲۴ ساعت قبل خاک گلدان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا خاک نرم بشه وریشه ها اسیبی نبینند. بعد از ۲۴ ساعت اقدام کنید، خاک سبک با زهکش، مناسب این نوع گیاه هست.

علی مهدوی
علی مهدوی
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶

سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم درباره اینکه من میخوام بنسای بکارم اسمشم سرو سوزن کوتاه است و من الان براش خاک استریل تهیه کردم ایا باید این خاک رو با خاک دیگه ای ترکیب کنم یا نه

کارشناس میهن کاکتوس
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۹
در پاسخ به  علی مهدوی

سلام، ممنون، اگر خاک مخصوص بنسای هست نیازی به ترکیب خاک دیگری نیست.

مهدی قربانی
مهدی قربانی
۱۴ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۸

سلام و وقت بخیر
و تشکر بابت پاسخ های کارشناسیتون
منظورتون از مه پاشی چی هست؟ و این مه پاسی هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟
آیا نباید برگ ها را کاملا اسپری کرد؟
و سوال بعدی اینکه تنه بنسای را نباید اسپری کرد؟

کارشناس 2
۱۴ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۰
در پاسخ به  مهدی قربانی

سلام، ممنون از شما،مه پاشی یعنی اسپری اب بصورت خیلی ریز، سری ابپاش رو در ریزترین حالت بگذارید وبا فاصله ۳۰ سانت روی برگها اسپری کنید،مه پاشی بمنظور تامین رطوبت محیط انجام میشه ،اگر دمای نگهداری خیلی زیاد هست هفته ای سه بار مه پاشی روی برگها کافی هست ،اگر دمای نگهداری بین ۲۰_۳۰ درجه هست هفته ای دو بار کافی هست بهتر هست فقط روی برگها مه پاشی رو انجام بدید وروی تنه گیاه اسپری نکنید. خیس شدن تنه گیاه بمدت طولانی باعث بوجود امدن بیماریهای قارچی روی تنه گیاه میشه.