بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس: در این مقاله به تعدادی از بیماری‌های بعد کاشت بذر کاکتوس‌ها که جوانه‌ها ممکن است دچار شوند می‌پردازیم.
بیماری‌های بعد کاشت بذر:

۱٫ قارچ ژله‌ای:
این بیماری عاملش نوعی قارچ هست ، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های بستر به حساب می‌آید که در صورت ادامه می‌تواند به سرعت تمامی بستر را نابود کند.

علائم بیماری: ابتدا کاکتوس‌ها بی رنگ شده بعد از مدت کوتاهی شل شده و روی بستر می‌افتند.
روش درمان:
جمع‌کردن جوانه‌های آلوده و سپس استفاده از سم قارچ‌کش مانکوزب یا کاربندازیم به طوری که تمامی بستر قارچ‌کش برسد و این کار به مدت سه مرتبه با فاصله سه روز انجام پذیرد.
تهویه رو مناسب و رطوبت رو کم کنید آگه بستر رو کاور می‌کنید برای این سه رو و تا وقتی رطوبت خاک خشک نشده گوشه‌های کاور رو باز بزارید و هوادهی رو بیشتر کنید.

قارچ ژله ای

قارچ ژله ای۲- بعضی مواقع در بستر کشت دیده شده که ریشه جوانه‌ها به سطح بستر او مده و جوانه حالت افتاده روی خاک دارند دلیل این اتفاق رطوبت زیاد محیط نسبت به بستر کشت هست
رطوبت محیطی که زیاد باشه ریشه به جای اینکه داخل خاک فرو بره و دنبال آب و رطوبت باشه به سطح میاد و از رطوبت محیطی موجود استفاده می‌کند
و چون در این مواقع هیچ ماده غذایی دریافت نمی‌کند بعد مدتی جوانه از بین می‌رود.

درمان:
برای جلوگیری از این اتفاق رطوبت محیطی رو کم کنید هوادهی رو زیاد و با یک خلال دندان تمیز و استریل سعی کنید ریشه جوانه‌ها رو به ارومی به داخل بستر هدایت کنید و یا جوانه را بلند کرده و اطراف آنها ماسه ضدعفونی شده بریزید تا راست شوند بعد این کار سم قارچ روی بسترتان اسپری کنید.

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

 

بیرون ماندن ریشه ها و افتادن جوانه ها
بیرون ماندن ریشه ها و افتادن جوانه ها

۳- قارچ: توی بسترهای چند ماهه گاهی ممکنه روی سطح پیت ماس یا سطح بستر کشت سفیدک‌های که شبیه رسوب آب و املاح هست ایجاد به شه اینا یک نوع قارچ هست که به سرعت پیشروی می‌کند و ظرف مدت کوتاهی کل بستر رو می‌گیرد و مثل توده مرجانی میشه برای از بین بردنش می توانید از سم قارچ مانکوزب یا پنکونازول استفاده کنید.

 

قارچ یا سفیدک سفید
قارچ یا سفیدک سفید

۴- بیماری قارچی شبیه تارهای عنکبوت: ممکنه قسمت‌هایی از بستر کشتتون مشاهده کنید که حالت تار عنکبوت بسته به هم فشرده سعی کنید با پنس ضد عفونی تمامشون رو از روی سطح بستر جمع کنید و بعد پاک‌سازی با سم قارچ اسپری کنید

بیماری قارچی
بیماری قارچی

۵- تغییر رنگ جوانه‌ها از سبز به سبز مایل به زرد  ایجاد این تغییر رنگ به خاطر خشکی کشیدن زیاد بستر کشت در ماه‌های اول صورت می‌گیرد  ماه‌های اول بسترتون رو نزارید خشک به شه رطوبت خاک رو همیشه برای جوانه‌ها تأمین کنید. دلیل بعدی کم رنگ شدن جوانه‌ها می‌تواند کم بودن نور باشد که با افزایش تدریجی نور برطرف می‌شود.

کم رنگ شدن جوانه های کاکتوس
کم رنگ شدن جوانه های کاکتوس

۶- رسوب کردن املاح موجود در آب آبیاری بستر کشت با آب املاح دار باعث رسوب کردن و بستن یک لایه نمک روی جوانه‌ها میشه این عامل باعث میشه راه تنفس بسته به شه و ارئولها نتونن عمل جذب آب و کود رو به خوبی انجام بدهند ریشه در این مواقع سالم هست ولی جوانه از قسمت هوایی دچار مشکل میشه و کم کم پوک میشه و از بین می‌ره

پیشگیری
تا حد امکان با یک خلال دندون رسوبات رو از روی جوانه ها را جدا کنید و بعد بسترتون با سم قارچ یک‌بار اسپری  و بعد اون از آب بدون املاح یا تصفیه شده استفاده کنید

رسوب املاح
رسوب املاح

۷- پوسیدگی طوقه:
این عارضه در اثر خیس بودن بیش از حد و دائمی بستر کشت ایجاد میشه در این مواقع طوقه جوانه شروع به پوسیدن می‌کند و کم کم تمام جوانه رو می‌گیرد و از بین می‌رود
پیشگیری و درمان:
جوانه‌ها دچار آسیب رو از بستر بیرون بکشید آگه آلودگی خیلی زیاد بود قسمت‌های خراب رو کات کنید و جوانه‌ها رو آگه کوچک هست روی پایه پرسیکا پیوند کنید ولی آگه بزرگه (چهار ماه به بالا) بعد کات کردن قسمت آلوده و غوطه‌ور کردن توی محلول قارچ بزارید چند روز به مونه تا بریدگی پینه بزنه بعد بکارین توی بستر ماسه ضد عفونی ریشه میزند و به رشدش ادامه می‌دهد

پوسیدگی طوقه
پوسیدگی طوقه

 

جوانه دچار پوسیدگی طوقه بعد کات کردن و کشت توی ماسه
بیماری های بعد کاشت بذر

۸- زنگ زدگی این عارضه بیشتر زمانی رخ می‌دهد که رطوبت محیطی بالا و تهویه و گردش هوا توی خزانه یا محیط گلخانه کم باشه روی بدنه گل لکه‌های زنگ مانندی مشاهده میشه که پیشروی داره و حجم زیادی از اندام هوایی رو درگیر می‌کند.

درمان:
جوانه‌های خیلی آلوده رو از داخل بستر در بیا رین هوادهی رو بیشتر تهویه رو مناسب کنید و رطوبت محیطی رو کم بسترتون رو با سم قارچ اسپری بسترتون رو با سم قارچ اسپری و جوانه‌های که بزرگ هست رو بعد حذف قسمت آلوده و غوطه‌ور کردن توی محلول قارچ کش بزارید پینه بزنه محل بریدگی بعد بکارید توی بستر مناسب بسته به اندازه و سن جوانه‌ها می‌توانید  از پیت ماس (تا پنج ماهگی) کوکو پیت یا شن عدسی برای جوانه‌های از پنج ماه به بالا

زنگ زدگی
زنگ زدگی جوانه کاکتوس

۹- حشرات ریز سیاه در بستر این افت‌ها مگس سرکه هستند که به ریشه و بدنه جوانه آسیب میزند لارو این حشرات ریشه جوانه‌ها رو می‌خورد و بعد مدتی مشاهده می‌کنید جوانه روی بستر افتاده
روش مقابله
اول از همه تهویه و گردش هوا رد در گلخانه یا بسترتان (در صورت کاور کردن) ایده آل کنید بستر رو با سم حشرات (دیازینون یا دلتامترین) سم‌پاشی کنید  از کارت زرد داخل گلخانه استفاده کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

پست‌های مرتبط

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل تابستان

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل تابستان

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل تابستان : فصل تابستان و بهار...

داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس

داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس

داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس: این مقاله بیشتر یک داستان...

معرفی و نگهداری کاکتوس کوپیاپوا سینرا

معرفی و نگهداری کاکتوس کوپیاپوا سینرا

معرفی و نگهداری کاکتوس کوپیاپوا سینرا: کاکتوس کوپیاپوا سینرا  با نام...

نظرات (48)

با سلام میخواستم بدونم هنگامی که ریشه بذر های کاشته شده ی کاکتوس پوسیده میشه ،بعد بریدن و غوطه ور کردن درون قارچ کش چند روز باید بیرون بمونه تا پینه ببنده وبعد اندازه ماسه ای که باید داخلش اونارو بکارم چقدره و ایا امکانش هست اونارو روی پایه ابی پیوند بزنم (بذر هام بالای ۵ماه دارن وپایه چرمی هستن)

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1398 23:21:

سلام، اگر فقط ریشه های پوسیده شده کات شده دو الی سه روز بمونند کافی هست ولی اگر از قسمت تنه گیاه کات شده باشه بستگی به ضخامت تنه از ۷روز الی ۱_۲ ماه زمان میبره تا قسمت بریده شده پینه ببنده. اندازه ماسه سایز عدس یا چهار الی سه میلیمتر باشن بهتر هست. اگر پایه ای رو که انتخاب کردید شروع به رشد کرده بله میتونید پیوند بزنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و وقت بخیر خدمت شما
ببخشید من یکی از خزانه هام الان سه چهار روزه خاکش داره کم کم سبز میشه و یکم پیشروی داشته. رنگ خاک و ماسه سبز شده. خواستم بدونم مشکل چیه و چیکار باید بکنم؟
بنطرتون جلبک هست و باید ماسه ریزی کنم؟ و اینکه ماسه چی باشه اگه بخوام بریزم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 9ام, 1398 18:06:

سلام، بله بسترتون در حال جلبک زدن هست، اگر مقدارشون کم هست با پنس جمع کنید وماسه روی سطح بستر بریزید،ماسه هایی انتخاب کنید که از سایز جوانه هاتون کوچکتر باشن ولی ماسه بادی نریزید، میتونید رطوبت بستر رو کم کنید ونور رو بشکنید ،با این روش هم جلبکها از بین میرند.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از بابت راهنمایی تون

مقاله رو خوندم سوالم این بود دلیلش چیه که تار عنکبوت میزنه؟
مال من ۲ تاش تار عنکبوت زده بود خیلی جالبه دیروز قارچ کش کرده بودم هیچی نبود امروز تار عنکبوت افتاده بود تمیز که میکردم متوجه شدم خود جوانه هم ژله ای شده کلا درش اوردم ۲ تاشو آدم رو واقعا زده میکنه نمیدونم کیفیت این قارچ کش ها چطوریه(اینم عرض کنم قارچ کش کاربندازیوم رو از شما تهیه نکردم) َ

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 30ام, 1397 12:11:

خواهش میکنم، این هم نوعی بیماری قارچی هست، باید کامل قسمتهایی رو که تارعنکبوتی شده جمع کنید واز قارچ کش استفاده کنید ،موقع خرید انواع سمها همیشه به تاریخ تولید وانقضا دقت کنید قارچکشها معمولا دوسال تاریخ مصرف دارند تاریخ مصرفشون گذشته باشه تاثیری نخواهند داشت. واستفاده مداوم از یک نوع قارچ کش باعث مقاوم شدن قارچها شده ودیگه تاثیری نخواهند داشت بهتر هست هر از گاهی سم قارچ کش رو عوض کنید تا این مشکل پیش نیاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید

اساتید محترم ممنون از مقاله تون واقعا اطلاعات کاملی رو در اختیار ما قرار دادین ممنونم

در مورد تار عنکبوتی نوشته نشده دلیل اش چیه واسه رطوبت زیاد هستش؟

و سوال بعدی در مورد قارچ کش مانکوزب یا پنکونازول و کاربندازیوم کار اینا یکی نیست؟چون بعضی جاها اشاره کردین مانکوزب بعضی جاها کاربندازیوم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 30ام, 1397 11:35:

سلام، ممنون عکس پنجم وگزینه چهار درمورد بیماری قارچی ویا تارعنکبوتی هست مطالعه بفرمایید. بله کاربرد قارچ کشها متفاوت هست. همه ی قارچکشها نمیتونند یک نوع بیماری قارچی رو ازبین ببرند.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
درمورد بیماری زنگ زدگی از چه نوع قارچکشی استفاده کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 27ام, 1397 13:25:

سلام، از قارچ کش مانکوزب میتونید استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وروی گیاهانی که مبتلا به این نوع قارچ شدن اسپری کنید اگر جوانه های داخل بستر مبتلا شدن بعد از اسپری محلول قارچ کش حتما هوادهی رو انجام بدید،وسعی کنید روی کاکتوسها وجوانه ها اب بمدت طولانی باقی نمونه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من هر وقت بذر کاکتوس میکارم بعد از مدتی جوانه ها رو بستر میفتن و از بین میرن چجوری میتونم از این جلوگیری کنم؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 18:17:

سلام. دما ورطوبت بعداز کشت به چه میزان هست بعد از جوانه زنی هوادهی رو انجام میدید؟ضدعفونی اولیه بسترتون به چه نحو هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بذرهام ی آفت ریز زده به نام اردک سفید هست نصف بذرها را خورده چکار کنم از بین برند ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1397 14:39:

سلام.فکر کنم لاروهای پشه سیاه هستند. اگر بصورت کرمهای کوچک وشفاف هستند، لاروهای این حشره هستند که جوانه هارو میخورند بهتر هست کنار بستر کارت زرد نصب کنید ورطوبت بستر رو کم کنید اگر تعدادشون زیاد هست بهتر هست بستر رو با محلول سم حشره کش دلتامترین یک بار ابیاری کنید. (یک سی سی در یک لیتر اب)

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر..ژیمنوها و اچینوها کلا بذرهایی ک شکلی کروی دارند اکثرا ریز هستن چون در هر خزانه مخلوطی از بذرها رو کاشتم نمیتونم دقیق بگم ولی بذرهایی ک شکلی کروی دارند اکثرا ریز هستن..ی مشکل دیگه ک دارم در نحوه هوادهی هست من هشتم ابان ماه بذرهامو کاشتم بعد از شش ماه از خرید بذر ولی متاسفانه اکثر بذرها سبز نشدن این شش ماه هم داخل یخچال نگهداری کزدم بنظرتون بدلیل پایین اومدن درصد جوانه زنی هست؟حتی جوانه زنی هم کم بشه بذرهای من خیلیاشون سبز نشدن نمیدونم چرا دما اصلا زیر بیست نبوده نورگیری هم جایی بوده ک روشنایی مطلبوی داشته تابحال ولی نور فیلتر شده نه..از دوستی پرسیدم گفتن بخاطر هوادهی شاید باشه ایا این دلیل موجهی هست؟من روزانه زمان هوادهیمو زیاد کردم چون تو سایت گفته بودین الان ب دو ساعت رسیده ولی ایشون گفتن تا پنج مین ک چک میکنید بستر رو کافیه..لطفا راهنمایی کنید نحوه هوادهی مناسب رو بهم..و اینکه چکار کنم مابقی بذرهایی ک باقی موندن جوانه بزنن حداقل در حد معقول…و این بذرهایی ک جوانه زدن چکار کنم رشد کنن و بزرگ بشن چون حسابی ریز هستن ..هوادهی هم میکنم برخی از جوانه ها ک روی خاک خوابیدن درست نمیشن..کمکم کنید لطفا..اصلا فکر نمیکردم اینقدر سخت باشه دلهرشونو دارم????

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 28ام, 1397 08:05:

سلام. بعد از اینکه اکثریت بذرها جوانه زدن هوادهی باید شروع بشه. فعلا زمان کمی هست اگر ۸ این ماه کشت کردید عجله نکنید بقیه هم سبز میشن. فعلا یک ماهه هم نشدن برای بزرگ کردن جوانه ها باید صبور باشید. نگذارید سطح بستر خشک بشه هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید ودرب رو ببندید تا رطوبت کافی فراهم بشه بقیه بذرهاهم جوانه میزنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر..من یسوال داشتم که میزان ماندگاری قدرت قارچ کشی، قارچکش کاربندازیم و مانکوزب محلول در اب چقدره؟
و اینکه من سعی کردم بذرهایی ک ریشه هاشون بعد از یک هفته هوادهی داخل خاک نرفتم رو با خلال استریل داخل خاک کنم بنظرم هر چقدر هم با دقت و اعسته اینکارو میکردم ریشه ها آسیب میدیدن ..بعضی بذرهام ک جوانه زدن بیش از حد کوچک هستن این مشکل از نحوه نگهداری منه یا خاصیت اون بذره؟الان تعدادیاز بذرهام در هر خزانه سبز شدن لطفا راهنمایی کنید چطور نوررسانی کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 06:57:

سلام. محلولی رو که با هر نوع سم حشره کش یا قارچ کش تهیه میکنید باید تا پنج الی هفت روز استفاده کنید بعد از هفت روز تاثیری نخواهند داشت خاصیتشون از بین میره. تا یک هفته هم باید داخل ظرف در بسته ای باشن. بعد از این کار حتما محلول قارچ کش اسپری کنید تا مشکلی پیش نیاد. چه نوع جوانه ها هستند که کوچک موندن؟ بعضی از گونه ها کوچک هستند واین کاملا طبیعی هست. برای نوردهی بمرور زمان بستر رو بجای پرنوری انتقال بدید پنجره جنوبی نور گیری اگر دارید بهترین مکان برای نورگیری هست حتما نور رو فیلتر کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر..عذرخواهی میکنم سوال من اینه که آیا خزانه قبل از اینکه اکثر بذرها جوانه بزنند نیاز داره نور آفتاب ببینه یا نه همین ک در جایی با نور متوسط بدور از نور مستقیم افتاب باشه کافیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 09:38:

سلام. وقت بخیر. بله تا بذرها جوانه نزدن نیازی به نور ندارند بعد از اینکه جوانه زدن وسبز شدن باید به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر..رطوبت خزانه من هم زیاده و ریشه ها روی سطح خاک هستن..من چون توی برگ راهنما گفته بودین بعد از یکماه هوادهی کنید درب ظرفمو باز نمیکردم و از بیرون چک میکردم داخل رو ک قارچ نزده باشند بعد از هشت رو توی قسمت توضیحات سایت خوندم ک گفته بودین باید درب ظرفو بردارید چک کنید اینجوری هوادهی انجام میگیره و من نمیدونستم که باید از گوشه ظرف شروع کرد ب یکباره درب ظرفو برمیداشتم میذاشتم هوا بخوره این مشکلی ایجاد نمیکنه؟نگرانشون هستم..بستر کشتم خیلی زیاد قارچ تار عنکبوتی میزنه و هر روز تقریبا باید پاکسازی کنم و قارچکش بزنم این مورد مشکلی برای بذر و جوانه ها ایجاد نمیکنه؟لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم قارچ نزنه ..بنظرم رطوبت خزانه هام خیلی بالاست..چکار کنم با خلال دندان ریشه ها رو ببرم داخل خاک یا نیازی نیست خودشون با کم شدن رطوبت داخل خاک میرن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 18ام, 1397 14:11:

سلام. بعد از اینکه اکثریت بذر ها جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی شروع بشه. هوادهی برای این هست که رطوبت بستر کمتر بشه واکسیژن کافی به جوانه ها برسه. دلیل قارچی شدن بسترتون رطوبت زیاد بستر هست. میتونید روزانه یک ساعت هوادهی کنید همینطور بعد از اسپری قارچ کش یک ساعت هوادهی کنید بعد از یک ساعت درب بستر رو ببندید. اگر چندین بار درب رو کامل باز کردید مشکلی نیست جوانه ها عادت کردند ومشکلی پیش نمیاد. رطوبت که زیاد باشه ریشه ها داخل بستر نفوذنمیکنن وروی سطح بستر میمونن. رطوبت کمتر بشه ریشه ها داخل بستر هدایت میشن میتونید با یک خلال چوبی استریل شده هم با احتیاط ریشه ها رو داخل بستر هدایت بکنید. سعی کنید هر دو هفته یک بار محلول قارچ کش اسپری کنید وهر روز بستر رو چک کنید اگر مورد مشکوکی بود با پنس استریل شده بردارید از بستر وهوادهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

درود .استاد با توجه به اینکه بذرهای ادنیوم و نخل ماداگاسکار رو ۲۰روز گذشته در یک ظرف کشت کردم و تمامی مراحل رو طبق دستورات انجام دادم ، ادنیوم ها کاملا جوانه زدن و رشد کردن، اما نخل ها همگی بعداز جوانه زدن گندیده و از بین رفتن ،دو بار از کاربندازیم استفاده کردم اما تاثیری نداشت ،بازم میخوام بذر نخل بگیرم اگه راهنمایی کنید سپاسگذار میشم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 9ام, 1397 23:22:

سلام. بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید رطوبت بستر کمتر بشه. با هوادهی میتونید رطوبت بستر رو کم کنید. قبل از کاشت بذرهای نخل ۲۴ساعت داخل محلول رقیق شده قارچ کش(یک قاشق اب جوشیده سرد شده یک قاشق محلول قارچ کش) خیس کنید اگر تعداد بذرها از ده عدد بیشتر باشه مقدار محلولی رو که برای خیس کردن بذرها درست کردید بیشتر کنید. بعد از کشت هم، محلول قارچ کش روی بذرها اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام تو خزانه من کرم های خیلی ریز سفید بودن.چیکارشون کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 8ام, 1397 17:28:

سلام. رطوبت بستر رو کم کنید از بین میرن. اگر با این کارازبین نرفتند میتونید از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید. یک هفته بعد چک کنید اگر بازم حشره ای بود مجددسمپاشی رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

وقت بخیر. برای اسپری کردن بستر باید در پوش رو هروز آرام آرام باز کنیم که شده نشن. یافقط در مرحله پایانی که بذر ها جوانه زدن و میخواهیم در پوش را برای همیشه باز کنیم باید آرام آرام اینکار را انجام دهیم!؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1397 15:19:

سلام.نیاز نیست هر روز اب اسپری کنید ودرب رو باز کنید. تا بذرها جوانه نزدن درب رو باز نکنید بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید البته اکثریت بذرها که سبز شدن. از یک گوشه باز کنید تا هواداخل بستر ردوبدل بشه ورطوبت کمتر بشه هر روز مقداری بیشتر باز کنید تا بمرور زمان جوانه ها عادت کنند بیکباره باز نکنید الان که هوا گرمتر شده بعد از پانزده روز از کاشت میتونید درب رو کامل باز کنید وابیاری واسپری محلول قارچ کش رو انجام بدید.هر روز بمدت یک ساعت درب بستر رو بصورت نیمه باز,باز کنید تا هوادهی انجام بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام… خسته نباشید. بستر کشت من قارچ سفید زده. ازونایی که مثل املاح اب هستش. قارچکش مانکوزب هم اسپری کردم ولی تاثیری نداشت. قارچ کشم قارچ های پنبه ای رو نابود کرد ولی این مدل قارچ رو کاری نکرد. چه کنم ؟ راهنماییم کنید لطفا

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 31ام, 1397 16:01:

سلام.چند روزی بستر رو تحت نظر داشته باشید اگر مقدارشون زیاد شد ومثل تپه روی هم انباشته شدن قارچ هست ولی اگر زیاد نشدن رسوبات اب باید باشه.برای قارچ تپه ای باید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید مانکوزب اثری روشون نخواهد داشت.اگر پنکونازول پیدا نکردید از هگزاکونازول ویا یکی از کونازولها باید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام…. خسته نباشید…. من بستر کشتم قارچ زده. قارچی که شبیه املاح اب هستش. قارچ کش مانکوزب هم استفاده کردم. قارچ های پنبه ای رو قبلا نابود کرد ولی روی اینا تاثیری نداره. چه کار کنم ؟ لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

پاسخ

با سلام –ممنون به خاطر سایت خوبتون

یک سوال

من می خوام داخل اتاق خواب یا حال و پذیرایی آپارتمانمون گیاه و پرورش بدم

با چه وسایلی یک محیط مناسب برا پرورش گیاهانام درست کنم ؟

استفاده از بخور سرد و پیشنهاد میدید یا نه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 25ام, 1396 15:05:

سلام.ممنون از شما.بستگی به این داره که چه گیاهانی رو بخواهید پرورش بدید ونور گیری منزلتون چطور هست.اگر کاکتوسها رو میخواهید پرورش بدید بهتره پشت پنجره جنوبی بگذارید.ولی اگر گیاهان اپارتمانی رو میخواهید پرورش بدید باید میزان نوری رو که برای رشدشون مناسب هست فراهم کنید.برای گیاهان اپارتمانی میتونید از بخار سرد استفاده کنید ولی برای کاکتوسها نیازی نیست. گیاهانی رو که انتخاب میکنید شرایط نور وابیاری ونگهداری رو از فروشنده بپرسید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام به همه دوستان بویژه دوستان میهن کاکتوس به خاطر بذرهای عالی این سایت.یه سوال میخواستم درباره هوادهی بدانم که از چند روزگی شروع کنم وچند ساعت و روند افزایش مدت زمان چطور باشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 6ام, 1396 20:29:

سلام ممنون از لطف شما دوست گرامی.بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن تقریبا بعد دو هفته سبز میشن باید هوادهی رو شروع کنید.برای اولین بار هوادهی،از یک گوشه در ظرف رو باز کنید یعنی بیکباره نه.بمرور میزان هوادهی رو بیشتر کنید.روزی حداقل یک ساعت هوادهی کافی هست در اوایل میتونید یک ساعت رو در روز به چند قسمت تقسیم کنید.مثلا یک ساعت رو به چهار قسمت تقسیم کنید یا بیشتر.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خداقوت به اساتید کاکتوس ایران،،،،، بعد ازگذشت ۵روز حدود ۱۱تا از بذرها استروفیوم سبز شدن ی کم رنگشون مایل به قرمزی است دلیلش از چی میتونه باشه ؟و اینکه ی کم رطوبت خزانه هام بالاهست چون ریشه ها روی خاک هستند سوالم اینکه بعد از گذشت ۵روز کاشت بذرها درب خزانه ها رو باز کنم ریشه ها تو خاک کنم یا اینکه بذارم وقتی تمام بذرها سبز شدن درب خزانه ها رو باز کنم ریشه ها داخل کنم ؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بذر های من تقریبا دوتاش بعد عز ۴روز تارهای مثل عنکبوت کنارش.پیدا شدن به نظر شما قارچ هستش قارچ کشی کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 14ام, 1396 20:41:

سلام.با دقت نگاه کنید،اگه بذرها جوانه زده واون سفید ها در قسمت پایین بذرها هست احتمال داره که ریشه باشن ولی اگه بصورت نامنظم هستند قارچ هست.تمام جوانه ها وبذرهای الوده رو از سطح بستر جمع کنیدویک گرم از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم داخل یک لیتر اب مخلوط کنید واسپری کنید به تمام قسمتهای بستر وبعد یک ساعت هوادهی کنید بعد از یک ساعت دوباره در ظرف رو ببندید.

[پاسخ]

محمد پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1396 22:04:

سلام خداقوت به اساتید کاکتوس ایران،،،،، بعد ازگذشت ۵روز حدود ۱۱تا از بذرها استروفیوم سبز شدن ی کم رنگشون مایل به قرمزی است دلیلش از چی میتونه لاشه ؟و اینکه ی کم رطوبت خزانه هام بالاهست چون ریشه ها روی خاک هستند سوالم اینکه بعد از گذشت ۵روز کاشت بذرها درب خزانه ها رو باز کم ریشه ها تو خاک کنم یا اینکه بذارم وقتی تمام بذرها سبز شدن درب خزانه ها رو باز کنم ریشه ها داخل کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1396 23:10:

سلام.خیلی ممنون از لطفتون.دلیل تغییر رنگ جوانه ها دمای زیاد ویا نور زیاد هست این دومورد رو چک کنید.دما ونور متناسب با رشد جوانه ها باشه رنگشون درست میشه.جای نگرانی نیست.برای رطوبت زیاد میتونید هوادهی رو شروع کنید مشکلی پیش نمیاد.فقط در ظرف رو بیکباره باز نکنید از یک گوشه باز کنید.بمرور زمان هم زمان هوادهی رو اضافه کنید وهم درظرف رو بیشتر باز کنید.برای ریشه ها هم فعلا هوادهی رو انجام بدید رطوبت کمتر بشه ریشه ها داخل خاک میرن.ولی اگه بعد از یک هفته ریشه ها داخل خاک نرفتند میتونید با یک خلال دندان ضدعفونی شده خیلی با احتیاط ریشه ها رو داخل خاک هدایت کنید.

Erfan پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1397 11:51:

وقت بخیر. برای اسپری کردن بستر باید در پوش رو هروز آرام آرام باز کنیم که شده نشن. یافقط در مرحله پایانی که بذر ها جوانه زدن و میخواهیم در پوش را برای همیشه باز کنیم باید آرام آرام اینکار را انجام دهیم!؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1397 14:23:

سلام. ابیاری تقریبا یک ماه بعداز کاشت نیاز میشه وکامل میتونید درب رو بردارید واب رو اسپری کنیدمشکلی پیش نمیاد.

پاسخ

با سلام و عرض ادب
اول از همه تشکر و قدردانی میکنم به خاطر مطالب بسیار مفید که زحمت میکشند علل خصوص جناب دکتر الهامی عزیز.
در مورد پوسیدگی طوقه در موارد زیادی قارچ فوزاریوم هم دخیل میباشد مختصری در باره این قارچ مطالبی خواندم که خالی از لطف نیست برای دوستان به اشترک گزاشته شود.
بیماری های قارچی گیاهان و قارچ فوزاریوم(fusarium)
ارچها از گیاهان کوچک تک سلولی و میکروسکوپی‚ فاقد کلرفیل و آوند هستند و نمی توانند از co2 هوا استفاده کنند. و مانند گیاهان سبزینه دار مواد غذایی خود را بسازند ‚ به همین دلیل به صورت کود چسبی( (saprophytisme یا مرده خواری و پارازیت(parasitisme) و همزیستی (symbiotisme) و همین طور گوشت خواری (carnivorisme)در طبیعت بسر میبرند .
شناسایی:

مهمترین خصوصیات قارچها برای شناسایی یک قارچ اسپورها و اندامهای تولید اسپورها و تا حدودی خصوصیات بدنه ی قارچها (میسیلیومها mycelium) هستند. این اجزا بلافاصله بعد از برداشت از یک نمونه با استفاده از مکروسکوپ و مرکب آزمایش می شود .

نمونه را غالباً در رطوبت نگاه می دارند تا زمینه ی رشد اسپور فراهم شود ‚ و به طور متناوب قارچ ممکن است جدا شده و بر روی محیط های مصنوعی رشد یابد‚ شناسایی قارچ بر اساس اسپور های تولید شده بر روی محیط انجام می شود ‚برای بعضی قارچها‚ محیطهای اختصاصی بوجود آورده اند که امکان رشد انتخابی فقط به ان قارچ را ایجاد می کند و امکان شناسایی سریع قارچ را فراهم می آورد.

علایم بیماری های قارچی گیاهان:

قارچها علایم موضعی یا عمومی بر روی میزبانان خود تولید می کنند و چنین علایمی ممکن است بطور مجزا همزمان و یا بدنبال یکدیگر ظاهر شوند.به طور کلی قارچها باعث فساد بافتهای گیاه به طور موضعی یا عمومی و یا مرگ بافتهای گیاه می شوند .

و غالباً موجب کاهش رشد(مانع رشد) اندامهای گیاه و یا گیاه کامل می شود .بعضی از قارچها موجب رشد بیش از حد گیاه یا بخشهایی از گیاه بیمار میگردند شایع ترین علایم فساد بافتهای گیاهی از این جمله اند:

۱)لکه برگیها

۲)سوختگی هایابلاتین ها

۳)خوره یا (canker)

۴)سر خشکیدگی (dieback)

۵)پوسیدگی ریشه (root rot)

۶)مرگ گیاهچه(domping_off)

۷)پوسیدگی پایه ساقه (basal stem rot)

۸)پوسیدگیهای نرم و خشک (soft rot and dry rots)

۹)آنتراکتوز (anthracnose)

۱۰)پینه (scab)

۱۱)زوال (desline)

مبارزه با بیماری های قارچی گیاهان :

روش های متنوعی برای مبارزه با بسیاری از بیماری های قارچی وجود دارد .چرخه زندگی قارچ ها‚ محل ویﮊه زندگی و چگونگی فعالیت و رشد هر نوع قارچ تحت شرایط جوی مختلف از مهمترین نکاتی می باشد که باید برای مبارزه با یک نوع بیماری قارچی در نظر گرفت.

جهت مبارزه ی رضایت بخش با بیماری های قارچی تلفیق چندین روش ممکن است لازم باشد . عاری بودن برز و دیگر اندامهای تکثیری و یا از بین بردن اندام های آلوده یا بقایای گیاهی آلوده‚ از بین بردن علف های هرز ویا میزبان دوم پاتوﮊن و به کار بردن ابزار و وسایل کار تمیز‚ تهویه ی گیاهان و اعمال تناوب زراعی و استفاده از ارقام مقاوم از عادی ترین روش های کنترل بیماری های قارچی محسوب می شوند. برخی مواقع نیز تنها روش استفاده از ترکیبات شیمیایی مناسب برای محلول پاشی گیاهان مورد نظر‚ بزر آنها و یا در خاکی که باید کشت شوند می رویند.

قارچهای خاکزی را ممکن است توسط بخار آب یا حرارت الکتریکی یا بوسیله ی مواد تدخینی کنترل کرد ‚ در بعضی بیماری ها که قارچ عامل بیماری در داخل بذر است‚ فقط می توان از قارچکشهای سیستمیک یا آب داغ با آنها مبارزه کرد. در برخی دیگر از بیماریها مبارزه با حشرات ناقل ممکن است تنها راه چاره باشد.به طور کلی ‚ موفقیتها ی قابل توجهی در زمینه ی مبارزه با بیماری های گیاهی بخصوص از طریق کاربرد واریته ها ی مقاوم و مواد شیمیایی بدست آمده و در نتیجه‚ این بیماریها احتمالاً خیلی آسانتر از سایر بیماریهای گیاهان قابل کنترل بوده و با این وجود خساراتی که بیماری های قارچی به گیاهان می زنند هنوز بسیار زیاد است .

بیماری های بوته میری و پﮋ مردگی های آوندی:

بوته میری های آوندی از بیماری های گیاهی وسیع الانتشار بسیار مخرب هستند‚ که کم و بیش به صورت ناگهانی باعث پزمردگی‚قهوه ایی شدن و مرگ برگها وسر شاخه های ترد گیاه و مرگ تمام گیاه می شوند . اینگونه بیماری ها در اثر فعالیت پاتوزن در بافت آوندهای چوبی گیاه ایجاد میشودو تمامی یا برخی از بخشهای بالایی گیاه بالاتر از نقطه ی تهاجم آوندی پاتو ﮊ ن در گیاهان یکساله و بعضاً گیاهان دایمی و پایا طی چند روز یا چند هفته ای از بین می روند . اما در درختان ممکن است باز هم چند سالی زنده بمانند انتشار پاتوزن به صورت میسلیوم یا کنیدی در داخل گیاه و از طریق آوندها ادامه می یابد تا گیاه از بین برود.تا زمانی که گیاه زنده است قارچهای عامل پزمردگی های آوندی محدود به بافتهای آوندی چوبی برخی سلول های مجاور هستند و حتی برای تولید اسپور به سطح گیاه نمی آیند . تنها زمانی که گیاه در اثر بیماری کشته شود این قارچ ها به داخل بافتهای دیگر حرکت نموده و نزدیک و یا در سطح گیاه مرده اسپورزایی می کند . قارچ هایی که عامل تولید بیماری پزمردگی َاوندی می باشند عبارتند از جنسهای :

۱) فوزاریوم (fusarium)

۲) ورتیسیلیوم(vertisilium)

۳) سراتوسیس تیس (ceratocystis)

هر کدام از سه جنس نامبرده بیماری های شدید و وسیع الاانتشاری در چندین گیاه مهم زراعی و باغی و جنگلی به وجود می آورند.

فوزاریم ها یی که بیماری اوندی ایجاد می کنند :

۱) fusarium oxysporum f. lycopersiciروی گوجه فرنگی

۲) fusarium oxysporum f. niveumروی کدوئیان

۳) fusarium oxysporum f. cepae روی پیاز

۴) fusarium oxysporum f. conglutinans روی کلم ها

۵) fusarium oxysporum f. cabense روی موز

۶) fusarium oxysporum f. vasinfectum روی پنبه

۷) fusarium oxysporum f. dianthii روی میخک

۸) f.crysanthemi fusarium oxysporum روی گل داوودی

مبارزه با بوته میری و پژمردگی های اوندی :

کنترل بیماری های پرمردگی اوندی از این نظر که اولا فوزاریوم و ورتیسیلیوم ها ساپروفیت هستند و مد تهای مد ید می توانند در خاک باقی بمانند و حتی برای الودگی یک اسپور هم کافی است تا قارچ به صورت داخلی رشد کرده و گسترش یابد . بنابر این تناوب زراعی هم نمی تواند موثر واقع شود . انتشار هم در فواصل طولانی به وسیله حشرات ناقل که از درختهایی در اندامهای مختلف تغذیه می کنند مسئله مبارزه را مسئله دار می کند .

موثرترین وسیله ی مبارزه با پزمردگی های آوندی فوزاریم و ورتسیلیوم از طریق استفاده از واریته های مقاوم بوده است که برای مدت های طولانی باقی خواهند ماند .عملیات زراعی از قبیل شخم عمیق استفاده از آیش و غرقاب کرن مزرعه به همراه تناوب در کاهش جمعیت های پاتوزن در خاک می تواند کمک کند ¸اما نمی تواند آنها را ریشه کن سازد .

استفاده از سموم گازی و فومیگاسیون خاک در برخی مواد با موفقیت انجام شده است اما بسیار گران تمام می شود و صرفه ی اقتصادی ندارد در گلخانه ها ضد عفونی خاک روش موثر تری است برای هر دو بیماری . اما در مبارزه با پزمردگی های آوندی ceratocysti مبارزه با حشرات ناقل و استفاده از حشره کش هایی که روی درختان پاشیده می شود و یا به آنها تزریق شده است و ریشه کنی و سوزاندن درختان و کنده ها یآلوده .

یا انتخاب پایه های مقاوم هیچ یک موثر نبود. و متاسفانه بیماری در حال انتشار است . فقط استفاده از قارچ کش ها یسیستمیک حاوی تیابندازل و یا مشتقات آن بخصوص بنومیل در فرمولاسیون _های مختلف بوده است که به داخل درختان نارون قبل از آلودگی و یا برخی اوقات بعد از آلودگی تزریق شده اند . در مورد بیماری مرگ نارون تا اندازه ای نتیجه ی رضایت بخش داده است .

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 13ام, 1396 13:59:

سلام آقای اسربار عزیز خیلی عالی و مفید بود ممنون از لطف همیشگی شما

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید در عکس دوم منظور از قارچ ژله ای همونایی هستن که مثل پنبه دور تا دور جوانه هان؟
اگه جواب منفیه پس ایتا چی هستن.نموم جوانه های کتکتوس من این شکلی شدن.قارچ کشی هم بی فایده بوده.
و این که قارچ کشی تا چه حدی واسه جوانه ها مضر نیست.مثلا چند روز در هفته؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 20ام, 1396 13:59:

سلام.عکس دوم جوانه هایی هستن که به قارچ ژله ای مبتلا شدن.دیگه برای اونا کاری نمیشه کرد باید سریع از بستر جمع کنید کلا جوانه هایی رو که به این شکل در اومدن.بعد قارچ کش اسپری کنید به همون قسمتها که به بقیه قسمتهای سالم سرایت نکنه میتونید از قارچ کش هگزاکونازول استفاده کنید اگه نداشتید از قارچ کش کاربندازیم هم میتونید استفاده کنید بادز پایین یک گرم در یک لیتر اب.اون قسمتهایی که بشکل پنبه هستن ودر قسمت زیر بذرهاست ریشه ها هستن.قارچ کش خودش مانع از رشد بذر ها میشه.بهتره هر دوهفته یکبار استفاده بشه.

[پاسخ]