کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا Cephalocereus senilis  که به نام‌های کاکتوس پیرمرد یا اولدمن نیز معروف است یک گونه کاکتوس از گونه  Cephalocereus بومی شرق مکزیک است. جز گیاهان خود رو می‌باشد که به دلیل محبوبیت در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود و جز کاکتوس‌های محبوب می‌باشد. این گونه در سن بالا گل می‌دهد حتی تا ۲۰-۳۰ سالگی ممکن است به گلدهی نرسد، جدیدا به دلیل تغییرات آب و هوایی دنیا به سختی بذر می‌دهند و بذر گیری از این گونه در گلخانه کار بسیار سختیه و بیشتر در طبیعت به بذر دهی می‌رسد و دولت‌های مکزیک و آمریکا برای حفظ گونه گیاهی این واریته برداشت و فروش بذر آن را ممنوع کرده و جُرم‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

عکس کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

عکس کاکتوس پیرمرد
عکس کاکتوس پیرمرد

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

این گونه حالت ستونی بلند است که می‌تواند ۵ تا ۱۵ متر قد کشیده و بلند شود، ساقه منحصر به فرد معمولاً بدون شاخه است مگر زمانی که سر برداری شود جز کاکتوس‌های کم رشد محسوب می‌شود و دارای موهای  بلند و پرپشت سفید است که برای محافظت از آفتاب در خدمت گیاه است و هر چقدر نور بیشتری داشته باشد موهای بلندتر و زیباتر خواهد داشت. پوشش موی این گیاه باعث می‌شود تقریباً مثل برف سفید به نظر برسد و همین امر موجب محبوبیت بیشتر آن شده و به همین علت به کاکتوس پیرمرد مشهور شده است. در مرحله جوانی موهای این کاکتوس، به رنگ سفید مایل به نقره‌ای است. گل‌های کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا “کاکتوس پیرمرد” به رنگ‌های قرمز، زرد ویا سفید دیده می‌شود. این کاکتوس شباهت زیادی به کاکتوس اسپوستوا دارد . تفاوت ظاهری کاکتوس سفالو سرئوس با اسپوستوا در موهای آنها است که اسپوستوا دارای موهای نرمتری می باشد.

نگهداری کاکتوس پیرمرد:

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن به خاک با زهکشی مناسب و آبیاری منظم نیاز دارد در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملاً خشک شود، بسیار مستعد پوسیدگی است و در نگهداری آن باید دقت کرد بخصوص آبیاری و در فصل خواب به آب نیازی ندارد.
خاک مناسب ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست

شکل بذر کاکتوس اولد من
شکل بذر کاکتوس اولدمن

تکثیر کاکتوس اولدمن یا پیرمرد سفالو سرئوس از طریق بذر می باشد.

آموزش کاشت بذر کاکتوس پیرمرد: در خاک پیت ماس کاشته می‌شود دمای مناسب برای سبز شدن بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد با رطوبت بالای ۷۰ درصد برای خواندن مقاله کامل کاشت بذر به بخش مقالات آموزشی سایت مراجعه کنید.

جوانه های کاکتوس اولدمن
جوانه های کاکتوس اولدمن

 

جوانه های کاکتوس اسپوستوا
جوانه های کاکتوس اسپوستوا

برای خرید بذر کاکتوس اولدمن اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
79 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
T.shajirat
T.shajirat
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۸

برای استفاده از #نور_مصنوعی برای پرورش گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد❓

?بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی است که نور طبیعی به‌ اندازه کافی وجود ندارد و باید از چند لامپ مهتابی آفتابی و سفید استفاده کرد.
? گیاهان باید به فاصله ۲۴ سانتی‌متر در زیر مهتابی‌ها قرار بگیرند، به شرطی که لامپ‌ها حداقل ۱۴ ساعت در روز روشن باشند. البته این تجویز برای مکان‌هایی است که نور غیرمستقیم به میزان بسیار کم به آنجا می‌رسد و فاقد نور کافی باشد.
سلام ببخشید منظورش همون لامپ مهتابی های عادی هستش؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  T.shajirat

سلام، لامپهای فلورسنت t 9 ،این نوع لامپها بیشتر برای زیر کابینت استفاده میشه. ولی برای پرورش گیاهان هم مورد استفاده قرار میگیره.

T.shajirat
T.shajirat
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 2

مرسی بعد دوتا تو یک اتاق کافیه؟ با همون فاصله و ساعاتی که تو اون متن ذکر شده…ببخشید سوال زیاد میپرسم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۷
در پاسخ به  T.shajirat

بستگی به تعداد گیاهان داره، اگر یک یا دو گیاه هست کافی خواهدبود ولی اگر تعداد گیاه زیادباشه تعداد لامپها هم باید بیشتر بشه.

شیما رحیمی نیا
شیما رحیمی نیا
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۴

سلام ببخشید کاکتوس پیرمردم موهاش تقریبا زرد رنگ هسنش و اصلا از این رنگش خوشم نمیاد چکار میتونم بکنم مجددا سفید درنگ بشه موهاش چون موهای جدیدش سفید هستش و دوست دارم یکدست باشه رنگش مرسی

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۳
در پاسخ به  شیما رحیمی نیا

سلام، میتونید موهای قسمت پایین رو یا کامل جدا کنید ویا با محلول اب وسرکه موهارو بوسیله یک مسواک شستشو بدید.

Shima
Shima
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 2

بعد جدا کردن موها مجددا رشد میکنه؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  Shima

نه متاسفانه موها رشد نمیکنه.

Rania
Rania
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷

ببخشید دوباره مزاحم میشم تقریبا دو هفته پیش من گلدون کاکتوس اولدمن رو عوض کردم و بعد متوجه شدم که این گلدون خیلی براش بزرگه و اب زیادی میگیره و خلاصه میترسم ریشه هاش بپوسه چون مدت زیادی خیس میمونه تقریبا میخواستم بدونم الان مشکلی نداره من مجددا گلدونش رو عوض کنم و تو یکی کوچیکتر بزارم ؟
مدتی بود من به کاکتوس رسیدگی نمیکردم و تو مکانی نبود که نور بهش بخوره متاسفانه دچار رشد علفی شد میخواستم بدونم که امکانش هست توی رشدش تاثیر بزاره و اینکه به غیر از کات کردن جور دیگه ای درست نمیشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۱
در پاسخ به  Rania

بله میتونید به گلدان کوچکتری انتقال بدید، میتونید قسمت باریک شده رو کات کنید وروی یک پایه مناسب پیوند بزنید قسمت داخل خاک مجدد جوانه میزنه واگر نور کافی دریافت کنه رشد ایدالی خواهد داشت.

Rania
Rania
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۴

مرسی یعنی اون قسمت کات شده مجددا مو رشد میکنه و به حالت اولش برمیگرده؟

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۸
در پاسخ به  Rania

نور کافی وشرایط ایدال برای رشد باشه بله مجدد مو درمیاره.

Rania
Rania
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

مرسی

Rania
Rania
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۹

سلام خسته نباشید ببخشید کود مایع گرین گروت مخصوص کاکتوس برای کاکتوس اولدمن مناسبه؟
خیلی دوست دارم موهای کاکتوسم پر پشت تر بشه و اینکه زودتر بزرگ شه چکار میتونم براش بکنم؟
من کاکتوسم رو چند ماهی میشه که در معرض نور مستقیم خورشید قرار میدم چون مدنی بود که رشد قسمت بالاییش با پایین تنه کاکتوس فرق میکرد یعنی نازکتر شده بود البته خیلی کم

کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۹
در پاسخ به  Rania

سلام، ممنون بله میتونید استفاده کنید شرایط نگهداری ایدال باشه رشد بهتری خواهد داشت کاکتوس الدمن کلا رشد کمی داره.

Korosh
Korosh
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۸

فک نکنم این کاکتوسم اولدمن باشه درسته ؟
چ گونه ابه
comment image

کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۲
در پاسخ به  Korosh

اسپستوا لاناتا هست کمبود نور داشته موهاش بلند نشده بمرور زمان میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید.

Amir
Amir
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷

سلام‌
چگونه از اصل بود کاکتوس اولدمن مطمئن بشیم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۷
در پاسخ به  Amir

سلام، موهای الدمن زبر وبلند میشه از روی موها میشه تشخیص داد بین سرئوسها الدمن بلندترین موها رو داره. ولی موهاش مثل اسپستوا نرم نیست،حالت زبر وخشک داره که از این طریق میشه تشخیص داد.

م تضی
م تضی
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۴

سلام خسته نباشید
گل من هم‌برگ جدید و تازه میده هم برگاش میسوزه سیاه میشه
میشه‌کمک کنین
ایراد داره یا طبیعیه؟
http://s13.picofile.com/file/8401873068/20200704_084143.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۳
در پاسخ به  م تضی

سلام، ممنون، بیماری قارچی هست،تمام برگهایی رو که لکه دارند کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب) دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

meysam.r3540
meysam.r3540
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸

عذر میخوام محل نگهداری گلهای من روی تراس شرقی و مشرف به بزرگراه هست در کل محیط بسیار پر سر و صداییه
به نظرتون روی رشد گلها تاثیر منفی داره؟
مثلا برخی گلهام مثل گل ناز بعد از گذشت مدتی از انتقال به تراس پژمرده میشن میتونه علتش سر و صدای زیاد محیط باشه؟

کارشناس 2
۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  meysam.r3540

سروصدا تاثیر زیادی نداره ولی الودگی ودود ماشینها تاثیر بیشتری خواهد داشت.

meysam.r3540
meysam.r3540
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸

درود
ببخشید آیا درسته که میگن اولدمن بهیچوجه نباید تیغ داشته باشه؟ و در صورت داشتن تیغ اون کاکتوس اولدمن نیست؟
بجز حالت موها راه شناخت دیگه ای وجود داره واسه تفکیک اولدمن از اسپوستوا