آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش ساخت بنسای آدنیوم : adenium bonsai
در این مقاله آموزش ساخت بنسای آدنیوم با روش خاصی که بیشتر در شرق آسیا استفاده میشود آموزش داده میشود. بنسای آدنیوم یکی از زیباترین بنسای ها می باشد آدنیوم یکی از راحترین و زود رشدترین گیاهان برای بنسای کردن می باشد که با هرس آدنیوم به راحتی میتوان بنسای درست کرد بهترین زمان هرس آدنیوم زمانی است که گیاه تازه میخواهد شروع به رشد نماید یکی از متداولترین کارهایی که روی آدنیوم انجام می دهند هرس ریشه و چسباندن یک دکمه یا شیئی که زنگ نزند در قسمت ته ادنیوم بعد از هرس ریشه هست که باعث میشود ریشه‌ها عمقی رشد نکنند و از بغل رشد کنند که هم زیباتر میشود و هم عمر و دوام بیشتری به ریشه‌های ادنیوم که در برابر پوسیدگی حساس هستند میدهد.
برای این کار ادنیوم را باید از خاک در بیاورید و کامل قسمت ریشه هارا هرس کنید. سپس یک شیء گرد در ته آدنیوم مربوطه بچسبانید و بکارید.
برای شکل گرفتن ریشه می توانید با به وجود آوردن شیارهایی مثل عکس‌های زیر باعث بشوید ریشه فقط از همان قسمت‌های دلخواه در بیاید و بعد از ریشه زایی، ریشه‌ها  را از زیر خاک بیرون بیاورید تا زیباتر شوند.
حتی ادنیوم های ضخیم را می توانید با نصف کردن ادنیوم به دو آدنیوم تبدیل کنید و بعد از انجام عملیات فوق چند روز برای پینه بستن ته ادنیوم بیرون در فضای آزاد در سایه بگذارید و بعد از پینه بستن بکارید.
برای آموزش کامل کاشت بذر آدنیوم  اینجا کلیک کنید

آموزش ساخت بنسای آدنیوم تصویری :

ادنیوم های قطع شده و اماده برای کاشتن
ادنیوم های قطع شده و آماده برای کاشتن

 

پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادنیوم حاوی قارچکش هست
پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادنیوم حاوی قارچکش هست

 

قلمه آدنیوم

زائده های بریده شده جهت مشخص کردن قسمت هایی که نیاز داریم برای ریشه دار شدن

کاشت ادنیوم

آماده کاشت

 

جوانه آدنیوم
طریقه درست کردن زائده برای ریشه دار کردن

بعد از کاشت

بعد از کاشت

 

انواع آدنیوم
بعد از چهار تا شش ماه ریشه‌ها در قسمت‌های زائده دار در امدن و شکل گرفتند

 

ادنیوم
ریشه دار شدن بعد از شش ماه زمانی که محل در امدن ریشه مشخص نمیشود و خود به خود دور تا دور پر از ریشه میشود

بعد از کاشت مجدد

بعد از کاشت مجدد

ریشه آدنیوم

بعد از یکسال
کاشتن آدنیوم

بعد از کاشت مجدد

یکسالگی آدنیوم
بعد از یکسال

هرس ریشه آدنیوم

بعد از شش ماه مجدداً از خاک در بیاورید و بعد از حذف ریشه‌های مویی  مجددشکل بدهیدو مجدداً بکارید

 

نحوه قرار گرفتن روی خاک
نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک

نویسنده : مهندس جعفرزاده

منبع:میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
312 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
میلاد
میلاد
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۵

سلام وقت بخیر
میشه لطفا طریقه درست کردن زائده برای ریشه دار شدن در نقاطی که خودمون مشخص کردیم رو توضیح بدین؟

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۵
در پاسخ به  میلاد

سلام، روی مقاله همرا با عکس بصورت کامل توضیح داده شد، مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید.

سمیرا
سمیرا
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۵

سلام.آدنیون من قسمت انتهایی ریشه یه خورده چروک شده. میخوام ریشه رو هرس کنم. قسمت چروک رو کامل در بیارم و دور بندازم یا میشه نگهش داشت؟

کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  سمیرا

سلام، بررسی کنید اگر نرم و پوسیده بود میتونید کات کنید.

محمد
محمد
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۶

سلام وقتتون بخیر ببخشید من این ادنیومو سه ماه پیش ریششو کامل کات کردم و گذاشتمش تو خاک تنش مشکلی نداره و حتی یه برگ کوچیک جدید هم دراورده ولی امشب که از تو خاک درش اوردم دیدم هیچ ریشه ای در نیاورده و چندتا کرم کوچیک هم تهش چسبیدن اما نرم یا له نشده دیگه تنش رو با اب لوله شستم و گلدونشو هم گذاشتم روی شعله کوچیک گاز تا هرچی کرم و حشره تو خاکش هست از بین برن الان بنظرتون این عکسش مشکل داره؟توی این دو سه ماه مگه نباید ریشه میزد؟

comment image

comment image

comment image

بابت پاسخگویی و راهنمایی های کارشناسانه تون بینهایت سپاسگزارم میهن گاکتوس بهترین سایت و فروشگاه گل و گیاه

کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  محمد

سلام، احتمالا ابیاری رو زیاد انجام دادید قسمت انتهایی پوسیده شده اگر نرم هست مجدد بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید وبگذارید کامل پینه ببنده بعد بکارید ادنیوم چون اب رو در ساقه حفظ میکنه برای همین برگها رشد میکنند ولی ریشه زمان میبره تا رشد کنه. خاک رو حتما ضدعفونی وخشک کنید.

سعید
سعید
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۷

درود
ادنیوم های توی تصویر چندین شاخه دارن. هر کدوم ده دوازده تا شاخه دارن. میخواستم بدونم با چه روشی میشه این کار رو انجام داد. چون بعد از رشد دانه فقط یه ساقه هست و نهایتا بعد از هرس دو تا سه شاخه میشن

کارشناس 2
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۲
در پاسخ به  سعید

سلام، برای این کار نیاز به زمان هست وهر سال که شاخه ها بزرگتر میشن باید هرس بشن تا چند شاخه بشن، وباید برای این کار صبور بود.

محمد
محمد
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹

سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه ادنیوم با قطر دوازده سانت داشتم که به دلیل مسافرت حدود ده روز اب بهش ندادم وقتی برگشتم دیدم همه برگهاش زرد شدن که به راحتی کنده شدن تنش هم شدیدن نرم شده جالبه که بقیه ادنیومهای کوچیک طوریشون نشده اما این یکی اینجوری شده خاستم بدونم امیدی به برگشتش هست یا کارش تمومه؟

کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  محمد

سلام، کامل گیاه رو سیراب کنید درست میشه.

محمد
محمد
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

پوست تنه از ساقه جدا شده یعنی درین حالت هم درست میشه؟

کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
در پاسخ به  محمد

از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 1

برگهاش ریختن و حتی نوکشون که خیلی له شده بودن کات کردم comment image
comment image
جالب اینه که حتی ادنیومهای کوچکی که پنج ماه پیش خودم بذرشونو کاشتم طوریشون نشده فقط چندتا از برگاشونو از دست دادن اما این یکی که از همشون سن دارتر و بزرگتر بوده اینجوری شده

کارشناس 2
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۹
در پاسخ به  محمد

ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو ازنطر پوسیدگی برسی کنید، سرشاخه هایی رو هم که حالت چروکیدگی دارند با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید تا جایی که به اوند سالم برسید باید ریشه های پوسیده شده رو کات کنید.

محمد
محمد
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ریشه ها رو دراوردم دیدم رنگشون کبوده اما خیلی خیلی له نشده بود ریشه هارو زدم رنگ بافتشون این شکلی شده ایا میشه نگهش داشت؟
comment image

comment image

کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۲
در پاسخ به  محمد

سلام، متاسفانه گیاهتون از بین رفته.

محمد احمدی
محمد احمدی
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵

سلام
ببخشید من یک آدنیوم کوچک تهیه کردم. می خوام به بونسای تبدیلش کنم. به نظرتون الان زمان مناسبیه برای هرس ریشه و ساقه ها؟
البته اینم بگم که من آدنیوم هام رو داخل محیط خونه نگهداری می کنم و فکر نکنم به خواب زمستانی بروند.

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۲
در پاسخ به  محمد احمدی

سلام، نه الان زمان مناسبی برای هرس ریشه وشاخه ها نیست، هرس ریشه رو بهتر هست اسفند ماه اقدام کنید وهرس شاخه های رو اواسط بهار در زمان رشد گیاه.

سید مجتبی
سید مجتبی
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳

سلام واقعا ممنون که بذر ها رو شارژ کردید و همه رو غارت کردند
۱-ماژیک برای گیاهان ضرری نداره ؟چون که تو تصویر با ماژیک روی گیاه علامت گذاشتید
۲-برای کلفت شدن تنه ی آدنیوم باید چکار کرد؟
۳-آیا باید برش دادن برای راهنمایی رشد ریشه ها بلافاصله بعد از کات کردن ریشه انجام شود یا بعد از پینه بستن قسمت کات شده؟
۴-از چه سنی می توان آدنیوم را بنسای کرد؟
ممنون از شما

کارشناس 1
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۴
در پاسخ به  سید مجتبی

سلام، اگر با قسمت بریده شده تماسی نداشته باشه مشکلی بوجود نمیاد، باید صبور بود، بمرور زمان با بزرگ شدن گیاه تنه قطور خواهد شد شرایط نگهداری رو باید ایدال کرد. بعد از پینه بستن قسمت بریده شده،بعد از پایان یک الی دوسالگی.

Arash
Arash
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۳:۰۷

سلام وقت بخیر توضیحاتتون خیلی خوب بود ولی یه قضیه شک دارم که خواستم مطمئن بشم اونم این که هرس ریشه به صورت کامل اینجوریه که بعد از این که کل ریشه را کات کردیم صبر با محلول قارچ کش یا پودر قارچ کش ضد عفونی میکنیم و صبر میکنیم تا پینه ببنده بعد محل دلخواه برای ریشه هارو مشخص میکنیم و لبه هاشو کات میکنیم بازم قارچ کشی میکنیم و صبر میکنیم تا پینه ببنده بعد کشت میکنیم
سوالم اینه این کات کردن کل ریشه و محل ریشه زدن رو نمیشه همزمان انجام داد و این که نهایتا چند روش گیاه بیرون خاک دوام میاره که یهو از بین نره
ممنون

کارشناس 2
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۷
در پاسخ به  Arash

سلام، بله باید دقیقا همین کار رو انجام بدید، اگر گیاه بعد از کات کردن ریشه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا دو هفته دوام میاره.

Ako
Ako
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳

سلام خسته نباشید من یکی دو روزه این بوسنای رو خریداری کردم
http://uupload.ir/files/qqil_photo_2020-08-24_10-20-33.jpg
خواستم ببینم مشکلی نداره نوردهی وآب دادنش باید چطور باشه و چه مدت طول میکشه که گل کنه ممنون

کارشناس 2
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴
در پاسخ به  Ako

سلام، ممنون، در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری کنید، شرایط نگهداری ایدال باشه سال بعد به گل میشینه زمستان در محیط خنکی نگهداری کنید.

سجاد
سجاد
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۲:۵۲

سلام میشه اسم این کاکتوس رو بگین (و شرایط نگه داری)
و اینکه چرا شله ؟
http://uupload.ir/files/ft8l_۲۰۲۰۰۸۰۲_۰۲۴۶۲۶.jpg
با تشکر ❤

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸
در پاسخ به  سجاد

سلام، الوئه اکولاتا هست،شرایط نگهداری در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد، احتمالا تازه کشت شده برای همین لق هست در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید.

amir vasigh
amir vasigh
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲

سلام من تقریبا سه سال پیش ادونیوم گرفتم الان رشدش خوبه تقریبا ۳۰ سانت هست اندازش، الان چند شاخه هم هست و می‌خوام بدونم هم شاخه ها و هم از ریشه باید هرس کنم؟ تا بشه بنسای درختی ؟

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵
در پاسخ به  amir vasigh

سلام، بله برای بنسای کردن باید هم ریشه وهم شاخه ها هرس بشه.

Ho3ein
Ho3ein
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۱

سلام وقت بخیر میخواستن بپرسم زمان ریشه زنی برای آدونیوم چه موقع است.

کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹
در پاسخ به  Ho3ein

سلام، در زمان رشد گیاه.

الی
الی
۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۲

سلام من ادنیومم رو امروز سر زنی کردم .از من لاغر بود ولی قدش بلند شده بود..زمانی که خریدمش سرشو زده بودن ولی از از همون قسمت دوباره شروع به رشد کرد دوشاخه نشد الان اونجایی که بریدم چی بزنم که دوشاخه بشه.ااون قسمتی که برگ داره رو دوباره کاشتم محلول قارچ کش ندارم بجاش چی میخونم استفاده کنم؟ا ایا میگیره

کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۵
در پاسخ به  الی

سلام، اگر گیاه بذری باشه چند شاخه میشه اگر قلمه باشه فقط یک شاخه میده، میتونید پودر دارچین روی محل بریده شده بزنید.

mahdi456321
mahdi456321
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸

با عرض سلام و خسته نباشید، من ‌آدنیوممو طبق روشی که گفتین حرس کردم و قارچ کش زدم ،ولی بعد از چند روز ساقه ی گیاه به شکل فرو رفته شد . وقتی دیدم اینجور شده دیگه نداشتم بمونه و تو خاک قرار دادمش و هفته ای دوبار لا اسپری آبش دادم و از پشت پرده نور فیلتر شده بهش میخوره ،الان بعد دوماه برگ داده ولی ریشه نداره ساقش هم نرم شده ،چی کار باید بکنم؟ http://uupload.ir/files/2pzw_15899529477804063341511295492533.jpg

کارشناس 2
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۸
در پاسخ به  mahdi456321

سلام، ممنون، صددرصد ریشه داده که شروع به رشد وبرگ دهی کرده، بدون ریشه رشد نمیکنه، ابیاری رو شروع کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

mahdi456321
mahdi456321
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 2

نه حتی یدونه ریشه هم نزده
http://uupload.ir/files/788x_img_20200524_092424.jpg

کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۳
در پاسخ به  mahdi456321

جالب هست، مشکلی نیست داخل همون خاک بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ریشه میزنه.

محسن
محسن
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

سلام خسته نباشید
http://uupload.ir/files/e6_image.jpg

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۹
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، گیاهتون شپشک ارد الود گرفته قسمتهای سفید وپنبه ای رو با پنبه آغشه به الکل حذف فیزیکی کنید وبا محلول حشره کش سمپاشی کنید،میتونید از قسمتی که تغییر رنگ داده سرزنی کنید.

محسن
محسن
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۱
در پاسخ به  محسن

سلام‌دوباره و خسته نباشید و شب بخیر
بعداز اینکه سرزنی کردم میتونم بکارم همون تیکه ای رو که سرزنی کردم و اگه میشه لطف کنید بفرمایید چجوری باید بکارمش و از هر نوع حشره کشی میشه استفاده کرد یا فقط باید حشره کش مخصوص گیاه رو استفاده کنم

کارشناس 2
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، بله میتوید قسمت بریده شده رو ریشه دار کنید، ابتدا با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده به اصطلاح خشک بشه تقریبا یک هفته کافی خواهد بود، بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا زمان ریشه زنی ورشد که حدود یک ماه زمان میبره در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،ابیاری کاملا سطحی وبصورت اسپری انجام بشه،فقط از حشره کشهایی باید استفاده کنید که به گیاهان اسیب وارد نکنند.

محسن
محسن
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶

سلام خسته نباشید
من یه سه ماه پیش یه آدنیوم گرفتم که تقریبا توو این مدت رشد خوبی داشته و محل نگهداریش هم جایی هست که جلوی در ورودی از خیلط گذاشتم و نور بهش میخوره ولی نور خورشید نمیخوره خونه ما ویلایی هست ولی یه دو هفته ای هست که برگاش زرد شدن و میریزن و از دیروز گلدون رو آوردم داخل حیاط ولی نه زیر نور مستقیم،تقریبا داخل سایه گذاشتمش…
خواستم ببینم این راه درسته یا اگه درست نیست راه نگهداریش رو محبت کنید بفرمایید ممنونم

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۵
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وخاکش عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

یه سوال دیگه اینکه با این اندازه ادنیوم من که تو عکس هست ، من کی میتونم سرزنی شاخه ها و ریشه زنی بن سای رو انجام بدم؟

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۶
در پاسخ به  محمد

شاخه ها کمی بلندتر بشن میتونید سرزنی رو انجام بدید.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷

خیلی ممنون از پاسخگویی سریع و عالی شما.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۳:۲۰
کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۶
در پاسخ به  محمد

خاک گیاهتون مناسب نیست،گیاه رو از خاک دربیارید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید کمبود عناصر هم داره، کمی گیاه رو بالاتر از سطح خاک بکارید. ماهی یک بار با کود ۱۲،۱۲،۳۶ گیاه رو تقویت کنید (مقدار مصرف کود یک گرم در یک لیتر اب)

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۳:۰۴

سلام. خسته نباشید . من گیاه ادنیومم از سال قبل که ۱۰ سانت ارتفاع داشت ، در طول یکسال فقط ۲سانت رشد داشته و ۳ برگ جدید ، من باید چیکار کنم که رشدش بیشتر بشه ؟ در ضمن تازگیا از کنار برگای جدید شیره قهوه ای رنگ ترشح شده و برگ جدید که کوچیک مونده و رشدی نداره زده هست . گیاه کنار پنجره جنوبی هست و نور مستقیم افتاب بهش نمیخوره و صرفا محلش روشن هست ، ابیاری هم تقریبا هفته ای یکبار زمانی که خاکش کاملا خشک بشه . ممنون میشم راهنمایی کنید که گیاه بهتر رشد کنه.

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۶
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون از گیاه وبرگها وقسمتی که شیره خارج شده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

1 4 5 6