آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم : adenium bonsai
در این مقالیه آموزش ساخت بونسای آدنیوم با روش خاصی که بیشتر در شرق آسیا استفاده میشود آموزش داده میشود. بونسای آدنیوم یکی از زیباترین بونسای ها می باشد آدنیوم یکی از راحترین و زود رشدترین گیاهان برای بونسای کردن می باشد که با هرس آدنیوم به راحتی میتوان بونسای درست کرد بهترین زمان هرس آدنیوم زمانی است که گیاه تازه میخواهد شروع به رشد نماید یکی از متداولترین کارهایی که روی آدنیوم  انجام می دهند هرس ریشه و چسباندن یک دکمه یا شیئی که زنگ نزنه در قسمت ته ادونیوم بعد از هرس ریشه هست که باعث میشه ریشه‌ها عمقی رشد نکنند و از بغل رشد کنند که هم زیباتر میشه و هم عمر و دوام بیشتری به ریشه‌های ادونیوم که در برابر پوسیدگی حساس هستند میده.
برای این کار ادنیوم رو باید از خاک در به یارید و کامل قسمت ریشه هارو هرس کنید. سپس یک شیء گرد در ته آدنیوم مربوطه بچسبانید و بکارید.
برای شکل گرفتن ریشه می تونید با به وجود آوردن شیارهایی مثل عکس‌های زیر باعث بشید ریشه فقط از همون قسمت‌های دلخواه در به یاد و بعد از در آمدن ریشه‌ها آنها را از زیر خاک بیرون به یارید تا زیباتر شوند.
حتی ادونیوم های ضخیم رو می تونید با نصف کردن ادونیوم به دو آدونیوم تبدیل کنید و بعد از انجام عملیات فوق چند روز برای پینه بستن ته ادونیوم بیرون در فضای آزاد در سایه بزارید و بعد از پینه بستن بکارید.
برای آموزش کامل کاشت بذر آدنیوم  اینجا کلیک کنید

آموزش ساخت بونسای آدنیوم تصویری :

ادونیوم های قطع شده و اماده برای کاشتن
ادونیوم های قطع شده و اماده برای کاشتن

 

پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادونیوم حاوی قارچکش هست
پینه بستن ته کار بعد از یک هفته ، ته ادونیوم حاوی قارچکش هست

 

قلمه آدنیوم
<br />زائده های بریده شده جهت مشخص کردن قسمت هایی که نیاز داریم برای ریشه دار شدن

کاشت ادنیوم

آماده کاشت

 

جوانه آدنیوم
طریقه درست کردن زائده برای ریشه دار کردن

بعد از کاشت

بعد از کاشت

 

انواع آدنیوم
بعد از چهار تا شش ماه ریشه‌ها در قسمت‌های زائده دار در اومدن و شکل گرفتند

 

ادونیوم
ریشه دار شدن بعد از شش ماه زمانی که محل در اومدن ریشه مشخص نمیشه و خود به خود دور تا دور پر از ریشه میشه

بعد از کاشت مجدد

بعد از کاشت مجدد

ریشه آدنیوم

بعد از یکسال
کاشتن آدنیوم

بعد از کاشت مجدد

یکسالگی آدنیوم
بعد از یکسال

هرس ریشه آدنیوم

بعد از شش ماه مجدداً از خاک در میاد و بعد از حذف ریشه‌های مویی بهش شکل میدیم و مجدداً می‌کاریم

 

نحوه قرار گرفتن روی خاک
نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک

نحوه قرار گرفتن روی خاک
نویسنده : مهندس جعفرزاده

پست‌های مرتبط

تکثیر سانسوریا از برگ

تکثیر سانسوریا از برگ

برای تکثیر سانسوریا از برگ  باید برگ رو جدا کتید...

آموزش قلمه زدن کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس : قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از...

آموزش تکثیر گل فوشیا

آموزش تکثیر گل فوشیا

آموزش تکثیر گل فوشیا یا گل آویز، گوشواره‌ای، حافظی: فوشیا را...

نظرات (82)

باسلام
ضمن تشکر از سایت بسیار خوب و مفیدتان، من اگر بخوام یه بونسای آدنیوم داشته باشم برای داشتن شاخه های زیاد چه موقع و به چه شکلی باید عمل بکنم که هم یه بونسای دارای پر ریشه و پر شاخه باشه

پاسخ

    سلام.
    برای سرزنی از شش ماهگی میتونیداقدام کنید.
    برای هرس برگ اول فصل رشد (اواسط اسفند واوایل بهار)میتونیداقدام کنید.
    برای فرم دهی ریشه اواسط اسفند یا اول فصل رشد همزمان با تقویت خاک اقدام کنید.هر دو سه ماه یکبار باید شاخه ها رو هرس کنید.تا بنسای زیبایی داشته باشید.

    پاسخ

سلام
اسم و نوع قارچ کشی که ته قلمه آدنیوم بایست زد تا زمان پینه بستن چیه ؟
متشکرم

پاسخ

    سلام.از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید.مقدار یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول رو به انتهای قلمه اسپری کنید.

    پاسخ

بعد از اینکه خواستیم زائده درست کنیم برای ریشه دار شدن بازم باید گیاه رو بیرون از خاک بزاریم تا خشک شه یا بلافاصله بکاریم؟؟

پاسخ

ببخشید یه سوال دیگه
هر چن وقت یکبار سرزنی گیاه رو انجام بدیم؟و اگر یک بار ریشه رو ببریم بازم هم نیازی هست ک ببریم یا یکبار کافیه؟

پاسخ

    سالی یک بار باید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو هرس کنید.شاخه هارو هم بستگی به رشد گیاه داره معمولا شش ماه یک بار هم شاخه ها هرس میشه.

    پاسخ

سلام وقت بخیر
فصل رشد ادنیوم چ ماهی میباشد؟

پاسخ

    سلام.از بهار تا اوایل پاییز رشد دارند وپاییز وزمستان بستگی به شرایط نگهداری استراحت میکنن.

    پاسخ

سلام
ببخشید بونسای ادنیوم رو از بالا باید برگاشو قیچی کرد؟؟؟واسه اینکه ساقش تپل و تزئیینی بشه؟؟

پاسخ

سلام،خسته نیاشید،چه جسمی برای زیر گیاه خوبه که زنگ نزنه،میشه معرفی کنید؟یعد از برش و برای ریشه دار کردن از قسمت های دلخواه باید در خاک بزاریم یا بیرون از خاک؟چه مدتی؟تشکر

پاسخ

    سلام.میتونید از دکمه های گرد پلاستیکی ویا در نوشابه هایی که بطری پلاستیکی دارند استفاده کنید.بعد از ایجاد زاءده وخشک شدن قسمتهای بریده شده گیاه رو داخل خاک بکارید بعد از تقریبا شش ماه ریشه میزنن وهر سال یک بار باید ریشه ها رو هرس کنید.

    پاسخ

سلام. وقت بخیر.. ممنون بخاطرسایت خوبتون.. چطوری باید ریشه های ادنیوم رو از خاک خارج کنم و بهشون فرم بدم و چکار کنم که تنه حجیمی داشته باشه؟؟

پاسخ

    سلام.سالی یک بار در زمان شروع به رشد گیاه (اواخر اسفند واوایل بهار)میتونید ریشه ها رو هرس کنید ۲۴ساعت قبل گلدان رو ابیاری کنید تا خاک کاملا نرم بشه.بعد از بیست وچهار ساعت گیارو به ارامی از داخل خاک در بیارید ریشه ها رو به ارامی داخل محلول قارچ کش هم دمای محیط شستشو بدید.بعد ریشه های فرعی رو هرس کنید.بعد از اتمام کار دوباره ریشه هارو با محلول قارچ کش شستشو بدید.بعد داخل گلدون اصلی بکارید.برای فرم دهی تنه گیاه هم میتونید ساقه ها رو هر شش ماه یک بار هرس کنید.خاک گلدون رو قبل از کاشت حتما ضدعفونی کنید.

    پاسخ

خیلی ممنون متوجه شدم… تو عکسا دیدم که ریشه های گیاه از خاک خارج شده و رشد کرده و زخیم شده…. منظورم بونسای هستش… برای اینکه ادنیوم من هم ریشه هاش اینطوری بشه باید بعد از هرس چنتا از ریشه هارو از خاک خارج کنم تا فرم بگیرن؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام.این کار سلیقه ای هست.بعد از هرس ریشه چند تا از ریشه های اصلی رو میتونید بیرون از خاک بزارید که بزرگ بشن وفرم تنه گیاه رو بگیرن.بستگی به این داره که چند تا ریشه اصلی داشته باشه.ریشه ها رو میتونید با ایجاد زاعده بیشتر کنید.

    پاسخ

برای فرم دادن ریشه قطعه پلاستیکی را با چه چیزی باید به تنه هرس شده بچسبانیم

پاسخ

با سلام میشه در مورد نحوه ایجاد زائده برای ایجاد و فرم دادن ریشه بیشتر توضیح بدهید

پاسخ

    سلام.عکس شماره شش رو نگاه کنید.در موردایجاد زاءده. بعد از پینه بستن انتهای ادنیوم شیارهایی ایجاد شده.ریشه فقط از قسمتهای باقی مونده در میاد که بعد از رشد ریشه ها اونها رو از خاک بیرون میارن تا ادنیوم زیباتر بشه و حالت بنسای بخودش بگیره
    این عمل برای این انجام میشه که ریشه ها از بغل رشد کنند و عمقی رشد نکنند که هم زیباتر میشه و هم عمر و دوام بیشتری به ریشه های ادنیوم میده.

    پاسخ

با سلام و احترام و تشکر از شما.، احتراما ، جوانه های. بذر آدونیم من تقریباً پنج تا شش سانتیمتر رشد کرده و دو تا سه تا برگ زده ، لطفاً بفرمایید در این شرایط به کود نیاز داره؟ اگه دارد، چه کودی؟

پاسخ

    سلام.بعد از پایان سه ماهگی کود دهی رو شروع کنید.از کودهای پتاس بیشتر از ازت استفاده کنید.۱۲,۱۲,۳۶و۳,۱۱,۳۸

    پاسخ

سلام ببخشیدمن یه آدنیوم دارم سایزش٨هستش میشه بنسایش کرد؟

پاسخ

بلخشید الان آدنیومم یک سالگی شو رد کرده بنسایش میتونم بکنم

پاسخ

ببخشید من ادنیومم یکی از شاخه هاش دراز شده میشه تا نصف قطعش کنم

پاسخ

    سلام.بله میتونیدقسمت بریده شده رو هم بگذارید چند روزی بمونه انتهای بریده شده که پینه بست دوباره بکارید ریشه دار میشه.

    پاسخ

سلام ببخشید من تازه امروز ادنیوممو ته شو بریدم تا پینه ببنده بعد از این که پینه بست خواستم بکارمش فرقی نمیکنه تو چه گلدونی بکارم منظورم سایزه گلدونه چند باشه سایزش

پاسخ

    سلام.داخل گلدونی بکارید که یک سایز از گیاه بزرگتر باشه.وقتی گیاه رو داخل گلدون میگذارید از لبه گلدون تا گیاه یک سانتی متر فاصله باشه کافی هست.

    پاسخ

با سلام و عرض خدا قوت برای سایت خوبتون
یه سوال دارم من چند تا آدنیوم را برای ساخت بونسای هرس ریشه کردم و مجدد کاشتم گلدونها را با یک پلاستیک بزرگ پوشاندم تا رطوبت بالا باشه الان یکی از آدنیوم ها رو تنش یک سری تارهای سفید بسته که قارچکش زدم ولی تنه حالت ژله ای شده یعنی دست می زنم تنه خیلی نرم هست بقبه اینطور نیستند علت چی هست و راه حلش چیهِ؟

پاسخ

    سلام.احتمالا قارچی شده از سایر گیاهان جدا کنید ودور بندازید.برای بنسای باید همه ی لوازمی رو که برای برش وسایر کارهای مورد نیاز برای بنسای کردن گیاه استفاده میکنید کامل استریل کنید بوسیله حرارت دادن ویا با الکل با قارچ کش کامل استریل نمیشه.همینطور خاکی رو که استفاده میکنید حتما قبل از استفاده کامل ضدعفونی کنید.نیازی به کاور کردن نیست گیاه رو در مکان سایه قرار بدید که رطوبت از دست نده کافی هست.

    پاسخ

سلام وعرض ادب به خاطر سایت خوب و مطالبب اموزشی عالیتون کمال تشکر رو دارم،من در مورد زایده دار کردن تنه بریده شده ادنیوم سوال داشتم راستش از عکسی که گذاشته بودید چیزه زیادی متوجه نشدم.میشه لطفا بیشتر توضیح بدید.متشکرم.

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.زاعده دار کردن برای این هست که ریشه ها فرم بگیرن واز خاک بتونیم بیرون بگذاریم که حالت درخت کهن رو داشته باشه عکس شماره ٩رو نگاه کنید اگر زاعده درست نکنیم ریشه از همه ی قسمتها رشد میکنه وشکل جالبی نخواهد داشت.

    پاسخ

سلام و عرض ادب،ایا قسمتهایی که واسه ریشه دار کردن تو ادنیوم زایده ایجاد کردیم هم باید قارچ کشی کرده و بزاریم پینه ببنده؟

پاسخ

سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون و راهنمایی های عالی شما یه سوال اینکه میشه همزمان با قطع ریشه شیار برای رشد ریشه را هم ایجاد کرد یا خیر اول باید ریشه قطع بشه ۱ هفته پینه ببنده و بعد این زمان دوباره شیار ایجاد بشه و مجددا ۱ هفته استراحت و بعد کاشت؟ ممنون میشم کمک کنید

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.بله بهتره اول ریشه ها رو کات کنید بگذارید یک هفته گیاه بمونه وقسمت بریده شده پینه ببنده بعد از یک هفته دوباره شیار برای ریشه ایجاد کنید.همزمان باهم انجام بدید از همه ی قسمتها ریشه میزنه این مدت فاصله برای همین هست که ریشه زنی از قسمتهایی که بعدأ برای شیار ایجاد میشه ریشه بزنه.

    پاسخ

ممنون و بعد از ایجاد شیار مجدد ۱ هفته بیرون بمونه یعنی ۲ هفته که گیاه بیرون باشه بهش صدمه نمیخوره؟

پاسخ

لطف کردید

پاسخ

سلام ببخشید من ادنیوممو یه هفته ای میشه کاشتم اول که آدنیوممو خواستم ریشه هاشو کات کنم تنش خیلی قطور بود ولی الان یه هفته از کاشتنش میگذره ولی تنش نازک و نرم شده لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

سلام ببخشید من ادنیوممو یه هفته ای میشه کاشتم اول که آدنیوممو خواستم ریشه هاشو کات کردم تنش خیلی قطور بود ولی الان یه هفته از کاشتنش میگذره ولی تنش نازک و نرم شده لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.باید خاک رو مرطوب نگه دارید کمبود اب باعث چروک ونازک شدن تنه گیاه میشه.سعی کنید رطوبت محیط رو هم بیشتر کنید.میتونید برای این کار گیاه رو کاور کنید تا رطوبتش تامین بشه.

    پاسخ

سلتم ببخشید منظورتون از کاور کردن گیاه چیه

پاسخ

سلتم ببخشید منظورتون از کاور کردن گیاه چیه

پاسخ

سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون
من یه آدنیوم دارم که تنه خوبى داره اما تک شاخه است
میتونم نصفش کنم و با قسمت پایینش بن ساى به روشى که گفتین درست کنم؟؟

پاسخ

    سلام.بله میتونید.قبل از برش لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما با حرارت دادن ویا با الکل کامل استریل کنید بعد اقدام کنید قسمت بریده شده رو هم میتونید ریشه دار کنید.

    پاسخ

سلام من سه تا ادنیوم دارم میخام بهشون شکل بدم باورم نمیشه بتونم مثل عکس هایی که شما گذاشتین درستش کنم میترسم خراب شه پیشم فقط دوتا سوال دارم.اینکه وقتی از خاک میارمش بیرون تا پایینش پینه ببنده.طبق اون چیزی که گفتین تقریبا دو هفته گیاه بیرون از خاکه.اینجوری خراب نمیشه؟ هیچ ابی چیزی نباید بهش بخوره؟ و اینکه منظور از زایده درست کرن برای ریشه چیه باید مصلا با یه چیز برنده چند تا خط بندازیم رو تنه که از اونجا ریشه بزرنه؟ ممنون از شما

پاسخ

    سلام.اگر همه ی شرایط گفته شده رو با نظم وترتیب واستریل همه ی لوازمی که استفاده میکنید انجام بدید هیچ مشکلی پیش نمیاد حتما بعد از برش,قسمتهای بریده شده رو با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید.گیاهی که بریده شده اگر در جای خشک وخنک نگهداری بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد.بله ایجاد زاعده یعنی برش دادن قسمت پایین تنه برای ایجاد ریشه هایی که باید بیرون از خاک بمونن به اصطلاح فرم بدیم بهشون که شکل گیاه کهنسال رو بگیره.

    پاسخ

من یه سوال دیگه هم دارم ممنون میشم جواب بدین.وقتی گیاه رو از خاک اوردیم بیرون ریشه رو باید کات کنیم و یکئهفته بمونیم تا پینه ببنده.و بعد از درست کردن شکاف دوباره یک هفته گیاه رو بیرون نگه داریم تا جای شکاف ها هم پینه ببنده؟ اینجوری باز هم ریشه ها از جای زایده ها بیرون میاد؟ ممنون میم جواب منو بدین

پاسخ

    برای ایجاد زاعده باید همه ی ریشه هارو کات کنید وهیچ ریشه ای نمونه بله تقریبا دوهفته زمان میبره اول ریشه هایی رو که کات کردید یک هفته گیاه رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا انتهای بریده شده پینه ببنده بعد دوباره بعد از یک هفته زاعده ایجاد کنید دوباره یک هفته بگذارید بمونه تا قسمتهای بریده شده برای زاعده پینه ببنده.حتما بعد از هر برش قسمتهای بریده شده رو اغشته به محلول قارچ کش بکنید وهمه ی لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید کامل استریل کنید که مشکلی پیش نیاد.اگر گیاه بریده شده از قسمتهای بریده شده قارچ بگیره باید دوباره کات کنید وبگذارید قسمت بریده شده پینه ببنده واین مشکل باعث از دست دادن اب گیاه میشه واحتمال داره از بین بره.

    پاسخ

سلام ممنون از شما که سوال ها رو خیلی خوب و با حوصله جواب دادین فقط یک سوال دیگه دارم ممنون میشم پاسخ بدین. تو عکس شماره هشت هشت تا خط ابی نشون دادین .منظور عکس اینه که مثلا هشت تا زایده درست کنیم از همونجا فقط ریشه درست میشه؟ نوی عکس جای ۸ تا خط ابی هست ولی طرف داره دور قلمه رو انگار کامل برش میده.فقط همین رو متوجه نشدم. که باید دورش رو بعد از اینکه پینه میبنده کامل برش بدیم یا چند تا زایده درست کنیم از همومجا ریشه بزنه…باز هم ممنون از وقتی که میزارین

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.عکس شماره شش که با رنگ ابی روش شماره هشت نوشته شده وخطهای ابی رنگ علامت زده شده از اون قسمتهای ابی خط خورده ریشه ها رشد خواهند کرد فاصله بین خطهای ابی برش داده میشه.میتونید تعداد خطهارو بیشتر یا کمتر کنید این بستگی به ضخامت تنه گیاه داره اجباری نیست که حتما هشت تا زاعده ایجاد کنید.عکش شماره هشت رو نگاه کنید از بالاترین عکس بشمارید شماره هشت.بعد از شش ماه ریشه دارشده ریشه ها از قسمتهایی که باقی موندن رشد کردن.

    پاسخ

با سلام. عمق اون برش ها چقدر باشه؟ سطحی باشه یا عمیق؟۱سوال دیگه ام دارم میدونم جاش اینجا نیست اما گفتم مشگلاتم رو توی ۱ پست بنویسم.من زاموفیلیا رو تک برگ زدم ۲برگ زدم با ساقه زدم بدون ساقه زدم چندید بار انجام دادم اما نتونستم تکثیرش کنم فیلم و پست های زیادی دیدم اما موفق نشدم.برگ رو میبریدم تو پیت ماس میکاشتم آبیاری میکردم روشم با سلفون میبستم تقریبا روزی۱بارم هوادهی میکردم اما بعد چند وقت برگ ها زرد و بعدشم سیاه میشدن و از بین میرفتن بعد از خاکم درشون میآوردم اما هیچ خبری نشده بود اگه راهنمایی کنید و مشگل رو بهم بگید ممنون میشم

پاسخ

    سلام.برش ها برای زاعده سطحی هستند تقریبا نیم الی یک سانی متر.برای زاموفیلیا باید برگهاروبا دمبرگ جداکنید ودر ریشه دار شدنشون عجله نکنید احتمال داره که برگها زرد بشن ولی در زیر خاک عمل ریشه وغده زایی انجام میشه.نباید عجله کنید.پیشنهاد میکنم برای اطلاعات کافی مقاله تکثیر زاموفیلیا از برگ رو که همراه با عکس های کامل توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.

    پاسخ

سلام بعد از کاشت باید بلافاصله ابیای بشه یا نه

پاسخ

    سلام.بعد از کاشت بذرهای ادنیوم ونخل ماداگاسکاروپاچیپودیوم بهتر هست که ابیاری با محلول قارچ کش انجام بشه چون این نوع بذرها مستعد قارچی شدن هستند وبهتره که با محلول رقیق قارچکش (یک گرم در یک لیتر اب)ابیاری ویا محلول رو اسپری کنید روی بذرها.

    پاسخ

      سلام ببخشید منظورم بعد از کاشت ادونیم که برای بنسای ریشه اش هرس شده و اگه ممکنه بگید خاک کاکتوس برای کاشتش مناسب هست یک مقدار هم ورمیکامپوس بهش زدم چطوره؟

      پاسخ

اگه هورمون ریشه زای بزنیم خوبه یا نه منظورم برای بنسای ادنیوم

پاسخ

    سلام.بعد از کات کردن باید بگذارید انتهای بریده شده پینه ببنده انتهای بریده شده که خشک شد بعد از کاشت ریشه دار میشه ونیازی به هورمون ریشه زایی نیست.هورمون ریشه زایی بیشتر برای قلمه های گیاهان اپارتمانی استفاده میشه که عمل ریشه زایی سریع انجام بشه.

    پاسخ

سلام من از کجا بفمم که ادنیونم چند سالشه؟

پاسخ

    سلام.این موضوع رو نمیشه کامل گفت.چون بستگی به شرایط نگهداری و رشد داره اگر شرایط برای رشد خوب نباشه احتمال داره که سه چهار ساله باشه گیاه ولی ظاهر گیاه یک ساله رو داشته باشه ویا شرایط ایدالی برای رشد داشته باشه وگیاه دو ساله باشه در حالی که ظاهر گیاه چندین سال رو نشون بده میتونید از فروشنده ای که تهیه کردید بپرسید که گیاه چند ساله هست.معمولا ادنیومها رشد سریعی دارند (شرایط مناسب برای رشد)در یک سالگی پانزده سانتی متر قد وحدود سه سانتی مترقطر تنه گیاه میشه.

    پاسخ

سلام بعد از کاشت بنسای ادنیوم کود مناسب برای رشد چی هست کود مایع بنسای خوبه؟

پاسخ

    سلام.برای اکثریت بنسایها کود ۱۰,۱۰,۱۰ ویا۱۸,۱۸,۱۸مناسب هست از کود مایع مخصوص بنسای هم میتونید استفاده کنید.

    پاسخ

سلام ادنیوم من یکسالشه اما قد بلند شده و تک شاخه
از وسط ساقه ها هم فقط برگ داره
میخام از بالا ۱۰سانتشو بزنم و بگذارم پینه ببنده بعد بکارم
ک هم یک گیاه جدید داشته باشم هم این رشد کنه
ریشه رو ک نباهید دست بزنم؟؟
اگه بخام ریشه رو هرس کنم کامل باید از تو خاک دربیارم؟؟
خراب نمیشه؟
اخه میترسم

پاسخ

    سلام.بله این کار رو میتونید انجام بدید ولی هرس ریشه رو وقتی گیاه در خواب هست بهتره انجام بدید در اواخر بهمن یا اوایل اسفند بهتر هست که ریشه رو هرس کنید.

    پاسخ

سلام ببخشید یک سوال مهم بعد دو هفته که خواستیم بنسای ادنیوم را بکاریم اب هم باید بدیم و چطوری یا چند وقت یک بار اب بدیم؟

پاسخ

    سلام.نه ابیاری نکنید فقط سطح خاک رو اب اسپری کنید هر دو,سه روز یک بار تا مرطوب بشه بشه.بعد از تقریبا یک ماه ریشه میزنه که بعد از یک ماه میتونید هم ابیاری رو شروع کنید وهم گیاه رو به مکان پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    پاسخ

گذاشتن یک پلاستیک روی بنسای تازه کاشته شده ادنیم برای حفظ رطوبت چطوره

پاسخ

درود
از حوصلهء شما کارشناس گرامی متعجب و خوشحال شدم
سایت مفید و پر محتوایی دارید
همچنین پرسش پاسخ های عالی ای در اینجا در گرفت که کار راه انداز نیز بود
باسپاس فراوان

پاسخ

سلام اون شیشه که مثله شربت داروی هست کنار گلدان بنسای ادنیوم چیه؟

پاسخ

    سلام.فکر کنم برای اینکه اندازه ادنیوم مشخص بشه که چه اندازه هست گذاشته شده.نوشته روی بطری کامل مشخص نیست.

    پاسخ

باسلام.من بذرهای هیه شده از شما رو کاشتم.الان یکماه و نیمشونه .هر کدام پنج برگ دارن.من روزی دوساعت توی آفتاب نگهداریشون میکنم.این کار درسته؟؟چقدر آبیاری کنم؟ممنون

پاسخ

    سلام.سعی کنید نور فیلتر باشه افتاب مستقیم باعث سوختگی ویا پختگی جوانه ها میشه.هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید.

    پاسخ

با عرض پوزش.در منزل گود npk 16-21-27 و npk 3-6-6- دارم. کدام برای آدنیوم مناسب است؟ ممنون

پاسخ