آموزش تصویری هرس بونسای

آموزش تصویری هرس بونسای

آموزش تصویری هرس بونسای : در این مقاله به صورت خیلی ساده هرس بونسای بخصوص مخروطیان با تصویر نمایش داده می شود. توجه داشته باشید هرس انواع درختان بونسای با هم متفائت می باشد و در این مقاله بیشتر درختان از گونه مخروطیان توضیح داده می شود

هرس درخت
درختان درراه بن سای شدن یکبار در عمر گیاه هرس شدیدمی شود و سپس برای حفظ شاخه ها در فرم و سبک که برای درخت در نظر دارند از هرس جوانه در فصل‌های مناسب که معمولاً فصل رشد گیاه در بهار و تابستان است استفاده می‌شود

هرس بونسای

به طور کلی زمان هرس درختان در پرورش بن سای اوایل بهار و در برخی اواخر پاییز است به عبارتی هرس درخت فقط قبل و بعد از فصل رشد است و بهتر است در هرس درختان پیش از یک سوم شاخه‌های درخت هرس نشود

 

هرس اشتباه
روش نادرست در هرس درختان مخروطیان (کاج، سرو)<br />هیچ گاه در هرس جوانه‌ها و برگ ها از قیچی در این درختان استفاده نکنید زیرا گیاه قهر کرده و جوانه زنی جانبی و رشد شاخه‌های جانبی متوقف می‌شود

آموزش تصویری هرس بونسای

روش صحیح هرس

روش درست هرس برگ و جوانه ها در درختان مخروطیان (کاج، سرو)
هرس این درختان توسط انگشتان انجام می‌پذیرد با گرفتن نوک ساقه بین انگشت شست و انگشت اشاره وبا دقت آن را بکشید و قطع بکنید

 

نادرست هرس
بن سای درخت کاج که از رشد خوبی در طی سال برخورد باش معمولاً در هنگام هرس ۲۰℅از شاخه‌ها تازه را حذف می‌کند

 

قیچی مخصوص بونسای
<br />هنگام هرس شاخه‌های ضخیم از مقعر بر استفاده می‌کنند با مقعر بر جای زخم گود می‌شود و پس از بهبود زخم اثری از جای برش باقی نمی‌ماند

 

چسب هرس
محل زخم را با چسب پیوند می‌پوشاند که از محل زخم گیاه دچار بیماری قارچی نشود

 

چسب مخصوص
چسب پیوند در بازار ایران به رنگ قرمز است و مناسب برای جلو گیری از نفوذ قارچ و پانسمان زخم درختان است به جای چسب هرس و پیوند از مواد دیگری استفاده نکنید

در سایت میهن کاکتوس میتوانید در بخش مقالات آموزشی انواع روش های هرس بونسای را مطالعه نمایید

پست‌های مرتبط

آموزش قلمه زدن آدنیوم

آموزش قلمه زدن آدنیوم

آموزش قلمه زدن آدنیوم: گیاه آدنیوم معمولاً از طریق بذر...

آموزش طراحی بونسای با سنگ

آموزش طراحی بونسای با سنگ

آموزش طراحی بونسای با سنگ سبک ریشه در سنگ نام...

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم : adenium bonsai در این مقالیه آموزش...

نظرات (40)

سلام
وقتتون بخیر
حدود ۲ سال پیش یه بنسای جینسینگ خریدم که روز اول پر از برگ بود. ولی به مرور ۸۰ درصد برگهاش ریختن و تقریباً فق نوک ساقه ها برگ دارند.
تو این مدت هیچ کودی بهش ندادم.
هروقت یک جوونه میزنه، بعد از چند وز خشک میشه و به ثمر نمیرسه. نور فیلتر شده دریافت می کنه و سیستم آبیاریشم به همون روش هفته ای یکبار سیرآب شدنه.
۱٫ چرا جوونه های جدید میسوزن؟
۲٫ بدلیل ارتفاع زیاد ساقه ها، گیاه زیبایی نداره. آیا میتونم ا هرس کردن، قدِ گیاه رو کم کتم تا دوباره برگ جدید بزنه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 30ام, 1397 18:03:

سلام، عواملی مانند کمبود نور، دمای پایین،ابیاری زیاد، نبود زهکش مناسب،خاک نامناسب،نگهداری گیاه کنار لوازم گرمایشی،تهویه نامناسب، وبیماریهای قارچی باعث این مشکلات میشه. بهتر هست شاخه های فرعی رو هرس کنید بعد گیاه رو با یکی از سمهای قارچ کش سمپاشی کنید(سم قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم) به هر کدام که دسترسی داشتید میتونید استفاده کنید. میزان مصرف این دو نوع قارچ کش یک گرم در یک لیتر اب هست که بعد از درست کردن محلول روی تمام قسمت گیاه سمپاشی کنید وداخل خاکش هم بریزید. گیاه رو در جایی ثابت که دمایی بین ۲۰_۳۰ درجه داره وتهویه ونور مناسبی داره نگهداری کنید.خاکش رو هم بررسی کنید که زهکش مناسبی داشته باشه وافتی داخل خاک نباشه.اگرگلدان زیر گلدانی داره همیشه خالی کنید که داخلش اب نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بن سای انار افرا و نارون دارم بدلیل سرد شدن هوا بنسایهامو به داخل خونه منتقل کردم (بهمن ماه)ولی تو خونه چون گرم بود جونه زدن الان نور پشت پرده دارن چه زمانی میتونم انتقالش بدم به بالکن؟؟ بالکن من نور مستقیم افتاب داره یک دفعه ببرم زیر نور مستقیم مشکلی براشون پیش نمیاد؟؟ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 5ام, 1397 12:42:

سلام، زمانی که دمای بالکن با دمای داخل منزل یکی بود ویا چند درجه اختلاف داشت میتونید انتقال بدید، باید نور رو فیلتر کنید اگر به یک باره زیر نور مستقیم بگذارید افتاب سوخته میشن. میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید،از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید وبمرور گیاهان رو به افتاب مستقیم عادت بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ی بنسای جنسینگ دارم ک کوچیکه. ریشه اش بیرون نزده. چکار کنم ک ریشه اش معلوم بشه؟ یه شاخه بیشتر نداره اونو کوتاه کنم احتمال داره ریشه اش بیاد بیرون؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 21:12:

سلام. ریشه باید بمرور زمان بیرون بیاد، بیکباره بیرون بیارید گیاه خشک میشه.موقع تعویض گلدان کمی گیاه رو بالاتر بکارید واطراف ریشه رو با خاک پرکنید در موقع ابیاری هر بار مقداری خاک باید شسته بشه وپایین بیاد با این روش ریشه بمرور زمان از داخل خاک بیرون میاد وگیاه خشک نمیشه. برای پر شاخه شدن باید هرس کنید الان زمان مناسبی برای انجام این کار نیست صبر کنید اواخر بهمن یا اوایل اسفند این کار رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
از عید٩۶یک بنسای جینسینگ برلیم هدیه آورده اند هفته ایی یکبار غرق آب میشود و تقریباً هر روز اسپری.مدتیست که برگها بسیار رشد کرده اند (باندازه درخت معمولی)چه باید کنم؟
سپاسگزارم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 17ام, 1397 16:06:

سلام. بهتره اوایل بهار شاخه های جانبی یا فرعی رو هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد اگه میشه دومورد اسم ببرید هرکدوم میدونید بهتر هستند ممنون
واینکه در اموزش هرس بن سای تصویری در سایت عکس گزاشتید میخواستم ببینم این عکس چه کیاهی است و ایا بذر داره ؟؟؟همین که ریشه هاش زیادن و از ساقه اومدن سمت خاک و اینکه چکار کنم این جوری بشه ممنون اگه توضیح بدید
با سپاس فراوان از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 16ام, 1397 15:16:

هورمون ریشه زایی زاک وهورمون ریشه زایی رایزوپون رو میتونید تهیه کنید. زاک محصول ایرانی و رایزوپون هم محصول هلند هست. در مورد عکس، بنسای فیکوس رتوزا هست. تنها کاری که باید بکنید هرس هست. بنسای یک هنر باغبانی هست که با هرس ساقه وریشه های یک گیاه وبا سیم پیچی وفرم دهی بوجود میاد.

[پاسخ]

پاسخ

باعرض سلام و خسته نلاشید خدمت شما و همکارانتان
من یه هورمون ریشه زایی خیلی خوب هم برا ریشه زنی گل .رز،پشت قاشقی….و هم برا کاکتوس ها…و درختان کاج ،افرا، چنار، انگور و انار و سیب،، یاس هلندی،بنجامین و غیره کاربرد داشته باشه فقط م یه هورمون خوب که برا همه کار برد داشته باشه امانمیدونم چی باید بخرم اسمش و اینکه باید برا هرکدوم جداگانه بگیرم؟ یا نه یه هورمون برا همه خوبه واینکه از کجا تهیه کنم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 16ام, 1397 11:42:

سلام. ممنون. از فروشگاهای لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید. از فروشنده بپرسید مارک خوب رو براتون معرفی میکنن. از یک نوع برای همه ی گیاهان میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید.
دانه سیب یا پرتقال جوانه زده. بعد در خاک کاشته.
برای بونسای شدنش چه مدت باید صبر کرد تا هرس کرد؟ به چه اندازه باید برسه؟ و چه فصلی باید هرس کنه؟
اگه توضیح کامل بدین یا اگه یه آموزش کامل بزارید برای بونسای سیب و پرتفال از صفر تا ۱۰۰ ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 10ام, 1397 14:58:

سلام. برای هرس باید دوسال رو تموم بکنن تا مقاوم بشن الان هرس کنید احتمالش هست که خشک بشن. ریشه هارو بعد از پنج سالگی شروع به هرس کنید. اواخر پاییز بهترین زمان برای هرس شاخه هاهست بهمن ماه هم هرس ریشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .من بن سای جینسینگم شاخه هاس بلند شده .چندتا گل فروشی بردم تا برام مثل بن ساهای بیرون که شاخه ها انگار قلمه زده شدن به تنه و از اون دایره تنه شاخه ها باچندتا شیار پیوند خوردن در بیارن ولی گفتن نمیشه فک میکنم میترسیدن گیاه خراب بشه.حالا اگه خودم بخوام این کارو کنم میشه?گیاه خراب نمیشه ?گیاهم تنه کوچیکی داره و شاخه هاش همینجوری دارن قد میکشن میخوام مثل مال گل فروشی ها بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 17ام, 1397 19:27:

سلام. احتمالا جای کم نوری بوده که شاخه ها زیاد بلند شده. جای پرنوری وفیلتر شده بگذارید. میتونید خودتون هم هرس کنید مشکلی پیش نمیاد فقط حتما دقت کنید که اگر گیاه رشد داره هرس کنید اگررشد نداره صبر کنید زمانی که رشد داشت هرس رو انجام بدید. لوازمی رو هم که برای هرس استفاده میکنید حتما استریل کنید بعد از تمام کار گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید. میتونید از سم قارچ کش مانکوزب یا کاربندازینم استفاده کنید (یک گرم در یک لیتر اب)

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از اینکه وقت گذاشتید و پاسخ دادید. ان شاالله که وضعیت گلدانم هم بهتر بشه. خدا خیرتون بده

[پاسخ]

پاسخ

در ضمن از داخل خاکش پشه های ریزی بیرون میان.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 18:04:

حشرات بخاطر رطوبت زیاد خاک میان. رطوبت خاک رو کم کنید میتونید کنار گلدان کارت زرد نصب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام مجدد و ممنون از پاسخگوییتون. ممکنه نور کم باعث ریزش برگهاش بشه؟ چون زیاد بهش آب نمیدم. امروز چند تا از برگهای سبزش افتادن. گلدانش رو کنار در گذاشتم و صبح حدود دو ساعت نور غیرمستقیم بهش میخوره.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 18:02:

سلام. بله کمبود نور هم باعث ریزش برگها میشه جای پرنوری بگذارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. حدود یک ماه پیش یه بنسای هدیه گرفتم. هر روز برگاشو اسپری میکنم و هفته ای دو سه بار با همون اسپری خاکشو مرطوب میکنم. چند روزی میشه که بعصی برگاش دچار سوختگی شده و میریزن. ممکنه راهنماییم کنید علتش چیه؟ و اینکه الان میتونم هرسش کنم ؟ و بعد از هرس حتما باید از چسب هرس استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 10ام, 1397 13:03:

سلام. سوختگی برگها چند دلیل میتونه داشته باشه. اسپری اب موقعی که افتاب روی گیاه می افته. استفاده بیشبود کود. فعلا صبر کنید حالش بهتره بشه بعد هرس کنید دلیل ریزش برگها هم از ابیاری زیاد وخاک نامناسب ونبودزهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. اگر چسب هرس داریدبزنید. دسترسی نداشتید محلول قارچ کش به قسمتهای بریده شده اسپری کنید کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ۳ تا نشا بادوم دارم که هر کدومش تقریبا ۱ متر شده و مثل چوب صاف فقط بلند شده و هیچ شاخه ای نداره . میخاستم بن سایش کنم میشه؟ چقدرش رو باید بزنم؟ و یا الان یعنی مهر میتوانم هرس کنم؟ضرری واسش نداره؟ مرسی از سایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 3ام, 1397 22:53:

سلام. اگر رشد دارند بله میتونید هرس کنید اگر رشدشون متوقف شده صبر کنید اواسط اسفند قبل از شروع به رشد هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بونسای من حدود ۱۰ روز بی آب و نور مانده بود . وقتی برگشتم برگ هاش تار عنکبوت بسته بود و با تکانی همه ی برگ هاش ریخت . دو بار کود متفرقه دادم و یک بار هم سم ایمیدکلرپراید . بعد مدتی تنه ساقه ترک برداشت و مایعی قهوه ای رنگ ازش خارج شد . شاخه اصلیش رو پارسال برام هرس کردن که خشک شد و از بغلا شروع به شاخه درآوردن نمود . منم شاخه اصلی را بریدم که خشک خشک بود .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 26ام, 1397 15:45:

سلام. متاسفانه دیگه کاری نمیشه کرد از بین رفته. کم ابی باعث خشک شدنش شده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه بونسای جوان هدیه گرفتم.میخواستم بدونم چه مدل بنسایی هست؟و چصور هرس کنم و بزرگش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 17ام, 1397 16:51:

سلام. میتونید عکسش رو به شماره تلگرام بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام برای بنسای کردن یک گلدون گل کاغذی باید چکار کنم؟ همین که بزارمش تو یه گلدون کم عمق و هرسش کنم درست میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 17ام, 1397 07:52:

سلام. با یک بار هرس نمیشه در طول سال ودر زمان رشد باید شاخه هارو هرس کنید. همینطور ریشه ها رو. ریشه ها وقتی گیاه خواب هست بهتره هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.میشه بهترین زمان برای اصلاح ریشه بنسای چه فصلی است.؟ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 10:38:

سلام. بهترین زمان برای هرس ریشه بنسای زمانی هست که گیاه در خواب هست. وزمان کمی برای شروع به رشد وبیدار شدن از خواب زمستانی داره. تقریبا اواخر بهمن ماه تا اواسط اسفند ماه زمان خوبی برای هرس ریشه هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشی ممنون ازتون. میخواستم بدونم برای هرس شاخه هایی که بلند شدن فصل و زمان خاصی داره؟ یا همیشه هروقت که بلند شد میشه کوتاه کرد؟ ممنون متشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 16:45:

سلام. هرس شاخه های بنسای بهتره اوایل پاییز ویا اوایل بهار صورت بگیره. اصولا زمانی که گیاه رشد داره. هرس ریشه زمانی که گیاه خواب هست. ولی حجم ریشه با حجم شاخه ها باید تقارن داشته باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بونسای دارم ولی خیلی زشت شده بیچاره شاخه هاش خیلی بلند شده گلدونشو عوض کردم ولی انقدر بی حاله تمام برگاش داره زرد میشه(البته اون طرفی که گلدونشو عوض کرده یه عالمه بهش اب داده) خیلی ناراحتم روش هرس شاخه هاش رو میشه بگید و بگید چیکارش کنم؟ لطفا ممنونم♥

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1397 11:53:

سلام.تغییر ناگهانی دما وجابجایی بیش از اندازه وشوک تعویض گلدون باعث ریزش برگها شده.یک مدت در جای ثابتی قرار بدید تا گیاه به حالت عادی ورشد برگرده.بعد از شروع به رشد شاخه هایی رو که علفی رشد کردن رو هرس کنید.بنسای کردن یک نوع روش دلبخواهی هست یعنی هر شکلی رو که دوست دارید میتونید به بنسای بدید.متاسفانه این کار رو نمیشه توضیح داد باید عملا نشون داده بشه میتونید از روی عکسهای بنسای روش هرس روانجام بدید اگر نتونستید,گیاه رو سراغ یک کارشناس گل وگیاه ببرید وبخواهید که گیاه رو براتون هرس کنه.لوازمی رو که برای هرس استفاده میکنید حتما استریل باید باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بونسای دارم ولی خیلی زشت شده بیچاره شاخه های دراز داره گلدونشو عوض کردم ولی اتقدر بی حاله تمام برگاش داره زرد نیشه خیلی ناراحتم روش هرس شاخه هاش رو میشه بگید لطفا ممنونم

[پاسخ]

پاسخ

سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون چنتا سوال داشتم
فصل هرس ریشه کی هس?
فصل سیم بستن برای بونسای کی هس و چ مدت سیم روش باشه?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 4ام, 1396 20:00:

سلام.هرس ریشه باید اواخر اسفند ماه انجام بشه.سیم پیچی زمان خاصی نداره فقط شاخه های گیاه باید حالت انعطاف داشته باشن که براحتی به شکل دلخواه در بیان.شاخه ها زخیم باشن انعطاف نمیگیرن ومیشکنن.سیم پیچی هم تا شاخه ها فرم اصلی رو بگیرن باید بمونن.بستگی به فرم وشرایط نگهداری داره معمولا یک بعد از یک سال فرم میگیرن.

[پاسخ]