آموزش تصویری هرس بونسای

آموزش تصویری هرس بونسای
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش تصویری هرس بونسای : در این مقاله به صورت خیلی ساده هرس بنسای بخصوص مخروطیان با تصویر نمایش داده می شود. توجه داشته باشید هرس انواع درختان بونسای با هم متفاوت می باشد و در این مقاله بیشتر درختان از گونه مخروطیان توضیح داده می شود.

هرس درخت
درختان درراه بن سای شدن یکبار در عمر گیاه هرس شدید می شود و سپس برای حفظ شاخه ها در فرم و سبک که برای درخت در نظر دارند از هرس جوانه در فصل‌های مناسب که معمولاً فصل رشد گیاه در بهار و تابستان است استفاده می‌شود.

هرس بونسای

به طور کلی زمان هرس درختان در پرورش بن سای اوایل بهار و در برخی اواخر پاییز است به عبارتی هرس درخت فقط قبل و بعد از فصل رشد است و بهتر است در هرس درختان پیش از یک سوم شاخه‌های درخت هرس نشود.

 

هرس اشتباه
روش نادرست در هرس درختان مخروطیان (کاج، سرو)
هیچ گاه در هرس جوانه‌ها و برگ ها از قیچی در این درختان استفاده نکنید زیرا گیاه قهر کرده و جوانه زنی جانبی و رشد شاخه‌های جانبی متوقف می‌شود.

آموزش تصویری هرس بنسای

روش صحیح هرس

روش درست هرس برگ و جوانه ها در درختان مخروطیان (کاج، سرو)
هرس این درختان توسط انگشتان انجام می‌پذیرد با گرفتن نوک ساقه بین انگشت شست و انگشت اشاره وبا دقت آن را بکشید و قطع بکنید.

 

نادرست هرس
بن سای درخت کاج که از رشد خوبی در طی سال برخورد باش معمولاً در هنگام هرس ۲۰℅از شاخه‌ها تازه را حذف می‌کند.

 

قیچی مخصوص بنسای

هنگام هرس شاخه‌های ضخیم از مقعر بُر استفاده می‌کنند با مقعر بُر جای زخم گود می‌شود و پس از بهبود زخم اثری از جای برش باقی نمی‌ماند.

 

چسب هرس
محل زخم را با چسب پیوند می‌پوشاند که از محل زخم گیاه دچار بیماری قارچی نشود.

 

چسب مخصوص
چسب پیوند در بازار ایران به رنگ قرمز است و مناسب برای جلو گیری از نفوذ قارچ و پانسمان زخم درختان است به جای چسب هرس و پیوند از مواد دیگری استفاده نکنید.

در سایت میهن کاکتوس میتوانید در بخش مقالات آموزشی انواع روش های هرس بونسای را مطالعه نمایید.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
131 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Qazal
Qazal
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴

سلام
من بونسای فیکوس دارم و همین امروز تهیه کردم
میخوام پایه های بونسایم تعدادشون بیشتر و حجیم و تپل تر بشه
باید چیکار کنم؟

کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۳
در پاسخ به  Qazal

سلام، باید صبر کنید پایه ها بمرور وبا گذشت زمان قطور میشن.

علی پور
علی پور
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۸

سلام روز خوش
من بن سای دارم راهنمایی شمارو میخواستم که بدونم چطور باید هرس کرد که بن سای کوتاه وپربشه بن سای من بلند شده ونمیدونم برگ روباید بچینم یا شاخه رو بزنم وچند سای
اگر براتون امکان داره عکس می فرستم بعد ما روی عکس خط بکشید که از کجا بزنم شاخه هارو
می ترسم اشتباه بزنم دیگه رشد نکنه

کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  علی پور

سلام، ممنون، بله حتما عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۹

سلام به کارشناسان عزیز میهن‌کاکتوس. من یکی از بزرگترین آرزوهای زندگیم اینه که بتونم خودم بونسای پرورش بدم و هرچقدر زمان،صبوری،مطالعه و… لازم باشه بخاطرش انجام میدم ولی متاسفانه تعداد مقالات فارسی درباره پرورش بونسای خیلی کمه و ما بونسای‌دوستان باید خداروشکر کنیم که میهن کاکتوس رو داریم.در درجه اول خواستم ازتون تشکر کنم
سوالم در رابطه با یه درخچه شفلرا هست که خریداری کردم.بااینکه بزرگ و پرشاخ و برگه فروشنده میگفت که جوون هست و قابلیت تبدیل شدن به بونسای رو داره.آیا واقعا گیاهی رو که شصت،هفتاد سانت قد داره میشه به بونسای تبدیل کرد؟ اگه امکانش وجود داره در اقدام اول باید چیکار کنم؟آیا در رابطه با شفلرا هم فقط هرسال میشه یک سوم شاخه‌ها رو هرس کرد؟آیا سرزنی شاخه‌ها باعث قطور شدن تنه میشن؟با توجه به زیاد بودن تعداد شاخه‌ها آیا از ته نزنم یه تعداد از شاخه‌ها رو؟برای هرس شاخه و ریشه برای هرکدومشون بهترین زمان کِی هست؟بهتره هرس ریشه و شاخه‌ها همزمان انجام نشن.درسته؟
و اینکه اینجور گیاهان که برگهاشون بزرگه برای کوچیک‌تر شدن برگهاشون چیکار کنیم؟چون من تعداد زیادی بونسای شفلرا دیدم.برگهاشون کمی کوچیکتر از خود گیاه شفلرا بوده.ببخشید تعداد سوالهام خیلی زیاد شدن.حتی اگه یه توضیح کلی درباره پرورش بونسای شفلرا بدید بازم خیلی ممنونِ لطف‌تون میشم

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، ممنون از توجه شما،میتونید به بنسای تبدیل کنید بنسای کردن نیاز به صبر وحوصله داره وبمرور زمان وبا گذشت زمان تنه گیاه قطور میشه، برای اینکه بتونید بصورت حرفه ای این هنر رو یاد بگیرید ایدی اینستاگرام دو استاد عزیز جناب اقای احمدیان واستاد عزیز جناب اقای افراشته رو براتون مینویسم که روی پیجهاشون بصورت آموزشی وفیلم دارند که میتونید استفاده کنید.فکر کنم کلاسهای حضوری هم داشته باشند روی پیجهاشون اعلام میکنند که میتونید پیگیر باشید.
@bonsai_mehrbon
@kambonsai

وحید
وحید
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴

سلام
آیا به بدنه ساقه بنسای شمشاد میشه شاخه جدیدی که از حرص کردن بدست میاد رو اضافه کرد

کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۷
در پاسخ به  وحید

سلام، متوجه سوالتون نشدم منظورتون پیوندزدن هست؟

آزاده صمدى
آزاده صمدى
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۲

سلام وقت بخیر من بنساى جنسینگ دارم به خاطر مسئله اى ١ ماه و نیم ابیارى نشد و اکثر برگاش ریخت ، با ایجاد فضاى گلخونه اى احیا شد و جوونه زد ولى یه تعدادى از شاخه ها خشک شدن و نشونه اى از حیات ندارن اون شاخه ها که کم هم نیستن رو باید چه کار کنم که دوباره جون بگیرن یا حداقل ظاهر بنسایم درست شه ممنونم

کارشناس 1
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸
در پاسخ به  آزاده صمدى

سلام، شاخه هایی رو که خشک شدن رو باید هرس کنید دیگه رشد نمیکنند.

یلدا
یلدا
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

سلام وقتتون بخیر
من پارسال این بنسای رو هدیه گرفتم ولی نمیدونم از کجا باید هرسش کنم؟باید اون شاخه ای که بلند شده رو کاملا قطع کنم؟!
comment image

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰
در پاسخ به  یلدا

سلام، الان زمان مناسبی برای هرس وقلمه زدن نیست بهتر هست صبر کنید واوسط بهار اقدام کنید بله شاخه ی بلند رو میتونید حدود ۱۰الی ۱۵ سانت کات کنید.

سپاس
سپاس
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۷

سلام.وقت بخیر
یه گیاه بونسای حدودا ۷ ساله دارم.چندماهه تعدادی از برگاش زرد شده.کود بونسای هم ریختم فرقی نکرده. آبیاری هم به اندازه بوده.در معرض نور آفتاب مستقیم فقط پاییز و زمستان چندساعت هست.تاحالا هم هرس نکردم ریشه و ساقه هارا…ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  سپاس

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تعویض شده؟مقدار مصرف کود چقدر بوده؟

جمشید
جمشید
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰

سلام گیاه بنسایی که دارم خیلی شاخه های بلندی داره و تا حالا هرس نشده الان میشه هرس کنم و به چه میزان؟
شاخه ها رو چه قدر کوتاه کنم
ممنونم از راهنمایی شما.

کارشناس 1
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  جمشید

سلام، هرس رو بهتر هست بهار انجام بدید ویک سوم شاخه ها رو بایک قیچی باغبانی تیز وضدعفونی شده هرس کنید،هرس رو باید ازقسمتی که برگ وجود داره بالای برگ یک الی دو سانت بالاتر کات کنید تا بتونه مجدد جوانه بزنه.

جمشید
جمشید
۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنونم از پاسخ شما و وقتی که می‌گذارید.
از تنه شاخه های بلندی (حدود ۱۵ الی ۲۰ سانت)رشد کرده که اکثر برگها هم سر شاخه های بلند هستند .
آیا میشود شاخه ها رو از تنه جدا کرد ؟

کارشناس 1
۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  جمشید

ممنون از شما، عکس گیاه رو ببینیم بهتر میتونیم راهنماییتون کنیم.

اصغر حدادی
اصغر حدادی
۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۴

سلام و درود
راستش امیدی نداشتم برا جواب گرفتن از شما ولی با دیدن جوابتون در عرض یه روز ذوق زده شدم .
جسارتا :
حالا باید اول تنه رو کوچیک کنم (هرس یک سوم )؟یا روی ریشه کار کنم(کوچیک کردن گلدان)؟ یا هر دو با هم (یه کم هرس با یه کم کوچیک کردن گلدان )؟
و اگه میشه خواهش میکنم یه فیلمی از روش شروع و مراحل انجام کار تبدیل یه درخت به بنسای نه کار روی بنسای اماده بزارید و یا معرفی کنیدبهش رجوع کنم ممنون میشم . چون خیلی خیلی برام سخت میشه اگه با ناشی گریم باعث خشک شدن یه درختچه ای که سالهای سال براش زحمت کشیدم بشم .اخه میدونید عضوی از خونواده شده مثل یه پدر بزرگ تو خونه پیر و کج و کوله .خدا لعنتش کنه اپارتمان نشینی رو که مجبور شدم این تصمیم رو بگیرم . میخوام این پیر مرد برگرده به دوران اوجش و همه با دیدنش تحسینش کنن .
پیروز و پایا باشید در پناه حق

کارشناس 1
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۱
در پاسخ به  اصغر حدادی

سلام، هر روز پاسخگوی سوالات دوستان هستیم، برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس کامل و واضحی بفرستید،هرس ریشه بهتر هست اوایل اسفند ماه انجام بشه، هرس شاخه ها در زمان رشد گیاه، الان زمان مناسبی برای هرس نیست، در مورد فیلم میتونید دراپارات جستجو کنید. هرس کردن گیاه رو جوان میکنه وعمر گیاه رو بیشتر میکنه البته اگر اصولی وبموقع هرس انجام بشه.

Kasra
Kasra
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام صبح شما بخیر ی بنسای دارم عکسشو آپلود کردم میخواستم روش درست هرس کردنشو کمکم کنید بهم یاد بدید لطفا، از لطف شما ممنونم

کارشناس 2
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  Kasra

سلام، وقت بخیر، لینک عکس رو نفرستادید.