تکثیر هاورتیا از برگ

تکثیر هاورتیا از برگ
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تکثیر هاورتیا از برگ: هاورتیا از گیاهان گل‌دار چندساله در خانواده سریشیان (Xanthorrhoeaceae) و تیره فرعی Asphodeloideae بومی کشور آفریقای جنوبی است. آنها گیاهان کوچکی هستند و به طور معمول حدود ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارند و به صورت انفرادی و یا انبوه در آفریقای جنوبی دیده می‌شوند. بعضی از گونه‌های این جنس دارای برگ‌های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند ولی سایر گونه‌ها نرم و نیمه شفاف هستند.

 

تکثیر هاورتیا از برگ

یکی از روش‌های تکثیر هاورتیاها تکثیر از برگ می‌باشد برای شروع، یک هاورتیای مادری مناسب انتخاب کنید و از گلدان خارج کنید و خاک و ریشه‌های پوسیده گیاه را بگیرید.

بعد از تمیز کردن، گیاه مادری را در محلی سایه و خنک به مدت حدود ۴ تا ۱۲ روز بسته به نوع گیاه نگهداری کنید تا برگ ها مقداری شل شده و بتوان بدون شکستگی به راحتی از گیاه جدا کرد سپس برگ ها را به آرامی از ردیف های بیرونی شروع به جداسازی میکنیم این کار باید با دقت انجام گیرد تا برگها بدون شکستگی جدا شوند. بعد از جدا کردن برگ ها گیاه مادری که دارای ریشه می باشد را مجدد بکارید .

برگ هاورتیا
جدا کردن برگ ها از گیاه مادری

سپس برگهای جدا شده را دوباره در محل خنک و سایه قرار میدهیم تا محل جداشده خشک شده و پینه ببندد این زمان ممکن است از ۳ -۷ روز طول بکشد هدف از این کار جلوگیری از نفوذ قارچ به داخل برگ ها می باشد

نگهداری برگ تا خشک شدن زخم برگها برای کاشتن
نگهداری برگ تا خشک شدن زخم برگها برای کاشتن

مرحله بعدی آماده کردن بستر برای کاشت است. بهترین بستر برای کاشت یک ظرف با عمق ۵ تا ۸ سانت بهترین گزینه هست، در زیر بستر پیت ماس و ماسه شسته و روی آن ماسه خالی ریخته و کمی قارچ‌کش کاربندازیم در یک لیتر آب حل کرده و بستر ۳ ساعت داخل ان گذاشته تا کاملاً خیس شود و بعد از آن که قارچ‌کشی تمام شد نیاز به آبشویی نیست و بهترین حالت برای کاشت برگ می‌باشد…

نکته: در استفاده از قارچ‌کش با دز بالا دقت کنید حتماً آبشویی انجام دهید

بستر کاشت

بستر کشت آماده برای کاشتن برگ هاورتیا

  بعد از آماده سازی بستر برای اینکه برگ‌ها بهتربه نتیجه برسه از هورمون‌ها ریشه زایی استفاده کنید تا تولید ریشه بالا به بره و منجر به جوانه زنی برگ بشود. برای ریشه زایی هورمون‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد و خانواده اکسین ها بهترین‌ها برای این کار می‌باشد. پایین هر برگ در هورمون زده و در مرحله بعدی در بستر کاشته می‌شود

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی
آغشته کردن ته برگ‌ها به هورمون ریشه زایی جهت تسریع در ریشه زایی

  در  مرحله بعدی پایین برگ‌ها خیلی کم در بستر فرو کنید و برگ کمی خوابیده به عقب باشد و همیشه رطوبت بستر را چک کنید و اجازه ندهید رطوبت کم بشه رطوبت حدود ۵۰-۷۰ درصد با دمایی بین ۲۰ -۳۰ درجه سانتی گراد

کاشت هاورتیا
کاشت برگ های هاورتیا در بستر آماده شده با زاویه حدود ۷۰ درجه

 

برگ‌های خانواده هاورتیاها برای جوانه زنی به زمان و دمای مناسب احتیاج دارند از ۳۰ تا ۶۵ روز متغیر هست برای ریشه دهی تا تبدیل به جوانه. بهترین حالت بعد از ریشه پر کردن برگ به گلدانی کوچک انتقال دهید با بستری سبک و زهکش عالی .

جوانه هاورتیا
جوانه زنی برگ هاورتیا

   

نویسنده: مهندس بهنام جو

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
88 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
یسنا
یسنا
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵

سلام خسته نباشید . من گل هاورتیا گورخری رو حدود هشت ماهه خریدم اما هیچ رشدی نداشته لطفا اگه امکانش هست راهنمایی کنید که باید چیکار کنم.

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۱
در پاسخ به  یسنا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات.

K.s
K.s
۲۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷

سلام،یه سوال هاورتیای کوپری تو ایران پیدا میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۲
در پاسخ به  K.s

سلام، بله از گلخونه ها میتونید تهیه کنید.

امیرحسین
امیرحسین
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰

سلام برای هاورتیا شیشه ای هم میشه از این روش استفاده کرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵
در پاسخ به  امیرحسین

سلام، بله.

حسینی
حسینی
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۶

سلام. هاورتیای من گل داده و روی ساقه یک جوانه که شامل سه برگ خیلی کوچولوست بوجود اومده. ازطریق این جوانه هم میشه تکثیر کرد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶
در پاسخ به  حسینی

سلام، بله بعد از اینکه کمی بزرگ شد میتونید از ساقه جدا کنید وبکارید.

اسیه
اسیه
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴

سلام.من هاورتیا سیمبی فورمیس دارم.چنروز جلوی نورمستقیم گذاشتمش وابیاری زیاد کردم والان گلم کلا وارفته و برگاش ازش جداشدن .فقط دوتا برگ وسط موندن براش میشه دوباره احیاش کرد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  اسیه

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Reza
Reza
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۵

سلام.خسته نباشین آقای مهندس .میشه راهنماییم کنین چیکار کنم تا هاورتیا ابلق بودنشو از دست نده یا زیادتر بشه …ممنون میشم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۳
در پاسخ به  Reza

سلام، ممنون، در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید واز کودهایی که پتاس بیشتری دارند برای تقویت استفاده کنید مثل ۳،۱۱،۳۸

مهدی عدالتی
مهدی عدالتی
۱۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۷

سلام خسته نباشید
آیا در تکثیر از طریق برگ اگر گیاه مادری ابلغ نباشه، به گیاه ابلغ میرسیم یا فقط از طریق تکثیر با بذر احتمال ابلع شدن هست؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  مهدی عدالتی

سلام، اگر والد گیاه ابلق باشه گیاهان بوجود امده بعدی ابلق خواهند بود ولی اگر در والدین گیاه فعلی ابلق نباشند گیاه بوجود امده سبز خواهد شد، از طریق بذر هم احتمال ابلق بودن صددرصد نخواهد بود.

مرجان
مرجان
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۲

خیلی ممنون

پاشا
پاشا
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۷

سلام، وقت شما بخیر…
ممنون از راهنماییهای عالی.
ممکنه بهم بگین که آیا این روش فصل خاصی داره، یا اینکه الان وسط پاییز هم میتونم این کار رو انجام بدم…؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۸
در پاسخ به  پاشا

سلام، برای قلمه برگ اگر منظورتون هست،دما ونور ایدالی اگر داشته باشید هر زمان میشه، ولی اگر محیط نگهداری کمبود نور ودمای پایینی داره میتونید بهار اقدام کنید.

ملک پور
ملک پور
۱۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶

سلام و خسته نباشید .
من دیروز تعدادی از برگ های هاوریتام رو کات کردم و توی خاک کاشتم چون گیاه مادریش خدا رو شکر رشدش خوبه و خیلی بزرگ شده به حدی که برگای انتهاش رقته بود تو خاک .
می خواستم اگه میشه شرایط نور و رطوبت و … رو بفرمایید .
ایا مثل گل های دیگه باید تو محلول اب و خاک باشه ؟؟ و اینکه نور زیاد فیلتر شده براش مفید یانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۲
در پاسخ به  ملک پور

سلام، ممنون، بعد از جدا کردن بهتر بود برگها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز بگذارید استراحت کنند بعد داخل ماسه یا پیت ماس ویا لیکا بکارید،روزی یک بار روی خاک مه پاشی کنید وبرگهارو در محیط سایه وخنک نگهداری کنید بعد از جوانه زدن به محیط پرنوری انتقال بدید.

علیرضا
علیرضا
۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۴

سلام
در شهرستان محل زندگی ما هاورتیا لیموفیلیا ابلق برای خرید وجود ندارد؛ از چه سایتی میتونم اقدام به خرید کنم؟
آیا شما موجود دارید تا برام بفرستید؟ متشکر میشوم. البته چند نوع واریته دیگر هم مورد نظرم بود…

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۴
در پاسخ به  علیرضا

سلام، به سایتهایی که فروش گیاه دارند مراجعه کنید.

اشکان
اشکان
۱۲ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۱
در پاسخ به  علیرضا

لیموفیلیا ابلق در این سایتهای کرج موجوده

سامان
سامان
۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۷

سلام
من هاورتیای لیمی فولیای ابلق دارم و میخواستم بدونم چه کودی براش مناسبه که ابلق بودنش کم نشه. هر کسی یه چیزی میگه یکی میگه ۳۸ ۱۱ ۳ که ازتش کم باشه یکی میگه ۱۰ ۱۰ ۱۰ که ملایم باشه. هر کسی یه کود رو معرفی میکنه. لطفا کود تخصصی برای لیمی فولیا ابلق رو بفر مایید که ابلقش کم نشه و سبز نشه. من کود ۳ ۱۱ ۳۸ تخصصی فروشگاه شما رو هم تهیه کردم.
ممنون میشم ازین سردر گمی نجاتم بدید ??

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۲
در پاسخ به  سامان

سلام، کلا برای گیاهان ابلق باید کودی استفاده کنید که درصد ازتش از ۵درصد کمتر باشه. ودر محیطی که نور زیاد وفیلتر شده داره نگهداری کنید، کمبود نور هم باعث سبز شدن قسمتهای ابلق گیاه میشه. کود ۳،۱۱،۳۸ یا کودهای مشابه که در صد ازتشون از ۵ درصد کمتر باشه مناسب کاکتوسهای ابلق هستند.

bahmanzarei
bahmanzarei
۱۲ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۷

سلام.ببخشید چرا جوانه های برگ لیموفیلیا ابلق بخش ابلقش زرد اما رنگ بخش ابلق برگ مادری سفید است؟
در حالت کلی چی در زرد بودن یا سفید بودن بخش ابلق لیموفیلیا تاثیر گذاره ؟
در عکس لیموفیلیاهای شرق آسیا زردی زیاد دیده میشه اما لیموفیلیای ابلق ایرانی به سفید و کرم می رنه.
جوانه ای ابلقی که سبزینه ندارند را چکار باید به کنیم که زنده بمانند و رشد کنند؟
من یه لیموفیلیای ابلق بزرگ دارم اما هیچ وقت پاجوش نمیزنه، آیا لیموفیلیهای ابلق پاجوش نمی زنند و فقط از برگ تکثیر می شوند؟ لطفا شرایط ترغیب به پاجوش دهی را بفرمایید لطفا
سپاس از لطف همیشگی

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰
در پاسخ به  bahmanzarei

سلام، زرد یا سفید ویا قرمز بودن برگها ویا تنه گیاهان ژنتیکی هست که به اصطلاح ابلق گفته میشه. این قسمتهای رنگی روی گیاه یا برگ کلروفیل ندارند ویک نوع بیماری محسوب میشه که شکل زیبایی به گیاه میده که طرفداران زیادی هم داره. اگرابلق کامل باشه ومتصل به گیاه مادری روی خاک دوام میاره، در هاورتیاها که بصورت ابلق کامل هستند روی خاک هم رشد میکنند ولی در سایر کاکتوسها اگر ابلق کامل باشه باید پیوند زده بشن وروی خاک دوام نمی اورند واز بین میرند. شرایط رشد ایدال باشه بمرور زمان پاجوش هم میزنند. برای تقویت این نوع گیاهان بهتر هست از کودهایی که ازت انها ۳ درصد هست استفاده بشه تا ابلق بودن گیاه ثابت بمونه واز بین نره،استفاده از کودهایی که ازت بیشتری از ۳ درصد دارند باعث سبز شدن قسمتهای ابلق این گیاهان میشه برای مثال میتونید برای تقویت وترسریع به پاجوش از کود ۳،۱۱،۳۸ استفاده کنید.

bahmanzarei
bahmanzarei
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۲

سلام.در چه ماه هایی میشه به هاورتیا زبرا، لیموفیلیا و مشابه آن کود داد؟
بهترین مکان برای نگه داری برگهای لیموفیلیای ابلق تازه کاشت شده سایه پور نور است یا آفتاب؟
اگر برگهای لیموفیلیای ابلق حین جداشدن شکسته و نصف و یا بخشی از آن نباشد، ریشه دار میش؟
سپاس از سایت خوب شما

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۹
در پاسخ به  bahmanzarei

سلام، کوددهی در زمان رشد، قلمه برگها رو در جای خنک وسایه روشن نگهداری کنید وهر سه الی چهار روز یک بار به انتهای برگ وسطح خاک اب اسپری کنید مواظب باشید روی برگ اب نریزه،اگر برگ از انتها(قسمتی که به گیاه مادری چسبیده) کامل جدا نشه ریشه نمیزنه وبمروز زمان از بین میره برای جدا کردن باید گیاه مادری رو از خاک در بیارید وچند روز دردمای اتاق نگهداری کنید تا برگها کمی نرم بشن که جدا کردنشون راحت باشه. برگها اگر زخمی وناقص جدا بشن ریشه نمیزنن.

حسین علیزاده
حسین علیزاده
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۵

سلام خوبی آقای مهندس
ببخشید من بذر آستریاس میکس و آستیرفیتوم سه پر،الان ۷ ماه تمام است فقط یاد رفته گذاشتم جلوی پنجره، نور مستقیم زده یکم رنگشون شده قهوه ای الان از جلوی پنجره برداشتم،حالا رنگشون به حالت اول برمیگردد؟،ممنون میشم راهنمایی کنین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۶
در پاسخ به  حسین علیزاده

سلام، ممنون از لطف شما، بله اگر تغییر رنگ بدلیل نور وگرما باشه مجدد رنگشون برمیگرده جای نگرانی نیست.

حسین علیزاده
حسین علیزاده
۲۱ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۰

سلام خوبین،آقای مهندس در روش تکثیر هاورتیا با برگ،چند روز طول میکشه تا برگ ریشه پر کنه،تا به گلدان انتقال داده شود،
ممنونم ازتون راهنمایی بکنین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  حسین علیزاده

سلام، ممنون، تقریبا دو ماه زمان میبره تا ریشه وجوانه بزنند. وقتی جوانه چهار الی شش برگ در آورد میتونید به گلدان انتقال بدید.

محمدعلی دوست
محمدعلی دوست
۱ اسفند, ۱۳۹۷ ۰۶:۲۹

باسلام شماگفتین زیر این خاک پیت وماسه شسته شدس درسته خب اون ماسه شسته شده همینکه روکف ریختین هست یا ریزتره یادرشت تر ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ اسفند, ۱۳۹۷ ۰۷:۵۷
در پاسخ به  محمدعلی دوست

سلام. برای زهکش هم ماسه سایز عدس بریزید بهتر هست ریزتر باشن سوراخهای زهکش گرفته میشه واب نمیتونه براحتی خارج بشه.

سیدامیرمهدی
سیدامیرمهدی
۲۴ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۴:۴۸

سلام وقتتون بخیر بعد از برداشت بذر گیاه مادری سالم میمونه؟
و اینکه میگن به لیموفیلیا ابلق کود زیاد ندید ابلقیتش از بین میره درسته؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۶:۲۲
در پاسخ به  سیدامیرمهدی

سلام، منظورتون از برداشت بذر چه نوع گیاهی هست؟معمولا خانواده اگاوها وگیاه حسن یوسف بعد از برداشت بذر از بین میرن ولی سایر گیاهان اینطوری نیستند. برای گیاهان ابلغ بهتر هست از کودهای ملایم مانند ۱۰،۱۰،۱۰npkاستفاده بشه کودهایی که ازت وپتاس زیادی دارند برای گیاهان ابلق استفاده بشه بمرور زمان ابلق شدنشون از بین میره وکاملا سبز میشن،برای اینکه گیاهان ابلق این فاکتور رو حفظ کنند باید نور بیشتری هم دریافت کنند.

امیرعلی
امیرعلی
۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۳:۲۷

سلام من اپونتیا سیلندریکا دارم و ۲،۳ میشه که خریدمش الان داره کم کم برگ های کناریش زرد میشه میشه بگید چیکار کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۹:۴۲
در پاسخ به  امیرعلی

سلام، ابیاری زیادودمای پایین باعث زرد شدن برگهای گیاهان میشه ،زرد وریزش برگهای سیلندریکا در این فصل طبیعی هست برگهای این گیاه همیشگی نیست با رشد گیاه مجددبرگهای جدید درمیاره.

میینا
میینا
۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۲

سلام خسته نباشید من یک هاورتیا ستونی دارم
ولی الان داره هی خشک میشه قسمت هایی ک سالمه چطوری جداشون کنم
یا کلا گیاه سالم بشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴
در پاسخ به  میینا

سلام، باید گیاه رو از خاک دربیارید وقسمتهای پوسیده وخشک شده رو با احتیاط جدا کنید. کم ابی ویا دمای زیاد محیط نگهداری باعث خشک شدن گیاه میشه ،گیاه رو دور از لوازم گرمایشی نگهداری کنید.

علی
علی
۱۸ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۳۷

سلام چگونه رشد یک هاورتیا را سریع تر کنیم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۷
در پاسخ به  علی

سلام. شرایط رشد رو براش فراهم کنید از جمله خاک مناسب،نور، دما. کوددهی در زمان رشد گیاه. شرایط برای رشد ایدال باشه رشد خوبی خواهد داشت.

سعید
سعید
۱۶ دی, ۱۳۹۷ ۱۳:۳۱

سلام بر شما و خدا قوت
سوالی دارم در مورد هاورتیا لیمیفولیا ابلغ اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
اینکه این گیاه هم مثل سایر گیاهان باید در گلدانی کوچک نگهداری بشه تا رشد و پاجوش دهی افزایش پیدا کنه ؟ الان گیاه من لبه های برگ به دیواره گلدان رسیده و برگهای ردیف بالاتر از حاشیه گلدان کمی بیرون رفته آیا این باعث کمبود جا و کاهش رشد گیاه یا عدم رشد طولی برگها میشه ؟ یا برعکس باعث رشد بیشتر بعلت ریشه پر شدن میشه .چون دیدم دوستان در گلدانهای با ارتفاع کم و قطر بیشتر نگهداری میکنن و در فاصله چند سانتی متری آن پاجوش تولید شده . راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
و اینکه آیا کود ۳۶- ۱۲- ۱۲ برای این گیاه مناسبه یا خیر یا شما چه کودی رو پیشنهاد میفرمایید ؟ ممنون و ببخشید که طولانی شد

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۱۸
در پاسخ به  سعید

سلام. بله گلدان کوچکتر از حجم ریشه باشه گیاه شروع به تولید پاجوش میکنه برای بقائ نسل، زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زد میتونید گلدان رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید. هاورتیا لیموفیلیا ساقه ای نداره ولی قطر برگها زیاد هست میتونید از گلدانهایی که ارتفاع کم وقطر زیادی دارند استفاده کنید. بله این نوع کود مناسب این نوع گیاه هست میتونید استفاده کنید.

سعید
سعید
۱۷ دی, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسخ کامل و با حوصله شما موفق باشید

نازیلا
نازیلا
۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۰

سلام
هاورتیای من رشدش متوقف شده ، روز اولی که آورده بودم خونه شاداب و باز بود ولی بعد از ۳ یا ۴ روز جمع شد و سر برگ ها قهوه ای شد
نورش خوبه هر ۳ یا ۴ روز یکبار هم آب میدم یعنی آبدهی طوری هست که خاک کاملا خشک شده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ ۲۱:۱۰
در پاسخ به  نازیلا

سلام. هاورتیا درجای نیمه سایه وخنک رشد بهتری داره احتمالا جایی که نگهداری میکنید هم نورش زیاد هست وهم دمابالاست. به جای خنکی انتقال بدید که نور متوسطی داشته باشه شروع به رشد میکنه.

kimia
kimia
۱۰ مرداد, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۸

سلام با تشکر از شما
هاورتیا لیموفیلیای ابلق دارم که برگهایش حالت لوله ای وجمع شده ،برگهای جدید هم ابتدا سبز و رنگی هستند بعد از چند روز لوله ای و سیاه میشن از قارچ کش کاربندازیم هم استفاده کردم باز به همین صورت هست میخواستم راهنمایی بفرمایید مشکلش چیه

amir.beheshtaein
amir.beheshtaein
۱۷ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۰:۳۰

سلام
برای تکثیر از طریق برگ گیاه باید چه خصوصیاتی داشته باشه که جواب بده؟
مثلا گیاه جوان می شه ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۱
در پاسخ به  amir.beheshtaein

سلام.جوان بودن گیاه فرقی نمیکنه برگی روکه برای تکثیر انتخاب میکنید باید جوان وسالم باشه.تقریبا برگهای وسط گیاه بهتر هستند برگهای پایینی خیلی مسن میشن وبرگهای بالایی هم خیلی جوانتر.

فاطمه
فاطمه
۱۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴

سلام خداقوت
گفته بودین برای بذرگیری باید گیاها از یه گیاه مادر نباشن،
یعنی اگه پاجوش‌های یک گیاه باشن که رشد کردن، جواب نمیده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۸:۲۳
در پاسخ به  فاطمه

سلام سپاس از شما.بله درسته حتی پاجوشهارو هم نمیتونید با گلهای گیاه مادری گرد افشانی کنید.باید دو گیاه پایه باشن.

سعید
سعید
۱ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۹:۰۶

با سلام خدمت دوستان گلی که نتیجه سالها تلاششون رو براحتی در اختیار بقیه می زارن تا همه بتونن از داشتن یه گلدون زیبا لذت ببرن . من حدود دو ساله که یدونه هاورتیا گورخری دارم اما تا حالا به گل ننشسته ، چه کار کنم که به گلدهی بیوفته

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  سعید

سلام.خواهش میکنم در خدمت دوستان عزیز هستیم.هدف ما هم این هست که هر علاقمند به گل وگیاه بتونه برای خودش گیاه سالم وزیبایی پرورش بده.برای گلدهی شرایط خاصی نیاز هست که باید گیاه در اون شرایط قرار بگیره تا به گل بشینه.اول اینکه حتما گیاه باید بالغ باشه.ودر زمان رشد از نور وکودهی وابیاری منظمی برخوردار باشه ودر زمستان استراحت زمستانی رو سپری کنه.این شرایط رو برای گیاه فراهم بکنید به گل میشینه.

محمد
محمد
۲۴ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۲:۲۷

مرسی از راهنمایی تو مدتی که برگ هارو در بستر کاشتیم بهش هر چند وقت اب بدیم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  محمد

خواهش میکنم.دو سه روز یک بار فقط با اب پاش روی سطح خاک اب اسپری کنید کافی هست.ابیاری نکنید.بعد از یک ماه جوانه میزنن وریشه دار میشن.

محمد
محمد
۲۴ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۲:۱۲

سلام مرسی از مطالب مفیدتون برای رشد بیشتر گیاه میشه گل گیاه روکند یا فرقی نمیکنه

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ فروردین, ۱۳۹۷ ۲۲:۲۱
در پاسخ به  محمد

سلام.اگر میخواهید از گل بذر بگیرید بگذارید بمونه اگر نه تاثیر زیادی در رشدش نداره هم میتونید نگه دارید هم میتونید جدا کنید.

kiayahmadi
kiayahmadi
۲۶ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۷:۵۸

با سلام و خسته نباشید
در خصوص گرده افشانی :
کدام نوع از دو گونه هاورتیا را میتوان باهم گرده افشانی کرد تا بتوان هیبرید و یا بذر گرفت

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ بهمن, ۱۳۹۶ ۰۰:۲۰
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.ممنون.هاورتیاهایی که از یک خانواده هستند رو میتونید گرده گلهاشون رو با هم گرد افشانی کنید.

Vosoughi
Vosoughi
۲۴ بهمن, ۱۳۹۶ ۰۲:۱۹

سلام خدمت میهن کاکتوسی های عزیز.وتشکر از راهنمایی های مفیدتون.میخواستم بدونم در روش تکثیر از برگ هاورتیابرای تامین رطوبت لازم باید درب ظرف بسته باشه؟واگر این درسته تا چند وقت باید این حالت ادامه داشته باشه؟با تشکر از شما.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ بهمن, ۱۳۹۶ ۰۶:۲۰
در پاسخ به  Vosoughi

سلام.ممنون از لطف شما.خیر نیازی نیست داخل ظرف در بسته باشن.برای رطوبت فقط باید چند روز یک بار اب روی سطح خاک اسپری کنید.داخل ظرف در بسته باشن کپک میزنن وبرگها از بین میرند.

kiayahmadi
kiayahmadi
۲۳ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۷:۳۵

با سلام خدمت مدیریت محترم سایت میهن کاکتوس
ضمن تشکر از زحمات شما ، در صورت امکان به سوال بنده پاسخ دهید :
آیا میتوان گرده های گل را به مدت طولانی از گل مورد نظر جدا کرده ودر جایی نگهداری نماییم . تا در موقه مناسب با گلهای دیگر گرده افشانی نماییم.
با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۷:۵۸
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.فقط یک روز میتونید گرده ها رو نگهداری کنید.بعد از گذشت یک روز تاثیرات خودشون رو از دست میدن.وگرد افشانی با موفقیت انجام نخواهد شد اگر هم بذر تشکیل بشه پوچ خواهند بود.

امیر
امیر
۲۲ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۶:۱۱

چه فصلی باید هاورتیا را تکثیر کرد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۸:۲۳
در پاسخ به  امیر

اوایل بهار میتونید پاجوشها رو از گیاه مادری جدا کنید.بذر رو هم هر زمان میتونید بکارید بشرطی که دما ونورو رطوبت مورد نیاز رشد بذرها روبتونید تامین کنید.

امیر
امیر
۲۲ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۶:۰۳

سلام هاورتیا گورخری را تازه خریدم نوک برگ هاش خشک هستند انتهایی برگ هاشم قهوه‌ای است میشه بگین چرا اینجوری است.

kiayahmadi
kiayahmadi
۱۱ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۶:۱۴

با سلام
چند هاورتیای من به گل نشسته و گرده افشانی نیز نمودم ، در حال حاض کپسول های بذر تولید شده است ، چه موقع میتوان کپسول ها را از شاخه جدا و بذر ها را بیرون آورد . با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۶:۳۹
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.مبارکه.کیسه بذر خودش وقتی رسید خشک میشه وبذرها بیرون میریزه برای جلوگیری از ریختن بذرها به بیرون وپراکنده نشدن میتونید یک کیسه کوچک از تور یا پارچه دور کپسول بذرها ببندید.

kiayahmadi
kiayahmadi
۱۰ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۹:۲۴

با سلام
چه موقع میتوان متوجه رسیدن کپسول بذر هاوریتا شد .
من بذر هاورتیا را کاشتم حدود یک ماه میشه ، قابل توجه اینکه بذر ها را هم از سایت میهن کاکتوس خریداری نموده ام
۵۰% آنها سبز شدند متاسفانه الان چند روزی میشه که سبزه ها به یکباره از بین میروند ؛ با توجه به اینکه نوع هاورتیا از جنس خاص میباشد ، خواهشمند است ارائه طریق نمایید ضمنا” سبزه ها هنوز دوبرگ نشده اند

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ بهمن, ۱۳۹۶ ۲۰:۳۶
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.حتما رطوبت بسترتون زیاده برای همین از بین میرن کلا ساکولنتها بعد از سبز شدن باید رطوبت بسترشون کم بشه.هوادهی کنید وجوانه هایی رو که از بین رفتن رو از سطح بستر جمع کنید.اگر حالت ژله ای داشتن محلول قارچ کش اسپری کنید ودوباره هوادهی کنید بمدت یک ساعت بعد درب رو ببندید هر روز یک ساعت هوادهی رو انجام بدید.

kiayahmadi
kiayahmadi
۳۰ دی, ۱۳۹۶ ۱۳:۱۲

با سلام
خواهشمند است در خصوص روش جمع آوری بذر هاورتیا ارائه طریق نمایید – با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ دی, ۱۳۹۶ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.برای بذرگیری از گیاه هاورتیا باید چند تا از گیاه هاورتیا رو داشته باشید که از یک گیاه مادری نباشند وهمزمان گل بدن.بعد با یک قلمو گرده گلها رو تلقیح کنید بعد از مدتی کیسه بذر تشکیل میشه وبعد از خشک شدن کامل کیسه بذر میتونید بذرها رو از گیاه جداکنید.

kiayahmadi
kiayahmadi
۱ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  کارشناس 1

با سلام
ضمن تشکر و قدر دانی از زحمات شما دوستان عزیز و گرامی که در راهنمایی اینجانب کوشا هستید .
آیا بذر های هاورتیا نیاز به استراحت دارد یا خیر ؟ در صورت امکان مراحل استراحت را نیز بان نمایید
با کمال احترام و تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.خواهش میکنم بزرگوارید.بله همه بذر ها بعد از جدا شدن از کیسه بذر باید یک ماه در دمای معمولی (محیط خونه) بمونن وخشک بشن.بعد از یک ماه,یک ماه هم باید داخل یخچال بمونن تا دوره سرمادهی رو بگذرونن.تقریبا دو ماه بعد از خارج کردن از کیسه بذر اماده کاشت میشن.

kiayahmadi
kiayahmadi
۲۵ دی, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۸

با سلام
در صورت امکان ، طریقه تکثیر هاورتیا ، گاستریا و آشوریا را با روش قلمه گل آذین شرح دهید ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ دی, ۱۳۹۶ ۱۳:۰۴
در پاسخ به  kiayahmadi

سلام.همه ی هاورتیاها واشوریا ها با قلمه برگ یا با پاجوش ویا با بذر تکثیر میشن.روش قلمه زدن انواع هاورتیا بالا همراه عکس توضیح داده شده لطفا مطالعه بفرمایید.گاستاریاها با بذر وپاجوش تکثیر میشن.برای اشوریا هم برگها رو از گیاه مادری جدا کنید.چون برگهای اشوریا نازکتر هست فقط یا الی دو روز نیاز هست که استراحت بکنند.بعد از پینه بستن انتهای دم برگها ،برگهارو روی بستر که ترکیبی از ماسه عدسی وپیت ماس هست قرار بدید.وهر دو سه روز یکبار به قسمت دمبرگ اب اسپری کنید بعد از تقریبا یک ماه ریشه میزنه وجوانه میدن.گل ازین گیاه ریشه نمیزنه و نمیشه با گل ازین گیاه تکثیر کرد.

ح
ح
۲ دی, ۱۳۹۶ ۱۶:۱۹

سلام ممنون ازپاسخگوییتون میشه در مورد نحوه کوددهی هم توضیح بدید درمورد اینکه چه مقدار باید کوددهی بشه من کودی ک باید هر دوهفته یکبار استفاده بشه گرفتم ریختم توی افشانه ولی نمیدونم دقیقا چقدر باید کوددهی بشن

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ دی, ۱۳۹۶ ۱۷:۵۸
در پاسخ به  ح

سلام.کوددهی رو برای برگهایی که تکثیر کردید میخواهید یا برای خود گیاه هاورتیا؟برای هاورتیا هر دو هفته یک بار به اندازه یک ونیم الی دو گرم (بسته به بزرگ یا کوچک بودن گیاه)در یک لیتر اب.برای برگهایی که تکثیر کردید بعد از اینکه جوانه ها بزرگ شدن وسه الی چهار برگ در اوردن یک گرم در یک لیتر اب.هر دو هفته یکبار در زمان ابیاری.ترجیحا از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

ح
ح
۲۱ آذر, ۱۳۹۶ ۱۸:۵۴

سلام من گل اپونتیا گاستریا هاورتیا و اشوریا دارم ناخنم رو توی خاکشون میکنم و اگر خشک بود دو قاشق اب میدم بهشون و اب رو دقیقه کنار خود گل میریزم میخواستم ببینم این روش اب دادن بهشون درسته یا ن .اولش ک گرفته بودمشون رشدشون خوب بود الان کمتر شده .

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آذر, ۱۳۹۶ ۱۹:۲۸
در پاسخ به  ح

سلام.گیاهانی که اسم بردید در زمستان رشد میکنن بهتره ابیاری وکود دهی رو ادامه بدید دو قاشق اب خیلی کم هست.کامل ابیاری کنید.هر وقت خاکشون کامل خشک شده مجدد ابیاری کنید.

رضا
رضا
۱۷ مهر, ۱۳۹۶ ۲۲:۵۱

سلام این روش برای تمام هاورتیاها جواب میده مثل هاورتیا ستونی و شیشه ایی

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ مهر, ۱۳۹۶ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  رضا

سلام.بله همه ی هاورتیاها به همین روش از طریق برگ تکثیر میشن.

بهذ ام رستگار
بهذ ام رستگار
۱۵ شهریور, ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴

خیلی ممنون مقاله تان بسیارعالی بود توفیق شماراارزومنیم. باتشکرواحترام

مدیتا
مدیتا