آموزش پیوند بر روی پرسکیا

آموزش پیوند بر روی پرسکیا

آموزش پیوند بر روی پرسکیا همراه با عکس

نام علمی پرسکیا : Pereskiopsis spathulata
پرسکیوپسیس (پرسکیا)
معرفی پرسکیا:
امروز می‌خواهیم مختصری از گیاه پرسکیا بنویسیم و طرز استفاده آن برای پیوند زدن کارهای کلکسیونی و با ارزش برای رشد سریع و کیفیت بالا، بعضی از دوستان بر این باور هستند که پیوند کاکتوس بر روی این پایه از ارزش کار کاسته میشه و کاکتوس روی خاک را ترجیح می‌دهند، اما بعد از گذشت سال‌ها در دنیا اولین پایه‌ای که کاکتوس بذری از ۱۰ روزگی رشد خود می‌تواند به راحتی و با سرعت بالا رشد کند پرسکیا می‌باشد و مهم‌ترین نکته آن این است که کاکتوس‌هایی که بر روی این پایه پیوند می‌خورند از لحاظ کیفیت و رشد و ژنتیک به بهترین شکل ممکن رشد می‌کنند و حتی این گیاه اسرار آمیز تمام مواد عالی که در بستر خود موجود می‌باشد را خیلی دقیق به پیوندک می‌رساند. بسیاری از گونه‌ای کاکتوس‌ها مثل آریوکارپوس دیسکو کاکتوس آستریاس ها و آستروفیتوم ها به خصوص گونه‌های ابلق را می‌شود بر روی پرسکیا پیوند زد.

تکثیر این گیاه عالی به راحتی با تیغ تا چاقویی تمیز گیاه راه چند قسمت کنید و بعد از یک روز آن را در گلدان‌های سایز ۶ و ۸ بزنید تا خیلی سریع ریشه دهی کنند.

قلمه پرسکیا
بحوه برش پرسکیا برای گرفتن قلمه

پیوند بر روی پایه پرسکیا:
پیوند کاکتوس ها بر روی پرسکیا بیشتر برای کاکتوس های کم رشد و کاکتوس هایی که احتمال خرابی آنها روی خاک زیاد است انجام می شود برای پیوند بر روی این پایه به یک پایه و یک کاکتوس بذری نیازمند هستیم بهترین زمان برای پیوند از اول بهار تا ماه دوم پاییز می‌باشد و بعد از این فصل‌ها با محیا کردن شرایط در گلخانه‌ها عمل پیوند قابل انجام می‌باشد.. بهترین سن برای پیوند زدن یک ماهگی بذر تا ۲ ماهگی می‌باشد ولی اگر کمی در این کار مهارت داشته باشید و به مرور زمان می‌شود بذرهایی که ۸ تا ۱۰ روز سبز شدن بر روی این پایه پیوند بزنید (دقت داشته باشید این پایه با داشتن آوند بزرگ خیلی راحت عمل پیوند زدن قابل اجرا است ولی باید ظرافت و سرعت عمل به کار برد)
وقتی انتهای پیوند بریده شد باید خیلی سریع و دقیق قسمت در حال رشد پرسکیا سر زنی شود طوری که خیلی صاف و با انتهای پیوند روی هم قرار گیرند. و پیوند باید به نحوی باشه که جایی آوند پیوندک با آوند پایه برخورد داشته باشند و هوا مابین این دو باقی نماند.

پایه پرسکیا
نحوه قرارگیری پیوندک و پایه پرسکیا

در پیوند زدن روی این گیاه همیشه دقت داشته باشید که رطوبت قسمت بریده شده پرسکیا از دست نرفته باشد و بهترین کار این است یک برگ از پرسکیا در دست خود له کنید و مایع که از برگ بیرون می‌آید را روی آن قسمت بمالید و سریعاً پیوندک را در جای خود قرار دهید و چند لحظه نگهدارید تا محکم شود بعد از پیوند زدن گیاه پیوند زده را باید چند روزی در محل خنک و سایه نگهداری کرد چون آفتاب باعث از دست دادن آب پیوندک می شود.
نکته مهمی که این مدت یاد گرفتم بعد از پیوند زدن گلدان‌های خود را در ظرفی یا مثل شکل زیر قرار دهید که در داشته باشد تا رطوبت محیط باعث تسریع در پیوند خوردن باشد و خیلی کم در کف ظرف آب بریزید بعد از ۷ تا ۱۰ روز با رشد پیوند می‌شود از موفقیت در این کار خاطر جمع شد.

آکواریوم جهت حفظ رطوبت
ساخت اتاقک پیوند پرسکیا با آکواریوم جهت حفظ رطوبت

بستری که برای پرسکیاه انتخاب می‌کنید همیشه سعی کنید ماسه و پیت ماس و ورمی باشه چون هرچقدر این بستر کیفیت خوبی داشته باشه پیوندها روز به روز زیباتر و کیفیت بالاتری دارند
در آبیاری این پایه همیشه دقت کنید به هیچ عنوان زیر گلدانی پر از آب نکنید این گیاه درسته آب دوست هست اما آبیاری زیاد از حد باعث مرگ گیاه میشه و مخصوصاً اولین ضربه به آوند گیاه می‌رسد…همیشه نگاه کنید وقتی خاک رطوبتش کم شد دوباره آبیاری کنید و اگر آب بیش از حد باشه باعث ترک خوردن پیوندک میشه.

پیوندک
برش پیوندک با تیع استریل و سطحی صاف

پیوند پرسکیا

قرار دادن سریع و با دقت پیوندک بر روی پایه . حتما دقت داشته باشید در یک یا چند نقطه آوند های پایه و پیوندک روی همدیگر قرار گرفته باشند و حباب هوا بین آنها نباشد
دقت داشته باشید در طول این کار همیشه استریل بودن لوازم و سالم بودن پیوندک یکی از رازهای موفقیت هست و استفاده از محیط تمیز و رطوبت مناسب برای گرفتن پیوندها
در آخر کم کم نور را زیاد کنید تا به نور خورشید عادت بکنند .
همیشه مثل عکس زیر جوانه‌های پرسکیا جدا کنید تا گیاه بر روی رشد پیوندک تمرکز داشته باشد و می‌توانید جوانه‌های کمی بزرگ‌تر را در بستر بزنید و به عنوان پایه‌ای جدید استفاده کنید

پیوندک
حذف کردن جوانه های پایه پرسکیا جهت رشد بهتر پیوندک

آموزش پیوند بر روی پرسکیا

تعدادی از نمونه پیوندها بر روی پرسکیا:

پیوند کاپوت مدوسا
پیوند کاکتوس آستروفیتوم کاپوت مدوسا بر روی پرسکیا جهت رشد سریع

 

پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا
پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا

 

تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک
تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک

فیلم آموزش پیوند جوانه کاکتوس بر روی پرسکیا:

نویسنده: مهندس بهنام جو

پست‌های مرتبط

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس: بسیار پیش آمده است...

آموزش پیوند آرئول کاکتوس

آموزش پیوند آرئول کاکتوس

آموزش پیوند آرئول کاکتوس: در این روش یکی دیگر از...

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس : از آن جایی که...

نظرات (60)

آخه توی مقالاتتون خوندم که قسمتای چوبی شده ی پرسیکا رو نباید برا پیوند استفاده کرد،این قسمتای چوبی شده مشخصه ی خاصی دارن؟مثلا از رنگ گیاه معلومه که چوبی شده؟یا بعد از برش برای پیوند وقتی ببینم خشکه و قابل پیوند نیست مشخص میشه.
منظورم اینه از ظاهر گیاه پیداس که چوبی شده؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 18ام, 1397 08:33:

بله قسمتهای چوبی پیوند رو پس میزنن، قسمتهای چوبی گیاهان قسمت انتهایی گیاهان هست، قسمتی که نزدیک خاک باشه برای پیوند روی پرسیکاباید قسمتی رو که تازه شروع به رشد کرده رو (تاج گیاه) انتخاب کنید وبرش بزنید. حتما موقع پیوند دقت کنید که پرسیکا رشد داشته باشه گیاه در خواب باشه پیوندتون نخواهد گرفت.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
چندتا سوال داشتم. ۱ حداقل طول قلمه ها برای پرسیکا چندسانته؟
۲ میشه قلمه هارو داخل آب گذاشت که ریشه بزنه؟یه جا خوندم گفته بود میشه،اینکاروبکنم؟
۳ حداقل قطر پرسیکا برای پیوند چقدره؟پرسیکاهای من نازکن،واریته شون همینه یا بابد صبر کنم قطورتر شه بعد پیوند بزنم؟
۴ قسمت چوبی شده پرسیکا از ظاهرش معلومه؟یعنی تغییر رنگی چیزی میده؟یا بعد از برش دادن معلوم میشه؟
ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 17ام, 1397 22:41:

سلام، ممنون، ۱۰ _۱۵ سانتی متر. معمولا قطر پرسیکاها کم میشه بندرت از یک سانت تجاوز میکنه، مگر این که نوع خاصی باشه که قطور باشه، داخل اب هم ریشه دار میشن ولی داخل خاک مخصوص کاکتوس ریشه دار کنید بهتر هست،قسمت چهارم سوالتون رو متوجه نشدم، منظورتون این هست که دوباره رشد میکنه یا چی؟

[پاسخ]

پاسخ

بعد پیوند میشه گذاشت تو یه جا نونی یه ظرف اب هم توش گذاشت برا رطوبت؟ و اینکه ابیاری پریسیکا قبل پیوند زمان پیوند همون محدوده ۱۰ روز که تو جاا نونی گذاشته میشه و بعد اینکه بیرون اورده شد به چه شکلی انجام شه ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 14ام, 1397 13:20:

اگر درب ظرفی که میفرمایید شفاف هست بله میتونید انجام بدید. قبل از پیوند روی پرسیکا باید کامل ابیاری بشه که کامل اب جذب کنه. وتا زمانی که داخل وکیوم هست باید خاکش مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه. بعد از خارج کردن از وکیوم هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری انجام بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین من کاکتوس بذری حدودا ۹ماه دارم واینکه می خوام رو پرسیکا پیوند بزنم ولی یه مقدار قطر بدنه ی کاکتوس از پرسیکا ضخیم ترهست اشکالی ایجاد نمیکنه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 14ام, 1397 21:21:

سلام، اگر قطر پیوندک بیشتر از قطر پایه هست بهتر هست که پایه دیگری انتخاب کنید. چون اوند پرسیکا در کنار گیاه قرار داره واحتمالش هست که اوندهردو گیاه روی هم مماس نباشند وپیوندتون ناموفق بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر.من یه ژمینو ابلق دارم (قرمز و زرد) که روی پایه ایرانی هست.حدود ۲ساله ازش نگهداری میکنم و تا الان ۱۰ تا بچه داده‌.میخواستم بپرسم بعد از پیوند بچه هاش روی پرسکیا در صورت موفقیت و رشد پیوند میتونم دوباره روی پایه میرتلو پیوندش کنم؟
یا اصلا بعد از پیوند روی پرسکیا،امکان ریشه دار کردن و انتقال به روی خاک هست یا خیر؟
تشکر بابت بذرهای عالی ?

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 18ام, 1397 09:44:

سلام. اگر کامل رنگی باشن خیر روی خاک ریشه دارنمیشن چون کلروفیل ندارند ونیاز به یک پایه دارند تا به رشدشون ادامه بدند. بله میتونید بعد از اینکه روی پرسیکا بزرگ شدن روی یک پایه دیگر انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بذر آسترفیتوم بود روی پرسیکا. یه سوال دارم پیوند آریو کارپوس براوانوس روی پرسیکا امکان پذیره و آیا بعد از رشد خوب امکان انتقال به روی خاک وجود داره و با توجه به کند رشدی قابل انجامه؟ یا احتمال از بین رفتن داره بطور کلی درصد موفقیت چقدره برای این آریوکارپوس براوانوس ؟ ممنون از پاسخ گوییتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 23ام, 1397 19:22:

سلام. امکانپذیر هست. ولی ریشه دارشدن بعد از جداکردن از پایه بسختی انجام میشه چون اریوها قبل از ریشه غده هم دارند. خیلی از کارشناسان برای اینکه اریو روی خاک دیده بشه قسمتی از پایه رو هم برش میزنند وداخل خاک قرار میدن در ظاهر گیاه روی خاک دیده میشه ولی از داخل خاک روی پایه هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بر شما
من قبلا فیلمی دیدم که بذر رو روی پرسیکا گذاشتن مثل پیوندک و چند روز بعدشو نشون داد که سبز شده و مدام فاصله های زمانی چند روزه رو نشون داد که در حال رشده. آیا امکان پذیره ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 23ام, 1397 09:29:

سلام. بذر چه گونه ای بود؟ احتمالش هست که موفقیت امیز باشه ولی درصدش خیلی پایین هست. حتما باید رطوبت حفظ بشه ومراقب بود که بذر از روی پرسیکا نیوفته.

[پاسخ]

پاسخ

درود

من یه جوانه پیوند زدم رو پرسکیا بعد حدود ۱۰ روز امروز دیدم رنگ چوانه به قرمزی میزنه چند روز پیش سبز بود میخواستم بدونم این حالت طبیعیه؟

با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 14ام, 1397 11:39:

سلام. احتمالا دمای محیط بالاست که رنگ جوانه تغییر کرده. بهتره دما رو پایین بیارید ویا جای خنکی انتقال بدید ورطوبت کافی داشته باشه که به حالت اولیه برگرده میتونید برای حفظ رطوبت داخل وکیوم بگذارید یا کاور کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با درود سوالی دارم اینه که من پرسیکا تهیه کردم ولی با اینکه ارتفاش زیاد نیست ولی ساقش خم میشه حدودا ۱۰ سانت به بالا خمیدگی پیدا میکنه میخوام بدونم دلیل خاصی داره و سوال دومم اینه که معمولا ساقه پایه باید چند سانت باشه چون از ۱۰ سانت به بالا خمیدگی داره میتونم رو همون ۱۰ سانت که صافه پیوند انجام بدم

ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 22:31:

سلام. احتمالا نور دریافتی گیاه کم بوده وتنه زیاد مقاوم نشده. برای پیوند زدن بهتره گیاه سالم ومقاومی رو انتخاب کنید که بتونه پیوندک رو نگه داره.قد پایه بستگی به پایه موجودی که دارید، داره ازپنج سانتی متر تا یک متر.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون که جوابم رو دادین راهی هست که بشه عکس رو براتون بفرستم تا گیاه رو ببینین که پرسیکا هست یا نه چون نتونستم غیر این پرسیکا چیزی پیدا کنم ضمنا جایی هست بشه دقیقا همین واریته رو که میگین تهیه کرد

ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 10:55:

سلام. به شماره تلگرام میتونید عکس بفرستید. شماره ادمین روی کانال تلگرام هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید .
من چند ماه پیش برایه اولین بار پرسیکا تهیه کردم و همون روز دهتا پیوند زدم هشتاش گرفته و خوب رشد میکنن .
بقیه قلمه هارو تو حیاط که با شید پوشیده شده نگهداری میکنم و هر شب آبیلری میکنم(دمایه هوا در اهواز همیشه چهل به بالا هست تو این فصل) قلمه ها قد کشیدن و کلی برگ دادن ولی مثل قبل آبدار و گوشتی نیستن و وقتیم از جایی که رشد کردن برش دادم به نظرم خیلی خشک اومد میخواستم بدونم چی کار کنم که مثل قبل آماده بشن واسه پیوند؟
جا داره یه تشکر هم بکنم به خاطر بذرایی که میارید من انواع بذرو از سایت شما تهیه کردم از یک سال گذشته تا الان تقریبا به غیر از پاچدیوم و ساکولنت بیلبرژیا که به خاطر بی تجربگی موفق نبودم تو کشتشون ولی همه کارایه دیگه رو هشتاد درصد جواب گرفتم .آخریش آستریاس نیشکی بود که تاریخ ۷/۶/۹۷ بیست عدد کاشتم و تا امروز ۱۵ عدد جوونه زده از ابلمانیا گرفته تا همه آستریاسها و آریو ها مخصوصا آریوکارپوس آگاویدوس که همشون سبز شدن و همه آگاوه ها و …. سپاس به خاطر صداقت و درستی تویی کار
ببخشید طولانی شد ولی وظیفه خودم میدونستم که تشکر کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 11ام, 1397 21:19:

سلام. مبارکتون باشن. پرسیکا گیاه رطوبت دوستی هست ونسبت به سایر کاکتوسها به ابیاری زیادی احتیاج داره خاکش باید همیشه مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه. با فرمایشات شما کمبود اب دارند وباید هر روز ابیاری کنید که رطوبت کافی دریافت بکنند.

[پاسخ]

پاسخ

با درود خدمت شما
سوالی که دارم بعد کلی گشتن دنبال پرسیکا خلاصه موفق شدم بخرمش البته ساقش قطور تر از این عکسیه گذاشتین وسوالم اینه که واریته های مختلفی هست وایا میشه رو همشون پیوند زد چون وقتی خرید کردم شک به دلم افتاد شاید نوع درستش رو نخریدم البته از نظر ظاهر شبیه همینیه که تو عکس گذاشتین

با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 11ام, 1397 11:44:

سلام. پرسیکا هم مثل سایر گیاهان واریته های مختلفی داره که بهترین نوع برای پیوند بر روی پرسیکا( پرسکیاس پرسکیوپسیس) هست که تنه نازک وبرگهای کوچک وتیغهای کمتر وکوچکتری داره. یک نوع دیگری هم از پرسیکاهست که تنه قطور وبرگهای درشت وتیغهای بلندتری داره. این نوع پرسیکا با خنک شدن هوا تمام برگهاش زرد شده ومیریزه. وتقریبا شکل یک کاکتوس میشه که فقط تیغ داره ولی پرسیکایی که می‌شه پیوند رو با موفقیت روش انجام داد همه ی برگهاش در زمستان خزان نمیکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
چرا فقط باید کاکتوس بذری رو روی پرسیکا پیوند زد؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1397 09:36:

سلام. برای اینکه قطر تنه پرسیکا کم هست وکاکتوسهای بزرگتر از اندازه گردو رو دیگه نمیشه روی پرسیکا پیوند زد باید یک پایه با قطر بیشتر انتخاب بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام!
طریقه‌ی نگهدار‌ی کاکتوس‌های پیوندی روی پایخ پرسکیا در فصل سرما چطور هست؟ منظور در فصل سرما هم باید همیشه مرطوب باشه ؟
در مورد پایه خیاری چطور؟ بذاریم با سرما به خواب برن یا قبل رسیدن دما به ۱۵ ئرجه به داخل منتقل کنیم ؟ وضعیت ابیاری خیاری ها در زمستان چطور هست؟
اگر مقاله در مورد نگهداری کاکتوس‌های پیوندی در زمستان ارائه بدید خیلی عالی میشه!
با سپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 08:41:

سلام. بعد از اینکه جوانه رو روی پرسیکا پیوند زدید وپیوند گرفت شرایط نگهداری مثل بقیه کاکتوسها میشه. اگر در زمستان پرسیکا رو در جای خنکی نگهداری کنید به خواب میره وپیوندک هم همینطور ولی اگر درجای گرمی نگهداری کنید پرسیکا رشد میکنه وپیوندک هم همینطور. حتی پیوند هم میتوند در زمستان بزنید اگر پرسیکا رشد داشت.سایر پایه ها هم به همین صورت نگهداری میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
علت ریزش برگ های پرسکیا بعد از پیوند ؟
این طبیعیه ؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 17ام, 1397 21:15:

سلام. اگر برگهای پایینی باشه طبیعی هست. پرسیکاها خزان میکنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ! امروز که رفتم به مخزن پیوندام سر بزنم دیدم که یکی از شاخه های پرسکیام که روش هم پیوند زده بودم افتاده … بعد فهمیدم که ساقه پوسیده … ( حدود ۳ ماه هست که درب مخزن رو برای رطوبت میزارم بردارم بهتره یا مرطوب باشه ؟)
سوال دیگه اینکه با شاخه قطع شده چکار کنم ؟ ( فقط شاخه رو از جایی که پوسیدگی نداشت قطع کردم تا به بالا ساقه نرسه).س

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 31ام, 1397 09:04:

سلام. داخل مخزن هفت الی ده روز نگهداری کنید کافی هست. قسمتی رو که برش دادید دوباره داخل گلدان بکارید ریشه دار میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یکی از کاکتوسهایی(فکرکنم بروچی باشه) که روی پرسکیا پیوند زدم بچه های دفورمه داده
و الان به اندازه نخود شده اند(البته کشیده) کی میتونم این بچه ها پیوندک رو پیوند بزنم ؟
مناسب ترین پایه رو هم نام ببرید ؟
ممنون
توضیح:
بچه ها از هم فاصله دارند و دفورمه شدنشون بعلت فشاربهم (نداشتن فضا) نیست.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 22ام, 1397 19:41:

سلام. بهتره صبر کنید تا کامل بزرگ بشن بعد جدا کنید تقریبا وقتی از فندق بزرگتر شدن میتونید جدا کنید. پایه های مناسب برای پیوند، میرتلو، سن پدرو، و…

[پاسخ]

پاسخ

سلام
چرا بعضی از پیوندک ها روی پرسکیا در همون هفته یا ماه های اول (پس از رشد) شروع به بچه دادن میکنن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 08:59:

سلام.وقتی گیاهی روی یک گیاه دیگه پیوند زده میشه پیوندک از گیاه پایه تغذیه میکنه وریشه ای نداره که به اصطلاح زحمت بکشه واب ومواد غذایی رو به گیاه برسونه.پیوندک براحتی همه ی مواد وعناصر مورد نیاز رو از پایه که دریافت میکنه شروع به رشد وبچه زایی میکنه.یعنی مستقیم همه مایحتاجش در اختیارش قرار میگیره برای همین پیوندک همیشه رشد بهتری داره البته اینم بستگی به شرایط نگهداری داره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و عرض ادب
در نکات این پیوند خوندم، زمانی که ساقه برش زده میشه یک حاشیه سفید رنگی نمایان شده و اون در واقع آوند هستش و جوانه بذری باید روی اون قرار بگیره و نه فقط وسط ساقه.
البته این رو هم میدونم آوند پیوندک فوق العاده باریک هست و قرار دادن روی اون هاله سفید سخته.
امیدوارم به اندازه ای که لازم هست منظور خودم رو رسونده باشم.
این نکته رو لطف میفرمایید تشریح کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 23ام, 1397 07:58:

سلام.درپرسیکاها اوند در قسمت کنار ساقه هست یعنی مانند سایر گیاهان اوند در وسط ساقه نیست.جوانه هارو خیلی راحت میتونید روی پرسیکا پیوند بزنید.یک مقدار بافاصله از وسط ساقه پیوندک رو بگزارید خیلی راحت پیوند میگیره.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

رنگ ساقه شون به رنگ قهوه ای در اومده بود

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 20ام, 1397 23:24:

سلام.باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید بیکباره زیر نور افتاب قرار بدید افتاب سوخته میشن.میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

[پاسخ]

پاسخ

تو زیر گالدانیش هم آب ریختم تا رطوبت حفظ بشه اما فکر میکنم آفتاب سوخته شده باشن

[پاسخ]

پاسخ

من پرسیکا هام رو اول در جای پر نور قرار دادم.بعد از چند روز فکر کردم که دارن افتاب سوخته میشن به همین دلیل جاشونو تغیر دادم.

[پاسخ]

پاسخ

اساتید گفتن که باید جای پر نور و با رطوبت بالا بزاریشون،به این شکله؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 20ام, 1397 15:53:

سلام.شرایط نگهداریتون به چه نحو هست؟بله پرسیکا به نور زیاد احتیاج داره.وخاک همیشه مرطوب.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.ببخشید چرا پرسیکا های من نازک در میان؟

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید. سوالم این بود که پس از اینکه پریسیکا رو قلمه زدیم پس از چ مدت میتئنیم روش پیوند بزنیم خیلیییی ممنون. و اینکه چپوری گلی تازه خریداری شده رو ضد عفونی و قارج کشی کنیم قبل ائردن به گلخونه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 7ام, 1396 06:19:

سلام.اول باید قلمه هارو ریشه دارکنید بعد.روی پرسیکا نمیشه پیوند خواب زد حتما باید ریشه دار باشه بعد روش پیوند زد.گیاهی رو که تازه تهیه میکنید موقع خرید ابتدا از هر نظر همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید که هم رشد داشته باشه وهم افت یا مورد مشکوکی نداشته باشه.بعد از خرید هم یک هفته جدا از گیاهانتون بزارید.میتونید برای اطمینان خاطر از وجود هر گونه قارچ اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.(یک ونیم گرم از یک قارچ کش در یک لیتر اب)میتونید یکی از این قارچکشهارو استفاده کنید.اکسی کلرومس،توپسین،کاربندازیم

[پاسخ]

پاسخ

باسلام سوال من هم سوال اقایحکیم نژاد هست اگه ممکنه راهنمایی فرمایید زمانی پیوندک به اندازه ای بزرگ شدکه پایه پرسیکا مقاومت نگهداری را ندارد ایا امکان پیوند روی پایهای دیگر هست؟
باسپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 27ام, 1396 14:34:

سلام.پرسیکا گیاه مقاومی هست ومیتونه چند برابر وزن خودش پیوندک رو نگه داره ولی اگه بازم خواستید میتونید دوباره از همون قسمتی که پیوند خورده با یک چاقو ویا کاتر تیز وضدعفونی شده ببرید وروی یک پایه دیگه پیوند بزنید.(زمان پیوند زدن,اواخر خرداد تااواسط تیر ماه هست.)

[پاسخ]

پاسخ

سلام پرسیکارو توی چه خاکی بکاریم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 25ام, 1396 14:07:

سلام.همون ترکیب خاک کاکتوس مناسب هست برای پرسیکا.هفتاد درصد ماسه عدسی.بیست وپنج درصد پیت ماس.پنج درصد ورمی کمپوست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.بابت توضیحات و مطلب خوب و عالیتان از شما متشکرم.
میخاستم بدونم وقتی که این پیوندک بزرگ شد و به حدی رسید که پایه دیگه توان نگهداری پیوندک رو نداشته باشه چیکار باید کرد؟چطور باید به روی خاک منتقلش کرد؟باید با قسمتی از پایه منتقل بشه؟یا اگه فقط خود پیوندک باید منتقل بشه,چگونه باید اینکارو کرد؟
خیلی ازتون ممنون میشم که جواب رو به ایمیلم بفرستید.
با تشکر فراوان از میهن کاکتوس

[پاسخ]

هادی حکیم نژاد پاسخ در تاريخ مهر 14ام, 1396 12:05:

سلام با اجازه جناب الهامی باید خود پیوندک منتقل بشه قسمت پایین پیوندک رو برش میدید و میزارید پینه ببنده و بعد ریشه دارش میکنید بعضی از پیوندک ها سخت ریشه دار میشن و رشد کمی هم دارن میتونید رو پایه های دیگه پیوند بزنید

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 14ام, 1396 16:05:

سلام ممنون آقای حکیم نژاد عزیز

[پاسخ]

پاسخ

سلام یه مشکلی که رو پیوند پرسیکا داشتم اینه که پایه و پیوندک به هم نمیچسبن،یعنی پرسیکا شیره لازم رو نداره،حتی شیره برگ پرسیکا رو هم روش میمالم بازم جواب گو نیست،مشکل از چی میتونه باشه؟میتونه از چوبی شدن پرسیکا باشه؟از کجا میشه فهمید پرسیکا چوبی شده؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
بعداز ظهر تماس گرفتم خاموش بود صبح تماس گرفتم در دسترس نبود

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1396 15:22:

سلام لطفا با شماره ۰۹۱۲۱۰۶۴۹۸۰ تماس بگیرید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من اکثر گاخونه های شهرمون رفتم اما پرسیکا نداشتند
از کجا میتونم بخرم؟
بذر داره؟
ممنون میشم پاسخ بدید

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 21ام, 1396 00:08:

سلام لطف کنید با شماره ۰۹۳۵۸۷۲۱۴۱۴ تماس بگیرید تا فروشنده مطمئن و خوبی را معرفی کنیم.

[پاسخ]