کاکتوس پیوندی رنگی

کاکتوس پیوندی رنگی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کاکتوس پیوندی رنگی :
این روزها هر جا میرویم خیلی کم اتفاق می افتد چشممان به کاکتوس‌های رنگی که معمولاً به رنگ‌های قرمز، زرد یا صورتی یا رنگهای جذاب دیگر مثل بنفش نیفتد، این کاکتوس‌ها ژیمنو های رنگی هستن که اسمشان ژیمنو کالسیوم میهانویچی هست با نام علمی: gymnocalycium mihanovichii که بر روی پایه کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس پیوند شده است.
ژیمنو رنگی‌هایی که پیوند می‌شوند در اصل به رنگ سبز یا قهوه‌ای یا شکلاتی هستند که با تغییر رنگ و تکثیر گیاهان تغییر یافته تکثیر شده‌اند.

این ژیمنوها تغییر رنگ یافته به دلیل نداشتن کلروفیل قادر به ریشه سازی و زندگی بر روی خاک نیستند و تنها به صورت انگلی و به صورت پیوندی بر روی سایر کاکتوس‌ها می‌توانند زنده بمانند.

تکثیر ژیمنو رنگی پیوندی:
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد این کاکتوس‌ها به دلیل نداشتن کلروفیل به تنهایی قادر به زندگی بر روی خاک نیستند و تنها راه تکثیر آنها از طریق پاجوش می‌باشد که بر روی پایه جدید پیوند زده  می‌شود. ابتدا از کاکتوس هیلوسرئوس قلمه می‌گیرند و پیوندک (ژیمنو رنگی) را روی آن پیوند می‌زنند و سپس پایه را کاشته و ریشه دار می‌کنند. هیلوسرئوس ها بیشتر به صورت سه پر دیده می‌شوند، نام علمی پایه ژیمنو رنگی hylocereus می‌باشد که از طریق بذر و قلمه به راحتی تکثیر می‌شود.

پایه ژیمنو رنگی
پیوند ژیمنو رنگی بر روی پایه بدون ریشه و سپس ریشه دار کردن آنها

نگهداری از کاکتوس ژیمنو رنگی:
این کاکتوس‌ها بسیار حساس هستند و باید در نگهداری آن خیلی دقت کنید. دمای مناسب بین ۲۰-۳۵ درجه می‌باشد و نباید نور خیلی شدید یا کم باشد یک نور ملایم فیلتر شده کافی است.

خاک مناسب برای نگهداری آن خاک کاکتوس با زهکشی مناسب و متشکل از ماسه و پیت ماس می‌باشد.

آبیاری: در فاصله دو آبیاری اجازه بدهید خاک کاملاً خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. از ریختن آب بر روی ژیمنو رنگی خودداری کنید. در محیط کم رطوبت نگهداری کنید.

کاکتوس قرمز
ژیمنو رنگی در رنگ های مختلف زرد قرمز نارنجی بنفش و صورتی در بازار موجود است

بیماری‌های ژیمنو رنگی:
در گیاهان پیوندی باید هر دو گیاه پایه و پیوندک مراقبت کنید. در صورت مشاهده تغییر رنگ گیاه را بررسی کنید و از محلول قارچ‌کش مانند کاربندازیم یا مانکوزب استفاده کنید. در صورت مشاهده تغییر رنگ یا نرم شدن پایه، آن را از خاک در بیاورید و پس از بررسی ریشه را قارچ‌کشی کنید و بعد از چند روز در گلدان با خاک جدید بکارید.

معمولا در ژیمنو رنگی ها بیماریهای قارچی شایع است که باعث سیاه شدن کاکتوس یا نرم شدن آن می شود و خیلی زود گیاه را از بین می برد.

تولید انبوه ژیمنو رنگی
تولید انبوه ژیمنو رنگی

 

خرید و فروش کاکتوس ژیمنو رنگی:
ژیمنو رنگی‌ها اکثرأ در کشور هلند تولید و صادر می‌شوند که به همین دلیل به کاکتوس هلندی یا ژیمنو هلندی هم معروف است.

قیمت ژیمنو رنگی در بازار ایران متفاوت است و بسته به سایز و رنگ آن متفاوت می‌باشد. در کل نگهداری از این نوع کاکتوس سخت بوده و عمر چندانی ندارد.

 

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع:میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
104 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمدحسین نادری
محمدحسین نادری
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱

سلام
کاکتوس پیوندی دارم ک پیوندکش کپکی می‌باشد
نمیدونم چرا بجای اینکه رشد کنه داره کوچیک میشه
دلیلش چیه ؟
comment image

کارشناس 2
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  محمدحسین نادری

سلام، کدوم یکی هست از نزدیک عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمدحسین نادری
محمدحسین نادری
۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 2

داخل بالکن پلاستیک کشیدم
دما حدودا ۱۵ الی ۱۰
آبیاری دوهفته یا سه هفته یکبار
نور هم نور طبیعی
تهران هستیم
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۸
در پاسخ به  محمدحسین نادری

سلام، در این دما بهتر هست ابیاری رو کم کنید، گیاهتون شپشک ارد الود داره تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید وشپشکهارو با یک قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی کنید،در این دو هفته گیاه رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید ،کامل داخل پشمهای گیاه رو هم بررسی کنید، در عکس دوم کامل مشخص هست روی تیغهای گیاه هم شپشک وجود داره، تهویه محیط رو هم بالا ببرید واز سایر گیاهان جدا نگهداری کنید.

Sahar
Sahar
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت اساتید زحمتکش میهن کاکتوس و تشکر فراوان برای سایت بی نظیری ک دارید
بنده ی کاکتوس پیوندی داری ک پیوندش ی پسیس زرد رنگ هست و پایه اش پایه نقره ای هست
متاسفانه زمانی ک از فروشنده درباره ی شرایط نگهداری سوال کردم اطلاع درستی نداشت
میخاستم از شما بپرسم ک چطور نگهداری کنم ؟
یکی از مشکلاتم نوره
گذاشتم بیرون لبه پنجره و روزی دو ساعت آفتاب مستقیم میخوره ولی الان هوا خنک رو به سرده(تهران)
میخاستم ببینم مشکلی پیش میاره یا ن؟؟؟
ی توضیح درباره نگهداریش و فوت و فنش بهم بدید ممنون میشم کاکتوس زیاد دارم ولی پیوندی تا حالا نداشتم
ممنونم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۴
در پاسخ به  Sahar

سلام، ممنون از توجه شما،نگهداری کاکتوسهای پیوندی هم مثل سایر کاکتوسهاست وفرق زیادی نداره ولی اگر گیاه پیوند شده ابلق هست باید در پرنورترین قسمت منزل قرار بدید چون اگر کمبود نور داشته باشه رنگ گیاه ابلق تغییر میکنه وبمرور زمان سبز میشه. ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد ،خاک باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی نگه نداره بهتر هست داخل منزل انتقال بدید،اگر پنجره جنوبی دارید پشت وپنجره جنوبی نگهداری کنید، کوددهی در زمان رشد از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند بهتر هست استفاده بشه.

مبینا صفری
مبینا صفری
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷

سلام من یک کاکتوس پیوندی دارم که ژیمینوای روش سالم هستش ولی کاکتوسش ازپایین زرد شده ونرم هم نیست ای دهی هفته ای یک بار بوده کود دهی شده ولی هیچ وقت جلوی نور خورشید نبوده ژیمینوای زردبابچه های قرمز و کاکتوس خودش هم یه بچه داره اگه خراب میشه لطفا بگید که چطور بچه و ژیمینوای رنگی شو نجات بدم لطفا کمکم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۵
در پاسخ به  مبینا صفری

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سجاد
سجاد
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۸

سلام من ژیمینو ابلق میکس با کد ۱۳۳۵ گرفتم. این نوع روی خاک میمونه باید پیوند بزنم؟

کارشناس 2
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۸
در پاسخ به  سجاد

سلام، اگر رگه ی سبزی روی گیاه باشه بله روی خاک هم رشد میکنه.

عشق کاکتوس
عشق کاکتوس
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱

سلام من چند ساله یک ژمینو دارم به رنگ قرمز رشد خیلی کم داره حدود ۲ هفته است که قسمت قرمز رنگش چروک شده، بعضی قسمت ها سیاه شده و کمی هم ترک خورده در ضمن حدود ۱ ماهه که خاکش رو عوض کردم و خاک مخصوص کاکتوس ریختم تازه کمرنگ هم شده باید چکار کنم تا درست بشه؟ چند تا جوانه هم داره که سالم هستند.
پایش هم هیلوسرءوس هست.

کارشناس 2
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۶
در پاسخ به  عشق کاکتوس

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۶

http://uupload.ir/files/bkgr_15849414005541378181871.jpg
سلام کاکتوس من از وقتی تابستون گذاشتمش جلو نور مستقیم خورشید وقتی برشداشتم دیدم یه تیکش سفید شده حتی نرم هم شده بود ازون به بعد نذاشتمش جلو آفتاب مستقیم نرمیش برطرف شد‌.ولی سفیدیش مونده و دیگه گل هم نداده.?راهنماییم میکنید چیکارش کنم؟ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱
در پاسخ به  فاطمه

سلام، افتاب سوختگی هست،بمرور زمان با بزرگ شدن گیاه قسمت اسیب دیده در قسمت پایین گیاه میمونه، برای گلدهی حتما باید گیاه بالغ باشه واستراحت زمستانی رو سپری کرده باشه واز شرایط مطلوبی برای رشد برخوردار باشه.

فرزاد
فرزاد
۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۲

سلام.همه بذرهایی که به اسم ژمینو .یا بروچی در بازار موجود هستند پس از سبز شدن رنگی می شوند یا باهم تفاوت دارن؟؟؟

کارشناس 2
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۵
در پاسخ به  فرزاد

سلام، ژیمنو واریته های زیادی داره، بستگی به این داره که بذرها از گیاهان ابلق باشن یا نه.اگر بذرها طبق گفته فروشنده از گیاهان ابلق باشن ۵۰ درصد احتمالش هست که جوانه ها ابلق باشن.

کارشناس 2
۱۷ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۴
در پاسخ به  سمیرا

سلام، گیاه مادری متاسفانه از بین رفته، جوانه ها رو میتونید جدا کنید واگر پایه مناسبی دارید پیوند بزنید این واریتها ها روی خاک رشد نمیکنند حتما باید پیوند بزنید.

سميرا
سميرا
۱۷ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۲

سلام مجدد کجا براتون عکس بفرستم اینستا جواب ندادین متاسفانه من ناراحت این موضوع هستم لطفا جواب بدین ؟ قسمت وسط که هسته اصلی هست کمی کبود شده اما اطرافش گل هاش نه هنوز شفاف و با طراوت هستن

کارشناس 2
۱۷ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۴
در پاسخ به  سميرا

سلام، پاسخگویی سوالات فقط روی سایت انجام میشه،لطفا صبور باشید، حجم پیامها زیاد هست، بموقع پاسخگوی پیامها خواهیم بود، پاسخگویی در همان روز انجام میشه.

سميرا
سميرا
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۱

سلام من المان هستم و یه کاکتوس از همینا دارم که شما عکسش رو دارین متاسفانه از ساقه کامل از بین رفته و فقط گلای زردش مونده وقتی از گلدون اوردمش بیرون ریشه ای نداشت و پوسیده من کامل از گلاش جداش کردم نمی دونم الان باید چیکارش کنم اکر میشه راهنماییم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۰
در پاسخ به  سميرا

سلام، از پیوند یا گیاهی که باقی مونده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،واینکه پوسیدگی به قسمت رنگی هم رسیده یا خیر؟

Fariba
Fariba
۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۸

ببخشید یه سوال دیگه دارم از خدمتتون.
این کاکتوس من اسمش چیه ودر چه محیطی بزارم واسه رشد بهتر و ابیاریش هفته یک باره؟بعضی اوقات برگ های پایین و قدیمی ترش از بین میرن.http://uupload.ir/files/8imi_۲۰۱۹۱۲۲۴_۱۹۴۴۳۰.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۳ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۰
در پاسخ به  Fariba

اچوریا هست جزو ساکولنتها،ابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید،بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید، کمبود نور داره وکم کم داره علفی رشد میکنه،زرد وپژمرده شدن برگهای قدیمی طبیعی هست.

Bahar
Bahar
۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۵

سلام.
من این کاکتوس رو ۴ ساله دارم ولی اصلا رشد نداره فکر میکنم .برای رشد بهتر چیکارش کنم و اینکه چرا کاکتوس من از کنارش گل نمیده همیشه همین شکل بوده.http://uupload.ir/files/3xwf_۲۰۱۹۱۲۲۳_۲۲۰۵۴۱.jpg

کارشناس 2
۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  Bahar

سلام، رشد داره علفی هم رشد کرده، کمبود نور داره،بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید،اوایل بهار گیاه رو از خاک دربیارید وگلدانش رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید وحتما از خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

افسانه
افسانه
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۵

سلام روزتون بخیر من یه ژمینو قرمز پیوندی دارم که پایین قسمت قرمزش رنگ خاکی گرفته و یه کوچولو چروک شده دلیلش چیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  افسانه

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

کاکتوس
کاکتوس
۱۹ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰

باسلام من یه ژیمینو رو پیوند زدم پیوند گرفت ولی کاکتوس پایه از قسمت پایین ساقه که داخل گلدونه خراب شد از اون قسمت قطعش کردم ایا دوباره میشه کاشتش؟ دوباره ریشه میده؟؟

کارشناس 2
۱۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۸
در پاسخ به  کاکتوس

سلام، اگر قسمتی از پایه رو که جدا کردید سالم هست واوند مشکلی نداره بله میتونی بصورت قلمه کاکتوسها ریشه دار کنید.

محمد
محمد
۲۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۸

کی موجود میشه ژیمینو

محمد
محمد
۲۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۲

من می خوام یک کاکتوس ژیمینو رنگی بخرم کی می تونم بخرم وقیمتش چنده

کارشناس 2
۲۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  محمد

فعلا فروش بصورت بذر هست وفروش کاکتوس تا اطلاع ثانوی نداریم.

پیمان
پیمان
۹ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۳

سلام وقت بخیر . من چند روز پیش توی فضای مجازی کاکتوس سلندریکایی رو دیدم که به یه سلندریکا پیوند زده شده بود و رنگش تغییر کرده بود و زرد لیمویی شده بود یعنی پیوند سلندریکا به خودش ؟ منم الان همینکارو انجام دادم پیوند گرفته و پس نزده اما همچنان سبزه البته بعد از دو هفته که از پیوندش گذشته ! ممکنه زرد بشه یا اصلا این حقیقت داره؟؟؟

کارشناس 2
۱۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۸
در پاسخ به  پیمان

سلام، احتمال داره سیلندریکایی که تغییر رنگ داده در ژنش ابلقیت هم وجود داشته.واین موضوع یک در هزار اتفاق می افته.

رامین سلمانی
رامین سلمانی
۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۱

بله میخوام زنگش تغییر کنه میشه اینجوری

کارشناس 2
۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۷
در پاسخ به  رامین سلمانی

نه فکر نکنم رنگشون عوض بشه.

رامین سلمانی
رامین سلمانی
۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۷:۲۸

سلام خسته نباشید من یدونه ژمینو دارم سبز هست که بچه زار هست که زنگ بچه‌هاش شکلاتی هست یدونه هم پایه نقره دارم چجوری اونارو پیوند بزنم چیکارش کنم یا چیکارش کنم زنگش هم فرق کنه

کارشناس 2
۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲
در پاسخ به  رامین سلمانی

سلام، ممنون، دلیل متفاوت بودن رنگ گیاه مادری با بچه های گیاه ژنتیکی هست وبرمیگرده به دو گیاهی که گیاه مادری بوسیله گرده افشانی این دو نوع گیاه تولید شده، روی سایت مقاله های زیادی در مورد پیوند زدن کاکتوسها موجود هست قسمت مقاله ها سرچ کنید ومطالعه بفرمایید، منظورتون این هست که میخواهید بچه های گیاه تغییر رنگ بدند؟

رضا
رضا
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۹

با سلام خدمت اساتید میهن کاکتوس مخصوصا آقای الهامی عزیز
یکی از ژمینو هلندی هام امسال چندتا غنچه داده
میخواستم بدونم این ژمینو که رنگش کاملا بادمجونی هستش میتونه
بذر قابل کشت تولید کنه؟دوپایه هست یا تک پایه؟
اگه دوپایه هست ازبین ژمینوهام فقط شکلاتی رو گل دارم میشه با اون
تلقیح رو انجام داد؟
ببخشید سوالات زیاد و طولانی شد

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸
در پاسخ به  رضا

سلام، ممنون از شما،بله جفت پایه هست، میتونید با گلهای ژیمنو شکلاتی تلقیح کنید ولی بذر خالص نخواهد شد احتمالش هست که بذرها هیبرید بشن ویا اصلا بذری تشکیل نشه.

reza.s
reza.s
۱۶ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸

سلام خسته نباشید
یه ژمینو گرفتم که رنگش قهوه ای تیره بود به اندازه یه گردو هستش کلا
بعد الان هرچه میگذره داره رنگش سبز میشه ؟ کلاه رفته سرم یا کلا اینجورین ؟
مه اینو خریدم که ژمینو شکلاتی باشه نه سبز باشه

کارشناس 2
۱۶ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۱
در پاسخ به  reza.s

سلام، ممنون، کمبود نور باعث تغییر رنگ گیاه میشه گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید رنگش قهوه ای میشه. کلاه سرتون نرفته کمبود نور باعث این مشکل میشه.

زینب
زینب
۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۵:۱۸

سلام خسته نباشید کاکتوس من ژمینو زرد رنگه ابیاریش ب موقع و دمای نگهداریش هم خوبه ولی کلا خراب شده دلیلش چی میتونه باشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۲
در پاسخ به  زینب

سلام، احتمال داره که خاکش نامناسب بوده ویا خاک الوده بود.ویا نبود زهکش مناسب میتونه دلیل بر این مشکل باشه.

Srosh
Srosh
۲ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۹:۰۵

سلام من میخوام ژمینو پیوندی بخرم با چه مشخصاتی بخرم میشه توضیح بدید چه چیزی بخرم و روی چه پایه ای باشه

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۰:۱۲
در پاسخ به  Srosh

سلام، زمان مناسب خرید انواع کاکتوسها زمانی هست که رشد داشته باشند، روی پایه ای مقاوم(میرتلو، سنپدرو، تیغ مشکی، پایه ی نقره ای،) وبدون هیچ لکه ویا جای زخم باشند باید با دقت تمام قسمتهای گیاه رو چک کنید تا مشکلی از قبیل افت وقارچ نداشته باشه.ترکیب خاکش رو هم دقت کنید اگر ماسه ای باشه بهتر هست، اگر خاک گیاه کوکوپیت هست بعد از تهیه حتما باید خاک رو تعویض کنید البته بعد از اینکه گیاه با محیط جدید اداپته شد، نوع گیاه بستگی به پسند خود شما داره.

Kadar
Kadar
۲۴ آذر, ۱۳۹۷ ۱۷:۱۶

سلام من ژمینو قرمز دارم دوتا از پاجوش هاش رو کندم گذاشتم پینه ببندن ولی واسه پیوند پایه در دسترس ندارم یعنی تو خاک ریشه نمیزنه اخه چون گفتین فقط سبز و بنفش تو خاک ریشه میزنن

کارشناس 2
۲۴ آذر, ۱۳۹۷ ۲۱:۰۹
در پاسخ به  Kadar

سلام. اگر کاملا قرمز رنگ هستند متاسفانه نه ریشه نمیزنن. اگر اچینو دارید میتونید روی اچینو هم پیوند بزنید.