بونسای چیست؟

بونسای چیست؟
بونسای به درخت‌هایی  گفته می‌شود که در طبیعت در اندازه‌های بزرگ و چند متری  وجود دارد ولی با کمک روش‌های خاص پرورش که بیشتر شامل هرس می‌شود گیاه را در اندازه خیلی کوچک‌تر نگه می‌دارند و اجازه رشد بیشتر نمی‌دهند.

تفاوت درختان یا گیاهان بونسای شده با سایر گیاهان:
بونسای به علت رشد در یک محیط محدود، از نظر تبادلات غذایی، اندکی با گیاهی که در باغچه یا جنگل رشد می‌کند متفاوت دارد. یک درخت ریشه‌ی خود را برای جذب مواد غذایی در خاک گسترش می‌دهد و شاخ و برگ آن با توجه به میزان مواد غذایی و نور و … که از محیط می‌رسد، رشد می‌کند. درخت تا جایی که ریشه توانایی ارسال مواد غذایی به بالا را دارد، قد می‌کشد.
اما در بن سای این‌طور نیست. میزان تبادلات ریشه و اندام هوایی در بن سای، به پرورش دهنده آن بستگی دارد. این میزان هرچه بیشتر باشد، بن سای بلندتر می‌شود و بر عکس. و باید مواد غذایی رو به صورت جداگانه به بونسای بدهیم.
تفاوت دیگر بن سای با گیاه معمولی عمر بیشتر آن است. چون ریشه و شاخ و برگ بن سای دائم در حال هرس شدن هستند، همواره تولید اندام‌های جوان می‌کنند. ریشه هم به علت کوتاه بودن قد درخت برای ارسال مواد غذایی زیاد دچار مشکل نمی‌شود.
شرایط نگهداری بونسای ها بسته به اینکه محل نگهداری فضای بسته (اتاق) است یا فضای آزاد، گونه‌ی گیاه تفاوت دارد، اگر بیرونی بود مثل نارون یا افرا یا کاج‌ها باید بیرون و اگر مثل فیکوس اپارتمانی بود باید در آپارتمان نگهداری کرد.
گیاهان سایه پسند مثل فیکوس‌ها برای اتاق‌های کم نور و درختانی مثل انواع میوه هاو زیتون برای اتاق‌هایی که روزانه چند ساعتی از تابش خورشید و هوای آزاد بهره‌مند می‌شوند، مناسب هستند.
درختان زیبایی چون انواع افرا، بلوط، گل کاغذی شفلرا کاج و انواع سوزنی برگ‌ها برای بن سای فضای آزاد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. انواع درختان میوه را هم میتوان به بونسای تبدیل کرد مانند بونسای انار یا بونسای سیب و پرتقال یا بونسای انگور.

بونسای درخت سیب
بونسای درخت سیب

بونسای درخت مو یا انگور

بونسای درخت مو یا انگور

عکس بونسای درخت پرتقال

بونسای درخت پرتقال

خاک مناسب بونسای:
در گلدان‌های بن سای بافت خاک با گلدان‌های معمولی تفاوت دارد. زهکشی و توانایی نگهداری آب باید زیاد باشد. به طور متوسط هر گلدان روزانه یک بار آبیاری می‌شود؛ بنابراین باید از زهکشی مطلوب برخوردار باشد، در عین حال باید توانایی ذخیره و نگهداری آب و مواد غذایی را هم داشته باشد. به اصطلاح نباید به راحتی آبشویی شود. یک خاک خوب باید همزمان دو خصوصیت زهکشی، نگهداری آب و مواد غذایی را داشته باشد. البته نوع بونسای در انتخاب خاک خیلی مهم هست.
متأسفانه بسیار دیده شده بونسای های بیرونی رو به جای آپارتمانی می‌فروشند که بلافاصله بعد از بردن به منزل ریزش برگ و سپس خراب میشن.
در موقع خرید به نوع آپارتمانی بودن و بیرونی بودنان دقت نمایید.
برگ‌ها و سر شاخه‌های بونسای ها باید مرتب هرس شود تا رشد علفی نکند.
سم پاشی باید نسبت به نوع بونسای در زمان مناسب انجام شود.
طریقه ساخت بونسای در یک جمله کوتاه و کوچک نگه داشتن گیاه در گلدان و اجازه ندادن رشد طولی به گیاه و همچنین حالت دادن شاخ و برگ‌ها با سیم به شکل دلخواه.
قیمت یک بونسای را سن و سال، نوع گیاه و طراحی شاخ و برگان مشخص می‌کند. برای مطالعه راهنمای خرید بونسای اینجا کلیک کنید.

بونسای گل کاغذی
بونسای گل کاغذی

 

عکس بونسای بنجامین

بونسای بنجامین

بونسای چیست؟

عکس بونسای افرا قرمز

بونسای افرا قرمز

 

 

پست‌های مرتبط

ساخت بونسای درخت زالزالک

ساخت بونسای درخت زالزالک

آموزش ساخت بونسای درخت زالزالک به صورت تصویری : زالزالک درختی...

کنترل ارتفاع درختان در بونسای

کنترل ارتفاع درختان در بونسای : اولین گام برای یک...

تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر

تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر

آموزش تعویض گلدان بونسای به روایت تصویر : زمان مناسب برای...

نظرات (34)

سلام من یک بنسای انگور قرمز گرد میخوام لطفا قیمتش رو به من بگید.

پاسخ

    سلام متاسفانه ما برای فروش نداریم ولی میتونید به راحتی از بازار نهال انگور تهیه کنید و خودتان تبدیل به بونسای کنید

    پاسخ

با سلام. من یک جوانه درخت انار دارم تقریبا۳ ماهه هست که خودش تو باغچمون رشد کرده. ایا میتونم اونو بنسای کنم؟ از کجا میتونم عکسشو اپلود کنم تا اندازشو ببینید؟
اندازش تقریبا به درازای ۱۵ سانتی میشه و قطرش به نازکی چوب کبریت

پاسخ

    سلام.سه ماهه هنوز کوچیک هست صبر کنید یک ساله بشه تنه وریشه ها مقاوم بشن بعد.سال دیگه اواسط اسفند از خاک در بیارید ریشه ها روهرس کنید وهمچنین شاخه ها رو و با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید ودر داخل گلدان بکارید.هر شش ماه یک بار باید شاخه ها رو هرس کنید وسالی یک بار ریشه ها رو.چون انار گیاه بیرونی هست حتما باید بیرون از منزل نگهداری کنید حتی زمستان رو ولی باید از یخ زدگی محافظت کنید بعد از اینکه داخل گلدون قرار دادید.

    پاسخ

در ضمن خیلی ممنون میشم که کتاب یا حتی کتاب هایی در مورد علم و هنر بنسای بهم معرفی کنیدکه از الف تا ی این علم و هنر زیبا رو بگه تا ازشون بهره مند شوم.
البته خودم میدونم همچین کارایی بدونه تجربه نمیشه. ماکه تجربشو نداریم حداقل از علمش استفاده کنیم تا به تجربش برسیم. با سپاس فراوان یا علی

پاسخ

سلام به خدمت شما. با سپاس فراوان.

پاسخ

سلام و درود به خدمت شما عزیزان
میشه کتابایی که گفتم رو در مورد بنسای بهم معرفی کنید؟؟

پاسخ

    سلام.کتابهای زیادی در این مورد هست.من تالیف اقای حسن بنی هاشمی رو بهتون پیشنهاد میکنم که به زبان ساده بیان شده.(پرورش وساخت بنسای) به کتابخونه های شهرتون سری بزنید حتما خواهند داشت.میتونید روی مرورگرتون هم انواع کتاب در این مورد رو هم پیدا کنید.

    پاسخ

سلام و درود. خیلی ممنون بابت معرفیتون. تشکر

پاسخ

سلام میشه بگید کدوم بنسای ها درونی اند و میشه داخل خونه نگه داشت؟

پاسخ

    سلام.همه گیاهانی رو که باید در محیط بسته نگهداری کرد بنسایشون رو هم باید داخل محیط بسته نگهداری کرد.مثل بنسای انواع ادنیوم،بنجامین،فیکوس،انواع کراسولاها،جنسینگ.سایر بنسایها مانند افرا ونارون وکاج وشمشاد که جزو گیاهان فضای باز هستند هم نباید در معرض باد وسرمای شدید قرار بگیرن چون داخل گلدون هستند وباد ودمای پایین باعث از بین رفتنشون میشه باید درجایی سرپوشید باشن واز باد وبرف ودمای زیر صفر درجه محافظت بشن.

    پاسخ

سلام.
همه بونسای ها احتیاج به هرس ریشه سالی یکبار دارند؟
و چه زمانی برای هرس ریشه مناسبتره؟

پاسخ

    سلام.بله همه ی بنسایها نیاز به هرس ریشه دارند.سالی یک بار اواخر اسفند یا اوایل فروردین ماه.

    پاسخ

سلام.هر چیزی رو میشه بونسای کرد؟
مثلا کالونکوا رو میشه بونسای کرد؟

پاسخ

    سلام.خیر هر گیاهی رو نمیشه بنسای کرد.فقط گیاهانی که بتوان هرس کرد.مثلا نخل ماداگاسکار رو نمیشه بنسای کرد.بله کالانکوا رو میشه بنسای کرد.

    پاسخ

سلام میشه درخت ازگیل ژاپنی را بونسای کرد؟

پاسخ

سلام. چطور میتونم از درخت انار چند ساله الان که تو فصل بهاریم یا بونسای درست کنم یا یه نهال انار داشته باشم؟ ممنون

پاسخ

    سلام.با هرس کردن شاخه ها میتونید یک بنسای درست کنید برای درست کردن بنسای از یک گیاه باید هر سال دو بار شاخه ها رو هرس کنید وسالی یک بار ریشه هارو ریشه هارو وقتی که گیاه در خواب هست وشروع به رشد نکرده باید هرس کنید تقریبا اواخر بهمن ویا اواسط اسفند.

    پاسخ

امسال قبل عید یک قلمه درخت انگور کاشتم تا الان چندتا برگ داده
و داخل باغچه کاشتم
کی میشه اون رو هرس کرد ریشه ها و شاخه هاشو و به گلدون منتقلش کرد ؟

پاسخ

    سلام الان فصل مناسبی نیست یا پاییز یا آخر زمستان

    پاسخ

سلام تو محیطی که افتاب نداره میشه بنسای رو نگهداری کرد؟و دو بار در سال که باید هرس بشن دقیقا چه زمانهایی هست.چه ماهی از سال

پاسخ

    سلام.محیطی که نور کافی وفیلتر شده داشته باشه بله میتونید نگهداری کنید اگر بنسای گیاه بیرونی باشه بایدچند ساعتی افتاب مستقیم هم داشته باشه ولی از نور مستقیم در تابستان محافظت بشه.هرس ریشه رو باید زمانی انجام بدید که گیاه هنوز از خواب بیدار نشده باشه اوایل اسفند ویا بهمن ماه بهتر هست.برای هرس شاخه ها اوایل اسفند یا اواخر پاییز.اگر شاخه ها زیاد بلند شده باشن در تابستان هم میشه هرس رو انجام داد بستگی به رشد گیاه داره.

    پاسخ

سلام
لطفا یه لیست از گیاه هایی ک میشه بونسای کرد رو بفرمایید
و اینکه برای تبدیل گلهای گلخانه ای ب بونسای فصل مهم نیست درسته؟

پاسخ

    سلام تا اونجایی که من اطلاع دارم این گیاهان رو میشه بنسای کرد.
    افرا پالماتوم دیسکویو، افرا پالماتوم شیشیگاشیرا، افرای سرخ،
    بادام پرسپولیسی، برگ نو، پاپیتال، پودو کارپوس، پیچ گلیسین، پیراکانتا کوکسینیا،چری،ختمی، درخت هزار ستاره، ژاپنی مقدس، سرو کوهی، سرو نقره ای، سیکویای چینی، شاه بلوط، فیکوس رتوزا، فیکوس نیتیدا، کاج سیاه،کارمونا میکروفیلا، گل کاغذی، نارون، پولیشیاس فابیان، جینکو، فیکوس میکروکارپا، کوفیا، کراسولا اواتا، آدنیوم، آزالیا، آلو کریسمس، ارس چینی، ارس ژاپنی، ارس کالیفرنیایی، ارس ویرجینایی، افرای تاکی، افرای ژاپنی، افرای قرمز، اقاقیای سیاه، انار، انجیر برگ‌ریز، انجیر پرده‌ای، انگور برزیلی، ارغوان، به، به ژاپنی(سرده)، پرونوس مومه، پورتولاکاریا، افراتکسوس کاسپیداتا، توس (درخت)، توسکای سیاه، دارتالاب، داغداغان (سرده)، درخت دم‌اسبی، درخت فوشیا، رومارن، زبان توصیف معماری،زبان گنجشک، زرشک، زغال‌اخته (سرده)، زیتون، ساکورا، سدر، سدر اطلسی، سرو پاکوتاه، سرو ریسمان سبز، سیب (سرده)، سیکاس رولوتا، شاه‌بلوط هندی، شاه‌بلوط هیمالیایی، شمشاد، کاج زرد، کاج سفید، کاج سیاه ژاپنی، کاج قیری، کاج گل‌ریز، کاج مشهد، کاج ویرجینیایی، کاملیا، کاملیا ژاپنی، کرب، کهن‌دار، کیکم، گل گوشواره، گلیسین (گیاه)،گیلاس ژاپنی، لور (گیاه)، مرکبات، یاس خوشه‌ای، یاس زرد، بنسای یک هنر هست. وبا هرس کردن مداوم ریشه وشاخه ها این گیاه زیبا به نام بنسای بوجود میاد. شاخه ها در زمان رشد گیاه وریشه در زمان خواب گیاه که به شروع رشد زمان کمتری باقی مونده میشه هرس کرد.

    پاسخ

سلام وقت بخیر تو حیاط توی یه گلدون بزرگ که یه نخل توش هست یه دونه انگور سبز شده تقریبا ۲۰ سانت هست و فکر کنم دو سه ماهش باشه
کی باید به یه گلدون جدامنتقلش کنم ؟
به عنوان بنسای داخلی میشه پرورش داد ؟
اگه میشه از کی باید حالت دادن ساقه و هرس و سر زنی رو انجام داد
با تکر

پاسخ

    سلام. بله میشه بصورت بنسای پرورش داد ولی حتما باید بیرون از منزل نگهداری بشه چون گیاه بیرونی هست داخل منزل احتما از بین رفتنش زیاد هست. ولی در زمستان از سرما محافظت بشه. الان زمان مناسبی برای جدا کردن نیست صبر کنید اوایل اسفند ماه جدا کنید وهم ریشه وشاخه ها رو هم هرس کنید.

    پاسخ

      ممنون از پاسختون 
      چه زمانی باید سر نهال رو بچینم که بزرگ‌تر نشه الان ۹ تا برگ داره و هنوز شاخه فرعی نزده فقط پای ساقه برگ ها جونه کوچیک زده

      پاسخ

در مورد بنسای انگور میشه یه توضیح بدید
ممنون

پاسخ

    سلام. برای درست کردن بنسای انگور هر ماه باید شاخه های جانبی رو هرس کنید تا نته قطور بشه. درخت انگور گزینه مناسبی برای بنسای هست چون نیاز به هرس زیادی داره ریشه ها رو هم در زمان خواب گیاه.(اواخر بهمن یا اوایل اسفند)ماه میتونید هرس کنید. میتونید تنه گیاه رو سیم پیچی کنید وهر حالت وشکل دلخواهی که دارید به تنه گیاه بدید.

    پاسخ

اگر ریشه هرس نشه چه اتفاقی میفته وقتی جای گیاه کوچیک باشه گیاه کوچک نمیمونه؟آخه یکبار هرس ریشه کردم گیاه خشک شد

پاسخ