بونسای چیست؟

بونسای چیست؟
بونسای به درخت‌هایی  گفته می‌شود که در طبیعت در اندازه‌های بزرگ و چند متری  وجود دارد ولی با کمک روش‌های خاص پرورش که بیشتر شامل هرس می‌شود گیاه را در اندازه خیلی کوچک‌تر نگه می‌دارند و اجازه رشد بیشتر نمی‌دهند.

تفاوت درختان یا گیاهان بونسای شده با سایر گیاهان:
بونسای به علت رشد در یک محیط محدود، از نظر تبادلات غذایی، اندکی با گیاهی که در باغچه یا جنگل رشد می‌کند متفاوت دارد. یک درخت ریشه‌ی خود را برای جذب مواد غذایی در خاک گسترش می‌دهد و شاخ و برگ آن با توجه به میزان مواد غذایی و نور و … که از محیط می‌رسد، رشد می‌کند. درخت تا جایی که ریشه توانایی ارسال مواد غذایی به بالا را دارد، قد می‌کشد.
اما در بن سای این‌طور نیست. میزان تبادلات ریشه و اندام هوایی در بن سای، به پرورش دهنده آن بستگی دارد. این میزان هرچه بیشتر باشد، بن سای بلندتر می‌شود و بر عکس. و باید مواد غذایی رو به صورت جداگانه به بونسای بدهیم.
تفاوت دیگر بن سای با گیاه معمولی عمر بیشتر آن است. چون ریشه و شاخ و برگ بن سای دائم در حال هرس شدن هستند، همواره تولید اندام‌های جوان می‌کنند. ریشه هم به علت کوتاه بودن قد درخت برای ارسال مواد غذایی زیاد دچار مشکل نمی‌شود.
شرایط نگهداری بونسای ها بسته به اینکه محل نگهداری فضای بسته (اتاق) است یا فضای آزاد، گونه‌ی گیاه تفاوت دارد، اگر بیرونی بود مثل نارون یا افرا یا کاج‌ها باید بیرون و اگر مثل فیکوس اپارتمانی بود باید در آپارتمان نگهداری کرد.
گیاهان سایه پسند مثل فیکوس‌ها برای اتاق‌های کم نور و درختانی مثل انواع میوه هاو زیتون برای اتاق‌هایی که روزانه چند ساعتی از تابش خورشید و هوای آزاد بهره‌مند می‌شوند، مناسب هستند.
درختان زیبایی چون انواع افرا، بلوط، گل کاغذی شفلرا کاج و انواع سوزنی برگ‌ها برای بن سای فضای آزاد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. انواع درختان میوه را هم میتوان به بونسای تبدیل کرد مانند بونسای انار یا بونسای سیب و پرتقال یا بونسای انگور.

بونسای درخت سیب
بونسای درخت سیب

بونسای درخت مو یا انگور

بونسای درخت مو یا انگور

عکس بونسای درخت پرتقال

بونسای درخت پرتقال

خاک مناسب بونسای:
در گلدان‌های بن سای بافت خاک با گلدان‌های معمولی تفاوت دارد. زهکشی و توانایی نگهداری آب باید زیاد باشد. به طور متوسط هر گلدان روزانه یک بار آبیاری می‌شود؛ بنابراین باید از زهکشی مطلوب برخوردار باشد، در عین حال باید توانایی ذخیره و نگهداری آب و مواد غذایی را هم داشته باشد. به اصطلاح نباید به راحتی آبشویی شود. یک خاک خوب باید همزمان دو خصوصیت زهکشی، نگهداری آب و مواد غذایی را داشته باشد. البته نوع بونسای در انتخاب خاک خیلی مهم هست.
متأسفانه بسیار دیده شده بونسای های بیرونی رو به جای آپارتمانی می‌فروشند که بلافاصله بعد از بردن به منزل ریزش برگ و سپس خراب میشن.
در موقع خرید به نوع آپارتمانی بودن و بیرونی بودنان دقت نمایید.
برگ‌ها و سر شاخه‌های بونسای ها باید مرتب هرس شود تا رشد علفی نکند.
سم پاشی باید نسبت به نوع بونسای در زمان مناسب انجام شود.
طریقه ساخت بونسای در یک جمله کوتاه و کوچک نگه داشتن گیاه در گلدان و اجازه ندادن رشد طولی به گیاه و همچنین حالت دادن شاخ و برگ‌ها با سیم به شکل دلخواه.
قیمت یک بونسای را سن و سال، نوع گیاه و طراحی شاخ و برگان مشخص می‌کند. برای مطالعه راهنمای خرید بونسای اینجا کلیک کنید.

بونسای گل کاغذی
بونسای گل کاغذی

 

عکس بونسای بنجامین

بونسای بنجامین

بونسای چیست؟

عکس بونسای افرا قرمز

بونسای افرا قرمز

 

 

پست‌های مرتبط

زهکشی گلدان چیست

زهکشی گلدان چیست

در این مقاله با عنوان زهکشی گلدان چیست توضیح کوتاهی می...

آموزش هرس درخت بلوبری

آموزش هرس درخت بلوبری

آموزش هرس درخت بلوبری: شاخه‌های درخت بلوبری برای میوه دهی...

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم: گیاه محبوب آدنیوم دارای گونه‌های مختلفی...

نظرات (52)

باسلام
ببخشید میخواستم ببینم ایا سایت میهن کاکتوس شعبه یا نمایندگی در شهرهای دیگه ای هم داره یا خیر
مثلا بندر عباس یا کرمان
ممنون اگه راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 17:32:

سلام. خیر در هیچ یک از شهرها نمایندگی یا شعبه ای نداریم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و عرض وقت بخیر.
من یک درخت آلوزرد توی حیاط دارم که ۵ساله است و قصد کشیدنش رو داریم.ایا میشه به بن سای تبدیلش کرد.و پیوند گل اپارتمانی بهش زد؟البته تنه قطوری داره!
لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 23:27:

سلام. اگر قدش بلند هست میتونید ریشه هوایی بگیرید. وبه دوگیاه تبدیلش کنید. برای پیوند میتونید فقط از خانواده خودش بهش پیوند بزنید.میتونید بهش هلو، شفتالو وبادام پیوند بزنید، زمان پیوند اواسط خرداد ماه هست، بهار هم میتونید ریشه هوایی بگیرید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام خدمت شما ومدیر سایت خوب میهن کاکتوس
من قلمه گل کاغذیم الان ستا برگ یک سانتی الی دوسانتی و دوستا هم جونه کوچیک داره از پودر ریشه استفاده نکردم و روشون پلاستیک هست هنوز ولی پایین گزاشتم روشنایی داره اما مستقیم نیست افتاب
چند روز پیش بردم یکی از گلدانهامو خونه داداشم گزاشتم پشت شیشه جنوبی بعد دو سه روز دیدم تمام برگهاش خشک شدن یعنی فکر میکنی اتیش گرفته باشی بهشون سیاه و …..‌اما پلاستیک روی گلدان بوده
به نظر شما باید جابجا یی انجام بدم؟؟؟ دوتا در یک گلدان
واینکه پلاستیک باید تا کی بزارم چون کرمان رطوبت نداره هواش خشک و الان سرد هست
واینه ایا کود لازمه بدهم ؟؟نمیدونم الان ریشخ دارن یانه؟؟؟
یا چه کودی استفاده کنم ؟؟؟؟
وچه هرمون خوبی برای ریشه زایی مناسبه؟؟و
چندتا کود برا بن سای
و کاکتوس
و گلهای دیگه مثل پشت قاشقی .سوسن عنکبوتی
……
خیلی عذر میخواگ که سوالهام زیاد شده
چون علاقه شدیدی به گل و گیاه دارم
ببخشید ایا امکان تماس با شما هست؟؟؟؟خواهشا کمکم کنید
باتشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 22:42:

سلام. قلمه ها بعد از اینکه چهار الی شش برگ در آوردن میتونید به گلدان اصلی انتقال بدید تقریبا باید سه ماه از قلمه زدن گذشته باشه که بتونید انتقال بدید.تا سه ماه کاورکنید تا رطوبت حفظ بشه روی پلاستیک میتونید چند سوراخ ایجاد کنید تا هوادهی بصورت خودکار انجام بشه. برای انتقال به جای پرنور باید طی سه مرحله این کار رو انجام بدید که جوانه ها افتاب سوخته نشن.برای کوددهی هم عجله نکنید سه ماهشون باید تموم بشه وریشه پُر کنند بعد الان کوددهی کنید چون ریشه کمی دارند کود رو جذب نخواهند کرد ویا باعث سوختگی جوانه ها میشه. برای بنسای از کودهای ملایم مثلnpk10، ۱۰،۱۰ میتونید استفاده کنید برای کاکتوسها۳،۱۱،۳۸ برای گیاهان اپارتمانی۲۰، ۲۰،۲۰٫

[پاسخ]

پاسخ

در مورد رشد نکردن قلمه ها امکانش هست که کمبود نور ویا خاک کمبود عناصر داشته باشه بهتره جای پرنوروفیلتر شده انتقال بدید وبا کودهای کامل کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و خسته نباشید من چندتا قلمه گل کاغذی زدم داخل خاک و ۱۵سانت از خاک بیرونه که سه تا از گره هاش جونه زدن دوهفته ای میشه سه چهار برگ زدن ولی بزرگ نمیشه چون کرمان زندگی میکنم داخل خونه درب به حیات و پشت پنجره جنوبی گذاشتمش نایلون رو برعکس کشیدم روی گلدان صبح ها شبنم از داخل میزنه نایلون ولی سر برگها یکم سوخته سیاه سده و رشد انچنانی نداره چکار کنم خیلی امتحان کردم همه ستا برگ زدن و دیگه رشدی نداشتن تو رو خدا یه روشی بگید جواب بگیرم
و اینکه چنار جوهری رو میشه ۳۰ سانتی برش زد و ۲۰ س داخل خاک و بقیش بیرون احتمال گرفتنش هست یا بذرش رو بکارم از خود درخت بگیرم و داخل اب هم بذارم خیس بخوره یا مستقیم بکارم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 2ام, 1397 23:09:

سلام.ممنون. برای اینکه قلمه گل کاغذی شما به خوبی گرفته و به راحتی بتوانید گیاه خود را تکثیر کنید مراحل زیر را انجام دهید.

ساقه های سالم، بدون آفت و قوی گیاه را برای گرفتن قلمه انتخاب کنید. ساقه مورد نظر بایستی حداقل ۴ گره داشته باشد و ضخامت آن به اندازه یک مداد وطول آن ۵ تا ۱۵ سانتی متر باشد.
قلمه انتخابی، باید جوان باشد و اگر گیاهتان چوبی است یکی از شاخه‌های جوان و با چوب نرم آن را انتخاب کنید. در بعضی منابع امده است چنانچه، در بهار یا تابستان قلمه زدن گل کاغذی را انجام میدهید، قلمه را از چوب نرم انتهای ساقه تهیه کنید و اگر زمان تکثیر پاییز و زمستان است قلمه را از چوب سخت تهیه کنید.
بهترین محل قطع قلمه، درست در زیر گره است. گره محل اتصال برگ به ساقه است و منطقه‌ای است که احتمال ریشه دهی در آن بیشتر است . برش را به صورت مورب و در پایین گره انجام دهید.
لازم است انتهای قسمت برش داده شده را با پودر ریشه‌زایی آغشته نموده تا گیاه راحتتر ریشه دهد.
مزایای استفاده ازهورمون ریشه زایی برای گیاه کمک به ریشه دار شدن سریعتر گیاه و جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها به دلیل دارا بودن مواد ضد قارچ است.
برگ و گلهای اضافی را از ساقه جدا کنید تا تمام انرژی گیاه صرف ریشه دار شدن شود.
قلمه‌ها را در ماسه شیرین شسته شده با زاویه ۴۵ درجه بکارید.
توجه داشته باشید در این مدت بستر قلمه ها کاملا مرطوب بماند. برای ایجاد شرایط گلخانه ای و حفظ رطوبت میتوانید روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و برای انجام تهویه روی پلاستیک را چند سوراخ بزنید.
گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید و برای اینکه پروسه ریشه‌زایی به خوبی انجام شود قلمه‌ها را به طور منظم و قبل از خشک شدن بستر آبیاری کنید.
زمان لازم برای جوانه زدن قلمه ها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی بین ۱۰ تا ۸ هفته خواهد بود.
هنگامی که بر روی قلمه، حداقل ۴ تا ۶ برگ ظاهر شد، زمان انتقال قلمه ها است. برای انتقال و جابه‌جایی توجه داشته باشید تا ریشه های ظریف گیاه آسیب نبینند. بهترین زمان انتقال قلمه‌ها، سه ماه بعد از قلمه زدن گل کاغذی است.
پس از انتقال قلمه ها به گلدان بزرگتر، گلدان را به محلی با نور بیشتر خورشید انتقال دهید.
برای انتقال گیاه گل کاغذی، به مکان آفتابی در طی ۳ مرحله باید این کار را انجام داد. ابتدا گیاه را برای یک هفته در مکانی با نور بیشتر قرار دهید. هفته دوم گلدان خود را در آفتاب کامل قرار دهید و هفته سوم گلدان را در مکانی با نور کافی و محلی که می خواهید نگهداری کنید، قرار دهید و برای یک دوره یک ماهه با آب زیاد گیاه خود را سیراب کنید تا ریشه ها عمیق تر رشد کنند.
برای تکثیر درخت چنار هم میتونید بذرش رو بکارید هم قلمه بگیرید بذرها باید پس از جدا شدن از درخت کاشته بشن چون قوه نامی ضعیفی دارند واگر بیشتر از ده روز بمونن دیگه رشد نخواهند کرد. برای قلمه گرفتن هم باید شاخه های جوانی رو انتخاب کنید در حدود ۳۰ سانتی متر اول بصورت افقی داخل خاک بگذارید بعد از دو هفته بکارید. حداقل باید یک سوم قلمه ها داخل خاک باشن.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام مجدد و خسته نباشید خدمت شما سایت شما نمیشه از گل و گیاه خودم عکس بفرستم مثلا من یک بن سای انگور دارم دارم روش کار میکنم عکس بفرستم برا قطور کردن تنه کمکم کنید یا ……
و اینکه یه ماده هست برا ریشه زدن اگه بگید از کجا میتونم پیدا کنم ممنون
و چنار جوهری رو چطور ازش تکثیر کنم اخه بذرش مثل تیله هست وقتی دورو برش پر از یه چی کوچک هست که بکنی میرسی به یه دونه قد نخود
ایا این باید بکارم یا جور دیگه ای باید تکثید کنم ؟؟؟؟؟؟بازم ممنون از راهنمایی شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 28ام, 1397 23:13:

سلام. عکسها رو میتونید به تلگرام یا اینستاگرام شرکت بفرستید ویا لینک عکسها رو اینجا بفرستید تا بررسی بشه. برای قطور کردن تنه بنسای بهتره که در زمان رشد هرس بشه وسالی یک بار ریشه ها هرس بشن. برای ریشه زایی قلمه از هورمون ریشه زایی میتونید استفاده کنید. از فروشگاههای لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید. میوه درخت چنار بصورت گرد هست کنارهارو که جداکنید بذرها هستند قوه نامی بذرهای چنار خیلی کم هست بلافاصله بعد از جدا کردن از درخت باید کاشته بشن.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از اینکه وقتتان رو در اختیارم گزاشتیدباتشکر از شما و سایت خوبتون

[پاسخ]

پاسخ

ایا امکان عکس فرستادن هست؟؟ از بن سای هام که برای فرم دهی و واینکه دیگه برگ جدید نمیزنن و …..ازتون راهنمایی بخوام
من خیلی دنبال افرا هستم اگه بیارید ممنون میشم و اگه جایی میشناسید برا سیم ممنون میشم
پس روکش دار نباشن عیبی نداره
پس سیم ها شدن
مسی و المینیومی؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 06:52:

سلام. هرس کردن بنسای ها سلیقه شخصی هست واز درختهایی که در طبیعت هستند الهام گرفته میشه. میتونید شکل یک درخت طبیعی رو در نظر بگیرید وبه همون شکل گیاهتون رو هرس کنید. مقاله ای در مورد شکل بنسای ها روی سایت هست میتونید سرچ کنید وشکل مورد نظرتون رو انتخاب کنید. در مورد بذر افرا اطلاعی ندارم. میتونید برای سیم پیچی از سیمهای روکش دار هم استفاده کنید. ولی چون هزینه بر هستند پیشنهاد نمیشه. سیمها رو از فروشگاهای لوازم کشاورزی ویا فروشگاهای لوازم برقی میتونید تهیه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنمایی خوبتون ایا شما سیم برا فروش دارید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 06:58:

ممنون. خیر

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران گرامیتان
ببخشید میخواستم ببینم جنس سیم های فرم دهی بن سای از چیه و از کجا تهیه کنم
و اینکه بذر درخت افرا میخواستم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 20ام, 1397 00:00:

سلام. متاسفانه بذر افرا موجود نداریم. سیم برای فرم دهی بنسای رو میتونید از فروشگاهای لوازم کشاورزی ویا بصورت اینترنتی ازسایتهایی که فروش این نوع سیمها رو دارند مراجعه کنید.

مشخصات سیم

در سیم پیچی بونسای استفاده از سیمهایی از جنس آلومینیوم یا  مس آسانتر است. سیمهای آهنی و استیل برای گیاهان ژونی پورس و برخی دیگر از گیاهان مخلوط دار سمی هستند. برخورد استیل با شیره گیاهی موجب بروز بیماری با نام “پوسیدگی سیاه ” می‌شود که به سرعت در درخت منتشر می شود و آن را از بین می‌برد. البته سیمهای مسی نیز برای تمامی گیاهان مناسب نیست به عنوان مثال بکارگیری چنین سیمهایی برای گونه‌های رودندورن همانند آزالیا موجب سمیت و اثرات منفی بر روی رشد گیاهان می‌شود.سیمهای آلومینیومی بخصوص برای تازه کاران توصیه می‌شود و اگرچه توصیه نمی شود اما می‌توان از آنان چند بار استفاده کرد. کاربرد سیمهای مسی مشکل‌تر است اما این نوع سیم قویتر است و نمیتوان آنان را دوباره مورد استفاده قرار داد. تقسیم بندی سیمهای آلومینیومی بر اساس قطر و سیمهای مسی بر اساس عثار و گاهی بر اساس قطر تقسیم بندی می‌شوند و هر مقدار عدد قطر بالاتر باشد سیم نیز کلفت تر است و برای خم کردن شاخه های کلفت تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  برای سیم پیچی‌های ظریف و خم کردن ساقه‌های کوچک معمولا از سیمهای مسی و برای شاخه‌های قطورتر از سیمهای آلومینیومی استفاده می‌شود. از آنجاییکه بر روی یک درخت شاخسار مختلف با اندازه ضخامت متفاوت وجود دارند بنابراین معمولا برای سیم پیچی یک درخت به ۳ یا ۴ ضخامت مختلف سیم نیاز است و قطرهای ۱ میلیمتر ۱٫۵ میلیمتر ۲٫۵ میلیمتر و ۴ میلیمتر برای شروع انجام عملیات سیم پیچی مناسب هستند. توجه داشته باشید که اصولا ضخامت سیم نباید از ۳۰٪ قطر شاخه بیشتر باشد.

[پاسخ]

پاسخ

اگر ریشه هرس نشه چه اتفاقی میفته وقتی جای گیاه کوچیک باشه گیاه کوچک نمیمونه؟آخه یکبار هرس ریشه کردم گیاه خشک شد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 06:39:

سالی یک بار باید ریشه ها هم هرس بشه تا با شاخه ها تقارن داشته باشه ریشه ها هرس نشه گیاه مقاوم میمونه وبرگها همچنان بزرگ خواهند بود وگیاه شکل بنسای رو نخواهد داشت. برای هرس ریشه ها باید وقتی گیاه خواب هست اقدام کنید در زمان رشد نباید ریشه ها هرس بشن گیاه خشک میشه. معمولا گلدان بنسایها کوچک انتخاب میشه.

[پاسخ]

پاسخ

در مورد بنسای انگور میشه یه توضیح بدید
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 7ام, 1397 12:17:

سلام. برای درست کردن بنسای انگور هر ماه باید شاخه های جانبی رو هرس کنید تا نته قطور بشه. درخت انگور گزینه مناسبی برای بنسای هست چون نیاز به هرس زیادی داره ریشه ها رو هم در زمان خواب گیاه.(اواخر بهمن یا اوایل اسفند)ماه میتونید هرس کنید. میتونید تنه گیاه رو سیم پیچی کنید وهر حالت وشکل دلخواهی که دارید به تنه گیاه بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر تو حیاط توی یه گلدون بزرگ که یه نخل توش هست یه دونه انگور سبز شده تقریبا ۲۰ سانت هست و فکر کنم دو سه ماهش باشه
کی باید به یه گلدون جدامنتقلش کنم ؟
به عنوان بنسای داخلی میشه پرورش داد ؟
اگه میشه از کی باید حالت دادن ساقه و هرس و سر زنی رو انجام داد
با تکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 7ام, 1397 12:05:

سلام. بله میشه بصورت بنسای پرورش داد ولی حتما باید بیرون از منزل نگهداری بشه چون گیاه بیرونی هست داخل منزل احتما از بین رفتنش زیاد هست. ولی در زمستان از سرما محافظت بشه. الان زمان مناسبی برای جدا کردن نیست صبر کنید اوایل اسفند ماه جدا کنید وهم ریشه وشاخه ها رو هم هرس کنید.

[پاسخ]

Davood پاسخ در تاريخ شهریور 8ام, 1397 02:20:

ممنون از پاسختون 
چه زمانی باید سر نهال رو بچینم که بزرگ‌تر نشه الان ۹ تا برگ داره و هنوز شاخه فرعی نزده فقط پای ساقه برگ ها جونه کوچیک زده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 8ام, 1397 08:13:

سلام. اگر یک سال رو تموم کرده میتونید سرزنی کنید.

پاسخ

سلام
لطفا یه لیست از گیاه هایی ک میشه بونسای کرد رو بفرمایید
و اینکه برای تبدیل گلهای گلخانه ای ب بونسای فصل مهم نیست درسته؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1397 14:23:

سلام تا اونجایی که من اطلاع دارم این گیاهان رو میشه بنسای کرد.
افرا پالماتوم دیسکویو، افرا پالماتوم شیشیگاشیرا، افرای سرخ،
بادام پرسپولیسی، برگ نو، پاپیتال، پودو کارپوس، پیچ گلیسین، پیراکانتا کوکسینیا،چری،ختمی، درخت هزار ستاره، ژاپنی مقدس، سرو کوهی، سرو نقره ای، سیکویای چینی، شاه بلوط، فیکوس رتوزا، فیکوس نیتیدا، کاج سیاه،کارمونا میکروفیلا، گل کاغذی، نارون، پولیشیاس فابیان، جینکو، فیکوس میکروکارپا، کوفیا، کراسولا اواتا، آدنیوم، آزالیا، آلو کریسمس، ارس چینی، ارس ژاپنی، ارس کالیفرنیایی، ارس ویرجینایی، افرای تاکی، افرای ژاپنی، افرای قرمز، اقاقیای سیاه، انار، انجیر برگ‌ریز، انجیر پرده‌ای، انگور برزیلی، ارغوان، به، به ژاپنی(سرده)، پرونوس مومه، پورتولاکاریا، افراتکسوس کاسپیداتا، توس (درخت)، توسکای سیاه، دارتالاب، داغداغان (سرده)، درخت دم‌اسبی، درخت فوشیا، رومارن، زبان توصیف معماری،زبان گنجشک، زرشک، زغال‌اخته (سرده)، زیتون، ساکورا، سدر، سدر اطلسی، سرو پاکوتاه، سرو ریسمان سبز، سیب (سرده)، سیکاس رولوتا، شاه‌بلوط هندی، شاه‌بلوط هیمالیایی، شمشاد، کاج زرد، کاج سفید، کاج سیاه ژاپنی، کاج قیری، کاج گل‌ریز، کاج مشهد، کاج ویرجینیایی، کاملیا، کاملیا ژاپنی، کرب، کهن‌دار، کیکم، گل گوشواره، گلیسین (گیاه)،گیلاس ژاپنی، لور (گیاه)، مرکبات، یاس خوشه‌ای، یاس زرد، بنسای یک هنر هست. وبا هرس کردن مداوم ریشه وشاخه ها این گیاه زیبا به نام بنسای بوجود میاد. شاخه ها در زمان رشد گیاه وریشه در زمان خواب گیاه که به شروع رشد زمان کمتری باقی مونده میشه هرس کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام تو محیطی که افتاب نداره میشه بنسای رو نگهداری کرد؟و دو بار در سال که باید هرس بشن دقیقا چه زمانهایی هست.چه ماهی از سال

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 31ام, 1397 11:04:

سلام.محیطی که نور کافی وفیلتر شده داشته باشه بله میتونید نگهداری کنید اگر بنسای گیاه بیرونی باشه بایدچند ساعتی افتاب مستقیم هم داشته باشه ولی از نور مستقیم در تابستان محافظت بشه.هرس ریشه رو باید زمانی انجام بدید که گیاه هنوز از خواب بیدار نشده باشه اوایل اسفند ویا بهمن ماه بهتر هست.برای هرس شاخه ها اوایل اسفند یا اواخر پاییز.اگر شاخه ها زیاد بلند شده باشن در تابستان هم میشه هرس رو انجام داد بستگی به رشد گیاه داره.

[پاسخ]

پاسخ

امسال قبل عید یک قلمه درخت انگور کاشتم تا الان چندتا برگ داده
و داخل باغچه کاشتم
کی میشه اون رو هرس کرد ریشه ها و شاخه هاشو و به گلدون منتقلش کرد ؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 16ام, 1397 10:16:

سلام الان فصل مناسبی نیست یا پاییز یا آخر زمستان

[پاسخ]

پاسخ

سلام. چطور میتونم از درخت انار چند ساله الان که تو فصل بهاریم یا بونسای درست کنم یا یه نهال انار داشته باشم؟ ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 9ام, 1397 16:56:

سلام.با هرس کردن شاخه ها میتونید یک بنسای درست کنید برای درست کردن بنسای از یک گیاه باید هر سال دو بار شاخه ها رو هرس کنید وسالی یک بار ریشه هارو ریشه هارو وقتی که گیاه در خواب هست وشروع به رشد نکرده باید هرس کنید تقریبا اواخر بهمن ویا اواسط اسفند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام میشه درخت ازگیل ژاپنی را بونسای کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1397 10:04:

سلام.بله میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.هر چیزی رو میشه بونسای کرد؟
مثلا کالونکوا رو میشه بونسای کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 22ام, 1396 06:21:

سلام.خیر هر گیاهی رو نمیشه بنسای کرد.فقط گیاهانی که بتوان هرس کرد.مثلا نخل ماداگاسکار رو نمیشه بنسای کرد.بله کالانکوا رو میشه بنسای کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.
همه بونسای ها احتیاج به هرس ریشه سالی یکبار دارند؟
و چه زمانی برای هرس ریشه مناسبتره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 20ام, 1396 18:34:

سلام.بله همه ی بنسایها نیاز به هرس ریشه دارند.سالی یک بار اواخر اسفند یا اوایل فروردین ماه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام میشه بگید کدوم بنسای ها درونی اند و میشه داخل خونه نگه داشت؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 9ام, 1396 13:57:

سلام.همه گیاهانی رو که باید در محیط بسته نگهداری کرد بنسایشون رو هم باید داخل محیط بسته نگهداری کرد.مثل بنسای انواع ادنیوم،بنجامین،فیکوس،انواع کراسولاها،جنسینگ.سایر بنسایها مانند افرا ونارون وکاج وشمشاد که جزو گیاهان فضای باز هستند هم نباید در معرض باد وسرمای شدید قرار بگیرن چون داخل گلدون هستند وباد ودمای پایین باعث از بین رفتنشون میشه باید درجایی سرپوشید باشن واز باد وبرف ودمای زیر صفر درجه محافظت بشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و درود. خیلی ممنون بابت معرفیتون. تشکر

[پاسخ]

پاسخ

سلام و درود به خدمت شما عزیزان
میشه کتابایی که گفتم رو در مورد بنسای بهم معرفی کنید؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1396 06:31:

سلام.کتابهای زیادی در این مورد هست.من تالیف اقای حسن بنی هاشمی رو بهتون پیشنهاد میکنم که به زبان ساده بیان شده.(پرورش وساخت بنسای) به کتابخونه های شهرتون سری بزنید حتما خواهند داشت.میتونید روی مرورگرتون هم انواع کتاب در این مورد رو هم پیدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام به خدمت شما. با سپاس فراوان.

[پاسخ]

پاسخ

در ضمن خیلی ممنون میشم که کتاب یا حتی کتاب هایی در مورد علم و هنر بنسای بهم معرفی کنیدکه از الف تا ی این علم و هنر زیبا رو بگه تا ازشون بهره مند شوم.
البته خودم میدونم همچین کارایی بدونه تجربه نمیشه. ماکه تجربشو نداریم حداقل از علمش استفاده کنیم تا به تجربش برسیم. با سپاس فراوان یا علی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 23ام, 1396 06:44:

چشم حتما در هیات مدیره شرکت مطرح میکنیم.انشالا تسویب شد در این مورد هم مطلب میزاریم.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. من یک جوانه درخت انار دارم تقریبا۳ ماهه هست که خودش تو باغچمون رشد کرده. ایا میتونم اونو بنسای کنم؟ از کجا میتونم عکسشو اپلود کنم تا اندازشو ببینید؟
اندازش تقریبا به درازای ۱۵ سانتی میشه و قطرش به نازکی چوب کبریت

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 23ام, 1396 06:42:

سلام.سه ماهه هنوز کوچیک هست صبر کنید یک ساله بشه تنه وریشه ها مقاوم بشن بعد.سال دیگه اواسط اسفند از خاک در بیارید ریشه ها روهرس کنید وهمچنین شاخه ها رو و با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید ودر داخل گلدان بکارید.هر شش ماه یک بار باید شاخه ها رو هرس کنید وسالی یک بار ریشه ها رو.چون انار گیاه بیرونی هست حتما باید بیرون از منزل نگهداری کنید حتی زمستان رو ولی باید از یخ زدگی محافظت کنید بعد از اینکه داخل گلدون قرار دادید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک بنسای انگور قرمز گرد میخوام لطفا قیمتش رو به من بگید.

[پاسخ]