نخل مرداب

نخل مرداب
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نخل مرداب : همان‌طور که از اسمش پیداست این گیاه در مرداب‌ها و جاهای با رطوبت خیلی بالا و در آب زندگی می‌کنند. نام علمی نخل مرداب Cyperus alternifolius است، بومی نواحی ماداگاسکار است در بیشتر شهرهای شمال کشور هم دیده می‌شود، ارتفاع آن بین ۱-۲ متر است همیشه به آب فراوان نیاز دارد، بخصوص در فصل گرما بهتر است از گلدان بدون زهکشی استفاده کنید تا به راحتی رطوبت خاک از دست نرود.

نگهداری نخل مرداب : گل مرداب به نور معمولی، گرمای متوسط تا زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای عادی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی، احتیاج دارد.

زرد شدن برگ های نخل مرداب میتواند در اثر کم آبی یا بیماری قارچی باشد که میتوانید با استفاده از قارچ کش ها به راحتی درمان کنید.

کود: کود مورد نیاز نخل مرداب را می‌توان به میزان ۲ گرم در لیتر هر هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه، مصرف کرد.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک باغچه , ماسه و پیت ماس ترکیب مناسبی است.

تکثیر نخل مرداب
تکثیر نخل مرداب در آب و ریشه دار کردن آن

 

تکثیر از برگ
بعد از ریشه دار کردن در آب آن را در خاک می کارند. 

تکثیر : گل مرداب را می‌توان به راحتی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته، تکثیر کرد. بعد از آبیاری گلدان، گیاه را خارج نمایید و با یک چاقوی تیز، انبوه ریشه‌ها را با حداقل ۴ یا ۵ ساقه تقسیم کنید. اگر با دست عمل تقسیم را انجام دهید، صدمه کمتری به ریشه‌ها وارد می‌آید. هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کاملاً آبیاری کنید. یک روش غیر معمول دیگر، آن است که رأس گل را همراه برگه‌های زیر گل با قیچی جدا کنید و ان را در اب و یا کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قرار دهید به طوری ساقه آن بر عکس به سمت بالا باشد برگها داخل آب قرار بگیرند. بعد از ریشه دهی، آن را به گلدان منتقل نمایید.

گل نخل مرداب
گل نخل مرداب

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
26 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
آسمان
آسمان
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۸

سلام وقت بخیر خسته نباشید ببخشید من چندماه قبل پیام دادم گفتم نوک برگ های گیاه نخل مردابی که دارم داره زرد میشه گفتید که گلدان گیاه رو بزرگتر کنم این کار را انجام دادم ولی متاسفانه هم برگ های تازه ی گیاه وهم قدیمی نوک برگ هاش زرد میشند علت چی میتونه باشه ممنون میشم کمک کنید
http://s7.picofile.com/file/8388673750/%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B9_%DB%B0%DB%B9%DB%B0%DB%B3%DB%B1%DB%B2.jpg

کارشناس 2
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۳
در پاسخ به  آسمان

سلام، ممنون، ترکیب خاکش چی هست؟رطوبت محیط چقدر هست وابیاری روچند وقت انجام میدید؟ واینکه گیاه نور مستقیم داره یا نور فیلتر شده هست؟

آسمان
آسمان
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۶
در پاسخ به  آسمان

خاکش از کانال های اب کشاورزی و کود بهش اضافه نشده ،رطوبت متوسطه نه کم نه زیاد،نورش مستقیم هست وتقریبا دوروز در میان آبیاری میشه وهیچ وقت نشده خاکش خشک بشه وگلدانش هم زهکشی مناسبی داره

کارشناس 2
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  آسمان

نور روفیلتر کنید نور مستقیم هم باعث سوختگی نوک برگها میشه ،در افتاب مستقیم گیاه رو مه پاشی نکنید، این نوع گیاهان بیشتر در مردابها رشد میکنند وبه رطوبت محیط زیادی نیاز دارند، میتونید برای تامین رطوبت جزیره زیر گلدانی درست کنید.

آسمان
آسمان
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۶
در پاسخ به  آسمان

تشکر وسپاس فروان از شما وسایت خوبتون????

صنم
صنم
۱۷ آذر, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰

سلام وقتتون بخیر من نخل مرداب داشتم خیلیم رشدش خوب بود ولی بعدچند وقت قد نخلام کوتاه شده بودم وقتی دیدم ریشه هاش از کف گلدون بیرون اومده بود جاش تنگ بود جاشو عوض کردم گزاشتم گلدون بزرگتر کلا خشکید الانم ک چند تاش سبز مونده اونام داره زرد میشه بچه ام خیلی داره ینی امیدی هست ک خوب بشه؟
یکیشم ک داره برگ میده اونم داره زرد میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۳
در پاسخ به  صنم

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

rounas
rounas
۱۴ آذر, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۷

سلام خسته نباشید من نخل مرداب دارم چند ماه خوبم رشد کرده ولی الان مدتیه برگاش م جدیدن دارن زرد میشن تو مغازم پشت شیشه گذاشتمش و مرتبم بهش اب میدم ممکنه سرما یا اب زیاد باعث زرد شدنش بشه ؟؟؟؟؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۶
در پاسخ به  rounas

سلام، ممنون، از گیاه وگلدان وخاک گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

آسمان
آسمان
۱۲ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۱

سلام وقت بخیر.خسته نباشید
من حدود ۹ماه است که گیاه نخل مرداب رو درمنزل دارم ودر طی این ۹ماه به خوبی رشد کرده و ساقه هاش حسابی قد کشیده ولی الان مدتیه که نوک برگ هاش زرد شده وداره بیشتر وبیشتر میشه? طی این ۹ماه کودبهش ندادم ،مرتب آب بهش دادم وهمیشه هم گوشیه ی سالن پشت پنجره بوده نور کافی داره .هوای پشت پنجره یکم سرده ایا دلیلش میتونه سردی هوا باشه ویا نداشتن کود ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۱۲ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۴
در پاسخ به  آسمان

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۳
در پاسخ به  آسمان

سلام، اگر فقط برگهای قدیمی این مشکل رو دارند طبیعی هست وبرگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند،ولی اگر همه ی برگها این مشکل رو دارند ریشه ی گیاه مشکل داره بهتر هست کمی از سطح خاک رو با یک چنگال یا قاشق به ارامی زیرو روکنید تا اکسیژن کافی به ریشه ها برسه،گلدان گیاهتون کوچک هست واحتمال داره که ریشه ها متراکم شدن،اگر گیاهتون رشد داره میتونید گلدان رو دو الی سه سایز بزرگتر کنید اگر رشدش متوقف شده بهار اقدام کنید.

آسمان
آسمان
۱۳ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  آسمان

تشکر فراوان از شما و سایت خیلی خوبتون .خیلی ممنون ????

محمد
محمد
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۰۱:۴۱

باسلام
نخل مرداب من نوک برگهاش حالت سوخته ایی شده و زرد ممنون میشم راهنماییم کنین

کارشناس 2
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

یاسر
یاسر
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۱

با سلام وقت بخیر
وقتی نخل مرداب را آبیاری کردیم و آب از زیر گلدان خارج شد داخل زیر گلدانی آب بماند یا اینکه آب خارج شده را تخلیه کنیم

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  یاسر

سلام، بهتر هست زیر گلدانی رو تخلیه وخشک کنید.

پویا
پویا
۲۱ مهر, ۱۳۹۸ ۰۱:۱۳

با سلام و ادب
آیا یک گلدان پلاستیکی بدون سوراخ مناسب هست؟(آب خارج نشود و خاک باتلاقی ایجاد شود)
یا استفاده از خاکی رسی که رطوبت را حفظ کند؟
با تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  پویا

سلام، اگر برای گیاه نخل مرداب میخواهید انجام بدید نه، حتما باید گلدان سوراخ داشته باشه، داخل اب ویا خاک مردابی اکسیژن کافی برای ریشه ها وجود داره ولی اگر گلدان زهکش نداشته باشه در اثر کمبود اکسیژن ریشه ها پوسیده وگیاه از بین خواهد رفت. بهتر هست از خاک سبک که تخلخل زیادی داشته باشه که ریشه ها براحتی داخل خاک رشد کننداستفاده کنید، خاک رسی ذراتش ریز وبه اصطلاح خاک سنگینی هست میتونید با خاک برگ وماسه ترکیب کنید تا کمی سبک تر بشه.

سمیرا
سمیرا
۳۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۲

سلام ممنون ازوقتی که میزارید . سوالم اینه که به تازگی نخل مرداب خریدم ولی برگ ها ش زرد میشن یعنی یه صبح تا شب که صبر کنی زرد شدنش و میبینی . چه کنم . ؟ دوم اینکه آیا برگ هایی که رو به زردی میرن رو میشه به عنوان قلمه جهت ریشه دار کردن استفاده کرد ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  سمیرا

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری به چه نحو هست؟زهکش گلدان روبررسی کنید که گرفته نباشه. برای قلمه باید برگهای سبز وسالمی رو انتخاب کنید.

Asd
Asd
۱۷ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۷

سلام چقدر طول میکشه نخل مرداب ریشه دار بشه. بعد از چه مدت میتونیم از لیوان برداریم و به خاک منتقل کنیم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶
در پاسخ به  Asd

سلام، داخل اب اگر بخواهید دو الی سه هفته زمان میبره تا ریشه بزنه، بعد از اینکه طول ریشه ها سه الی چهار سانت شد میتونید داخل خاک بکارید.

آرمین
آرمین
۱۶ دی, ۱۳۹۷ ۱۴:۲۲

سلام خسته نباشید
آیا گیاه نخل مرداب سمی هست؟؟

کارشناس 2
۱۶ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۰۷
در پاسخ به  آرمین

سلام، ممنون، خیر سمی نیست.