شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود یکی از آفت‌های خطرناک گیاهان است که به صورت گروهی به گیاه حمله کرده و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه باعث نابودی آن می‌شود. در ریشه و تنه گیاهان دیده می‌شود بخصوص مکان‌های مخفی و سایه گیاه. به صورت نقاط سفید و پودری دیده می شود. نام علمی شپشک آردآلود Pseudococcus است.
این آفت به شدت کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان به سرعت گیاه را از بین می‌برد. به همین دلیل همیشه باید کاکتوس‌ها و ساکولنت های خودتان را برسی کنید. و گیاهان جدید را کاملاً کنترل و قرنطینه نمایید. در زیر توضیحی مختصر در مورد این آفت خطرناک داده می‌شود.
این افت به شکل گروهی بر روی قسمت‌های مختلف گیاه همانند ناحیه اتصال برگ به ساقه، بین زوایای موجود بین ساقه‌های گیاه، در زیر پوسته‌های زخمی و نه چندان محکم ساقه گیاه، لا بلای گلبرگ‌ها و کاسبرگ‌ها گل‌ها و حتی بر روی ریشه گیاه بخصوص در ناحیه اتصال ساقه به ریشه جمع می‌شود و مشکلاتی را برای رشد گیاه به وجود می آورد
مشخصات: گونه‌های مختلفی از این حشره وجود دارد که احتمال دارد هر یک با دیگری از نظر چگونگی طی شدن چرخه رشد. اندازه حشرات در مراحل مختلف زندگی.زوائد و رشته‌های اطراف بدن دوره تخم‌گذاری و …متفاوت است.
شپشک آرد آلود مرکبات یکی از شایع‌ترین انواع شپشک است که علاوه بر مرکبات، بر روی گیاهان زینتی از جمله سرخس، کاکتوس و دیگر گیاهان گوشتی، بنفشه افریقایی، گل کاغذی، فوشیا، گل ساعتی، گاردنیا، آفتابگردان و غیره  فعالیت می‌کند البته انواع دیگر شپشک نیز می‌توانند گیاهان زینتی را مورد حمله قرار دهند .
این حشره دو جنس نر و ماده را دارد.
ماده‌ها در مرحله نیمف (شفیره یا نیمف یکی از مراحل رشد و دگردیسی قبل از بلوغ حشرات است. مرحله نیمف مرحله قبل از شکل گیری حشره کامل است) فعالیت خود و مصرف شیره گیاهی را آغاز می‌کند. حشرات ماده بیضی شکل به طول ۳-۱ میلی‌متر بدون بال هستند اما توسط پاهایشان می‌توانند حرکت کنند و جابجا شوند
در اطراف بدن حشره چندین جفت رشته‌های کوتاه سفید رنگ مویی وجود دارد که ضخامت و بلندی برخی از آنان بخصوص آنهایی که در انتهای بدن حشره قرار گرفته متفاوت با دیگران است و ضخیم‌تر و طویل‌تر است حشرات نر بالغ بالدارند و توانایی جابجایی بین گیاهان مختلف را دارند و به ندرت قابل مشاهده هستند.
افتی که به عنوان شپشک آرد آلود بر روی گیاهان جلب توجه می‌کنند در واقع نوع مادگان است که از شیره قسمت‌های مختلف گیاهان تغذیه می‌کنند و در طی فعالیتشان خود را به گیاه چسبانده و لایه‌ای از پوشش پودری به دور خود ترشح می‌کنند که نقش حفاظت از آنان را به عهده دارد.
رنگ شپشکهای ماده سفید و گاهی صورتی و یا زرد است البته بعد از پوشانده شدن با پوشش آردی همگی شبیه یکدیگرند. حشرات نر بر خلاف حشرات ماده عمل کوتاهی دارند شپشک آرد آلود در طی فعالیت خود عسلک که ماده‌ای چسبناک است تولید می‌کند. این ماده بسیار مورد علاقه مورچه‌ها است بنابراین مورچه‌ها برای ادامه مصرف این ماده از شپشکها به نحوی در برابر سایر حشرات شکارچی محافظت می‌کنند.

چرخه زندگی و تولید مثل شپشک آرد آلود:
حشرات ماده بعد از جفت‌گیری با حشرات نر تخم می‌گذارند. تخم در بین ترشحات آرد مانند قرار می‌گیرد تا از آن در برابر شرایط نامساعد محافظت شود در حدود ۱۰ روز بعد از گذاشته شدن تخم خزندگان کوچک یا نیمف از آن خارج می‌شود که هر دو جنس نر و ماده در بین آنان وجود دارد. نیمفها به قسمت‌های مختلف گیاه راه می‌یابند و تا بالغ شدن حدود ۴-۸ هفته را در این مرحله طی می‌کنند احتمال اینکه شپشکهای ماده آرد آلود به شکل کامل دگردیسی نکنند و در همان مرحله نیمف بیشترین آسیب را وارد آورند وجود دارد حشرات نر در طی زندگی خود از نظر شکل و ظاهر تغییرات اساسی می‌کنند و تبدیل به حشرات بالدار می‌شوند.

خسارت: هیچ یک از قسمت‌های گیاه از این آفات در امان نیست بنابراین اگر گیاه شما علائمی از مشکلات رشد را نشان می‌دهد تمامی قسمت‌های گیاه بخصوص نواحی اتصال برگ‌ها به شاخه یا شاخه‌ها با یکدیگر و همچنین زیر برگ‌ها را بررسی کنید در ابتدا علائم وجود این آفات به شکل نواحی برآمده و سفید رنگ جلب توجه می‌کند که بر روی ناحیه اتصال برگ به ساقه یا پهنک برگ و یا در ناحیه اتصال ساقه به ریشه درست در زیر خاک شکل می‌گیرند. حشرات و یا تخم‌های صورتی، نارنجی آنان را در زیر این پوشش می‌توان یافت با افزایش تعداد شپشکها تولید عسلک افزایش می‌یابد که موجب چسبناک شدن و شکل گیری قارچ دوده‌ای می‌شود این مسئله موجب ظهور لکه‌های سیاه رنگ بر روی برگسار گیاه می‌شود. ادامه فعالیت موجب کاهش رشد. بد رنگ و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های جوان و نابالغ می‌شود.
انواع شپشکهای آرد آلود ریشه کاکتوس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند که علائم آن همانندد نواحی سفید رنگ بر روی ریشه‌ها می‌شود اگر یک گیاه نشانه‌های رشد ناسالم و همچنینن ضعف را نشان می‌دهد. اما بر روی برگسار آن افتی مشاهده نمی‌کنید حتماً ریشه آن را نیزز بررسی کنید شاید بتوانید مجموعه‌هایی از شپشک ها را بر روی قسمت‌های مختلف ریشهه پیدا کنید.

Pseudococcus
شپشک آرد آلود ماده. به اندازه زوائد موجود در انتهای بدن حشره در گونه‌های مختلف توجه کنید

 

شپشک نر بالغ
شپشک نر بالغ

چرخه زندگی شپشک آرد آلود

چرخه زندگی شپشک آرد آلود
راه‌های کنترل و مبارزه با شپشک آرد آلود: 
برای مبارزه با این آفات حتماً برگ‌های مرده و یا قسمت‌های هرس شده گیاه را از محیط خارج کنید. در مبارزه بیولوژیک علیه این افت از کفشدوزک از نوع cryptolaemus montrouzieri می‌توان در محیط‌های سر بسته همانند گلخانه برای مبارزه با این افت استفاده کرد. توجه کنید که لارو کفشدوزک شباهت‌های زیادی با لارو شپشک آرد آلود دارد. هم لارو و هم حشره بالغ کفشدوزک می‌توانند از شپشکها تغذیه کنند. یکی دیگر از حشراتی که از شپشکها تغذیه می‌کنند زنبور پارازیت با نام علمی leptomastix spp است هم کفشدوزک و هم زنبور پارازیت برای فعالیت خود به دمای بالایی نیاز دارند و در برابر بسیاری حشره کشها حساس هستند. برای مبارزه شیمیایی بتید از سموم سیستمیک استفاده کرد زیرا پوشش آرد آلود این حشره از آن در برابر سموم محافظت می‌کند بنابراین بهترین راه استفاده از سمومی است که وارد جریان شیره گیاهی شده و به دلیل استفاده حشره از شیره گیاهی در نهایت وارد بدن حشره می‌شود چنین سمومی را اصطلاحاً سموم سیستمیک می‌نامند. در مورد شپشکهای آرد آلود که بر روی ریشه فعالیت می‌کنند علاوه بر استفاده از سموم مناسب باید خاک گلدان را نیز عوض کرد و ریشه‌ها را نیز از وجود مخلوط خاک قدیمی پاک کرد و سموم را بر روی قسمت‌های مختلف ریشه استفاده کرد و دوباره گیاه را در گلدان با مخلوط خاکی ضد عفونی شده کاشت تا احتمال شیوع مجدد این افت به حداقل ممکن برسد از جمله سموم مؤثر بر روی این نوع حشرات که پوشش محافظ دارند می‌توان به Deltamethrin. Dinotefuran. Imidacliprid pyriproxifen اشاره کرد.

روش‌های خانگی مبارزه با شپشک آردآلود:
در محیط منزل و وقتی تعداد گلدان کم است از چند روش خانگی می‌توان برای از بین بردن شپشک استفاده کرد که البته این روش‌ها بستگی به شدت حمله آفات و مکان فعالیت آنان دارد. به عنوان مثال اگر شپشکها بر روی برگ‌های گیاه وجود دارند و هنوز جمعیت آنان به شدت زیاد نشده است می‌توان از مخلوط آب گرم و مایع ظرف‌شویی برای مبارزه با این افت استفاده کرد مایع ظرفشویی برای نفوذ کردن در پوشش محافظتی آرد مانند شپشکها و کاهش چسبندگی شپشکها به سطح گیاه استفاده می‌شود. کافی است که ۲ قاشق چای‌خوری از مایع ظرفشویی را با نیم لیتر آب مخلوط کرده و بعد به شکل اسپری بر روی ناحیه اجتماع و زندگی شپشکها اسپری کرد و شپشکها را با تکه‌ای پنبه یا پارچه جمع کرد. برای افزایش اثر مایع ظرف‌شویی در جدا کردن شپشکها از سطح گیاه می‌توان در ترکیب یاد شده ۲ قاشق چای‌خوری روغن مایع استفاده کرد. مخلوط صابون مایع و الکل نیز مورد دیگری است که توصیه می‌شود نصف لیوان الکل با یک لیتر صابون مایع مخلوط شود و این مخلوط را روی نواحی آلوده اسپری کنید. اگر این حجم از صابون مایع برای مصرف خانگی شما زیاد است کافی است با یک تناسب ساده برای هر مقدار صابون مایع که می‌خواهید استفاده کنید میزان حدود الکل را نیز حساب کنید.
بعد از مصرف این محلول‌ها بعد از گذشت ۲۰ دقیقه گیاه را با آب خوب بشویید.
ضمناً به یاد داشته باشید که قبل از مصرف این مواد سطح خاک را با نایلون و یا چند لایه روزنامه بپوشانید تا این مواد روی خاک نریزد و در خاک فرو نرود زیرا به ضرر ریشه است.
اگر این ترکیب را استفاده می‌کنید باید بین دفعات مصرف حدود ۳ تا ۴ روز فاصله باشد و در زمان استفاده گیاه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.
حتماً قبل از مصرف محلول را بر روی قسمتی از برگ‌ها امتحان و حدود ۲۴ ساعت بگذرد و اطمینان حاصل کنید که محلول روی برگسار اثر منفی ندارد. گیاهان متفاوت از یکدیگرند و عکس‌العمل‌های متفاوتی نیز می‌توانند نشان دهند. برای جداسازی شپشکها که در زوایای ناحیه اتصال برگ با ساقه و با هر ناحیه زاویه دار دیگر به سطح گیاه چسبیده‌اند می‌توانید از وسیله‌ای همانند مسواک استفاده کنید.

ساکولنت
حمله به ساکولنت توسط شپشک آرد آلود

 

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

 

شپشک آردآلود

 

پست‌های مرتبط

پوسیدگی ریشه کاکتوس

علائم پوسیدگی ریشه کاکتوس راه تشخیص و پوسیدگی ریشه کاکتوس: وارسی...

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس: از اصلی‌ترین علت‌های خرابی کاکتوس‌ها گندیدگی...

5 دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها

۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها

۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها: با افزایش روز افزون...

نظرات (82)

باسلام تشکراز لطف شما باصابون بشورم مشکلی پیش نمیادش بریزه کفش داخل خاکش من اول با شیلنگ شپشک هارو ریختم شستشودادم بعدش سم دیازینون زدم همین شمابگین میتونم الکل باصابون هرصابونی یا ریکا یامایع برای سرویس بهداشتی استفاده میشه قاطی کنم اسپره کنم یاهمینارو توخاک بزنم میگن مشکل پیش میادش برا ریشه ها ولی مشکل من مورچس همش میان رو گلدانها بعدمدتی پودر می ریزم بعدش پیداشون نمیشه وقتی آبیاری میکنم سم ازبین میره دوباره شروع میکنن داخل گلدونام رفتن یه روشی بگین بتونم ماهی یکبار مورچه هارو فراری بدم نیان سمت گلهام

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1398 10:38:

محلول صابون رو روی شاخه وبرگها باید اسپری کنید، داخل خاک نریزید باعث خشک شدن ریشه وگیاه میشه.اول باید حذف فیزیکی میکردید با شستشو شپشک ها داخل خاک میریزن وریشه رو هم مبتلا میکنند بهتر هست که قبل از شستشو روی خاک پلاستیک بکشید تا شپشکها روی خاک نریزند. برای شپشکهای داخل خاک میتونید از سم حشره کش دیازینون استفاده کنید. برای درست کردن محلول از مایع ظرفشویی یا شامپوبچه استفاده کنید. سمپاشی رو بمدت چهار بار بافاصله یک هفته انجام بدید مورچه ها از بین میرند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
شفلوریای من مدتی طولانی هست که شپشک آردالو زده و من از محلول آب و صابون برای از بین بردنشون استفاده کردم الان متوجه شدم تو خاکش هم تعداد زیادی وجود داره باید چکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1398 08:58:

سلام، اگر مقدارشون داخل خاک زیاد هست بهتر هست که کلا خاک گیاه رو تعویض کنید وخاک الوده رو دور بریزید،برای شپشک ارد الود اول باید حذف فیزیکی کنید با کمک یک قلمو اغشته به الکل تمام نقاط سفید رو بردارید،بعد گیاه رو باصابون حشره کش پالیزین ویا سمهای شیمیایی مثل دیازینون گیاه رو کامل سمپاشی کنید. موقع تعویض خاک تمام قسمتهای ریشه رو هم بررسی کنید اگر ریشه ها هم درگیر شده باشند اول حذف فیزیکی کنید وبعد ریشه ها رو داخل محلول حشره کش شستشو بدید بعد داخل خاک جدید بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

بالام حسن یوسفم ۱۵۰ تاش شپشک گرفته سم دیازینون زدم از همون جایی و گرفتم گفت۲سی سی در۱لیترآب الان من همینکه کنم یا به گفته شما ۱ سی سی در۱لیترآب بریزم وایمکس قبل اینک سمپاشی کنم گیاه رو با آب سرد شستشودادم شپشکهاجدابشن از آنجا ولی امکان افتادن توخالی هست راهنمایی کنین واینک مین مایع الکبه صابون ریشه بکار ببریم مشکل پیش نمیادش واسه حسن یوسف راهنمایی کنین باتشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 13ام, 1398 17:26:

سلام، اول باید حذف فیزیکی کنید با کمک قلمو اغشته به الکل،بعد سمپاشی کنید، گیاه رو باید با اب ولرم شسنشو بدید اب سرد به گیاه شوک وارد میکنه،یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید دو سی سی زیاد میشه وگیاه رو میسوزونه، اگر میخواهید از سم استفاده نکنید میتونید از صابون حشره کش پالیزین استفاده کنید. یا در یک لیتر اب چند قطره مایع طرفشویی بعلاوه دو الی سه قاشق الکل بریزید وخوب مخلوط کنید وبا این محلول گیاه رو شستشو بدید روی خاک گیاه پلاستیک بکشید که از این محلول داخل خاک گیاه نریزه. بعداز تقریبا یک ساعت گیاه رو با اب ولرم شستشو بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با درود فروان
من دارای تعدادی گل شمعدانی هستم که به تازگی دچار شپشک آردآلود شده اند و همچنین یک گلدان بنجامین ابلق که دچار شپشک سپردار (احتمالاً سپردار واوی ) شده ، شما استفاده از محلول پاشی پالیزین همراه با روغن سیتریل را توصیه میکنید ؟ یا باید به شستشو با صابون اکتفا کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1398 13:10:

سلام، برای شپشک ارد الود بهتر هست اول حذف فیزیکی کنید وبعد محلول پاشی کنید ترکیب روغن سیترال با صابون حشره کش پالیزین (پاشش محلول ۲/۵ در هزار روغن سیترال به همراه ۱ تا ۱/۵ در هزار صابون حشره کش پالیزین) هست که این محلول بیشتر قبل از شروع به رشد اواخر زمستان برروی گیاهان انجام میشه قبل از اینکه گیاهان جوانه بزنند. بهتر هست در تابستان وزمانی که هوا گرم هست مصرف نشه، روغن سیترال روزنه های برگهای گیاهان رو مسدود میکنه وباعث از بین رفتن گیاه میشه، بهتر هست بعد از حذف فیزیکی فقط از صابون حشره کش پالیزین استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.دیروز دیدم یه حشراتی که سفید و ریز هسِتن که میپرن روی گل بودن.اما الان دیدم یه سری از برگها روشون انگار چسب ریخته باشی براق شدن .این همون شپشک هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 3ام, 1398 23:40:

سلام، نه، شته هستند. تمام برگهای الوده رو با محلول( یک لیتر اب ،دو قاشق الکل وچند قطره مایع ظرفشویی یا شامپو بچه) به پنبه آغشته کنید وبرگها رو پاک کنید مواظب باشید از این محلول روی خاک گیاه نریزه میتونید روی خاک یک پلاستیک بکشید، میتونید از این محلول داخل ابپاش هم بریزید وتمام قسمتهای آلوده گیاه اسپری کنید بعد از یک ساعت شاخه وبرگهای گیاه رو با اب ولرم شستشو بدید. یک هفته بعد مجدد این مراحل رو تکرار کنید،اگر به سموم شیمایی حساسیت ندارید میتونید از سموم شیمیایی هم استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من حین عوض کردن گلدان غوره ای متوجه موجودات سفید خیلی ریز روی ریشه شدم گیاه سالمه باید چکارش کنم و ممکنه بقیه گلدونا هم ریشه هاشون در خطر باشه ؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 3ام, 1398 14:02:

سلام، اگر بصورت آردی هستند حتما شپشک ارد الود هست که باید کلا خاک رو عوض کنید واگر مقدارشون زیاد هست قسمتهای الوده ریشه رو کات کنید وریشه ها رو با محلول سم حشره کش سیستمیک شستشو بدید،برای کنترل بهتر هست ریشه سایر گیاهانی که پیش این گیاه بودند رو هم چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

دروود درخت زیتونم دچار شپشک آرد آلوده … اگر درست بدونم و اگر میشد براتون عکسش رو بزارم خودتون میدیدین بهتر بود .لطفا بفرمایید چه کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1398 13:06:

سلام، تا جایی که براتون امکان داره باید حذف فیزیکی کنید،با کمک قلمو اغشته به الکل،بعد از سم حشره کش سیستمیک استفاده کنید ،گیاه رو کامل سمپاشی کنید یک هفته بعد تمام مراحل رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام… گلدون جدیدی گرفتم ک احتمال میدم شپشک از اون باشه… توی خاک‌ گیاها حشره های ریز سفید میبینم ولی روی برگها اثر شدیدی نداشته… باعث تغییر حالت برگهای یک گیاه شده و شبیه تار عنکبوت روی گیاهای دیگه چیزایی دیدم… گیاهپزشک سم کلرپایریفوس بهم دادن.
گل آلوده رو جدا کردم ولی توی خاک اکثر گلدونام حشره هارو دیدم سمپاشی انجام دادم و عوض کردن خاک همه گلدونا برام سخته… تعدادشون زیاده.
خاک جدیدو چجوری باید ضدعفونی کنم برای گلدونای جدید؟
چ کار دیگه ای باید انجام بدم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 08:22:

سلام، سم کلر پیریفوس یا دورسبان، برای ضدعفونی خاک هم استفاده میشه با همین سم محلول درست کنید همون دزی رو که گیاه پزشک پیشنهاد دادن ویا روی بسته بندی نوشته شده، مقدار مصرفش ۱/۵_۲ سی سی در یک لیتر اب هست،محلول بدست امده رو روی تمام قسمتهای گیاهانی که الوده هستند اسپری کنید وداخل خاکشون هم بصورت ابیاری بریزید، قسمتهایی رو که میفرمایید تارعنکبوتی شدند قبل از سمپاشی با پنبه اغشته به الکل پاک کنید بعد سمپاشی رو انجام بدید،موقع سمپاشی نکات ایمنی رو عایت کنید. بهتر هست در فضای باز بدون حضور باد ونور مستقیم سمپاشی انجام بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. من یک مامیلاریا هانیانا دارم. به تازگی روی اون از بین تیغ ها و تار های سفیدش چیز های خصی شبیه پودر سفید می بینم که ظاهرا دور تیغ هاش هم هست. می خواستم بدونم امکان داره شپشک باشه ( چون خیلی ریز هستن و حرکتی هم ندارن. ) و اگه هست با توجه به تیغ های کاکتوس چطور می تونم اون رو با محلولی که اموزشش رو دادید تمیز کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 15:54:

سلام، اگر بصورت ارد هستند،بله شپشک ارد الود امکانش هست که باشه، بکمک پنس یا قلمو ارایشی اغشته به الکل میتونید قسمتهای الوده رو جمع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

خاک مناسب گل قاشقی؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 20:44:

همین سوال رو روی مقاله افت وبیماریهای گل گندمی پرسیدید همکارم جوابتون رو نوشتند، لطفا مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.شما سم برای شپشک دارین که بخریم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 15:05:

سلام، نه متاسفانه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ب کروتون ک شپشک زده بود آب و مایع اسپری کردم اما ی مقدار از رو ساقش داخل خاک نفوذ کرد چیکار کنم خراب نشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1398 14:21:

سلام، مقدارش کم باشه مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام توگلدان باشن که دیگ کاریش نمیشه کرد بیرون نمیان پس قبل رفتن باید پدرش درآورد مودچه خودش نشانه قارچ گرفته گی مگ نیست؟یا اینکه گیاه قارچی شده؟من براهمین هرمورچه رو میبینم میشکم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 14ام, 1397 11:40:

سلام، مورچه ها برگهایی رو که برای تغذیه داخل لانه هاشون میبرن به بزاق خودشون آغشته میکنن وموندن طولانی مدت این فرایند قارچهایی رو بوجود میاره که غذای دلخواه مورچه ها هست واگر این اتفاق داخل گلدان رخ بده برای گیاه مضر هست وگیاه قارچی میشه. برای همین بهتر هست که مورچه های داخل گلدان رو از بین ببرید تا مشکل ساز نباشن همینطور مورچه ها برای تغذیه خود شپشکها رو هم پرورش میدن که برای گیاه مضرر هست.

[پاسخ]

پاسخ

باتشکر خخخخ مورچه هارو اذیت نکنم یعنی توخاک گلاتون باشن کاری ندارین بهشون امیدوارم ازبین برن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 13ام, 1397 11:55:

داخل خاک گلدان باشن بله ولی بیرون باشن نباید اذیت بشن?

[پاسخ]

پاسخ

بلسلام منظور حذف فیزیکی اگه زیربدنش باش نمیشه کلشو جداکرد باید قیدگیاه رو زد خب نمیشه جداش کرد یعنی الکل بزنیم یا مایع ظرفشویی مشکلی پیش نمیادش مورچه رو که نکشت ولی گیاه رو نمیدونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 11ام, 1397 13:06:

سلام، اگر مقدار شپشکها زیاد هست بهتر هست گیاه رو دور بندازید چون حذف فیزیکی هم در بهبود گیاه تاثیری نخواهد داشت ولی اگر مقدارشون کم هست میتونید گیاه رو نجات بدید. میتونید چند قطره مایع ظرفشویی داخل یک لیوان اب مخلوط کنید وروی قسمتهای الوده اسپری کنید ویابا الکل این کار رو انجام بدید،شپشکها حشرات سرسختی هستند وبا این محلول ها از بین نمیرن، اگر نتیجه نگرفتید از سموم شیمیایی حشره کش با رعایت نکات ایمنی استفاده کنید. مورچه ها رو هم اذیت نکنید?

[پاسخ]

پاسخ

باسلام این توضیحاتی که شماگفتین روکاکتوس ماری من ایجادشده ولی بعضی جاهاش سفیدپودری گرفته باریکابعدمضرنیست برای گیاه کاکتوس ماده شیمیلییه مایع ظرف شویی یا الکل مطمعنین مشکلی پیش نمیاد؟من امتحانی رو مورچه زدم ولی نمرد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 19:47:

سلام، اول باید حذف فیزیکی کنید ،استفاده از الکل ومایع ظرفشویی تا حدودی این افت رو کنترل میکنه ولی باید چندین بار تکرار کنید کامل از بین نمیره. سموم شیمیایی برای این کار درست شدن، استفاده صحیح از سموم شیمیایی هیچ مشکلی پیش نمیاره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خوبید شما از زحمات شما متشکرم .
در مورد تکسیر این آفت به گیاهان دیگر به چه صورت است و برای پیشگیری باید چه کار کرد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 5ام, 1397 12:47:

سلام، ممنون از شما،این نوع افت با تخم گذاری تکثیر میشه برای کسب اطلاعات بیشتر ومبارزه با این نوع افت پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو کامل مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر من دوتا گلدون گل سنگی دارم دوتاشون شپشک اردالود گرفتن ی بارم با مایع و اب برگاشو پاک کردم و گذاشتمشون پشت پنجره ک افتاب بخوره ک از بین برن ولی دوباره زیاد شدن و گلام داره نابود میشه من چیکار کنم خواهشا جواب بدین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 4ام, 1397 20:41:

سلام. اول گیاهان الوده رو از سایر گیاهانتون جدا بگذارید،بعد حذف فیزیکی کنید با یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل تمام نقاط سفید روبردارید،بعد با سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون به اندازه ی یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول بدست امده رو به تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید داخل خاکش هم بریزید،تا یک هفته هر روز همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید اگر مورد مشکوکی بود مجدد با قلمو اغشته به الکل بردارید ویک هفته بعد سمپاشی رو مجدد تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام سم ایمیدیوکلروپرایدخوبه

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 29ام, 1397 10:30:

سلام بله میشه استفاده کرد مناسبه

[پاسخ]

رضا پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 12:42:

سلام خسته نباشید سم د یمیت وات را با آب به گیاه بدم اثر دارد لطفا راهنمایی کنید ممنون ازشما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 13:40:

سلام. خیلی ممنون.ابتدا باید سم رو با اب مخلوط کنید به اندازه ی یک سی سی در یک لیتر اب، بعد گیاهی رو که مبتلا به شپشک اردالود هست اول قسمتهای الوده رو با کمک قلمو یا مسواک اغشته به الکل جمع کنید اگر ریشه ها هم درگیر شپشک اردالود هستند بهتره ریشه ها رو داخل محلول شستشو بدید. بعد با محلولی که درست کردید گیاه رو سمپاشی کنید وداخل خاکش هم از محلول بریزید. این سم بوی بسیار نامطبوعی داره. بهتره سمپاشی حتما در فضای باز انجام بشه ونکات ایمنی از جمله ماسک ودستکش روفراموش نکنید. اگر در منزل افراد سالخورده ویا کودک دارید بهتره از این سم استفاده نکنید بجاش میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون هم استفاده کنید.

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
من یه کالانکوا داشتم که متوجه شدم به شپشک آلوده شده و آفت های ریزی درون یه پوشش سفید رنگ زیر برگها و درمحل اتصال برگ به ساقه بودن و یه قسمت از گیاه برگاش زرد شده و بیشتر آلوده شده بود. گیاه رو کامل نابود کردم و دور انداختم، ولی من یه بونسای دارم که کنار این کالانگوا بود بونسایم به نظر نمیاد آلوده شده باشه ولی من در محل اتصال چندتا از برگاش به ساقه این آفت رو دیدم که با دست اونها رو جدا کردم و با محلول آب و مایع ظرفشویی گیاه رو اسپری کردم، آیا لازمه کار دیگه انجام بدم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 26ام, 1397 21:51:

سلام. شپشک ارد الود از یک گیاه به گیاه دیگه منتقل میشه. باید اول حذف فیزیکی کنید با یک قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهایی رو که الوده هست بردارید وبرای جلوگیری از سم دلتامترین ویا دیازینون یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید یک هفته بعد چک کنید اگر بازم افتی بود تمام این کارهارو مجدد تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سم دیازینون و دلتامترین باهم فرق دارن؟ کدومش بهتره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 11:25:

هر دو سم حشره کش هستند. منظور از اسم بردن دو عدد به هر کدوم که دسترسی داشتید استفاده کنید. اگر دلتامترین استفاده کنید بهتر هست. وسعت بیشتری از افات رو از بین میبره.

[پاسخ]

شیرین پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 15:46:

ممنون از اینکه وقت گذاشتین مرسی

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه کاکتوس آچینو دارم امروز متوجه شدم قسمت بالای گیاه سفیدی های پنبه مانند هست با چاقو داشتم جداشون میکردم ک حشراتی دیدم ک فک کنم شته هستن خیلی ریز بودن اونارو جدا کردم گیاهو کاملا تمیز کردم اگه سم نزنم بهش بازم شپشک میزنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 25ام, 1397 14:44:

سلام. شپشک اردالود باید باشه. با یک قلمو ویا گوش پاکن اغشته به الکل تمام قسمتهای سفید رو حذف کنید. بله باید سم حشره کش اسپری کنید چون تخمها باقی میمونن ومجدد گیاه الوده میشه بهتره از سم حشره کش دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید مابقی محلول رو هم داخل خاک گیاه بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و وقت بخیر من روی کاکتوسم ی حالت پنبه ای در مرکزش به وجود اومده یعنی این همین شپش هست یا نه طبیعیه?

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 29ام, 1397 00:15:

سلام بستگی داره ممکنه طبیعی باشه ممکنه شپشک باشه. شپشک ها معمولا مواد پودری تولید مکنن که جدا میشه

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه کاکتوس کراسولا دارم که روى برگاش حشره هایی رو دیدم که شبیه شپشک آرد الوده اما شک دارم چون اونایی که من دیدم خیلی ریز بودن و سفید بودن و یه لایه ى پشمى رو تنشون بود و متوجه شدم که قسمت هایی از برگهاى کاکتوسم انگار خورده شدن اما نمیدونم این کار همین حشرات ِ یا کار چیزه دیگه اى در هر صورت من اونا از روى گیاهم حذف کردم و میترسم که باز سرو کلشون پیدا بشه لطفا منو راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1397 13:26:

سلام.بله احتمالش هست که شپشک ارد الود باشه.شپشک ارد الود بصورت حشرات ریز سفید یا صورتی رنگی هستند که کنار بدنشون پرزهای سفید پنبه ای وجود داره.کار خوبی رو انجام دادید با دقت همه ی قسمتهای گیاه رو هم چک کنید اگر بازم قسمت سفید رنگی مونده با گوش پاکن اغشته به الکل حذف کنید بعد کل گیاه رو با سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون به مقدار یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول موجود رو به همه ی قسمتهای گیاه پشت برگها وشاخه ها اسپری کنید مابقی سم رو هم داخل خاک گلدون بریزید گیاه رو تا بهبود کامل از سایر گیاهانتون جدا کنید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.بعد از بهبود کامل به جای قبلی انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر…من یه بنجامین گرفتم شپشک زده تا اونجایی ک تونستم جداشون کردم ولی نمیدونم داخل خاکش شپشک داره یا نه چکار کنم خاکشو با این دز سمایی ک گفتین آبیاری کنم؟خراب نمیشه با سم آبیاری کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 00:18:

سلام.باید با گوش پاکن ویا قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهایی رو که الوده شدن رو بردارید بعد از حذف کامل فیزیکی بایکی از سمهای پیشنهادی به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب همه ی قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید ومابقی محلول رو داخل خاک گلدون بریزید هیچ مشکلی پیش نمیاد.حتما موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید وسم پاشی رو در محیط بازوبدور از تابش مستقیم افتاب ووزش باد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، من یه کاکتوس اکینوپسیسً کوچک دارم که متاسفانه شپشک زده ، از ته گلدون که نگاه کردم دیدم تا توى خاک هم سفیدک سفیدک هست، روى کاکتوسم هم لکه هاى سفید کوچکى هست که وقتى بهش دست زدم حالت چسبناکى داشت و اون ماده ى سفید کش میومد . رنگ کاکتوسم از پایین زرد داره میشه و شپشک ها بیشتر در قسمت هاى پایینى نزدیک به ریشه هستن ، چکار کنم ؟ :((

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 27ام, 1397 12:40:

سلام.گیاه رواز خاک در بیارید وخاکش رو دور بریزید ریشه هارو چک کنید اگر داخل ریشه هاهم هست اول حذف فیزیکی کنید همینطور روی گیاه رو با یک قلمو ویا گوش پاکن اغشته به الکی بعد گیاه رو کامل در محلول سم دلتامترین یا دیمتوات (یک سی سی در یک لیتر اب)مخلوط کنید وگیاه رو برای چند دقیقه کامل داخل این محلول شستشو بدید اگر از پایین تنه گیاه زرد شده کات کنید تا جایی که به اوند سالم برسید.بعد از چند روز که انتهای قسمت بریده شده پینه بست مجدد گیاه رو داخل خاک جدید ضدعفونی وخشک شده بکارید. اگر کل گیاه رو شپشک گرفته ومقدارشون خیلی زیاد هست بهتره گیاه رو دور بندازید.

[پاسخ]

پاسخ

بسیار بسیار ممنونم

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.حسن یوسفهای من دچار شپشک آرد آلود شدن.من تا اونجایی که تونستم گلامو از این آفت پاک کردم بعدش هم سم لیندین داشتم اسپری کردم.خواستم بدونم تاثیر داره یا نه؟اگرنه چه راهکاریو پیشنهاد میدین؟؟ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 10:06:

سلام.شپشک ارد الود رو اول باید حذف فیزیکی کنید با یک گوش پاکن یا یک قلمو اغشته به الکل کل قسمتهای سفید والوده رو بردارید بعد سم اسپری کنید با این روش زود تر از بین میرن.بله تاثیر داره اگر با روشی که بالا نوشتم انجام داده باشید.تا بهبود کامل گیاه از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید ودر جای نیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته چک کنید اگر بهبود کامل یافت به جای اصلی انتقال بدید اگر بازم شپشک روی گیاه بود مجدد روشهای بالارو تکرار کنید.اگر مقدارشون خیلی زیاد هست قسمتهای الوده رو کات کنید ودور بندازید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من یه کاکتوس دارم که داره از قسمت بالاییش زرد میشه ولی علتش رو نمیدونم میشه کمکم کنید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 14ام, 1397 22:29:

سلام.اسم کاکتوستون رو میدونید؟زرد شدن گیاهان دلیلش ابیاری زیاد هست شرایط نگهداریتون رو هم میفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
حسن یوسفم شپشک زده بود
تو آب داغ غلتاندم و بعد سم زدم و بهد کاشتم تو گلدون.
ولی پژمرده شده
تو رو خدا کمکم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1397 23:31:

سلام.گیاه تحمل اب داغ رو نداره احتمالا پخته شده.برای شپشک بهتره اول حذف فیزیکی کنید توسط یک گوش پاکن اغشته به الکل بعد سمپاشی کنید.اگر ریشه سالم باشه دوباره رشد میکنه قسمتهایی که سوخته کات کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام لطفا بگید میتونیم با استفاده از کنترل دما و پایین یا بالا بردن ان با شپشک و شته مبارزه کرد و جلوی تولید مثل انهارا گرفت؟؟
باتشکر از شما میهنکاکتوسچیان

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 4ام, 1396 10:17:

سلام.خیر با بالا یا پایین بردن دما نمیشه از بین برند.اگر نمیخواهید از سم استفاده کنید بهترین راه این هست که چند قطره از شامپو بچه ویا مایع ظرفشویی رو داخل یک لیتر اب بریزید وگیاه الوده رو با یکی از این محلولها شسشو بدید.برای شپشک بهتر هست اول حذف فیزیکی انجام بدید بعد شسشتو با محلول میتونید با یک گوش پاکن اغشته به الکل شپشکها رو از گیاه جدا کنید.سعی کنید ابی که استفاده میکنید هم دمای اتاق باشه.(۲۵الی۲۷درجه)

[پاسخ]

پاسخ

سلام .من یه گلدون کالانکوئه دارم که تازه غنچه کردن.دیدم سر جوونه هاش و ساقش پراز شپشک هان.بنظرتون میتونم اونا رو از ساقه ببرم وداخللگن آب گرم با مایع ظرفشویی غوطه ور کنم.گیاه از بین نمیره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 26ام, 1396 17:47:

سلام.بله میتونید مشکلی پیش نمیاد.برای راحتی کار میتونید چند قطره از شامپو بچه رو هم داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وداخل اب پاش بریزید واسپری کنید به قسمتهایی که افت گرفتند.اگر شپشک ارد الود هست ابتدا آفات رو با یک گوش پاکن اغشته به الکل از گیاه جدا کنید.بعد محلول رو اسپری کنید ولی اگه فقط شته هست مستقیم محلول رو روی قسمتهای الوده اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک گیاه حسن یوسف دارم که مبتلا به شپشک آرد آلود با سمم از بین نرفته چه کار کنم؟ آیا از پنبه الکلی استفاده کنم و چه سمی بزنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 6ام, 1396 14:15:

سلام.ازچه سمی وبا چه دزی استفاده کردید که اثری نداشت؟ابتدا حذف فیزیکی کنید.با یک گوش پاکن اغشته به الکل همه اون سفیدها رو بردارید از روی گیاه.بعد با سم دیازینون یا دلتامترین یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاهتون اسپری کنید.مابقی محلول رو هم داخل خاکش موقع ابیاری بریزید.یک هفته بعد دوباره چک کنید اگر بازم شپشکی بود دوباره سمپاشی کنید.سمپاشی رو در هوای ازاد یا دور از اطفال وافراد مسن انجام بدید.لوازم ایمنی رو هم فراموش نکنید از جمله ماسک دستکش وعینک.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه بن سای کارمونا دارم و متأسفانه دچار شپشک آرد آلود شده با پنبه الکلی تقریبا تعداد زیادیش رو برداشتم اما بعضی جا ها بین شاخست و نمیتونم کاری کنم لطفا اگه میشه کمکم کنین ممنون از لطفتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 25ام, 1396 09:04:

سلام.بعد از اینکه حذف فیزیکی کردید با سم دیازینون (یک سی سی در یک لیتر اب)مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاهتون اسپری کنید.اگه گیاهتون رو تازه ابیاری نکردید وزمان ابیاریش هست با همین محلول ابیاری هم بکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید . من تو ماه گذشته و این ماه چند نمونه از بذرهایه شمارو تهیه کردم و همونجوری که تو آموزشهاتون گفته بودید کاشتم همه بذرها خوب جوونه زده و رشد خیلی خوبی داشتن(۷۰٪ به غیر از لوچن برگیا و پاچیپودیوم ) که از هر کدوم چهارتاش جوونه زدن اونم به خاطر این بود که من به دمایه کاشتشون دقت نکردم و مثل بقیه کاکتوسها کاشتمشون . همه چی خوب بود تا امروز که داخل خزانه ی سرئوس میکسم یه حشره سفید ریز دیدم که رویه خاک حرکت میکنه و رفت زیر خاک میخواستم بدونم چی کار باید بکنم .؟یه تشکرم باید بکنم به خاطر کیفیت کاراتون و صداقت در کارتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1396 12:11:

سلام.مبارکتون باشه کاشت خودتون اصولی ودرست بوده که نتیجه خوبی گرفتید.برای حشرها میتونید از سم دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید.یک سی سی از هر کدوم که دارید داخل یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول رو روی بستر اسپری کنید به اندازه ای که اب از زیر بستر خارج بشه.بعد بستر رو روی یک سبد یا جایی که از قسمت زیرین هم هوادهی بشه به مدت یک ساعت بزارید تا هوادهی بشه.بعد دوباره در جای خودش قرار بدید.

[پاسخ]

arman.mehnaty پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1396 13:49:

ممنون از راهنماییتون این کارو برای همه خزانه ها انجام بدم یا فقط همون که توش اون حشره رو دیدم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1396 14:02:

خواهش میکنم.بسترهای دیگرتون رو هم چک بکنید اگر حشره ای بود اونها رو هم سمپاشی بکنید ولی اگر نبود نیازی نیست فقط همون بستر الوده رو سمپاشی بکنید.

پاسخ

سلام ، خسته نباشید، ناز یخیم و کاکتوس قوباغه ایم دچار شپشک شدن از دوستی که تو گلخونه کار میکردن پرسو جو کردم ایشون سم دیازنون رو معرفی کردن ، فایده ای داره و این که چطور باید استفاده کنم؟
کاکتوس و ساکولنت های زیادی دارم که همشون کنار هم هستن تعداد شپشک ها خیلی کم بود ممکنه به بقیهیاهام سرایت کرده باشه؟ برای پیشگیری از این دیازنون به گیاهام بدم مشکلی پیش نمیاد؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1396 23:15:

سلام وقت بخیر اول به صورت فیزیکی حذف کنید سپس سم حشره کش مانند اتیون، کونفیدور یا دیازینون استفاده کنید. و حتکا گلدان الوده را از بقیه گیاهان جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یک تراریوم دارم داخل اتاقم متاسفانه به گل سنگی که داخلش بود شپشک زد از داخل تراریوم خارجش کردم داخل یک گلدان جدا کاشتم تمامی گیاه رو با اب اسپری کردم همه ی شپشک هاشو از بین بردم ولی بعد از یه مدت دوباره پیداشون شد و گل سنگم دوباره شپشک زده به خودش و خاک گلدونش
به خاک تراریومم هم سرایت کرده داخل تراریوم دونوع گیاه هست پپرومیا چروک و برگ بیدی
میخواستم ببینم چه سمی میتونم استفاده کنم که آسیبی به گیاهانم نرسه ولی شپشک های خاک و گیاهانم کاملا از بین بره
چه مراقبتهایی باید انجام بشه که دیگه شپشک نگیره
ایا باید خاک تراریوم و خاک گلدون گل سنگ تعویض بشه؟؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 13ام, 1396 12:06:

سلام بهتره از سم اتیون یا کونفیدور استفاده کنید. برای شپشک ها بیشتر باید پیشگیری کرد یعنی قبل از کاشت گیاه حتما بررسی شود که آفت نداشته باشد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر.در مورد شپشک آر دآلود یک تجربه داشتم که خواستم به اشتراک بزارم.امیدوارم برای دوستان مفید باشه.تنها سمی که کاملا این افت رو از بین میبره سم دیمت وات هست.هرسال ریشه کاکتوسهام مبتلا به این افت میشدن.وتعداد زیادی از بین میرفت.چند تا از سمهارو امتحان کردم ولی موقتی از بین رفتن ودوباره تکرار شد.تا اینکه یک فروشنده این سم رو بهم پیشنهاد کرد.پارسال ریشه یکی از کاکتوسهام به شدت به شپشک آرد الود مبتلا شده بود.از سم دیمت وات استفاده کردم.یک سی سی در یک لیتر آب مخلوط کردم وریشه گیاه رو برای چند دقیقه داخل محلول گذاشتم.وهمه افتها از بین رفتن.اخر پاییز هم اخرین ابیاری رو با همین محلول انجام دادم.امسال خبری از شپشک آردالود نبود کاملا از بین رفتن اونم فقط با یک بار اسپری ومحلول وابیاری.فقط این سم بوی خیلی بدی داره هنگام استفاده همه ی نکات بهداشتی و ایمنی رو رعایت کنید از جمله دستکش وماسک وحتما حتما ابیاری یا سم پاشی رو در هوای آزاد انجام بدین.ودوراز دسترس اطفال نگهدارید.

[پاسخ]