معرفی گل میخک ژاپنی

معرفی گل میخک ژاپنی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

معرفی گل میخک ژاپنی : میخک ژاپنی بومی چین و ژاپن با ۲۰۰ گونه درختی و درختچه ای گیاهی همیشه سبز با رشدی کند و آهسته که معمولاً می‌تواند تا حدود ۴ متر رشد کند. البته امکان دارد که این گیاه در موطن خود تا حدود ۱۰ متر نیز رشد کند.

امروزه نمونه‌های کوتاه قامت این گیاه نیز وجود دارد که تا حدود ۶۰ سانت ارتفاع می‌یابد. در سراسر جهان به عنوان یک گیاه زینتی در محوطه سازی و همچنین شاخه بریده پرورش داده می‌شود و معمولاً به شکل گلدانی پرورش داده می‌شود.

 

برگ‌ها حالت چرمین و براق دارند که اکثرا سبز رنگ هستند اما نمونه‌هایی ابلغ این گیاه با حاشیه‌های کرم، سفید نیز وجود دارد.

در صورت مساعد بودن شرایط محیطی در فصل بهار گلهای سفید رنگی با عطر ملایم می‌دهد. گل آذینان خوشه‌ای از گلهای معطر در انتهای شاخه است. گل دارای پنج گلبرگ سفید است که هر گلبرگ حدود یک سانت طول دارد.

میوه آن کرک دار و به شکل کپسولهای چوبی در حدود یک سانت عرض و به ۳ دریچه تقسیم شده و داخل ان دانه‌های سیاه و سفید صمغی وجود دارد.

نام انگلیسی میخک ژاپنی Pittospurm japanese  می‌باشد. نام علمی Pittosporum tobira

 

شرایط نگهداری:

آبیاری: برای رشد مناسب این گیاه بهتر است در مورد گیاهان جوان زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شد آن را آبیاری کنیم. گیاهان بالغ و چند ساله نسبت به خشکی خاک تا حدودی مقاومت دارند، بنابراین بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کامل رطوبت را از دست بدهد سپس اقدام به آبیاری کنید.در آبیاری این گیاه نباید زیاده روی کرد زیرا به مانده آبی در اطراف ریشه‌ها حساس است در نتیجه ابتدا برگهای زرد شده ریزش می‌کند و سپس به تدریج گیاه از بین خواهد رفت.

نور:
به مکانی با آفتاب کامل تا یا نیمه سایه نیاز دارد. البته در مناطقی که هوا در طی فصل رشد گرم است کاشت گیاه در مکانی نیمه سایه نیمه آفتاب توصیه می‌شود. به خصوص اینکه از ظهر به بعد مکان کاشت سایه باشد تا گیاه به دلیل گرمای هوا و تابش نور آفتاب آسیب نبیند این مسئله به خصوص برای گیاهان کاشته شده در گلدان اهمیت دارد، در غیر این صورت نوک و حاشیه برگها حالتی خشکیده و قهوه‌ای می‌شود. به همین دلیل در گیاهان گلدانی بهترین مکان قرار دادن گلدان در طی تابستان جهت شرقی منزل است.

 

دما:
این گیاه سرما را تا حدود ۵-درجه سانتی گراد تحمل می‌کند، البته در چنین شرایطی اکثر برگهای خود و برخی ساقه‌های جوان را از دست می‌دهد.
اما گیاه زنده می‌ماند و در صورت مساعد شدن شرایط دمایی مجدداً و به تدریج برگهای جدید در می‌آورند.بنابراین در مورد گیاهان گلدانی بهتر است که با فرا رسیدن فصل سرد این گیاهان را به داخل منزل منتقل کنیم.

از آنجایی که این گیاهان اصولاً کم رشد و همیشه سبز است و از طرفی فرم زیبایی در برگسار و شاخسار خود دارد گیاه مناسبی برای آپارتمان است.

 

خاک: 
نیاز به خاکی سبک با زهکش خوب و مناسب دارد. سنگین بودن بافت خاک و مانده آبی و عدم خروج آب اضافی از اطراف ریشه‌ها یکی از دلایل رشد ضعیف و از بین رفتن این گیاهان است. بنابراین وجود موادی همانند شن (با سایز ۲ میلیمتر) کوکوپیت، پرلیت، به زهکش بهتر خاک اطراف ریشه کمک می‌کند. ماسه بادی مناسب نیست چون باعث سنگین شدن بافت خاک می‌شود.

به عنوان مثال می‌توان خاک معمولی و خاک برگ را به نسبت مساوی و ده درصد از حجم کلی خاک ماسه را با هم مخلوط و برای این گل استفاده کرد (برای کاشت در باغچه)توجه کنید اگر این گیاه را در گلدان می‌کارید از بستر کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس و ماسه استفاده کنید. و حتماً قبل از کاشت از وجود حفره انتهایی کف گلدان مطمئن شده و روی منافذ گلدان قبل کاشت سنگریزه بریزید (زهکش جهت باز بودن عبوری آب و کمک به خروج آب آبیاری اضافی).

Pittosporum tobira
میخک ژاپنی ابلغ

 

گل آذین میخک ژاپنی
گل آذین میخک ژاپنی

 

تکثیر میخک ژاپنی:
در صورت شکل گیری بذرها می‌توان از آنان برای تکثیر استفاده کرد. بذرها را می‌توان در پاییز و یا در اواخر زمستان در مخلوط خاک برگ +کوکوپیت مرطوب و در مکانی گرم کاشت اما بعد جوانه زنی بذرها بهتر است که آنان را به مکانی خشک منتقل کرد زیرا در مکان گرم رشد ضعیفی خواهند داشت.

از قلمه چوب نرم (نیمه خشبی) که در بهار تهیه می‌شود یا قلمه چوب سبز (علفی) که در تابستان از گیاه گرفته می‌شود می‌توان جهت تکثیر این گیاه استفاده کرد.قلمه‌ها به طول ۵-۷ سانت تهیه می‌شوند.

اگر قسمتی کوچک از چوب قدیمی‌تر در پایین قلمه‌ها همراه آنان باشد ریشه زایی بهتر انجام می‌شود البته توان ریشه زایی در قلمه‌های این گیاه پایین است و در صورت استفاده از هورمون‌های ریشه زایی احتمال تولید ریشه و گرفتن گیاه جدید افزایش می‌یابد.

قلمه‌ها را می‌توان در محیط کوکوپیت و پرلیت کاشت و محیط را باید مرطوب نگه داشت.

 

هرس: 
این گیاه از هرس پذیری خوبی برخوردار است و می‌توان با انجام عمل هرس اندازه و تا حدودی شکل آن را کنترل کرد.بنابر همین مسئله می‌توان از گیاهان میخک ژاپنی به عنوان پرچین استفاده کرد البته در پی هرس به شکل منظم به دلیل قطع پی در پی ساقه‌های انتهایی موجب کاهش احتمال شکل گیری گلها می‌شود.

اگر گلدهی این گیاه مد نظر است می‌توان زمان هرس را به بعد از گلدهی موکول کرد اگر شکل و فرم درختچه این گیاه مد نظر است می‌بایست با قطع شاخه‌های زیرین بلند شدن شاخه‌های اصلی را تحریک کرد.

 

آفات و بیماری‌ها: 
از جمله آفات این گیاه می‌توان به شته‌ها، شپشک سپردار.، شپشک آرد آلود و از بیماری‌ها به بلایت باکتریایی، پوسیدگی ریشه و ساقه اشاره کرد.

میوه میخک ژاپنی
میوه میخک ژاپنی

 

Pittosporum tobira
Pittosporum tobira

 

میخک مینیاتوری
میخک مینیاتوری

 

میوه میخک مینیاتور
میوه میخک مینیاتور

 

نویسنده: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
34 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Alireza
Alireza
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۹

سلام و عرض ادب
من یک گلدان تزئینی میخک هندی اوایل اسفند سال قبل برای دفترم خریدم و تا یکماه پیش خوب بود ، محلش تقریبا روزی ۲ ساعت آفتاب پشت پنجره داره و نور معمولی و دمای اتاق مناسب ، از ابتدا شته داشت که بعداز سم پاشی کلاً ازبین رفتند و الان دیگه هیچ حشره ای نداره ولی بعدازاینکه حشره ها ازبین رفتند شروع کرد برگها پژمرده شدن و کم کم از زیر زرد شدن ، همونطور که توی عکس مشخص هست برگها دارند جمع میشند و پژمرده ؛ درصورتیکه هم آبیاری اون مناسب بوده و هم محل نگهداری اون ، البته من فکر میکنم اینجوری بوده ، لطف کنید راهنماییم کنید که چجوری به شادابی و نشاط روز اول برسه

c30dab8b-2fbc-4484-b634-fbdac2adae19.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  Alireza

سلام، این گیاه دمای پایین رو میپسنده احتمالا محل نگهداری دمای زیادی داره، به محیطی انتقال بدید که دمای پایینی داشته باشه وحتما تهویه محیط رو بالا ببرید این نوع گیاه بیرونی هست. در محیط بسته وگرم بمرور زمان از بین میره.

parvin4982
parvin4982
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۶

سلام دوهفته پیش یه گلدان گل میخک خریدم خیلی شاداب بود گل فروش گفت فقط بررسی کن حشره نداشته باشه گلدان تو تراس قرار داره سایه آفتاب هست وقتی گلهای خشک را چیدم دیدم حشرات خیلی ریز سیاه اومد رو دستم این چیه ؟وچطور باید ریشه کن بشه وباید آفتاب باشه یا سایه آفتاب؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۱
در پاسخ به  parvin4982

سلام، احتمالا شته هستند ،میتونید گیاه رو با محلول اب ومایع ظرفشویی شستشو بدید بصورتی که از محلول داخل خاکش نریزه ویا ازسم حشره کش استفاده کنید محلول درست کنید وروی قسمتهای الوده گیاه اسپری کنید،سمپاشی رو دو باربا فاصله یک هفته تکرار کنید. گل میخک گیاه بیرونی هست وبهتر هست در فضای باز ومحیطی که نور مستقیم داره نگهداری بشه.

Parvin
Parvin
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس ازکارشناس محترم
ببخشید مقدار آب ومایع چقدر باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲
در پاسخ به  Parvin

ممنون از شما، داخل یک لیتر اب سه الی چهار قطره مایع ظرفشویی بریزید خوب هم بزنید وقسمتهای الوده گیاه رو با این محلول شستشو بدید، حتما سطح خاک رو با پلاستیک بپوشونید تا از این محلول داخل خاک نریزه باعث خشک شدن ریشه گیاه میشه.

Parvin
Parvin
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۳
در پاسخ به  کارشناس 1

از صبوریتون ممنونم وازاینکه اینقدر دقیق وبا حوصله جواب میدید یک دنیا سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶
در پاسخ به  Parvin

ممنون از توجه شما.

فاضل
فاضل
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۵:۳۵

ممنون از سایت خوبتون.میشه لطفا در مورد خشک شدن حاشیه برگها و بعد زرد شدن آن توضیح بدید.فرق زرد شدن طبیعی و زرد شدن با عامل قارچی رو چگونه باید تشخیص داد؟
عکس گیاه بیمار رو کجای سایت می تونیم بفرستیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۷
در پاسخ به  فاضل

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،همینجا میتونید عکس رو اپلود کنید،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

فاطمه
فاطمه
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۷

سلام . من مقاله ای که در مورد معرفی کود اهن نوشته بودید را مطاله کردم. و متوجه شدم بونسای میخک هندی که در منزل دارم تمام علایم کمبود اهن را داره. رگ برگها در برگهای جوان قابل رویت هست و برگهای نورس زرد هستن.و هر از گاهی یه لکه سیاه روی برگها ایجاد میشه که من فکر میکردم لکه قارچی هست و برگ را قیچی میکردم. میخواستم از سایت شما کود اهن تهیه کنم ولی متاسفانه موجود نبود و بعد از تماس با کارشناس فروش سایت ایشان گفتند از خارج وارد میشده و الان مشخص نیست کی و چه زمانی موجود بشه. حالا شما چه مارکی از کود اهن توصیه میکنید تا برای گیاهم تهیه کنم ؟ ودر چه فاصله زمانی به گیاه بدهم . ممنون که راهنماییم میکنید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۵
در پاسخ به  فاطمه

سلام، مارک خاصی اطلاع ندارم، ولی ماهی یک بار در زمان رشد میتونید برای گیاهتون استفاده کنید کود اهن رو بهتر هست شب مصرف کنید.

فاطمه
فاطمه
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴

سلام مجدد خدمت کارشناس محترم. در مورد بونسای میخک هندی یه سوال دارم . اینکه بعضی از برگهای این گیاه هر از گاهی و اصطلاحا به صورت تک و توک زرد میشه طبیعی هست ؟چون فرمودید این گیاه همیشه شبز هست . ممکنه کمبود اهن داشته باشه ؟ شما کود اهن و اسید هیومیک را برای این گیاه توصیه می کنید ؟ از اینه وقت میذارید و به سوالات پاسخ میدید بسیار سپاسگزارم.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۱
در پاسخ به  فاطمه

سلام،ممنون از شما، زرد شدن برگهای پایینی وقدیمی تر طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند،در زمان رشد میتونید برای تقویت ماهی یک بار استفاده کنید.

فاطمه
فاطمه
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۶

سلام خدمت کارشناس محترم. بنده یه بونسای میخک هندی دارم. میخوام بدونم از چه کودی و در چه بازه زمانی باید استفاده کنم ؟ کود مخصوص بونسای خوبه یا اینکه جنابعالی کود دیگه ای را پیشنهاد می کنید ؟ سوال دوم اینکه من بونسای میخک هندی را کمی سر زنی و هرس کردم ولی بعد پشیمان شدم.چونکه این گیاه رشد خیلی کمی داره وتا پرپشت شدن خیلی زمان میبره. شما هرس کردن این گیاه توصیه می فرمایید ؟ ایا هرس برای این گیاه مفید هست ؟ سپاسگزارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۸
در پاسخ به  فاطمه

سلام، از کودهای مخصوص بنسایها ویا کودهای کامل که بصورت نصف غلظت باشه میتونید استفاده کنید، کوددهی در زمان رشد بهتر هست انجام بشه از اوایل بهار تا اواخر مهر ماه، هرس باید در زمان رشد انجام بشه الان زمان مناسبی برای هرس نیست، میتونید اواسط بهار اقدام به هرس کنید.

عرفان
عرفان
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵

سلام من یک گلدان از بونسای میخک ژاپنی دارم که در نور گیر خونه گذاشتم ولی آفتاب اصلا بهش نمیخوره
برگهای جدید و تازش و بعضی برگ های زیرین دارند زرد میشوند و همینطور یک نوع پشه سیاه بسیار ریز بر روی و زیر تعدادی از برگ ها دیده میشود و شب ها یک نوع کرم سیاه از خاک آن بیرون میاید
ومیمیرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  عرفان

سلام، رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گیاه کارت زرد نصب کنید،روی سطح خاک ماسه ضدعفونی شده بریزید زیر گلدانی رو هم خالی از اب وخشک نگهدارید، اگر تعداد افتها کم نشدند با سم حشره کش محلول درست کنید وخاک رو کامل با این محلول ابیاری کنید و همه ی قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید.

فاطمه
فاطمه
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۶

سلام خدمت کارشناس محترم. شما فرمودید وقتی سطح خأک کاملا خشک شد آبیاری میخک انجام بشه. میخواستم بدونم وقتی سطح خأک کاملا خشک هست ولی لایه زیرین مثلا تا ۲ سانت زیر خأک حدودا مرطوب هست (یه نم و رطوبت ملایمی حس میشه) باز هم باید ابیاری بشه یا اینکه خأک تا عمق ۲ س باید کامل رطوبتی از دست داده بشه. از راهنمایی شما ممنونم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹
در پاسخ به  فاطمه

سلام، اگر گیاهتون کوچک هست سطح خاک که خشک شد ابیاری رو انجام بدید، اگر گیاهتون بزرگ هست سطح خاک تاعمق دوسانت که خشک شد ابیاری رو انجام بدید، زهکش باید کاملا باز باشه واب اضافی از زهکش خارج بشه. در لایه های زیرین خاک همیشه باید مقداری رطوبت باشه ولی غرق اب نباشه.

آسی
آسی
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵

ممنون از مطلب مفیدتون.
من سه ماه پیش میخک هندی خریدم، اول که آوردم خانه سر حال نبود، فکر کردم بخاطر جابجایی گلدان و محیط هست، اما بعد از بیش از دو ماه همچنان بی حال بود. بردم گلفروشی و گفت گلدانش برایش کوچک هست و گلدان را بزرگ‌تر کردیم، اما بعد از دو هفته یک سری از برگ‌هاش خشک شدند. ممکنه راهنمایی بفرمایید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  آسی

ممنون از شما،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ریحانه
ریحانه
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱

سلام
من ۱۹ مرداد یک بونسای میخک ژاپنی خریداری کردم، یک هفته از نگهداریش گذشته و تعداد زیادی لکه های قهوه ای روی برگ ها پدیدار شدن! بونسای رو به روی یک پنجره ی باز که هوای تازه جریان داره قرار گرفته، نور مستقیم بهش تابیده نمیشه و محل نگهداریش نیم سایه ست. یک روز در میان غبارپاشی میکنم، آبیاری هم تو این هفته فقط دوبار انجام شده زمانی که سطح خاک و عمق خاک (به اندازه ۳ سانت) خشک شده بود. به دلیل فصل گرما دو تا ظرف آب کنار بونسای قرار دادم که رطوبت متناسب بشه. با این حال تعداد این لکه های قهوه ای دارن روز به روز زیادتر میشن و احساس میکنم تا چند هفته ی دیگه کلا از بین میره… روی ساقه و برگها هم اثری از پشه و شپشک و مثال هایی از این دست نیست!
ممنون میشم راهنماییم کنید
http://uupload.ir/files/wxcs_mikhak_japoni.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  ریحانه

سلام، بیماری قارچی هست ،تمام برگهایی رو که لکه دارند جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب) دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

زهرا سادات
زهرا سادات
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۰

سلام ، خسته نباشید من گل بونسای میخک ژاپنی دارم حدود ده روز برگ هاش حالت افتاده شده ، از نطر نور هم پشت پنجره افتاب می گیره و روزی دو بار اسپری می کنم مشکلش جیه ، خیلی براش ناراحتم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  زهرا سادات

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی محیط نگهداری یا خاک گیاه تعویض نشده؟آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

فاضل
فاضل
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸

سلام.اگر بخواهیم بعد از فصل گلدهی میخک رو هرس کنیم,چه حجم از شاخه ها رو میشه قطع کنیم و اینکه لطفا روش صحیح هرس رو هم بفرمایید

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
در پاسخ به  فاضل

سلام، یک سوم شاخه ها رو میتونید هرس کنید، برای هرس از ابزار تیز وحتما ضدعفونی شده استفاده کنید. بعد از هرس میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ گیاه رو با محلول قارچ کش یک بار سمپاشی کنید.

Maedeh
Maedeh
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۱

سلام خسته نباشید من یه بونسای میخک هندی دارم که وقتی خریدمش متوجه شدم حشره توش هست و سه یا چهار باری سم پاشی کردم با فاصله یک هفته ده روز…. اون زمان در عین حالی که حشره داشت اما رشد هم میکرد برگ هم از دست میداد چون من مجبور شدم جاش رو عوض کنم اما الان دیگه رشد نمیکنه… چکار باید بکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  Maedeh

سلام، ممنون، در محیط پرنور که تهویه ودما ونور مناسبی داره نگهداری کنید اگر ریشه ها مشکل نداشته باشند شروع به رشد میکنه برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس واضح بفرستید.

مصطفی
مصطفی
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۵:۵۸

با سلام ممن. ن از مطلب کامل و آموزندتون من دارم روی بونسای میخک کار میکنم آیا کود خواصی نیاز داره نیاز به خواب زمستونی داره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۶
در پاسخ به  مصطفی

سلام، برای بنسایها از کودهای ملایم مثل ۱۰،۱۰،۱۰میتونید استفاده کنید،بله خواب زمستانی داشته باشه بهار رشد بهتری خواهد داشت.

omid
omid
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۴۶

سلام و خدا قوت.سوالی داشتم از کارشناسان خوبتون ایا میخک چینی را میتوان بنسایی کرد یعنی کاشت در تنه مرده و یا کاشت در سنگ یا ترکیبی از هردو ایا این گیاه قابلیت دارد در این مکان ها رشد کند و چگونه ممنون از راهنماییتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  omid

سلام، ممنون، بله میشه بنسای کرد برای این کار نیاز به زمان دارید ونباید عجله کنید،میتونید گیاه رو روی سخره یا سنگ بکارید وداخل گلدان بزرگی قرار بدید وروی ریشه ها خاک بریزید وبمرور زمان با ابیاری خاک شسته بشه وریشه روی سخره یا سنگ مستقر بشه دقت کنید که این کار به چندین سال نیاز داره وکار یک هفته یک ماه نیست برای هنر بنسای باید خیلی صبور باشید واصلا عجله نکنید.