معرفی کاکتوس Ferocactus gracilis

معرفی کاکتوس Ferocactus gracilis
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معرفی کاکتوس Ferocactus gracilis : فرو کاکتوس گرایسیلیس یکی از زیباترین واریته های کاکتوس فرو می‌باشد، با تیغ‌های قرمز رنگ بسیار زیبا این کاکتوس رشد کمی دارد. خانواده کاکتوس فرو معمولاً بعد از شش سالگی به گلدهی می‌رسند. فروها کاکتوس‌ها دوپایه هستند یعنی برای بذر گیری نیاز به گرده افشانی دارند. گل‌های این کاکتوس به رنگ قرمز با حاشیه‌های پررنگ‌تر دیده می‌شود.

 


شکل ظاهری  کاکتوس Ferocactus gracilis  دارای تیغ‌های مرکزی بلند در حدود ۷_۱۲ سانتی متر می‌باشد، تیغ‌های این گونه بیشتر به رنگ قرمز و رنگ آجری و زرد مایل به قهوه‌ای دیده می‌شود. اطراف تیغ مرکزی تیغ‌های باریک‌تر با رنگ روش دیده می‌شود.

 

نور:
به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد هر چقدر نور بیشتر باشد تیغ‌های پررنگ‌تر و زیباتری خواهد داشت. نور شدید می‌تواند باعث سوختگی شود و در نور کم رشد علفی خواهد بود. و تیغ‌های باریک‌تر و کمرنگ‌تر خواهند بود.

 

آبیاری:
بهار تا اواخر تابستان آبیاری منظم و پس از خشک شدن خاک انجام شود. آبیاری مناسب سرعت رشد این کاکتوس را افزایش می‌دهد.در صورتی نگهداری در نور مستقیم آفتاب، از خیس کردن ساقه کاکتوس برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و قارچ زدگی یا عفونت اجتناب کنید.ریشه حساسی داشته در صورت آبیاری بیش از حد دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.در فصل سرد که گیاه خواب است آبیاری بسیار کم شود و در محیط خشک نگهداری شود.

 

خاک:
خاک مخصوص کاکتوس که زهکشی و تهویه خوبی داشته باشد. و آب را در خود نگه ندارد.ترجیحاً چند سانت پایین گلدان سنگریزه‌های درشت‌تر برای تخلیه مناسب آب باشد.

تعویض گلدان به منظور تجدید خاک (نه الزاماً برای بزرگ‌تر کردن گلدان) هر دو سال یک بار  و در اسفند ماه انجام شود.

پس از تعویض گلدان حتماً تا یک هفته کاکتوس خشک نگهداری شود.

Ferocactus gracilis
Ferocactus gracilis تیغ قرمز

 

دما:
در شرایط استراحت و خشک بودن خاک تا صفر درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. نسبت به گرما بسیار مقاوم است. در درجه حرارت حدود ۵_۱۲ درجه به استراحت می‌رود.

 

کود دهی:
کود دهی در فصول رشد ماهانه انجام شود. با کودهای npk ازت پایین و پتاس بالا ماندد کود NPK3-11-38.

 

تکثیر:
تکثیر فروها از طریق بذر می‌باشد که می‌توان بذر را داخل خاک پیت ماس کاشت دمای ایده آل برای سبز شدن بذر فروها در حدود ۲۰_۳۰ درجه می‌باشد، با رطوبت بالای ۷۰ درصد که با ایجاد این شرایط به راحتی سبز خواهند شد.

نوشته شده در میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
86 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمد
محمد
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۳

سلام همین امروز کلراتوس کاشتم حدودا چند روز دیگه جوانه می زنه؟
تا جوانه زدن هوادهی کنم؟

کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  محمد

سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره از ۷الی۱۰ روز زمان میبره تا جوانه بزنند. بعد از جوانه زنی میتونید هوادهی رو شروع کنید.

محمد
محمد
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۷:۳۸

سلام فکر کنم عکس مشکل حجم داشت
این سنگ ها برا کف ظرف پیرو سوال قبل مناسبه؟comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۶
در پاسخ به  محمد

سلام، درشتها رو جدا کنید کوچکتر ها مناسب هستند.

محمد
محمد
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۹

سلام
ممنون با مایع دستشویی شستم کفایت می کند ؟
لینک سنگ ها اینا برا کف گلدان سوال قبل خوبه
comment image

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۲
در پاسخ به  محمد

سلام، با محلول قارچ کش هم شستشو بدید بهتر هست ویا با خاک داخلش درون محلول قارچ کش بگذارید تا کامل ضدعفونی بشه، مناسب هستند ولی سنگهایی که زیاد درشت هستند رو بردارید. سنگهایی که سایز فندق ونخود هستند مناسب هست.

محمد
محمد
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵

سلام
پیرو سوال قبل می توانم از این سنگ برا کف ظرف استفاده کنمcomment image
روی ظرف پلاستیک فریزر بکشم تک لا نور فیلتر شده حساب می شود ؟
با تشکر فراوان

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵
در پاسخ به  محمد

سلام، لینکی که فرستادید مشکل داره، بله میتونید از کیسه فریزر استفاده کنید.

محمد
محمد
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۷

سلام گلدان زیر برا کاشت بذرکاکتوس خوبه؟comment image

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۸
در پاسخ به  محمد

سلام، بله میتونید استفاده کنید حتما ضدعفونی کنید بعد استفاده کنید.

محمد
محمد
۲۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸

سلام comment image
ایا باید گلدان عوض کنم؟ چیکارکنم ریشه اسیب نبینه؟

کارشناس 2
۲۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۷
در پاسخ به  محمد

سلام، بله میتونید گلدان رو یک سایز بزرگتر کنید ابتدا خاک رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه ۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض بکنید.

محمد
محمد
۲۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۶

سلام
می تونم کف ظرف کاشت کاکتوس سنگ درشت تو باغچه بریزم؟
فاصله بذر کلراتوس داخل گلدان هر کدام چند سانت باشد؟

کارشناس 2
۲۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶
در پاسخ به  محمد

سلام، بله میتونید بریزید، حدود دو الی سه میلیمتر فاصله باشه کافی هست.

محمد
محمد
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۲

سلام کلراتوس با فرو گرایسلیس چه تفاوتی دارد؟
کلراتوس تیغ قرمز می باشد؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  محمد

سلام، فرو کاکتوس گراسیلیس واریته های زیادی داره که یک واریتش کلراتوس هست، تیغهای این واریته بلندتر وبعضی وقتها بصورت فر هستند.

محمد
محمد
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷

سلام
بذر کلراتوس می باشد؟
comment image
ابتدا رشد به چه شکلی می باشد؟

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰
در پاسخ به  محمد

سلام، مثل سایر جوانه فرو کاکتوسها.

محمد
محمد
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۶
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام بذر سری فرو این شکلی می باشد؟
عکس جوانه فرو کجا می تونم ببینم؟ تو اینترنت نبود

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۲
در پاسخ به  محمد

سلام، بله بذره بیشتر فرو ها اینشکلی هست فقط بعضی ها بزرگ یا کوچک میشند، عکس جوانه فروها رو براتون اپلود میکنم، روی قسمت ابی رنگ کلیک کنید براتون نمایش داده میشه، جوانه فرو کاکتوس هوریدوس
جوانه فرو کاکتوس گراسیلیس

محمد
محمد
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۷:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ممنون فقط این جوانه ها چند روزه می باشند؟
روی ظرف پلاستیک دولا بکشم یا تک لا؟
نیاز روی پلاستیک هم سوراخ هایی بزنم؟
با تشکر فراوان

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷
در پاسخ به  محمد

سلام، سه الی چهار روزه بعد از جوانه زنی، بله حتما باید بستر رو کاور کنید تا رطوبت حفظ بشه یک لا کافی هست نه فعلا سوراخ نکنید بعد ازدوماهگی میتونید کاور رو سوراخ کنید تا هوادهی انجام بشه.

محمد
محمد
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
برا کاشت بذر فرو ph7 خاک مناسب؟
الان هوا خوبه بریزم روی خاک و بزار تو افتاب چند روز بعد پلاستیک ظرف باز کنم؟
اخه سری قبل که کاشتم خراب شد مثل سبزه اول کار رشد کرده مثل تصویر شما فرستادید نبود!چرا؟
خیلی ممنون بابت جوابتون

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون از شما، پیشنهاد میکنم مقاله اموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل رو مطالعه بفرمایید.

محمد
محمد
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام یعنی تا ۲ماهگی هوادهی نکنم؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۸
در پاسخ به  محمد

سلام، هوادی بعد از جوانه زنی اکثریت بذرها ،تا دوماه هوادهی نشه جوانه ها کپک میزنن وقارچی میشن.

محمد
محمد
۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۸:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون بایت پاسختون

حامد
حامد
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۷:۲۹

سلام
ابتدا رشد بذر کاکتوس به صورت علفی می باشد؟
جوانه کلراتوس چه رنگی میباشد؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  حامد

سلام، خیر نور کافی داشته باشه علفی رشد نمیکنه، ابتدا سبز هستند.

یاس
یاس
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۰

سلام روز بخیر از کجا بفهمم کاه قارچ کش فاسد شده ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  یاس

سلام، فاسد که نمیشه اگر تاریخ مصرفش تموم شده باشه اثر نمیکنه. معمولا تا دوسال تاریخ مصرف دارند بشرطی که از یخ زدگی ودمای زیاد محافظت بشند.

ندا
ندا
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵

سلام
روز بخیر بذر کاکتوس روی خاک رشد می کننده چطور به زیر خاک خواهند رفت؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۲
در پاسخ به  ندا

سلام، بمرور زمان با بزرگ شدن جوانه ریشه ها داخل خاک میرند.