معرفی ساکولنت سدوم

معرفی ساکولنت سدوم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

معرفی ساکولنت سدوم : سدوم sedum به خانواده crassulaceae تعلق دارد، بومی مناطق مختلفی در نیمکره شمالی است حدود ۴۰۰ گونه در این خانواده وجود دارد که همگی برگ‌های گوشتی و آبدار دارند و در بین آنها گیاهان یک ساله چند ساله، گیاهان خزنده به نام stonecrops و گیاهان بوته‌ای یافت می‌شود، گلهای این گیاهان معمولاً پنج گلبرگ و به ندرت ۴ یا ۶ گلبرگ دارند و در نمونه‌های مختلف سدوم به رنگ‌های قرمز، صورتی، طلایی، زرد، سفید مشاهده می‌شود و معمولاً در تابستان تا پاییز شکوفا می‌گردند با توجه به ارتفاع این گیاه می‌توان آن را در دو گروه قرار داد.

 

۱_کم ارتفاع که معمولاً حدود ۵ سانت ارتفاع دارند و به عنوان گیاهان کف پوش خزنده استفاده می‌شوند و از گیاهان مناسب باغ‌های صخره‌ای هستند.

۲_بلند ارتفاع که معمولاً ارتفاع این گیاهان ۳۰ سانتیمتر است.
برگ گیاهان سدوم قابل خوردن هستند و برخی از گونه‌ها به این دلیل معروف شده‌اند که عبارتند از sedum reflexum که با نام‌های همانند stonee orpine. Pruckmadam.crooked yellow. stoncrop نیز نامیده می‌شوند در انگلستان از برگ آنها در سالاد استفاده می‌شود.

رقم دیگر سدوم sedum divergens است که با نام spreading stonecrop شناخته می‌شود.

 

معرفی برخی از انواع متداول سدوم:

۱_Sedum album رنگ گل سفید فصل گلدهی اوایل تابستان، رنگ برگ ها سبز رنگ زمستان قرمز

۲_Sedum album murale رنگ گل صورتی فصل گلدهی اوایل تابستان رنگ برگ ها برنزی رنگ زمستان قرمز

۳_S.divergens رنگ گل زرد فصل گلدهی اواسط تابستان رنگ برگ ها سبز تا قرمز در زیر آفتاب رنگ زمستان حنایی

۴_S.ewersii رنگ گل صورتی فصل گلدهی اواخر تابستان رنگ برگ ها خاکستری رنگ زمستان خزان‌دار

۵_S.kamtschaticum رنگ گل زرد فصل گلدهی اواخر تابستان رنگ برگ ها سبز روشن رنگ زمستانه قرمز

۶_S.rose carpet رنگ گل صورتی فصل گلدهی اوایل تابستان رنگ برگ ها خاکستری سبز رنگ زمستان خاکستری

۷_S.sexangulare رنگ گل زرد فصل گلدهی اواسط تابستان رنگ برگ ها سبز رنگ زمستان حنایی

۸_S.spurium fuldaglut رنگ گل صورتی مایل به قرمز فصل گلدهی اواخر تابستان رنگ برگ ها برنز مایل به قرمز رنگ زمستان قرمز

۹_S.spurium yuhn creech رنگ گل صورتی فصل گلدهی اوایل تابستان رنگ برگ ها سبز رنگ زمستان خزان‌دار

۱۰_S.stenopetalum رنگ گل زرد فصل گلدهی اواسط تابستان رنگ برگ ها سبز رنگ زمستان قرمز

۱۱_S.ternatum رنگ گل سفید فصل گلدهی بهار رنگ برگ ها سبز رنگ زمستان خزان‌دار

عکس ساکولنت سدوم
عکس ساکولنت سدوم

شرایط نگهداری سدوم ها:
سدومها واریته های مختلف دارند که این گیاهان را می‌توان از نواحی کوهستانی تا نواحی ساحلی پیدا کرد بسیاری از نیازهای این گیاهان همانند یکدیگر است.

 

آبیاری:
سدومها گیاهان کم توقعی هستند که می‌توانند شرایط خشکی بستر کاشت را تا حدود قابل توجهی تحمل کنند و خاک‌های مرطوب را نمی‌پسندند در طی فصول بهار و تابستان گیاه را آب دهید اما آبیاری را در طی زمستان کاهش دهید، پوسیدگی گیاه به دلیل آبیاری بیش از اندازه یکی از دلایل اصلی از بین رفتن آنان در محیط خانه است، اما این مسئله نباید منجر به آبدهی کم و خشکی دادن به گیاه شود. که در این صورت برگ‌ها چروکیده و کوچک می‌شوند زیرا گیاه از ذخایر آب داخل برگها استفاده خواهد کرد، ادامه این شرایط موجب ریزش برگها خواهد شد، بنابراین بهتر است که سطح خاک را بررسی کنید و زمانی که متوجه خشکی بستر کاشت شدید گیاه را آب بدهید.

 

خاک:
سدوم به خاکی سبک با زهکش بسیار خوب نیاز دارد و خاک‌های فقیر را تحمل می‌کند در واقع خاک‌هایی که بسیار غنی از مواد غذایی است از جمله عوامل رشد نامناسب این گیاه است. وجود رس در خاک که موجب سنگین شدن خاک می‌شود یکی از دلایل عدم رشد مناسب این گیاه است از جمله ترکیبات بستر کاشت این گیاه یک قسمت پیت ماس +یک قسمت شن یا ۶۰ ماسه،۳۰ پیت ماس،۱۰ درصد ورمی کمپوست بستر کاشتی با عمق ۳۰ تا ۳۷ سانتیمتر برای این گیاه مناسب است، برای تقویت گیاه می‌توان در هر بهار لایه نازکی از کمپوست در اطراف گیاه پخش کرد تا به تدریج از مواد غذایی ان استفاده کند.

 

کوددهی ساکولنت ها:
برای کود دهی می‌توان از کودهای ۱۲،۱۲،۳۶از بهار تا اول پاییز سه هفته یکبار و برای گیاهان جوان از کودهای با میزان نیتروژن کمتر استفاده کرد،
این گیاه در صورت غنی بودن خاک نیاز به کود دهی زیاد ندارد. کوددهی زیاد به منظور تحریک گیاه به رشد موجب پوسیدگی گیاه و از بین رفتن آن می‌شود زمانی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید می‌توان گلدان را تعویض کرد.

 

نور:
اغلب نور دوست هستند و حداقل ۴ ساعت نور مستقیم به رشد آنان کمک می‌کند برخی از ارقام نیز مکانی نیمه سایه یا به بیان دیگر ۳_۴ ساعت نور آفتاب را دوست دارند به هر حال هیچ یک از انواع سدوم در مکان سایه رشد خوبی نخواهد داشت.

دما:

برخی از این گیاهان هوای سرد را به خوبی تحمل می‌کنند و برخی به این شرایط حساس هستند، به عنوان مثال برخی سدومها دما را تا ۶- تحمل می‌کنند حتی نمونه‌ای مانند sedum linear variegatum می‌تواند سردی هوا را تا ۱۷- درجه سانتی‌گراد تحمل می کند، در حالی که بعضی انواع در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد از بین خواهند رفت، نمونه Morganianum و sieboidii mediovariegatum که از سدومهای محبوب و زینتی هستند در طی تابستان دمای ۱۸_۲۱ و در زمستان دمای حدود ۴_۵ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند اما مکان گرم‌تر در طی زمستان برای آنان مناسب است.

Sedum dasyphyllum suendermannii
Sedum dasyphyllum suendermannii

 

تکثیر کاکتوس سدوم:
این گیاه با بذر، قلمه برگ، قلمه ساقه و تقسیم بوته تکثیر می‌شود بذرها را می‌توان در بستر پیت ماس کاشت.

تکثیر به روش قلمه ساقه:

قلمه ساقه می‌تواند پنج سانتی و حاوی یک برگ باشد اما قلمه ساقه به طول ۸ تا ۱۰ سانت که حداقل ۳ برگ دارد زودتر ریشه خواهد داد، دو برگ آخر را نیز از نیمه قطع کنید و یک برگ انتهایی باشد با این کار سطح به خیر در قلمه کاهش می‌یابد و در طی روند ریشه زایی آب کمتری را از دست می‌دهد از دست دادن آب قلمه‌ها یکی از دلایل عدم ریشه زایی آنان است، طوری قلمه را در بستر کاشت (پیت ماس و شن) قرار دهید که حتماً یک گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) درون خاک قرار گیرد محیط کاشت و هوای اطراف قلمه مرطوب نگه داشته شود، اگر محل نگهداری گلدان قلمه خشک است بهتر است روی بستر کاشت با پلاستیک پوشانده شود تا رطوبت حفظ شود.ریشه زایی قلمه ۶_۸ هفته طول می‌کشد.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

گیاهان بزرگ‌تر را که دچار ازدحام بوته شده‌اند می‌توان با تقسیم بوته در پاییز و یا اوایل بهار تکثیر کرد تقسیم بوته روشی است که هر ۴_۵ سال با توجه به ازدحام برگسار انجام می‌شود.

 

تکثیر به روش قلمه برگ:
برگ‌ها را از انتهای متصل به ساقه به دقت جدا کرده (به راحتی با دست جدا می‌شود) و بعد از یک روز استراحت در مکان سایه روی سطح خاک نرم و مرطوب (مخلوط پیت ماس و ماسه) قرار دهید بصورتی که قسمت روی برگ به طرف بالا باشد سطح بستر را همواره با کمک افشانه مرطوب نگه دارید (مرطوب نه خیس) بسته به دما و رطوبت محیطی یک هفته تا ده روز طول می‌کشد که برگها در خاک ریشه دوانده و شروع به برگ دهی کنند، قد جوانه‌های حاصل از تکثیر به هشت تا ده سانت که رسید اقدام به کشت قلمه برگ در بستر مستقل کنید.

 

شیوه صحیح جدا کردن برگ
شیوه صحیح جدا کردن برگ

 

قرار دادن برگ روی سطح بستر نرم و مرطوب
قرار دادن برگ روی سطح بستر نرم و مرطوب

 

آفات و بیماری‌ها سدوم ها:
۱-لکه برگی سدوم بر اثر فعالیت قارچ‌هایی همانند انتراکتوز: سرکوسپورا و سپتوریا در شرایط آبیاری زیاد این گیاه و عدم مناسب بودن زهکش بستر کاشت ایجاد می‌شود در اثر این بیماری لکه‌های سیاه خاکستری و یا قهوه‌ای رنگی بر روی برگها شکل می‌گیرد و می‌تواند در ابتدا برگها و سپس تمامی گیاه را از بین ببرد اگر چه با بهبود و مناسب کردن شرایط محیطی می‌توان احتمال شیوع این بیماری را کاهش داد اما در مواردی که این بیماری در حال پیشرفت است باید از سموم قارچ‌کش مناسب استفاده کرد.

 

۲-پوسیدگی ریشه: با قارچ‌های ریزوکتونیا و یا فوزاریوم باعث سیاه و قهوه‌ای شدن از بین رفتن ریشه و قسمت‌های پایین ساقه می‌شود همچنین ممکن است زخم‌های آبداری در نزدیکی سطح خاک بر روی ساقه تشکیل شود مصرف قارچ کش قارچ کش ها در این بیماری مؤثر نیست و باید گیاه آلوده را از بین برد.

 

۳- کپک خاکستری: توسط قارچ botrytis cinerae از دیگر بیماریهایی است که در سطح قسمت‌های مختلف گیاه پوشش خاکستری رنگ به وجود می‌آورد هوای سرد و مرطوب آن را تشدید می‌کند رعایت مسائل بهداشتی بکارگیری بستر کاشت تمیز و ضد عفونی شده از جمله روشهای جلوگیری از شیوع بیماری است می‌توان در صورت ازدحام از سموم قارچ کش استفاده کرد.

 

۴-سفیدک پودری: از بیماری‌های دیگر قارچی است که بر سطح برگ پوششی از پودری نرم و سفید رنگ ایجاد می‌کند علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد شرایط مناسب محیطی برای کاهش فعالیت این قارچ از قارچ‌کش‌های مناسب نیز می‌توان استفاده کرد.

 

۵- بیماری زنگ :با عامل puccinia نقاط کوچک زرد رنگی بر روی گیاه ایجاد می‌کند و گیاه کوتاه قامت باقی می‌ماند امکان استفاده از قارچکش برای مبارزه با این بیماری وجود دارد.

 

۶- بیماری پوسیدگی ساقه: موجب زرد شدن برگهای پایین گیاه و سپس مبتلا شدن سایر قسمت‌ها و پژمردن گیاه و از بین رفتن ان است در قسمت طوقه گیاه می‌توان توده‌ای سفید رنگ را مشاهده کرد از بین گیاهان آلوده و استفاده از مخلوط کشت خاکی جدید از جمله راهکارهای مبارزه با این بیماری است.

۷-شته: فعالیت شته‌ها موجب زرد و یا قهوه‌ای شدن برگها بد شکلی آنها خواهد شد به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک برگ‌ها چسبناک شده و در موارد شدید ریزش برگها روی می‌دهد.

۸-شپشک آردآلود: شپشک آرد آلود نیز گاهی مشکلاتی را برای این گیاه ایجاد می‌کند که موجب زردی و ریزش برگها و ضعف رشد گیاه خواهد شد.

 

۹- رابها و حلزون‌ها :می‌توانند از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه کنند و موجب سوراخ شدن برگها و یا ساقه گل شوند فعالیت رابها و حلزونها در خاک‌هایی مرطوب و غنی از مواد غذایی بیشتر است.

 

۱۰-مشکلات فیژیولوژیک: گلدهی اندک و بلند شدن بیش از اندازه ساقه همراه با نازکی آنان نشانه خاک غنی و یا کوددهی بیش از اندازه است در این موارد تعویض خاک بهترین راهکار است.مرگ ناگهانی گیاه مخصوصاً در واریته هایی که به عنوان کف پوش استفاده می‌شود مواقعی که ازدحام شاخه زیاد است روی می‌دهد.

 

هرس: این گیاه را می‌توان پس از اتمام گلدهی هرس کرد و ساقه‌های اضافی مخصوصاً آنها که مرکز گیاه را شلوغ کرده‌اند یا ساقه هایی که بیش از اندازه بلند شده‌اند را کوتاه کرد اما اگر شدت این عمل در این مقطع زمانی زیاد باشد گیاه شوکه خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهید سدوم را هرس شدید کنید تا پاییز صبر کنید آن زمان نیز ۳۰تا ۵۰ درصد از ساقه را باقی گذاشته بقیه را هرس کنید البته این عمل موجب به تعویق افتادن گلدهی سال آینده می‌شود اما گیاه ساقه‌های جوان تولید می‌کند که به زیبایی آن می‌افزاید.

تکثیر ساکولنت غوره ای یا گل غوره ای سدوم غوره ای

Sedum tetractinum
Sedum tetractinum

نویسنده: مهندس یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
66 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
راز
راز
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸

سلام وقتتون بخیر من یک سدومی پیدا کردم فقط نوعش رو نمیدونم.
اگه امکانش هست اسمش رو بهم بگید ممنون میشم.

IMG_2856.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
در پاسخ به  راز

سلام، گیاه خود رو فکر کنم هست اطلاعی در مورد این نوع گیاه ندارم.

راز
راز
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۷
در پاسخ به  کارشناس 1

مچکرم ممنون.

مهسا
مهسا
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰

comment image
سلام و احترام
این گیاه من چند روزه چروک شده تازه برگای پایینش هم زرد و بعضی خشک شدن. نمیدونم از خانواده سدوم ها هست یا نه، ولی الان نزدیک یکماه هست اومده خونمون دو سه بار ابیاری شد چون گفتن ده روز یکبار بدید. زیر پنجره جنوبی گذاشتمش. منتها تو گلدون تنها نیست و سه تا گیاه کوچولوی دیگه ام باهم تو یه گلدونن تو عکس دوتا هم گلدونیاش دیده میشن کراسولا نیفتاده که اونم تو همین گلدون کنار همن. نورشون به نظرم تامینه چون اون سه تای دیگه یکی شون چروک شده بود الان ده روزه گذاشتم اینجا چروکیدگیش خوب شد و سرحال شد منتها این چروک شد. بقیه شون خوبن شکر خدا، فقط این هنوز چروک مونده چیکار کنم شاداب شه.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۹
در پاسخ به  مهسا

سلام، در اثر تشنگی کشیدن چروک شده فاصله ابیاریتون زیادهست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وگلدان رو بچرخونید تا سدوم مورگانیوم کمی در قسمت سایه باشه بمرور زمان ابیاری منظم انجام بشه بهبود پیدا میکنه.

امیر
امیر
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۴

سلام خسته نباشید اسم این ساکولنت من چیست و برگ های پایینی متمایل به سبز کمرنگ شدن مشکلشون چیست اگه مشکل داشتند بگید ممنون
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون، سدوم غوره ای هست مشکلی خاصی نداره فقط مقداری کمبود نور داره، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، زرد شدن برگهای پایینی دراثر تغییر محیط نگهداری میتونه باشه بعد ازاینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

محمد
محمد
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۲

سلام.
یک ساکولنت سدوم دارم ولی نمیدونم چه گونه ای از گل نازه!
شما میتونید منو در این باره راهنمایی کنید و بگید که چه گونه ای از سدوم رو دارم؟
این هم تصاویرش:
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰
در پاسخ به  محمد

سلام، سدوم آدولفی هست، کمبودنور داره بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

محمد
محمد
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از راهنماییتون.
این گلدان رو من در یک اتاق و در مقابل یک پنجره جنوبی نگهداری میکنم که از ظهر تا غروب آفتاب نور خیلی زیادی وارد اتاق میشه و اتاق بسیار روشنه.
البته نور مستقیم خورشید به گل نمی تابد، ولی به طور کلی گیاه در محیط پرنوری نگهداری میشود…
با این شرایط آیا باید جای گلدان را عوض کنم؟ آیا نور مستقیم لازم است؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  محمد

ممنون از شما،ساکولنتها برای اینکه رشد بهتری داشته باشند باید نور زیادی دریافت کنند احتمالا ساعت دریافت نور کم هست که گیاهتون علفی رشد کرده،حداقل باید روزانه ۶الی۸ ساعت نور کافی دریافت کنند. میتونید کمی نزدیک پنجره بگذارید تا نور کافی دریافت کنه حتما نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشه.

محمد
محمد
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 1

بازم ممنون. ببخشید هی مزاحم میشم؛ یه سوال دیگه:
میتونم این ساقه نخراشدیده بیریخت بلند شده که روزی نیم سانت رشد میکنه رو کوتاه کنم؟؟!! مشکلی براش پیش نمیاد؟
الآن برای این کار وقت مناسبی هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۱
در پاسخ به  محمد

ممنون از شما،بله میتونید از انتها کات کنید وبه دو قسمت یا بیشتر تقسیم کنید ومجدد ریشه دار کنید بله الان فصل مناسبی برای این کار هست.

تدینی
تدینی
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۳

سلام گیاه سدوم من تا زمانی که تو حیاط بود خیلی خوب بود ولی الان که هوا سرد شده از ترس سرما آوردم داخل.داخل راهرو گذاشتم ولی محیط خیلی پرنوری نیست.ریزش برگ گرفته چی کار کنم انتقالش بدم به حیاط.در ضمن داخل خونه محیط جوریه که آفتاب پشت پنجره را خیلی ضعیف دارم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
در پاسخ به  تدینی

سلام، میتونید در حیاط نگهداری کنید ولی برای محافظت از یخ زدگی گیاه رو کاور کنید.

پارمیس
پارمیس
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴

سلام من این گیاه رو دارم توی اتاقم هست میخواستم بدونم مشکلی هست صب ها جاشو تغییرم بدم بزارم جایی که نور بیشتری هست بعد چند ساعت دوباره بزارم تو اتاق یا جا به جایی براشون خوب نیست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵
در پاسخ به  پارمیس

سلام، جابجایی مکرر برای گیاهان خوب نیست در جای ثابتی که نور، دما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید.

آرمین آرازش
آرمین آرازش
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۲

سلام و خسته نباشید
ممنون از اطلاعات خوب و سایت حرفه ای.
اسم این ساکلونت منو لطف میکنید و‌شرایط نگهداری؟ یعنی از اون دسته از ارقامی هست که نیاز به آب و دمای کم دارد یا زیاد؟
http://uupload.ir/files/z2v1_dcde2660-d622-4a91-994d-93c3c39fd3a2.jpeg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  آرمین آرازش

سلام، ممنون از شما، اسم این نوع سدوم Goldmoss، گلدموس یا خزه طلایی هست، شرایط نگهداری مثل سایر سدومهاست، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط نگهداری، مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید.

mmd.h
mmd.h
۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱

سلام برای خاک سدوم غوره ای میشه بصورت کامل از ماسه استفاده کرد?

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۹
در پاسخ به  mmd.h

سلام، بهتر هست پیت ماس وورمی کمپوست هم ترکیب کنید.

مرضیه
مرضیه
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

سلام وقت بخیر من گیاه سدوم رو دو ماهه که خریدم محل نگهداریش با فاصله نیم متری از پنجره شرقیه خونه است و صبح ها نور غیر مستقیم دریافت میکنه و هفته ای یکبار هم آبیاریش میکنم و خاکش هم خاک مخصوص کاکتوسه. ولی از اون موقعی که خریدم خیل کند رشد کرده و علفی و دراز شده.چکار کنم رشد کنه؟ فکر میکنم داره از بین میره.یه نفربهم گفت مه پاشی کنم که رطوبت دریافت کنه. ولی من انجام ندادم. لطفا راهنماییم کنید. ممنون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۱
در پاسخ به  مرضیه

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

بهروز
بهروز
۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۶

درود و پیش پیش ممنون از کمکتون
حدودا ۱۰ روزه این گلدون رو دارم
رو میز کارم کنار پنجره ولی بدون نور مستقیم خورشید
دو سه روزه برگاش نرم شده و چروک خورده
مشکل چیه؟

http://s6.picofile.com/file/8389779542/IMG_20200301_195220.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۵
در پاسخ به  بهروز

سلام، ممنون از شما، چروک شدن برگها بدلیل تنش تغییر محیط نگهداری میتونه باشه،بمرور زمان برگهای پایینی زرد وخشک میشن بعد از خشک شدن جدا کنید، ساقه نزدیک به خاک سیاه هست با دوانگشت بررسی کنید ببینید اون قسمت سیاه، نرم نشده اگر نرم شده وموقع فشار دو انگشت اب خارج میشه از همون قسمت کات کنید ومجدد داخل خاک بکارید. کمبود نور هم داره میتونید بعد از ریشه زنی بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

بهروز
بهروز
۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۴
در پاسخ به  بهروز

ممنونم از جواب کاملتون :)‌ نه… ساقه محکمه فقط انگار جای برگایی که افتاده سیاه شده…

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹
در پاسخ به  بهروز

قسمتهایی که سیاه شدن رو بررسی کنید اگر حالت نرم وابدار داشتند کات کنید.

سیما
سیما
۲۷ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۸

سلام
واقعا سایتتون خیلی باحاله
من چن تا از ساکولنت هام رو تو سایت پیدا کردم ولی این یکی نبود
لطفا بگید اسمش چیه؟؟
http://uupload.ir/files/sygn_۲۰۱۹۱۱۱۸_۱۷۵۳۱۰.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۵
در پاسخ به  سیما

سلام، سدوم ناز یا سدوم مورگانیوم هست.

سحر
سحر
۱۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۴

سلام ببخشید از اینکه سوالاتم زیاده ….. اخه تا حالا سایتی ندیدم که مثل شما درست و سریع پاسخگویی کنند و
در کل ببخشید .
من یه سدوم غوره ای دارم … که برگاش خیلی شل ولی برگاش سبز هستن و زرد نشدن .
خاکش کود گلخانه هستش .. ابیاری هفته ای دوبار .. نورش هم جوریه که سایه میشه بعد خورشید بهش میتابه .
شمال هم هستش که طبیعتا رطوبت خوبی داره .
میخواستم دلیل پایدار نبودن برگ هاش رو بفرمایید .

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۹
در پاسخ به  سحر

سلام، ممنون از توجه شما ،در خدمتتون هستیم. خاک نامناسب یا ابیاری بیش از اندازه ویا نبود زهکش مناسب میتونه منجر به سست وشل شدن برگها بشه که بهتر هست این موارد رو چک کنید، ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،میتونید برای راهنمایی کامل عکس واضح از گیاه بفرستید.

سحر
سحر
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۷

سلام خسته نباشید
لطفا اسم گیاه و شرایط نگه داریش رو بفرمایید .
ممنون .http://uupload.ir/files/p2yb_photo_2019-09-08_14-09-40.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  سحر

سلام، ممنون، اچینوپسیس هست،برای اموزش نگهداری پیشنهاد میکنم مقاله نگهداری از این نوع کاکتوس رو مطالعه بفرمایید، برای مطالعه این مقاله روی نوشته کلیک کنید.

سحر
سحر
۱۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۲

سلام خسته نباشید و وقت بخیر .
ببخشید میشه اسم این گیاه رو بفرمایید ؟؟؟؟
http://uupload.ir/files/4i9p_64777719_1260757554087439_2675853905026259386_n.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۷
در پاسخ به  سحر

سلام، ممنون، کراسولا پرفوراتا هست.

زهرا
زهرا
۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۴

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۷:۱۱
در پاسخ به  زهرا

ابیاری رو کم کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، زهکش رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه، مقدار جزیی افتاب سوختگی داره که بمرور زمان که رشد کنه برگهای جدید سالم خواهند بود.

زهرا
زهرا
۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶

سلام. ممنون از سایت خوبتون
من یه سدوم عروسکی یه هفته پیش خریدم. سه شاخه داره که یکیش همون موقع هم یه کم زرد بود الان همشون یه ذره رو به زردی میره سبزیشون. فروشنده گفت برای نور آفتاب هست. این تغییر رنگ طبیعی هست؟
آبیاری هر سه روز یه بار. فقط یه بار به مدت ۱ ساعت آفتاب مستقیم از پشت پنجره خورد. بعد ازون فقط نور از پشت پرده خورده بهش.

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۱
در پاسخ به  زهرا

سلام، ابیاریتون زیاد هست خاکش هر وقت خشک شد ابیاری کنید،از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۱۹ تیر, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۷

http://uupload.ir/files/zpxt_20190707_120544.jpg

من یه سدوم مورگانیوم دارم، هفته ای یکبار آب میدم بهش. پشت پنجره ست و نور خوبی دریافت میکنه مخصوصا صبح ها.
چند وقته برگهاش از وسط ساقه شروع به چروکیدن و خشک شدن، کردن و من واقعا علتشو نمیدونم! و اینکه رنگ ساقه درقسمتهایی از گیاه تیره ست. این طبیعیه یا نه؟
لازمه که گلدان رو عوض کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ تیر, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۱
در پاسخ به  فاطمه

سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره،ورشد علفی کرده،چروک شدن برگهای یک قسمت دلیلش تماس با نور مستقیم یا دمای زیادویا تماس با باد کولر میتونه باشه که ساقه هم تغییر رنگ داده،میتونید از همون قسمت کات کنید وقلمه بگیرید،با برگ هم تکثیر میشه.

فاطمه
فاطمه
۱۹ تیر, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۵
فاطمه
فاطمه
۱۶ تیر, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۴

سلام روزبخیر
من یه سدوم مورگانیوم دارم، هفته ای یکبار آب میدم بهش. پشت پنجره ست و نور خوبی دریافت میکنه مخصوصا صبح ها.
چند وقته برگهاش از وسط ساقه شروع به چروکیدن و خشک شدن، کردن و من واقعا علتشو نمیدونم! و اینکه رنگ ساقه درقسمتهایی از گیاه تیره ست. این طبیعیه یا نه؟
لازمه که گلدان رو عوض کنم؟
ممنون میشم پاسخ بدین

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۶
در پاسخ به  فاطمه

سلام، از گیاه عکس واضح بدون نور فلش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک گیاه رو هم بفرمایید.

مائده عزیزی
مائده عزیزی
۲۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷

من یه سدوم موگانیوم دارم که اول از ساقه سیاه شد و شکست بعد من قسمت خراب شده رو کندم و گذاشتمش توی گلدون حالا برگ هاش پیر شدن و دستم بهشون بخوره میشکنن توی افتاب گذاشتمش و هر یک روز و نیم کمی آب بهش میدم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۳
در پاسخ به  مائده عزیزی

تا قسمتی که سیاه شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید،بعد از کاشت در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده وریشه بزنه، وقتی گیاه ریشه نداره جلوی نور مستقیم بگذارید گیاه از بین میره. تا زمان رشد خاک رو با اسپری اب روزانه مرطوب نگهدارید، بعد از شروع به رشد بجای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

تارا
تارا
۶ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۳

سلام برگ های سدوم من هی لاغر میشن و خشک میشن و حالت گوشتی شون از دست میدن چکار باید بکنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱
در پاسخ به  تارا

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

فرحان
فرحان
۱۸ اسفند, ۱۳۹۷ ۲۳:۲۸

درود… سدوم بنده یه مدت کم بهش آب دادم و متوجه شدم با یک لمس همه برگ هاش میریزه.. برای همین کنار پنجره گذاشتم و آبیاری کرد همه چیز هم رعایت شده زهکشی و… اما دیدم بدتر یه جای رشد داره از پایین سیاه میشه و میگنده!!! برگ های جدا شده هم بعد چن روز گذاشتم روی خاک تا ریشه بدن اما اونها هم چروک و سیاه شدن و گندیدن!!! دما مطلوبه نور هم غیر مستقیم! آب هم فقط هنگام خشکی دادم! قارچ کش هم زدم خاک کامل پیتماس ضد عفونی هستش!. . چیکارش باید بکنم این گیاه لوس رو…

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اسفند, ۱۳۹۷ ۰۸:۰۷
در پاسخ به  فرحان

سلام، ریشه های گیاه رو چک کنید احتمالا خود گیاه بیماری قارچی گرفته، از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید وداخل محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک ضدعفونی وخشک شده بکارید ،برای قلمه برگ هم به همین صورت ادامه بدید بعد از ضدعفونی شدن برگها دو الی سه روز به برگها استراحت بدید تا قسمت جدا شده پینه ببنده بعد بکارید.

mehrab
mehrab
۱۵ دی, ۱۳۹۷ ۰۰:۱۹

بله همینطوره کامل آبیاری می‌کنم. مشکل اصلیم هم شل شدن و چروکیده شدن و افتادن برگ‌هاست.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ دی, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۴
در پاسخ به  mehrab

اگر برگهای پایینی فقط این مشکل رو دارند طبیعی هست برگها بمروز زمان پیر شده واز بین میرند. ولی اگر برگهای بالایی وجوان هم به این صورت چروک وشل میشن بهتر هست ریشه گیاه رو چک کنید. احتمالش هست که در اثر ابیاری زیاد ریشه پوسیده باشه.

mehrab
mehrab
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۲۳:۱۵

ترکیب خاکش دقیقا اینطوره ؛ ماسه شسته ، کود دامی ، خاک برگ ، پرلیت و ذغال. احتمالش هست که محیط خشک باشه که آب زود تبخیر میشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ دی, ۱۳۹۷ ۱۴:۰۰
در پاسخ به  mehrab

بله احتمالش هست،بهتر هست ابیاری رو بطوری انجام بدید که مقداری اب از کف گلدون بیرون بیاد تا مطمعن بشید که کل خاک کامل خیس شده.

mehrab
mehrab
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۲۱

خاک ساکونت و کاکتوسه فکرکنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۹:۱۱
در پاسخ به  mehrab

اگر خاک مخصوص ساکولنت باشه بعد از ابیاری کامل ۷_۱۰ روز زمان میبره تا خاک کامل خشک بشه،احتمالا خاکش کوکوپیت هست، کوکوپیت برای این که اب رو کامل جذب کنه باید گلدان رو داخل ظرف حاوی اب بمدت ۱۵_۲۰ دقیقه بگذارید تا کامل اب رو جذب کنه یا اینکه دمای نگهداری گیاه خیلی بالاست که در عرض دو روز خاک خشک میشه. برای نگهداری از گیاه وترکیب خاک مناسب این گیاه پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو کامل مطالعه بفرمایید.

mehrab
mehrab
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۴:۳۰

سلام وقتتون بخیر. من یه سدوم نوسبا مریانوم خریدم. برگ های پایینی گیاه نرم و چروکیده شدند دلیل چی میتونه باشه؟ و اینکه خاک گیاه خیلی سبکه آبیاری کامل که میکنم دو روز بعد خاک خشکه! به این زودی اب بدم ؟ یا منتظر بمونم تقریبا ۷ ۸ روز بگذره بعد آبیاری کنم؟ جلوی پنجره جنوبی هم هست.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰
در پاسخ به  mehrab

سلام. ترکیب خاکش رو میدونید؟

کیانا
کیانا
۱۸ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۱۵

سلام من این سدوم رو پارسال خریدم برگ هاش سبز روشن بود و نوک برگ هاش قرمز خیلی هم زیبا بود ولی بعد که آوردمس خونه و گذاشتم کنار پنجره ی جنوبی سبز تیره شد کلا و رشد علفی داشت . تو تابستون هم بردمش تو حیاط و نور میتقیم بهش دادم ولی باز هم برگاش سبز تیره مونده . چیکار میتونم بکنم که برگاش به رنگ اصلیش بشه . من تو گیلان زندگی میکنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۳۰
در پاسخ به  کیانا

سلام. جای خنک وپرنوری قرار بدید این نوع سدم هوای گرم دوست نداره دما بین ۱۵_۱۰ درجه باشه نوک برگهاش مجدد قرمز رنگ میشه.

دریا
دریا
۶ مرداد, ۱۳۹۷ ۰۲:۳۸

سلام سدوم من حدود سه هفته اس ک متوجه شدم ریشه هاش کامل از بین میره و روی سطح گلدان میافته هربار ک این اتفاق میافته من ریشه گندیده رو جدا میکنم و دوباره از نو میکارم اما دوباره بعد از ی هفته میافته ضمنا برگاش پلاسیده شده ممنون میشم علتشو برام توضیح بدین.سپاس

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ مرداد, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  دریا

سلام. لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما ضدعفونی کنید. احتمالا یا ابیاریتون زیاد هست ویا خاک الوده هست بهتره خاک رو هم استریل کنید. وقلمه رو در جای خنک ونیمه سایه بعد از کاشت بمدت یک هفته نگهداری کنید شروع به رشد که کرد به جای پرنوری انتقال بدید.

میلاد
میلاد
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۷:۲۹

سدوم من یه مدت ضعیف شد برگاش ریخت حالا حالش خوبه فقط یه مسئله هست ، اون قسمت هایی که برگاش ریخت تو تنه ش که تو هواست از همونجاها که برگاش ریخته یه تار های نازکی شبیه ریشه زده بیرون ، روی هوا ، بلندم شدم ، اینا چی هستن؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  میلاد

سلام.ریشه های هوایی هستند رطوبت محیط زیاد باشه گیاه ریشه های هوایی تولید میکنه میتونید ریشه هارو با احتیاط جدا کنید مشکلی پیش نمیاد یا گیاه رو از قسمتی که ریشه هوایی زده کات کنید ودر خاک جدید بکارید.

زیبا
زیبا
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۲

بلند و نازک شدن این گیاه به علت خاک غنی هستش؟ یا کمبود نور؟
گیاه من خیلی نازک شده و فاصله ی برگاش زیاد شده.