معرفی گیاه پپرومیا

معرفی گیاه پپرومیا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معرفی گیاه پپرومیا با نام علمی Peperomia دارای بیش از ۱۰۰۰ گونه از گیاهان همیشه سبز است و متعلق به خانواده پیپراسه است. برخی از گونه‌ها به صورت بالارونده و برخی دیگر به صورت اپی فیت (روی گیاهان دیگر) رشد می‌نماید. برخی گونه‌ها برگ‌های زیبایی دارند و گیاهان ایده آلی برای آپارتمان و درون ساختمان هستند. گیاهان پپرومیا گل‌های نمایشی و بزرگی ندارند.

 


مناطق طبیعی آن آمریکای جنوبی و نواحی گرم و مرطوب است. این گیاه به صورت گسترده و پخش رشد نموده و به ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. گلدهی آن از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر پاییز ادامه می‌یابد.

peperomia graveolens
peperomia graveolens

گیاهان پپرومیا معمولاً ریشه‌های سطحی و کوچک دارند و اصولاً در مناطق بومی خود غالباً به صورت اپی فیت رشد می‌نمایند.

آنها در گلدان‌های کوچک بهتر رشد می‌ کنند. گیاه را در بهار و تابستان آبیاری منظمی نموده اما در پاییز و زمستان آبیاری را کم نمایید. به طوری که خاک گلدان مرطوب یا نیمه خشک باشد. گلدان را در زمستان در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

در آبیاری مراقب باشید تا آب زیاد به آن داده نشود. بین آبیاری‌ها اجازه دهید تا خاک گلدان نسبتاً خشک شود. اما در بهار و تابستان گیاه را مرطوب نگهدارید و هر روز یک یا دو بار برگ‌های آن را اسپری نمایید. نور کافی برای گیاه تأمین نمایید.

شما می‌توانید گلدان را پشت پنجره قرار داده تا از نور بیشتری برخوردار شود. اما از نور مستقیم به خصوص در ماه‌های بهار و تابستان دور نگهدارید. هر سال در بهار گلدان و خاک را تعویض نمایید. در بهار و تابستان و پاییز کود ١٨/١٨/١٨ هر بیست روز یکبار بدهید.

 

تکثیر گیاه پپرومیا:
معمولاً از طریق قلمه زدن صورت می‌گیرد. از برگ‌ها نیز می‌توان به عنوان قلمه استفاده نمود. برگ‌های بالغ را که هنوز شاداب هستند قطع نموده آنها را در کوکوپیت بکارید پس از ریشه زایی آنها را به گلدان‌های کوچک محتوی پرلیت و پیتماس ۵٠/۵٠ بکارید.

 

پپرومیا معمولاً عاری از آفات گیاهی است. اما ممکن است درنتیجه عدم شرایط مناسب رشد لکه‌هایی در سطح برگ‌ها ظاهر شده و از زیبایی آنها بکاهد. گاه بیماری‌های قارچی و باکتریایی ممکن است به آنها آسیب برساند. اما با پیشگیری می تونید از آسیب دیدن این گیاه جلوگیری نمایید.

Peperomia griseoargentea
Peperomia griseoargentea

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
31 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
نسرین
نسرین
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۴

سلام گیاه گل قاشقی با گل قرمز دارم شاخه ای ازش گل داده و حالا خمیده سده …میتونم شاخه رو ببرم و بکارم جدا؟ برمیده یا پژمرده میسه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
در پاسخ به  نسرین

سلام، احتمالا وجود گل روی شاخه سنگینی کرده فعلا چون روی گل هست بهتر هست جدا نکنید چون گلها از بین میرند براش یک تکیه گاه بگذارید تا راست بایسته بعد از اتمام گلدهی میتونید قلمه بگیرید وتکثیر کنید.

MAM
MAM
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۷

سلام یک قلمه گل قاشقی داشتم امروز خاکشو عوض کردم تا قبل عوض کردن خاک شاداب بود اما بلافاصله بعد عوض کردن خاک گیاه خودشو انداخته!!
دیگه این از شک رده بنظرم
کلا ساقش ژله ای شده!
قبلا ساقش سفت بود
الان چی کار کنم درست بشه؟؟؟
لطفا جواب بدید?

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰
در پاسخ به  MAM

سلام، تا قسمتی که ساقه نرم شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به اوندسالم برسید ومجدد بکارید تا ریشه دار بشه.

مهین
مهین
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲

comment image
سلام و سال نو میهن کاکتوس خیلی مبارک باشه
این گیاه من پپرومیا یا قاشقی نمیدونم کدومه ؟!
و اینکه برگاش حالا نرم و چروکیده به خودش گرفته
نمیدونم علت از چی میتونه باشه؟؟
سعی میکنم تمام گیاهایی که دارم سطح خاک خشک بشه بعد آب بدم
نور فیلتر شده میگیره و گلدونش بنظرم کوچیکه براش باید تعویض کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۰
در پاسخ به  مهین

سلام، سال نو شما هم مبارک، Kalanchoe blossfeldiana کالانکوئه بلوسفلدیانا هست،احتمالش هست که ریشه ها متراکم شده باشند وبرای همین بی حال هست، دما رو هم چک کنید دمای زیاو وکمبود رطوبت محیط هم میتونه باعث این مشکل باشه میتونید گلدانش رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید، لکه های روی برگ در عکس پایینی بدلیل موندن اب بمدت طولانی روی برگ باعث این مشکل میشه.

محمد
محمد
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳

سلام . ببخشید این چه گیاهی است .

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۷
در پاسخ به  محمد

سلام، پیچک سوئدی یا گل اشرافی با اسم علمی Plectranthus australis (پلکترانتوس استرالیس) هست.

محمد
محمد
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون

yoones
yoones
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۲

سلام دوست عزیز خوب هستید من یک گلدان گیاه قاشقی دو ساله دارم که برگ های تازه که داده داره میرزه بعضی از برگ هاش سیاه میشه می‌ریزه و و بقیه هم خشک میشه نوک برگش می‌ریزه ممکنه چون گل زیاد داده این مشکل برایش پیش امده بعد یک چیز دیگر روی کاکتوس های اپونتیام در کنار جوانه هاش پر مورچه میشه این نشانه چیست ممنون از پاسخگویی شما

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  yoones

سلام، شرایط نگهداری هردو گیاه رو بفرمایید واز هردو گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

P
P
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵

سلام خسته نباشید. من یک پپرومیا سبز چروک دارم. کنار پنجره جنویه هر سه چهار روز یک بار آب میدم. براش جزیره هم درست کردم .دمبرگ هاش خیلی ترد شدن. دست بزنی میفتن. میخواستم ببینم علت چیه ممنون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۳
در پاسخ به  P

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محبوب
محبوب
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۷

سلام پپرومیا قاشقی ابلق نزدیک به یک ماه میشه خریدم روز اول هم این لکه ها رو داشت ولی فقط دقیق یادم نیست همینقدر بود یه بیشتر شدن میخواستم بدونم دلیلش آفت هستش
جلوی درب بالکن جنوبی نگهداری می‌کنم و هفته ای یکبار آب یاری کود هم یکبار بهش دادم توی این مدت
http://uupload.ir/files/u87f_8369961a-1d11-40a8-ba96-b252a34f7d2e.jpeg

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۱
در پاسخ به  محبوب

سلام، بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست،لکه ها رو بمدت یک هفته تحت نظر داشته باشید اگر لکه ها بزرگتر شدند اطلاع بدید، برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید وگیاه رو از تماس با پنجره سرد ودمای پایین محافظت کنید.

محبوب
محبوب
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۵

ممنون از راهنماییتون
همین پپرومیا قبلا از حسن یوسف که داشتم شپشک آرد آلود گرفت با آب الکل مایع ظرف شویی و گوش پاک من چندبار پاکش کردم امروز باز متوجه یدونه شپشک آرد آلود شدم میترسم پپرومیا هم مثل حسن یوسف از دست بره

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  محبوب

ممنون از شما، حذف فیزیکی کنید وگیاه رو تحت نظر داشته باشید مورد مشکوکی بود با محلولی که درست کردید شستشو بدید.

محبوب
محبوب
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۲

سلام پپرومیا قاشقی ابلق دور قرمز فرموده بودید عکس ارسال کنم این لینک عکس
http://uupload.ir/files/x7hw_b4e3a4c5-aafc-4aa4-8249-054700a67ca1.jpeg
هفته ای یکبار آبدهی و پشت درب بالکن جنوبی قرار دادم حدودا دو سه ساعتی آفتاب میخوره و دو هفته یکبار از یه کود آماده و رقیق شده استفاده می‌کنم خیلی وقته که برگ‌هاش بصورت جوانه باقی ماندند ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۸
در پاسخ به  محبوب

سلام، دمای نگهداری کم باشه رشد گیاه متوقف میشه دما رو چک کنید سه شاخه کوچک شاخه گلدهنده هستند،بهتر هست ابیاری روکم وکوددهی رو فعلا قطع کنید تا گلهاش باز بشه. بعد از اتمام گلدهی کوددهی رو مجدد میتونید شروع کنید.

محبوب
محبوب
۲۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴

سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
من یه پپرومیا قاشقی ابلق دور قرمز دارم که الان نزدیک به یک ماه برگ‌های جدیدش از اون غلاف سیاه رنگش میان بیرون ولی باز نمیشن کل برگ‌های جدیدش اینجوری شدن و لوله ای میمونن باز نمیشن علتش چی میتونه باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۹
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

B A R
B A R
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۷

سلام دوست عزیز من یک گیاه قاشقی ۲ساله دارم روی تنش چند تا جوانه قرمز زده این گیاه قبلا گل داشت ولی خشک شد میخواهم بدونم این جوونه ها گل هستند یا نیستند

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  B A R

سلام، از گیاه وقسمتهایی که جوانه زده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

حامد
حامد
۱۳ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱

سلام
وقت بخیر
آیا برگ بیدی هم از این خانواده است ؟
من یه برگ بیدی دارم که رشدش خوبه اما ساقه هاش از هم خیلی جدا هستند و برگهای نزدیک به خاک خشک شدن، ظاهرش اصا زیبا نیست، ممنون میشم راهنماییم کنید.
این هم عکسهاش :
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴
در پاسخ به  حامد

سلام، بله برگ بیدی زبرینا از خانوادهTradescantia albiflora هست،این نوع بخاطر رگه های بنفشی که داره به نور زیادی احتیاج داره نورش کم باشه برگها سبز میشن گیاهتون کمبود نور داره به همین علت رنگ برگها وفاصله برگها کمتر شده، به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید زیبا میشه.

مشتاق
مشتاق
۱۸ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۲

سلام
روزتون بخیر
یه سوال من گل قاشقی لب ماتیکی دارم که امروز متوجه شدم که جوونه ش سیاه شده
من هفته ای یه بار بهش اب میدم البته وقتی خاکش خشک میشه و برای نور هم پشت پنجره جنوبی گذاشتمش.
علت این سیاه شدن چیه؟ ایا قارچی شده یا مشکل از چیز دیگه س؟

http://uupload.ir/files/vxfb_20190809_134942.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷
در پاسخ به  مشتاق

سلام، روز بخیر، ضربه فیزیکی میتونه باعث این مشکل شده باشه،گیاه سالم هست ومشکلی نداره. قسمتی که سیاه شده رو جدا کنید گیاه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه،مقداری کمبود نور داره بجای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

رضایی
رضایی
۱۱ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۱۷

با سلام قلمه پپرومیا نیاز به کاور داره یا نه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۲۰
در پاسخ به  رضایی

سلام، نه نیازی به کاور نیست خاک رو مرطوب نگهدارید کافی هست.

وحدت
وحدت
۲۹ دی, ۱۳۹۷ ۰۲:۵۷

سلام و خسته نباشید به شما کارشناسان میهن کاکتوس میخاستم روش تکثیر پپرومیا گراولنس رو بدونم چون از طریق برگ هرچی تلاش کردم ریشه دار نشد رو خاک ممنون میشم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ دی, ۱۳۹۷ ۱۹:۳۷
در پاسخ به  وحدت

سلام. ممنون ازشما، تکثیر انواع پپرومیا از طریق قلمه برگ ویا تقسیم بوته مادری هست. قلمه برگ رو باید داخل ترکیب کوکوپیت وپرلیت کشت کنید وسطح خاک رو مرطوب نگه دارید تا برگها ریشه وجوانه بزنند.