معرفی گیاه یوکا

معرفی گیاه یوکا
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

معرفی گیاه یوکا : یوکا گیاهی مقاوم و همیشه سبز می‌باشد با برگ‌های شمشیری شکل دارای گل‌های کرمی رنگ که بومی آمریکای شمالی و مرکزی می‌باشد در ایران به گل زنگوله‌ای نیز معروف می باشد.

پرورش آن ساده بوده و به راحتی در گلدان و بیرون از خانه می‌توان پرورش داد. نام علمی یوکا  yucca  می‌باشد. در این مقاله به آمورش نگهداری و تکثیر گل یوکا می‌پردازیم.

شرایط نگهداری یوکا: 

آبیاری: این گیاه تا حدودی به خشکی مقاوم است اما خشکی کشیدن بیش از اندازه و عدم آبیاری به موقع گیاه منجر به سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود، البته کیفیت آب نیز در بروز چنین مشکلی (سوختن نوک و حاشیه برگ) نقش دارد زیرا استفاده از آب‌های حاوی فلوراید نیز چنین مشکلی را ایجاد می‌کند.یوکا به آبیاری زیاد و خیس و غرقابی بودن بستر کاشت بسیار حساس است و این مسئله احتمال بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به سیاه شدن برگ‌ها شود بنابراین زمانی که سطح بستر گلدان تا عمق حدود ۲-۳ سانت خشک شد گیاه را آب دهید.هنگامی که نور کم است بخصوص در فصل پاییز و زمستان برای جلوگیری از شیوع پوسیدگی ساقه و ریشه بگذارید حدود ۷۰% خاک گلدان خشک شود بعد آبیاری کنید. یوکا به خشکی هوا مقاوم است با این حال در روزهای گرم تابستان غبار پاشی روزانه به شادابی آن کمک می‌کند.

نور: روزانه حداقل به ۳ ساعت نور کامل نیاز دارد و بیش از این نیز به رشد گیاه کمک می‌کند، محیط سایه را برای مدت کوتاهی تحمل می‌کند اما به تدریج برگ‌های پایین زرد شده و می‌ریزد اگر گیاه شما مدتی در محیط کم نور بوده و قصد دارید آن را به محیطی پرنور ببرید این کار را به تدریج انجام دهید در غیر این صورت ممکن است که در ناحیه پشت برگ‌ها نواحی سفید رنگی تشکیل شود.با اینکه یوکا نور دوست است اما نور شدید در ظهرهای گرم تابستان موجب پریدگی رنگ برگ‌ها و سوختگی آنان می‌شود.

خاک: به خاکی سبک با زهکش خوب نیاز دارد تا آب اضافی محیط اطراف ریشه خارج شود، بنابراین کاربرد شن در ترکیب بستر کاشت این گیاه بسیار کمک می‌کند. میتوان برای ترکیب از دو قسمت شن +سه قسمت پیت ماس استفاده کرد، کمبود عناصر غذایی موجب کاهش رشد. ریز ماندن برگ‌های جوان و رنگ پریدگی آنان می‌شود در طی فصل رشد می‌توان ماهی یک‌بار با کودهای کامل نظیر ۲۰٫۲۰٫۲۰ آن را کود دهی کرد.یوکا گیاهی کند رشد است و لازم نیست هر سال گلدان را عوض کنید زمانی که ریشه از منافذ انتهایی یا سطح رویی خاک بیرون زد زمان تعویض گلدان است که در بهار باید انجام شود، اگر گلدان بیش از اندازه بزرگ و سنگین است و خاک بستر مواد غذایی را از دست داده می‌توان خاک سطحی آن را با خاکی جدید و غنی تعویض کرد.

توجه کنید که در زمان تعویض، گلدان را بیش از اندازه بزرگ برای گیاه انتخاب نکنید در غیر این صورت گیاه بعد از مدتی خود را خواهد انداخت.

گیاه یوکا
گیاه یوکا

 

آفات و بیماری: 
لکه برگی یکی از بیماری‌های قارچی است که البته عوامل قارچی مختلفی باعث ان می‌شود و در طی ان زخم‌هایی بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شود، اما بر اساس نوع قارچ ممکن است رنگ زخم‌ها متفاوت باشد مثلاً قارچ coniotyrium موجب بروز زخم‌هایی زرد رنگ به‌اندازه ۲ میلی‌متر بر روی برگ بخصوص برگ‌های مسن‌تر گیاه می‌شود، زخم‌ها به تدریج بزرگ و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و معمولاً بر روی سطح رویین برگ تشکیل می‌شوند، گاهی هاله زرد رنگ نیز در اطراف لکه‌های قهوه‌ای رنگ شکل می‌گیرند سرعت شیوع این لکه‌ها از برگی به برگ دیگر نسبتاً زیاد است.لکه‌های زرد با مایه نارنجی رنگ عاملش بیماری قارچی است که هاله‌ای با رنگ تیره‌ تر ان را احاطه کرده است لکه‌ها می‌توانند به قطر حدود نیم سانت و به رنگ کرم الی قهوه‌ای رنگ باشند.لکه‌های به رنگ خاکستری و حاشیه قهوه‌ای بخصوص که در نوک و حاشیه برگ‌ها ایجاد می‌شود، عاملش قارچ cytosporina است و به تدریج موجب زوال و از بین رفتن برگ می‌شود مکان‌هایی با تهویه نامناسب هوا و خیس شدن برگسار در زمان آبیاری از جمله دلایل شیوع این بیماری است.

پوسیدگی ساقه: فوزاریوم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های یوکا بخصوص قلمه‌های این گیاه است که موجب پوسیدگی ساقه، قسمت پایین گیاه، پژمردگی و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

سوختگی جنوبی: به تمامی قسمت‌های گیاه بخصوص ساقه حمله می‌کند و موجب پوسیدن و از بین رفتن آنان می‌شود، استفاده از بسترهای کشت ضد عفونی شده،عدم خیس شدن برگسار حین آبیاری، عدم خیس و غرقابی شدن بستر کاشت و در نهایت به‌کارگیری قارچکش‌های مناسب از جمله راهکارهای مبارزه با بیماری قارچی است.

از آفات این گیاه می‌توان به شپشک آرد آلود اشاره کرد که در زیر برگ‌ها و بر روی ریشه گیاه فعالیت می‌کند و موجب رشد ضعیف، زردی برگسار و ریزش برگ‌ها می‌شود.

آفت دیگر یوکا تریپس است از شیره گیاه تغذیه می‌کند برگ‌ها چروکیده و بدشکل می‌شوند و لکه‌های خاکستری نقره‌ای بر روی برگ شکل می‌گیرد.

یوکا مبتلا به بیماری قارچی
یوکا مبتلا به بیماری قارچی

 

روش‌های تکثیر یوکا :

پاجوش: جداسازی پاجوش‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاه است.
پاجوش گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزومها گیاه مادری شروع به رشد کرده‌اند و می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا و به صورت مستقل کاشت زمان تعویض گلدان گیاه مادری بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش‌ها است، ابتدا گیاه مادری را از گلدان خود بیرون آورده سپس تا جایی که ممکن است باید خاک را از اطراف ریشه‌ها تمیز کرد برای این منظور می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید تا به خوبی خاک‌ها از روی ریشه‌ها پاک شوند سپس با وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده پاجوش‌ها را از منطقه طوقه گیاه مادری از ان جدا کنید.

توجه داشته باشید که هر پاجوش زمانی که ۴ برگ دارد مناسب جداسازی از گیاه مادری است.

 

قلمه گیری: تهیه قلمه از ساقه گیاه راه دیگر تکثیر یوکا است البته اگر قلمه را از نواحی جوان گیاه تهیه کنیم این نوع قلمه آسان‌تر از قلمه‌های که از قسمت پایین ساقه تهیه می‌شوند ریشه می‌دهد اندازه قلمه‌ها بین هشت تا ده سانت باشد اگر از قسمت ساقه که دارای برگ است برای قلمه گیری استفاده می‌کنید قبل از کاشت قلمه باید برگ‌های قسمت پایین را جدا کنید.
برای قلمه گیری از وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده استفاده کنید تا ساقه گیاه مادری آسیب نبیند برخی از پرورش دهندگان قلمه‌ها را ۴-۵ روز در مکان سرد و خشک و به دور از نور افتاب قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که این کار به ریشه زایی بهتر قلمه‌ها کمک می‌کند فرو بردن انتهای قلمه در هورمون‌های ریشه زایی به رشد و توسعه ریشه کمک می‌کند برای کاشت قلمه‌ها از محیطی سبک که رطوبت را به خوبی نگه دارد می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد بهترین محیط ریشه زایی قلمه‌ها شن است که مرتباً باید مرطوب نگه‌داشته شود ریشه زایی مناسب قلمه‌ها حتی ممکن است شش ماه طول بکشد.

تقسیم ریزوم: راه دیگر تکثیر یوکا تقسیم ریزومهای این گیاه به قطعات ۸ سانتی و کاشت آن در بستر شنی کم عمق است بستر کاشت را در محیطی گرم قرار دهید تا جوانه‌های موجود بر روی ریزومها رشد کرده و سر از خاک درآورند.

قلمه یوکا
قلمه یوکا

قلمه یوکا
جدا کردن پاجوش از جمله راه‌های تکثیر این گیاه است. 
گیاه جوان را از ناحیه‌ای که کمترین اتصال را به گیاه مادری دارد جدا کنید.

 

هرس یوکا :
این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد فقط باید برگ‌های زیرین و زرد یوکا مسن را از گیاه جدا کرد.

همچنین با جدا کردن برگ‌های زیرین یوکا و سرزنی می‌توان گیاهی ساقه بلند که در انتهای هر ساقه دسته‌ای برگ وجود دارد تربیت کرد.

هرس یوکا
هرس یوکا

یوکا در طبیعت در هوای خنک دو بار در سال به گل می‌رود یکی اردیبهشت و دیگری در پاییز.

پس از پایان اولین گلدهی باید ساقه گل دهنده را قطع کرد.
این گیاه در ایران و سایر مناطق غیر بومی بذر نخواهد داد زیرا در منطقه بومی خودش حشره‌ای به نام پرونووا زندگی می‌کند که توسط این حشره گرده افشانی صورت می‌گیرد به همین دلیل پراکنش این گیاه محدود و تکثیران با قلمه و تقسیم ریزوم صورت می‌گیرد.

 

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
54 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حسین
حسین
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۹

سلام.من گیاه یوکا رو چند ماهه گرقتم ولی رشدی ندیدم ازش.بیماری هم نگرفته .نه زرد شده نه قارچ زده.علتش چیه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۲
در پاسخ به  حسین

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فریبرز
فریبرز
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۶

سلام همین عکسی که خودتون در سایت استفاده کردید به عنوان بیماری یوکا با چه قارچ کشی درمان میشه و چطور؟

کارشناس 2
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۵
در پاسخ به  فریبرز

سلام، ابتدا باید برگهای الوده حذف بشه بعد با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب گیاه رو ابیاری وسمپاشی کنید.

سارا
سارا
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۶

سلام،یوکای من بعد نوک برگهاش سوختگی پیدا کرده .علتش چیه؟؟ گلدون رو کنار پنجره شمالی گذاشتم نور خوبی داره و هر ده روز یکبار بهش آب میدم و برگها و ساقه رو هفته ای دوبار آبپاشی میکنم.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵
در پاسخ به  سارا

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

منصوری
منصوری
۲۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۰

سلام.وقت بخیر.دو ماهی میشه یه یوکا گرفتم و خدا رو شکر سالمه.از همون اول که گرفتمش سرش رو زده بودن و سرش سیاه بود که فروشنده گفت سیاهیش بخاطر اینه که خودمون سرش رو سوزوندیم و روال یوکا همینطوره که بعد از زدن سرش باید سرش رو سوزوند.موقع خریدنش تو بازارگل از هر فروشنده ای که می پرسیدم این یوکاها که همه شون سرشون زده شده رشد می کنن و بزرگ میشن به مرور زمان؟ ولی هرکی یه چیزی می گفت.یکی میگفت نه ثابت می مونن یکی میگفت کم کم بزرگ میشن
وقتی خریدیمش از بغلهاش سه دسته برگ داشت که الان هم پرپشت‌تر شدن هم دو تا دسته برگ جدید هم درآورده.خواستم بدونم یوکای من قدش بلندتر میشه یا رشدش فقط همینجوره که از قسمت بالا و بغلهای بدنش برگ درمیاره؟ کلا میخوام بدونم راهی واسه بلندتر شدنش هست؟ یکی هم اینکه یوکاهایی که تو خونه تو گلدون نگه میداریم هم از پایین ممکنه پاجوش بزنن؟
بهترین خاک برای یوکا چه ترکیب خاکیه؟ اگه با درصد بگید ممنون میشم.و اینکه برای یوکایی که طول ساقه چوبیش دو وجبه(بدون درنظر گرفتن برگها) و قطرش دو بند انگشته تو گلدون چه سایزی باید کاشته شه؟

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۸
در پاسخ به  منصوری

سلام، ممنون، تنه ی اصلی که سرزنی شده رشد نمیکنه بمرور زمان فقط قطور میشه ولی تنه جوشهایی که میزنه اونا قد میکشن وبزرگ میشند، بعد از سرزنی برای اینکه اوند گیاه الوده به بیماری قارچی نشه قسمت بریده شده رو یا میسوزونند ویا روی قسمت بریده شده موم شمع ویا چسب پیوند میزنند تا اوند هوا نکشه و گیاه خشک نشه. چون چسب پیوند وموم شمع مقرون به صرفه نیست بیشتر سوزونده میشه، معمولا یوکاها بعد از سرزنی تنه جوش میزنند وبیشتر از بالای ساقه، از قسمت تنه که نزدیک خاک هست تنه جوش نمیزنند. خیلی به ندرت پیش میاد که از قسمت ریشه تنه جوش یا پاجوش بزنند، برای انتخاب گلدان، سایز گلدان دو الی سه سایز باید از حجم ریشه بزرگتر باشه، برای خاک میتوند از خاک متخلخلی استفاده کنید ،از ترکیب مساوی ماسه وخاک لوم و۵۰ درصد مواد الی مثل پیت ماس وترکیبی از کود دامی پوسیده شده.

منصوری
منصوری
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵

سلام.سپاس برای جوابهای کاملتون
منظور از تنه جوش هایی که گفتید قد میکشن و بلند میشن اینها هستن؟ برای تکثیر وقتی بخوام اینها رو از تنه یوکا قطع کنم باید از همین قسمت چوبی شده که به بدنه وصله ببرم؟برای اینکه قسمت زخم شده از بدنه یوکای مادر قارچی نشه فقط ضدقارچ اسپری کردن روش کافیه یا باید حتما چسب محافظ تنه درخت بخوره روش؟
جایی از بدنه یوکا که ازش تنه جوش رو جدا میکنم دیگه تنه جوش نمیزنه؟چون اگه نزنه یه سمت سرش کچل میشه

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۵
در پاسخ به  منصوری

سلام، ممنون از توجه شما، بله منظور همین تنه جوشها هستند هنوز خیلی کوچک هستند وبرای جدا کردن مناسب نیستند صبر کنید کمی بزرگتر بشن بعد جدا کنید، برای برش ابتدا باید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده درست از محل اتصال تنه جوش به گیاه مادری جدا کنید. روی قسمت بریده شده گیاه مادری میتونید چسب پیوند ویا موم شمع بزنید تا اوند خشک نشه، گیاه جدا شده رو هم بعد از جدا کردن یک لایه ازبرگهای پایینی داخل خاک سبک مثل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا ریشه بزنه.

مهدی
مهدی
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱

شرایط نگهداری نزدیک پنجره با تور فیلتر شده کافی و الان که هوا سرد شده هفته ای یکبار آبیاری ، برگها را هم به تازگی تمیز کردم با پارچه نرم.
آیا امکان جوانه زدن دوباره را دارد؟ و برای تکثیرش اگر نخوام این دو شاخه را ببرم باید چطور تکثیر کنم؟
ممنون از توجه و زحمتهای شما.
عکسها:
https://my.uupload.ir/dl/4aV70
https://my.uupload.ir/dl/zv7rN
https://my.uupload.ir/dl/OLJb7
https://my.uupload.ir/dl/6azgW

کارشناس 2
۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۲
در پاسخ به  مهدی

سلام، گیاهتون سرحال هست ومشکلی نداره عکس اول سوختگی روی برگ هست زمانی که نور روی گیاه هست روی برگها اب نریزید،ابیاری رو هم کاهش بدید ترکیدگی های روی برگ نشان از ابیاری زیاد هست در این فصل گیاهان رشدشون کم میشه ویا کلا رشدشون متوقف میشه،بهار میتونید گلدانش رو هم کمی بزرگتر کنید متراکم شدن ریشه ها هم باعث توقف رشد گیاه میشه. فعلا بهتر هست صبر کنید شاخه جدید بزنه بعد تکثیر کنید.

مهدی
مهدی
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۵

سلام
من ۶ سال هست که یک یوکا دارم، سالهای اول زیاد جوانه می‌داد و برای تکثیرش جوانه ها را بریدم اما نتوانستم تکثیر کنم بعد از او دیگه جوانه‌ی جدید نداد و فقط همون دوتا‌شاخه.ی باقی مانده رشد کرد.
چطور می تونم دوباره کمکش کنم که جوانه جدید بده
و اینکه الان یک ماههبه این روزافتاده که توی عکس میبینید تا قبل از این خیلی سر سبز و پربرگ وسرحال بود.



کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

اصغر عطشانی
اصغر عطشانی
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰

سلام و درود بر شما من یکی از انواع یوگا را دارم که به تعداد زیاد هم تکثیر کرده ام و تا حالا زیاد مشکلی نداشته ام اما اخیر له دلیل جابجایی یکی از آنها را در حیات زیر درختها قراردادم که بعد از ۴۹ روز برگهای آن دچار بریدگی شده به طوری که سر برگها دارای سکافهای۱۵ تا۲۰سانتی شده اند علت چیست؟ وراه اصلاح ؟

کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۶
در پاسخ به  اصغر عطشانی

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مینا
مینا
۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳

روزتون بخیر من یه یوکاحدودا۲۰ساله داشتم که سرش روکامل زدم که شاهدچندتاجوانه ی جدیدباشم ولی الان حدود۵ماه گذشته وهیچ جوانه ی نزده تنه یوکاهم کاملا چوبیه ممکنه اصلا جوانه نزنه وگل ازبین بره؟وهمین طوریه یوکاحدودسه متری دارم میخوام انتقال بدم به فضای بازایامیشه این کاررکردگل ازبین نمیره؟

کارشناس 2
۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۳
در پاسخ به  مینا

اگر بعد از سرزنی روی قسمت بریده شده چسب پیوند یا موم شمع ریختید جوانه میزنه ولی اگر نریختید ساقه صد درصد خشک شده چون اوند یوکا بصورتی هست که اگر هوا بکشه خشک میشه. این کار رو باید بمرور زمان انجام بدید بیکباره به محیط باز انتقال بدید احتمال افتاب سوختگی ویا کلا از بین رفتن گیاه وجود داره.

محمد
محمد
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۶:۳۰

سلام. گیاه یوگای من ردیف پایین برگ هایش رو به پایین شده.
شل شده.
علتش چی می تونهباشهممنون می شم راهنمایی کنید.

کارشناس 2
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۱
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سعید
سعید
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵

http://uupload.ir/files/qlxg_15972400998968831018950028223361.jpg
سلام یوکا جوانه ها ی روی تنه اش چرا رشد نمی کنه رشد کند داره شرایط نگهداری هفته ای یکبار سیراب می شه نور فیلتر شده پشت پنجره جنوبی
http://uupload.ir/files/ien6_15972404598527671955149809803169.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  سعید

سلام، کمبود عناصر موجود در خاک ویا خاک نامناسب باعث این مشکل میشه میتونید گیاه رو ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

میلاد
میلاد
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۰

سلام وقت بخیر
این لکه چیه روی برگ یوکا؟ وسطش سوراخ شده و اطرافش هاله سفیده
http://uupload.ir/files/za1u_rabiee_milad2020_1596566808218.jpg

کارشناس 2
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  میلاد

سلام، بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست که در اثر رطوبت زیاد هم حالت کپک زدگی وقارچی داره میتونید قسمت الوده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید.

ابوالفضل spm
ابوالفضل spm
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۳

سلام من گیاهم رو در اول بهار به داخل تراس ک آفتاب خور باشه منتقل کردم و قبلش هم پشت پنجره جنوبی بود و نور خوبی میخورد .
الان بعد دو هفته دیدم بعضی برگاش نرم و رنگ پریده شدن و یکیشونم حالت سوراخ روش ایجاد شده .
خواستم بدونم آفتاب سوخته شده یا قارچ گرفته؟
و اینکه اگر همینجا بذارم بمونه ، عادت میکنه به این آفتاب؟
ساکن اصفهان هستیم و یوکا زیاد دیدم تو پارک و وسط فضا سبز خیابونا .
تو آفتاب تابستون و سرمای زمستون هم دووم میارن .
http://uupload.ir/files/lmn8_20200403_122959.jpg
http://uupload.ir/files/8r2o_20200403_122949.jpg
http://uupload.ir/files/71kl_2020-04-03_12.57.04.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۴
در پاسخ به  ابوالفضل spm

سلام، تمام قسمتهای روی برگها اثار افتاب سوختگی هستند،گیاه رو بیکباره در افتاب مستقیم نگذارید، از افتاب مستقیم صبح میتونید برای عادت دادن گیاه به نور مستقیم شروع کنید نور رو فیلتر کنید که اسیب زیادی به گیاه وارد نشه، تغییر رنگ برگها هم دلیلش نور مستقیم هست ،سوراخهای روی برگها هم در اثر ماندان اب روی برگها وتابش نور، باعث سوارخ شده برگها شده، قسمت ساقه که نزدیک خاک هست رو با دست بررسی کنید اگر حالت نرم وابکی داره بهتر هست از همون قسمت گیاه رو کات کنید ومجدد ریشه دارکنید.

حامد
حامد
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰

سلام، وقت بخیر
من یه یوکا دارم که قارجی شده بود، با مشورت از خودتون ساقه اش رو قطع کردم، سم قارچ کش استفاده کردم (البته مانکوزب نبود، بی نام و نشون بود) در خاکش هم زدم
بعد از یه مدت جوونه زد، و یه مدت بعد یه پاجوش هم زد(عکس های پیوست)، اما ساقه بالایی که دورش رو خط کشیدم دوباره نرم شده و برگ های اون ساقه هم داره زرد میشه.
ساقه اصلی هم تا اواسطش یه مقدار نرمه و وقتی بهش دست میزنی احساس میکنی که پوستش خشک و جدا شده است
حالا به نظرتون چکار کنم که هر دوتا رو بتونم به خوبی حفظ کنم؟ آیا تعویض خاک جواب میده> و اگه بله باعث شوکه شدن پاجوش نمیشه؟
comment image
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۲
در پاسخ به  حامد

سلام، اگر ساقه نرم شده بهتر هست تا قسمتی که نرم هست بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید ساقه ی سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد مجدد داخل خاک کوکوپیت بکارید،بعد از ریشه دار شدن میتونید به خاک اصلی انتقال بدید پاجوش رو هم بهتر هست بررسی کنید واگر گیاه مادری هم نرم شده از گیاه مادری جداکنید.

شبنم
شبنم
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۰

سلام . من یه یوکا به تازگی خریدم .لبه برگهای جوانش به تدریج قهوهای و خشک میشه و تمام برگ رو در عرض چند روز خشک میکنه. ابیاری ۲ هفته یکبار سیرابش میکنم و کنار پرده نور غیر مستقیم داره. برگهای جوان حتی اونها که تازه باز میشن یه حالتی مثل پودر سفید یا غبار روشون هست که به راحتی با دستمال تمیز میشه . لطفا راهنماییم کنید.

http://uupload.ir/files/hhet_۲۰۲۰۰۱۲۷_۲۰۴۱۳۵.jpg
عکس یوکامو براتون فرستادم با تشکر

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  شبنم

سلام، بیماری قارچی سفیدک پودری هست،گیاه رو در محیطی که تهویه ونور مناسبی داره نگهداری کنید،از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید،رطوبت محیط رو کم کنید وروی برگها اب اسپری نکنید،برای درمان از قارچ کش پنکونازول میتونید استفاده کنید نیم سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وتمام قسمتهای گیاه رو با این محلول سمپاشی کنید،یک هفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید.

شبنم
شبنم
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۴
در پاسخ به  شبنم

تنه گیاهمم سم پاشی کنم؟؟؟
با تشکر

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۴
در پاسخ به  شبنم

بله به همه ی قسمتهای گیاه.

حامد
حامد
۲۲ آبان, ۱۳۹۸ ۰۰:۱۹

سلام
ممنون از سایت بسیار خوبتون
من یه یوکا دارم که چند وقته لکه هایی به شکل زیر روش مشاهده میشه و برگهاش کمی متمایل به زرد شدند، ممنون میشم راهنماییم کنید
comment image
comment image

کارشناس 2
۲۲ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲
در پاسخ به  حامد

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی در معرض نور مستقیم افتاب نبوده؟

حامد آخوندی
حامد آخوندی
۲۲ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۰
در پاسخ به  حامد

خیر، حدودا در دو متری پنجره قرار داره و نور غیر مستقیم بهش میخوره، هفته ای یکبار آب میدم و زهکشی هم مناسبه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ آبان, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۸
در پاسخ به  حامد آخوندی

گیاهتون بیماری قارچی گرفته تمام برگهایی رو که لکه سیاه وابدار دارند کات کنید وقسمت رویش برگها قسمت بالا که برگها زرد شدن ساقه رو بررسی کنید اگر نرم یا زرد یا سیاه شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده سر گیاه رو کات کنید وبرگهای زرد شده رو هم جدا کنید،گیاه رو با محلول قارچ کش مانکوزب سمپاشی کنید،یک ساعت بعد برگها رو با یک دستمال یکبار مصرف نرم ونمور پاک کنید واز محلول قارچ کش داخل خاکش هم بریزید،قسمتی رو که برش زدید مجدد چند جوانه میزنه ورشد میکنه،یک هفته بعد مجدد تمام مراحل سمپاشی رو تکرار کنید، اگر محیط باز یا تراس دارید سمپاشی رو در اون قسمت انجام بدید ونکات ایمنی رو موقع سمپاشی رعایت کنید.

منصور
منصور
۲۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۷

سلام ، گل یو کای من به دلایلی همه برگهاش کنده شده و فقط ساقه مونده ، ارتفاع ساقه حدودا نیم متره و قطر ساقه حدودا ده سانتی متر
آیا بااین وضعیت بازم جوانه و برگ میده یا ازش ناامید بشم
ممنونم

کارشناس 2
۲۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۳
در پاسخ به  منصور

سلام، اگر دما ونور وابیاری ایدال باشه وریشه های گیاه سالم باشند مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

صالح کامیابی
صالح کامیابی
۱۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۱

سلام چرا وقتی یوکا رو سرزنی میکنیم جوانه هایی که ایجاد میشن بعد یه مدت از بین میرن و فقط یه جوانه رشد میکنه اما گل فروشی ها خمه یوکاهای سرزنی شده چند شاخه هستند؟ بعد از سرزنی چه شرایطی باید واسه یوکا مهیا بشه تا جوانه ها از بین نرن؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۹
در پاسخ به  صالح کامیابی

سلام، حتما لوازمی رو که برای سرزنی استفاده میکنید کامل ضدعفونی کنید ،بعد استفاده کنید ،بعد از سرزنی وقتی گیاه چند جوانه میزنه نیروی بیشتری صرف رشد جوانه ها میشه وحتما باید گیاه رو با کودهای الی یا کودهای کامل تقویت کنید، در غیر این صورت گیاه توان رشد برای همه ی جوانه ها رو نخواهد داشت و نیروی خود رو بر روی یکی از جوانه ها متمرکز میکنه وبقیه جوانه ها از بین میرند.

faezeh
faezeh
۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۵

بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

مرتضی
مرتضی
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۲

سلام
همه یوکاها گل میدند؟
یوکای من و همه اطرافیان تا بحال گل نداده
به نظر شما چه راهکاری وجود داره؟

کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۳
در پاسخ به  مرتضی

سلام،بله همه ی یوکا ها گل میدن، شرایط گلدهیشون این هست که باید در فضای باز کشت بشن تا به گل بشینن، ولی زمستان از یخ زدگی محافظت بشن.

شهاب روزمه
شهاب روزمه
۲۱ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۳

گیاه #یوکا
گیاهی مقاوم و همیشه سبز و مخصوص افراد فراموشگار است! برگ‌های شمشیری و گل‌های کرمی رنگ و دارد بومی آمریکای شمالی و مرکزی است. این گیاه در ایران به گل زنگوله‌ای نیز معروف است. پرورش آن ساده بوده و به راحتی در گلدان و بیرون از خانه می‌توان پرورش داد.
ما در شرکت برای طراحی دیوار سبز و روف گاردن از آن استفاده میکنیم

مریم
مریم
۱۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۱۶

سلام .من اهواز زندگی میکنم.یوکای من سفیدک پودری زد ک با سم کنترلش کردم الان ک برگ جدید دراورده برگها یکم حالت بد شکل میگیرند و صاف نیستش. علت چیه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۲۳
در پاسخ به  مریم

سلام، گیاه رو جای پرنور وفیلتر شده قرار بدید حداقل روزی ۳ ساعت نور دریافت کنه کمبود نور باعث غیر عادی شدن برگها یوکا میشه،محیط نگهداری تهویه مناسبی داشته باشه.

رزا
رزا
۸ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۲:۴۱

سلام
یوکای من نوک برگهایش زرد میشه و بعد از مدتی کل برگ زرد رنگ میشه.میتونین راهنماییم کنین مشکلش چیه؟

کارشناس 2
۸ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۳:۱۲
در پاسخ به  رزا

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید، از جمله نور،دما،ابیاری ،ترکیب خاک،کوددهی..

رضائی
رضائی
۱۵ آذر, ۱۳۹۷ ۲۱:۲۸

سلام. برای تکثیر، منظور از تقسیم ریزوم، چیست؟ آیا منظور همون برگ گیاه است که باید قطعه قطعه شود و در خاک فرو برده شود؟

کارشناس 2
۱۵ آذر, ۱۳۹۷ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  رضائی

سلام. در علم گیاه‌شناسی به ساقه‌های زیر زمینی ریشه مانند ریزوم گفته می‌شودکه برخلاف ریشه‌های اصلی در جهات گوناگون گیاه سیر می‌کنند.

مجید حجازی
مجید حجازی
۱۲ آبان, ۱۳۹۷ ۰۹:۴۰

یوکا را ما قطع کردیم و در ساقه گل داده چون یوکای نقره ای ما از بالای گل دچار خشک شدن شده و ما قطعش کردیم خیلی نگرانیم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ آبان, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۸
در پاسخ به  مجید حجازی

شاخه گلدهنده بعد از اتمام گلدهی خشک میشه وباید جدا بشه جای نگرانی نیست.

ناعمه
ناعمه
۲۳ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۹:۲۸

سلام . من گلی دارم مشابه یوکا اما مطمعن نیستم! میشه شما بگین این چه نوع گیاه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ شهریور, ۱۳۹۷ ۲۰:۱۲
در پاسخ به  ناعمه

سلام. تا عکس گیاه رو نبینیم نمیشه تشخیص داد. از گیاه عکس بفرستید به شماره تلگرام تا بررسی بشه.