آموزش تکثیر گل لیندا

آموزش تکثیر گل لیندا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش تکثیر گل لیندا : تکثیر از طریق کاشت بذر و ریشه دار کردن تنه جوش صورت می‌گیرد.

 

گاهی روی ساقه و مخصوصاً در قسمت انتهایی ناحیه متورم گل گیاهچه های کوچکی سبز می‌شود که اصطلاحاً به آنها تنه جوش میگویند.بعد از مدتی که از رشدش بگذرد انتهای گیاهچه محل اتصال به پایه مادری متورم می‌شود.


ان هنگام می‌توانید گیاهچه را با کاتر تیز و ضد عفونی جدا کرده و انتهای قلمه را داخل هورمون ریشه زایی بزنید و بکارید در گلدانی جداگانه طوری که ۳۰% از گیاهچه داخل خاک باشد.گلدان را بگذارید مکان سایه با نور محیطی زیاد و دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. رطوبت خاک را با آبیاری برای گل تأمین کنید ولی در حد مرطوب کردن بستر غرقابی کردن باعث گندیدگی می‌شود.روی گلدان را با نایلون شفاف کاور کنید تا تأمین رطوبت کند.ولی ریشه دار کردن تنه جوش به سختی و تقریباً برای افراد مبتدی و در محیط منزل تقریباً غیر ممکن است.با سرزنی لیندا می‌توانید آن را چند شاخه کنید.

 

جدا کردن پاجوش‌های که از کنار گیاه مادری بیرون آمده یکی از روش‌های تکثیر لیندا است در واقع گاهی در یک گلدان دو یا چند گیاه به شکل متراکم در حال رشد هستند که می‌توان در زمان تعویض گلدان گیاه در فصل بهار نسبت به جداسازی آنان اقدام کرد.قبل از جداسازی پاجوش‌ها وسایل لازم از قبیل گلدان، سنگریزه برای زهکش و خاک مناسب را فراهم کنید یک تا دو سانت انتهای گلدان را سنگریزه بریزید، به منظور خروج آب اضافه حدود ۳۰% از فضای خالی گلدان را از مخلوط کاشت پر کنید سپس گیاه مادری را از گلدان بیرون آورده و تا حد امکان خاک اطراف ریشه گیاه را تمیز کنید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه‌ها می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید.گیاه را از قسمت در هم فرو رفته و متصل جدا کنید برای این کار می‌توانید از کاتر یا قیچی باغبانی کمک بگیرید.سپس هر گل را در گلدانی مستقل کاشته و فضای خالی را با خاک پر و بستر را آبیاری کنید.

 

هرس لیندا: گاهی بر بروی ساقه گیاه مادری جوانه‌هایی رشد می‌کند اگر چه در تکثیر این گیاه می‌توان از آنان استفاده کرد اما نگهداری آنها بر روی تنه مادری موجب چند تنه شدن گیاه خواهد شد بنابراین برای حفظ ظاهر گیاه می‌بایست این جوانه‌ها را از ساقه جدا کرد.

خزانه لیندا کشت شده از بذر
خزانه لیندا کشت شده از بذر

 

هرس لیندا
سر زنی گیاه لیندا به منظور چند شاخه شدن

 

پر کردن ریشه و زمان مناسب برای تعویض گلدان
پر کردن ریشه و زمان مناسب برای تعویض گلدان

 

لیندا چند شاخه
لیندا چند شاخه

 

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
90 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
نیلوفر راشدی
نیلوفر راشدی
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵

سلام وقت بخیر، من گل لیندامو ١ سال پیش خریدم اما بچم این گیاه و از تنش میگرفتًتکون میداد بعد از مدتی دیدم پیازچه گیاه چروک شده ابیاری رو کم کردم و زهکشی هم نگاه کردم که درست باشه، الان گیاه از قسمت که برگاش وصله به تنه جدا شده و از خاک هم در اومده ، الان کاری میتونم واسه این گیاه انجام بدم؟

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  نیلوفر راشدی

سلام، قسمت بالایی که ریشه دار نمیشه باید دور بندازید ولی قسمت تنه رو اگر کامل پوسیده نشده باشه میشه ریشه دار کرد کلا بررسی کنید وقسمت پوسیده رو برش بزنیدتا به اوند سالم برسید اگر اوند سالم بود میتونید مجدد بکارید وریشه دارکنید.

نیلوفرراشدی
نیلوفرراشدی
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۹

از پایین برش بزنم یا از بالا که برگا جداشده ؟؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۲
در پاسخ به  نیلوفرراشدی

از قسمت پایین قسمتی که ریشه ها پوسیده شدند، قسمتی که برگ داره ریشه دار نمیشه بهتر هست دور بندازید.

دیانا
دیانا
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳

سلام وقت بخیر
من به تازگی گل لیندا رو خریدم، سوالاتی داشتم ممنون میشم پاسخ بدید
۱_ میشه توی گلدون بونسای که عمق کمی داره بکارمش؟
۲_ بهترین ترکیب خاک چیه؟
۳_اگه بخوام سر زنی بکنمش تا جوانه های زیاد و قشنگی داشته باشه بهتر از کجا انجام بشه؟ و چه زمانی؟ باتوجه به اینکه الان میخوام گلدون ش عوض کنم
۴_ چه ترکیب کودی مناسب لینداس؟
comment image
سپاسگذارم

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۷
در پاسخ به  دیانا

سلام، گلدان بنسای مناسب لیندا نخواهد بود چون گیاه لیندا پیاز داره وریشه ها باید داخل خاک باشن مگر اینکه گلدان کمی عمیق باشه، برای لیندا میتونید از ترکیب خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید خاک لینداباید سبک ومتخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، بهتر هست ابتدا خاک وگلدان رو تعویض کنید وحدود یک الی دو ماه بعد سرزنی رو انجام بدید یا اول سرزنی کنید بعد ازاینکه شروع به رشد کرد خاک وگلدان رو تعویض کنید همزمان باهم شوک زیادی به گیاه وارد میشه وزمان میبره تا گیاه مجدد ادابته بشه. برای تقویت هم از کودهای مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید مثل npk3, 11,38

افشین
افشین
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱

سلام
یه گلدان لیندا دارم خواستم خاک شو عوض کنم از انتهای برگها شکست لطفا راهنمایی کتید چیکار کنم ؟

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۴
در پاسخ به  افشین

سلام، از قسمتی که شکسته عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

نرگس
نرگس
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۹

سلام خسته نباشید من یکی از جونه هایی ک تنه لیندا زده بود رو بریدم داخل یه گلدون دیگه خاکش کردم خیلی درمورد گل و گل کاری بلد نیستم ینی خراب میشه ؟؟؟؟؟؟؟

کارشناس 2
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، معمولا لیندا رو پیاز میکارند اگر پیاز هم داشت رشد میکنه اگر نه بسختی ریشه دار میشه واحتمال از بین رفتنش زیاد هست.

مریم
مریم
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷

سلام من یک لیندا نسبتا بزرگ و پرپشت با اندازه تقریبی پیاز ۳۰ سانت خریدم اما بدون گلدون بود و فروشنده گفت اینو از گلدون تازه دراوردم و خودم یک گلدون بزرگ گرفتم و کاشتمش. نکته عجیب این بود ریشهاش نسبتا خشک و مقدارشون هم کم بود خواستم بپرسم نیاز هست من محلول یا کود خاصی بگیرم که ریشهاش افزایش پیدا کنن؟ و سوال دومم ایا از پشت پنجره روزی چند ساعت افتاب بیوفته روش مشکل داره؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۱
در پاسخ به  مریم

سلام، فعلا تا یک ماه نیازی نیست کوددهی رو انجام بدید چون خاک گیاه تازه تعویض شده وبه گیاه وریشه ها شوک وارد شده بهتر هست صبر کنید تا گیاه با خاک ومحیط جدید کامل ادابته بشه ،از اوایل بهار میتونید کوددهی رو شروع کنید،نور فیلتر باشه بهتر هست برای مثال از پشت پرده توری نور بهش برسه بهتر هست.

اقیانوس
اقیانوس
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱

سلام لیندا دارم یک ماه ونیم سر زنی کردم ولی پیازش خیلی بزرگ نیست چه مدت طول میکشه تا جوانه بزنه

کارشناس 2
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۵
در پاسخ به  اقیانوس

سلام، زمان مناسبی رو برای سر زنی انتخاب نکردید سرزنی بهتر هست اوایل بهار انجام بشه، احتمالش هست که بهار شروع به جوانه زنی بکنه بهتر هست صبور باشید وابیاری رو کاهش بدید.

S.mohammadi
S.mohammadi
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸

باسلام تکثیرازطریق بذرلیندا به چه گونه است ؟؟
آیا مشابه بذرکاکتوسه؟:

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۳
در پاسخ به  S.mohammadi

سلام، نه بذر لیندا باید دفن بشه،۲۴ ساعت داخل اب خیس کنید بعد کشت کنید حدود سه میلیمتر باید روی بذرها خاک یا ماسه درشت ریخته بشه،دمای جوانه زنی ۲۰ الی۲۵درجه،خاک باید مرطوب باشه ،هر وقت سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید.

اکرم
اکرم
۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه،گیاه لیندای من چند ماهیه که پیازش جمع شده ولی​ شل نیست،برای آبیاری هم هر وقت می‌بینم خشک شده آبش میدم،اما نسبت به قبل بیشتر چروک شده،می‌خواستم بدونم دلیلش چیه؟به حالت اولیه اش بر می‌گرده؟

کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۴
در پاسخ به  اکرم

سلام، ممنون، بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،میتونید خاک رو اگرتعویض نکردید از خاک جدیدی که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۲۰ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۳

سلام،من پیاز لیندا سرزنی کردم،گلخونه پرسیدم گفت روش شمع اب کن بریز که قارچ نگیره،اینکار انجام بدم؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  مهدی

سلام، بله میتونید این کار رو انجام بدید مشکلی نیست، میتونید محلول قارچ کش هم اسپری کنید ویا پودر دارچین روی قسمت بریده شده بریزید.

مرتضی
مرتضی
۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۵

سلام ببخشید یه لیندا دارم میخواستم بدونم چجوری باید سرزنی کنم گیاه به چه روشی و در چه فصلی که گیاه از دست ندم یا خدایی نکرده خشک بشه البته تنه زیاد بزرگی نداره

کارشناس 2
۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۴
در پاسخ به  مرتضی

سلام، زمانی که گیاه رشد داره میتونید سرزنی کنید تا چند شاخه بشه، برای برش از لوازم تیز وضدعفونی شده استفاده کنید.

نوری
نوری
۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۶:۲۳

سلام ممنون از مطالب خوب تون
من حدود سه چهار سال پیش گلدان لیندای ۱۰ ساله مو عوض کردم. از اونزمان تا حالا تقریبا رشد نکرده (فقط یکبار حدود ۱/۵ سال پیش که هورمون ریشه زا براش استفاده کردم یک طبقه برگ داد و دیگر هیچ و بعد از اون هم با هیچ هورمون و یا کودی رشد نکرد) برگ های قدیمی تر هم زرد و ریخته شدن. الانم هر دو هفته یکبار آب که میدم کمی از برگ ها قهوه ای و سست میشن و مجبور به بریدنشون میشم. نمیدونم چکار کنم?

کارشناس میهن کاکتوس
۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۷:۵۷
در پاسخ به  نوری

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.
آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات

سعید رادفر
سعید رادفر
۲۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۰

با سلام و درود و سپاس برای پاسخگویی شما. من یک لیندا دارم با قطر پیاز حدود ۲۰ سانت و ارتفاع ۷۰ سانت. اول که گرفته بودم به خاطر ترس از خراب شدن ۲۰ روز یک بار آب میدادم . الان حدود دو هفته یک بار. به فاصله ۱ متر از پنجره جنوبی گذاشتم. جوری که نور آفتاب روش می افته البته تو زمستون. تو دمای حدود ۲۲ درجه تو روز. میخواستم بدونم واقعا آبیاری لیندا تو فصل سرد و گرم چجوریه. چون چند بتر چند تا گل رو با ابیاری زیاد از بین بردم خیلی میترسم. الان حس میکنم از اون ور بوم افتادم. خواهش نیکنم راهنمایی بفرمایید. در ضمن برگهای جدیدش حالت فنری کمتری دارند و رنگشون سبز روشن هست. ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۱
در پاسخ به  سعید رادفر

سلام، ممنون از شما ،بین دو ابیاری باید خاک گیاه کامل خشک بشه،در زمان رشد حدود دو هفته یک بار ابیاری کافی هست ودر زمانی که گیاه درخواب هست بهتر هست ابیاری نشه. کمرنگ شدن برگها دلیلش کمبود نور هست میتونید بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

مهرناز
مهرناز
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۵

سلام از کجا بفهمم لیندام چن ساله است

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۱
در پاسخ به  مهرناز

سلام، در این مورد اطلاعی ندارم.

مریم
مریم
۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۶

سلام لیندای من موقع تعویض گلدان متاسفانه ریشه هاش به گلدان چسبیده بود ،تعداد زیادی از ریشه هاش کنده شد .باید چی کار کنم که گیاه از بین نره

کارشناس 2
۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۶
در پاسخ به  مریم

سلام، برای اینکه این مشکل پیش نیاد بهتر بود ۲۴ ساعت قبل از تعویض گلدان خاک گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری میکردید تا خاک نرم بشه وریشه ها جدا نشه. فعلا برای اینکه گیاه دچار مشکل قارچی نشه بهتر هست یک بار با محلول قارچ کش خاک گیاه رو ابیاری کنید.

مقدم
مقدم
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۰

سلام وقت بخیر
لیندای من بر خاطر ابیاری گندیده قسمت بالایی جدا شده می تونم گیاهم رو نجات بدم ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۳
در پاسخ به  مقدم

سلام، اگر پیاز گیاه سالم باشه میشه احیا کرد ولی اگر پیاز نرم وپوسیده شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

محسن
محسن
۳۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۸

سلام
ایا میشه یرگهای لیندا رو هرس کرد ؟ منطورم کوتاه کردن قد برگها هست .میشه برگعا رو از وسط برید و به نوعی اراسته تر کرد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۷:۳۸
در پاسخ به  محسن

سلام، اگر نوک برگها خشک شدن بله میتونید با یک قیچی ضدعفونی شده هرس رو انجام بدید.

اسماء
اسماء
۲۴ تیر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۰

سلام و با تشکر از توضیحات بسیار مفیدتون بذر گل لیندارو از کحا باید خریداری کرد

کارشناس 2
۲۴ تیر, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۱
در پاسخ به  اسماء

سلام، ممنون، به سایتهایی که فروش بذر سایر گیاهان رو دارند مراجعه کنید.

شهین
شهین
۱۸ تیر, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۹

سلام وتشکرازاطلاعاتی که دراختیارمان قرارمیدهیدمن یک لیندا که حدود۱۰ساله دارم وحالاهم ساقه اش بلندشده وهم وسط ساقه بلندش کمی مثل توپ ورم کرده درست مثل اینکه چاق شده ولی جوانه وشاخه ای درآن قسمت نداره آیامیتوانم آنراسرش راازقسمت ورم کرده بزنم وچگونه اینکارراانجام بدهم آیابااین عمل لیندای من نمیمیرد

کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  شهین

سلام، ممنون از توجه شما، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای ارسال عکس روی سایت،مقاله آپلود عکس روی سایت رو مطالعه بفرمایید.

آرزو
آرزو
۲۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴

سلام خسته نباشید
پاجوش های ساقه ی لیندا رو میشه قلمه گرفت و ریشه دار کرد ؟؟

کارشناس 2
۲۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۷
در پاسخ به  آرزو

سلام، اگر همراه با پیاز باشن بله میشه ولی اگر از تنه گیاه مادری روییده باشن وپیاز نداشته باشند ریشه دار نمیشن.