معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا : ساکولنت گوشتی اچوریا یکی از زیباترین واریته های ساکولنتها می‌باشد که دارای بیش از ۱۸۰ گونه مختلف می‌باشد . در ایران به گل ساق عروس معروف است. گیاه اچوریا دارای رنگ و مدل‌های مختلف می‌باشد همیشه سبز می‌باشد در فصل‌های خنک رشد می‌کند در بهار و آخر تابستان گل می‌دهد که برای بذر گیری باید گرده افشانی شود. اسم علمی آن Echeveria می‌باشد. مثل همیشه می‌توانید سؤالات خود را در زیر مقالات سایت عنوان کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

برخی از نمونه‌های گل اچوریا همانند به Echeveria Glauca با برگ‌هایی سبز، آبی و Echeveria Elegans با برگ‌هایی گوشتی به رنگ سبز، آبی با حاشیه‌هایی صورتی، قرمز رنگ و Echeveria secunda با برگ‌هایی متراکم، با نوک نسبتاً تیز، به رنگ سبز و حاشیه‌هایی صورتی – قرمز رنگ از جملهه نمونه‌های محبوب هستند. گیاهان اچوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان ۱۰-۵ سانتی‌متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوش‌ها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده می‌شوند و و حداقل ۱۰ سانتیمتر و حداقل ۵۰ سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال می‌کند.

Echeveria agavoides
Echeveria agavoides

آبیاری: برای آبیاری این گیاه باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است که بخصوص ابتدا برگ‌های پایین ساقه گیاه شروع به ریختن می‌کنند. به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان هر ۳-۲ هفته یک‌بار این گیاه را آب می‌دهند و اعتقاد دارند که این گیاهان به دوره‌های کوتاه خشکی نیاز دارند. بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به آب کمتری نیاز دارد.

نور: محیطی پرنور و روشن و اشعه‌های مستقیم آفتاب را می‌پسندد و در چنین شرایطی بهترین رشد و رنگ برگسار را خواهد داشت اما باید آن را از نور مستقیم آفتاب شدید بخصوص در روزهای گرم تابستان محافظت کرد. همچنین آفتاب شدید در بعدازظهر نیز می‌تواند به برگسار گیاه آسیب وارد کند. برخی از انواع این گیاه که دارای حاشیه‌های رنگین در برگ‌ها هستند نیاز به نور کافی دارند تا این رنگ‌ها از بین نرود. نور اندک محیط باعث می‌شود تا گیاه به جای اینکه بر روی سطح زمین گسترش یابد، بیشتر به سمت بالا کشیده شود. کاهش نور همچنین موجب پریدگی رنگ و کاهش رشد گیاه خواهد شد. البته اگر گیاه شما مدتی است که در محیطی کم نور به سر می‌برد، انتقال آن به مکانی با نور مستقیم آفتاب را به تدریج انجام دهید. انجام ناگهانی این عمل می‌تواند منجر به سوختن برگ‌های گیاه شود.

دما: دما را حداقل تا ۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند اما بهتر است که دمای محیط بخصوص در طی شب به زیر ۱۳ درجه سانتی‌گراد نرود. حداکثر میزان دما تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قابل قبول است. در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط و عدم افزایش آبیاری، به تدریج از گوشتی بودن برگ‌ها کاسته می‌شود و با ادامه این وضعیت، برگ‌ها چروکیده می‌شوند و در نهایت می‌ریزند. توجه داشته باشید نمونه‌هایی که برگ‌های با حاشیه‌های رنگین دارند، در فصل پاییز و با کاهش دمای محیط، رنگ برگ‌ها نمایش بهتری خواهد داشت و در طی فصل گرم برگها معمولاً سبز رنگ خواهند بود.

Echeveria ‘Compton Carousel’
Echeveria Compton Carousel

خاک: خاکی سبک با زهکش مناسب نیاز دارد. برخی از پرورش دهندگان مخلوط‌های خاکی مشابه کاکتوس را برای این گیاه بکار می‌برند اما از آنجایی که اچوریا سیستم ریشه‌ای بسیار کم عمقی دارد بهتر است که از مواد ارگانیک همانند خاک برگ نیز در مخلوط خاکی آن استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از شن درشت به همراه پرلایت و خاک برگ استفاده کرد. از آنجایی که اشوریا در محیط قلیایی بهتر از محیط اسیدی رشد می‌کند بنابراین از کاربرد پیت موس در مخلوط خاک خودداری کنید. اگرچه این گیاهان به دلیل رشد آهسته ای که دارند کوددهی چندان زیادی لازم ندارند اما استفاده از کود البته برای یک مرتبه در ابتدای فصل بهار به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد و می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ البته با نصف غلظت استفاده کرد.

تکثیر: با کمک قلمه برگ و پاجوش‌ها و همچنین بذر تکثیر می‌شود. پاجوش‌ها را با فرارسیدن فصل بهار و زمان تعویض گلدان می‌توان از گیاه مادری به راحتی جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت. ایجاد فاصله زمانی به مدت یک یا دو روز بین زمان جدا کردن پاجوشها و کاشتن آنان، به ریشه زایی بهتر آنان کمک می‌کند. از برگ‌های گیاه نیز می‌توان در فصول بهار و تابستان قلمه تهیه کرد. برگ‌ها بعد از جدا شدن از گیاه مادری به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشته می‌شوند و سپس در مخلوط خاکی سبک و مرطوبی کاشته می‌شوند. بر روی گلدان حاوی قلمه‌ها پلاستیک نکشید زیرا این گیاهان به جمع شدن رطوبت در محیط اطراف حساس هستند و دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند. مقاله کاشت بذر اچوریا اینجا کلیک کنید.

گل اچویا
گل اچویا

آفات و بیماری: این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات نسبتاً مقاوم هستند اما به هر حال آفاتی که به شکل متداول گیاهان خانگی را مورد حمله قرار می‌دهند برای این گیاهان نیز می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. از بین بیماری‌ها نیز به پوسیدگی ریشه که ناشی از سنگین بودن بافت خاک و یا آبیاری بیش از اندازه است حساسیت دارند که با رعایت فواصل مناسب آبیاری و سبک بودن بافت خاک می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

 

 

پست‌های مرتبط

معرفی اچوریا آگاویدس

معرفی اچوریا آگاویدس

معرفی اچوریا آگاویدس که جز ساکولنت ها محسوب می‌شود دارای...

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها : بسیاری از کاکتوس‌ها علاوه...

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا : در نگاه اول...

نظرات (48)

سلام . چرا بذر های اچوریا رو ندارین؟

پاسخ

سلام بذر اچوریا رو کی اضافه میشه

پاسخ

سلام
با تشکر ازشما
گل اشوری رو حدود یک ماه قبل جون مر شده بود از طریق تقسیم بوته تکثیر کردم وگلدونهای جدید رو توی اتاق ودرپشت پنجره گذاشتم یکی دوتا از اونها دقیقا همون طور که فر مودین برگهای مایین گیاه خالت سفتی و گوشتی خودش رو بتدریج از دست میدن ونهایتا خشک میشن
البته چند روز هکه جاشون رو به عقبتر انتقال دادم ولی نور فیلتر شده پنجره رو دریافت می کنن
سپاس لز شما کر شناسان محترم

پاسخ

سلام من تازه یه هفته میشه اشوریا خریدم گلدونشو عوض کردم برگاش از پایین شل شدن و نرم میشن و شروع ب ریختن میکنن علت چیه خیلی ناراحتم کمکم کنید لطفا

پاسخ

    سلام.دو تنش یکجا بهش وارد شده برای همین.هم محیطش عوض شده وهم خاک وگلدونش.بعد از اینکه گیاهی رو خریداری کردید حداقل بزارید دوالی سه هفته به محیط جدید اداپته بشه بعد اقدام به تعویض خاک وگلدون بکنید.برگهای پایینی میریزند جای نگرانی نیست برای مدتی در جای ثابت ونیمه سایه نگهداری کنید.بعد بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه نگران نباشید.

    پاسخ

سلام ممنونم از راهنمایتون فقط من همه گلهای که خریدم گلخانه ای هست میگن گلهای گلخانه ای زیاد دوام نمیارن این نگرانم میکنه من همشون رو اوردم تو اپارتمان به نظرتون بزارم تو ایوان یا توی اتاق باشن ببخشید درمورد نگهداری گلهای دیگم هم میشه سوال بپرسم

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بله هر سوالی در مورد گیاهان دارید بفرمایید در خدمتتون هستیم.ساکولنتها به نور زیادوفیلترشده احتیاج دارند اگر نور ودمای مناسب رو براشون فراهم کنیدو ابیاری وکوددهی منظم وخاکشون مناسب باشه گیاهان سرحالی خواهید داشت.وهرگز خراب نمیشن.اگر تراس دمای ایدال برای رشد گیاهانتون رو داره بله میتونید داخل تراس هم نگهداری کنید.درصورتی که افتاب مستقیم بهشون نخوره.

    پاسخ

سلام ممنون از لطفتون .گل کالانکوآ فک کنم این اسمش باشه گلهای ریز داره روی گلهاش سفیدک بسته ممکنه بیمار شده باشه قارچ یا آفت زده باشه من قسمت از اون گل که سفیدک بسته با قیچی جداکردنم ب نظرتون چیکار باید بکنم حالت بهتر بشه بازم ممنونم از راهنمایهاتون و تشکر از سایتتون خسته نباشید

پاسخ

    سلام.احتمالا شپشک ارد الود هست.کار خوبی انجام دادید بازم همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید اگر بازم از اون سفیدکها که بصورت اردالود هستند،با یک گوش پاکن اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید.بعد داخل یک لیتر اب ولرم چند قطره شامپو بچه یا مایع ظرفشویی بریزید وقسمتهای الوده گیاه رو با این محلول شستشو بدید.طوری که محلول روی خاک گیاه نریزه میتونید روی خاک گلدون یک پلاستیک بکشید.بعد از یک ساعت ابشویی کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید یه گل ژربرا دارم وقتی خریدم گل داشت الانم دوروز میسه گل دومش هم باز شده ولی گل پژمرده شده وسر گلهام خم شده و برگاشم پژمرده ان انگار ب خواب زمستانی رفتن خیلی بی حال هست برگاش هم شله علت چیه میشه کمکم کنید

پاسخ

    سلام.شرایط نگهداری رو بفرمایید. ابیاری نوردهی، دما ،چقدر هست ؟گیاه ژربرا به نور زیادی احتیاج داره.خاکش رو چک کنید اگر نیاز به ابیاری داشت ابیاری کنید.دمای مناسب برای رشد گیاه ژربرا ۱۳الی۱۸درجه هست.دمای محیط رو چک کنید زیاد گرم وزیاد سرد هم باشه گیاه پژمرده میشه.

    پاسخ

سلام داخل اتاق هست هوا متعادل هست تاحالا هم دوبار بیشتر آب ندادم هفته یه بار بهش آب میدادم دوهفته میشه خریدم میتونم لامپ بالای گل روشن کنم واسه اینکه نور بیشتری بهش برسه خاکشم خاک گلخانه ای هست عوضش نکردم فقط یه بار گذاشتمش روی تراس البته قبل از اینکه ببرمش روی تراس پژمرده بود گفتم ببرمش شاید بهتر بشه از جای که خریدم گفتن که گل سرما دوست هست !

پاسخ

    سلام.خاکش هر وقت خشک شد ابیاری کنید.سعی کنید جای خنکی نگهداری کنید.گیاه سرما دوستی هست مثل سیکلامن.هوای گرم دشمنش هست.علت پژمردگی تغییر ناگهانی دما هم میتونه باشه.برگها وگلهای خشک شده رو جدا کنید.دما براش ایدال باشه شروع به رشد میکنه اگر دمای تراس به کمترازده درجه نمیره بهتره داخل تراس نگهداری کنید.دمای اتاق اگه بالاتر از ۱۸درجه نمی شه میتونید داخل اتاق نگهدارید وبرای نور از یک لامپ استفاده کنید لامپ رو بافاصله چهل سانتیمتر روش بزارید تا نور خوبی دریافت کنه.نورش کم باشه گل نمیده.

    پاسخ

سلام ممنونم حتما

پاسخ

سلام ممنونم ازتون گل ژربرام حالش خوبه بهش نور دادم از پژمردگی دراومد مث روز اولش شد تشکر

پاسخ

سلام ساکولنت من فک کنم از همین نوع هست اب یاریش زیاد بوده برگهای پایینش ریختن
و برگهای بالا هم انگار از هم فاصله گرفته باشن
الان چکار باید انجام داد ؟
ایا گیاه از بین رفته ؟

پاسخ

    سلام.ریختن برگهای پایینی طبیعی هست فاصله زیاد بین برگها هم دلیلش نور کم هست.گیاه رو بمرور زمان به جای پر نوری انتقال بدید ساکولنتها باید در جای پر نور وفیلتر شده نگهداری بشن نورشون کم باشه بمرور زمان از بین میرن کف گلدون رو بررسی کنید که زهکش مناسبی داشته باشه هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید.اگر گیاه بی حال وحالت پژمرده داره حتما ریشه ها رو چک کنید.همینطور خاک رو, خاک ساکولنتها باید سبک باشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من یه گیاه اشوریا لب ماتیکی خریدم بعد حدود ۱ماه گلدونش رو عوض کردم و دوتا گل بجه که به ساقه ش زده بود رو جدا کردم و در گلدان جدا کاشتم.اما یکی از برگ های گیاه اصلی یه خط سیاه روش افتاده خیلی نگرانم خراب بشه.میشه راهنمایی کنید چیکار کنم.روی یه برگ یه خط سیاه افتاده و روی گلهای کوچولویی که توی گلدون جدا گذاشتم تا ریشه کنه هم داره لک سیاه میفته
همشون رو هم ۳روز هست گذاشتم مقابل نور مستقیم.الان تازه دیدم که اینطور شده

پاسخ

    سلام.لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید استریل باشن .احتمالا لوازمی رو که استفاده کردید برای برش استریل نبوده.قلمه ها رو هم تا زمانی که ریشه بزنن باید در جای سایه نگهداری کنید زیر نور افتاب مستقیم رطوبت از دست میدن وریشه دار نمیشن واز بین میرن.برای پیشگیری برگهای سیاه رو جدا کنید وبا یکی از قارچکشهای توپسین ویا اکسی کلرومس یا مانکوزب بادز یک گرم در یک لیتر اب کل گیاه رو سم پاشی کنید.هر دو گیاه رو هم گیاه مادر وهم قلمه ها رو.قلمه ها دو الی سه هفته زمان میبره تا ریشه دار بشن تا سه هفته در مکان سایه نگهداری کنید وسطح خاک رو با اسپری اب مرطوب نگهدارید.

    پاسخ

بازم سلام
این سایت شده امید من واسه پیدا کردن راه حل
یدنیا ممنون

من گلمو بردم جلوی پنجره نور خوبی داره
ریختن برگاش تقریبا متوقف شد فاصله برگاش دارن مثل قبل میشن
اما
برگای جدیدش لکه های سیاه دارن
چکارش کنم ?

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.سعی کنید موقعی که افتاب روی گیاه میتابه هم گیاه رو ابیاری نکنید وهم اب رو روی برگهای گیاه نریزید.صبح ویا عصر گیاه رو ابیاری کنید.یک بار گیاه رو با یکی از قارچ کشها سم پاشی کنید در قسمت سایه این کار رو انجام بدید وبعد از سم پاشی گیاه رو یک روز در جای سایه نگهداری کنید میتونید یکی از این قارچکشهارو استفاده کنید.توپسین,مانکوزب,اکسی کلرومس ویا بردوفیکس هر کدوم رو که داشتید.یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید.

    پاسخ

سلام، خسته نباشید.
من ساکولنت آشوریا دارم حدورا ۵ هفته هست که خریدمش، و تقریبا کمتر از ۲ هفته پیشه کرده گلدونش رو عوض کردم، و امروز متوجه شدم روی ۳ تا از برگ هاش ترک بزرگ عمودی و یکی ار برگش ترک افقی خورده، دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟؟
در ضمن حدود ۷ تا هم داره گل میده مثل همین عکسی که بالای نظرات ارسال کردین

پاسخ

    سلام.دلیل ترکیدگی برگها وتنه ساکولنتها وکاکتوسها ابیاری زیاد واستفاده از کودهای ازت بالاست.ابیاری رو کم کنید واز کودهای پتاس بالا برای ساکولنتها وکاکتوسها استفاده کنید.

    پاسخ

سلام مجدد
راجب ساکولنت آشوریا میخواستم بگم که به غیر از ترک روی برگ هاش، قبل از بچه آوری و قبل از تعویض گلدان برگ هاش شروع ب پایین اومدن کردن و گیاه خودش رو از داخل گلدان بیرون کشید
میخواستم بدونم علت پایین آمدن برگ ها چیه؟؟؟؟؟

پاسخ

    حتما زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه واز ترکیب خاک ساکولنتها استفاده کنید.ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زه کش مناسب باعث پژمردگی,افتادگی برگها,زرد شدن برگها ودر نهایت پوسیدگی ریشه میشه.

    پاسخ

سلام منم یه اچوریا دارم که وقتی خریدم شبیه یه گل رز بود با لبه های قرمز ولی الان متاسفانه برگهاش دراز وباریک شدن ودرضمن روی بیشتر برگهاش ترک خورده چه کار کنم تا دوباره مثل اول برگهای گرد وزیبا داشته باشه۶

پاسخ

    سلام.ساکولنتها به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج دارند احتمالا نورش کمه که فاصله برگها زیاد شده.ابیاری هم هروقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید ابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه شده وبمرور زمان گیاه از بین میره.گیاه رو بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید به یک باره در نور قرار ندید باعث سوختگی برگها میشه.نورش کافی باشه درست میشه.

    پاسخ

سلام خدمت میهن کاکتوس
دو تا سوال از خدمتتون داشتم
۱٫ من یه اچوریا دارم که وقتی خریدمش چسبیده به سطح خاک و شبیه یه غنچه واشده بود. ولی الان با اینکه کنار پنجره جنوبی هست برگ های زیرش زرد و له میشه و میفته. همچنین فاصله برگاش از هم زیاد شده و مثل قبل پرپشت نیست. همچنین داره قد میکشه و از سطح خاک فاصله میگیره. آیا اچوریا قد میکشه یا باید رو سطح خاک گسترده بشه؟
۲٫ چرا میگید موقع آب دادن مطمئن شید که آب از زیر گلدون خارج بشه؟ اگه زهکشی خاک خوب باشه و مطمئن شیم که گیاه سیرآب شده ولی اونقدر نیست که از زیر گلدون جریان پیدا کنه کافی نیست؟

پاسخ

    سلام.جواب سوال اولتون:اچوریاها به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج دارند ا.حتمالا جایی که نگهداری میکنید نورش کم هست وبرای همین داره علفی رشد میکنه وفاصله برگها از هم زیاد شده وفقط قد میکشه.میتونید بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید.قسمتی رو که خیلی بلند شده میتونید کات کنید ودوباره بکارید گیاه مادری که داخل خاک با چند برگ مونده پاجوش میزنه.جواب سوال دومتون:بخاطر اینکه مطمعن بشید که اب تمام خاک گلدون رو خیس کرده.اگر اب از کف گلدون مقداری خارج بشه بهتر هست مطمعن میشید که گلدان کاملا سیراب شده.

    پاسخ

      از راهنماییتون واقعا ممنونم
      وقتی تو سایتتون جست و جو میکردم متوجه شدم که گل من اچوریا نیست بلکه آئوریم بشقابیه.
      راهکارهایی که پیشنهاد دادید براش فرق نمیکنه؟ مخصوصا اون قسمتی که فرمودید کات کنم؟

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم.نه مشکلی پیش نمیاد همین روشی رو که بالا براتون نوشتم میتونید برای اعونیوم هم انجام بدید.

        پاسخ

سلام ۴ماه پیش گل لب ماتیکی خریدم الان اینطوری شده میخواستم ببینم برای چی ؟مشکلش چی هس ؟مثل پیازشده برگ هاش روبه پایین هس

پاسخ

    سلام.گیاه لب ماتیکی به گرمای زیاد حساس هست ودر گرما ودمای بالا برگهاش پژمرده میشه.به جای خنکتر ونیمه سایه انتقال بدید درست میشه.

    پاسخ

سلام بذر اچوریا ندارین چرا؟؟ کی میارین؟؟ من نمیخوام از جای دیگه خرید کنم ممنون

پاسخ

    سلام‌متاسفانه از بس ریزه واقعا قابل شمارش نیست ولی برای رضایت مشتریان عزیز چشم حتما اضافه میکنیم

    پاسخ

سلام ببخشید من چند سایت رو درباره اشوریا مطالعه کردم ولی هر کدوم از سایت ها درباره رطوبت و آبیاری نظرات متفاوتی دارند میشه من رو راهنمایی کنید که بالاخره این گیاه رطوبت دوست هست یا علاقه به خشکی داره؟، آبیاری زیاد میخواهد یا باید بین دو آبیاری خاک خشک بشه؟ آیا کاشت این گیاه در تراریوم کار صحیحی است؟ من در بالکن خانه شرایط گلخانه ایجاد کردم و بالکن هم جنوبی هست.

پاسخ

    سلام.باید بین دو ابیاری خاک کاملا خشک بشه بعد ابیاری کنید ابیاری به محیطی که گیاه در اون هست بستگی داره. وزمان دقیقی رو برای ابیاری نمیشه گفت خودتون باید خاک گلدون رو چک کنید هر وقت خشک شد ابیاری کنید این گیاه به ابیاری زیاد حساس هست وخاکش همیشه مرطوب بمونه ریشه ها پوسیده میشن.برای تراریوم هم باید گیاهانی رو انتخاب کنید که ابیاریش مثل هم باشن وشرایط نگهداریشون.

    پاسخ

سلام یکماهه اشوریا پومیلاس خریدم اولش دوتاساقه داشت پره گل و رنگش سبز تیره بود الان ساقه ها خشک شده و رنگش کمرنگ شده نورش غیر مستقیم و جاش خنکه.ممنون اگه راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید. از جمله ابیاری، ترکیب خاک، نور در روز چند ساعت دریافت میکنه؟

    پاسخ

درود بر شما ، در ابتدا گفتید در فصل خنک رشد میکنند، اما در قسمت آبیاری نوشتید که در زمستان رشدی ندارند. با این وجود فقط در بهار و پاییز رشد میکنند؟ سپاس

پاسخ

    سلام. بله. زمانی که هوا خنک باشه رشد دارند. دما بین ۲۰_۳۰درجه باشه. بیشتر ویا کمتر از این دما باشه به خواب میرند.

    پاسخ

سلام..تشکر از سایت خوبتون..تنها دلیل نرم شدن و رنگ پریدگی برگ های زیرین آشوریا مخملی و قدکشیدگی فقط نور کم هستش؟با مرور زمان با شرایط نوری مناسب ترمیم میشه؟
طی چه مدتی باید به نور غیر مستقیم پشت پنجره عادتش بدم؟و نور غیر مستقیم پشت پنجره طی ساعت های یک بعدازظهر تا چهار زیاده؟

پاسخ

    سلام. نه نرم شدن برگها دلیلش ابیاری زیاد ویا بیماریهای قارچی هم میتونه باشه.برگهایی که اسیب دیدن ترمیم نمیشن از بین میرن بهتره برگهای الوده رو از گیاه جدا کنید.بهتره نور رو فیلتر کنید . میزان دریافتی نور ایدال هست.

    پاسخ

سلام خسته نباشین…من یه سمپریوم لب ماتیکی کوچیک خریدم و بعد از یکی دوروز دیدم برگاش انگار با ناخن ازشون کنده شده و جاشونم سفید بود و کم کم به بقیه گیاهها هم گسترش پیدا کرده و نوک یکی دوتاشون سیاه شده…نمیدونم جیکارش کنم لطفا کمکم کنین.. من عاشق سمپریومم

پاسخ

و اینم اضافه کنم که برگهای پایینیش بی رنگ میشن و از بین میرن‌…پشت پنجره جنوبی فیلتردار هستش

پاسخ