آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل

آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل : نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست و به دلیل شباهت به برخی از گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است.

نام علمی نخل ماداگاسکار Pachypodium می‌باشد. دو گونه معروف نخل ماداگاسکار Pachypodium lamerei و pachypodium geayi به دلیل شکل ظاهری زیبا و آسان بودن پرورش آن تقریباً در تمام نقاط دنیا تولید و نگهداری می‌شود. دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که تا ۶ سانتی متر هم می‌رسد. گل‌های نخل در اوایل بهار به رنگ سفید مشاهده می‌شود.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

  1. نحوه آبیاری نخل ماداگاسکار
  2. خاک مناسب برای گل نخل ماداگاسکار
  3. آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار
  4. نور دما رطوبت مناسب برای نخل ماداگاسکار

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی اواخر پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می باشد. این گیاه بسیار مساعد بیماری‌های قارچی می‌باشد.  بنابراین با نزدیک شدن به فصل رکود و استراحت این گیاه اگر سایر شرایط محیطی مناسب است، از دست دادن تعدادی از برگ‌ها امری عادی می‌باشد. اگر تمامی شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد در طی سال در حدود ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده می‌شود. از جمله نشانه‌های شرایط مناسب ایده آل این گیاه شکل‌گیری جوانه‌های گل است.

گل نخل ماداگاسکار
گل نخل ماداگاسکار

 

نحوه آبیاری نخل ماداگاسکار:
نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. البته خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز موجب کم حجم شدن ساقه گیاه، چروکیده شدن برگها و ریزش آنان خواهد شد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریباً هر ۱۰-۷ روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. در طی زمستان نیز می‌توان فواصل آبیاری را بیشتر کرد. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده به رشد و کیفیت بهتر این گیاه کمک می‌کند. در طی فصل رشد می‌توان روزانه چند مرتبه از غبار پاشی برگها برای افزایش میزان رطوبت آنان استفاده کرد.

 

نور:
اگر به نیازهای نوری این گیاه توجه شود، رشد آن از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود. نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را حداقل به مدت ۶ ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملاً روشن و پر نور است آن را قرار دهید.

 

دما:
اگرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه‌های این گیاه تا حدودی دمای زیر صفر را نیز تحمل می‌کند اما بهتر است به طور کل از چنین شرایطی دور نگه‌داشته شود و دمای محیط نگهداری به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نیاید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی، سیاه شدن و ریزش برگهای این گیاه و پوسیدگی نرم انتهای ساقه‌ها خواهد شد. اگر قصد انتقال این گیاه به بیرون از محیط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بیرون به حدود ۲۱ درجه برسد صبر کنید و سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید تا از سرمازدگی شبانه در امان بماند اما به طور کل دمای ۱۵ الی ۲۹ درجه قابل قبول و ۲۳-۲۰ درجه برای آن بهترین است. گرمای هوا نیز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقیم آفتاب و خشکی کشیدن گیاه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها شود.

 

خاک مناسب برای ماداگاسکار:
بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۵-۳ سانیتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش کمک شود. از جمله مخلوط‌های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد.

در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده کرد. کود دهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت از بین رفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق می‌افتد. تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

نخل ماداگاسکار دفرمه
نخل ماداگاسکار دفرمه

 

آفات و بیماری ها:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما به‌طور کل آفاتی همانند شته (برای مشاهده اطلاعات بیشتر با شته اینجا را کلیک کنید)، کنه تارعنکبوتی (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با کنه تارعنکبوتی اینجا را کلیک کنید)، شپشک آرد آلود (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با شپشک اردالود را اینجا کلیک کنید) می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند. تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنان و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگها سیاه شود و سپس بریزند.

برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بی افتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

 

آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار:
ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب خاک پیت ماس که از قبل توسط سم قارچ‌کش ضدعفونی شده بریزید با ارتفاع حدود ۵-۱۰ سانتی متر سپس بذرهای نخل ماداگاسکار را به صورت خوابیده بر روی خاک قرار دهید و بر روی انها خاک نریزید. سپس روی آن آب اسپرس کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمایی بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک‌بار بستر را با قارچ‌کش کاربندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

نخل ماداگاسکار
میوه نخل ماداگاسکار
عکس نخل ماداگاسکار
میوه رسیده نخل ماداگاسکار

 

همچنین در قسمت پایین گیاه نیز جوانه‌های کوچکی شروع به رشد و شکل دهی گیاهی جدید می‌کنند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد. جدا کردن این جوانه‌ها در ماه‌های تابستان با نتایج بهتری در ریشه زایی آنان همراه خواهد بود. گیاهان جوان از خود شیره ترشح می‌کنند که مانع از ریشه زایی آنان در بستر کاشت می‌شود، بنابراین بهتر است که برای ۸-۴ روز آنان را در لابه لای روزنامه پیچید و در مکانی خشک و با دمای حدود ۱۸-۱۶ درجه گذاشت تا ترشح شیره تمام شود. سپس می‌توان اقدام به کاشت گیاهچه های جوان کرد و بعد از کاشت خاک گلدان را کمی آب داد تا مرطوب شود. دمای محیط نگهداری همانند گیاهان بالغ و در حدود ۲۰ درجه مناسب است.

عکس بذر نخل ماداگاسکار
عکس بذر نخل ماداگاسکار

 

خواب زمستانی نخل ماداگاسکار:
اکثر نخل‌های ماداگاسکار با فرارسیدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو می‌روند و رشد آنان متوقف می‌شود. برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایین توده برگها قرار گرفته‌اند ممکن است بریزد. در این زمان باید آبیاری را کاهش داد. زرد شدن و ریزش برگ ها در دوران خواب گیاه نخل ماداگاسکار طبیعی است.
آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل

آموزش نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل
نخل ماداگاسکار لامری

برای خرید بذر نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

مقالات مشابه

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
814 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پوریا
پوریا
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴

سلام خسته نباشید ببخشید من نخل ماداگاسکار رو سه ماهه خریدم و از اون موقع تا الان برگ های جدیدش میسوزن. فروشنده گفت گیاه ضعیفه و کود داد که دادم بهش بازم نشد خاکشو عوض کردم باز نشد نظر شما چیه؟ نور هم آفتاب مستقیم تا ظهر میگیره
comment image
comment image
comment image

۲۰۲۱۰۵۱۲_۱۵۴۹۰۰.jpg
کارشناس 1
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  پوریا

سلام، ممنون، گیاهتون کمبود نور داره به محیط پرنوری انتقال بدید، این نوع نخل روزانه به ۶الی ۸ ساعت نور نیاز داره تا رشد ایدالی داشته باشه.

مسعود
مسعود
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۳

سلام
ما از تهران به افهان نقل مکان کردیم.
در اسفنماه تمام برگ های نخل ریخت.
الان شروع به برگ دادن کرده، ولی برگها حالت سوختگی دارن.

photo_2021-05-09_15-40-54.jpg
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۹
در پاسخ به  مسعود

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

آخرین ویرایش 5 ساعت قبل توسط کارشناس 1
مسعود
مسعود
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون و متشکر از پاسخگویی شما

وحید صنعتی
وحید صنعتی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰

سلام وقت بخیر
من یه نخل ماداگاسکار گرفتم، الان ۳ هفته هست که دارمش. شرایط نوری مناسبی داره طبق برنامه هم آبش میدم، چند روزی هست برگ های پایینیش دونه دونه زرد و خشک میشن. الان هم دو روزه از قسمت بالاش برگهای جوونش پژمرده شدن . ممنون میشم علتش رو بهم بگید

16197743528732151806320805781188.jpg
کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  وحید صنعتی

سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری باعث زرد وخشک شدن برگهای قدیمی میشه که طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید علت پژمرده شدن برگهای تاج گیاه از کمبود نور هست این گیاه روزانه به ۶الی۸ ساعت نور کافی نیاز داره بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید.

وحید صنعتی
وحید صنعتی
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون 🙏

سمیرا
سمیرا
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶

سلام نخل ماداگاسکار من پشت پنجره شمالی بود و وضعش خوب بود تا اینکه خونه رو عوض کردیم و خونه جدید نور افتاب خوب نمیگیره فقط روشنایی داره وبرگای نخل انگار وا رفتن واسه همین نخلو گذاشتم تو حیاط امروز دیدم برگای جدیدش شل و سیاه شدن و برگای قدیمش خشک شدن دوباره آوردمش تو خونه. چیکار باید بکنم که دوباره خوب شه؟

کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  سمیرا

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

اریسان
اریسان
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲

سلام من حدود یه ساله یه نخل دارم الان حدود یه ساله نه رشد میکنه نه گل داده فقط برگ جدید میده بعد یکی دو روز میریزه
علتش چیه؟؟؟

کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۹
در پاسخ به  اریسان

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

اریسان
اریسان
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 1

تا دیروز تو حیاط خلوت بود که هواش مناسب بود کمی رو به سردی امروز اوردمش تو خونه
خیلی هم افتاب گیر نیست
ابیاریشم که وقتی میبینم خاکش خشک شده اب میدم از ترس اینکه ریشه اش خراب نشه

کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  اریسان

از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

رضوان
رضوان
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷

سلام وقت بخیر
نخل ماداگاسکار دارم به طول ۱٫۵ متر با رشد عالی، دو سال گذشته در فصل بهار و تابستان توی حیاط از اون نگهداری میکنم، منطقه ما تابستان نسبتا گرمی داره، رشدش بسیار عالی بود. زمستان قبل در حیاط بود و همه برگاش ریخت، و هنوز برگ جدید نداده البته ظاهر تنه گیاه سالمه، باید با اون چکار کنم، برگ بده. آیا گیاه در اثر سرما از بین رفته؟

کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴
در پاسخ به  رضوان

سلام، اگر زمستان یخبندان نبوده ویا در زمستان از سرما محافظت شده واطمینان کامل دارید که زمستان یخ نزده شروع به رشد میکنه، میتونید برای اطمینان کامل از زند بودن گیاه قسمتی از تنه گیاه رو کمی خراش بدید اگر سبز بود زنده هست وشروع به رشد میکنه.

امیر
امیر
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۷

سلام.
من یک نخل ماداگاسکار دارم که ۵ ساله دارم ازش مراقبت میکنم پارسال هم سرزنیش کردم ولی توی این ۵ سال نه یکبار گل داده و نه پاجوش زده میخواستم بدونم مشکل از نگهداری منه یا باید کار خاصی انجام بدم؟

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
در پاسخ به  امیر

سلام، برای بالغ شدن قد گیاه باید بیشتر از یک متر باشه، درمورد تنه جوش بعضی از واریته های این گیاه در سن پایین تنه جوش میزنند بعضی ها بعد ازبالغ شدن. میتونید برای تقویت وترغیب به تنه جوش زنی، ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید ودر محیط پرنور وفیلترشده نگهداری کنید.

amirrezatakhtferoozeh
amirrezatakhtferoozeh
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۹
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید ولی از چه کودی استفاده کنم؟ کود خاصی هست چون کود دارم مخلوط جلبک دریایی و هیومکس است. اون خوبه؟

کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴
در پاسخ به  amirrezatakhtferoozeh

از این نوع کود هم میتونید برای تقویت استفاده کنید.

darya
darya
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲

سلام میشه راهنمایی کنین چکار کنم برگای نخل ماداگاسکارم پهن تر بشه ؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۰
در پاسخ به  darya

سلام، نخلتون از چه واریته ای هست ؟اگر نخل گیی باشه برگهای این واریته باریک میشند از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸

میهن‌کاکتوس عزیزم سلام
من یه هفته پیش این نخل ماداگاسکار رو خریدم.تو یه مغازه با دمای فوق‌العاده گرم نگهداری میشد و فروشنده بهم گفت این گیاه اگه تو هوای سرد قرار بگیره متوجه میشه زمستون شده و یه تعداد از برگهاش زرد میشن که جای نگرانی نیست و درواقع به خواب زمستونی نیاز داره وگرنه ضعیف میشه.همون روزی که خریدیمش گلدون و خاکش رو عوض کردیم(خاک کاکتوس واسش ریختن)
تو این یه هفته که آوردمش خونه نزدیک پنجره جنوبی گذاشتمش و هرروز چندساعت لای پنجره رو باز میذارم تا هم این و هم یوکا هوا بخورن.وقتی پنجره بازه دما تا ۱۵درجه میرسه بقیه اوقات ۲۵ درجه‌ست.
تو این یه هفته فقط یبار آب بهش دادم که قبلش با خلال‌دندون خاکش رو چک کرده بودم و کاملا خشک بود. درحال حاضر حالش خوبه و راستش همین نگرانم کرده.مگه نباید خواب زمستانی میرفت؟اینکه بنظر میاد به خواب نرفته آیا باعث نمیشه بعدا ضعیف شه؟ آیا شرایط نگهداریم درسته؟
یه سوال هم اینکه آیا موقع آبیاری باید آب از زهکشها خارج شه؟چون گلدونش عمق زیادی داره و نمیدونم چقدر بهش آب بدم.از یکطرف میترسم سیراب نشه از یکطرف میترسم اگه زیاد آب بدم ریشه‌هاش بپوسن
بعنوان سوال آخر میخواستم بدونم آیا تو این سایت مقاله‌هایی برای گیاهان آپارتمانیه متفرقه مثل یوکا،کروتون،برگ بیدی و سیکلمن هم هست که تو قسمت مربوط به خودشون سوال بپرسیم یا فقط درباره کاکتوسها و شبه کاکتوسها مجازیم بپرسم؟

comment image

کارشناس 1
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، برگهای پایینی تغییر رنگ دادند ودر حال زرد شدن هستند که طبیعی هست، خواب زمستانی باید بمرور زمان انجام بشه بیکباره از محیط گرم به محیط خنک انتقال داده بشه به گیاه شوک وارد میشه وکلا رشدش متوقف میشه،کلا کاکتوسها در دمای بین ۱۰الی۵ درجه به خواب میرند در این دما غیر ممکن هست که گیاه به خواب زمستانی بره، ابیاری رو زمانی که خاک کامل تاعمق گلدان خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه تا اطمینان حاصل کنید که به تمام قسمتهای ریشه اب کافی رسیده ابیاری سطحی باشه به ریشه ها اب کافی نمیرسه وگیاه بمرور زمان ضعیف شده واز بین میره.

محبوب
محبوب
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۸
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام .نخل من مشکلش اینه که روی برگهای جدید صمغ وجود داره و چسبنده اس ولی حشره ایی ندیدم .ریزش برگ هم نداره ولی برگهای جدید سرهاش سیاهه البته نه همشون .دوتا پاجوش هم داره برگهای جدید اونا هم همین مشکل رو داره.با تشکر از سایت خوبتون و جوابدهی کارشناسان عزیز.
comment image
comment image

کارشناس 1
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۴
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون از شما،سیاه شدن برگهای جدید دلیلش کمبود نور هست گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید وحداقل روزی ۴الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه،در مورد صمغ، گیاه رو یک بار با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید.

Mohammad
Mohammad
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۵

سلام.ببخشید من تازه نخلو خریدم هر سایتی میرم هر کدوم یه چیز گفتن.من نمی‌دونم هر چند روز باید چند بار و چقدر آب داد میشه راهنمایی کنید.ممنون.

کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۹
در پاسخ به  Mohammad

سلام، ابیاری رو زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید، زمان دقیق برای ابیاری نمیشه گفت چون دمای نگهداری متفاوت هست یک بار زمان بگذارید ببیند در چند روز خاک کامل تا عمق گلدان خشک میشه،بعد از ان زمان دقیق ابیاری دستتون میاد.

فرخنده
فرخنده
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶

سلام عذرمیخوام من نخلمو به یکی دیگه سپردم، گذاشته بوده بیرون و دچار سرمازدگی شده، الان از بالاش داره سیاه میشه،
گلخونه هم بردم خاکشو عوض کردن، چیکار باید انجام بدم؟ گیاهم میمونه؟

کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰
در پاسخ به  فرخنده

سلام، اگر اوند وریشه سالم باشه مجدد شروع به رشد میکنه وبهتر هست قسمتهای یخ زده از گیاه جدا بشه ولی اگر اوند وریشه هم یخ زده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

محمد حسن
محمد حسن
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳

سلام ببخشید من یه برادری دارم که تمام برگ های نخلم را کنده ایا دوباره برگ هایش در می اید

کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵
در پاسخ به  محمد حسن

سلام، بهار مجدد شروع به رشد میکنه وبرگ میده گیاهان رو از دسترس اطفال دور نگهدارید.

مرجان
مرجان
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰

سلام خسته نباشین، نخل من از وقتی که هوا سرد شده افتاب اصلا نبوده که بخوره،من اوردمش خونه رشد اصلا نکرده حتی وقتی مقابل افتاب بوده هم رشد نکرده،الان برگاش مدام زرد میشه میسوزه میریزه، ممنون میشم راهنمایی کنید؟

کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۹
در پاسخ به  مرجان

سلام، ممنون، مشکلی نیست گیاهاتون در این فصل به خواب رفته وطبیعی هست برگها رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید با شروع فصل رویش وبلند شدن روزها مجدد شروع به رشد میکنه.

منا
منا
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۲

ممنون از شما?

منا
منا
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳

سلام..
نخل ماداگاسکار من از وقتی که هوا سرد شده اوردمش تو خونه پشت پنجره گذاشتم.. الان برگ هایی که میزنه سرش میسوزه.. فکر میکنم بخاطر کمبود نور باشه..خب الان افتاب مثل قبل نیست بیشتر هم هوا ابری هستش و نور خیلی کمی دریافت میکنه.. پیشنهاد شما چیه؟ چیکار کنم که برگاش نسوزه؟
comment image
comment image

کارشناس 2
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۸
در پاسخ به  منا

سلام، بله کمبود نور باعث این مشکل میشه در محیطی نگهداری کنید که دما بین ۱۵الی۱۰ درجه باشه تا بمرور زمان بخواب بره. میتونید کنار پنجره جنوبی نگهداری کنید.

پریسا
پریسا
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲

سلام. وقتتون بخیر
ماداگاسکار من وضعیت خوبی داشت تا هفته گذشته، اما مدتیه برگ های جوان و جدیدش دونه دونه پلاسیده میشن.
علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۹
در پاسخ به  پریسا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

پریسا
پریسا
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 2

comment image
comment image
comment image
با فاصله ۱۰-۱۲ روز یکبار آب میدم بهش. جاش هم پشت پنجره است تا نور غیر مستقیم خورشید بهش بتابه، یکی دو ساعت آفتاب میفته روش.
پنجره هم باز میکنم ۷-۸ ساعت تا هوا جریان داشته باشه. هفته ای یکبار هم آب اسپری میکنم به برگهاش خیلی کم.

کارشناس 2
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴
در پاسخ به  پریسا

معمولا کمبود نور باعث این مشکل میشه، گیاه رو به محیطی که نور بیشتری داره انتقال بدید روزانه باید ۴ الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید این گیاه میشه.

پریسا
پریسا
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از راهنماییتون.
نزدیک بودن به شوفاژ نمیتونه باعثش باشه؟

کارشناس 1
۱۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹
در پاسخ به  پریسا

ممنون از شما،بهتر هست گیاهان از لوازم گرمایشی با سرمایشی دور باشند ودر مجاورت سرما وگرمای این لوازم قرار نگیرند.

Sahar
Sahar
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵

سلام خسته نباشید
نخل ماداگاسکار من چند وقت پیش برگاش ریخت
چک کردم دیدم گلدان کوچکه براش
عوض کردم
الان برگ جدید میده این شکلیه
مشکل از کجاست
comment image

کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۹
در پاسخ به  Sahar

سلام، ممنون، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید،نامنظم بودن ابیاری ونوسان دمایی شبانه روز باعث دفرمه شدن برگهای گیاهان میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

امین
امین
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳

سلام
ماداواسکارم قبلا تنه ش شل شده بود اینجا پیام گذاشتم و راهنمایی کردید و الان خوب شده. ممنون.
نخلم برگ های جدید هم داره در میاره ولی جدیدا برگ های جدیدش میسوزه. یا به خاطر اینه که دمای اتاقم رو چند وقته آوردم پایین(آیا خزان کردن شون و رفتن تو خواب برای گیاه لزومی داره اصن؟ یعنی به نظرتون دما رو بیارم پایین یا نه دما رو همون بالا نگه دارم؟) یا اینکه کود زیاد میدم بهش(ماهی ۱ بار تقریبا کود میدم. آخه یه جا خوندم زده بود ک تغذیه زیادی نداره ماداگاسکار و فصلی ۱ بار کود بدیم کافیه)
تو این چند وقته صرفا این ۲ تا عاملی بوده ک بنظرم میتونه باعث سوختگی باشه. نظر شما چیه؟

ولی مشکل اصلی م اینه که تنه ی ماداگاسکارم پر نمیشه و خیلی لاغر مونده با اینکه آب و کود و نور و ایناش همه تنظیم و تنه ش هم نقره ایه. به نظرتون مشکل چیه؟
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  امین

سلام، ممنون از شما،سوختگی وسیاه شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه،استفاده از ابهای دارای املاح ویا استفاده بیش ازاندازه کودها ویا کمبود نور،بهتر هست گیاه رو با ابهای بدون املاح وهمدمای محیط ابیاری کنید، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، زیر گلدانی رو همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید،کوددهی رو در این فصل قطع کنید واز اوایل بهارمجدد میتونیدکوددهی رو شروع کنید،نخلها روزانه باید ۴الی ۶ ساعت نور کافی دریافت کنند، این موارد رو بررسی وایدال کنید.

امین
امین
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از پاسخ گویی تون
آبی هم که میدم آب جوشیده هم دما با محیطه. پس فکر کنم همون کود دلیل ش باشه. چون جای گلدون رو هم عوض نکردم از لحاظ نورش.

فقط بابت تنه ی نخل هم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم. برای پر شدن تنه باید چیکار کنم؟ نخل تنه ش نقره ایه و رشد هم میکنه ولی پر نمیشه و لاغر مونده. ممنون میشم تو این زمینه هم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱
در پاسخ به  امین

ممنون از شما،برای قطور شدن تنه نیاز به زمان هست وگیاه باید نور کافی دریافت کنه ،دریافت نور کم باشه تنه لاغر وباریک رشد میکنه نقره ای بودن تنه طبیعی هست.

امین
امین
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۴
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از پاسخگویی تون
مرسی

1 13 14 15