معرفی نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست و به دلیل شباهت به برخی از گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است.  نام علمی نخل ماداگاسکار Pachypodium می‌باشد. دو گونه معروف نخل ماداگاسکار Pachypodium lamerei و pachypodium geayi به دلیل شکل ظاهری زیبا و آسان بودن پرورش آن تقریباً در تمام نقاط دنیا تولید می‌شود. دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که تا ۶ سانتی متر هم می‌رسد. گل‌های نخل در اوایل بهار به رنگ سفید مشاهده می‌شود.

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی اواخر پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می بباشد. این گیاه بسیار مساعد بیماری‌های قارچی می‌باشد.  بنابراین با نزدیک شدن به فصل رکود و استراحت این گیاه اگر سایر شرایط محیطی مناسب است، از دست دادن تعدادی از برگ‌ها امری عادی می‌باشد. اگر تمامی شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد در طی سال در حدود ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده می‌شود. از جمله نشانه‌های شرایط مناسب ایده آل این گیاه شکل‌گیری جوانه‌های گل است.

گل نخل ماداگاسکار
گل نخل ماداگاسکار

آبیاری:
نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. البته خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز موجب کم حجم شدن ساقه گیاه، چروکیده شدن برگها و ریزش آنان خواهد شد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریباً هر ۱۰-۷ روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. در طی زمستان نیز می‌توان از فواصل آبیاری را بیشتر کرد و تنها در حدی خاک را آبیاری کرد که از خشکی کامل آن جلوگیری شود. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده به رشد و کیفیت بهتر این گیاه کمک می‌کند. در طی فصل رشد می‌توان روزانه ۴-۳ بار از غبار پاشی برگسار برای افزایش میزان رطوبت آنان استفاده کرد.

نور:
اگر به نیازهای نوری این گیاه توجه شود، رشد آن از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود. نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را حداقل به مدت ۶ ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملاً روشن و پر نور است آن را قرار دهید.

دما:
اگرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه‌های این گیاه تا حدودی دمای زیر صفر را نیز تحمل می‌کند اما بهتر است به طور کل از چنین شرایطی دور نگه‌داشته شود و دمای محیط نگهداری به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نیاید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی، سیاه شدن و ریزش برگهای این گیاه و پوسیدگی نرم انتهای ساقه‌ها خواهد شد. اگر قصد انتقال این گیاه به بیرون از محیط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بیرون به حدود ۲۱ درجه برسد صبر کنید و سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید تا از سرمازدگی شبانه در امان بماند اما به طور کل دمای ۱۵ الی ۲۹ درجه قابل قبول و ۲۳-۲۰ درجه برای آن بهترین است. گرمای هوا نیز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقیم آفتاب و خشکی کشیدن گیاه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها شود.

خاک:
بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۵-۳ سانیتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش کمک شود. از جمله مخلوط‌های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد. در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده کرد. کود دهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت از بین روفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق می‌افتد. تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

نخل ماداگاسکار دفرمه
نخل ماداگاسکار دفرمه

آفات و بیماری ها:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما به‌طور کل آفاتی همانند شته (برای مشاهده اطلاعات بیشتر با شته اینجا را کلیک کنید)، کنه تارعنکبوتی (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با کنه تار عنکبوتی اینجا را کلیک کنید)، شپشک آرد آلود (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با شپشک آرد آلود اینجا را کلیک کنید) می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند. تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنان و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگها سیاه شود و سپس بریزند. برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجاتت داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری‘ جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار:
ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب خاک پیت ماس که از قبل توسط سم قارچ‌کش ضدعفونی شده را بریزید با ارتفاع حدود ۵-۱۰ سانتی متر سپس بذرهای نخل ماداگاسکار را به صورت خوابیده بر روی خاک قرار دهید و بر روی انها خاک نریزید. سپس روی آن آب اسپرس کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمایی بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک‌بار بستر را با قارچ‌کش کاربندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

نخل ماداگاسکار
میوه نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار

عکس نخل ماداگاسکار
میوه رسیده نخل ماداگاسکار

همچنین در قسمت پایین گیاه نیز جوانه‌های کوچکی شروع به رشد و شکل دهی گیاهی جدید می‌کنند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد. جدا کردن این جوانه‌ها در ماه‌های تابستان با نتایج بهتری در ریشه زایی آنان همراه خواهد بود. گیاهان جوان از خود شیره ترشح می‌کنند که مانع از ریشه زایی آنان در بستر کاشت می‌شود بنابراین بهتر است که برای ۸-۴ روز آنان را در لابه لای روزنامه پیچید و در مکانی خشک و با دمای حدود ۱۸-۱۶ درجه گذاشت تا ترشح شیره تمام شود. سپس می‌توان اقدام به کاشت گیاهچه های جوان کرد و بعد از کاشت خاک گلدان را کمی آب داد تا مرطوب شود. دمای محیط نگهداری همانند گیاهان بالغ و در حدود ۲۰ درجه مناسب است.

عکس بذر نخل ماداگاسکار
عکس بذر نخل ماداگاسکار

خواب زمستانی: اکثر نخل‌های ماداگاسکار با فرارسیدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو می‌روند و رشد آنان متوقف می‌شود. برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایین توده برگها قرار گرفته‌اند ممکن است بریزد. در این زمان باید آبیاری را کاهش داد.

برای خرید بذر نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

پست‌های مرتبط

معرفی پاچیپودیوم

معرفی پاچیپودیوم

معرفی پاچیپودیوم ها: جز گیاهان محبوب در دنیا هستند که...

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا : در نگاه اول...

معرفی گیاه آلبوکا

معرفی گیاه آلبوکا

معرفی گیاه آلبوکا : این گل زیبا که در ایران...

نظرات (90)

سلام
نخل ماداگاسکار من دچار کپک دوده ای شده. سموم سیستماتیک که گفتید چیه؟ از کجا بیارم؟ البته لازم به دوره که نور بهش کم میخوره

پاسخ

    سلام میتونید از سم قارچکش کاربندازیم یا مانکوزب استفاده کنید. بله حتما به نور نیاز است

    پاسخ

سلام….برگ های جدید نخل ماداگاسکارم سیاه شده است علت می تونه چی باشه؟

پاسخ

    سلام میتونه از بیماری های قارچی باشه حتما سم قارچکش بزنید

    پاسخ

    گیاه منم برگهاش سیاه میشد و بعد از تحقیق فهمیدم ایشون حتتتتتما باید در طول روز چند ساعت آفتاب مسقیم بهش بخوره و بهتره که آفتاب صبح تا ظهر باشه که ملایمه و نمیسوزونه. چند روز که گذاشتمش زیر آفتاب کاملا خوب شد و برگای جدید دراورد .

    پاسخ

سلام خسته نباشین.من بذر نخل رو توی ظرف دربسته کاشتم که رطوبت زیادی داره الان تقریبا۲سانتی شدن.کی میتونم نخلارو به گلدون انتقال بدم؟

پاسخ

    سلام وقت بخید حداقل باید ۳ ماه داخل بستر کشت باشن بعد جدا کنید. البته بستگی به شرایط و میزان رشد داره

    پاسخ

لطفا کمکم کنید…
نخل ماداگاسکار من به همون تعداد که برگ تازه میده برگ هم از دست میده در نتیجه تعداد برگهاش ثابته این قضیه از اوایل بهار تا الان ادامه داره…
علت چیه چیکارش کنم؟

پاسخ

    سلام میتونه از آبیاری و رطوبت بالا باشه یا بیماری های قارچی برای احتیاط سم قارچکش بزنید هم به خاک هم ساقه و برگ ها

    پاسخ

آهان ممنون از راهنماییتون

پاسخ

سلام نخل من سر بعضی از یرگاش قهویشن و بعد کم کم کلش قهوهای میشه و میرزهکادگاسکاریرگاشمیرزهطبعیهکجاسم قهوهای رنگ را بکنم یعنی از برگ جدا کنم یا طبعیه مشکل کجاس ؟؟ممنون

پاسخ

سلام وقت بخیر، لطفا در مورد شکل ظاهری لامری و گی توضیح بدید ممنون

پاسخ

سلام. نخل من کج شده. علتش چیه؟به طرف نور خم میشه؟ چیکار کنم راست رشد کنه؟

پاسخ

    سلام ممکن است به علت کم بودن نور محیطی باشد که گیاه به سما نور کشیده می شود.

    پاسخ

نخل ماداگاسکار من از وسط لکه هاى سفید رنگ زده چیکار باید کرد ؟

پاسخ

    سلام.اگه قسمت تاج گیاه هستن حتما شپشک ارد الود هست.اول حذف فیزیکی کنید.با یک پنبه یا گوش پاکن اغشته به الکل همه قسمتهای سفید رو بردارید.وبا سم حشره کش دیازینون(یک سی سی در یک لیتر اب)مخلوط کنید وبه قسمتهای الوده گیاه اسپری کنید یک هفته بعد مجدد سم پاشی رو تکرار کنید.سمپاشی حتما در فضای ازاد ونکات بهداشتی رو هم رعایت کنید از جمله دستکش وماسک.

    پاسخ

درود
برگهای ماداگاسکار من لکه زرد داره باید چ کنم؟؟

پاسخ

    سلام.لکه های زرد روی برگها به چند دلیل بوجود میان.که اول باید ببینید دلیلش چی هست وبعد درمان کنید.کمبود رطوبت،افتاب مستقیم،ابیاری نامنظم،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،وجودقارچ، همه ی این موارد دلیل زرد شدن برگها میشه.چک کنید همه این موارد رو.اگه همه ی شرایط مساعد بود احتمال اخر قارچ هست.برگهای زرد ولکه دار رو جدا کنید وازقارچ کش مانکوزب یک گرم داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.موقع ابیاری با همین محلول یک بار ابیاری کنید.سعی کنید هر از گاهی روی برگها نخل ماداگاسکار اب اسپری کنید چون رطوبت دوست هست.نگذارید اب در قسمت تاج گیاه بمونه.

    پاسخ

سلام.نخل مادگاسکار من روی برگهاش لکه های سیاه ایجاد شده بعضی از برگاش هم سوراخ شدن مث این میمونه که ملخ جویده باشه برگها رو چکار باید بکنم .با تشکر

پاسخ

    سلام.احتمالا ابی که روی برگها مونده باعث بوجود اومدن قارچ شده که سیاه شدن.ولی بازم اطراف گلدون وپشت برگها رو چک کنید که کرمی نباشه.برگهای الوده رو جدا کنید.

    پاسخ

سلام لطفا راهنمایی بفرمائید ، نخلی که من کاشتم الان حدود هفت ماهشه مدتیه که تمام برگاها شروع به ریختن کرده و الان عملا برگی باقی نمونده متسفانه ساقه و تنه گیاه حالت جمع شده و چروکیده داره می گیره تیغ های سرش سالم و قوی به نظر میرسن اما کلا معلومه که سرحال نیست با راهنمایی خودتون حدود هفته قبل از قارچ کش استفاده کردم فردا ۵شنبه هم بعد دو هفته به گفته خودتون باز هم از کاربندازیم استفاده می کنم ، گیاه پشت شیشه پنجره جنوبی هستش و همیشه بین ۳ تا شش ساعت در معرض نور افتاب فیلتر شده قرار می گیره ، دمای اتاق هم همیشه بین ۱۸ تا ۲۵ هستش نه بالاتر نه پایین تر لطفا راهنمایی کنید.
ضمنا طول این هفت ماه کلا دو بار از کود استفاده کردم

پاسخ

    سلام.نخل در پاییز خزان میکنه ولی فقط یه تعداد از برگهاش میریزه همش نه.تغییرات دمایی باعث ریزش همه ی برگهای نخل ماداگاسکار میشه.وچروک شدنش بدلیل ابیاری کم هست.ریشه ها رو چک کردید سالم هستند؟اگه ریشه ها سالم باشن مشکلی نیست بهار دوباره برگهای جدید رو در میاره.دیگه نیازی به استفاده از محلول قارچ کش نیست.چند روزی تحت نظر بگیرید اگه رشد داشت ابیاری وکود دهی رو ادامه بدید.فعلا چون کوچیک هست ودوسالش تموم نشده نباید به استراحت زمستانی بره.سعی کنید دما کمتر از ۱۸درجه نباشه.

    پاسخ

سلام نخل من برگ های تاجش سیاه میشه و بعد میریزه،برگ های پایین ترش هم حالت ابر مانند سیاه شده دلیلش چی میتونه باشه؟

پاسخ

    سلام.احتمال داره ابی که روی برگها اسپری کردید در قسمت تاج گیاه مونده وباعث بوجود امدن قار چ شده یا خاکی که براش استفاده کردید ضدعفونی شده نبوده.همه ی برگهای الوده وسیاه شده رو جدا کنید وقارچ کش مانکوزب یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید وداخل خاکش هم بریزید.تا زمان بهبودی کامل از سایر گیاهانتون جدا بزارید وجای سایه نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام ممنونم اما الان بقیه برگ های پایین هم زرد شده چیکار میتونم بکنم؟درست میشه؟؟

پاسخ

    سلام.نخل ماداگاسکار خزان میکنه نگران نباشید برگهای زرد شده رو جدا کنید.گیاه رو در دمای تقریبا ثابت ونور زیاد ولی فیلتر شده نگهداری کنید. ابیاری رو هم کم کنید خاکش کامل که خشک شد ابیاری کنید به مقدار کم.بهار دوباره برگهای جدید در میاره.

    پاسخ

خییلیی ممنونم ازتون

پاسخ

نخل ماداگاسکار من شپش سفید گرفته چیکار کنم

پاسخ

    سلام.ابتدا حذف فیزیکی کنید.همه قسمتهای سفید رو با یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل بردارید.بعد در صورت استفاده از سم یکی از سمهای دیازینون یا دلتامترین به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید مابقی محلول رو هم موقع ابیاری داخل خاک گیاه بریزید.یک هفته بعد مجدد سمپاشی رو تکرار کنید.در زمان سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.حدالمقدور سمپاشی رو در هوای ازاد انجام بدید.در صورتی که نمیخواهید از سم استفاده کنید میتونید از سم ارگانیک پالیزین استفاده کنید.

    پاسخ

سلام من ۴روزه ی نخل ماداگاسکار خریدم اوردم تو مغازه به گفته فروشنده میشه تو مغازه رشد کنه الان برگاش ک پایین تره زرد شده چیکارش کنم؟ گلدونشم پلاستیکیه و کفش سوراخ نداره برا تخلیه ممنون میشم راهنماییم کنی

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.نخل خزان میکنه دلیل زرد شدن وریختن برگهای پایینی طبیعی هست ولی سعی کنید دمای محیطش زیاد تغییر نکنه.باعث ریزش همه ی برگهاش میشه.اگه زیر گلدون سوراخ نیست ابیاری باید خیلی کم باشه که باعث پوسیدگی ریشه نشه.تا اسفند ماه صبر کنید چون الان زمان مناسبی برای تعویض گلدون نیست.اسفند ماه داخل گلدونی که زهکش (سوراخ زیر گلدون)مناسبی داره بکارید.

    پاسخ

سلام من سه روز پیش این گیاهو خریدم و همون گلفروشی ک خریدم واسم گلدونشو عوض کرد الان میبینم برگای پایینش زرد شده! چه اتفاقی واسش افتاده یعنی خراب شده 🙁

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.تغییر دمای محیط باعث شده تا برگهای پایینی زرد بشه وبریزه.نگران نباشید طبیعی هست.جای ثابتی بزارید وسعی کنید دمای محیطش ثابت باشه.

    پاسخ

سلام و درود بر شما.
حدود یکماه پیش یک ماداگاسکار خریدم و همونجا گلدونشا برام عوض کرد و بهم گفت نیازی نیست تا ۱۰ روز آبش بدی.
تو مغازه خیلی سر حال بود ولی حالا تمام برگاش ریخت.
هفته ای نصف لیوان آب بهش میدادم. مغازه دار بهم می گفت توی نور مستقیم آفتاب نباشه جاشم خیلی گرم نباشه..
الان هم یک برگ سالم نداره. میشه لطفاً راهنمایی کنید.
با تشکر و سپاس

پاسخ

    سلام.تغییر ناگهانی دما باعث تنش در گیاه میشه وبه این دلیل برگهاش میریزه.البته نخل خزان میکنه ولی همه برگهاش نمیریزه.احتمالا داره جایی که نگهداری میکنید خیلی سرد هست مابین دمای ۲۰الی۲۵درجه نگهداری کنید هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید هر دوهفته یکبار هم کود پتاس بالا بدید.نگران نباشد بهار دوباره برگهای جدید در میاره.فقط ابیاری رو دقت کنید که زیاد نباشه.

    پاسخ

با عرض سلام ببخشید بنده یک نخل سایز کوچیک از فروشگاه بامیلو بصورت اینترنتی خریدم ولی متاسفانه از شرایط بد بسته بندی وقتی گیاه بدستم رسید کلا برگهاش پوسیدن و داغون شدن البته تنش بنظر سالم هست حالا امکان داره مجدد برگ بده و روپا بشه یا اینکه باید قیدشو زد ممنونم از راهنمایی شما.

پاسخ

    سلام.سعی کنید از شرکتهای معتبر گیاه تهیه کنید.نخل ماداگاسکار به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره.سعی کنید اگه داخل خونه نگهداری میکنید جای ثابتی بزارید وجابجانکنید.جاش که ثابت باشه بمرور به محیط جدید عادت میکنه وبهار دوباره برگهای جدید در میاره هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.در زمان رشد هر دوهفته یکباراز کودهای پتاس بالا بدید.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
من ماداگاسکاری دارم که حدودا ۲ ساله دارمش تا ۳ هقته پیش بسیار سر حال بود رشد بسیار خوبی داشت(الان حدودا نیم متر ارتفاعشه) مدتیه که برگهای جدیدش که در میان نوکشون سیاه میشه و کم کم خشک میشه
البته هنوز رشد داره و داره برگ جدید تولید میکنه ولی برگها بعد مدتی نوکشون سیاه میشن و این فقط مربوط به برگهای جدیده برگ های قدیمی سالم و شاداب هستن
افتاب کامل میخوره و اب هم مثل این ۲ سال هر موقع خشک میشده بش میدادم کود هم هر ماه یکبار میخورده
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم و علت این سیاهی چی میتونه باشه

با تشکر

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.دلیل سیاه وخشک شدن برگهای جدید وجود قارچ هست.محلول قارچ کش تهیه کنید بایکی از این قارچ کش ها (کاربندازیم.یا.مانکوزب)یک گرم از قارچ کش رو داخل یک لیتر اب مخلوط کنید ودر زمان ابیاری داخل خاک گیاه بریزید.محلول قارچ کش رو داخل اب پاش هم بریزید وروی قسمت تاج گیاه هم اسپری کنید.اگر از قارچ کش مانکوزب میخواهید استفاده کنید بعد از یک هفته برگها رو با دستمال نمور ونرم پاک کنید.حتما موقع سمپاشی از لوازم ایمنی (دستکش,ماسک,عینک)استفاده بفرمایید.واگر داخل خونه اطفال یا افراد سالمند هستند در هنگام سمپاشی از منزل خارج کنید.ویا حدال امکان سمپاشی رو بیرون از محیط داخل خانه انجام بدید.

    پاسخ

سلام میبخشید نخل بنده یکی دوتا از برگهای پایینش سیاه شدن و جمع داره میشه نوک چند برگ هم سیاه شده و چند خال سیاه رو برگها افتاده علت چیست و باید چیکار کنم چون تازه گرفتمش و فقط همون روز اول اب دادم بهش تقریبا یک هفتس لطفا بگید باید چیکار کنم البته فروشنده بهم گفت هر روز غبار پاشی کنم رو برگهاشو و اینکارو کردم باید چیکار کنم با تشکر

پاسخ

    سلام.اگر فقط برگهای پایینی به این صورت خشک میشن جای نگرانی نیست طبیعی هست تغییر دما وتغییر محیط باعث این عامل شده.چون فرمودید تازه تهیه کردید گیاه رو.سعی کنید در جای ثابت با دمای ثابت وپرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وحدالمقدور از جابجایی گیاه پرهیز کنید.هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید طبق فرموده کارشناس گیاه عمل کنید.هر از گاهی روی برگها اب بدون کلر وهم دمای محیط اسپری کنید چون نخل رطوبت دوست هست.ولی اگر برگهای قسمت تاج گیاه هم به این صورت که فرمودید سیاه میشن از محلول قارچ کش استفاده کنید ودر زمان ابیاری با محلول قارچ کش یک بار ابیاری کنید وبا همون محلول به همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.از قارچ کش مانکوزب ویا توپسین میتونید برای انجام این کار استفاده کنید یک ونیم گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید.

    پاسخ

سلتم.ببخشید این نخل حدودا چه ستی به گلدهی میرسه؟

پاسخ

    سلام.سن گلدهی نخل ماداگاسکار بستگی به شرایط نگهداری داره معمولا بعد از اینکه قدش از ۱/۵متر گذشت به گل میشینه.تا به این قد برسه فکر کنم ۱۰الی۱۵سال طول بکشه.واین بستگی به شرایط نگهداری داره.

    پاسخ

با عرض سلام مجدد ببخشید طبق فرموده شما چون نخل تازه خریداری شدم از برگهای پایین بعداز تقریبا ده روز یکدفعه شروع کرد به سیاه شدن برگهاش از قسمت پایین بنده قارچ کش مانکوزب تهیه کردم و طبق دستور هم به خاک و اسپری کامل کردم منتها الان بعداز گذشت چندروز بهتر که نشده این سیاه شدن و خراب شدن برگهاش داره به قسمت بالا و برگهای تازه دراومده میرسه خیلی نگرانم نخلم از بین بره چون تقریبا بزرگتر هم هست لطفا بفرمائید چیکارکنم بتونم این نخل رو نجاتش بدم بخاطر پولی که دادم نیستش دوسش دارم اگرم خدای نکرده کلا ازبین بره مجدد تهیه میکنم ممنون میشم مجدد راهنماییم کنید با تشکر فراوان.

پاسخ

    سلام.نخلها نسبت به تغییر دما ومکان خیلی حساس هستن وبا کوچکترین تغییری برگهاشون میریزه.سعی کنید دما ومحیطشون ثابت باشه وزیاد جابجا نکنید.برگها کلا بریزه بهار دوباره برگ جدید در میاره جای نگرانی نیست.تاج گیاه رو چند روزی در نظر بگیرید اگه رشد نداشت ابیاری رو قطع کنید.اواخر اسفند ابیاری رو دوباره شروع کنید.

    پاسخ

      با عرض سلام ممنون از اینکه با صبر و حوصله جواب سوالات مردم رو میدید نه از قسمت تاج نخل برگهای جدید و کوچیک رشد داره فعلا که اگه میگید بهار مجدد درصورت ریختن همه برگها مجدد درمیاره خیالم راحت شد الان تقریبا هرچند روز بهش اب بدم و اینکه قشنگ سیرابش کنم یا فقط خاکش نمناک بشه؟ دوم اینکه دیگه احتیاجی نیست از قارچ کش مجدد استفاده کنم براش و این کودهای مایع که مخصوص کاکتوسها هستن رو بهش بدم الان یا نه بازم کمال تشکر ازشما رو دارم.

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم در خدمت شما دوستان گرامی هستیم.خوبه پس اگه رشد داره جای نگرانی نیست.هروقت خاکش خشک شد ابیاری کنید.هر از گاهی روی برگها هم اب هم دمای محیط وبدون کلر اسپری کنید.از کودهایی استفاده کنید که تاریخ تولید وانقضا داشته باشن وعناصر ترکیبی روی بسته بندی نوشته شده باشه.کودهای پتاس بالا برای نخل بهتر هستند npk برای مثال از این کودها میتونید استفاده کنید ۱۲,۱۲,۳۶,یا۵,۱۰,۴۰یا۳,۱۱,۳۸دو گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وهر دوهفته یکبار موقع ابیاری بدید.برگهایی رو که خشک شدن حتما از گیاه جدا کنید. نیازی به قارچ کش نیست همون یک بار کافی هست.

        پاسخ

سلام
خسته نباشید من تقریبا یکماه پیش از سایتتون بذر نخل ماداگاسگار خریداری کردم وبا توجه به راهنمای کشتی که تو سایت هست بذرهارو کاشتم اما هیچکدوم سبز نشدن دلیل میتونه چی باشه ؟!

پاسخ

    سلام.چه تعداد خریداری کرده بودید که هیچ کدوم سبز نشد؟دما ورطوبت به چه اندازه بود واینکه قبل از کاشت بذرها رو خیس کرده بودید؟برای حفظ رطوبت درب رو بسته بودید؟غیر ممکن هست که همه شرایط رو رعایت کنید ویک دونه هم سبز نشه.

    پاسخ

      بله من همه این کار هارو انجام دادم از زمان کاشت دو هفته بعد نوک بذرها سیاه شد (از قارچ کش هم استفاده کردم )بقیه بذرهایی که خریدم و خیلی زیاد هم بودن جوانه زنی بالای ۹۵درصد داشتن. اما این بذرها نه، برای همین پرسیدم.

      پاسخ

        لطف کنید به شماره ۰۹۱۲۱۰۶۴۹۸۰ پیام بدید تا مجدد برای شما ارسال بشه

        پاسخ

سلام خسته نباشید
من ۲۵ روز قبل بذر نخل کاشتم البته از شما نخریدم و بعدا سایت شمارو دیدم بعد یک هفته فقط یکی از بذر ها سبز شد و نوکش به طرف پایین خم شد و همونطور مونده (حدودا ۱۸ روز) و الان که آدنیومها رو که کم کم داره برگهای سوم و چهارمشون بلند(در حد یکی دو میلیمتر) میشه هوادهی میکنم، به نظرم نوک اون نخل داره خراب و قهوه ای میشه، اگه ممکنه بفرمایید اولا ریشه نخل بعد چند روز به پیت ماس میرسه و دوما اگه دیر شده خودم میتونم یکم پیت ماس بریزم بغلش و کمکش کنم؟

پاسخ

    سلام.اگه جوانه نخل قهوه ای رنگ شده بهتره از بستر بردارید فکر نکنم درست بشه.بعد از اینکه بذرها جوانه زدن و ریشه در اوردن ریشه بلافاصله داخل پیت ماس میره.بذرها رو داخل چه ترکیبی کاشتید؟میتونید بجای پیت ماس سنگریزه روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

      نه هنوز قهوه ای نشده ولی چون جوانه رو طبق گفته شما و بعضی سایتها رو به بالا کاشتم هنوز بعد ۱۸ روز که از جوانه زنیش گذشته نتونسته خودشو خم کنه و به پیت ماس برسه
      بستر پیت ماس هست
      میخوام بدونم میشه برشگردونم و ریشه شو تو بستر بزارم؟
      چون بعضی ادنیومها رو که ریشه شون تو بستر فرو نمیره خودم کمک میکنم و این کار باعث رشدشون میشه

      پاسخ

        خوبه پس سالم هست.بله میتونید از بستر درش بیارید وقسمت ریشه رو داخل بستر بزارید فقط لوازمی رو که برای این کار استفاده میکنید حتما استریل کنید.با پنس میتونید این کار رو براحتی انجام بدید.

        پاسخ

سلام خسته نباشین من یه نخل ماداگاسکار خریدم چند ماه پیش.رشد خوبی داره و برگ هاشم داره زیاد میشه اما ساقه اش ک داره رشدد میکنه لاغره. قسمت های بالاش قطر بیشتری داره ولی از پایین لاغره مشکلش چیه؟کنارپنجره نگهداری میشه و نور نسبتا خوبی داره ولی آفتاب مسقیم نمیگیره لطفا راهنماییم کنین

پاسخ

    سلام.احتمالش هست که قبلا جای کم نوری رشد کرده وقسمت تنه لاغر مونده.الان که شرایط برای رشدش ایدال شده قطر تنه زیاد میشه.هیچ مشکلی نیست.بعد از این که کمی بزرگتر شد میتونید از قسمت لاغر کات کنید ودوباره قسمت بالا رو ریشه دارکنید.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید من یه نخل ماداگاسکار دارم که حدودا به ارتفاع ۴۰ سانت و سه سال که دارم .برگهای ریخته شده در زمستان .در بهار جایگزین نشده است و الان که وارد ماه اردیبهشت شدیم هنوز برگی رویش نداشته . تنه گیاه ظاهرا سالم است . ( در زمستان تعدادی از برگهای که در میاآمدن نوک آنها سیاه می شد )
باید چکار کنم .
با سپاس

پاسخ

    سلام.سیاه شدن برگها دلیلش کمبود نور هست.با احتیاط از گلدون در بیارید وریشه ها رو چک کنید.ریشه های پوسیده رو جدا کنید. نخل ماداگاسکار نور دوست هست در جای پر نوری قرار بدید حتی تحمل افتاب مستقیم رو هم داره بشرطی که بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید که افتاب سوخته نشه.

    پاسخ

      سلام. گلدان کنار پنجره پرنور شمالی قرارداد. . آیا برای برگ دادن بایستی از کود های ضد قارج مثل کاربندازیم استفاده کنم .در صورتی که نخل ماداگاسکار در سالهای گذشته همین موقع پر برگ بود ولی الان در سر تاج آن جوانه سبز وجود ندارد و به شکل خار وجود دارد .
      سپاس از صبوری شما در پاسخ به سوالات

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم.نور پنجره شمالی برای نخل کم هست.اگر پنجره جنوبی دارید بهتره پشت پنجره جنوبی قرار بدید یا پنجره غربی که نور بیشتر داره.قارچ کش کاربندازیم سم هست کود نیست.گیاه شما نورش کم هست اگر درجای پر نوری قرار بگیره شروع به رشد میکنه.ریشه هارو چک کردید از نظر سالم بودن؟

        پاسخ

سلام ببخشید من یه نخل ماداگاسکار گرفتم البته نمیدونم اصلا همونه یا نه چون فقط قسمت بالاش شبیه و کلن به این صورته که یه ساقه کشیده داره بالاش به اندازه یه بند انگشت تیغ داره و برگ هاشم که شبیه نخل ولی من هرچی نخل دیدم بدنه گیاه تمام تیغ داشت این فقط قسمت بالای گیاه زیر برگها خواستم بدونم این همونه یا چیزه دیگیه متاسفانه عکس نمیدونم چطور بفرستم براتون ولی خواستم بدونم چرا اینطوره و اینکه من تازه خریدم کوچیکه هنوز ممنون میشم راهنمایی کنین

پاسخ

    سلام.اگر برگهاش شبیه نخل ماداگاسکار باشه نخل هست چون کوچیکه پایین تنه تیغ نداره بمرور زمان که بزرگ شد تیغها هم بزرگتر میشن جای نگرانی نیست.

    پاسخ

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
من دوتا نخل ماداگاسکار دارم حدود ۲ ساله امسال گلدونش رو عوض کردم خاکش هم همون ترکیبی که تو سایت نوشتین هست بعد از تعویض گلدان برگاش ریخت و الان حدود ۱ ماه که برگ در نیاورده یعنی همون ابتدای برگ که خیلی کوچیک سیاه میشه و اصلا رشد نمیکنه ضمنا تو نور مستقیم گذاشتم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

سلام
من نخل ام دست کسی امانت بود بخاطر سفر ،،،،،،حالا ک برگشتم میگه گلدونش شکست . خاک و خود تخل رو همشو منتقل کرده به یه لیوان
تقریبا برگاش دارن از بین میرن یسری سیا شدن وسط ها چندتا سالمن
چتدتا نصفه شدن
بنظرتون چه بلایی سرش اومده
قبل اینکه بدمش امانت کاملا سالم بود و داشت جلوی پنجره خوب رشد میکرد

پاسخ

    سلام.همه ی برگهای سیاه وخراب رو جدا کنید.داخل یک گلدون جدید بکارید دوباره رشد میکنه.چند روز اول در جای سایه نگهداری کنید بعد از چند روز به جای پرنوری انتقال بدید و عصر ابیاری کنید.

    پاسخ

خ ماه هستید 😉😉😉😉

پاسخ

با سلام
حدود دو سال هست که نخل دارم اما از لحاظ سایز و ارتفاع هیچ تغییری نکرده و جلوی پنجره شرقی هم قرار داره که نور خوبی هم بهش میخوره و نوک برگهای مسنش سیاه شده و کم کم کل برگ رو میگیره در نتیجه تعداد برگهاش تقریبا همیشه ثابته
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.نخل ماداگاسکار گیاه نور دوستی هست حتی تحمل افتاب مستقیم رو داره.پنجره شرقی در زمان صبح نور داره واین زمان کمی برای نور گیری نخل هست اگر پنجره جنوبی دارید بهتره پشت پنجره جنوبی قرار بدید. نور کافی داشته باشه شروع به رشد میکنه.سیاه شدن نوک برگها دلیلش رطوبت کم محیط هست هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم بشه.

    پاسخ

      ممنون از راهنمایی شما
      متاسفانه منزل من پنجره های شرقی و غربی دا ره کدوم رو بیشتر پیشنهاد میدید

      پاسخ

        خواهش میکنم.پنجره های غربی هم نور گیری خوبی دارند میتونید پشت پنجره غربی نگهداری کنید.

        پاسخ

سلام.من یه نخل ماداگاسکار یک ساله دارم.جدیدا برگهای جوان اون سیاه میشه و میریزه واسش یم مانکوزب گرفتم و هفته ای یکبار روی برگها اسپری میکنم آیا اینکار کافیه بت نیاز به مراقبت بیشتری داره؟

پاسخ

    سلام.دلیل سیاه وخشک شدن برگهای جدید نور زیاد ویا دمای زیاد هست نور رو فیلتر کنید ودما رو چک کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید وقتون بخیر
معذرت میخام برگ های نخل من زرد شده ولی هم جاش مناسبه و روزانه ۶الی۷ ساعت بهش نور میرسه اب رو هم هفته ای ۱۵cc تنظیم کردم زهکش و خاکش رو هم گلخونه برام تنظیم کرد در مورد قارچ هم وقتی نشونش دادم گفتن قارچ نیست میشه کمکم کنید علتش چیه کسی نتونسته تشخیص بده خیلی ممنونم😊

پاسخ

    سلام.اگر فقط برگهای پایینی زرد میشن طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر شده واز بین میرن که جای نگرانی نیست.ولی اگر برگهای بالایی هم زرد میشن دلیلش ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست که همه ی اینارو فرمودید که ایدال هست.کمبود اهن هم موجب زرد شدن برگها میشه همه ی این موارد رو چک کنید اگر در مورد این مسایل مشکلی نبود یک بار گیاه رو با کود اهن تغذیه کنید یک گرم در یک لیتر اب حتما ابیاری با کود اهن رو شب در تاریکی انجام بدید.

    پاسخ

خیلی ممنونم از لطفتون😊

پاسخ

با سلام و درود فراوان همه نظرات وپاسخ های ارسالی رو مطالعه کردم و ب دردم خورد مچکرم ک اینقدربادقت جواب سوالات رو دادین!البته منم یکی ازاین نخل هارو تهیه کردم ازساعت ۷صبح تا۹/۵ آفتاب ازپشت پنجره ب صورت مستقیم بهش میتابه ولی فقط بااینکه بهاره برگ ریزی داره و برگ جدیدی درنمیاره!لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.جابجایی بیش از اندازه گیاه,تغییر ناگهانی دما,وکمبود نور باعث ریزش برگها میشه.با فرمایشات شما نور گیاهتون کم هست.برای همین برگها میریزن.گیاه رو به جای پر نوری انتقال بدید که حداقل روزی شش ساعت نور کافی داشته باشه.نورش کافی باشه شروع به رشد میکنه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید،از سایت خوبتون واقعا تشکر میکنم…من حدود دوهفته ست ک یه نخل ماداگاسکار با ارتفاع حدود ۴۰سانتیمتر هدیه گرفتم،اوایل خیلی خوب بود ولی الان برگهای پایینی داره زرد میشه و برگهای بالایی هم سیاه و چروکیده میشن،گیاه تو سایه هست و نور غیرمستفیم خوبی هم داره..من این گیاه رو خیلی دوست دارم و نمیخوام از دست بدمش،میشه لطفا کمکم کنید

پاسخ

    سلام.زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست.سیاه شدن برگهای جدید هم دلیلش نورکم هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم هم عادت بدید نخلها تحمل افتاب مستقیم رو هم دارند.

    پاسخ

سلام. من تازه با سایتتون آشنا شدم فقط می خواستم از این صبر و پاسخگویی تون تشکر کنم که البته نشون از عشق و علاقه تون داره و فقط کاسبی صرف نیست. عمر طولانی همراه با طراوت براتون آرزو دارم

پاسخ

    سلام ممنون از لطف شما دوست عزیز با آرزوی موفقیت برای شما.

    پاسخ

سلام خسته نباشین من ی نخل مادگاسکار دارم حدود ۹ماه هس تو این مدت همش برگ سبز درمیاره اما بزرگ ک میشن سیاه میشن میریزن بعد دوباره برگ جدید درمیاره امروز دیدم نخل کج شده نگاش کردم دیدم ساقش از قسمتی ک تو خاک بوده نرم شده انگار گندیده چکار کنم؟

پاسخ

    سلام. حتما ابیاریتون زیاد هست وجای کم نوری نگهداری میکنید از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده کات کنید.

    پاسخ

باعرض سلام من ی نخل ۱ ساله خریدم خشک شد الان یکی دیگه خریدم ک حدودا ۶۰ سانته ولی برگ ریزی خیلی داره برگهاش یازرد میشن یا چروکیده و خشک میشن و میریزن !توی پاسیو گذاشتمش ازساعت ۱ تا۷ بعدازظهر هم نور داره آبیاری هم درست انجام میدم روزی هم ۳بار آب اسپری میکنم الان ۱۲روزه خریدم تقریبا ۱۳تابرگاش ریخته بازم بقیشم داره خراب میشه!بهم گفتن چون فصل گرمی هست ازکود گلهای آپارتمانی استفاده کنم چیکارکنم حیفه خراب بشه خیلی بزرگ و خوشگله وبراش هزینه کردم

پاسخ

    سلام. دلیل ریزش وزرد شدن برگها ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. نخل ماداگاسکار به ابیاری زیاد حساس هست. هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید. خاکشرو هم بررسی کنید تا اب رو بمدت طولانی حفظ نکنه اگر خاکش مناسب نبود از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید(ماسه عدسی شسته ۷۰درصد،پیت ماس۲۰درصد، ورمی کمپوست۱۰درصد)

    پاسخ

سلام
نخل من همه برگاش سیاه شد و ریخت اثری هم از آفاتی که در بالا گفتید توش نیست. ساقه‌ش هم چروکیده نشده. آبیاریش هر ۱۰ روز یکبار انجام میدم. کنار پنجره نگهداریش میکنم که نور غیر مستقیم داره. حالا با این تفاسیر برا رویش برگهاش باید چه کنم؟

پاسخ