معرفی نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست و به دلیل شباهت به برخی از گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است.  نام علمی نخل ماداگاسکار Pachypodium می‌باشد. دو گونه معروف نخل ماداگاسکار Pachypodium lamerei و pachypodium geayi به دلیل شکل ظاهری زیبا و آسان بودن پرورش آن تقریباً در تمام نقاط دنیا تولید می‌شود. دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که تا ۶ سانتی متر هم می‌رسد. گل‌های نخل در اوایل بهار به رنگ سفید مشاهده می‌شود.

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی اواخر پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می بباشد. این گیاه بسیار مساعد بیماری‌های قارچی می‌باشد.  بنابراین با نزدیک شدن به فصل رکود و استراحت این گیاه اگر سایر شرایط محیطی مناسب است، از دست دادن تعدادی از برگ‌ها امری عادی می‌باشد. اگر تمامی شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد در طی سال در حدود ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده می‌شود. از جمله نشانه‌های شرایط مناسب ایده آل این گیاه شکل‌گیری جوانه‌های گل است.

گل نخل ماداگاسکار
گل نخل ماداگاسکار

آبیاری:
نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. البته خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز موجب کم حجم شدن ساقه گیاه، چروکیده شدن برگها و ریزش آنان خواهد شد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریباً هر ۱۰-۷ روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. در طی زمستان نیز می‌توان از فواصل آبیاری را بیشتر کرد و تنها در حدی خاک را آبیاری کرد که از خشکی کامل آن جلوگیری شود. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده به رشد و کیفیت بهتر این گیاه کمک می‌کند. در طی فصل رشد می‌توان روزانه ۴-۳ بار از غبار پاشی برگسار برای افزایش میزان رطوبت آنان استفاده کرد.

نور:
اگر به نیازهای نوری این گیاه توجه شود، رشد آن از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود. نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را حداقل به مدت ۶ ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملاً روشن و پر نور است آن را قرار دهید.

دما:
اگرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه‌های این گیاه تا حدودی دمای زیر صفر را نیز تحمل می‌کند اما بهتر است به طور کل از چنین شرایطی دور نگه‌داشته شود و دمای محیط نگهداری به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نیاید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی، سیاه شدن و ریزش برگهای این گیاه و پوسیدگی نرم انتهای ساقه‌ها خواهد شد. اگر قصد انتقال این گیاه به بیرون از محیط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بیرون به حدود ۲۱ درجه برسد صبر کنید و سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید تا از سرمازدگی شبانه در امان بماند اما به طور کل دمای ۱۵ الی ۲۹ درجه قابل قبول و ۲۳-۲۰ درجه برای آن بهترین است. گرمای هوا نیز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقیم آفتاب و خشکی کشیدن گیاه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها شود.

خاک:
بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۵-۳ سانیتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش کمک شود. از جمله مخلوط‌های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد. در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده کرد. کود دهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت از بین روفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق می‌افتد. تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

نخل ماداگاسکار دفرمه
نخل ماداگاسکار دفرمه

آفات و بیماری ها:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما به‌طور کل آفاتی همانند شته (برای مشاهده اطلاعات بیشتر با شته اینجا را کلیک کنید)، کنه تارعنکبوتی (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با کنه تار عنکبوتی اینجا را کلیک کنید)، شپشک آرد آلود (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با شپشک آرد آلود اینجا را کلیک کنید) می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند. تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنان و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگها سیاه شود و سپس بریزند. برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجاتت داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری‘ جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار:
ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب خاک پیت ماس که از قبل توسط سم قارچ‌کش ضدعفونی شده را بریزید با ارتفاع حدود ۵-۱۰ سانتی متر سپس بذرهای نخل ماداگاسکار را به صورت خوابیده بر روی خاک قرار دهید و بر روی انها خاک نریزید. سپس روی آن آب اسپرس کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمایی بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک‌بار بستر را با قارچ‌کش کاربندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

نخل ماداگاسکار
میوه نخل ماداگاسکار

معرفی نخل ماداگاسکار

عکس نخل ماداگاسکار
میوه رسیده نخل ماداگاسکار

همچنین در قسمت پایین گیاه نیز جوانه‌های کوچکی شروع به رشد و شکل دهی گیاهی جدید می‌کنند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد. جدا کردن این جوانه‌ها در ماه‌های تابستان با نتایج بهتری در ریشه زایی آنان همراه خواهد بود. گیاهان جوان از خود شیره ترشح می‌کنند که مانع از ریشه زایی آنان در بستر کاشت می‌شود بنابراین بهتر است که برای ۸-۴ روز آنان را در لابه لای روزنامه پیچید و در مکانی خشک و با دمای حدود ۱۸-۱۶ درجه گذاشت تا ترشح شیره تمام شود. سپس می‌توان اقدام به کاشت گیاهچه های جوان کرد و بعد از کاشت خاک گلدان را کمی آب داد تا مرطوب شود. دمای محیط نگهداری همانند گیاهان بالغ و در حدود ۲۰ درجه مناسب است.

عکس بذر نخل ماداگاسکار
عکس بذر نخل ماداگاسکار

خواب زمستانی: اکثر نخل‌های ماداگاسکار با فرارسیدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو می‌روند و رشد آنان متوقف می‌شود. برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایین توده برگها قرار گرفته‌اند ممکن است بریزد. در این زمان باید آبیاری را کاهش داد.

برای خرید بذر نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

پست‌های مرتبط

همه چیز در مورد کاکتوس ابلمانیا

همه چیز در مورد کاکتوس ابلمانیا

همه چیز در مورد کاکتوس ابلمانیا : ابلمانیا یکی از...

کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن

کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن

کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن: کاکتوس Cephalocereus senilis معروف به کاکتوس...

معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا

معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا

معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا: می‌خواهم شما عزیزان را با...

نظرات (235)

سلام
نخل ماداگاسکار من دچار کپک دوده ای شده. سموم سیستماتیک که گفتید چیه؟ از کجا بیارم؟ البته لازم به دوره که نور بهش کم میخوره

پاسخ

    سلام میتونید از سم قارچکش کاربندازیم یا مانکوزب استفاده کنید. بله حتما به نور نیاز است

    پاسخ

سلام….برگ های جدید نخل ماداگاسکارم سیاه شده است علت می تونه چی باشه؟

پاسخ

    سلام میتونه از بیماری های قارچی باشه حتما سم قارچکش بزنید

    پاسخ

    گیاه منم برگهاش سیاه میشد و بعد از تحقیق فهمیدم ایشون حتتتتتما باید در طول روز چند ساعت آفتاب مسقیم بهش بخوره و بهتره که آفتاب صبح تا ظهر باشه که ملایمه و نمیسوزونه. چند روز که گذاشتمش زیر آفتاب کاملا خوب شد و برگای جدید دراورد .

    پاسخ

سلام خسته نباشین.من بذر نخل رو توی ظرف دربسته کاشتم که رطوبت زیادی داره الان تقریبا۲سانتی شدن.کی میتونم نخلارو به گلدون انتقال بدم؟

پاسخ

    سلام وقت بخید حداقل باید ۳ ماه داخل بستر کشت باشن بعد جدا کنید. البته بستگی به شرایط و میزان رشد داره

    پاسخ

لطفا کمکم کنید…
نخل ماداگاسکار من به همون تعداد که برگ تازه میده برگ هم از دست میده در نتیجه تعداد برگهاش ثابته این قضیه از اوایل بهار تا الان ادامه داره…
علت چیه چیکارش کنم؟

پاسخ

    سلام میتونه از آبیاری و رطوبت بالا باشه یا بیماری های قارچی برای احتیاط سم قارچکش بزنید هم به خاک هم ساقه و برگ ها

    پاسخ

آهان ممنون از راهنماییتون

پاسخ

سلام نخل من سر بعضی از یرگاش قهویشن و بعد کم کم کلش قهوهای میشه و میرزهکادگاسکاریرگاشمیرزهطبعیهکجاسم قهوهای رنگ را بکنم یعنی از برگ جدا کنم یا طبعیه مشکل کجاس ؟؟ممنون

پاسخ

سلام وقت بخیر، لطفا در مورد شکل ظاهری لامری و گی توضیح بدید ممنون

پاسخ

سلام. نخل من کج شده. علتش چیه؟به طرف نور خم میشه؟ چیکار کنم راست رشد کنه؟

پاسخ

    سلام ممکن است به علت کم بودن نور محیطی باشد که گیاه به سما نور کشیده می شود.

    پاسخ

نخل ماداگاسکار من از وسط لکه هاى سفید رنگ زده چیکار باید کرد ؟

پاسخ

    سلام.اگه قسمت تاج گیاه هستن حتما شپشک ارد الود هست.اول حذف فیزیکی کنید.با یک پنبه یا گوش پاکن اغشته به الکل همه قسمتهای سفید رو بردارید.وبا سم حشره کش دیازینون(یک سی سی در یک لیتر اب)مخلوط کنید وبه قسمتهای الوده گیاه اسپری کنید یک هفته بعد مجدد سم پاشی رو تکرار کنید.سمپاشی حتما در فضای ازاد ونکات بهداشتی رو هم رعایت کنید از جمله دستکش وماسک.

    پاسخ

درود
برگهای ماداگاسکار من لکه زرد داره باید چ کنم؟؟

پاسخ

    سلام.لکه های زرد روی برگها به چند دلیل بوجود میان.که اول باید ببینید دلیلش چی هست وبعد درمان کنید.کمبود رطوبت،افتاب مستقیم،ابیاری نامنظم،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،وجودقارچ، همه ی این موارد دلیل زرد شدن برگها میشه.چک کنید همه این موارد رو.اگه همه ی شرایط مساعد بود احتمال اخر قارچ هست.برگهای زرد ولکه دار رو جدا کنید وازقارچ کش مانکوزب یک گرم داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.موقع ابیاری با همین محلول یک بار ابیاری کنید.سعی کنید هر از گاهی روی برگها نخل ماداگاسکار اب اسپری کنید چون رطوبت دوست هست.نگذارید اب در قسمت تاج گیاه بمونه.

    پاسخ

سلام.نخل مادگاسکار من روی برگهاش لکه های سیاه ایجاد شده بعضی از برگاش هم سوراخ شدن مث این میمونه که ملخ جویده باشه برگها رو چکار باید بکنم .با تشکر

پاسخ

    سلام.احتمالا ابی که روی برگها مونده باعث بوجود اومدن قارچ شده که سیاه شدن.ولی بازم اطراف گلدون وپشت برگها رو چک کنید که کرمی نباشه.برگهای الوده رو جدا کنید.

    پاسخ

سلام لطفا راهنمایی بفرمائید ، نخلی که من کاشتم الان حدود هفت ماهشه مدتیه که تمام برگاها شروع به ریختن کرده و الان عملا برگی باقی نمونده متسفانه ساقه و تنه گیاه حالت جمع شده و چروکیده داره می گیره تیغ های سرش سالم و قوی به نظر میرسن اما کلا معلومه که سرحال نیست با راهنمایی خودتون حدود هفته قبل از قارچ کش استفاده کردم فردا ۵شنبه هم بعد دو هفته به گفته خودتون باز هم از کاربندازیم استفاده می کنم ، گیاه پشت شیشه پنجره جنوبی هستش و همیشه بین ۳ تا شش ساعت در معرض نور افتاب فیلتر شده قرار می گیره ، دمای اتاق هم همیشه بین ۱۸ تا ۲۵ هستش نه بالاتر نه پایین تر لطفا راهنمایی کنید.
ضمنا طول این هفت ماه کلا دو بار از کود استفاده کردم

پاسخ

    سلام.نخل در پاییز خزان میکنه ولی فقط یه تعداد از برگهاش میریزه همش نه.تغییرات دمایی باعث ریزش همه ی برگهای نخل ماداگاسکار میشه.وچروک شدنش بدلیل ابیاری کم هست.ریشه ها رو چک کردید سالم هستند؟اگه ریشه ها سالم باشن مشکلی نیست بهار دوباره برگهای جدید رو در میاره.دیگه نیازی به استفاده از محلول قارچ کش نیست.چند روزی تحت نظر بگیرید اگه رشد داشت ابیاری وکود دهی رو ادامه بدید.فعلا چون کوچیک هست ودوسالش تموم نشده نباید به استراحت زمستانی بره.سعی کنید دما کمتر از ۱۸درجه نباشه.

    پاسخ

سلام نخل من برگ های تاجش سیاه میشه و بعد میریزه،برگ های پایین ترش هم حالت ابر مانند سیاه شده دلیلش چی میتونه باشه؟

پاسخ

    سلام.احتمال داره ابی که روی برگها اسپری کردید در قسمت تاج گیاه مونده وباعث بوجود امدن قار چ شده یا خاکی که براش استفاده کردید ضدعفونی شده نبوده.همه ی برگهای الوده وسیاه شده رو جدا کنید وقارچ کش مانکوزب یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید وداخل خاکش هم بریزید.تا زمان بهبودی کامل از سایر گیاهانتون جدا بزارید وجای سایه نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام ممنونم اما الان بقیه برگ های پایین هم زرد شده چیکار میتونم بکنم؟درست میشه؟؟

پاسخ

    سلام.نخل ماداگاسکار خزان میکنه نگران نباشید برگهای زرد شده رو جدا کنید.گیاه رو در دمای تقریبا ثابت ونور زیاد ولی فیلتر شده نگهداری کنید. ابیاری رو هم کم کنید خاکش کامل که خشک شد ابیاری کنید به مقدار کم.بهار دوباره برگهای جدید در میاره.

    پاسخ

خییلیی ممنونم ازتون

پاسخ

نخل ماداگاسکار من شپش سفید گرفته چیکار کنم

پاسخ

    سلام.ابتدا حذف فیزیکی کنید.همه قسمتهای سفید رو با یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل بردارید.بعد در صورت استفاده از سم یکی از سمهای دیازینون یا دلتامترین به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید مابقی محلول رو هم موقع ابیاری داخل خاک گیاه بریزید.یک هفته بعد مجدد سمپاشی رو تکرار کنید.در زمان سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.حدالمقدور سمپاشی رو در هوای ازاد انجام بدید.در صورتی که نمیخواهید از سم استفاده کنید میتونید از سم ارگانیک پالیزین استفاده کنید.

    پاسخ

سلام من ۴روزه ی نخل ماداگاسکار خریدم اوردم تو مغازه به گفته فروشنده میشه تو مغازه رشد کنه الان برگاش ک پایین تره زرد شده چیکارش کنم؟ گلدونشم پلاستیکیه و کفش سوراخ نداره برا تخلیه ممنون میشم راهنماییم کنی

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.نخل خزان میکنه دلیل زرد شدن وریختن برگهای پایینی طبیعی هست ولی سعی کنید دمای محیطش زیاد تغییر نکنه.باعث ریزش همه ی برگهاش میشه.اگه زیر گلدون سوراخ نیست ابیاری باید خیلی کم باشه که باعث پوسیدگی ریشه نشه.تا اسفند ماه صبر کنید چون الان زمان مناسبی برای تعویض گلدون نیست.اسفند ماه داخل گلدونی که زهکش (سوراخ زیر گلدون)مناسبی داره بکارید.

    پاسخ

سلام من سه روز پیش این گیاهو خریدم و همون گلفروشی ک خریدم واسم گلدونشو عوض کرد الان میبینم برگای پایینش زرد شده! چه اتفاقی واسش افتاده یعنی خراب شده 🙁

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.تغییر دمای محیط باعث شده تا برگهای پایینی زرد بشه وبریزه.نگران نباشید طبیعی هست.جای ثابتی بزارید وسعی کنید دمای محیطش ثابت باشه.

    پاسخ

سلام و درود بر شما.
حدود یکماه پیش یک ماداگاسکار خریدم و همونجا گلدونشا برام عوض کرد و بهم گفت نیازی نیست تا ۱۰ روز آبش بدی.
تو مغازه خیلی سر حال بود ولی حالا تمام برگاش ریخت.
هفته ای نصف لیوان آب بهش میدادم. مغازه دار بهم می گفت توی نور مستقیم آفتاب نباشه جاشم خیلی گرم نباشه..
الان هم یک برگ سالم نداره. میشه لطفاً راهنمایی کنید.
با تشکر و سپاس

پاسخ

    سلام.تغییر ناگهانی دما باعث تنش در گیاه میشه وبه این دلیل برگهاش میریزه.البته نخل خزان میکنه ولی همه برگهاش نمیریزه.احتمالا داره جایی که نگهداری میکنید خیلی سرد هست مابین دمای ۲۰الی۲۵درجه نگهداری کنید هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید هر دوهفته یکبار هم کود پتاس بالا بدید.نگران نباشد بهار دوباره برگهای جدید در میاره.فقط ابیاری رو دقت کنید که زیاد نباشه.

    پاسخ

با عرض سلام ببخشید بنده یک نخل سایز کوچیک از فروشگاه بامیلو بصورت اینترنتی خریدم ولی متاسفانه از شرایط بد بسته بندی وقتی گیاه بدستم رسید کلا برگهاش پوسیدن و داغون شدن البته تنش بنظر سالم هست حالا امکان داره مجدد برگ بده و روپا بشه یا اینکه باید قیدشو زد ممنونم از راهنمایی شما.

پاسخ

    سلام.سعی کنید از شرکتهای معتبر گیاه تهیه کنید.نخل ماداگاسکار به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره.سعی کنید اگه داخل خونه نگهداری میکنید جای ثابتی بزارید وجابجانکنید.جاش که ثابت باشه بمرور به محیط جدید عادت میکنه وبهار دوباره برگهای جدید در میاره هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.در زمان رشد هر دوهفته یکباراز کودهای پتاس بالا بدید.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
من ماداگاسکاری دارم که حدودا ۲ ساله دارمش تا ۳ هقته پیش بسیار سر حال بود رشد بسیار خوبی داشت(الان حدودا نیم متر ارتفاعشه) مدتیه که برگهای جدیدش که در میان نوکشون سیاه میشه و کم کم خشک میشه
البته هنوز رشد داره و داره برگ جدید تولید میکنه ولی برگها بعد مدتی نوکشون سیاه میشن و این فقط مربوط به برگهای جدیده برگ های قدیمی سالم و شاداب هستن
افتاب کامل میخوره و اب هم مثل این ۲ سال هر موقع خشک میشده بش میدادم کود هم هر ماه یکبار میخورده
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم و علت این سیاهی چی میتونه باشه

با تشکر

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.دلیل سیاه وخشک شدن برگهای جدید وجود قارچ هست.محلول قارچ کش تهیه کنید بایکی از این قارچ کش ها (کاربندازیم.یا.مانکوزب)یک گرم از قارچ کش رو داخل یک لیتر اب مخلوط کنید ودر زمان ابیاری داخل خاک گیاه بریزید.محلول قارچ کش رو داخل اب پاش هم بریزید وروی قسمت تاج گیاه هم اسپری کنید.اگر از قارچ کش مانکوزب میخواهید استفاده کنید بعد از یک هفته برگها رو با دستمال نمور ونرم پاک کنید.حتما موقع سمپاشی از لوازم ایمنی (دستکش,ماسک,عینک)استفاده بفرمایید.واگر داخل خونه اطفال یا افراد سالمند هستند در هنگام سمپاشی از منزل خارج کنید.ویا حدال امکان سمپاشی رو بیرون از محیط داخل خانه انجام بدید.

    پاسخ

سلام میبخشید نخل بنده یکی دوتا از برگهای پایینش سیاه شدن و جمع داره میشه نوک چند برگ هم سیاه شده و چند خال سیاه رو برگها افتاده علت چیست و باید چیکار کنم چون تازه گرفتمش و فقط همون روز اول اب دادم بهش تقریبا یک هفتس لطفا بگید باید چیکار کنم البته فروشنده بهم گفت هر روز غبار پاشی کنم رو برگهاشو و اینکارو کردم باید چیکار کنم با تشکر

پاسخ

    سلام.اگر فقط برگهای پایینی به این صورت خشک میشن جای نگرانی نیست طبیعی هست تغییر دما وتغییر محیط باعث این عامل شده.چون فرمودید تازه تهیه کردید گیاه رو.سعی کنید در جای ثابت با دمای ثابت وپرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وحدالمقدور از جابجایی گیاه پرهیز کنید.هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید طبق فرموده کارشناس گیاه عمل کنید.هر از گاهی روی برگها اب بدون کلر وهم دمای محیط اسپری کنید چون نخل رطوبت دوست هست.ولی اگر برگهای قسمت تاج گیاه هم به این صورت که فرمودید سیاه میشن از محلول قارچ کش استفاده کنید ودر زمان ابیاری با محلول قارچ کش یک بار ابیاری کنید وبا همون محلول به همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.از قارچ کش مانکوزب ویا توپسین میتونید برای انجام این کار استفاده کنید یک ونیم گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید.

    پاسخ

سلتم.ببخشید این نخل حدودا چه ستی به گلدهی میرسه؟

پاسخ

    سلام.سن گلدهی نخل ماداگاسکار بستگی به شرایط نگهداری داره معمولا بعد از اینکه قدش از ۱/۵متر گذشت به گل میشینه.تا به این قد برسه فکر کنم ۱۰الی۱۵سال طول بکشه.واین بستگی به شرایط نگهداری داره.

    پاسخ

با عرض سلام مجدد ببخشید طبق فرموده شما چون نخل تازه خریداری شدم از برگهای پایین بعداز تقریبا ده روز یکدفعه شروع کرد به سیاه شدن برگهاش از قسمت پایین بنده قارچ کش مانکوزب تهیه کردم و طبق دستور هم به خاک و اسپری کامل کردم منتها الان بعداز گذشت چندروز بهتر که نشده این سیاه شدن و خراب شدن برگهاش داره به قسمت بالا و برگهای تازه دراومده میرسه خیلی نگرانم نخلم از بین بره چون تقریبا بزرگتر هم هست لطفا بفرمائید چیکارکنم بتونم این نخل رو نجاتش بدم بخاطر پولی که دادم نیستش دوسش دارم اگرم خدای نکرده کلا ازبین بره مجدد تهیه میکنم ممنون میشم مجدد راهنماییم کنید با تشکر فراوان.

پاسخ

    سلام.نخلها نسبت به تغییر دما ومکان خیلی حساس هستن وبا کوچکترین تغییری برگهاشون میریزه.سعی کنید دما ومحیطشون ثابت باشه وزیاد جابجا نکنید.برگها کلا بریزه بهار دوباره برگ جدید در میاره جای نگرانی نیست.تاج گیاه رو چند روزی در نظر بگیرید اگه رشد نداشت ابیاری رو قطع کنید.اواخر اسفند ابیاری رو دوباره شروع کنید.

    پاسخ

      با عرض سلام ممنون از اینکه با صبر و حوصله جواب سوالات مردم رو میدید نه از قسمت تاج نخل برگهای جدید و کوچیک رشد داره فعلا که اگه میگید بهار مجدد درصورت ریختن همه برگها مجدد درمیاره خیالم راحت شد الان تقریبا هرچند روز بهش اب بدم و اینکه قشنگ سیرابش کنم یا فقط خاکش نمناک بشه؟ دوم اینکه دیگه احتیاجی نیست از قارچ کش مجدد استفاده کنم براش و این کودهای مایع که مخصوص کاکتوسها هستن رو بهش بدم الان یا نه بازم کمال تشکر ازشما رو دارم.

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم در خدمت شما دوستان گرامی هستیم.خوبه پس اگه رشد داره جای نگرانی نیست.هروقت خاکش خشک شد ابیاری کنید.هر از گاهی روی برگها هم اب هم دمای محیط وبدون کلر اسپری کنید.از کودهایی استفاده کنید که تاریخ تولید وانقضا داشته باشن وعناصر ترکیبی روی بسته بندی نوشته شده باشه.کودهای پتاس بالا برای نخل بهتر هستند npk برای مثال از این کودها میتونید استفاده کنید ۱۲,۱۲,۳۶,یا۵,۱۰,۴۰یا۳,۱۱,۳۸دو گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وهر دوهفته یکبار موقع ابیاری بدید.برگهایی رو که خشک شدن حتما از گیاه جدا کنید. نیازی به قارچ کش نیست همون یک بار کافی هست.

        پاسخ

سلام
خسته نباشید من تقریبا یکماه پیش از سایتتون بذر نخل ماداگاسگار خریداری کردم وبا توجه به راهنمای کشتی که تو سایت هست بذرهارو کاشتم اما هیچکدوم سبز نشدن دلیل میتونه چی باشه ؟!

پاسخ

    سلام.چه تعداد خریداری کرده بودید که هیچ کدوم سبز نشد؟دما ورطوبت به چه اندازه بود واینکه قبل از کاشت بذرها رو خیس کرده بودید؟برای حفظ رطوبت درب رو بسته بودید؟غیر ممکن هست که همه شرایط رو رعایت کنید ویک دونه هم سبز نشه.

    پاسخ

      بله من همه این کار هارو انجام دادم از زمان کاشت دو هفته بعد نوک بذرها سیاه شد (از قارچ کش هم استفاده کردم )بقیه بذرهایی که خریدم و خیلی زیاد هم بودن جوانه زنی بالای ۹۵درصد داشتن. اما این بذرها نه، برای همین پرسیدم.

      پاسخ

        لطف کنید به شماره ۰۹۱۲۱۰۶۴۹۸۰ پیام بدید تا مجدد برای شما ارسال بشه

        پاسخ

سلام خسته نباشید
من ۲۵ روز قبل بذر نخل کاشتم البته از شما نخریدم و بعدا سایت شمارو دیدم بعد یک هفته فقط یکی از بذر ها سبز شد و نوکش به طرف پایین خم شد و همونطور مونده (حدودا ۱۸ روز) و الان که آدنیومها رو که کم کم داره برگهای سوم و چهارمشون بلند(در حد یکی دو میلیمتر) میشه هوادهی میکنم، به نظرم نوک اون نخل داره خراب و قهوه ای میشه، اگه ممکنه بفرمایید اولا ریشه نخل بعد چند روز به پیت ماس میرسه و دوما اگه دیر شده خودم میتونم یکم پیت ماس بریزم بغلش و کمکش کنم؟

پاسخ

    سلام.اگه جوانه نخل قهوه ای رنگ شده بهتره از بستر بردارید فکر نکنم درست بشه.بعد از اینکه بذرها جوانه زدن و ریشه در اوردن ریشه بلافاصله داخل پیت ماس میره.بذرها رو داخل چه ترکیبی کاشتید؟میتونید بجای پیت ماس سنگریزه روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

      نه هنوز قهوه ای نشده ولی چون جوانه رو طبق گفته شما و بعضی سایتها رو به بالا کاشتم هنوز بعد ۱۸ روز که از جوانه زنیش گذشته نتونسته خودشو خم کنه و به پیت ماس برسه
      بستر پیت ماس هست
      میخوام بدونم میشه برشگردونم و ریشه شو تو بستر بزارم؟
      چون بعضی ادنیومها رو که ریشه شون تو بستر فرو نمیره خودم کمک میکنم و این کار باعث رشدشون میشه

      پاسخ

        خوبه پس سالم هست.بله میتونید از بستر درش بیارید وقسمت ریشه رو داخل بستر بزارید فقط لوازمی رو که برای این کار استفاده میکنید حتما استریل کنید.با پنس میتونید این کار رو براحتی انجام بدید.

        پاسخ

سلام خسته نباشین من یه نخل ماداگاسکار خریدم چند ماه پیش.رشد خوبی داره و برگ هاشم داره زیاد میشه اما ساقه اش ک داره رشدد میکنه لاغره. قسمت های بالاش قطر بیشتری داره ولی از پایین لاغره مشکلش چیه؟کنارپنجره نگهداری میشه و نور نسبتا خوبی داره ولی آفتاب مسقیم نمیگیره لطفا راهنماییم کنین

پاسخ

    سلام.احتمالش هست که قبلا جای کم نوری رشد کرده وقسمت تنه لاغر مونده.الان که شرایط برای رشدش ایدال شده قطر تنه زیاد میشه.هیچ مشکلی نیست.بعد از این که کمی بزرگتر شد میتونید از قسمت لاغر کات کنید ودوباره قسمت بالا رو ریشه دارکنید.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید من یه نخل ماداگاسکار دارم که حدودا به ارتفاع ۴۰ سانت و سه سال که دارم .برگهای ریخته شده در زمستان .در بهار جایگزین نشده است و الان که وارد ماه اردیبهشت شدیم هنوز برگی رویش نداشته . تنه گیاه ظاهرا سالم است . ( در زمستان تعدادی از برگهای که در میاآمدن نوک آنها سیاه می شد )
باید چکار کنم .
با سپاس

پاسخ

    سلام.سیاه شدن برگها دلیلش کمبود نور هست.با احتیاط از گلدون در بیارید وریشه ها رو چک کنید.ریشه های پوسیده رو جدا کنید. نخل ماداگاسکار نور دوست هست در جای پر نوری قرار بدید حتی تحمل افتاب مستقیم رو هم داره بشرطی که بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید که افتاب سوخته نشه.

    پاسخ

      سلام. گلدان کنار پنجره پرنور شمالی قرارداد. . آیا برای برگ دادن بایستی از کود های ضد قارج مثل کاربندازیم استفاده کنم .در صورتی که نخل ماداگاسکار در سالهای گذشته همین موقع پر برگ بود ولی الان در سر تاج آن جوانه سبز وجود ندارد و به شکل خار وجود دارد .
      سپاس از صبوری شما در پاسخ به سوالات

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم.نور پنجره شمالی برای نخل کم هست.اگر پنجره جنوبی دارید بهتره پشت پنجره جنوبی قرار بدید یا پنجره غربی که نور بیشتر داره.قارچ کش کاربندازیم سم هست کود نیست.گیاه شما نورش کم هست اگر درجای پر نوری قرار بگیره شروع به رشد میکنه.ریشه هارو چک کردید از نظر سالم بودن؟

        پاسخ

سلام ببخشید من یه نخل ماداگاسکار گرفتم البته نمیدونم اصلا همونه یا نه چون فقط قسمت بالاش شبیه و کلن به این صورته که یه ساقه کشیده داره بالاش به اندازه یه بند انگشت تیغ داره و برگ هاشم که شبیه نخل ولی من هرچی نخل دیدم بدنه گیاه تمام تیغ داشت این فقط قسمت بالای گیاه زیر برگها خواستم بدونم این همونه یا چیزه دیگیه متاسفانه عکس نمیدونم چطور بفرستم براتون ولی خواستم بدونم چرا اینطوره و اینکه من تازه خریدم کوچیکه هنوز ممنون میشم راهنمایی کنین

پاسخ

    سلام.اگر برگهاش شبیه نخل ماداگاسکار باشه نخل هست چون کوچیکه پایین تنه تیغ نداره بمرور زمان که بزرگ شد تیغها هم بزرگتر میشن جای نگرانی نیست.

    پاسخ

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
من دوتا نخل ماداگاسکار دارم حدود ۲ ساله امسال گلدونش رو عوض کردم خاکش هم همون ترکیبی که تو سایت نوشتین هست بعد از تعویض گلدان برگاش ریخت و الان حدود ۱ ماه که برگ در نیاورده یعنی همون ابتدای برگ که خیلی کوچیک سیاه میشه و اصلا رشد نمیکنه ضمنا تو نور مستقیم گذاشتم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

سلام
من نخل ام دست کسی امانت بود بخاطر سفر ،،،،،،حالا ک برگشتم میگه گلدونش شکست . خاک و خود تخل رو همشو منتقل کرده به یه لیوان
تقریبا برگاش دارن از بین میرن یسری سیا شدن وسط ها چندتا سالمن
چتدتا نصفه شدن
بنظرتون چه بلایی سرش اومده
قبل اینکه بدمش امانت کاملا سالم بود و داشت جلوی پنجره خوب رشد میکرد

پاسخ

    سلام.همه ی برگهای سیاه وخراب رو جدا کنید.داخل یک گلدون جدید بکارید دوباره رشد میکنه.چند روز اول در جای سایه نگهداری کنید بعد از چند روز به جای پرنوری انتقال بدید و عصر ابیاری کنید.

    پاسخ

خ ماه هستید ????

پاسخ

با سلام
حدود دو سال هست که نخل دارم اما از لحاظ سایز و ارتفاع هیچ تغییری نکرده و جلوی پنجره شرقی هم قرار داره که نور خوبی هم بهش میخوره و نوک برگهای مسنش سیاه شده و کم کم کل برگ رو میگیره در نتیجه تعداد برگهاش تقریبا همیشه ثابته
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.نخل ماداگاسکار گیاه نور دوستی هست حتی تحمل افتاب مستقیم رو داره.پنجره شرقی در زمان صبح نور داره واین زمان کمی برای نور گیری نخل هست اگر پنجره جنوبی دارید بهتره پشت پنجره جنوبی قرار بدید. نور کافی داشته باشه شروع به رشد میکنه.سیاه شدن نوک برگها دلیلش رطوبت کم محیط هست هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم بشه.

    پاسخ

      ممنون از راهنمایی شما
      متاسفانه منزل من پنجره های شرقی و غربی دا ره کدوم رو بیشتر پیشنهاد میدید

      پاسخ

        خواهش میکنم.پنجره های غربی هم نور گیری خوبی دارند میتونید پشت پنجره غربی نگهداری کنید.

        پاسخ

سلام.من یه نخل ماداگاسکار یک ساله دارم.جدیدا برگهای جوان اون سیاه میشه و میریزه واسش یم مانکوزب گرفتم و هفته ای یکبار روی برگها اسپری میکنم آیا اینکار کافیه بت نیاز به مراقبت بیشتری داره؟

پاسخ

    سلام.دلیل سیاه وخشک شدن برگهای جدید نور زیاد ویا دمای زیاد هست نور رو فیلتر کنید ودما رو چک کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید وقتون بخیر
معذرت میخام برگ های نخل من زرد شده ولی هم جاش مناسبه و روزانه ۶الی۷ ساعت بهش نور میرسه اب رو هم هفته ای ۱۵cc تنظیم کردم زهکش و خاکش رو هم گلخونه برام تنظیم کرد در مورد قارچ هم وقتی نشونش دادم گفتن قارچ نیست میشه کمکم کنید علتش چیه کسی نتونسته تشخیص بده خیلی ممنونم?

پاسخ

    سلام.اگر فقط برگهای پایینی زرد میشن طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر شده واز بین میرن که جای نگرانی نیست.ولی اگر برگهای بالایی هم زرد میشن دلیلش ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست که همه ی اینارو فرمودید که ایدال هست.کمبود اهن هم موجب زرد شدن برگها میشه همه ی این موارد رو چک کنید اگر در مورد این مسایل مشکلی نبود یک بار گیاه رو با کود اهن تغذیه کنید یک گرم در یک لیتر اب حتما ابیاری با کود اهن رو شب در تاریکی انجام بدید.

    پاسخ

خیلی ممنونم از لطفتون?

پاسخ

با سلام و درود فراوان همه نظرات وپاسخ های ارسالی رو مطالعه کردم و ب دردم خورد مچکرم ک اینقدربادقت جواب سوالات رو دادین!البته منم یکی ازاین نخل هارو تهیه کردم ازساعت ۷صبح تا۹/۵ آفتاب ازپشت پنجره ب صورت مستقیم بهش میتابه ولی فقط بااینکه بهاره برگ ریزی داره و برگ جدیدی درنمیاره!لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.جابجایی بیش از اندازه گیاه,تغییر ناگهانی دما,وکمبود نور باعث ریزش برگها میشه.با فرمایشات شما نور گیاهتون کم هست.برای همین برگها میریزن.گیاه رو به جای پر نوری انتقال بدید که حداقل روزی شش ساعت نور کافی داشته باشه.نورش کافی باشه شروع به رشد میکنه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید،از سایت خوبتون واقعا تشکر میکنم…من حدود دوهفته ست ک یه نخل ماداگاسکار با ارتفاع حدود ۴۰سانتیمتر هدیه گرفتم،اوایل خیلی خوب بود ولی الان برگهای پایینی داره زرد میشه و برگهای بالایی هم سیاه و چروکیده میشن،گیاه تو سایه هست و نور غیرمستفیم خوبی هم داره..من این گیاه رو خیلی دوست دارم و نمیخوام از دست بدمش،میشه لطفا کمکم کنید

پاسخ

    سلام.زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست.سیاه شدن برگهای جدید هم دلیلش نورکم هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم هم عادت بدید نخلها تحمل افتاب مستقیم رو هم دارند.

    پاسخ

سلام. من تازه با سایتتون آشنا شدم فقط می خواستم از این صبر و پاسخگویی تون تشکر کنم که البته نشون از عشق و علاقه تون داره و فقط کاسبی صرف نیست. عمر طولانی همراه با طراوت براتون آرزو دارم

پاسخ

    سلام ممنون از لطف شما دوست عزیز با آرزوی موفقیت برای شما.

    پاسخ

سلام خسته نباشین من ی نخل مادگاسکار دارم حدود ۹ماه هس تو این مدت همش برگ سبز درمیاره اما بزرگ ک میشن سیاه میشن میریزن بعد دوباره برگ جدید درمیاره امروز دیدم نخل کج شده نگاش کردم دیدم ساقش از قسمتی ک تو خاک بوده نرم شده انگار گندیده چکار کنم؟

پاسخ

    سلام. حتما ابیاریتون زیاد هست وجای کم نوری نگهداری میکنید از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده کات کنید.

    پاسخ

باعرض سلام من ی نخل ۱ ساله خریدم خشک شد الان یکی دیگه خریدم ک حدودا ۶۰ سانته ولی برگ ریزی خیلی داره برگهاش یازرد میشن یا چروکیده و خشک میشن و میریزن !توی پاسیو گذاشتمش ازساعت ۱ تا۷ بعدازظهر هم نور داره آبیاری هم درست انجام میدم روزی هم ۳بار آب اسپری میکنم الان ۱۲روزه خریدم تقریبا ۱۳تابرگاش ریخته بازم بقیشم داره خراب میشه!بهم گفتن چون فصل گرمی هست ازکود گلهای آپارتمانی استفاده کنم چیکارکنم حیفه خراب بشه خیلی بزرگ و خوشگله وبراش هزینه کردم

پاسخ

    سلام. دلیل ریزش وزرد شدن برگها ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. نخل ماداگاسکار به ابیاری زیاد حساس هست. هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید. خاکشرو هم بررسی کنید تا اب رو بمدت طولانی حفظ نکنه اگر خاکش مناسب نبود از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید(ماسه عدسی شسته ۷۰درصد،پیت ماس۲۰درصد، ورمی کمپوست۱۰درصد)

    پاسخ

سلام
نخل من همه برگاش سیاه شد و ریخت اثری هم از آفاتی که در بالا گفتید توش نیست. ساقه‌ش هم چروکیده نشده. آبیاریش هر ۱۰ روز یکبار انجام میدم. کنار پنجره نگهداریش میکنم که نور غیر مستقیم داره. حالا با این تفاسیر برا رویش برگهاش باید چه کنم؟

پاسخ

    سلام. سیاه شدن برگها دلیلش نور کم هست. نخل باید حداقل روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. جای پر نوری قرار بدید مجدد شروع به رشد میکنه وبرگ جدید میده.

    پاسخ

سلا م من امروز ی نخل ماداگاسکار خریدم که قسمت پایین تنش سبز خیلی تیره مایل به مشکیه.ولی کاملا سفته و بالاشم کلی برگ داره.پایینش خرابه یعنی؟؟یا چون عمرش بیشتره تیره شده؟؟

پاسخ

    سلام. نه مشکلی نیست. قسمت پایین چون عمر بیشتری داره رنگش تیره تر میشه نسبت به قسمت بالای تنه گیاه.

    پاسخ

سلام تنه نخل من حالت پلاسیده گرفته ولی برگاش کاملا سالمه مشکل از چی میتونه باشه؟

پاسخ

    سلام. اگر تنه نرم هست ولی تغییر رنگی وجود نداره طبیعی هست نخلها در تابستان اب از دست میدند. ابیاری رو منظم انجام بدید درست میشه.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من حدود ده روز خونه نبودم و وقتی برگشتم تقریبا روی همه ی گل هام حشره زده و بعد یه مدت پشه های ریز میشن و تمام گل هام پژمرده شدن و برگشون حالت چسبنده شده میشه کمکم کنید که علت چیه و چیکار باید بکنم؟
خیلی ممنونم

پاسخ

    سلام. مدتی گیاهان بدون تهویه موندن وبرای همین افت گرفتن. اگر پشه ریز سیاه رنگ هستند کنار گلدانها کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید ولی اگر برگها حالت چسبنده دارند ممکن هست شته باشه گیاهان رو به فضای باز ونور فیلتر شده انتقال بدید وتمام قسمتهای خشک وپژمرده شده رو جدا کنید وبا یکی از سمهای حشره کش دلتامترین ویا دیازینون یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وتمام قسمتهای گیاهان رو سمپاشی کنید. نکات ایمنی رو موقع سمپاشی دقت کنید وسمپاشی رو حتما در فضای باز وبدور از نور مستقیم افتاب وباد انجام بدید.

    پاسخ

سلام میتونم برای ماسه از ماسه ی رود خانه استفاده کرد یا نه؟ همچنین وقتی برای کاشت بذر میگید از ماسه ۳۰ درصد استفاده بشه میشه از ماسه رودخانه استفاده کرد یانه؟

پاسخ

    سلام. بله ماسه رودخونه هست. کامل بشورید که خاکش بره بعد از خشک شدن میتونید استفاده کنید

    پاسخ

با عرض سلام
مدت ۴ سال است که یک گلدان نخل ماداگاسکار دارم و تا به حال هیچ مشکلی نداشته . از شروع امسال هر سری که برگها از بالای گلدان در آمدند بعد از اینکه کمی رشد می کنند شروع به خشک شدن و تیره شدن می کنند . و بعد از چند روز از تنه جدا شده و می افتند . اگر می توانستم عکسش را برایتان ارسال می کردم . لطفا مرا راهنمایی بفرمایید . با تشکر از شما

پاسخ

    سلام. جای پرنوری قرار بدید درست میشه کمبود نور باعث سیاه وخشک شدن برگهای جدید میشه روزی حداقل باید سه الی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. میتونید بمرور زمان در افتاب مستقیم هم قرار بدید.

    پاسخ

سلام.بذر نخل ماداگاسکار رو میشه با افوربیا فروکس کاشت؟بعد من یه نخل ماداگاسکار دارم روش با آب اسپری کنم اشکالی نداره؟

پاسخ

    سلام. بله میتونید داخل یک ظرف کشت کنید دما ورطوبت برای رشد یکی هست همینطور میزان رشدشون زود قد میکشن.

    پاسخ

سلام میشه روی نخل ماداگاسکار رو برگاش آب اسپری کرد؟ آیونیوم طلایی چطور؟

پاسخ

سلام. من چند روز پیش یه نخل ماداگاسکار گرفتم.۳ تا برگ پایینش زرد شده ولی برگ های بالا که بیش از ۱۵ تا میشه سبز اند به نظر شما مشکلی نداره؟

پاسخ

سلام من ازتون چند تا بذر کاکتوس گرفتم.بعد ته ظرف بستر رو سوراخ کردم وقتی خاک ریختم خاک از سوراخ میریزه بیرون میخواستم بدونم میشه چند تا سنگ ریز ته بستر گذاشت؟

پاسخ

سلام ببخشید باز مزاحم شدم میخواستم بدونم افوربیا فروکس هم باید تو آب خیس کنیم؟

پاسخ

سلام مجدد خدمت شما دوست عزیز بیشتر که دقت کردم به نخلم دیدم ۳ تا برگی که زرد شده داره قهوه ای میشه.به نظرتون قارچ گرفته یا نه ؟ولی بازم برگ های بالا تا الان سبز هستند.

پاسخ

    زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست بهتره برگهایی که زرد شدن رو جدا کنید. بمرور زمان برگهای قدیمی زرد بعد قهوه ای وبعد خشک میشن. دقیقا مثل برگهای درختان که پاییز به این صورت میریزن.

    پاسخ

سلام ببخشید من یک هفته اس دو تا ازین نخلا خریدم الان دیدم ساقشون نرم شده، البته فکر کنم یکم زیاد آبش دادم، حالا چارش چیه؟ باید چیکار کنم؟؟
ممنون میشم کمکم کنید

پاسخ

    سلام. تنه نخلها از کم ابی نرم میشه ویا پوسیدن ریشه ها در اثرابیاری زیاد. اگر مطمعن هستید که ابیاری زیاد بوده فعلا ابیاری رو قطع کنید وگلدان رو در جایی قرار بدید که از قسمت کف گلدان هم هوادهی بشه ورطوبت خاک زودتر خشک بشه. خاکش که کامل خشک شد چند روز بعد ابیاری کنید.

    پاسخ

با عرض سلام حدود بیست روزه نخل ماداگاسکار خریدم ، گلدون و خاکشم عوض کردن همونجا ، هر وقت خاکش خشک میشه بهش اب میدم ، و توى راهروى شمالى گذاشتمش ، اما دو روزه برگاى حوان بالاییش خشک و سیاه شدن ، نوک برگا سیاه شده برگاى پایینیش هم از حاشیه دالبرى شدن مثل حالت موجى شدن ، ممکنه راهنمایی کنید مشکل کارم چیه
خیلى ممنون??

پاسخ

    سلام. کمبود نور باعث سیاه وخشک شدن برگهای جوان میشه. اگر یک هفته از تعویض گلدان گذشته گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید. نخل حداقل باید روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. بمرور زمان میتونید در افتاب مستقیم هم نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام.من چند سالی هست که نخلم و دارم ولی بهش ضربه خورد و گلدونش شکست ..گذاشتمش توی یه گلدون دیگه خاکشم عوض کردم الان بعد ۲ هفته کل برگاش ریخته و از وسط ساقه نرم شده و خم شده بعد او قسمت سیاه شده ولی ریشش و بقیه قسمتاش سالمه و سبزه…چکارش کنم ؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

پاسخ

    سلام. تا قسمتی که سیاه شده کات کنید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید کل گیاه رو هم یک بار با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید. ریشه ها سالم باشه دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.

    پاسخ

سلام و عرض ادب
واقعا ممنونم از این صبر و شکیبای در خصوص جوابدهی به مشکلات دوستان

پاسخ

فصل رشد نخل ماداگاسکار کی هستش ممنونم؟

پاسخ

سلام .نخل من ازوقتی ک خریدمش(۲هفته پیش) یکم پایینش سیاه بود ک گفتم حتما طبیعیه چون پایینش افتاب نخورده .خیلی نبود یکم تیره بود ..النکه میبینم پایینش سیاهتر شده و پایینش نرمه ..برگاشم به صورت نقطه نقطه .داره نقطه های زرد و مشگی در میاره ولی نقطه های کوچیک .هفته پیش تمام گیاهامو از جمله نخلو سم پاشی کردم ..ولی درکل زیاد بیحال نیست ولی از وقتی خریدمش رشت هم نکرده .فقط یکم کج بود توی خاک ک الان صاف شده .رشت نداشته .بنظرم پایینش داره میگنده .چکارش کنم

پاسخ

    سلام. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه ها وقسمتی از تنه که میفرمایید سیاه ونرم شده تا جایی که به اوندسالم برسید باید کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده مجدد بکارید. ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وتا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    پاسخ

      از خاک درش اوردم ریشه هاش کاملا سالم و سفت بود فقط همون تیکه پایین ساقش یکم سیاه و چروکیده و نرم شدهِ .بقیه نظراتو ک خوندم نوشته بودید اگه ریشه سالم بود مشگلش کم ابی هست .ریشه هاشو با محلول قارچ کش شستم و دوباره کاشتمش حسابی اب دادم بهش.این نخلو ک خریدم ۳روز اول توی گلدون پلاستیکی بود و توی همون ۳روز متوجه رشدش شدم داشت برگ درماورد ولی گلدونشو ک عوض کردم توی این ی هفته برگای کوچیکش اصلا رشت نکرد .

      پاسخ

        خوبه پس مشکل اساسی نداره دلیل رشد نکردن برگهای جدید هم تعویض گلدون وخاک هست که بمرور زمان شروع به رشد میکنند فعلا چون تازه کاشتید تا یک هفته جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری نکنید بعد از یک هفته ابیاری رو شروع کنید وبه جای پرنوری انتقال بدید.

        پاسخ

          سلام ببخشید باز مزاحم شدم .تقریبا یک هفته از مشگل قبلی من ک نخلو در اوردم چک کردم باز کاشتم میگذره.برگای خیلی کوچیک ک از تاج گیاه در میومد خشک میشن و کنده میشن .امروزم یکی از برگای پایینیش نوکش قهوه ای شده و تا ته زرد شده .تنش هم حس میکنم یکم چروک شده .خاکش هنوز کامل خشک نشده ک ابیاریش کنم.روزی۲ ساعت هم افتاب از پشت پنجره میخوره بهش بقیه روز نور خوبی داره تقریبا .(جای پر افتاب تری ندارم ک بزارمش) میخواسم کود بدم بهش ک یکم روبراه بشه خواسم بپرسم ببینم حالش عادیه یا مشگل داره؟تمام کیاهام الان رو ب رشد و سرحالن با همون مقدار افتاب .فقط این نخله بیحاله
          ۲یا ۳هفته میشه ک خریدمش تا الان چون سم و قارچ کش زدم بهش و ی بار از خاک درش اوردم بهش کود نداده بودم

          پاسخ

            سلام. اگر فقط برگهای پایینی زرد میشن مشکلی نیست وطبیعی هست. بهتره صبر کنید وقتی گیاه شروع به رشد کرد وبرگهای جدید در اورد کود دهی کنید. چون تازه کاشتید هنوز ریشه ها مقاوم نیستند وکود هم بدید جذب نخواهند کرد.

            پاسخ

              سلام .ببخشید باز مزاحم شدم ِدر مورد گیاهام از شما خیلی اطلاعات گرفتم ..
              اقا این نخل من بهتر ک نشد هیچ بدترم شد. ساقه هنوز چروک و یکم مشکی هست و نرم شده برگهای خیلی بزرگ و خوشگلی داشت که تقریبا ۳/۴تاش زرد شدن مجبور شدم بکنم .برگایی ک حداقل ۲۰cmبودن .طول خود گیاه هم ۲۰cmهست..خاک پای گیاهم خیلی دیر ب دیر خشک میشد .یکی بهم گفت وقتی خاکش دیر ب دیر خشک میشه ینی ریشه گیاه ناتوان هست و نمیتونه آب جذب کنه .من خودمم فکر میکردم چون برگاش خیلی بزرگ.و قشنگ هستن تمام مواد غذاییشو میده ب برگا برا همین ساقه ضعیف و لاغر شده
              این عکسشه ک الان گرفتم .گزاشتمش توی سایه تا شاید برگاش با این سرعت زرد نشه. .ریشه هاشم سالمه سالم هست از نظر ظاهری هیچ پوسیدگی نداره .بنظرتون چجوری خوب میشه؟
              چروک بودن و لاغر بودن و نرم یودن ساقه و زرد شدن برگاش (از پایین شروع ب زرد شدن کرده) این مشگلشه

              http://uupload.ir/files/hm2r_20180909_004143.jpg

              ی عکس هم از زمانی ک تازه خریده بودمش و ساقه صاف و چاق بود دارم اگر خواستید بگید بفرستم مقایسه کنید

              پاسخ

با سلام ممنون از اطلاعات خوب و دقیقتون ؛ من یک نخل خریدم و بعد از اینکه به منزل آوردم گلدانش رو عوض کردم و مشکلی نداشت و دوبار هم کود مخصوص کاکتوس بهش دادم چند روز هست که سر برگ ها خشک شدن و برگ های جدید هم سرشون خشک شده اگر مقدوره راهنماییم کنید ممنون

پاسخ

    سلام. رطوبت محیط کم باشه نوک برگها خشک میشه. ویا استفاده بیش از اندازه کود باعث این مشکل میشه این دو مورد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام ماداگاسکار من تنه اش نرم ‌وسیاه شده و تیغ هاش خیلی نرم شده دلیلش چی هست؟

پاسخ

    سلام. بهتره گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید. ببینید ریشه ها سالم هستند یا پوسیدن. اگر پوسیدن باید تا جایی که به اوند سالم برسید کات کنید.

    پاسخ

سلام ماداگاسکار من تنه اش سیاه شده و تیغ هاش نرم شده دلیلش چی هست؟

پاسخ

سلام
نخل من چند وقته برگ های جدیدش خشک میشه و میریزه . قارچ کش گرفتم دادم سه مرتبه . حالا از قسمت تاجش ۷تا جوونه زده ولی بر گهای اونا هم داره خشک میشه و میریزه . شرایط آب و نور و دما هم خوبه . ممنون میشم کمک کنید و اینکه جوونه های جدید را باید جدا کنم یا نه ؟

پاسخ

    سلام. خشک شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست جای پرنوری انتقال بدید درست میشه نخلها روزی حداقل باید چهار الی شش ساعت نور دریافت کنند. جوانه ها رو میتونید وقتی بزرگ شدن (تقریبا ده سانتی) متر جداکنید.

    پاسخ

سلام. پیامتون چون لینک دار هست باید مدیر سایت بررسی کنند. بعد تایید بشه. عکستون رو دیدم. متاسفانه مشکل گیاه شما گلدون بزرگ وخاک نامناسب هست. گلدون بزرگ اب بیشتری رو مدت زمان زیادی نگه میداره واین باعث پوسیدگی ریشه میشه همینطور خاک نامناسب. بهتره از گلدون کوچکتری استفاده کنید. دو یا سه برابر حجم ریشه. واز خاک مخصوص کاکتوس برای خاکش استفاده کنید. دلیل زرد شدن برگها هم خاک نامناسب ابیاری زیاد ونبود زهکش مناسب هست.

پاسخ

    سلام .ی گلدون سفالی کوچیک براش خریدم فعلا ک حالش خوبه .سرعت زرد شدن برگاش کمتر شده ولی هنوزم روزی ی برگ داره از دست میده …ببخشید همین الان هم چک کردم دیدم ساقه ادینیومم شل شده .. ۳ماهه دارمش هیچ مشگلی نداشت دیشب ۲تا از برگای بزرگش زرد شد کندم .الان میبینم ساقش شله .ولی کاملا سرحال هست و رشد خودشو داره بنظرتون مشگلش چیه؟خراب نشه ی وقت

    پاسخ

      سلام. شرایط نگهداریتون چطور هست؟ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،نور،تازگیها کود دهی کردید اگر بله از چه کودی وبه چه مقدار؟

      پاسخ

        خاکش خاک کاکتوسه .۲هفته ب ۲هفته ی کود کاکتوس داشتم بهش میدادم افتابم روزی ۲ساعت از پشت پنجره .حسابی داشت رشد میکرد ک زیر برگاش ازین حشره های خیلی ریز سفید دیدم (توی تهران هستم ازین حشره ها تابستون خیلیه)۶روز پیش یکم سم پاشیش کردم و ازین کارت زردا کنارش گزاشتم .این هفته جمعه نوبت کود دهیش هست سم پاشی کردم نمیخواستم کودش بدم ک الان دیدم ساقش شله

        پاسخ

          سلام. برای کاکتوسهای بالغ ماهی یک بار کوددهی کافی هست. فعلا کوددهی رو قطع کنید. در مورد شل بودن گیاه هم بهتره ریشه ها رو چک کنید. ونخل ماداگاسکار روزی حداقل به چهار ساعت نور نیاز داره.

          پاسخ

            نمیشه بدونه اینکه ادینیوم رو از خاک دربیارم ریشه رو چک کنم؟اخه خیلی سرحاله و رشد داره فقط ساقش شل شده نگرانش شدم … میترسم مثله نخلم درش بیارم ببینم ریشه هاش سالمه بعد دیگه مثل قبل نشه..اکه هیچ راهی برای سفت شدن ساقش نیست ناچارا درش میارم چک میکنم ریشه هاشو.راه دیگه ای نداره؟

            پاسخ

              خیلی مشتاق شدم بدونم که قبل از اینکه گیاه رو از خاک در بیارید چطوری میخواهید ریشه ها رو چک کنید؟میشه یاد بدید. یک عکس از گیاه بفرستید اگر امکانش براتون هست.

              پاسخ

سلام نخل من یک هفته هس خریدم بعضی برگاش سوراخ شدن انگار حشره خورده و ریشه هاش از زیر گلدان زده بیرون میتونم الان که اخر تابستان هست عوض کنم یا نه. سوراخ شدن برگ هاش علتش چیه. اخه گیاه حسن یوسفمم ابینطوری شده بود و از بین رفت و از هم خیلی فاصله داشتن میتونه از اون باشه که سرایت کرده باشه خیلی ممنون

پاسخ

    سلام. همه ی قسمتهای گیاه وخاک رو بررسی کنید از نظر وجود هر گونه افت ویا کرم. احتمال داره بدلیل جابجایی تیغهای خود گیاه برگهارو سوراخ کرده باشه. بله میتونید گلدان رو عوض کنید. بعد از تعویض گلدان بمدت یک هفته گیاه رو درمکان خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری روشروع کنید.

    پاسخ

ممنون. از نظر ظاهر هیچ مشکلی ندارند وکاملا سالم هستند. نرم شدن تنه گیاه میتونه از ابیاری نامنظم باشه. بهتره بین دو ابیاری خاک کامل خشک بشه.بعد ابیاری کنید. گلدونش هم باز بزرگ هست نسبت به گیاه.پشت برگهارو چک کنید برگهایی که حالت دفرمه گرفتن مشکوک هستند.

پاسخ

    خیلی ممنون .پس مشگل خاصی نداره هفته قبل ازین پشه ریز سفیدا توش دیدم.سمپاشی کردم رفتن .برگاش برای همون پشه ها اینجوری شده بود .الان سطح خاکش خشکه ولی زیر خاکش هنوز یکم.مرطوبه .بزارم ساقش سفت بشه بعد اب بدم؟
    ی سوال دیگه هم.دارم .این قدش چند سانت دیگه بلند بشه میتونم سرشو قطع کنم هم ی قلمه باشه هم از گوشه هاش ساقه بده یکم کلفت تر بشه؟؟

    پاسخ

سلام.یه نخل ماداگاسکار دارم پایینش شل و سیاه شده.تازه خاکش رو عوض کردم.شرایط نگهداری:نور:نور مستقیم-آبیاری:منظم و کم-خاک:ماسه ۷۰ درصد-پیت ماس ۲۰ درصد و ورمی کمپوست هم ۱۰ درصد.مشکل چیه؟قارچ گرفته؟

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض خاک نباید تا یک هفته ابیاری کنید وگلدان رو در جای خنک ونیمه سایه تا یک هفته نگهدارید. ابیاری بلافاصله بعد از تعویض خاک باعث قارچی شدن گیاه میشه دلیلش هم این هست که موقع تعویض خاک وگلدان ریشه ها زخمی میشن وتا ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند به یک هفته نیاز دارند. قبل از تعویض گلدان یک روز قبل بهتر هست که گلدان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنیم تا چنین مشکلاتی پیش نیاد. برای اطمینان خاطر گیاه رو از خاک دربیارید ریشه هارو چک کنید اگر سیاه شدن وتنه گیاه نرم وسیاه شده باید تا قسمتی که الوده هست کات کنید.

    پاسخ

سلام نخل من برگهای پایینش که نوک برگها زرد میشه و میریزه فکر میکردم طبیعیه ولی الان ۵ تا برگ جوان و تاج گل سیاه شده ک من از گل جداشون کردم و قسمت پایین که از خاک بیرون هست خیلی نسبت به تنه اون باریکتره .چرا در قسمت تاج گل برگها سیاه شدن ؟

پاسخ

    سلام. دلیل این مشکلات نور کم هست نخل باید روزی حداقل شش الی چهار ساعت نور دریافت کنه. اگر جای پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید درست میشه.

    پاسخ

سلام وقت بخیر بذر ها بدستم رسید چگونه باید بکارمشون

پاسخ

    سلام. مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس رو مطالعه بفرمایید. بالای هرصفحه هست روی قسمت قرمز رنگ کلیک کنید.

    پاسخ

با سلام خدمت کارشناس محترم
نخل ماداگاسکاری را تهیه کردمحدود سه هفته
نیمه پایین نخل تیره و نیمه بالا روشن بوده و نخل
کمی کج است به سمت نور هم گذاشتم تغییری نکرد
امروز متوجه شدم قسمت تیره رنگ پایین کمی نرم است در این سه هفته تنها یکبار آبیاری کرده و گلدان آن هم عوض نکردم
برگها سالم است اثری از شیره و مگسک و …. وجود ندارد
به نظر شما پوسیده شده؟ اگر بله باید چه کار کنم
ممنون از راهنمایی شما

پاسخ

    سلام. با فرمایشات شما گیاه کم ابی کشیده سه هفته یک باربرای ابیاری خیلی خیلی کم هست بهتره گلدان روکامل سیراب کنید دلیل چروک ونرم شدن تنه هم ابیاری کم هست.بهتره هر هفته یک بار گلدان گیاه رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وگیاه کج نشه.

    پاسخ

سلام.نخل ماداگاسکارم برگ هاش زرد و بعد قهوه ای میشن.البته فعلا فقط ۲ تاش اینطوری شده.میخواستم بدونم فصل خزونه نخله و طبیعیه یا نه؟

پاسخ

    سلام. اگر فقط برگهای پایینی هست بله طبیعیه. نخلها خزان میکنن ولی دمای محیطشون زیاد تغییر نداشته باشه برگها باقی میمونن وهمشون نمیریزه.

    پاسخ

سلام خسته نباشین ریشه نخل من نزدیک به خاک سوراخ شده و داره بزرگ تر میشه ولی برگ ها و بقیه ریشه سالمه چی کا ر کنم خیلی دوسش دارم

پاسخ

سلام
ببخشید پایین تنه (نزدیک به خاک) نخلهای یکساله من رسوب اب رو گرفته(اصطلاحا گچه گرفته)
ایا واسه گیاه خطرناکه و چجوری میتونم برطرفشون کنم؟

پاسخ

    سلام. اگر مقدارشون زیاد هست با پنس جمع کنید. کلر موجود در اب باعث بوجود امدن این مشکل میشه بهتره اب رو قبل از ابیاری برای گیاهان داخل یک ظرف بدون درب بریزید و۲۴ساعت بگذارید بمونه تا کلرش از بین بره بعد استفاده کنید.

    پاسخ

و معذرت میخام اگه میشه یکم بیشتر در مورد چند شاخه کردن این گیاه توضیح بدید
(سن-ابزار-درصد ریسک و …)
و سر بریده رو میشه ریشه دار کرد؟

پاسخ

    میتونید با کات کردن قسمت بالای گیاه، گیاه رو چند شاخه کنید. البته چند شاخه شدن صددرصد نیست بستگی به قدرت گیاه داره شاید چند شاخه ویا یک شاخه سبز بشه. بهتره گیاه بزرگتر باشه که قدرت تولید چند شاخه رو داشته باشه برای این کار لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما کامل استریل کنید وبعد گیاه رو برش بزنید قسمتی رو که کات کردید هم میتونید ریشه دار کنید. تقریبا قد گیاه باید ۲۰سانتی متر باشه که ده سانتی متر داخل خاک بمونه وده سانتیمتر از قسمت بالای گیاه رو هم بتونید کات کنید.

    پاسخ

با سلام و احترام
می تونم برای از بین بردن شته که وسط گیاه با لکه های سفید هست؛از قارچ کش کاپیتان یا افت کش سیستمیک و یا قارچ کش کار بیندازیم استفاده کنم؟
از کدوم میشه استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام. شته جزو حشرات هست وباید با سم حشره کش ازبین ببرید. اگر لکه های سفید پنبه مانند هست شپشک ارد الود باید باشه اول باید حذف فیزیکی کنید با قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل، بعد با یکی از سمهای حشره کش دلتامترین یا دیازینون یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنیدوبه همه قسمتهای گیاه اسپری کنید. تا بهبود کامل از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام .وقتی به گیاهم قارچکش زدم نباید افتاب مستقیم (فیلتر شده)بهش بتابه؟تاچند وقت؟

پاسخ

    سلام. سعی کنید سمپاشی رو زمانی که نور نیست انجام بدید. مثلا عصر یا شب. تا صبح محلول روی گیاه خشک میشه وهمون اندازه کافی هست برای نبود نور.

    پاسخ

سلام. من یک نخل مادگاسکار ۵ساله دارم جدیدا بر گهای انتهایش از نوک شروع کردن به سیاه شدن ۲روزه. هم از جوانه انتهاییش صمغ قهوه ای میاد بیرون. مشکل چیه؟ممنون

پاسخ

    سلام. نور کم باعث سیاه شدن برگهای جدید میشه بهتره به جای پرنوری انتقال بدید. خارج شدن سمغ از قسمت اروئلها نشانه رشد گیاه هست وگیاه عمل ابرسانی رو به همه ی قسمتهای گیاه میرسونه ومقداراضافی از قسمت اروئلها بیرون میزنه که کاملا طبیعی هست وجای نگرانی نیست.

    پاسخ

با عرض سلام و خداقوت به کارشناس محترم سایت.
حدود یک ماه پیش یک نخل ماداگاسکار نسبتا بزرگ و چند شاخه گرفتیم,بدون تعویض گلدان به خانه منتقل کردیم و ماشاا سرحال بود تا هفته پیش که بمدت ۴ روز مسافرت رفتیم,,,گلدان نخل هم پشت یه پنجره که فقط از ساعت ۳تا ۵:۳۰ نور فیلتر مستقیم میگرفته و باقی روز فقط نور معمولی داشته…تهویه هوا هم نبوده..برگشتیم دیدیم که گیاه بیحال شده و چندین تا از برگاش نافرم و رو به زردیه…بعدش من دو روز بعده این مشکل گلدونو بردم پشت بام و جلویه نور مستقیم افتاب گزاشتم دقیقا دیروز و پریروز,,اما نه تنها بهتر نشد بلکه برگایه بیشتری ازش زرد و بیحال و لکه لکه سوخته شد که برگایه سوخته هم سبز بودن و تیکه ای لکه دار شدن…روزی دوبار غبار پاشی کردم..کود سه بیست یکبار دادم کلا…تاج گیاهم سرحاله و جوانه برگا بز و شادابه…اما کلا برگاش زود زرد میشه و لکه دار…گیاهو عصر که افتاب میشینه تو این دو روز که بیرون گزاشتم میارم خرنه برا شب تا صبح…واقعا نگرانم…
گیاه یه تنه واحد و چهارتا تاج روبه رویه هم داره…دوتایه پایشنشم سرحالتر از بالاییان…تاجای بالایش خیلی بزرگن و اونام برگاشون بیشتر خراب شده این چند روزه..ابیارم هفته ای دو بار یا کمتر بوده.
ممنون از صبرتون و توجهتون…..
شدیدا احتیاج به راهنماییتون دارم
سپاس فراوان

پاسخ

    سلام. چند شوک رو یکجا به گیاه وارد کردید. افتاب مستقیم، تغییر مکان، کوددهی باید صبر میکردید گیاه حالش رو به بهبود بره بعد کوددهی کنید. فعلا بهتره گیاه رو در جای ثابتی قرار بدید که نور کافی داشته باشه. هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید وتهویه مناسبی داشته باشه. اگر تراس یا بالکن دارید که نورگیری خوبی داره میتونید در اون مکان قرار بدید. کودسه بیست برای نخل مناسب نیست بعد از بهبودی کامل برای تقویت از کودهای پتاس بیشتر از ازت استفاده کنید. همه ی برگهای زرد وخشک رو هم از گیاه جدا کنید.

    پاسخ

با عرض پوزش,,یه سوال دیگه..کی گلدونشو عوض کنم؟؟

پاسخ

    فعلا گلدونش رو عوض نکنید گیاه تحمل یک شوک دیگر رو نداره واحتمال اینکه از بین بره هست صبر کنید اوایل بهار گلدان رو تعویض کنید.

    پاسخ

ببخشید بازم اما اوایل داخل یه اتاق بود کلا از صبح تا موقع غروب افتاب روشن و بود و نور داشت اما نه مستقیم و پشت پنجره نور معمولی که خونه رو روشن میکنه..حالشم خوب بود…اما گفتم بزارم جایی که نور بیشتر و مستقیم بگیره جابجا کردم…بعد حالش بد شد…که من اینکارورو که توضیح دادم انجام دادم…البته باید بگم که یدفه هوا خیلی سرد شد و بارونی…کلا دمایه خونه ما به‌راحتی ۱۰تا ۱۵ درجه کم شد یهو…و ما سیستم گرمایشیم نداریم.
بازم ممنون

پاسخ

    سعی کنید جایی نگهداری کنید که نور کافی داشته باشه ودما پایین تر از ده درجه نباشه. تواین دما گیاه به خواب میره ورشدی نخواهد داشت سعی کنید ابیاری رو کمتر کنید. با گرم شدن هوا گیاه شروع به رشد خواهد کرد.

    پاسخ

با سپاس فراوان از کارشناس محترم سایت که بسیار دقیق و تخصصی و دلسوزانه مطالب رو خوندید و راهنمایی کردیدد.

پاسخ

معذرت میخوام بازم یه مساله هست که نیاز به راهنمایی دارم..
خونه ما کلا موقعیتش پشت به طلوع افتابه و تا ساعت ۳ بعدازظهر نور مستقیم اونم نه بصورت کامل دریافت نمیکنه نور معمولی میگیره..یه پنجره دقیقا داریم تویه اشپزخانه که این شرایطو داره و برای تهویه هم میشه بازش کرد و نورم مستقیم میشه تو اون چند ساعت رو به عصر!!ایا جای مناسبیه برای نگهداریه ثابتش تا وقتی که حالش خوبشه؟؟
و اینکه کلا ایا انشااا نخلمون بازم به حاله خوبش برمیگرده و پر برگ میشه؟؟
فککنم خودش حداقل ۳ یا ۴ سالشه تنه یه محکم و قطوری داره.

پاسخ

    با فرمایشات شما فکر کنم پنجره منزلتون غربی هست. پنجره های غربی بعد از پنجره های جنوبی بهترین نور رو دارند بله میتونید پشت پنجره غربی نگهداری کنید.اگر شرایطی رو که براتون نوشتم رو کامل رعایت کنید بله به حال اولیه برمیگرده وپر برگ میشه.

    پاسخ

و بازم یه درخواست عاجزانه..
مقدور هست که راهنمایی تخصصی کنید که برایه گیاهان ::
۱- بونسای فیکوس رتوزا
۲- همین نخل مادگاسکار
۳- کاکتوس ادنیوم
۴- کاج مینیاتوری کونیکا و مینیاتوری الودی
۵- بنجامین ابلغ
چه کودها و تقویتهایی براشون مناسبه و نحوه بهشون دادنشون تویه فصول مختلف سال چطوریه؟؟
میدونم مربوط به این صفحه نیست اما ما تازه تمام این گیاهارو گرفتیم و برای نگهداریشون تجربه کافیو نداریم و واقعا نگران سلامتیشون برای همیشه هستیم.

پاسخ

    خواهش میکنم. برای گیاهان اپارتمانی بهتره از کودهای سه بیست استفاده کنید. در زمان رشد گیاه. برای بنسای وگیاهان ابلغ از کودهای ملایم مثل ۱۰،۱۰،۱۰یاnpk18،۱۸،۱۸استفاده کنید به اندازه ی یک ونیم گرم در یک لیتر اب در زمان رشد (اواسط اسفند تا اواخر مهر ماه) ماهی یک بار. برای کاکتوسها وساکولنتها مثل نخل ماداگاسکار وادنیوم کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مثل۱۲۱۲،۳۶یا ۳،۱۱،۳۸یک ونیم گرم در یک لیتر اب در زمان رشد.

    پاسخ

واقعا ممنون و سپاسگزارم,,خدا خیرتون بده و سلامتی و موفقیت روز اافزون رو براتون ارزومندنم.
در پناه حق.

پاسخ

با عرض سلام

یک ماهی هست که یک نخل ماداگاسکار خریدم
نخلم کوچیک هست (حدودا ۸ سانت)
در این یک ماه این گیاه اصلا رشد نکرده ، حتی یک برگ!!
حس میکنم برگهای پایینی رنگشون داره کمرنگ میشه و رو به زردی میره (البته الان همه اشون سبز هستن)

بنظرتون حالش خوبه؟ چکار کنم که این گیاه رشد کنه؟
این فصل برای کود دهی مناسب هست؟

یک سوال دیگه،
این فصل برای کوددهی به کاکتوس ها مناسب هست؟
تازه گلدان های کاکتوس ها را عوض کردم، میخواستم ببینم میشه بهشون کود داد یا نه؟

ممنون

پاسخ

    سلام. نخل ماداگاسکار گیاه نور دوستی هست برای رشد بهتره باید جای پرنوری قرار بدید تا نور کافی دریافت کنه. فعلا چون تازه گلدان رو تعویض کردید تا یک ماه بهتره کوددهی نکنید تا گیاه شوک تعویض گلدان رو پشت سر بگذاره بعد از یک ماه اگر رشد داشتند میتونید کوددهی رو شروع کنید اگر رشد نداشتند اوایل بهار کوددهی رو شروع کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم نور لامپهای کم مصرف و ال ای دی برای رشد وسلامت نخل ماداگاسکار تاثیر داره چون در منزل ما نور خوبی برای این گیاه وجود نداره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ

    سلام. ممنون. بله اگر نور کافی ندارید میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید لامپهای ledوsmdخوب جواب میدن. بافاصله ۳۰سانتی متر از گیاه قرار بدید.

    پاسخ

با سلام ۶ ماهی هست که من یه نخل مادگاسکار خریدم رشدش خیلی خوب بود و هیچ مشکلی نداشت تازگی ها دیدم چند تا لکه قهوه ای به وجود آمده در قسمتی که برگ هایش رشد میکنه و اون لکه ها اجازه نمیده که برگ های تازه تری رشد کنه لطفا کمکم کنید.

پاسخ

    سلام.برگهای لکه دار رو جداکنید وجای پرنوری قرار بدید اگر شروع به رشد کرد نورش کم بوده. اگر باز هم برگها لکه دار شدن از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید وکل گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید. (یک گرم در یک لیتر اب)

    پاسخ

سلام خسته نباشید الان ۱۳ روز از کاشتم میگذره. آدنیوم ها دوسانت شدن و حالشون خوبه ولی بذر های نخل ماداگاسکار از ده تا فقط دو تاش سبز شدن و یک ونیم سانت شدن ولی بقیه جوونه نزده. میخواستم بدونم بنظر شما علتش چیه و اینکه الان چکار کنم هوادهی نخل هارو شروع کنم یا نه صبر کنم تا بقیشونم سبز شه؟

پاسخ

    سلام. ۱۳روز زمان کمی هست عجله نکنید بقیه هم سبز میشن. نه فعلا هوادهی رو شروع نکنید صبر کنید بقیه بذرها هم جوانه بزنن بعد،ولی میتونید برای چک کردن درب رو برای چند ثانیه باز کنید.

    پاسخ

سلام،برای کاشب بذر نخل باید بزرها رو روی خاک بریزیم یا در خاک فرو کنیم ؟

پاسخ

سلام نخل من حدودا یک سال هست دارم اما یک ماهی هست که برگهای قدیمیش از نوک سیاه میشه و حالت سوختگی داره فقط نوکشون نور از پنجره جنوبی فیلتر شده عالی بهش میخوره ابیاری هم خاک خشک شده و دباره اب میدم علت چبست

پاسخ

    سلام. خشک شدن نوک برگها دلیلش رطوبت کم محیط ویا کمبود عناصر در خاک هست. هر از گاهی روی برگها اب اسپری کنید. وبا کودهای پتاس بیشتر از ازت کوددهی کنید مثل npk12, 12,36ویا هر کودی که پتاس بیشتری از ازت داشته باشه.

    پاسخ

سلام ببخشید من یه نخل ماداگاسکار ۵ساله دارم,,تا پارسال یعنی سال چهارمش مرتب دو یا سه تا پاجوش میداد,پاجوش هارو که جدا میکردم دوباره پاجوش خوشکل میزد,پارسال بهمن ماه پاجوش رو جدا کردم برای تکثیر,گلدون نخل رو هم عوض کردم وخاک پای بلوط بهش اضافه کردم,متاسفانه از اون موقع دیگه پاجوش نمیده,چیکار کنم?

با تقدیم احترام,استاد…

پاسخ

    سلام. خاک برگ برای نخل مناسب نیست خاکش رو عوض کردید برای همین بهتره از خاک مخصوص کاکتوس براش استفاده کنید وبرای تقویت ماهی یک بار کوددهی کنید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

    پاسخ

درود بر شما.
مشکل نخل ماداگاسگار بنده اینه که برگ های جدید که در میاد،هنوز بزرگ نشده
سیاه میشه و خودش می افتد.مشکل دیگری روی برگ و ساقه دیده نمی شود.
لطفا پاخ بنده را بدهید.

سپاسگزار.

پاسخ

    سلام. سیاه شدن برگهای جدید نخل دلیلش کمبود نور محیط هست گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه. نخل ماداگاسکار روزی باید شش الی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه.

    پاسخ

سلام. وقت بخیر.
من یه نخل ماداگاسکار دارم که یکی دو روزه پیش برگهاش آویزون شده. جای کم نوری داشت. از دیروز منتقل کردم به جای پرنور ولی امروز صبح دیدم کلا کج شده . چیکار باید براش انجام بدم

پاسخ

سلام .من یه نخل برای محل کارم خریدم .روی میزکارم قرار داره .و دقیقا بالاس سرش یه مهتابی با نور یخی فلورسنت هست که ۸ ساعت روشنه .
به نظر شما این میزان نور براش کافی هست ؟
چون دوست ندارم خراب بشه .گناه داره طفلکی .
مغازه دار نگفت که حتما نور پنجره میخواد وگرنه نمیخریدم

پاسخ

    سلام. فاصله نور تا گیاه باید چهل الی سی سانتی متر باشه اگر اینطور هست بله نور کافی هست برای رشدش. اگر نور مورد نیازش کافی نباشه برگهای جدید سیاه خواهند شد به این نکته توجه کنید.

    پاسخ

سلام،گیاه ما برگاش کلا آشفته شده نظم همیشگی رو نداره و به سمت پایین مایل شدن برگاش. بعضی برگاش زرد و بعضیا از عرضش پوسیدگی پیدا میکنه انگار ک میبریش از عرض و نصف میشه
چیکار کنم لطفا راهنمایی کنین
ممنون

پاسخ

شرایط نگهداریش خب خاکش اونطور ک گفتین زیاد سنگین نیس و هر ۹ روز یکبار بهش آب میدیم و کنار پنجره گذاشتیمش روشنایی زیاده و نور مستقیم ۴ یا ۵ ساعت بهش میتابه.درضمن ته و ریشه چن تا از برگاش شیره مانندی شده،انگار یه چیز آبکی دراومده

پاسخ

    سلام. همه قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افتهایی مانند شته، مگس سفید یا شپشک بررسی کنید پشت برگها مخصوصا وجود افت باعث این مشکل میشه. خارج شدن شیره از قسمتهای اروئول طبیعی هست در این فصل. ولی احتمال وجود شته هم باعث این شیره ها روی برگها میشه.

    پاسخ

سلم،بنده حدود ۱۴ روزه نخل کاشتم ، روز اول کل خاک رو با ضدقارچ ضدعفونی کردم و امروز که میخواستم بعد ۱۴ روز ضدقارچ بهشون بزنم وقتی بزرهارو دیدم متوجه شدم از ۱۰ تا حدود ۴ تاشون جوونه زده و رشد کرده و ۲ تابرگ دراوردن اما مابقی جوونه نزدن و یه حالت کپک سفید روی بذرها هست و همچنین روی پایین ساقه ی جوونه ها … یه مسله ای هم بگم که هنوز بعد گذشت ۱۴ روز خاک مرطوبه و حالت شبنم مانندی روی درب ظرف دیده میشه ولی با این اوصاف من امروز ضدقارچ بهش زدم … ممنون میشم کمک کنید که بدونم اون کپکه چیه؟

پاسخ

    سلام.هر روز باید بستر رو چک کنید حتی اگر بذرها هنوز جوانه نزده باشه. بذرهایی که حالت کپک زدگی دارند از بستر جمع کنید قارچی شدن به همون قسمتها مجدد محلول قارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید اگر تعدادی از بذرها جوانه نزدن درب رو بصورت نیمه باز بگذارید کامل باز نکنید. درب وقتی بسته هست رطوبت بستر حفظ میشه. وجود بخار یاشبنم بروی درب (از قسمت داخل) دلیلش این هست که دمای داخل بستر از دمای بیرون بستر زیاد هست.

    پاسخ

سلام
من حدود ۲ ماه پیش یک نخل کوچولو خریدم، در این دو ماه برگ های کوچکی که داشت اصلا رشد نکرد، برای رشد جابجاش کردم تا نور کافی بهش برسه ،
الان دو هفته اس جاجا شده، برگ هاش داره زرد میشه،
جایی که قرار دادمش شب ها خنک هست ولی در روز آفتاب داره

الان بنظرتون چکار کنم، قبلا روی اپن آشپزخانه بود، افتاب اونطوری نداشت ولی برگ هاش زرد نبود و رشد نمیکرد،
ولی الان هم رشد نداره، هم برگهاش داره زرد میشه!!!

نمیخوام گلم از بین بره!!!

ممنون

پاسخ

    سلام. نخل به جای پرنوری احتیاج داره. دلیل زرد شدن برگها جابجایی وتغییر دمای محیط هست بهتره جای ثابت وپر نوری قرار بدید. الان زمان استراحت این گیاه هست وطبیعی هست که رشدی نداشته باشه ابیا ی رو هم کم کنید انشاالله بهار مجدد شروع به رشد میکنه.

    پاسخ

برا آفت شته،چیکار کنم؟چی بخرم؟ لطفا اسمش و طرز استفادشو بگین
ممنون

پاسخ

    سلام. اول سعی کنید حشرات رو با یک قلمو اغشته به الکل از گیاه جدا کنید بعد با سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه الوده اسپری کنید یک هفته بعد دوباره سمپاشی رو تکرار کنید.

    پاسخ

سلام ، وقتتون بخیر یه سوالی داشتم چند ماه پیش من نخل ماداگاسکارخریدم از روی خاک گلدون اندازش بیست سانتی هستش خیلی سر حال بود ولی گلدونش خیلی کوچیک بود براش ، بردم برام عوضش کردن گلدونشو، بعد عوض شدن گلدون یه هفته بعدش کل برگای نخل ریخته ولی تنه خیلی سرحاله فقط نوک بعضی از خارهاش سیاهه فعلا هم یه هفتس برگ در نمیاره میشه راهنماییم کنین

پاسخ

    سلام بهتره یه سم قارچکش روی گیاه اسپری کنید و به صورت ابیاری به ریشه گیاه بزنید.

    پاسخ

پیرو سوالی که در بالا پرسیدم چندتا سوال واسم پیش آمده
۱-بذرهایی که کپک زدن رو نمیشه کاری کرد و باید انداخت دور ؟؟؟
۲-درب بستر رو مداوم نیمه باز بزارم ؟؟؟
۳-قسمت پایین ساقه ی جوانه ها که حدود ۲ سانت شدن حالت سفیدکه ، اونا طبیعی هستن یا قارچ هست ؟؟؟
۴-چه راهکاری هست که دمای بستر را با دمای بیرون وقف بدم؟دمای بیرون حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه هست
پیشاپیش ممنون بابت پاسخگویی شما

پاسخ

    سلام. اگر کپک زدگی بذرها سطحی باشه وفقط پوسته بذر رو در بر گرفته باشه وداخل جوانه خفته داخل بذر انتقال پیدا نکرده باشه میتونید بذرهارو جمع کنید داخل محلول قارچ کش شستشوبدید وابکشی کنید مجدد داخل بستر کشت کنید ولی اگر داخل بذر هم نفوذ کرده باشه دیگه کاری نمیشه کرد باید بذرها رو دور بندازید.
    درب بستر رو فقط برای چک کردن داخل بستر وهوادهی باز کنید مداوم باز نباشه رطوبت بستر کم میشه وجوانه ها از بین میرن.
    اگر تارهای سفید ویکدست در انتهای جوانه ها فقط هستند ریشه هست ولی اگر کل جوانه رو در بر گرفته وبصورت پراکنده ونامنظم هستند قارچ هست.
    راهکار کنترل دما استفاده از لوازم گرمایشی ودماسنج هست که میتونید دمای داخل وبیرون بستر رو چک کنید.

    پاسخ

سلام گیاه من برگاش داره خشک میشه ویکی یکی میریزه باید چیکار کنم

پاسخ

    سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ابیاری،نور،ترکیب خاک،کوددهی..

    پاسخ

سلام،گیاهم برگهاش زرد رنگ شده وکم کم داره سیاه میشه علتش چیه؟؟

پاسخ

سلام .ببخشید من مطلبی درباره کاکتوس نوتو پیدا نکردم ک زیرش پست بزارم .ازونجایی ک شما با راهنماییاتون نخل منو نجات دادین .اینجا پرسیدم …ی نوتو دارم وسط تابستون خریدمش.بعده ی هفته پایین کاکتوس چروک شد و نرم شد (نرمیه پوسیدگی نیست .پفکی هست میره تو و برمیگرده)تا الان همینجوری مونده ن خراب شده ن رشد کرده .ی بارم ریشه هاشو چک کردم و گلدونشم عوض کردم ولی خوب نشد ریشه هاش از نظر ظاهری سالم و خیلی زیاد بودن.اونی ک ازش خریدم گفت یا از کم ابیه یا اب دادن زیاد .ولی ابیاریش کاملا منظمه و وقتی خاکش خشک میشه اب میدم.بنظرتون مشگلش چیه؟اخه توی این چند ماه هیچ رشدی نداشته..اینم عکسشه

پاسخ

    سلام. عکستون رو مشاهده کردم. در ظاهر که سالم هست. احتمال رشدنکردنش وارد شدن شوک هست. فعلا صبر کنید واوایل بهار مجدد بهش شوک وارد کنید به این صورت که کلا خاکش رو عوض کنید. مجدد شوک بهش وارد میشه وشروع به رشد میکنه. علت شوک شدن گیاهان ابیاری نامنظم، قرار گرفتن در نور مستقیم افتاب بیکباره،استفاده ازسم وکودها همزمان هست.

    پاسخ

باسلام نخل من کلا برگاش اول کمی زرد وبعد سیاه شدن ومیافتن کلا برگاش سست شده و ازپایینم تاجایی که داخل خاک بود دچار کمی نرمی در ساقش شده اما بالاش سبزه و ریشه هاشم سالمه اما پایین ساقش نازکترشده ۲ ماهه که خاکش رو عوض کردیم و خاک قوی ریختیم براش الان باسد چکار کنم درست شه

پاسخ

    سلام. زرد شدن برگهای پایینی کاملا طبیعی هست. ولی برگهای بالایی وبرگهای میانی هم اگر زرد میشن دلیلش ابیاری زیاد، نبود زهکش مناسب، خاک نامناسب،کمبود عناصر موجود در خاک هست.دلیل سیاه شدن برگهای جدید کمبود نور هست این موارد رو چک کنید اگر نیاز به کوددهی بود از کودهای پتاس بیشتر از ازت ماهی یک بار گیاه رو کوددهی کنید مثل npk.3،۱۱،۳۸ یک گرم در یک لیتر اب.دلیل نازک شدن ساقه هم کمبود نور هست نخلها حداقل روزی باید ۶_۸ ساعت نور کافی دریافت کنند.

    پاسخ

سلام و خدا قوت یه سوال داشتم میخواستم بدونم تکثیر بصورت پاجوش رو میشه در فصل پاییز و زمستان هم انجام داد و اگر میشه لطف بفرمایید بگید شرایطش چگونه باید باشد ممنون

پاسخ

    سلام. اگر قلمه رز ودرخت میخواهید بکارید بله الان زمان مناسبی هست ولی اگر کاکتوس وسایر گیاهان منظورتون هست باید بهار قلمه بگیرید.

    پاسخ

سلام و خدا قوت یه سوال داشتم تکثیر نخل ماداگاسکاربوسیله قلمه را میشود در فصل پاییز یا زمستان انجام داد اگر می شود راهنمایی کنید شرایطش به چه صورت باید باشد ممنون

پاسخ

    سلام. نه زمستان وپاییز نمیشه صبر کنید بهار قلمه بگیرید.

    پاسخ

سلام
نخل من ازپایین ینی ازریشه تاحدود ۳ سانت بالاتر دچار چروکیدگی شده و دست هم که میزنم انگار تو خالی و پوک شده انگار داره پیش روی میکنه اما ریشه هاش سالمه بالاشم سبزه ولی برگاش کلا سیاه شده و ریخته میترسم این پوکی پیش روی کنه و کلا نخل بمیره باید چیکارش کنم خوب شه
لطفا زودتر پاسخ بدید، و بازم ممنونم ازلطف وپاسختون

پاسخ

    سلام. چروکیدگی دلیلش کم ابی وبیماری قارچی میتونه باشه اگر ریشه ها سالم هستند کمبود اب باعث چروکیدگی شده. دلیل سیاه شدن برگهای جدید کمبود نور هست بهتره گیاه رو کامل ابیاری کنید وجای پرنوری انتقال بدید بمرور زمان درست میشه وشروع به رشد میکنه سطح خاک هر وقت به اندازه دو الی سه سانتی متر خشک شد ابیاری کنید. نخلها در روز حداقل باید چهار الی شش ساعت نور دریافت کنند.

    پاسخ

سلام
من ۳ سال یک نخل ماداسکار دارم این بار بی دقتی کردم اب زیاد دادم داره همه برگهاش میریزه. الان هم که ادر ماه است . خاک گلدون خشک نمیشه چون هوا سرده فک کنم داره ریشه می گنده…چی کار کنم از این اتفاق جلو گیری کنم؟؟؟

پاسخ

    سلام. گلدان رو جای نسبتا گرم وروی یک سبد بگذارید تا رطوبت خاکش زود خشک بشه بعد به جای اصلی انتقال بدید وابیاری رو کم کنید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید، یه سوال در مورد خاک نخل ماداگاسکار داشتم اینکه خاک نخل ماداسگار اسیدی باید باشه یا قلیایی

پاسخ