نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد :
در طی انبارداری پیازها باید در مکانی خشک و خنک به دور از نور نگهداری شود و دمای مناسب در طی این مدت ۲-۷ درجه است تا نیاز سرمایی آنها برطرف شود.

برای این منظور به حدود ۶ هفته زمان نیاز است در طی مدت اگر دما بیش از ۷ درجه باشد ممکن است قبل از رسیدن زمان مناسب کاشت پیازها جوانه بزنند اما در نهایت گل‌های بدون کیفیت تولید می‌شود و یا با توجه به میزان اضافه دما و گرمای انبار به دلیل برطرف نشدن نیاز سرمایی اصلاً گلی تشکیل نمی‌شود.

در صورت سبز کردن پیاز در طی انبارداری باید مواظب جوانه‌ها باشیم در صورت آسیب دیدن جوانه‌های یک پیاز آن پیاز از بین می‌رود ریشه‌ها نباید کامل خشک شوند.

اگر در طی انبارداری دما بیشتر و در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد بعید است که در سال آینده گل تشکیل شود.

گل برخی از نمونه‌ها سنگین است و خم می‌شود و برای نگهداری آنان نیاز به قیم است و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پیازهای موجود در خاک در زمان کاشت پیازهای چنین گل‌هایی باید قیم در خاک قرار گیرد تا در آینده بتوان ساقه گل را به آن بست زمانی که ساقه به طول ده سانت می‌رسد زمان مناسب برای نصب قیم است.

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

پیاز گل لیلیوم
پیاز گل لیلیوم

 

زمان و چگونگی کاشت پیاز لیلیوم:
پیاز لیلیومها زمانی که در رکود کامل هستند کاشته می‌شوند.
پیازها را بسته به شرایط و تیمارهایی که بر روی آنان انجام شده است می‌توان از اوایل پاییز تا فصل بهار کاشت،.

در عمق کاشت نباید زیاده روی شود زیرا لیلیومها ریشه‌های کششی دارند که پیاز را به درون خاک می‌کشد بنابراین بهتر است که این گیاه کم عمق کاشته شود تا بسیار عمیق در مکان‌هایی که احتمال رسیدن دمای روزانه به ۳۲ درجه است و همچنین خاک‌های شنی و بسیار سبک ۵-۱۰ سانت به عمق کاشت اضافه می‌کنند.

در زمان کاشت نوک پیاز لیلیوم باید به سمت بالا قرار گیرد.

عمق کاشت پیاز لیلیوم: یکی از اصلی‌ترین مواردی که در عمق کاشت پیاز لیلیوم مؤثر است وجود یا عدم وجود ریشه ساقه‌ای است اگر پیاز ریشه ساقه‌ای داشته باشد آن را در عمقی با ۲/۵ برابر ارتفاع ان و اگر ریشه ساقه‌ای ندارد در عمق تقریباً هم ارتفاع پیاز می‌کارند.

 

مورد دیگر در تعیین عمق کاشت درشتی پیازها است پیازهای درشت در عمق بیشتری کاشته می‌شوند.

مورد دیگر بافت خاک محل کاشت است اصولاً بافت خاک هر مقدار سبک‌تر باشد و از شن بیشتری برخوردار باشد عمق کاشت پیاز را کمی بیشتر در نظر می‌گیرند.

دمای محیط کاشت نیز در تعیین عمق کاشت مؤثر است اصولاً پیاز لیلیوم خاک خنک را دوست دارد بنابراین اگر دمای هوا در روزهای گرم بالا می‌رود و دمای سطح خاک نیز افزایش می‌یابد می‌توان کمی پیازها را عمیق‌تر کاشت تا از افزایش دما مصون بمانند.

عکس لیلیوم
انواع مختلف گل لیلیوم

 

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
72 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مرتضی
مرتضی
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۶:۱۷

سلام
من گلدان گل لیلیوم خریدم. ۴تا گل داد و الان دیگه بعد ۲هفته گل نمیده. خود ساقش سبز و با طراوت هست. ولی برگ‌های پایینش داره زرد میشه. بازم امکان گل دادنش هست امسال؟ برا سال آینده چطور باید ازش محافظت کنم الان؟ درحال حاضر نور کافی داره. ولی اصلا آفتاب مستقیم نمیبینه.
ضمنا یه سری برگ جدید هم از کنار گلدون داره سبز میشه که انگار مال پیاز جدید هست! اونها را چطور باید نگهداری کنم؟؟ سرما بهشون بدم الان؟؟

کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
در پاسخ به  مرتضی

سلام، بله احتمالش هست که مجدد گل بده در همون شرایط نگهداری کنید اگرتمام برگها زرد وخشک شدند میتونید پیازرو از خاک خارج کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وچند روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید که اب حاصله از شستشوی محلول قارچ کش خشک بشه بعد لای یک روزنامه بپیچید وتا پاییز در محیط خنک وتاریک وخشک نگهداری کنید. پاییز مجدد از لای روزنامه خارج کنید وداخل خاک مناسب بکارید.

نسیم
نسیم
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱

باسلام و تشکر
پیازهای لیلیوم من پس از گلدهی در فروردین، ساقه و برگ هاش هنوز سبز و شاداب هستند اگر خشک نشوند چه زمانی مجدد گل میدهند؟ و اینکه آیا درصورت خشک نشدن هم نیاز به گذراندن دوره سرما دارند؟

کارشناس 2
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  نسیم

سلام، بله مجدد گل میدند لیلیوم از بهار تا اوایل پاییز به گل میشینه، زمانی که برگها زرد شد گیاه رو هرس کنید بله حتما باید پیاز دوره سرمادهی رو بگذرونه که سال بعد هم به گل بشینه، دوهفته سرمادهی و دمای بین ۱۰الی۸ درجه برای پیاز کافی هست.

نسرین
نسرین
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۵

سلام
۱٫ برگهای گل شمعدانی زرد شدن لطفاً بفرمایید چرا؟
۲٫اگر برگ گلها و سبزیجات مثل کاهو را خشک کنم میتونم خاک برگ درست کنم؟
باتشکر

کارشناس 1
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
در پاسخ به  نسرین

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. برگها باید کاملا خشک وپوسیده شده باشند که بتونید استفاده کنید.

نسرین
نسرین
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۵

سلام ممنون از اینکه وقت میزارین باری پیاز زعفران و نرگس هم همین کار را انجام بدهم باتشکر

کارشناس 1
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  نسرین

سلام، ممنون از توجه شما، بله برای زعفران وگل نرگس هم باید این اقدامات رو انجام بدید کلا گیاهان پیازی با این روش نگهداری میشن بجز زنبقها.

نسرین
نسرین
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰

سلام من پیاز لیلیوم بعد از گلدهی تو یخچال میذارم سال بعد همش حبه حبه شده و تازه بهار جوانه میزنن (اهواز هستم دمای محیط ازچهل درجه بالاتره) لطفاً راهنمایی کنیدچطور از پیازها محافظت کنم با تشکر

کارشناس 1
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳
در پاسخ به  نسرین

سلام، بعد از خارج کردن از خاک باید با محلول قارچ کش شستشو بدید وبعد از خشک شدن محلول روی پیاز داخل روزنامه بپیچید وداخل یخچال که تاریک باشه نگهداری کنید.

سید مجتبی
سید مجتبی
۲۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰

سلام
الان وقت مناسبی برای خرید و کاشت پیاز گل لیلیوم و سنبل و لاله که از قبل سرمادهی شده هست یا نه؟اگه نه کی بخرم و بکارم؟
میتونم الان پیاز گل فریزیا بخرم و تا اسفند لای روزنامه جای خشک و خنک و به دور از نور نگه دارم و تو نیمه اول اسفند بکارم؟

کارشناس 2
۲۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۳
در پاسخ به  سید مجتبی

سلام، بله الان زمان مناسبی برای خرید وکشت انواع گونه های گیاهان پیازی هست. میتونید تهیه وکشت کنید. از یخ زدگی محافظت کنید.

رسول
رسول
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۳

باسلام.خیلی ممنون ازراهنمایهای شما بزرگوار

Mahshid
Mahshid
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳

سلام وقتتون بخیر
من امروز پیاز گل لیلیوم رو از خاک خارج کردم و دیدم پیاز کامل نیست و انگار از وسط نصف شده و نوک فلس هاش سوخته. الان امیدی بهش هست؟باید چیکار کنم؟

کارشناس 2
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۴
در پاسخ به  Mahshid

سلام، اگر پیاز سالم باشه میتونید برای سال بعد نگهداری کنید ولی اگر خشک شده باشه ویا لهیدگی داشته باشه متاسفانه از بین میره.

شهباز
شهباز
۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸

سلام مجدد
لیلیوم را بعد از گلدهی در آوردم ولی مثل پارسال پیاز نداشت فقط ریشه بود ، حالا چه کار باید کرد؟ خراب شده؟

کارشناس 1
۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱
در پاسخ به  شهباز

سلام، احتمالش هست که در اثر ابیاری زیاد پوسیده شده باشند پیاز لیلیوم شبیه سیر میشه باید پیاز باشه که بتونید برای سال بعد مجدد کشت کنید، تنها ریشه جواب گونخواهد بود.

شهباز
شهباز
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷

سلام ممنون از پاسخ های خوبی که می گذارید . آیا می توان پیاز لیلیوم رو نصف کرد بعد کاشت …

کارشناس 1
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۶
در پاسخ به  شهباز

سلام، ممنون از شما،نه متاسفانه با این روش از بین میره.

ریحانه
ریحانه
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۷

با سلام..استان گلستان هستم امروز که اواخر خرداد میشه گل لیلیوم من ساقه و برگهاش کلا خشک شده الان من باید پیاز در بیارم بعد از استفاده از محلول قارچ کش تو یخچال نگه دارم؟تا کی؟تا اواخر پاییز؟؟یعنی حدودا ۶ ماه؟؟یا اوایل پاییز تو گلدان بکارم من یکم گیج شدم…بعد از کاشت گلدان باید باز هم تو تاریکی باشه یا نور لازم داره؟

کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷
در پاسخ به  ریحانه

سلام، اگر برگها وساقه ی گیاه کاملا خشک شده بله این کارها رو انجام بدید، بعد از کاشت باید به محیط پرنوری انتقال بدید.