آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی : استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر رزها و گل محمدی است. قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از سال تهیه کرد یکی قلمه‌های تهیه شده از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد.

 

وجود تعداد زیادی از برگ موجب از دست دادن  آب قلمه می‌شود و این به ضرر ریشه زایی است. نوع دیگر قلمه قابل تهیه از گیاهان رز قلمه‌های چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ گیاه و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم (ناحیه گره ناحیه اتصال برگ به ساقه است) و برش به شکل شیب زده شود و یا اینکه بخصوص در مورد قلمه‌هایی که از چوب سبز تهیه می‌شوند زخمی بر روی پوست انتهای قلمه ایجاد شود (تصویر در قسمت پایین موجود است). این کارها به ریشه زایی قلمه کمک می‌کنند.

 

قلمه‌ها را می‌توان در مخلوط سبکی که علاوه بر نگهداری رطوبت، از تهویه و زهکش خوبی برخوردار باشد کشت کرد. از جمله این مخلوط‌ها می‌توان به مانند خاک برگ+ پرلیت (حجم مساوی)، خاک برگ+ شن (حجم دو قسمت خاک برگ +یک قسمت شن)، کوکوپیت +پرلیت (دو قسمت کوکوپیت +یک قسمت شن) اشاره کرد.

 

مخلوط خاکی را قبل از قرار دادن قلمه‌ها به خوبی خیس کنید و نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی مخلوط خارج شود و سپس می‌توانید برای کاشت قلمه‌ها از آن استفاده کنید. حداقل نیمی از طول قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه‌ها را محکم کنید و آبیاری کنید تا قلمه‌ها در جای خود مستقر شوند.

 

گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند. در مورد قلمه‌های سبز حفظ رطوبت هوا بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا در اطراف آنان کمک کرد. محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند. شکل گیری ریشه‌ها حدود ۸ هفته به طول می‌کشد.

قلمه رز
قلمه چوب سبز. در این نوع قلمه برگ وجود دارد درحالی‌که در قلمه چوبی که در زمان استراحت و رکود گیاه تهیه می‌شود این برگ‌ها وجود ندارند.

قلمه گل محمدی
قلمه‌های چوبی و بدون برگ که در فصل رکود تهیه می‌شوند

 

آموزش قلمه زدن
برش را از زیر ناحیه گره و به شکل شیب‌دار ایجاد می‌کنیم. برداشتن کمی پوست از پایین قلمه به ریشه زایی بهتر آن کمک می‌کند.

 

طریقه قلمه رز
قلمه‌ها حداقل یک دوم و به شکل بهینه دو سوم از طول آنان می‌بایست در بستر کاشت قرار گیرد.

 

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی
قرار دادن قلمه در بستر کاشت و کشیدن پلاستیک شفاف به منظور افزایش رطوبت هوای اطراف قلمه

 

آموزش هرس گل رز:
در طی فصل رشد گل‌های پژمرده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف تولید بذر و دانه نشود بلکه صرف تولید گل‌های جدید شود.

برای جداسازی حتماً از وسیله‌ای تیز استفاده کنید. جدا کردن با دست می‌تواند به ساقه‌های گل آسیب برساند. برش را در حدود ۰٫۵ سانتیمتری از بالای محل اتصال برگ به ساقه بزنید. همچنین هر چند وقت یک‌بار ساقه‌های کوچک و خشکیده‌ای که در مرکز بوته قرار دارند را جدا کنید.

هرس اصلاحی و تربیتی گیاه را باید در فصل رکود انجام داد. ساقه‌های ضعیف را می‌توان از نزدیکی سطح زمینی قطع کرد اما ساقه‌های قوی‌تر را می‌توان کوتاه کرد به نحوی که یک سوم و یا نیمی از طول آنان باقی مانده و بقیه قطع شود.

البته این نحوه هرس در رابطه با رزهای مینیاتوری بوته‌ای است رزهای بالا رونده مینیاتوری به نحو دیگری هرس می‌شوند. هرس این رزها نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه انجام می‌شود. ابتدا ساقه‌های شکسته و بیمار و سرمازده حذف می‌شوند.

ساقه‌های سالم و بلند نگه‌داشته می‌شوند اما به طور آنهایی که خارج از شکل و فرم تربیتی گیاه رشد کرده‌اند را می‌توان کوتاه کرد. ساقه‌های فرعی را که قبلاً گل دهی داشته را می‌توان تا ساقه اصلی کوتاه کرد. بعد از کوتاه کردن باید بر روی این ساقه‌های فرعی یک یا دو جوانه باقی بماند که بعداً بتوانند رشد کنند.

توجه داشته باشید که رزهای مینیاتوری بالارونده (و اصولاً تمامی انواع رز بالارونده) در دو سال اول بعد از کاشت در باغچه منزل و یا در گلدان نیازی به عمل هرس ندارند.

هرس رز
برش صحیح در زمان قطع ساقه ها به منظور هرس

 

مقاله آموزش تکثیر هاورتیا از برگ را حتما بخوانید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
141 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
موسوی
موسوی
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۲

باسلام و تشکر از مطالب مفیدتون
ببخشید اخرفروردین زمان مناسب برای قلمه گیری از گل محمدی که تو باغچه هست و کاشت اون در گلدان هست؟ساکن تهران هستم و خانه آپارتمانی نورگیری خوب و رطوبت متوسط
باتشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۶
در پاسخ به  موسوی

سلام، ممنون از شما، بله از قسمتهایی که تازه رشد کردند وسبز هستند میتونید قلمه بگیرید وریشه دار کنید.

میم
میم
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷

سلام، وقتتون بخیر، برای ریشه دهی قلمه ها لازم نیست از هورمون ریشه استفاده بشه؟ شما چه هورمونی رو پیشنهاد میکنید؟ سپاسگزارم

کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  میم

سلام، ممنون، اگر استفاده کنید ریشه زایی زودتر انجام میشه، میتونید از فروشگاهای لوازم کشاورزی هورمون ریشه زایی تهیه کنید ویا از پودر تالک( پودر بچه) ویا دارچین یا عسل استفاده کنید. انتهای قلمه رو به یکی از این موارد آغشته کنید وداخل خاک بکارید.

مهدی
مهدی
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵

سلام من سته نباشید یه بوته گل محمدی دارم که داخل باغچه کاشته شده و الان که فصل گلدهی هستش مقدار زیادی از غنچه ها به رنگ زرد در میان و در نهایت می سوزند علت این رویه چیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها وغنچه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی کوددهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

رزمنده گمنام دفاع مقدس
رزمنده گمنام دفاع مقدس
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۱

سلام حض وافربردیم حقرحدودابیست روزپیش قلمه های زیادی ازگل محمدی گرفتم ودرگلدان کن که یکی ازاوناروتگاه کردم میبینم قارچهایی بشکل تارعنکبوت سازمطالبتونودرگلدانتارعنکبوتایاضرریونده ایاضرری ندارن ؟ ودیگه اینکه چه وقت منتقلشون کنم به باغ

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۵

سلام، لطفا مطالبتون رو بصورت واضح تایپ کنید وبین کلمات کلید اسپیس رو فشار بدید که فاصله بیفته، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی شمس آرا
علی شمس آرا
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰

سلام مهندس من میتونم الان قلمع بگیرم و تو گلخونه نگه دارم تا ریشه بزنه ممنون از راهنمایی تون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵
در پاسخ به  علی شمس آرا

سلام، بله میتونید الان هم قلمه بگیرید ولی اگر میخواهید زودتر نتیجه بگیرید زمانی که گیاه در سال جدید شروع به رشد کرد از قسمتهایی که تازه رشد کردند قلمه بگیرید زودتر ریشه میزنند.

سجاد
سجاد
۱۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۶

سلام خسته نباشید ی چند سری قلمه رز کاشتم تو ماسه و در دمای ۲۵ درجه و پشت پنجره جنوبی نگهداشتم به جوانه دهی هم رسیده ولی بعد از یه مدت قلمه‌ها سیاه میکنه و خشک میشه اوایل گفتم شاید مشکل از رطوبت بالا بوده رطوبت رو هم کم کردم باز همین جور شد سری آخر هم خاک رو فقط مرطوب نگه داشتم و آبیاری رو خیلی کم کردم در حدی که فقط سطح خاک مرطوب میموند باز همون مشکل را پیدا کرد ممنون میشم راهنمایی کنید که مشکل کجا هست

کارشناس 2
۱۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵
در پاسخ به  سجاد

سلام، ممنون، احتمالا قلمه ها قارچی شدند یا خاکی که استفاده کردید الوده بوده ویا لوازمی رو که برای برش قلمه ها استفاده کردید ضدعفونی شده نبوده، برای برش قلمه ها بهتر هست از لوازم تیز وکاملا ضدعفونی شده با حرارت یا با الکل استفاده کنید خاک رو هم میتونید بوسیله حرارت غیر مستقیم ضدعفونی کنید ویا با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از کاشت قلمه ها هم بهتر هست هر دو هفته یک بار بستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ودر این فواصل هوادهی هم بکنید تا قلمه ها قارچی نشند واز بین نرند.

حمید
حمید
۵ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۶

سلام من قلمه رز زدم الان زیر پلاستیک هستند وبرگ در اورده محیط نگهداریشون حدود ۹تا ۱۰ درجه هست وحددو ماه هست هنوز ریشه نداده میشه راهنمایی کنیدد ممنونم

کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳
در پاسخ به  حمید

سلام، در همون شرایط نگهداری کنید ودما رو مقداری افزایش بدید عجله نکنید وجابجا هم نکنید بمرور زمان ریشه میدند خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید هر از گاهی هوادهی هم بکنید.

سپهری
سپهری
۱۹ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱

من ۴ساله گل محمدی رو زیر نظر مهندس نورمحمدی کاشتم هم نهال خوب و هم آموزش و مشاوره خوب.از کاری که شروع کردم راضی ام و درآمد خوبی داره برای ارتباط با ایشون نام شرکت کیان زرتاب ایرانیان رو جستجو کنید راحت میتونید ارتباط برقرار کنید.یاعلی

mahan
mahan
۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵

سلام و عرض ادب
من گل محمدی توی باغچه کاشتم بسیلر بسیار رشد خوبی داره خیلی قد کشیده و پر برگ و ساقه هست ولی متاسفانه هیچ گلی نداده میخواستم علت را بدونم
دیگر اینکه میخواهم الان ازش قلمه بگیرم و جای دیگر بکارم آیا الان وقتش هست یا خیر
من تو منطقه گرمسیر ( سمنان ) ساکن هستم آیا میتونم قلمه را داخل منزل نگه دارم بلحاظ رطوبت ؟

کارشناس 2
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷
در پاسخ به  mahan

سلام، گل محمدی برای گلدهی به نور مستقیم وخاک غنی نیاز داره ،این دو مورد رو بررسی کنید که ایدال باشه ، میتونید برای تقویت وگلدهی از کودهای فسفره هم استفاده کنید، زمان قلمه گیری پاییز واوایل بهار هست الان زمان مناسبی برای قلمه گیری نیست ولی میتونید الان به روش خوابانیدن ویا ریشه هوایی بگیرید.

mahan
mahan
۸ تیر, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس فراوان – موفق باشید

حسنی
حسنی
۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۶

سلام ، من حدود یک ماه پیش یه گلدون گل محمدی از گلفروشی خریدم و گلدونش رو عوض کردم کم کم شروع کرد به ریزش برگ و گل الان گل اصلا نداره برگ هاش در حد چند عدده و ضعیفه ، برگ و شاخه اش خیلی ضعیفه ، کود ۲۰۲۰ و ۱۲-۱۲-۱۷ هم چند مرتبه با فاصله ۱۵ روز بهش دادم اما همچنان ضعیفه و امیدی بهش ندارم ، توی بالکنه و چند ساعت در روز افتاب مستقیم داره ، باید چیکارش کنم که بتونم برش گردونم به گلدهی و برگ دهی؟ ایا الانم میشه قلمه زد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۶
در پاسخ به  حسنی

سلام، گل محمدی گیاه بیرونی هست وبهتر هست داخل باغچه در نور مستقیم کشت ونگهداری بشه داخل گلدان زیاد دوام نمیاره.

فاطمه
فاطمه
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸

با سلام میشه انواع رز و نسترن رو روی پایه گل محمدی پیوند زد . با تشکر

کارشناس 2
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۷
در پاسخ به  فاطمه

سلام، بله میشه.

سالار
سالار
۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۴

سلام خسته نباشید

امکانش هست قلمه ی رز رو فقط تو پرلیت کاشت؟دیدم تو جواب هاتون نوشتین امکانش هست سوالم اینکه بعد یک هفته شروع میکنه به ریشه دار شدن تو پرلیت هیچ مواد مغزی نیست که ریشه ها ازش تغذیه کنن چطوری بزرگ میشه تو بازه ی ۸ هفته؟

اون ترکیبی که نوشتین هیچ کدوم رو ندارم امکانش هست فقط تو پیت ماس بزارم؟
بعد ریشه دار شدن ترکیب خاکش چی هستش؟
و سوال آخر الان میشه قلمه گرفت برج ۳ هستیم یا موند پاییز؟

با تشکر

کارشناس 2
۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  سالار

سلام، ممنون، الان هم میتونید قلمه بگیرید از شاخه های جدیدی که امسال رشد کردن میتونید قلمه بگیرید،پاییز از شاخه های خشبی میتونید قلمه بگیرید،برای ریشه دار کردن میتونید از ترکیب پیت ماس وپرلیت استفاده کنید پیت ماس به تنهایی فشرده میشه وتخلخلش کمتر هست ولی وقتی با پرلیت ترکیب بشه تخلخلش زیاد میشه،پرلیت یک نوع سنگ اتشفشانی هست که حاوی مواد معدنی هست وبا هر بار ابیاری مواد معدنی ازاد شده ودر اختیار گیاه برای تغذیه قرار میگیره وباعث رشد گیاه میشه ،از پرلیت بتنهایی هم میتونید برای ریشه دار کردن قلمه ها ستفاده کنید. بعد از ریشه دار شدن قلمه میتونید داخل ترکیبی از خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده، خاک برگ ومقداری ورمی کمپوست کشت کنید. البته ترکیبهای زیادی برای کشت وجود داره که میتونید از اونها هم انتخاب کنید.

شاهین
شاهین
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۳:۰۶

با سلام.من چند سوال داشتم راجع به قلمه زدن در کوکوپیت و پرلیت/.۱_اینکه درصد کوکوپیت به پرلیت در بستر واسه قلمه زدن چقدر میباشد..۲_بعد از قلمه چه کود یا سم یا همان قارچ کش و یا حشره کشهایی بهتره.۳_بعد از چند مدت میتوان قلمه را از بستر ویا از سینی های مخصوص قتمه زنی در گلخانه به گلدان انتقال داد..و چطور وچگونه؟؟؟

کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  شاهین

سلام، از کوکوپیت بتنهایی هم میتونید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید یا بصورت مساوی کوکوپیت وپرلیت رو ترکیب کنید. بعد از قلمه زدن بهتر هست ابیاری با محلول قارچ کش انجام بشه نیازی به محلول حشره کش نیست، از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب،کود دهی بعد از ریشه زایی وشروع به رشد قلمه ها،یک الی دو ماه بعد از ریشه دارشدن میتونید تک کنید یا به گلدان اصلی انتقال بدید.

محمد نیکویی
محمد نیکویی
۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۲:۱۴

سلام .ممنون به خاطر پاسخگوییتون ..ما یه گل محمدی تو باغچه حیاط داریم چه جوری میشه گل تو باغچه رو به گلدان منتقل کنیم …اگه در حیین در اوردن گل یکم از ریشه کنده بشه مشکلی ایجاد نمیکنه؟؟لطفا توضیح کامل بدین چه جوری تو گلدان میشه گذاشت ….گل محمدی تو حیاط خونس نه نور میگیره نه رسیدگی میشه بهش چون حیاط دست مستاجره رسیدگی نمیکنن بهش ..لطفا راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۶
در پاسخ به  محمد نیکویی

سلام، گیاه رو کامل ابیاری کنید یک روز بعد بابیل اطراف خاک گیاه رو زیرو رو کنید وبه ارامی گیاه رو از خاک در بیارید وداخل گلدانی که از حجم ریشه ها یک الی دو سایز بزرگتر باشه بکارید الان فصل جابجایی گلها وگیاهان هست مقداری از ریشه هم جدا بشه مشکلی بوجود نمیاد،میتونید مقداری هم کود دامی داخل خاک گیاه ترکیب کنید، بعد از کشت بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد به محیط پرنور انتقال بدید. میتونید موقع کشت شاخه ها رو هم هرس کنید.

محمد نیکویی
محمد نیکویی
۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۴:۵۰

سلام خسته نباشید ..گل رز هلندی من چند روزه غنچه داده ولی باز نمیشه چرا؟؟؟؟ …قلمه گل محمدی ۲۴روزه کاشتم یه سری روشون برداشتم دیدم برگ هاش پژمرده شدن برگ هاشو بریدم ..دوباره گذاشتم چند تا حفره هم ایجاد کردم. ولی الان خشک شدن ..چیکار کنم..ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۵
در پاسخ به  محمد نیکویی

سلام، ممنون، دما زیاد باشه باز شدن گلها به تعویق میفته، همینطور کمبود نور،بهتر هست یکی از قلمه ها رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید اگر قلمه ها خشک شده باشند دیگه نمیشه کاری کرد. قلمه ها باید در جای ثابتی باشند وزیاد دستکاری وجابجا نشند ورطوبتشون نباید کم بشه در غیر این صورت خشک میشند.

محمد نیکویی
محمد نیکویی
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۲:۲۴

با تشکر از راهنماییتون ..امروز چند تا حفره روی کاور ایجاد کردم برای تهویه هوا .تمام برگهای قلمه پژمرده شدن …میخاستم سوال کنم ایا قطع کردن برگ های قلمه کمکی به ریشه زایی قلمه میکنه یا نه ..قلمه خشکیده را اوردم داخل اتاق چون محیطش گرم تر از جای قبلیع کار درستیه یا نه .امروز روز ۱۸قلمه هاست تا چند وقت باید کاور روشون باشه ؟؟چه جوری کاور هارو بردارم و بزارم …بعد ریشه زایی میتونم قلمه را به گلدان مستقل خودش انتقال بدم ؟؟؟؟

بعد ببخشید من یه گل ساناز دارم …دیدم داره خشک میشه گلدونش عوض کردم بازم خشک شد و برگ هاش پژمرده ‌‌‌‌‌..اوردمش تو اتاق ..هرس هم کردم …میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

کارشناس 2
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۷:۵۷
در پاسخ به  محمد نیکویی

سلام، ممنون از شما،بله تمام برگهای قلمه رو باید جدا کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زنی بشه،تقریبا ۸ هفته زمان میبره تا قلمه ها ریشه دار بشن،کاور رو هم میتونید بعد از هشت هفته بمرور زمان بردارید،بعد از برداشتن کاور حتما رطوبت محیط رو افزایش بدید،تاحد امکان بهتر هست قلمه ها رو حابجا نکنید ودر جای تابت دمای بین ۲۰الی۳۰ درجه نگهداری کنید،قلمه هایی رو که خشک شدند از خاک خارج کنید، حدود ۶ ماه الی یک سال بعد میتونید به گلدان جداگانه انتقال بدید. در مورد گیاه ساناز شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد نیکویی
محمد نیکویی
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۲:۳۷

سلام .خسته نباشید ..من بیست روزه گل محمدی قلمه زدم و کاشتم تو خاک ..خیلی خوب رشد کرد و برگ جدید داد ..امروز پلاستیک روشو برداشتم تا هوا ازاد بخوره برگ هاش بیشترش پژمرده شدن میشه راهنماییکنید

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۷
در پاسخ به  محمد نیکویی

سلام، ممنون، کاور رو بهتر بود بمرور زمان برمیداشتید، بیکباره رطوبت محیط کم شده به همین دلیل قلمه ها پژمرده شدند مجدد کاور کنید وکاور رو سعی کنید زمانی که هوا خنک هست کامل بردارید اوایل صبح یا شب.

وفا
وفا
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۸

با سلام و وقت بخیر، قلمه رزهای من توی آب بوده و جوانه زده و شاخ و برگ جدید درآورده ولی هنوز ریشه نزده چکار باید بکنم؟

کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۰
در پاسخ به  وفا

سلام، میتونید داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید بعد از ریشه زنی داخل خاک انتقال بدید.

هلاله
هلاله
۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۱

سلام مجدد. طی سوال قبلیم صاحب گلخانه قلمه ها را فقط در پریلیت ( بدون خاک) گذاشتن برام توی همون بمونه بمدت ۸ هفته یا باید خاک قاطیش کرد ؟! بعد الان با گذشت یک هفته بعضی از قلمه هام برگهاشون پژمرده شده و برگها در حال خشک شدنه. بنظرتون این روند طبیعیه یا مشکلی هست ؟! یه سوال دیگه هم اینکه قلمه ها از اول تعدادی شته و آفت داشت نیاز به سم پاشی داره یا نه ؟! چیکارشون کنم.؟! ممنونم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۵
در پاسخ به  هلاله

سلام، داخل پرلیت هم ریشه میزنند نیازی نیست بستر رو عوض کنید ،بعد از ریشه زنی میتونید داخل خاک انتقال بدید ،بستر رو باید مرطوب نگهدارید ویا کاور کنید که رطوبت از دست ندند،رطوبت کم باشه قلمه ها خشک میشن وریشه زایی انجام نمیشه، باید از قسمتهای سالم گیاه قلمه میگرفتید میتونید با سم حشره کش یک بار قسمتهای الوده رو سمپاشی کنید بعد کاور کنید که بقیه افات هم از بین برند.

هلاله
هلاله
۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۵

سلام ممنون از سایتتون. من از یک گلخانه حدود ۱۰ الی ۱۲ عدد قلمه گل محمدی و رز گرفتم همونجا برام در پرلیت گذاشتن و به خانه انتقال دادم. سوال ایا باید هر روز تا گذشت ۸ هفته برای ریشه زایی به گلدان اب مختصری برای حفظ رطوبت داد یا یک روز در میان ؟! ایا با حفظ رطوبت نیاز به گذاشتن پلاستیک روی گلدان هست یا نه ؟! ضمنا من روزهایی که خانه نیستم قلمه ها را در نورگیر خانه میذارم و ظهرها که برمیگردم به پشت پنجره انتقال میدم تا نور غیرمستقیم خورشید بخورن ایا کارم خوبه ؟!

کارشناس 2
۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۳
در پاسخ به  هلاله

سلام، ممنون از شما،خاک رو باید مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه هر زمان حس کردید سطح خاک رطوبت از دست داده ابیاری کنید بهتر هست کاور کنید تا رطوبت حفظ بشه،در محیطی که نیمه سایه باشه نگهداری کنید، نور مستقیم یا زیاد باعث خشک شدن قلمه ها میشه.

لیلیوم
لیلیوم
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰

سلام و خسته نباشید
من حدود ۴۰ روز پیش قلمه های رز رو در کوکوپیت کاشتم .پلاستیک کاور نکردم اما هرروز بهشون آب میدم .الان بیشترشون برگ جدید دادن.برگ جدید نشانه ریشه هست؟
چقدر طول میکشه ریشه زایی تکمیل بشه واز کی باید آب دادن رو کنم؟آیا نیاز به کاور پلاستیکی هست و درین مرحله کاور کنم مشکلی پیش نمیاد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  لیلیوم

سلام، میتونید برای اطمینان از ریشه زنی، یکی از قلمه ها رو به آرامی از خاک دربیارید وبررسی کنید، اگر ریشه زده باشند نیازی به کاور کردن نیست ولی خاک رو مرطوب نگهدارید.