آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی : این روزها در بازار ایران شاهد کاکتوس سانسوریایی هستیم که نوک آنها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه می‌باشد ولی این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است. خاصیت این رنگ به گونه‌ای که با بزرگ شدن گیاه رشد می‌کنند و به اصطلاح کش میاد. قیمت سانسوریا رنگی در بازار متفاوت است و به اندازه آن ان بستگی دارد. اکثر این سانسوریا رنگی‌ها وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است. نام علمی سانسوریا رنگی Sansevieria Cylindrica می باشد.

سانسوریا نیزه ای
سانسوریا نیزه ای رنگ نشده و با رنگ طبیعی

 

سانسوریا رنگی
سانسوریا نیزه ای رنگ شده

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی :

آبیاری: این گیاه مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم است و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود. برای مطالعه مقاله زهکشی گلدان اینجا کلیک کنید

خاک: خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

کوددهی: در فصل رشد می‌توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد.

تکثیر سانسوریا رنگی: تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می‌باشد در بخش مقالات آموزشی میهن کاکتوس مقاله تکثیر کامل سانسوریا قرار داده شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید

نور: سانسوریا رنگی به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد. در اثر کمبود نور ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.

بیماری‌ها: سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ‌هایی برای خروج آب داشته باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ‌کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه می‌باشد.

شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد نگهداری کاکتوس سانسوریا رنگی در زیر مقاله عنوان کنید تا پاسخ داده شود.

نویسنده: کاظم دروگریان

 

پست‌های مرتبط

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا Cephalocereus senilis  که به نام‌های...

گلدان مناسب کاکتوس

گلدان مناسب کاکتوس

گلدان مناسب کاکتوس : گلدان محل زندگی گیاهان آپارتمانی است...

معرفی دیسکو کاکتوس

معرفی دیسکو کاکتوس

معرفی دیسکو کاکتوس : دیسکو کاکتوس‌ها جز کاکتوس‌های کم رشد...

نظرات (122)

سلام میشه بعضی از متن هاتون رو داخل اینستاگرامم بزارم؟

پاسخ

سلام وقت بخیر
من تقریبا دو هفته پیش یه دونه گرفتم بهم گفتن هر ۲۰روز ۵تا قاشق آبش بدم که خب هنوز آب ندادم چون ۲۰روز نشده
ساقه هاش تو این مدت به سمت بیرون حرکت کرده و از قسمت بالا و پایین از هم باز شده
حالا آیا این مشکل حساب میشه؟آسیب دیده گلم؟باید چکار کنم

پاسخ

    سلام ۲۰ روز خیلی کمه حداقل تو این فصل هفته ای یکبار آبیاری نیاز داره. بزارید جایی که نور ملایم داشته باشه. برای احتیاط به ریشه و خود گیاه یک بار سم قارچکش بزنید.

    پاسخ

سلام من یک گلدان سانسوریا رنگی دارم چند روزی نبودم دو تا از شاخه ها از پایین شل شده و تغییر رنگ پیدا کرده میشه راهنمایی, کنید چکارکنم؟ علت این موضوع چیه؟ چهار تا شاخست هر کدوم یک رنگ

پاسخ

    سلام میتونه به دلیل آبیاری زیاد یا خاک نامناسب یا بیمارهای قارچی باشه بهتره هم به خاک و هم به تنه گیاه سم قارچکش بزنید.

    پاسخ

سلام من ۳تا سانسوریا رنگی دارم که هفته ای یه بار بهشون اب میدم و نور غیر مستقیم دارند الان متوجه شدم که یکی از انها ساقه خیلی باریک و رنگ زرد شده علتش چیه؟میتونم دوباره به حالت اول برگردونمش؟

پاسخ

سلام.امیدوارم بتونید کمی منو راهنمایی کنید.
راستش خونه ی ما آفتاب گیر نیست اما من خیلی گل دوست دارم…اصلا نوعشم فرقی نداره..شما پیشنهادی دارید برای من؟؟اصلا اون لامپی که جای خورشید عمل می کنه تو این هست؟؟؟

پاسخ

    سلام تقریبا تمام گیاهان به نور خورشید احتیاج دارند ولی مقدار نیازشون فرق میکنه میتونید گیاهانی مثل کاج مطبق نگهداری کنید یا از لامپهای مخصوص استفاده کنید.

    پاسخ

سلام، وقتتون بخیر
من یه سانسوریا رنگی دارم که مدتی پیش از قسمت ریشه پوسید، با استفاده از تیغ از قسمت بالاتر از محل پوسیدگی بریدمش، دو روز در هوای آزاد گذاشتم و مجددا کاشتم، حالا به چه شکل باید آبیاریش کنم؟؟؟

پاسخ

    سلام یک هفته بعد کاشت آبیاری نکنید بعد آن با آبیاری خیلی کم شروع کنید.

    پاسخ

سلام ببخشید من یک کاکتوس سانسوریا دارم و الان که تابستان هست هفته ای یکبار آبیاریش میکنم جدیدا در قسمت بالای گیاه که بصورت روکش مصنوعی روی گیاه قرار گرفته متوجه چیزی مثل کپک شدم علتش چی میتونه باشه چکار باید کرد؟

پاسخ

سلام
من یه گلدان کوچک سانسوریا رنگى دارم که توش ٧ تا نیزه بود بعد یه مدت دیدم از قسمت نوک نیزه داره جمع و خشک میشه بسختى اون قسمتاى رنگیو جدا کردم یکم گلم زخمی شد اون قسمتای خشک رو با تیغ بریدم و محل نگهداریشو تغییر دادم تو بهار از پاى٣ تاشون پاجوش زد والان اون جوانه ها قد کشیدند ولى چند روز پیش متوجه شدم یه قسمت از یکیشون قهوه اى وخشک شده که اونو باز بریزم .
من از هیچ کود یا سمى استفاده نکردم واسش و از طرفى جاى گلم خیلى کوچیک شده و نگرانم خراب شه ، میشه راهنماییم کنیم چطور پاجوش هارو جدا کنم و گلدان رو عوض کنم و چه فصلى مناسبه ؟؟

پاسخ

    سلام خیلی راحت میتونید پاجوش ها رو از گیاه مادری جدا کنید بزارید بیرون یه جای خنک بعد دو روز بکارید و زود آبیاری نکنید تا ریشه جدید میزنه

    پاسخ

سلام من یک سانسوریا رنگی خریدم که سه شاخه داره و الان از پایه برگ های ریز داره در میاره،گلدونش کوچک هست و کیپ هم هستند،گلدان و تعویض کنم؟ چه خاکی بگیرم براش؟

پاسخ

    سلام میتونید تو خاک کاکتوس با ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد کوکوپیت و ۱۰ درصد پیت ماس یا ورمی بکارید. گلدانش نباید خیلی بزرگ باشه و حتما کف گلدان سوراخ باشه

    پاسخ

سلام خسته نباشید.ببخشید من یه سانسی وریا دارم ۲روزه ساقه یکیش از وسط خشک و مچاله شده ورنگشم قهوه ای شده.باید چیکار کنم؟علتش چیه؟

پاسخ

    سلام باید ریشه رو بررسی کنید که دارای پوسیدگی ریشه نباشد گیاهتان. چون وقتی ریشه سالم نباشد گیاه قادر به جذب آب نیست

    پاسخ

سلام روزتون بخیر
ببخشید من یه سانسوریای سه تایی رنگی گرفتم .
یه هفته اس مسافرت بودم و برگشتم دیدم یکی از اونها ساقش زرد و پلاسیده شده
قبل رفتنم آب بهشون دادم .هفته ای یه بارم آب میدم.نورگیر خونمونم معمولیه،روشنه ولی افتاب مستقیم نداره.
دلیلش چیه؟
چیکار کنم که درست شه؟
خیلی گله برام عزیزه الان واقعا ناراحتم که اینجوری شده ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام این سانسوریاها وارداتی تو خاک کوکوپیت وارد می‌شنود که بعد از مدتی این خاک به دلیل بالا بودن رطوبت باعث پوسیدگی ریشه و خرابی گیاه می‌شود. بهتر است بعد از خرید خاک این کاکتوس‌ها را عوض کنید. فعلاً شاخه‌ای که پوسیده را جدا کنید بقیه رو سم قارچ‌کش بزنید. و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کامل خشک شود

    پاسخ
N

سلام من این گل را از جایی که خریداری کردم گفت ۱۵ الی ۲۰ روز بهش آبیاری بشه ..سایت شما میگه هفته ای یک بار .چه کار باید کرد؟؟

پاسخ

    سلام بستگی به شرایط محیطی و نوع خاک گلدان دارد ولی در فصل رشد حداقل به هفته‌ای یک بار آب نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه داده شود خاک کامل خشک شود

    پاسخ

سلام خسته نباشید
من سه ماهه ده شاخه سانسوریای رنگی دارم که امروز به طور اتفاقی دیدم قسمت رنگی یکیشون مچاله شده
ممنون میشم دلیل و درمانش رو بهم بگید

پاسخ

سلام.سانسوریا رنگی من از پایین چندتا شاخه دادن بهضی از انها مثل شاخه اصلی نیزه ای نیست و بصورت برگ شده.ایا میشه کاری کرد که بصورت نیزه بشه؟

پاسخ

    سلام این کاکتوس در اصل به همین شکل است که از برگهای آنها قلمه می گیرند

    پاسخ

سلام خسته نباشید
سانسوریا داریم قبلن تو اتاق بود اصلن رشد نداشت و پاجوش هم نداد. منتقلش کردیم رو تراس پاجوش داده رشد کرده ولی برگاش کج شدن و به داخل جمع شده. دلیش چیه؟ چیکارش کنیم؟

پاسخ

    سلام وقت بخیر این علت زمانی که نور زیاد باشه یا آبیاری کم و گاهی در اثر کمبود مواد غذایی خاک اتفاق می افتد.

    پاسخ

ممنون که جواب دادید. الان اوردیمش داخل خونه درست میشه؟ بیرون خیلی نورش زیاد بود

پاسخ

سلام خواهششش میکنم کمک کنین
من یه گل سانسوریا دارم ۱ دونست داخل یه گلدون به شعاع۴سانت و هر ۲۰ روز یه بار فروشنده گفت آب بده منم همینکارو کردم ولی ۴۰روز پیشش نبودم و وقفه افتاد الان ۱ سانت به ریشه تقریبا هنوز سبزه اما ۲ سانت بالا تر زرد و بالاتر از اون کاملا خشک و بی آب گل رو از خاکش درآوردم و یکم خاکو قاطی کردم و پوست تخم مرغ و یکم زرده چون یه جایی خوندم کمک میکنه دادم حالا چیکار کنم توروخدا اگه کسی میدونه کمک کنه

پاسخ

    سلام.قسمت زرد شده رو کات کنید با یک چاقو ویا کاتر ضدعفونی شده.ریشه سالم باشه دوباره رشد میکنه وپاجوش میزنه.با محلول قارچ کش یک بار هم ابیاری کنید.زرده تخم مرغ نجاتش نمیده.

    پاسخ

      میشه بگید چه مارکی محلول قارچکشش باشه؟؟واینکه زد عفونی کاتر رو با دما انجام بدم یا چیز دیگه؟؟؟

      پاسخ

        سلام.قارچ کش کاربندازیم یا قارچ کش مانکوزب میتونید تهیه کنید.بیشتر مارکهای قارچ کشها معتبر هستن.مقدار مصرفشون هم برای ضدعفونی گلدانها یک گرم در یک لیتر اب.یک به هزار.برای ضدعفونی کاتر میتونید از الکل سفید استفاده کنید.

        پاسخ

سلام،ببخشید من یه دونه سانسوریا دارم
که هفته ای یه بار بش اب میدم معمولا
الان داره خشک میشه و هرروز بیشتر زرد میشه و خشک میشه
باید چیکار کنم؟؟؟

پاسخ

    سلام.چند تا عامل میتونه دلیل زرد وخشک شدنش باشه.خاک نامناسب.ابیاری بیش از اندازه.نبود زه کش مناسب قارچ وشپشک.گیاه رو از خاک در بیارید ریشه هارو چک کنید ببینید سالم هستن؟اطراف ریشه حشرات ریز سفید ارد الودی مشاهده میکنید؟ریشه سالم برنگ سفید مشاهده میشه.وریشه پوسیده رنگ قهوه ای یا سیاه که با کوچکترین کششی پاره میشه.این علت دلیلش ابیاری بیش از اندازه وخاک نامناسب و نبود زه کش هست.وجود شپشک اردالود هم میتونه یکی از علتهاش باشه.گیاه رو از این نظر بررسی کنید.حشره ای بود در ریشه وخاک با محلول سم دیازینون ویا دلتامترین ریشه هارو شستشوداده ودوباره داخل یک خاک جدید از قبل ضدعفونی شده بکارید.زه کش رو هم چک کنید که اب براحتی خارج بشه.ولی اگه پوسیدگی ریشه بود باید تا قسمت پوسیده شده کات کنید بزارید چند روزی بمونه انتهاش که کاملا خشک شد بعد از ضدعفونی با قارچ کش دوباره بکارید.وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید.

    پاسخ

      ریشش خشک شده و کم شده،الان باید ساقه رو تا اون قسمت ک خشک شده ببرم؟

      پاسخ

        بله اگه ریشه خشک شده تا قسمت خشک شده کات کنید بدنه اگه سالم هست دوباره ریشه میزنه.فقط بعد از کات بزارید چند روزی بمونه انتهاش که خشک شد بعد از ضدعفونی بکارید.اب هم فقط مقداری اسپری کنید روی خاک که مرطوب باشه.

        پاسخ

سلام.ببخشید مال من،گلدوتش کوچیکه و بهم گفتند که هر وقت ریشه اش بزرگ شد،ببرم گلدونش رو عوض کنم.ولی ریشه اش تغییری نکرده.اگر هم میشه،لطفا در مورد آییاری اش و نورش،توضیح بیشتر بدید.

پاسخ

    سلام.بیشتر شدن ریشه وبزرگ شدن گیاه به نحوه نگهداریتون بستگی داره.کوددهی ونور وابیاری منظم باشه رشد بهتری خواهد داشت.سانسوریا به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره.خاک سبک وابیاری هروقت سطح خاکش خشک شد.کود دهی هر دو هفته یک بار.ترجیحا از کودهای پتاس بالا استفاده کنید میتونید برای ازدیاد ریشه ماهی یک بار هم از هیومیک اسید استفاده کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید یکی از ساقه های گل من زرد داره میشه باید اون ساقه و از بقیه جدا کنم؟دلیلش چی میتونه باشه؟

پاسخ

    سلام.از خاک درش بیارید اگه تا انتها زرد شده کاریش نمیشه کرد.ولی اگه انتهاش سبز باشه تا قسمت زرد شده کات کنید.دلیل زرد شدن چند دلیل میتونه داشته باشه.ابیاری بیش از اندازه،نبود زهکش مناسب،خاک نامناسب ،نورکم ودمای پایین.

    پاسخ

سلام خسته نباسید
من سانسوریا رنگی دارم جدیدا ساقه هاش داره لاغر میشه ??ابیاریش و هر وقت که خاک انجام میدم
لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.ممنون.لطفا از خاک درش بیارید وریشه هارو چک کنید ببینید حشرات ریز وسفید پودر مانند کنار ریشه ها هست؟ریشه هارو کامل چک کنید ببینید سالم هستن.اگه همچین حشراتی داخل خاک وریشه هابود,باسم دیازینون محلول درست کنید یک سی سی در یک لیتر اب وریشه هارو چند دقیقه با این محلول شستشو بدید.خاکش رو هم دوربریزید وخاک جدید براش تهیه کنید.گلدونش رو هم ضدعفونی کنید.بعد از اتمام بیماری ،دوهفته بعد با کودهای پتاس بالا تقویت کنید.هر دو هفته یک بار موقع ابیاری.

    پاسخ

سلام وقت بخیر من ۶،۷ ماه پیش سانسوریای رنگی گرفتم ۶ شاخه س نه رشد کرده نه پاجوش داده اصلا تغییری نکرده رنگشم نسبت ب سانسوریاهای توی گلخونه کمرنگتره چیکار کنم گلدونش ده سانت دهانه داره ۱۵سانت ارتفاع از وقتی هم خریدم جاشو عوض نکردم

پاسخ

    سلام.از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید ببینید سالم هستن؟ابیاری ونور به چه نحو هست ؟ترکیب خاکش چی هست؟کود میدید؟

    پاسخ

سلام وقت شما بخیر،
نحوه تکثیر سانسوریا رنگی چگونه است؟. ایا نیازی هست در طول روز زیر نور مستقیم باشه؟

پاسخ

    سلام.با قلمه زدن میتونید تکثیر کنید.بهتر هست نور رو فیلتر کنید چون افتاب مستقیم باعث سوختگی گیاه میشه.

    پاسخ

سلام ببخشید من تازه گل و خریدم میگن باید گلدونشو عوض کنم و گل و بزارم تو گلدون سرامیکی . اگه گلدونش پلاستیکی باشه خراب میشه

پاسخ

    سلام.نوع گلدون فرقی نمیکنه فقط زهکش خوبی باید داشته باشه.اگر ریشه ها از زیر گلدون زده بیرون میتونید گلدون رو عوض کنید ویک سایز بزرگتر کنید.

    پاسخ

سلام
من یکی از گل های سانسوریام الان یک روزه کمی زرد شده و از قسمت پایین یکم لاغر شده . نوشته بودید که باید قسمت زرد شده را کات کنیم . من چون تا به حال این کارو نکردم کمی نگرانم . اگر ممکنه کمی راهنمایی کنید که دقیقا چی کار کنم و بعدش گیاه رو چجوری بکارم ؟؟

پاسخ

    سلام.اگه کلا زرد شده کاریش نمیشه کرد.کلا در بیارید وبندازید دور.ولی اگه تا قسمتی زرد وبقیه قسمتش سبز رنگ هست تا قسمتی که سالم هست رو کات کنید.(با یک چاقوی تیز ضدعفونی شد).بعد قسمت بریده شده رو بامحلول قارچ کش ضدعفونی کرده وبزارید یک جای خشک وسایه تا انتهای بریده شده کاملا خشک بشه.بعداز خشک شدن داخل خاک مخصوص کاکتوس یا کوکوپیت بکارید.اب رو فقط با ابپاش روی خاکش اسپری کنید که مرطوب بشه.هر سه, چهار روز یک بار تا یک ماهگی که بعد از یک ماه ریشه میزنه ومیتونید کامل ابیاری کنید.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید،من دوهفتس ک سانسوریا گرفتم ولی نمیدونم چرا برگاش دارن از حاشیه ب سمت داخل متمایل میشن ینی دارن لوله ای میشن و دوطرف برگها بهم نزدیک شدن،کناره هاشم داره حالت دالبر و موجی پیدا میکنه.ممنون میشم راهنماییم کنین

پاسخ

    سلام.ممنون.گیاه رو به ارامی از داخل خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید احتمالا ریشه ها مشکل دارن.یا افت ویا نبود زه کش مناسب یا خاک نامناسب دلیل لول شدن برگها میشه.از سالم بودن ریشه ها مطمعن بشید.

    پاسخ

با سلام من امروز یک سانسوریا خریدم و خاکشو عوض کردم و خاک برگ ریختم آیا این خاک مناسب هست یا نه ؟
خاک مناسب چی هست تا بگیرم

پاسخ

    سلام.ترکیب خاک برای سانسوریا ماسه عدسی وپیت ماس بهتر هست.میتونید به این ترکیب کوکوپیت هم اضافه کنید.یا کلا داخل کوکوپیت خالی بکارید بشرطی که ابیاری وکودهی منظم باشه.خاک برگ برای گلهای اپارتمانی بهتر هست که اونم با خاک باغچه باید مخلوط بشه.

    پاسخ

سلام من ۴عدد سانسوریا رنگی در یک گلدان دارم که مدتی هست یکی از اونها قسمت رنگیش مچاله شده،چکار کنم؟

پاسخ

سلام، من حدود یک ماهی هست سانسوریا رنگی خریدم، قسمت رنگیش زرد شد و انگار ابش.رو از دست داد و نرم شد و داره ب قهوه ای میرسه من ریشش بررسی کردم مشکلی نداشت حالا جداش کردم، وقتی اینجور میشه دیگه راه برگشت نداره؟دوس ندارم قسمت رنگیش بره، راهی هست؟ چرا اینجور شده؟ میترسم اون ۳تای دیگه هم اینجوری شه، ممنون میشم دلیلش و راهشو بهم بگین

پاسخ

    سلام.قسمت رنگی مصنوعی هست.وبعد روی گیاه چسبونده میشه.تا قسمتی که خراب هست رو کات کنید.وبا قارچ کش ابیاری کنید وروی گیاه اسپری کنید که بقیه گیاهانتون مبتلا نشن.ابیاری بیش از اندازه وخاک نامناسب ویا الوده باعث بوجود اومدن قارچ شدن وگیاهتون رو خراب کرده تنها راهی که میتونید انجام بدید کات کردن قسمت الوده هست.

    پاسخ

با سلام
ببخشید کن دوتا سانسوریا رنگی دارم یکیش دوتا برگ از بغلش اومده بیرون اون یکی تازه فهمیدم پایینش خشک شده و رفته تو در حالی که همون سانسوریا بغلش داره رشد میکنه چیکارش کنم؟(هردو در یک گلدون هستند)

پاسخ

    سلام.احتمالا برگی که بالاتر مونده در اثر رطوبت خاک خودش ریشه دار شده وداره رشد میکنه.سانسوریاها با برگ تکثیر میشن میتونید قسمتی رو که خشک شده رو جدا کنید وقسمتی که رشد میکنه داخل همون گلدون بکارید.

    پاسخ

سلام من دو تا سانسوریا لوله ای دارم ک امروز متوجه زردی در بدنه گیاه شدم! یکی از پایین شروع ب زرد شدن کرده دیگری هم لکه های زرد اطراف گیاه دیده میشه
از خاک درشون آوردم ریشه خیلی کمی دارن!
ابیاری هفته ای یکبار
نور آفتاب پشت پنجره، روزی ۴ ساعت
و در دمای داخل اتاق
مشکل از کجاست؟
ازشون عکس هم دارم

پاسخ

    سلام.قسمتهایی رو که زرد هست رو کات کنید. ریشه های پوسیده رو هم کات کنید چند روزی بزارید قسمتهای بریده شده پینه ببنده بعد بکارید.ابیاری زیاد خاک نامناسب نبود زه کش ویا وجود قارچ باعث پوسیدگی ویازرد شدن گیاه میشه خاکی روکه براش استفاده میکنید حتما قبل از استفاده با یکی از قارچکشها ضدعفونی کنید.قلمه ها رو هم همینطور.

    پاسخ

      ریشه ها رو کاملا بررسی کردم هیچ پوسیدگی دیده نمیشد فقط نمیدونم چرا انقدر ریشه ها کوچک بودن البته خیلی سفت!بطوری ک براحتی از گیاه کنده نمیشد آیا کوچکی ریشه طبیعی هست؟
      خاکش ک کامل کوکوپیته! عوض کنم؟
      قسمت زرد رنگ هم مربوط ب یک طرف گیاه هست ک سمت افتاب بوده ممکنه از آفتاب بوده باشه؟روزی ۴ ساعت آفتاب از پشت پنجره داره
      جفتشون اون طراوتی ک توی عکس ها هست رو ندارن و انگار ضعیفن اون سبزی و شادابی رو نداره خاک رو هم کامل بررسی کردم نه حشره ای نه سفیدی هیچی دیده نمیشه با این حال ممکنه همچنان از قارچ باشه؟؟

      پاسخ

        سلام.اگه قسمتی که فرمودید زرد مایل به قهوه ای کمرنگ ومات هست احتمال داره که افتاب سوختگی هم باشه.ولی اگه رنگ زرد شفاف هست از ابیاری زیاد میتونه باشه.میتونید هم داخل کوکوپیت نگهدارید بشرطی که ابیاری وکوددهی منظم باشه ولی اگه نمیتونید ابیاری رو تنظیم کنید خاکش رو میتونید عوض کنید.(پیت ماس، ماسه عدسی، ورمی کمپوست)در مورد کم بودن ریشه هاهم احتمال داره که بهتون قلمه فروختن وگیاه تازه داره ریشه میندازه.برای اینکه ریشه ها زیاد تر بشن وگیاه سرحالی داشته باشید میتونید از کودهای پتاس بالا استفاده کنید هر دو هفته یک بار وماهی یک با هم از اسید هیومیک استفاده کنید.توجه کنید که محلول کودهارو موقع ابیاری استفاده کنید.عکس رو هم مشاهده کردم. چون لینک داشت از پذیرش پیامتون معذورم.

        پاسخ

          سپاس فراوان از شما و سایت خوبتون

          پاسخ

سپاس فراوان از شما و سایت خوبتون

پاسخ

سلام من ۶ تا از این سر مخملی خا دارم بادوستم خریدم او۵ تا من ۶ برای اون جوانه داده ولیبرای من نه دوتاش زرد شده چیکار کنم ؟؟؟
اگه کاری ام کنم درست میشه ؟؟خواهشا جواب بدید چقدر طول میکشه تا جوانه بزنه؟؟؟

پاسخ

    سلام دیروز همین سوال روپرسیدید من جوابتون رو نوشتم.لطفا بخونید.اگه ریشه سالم باشه دوباره از قسمت ریشه ها جوانه میزنه.زمانش بستگی به شرایط نگهداریتون داره.نور ودمای مناسبی داشته باشه اوایل بهار جوانه میزنن.

    پاسخ

سلام من جدیدا یک کاکتوس سانسوریا خریدم
هنوز بلندیش ١٠ سانت هست
وقتى خریدم تویه یک گلدون خیلى کوچیک بود
نیازى هست گلدون رو عوض کنم ؟
ممنون

پاسخ

    سلام.اگه ریشه هااز زیر گلدون زده بیرون میتونید گلدون رو عوض کنید.الان ولی زمان مناسبی برای تعویض گلدون نیست.تا اواسط اسفند صبر کنید در اون زمان اقدام فرمایید مشکلی تا اون زمان پیش نمیاد.

    پاسخ

خرید بذر کنتیا دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.بهترین زمان برای کاشت بذر کنتیا اواخر زمستان واوایل بهار هست.برای کاشت بذر کنتیا بهتر هست بستر،ترکیبی از شن وخاک برگ باشه ویا کوکوپیت با مخلوطی از پرلیت.پوسته بذرها زخیم هستند باید پوسته رو با چاقو جدا کنید تا جوانه زنی سریع صورت بگیره داخل یک گلدون (سایز گلدون نسبت به تعداد بذرها)ابتدا ماسه عدسی برای زه کش بریزید بعد یکی از ترکیب خاک ها رو که بالا اشاره کردم به هر کدوم که دسترسی دارید بعد بذر ها رو روی سطح بستر قرار بدید ویک لایه نازک از همون خاک بستر رو روی بذرها بریزید وابیاری کنید در دمای ۳۰الی ۲۵درجه نگهداری کنید.دما پایین تر از۲۵درجه نباید باشه.جوانه زنی بذرهای کنتیا خیلی کند هست احتمال داره شش ماه طول بکشه تا سبز بشن.

    پاسخ

با عرض سلام،سانسوریای من رو بدنش یکی دو لکه سفید افتاده و انگار اون قسمتش کنده شده،دورشم حالت پوسته های سفید رنگ ایجاد شده ،باید چکار کنم؟

پاسخ

    سلام.لکه ها بصورت ارد الود هست وحشرات سفید رنگی مثل پنبه هست کنارشون ؟از این نظر چک کنید تمام قسمتهای گیاه رو.اگر بله ابتدا اون سفیدک ها رو با یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید.بعد با یکی از سمهای حشره کش (دلتامترین ،دیازینون)به مقدار یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید مابقی محلول رو هم داخل خاکش بریزید.نکات ایمنی رو در زمان سم پاشی رعایت کنید.اگر مایل به استفاده از سم نیستید میتونید از سم ارگانیک پالیزین استفاده کنید.

    پاسخ

با عرض سلام،ن هیچ حشره ای نیس،و لکه های سفید اردی نیستن،ی حالت تار و پود دارن انگار بافت رویی سبز رنگ سابیده شده و بافت داخلی معلوم شده،ک الان دارن ب رنگ قهوه ای مایل میشوند،من چندبار نگاه کردم و حشره ای ندیدم،بایدچکار کنم؟میخواین عکسشو بفرستم؟

پاسخ

    سلام.خوبه پس افت نیست .با توضیحاتی که میدید من احتمال میدم که افتاب سوخته شده.اگه براتون مقدور هست عکس واضح از گیاهتون به شماره تلگرام روی سایت بفرستید تا کامل بررسی بشه.پاسختون رو همینجا مینویسیم.با تشکر.

    پاسخ

سلام.من یک گلدان دارم سه عدد سانسوریا توش کاشته شده،اولش که خریدم روی یه قسمتیش فرو رفتگی داشت و زرد بود،حالا به اونیکی ها هم منتقل شده.چیکار باید بکنم؟ و اینکه میشه میزان دقیق آبیاریش رو بگین؟من دو هفته یک بار ٣ قاشق غذاخوری آب میدم،کمه؟مقدار دقیقش چقدره؟!

پاسخ

    سلام.وقتی گیاهی رو میخرید حتما دقت کنید که همه ی قسمتهای گیاه سالم باشه.قسمتهایی رو که زرد شدن رو با یک چاقوی استریل شده کات کنید وهیچ قسمت زردی روی گیاه نمونه بعد محلول قارچ کش اسپری کنید به تمام قسمتهای گیاه.(قارچ کش مانکوزب به مقدار یک گرم در یک لیتر اب)ابیاری گیاهان بستگی به دمای محیطی که در اون هستند داره وزمان مشخصی رو نمیشه گفت.شما خاک گیاه رو چک کنید بایک خلال دندان میتونید این کار رو انجام بدید.هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.اونم کامل نه چند قاشق به اندازه ای که مقدار کمی اب از زیر گلدون خارج بشه.

    پاسخ

      عکس گیاه رو براتون ارسال کردم،یعنی میتونم خودم انجامش بدم یا باید گلفروش انجامش بده؟

      پاسخ

رنگ این گل تغییر میکند؟

پاسخ

سلام و عرض ادب. من گلدانی از این گیاهان دارم که در ابندای خرید ۵ ساقه بود ولی حالا تقریبا دو برابر شده است. نمیدانم آیا جای آن برای رشد گیاهان کوچک است . از طرفی میترسم خودم ساقه های جدید را به گلدانی دیگر منتقل کنم چون دلم نمی خواهد آسیبی ببینند. به گلفروشی نشان دادم گفتند اینها ریشه های کوچکی دارند و جایشان کافیست. ممنون میشوم شما هم نظرتان را بفرمایید. ضمن اینکه ساقه های جدید خیلی لاغرتر از قبلی ها ولی قدبلند تر از آنها هستند.
متشکرم

پاسخ

    سلام.احتمالا جایی که هستند نورشون کمه که هم لاغر وهم بلند شدن.گلدون گیاه رو به جایی پر نور تر انتقال بدید نور مستقیم نباشه نور فیلتر شده.الان زمان مناسبی برای تعویض گلدون نیست صبر کنید اسفند ماه اقدام به تعویض یا جابجایی جوانه ها بکنید.هر دوهفته یک بار هم کود پتاس بالا بدید تا تقویت بشن.یک ونیم گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وهر دوهفته یکبار در زمان ابیاری بدید.

    پاسخ

سلام
یکی از سانسوریاهای من کم کم زرد شد و خشک شد مجبور شدم از خاک بیرون بکشمش?سه تا تو یه گلدون.یکی دیگشون ریشش بحالت گندیدگی درومد و متاسفانه اونم خراب شد البته کنارش جوونه زده بود و جوونه هنوز تو خاکه
میشه راهنماییم کنید اون یکی و جوونه ها آسیب نبینن
چطور میتونم مواظبت کنم؟خاکش کوکوپیته و بعداز این ماجراها کامل عوضش کردم ممنون ازتون

پاسخ

    سلام.ابیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه میشه وبمرور زمان گیاه زرد شده واز بین میره.کوکوپیت مدت زمان زیادی اب رو حفظ میکنه ابیاری هم که زیاد باشه خشک نمیشه واین علت دلیل پوسیدگی ریشه گیاه شده.برای سانسوریا ترکیب خاک ماسه وپیت ماس بهتر هست.ابیاری رو کم کنید وهر وقت خاک گلدون کامل خشک شد ابیاری کنید.میتونید با یک خلال دندان خاک گلدون رو چک کنید.هروقت کامل خشک بود ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام میتونم بدون ذکر منبع مقاله شما رو توی کانال تلگرامی ام بگذارم لطفا ..

پاسخ

    سلام مقالات ما دارای مجوز فرهنگ و ارشاد هستند که در زیر لوگوی آن مشخصه و بدون ذکر منبع امکان انتشار نیست.

    پاسخ

سلام من یک سانسىوریاى تک شاخه دارم ولى ریشش توى خاک خیلى ضعیفه و عملا از خاکش کاملا جدا میشه و درمیاد باید چکار کنم؟

پاسخ

    سلام.ریشه ها رو چک کنید اگر پوسیده هستند تا قسمت پوسیده شده کات کنید وتا پینه بستن انتهای بریده شده در جای خشک وخنک نگهداری کنید.بعد از یک هفته دوباره بکارید.ابیاری فقط بصورت مه پاشی انجام بدید تا یک ماه ریشه میزنه بعد از یک ماه ابیاری رو شروع کنید.اگر ریشه ها سالم هستند خاک رو مقداری گود کنید ودر عمق بیشتری بکارید اولین ابیاری رو بعد از کاشت بهتر هست با محلول قارچ کش انجام بدید تا کامل خاک هم ضدعفونی بشه.

    پاسخ

من دو روز سنسوریا گرفتم از یک شاخش قسمت رنگیش سیاه شده انگار شیره ای ازش خارج میشه میخواستم بدونم علت چیست

پاسخ

    سلام.موقع خرید حتما همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید تا از سالم بودن گیاه مطمعن بشید بعد خرید کنید.احتمال داره یا قارچی شده یا یخزده.چک کنید ریشه گیاه رو اگه تا انتهای گیاه سیاه شده از خاک دربیارید ودور بندازید وداخل خاکش موقع ابیاری محلول قارچ کش بریزید تا به بقیه شاخه ها سرایت نکنه.اگر ریشه ها سالم بودند تا قسمتی که پوسیده کات کنید وروی قسمت کات شده محلول قارچ کش اسپری کنید.

    پاسخ

سلام خاک مناسب سانسوریا چیه میشه داخل ماسه شوندش ممنون میشم سریع جواب بدین

پاسخ

    سلام.هم میتونید داخل کوکوپیت خالی بکارید وهم داخل ترکیبی از ماسه عدسی وپیت ماس.داخل ماسه خالی ویا کوکوپیت خالی اگه بکارید باید حتما کود دهی وابیاری منظم باشه.چون ماسه خالی وکوکوپیت خالی ارزش غذایی ندارند.وگیاه نمیتونه عناصر مورد نیازش رو از این دو بستر تامین کنه.

    پاسخ

سلام به دوستان
چیزی که من لازم دارم وخیلی هم ضروری لازم دارم وپیداکردنش مشکله رنگ مخصوص گل سانسوریاس که از چه رنگی استفاده میکنن وچطور باید از این رنگ گیر بیارم لطفا اگه کسی میتونه راهنمایی کنه تو تلگرام به این شماره بهم پیام بده ممنون میشم
۰۹۱۸۷۹۴۱۵۱۰ من اهل استان ایلامم.

پاسخ

    سلام.اون رنگها مصنوعی هستند وبا دستگاه مخصوصی روی گیاه زده میشه.فکر نکنم تو ایران بشه پیدا کرد.همه ی سانسوریاهای رنگی از هلند صادر میشه ودستگاه مخصوص رنگ کردنش در هلند هست.

    پاسخ

سلام.خسته نباشید
روی ساقه گلم سه چهارتا لکه زرد رنگ کوچیک در حد ۲تا ۳ میلیمتر دیده میشه.فک میکردم بخاطر ضربه باشه چون شبیه خشک شدن موضعی پوست گیاهه.لازمه کاری بکنم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ

    سلام.اسم گیاهاتون چی هست؟دما ورطوبت وابیاری ونور به چه نحو هست لطفا بفرمایید این موارد رو تا بهتر راهنماییتون بکنیم.

    پاسخ

سلام مجدد.سانسوریا رنگی هستش.تازه خریدم.لکه ها طوریه که انگار ضربه خورده و جاش خشک شده.نگرانم که مبادا قارچ باشه
ممنون از وقتی که میذارین.

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.چند روزی تحت نظر داشته باشید. اگه اون قسمتهایی رو که میفرمایید ضرب دیدن,اگربزرگ شدن قارچ هست اگر نه جای ضربه هست که موقع انتقال ویا جابجایی ایجاد شده.میتونید برای اطمینان خاطر اون یک برگ رو جدا کنید از گیاه.

    پاسخ

سلام گل مدادرنگی کم ، سرش چروکیده شده
دلیلش چیه و چکار باید بکنم؟
ممنونم از راهنمایی

پاسخ

سلام وقت به خیر
گل مداد رنگی من چند وقتیه سرش چروک شده
دلیلش چیه
چکار میتونم بکنم
ممنونم از راهنمایی

پاسخ

    سلام.تا قسمتی که پوسیده با یک چاقوی تیز واستریل شده کات کنید.دوباره از قسمت ریشه جوانه میزنه.بعد از یک مدت عمر برگ تموم میشه از قسمت سر شروع به خشک شدن میکنه.طبیعی هست.ولی اگه از قسمت تنه هم زرد رنگ شده ابیاریتون زیاد بوده.

    پاسخ

سلام،وقت بخیر
من سانسوریارنگی خریدم،جایی ازمنزل که دوست دارم بذارم نورگیرنیست ونورخورشیدنمی‌تابه،میخواستم ببینم میتونم اون قسمت بذارم یاخراب میشن؟

پاسخ

    سلام.اگه جای نور گیری بزارید بهتر هست.کاملا تاریک نباشه.نور نداشته باشه بمرور زمان علفی رشد میکنه و از بین میره.

    پاسخ

ببخشید من یک سانسوریا رنگی دارم و می خوام تکثیرش کنم اگه میشه روش تکثیر “سانسوریا رنگی” رو بزارید

پاسخ

    سلام.در مورد تکثیر سانسوریا مقاله روی سایت موجود هست.دسته بندی اموزشها.همه ی سانسوریا ها با برگ تکثیر میشن.میتونید به اندازه ی ده سانتیمتر از برگ رو کات کنید وبزارید در جای خشک وخنک چند روزی بمونه تا انتهای بریده شده پینه ببنده بعد داخل ترکیبی از ماسه عدسی وپیت ماس که از قبل ضدعفونی وشسته وخشک شده بکارید اب رو بصورت اسپری روی خاک تا یک ماه انجام بدید روزی یک بار غرق اب نشه.بعد از یک ماه ریشه میزنه.ومیتونید به جای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام. من چند تا سانسوریا یک هفته پیش خریدم.نورش غیر مستقیم هست و دو بار در هفته پای گل رو آب پاشی میکنم.یکی از گلها در پایین ساقه آب جمع شده ( آب کرده) چه کار باید بکنم؟ ممنون میشم از پاسخگویتون

پاسخ

    سلام.سعی کنید هر وقت خاکش خشک شد اب بدید.ابیاری زیاد باعث پوسیدگی گیاه شده.از خاک درش بیارید وقسمتهایی رو که پوسیده کات کنید.وقسمتهای سالم رو دوباره بکارید.(در خاک جدید واستریل شده)شاخه ای رو هم که کات کردید قسمت سالمش رو بزارید چند روز در جای خشک وخنک بمونه انتهاش که پینه بست داخل یک گلدان جدا بکارید ولی تا یک ماه اب ندید فقط اب رو بصورت اسپری روی خاک انجام بدید فقط در حد مرطوب شدن خاک.تا یک ماه ریشه میزنه.بعد از یک ماه ابیاری کنید وبجای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام …من یه دوروز میشه یه گلدون سانسوریا گرفتم توش پنج تا شاخه اس…امروز صبح دیدم که یکیش دقیقا پایین قسمت رنگ شدش جمع شده ساقش انگار ک خشک شده.(نه کل ساقه فقط یه قسمت کوچولو)..میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

پاسخ

    سلام.تا قسمتی که زرد وخشک شده کات کنید تا به اوند سالم برسید.از قسمت ریشه دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.اگر قارچ کش داشتید به قسمت بریده شده محلول قارچ کش اسپری کنید.

    پاسخ

سلام من حدود دو روزی میشه یه گلدون سانسوریا گرفتم ک توش پنج شاخه گل سانسوریاس…امروز صبح دیدم از پایین قسمت رنگیشیش جمع شده انگار ک خشک شده و رنگشم زرد شده …باید چی کار کنم?!دیدم تو پاسخ بقیه دوستان نوشتید باید ببرید قسمت خشک شده رو ولی او گیاه رو ببرم باید از قسمت رنگیش بکارم…

پاسخ

سلام من سانسوریا رنگی که سرش مخمله داشتم ۷ شاخه بود ۱۰ ماه کاملا سالم بود و مرتب هر ۱۰ روز بهشون آب میدادم توی این مدت گلدون پر از جوانه شد و حدود ۵ ۶ تا شروع به رشد کرد.یک روز متوجه شدم یکی از ساقه ها به طور کامل شل شده سریع قطعش کردم و فکر کردم برای ابیاری زیاده و یه مدت اب ندادم تا کاملا خاک خشک شد ۲ ۳ روز بعد ۲ تا از ساقه ها به سرعت قهوه ای شد و چروک شد منم تا قسمت سالم بریدمشون الان خیلی نگرانم که چی کار کنم . بقیشون این شکلی نشه . تا الان در عرض۱ ماه ۳ تاشون رو از دست دادم ???

پاسخ

    سلام.سعی کنید هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید سانسوریا نور دوست هست جای پر نوری بزارید.یک بار در زمان ابیاری با محلول قارچ کش ابیاری کنید.(مانکوزب یا کاربندازیم یک ونیم گرم در یک لیتر اب)هر دو هفته یک بار هم از کود های npkبدید.

    پاسخ

      ممنون از راهنماییتون ??

      پاسخ

با سلام آیا می توان بوسیله برگ گیاه آلوئه واریگاتا را تکثیر کرد

پاسخ

    سلام.خیر الوعه ها رو با برگ نمیشه تکثیر کرد برگش رو هم بکارید ریشه میزنه ولی هیچ وقت جوانه نمیزنه.الوعه ها فقط از طریق پاجوش وبذر تکثیر میشن.

    پاسخ

سلام ببخشید من سال پیش یه شاخه سانسوریا رنگی گرفتم تا الان رشد ش خوب بود و دوتا پاجوشم زده. ولی تازگی از بالاش و پایین قسمت رنگ شده زرد و چروک شده بایدچیکار کنم

پاسخ

    سلام.این نوع سانسوریاها بعد از یک مدت گیاه مادری از بین میره وبجاش پاجوش میده بهتره تا جایی که زرد شده کات کنید.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر
از ۶ شاخه سانسوریای من، یکیشون ساقه اش نرم شده و کمی تغییر رنگ به زرد داده و انگار که چروک شده است و در کل بی حال است. آیا می توانم این شاخه را به حالت اول برگردانم؟ ممنون می شوم من را راهنمایی کنید.
سپاس

پاسخ