آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی : این روزها در بازار ایران شاهد کاکتوس سانسوریایی هستیم که نوک آنها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه می‌باشد، ولی این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است.

 

خاصیت این رنگ به گونه‌ای که با بزرگ شدن گیاه رشد می‌کنند و به اصطلاح کش می آید. قیمت سانسوریا رنگی در بازار متفاوت است و به اندازه آن بستگی دارد. اکثر این سانسوریا رنگی‌ها وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است. نام علمی سانسوریا رنگی Sansevieria Cylindrica می باشد.

سانسوریا نیزه ای
سانسوریا نیزه ای رنگ نشده و با رنگ طبیعی

 

سانسوریا رنگی
سانسوریا نیزه ای رنگ شده

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی :

 

آبیاری: این گیاه مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم است و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود. برای مطالعه مقاله زهکشی گلدان اینجا کلیک کنید

 

خاک: خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

 

کوددهی: در فصل رشد می‌توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد.

 

تکثیر سانسوریا رنگی: تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می‌باشد در بخش مقالات آموزشی میهن کاکتوس مقاله تکثیر کامل سانسوریا قرار داده شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید

 

نور: سانسوریا رنگی به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد. در اثر کمبود نور ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.

 

بیماری‌ها: سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ‌هایی برای خروج آب داشته باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ‌کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه می‌باشد.

 

شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد نگهداری کاکتوس سانسوریا رنگی در زیر مقاله عنوان کنید تا پاسخ داده شود.

نویسنده: کاظم دروگریان

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

guest
390 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
P.H
P.H
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴

سلام خسته نباشید بنده یک سانسوریای مدادی دارم که حدود یک سال و نیم پیش جوانه زد و من چند ماه بعد جوانه رو از گیاه مادر جدا کردم و توی خاک گذاشتم اما جوانه اصلا رشد قابل توجهی نداره و برگ های خیلی باریکی داره ، الان از خاک در اوردم و میخوام برای اینکه کمی ریشه بزنه توی آب قرار بدم آیا این کار من درست هست؟ و چکار کنم که این سانسوریای جوانه رشد کنه ؟ به جوانه ی سانسوریا مدادی چی میگن و در کل رشدش در چه حد هست ؟ ممنون از شما

1619777569619-496555220.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  P.H

سلام، ممنون، از گیاه مادری زود جدا کردید برای همین ضعیف هست، ولی ریشه داره، پاجوش سانسوریا هست، میتونید داخل خاک سبکی بکارید تا زودتر ریشه بزنه ولی در کل رشد سانسوریاها کند هست ودیر رشد هستند. داخل اب هم ریشه میزنه ولی ریشه ها ضعیف خواهند بود.

P.H
P.H
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسختون . بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش چه زمانی هست ؟ چند ماه باید پاجوش به گیاه مادر متصل باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  P.H

ممنون از شما، بستگی به نوع گیاه داره، منظورتون اگر سانسوریاهاست باید پاجوش ریشه دار باشه، وحداقل قدش از ده الی۱۵سانت بیشتر باشه اوایل بهار بهترین زمان برای جدا سازی پاجوشها از گیاه مادری هست.

نیلوفر
نیلوفر
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

سلام ، وقتتون بخیر
من یه گیاه سانسوریا رنگی داشتم که ۶ تا ساقه بود، بعد یه مدت یکی از ساقه ها باریک و باریک تر شد ( لاغر شد) و بعدش در عرض یکی دوروزه زرد شد . اونو درش آوردیم از خاک ، حالا از ۵ تای باقیمونده ۴ تا از ساقه ها تپل و نرمالن، ولی یکیشون داره لاغر و لاغر تر میشه
میشه لطفا بفرمایین مشکلش چیه؟ چیکارش کنم درست شه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، ممنون، قلمه قبلی قارچی شده وخاک گیاهتون الوده هست بمرور زمان اونیکیا هم مبتلا میشن برای جلو گیری از این بیماری بهتر هست گیاه الوده رو از خاک خارج کنید وبقیه گیاهان رو هم از خاک دربیارید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدیدی که از قبل ضدعفونی شده بکارید.

ملیکا
ملیکا
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم چرا این سانسوریا صورتی بالاش زرد و شل شده و بعضی از قسمت هاش هم قهوه ای و حالت پوسیدگی داره ؟ تازگی پاجوش زدی و یکی دوروز هم هست که این اتفاق افتاده و ایا درمانی داره ؟ و اگر نداره کلا چه کاری انجام بدم
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  ملیکا

سلام، ممنون، ساقه ای رو که رنگ صورتی داره بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که زرد شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید،روی قسمت رنگی قلمه دیگر که به رنگ سبز کمرنگ هست اب اسپری کنید وبعد از چند دقیقه قسمتهای رنگی رو جدا کنید اون قسمتهای رنگی مصنوعی هست ومانع رشد گیاه شده وباعث ازبین رفتن گیاه میشه.

ملیکا
ملیکا
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۰
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنونم
بعد از کات کردن دوباره رشد میکنه و مثل قبل میشه ؟ و اینکه قسمت رنگی فقط با آب جدا نمیشه راه دیگه ای نداره ؟
و اینکه این جدا کردن قسمت رنگی اسیبی نمیزنه به سانسوریا ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴
در پاسخ به  ملیکا

ممنون از شما،خود گیاه رشد نمیکنه ولی پاجوش میزنه، واز داخل خاک گیاه جدیدی که از ریشه به گیاه اصلی متصل هست رشد میکنه، قسمتهای رنگی مصنوعی هستند واز خود گیاه نیست روی قسمتهای رنگی اب اسپری کنید تا نرم بشه بعد با ناخن از یک قسمت، قسمتهای رنگی رو شروع به جدا کردن کنید تنها با اسپری اب جدا نمیشه.

Mandana
Mandana
۱۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۱

سلام‌. ببخشید این سانسوریا تا یکی دو روز پیش سالم بود. امروز خیلی یهویی بیمار شد! آبیاریش هر دو هفته یک بار هست.
از نظر نور هم مشکلی نداره.
در عکس مشخصه که یکم باریک شده، یکم نرم شده و رنگش عوض شده.
میشه لطفا راهنماییم کنید؟ و امیدی به زنده ماندنش هست؟!
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  Mandana

سلام، بیماری قارچی هست ،تا قسمتی که چروک شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وبعد گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

Mandana
Mandana
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسخ و راهنماییتون.
وقتی برش زدم نمیخواد چیزی بزنم روی قسمت برش خورده؟
و اینکه چندتا گلدان دیگه نزدیکش هست، ممکنه این قارچ سرایت کنه؟!

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۶
در پاسخ به  Mandana

ممنون از شما ،محلول قارچ کش اسپری کنید کافی هست، نه به گلدانهای دیگه سرایت نمیکنه.

Mandana
Mandana
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از راهنمایی‌تون

وحید
وحید
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۵

http://uupload.ir/files/8x7m_31ed4340-45c1-459d-8668-c5c37538a3bb.jpeg
سلام من نه شاخه سانسوریا طبق تصویر بالا دارم که مناسفانه امروز متوجه شدم یکیش از ناحیه وسط ساقه تا نوک گیاه زرد و پلاسیده شده، لطفا راهنماییم کنید که چکار کنم که باقیشون اسیب نبینن، ممنون و این که ایا از ریشه اسیب دیده یا شاید گلدونش کوچیکه؟ البته من هفته ای دو بار هم اب میدادم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶
در پاسخ به  وحید

سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید واون ساقه ای که زرد شده کلا از ریشه دربیارید، قسمتهای رنگی باعث میشه که گیاه نتونه رشد کنه وبه اینصورت پوسیده میشه، روی قسمتهای رنگی بقیه ساقه ها اب اسپری کنید وبه ارامی رنگها رو جدا کنید. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید میتونید گلدان رو یک سایز بزرگتر کنید بعد از کاشت مجدد یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی قبل انتقال بدید.

هادی
هادی
۳۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸

سلام. سانسوریا نوک مدادی من بعد دو سه ماه جوونه زد، به خاطر کوچک بودن گلدان واسه ۳تا و جوونه ای که تازه زده، گلدان بزرگتر گرفتم و بعد از انتقال جوونه رو از گیاه مادر جدا کردم. ولی ریشه نزده بود و کوچیک بود، گذاشتم داخل آب تا ریشه بزنه، کارم درست هست یا خیر؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۳
در پاسخ به  هادی

سلام، داخل اب هم ریشه میزنه مشکلی نیست.

رحمان
رحمان
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸

سلام اشکالی نداره جوانه هارو حتا وقتی کاملا بزرگ شدن از ساقه اصلی سانسوریا رنگی جدانکنیم مشکلی نداره برای آب رسیدن بهشون؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴
در پاسخ به  رحمان

سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد به همان صورت هم میتونید نگهداری کنید.

فاطمه
فاطمه
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰

سلام وقت بخیر
من یه سانسوریا مخملی دارم که دیروز دیدم کل ساقه ش یه دفعه ای زرد شده و امروز خیلی بیشتر شده و ریشه ش هم پوسیده دوتا هم پاجوش داشت که سالم هستن و جداشون کردم.لطفا راهنمایی بفرمائید چطور نجاتش بدم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  فاطمه

سلام، قسمتی رو که زرد وپوسیده شده جدا کنید وتنه جوشهارو داخل خاک بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

فاطمه
فاطمه
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

آخه کل ساقه زرد شده و ریشه و قسمتی از پایین ساقه هم پوسیده اینجوری که باید کلش رو دور بندازم.منطورتون اینه که فقط قسمت پوسیده پایین رو جدا کنم؟؟ و بلافاصله باید تو خاک بکارم و آبیاری کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱
در پاسخ به  فاطمه

اگر زرد وپوسیده شده بله باید دور بندازید دیگه رشد نخواهد داشت.

رحمان
رحمان
۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۸

سلام سانسوریاهای رنگیم در مجاورت باد کولر هستن براشون مشکلی پیش نمیاد ممنون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  رحمان

سلام، بهتر هست بدور از باد کولر باشند چون باد باعث خشک شدن گیاه میشه.

رزا
رزا
۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۴

سلام من سانسوریای رنگی داشتم هم تعدادش زیاد شده هم بلند شده و کج شده خیلی نامرتب شده? چه شکلی میتونم کاری کنم که صاف بشن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۸
در پاسخ به  رزا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Mohammad
Mohammad
۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۸

سلام.میشه برای تعویض گلدان سانسوریا مخملی از خاک کاکتوس های آماده استفاده کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  Mohammad

سلام، اگر داخل ترکیباتش ماسه عدسی هم استفاده شده بله میتونید استفاده کنید، اگر ماسه نداره میتونید خودتون مقداری داخلش ترکیب کنید.

زهرا
زهرا
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۶

http://uupload.ir/files/x7ro_whatsapp_image_2020-04-11_at_20.33.40.jpeg

http://uupload.ir/files/rcai_whatsapp_image_2020-04-11_at_20.33.47.jpeg
سلام ممنون از سایت خوبتون دوتا سوال دارم:
۱-قسمت مخملی یکیشون چروک شده و زیرش داره زرد میشه چکار باید بکنم؟
۲-آیا جونه ای که توی عکس دوم هست پاجوش هستش و باید به گلدون دیگه ای منتقل کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۲
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون از شما، تا قسمتی که زرد شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید روی قسمتهای رنگی اب اسپری کنید وبه آرامی از روی گیاه جدا کنید، این رنگهای مصنوعی باعث پوسیدگی گیاه میشن،ساقه های داخل خاک گیاه دیگری هستند وپاجوشهای سانسوریا نیستند. میتونید از خاک در بیارید وجداگانه کشت کنید.

زهرا
زهرا
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲
در پاسخ به  زهرا

ممنون از راهنماییتون
می‌فرمایید رنگ مخملی بقیه ساقه ها رو هم جدا کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۱
در پاسخ به  زهرا

ممنون از شما ،جدا کنید بهتر هست چون حالت پلاستیکی دارند ومانع از رسید اکسیژن کافی به گیاه میشن.

زهرا
زهرا
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۶
در پاسخ به  زهرا

سم قارچ کش نیاز نداره؟
و اگه نیاز داره آیا میشه سم قارچ کش رو بهش اسپری کنم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲
در پاسخ به  زهرا

میتونید بعد از کات کردن روی قسمت بریده شده اسپری کنید،محلول قارچ کش،(یک گرم در یک لیتر اب)

amir
amir
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۸

http://uupload.ir/files/r371_b85b01b5-1902-4cc0-ad69-fb6fa35acfe5.jpeg سلام سانسوریا رنگی خریدم تغییر رنگ داده یکم چیکارش کنم؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  amir

بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

amir
amir
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  amir

ریشه هارو بررسی کردم سالمه به نظرتون چرا اینجوری شده و چیکارش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید??

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳
در پاسخ به  amir

ممنون از شما،ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،گلدان بیش از اندازه بزرگ، تغییر محیط نگهداری تعویض گادان یا خاک همه عواملی هست که باعث تغییر رنگ گیاه ویا پوسیدگی ریشه ها میشه.

amir
amir
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۵
در پاسخ به  amir

خیلی ممنونم از جوابتون …توی دیش گاردن ازش نگهداری میکنم بنظرتون جاشو عوض کنم توی گلدان بزارمش بهتر میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۹
در پاسخ به  amir

ممنون از شما ،اگر ابیاری رو منظم وبا دقت انجام بدید مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر ابیاری زیاد هست بهتر هست جداگانه بکارید.

amir
amir
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۷
در پاسخ به  amir

مرسی واقعا سایتتون عالیه موفق باشید??❤️

امیرحسین
امیرحسین
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱

سلام سانسوریا رنگی خریدم پایینش یه مقدار تغییر رنگ داده چیکار باید بکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  امیرحسین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Reyhan
Reyhan
۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۷

سلام من یک گیاه سانسوریا سوزنی دارم که از گیاه اصلی پاجوش گرفتم وقتی جوانه میزنه ابتدا حالت برگ داره بعد از چندتا برگ گیاه سوزنیش درمیاد
آیا نیازه که اون قسمتای برگ مانندش رو جدا کنم؟چون الان یکیشون تقریبا مانع رشد جوانه ای که کنارش دراومده شده
میشه راهنماییم کنید؟
http://uupload.ir/files/jsn8_20200328_121322.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۶
در پاسخ به  Reyhan

سلام، نه نیازی نیست برگ ها رو جدا کنید، بعد از سه برگ حقیقی چهارمین برگ نیزه ای میشه.

زهرا
زهرا
۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹

سلام و خسته نباشید،عکس از سانسوریا مخملی گذاشتم ک تازه یک ماهه خریدم دوتا سوال دارم
۱.ایا جوانه ای که زده پاجوش هستش و باید ب گلدون دیگه ای منتقلش کنم؟؟
۲.دوتا از ساقه ها از قسمت پایین(روی خاک)زرد رنگ شدن چیکار باید بکنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون، لینک عکس رو نفرستادید.

Sahar
Sahar
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۰

ببخشید میگید قسمت خشک شده رو کات کنم ولی من یه چیزیو متوجه نمیشم کات کردم دوباره ریششو بکنم تو خاک ؟ بعد قسمت بریدش چی میشه همیشه نصفه میمونه عین تنه درخت قطع شده ؟ کاش توی سایتتون فیلمش بود متوجه میشدیم که باید چی کار کنیم ، بعد یک سوال دیگه چون الان دسترسی ندارم خاک تهیه کنم میشه وقتی ریشه هاشو چک کردم فعلا تو همین خاک ّدارم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۶
در پاسخ به  Sahar

بله بعد از کات کردن قسمت زردوخشک شده مجدد بکارید اگر ریشه ها سالم باشن از ریشه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه،کار پیچیده ای نیست از قسمتی که خشک شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید،اگر خاکش ماسه ای هست مشکلی نیست داخل همین خاک خودش کشت کنید.

Shr
Shr
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶

سلام اینم عکس سانسوریام که گفته بودم بهتون لطفا راهنماییم کنید من تاحالا این کارارو انجام ندادم اگه امکان داره ساده تر توضیح بدین
http://uupload.ir/files/oia_۲۰۲۰۰۲۰۸_۱۱۵۹۳۳.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۵
در پاسخ به  Shr

سلام، هر دو گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید ،ساقه ای که خشک شده رو کات کنید تا به اوند سالم برسید ،اگر ریشه ها پوسیده قسمتهای پوسیده رو هرس کنید ومجدد بکارید ،از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه براشون استفاده کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

Sahar
Sahar
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۲:۲۰

سلام وقتتون بخیر ببخشید من نزدیک ۱سال و نیمه که سانسوریا رنگیمو دارم ازوقتی خریدمش تا حالا تو همون گلدون هست اصلا نمیدونمم نوع خاکش چیه فقط روش سنگای کوچیک رنگی ریختن من اماده خریدم و اصلا رشد نداشته نه قد میکشه نه جوونه امشب دیدم یکیشون از وسط تا بالاش خشک شده من چی کارمیتونم بکنم ؟ فک کنم ازش غافل شدم اب ندادم همیشه هم تواتاقمه زیاد پر نور نیست جاش الان من چی کارکنم ک درست بشه ؟ بلدم نیستم واقعا ناراحتم لطفا راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۱۸
در پاسخ به  Sahar

سلام از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۳

سلام وقتتون بخیر
چند روز پیش عکس یکیشونو براتون فرستادم که زرد شده بود
خشک شد انداختم رفت ولی این سه تای دیگه رو دراوردم که جاشونو عوض کنم ریششون این شکلیه ینی خراب شدن؟؟http://uupload.ir/files/r7yp_۲۰۲۰۰۱۲۴_۰۸۳۶۲۹.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸
در پاسخ به  فاطمه

سلام، نه سالم هستند با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،تا یک هفته بعد از کاشت در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری نکنید یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو انجام بدید میتونید اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

Zahra
Zahra
۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۰

سلام خسته نباشید من یک شاخه از گل سانسوریام از ساقه زرد شده ولی از ریشه سالمه باید چیکار کنم میشه راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  Zahra

سلام، ممنون، اگر از قسمت بالای گیاه زرد شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت زرد شده رو کات کنید تا به اوند سالم برسید،از قسمت ریشه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

فاطمه
فاطمه
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۱:۵۴

http://uupload.ir/files/43j_۲۰۲۰۰۱۲۱_۱۳۴۴۲۴.jpg
سلام مجدد اینم عکس سانسوریا من که گفتم یکیش زرد شده:(

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۱۱
در پاسخ به  فاطمه

سلام، تا قسمتی که زرد شده با کمک یک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید،وروی قسمت بریده شده محلول قارچ کش ویا پودر دارچین بریزید، ابیاری رو سعی کنید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید میتونید گلدان رو روی یک سبد بگذارید تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

سينا
سينا
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۷

سلام. من یه سانسوریا مخملى تو باغچه با خاک مناسب کاکتوس کاشتم. یک سال هست تقریبا و رشدش هم خوبه ولى پاجوش نمیزنه. میتونه دلیلش فضای زیادى که داره باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۵
در پاسخ به  سينا

سلام، بله احتمالش هست،میتونید اوایل بهار به گلدان کوچکی انتقال بدید.

فاطمه
فاطمه
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۵

سلام
من تو یه گلدون ۴ تا سانسوریا دارم که دوتاش پاجوش زده ولی بعد سه ماه یا حتی بیشتر هنوز شکل گیاه اصلی نیست و برگ و یک ماهه که هیچ رشدی نداشته از طرفی من دانشجو ام بعد یک ماه که اومدم خونه به گلم اب دادم و مامانم غافل ازینکه من اب دادم بهش دوباره فرداش اب داده و امروز دیدم که یکی از گیاهای اصلیم تا نصفه زرد شده چیکار کنم؟ بخاطر اب زیاد بوده؟؟ممکنه اگه چند وقت اب ندم بهش درست شه؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴
در پاسخ به  فاطمه

سلام، این نوع سانسوریاها واریته های مختلفی دارند، پاجوش بعضیها بصورت برگ هست بعضی ها از همون ابتدا بشکل گیاه مادری هست،گیاه شما اگر بصورت برگ هست بعد از سومین برگ شکل گیاه مادری میشه،ابیاری بیش از اندازه باعث این مشکل شده،برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس واضح بفرستید.

گیسو
گیسو
۲۷ دی, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۵

سلام مجدد.عکس سانسوریای من هست.
http://uupload.ir/files/m2n_۲۰۲۰۰۱۱۶_۱۴۳۱۴۹.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  گیسو

سلام، تا قسمتی که زرد شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید وروی قسمت بریده شده محلول قارچ کش ویا پودر دارچین بریزید،از قسمت ریشه جوانه میزنه ومجدد رشد میکنه.

گیسو
گیسو
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸

از چه طریقی میتونم عکس بفرستم‌؟قسمت دیدگاه نمیشه عکس فرستاد

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  گیسو
گیسو
گیسو
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۶

سلام.من سانسوریا قلمی دارم که کلی پاجوش زده بود.پاجوش هارو جدا کردم و توی گلدان های دیگه گذاشتم.ولی الان یکی از سانسوریای اصلیم یک سومش زرد شده.آبدهی هم هر وقت خاکش خشک میشد آب بهش میدادم.و نور خوبی هم میخوره.میشه راهنماییم کنید خیلی ناراحتم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۰
در پاسخ به  گیسو

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳

سلام سانسوریا مخملی من رشد خوبی داشت حتی پاجوش هم داد ولی الان یه چند روزه قسمت وسط گل زیر قسمتی که مخملیه تغیر رنگ داده ولی ریشه اش سالمه علتش چیه و باید چیکار کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۹
در پاسخ به  فاطمه

سلام، قسمت رنگی مصنوعی هست وباعث پوسیدگی گیاه میشه میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتی که تغییر رنگ داده رو کات کنید وروی قسمت بریده شده محلول قارچکش یا پودر دارچین بریزید.

رحمان
رحمان
۸ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲

سلام میخواستم بدونم این جوانه که در عکسه جوانه سانسوریا رنگیه یا نه
http://uupload.ir/files/bs84_1577609477799261041081.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  رحمان

سلام، بله جوانه همین سانسوریاهاست، این نوع سانسوریاها چند نوع هستند، بعد از سه برگ شکل گیاه مادری میشن جای نگرانی نیست. بعضی ها هم از همون ابتدای جوانه زنی مثل مداد سبز میشن.

رحمان
رحمان
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام سانسوریای رنگیم پاجوش دوم هم زده تاوقتی بزرگ بشن میتونم از گیاه مادر جداش نکنم و این که چطوری میشه جداش کرد؟
گلدانش کوچیک نیست؟
نمیدونم چرا گیاه مادری بعد از دو سال هنوز رشت نکرده.
http://uupload.ir/files/fhpd_1591593044322-1448600013.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  رحمان

سلام، میتونید به همین صورت نگهداری کنید، هنوز گلدان اندازه هست، گیاه مادری بیشتر از این رشد نمیکنه پاجوشها رو میتونید زمانی که سه برگ حقیقی در اوردن جدا کنید باید گیاه رو کامل از خاک دربیارید تا بتونید پاجوشها رو جدا کنید.

علیرضا
علیرضا
۱۰ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۸

ممنون فقط دو تا سوال اینکه از کجا بفهمم پوسیدگی داره ریشه و اگه پوسیدگی داره کدوم قسمت رو کات کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  علیرضا

ریشه های سالم برنگ سفید ومقاوم هستند ولی ریشه های پوسیده کرمی رنگ ویا خاکستری وکدر هستند بین دو انگشت ریشه ها رو بکشید اگر پوسیده بودند زود پاره میشن، تمام ریشه هایی که تغییر رنگ دادند وپوسیده هستند رو باید کات کنید،ریشه بعضی از سانسوریاها برنگ نارنجی هست. بعد از کات کردن ،ریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید.

علیرضا
علیرضا
۹ آذر, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۲

سلام سانسوریا رنگی من یکی از شاخه هاش کاملا زرد شده هفته ای یک بار هم آب دادم علتش چی میتونه باشه و چیکار کنم بقیه ش زرد نشه؟ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۳
در پاسخ به  علیرضا

سلام، کلا گیاه رو از خاک دربیارید،ساقه ای که زرد شده رو جدا کنید وریشه بقیه گیاهان رو چک کنید اگر پوسیدگی دارند کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،مجدد گیاه رو بکارید وبا محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید بصورتی که اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه گیاه رو در محیط نیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید ابیاری رو هم هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید وسعی کنید از اب همدمای محیط وبدون املاح گیاه رو ابیاری کنید.

رضا
رضا
۱۴ آبان, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۵

سلام میخواستم بپرسم پاجوش سانسوریا سر مخملی رو اگر ازش جداکنیم خراب نمیشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰
در پاسخ به  رضا

سلام، اگر پاجوشها قدشون از ۷ سانت بیشتر هست نه مشکلی پیش نمیاد.

سید مهدی
سید مهدی
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۴

سلام ایا سانسوریا من که پا جوش زده سر پا جوش ها مخمل رنگی میشه یا نه .

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۸
در پاسخ به  سید مهدی

سلام، خیر قسمتهای رنگی مصنوعی هستند وبعدا روی گیاه چسبونده شدن. خود گیاه فقط سبز میشه.