آموزش قلمه زدن کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس : قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم. اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به زبان ساده و همراه تصویر قلمه زدن کاکتوس‌ها را آموزش می‌دهم. شما می‌توانید تمامی سؤالات خود را در پایین مقالات قرار دهید تا پاسخ داده شود.
بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد. و در زمانی که گیاه در خواب است نباید قلمه زنی کنید.

قلمه زدن کاکتوس
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: ابتدا قسمتی از گیاه را برای ریشه دار کردن انتخاب می‌کنیم. بهتر است قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد انتخاب کنیم، در این صورت شانس ما برای ریشه دار کردن بیشتر خواهد بود.

برش راکت کاکتوس اپونتیا
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم. بهتر است چند روز قبل از برش گیاه را آبیاری کنیم تا آب کافی در بافت‌های گیاه وجود داشته باشد.

ریشه دار کردن کاکتوس
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: بعد از برش قسمت برش داده شده کاکتوس را در محلی خنک و سایه تا زمانی که قسمت برش داده شده خشک می‌شود و به اصلاح پینه می‌بندد قرار می‌دهیم. چون در صورت عدم خشک شدن قسمت برش شده بلافاصله بعد از کاشت در گلدان در اثر بیماری‌های قارچی از بین خواهد رفت. مدت زمان خشک شدن بخش برش داده شده به نوع کاکتوس و اندازه آن بستگی دارد و در حدود ۳ تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد.

خاک کاکتوس
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برای قلمه زدن کاکتوس‌ها و ریشه دار کردن آنها از خاک کاکتوس استفاده می‌کنیم با ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت. برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر باید خاک بستر کاشت را با قارچ کش ضدعفونی کنیم. البته بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی در این ترکیب خاک ریشه دار می‌شوند و نیازی به ضدعفونی نیست. گلدان یا ظرف مورد نظر برای قلمه زدن باید دارای سوراخ کف گلدان باشد.

قلمه کاکتوس
تصویر شماره پنج

تصویر شماره پنج: بعد از خشک شدن قسمت برش قلمه، آن را در خاکی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌کاریم. در حدود ۱-۳ سانتیمتر از قلمه در خاک فرو کنیم برای ریشه دار شدن کافی است.

نور کاکتوس
تصویر شماره شش

تصویر شماره شش: تقریباً کار قلمه زدن کاکتوس به پایان رسیده حال تا زمانی که گیاه جدیدمان ریشه دار می‌شود آن را در جایی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. به علت نداشتن ریشه آفتاب مستقیم باعث از دست دادن سریع آب قلمه خواهد شد و باعث سوختگی و خرابی آن می‌شود.

ابیاری کاکتوس
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: قلمه کاشته شده کاکتوس را نباید بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید زیرا هنوز ریشه‌ای برای جذب آب ندارد و رطوبت بالا باعث خراب شدن قلمه خواهد شد. معمولاً یک هفته بعد از کاشت قلمه شروع به آبیاری می‌کنیم. ابتدا با مقدار خیلی کم و بعد از سه هفته قلمه کاشته شده را می‌توان به صورت معمولی مانند سایر کاکتوس ها آبیاری کرد.
نکته: تصاویر بالا مربوط به کاکتوس اپونتیا یا به صورت عوامانه کاکتوس زبان مادر شوهر می باشد. ولی این روش برای تمامی کاکتوس ها کاربرد دارد.

نویسنده: کاظم دروگریان

مقاله تکثیر هاورتیا را هم مطالعه کنید. کلیک

آموزش قلمه زدن کاکتوس

پست‌های مرتبط

تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق برگ : نام علمی: Saintpaulia متداولترین...

آموزش قلمه زدن گیاهان

آموزش قلمه زدن گیاهان

آموزش قلمه زدن گیاهان :  در این مقاله با قلمه...

چگونه بنفشه افریقایی را تکثیر کنیم؟

چگونه بنفشه افریقایی را تکثیر کنیم؟ گیاه بنفشه آفریقایی را...

نظرات (63)

چجوری میشه کاکتوس پایه خیاری(سرئوس)رو ریشه دار کنیم خیلی سخته

پاسخ

    سلام با همین روش که توضیح داده شد راحت میشه ریشه دار کرد فقط قبل از کاشت اجازه بدید محل بریدگی کامل خشک بشه در جایی خنک و سایه

    پاسخ

سلام
آیا برای ریشه دار کردن میشه مانند گلهای دیگه قلمه کاکتوس رو داخل ظرف آب قرار داد؟

پاسخ

    سلام خیر نیازی نیست باید در جای خنک چند روزی نگهداری کنید بعد بکارید

    پاسخ

سلام من از کاکتوسن قلمه گرفتم یک هفته در شن گذاشتم و بعد با اسپری به مقدار کم ابیاری کردم ولی قلمه هام زرد رنگ وحالت خشکیده داره میشه،‌باید چی کار کنم ،؟؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام باید اجازه بدید تا ریشه بدن تو این مدت باید در جای خنک و به دور از نور آفتاب شدید نگهداری شود تا قلمه آب از دست ندهد.

    پاسخ

    کاکتوس نباید روش آب ریخته بشه، و الا خراب میشه. فقد خاکش باید آبیاری شه، ن خودش

    پاسخ

      میشه روی کاکتوس اب هم ریخت، بشرطی که اب روی کاکتوس مدت زمان زیادی نمونه وبخار بشه. موندن اب روی قسمت تاج گیاه بمدت طولانی باعث بوجود امدن قارچ میشه. برای همین توصیه میشه که روی کاکتوسها اب ریخته نشه مخصوصا در فصلهای خنک وسرد.

      پاسخ

سلام من بونسا دارم اصلا رشد نمی کنه یه شاخش بدنیست ولی شاخه دیگش برگ میده برگاش میریزه و برگاشم ضعیفن باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

سلام من افرا دارم اصلا رشد نمی کنه یه شاخش بدنیست ولی شاخه دیگش برگ میده برگاش میریزه و برگاشم ضعیفن باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
ببخشید اشتباه شد افرام اینطوری بنسام سر برگاش داره حالت خشکی میگیره مخصوصا برگای قدیمی ترش

پاسخ

سلام من افرا دارم اصلا رشد نمی کنه یه شاخش بدنیست ولی شاخه دیگش برگ میده برگاش میریزه و برگاشم ضعیفن باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام کود npk بهش بدید احتمالا به دلیل کمبود مواد غذایی خاک باشه

    پاسخ

سلام کاکتوس زبون مادرشوهر من خود به خود قلمه هاش افتاد نبریده خودش افتاد. علتش چیه؟؟ و باید چیکار کنم؟

پاسخ

    سلام.منظورتون قلمه هایی رو که زدید یا جوانه های روی گیاه؟قلمه هایی رو که کات میکنید باید چند روزی بزارید انتهاشون پینه ببنده وضدعفونی کنید باقارچ کش بعد بکارید.افتادن جوانه های روی گیاه هم دلیش پوسیدگی ریشه گیاه مادری میتونه باشه.اینم علتش ابیاری بیش از اندازه نبودن زهکش مناسب یا خاک نامناسب هست.

    پاسخ

من کاکتوسمو تو نور مستقیم بالکن شیشه ای گذاشتم لان یه هفته دو هفته گذشته دیدم اون سمتی که نور بهش تابیده یکم حالت چروک پیدا کرده. میخام به نور بالکن شیسشه ای عادت کنه. به نظرتون این وضع ادامه پیدا کنه گلم از بین میره؟

پاسخ

    سلام.بهتر هست که روی شیشه اگه صاف هست شیشه مات کن بچسبونید.وهر از گاهی گلدون گیاهتون رو بچرخونید تا به تمام قسمتهاش افتاب بخوره.نه اگه نور مستقیم بهش نخور مشکلی پیش نمیاد.

    پاسخ

سلام
من کاکتوس کراسولا مینیاتور دارم. متاسفانه ساقه اش از نزدیک خاک تیره شده و به سمت بالا داره پیش روی می کنه. هم ساقه اش خشک تیره شده هم برگاش دارن سیاه و خشک میشن. چی کار کنم خوب شه؟

پاسخ

    سلام.احتمالا ابیاریتون زیاد بوده.از قسمتی که سالم هست کات کنید.بزارید دو روز بمونه (جای سایه وخنک)بعد داخل کوکوپیت بکارید.اب ندید فقط با ابپاش یکم سطح خاک رو مرطوب کنید.بعد از یک ماه ریشه میزنه.

    پاسخ

سلام چرا کاکتوس من متناسب با رشدش تیغهاش جوونه نمیزنه متشکرم

پاسخ

    سلام.احتمالا نوری رو که دریافت میکنه کم هست نورشون بیشتر باشه تیغهاشون بلندتر وزیباتر میشه.به جایی که پر نور هست انتقال بدید نور مستقیم نه، فیلتر شده.هر از گاهی گلدون رو هم بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور بطور مساوی برسه.

    پاسخ

برای قلمه زدن کاکتوس های توپی شکل باید جهکار کردذ

پاسخ

    سلام.کاکتوسهای کروی شکل هم دقیقا مثل بقیه کاکتوسها قلمه زده میشن.بعد از جداکردن از گیاه مادری باید بزارید انتهاشون کامل پینه ببنده در جای خنک وخشک, بعد از یک الی دو هفته داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی شسته وخشک شده بکارید.ابیاری نکنید وتا یک ماه در جای نیمه سایه نگهداری کنید وفقط اب رو با ابپاش روی خاک هر از گاهی اسپری کنید تا فقط مرطوب بشه بعد از حدود یک الی دو ماه (بستگی به قطر گیاه)ریشه میزنه.

    پاسخ

سلام
وقت بخیر
ایا اپونتیا سیلندریکا رو میشه از طریق برگ قلمه زد؟
ایا منبع علمی ای هست که بگه قطعا امکان داره یا نه؟

پاسخ

    سلام.اپونتیا سیلندریکارو فقط با پاجوش وقلمه وبذر میشه تکثیر کرد.با برگ نمیشه.فقط یک تعداد گیاه وجود داره که با برگ تکثیر میشه.مثل هاررتیاها,بنفشه افریقایی,بگونیا,سانسوریا و…

    پاسخ

باسلام من چندتا کاکتوس سخره ای قلمه زدم و گذاشتم تهش بسته شد و بعد کاشتم بعد چند روز سیاه شدن و گندیدند علتش چی بوده.

پاسخ

    سلام.لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید استریل باشه با الکل ویا با حرارت دادن میتونید قیچی ویا چاقویی رو که استفاده میکنید استریل کنید.ونکته دوم اینکه احتمال داره انتهای بریده شده قلمها ها کامل پینه نبسته.نسبت به قطر قلمه ها باید زمان بیشتری بزارید بمونه تا انتهاشون کامل پینه ببنده.از یک هفته تا یک ماه بستگی به قطر قلمه.وبعد از اینکه قلمه ها رو داخل خاک مخصوص کاکتوس کاشتید در مکان نیمه سایه وخنک نگهداری کنید.و نباید کامل ابیاری کنید هر چند روز یک بار باید توسط ابپاش روی سطح خاک رو مرطوب کنید تا یک ماهگی بعد از یک ماه ابیاری رو باید شروع کنید.چون قلمه ها ریشه دار نشدن.وابیاری باعث پوسیدگی میشه وبدنبالش سیاه شدن قلمه ها وازبین رفتنوشون میشه.

    پاسخ

سلام کاکتوس من بزرگه واز قسمت پائین ساقه ، جوانه زده بود که در حال حاضر روی آن جوانه دو تا جوانه دگر رو هم قرار گرفته آیا میتونم از ساقه اصلی جدا کنم و به این حالت که سه تا رو هم هستن قلمه بزنم . لطفا راهنمایی کنید ممنون.

پاسخ

    سلام.اسم کاکتوس رو میدونید؟جوانه ها حداقل باید پنج سانتی متر باشه که از گیاه مادری جدا کنید.کوچکتر باشن از بین میرن.

    پاسخ

چقدر عالی ممنون

پاسخ

سلام من کاکتوس استرو فیتم میرستیگما رو از روی پیوند میرتلو جدا کردم چون خیل بزرگ شده بود بعد برای ریشه دار کردنش از ۵۰ درصد پیت ماس و۵۰درصد ماسه استفده کردم امروز کناره های کاکتوس رشته های قارچ دیدم اونا رو با پنس برداشم وقارچ کش اسپری کردم مشکلی پیش نمیاد

پاسخ

    سلام.قبل از کاشت هم باید خاک وهم خود گیاه رو ضدعفونی میکردید با قارچ کش.اگر هنوز ریشه نزده میتونید خاکش رو کامل ضدعفونی کنید همینطور گیاه رو که مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

سلام ژیمینو رو هم باید همینطوری قلمه زد؟؟چون ژیمینو ساقه و برگ جدا نداره همون تنه اصلی هست.باید از همون تنه اصلی قلمه بزنم؟؟؟

پاسخ

    سلام.برای کاکتوسهایی مانند ژیمنو بهتر هست که قسمت تاج گیاه رو کات کنید تا چند تا تنه جوش بزنه بعد از اینکه تنه جوشها بزرگ شدن میتونید از گیاه مادری جدا کرده وتکثیر کنید.

    پاسخ

سلام من یه کاج مطبق دارم. یه چند ماهی میشه داره از پایین شاخه هاش زرد میشه وخشک بعدشم میفته. از پایین شروع شده وداره تقریبا به شاخه های بالاییش میرسه.خیلی مراقبت میکنم آبشم به موقع دادم.میشه راهنمایی کنید.ممنون میشم.

پاسخ

    سلام. زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست. ولی اگر برگهای جوان هم زرد میشن دلیلش ابیاری زیاد ،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب هست. این موارد رو چک کنید. داخل خاک رو هم از نظر وجود افت چک کنید.

    پاسخ

سلام وقت بخیر…
کاکتوس عروسکی رو باید همینطوری قلمه زد؟! کاکتوس های من از انتهای ساقه شون سیاه و خشک شدن میشه راهنمایی کنید؟

پاسخ

    سلام. منظورتون ساکولنت کراسولا پرفوسا هست اگر بله. لوازمی رو که برای برش قلمه ها استفاده میکنید حتما استریل کنید. همینطور خاکی رو که قلمه هارو در اون کشت میکنید بعد از قلمه گیری ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وگلدان رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد ابیاری رو کامل شروع کنید وبه جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
من کاکتوس اپونتیا دارم میوه هاش چرا بنفش نمیشن همونجوری سبز موندن چند تا میوه بنفش داشت اونا رو خوردم الان هم نزدیک ده تا میوه هم داره ولی سبز هستن چیکار کنم بنفش بشن

پاسخ

    سلام. باید جای پرنوری بگذارید تا میوه ها برسن. حتما جایی که نگهداری میکنید نورش کم هست.

    پاسخ

با سلام. میخواستم ازتون بپرسم قبل از اینکه قسمت برش داده شده رو داخل خاک قرار دهیم باید خاک مرطوب باشه؟ و اینکه سم قارچ کش رو تا چه اندازه میتونیم با آب قاطی کرده و داخل خاک بریزیم؟

پاسخ

    سلام. خاک باید قبلا ضدعفونی وکاملا خشک باشه. از هر نوع کاکتوسی که قلمه ورفتید بسته به ضخامت تنه باید بمدت یک هفته الی یک ماه قلمه رو درجای خشک وخنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده کامل پینه ببنده بعد داخل خاک بکارید. برای ضدعفونی هم یک الی یک ونیم گرم از قارچ کش داخل یک لیتر اب مخلوط کنید.

    پاسخ

سلام من یه کاکتوس شبیه زبان مادر شوهر ولی شکل گرد اون داشتم گذاشتمش توی گلدان که قلمه بزنه منتهی از وسط لق کرده وخراب شده من از همون قسمت خراب شده دوباره قطعش کردم که خشک بشه تادوباره بعد از سه هفته بکارمش میخواستم ببینم دیگه خراب نمیشه وآیا امکان تکثیر ش هست
متشکرم

پاسخ

    سلام. منظورتون اگر اپونتیا هست بله قسمت بریده شده کامل که پینه بست داخل خاک استریل وخشک بکارید ابیاری رو سطحی انجام بدید ودر جای خنک ونیمه سایه تا شروع به رشد نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به جای پرنور انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

    پاسخ

سلام من سیلندریکار دارم چند روزیه که خم شده قسمت بالاش هم چروک شده تو بالکن نگه میدارم؟:(

پاسخ

سلام من یک کاکتوس ساقه عروس داشتم هر هفته یک الی دو بار آبیاری میکردم و داخل حیاط نگهداری میکردم که در عرض چند روز قسمت انتهای ساقه اش نزدیک به سطح خاک نرم شد و گیاه از بین رفت 😑ممنون میشم راهنماییم کنین علتش چی بوده

پاسخ

    سلام. علتش ابیاری بیش از اندازه بوده. باید بین دو ابیاری سطح خاک خشک بشه. ساکولنتها به رطوبت وابیاری زیاد حساس هستند وزود ریشه پوسیده شده وگیاه از بین میرند.

    پاسخ

اگر کاکتوسی رو با کشیدن بتوان جدا کرد
حتما لازم هست با تیغ جدا کرد
کدوم روش بهتر هست

پاسخ

    سلام.هیچ وقت با کشیدن سعی نکنید هیچ گیاهی رو از گیاه مادری جداکنید احتمال داره که کل گیاه از ریشه خارج بشه.بهتره با یک چاقو ویاقیچی باغبانی تیزوکاملا استریل شده این کار رو انجام بدید.

    پاسخ

سلام
کاکتوسهای کوچکی که از کاکتوس مادری جدا کردم و کاشتم رو تا چندوقت اب ندم و تقریبا چند روز طول میکشه ریشه بزنه

و من چندتا از کاکتوسهای کوچک را که در خاک خوابوندم ،تهشون یعنی جایی که ریشه میزنن،قرمز رنگ شده
دلیلش چیست

پاسخ

    سلام.بعد از جداکردن از گیاه مادری باید چند روزی بگذارید جای خنک ونیمه سایه تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید.ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدبد وتا زمان شروع به رشد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید اگر شرایط برای ریشه دارشدن ایدال باشه سه هفته بعد ریشه میزنند.قرمز شدن انتهای گیاه بدلیل گرمای زیاد میتونه باشه جای خنکی نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام وقت بخیر
من همین نوع کاکتوس رو باغبون اداره برام قلمه زد اما نکاتی که میگید رعایت نشده قطعا چون هموئن موقع گلدون و برام آورد و نذاشت خشک شه قلمه.الان مشکلی نداره گیاه اما برعکس قلمه های قبلی که از گیاه مادر گرفته شده اصلا بچه نمیکنه و رشد نداره .تا الانم توی نور قرارش داده بودم و گاهی سایه.چکار کنم که رشدش بیشتر شه
ممنون از اینکه جواب همه رو کامل میدید.

پاسخ

    سلام. اگر سه هفته از قلمه زدن گذشته بمرور زمان گیاه ریشه میزنه وشروع به رشد میکنه ریشه ها زیاد بشه ونور کافی دریافت کنه تنه جوش هم میزنه عجله نکنید ابیاری رو کامل انجام بدید اپونتیاها برخلاف سایر کاکتوسها به اب زیادی احتیاج دارند.

    پاسخ

سلام من همین کاکتوس ک آموزش داده را دارم ولی میگن فصل مناسبش پاییز و زمستان هست ، الان ک ماه شهریور هستیم میشه این کاکتوس را قلمه زد یا نمیگیره؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام. بله الان هم میتونید قلمه بگیرید. بعد از برش در جای خنک وسایه قرار بدید بعد از اینکه قسمت بریده شده پینه بست داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید.

    پاسخ

سلام قلمه های کاکتوس من که هنوز روگیاه مادرهستند خیلی شل شده ودیگه محکم نیستن میترسم بیوفتن علتش چی

پاسخ

    سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید واینکه چه نوع کاکتوسی هست اسم کامل یا اسم علمی گیاه رو هم بفرمایید.

    پاسخ

سلام
اگر بدون خشک شدن قلمه ها کاشت بشه یعنی بلافاصله بعد از جدا کردن از گیاه والد چه اتفاقی می افته؟چقدر احتمال داره به وضع مطلوب برسه؟؟

پاسخ

    سلام. اگر انتهای بریده شده پینه ببنده قلمه زودتر ریشه میزنه. بلافاصله بعد از جدا کردن هم بکارید باید تا یک هفته ابیاری نکنید. قسمت بریده شده اگر پینه نبنده احتمال الوده شدن قلمه به بیماریهای قارچی زیاد هست وزود تر از بین میره.

    پاسخ

اولین سایتی هستید که من دیدم اینهمه با حوصله جواب کامنتهارو‌ میدید.قابل تحسینه

پاسخ