آموزش قلمه زدن کاکتوس

آموزش قلمه زدن کاکتوس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش قلمه زدن کاکتوس : قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم.

 

اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به زبان ساده و همراه تصویر قلمه زدن کاکتوس‌ها را آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید تمامی سؤالات خود را در پایین مقالات قرار دهید تا پاسخ داده شود.

بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد. و در زمانی که گیاه در خواب است نباید قلمه زنی کنید.

قلمه زدن کاکتوس
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: ابتدا قسمتی از گیاه را برای ریشه دار کردن انتخاب می‌کنیم. بهتر است قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد انتخاب کنیم، در این صورت شانس ما برای ریشه دار کردن بیشتر خواهد بود.

برش راکت کاکتوس اپونتیا
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم. بهتر است چند روز قبل از برش گیاه را آبیاری کنیم تا آب کافی در بافت‌های گیاه وجود داشته باشد.

ریشه دار کردن کاکتوس
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: بعد از برش قسمت برش داده شده کاکتوس را در محلی خنک و سایه تا زمانی که قسمت برش داده شده خشک می‌شود و به اصطلاح پینه می‌بندد قرار می‌دهیم. چون در صورت عدم خشک شدن قسمت برش شده بلافاصله بعد از کاشت در گلدان در اثر بیماری‌های قارچی از بین خواهد رفت. مدت زمان خشک شدن بخش برش داده شده به نوع کاکتوس و اندازه آن بستگی دارد و در حدود ۳ تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد.

خاک کاکتوس
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برای قلمه زدن کاکتوس‌ها و ریشه دار کردن آنها از خاک کاکتوس استفاده می‌کنیم با ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت. برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر باید خاک بستر کاشت را با قارچ کش ضدعفونی کنیم. البته بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی در این ترکیب خاک ریشه دار می‌شوند و نیازی به ضدعفونی نیست. گلدان یا ظرف مورد نظر برای قلمه زدن باید دارای سوراخ کف گلدان باشد.

قلمه کاکتوس
تصویر شماره پنج

تصویر شماره پنج: بعد از خشک شدن قسمت برش قلمه، آن را در خاکی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌کاریم. در حدود ۱-۳ سانتیمتر از قلمه در خاک فرو کنیم برای ریشه دار شدن کافی است.

نور کاکتوس
تصویر شماره شش

تصویر شماره شش: تقریباً کار قلمه زدن کاکتوس به پایان رسیده حال تا زمانی که گیاه جدیدمان ریشه دار می‌شود، آن را در جایی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. به علت نداشتن ریشه آفتاب مستقیم باعث از دست دادن سریع آب قلمه خواهد شد و باعث سوختگی و خرابی آن می‌شود.

ابیاری کاکتوس
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: قلمه کاشته شده کاکتوس را نباید بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید، زیرا هنوز ریشه‌ای برای جذب آب ندارد و رطوبت بالا باعث خراب شدن قلمه خواهد شد. معمولاً یک هفته بعد از کاشت قلمه شروع به آبیاری می‌کنیم. ابتدا با مقدار خیلی کم و بعد از سه هفته قلمه کاشته شده را می‌توان به صورت معمولی مانند سایر کاکتوس ها آبیاری کرد.

نکته: تصاویر بالا مربوط به کاکتوس اپونتیا یا به صورت عامیانه کاکتوس زبان مادر شوهر می باشد. ولی این روش برای تمامی کاکتوس ها کاربرد دارد.

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
300 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
امیرضا
امیرضا
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۵

سلام وخسته نباشید ببخشید این کاکتوسمدتی پیش به شپشک اردالو مبتلا شده بود بعد رفع شد
الان فسمت زیرین حالت کبودی هست اینم عکسcomment image
دراین موقع چند هفته باید کاکتوس هارا اب بدهیم

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۷
در پاسخ به  امیرضا

سلام، ممنون، گیاهتون درحال پوسیده شدن هست ریشه ها از بین رفته از بالای قسمتی که سیاه شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین یا قارچ کش بزنید در دمای اتاق نگهداری کنید بعد از پینه بستن داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید قسمتی که داخل خاک هست رو هم خارج کنید ودور بندازید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

امیرضا
امیرضا
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام خسته نباشید چطوری پینه میزنند

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۳
در پاسخ به  امیرضا

سلام، ممنون، بعد از برش روی قسمت بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید بمرور زمان قسمت بریده شده پینه میبنده به اصطلاح خشک میشه بعد میتونید داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

بایرام باقالی ✅
بایرام باقالی ✅
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۱

سلام چطور خاک رو ضد عفونی کنیم البته بجز قارچ کش

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  بایرام باقالی ✅

سلام، با حرارت دادن غیر مستقیم هم میتونید ضدعفونی کنید یا داخل فر بگذارید ویا داخل ظرفی اب بریزید بگذارید بجوشه وخاک رو داخل کیسه پلاستیکی بریزید ومحکم ببندید که داخلش اب نفوذ نکنه و داخل اب جوش بگذارید دو ساعت داخل اب جوش بجوشه بعد خارج کنید وبعد از سرد شدن قابل استفاده هست. .

امیرضا
امیرضا
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

سلام و خسته نباشداین کاکتوس ماری ها حالت ژولیده هستند و اون وسطی برگ ها میریزن حالا چکار کنم ممنون
زیاد اب دادن نیست یا نور

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳
در پاسخ به  امیرضا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

امیرضا
امیرضا
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  کارشناس 2

comment image

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۹
در پاسخ به  امیرضا

گیاهتون به شپشک اردالود مبتلا شده، به شدت هم الوده هست، تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو با یک قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید تمام گیاهان داخل گلدان رو هم بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید وتمام گیاهان داخل این گلدان رو با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید تهویه محیط رو هم بالاببرید گیاهان روبمدت یک هفته هر روز تحت نظر داشته باشیدوبررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود مجدد حذف فیزیکی کنید ویک هفته بعد مجدد سمپاشی رو تکرار کنید.

حسین
حسین
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۱

سلام و خسته نباشین ممنونم از میهن کاکتوس عزیز و کارشناس هایش ببخشین بخاطر زحمت هایم
این استریاس سوپر کاباتو قبلا از ته ته هرس کردم ریشش این همه بود تو یکی دو ماه یه عالمه ریشه زد از گردو بزگ تر ولی یه اشتباهی شد مث قبل شد و شاید کمی کمتر مثلا ۳ تا ریشه ااصلی بودن ولی یکی از ریشه های اصلی رف نازک هه بود که رف .. الان اون قسمتایی که مشخص کردم پوستشون کنده شده و بعصی های هم اینکه نصف ریشه هایی اصلی از وسط بریده شده و نصف. ریشه و نصف اوند شده تقریبا همچین چیزی عکسش رو میفرستم لطفا کمک کنین
۱_ ریشه فابریک میشه بعد ریشه زردن؟
۲_ گوست قسمت زیرینش که کنده شد بخاطر کهگلت سن سیاه شده بود مشکلی نداشت و سالم سالم سالمه افت نداره و در حال رشد و ریشه زنی بود الان میگم که جایی که پوستش کنده شد بود چی میشه؟ مث قبل بخاطر کهوت سیاه میشه؟

comment image
comment image
comment image
comment image

ممنونم❤️❤️????

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۱
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون از شما، گیاه رو داخل اب ریشه دار کردید؟ قسمت انتهایی دراثر تماس باخاک به حالت چوبی درمیاد و کاری نمیشه انجام داد.

a
a
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۸

سلام. خدا قوت. ببخشید من ۳ تا سوال داشتم. ۱- هرچند روز باید به کاکتوس ها آب داد؟ ۲- چیکار کنم که در خاکم کرم نباشد؟ ۳- اگر بلافاصله بعد از کندن یک قسمت آن را در خاک بزاریم گیاه خراب میشه؟

کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸
در پاسخ به  a

سلام، ممنون، زمان دقیق برای ابیاری نمیشه گفت چون محیط نگهداری ودمای محیط گیاهان متفاوت هست، میتونید چک کنید هر زمان که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، حتما از خاکهای ضدعفونی شده استفاده کنید. اگر منظورتون گیاهان گوشتی وکاکتوس هست بهتر هست قسمت بریده یا جدا شده خشک بشه بعد داخل خاک بکارید تا قارچی نشه.

a
a
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید چطور خاک را زد عفونی کنم

کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  a

با محلول قارچ کش ویا حرارت دادن غیر مستقیم خاک ویا خاک رو بمدت چند روزدر افتاب مستقیم پهن کنید تا کامل ضد عفونی بشه کنید.

بهاران
بهاران
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

سلام. ممنون از سایت خوبتون
کاکتوس من همین نوعی که تو این مقاله آموزش دادید اونو روز جمعه قلمه زدم ولی یادم رفت قبل قلمه زنی خوب آبیاریش کنم. امروز اونا رو کاشتم احساس میکنم بعضی از قلمه هاش دارن خشک میشن آیا استثنا میتونم به اونا کمی آب بدم که از دست نرن؟

کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۴
در پاسخ به  بهاران

سلام، بعد از کاشت قلمه کاکتوسها بهتر هست تا یک هفته ابیاری نکنید، انتهای قلمه هم قبل از کاشت باید کامل خشک بشه.

alireza
alireza
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۸

سلام وقت بخیر من اسم کاکتوس نمیدونم ولی برگ هاش سمت چپ و راست رشت میکنه با خال های سفیدوکوچک … دوتا بچه کنارش داش خاستم جدا کنم تو گلدون بکارم و کاشتم بعده چند روز ترسیدم ریشه زایی نکنه یکمم شل شده بود در اوردم گذاشتم تو اب دیدم بعده چند روز تهش داره له میشه در اوردم الان نمیدونم بکار یا نه

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۴
در پاسخ به  alireza

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

alireza
alireza
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵

سلام وقت بخیر
چجوری باید عکس بفرستیم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۰
در پاسخ به  alireza
alireza
alireza
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸

سلام وقت بخیر من اسم کاکتوس نمیدونم ولی برگ هاش سمت چپ و راست رشت میکنه با خال های سفیدوکوچک … دوتا بچه کنارش داش خاستم جدا کنم تو گلدون بکارم و کاشتم بعده چند روز ترسیدم ریشه زایی نکنه یکمم شل شده بود در اوردم گذاشتم تو اب دیدم بعده چند روز تهش داره له میشه در اوردم الان نمیدونم بکار یا نه

https://drive.google.com/file/d/1-34ScTWvLdizh2Xmefv8q5w1K77VRLeO/view?usp=drivesdk

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  alireza

سلام، لینک رو با یو اپلود بفرستید بی زحمت تا بهتر راهنماییتون کنیم.

alireza
alireza
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۸
کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  alireza

بی زحمت لینک رو با یو اپلود بفرستید.

m
m
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۲

comment image
بفرمایید این عکسش هست
و داره کم کم پژمرده میشهـ??

کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  m

شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

1 4 5 6