آموزش تصویری قلمه زدن شمعدانی

آموزش تصویری قلمه زدن شمعدانی

آموزش تصویری قلمه زدن شمعدانی : قلمه زدن گل شمعدانی یکی از روش‌های تکثیر این گیاه می‌باشد. معمولاً قلمه شمعدانی به راحتی ریشه دار می‌شود. در این مقاله به زبان ساده قلمه زدن شمعدانی را توضیح می‌دهم. بهترین زمان برای قلمه زدن شمعدانی بهار تا اواسط پاییز می‌باشد. برای قلمه از ساقه‌های نرم و چوبی شمعدانی استفاده می‌شود. قلمه‌ها حدود ۱۲ سانتیمتر طول داشته باشند و یا بر روی هر قلمه حداقل ۳-۲ گره وجود داشته باشد.

.همه برگ‌های روی قلمه را حذف کنید اما می‌توان برگ موجود در انتهای قلمه را می‌توان نگهداشت و حذف نکرد. قلمه‌ها را می‌توان در شن به تنهایی یا مخلوط شن+ پیت موس و یا مخلوط کوکوپیت+پرلایت کاشت.. البته برخی از پرورش دهندگان قلمه‌ها را به دمای ۲۴-۱۲ ساعت نگه‌داری و سپس آنان را می‌کارند و اعتقاد دارند که با این کار خطر پوسیدگی قلمه‌ها در طی ریشه‌زایی کمتر می‌شود. در هفته اول گلدان حاوی قلمه‌ها را در مکانی نیمه تاریک نگهدارید و بعد از سپری شدن این مدت گلدان قلمه‌ها را می‌توان به کنار پنجره‌ای آفتاب گیر منتقل کرد. برای حفظ رطوبت در اطراف قلمه می‌توان کیسه پلاستیک شفاف بر روی گلدان حاوی قلمه‌ها کشید. مراقب باشید تا قلمه‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند و در تمامی مدت مراقب مرطوب ماندن بستر کاشت باشید.

دمای ۲۵-۲۴ درجه محیط ریشه و ۲۴-۲۲ محیط اطراف قلمه به ریشه‌زایی سریع‌تر آنها کمک می‌کند. ریشه دهی قلمه‌ها در حدود ۴-۳ هفته و حداکثر ۸-۶ هفته طول می‌کشد. بعد از گرم شدن هوا و بعد از انتقال آنان به گلدان‌های اصلی که قرار است در آنجا رشد و نمو کنند، ساقه را سرزنی کنید تا رشد ساقه‌های جانبی تحریک شوند و گیاه به جای یک ساقه اصلی، چند ساقه اصلی داشته باشد.

آموزش تصویری قلمه زدن شمعدانی
گل شمعدونی
آموزش قلمه زدن شمعدانی
طریقه قلمه زدن شمعدانی
مراحل تهیه قلمه زدن گل شمعدانی با عکس: تصویر شماره یک تهیه قلمه از گیاه مادری تصاویر شماره دو، سه و چهار آماده سازی قلمه، تصویر شماره پنج ایجاد منفذ کاشت توسط یک قطعه چوب در خاک تصویر شماره شش و هفت کاشت قلمه در گلدان تصویر شماره هشت قرار دادن پلاستیک بر روی گلدان برای نگهداری میزان بیشتر رطوبت در اطراف قلمه‌ها.

توصیه می شود مقاله آموزش قلمه زدن کاکتوس ها را هم مطالعه کنید. کلیک

 

 

پست‌های مرتبط

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی

  آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی :...

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت : امروز یه روش...

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا : گل دیفن باخیا گیاه...

نظرات (22)

ممنون از شما واسه پیگیری اینم عکس خدمت شما

http://uupload.ir/files/qwgj_img_0239.jpg

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1397 17:16:

خیلی ممنون، ریشه هستند.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید

اساتید محترم شرمنده در جای مناسب سوالمو نمیپرسم واقعیتش پیدا نکردم

من بذر شمعدانی رو کاشتم بعد ۲ روز جوانه زدن امروز دیدم جوانه ها که از خاک بیرون اومدن ساقه های کوچیک شبیه مو از ساقه هاش پر شده بصورت افقی و خیلی ریز که به سختی متوجه اش شدم آیا قارچ گرفته یا کلا شمعدانی اینطوری جوانه میزنه؟
در ضمن خاک رو کلا قارچ کشی کردم و حتی موقع کاشت بذر ابیاری اولیه رو هم با آبپاش قارچ کشی کردم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1397 14:31:

سلام، ممنون، احتمالش هست که ریشه باشند یا پُرزهای روی ساقه باشن،میتونید عکس بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلاوم و خسته نباشید.ببخشید چه مدت طول میکشه تا قلمه توی آب ریشه دار بشه.ممنون از سایت بسیار مفیدتون.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 19ام, 1397 14:59:

سلام. ۱۰ الی ۱۴ روز زمان میبره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
سر زنی ساقه ها یعنی چی بیشتر توضیح می دید ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 4ام, 1397 11:11:

سلام. ممنون. کات کردن قسمتهای بالایی گیاه رو که بیش از اندازه رشد کردن رو سرزنی میگن. یعنی بریدن وکات کردن سرگیاه. به اصطلاح هرس کردن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
امروز یک ساقه از گل من شکست ومن اون رو داخل اب گذاشتم.ایا ریشه میده یا نه.درضمن من خاک برگ برای شمعدونیهام استفاده کردم.مناسبشون هست یا نه.
ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 6ام, 1397 19:58:

سلام. بله داخل اب هم ریشه دار میشه اگر در ترکیب خاکش، خاک برگ استفاده کردید بله مناسب هست.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و خسته نباشید.
من قلمه شمعدانی رو داخل آب قرار دادم اما بعد از دو روز برگ هاش زرد شده.علت چی هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 13:13:

سلام.احتمالا یا قلمه ای که گرفتید سالم نبوده ویا در مکان گرمی قرار دادید.بهتره از شاخه های جوان وسالم قلمه بگیرید وحتما لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید استریل باشه.وتا ریشه زنی قلمه در مکان نیمه سایه وخنک نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و احترام ، لطفا بفرمایید بهترین خاک برای پرورش و نگهداری شمعدانی چه ترکیبی میباشد ، ضمنا منظور از تورب را اگه میشه توضیح دهید ، با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 8ام, 1397 18:40:

سلام.شمعدانی تقریباً در هر خاکی می‌روید. خاک گلدان مناسب برای آن مخلوطی است از سه قسمت خاک لوم خوب (خاک باغچه) و یک قسمت کود دامی پوسیده یا تورب و یک قسمت ماسه.
خاک تورب (Peat) توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهان که بطور ناقص تجزیه شده‌اند . تورب معمولاً در زمین‌های بسیار مرطوب و مرداب هایی که در طی سالیان طولانی خشک شده اند  و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید. 

[پاسخ]

پاسخ

سلام توی تصویر سوم ، برگهای کنده شده رو هم میشه کاشت ؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 14ام, 1397 22:27:

سلام.نه با برگ نمیشه شمعدانی رو تکثیر کرد فقط با ساقه وبذر میشه عکس سوم برگها رو جدا کردن که قلمه براحتی ریشه دار بشه برگها باید جدا بشن از قلمه دو سه تا برگ بمونه کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خیلی ممنون از مقاله خوبتون.اگر قلمه شمعدانی رو در یک ظرف اب بگذاریم امکانش هست ریشه بدهد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1397 17:27:

سلام.ممنون از شما.بله داخل اب هم ریشه دار میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من با این روش یک ساقه شمعدانی قلمه زدم اما قلمه شل شده و به یک طرف کاملا خمیده شده علت چیه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 5ام, 1396 20:59:

سلام.بهترین زمان برای قلمه گیری اوایل بهار هست.احتمالا لوازمی که برای برش وکاشت استفاده کردید استریل نبوده وقلمه قارچی شده.همه ی لوازمی رو که استفاده میکنید باید استریل باشه.از جمله چاقویی که برش میزنید وخاکی که برای رشد قلمه ها استفاده میکنید.حتما بعد از برش انتهای قلمه هارو هم داخل هورمون ریشه زایی فرو کنید وبعد داخل خاک بکارید.دما هم خیلی مهم هست.مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی عالی بود ممنون ????

[پاسخ]