آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ: یکی از راه‌های تکثیر این گیاه قلمه از طریق برگ است. برگ‌ها را دقیقاً از قسمتی که به محور متصل است جدا می‌کنیم و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار می‌دهیم. از ترکیب‌های مختلفی به این منظور می‌توان استفاده کرد مثلاً ترکیب کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ + شن و یا پیت ماس+ شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار است می‌توان استفاده کرد.


بعد از قرار دادن قلمه‌ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با لایه‌ای از پلاستیک شفاف به ماندگاری رطوبت هوای اطراف قلمه‌ها کمک می‌کند. در مدت زمانی که برگ‌ها به نظر در حال پوسیدن هستند، ساختارهای غده‌ای شکل در قسمت زیرین خاک در حال شکل گرفتن است که این ساختارها در نهایت گیاهان جدید را شکل می‌دهند.

روند شکل‌گیری این غده‌های کوچک ۷-۶ هفت ماه می‌تواند طول بکشد و رویش برگ‌ها از آنها نیز چند ماه زمان نیاز دارد به بیان دیگر تکثیر این گیاه از قلمه‌ی برگ حتی می‌تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد.

تقسیم گیاه و به‌بیان‌دیگر تقسیم ریزوم گیاه روش دیگر تکثیر آن است. زمانی که گیاه به خوبی متراکم و بزرگ‌شده است، هنگام تعویض گلدان می‌توان توده ریزومهای گیاه را از هم جدا کرد و هر قسمت را به‌عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

قلمه برگ
قلمه های برگ که از گیاه مادری تهیه می شوند. به کامل بودن برگها توجه کنید.

 

قلمه زدن از برگ
قرار دادن قلمه ها در خاک بستر

قرار دادن پلاستیک
قرار دادن پلاستیک شفاف برای نگهداری رطوبت بیشتر در اطراف قلمه ها

 

غده گل
روند شکل گیری غده های جدید در زیر خاک بسیار کند است . گاهی ممکن است در طی این مدت زمان با قهوه ای- زرد شدن قلمه برگها مواجه شوید اما در دور ریختن آنها عجله نکنید و انتهای چند برگ را حتما بررسی کنید.

 

پیاز گل
اما در انتهای همان برگهای به ظاهر از بین رفته ، می تواند غده مربوط به گیاه جدید شکل گرفته باشد. بنابراین قبل از دور ریختن برگهای زرد و پوسیده ، انتهای آنان را حتما بررسی کنید.

 

تکثیر گل
تشکیل شدن غده در انتهای برگهای تهیه شده از گیاه مادری و سپس شکل گیری برگ جدید و ریشه زایی این غده ها، توجه کنید که در این مورد، برگهای گیاه مادری اگرچه در طی روند شکل گیری غده های گیاه جدید از بین نرفته اند اما در نهایت خواهند پوسید و جز گیاه جدید نخواهند شد.

 

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکثیر گل لیندا را هم مطالعه کنید. کلیک

منبع: باغ سبز

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
95 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حامد
حامد
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱

سلام میخوام از گیاه زاموفیلیا قلمه بگیرم باید از چه محلولی برای ضدعفونی چاقو استفاده کنم؟
گیاه مادری از جای که برش خورده نیاز هست آفت کشم بزنم؟خود قلمه چطور نیازه قبل از داخل خاک گذاشتن آفت کشبزنم؟چه آفت کشی بزنم بهتره؟

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳
در پاسخ به  حامد

سلام، میتونید با حرارت دادن ویا با الکل ویا محلول قارچ کش چاقو رو ضدعفونی کنید. میتونید قبل وبعد از برش روی هر دو قسمت بریده شده محلول قارچ کش ویا پودر دارچین بریزید.

مهدیه
مهدیه
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۹

سلام من یه گلدون زامفولیا خریدم که توش یه چهار پنج تا جوونه داشت و تقریبا هشت تا شاخه. گلدونش خیلی کوچیک بود و ریشه آنقدر فشار آورده یود ک از بقل داشت سوراخ می‌شد. گلدونش رو عوض کردم اما ی دفعه ساقه هاش چروک شد و جوونه هاش پوسید، اون ساقه های خراب رو جدا کردم و دوباره به یه گلدون کوچیک تر انتقال دادم اولی خیلی بزرگ بود. اما الان یه شاخه کوچیکش زرد شده و بعضی شاخه هاش هم برگ هاش از بقل خشک شده انگار سوخته. وقتی اولین بار گلدونش رو عوض کردم پشت پنجره رو ب آفتاب گذاشتم یه چند روزی اما الان که ب گلدون کوچیک تر انتقال دادم گذاشتمش تو سایه. یه مقدار کود هم بهش دادم آیا این موثره یا باید کار‌دیگه ایی بکنم؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۹
در پاسخ به  مهدیه

سلام، احتمالا ریشه های گیاه اسیب دیدند ،قبل از خارج کردن از گلدان بهتر بود ۲۴ ساعت قبل خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری میکردید، بعد از تعویض گلدان وخاک بمدت یک هفته گیاه رو باید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده وتا یک ماه هیچ کودی به گیاه ندید. فعلا در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بمرور زمان قسمتهای اسیب دیده ریشه ترمیم بشن بهبود پیدا میکنه.

نازنین
نازنین
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳

سلام من دو تا برگ زامیفولیا رو توی آب گذاشتم الان دو ماه گذشته و ریشه داده و یه چیز کوچولو در آورده زیرش اما رنگش مثل عکسهای این سایت قهوه‌ای نشده ،یعنی اگه بشه اسمش رو گذاشت ریزوم ، ریزوم های این برگها که الان ریشه زده سفیده، ریشه هاشم سفیده ، خواستم بدونم هنوز باید توی آب باشه ؟ اگه آره تا چه مدت؟ یا اینکه حالا وقتشه که ببرمش توی خاک و گلدون بکارم ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱
در پاسخ به  نازنین

سلام، چون داخل اب بودن سفید شدن داخل خاک رنگشون تغییر میکنه، بله بهتر هست داخل خاک سبک مثل کوکوپیت یا پیت ماس بکارید تا رشد کنند وجوانه بزنند خاک رو هم مرطوب نگهدارید.

علی
علی
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۳

سلام ببخشید من چندتا برگ زامیفولیا را توو کوکوپیت +پرلیت+پیت ماس کاشتم، میخاستم بدونم با توجه به اینکه کوکوپیت اب را به خودش میگیره، چند روز یکبار بهش آب بدم که نپوسه. خودم با وجود کاوری که داره فک میکنم دو هفته یکبار کافی باشه، ایا کم نیست بنظر شما؟! در کل میخام بدونم کم آبی براش بهتره یا اینه همیشه مرطوب باشه

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  علی

سلام، خاک باید مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه هر زمان حس کردید که سطح خاک کمرنگ شده ابیاری کنید. میتونید روی کاور چند سوراخ کوچک هم ایجاد کنید تا هوادهی هم انجام بشه.

حبیب
حبیب
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸

سلام از طریق تقسیم بوته قابل تکثیره یا نه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۳
در پاسخ به  حبیب

سلام، اگر منظورتون گیاه زاموفیلیا هست بله از طریق تقسیم بوته مادری هم تکثیر میشه.

تدین
تدین
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۵

سلام وقتتون بخیر
برگ زامیفولیا رو باقیچی و چاقو میتونیم جدا کنیم یاحتما باید مثل برگ ساکولنتها از طوقه جدا بشه آخه اینطور که من دیدم برگ زامیفولیا خیلی چسبیده به ساقه س نمیشه راحت جداش کرد

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۹
در پاسخ به  تدین

سلام، ممنون، بله حتما با چاقو ویا قیچی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید تا نه برگ زخمی بشه نه ساقه گیاه مادری.

تدین
تدین
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۹

ممنون از راهنماییتون سلامت و تندرست باشید

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹
در پاسخ به  تدین

خیلی ممنون، همچنین.

محمد شمس
محمد شمس
۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۳

سلام بنده یه زاموفیلیا با ۱۰تا شاخه دارم یه غده بزرگ با ۱۰تا شاخه میخوام تبدیلش کنم به ۲تا گلدکن ۵شاخه اگه غده رو‌که به ریشه ها وصله از وسط‌ برش بدم‌طوری‌که نصق ساقه ها روی نصف‌پیاز دیگه جدا بشه و هرکدوم‌رو تکی‌گلدونی جدا بکارم آیا مشکلی برای گیاه پیش نمیاد؟؟؟ ممنون میشم واضح توضیح بدین

کارشناس 2
۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳
در پاسخ به  محمد شمس

سلام، غده رو نصف نکنید احتمال این که قارچی بشه زیاد هست میتونید شاخه ها رو جدا کنید وبکارید، مجدد غده میزنند ورشد میکنند لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز وضدعفونی شده باشه.

نیما
نیما
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۰

سلام . وقت شما بخیر ، برگ زامفولبا رو حدود ۱۰ ماه پیش در خاک کرده و داخل محیط مرطوب گذاشتم و اکنون دو برگ جوانه زده ، امروز جدا کردم و به گلدانی کوچک منتقل شد ، بفرمائید اولا میزان اب دهی چقدر باشد و ثانیا ایا این گلدان کوچک نیز بایستی در محیطی بسته قرار گیرد تا رطوبت آن حفظ شود و یا در فضای داخل اتاق مناسب است ؟
با تشکر

کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
در پاسخ به  نیما

سلام، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک سانت خشک شد انجام بدید ودر محیط پر نور و فیلتر شده مثل پشت پنجره جنوبی نگهداری کنید. نیازی نیست کاور بشه.

ولی اله
ولی اله
۱۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷

سلام من گل زامفولیا را با برگ تکثیر کردم حدود ۸ ماهه الان برگ ها پوشیده و غده ها ش تشکیل شده سوال من اینه که چرا کمی ریشه های که به غده چسبیده سیاه شده و ضمنا الان باید ابیاری تا چه حد باشه ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱
در پاسخ به  ولی اله

سلام، احتمالا ریشه پوسیده تمام قسمتهای سیاه و پوسیده شده رو کات کنید وغده رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد مجدد بکارید خاک رو باید مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نباشه.

محمد پاسبان
محمد پاسبان
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۴:۲۷

سلام وقت بخیر ببخشید من یه ساقه زاموفیلیا که سه تا برگ داره حدود ده دوازده سانت هم هست توی گلدون کاشتم چارتا برگ هم اطرافش کاشتم و کاور کردم خاستم بپرسم ایا تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ بهتره یا ساقه؟سوال دوم هم اینکه من هم ساقه هم برگهارو اول توی محلول قارچکش گذاشتم بعد هم هورمون ریشه زا به تهشون زدم ایا احتمالش هست زودتر جوونه بزنه یا تاثیری نداره

کارشناس 2
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳
در پاسخ به  محمد پاسبان

سلام، فرقی نمیکنه از هر دو طریق تکثیر میشه، از طریق قلمه ساقه زودتر بزرگ میشه، بله تاثیر خواهد داشت، فقط باید صبور باشید چون احتمالش هست که ماهها ویا حتی یک سال زمان ببره تا ریشه دار شده وجوانه بزنند زاموفیلیا گیاه دیر رشدی هست.

محمدرضاشکفته
محمدرضاشکفته
۱۶ مهر, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۱

سلام وقت بخیر و خداقوت بابت سایت جامع و کاملتون میخواستم بدونم من چهار شاخه از گیاه رو داخل خاک سبک گذاشتم و ریشه دارشدن اما بعد گذشت تقریبا یکسال پاجوش نزدن در حالی ک نور جنوبی آفتاب از پشت پرده تابش داره بهش و آبیاری بسیار دقیقی انجام دادم . آیا نیاز هستش ک مکانش رو به یک جای سایه با نور انتقال بدم یا مشکل از چیز دیگه ای هستش؟

کارشناس 2
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۷:۴۶
در پاسخ به  محمدرضاشکفته

سلام، ممنون، بررسی کنید ببیند غده تشکیل شده، معمولا زاموفیلیا رشد کمی داره وزمان میبره تا پاجوش بده.

Mahsa
Mahsa
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۲

برگ داخل آب قرار بدید بعد دو ماه ریشه میده بعد بکارید خیلی راحت و بی دردسر

رضا
رضا
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷

سلام در خصوص کاور کردن گیاه گفته بودید باید هوادهی انجام بدیم میشه در مورد هوا دهی توضیح بدین ممنون میشم

کارشناس 2
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  رضا

سلام، برای قلمه برگ بله تا جوانه زنی باید کاور کنید، میتونید هر روز یک بار چند دقیقه هوادهی کنید ویا چند سوراخ کوچک روی کاور ایجاد کنید تا هوادهی انجام بشه، ولی بهتر هست هر روز بستر رو بررسی کنید واگر رطوبت از دست داد ابیاری رو هم انجام بدید.

نویدرضا
نویدرضا
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۸

سلام ایا وقتی برگی که کاشتیم برگ پوسید و غده تشکیل شد باید برگ پوسیده را از غده جدا کنیم و غده را در خاک بکاریم ؟؟

کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۸
در پاسخ به  نویدرضا

سلام، اگر برگ کاملا پوسیده شد بله میتونید جدا کنید ولی اگرقسمتهایی از برگ سالم بود نیاز نیست جدا کنید، غده هم تا زمان جوانه زنی باید داخل همون خاکی که کشت کردید نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید میتونید تا زمان جوانه زنی گیاه رو کاور کنید وهر روز هوادهی کنید.

سونر
سونر
۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹

باسلام.
من یه برگ از زاموفیلیام رو کندم و تو کوکوپیت گذاشتم، کاور کردم و هر از گاهی اب اسپری میکنم.
بعد تقریبا دو هفته ریشه دار شده و یه ریبوز خیلی کوچیک تشکیل شده.
الان چیکار کنم؟ بازم صبر کنم ؟ یا بکارمش ؟

کارشناس 2
۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۵
در پاسخ به  سونر

سلام، در همون شرایط با کاور نگهداری کنید وهر زمان رطوبت از دست داد ابیاری کنید ،حدود ۶الی ۱۲ ماه زمان میبره تا جوانه بزنه. بعد از جوانه زنی میتونید کاور رو بردارید.

سعید
سعید
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴

http://uupload.ir/files/iqnv_۲۰۲۰۰۸۱۲_۱۸۴۴۱۲.jpg سلام خسته نباشید ایا این پاجوش غده است چقدر زمان میبره از خاک بیرون بیاد چگونه باید آبیاری شه که خراب نشه۰ تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  سعید

سلام، ممنون، بله جوانه هست داخل خاک بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید شش الی۱۲ ماه زمان میبره تا جوانه از خاک بیرون بیاد.

ناهید
ناهید
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲

سلام من یه زامیفولیا دارم که ریشه هاش پوسیده بود داخل آب گذاشتم مجدد ریشه درآورد و خیلی خوب رشد کرد ولی الان خیلی بزرگ شده و فقط یک ریزوم داره . میتونم دو قسمتش کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۷
در پاسخ به  ناهید

سلام، بله میتونید جدا کنید.

غلامی
غلامی
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷
در پاسخ به  ناهید

سلام
من یک زاموفیلیای بلک خریدم که تکثیر اون از برگ انجام شده وبا وجود گذشت حدود دوماه تغییری نداشته
شنیده‌ام که چون از بر تکثیر یافته بنابراین رشد نخواهد کرد به همین صورت باقی می ماند آیا این موضوع صحت دارد؟
چنانچه پاسخ منفی است علت چیست .چه باید کرد

کارشناس 2
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۱
در پاسخ به  غلامی

سلام، نه این گزینه درست نیست برگ زاموفیلیا ۶الی ۱۲ ماه زمان میبره تا جوانه بزنه بهتر هست صبور باشید وگلدان رو حتما کاور کنید تا خاک مرطوب بمونه ،هر زمان سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید،بعد از ۶ماه الی یک سال جوانه میزنه این گیاه کلا دیر رشد هست.

مهدی
مهدی
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۰۳:۴۳

ابیاری زیاد بوده الان دیگه اب نده بهش تا ۲۰/۲۵ روز اینده ////بعدازین درتابستان ۱۰روزی یکبار و در زمستان ۱۴ روزی یکبار بهش اب بده///ابیاری زود ب زود اول باعث یکسری نقاط تیره در ساقه میشه بعد نقاط تیره بیشتر شده و گیاه از ساقه و قسمت غده ک در خاک است خراب شده و میمیرد و کاری دیگر نمیشه براش کرد// جلوی نور مستقیم افتاب نزارش//یجا باشه ک گردش هوا هم باشه این موارد ب رشد صحیح گیاه کمک میکنه اما مهمترین مسئله همون آبیاری زیاد هست

سعیده
سعیده
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶

مرسی از توضیحات خوبتون،زامیفولیا من بعد از یک سال صبر جوونه زد ،خیلی خوووشحالم

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶
در پاسخ به  سعیده

ممنون از شما ،مبارکتون باشه.