معرفی گل حسن یوسف

معرفی گل حسن یوسف
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

معرفی گل حسن یوسف : حسن یوسف یکی از گیاهان محبوب در ایران است که دارای تنوع و رنگ‌های مختلفی می‌باشد. محبوبیت آن به دلیل آسان بودن نگهداری و تکثیر آن می‌باشد.

نام علمی حسن یوسف Coleus blumei می‌باشد. بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. در این مقاله آموزش نگهداری آبیاری خاک بیماری‌ها و آفت‌های حسن یوسف همچنین آموزش تکثیر این گیاه توضیح داده می‌شود.

طول ساقه‌های حسن یوسف به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می‌رسد و می‌تواند تا ۲ متر نیز رشد کند. ارتفاع کل گیاه به حدود ۶۰-۳۰ سانتیمتر می‌‌رسد و به شکل عرضی نیز در حدود ۳۰ سانتیمتر فضا اشغال می‌کند. دارای گل‌های ریز و بنفش رنگ هستند و در بهار و  تابستان گل می‌دهد.

عکس گل حسن یوسف
عکس گل حسن یوسف

 

آبیاری گل حسن یوسف:
بستر کاشت حسن یوسف باید مرطوب نگه‌داشته شود که البته این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست. گیاهان جوان در برابر خشکی کشیدن حساس‌تر از گیاهان بالغ هستند. بهتر است قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید و اگر سطح خاک رطوبت خود را تا حدودی از دست داده بود گیاه را آب دهید. در طی زمستان از آبیاری گیاه کم کنید اما مراقب خشکی نکشیدن گیاه باشید.

رطوبت بیش از اندازه خاک و همچنین سرد بودن هوا در طی ماه‌های سرد یکی از دلایل شیوع بیماری‌های قارچی و پوسیدن ساقه‌های این گیاه است. در روزهای گرم رطوبت مکان نگهداری را افزایش دهید و بهتر است که این کار را با روش زیرگلدانی و سنگریزه انجام دهید تا در اثر غبار پاشی و مرطوب شدن برگسار، بیماری‌های قارچی شیوع نیابد.

دلیل دیگر این است که اگر در زمان غبار پاشی از آب‌های با املاح و همچنین سرد استفاده کنید احتمال ظهور لکه‌های سفید رنگ بر روی برگ‌ها وجود دارد بنابراین برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه بدین صورت عمل کنید، ابتدا یک زیر گلدانی را که بزرگ‌تر از زیر گلدانی گیاه است تهیه کنید و داخل آنرا تا لبه آن سنگریزه‌های درشت بریزید. سپس زیرگلدانی را تا نیمه ارتفاع دیواره آن آب بریزید و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

مراقب باشید تا ته گلدان حاوی گیاه با آب موجود در زیر گلدانی دوم، تماس نداشته باشد. گرمای محیط آب داخل زیر گلدانی دوم را به تدریج تبخیر کرده و رطوبت مورد نیاز برگسار گیاه را فراهم می‌کند.

شکل گل در گیاه حسن یوسف
شکل گل در گیاه حسن یوسف

نور: 
این گیاه مکان‌های نیم سایه را می‌پسندد در چنین شرایطی رشد رویشی خوبی خواهد داشت. در چنین مکانی آفتاب صبح نسبت به آفتاب بعدازظهر ارجحیت دارد. اگر مکان نگهداری بیش‌از اندازه سایه و تاریک باشد از میزان رشد گیاه و همچنین درخشندگی رنگ‌های این گیاه کم می‌شود، برگ‌ها کم رنگ می‌شوند و یا حتی تغییر رنگ می‌دهند و ساقه‌ها نیز بلند و ضعیف شده و فاصله بین برگ‌ها نیز زیاد می‌شود. اگر به آبیاری و همچنین حفظ رطوبت برگسار توجه شود می‌توان در مکان‌های آفتاب‌گیر هم این گیاه را نگهداری کرد اما رنگ برگسار آن گیاه با زمانی که در مکان سایه و نیم سایه نگهداری شود متفاوت خواهد بود. اشعه مستقیم آفتاب در روزهای گرم موجب سوختن و قهوه‌ای شدن برگ‌ها خواهد شد. همچنین برای رشد یکنواخت برگسار و عدم انحراف آنان به‌سوی نور هر چند وقت یک‌بار گلدان را ۱۸۰ درجه بچرخانید.

 

دما: 
دمای روز ۲۹- ۲۳ درجه سانتی‌گراد و دمای شبانه ۲۱ – ۲۰ برای این گیاه مناسب است البته دما اگر از ۲۴ درجه بالاتر برود باید به تأمین رطوبت هوای مکان نگهداری گیاه نیز توجه کرد. دمای زیاد و خشکی هوا موجب چروکیدگی و خشکیدگی برگسار و در نهایت مرگ گیاه می‌شود. سرمای هوا در طی شب موجب زرد شدن برگ‌ها ویا اصولاً کم رنگ شدن رنگ برگ‌ها خواهد شد. در طی زمستان بهترین دما برای حسن یوسف ۲۰-۱۵ درجه سانتی‌گراد است و البته این گیاه تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را نیز می‌تواند تحمل کند اما دما در ۴ درجه سانتی‌گراد موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. با فرا رسیدن بهار زمانی گلدان را به محیط بیرون از خانه منتقل کنید که دمای هوا به بیش از ۱۵ درجه افزایش یافته باشد.

 

خاک مناسب گل حسن یوسف: 
خاکی با زهکش مناسب و مرطوب نیاز دارد. از جمله ترکیبات بستر خاک حسن یوسف می‌توان به یک قسمت پیت+۳ قسمت خاک معمولی باغچه+ ۲ قسمت پوسته پوسیده درختان+ یک قسمت خاک‌برگ و یا مخلوطی از خاک معمولی باغچه + خاک‌برگ + ماسه اشاره کرد. حسن‌یوسف به خاکی با کمی قلیایی نیاز دارد بنابراین کاربرد آب‌های املاح دار اشکالی ایجاد نمی‌کند و معمولاً از موادی همانند پیت ماس که منجر به اسیدی شدن خاک می‌شوند برای ترکیب بستر کاشت این گیاه استفاده نمی‌شود. در طی فصل رشد بهار و تابستان می‌توان از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول، برای غذادهی این گیاه استفاده کرد. استفاده از کودهایی با میزان نیتروژن زیاد موجب آبکی شدن و عدم استحکام ساقه‌ها می‌شود و برگ‌ها نیز بد رنگ خواهند شد.

 

آموزش تکثیر گل حسن یوسف:
حسن یوسف به آسانی توسط قلمه ساقه و بذر تکثیر می‌شود برای تکثیر از قلمه فقط کافی است که قلمه‌ها را معمولاً در اواخر تابستان تا اواخر پاییز تهیه می‌کنند قلمه‌ها حداقل به طول ۳ سانتیمتر و به طور مطلوب ۱۵-۱۰ سانتیمتر هستند و از نوک ساقه‌ها تهیه می‌شوند. فقط دو برگ موجود در بالای قلمه نگهداری و مابقی قطع می‌شوند. قلمه‌ها را می‌توان در آب و یا در بستر کاشتی سبک و مرطوب همانند ماسه مرطوب نیز می‌توان کاشت کرد. در صورت استفاده از آب هر ۷-۵ روز می‌بایست آب ظرف حاوی قلمه‌ها را با آب تازه عوض کرد. در طی ریشه زایی قلمه‌ها دمای ۲۳-۲۰ درجه سانتی‌گراد مناسب است. زمانی که ریشه گیاهان شکل گرفت و شواهدی از رشد برگ‌های جدید به‌دست آمد می‌توان از کود ۲۰-۲۰-۲۰ برای کوددهی گیاهان جوان استفاده کرد. در صورت بذر دهی گیاه می‌توان از بذور آن نیز در تکثیر حسن یوسف استفاده کرد. بذرها را بر روی سطح بستر کاشت مرطوبی بگذارید و با دست کمی آنها را به سطح بستر فشار دهید. پوشاندن بذرها لازم نیست زیرا برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند. هر روز بذرها را به وسیله غبار پاشی مرطوب نگهدارید و سطح بستر کاشت را برای حفظ رطوبت با پوششی پلاستیکی بپوشانید. دمای ۲۳-۱۸ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زنی بذور کافی است و بذرها در طی ۱۰ روز جوانه می‌زنند.

آفات و بیماری:
یکی از شایع‌ترین آفات حسن‌یوسف شپشک آرد آلود است که معمولاً در برگ ساقه و زاویه بین برگ و ساقه مستقر می‌شود و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی، بدشکلی، پژمردگی و ریزش برگ‌ها خواهد شد.

مگس سفید آفت دیگر این گیاه است که از شیره گیاه تغذیه می‌کند و ماده چسبناک عسلک را تولید می‌کند که محل مناسبی برای رشد برخی از قارچ‌ها هستند.

آفت حسن یوسف
آفت مگس سفید روی برگ گل حسن یوسف

 

توصیه می شود مقاله کامل در مورد افت مگس سفید را مطالعه کنید. کلیک

شته هم گاهی به حسن یوسف حمله و از شیره گیاهی تغذیه می‌کند که در نتیجه برگ‌ها بخصوص برگ‌های نواحی جوان زرد رنگ و چروکیده می‌شوند. شته‌ها عسلک نیز تولید می‌کنند که در نتیجه سطح برگ‌ها چسبناک می‌شود و محل مناسبی برای رشد برخی از انواع قارچ‌ها است.

کنه‌های تارعنکبوتی نیز آفت دیگر این گیاه است که بر اثر فعالیت آن علاوه بر تشکیل تار در قسمت‌های بسیار جوان گیاه و همچنین نواحی زیرین برگ‌ها، برگ‌ها بد رنگ، چروکیده و خشکیده می‌شوند و در نهایت زرد رنگ شده و می‌ریزند.

آفت کنه تار عنکبوتی
آفت کنه تار عنکبوتی

 

یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه سفیدک پودری Podery mildew است که در ابتدا بر روی برگ‌ها لایه‌ای سفید رنگ تشکیل می‌شود و به‌تدریج قهوه‌ای‌رنگ می‌شود و ممکن است برگ‌ها به هم بپیچند و چروکیده شوند.

سفیدک دروغین Downy mildew نیز بیماری دیگر این گیاه است که منجر به شکل گیری لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی پشت و روی برگ و ریزش برگها می‌شود. بیماری دیگر بیماری ویروسی لکه نکروزه گل حنا است که منجر به بروز لکه‌های قهوه‌ای و یا زرد نامنظم بر روی برگ‌ها و کوتاهی قامت و بدشکلی گیاه خواهد شد. حشره تریپس عامل اصلی شیوع این بیماری است.

گل حسن یوسف
بیماری سفیدک دروغین. در تصاویر A,C,D وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ و در تصویر B ریزش برگ‌ها را بر اثر این بیماری مشاهده می‌کنید.

بیماری حسن یوسف
لکه‌های ایجاد شده توسط بیماری ویروسی. البته گاهی لکه‌ها قهوه‌ای رنگ و به شکل‌های نامنظمی هستند.

 

هرس حسن یوسف:
برای آنکه گیاه به شکل بوته رشد کند می‌توان از ساقه‌های مرکزی گیاه در حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد تا رشد جوانه‌های جانبی تحریک شود. البته شاخه را از نزدیکی سطح خاک هم می‌توانید قطع کنید و مشکلی برای رشد بعدی این شاخه ایجاد نمی‌شود. عمل کوتاه کردن شاخه‌های حسن یوسف عملی اجتناب ناپذیر است در غیر این صورت شاخسار بیش از اندازه بلند و علفی خواهند شد و بخصوص در گیاهانی که اصطلاحات پیر شده‌اند موجب بدشکلی گیاه خواهد شد. برای حفظ قدرت رویش گیاه زمانی که ساقه‌های گل شکل گرفتند می‌توان آنان را جدا کرد.

 

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

guest
96 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پوریه
پوریه
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۲

این گیاه که عکسشو فرستادم. زیر نور مصنوعی رشد کرده. این حالتی ک برگاش هستن طبیعیه؟ یا ب خاطر نوره یا ویروسی شده؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۰
در پاسخ به  پوریه

اگر حسن یوسف مینیاتوری باشه این حالت برگها طبیعی هست وبه همین مدل رشد میکنه ومشکلی نداره.

پوریه
پوریه
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۰

سلام. خسته نباشید.این گیاه سفید بالک داشته. به نظر شما مبتلا به ویروس شده ؟ چطور میشه درمانش کرد اگه ویروس گرفته؟comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۷
در پاسخ به  پوریه

سلام، ممنون، گیاهتون حسن یوسف مینیاتوری هست؟ از کل گیاه وبرگها هم عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. پشت برگها رو بررسی کردید؟

‌
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲

سلام دیروز یک گلدون حسن یوسف خریدم سالم بود اما امروز که پشت پنجره جنوبی گذاشتم برگاش لوله شده و خودشو انداخته خاکشم مرطوب بود دیگه آب ندادم
comment image
comment image
comment image
ویک سوال دیگه اینکه چرا هر قلمه ای از حسن یوسف می گیرم اول برگاش شل می شن و می یفتن بعد هم خشک می شن یا از وسط ساقه می پوسن یک قلمه جدید از حسن یوسف گرفتم آبیاریش هم مرتب هست آفتاب غیر مستقیم هم می خوره اما باز اینجوری شد

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۵
در پاسخ به 

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن ویا پژمرده کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو چند روزی درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید ویا چند روزی گیاه رو کاور کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه ومیتونید به محیط پرنور انتقال بدید، برگهایی رو که پژمرده یا زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید،در مورد قلمه لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز وضدعفونی شده باشه ومحیط وخاک رو مرطوب نگهدارید تا قلمه ها ریشه دار بشند، قلمه های گیاه حسن یوسف داخل اب سریعتر ریشه دار میشند میتونید داخل اب ریشه دار کنید وزمانی که ریشه ها دو الی سه سانت شد داخل خاک انتقال بدید.

سپینود
سپینود
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۹

با درود و عرض ادب
حسن یوسفی دارم که یکماهه خریدم و چند روزه که بیحال شده و از وسطای ساقه خمیده شده،،در تراس نگهداری میکردم و چند روزی در زیر گلدانی اب جمع شده بود که دیدم گل بیحال شده،،تراس نیمه افتاب و سایه است یکروز درمیان اب میدم و یکهفته پیش کود مایع دادم npk
هیچ سیاهی در ساقه و افتی ندیدم
ممنون میشم پاسخ بدین،سپاسگزارم

کارشناس میهن کاکتوس
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۴
در پاسخ به  سپینود

سلام، زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید ورطوبت محیط رو افزایش بدید ،زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید،نور رو حتما فیلتر کنید، دما ونور زیاد باعث پژمرده شدن این گیاه میشه در محیطی که دمای ایدالی داره نگهداری کنید.

هنکامه
هنکامه
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۰۶:۵۷

سلام من حسن یوسف کاشتم روشم نایلون کشیدم حدود ۱۰ روزی میشه اللن کل ساقه حالت ریشه دار شده طبیعیه

کارشناس 2
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
در پاسخ به  هنکامه

سلام، رطوبت زیاد محیط باعث این فرایند شده بهتر هست کاور رو بردارید وریشه های اضافی رو کات کنید.

مصطفی
مصطفی
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷

سلام من یک گلدان حسن یوسف دارم که ساقه هاش خیلی ضعیف هستند و اگر با یک شاخه ساپورت نشن بعد بلند شدن و یکم زیاد شدن وزنش میوفته و میشکنه.
لطف میکنید راهنمایی کنید
ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷
در پاسخ به  مصطفی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد رضا
محمد رضا
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶

سلام برگای حسن یوسف من زرد و بی رنگ میشن و میافتن …. از زمانی که کولر روشن کردم اینطوری دارن میشن… البته قبلش هم میشدن ولی با تعویض خاک که حدودا دو ماه پیش انجام دادم بهتر شدن و جوونه های کاملا پر رنگ و شادابی زدن ولی این چند روزه اینطوری دارن میریزن

اینم عکسشون:
http://8upload.ir/uploads/f211335073.jpg
http://8upload.ir/uploads/f48479477.jpg

شرایط نگهداری:
پنجره ی شمالی نور خوبی دریافت میکنه
از نظر رطوبت هم با دستگاه بخور رطوبت رو براش تامین میکنم و کنارش جزیره هم درست کردم
برای ابیاری هم از قطعات سفالی ابیاری زیر سطحی استفاده میکنم الان حدودا یک ماه و نیم هستش و واقعا جوابگو بوده اولش که قطعات رو توی خاک گذاشتم یکم زرد شدن وقتی کود ۳ ۲۰ دادم دیگه زردی ندیدم تا الان که این اتفاق براشون افتاده

کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۶
در پاسخ به  محمد رضا

سلام، گیاه رو به محیطی انتقال بدید که در معرض باد کولر نباشه، سرمای کولر به گیاه شوک وارد میکنه وباعث زرد شدن وریزش برگهای گیاه میشه.

مریم
مریم
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۵

سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون، برگ های پایینی حسن یوسف های من بی حال میشن و میریزن آبیاری و نورم خوبه میتونم بدونم دلیلش چیه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۸
در پاسخ به  مریم

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدیه
مهدیه
۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳

گل من کلا خشک شد و ساقش سیاه شد الانم فقط چن برگ با ی ساقه ی خیلی خیلی کوچولو مونده می خواستم ببینم میشه کاریش کرد؟ همون ی ذره ساقم تهش سیاه شده خیلیم پژمردس

کارشناس میهن کاکتوس
۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  مهدیه

اگر از پنج سانت کمتر باشه متاسفانه نمیشه کاری کرد.

محمد
محمد
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۵

سلام ببخشید برگای گل من رشد خیلی کمی دارن و کوچیک موندن وسط بعضی از گلاهم به جای صورتی سفید رنگ هستش

کارشناس 2
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۴
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

سونا
سونا
۲۹ آذر, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۹

سلام خسته نباشید
حسن یوسفم چند وقت بیش افتاد زمین و کلی از ساقه هاش شکست البته اونارو قلمه زدم و حال همشون خوبه
تنها مشکل اینه ک حسن یوسف مادر کلا سه تا ساقه داره و همشون کله هاشون برگ داره و ساقه ها و تنه ی اصلی خیلی خالیه همینجورم داره بیریخت رشد میکنه چ راه حلی وجود داره؟ میتونم ساقه هارو ببرم و قلمه بزنم و از تنه اصلی بازم رشد کنه و ساقه جدید بده؟ یا همینطور بزارم بمونه کاری ب کارش نداشته باشم؟ کلا چیکار کنم -_-

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ آذر, ۱۳۹۸ ۰۱:۲۵
در پاسخ به  سونا

سلام، ممنون، اگر شاخه ها بلند هستند میتونید قلمه بگیرید،احتمالش هست که گیاه کمبود نور داشته باشه، میتونید بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

زهرا
زهرا
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۲

سلام. ممنون از سایت خوبتون

ببخشید برگ های حسن یوسف به تدریج این شکلی میشن
http://uupload.ir/files/ko47_20191121_173343.jpg
آبیاری هر وقت خاک خشک شد . الان دو ماه هست آوردم تو خونه قبلا تو بالکن بود. نور خورشید از پنجره شمالی
خیلی ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون از شما،سعی کنید برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح وکلر استفاده کنید وجوداملاح داخل اب وسرد بودن اب باعث این مشکل میشه.میتونید اب رو داخل ظرف بدون درب بریزید و۲۴ ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید تا هم املاحش ته نشین بشه وهم،همدمای محیط بشه بعد برای ابیاری گیاهان استفاده کنید. از اب دستگاه تصفیه هم میتونید برای ابیاری گیاهانتون استفاده کنید.

محمد
محمد
۱۹ آبان, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۵

ببخشید شما درمورد زردشدن بعضی ازقسمت های کاج مطبق هم اطلاعات دارید؟کوداهن هرچندوقت یکبارمیخاد؟ایانیازبه افتاب صبحگاه دارد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱
در پاسخ به  محمد

شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه (قسمتهایی که برگها زرد شدن وبصورتی کلی) عکس واضح بفرستید تابهتر راهنماییتون کنیم.

ابوالفضل
ابوالفضل
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷
در پاسخ به  محمد

سلام خسته نباشید من هروقت از بالا ب طول دو تا سه یانتیمتر کوتاه میکنم که حسن یوسف پرپشت بشه اما میبینم بعداز مدت یک هفته کله ساقه گیاه سیاه شده و منجر به از دست رفت و خشک شدن گیاهم میشه من خیلی حسن یوسف دوست دارم تا الان ۵تا از گلدونام خشک شده فقط دوتاش مونده ممنون میشم راهنمایم کنین

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، ممنون، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید الوده هست به همین دلیل چنین مشکلی پیش میاد، وسیله ای رو که برای برش وکات کردن استفاده میکنید حتما تیز وکامل ضدعفونی کنید بعد گیاه رو برش بزنید ،میتونید با الکل یا بوسیله حرارت دادن کامل ضدعفونی کنید.

محمد
محمد
۱۹ آبان, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۱

ببخشید منظورتون ازخاک ضدعفونی شده چیه؟اگه قلمه هاروکنارگیاه مادرکه داره ازساقه پایینی سیاه میشه بکارم مشکلی پیش میاد؟یابایددریک گلدان جداگانه باشه؟پلاستیکی باشه یا سفالی؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۵
در پاسخ به  محمد

منظور اینکه خاک رو بوسیله حرارت دادن یا با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید،گیاه مادری که ساقش سیاه شده احتمال قارچی شدن وجود داره اگر قلمه های سالم رو هم کنار گیاه مادری که الوده هست بکارید قلمه ها هم الوده شده واز بین خواهند رفت، بهتر هست گیاه الوده رو از خاک دربیارید وخاک رو یا باحرارت دادن یا بوسیله محلول قارچ کش ابیاری کنید تا ضدعفونی بشه بعد قلمه ها رو داخلش بکارید ویا کلا از خاک جدیدی که ضدعفونی یا استریل هست استفاده کنید. نوع گلدان فرقی نمیکنه مهم خاک هست که حتما باید تمیز وضدعفونی شده باشه.

محمد
محمد
۱۷ آبان, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۸

سلام من حسن یوسفم ساقه ازقسمت متصل به خاک داره سیاه میشه ودوتاقلمه ازش گرفتم اماجای یکی از اونانه تنهارشدنکردبلکه خشک شده میترسم کل گلم خشک بشه.نورافتاب نمیخوره بهش ولی کنارپنجره هستش.یکبارم کوداهن بهش دادم تقریباهفته ای دوبارم ابیاریش میکنم البته به میزان متوسط.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ آبان, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۳
در پاسخ به  محمد

سلام، از قسمتهای سالم گیاه توسط یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قلمه بگیرید ودر خاک سبک وضدعفونی شده بکارید اگر ساقه گیاه اصلی سیاه شده بزودی از بین خواهد رفت.

سونیا
سونیا
۲۴ مهر, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۳

سلام خسته نباشید

http://uupload.ir/files/s83p_1571223828615357042932.jpg

http://uupload.ir/files/nm2c_۲۰۱۹۱۰۱۴_۲۱۵۱۰۵.jpg

این عکس ها قلمه های حسن یوسفمه ک حدود دوماهه داخل خاکن و حالشون خوب بوده سه هفته پیش بهشون کود سه بیست دادم و هفته بعدشم قارچ کش
اب دادنشون وقتیم ک خشک بشه خاک تا یک سانت و نورشونم خوبه هرچند ک نسبت به تابستون کمتر شده
الان برگ هاشون از نوک خشک میشه تا اخر و، اخر سر هم میریزه ب چ علت هست؟ میتونه واسه سرما باشه؟ یا چی؟

کارشناس 2
۲۴ مهر, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۱
در پاسخ به  سونیا

سلام، برای ابیاری از اب همدمای محیط استفاده کنید واب بدون املاح، ابهای سنگین حاوی اهک وفلوراید باعث این مشکل میشن،میتونید اب رو بمدت ۲۴_۴۸ ساعت داخل یک پارچ بریزید بمونه بعد از ۴۸ ساعت برای ابیاری گیاهان استفاده کنید ویا از اب دستگاه تصفیه برای ابیاری گیاهان استفاده کنید.

زهرا
زهرا
۲۲ مهر, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۱

سلام ممنون از سایت خوبتون
ببخشید که در بخش حسن یوسف این سوال رو میپرسم. من یک گیاه گل سنگ دارم برگ های پایین ش کم کم زرد می شوند. میخواستم بدونم این طبیعی هست؟ برای آبیاری با انگشت خاک رو چک میکنم اگه خاک نچسبید به دستم با آب جوشیده سرد شده آبیاری میکنم . چون یه جا خونده بودم سریع از بین میره و معمولا یکسال فقط عمر میکنه برای همین خیلی مراقب ش هستم. کود هم تا حالا بهش ندادم ولی خاک ش رو یک ماه پیش کلا عوض کردم. نور پشت پرده هم بهش میخوره.

comment image

کارشناس 2
۲۲ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۳
در پاسخ به  زهرا

سلام، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست،خشک شدن نوک برگها دلیلش کمبود رطوبت محیط هست میتونید با درست کردن جزیره زیر گلدانی یا دستگاه بخور رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید،این گیاه یک الی دوساله هست میتونید از شاخه های جوان گیاه قلمه بگیرید.

جودا
جودا
۱۲ مهر, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۹

سلام
من قصد دارم گلدان حسن یوسفمو تعویض کنم
میخواستم ببینم نمیشه به جای برعکس کردن.گلدان دیواره گلدان.ک پلاستیکی هست رو پاره کرد؟ (با جاقوی داغ)

و اینکه در بعضی سایتا نوشته از دو سه رور قبل آبیاری نکرده باشید و بقیه میگن باید غرق آب باشه! آخر چ کنم؟

و اگ جوابتون اینک باید آبیاری بشه میشه بجای آب از قارچ کش استفاده کنم؟ جون خاک خود گلدونم.مشکوکه!
اگ.نکته دیگه ای ب نظرتون میرسه میشه بگید؟؟
خیلی ممنون پیشاپیش

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۰
در پاسخ به  جودا

سلام، میتونید گلدان رو با چاقو ببرید ولی خیلی بااحتیاط باید این کار رو انجام بدید که به ریشه ها اسیبی نرسه،میتونید ۲۴ ساعت قبل خاک گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام کنید ،اگر خاک مرطوب باشه با چند ضربه جزیی به گلدان گیاه کامل با خاک از داخل گلدان خارج میشه،ابیاری کنید بهتر هست چون خاک نرم میشه وریشه ها اسیب کمتری موقع نقل وانتقال وجابجایی میبینند.

بیتا
بیتا
۴ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰

سلام
مصرف همزمان قارچ کش و کود محلول عیبی داره؟
اگر آره
دوتا از شاخه های حسن یوسف من ک برگی ندارن سیاه دارن میشن دو بار کاتشون کردم ولی باز از همون ناحیه دارن سیاه میشن
برگای ناحیه دیگم پژمرده شدن و چند تاییشون زرد شدن
در یکی از کامنتا خوندم در شرایط مشابه همین موضوع گفته بودین قارچ کش بدین به خاک و گیاه
من قبل اینک پیشرفت سیاع شدن و کامنت شمارو مشاهده کنم به گیاه برای اولین بار کود دادم نمیشه قارچ کش هم بدم؟ یا وایسم چون اون سیلهی داره ب سمت ساقه اصلی میره نگرانم
چ کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۴ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱
در پاسخ به  بیتا

سلام، استفاده همزمان دو نوع کود و سم باعث مسموم شدن گیاه میشه حد فاصل مصرف یک هفته هست. تا جایی که سیاه شدن با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وداخل محلول قارچ کش شستشو بدیدخاک رو هم کامل ضدعفونی کنید بعد بکارید تا زمانی که بیماری گیاه بهبود نیافته کوددهی نکنید.

Taty
Taty
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۲

سلام
اگر این دوران و فصل یعنی اول مهر ک فردا هست و هوا کمی رو ب سردی رفته است در مازندران میشود گلدان حسن یوسف را تعویض کرد؟
(ریشع از کف بیرون زده )

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۷
در پاسخ به  Taty

سلام، بله میتونید تعویض کنید.

زهرا
زهرا
۲۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۳

سلام. ممنون از سایت خوبتون
این عکس حسن یوسف من هست. یه ماه خریدم. اول رنگش صورتی بود ولی الان داره رو به سبزی میره. آبیاری هر وقت خاکش خشک شد ( ۳ -۴ روز ) و نورش هم تو تراس آفتاب مستقیم نمیخوره ولی نور غیر مستقیم خوبی داره. رشدش هم نسبت به حسن یوسف های دیگم خیلی کند هست.
چه کار کنم تا رنگش قرمز تر بشه و رشد بهتری داشته باشه
comment image

کارشناس 2
۲۶ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  زهرا

سلام، با کودهای کامل تقویت کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید براش جزیره زیر گلدانی درست کنید مقداری کمبود نور هم دار اگر محیط پرنور تر از محیط فعلی دارید به اون قسمت انتقال بدید.

ساسی
ساسی
۱۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۴

با ساقه سیاه شده میتوان درمان کرد؟
قلمه زدم ک سیاه شده در خاک فک کنم واس رطوبت زیاد و در نایلون موندنش بدون فضای تنفسیه
دور بریزم یا درمانیم هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  ساسی

متاسفانه درمان نداره تا جایی که سیاه شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید تا به اوند سالم برسید. بعد داخل خاک ضدعفونی شده کشت کنید،میتونید برای ریشه دار کردن قلمه حسن یوسف از کوکوپیت هم استفاده کنید.

Taty
Taty
۳۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴

گل حسن یوسفی داشتم ک حدود سه هفتس اوردمش خونه متوجه یه سری حشره خیلی ریز سفید شدم ک بعضیاشون حرکت میکردن تو خاک و هم تو سطح ساقه و برگ کرمم مشاهده کردم البت کرمی بود ک با سرعت حرکت میکرد درست نتونستم ببینم اما این فقط تو خاکش بود. برگاشم چند وقت ی بار یکمی زد میشدن ک با تیغ تمیز میگرفتمشون
ب توصیه یکی از دوستام روغن افتابگردانو با مایع ظرفشویی و اب به گیاه ابپاشی کردم البته نذاشتم ب خاک برسه فقط سط ح و
رفتم مسافرت و بعد ۲ روز ک برگشتم دیدم تعداد زیادی هول و هوش ۲۰ تا برگ یا کاملا خشک شدن یا نوکشون خشک شده ساقشم لکه های دون دون قهوه ای و سیاه انداخته بود خیلی نگرانشم الآن من باید چیکار کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  Taty

سلام، بعد از اسپری محلول روغن ومایع ظرفشویی باید برگهارو ابشویی میکردید تا محلول روی برگها نمونه، موندن این نوع محلول روی برگها باعث بسته شدن منافذ برگها شده وبرگها زرد شده واز بین رفتند. بهتر هست از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید وبرای افت خاک میتونید از محلول سم حشره کش دیازینون استفاده کنید.