آموزش تکثیر درخت کاج

آموزش تکثیر درخت کاج : کاشت بذر کاج از جمله آسانترین راه های تکثیر این گیاه است. ابتدا باید میوه کاج مناسب را که حاوی بذر است انتخاب کرد. باید میوه هایی را انتخاب کنید که پوسته ای قهوه ای رنگ پیدا کرده اند و فلسهای آنان بسته و یا تقریبا بسته است و هنوز بذرهای خود را آزاد نکرده اند. میوه هایی که اکثر فلسهایش باز شده است و یا میوه هایی که هنوز سبز و نارس هستند را انتخاب نکنید. میوه ها را بعد از جداسازی از درخت در مکانی خشک و گرم و یا حتی در مکانی که نور آفتاب دارد قرار دهید.
این شرایط به کاهش رطوبت اضافه میوه و باز شدن فلسها کمک می کند. با تکان دادن میوه می توان بذرها را از میان فلسها بیرون آورد . گاهی برخی پرورش دهندگان برای بالاتر بردن میزان جوانه زنی بذرها ابتدا آنان را به همراه مقداری کمپوست که تا حدودی مرطوب است در کیسه ای نایلونی مثل کیسه فریزر قرار داده و سپس در کیسه را می بندند و به مدت ۴-۳ هفته در یخچال قرار می دهند و اعتقاد دارند که به کار بردن عملیات سرمادهی مرطوب به افزایش جوانه زنی بذرها کمک می کند. البته مراقب عدم یخ زدگی و همچین جمع شدن رطوبت بیش از اندازه در کیسه نایلونی باشید.
بعد از این مدت ، بذرها را در آورید و به مدت ۲۴ ساعت در آب (ترجیحا آب مقطر) بخیسانید. سپس بذرها را در میان دستمال مرطوب (مثل دستمال کاغذی مرطوب) قرار دهید و آنان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم  آفتاب بگذراید و مراقب باشید که دستمالها رطوبت خود را در طی این مدت از دست ندهند. اگر به مدت ۳۰-۵ روز بذرها جوانه نزدند مجددا باقیمانده بذرها را به مدت دو هفته دیگر در شرایط سرد و مرطوب یخچال قرار دهید تا به جوانه زنی آنان کمک بیشتری شود و مجددا مراحل کاشت را به شکل که توضیح داده شد انجام دهید. زمانی که بذرها جوانه زدند آنان را به عمق حدود ۲ سانتیمتر و در مخلوطی از یک قسمت شن یک قسمت پیت موس و یک قسمت کمپوست بکارید. محیط را مرطوب و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید تا رشد و جوانه زنی بذرها ادامه یابد.

بذر درخت کاج
جدا کردن بذر درخت کاج

 

بذر کاج مطبق
خیساندن بذر کاج به مدت ۲۴ ساعت در آب

 

جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب
جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب

 

سبز شدن بذرهای کاج
انتقال بذرهای سبز شده به گلدان

آموزش قلمه زدن کاج:

استفاده از قلمه از دیگر راه های معمول تکثیر کاجها است. می توان چند هفته بعد از شروع رشد در فصل بهار، قلمه ها را از ساقه های جدید و جوان که تازه رشد کرده اند تهیه کرد. قلمه ها به طول ۲۵-۲۰ سانتیمتر و قسمت انتهایی ساقه گرفته می شوند. حدود ۵ سانتیمتر از چوب قسمتی که قرار است داخل بستر کاشت قرار گیرد را جدا می کنیم. اگر امکان استفاده از هورمونهای ریشه زایی را داشته باشیم ، نتایج بهتری از ریشه زایی قلمه ها حاصل می شود. آن قسمتی را که پوست آنرا گرفته ایم داخل هورمون می زنیم و بعد قلمه را می کاریم. مخلطو یک قسمت شن و یک قسمت پیت ماس برای کاشت قلمه ها مناسب است. مخلوط را قبل از کاشتن قلمه ها به خوبی خیس کنید و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود.
حدود ۸-۷ سانتیمتر از قلمه باید حتما در بستر کاشت قرار گیرد. گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی بدور از نور مستقیم آفتاب و همچنین مرطوب قرار دهید تا قلمه ها به تدریج ریشه بدهند. زمان دیگری که برای قلمه گیری از کاجها مناسب است در اواخر پاییز و یا اواخر زمستان است البته در چنین زمانی می بایست از چوبهای رسیده این گیاه قلمه تهیه کرد و اصطلاحا قلمه چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد. البته این نوع قلمه به کندی ریشه می دهد و حتی چند ماه ممکن است ریشه زایی آنان طول بکشد و در طی این مدت باید مراقب بود تا بستر خاک هرگز رطوبت خود را از دست ندهد. قلمه ها را می توان به طول ۲۰-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد و قسمت پایین آنان را عاری از برگ کرد . جدا کردن پوست حدود ۵ سانتیمتر از انتهای قلمه که در زیر خاک قرار می گیرد به ریشه زایی قلمه های کاج کمک می کند.وجود محیط روشن به همراه رطوبت مناسب در هوا و همچنین استفاده از هورمونهای ریشه زایی قبل از کاشتن قلمه ها در بستر کاشت از جمله راه کارهای افزایش ریشه زایی این گیاه است.همچنین در گلخانه هایی که به شکل تجاری عمل ازدیاد کاجها را از طریق قلمه انجام می دهند با استفاده از کابلهای حرارتی که از زیر بستر کاشت رد می شود، محیط زیرین قلمه ها را به میزان ۲۶-۲۴ درجه گرم می کنند. این گرما که اصطلاحا پاگرما نامیده می شود در ریشه زایی قلمه ها اثر مثبتی دارد.

توصیه میشود مقاله آموزش قلمه زدن گل رز را نیز مطالعه نمایید. کلیک

قلمه کاج
جدا کردن شاخه های کاج برای قلمه زدن

هورمون ریشه زایی
آغشته کردن قلمه کاج به هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه دار شدن

 

کاشتن قلمه ها در بستر
کاشتن قلمه ها در بستر

 

ریشه دار شدن قلمه کاج
ریشه دار شدن قلمه کاج

آموزش تکثیر درخت کاج

 

پست‌های مرتبط

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ: یکی از راه‌های تکثیر...

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی : گیاه ائونیوم...

آموزش کاشت بذر جنسینگ

آموزش کاشت بذر جنسینگ

آموزش کاشت بذر جنسینگ و شرایط نگهداری از آن: خاک مورد نیاز...

نظرات (41)

سلام
بذر کاج رو روی خاکی که ترکیبی از کمپوست و مقداری ماسه بود و مرطوب قرار دادم و بعد از مدتی رشد کرد به همین راحتی

پاسخ

    سلام
    من هم همین کار رو کردم جوانه زد و سبز شد، اما پس از چند هفته پژمرد! چرا؟

    پاسخ

با سلام
من چندوقت پیش ازتون بذر کاکتوس گرفتم که اکثرا جوونه زدن.
میخواستم ببینم شما بذر لیندا و سیکاس و کاج مطبق هم دارین؟

پاسخ

سلام،بذر چه کاجهایی را دارین و چه قیمتی هستن؟تو فصل زمستان میشه بذر هارو کاشت؟

پاسخ

    سلام.فعلا متاسفانه بذر کاج موجود نیست.بهترین زمان برای کاشت بذر کاج اوایل بهار هست.

    پاسخ

      سلام
      پس از جوانه زدن و سبز شدن در گلدان شرایط نگهداری به چه صورت باید باشه ؟

      پاسخ

        سلام.باید در جای نیمه سایه بدوراز نور مستقیم افتاب نگهداری کنید وخاکش باید مرطوب باشه.خشک شدن خاک باعث پژمرده شدن جوانه ها میشه ودر نهایت از بین میرند.

        پاسخ

          سلام
          بسیار ممنون از راهنمایی تون
          خاکی که در اون جوانه زده و رشد کرده ماسه نداره فقط کوکو.پیت هست. نیازه که خاکش رو عوض کنم؟ چند روز بیشتر نیست که سبز شده و یکیش داره خم میشه و پژمرده !

          پاسخ

            سلام.خواهش میکنم.کوکوپیت ارزش غذایی نداره سعی کنید ابیاری رو هم دقت کنید کوکوپیت اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه واین موضوع باعث میشه ریشه ها پوسیده بشن.بهتر بود داخل مخلوطی از یک پیمانه شن یک پیمانه پیت ماس ویک پیمانه کمپوست بکارید.الان نمیتونید خاکش رو عوض کنید چون کوچیک هستند احتمال داره از بین برن.صبر کنید یک ماهه بشه بعد اقدام کنید.

            پاسخ

سلام این کار هارو کردم اما دونه هاش خیلی کوچیکه!چرا؟

پاسخ

    سلام.باید مخروطهای بزرگی رو انتخاب کنید که بذرهای بزرگی داشته باشن.فرقی نمیکنه کوچک یا بزرگ هر دو سبز میشن.

    پاسخ

سلام این کار رو کردم اما دونه هاش ریزه

پاسخ

با سلام
من عکسی دیدم که میوه کاج رو کامل گذاشته بودن و چند تا از این دونه ها از بین مخروطی میوه سبز شده بود ، خیلی قشنگ بود .. در صورت امکان چطور میشه این کار رو کرد ؟ سپاس

پاسخ

    سلام.بعد از مراحل دوره سرمادهی وخیس کردن در اب بذر رو داخل دستمال نخی باید قرار بدید ودستمال همیشه مرطوب باشه هر روز چک کنید که خشک نشه.درست مثل سبز کردن سبزه عید بعد از اینکه بذرها جوانه زدن داخل هر برگ مخروط کمی خاک ریخته میشه وبذر جوانه زده رو داخل هر قسمت از مخروط قرار میدن وهر روز باید اب اسپری بشه جوانه ها که بزرگتر میشن از قسمتهای هر برگ مخروط بیرون میزنن وشکل زیبایی در میاد.

    پاسخ

سپاس فراوان از آموزش بهمراه تصویر شما
هر نوع کاجی با قلمه تکثیر می شود؟

پاسخ

باسلام ، ممنون از مطالب مفیدتان عالی بود ، برای شما و همکارانتان شادی بی سبب آرزو دارم .

پاسخ

با عرض سلام، ضمن تشکر فراوان از مطالب بسیار مفیدتان، آیا از طریق خوابانیدن هوایی نیز میتوان انواع کاج و سرو را تکثیر نمود اگر امکان دارد توضیح بفرمایید؟ باز هم از توجه تان سپاسگزارم

پاسخ

    سلام.بله با روش خوابانیدن هوایی هم میشه تکثیر کرد.به این صورت که از قسمتی که میخواهید گیاه رو کات کنید برگهارو جدا کنید ویک گلدان پلاستیکی رو(یا ظرفهای یک بار مصرف مات)به اندازه دهانه ده الی بیست سانتی متر رو از یک قسمت برش بزنید وانتهای گلدان رو به اندازه قطر گیاه برش بدید بصورت گرد. بعد گلدان رو داخل تنه گیاه تنظیم کنید وداخل گلدان کوکوپیت بریزید وکامل کوکوپیت رو ابیاری کنید تا کاملا خیس بشه وبا یک کیسه پلاستیکی کل گلدان روبه تنه گیاه ببندید تاسقوط نکنه.تقریبا یک سال بعد میتونید باز کنید وگیاه رو از قسمتی که بستید کات کنید ویک گیاه جدید ریشه دار داشته باشید.

    پاسخ

کاج الق رو چجوری باید قلمه زد تا ابلق بشه؟

پاسخ

    سلام.ابلق شدن گیاه یک امر طبیعی هست وبه ژنهای گیاه مربوط میشه هیچ وقت هیچ گیاهی رو نمیتونید با قلمه زدن ابلق کنید.

    پاسخ

سلام
اندازه قلمه کاج واسه کاشتن باید همین اندازه ای باشه که تو سایت نشون دادین یا نه میشه با قلمه های بزرگتر مثل ۲۰سانت یا ۵۰سانت هم اینکارو کرد؟

پاسخ

    سلام.نه اندازه قلمه ها باید بین پانزده الی بیست سانتی متر باشه بلند تر ویا کوتاهتر از این اندازه باشن بسختی ریشه دار ویا وخشک میشن.

    پاسخ

سلام ببخشید اگه عمل سرما دهی انجام نشه احتمال در امدن بذر ها ۰% یا ۵۰% ۵۰%‌؟

پاسخ

    سلام.بله خیلی از بذرها اگر دوره سرمادهی رو نگذرونن سبز نمیشن باید دوره سرمادهی رو بگذرونن.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من الان بذر هارو کاشتم و سبز شدن الان دو ماه شده از همون اولم تو افتاب مستقیم بوده می خواستم بدونم تو پاییز و زمستون باید چیکارشون کنم باید بیارم داخل یا بیرون باشن سرما نمیخورن ممنون

پاسخ

    سلام.جوانه ها نسبت به کاکتوسهای بالغ ضعیف هستند ودر افتاب شدید تابستون احتمال سوختگی واز بین رفتنشون زیاد هست بهتره نور رو فیلتر کنید بله پاییز که هوا خنک شد بهتره به مکان سربسته انتقال بدید تا از یخ زدگی محافظت بشن.

    پاسخ

سلام.من چند تا ماج لاوسون دارم که تو تراس نگهداری میکنم.متاسفانه همشون از پایین زرد شدن و کم کم دارن کامل خشک میشن.راهی هست برای درست شدنشون .یا این که میشه از برگهاشون قلمه زد الان.

پاسخ

    سلام.کاج گیاه بیرونی هست.اگر براتون مقدورهست داخل باغچه بکارید بهتره. داخل گلدون رشد خوبی نخواهد داشت.بله میتونید ازش قلمه هم بگیرید.زرد شدن برگهای پایینی البته طبیعی هست.ولی اگر اکثریت زرد میشن یا خاکش نامناسب هست یا ابیاریتون زیاده ویا زهکش گرفته شده این موارد رو هم بررسی کنید دما زیاد بالا هم باشه برگها زرد وخشک میشن.

    پاسخ

سلام و تشکر از سایت خوب تان – تقریبا از اردیبهشت ماه برای کاشت دانه کاج با روش شما پیش رفتم و و دانه ها جوانه هم زدند و سبز شدند … اما متاسفانه چند روزیست روزی است که علی رقم اینکه هر دو روز یک بار آبیاری میکنم تا خاک رطوبت لازم را داشته باشه – به مرور نهال های کوچک بی حال شدند و حتی یکی دوتاش هم خشک دارند می شوند هرچند که خاک مرطوبه … لطفا راهنمایی بفرمایید که شرایط نگهداری بعد از سبز شدن نهال ها چگونه باید باشه که ازبین نروند. با تشکر فراوان

پاسخ

    سلام.دلیل از بین رفتن جوانه ها ابیاری زیاد هست.هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید گیاه کاج گیاه بیرونی هست وحتما بیرون از منزل نگهداری کنید دمای زیاد ویا نور مستقیم هم باعث از بین رفت جوانه ها میشه.

    پاسخ

سلام ی درختی هست خیلی شبیه کاج مطبقه ولی تو پاییز برگاش قرمز میشه و میریزه میوش گرده مثل درخت سرو اینو چجوری باید تکثیر کرد

پاسخ

    سلام. بیشتر گیاهان با قلمه وبذر تکثیر میشن. میتونید پاییز ازشاخه های تقریبا جوان وچوبی قلمه بگیرید تا بهار ریشه دار میشن ویا اگر میوه داره پاییز بذرهاش رو داخل باغچه بکارید تا بهار سبز میشن.

    پاسخ

سلام
بذر افرای سرخ ژاپنی و سیب مینیاتوری و گیلاس ژاپنی دارین

پاسخ

سلام خدمت آقای مهندس گرامی : بذر کاج را به روش سرما دهی در دستمال مرطوب در یخچال قرار دادم بعد از سه هفته دستمال حاوی بذرها کپک سبز زد دستمال را عوض کرده و مجددا در یخچال قرار دادم بعد از یک هفته دیگر روی بذر ها دانه های سبز رنگی مشاهده شد آیا بذر ها خراب شدند ؟ میتوان در این مرحله از قارچ کش استفاده کرد ؟ به چه صورت ؟ ممنونم

پاسخ

    سلام. برای سرمادهی باید بذرهارو بصورت خشک داخل یخچال قرار بدید. مرطوب باشن قارچی میشن. با توضیحات شما بذرها قارچی شدن وامیدی به سبز شدنشون نیست.بهتره بذر جدید تهیه کنید وبصورت کاملا خشک داخل یک کیسه پلاستیکی که اب داخلش نفوذ نکنه داخل یخچال نگهداری کنید.

    پاسخ

ممنونم مهندس جان پس با توجه به سخت بودن این روش بهتره بقیه بذر ها رو در گلدان بکارم و بزارم در حیاط تا زمستان خودش بذرها رو عمل بیاره فقط یک سئوال میزان آبیاری در این روش چقدر باید باشد آیا اگه گلدان ها در معرض برف و باران باشند مشکلی پیش نمی آید ؟ ببخشد مهندس جان خیلی اذیت کردم

پاسخ