آموزش تکثیر درخت کاج

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش تکثیر درخت کاج : کاشت بذر کاج از جمله آسانترین راه های تکثیر این گیاه است. ابتدا باید میوه کاج مناسب را که حاوی بذر است انتخاب کرد. باید میوه هایی را انتخاب کنید که پوسته ای قهوه ای رنگ پیدا کرده اند و فلسهای آنان بسته و یا تقریبا بسته است و هنوز بذرهای خود را آزاد نکرده اند.

میوه هایی که اکثر فلسهایش باز شده است و یا میوه هایی که هنوز سبز و نارس هستند را انتخاب نکنید. میوه ها را بعد از جداسازی از درخت در مکانی خشک و گرم و یا حتی در مکانی که نور آفتاب دارد قرار دهید.


این شرایط به کاهش رطوبت اضافه میوه و باز شدن فلسها کمک می کند. با تکان دادن میوه می توان بذرها را از میان فلسها بیرون آورد.

گاهی برخی پرورش دهندگان برای بالاتر بردن میزان جوانه زنی بذرها ابتدا آنان را به همراه مقداری کمپوست که تا حدودی مرطوب است در کیسه ای نایلونی مثل کیسه فریزر قرار داده و سپس در کیسه را می بندند و به مدت ۴-۳ هفته در یخچال قرار می دهند و اعتقاد دارند که به کار بردن عملیات سرمادهی مرطوب به افزایش جوانه زنی بذرها کمک می کند. البته مراقب عدم یخ زدگی و همچین جمع شدن رطوبت بیش از اندازه در کیسه نایلونی باشید.

بعد از این مدت، بذرها را در آورید و به مدت ۲۴ ساعت در آب (ترجیحا آب مقطر) بخیسانید. سپس بذرها را در میان دستمال مرطوب (مثل دستمال کاغذی مرطوب) قرار دهید و آنها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم  آفتاب بگذراید و مراقب باشید که دستمالها رطوبت خود را در طی این مدت از دست ندهند.

اگر به مدت ۳۰-۵ روز بذرها جوانه نزدند مجددا باقیمانده بذرها را به مدت دو هفته دیگر در شرایط سرد و مرطوب یخچال قرار دهید تا به جوانه زنی آنها کمک بیشتری شود و مجددا مراحل کاشت را به شکلی که توضیح داده شد انجام دهید. زمانی که بذرها جوانه زدند آنها را به عمق حدود ۲ سانتیمتر و در مخلوطی از یک قسمت شن یک قسمت پیت ماس و یک قسمت کمپوست بکارید. محیط را مرطوب و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید تا رشد و جوانه زنی بذرها ادامه یابد.

بذر درخت کاج
جدا کردن بذر درخت کاج

 

بذر کاج مطبق
خیساندن بذر کاج به مدت ۲۴ ساعت در آب

 

جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب
جوانه زدن بذرها بعد از قرار دادن در دستمال مرطوب

 

سبز شدن بذرهای کاج
انتقال بذرهای سبز شده به گلدان

آموزش قلمه زدن کاج:

استفاده از قلمه از دیگر راه های معمول تکثیر کاجها است. می توان چند هفته بعد از شروع رشد در فصل بهار، قلمه ها را از ساقه های جدید و جوان که تازه رشد کرده اند تهیه کرد.  قلمه ها به طول ۲۵-۲۰ سانتیمتر و قسمت انتهایی ساقه گرفته می شوند.

حدود ۵ سانتیمتر از چوب قسمتی که قرار است داخل بستر کاشت قرار گیرد را جدا می کنیم. اگر امکان استفاده از هورمونهای ریشه زایی را داشته باشیم، نتایج بهتری از ریشه زایی قلمه ها حاصل می شود. آن قسمتی را که پوست آنرا گرفته ایم داخل هورمون می زنیم و بعد قلمه را می کاریم.

مخلوط یک قسمت شن و یک قسمت پیت ماس برای کاشت قلمه ها مناسب است. مخلوط را قبل از کاشتن قلمه ها به خوبی خیس کنید و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود.

حدود ۸-۷ سانتیمتر از قلمه باید حتما در بستر کاشت قرار گیرد. گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی بدور از نور مستقیم آفتاب و همچنین مرطوب قرار دهید تا قلمه ها به تدریج ریشه بدهند.

زمان دیگری که برای قلمه گیری از کاجها مناسب است در اواخر پاییز و یا اواخر زمستان است البته در چنین زمانی می بایست از چوبهای رسیده این گیاه قلمه تهیه کرد و اصطلاحا قلمه چوب سخت مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این نوع قلمه به کندی ریشه می دهد و حتی چند ماه ممکن است ریشه زایی آنان طول بکشد و در طی این مدت باید مراقب بود تا بستر خاک هرگز رطوبت خود را از دست ندهد.

قلمه ها را می توان به طول ۲۰-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد و قسمت پایین آنان را عاری از برگ کرد. جدا کردن پوست حدود ۵ سانتیمتر از انتهای قلمه که در زیر خاک قرار می گیرد به ریشه زایی قلمه های کاج کمک می کند.

وجود محیط روشن به همراه رطوبت مناسب در هوا و همچنین استفاده از هورمونهای ریشه زایی قبل از کاشتن قلمه ها در بستر کاشت از جمله راه کارهای افزایش ریشه زایی این گیاه است.

همچنین در گلخانه هایی که به شکل تجاری عمل ازدیاد کاجها را از طریق قلمه انجام می دهند با استفاده از کابلهای حرارتی که از زیر بستر کاشت رد می شود، محیط زیرین قلمه ها را به میزان ۲۶-۲۴ درجه گرم می کنند. این گرما که اصطلاحا پاگرما نامیده می شود در ریشه زایی قلمه ها اثر مثبتی دارد.

توصیه میشود مقاله آموزش قلمه زدن گل رز را نیز مطالعه نمایید. کلیک

قلمه کاج
جدا کردن شاخه های کاج برای قلمه زدن

 

هورمون ریشه زایی
آغشته کردن قلمه کاج به هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه دار شدن

 

کاشتن قلمه ها در بستر
کاشتن قلمه ها در بستر

 

ریشه دار شدن قلمه کاج
ریشه دار شدن قلمه کاج

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
86 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
سحر
سحر
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۷

منبع تولید آلرژی‌های به شدت حساسیت زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کند.

۲- تولید اکسیژن توسط برگ‌های سوزنی درخت کاج بسیار اندک است.

۳- تولید رطوبت و ایجاد خنکی در هوای اطراف بسیار اندک است.

۴- به علت وجود برگ‌های سوزنی و سطح تماس کم با هوای محیط، قدرت تصفیه هوا بسیار اندک است.

۵- درخت کاج خاک پیرامون خود را اسیدی می‌کند و در واقع خاک اطراف خود را تخریب می‌کند.

۶- بعضی محققان معتقدند که درخت کاج نوعی اکسید نیتروژن وارد فضا می‌کند که در فضای شهرها موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود و به ریه‌های انسان نیز آسیب می زند.

۷- این درخت دارای سایه مناسبی نیست، به علت سطح برگ کم، قد کوتاه و چتر کم.

۸- لاشه‌های برگ سوزنی این درخت تولید مواد شیمیایی در زیر درخت می‌کند که برای موجودات زنده زیانبار است.

۹- به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی درخت کاج پرنده‌ها روی این درخت لانه نمی‌سازند.

۱۰- چوب آن دیر رشد می‌کند.

۱۱- چوب آن در مصرف صنعتی و صنایع دستی کاربرد کمی دارد و مناسب نیست.

من این مطالب رو از یک سایت دیگه کپی کردم
چون مقداری بذر کاج دارم و خواستم اونهارو بکارم
اینجوری یعنی به محیط زیست بیشتر آسیب میزنم؟ پس اگه درخت کاج نکاریم بهتره؟

کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲
در پاسخ به  سحر

داخل گلدان میتونید کشت کنید ولی در زمینی که کاج کاشته بشه درخت دیگری رشد نخواهد کرد اگر هم درختی باشه بمرور زمان خشک میشه و فقط انواع کاج رشد خواهند داشت. اگر این موضوع صحت داشت این همه درخت کاج روی کره زمین وجود نداشت.

یاسین
یاسین
۲۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۱

با سلام عرض خسته نباشید
من اهل آ.غ شهرستان خوی هستم و منطقه ما کوهستانی و زمستون ها دمای هوا به ۵ درجه هم کاهش پیدا میکنه
میخواستم بپرسم من چه نوع کاج بکارم که تو فصل زمستون براش مشکلی پیش نیاد . ممنون

کارشناس 2
۲۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  یاسین

سلام، ممنون، اکثریت کاجها بومی مناطق سردسیری هستندو دمای چندین درجه زیر صفر رو هم تحمل میکنند، بجز کاج مطبق که بومی مناطق گرمسیری هست.

صادق عشایری منفرد
صادق عشایری منفرد
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۸

سلام.برای تسریع رشد کاج مطبق چه کود های طبیعی رو توصیه میکنید؟

کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۶

سلام، از کودهای طبیعی میتونید از کود دامی کاملا پوسیده شده وضدعفونی شده گوسفندی ویا مرغی استفاده کنید ،میتونید داخل خاک گیاه حدود ده الی پنج درصد ترکیب کنید.

اروند
اروند
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳

با سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون
من قسط دارم در بندرعباس داخل بالکون درخت کاج جهت جلوگیری از دید در خانه بکارم
می خواستم بدونم چه مدل از کاج اینجا جواب میده و رشد خوبی هم داره
ممنونم

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  اروند

سلام، ممنون، بیشتر کاجها بومی نواحی سردسیری هستند، میتونید از کاج مطبق استفاده کنید.

غلامی
غلامی
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳

سلام .ما چندتا درخت کاج پوششی توی حیاط داریم که قسمتهایی که آفتاب نمیخوره تقریبا بدون برگ شده و یکی از درختها از پایین برگهاش زرد شده بنظرتون چه کاری باید انجام بدیم ممنون

کارشناس 2
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۰
در پاسخ به  غلامی

سلام، شاخه های فرعی رو هرس کنید تا اکسیژن ونور کافی به همه ی قسمتهای گیاه برسه.

الیاس
الیاس
۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳

سلام وقت بخیر
من بذر کاج رو کاشتم الان ۲ ماه میشه رشد هم کردن در حد ۵ سانتیمتر بلند شدن فقط الان هر هفته یکیشون خشک میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

کارشناس 2
۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۳
در پاسخ به  الیاس

سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید،کمبود رطوبت محیط ویا کمبود نور باعث از بین رفتن جوانه ها میشه.

سمیه
سمیه
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲

سلام روز بخیر من میخوام بذرکاج رو داخل خود مخروط سبز کنم میشه منو راهنمایی کنید لطفا؟

کارشناس 2
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۶
در پاسخ به  سمیه

سلام، روی مخروط باید خاک بریزید یا مخروط رو داخل پلاستیک بگذارید تا رطوبت حفظ بشه، تا بذرها جوانه بزنند.

MolaviVA
MolaviVA
۱۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۹

سلام. برای خوزستان دمای زمستانی حدود ۲۰ درجه و تابستانی ۵۰ چه گیاهانی مناسب باغچه و فضای داخل منزل هستند؟ توی خونه همواره کولر هست روی دمای متوسط ۲۳ درجه. سپاس

کارشناس 2
۱۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۶
در پاسخ به  MolaviVA

سلام، ازگیاهان گرمسیری مثل،گل مغربی،پیچ ساعتی واناری، گیاهان پوششی مثل فستوکا و فرانکینیا، سراستیوم، استاکیس،آکالیفا،انواع کاکتوس، ایپومیا،رزماری ،اسطخودوس، کوکب کوهی،اشرفی،جعفری،بومادران، ارتمیزیاو… میتونید استفاده کنید.

متین
متین
۱۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۸

من دانه های یک مخروط کاج رو جدا کردم.دانه ها یک پوست رویی داره.باید جدا کنم یانه؟

کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۳
در پاسخ به  متین

نه نیازی نیست پوسته ها رو جدا کنید.

حسن
حسن
۸ دی, ۱۳۹۸ ۰۶:۲۰

سلام من می خواهم جهت جلو گیری از دید همسایه نهال کاج بکارم بنظر شما چهکاجی بکارم که رشذش سری باشه ممنون

کارشناس 1
۸ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۰
در پاسخ به  حسن

سلام، میتوید از کاج کامیس، کاج لاوسون،کاج تویا امریکایی، کاج نوئل، کاج مشهد ،یا کاج تهران استفاده کنید.

میرفخار
میرفخار
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۸

سلام
آیا پرورش کاج monkey puzzle در مناطق سردسیر ایران ممکن و عملی است ؟ لطفا راهنمائی کنید .

کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  میرفخار

سلام، این نوع کاج بومی جنوب شیلی وآرژانتین هست ومناطق گرمسیری وتحمل سرما رو نداره دمای ایدال برای رشد این نوع کاج ۹الی ۲۸ درجه هست، یعنی دما کمتر از ده درجه باشه از بین خواهد رفت. وبه اکسیژن زیادی نیاز داره اگر در مناطقی باشید که الودگی هوا زیاد باشه این گیاه رشدی نخواهد داشت.

میرفخار
میرفخار
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۱

بنام خدا
ممنون از راهنمائی ها و توضیحات مفیدتان . از کارشناس محترم سوالی دارم . بذر کاج پرتغالی را از کشور پرتغال برایم فرستاده اند و در آبانماه در گلدان کوچکی در دمای ۲۰ درجه داخل منزل و نور غیر مستقیم کاشتم که خوشبختانه سبز شده است برای ادامه نگهداری و پرورش وانتقال به محیط باز چه وقت و چگونه باید عمل کنم . با تشکر

کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۹
در پاسخ به  میرفخار

سلام، ممنون از شما،بهتر هست فعلا تا بهار در محیط منزل نگهداری کنید وزمانی که قد گیاه ۲۰_۱۵ سانت شد میتونید به هوای ازاد انتقال بدید البته دمای فضای باز هم کمتر از ۱۵ درجه نباشه.

محمد
محمد
۲۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱

سلام روز بخیر من طبق اموزش چند قلمه از کاج سیاه رو با شرایطی که گفته شده بود کاشتم و روی اونو با یه نایلون گرفتم و زیر بستر هم یک ضرف اب قرار دادم که رطوبت حفظ بشه بعد از چهار روز که سر زدم و نایلون رو برداشتم روی خاک بعضی قسمت ها کپک زده چه کاری باید انجام بدم شرایط نگهداری هم به این صورت هست که دما بین ۲۰ تا ۲۵ هست و داخل اتاق جنوبی گداشتم و نور غیر مستقیم داره بستر خاک هم یک قسمت ماسه یک قسمت پیت ماس و یک قسمت خاک برگ
۱-سوالم اینه که برای کپک چه کاری انجام بدم ؟ ایا نیاز هست نایلون رو بردارم؟
۲- ایا شرایط نگهداری درسته یا باید بستر رو به حیاط انتقال بدم ؟
۳-اسپری اب به قلمه ها هر روز باید انجام بشه یا نه هر وقت ابیاری کردم انجام بدم ؟
۴-ابیاری باید هر چند روز انجام بشه چون الان با گذشت ۴ روز هنوز خاک خشک نشده و رطوبت داره؟
ببخشید طولانی شد ممنون میشم راهنمایی کنید♥

کارشناس 2
۲۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۳
در پاسخ به  محمد

سلام، نایلون رو بردارید ،احتمالا خاکتون الوده بوده میتونید تمام قسمتهای کپک زده رو جمع کنید وبستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید،میتونید از سم قارچ کش مانکوزب یا کاربنذازیم استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب،بستر رو در محیطی که دماش بین ۲۵ _۳۰ درجه هست نگهداری کنید نیازی با کاور کردن نیست فقط هر روز بستر رو چک کنید که خشک نشده باشده وخاک همیشه مرطوب باشه. ولی غرق اب نباشه. شرایط ایدال باشه تا بهار ریشه میزنند.

parsa
parsa
۱۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۲:۴۱

سلام-آیا میتوان از طریق شاخه های ریز یا سرشاخه های کاج کاشفی آنرا تکثیر کرد…روش دیگری جز بذر برای تکثیر کاج کاشفی وجود دارد؟لطفا اگر امکان دارد در ایمیلم پاسخ دهید.سپاس فراوان

کارشناس 1
۱۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲
در پاسخ به  parsa

سلام، میتونید با قلمه زدن هم تکثیر کنید مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید همراه با عکس اموزش داده شده، کاج کاشفی با قلمه زدن هم تکتیر میشه. پاسخگویی فقط از طریق سایت انجام میشه.

افسانه قلم ارا
افسانه قلم ارا
۱۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۸

سلام وقتتون بخیر من گلخونه دارم و میخوام کاج پرورش بدم به نظر شما بذر تهیه کنم یا قلمه بزنم ؟؟و اینکه بذر و قلمه هر کدام بدای اینکه به یک گیاه ۱ متری تبدیل بشه تو شرایط گلخونه ای چقد زمان میبره؟؟؟

کارشناس 1
۱۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  افسانه قلم ارا

سلام، کشت با بذر یا قلمه بستگی به خودتون داره، اگر عجله در تولید دارید میتونید با قلمه پرورش بدید که زودتر هم نتیجه میده ولی اگر عجله ای برای تولید ندارید با بذر پرورش بدیدالبته پرورش با بذر به صبر وحوصله زیادی نیاز داره.بزرگ شدن گیاه بستگی به شرایط نگهداری داره، اگر شرایط ایدال باشه هر سال ۱۰_۱۵ سانت قد میکشه.

رقیه
رقیه
۳ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۲

سلام خدمت شما.. یه سوال داشتم.. یکی از دوستان رفته بود آلمان برای ما چند میوه کاج برای تزیین آورده بود منم از بین فلس ها بزرهاش رو بیرون آوردم و یک روز کامل تو آب خیس کردم و تو خاک کوکو پیت. پرلیت. ورمی کمپوست کاشتم و تقریبا هر روز اسپری کردم و اینکه نزدیک پنجره هست تو اتاق نور مستقیم نمی خوره الان خدا رو شکر بعد از یک هفته در اومده حالا خواستم بپرسم باید تو آفتاب مستقیم باشه یا نه پشت پنجره خوبه و اینکه هر دونه تو یه گلدون باشه و یا اینکه کنار هم اشکال نداره تا بزرگتر بشن و اینکه همین ترکیب خاک خوبه تا کی؟ ممنون میشم جواب بدید.

کارشناس 2
۳ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۷
در پاسخ به  رقیه

سلام، صبر کنید کمی بزرگتر که شدن ترکیب خاکش رو با مقداری خاک باغچه مخلوط کنید،کاج گیاه بیرونی هست وبهتر هست بمرور زمان به فضای باز ونور مستقیم عادت بدید دقت کنید که بمرور زمان این کار رو انجام بدید از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید. تا دوسالگی میتونید داخل یک گلدان همه ی جوانه ها رو نگهداری کنید.