معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اکثر خانه‌های ایرانی به دلیل مقاوم بودن و راحت بودن نگهداری و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می‌شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد.

برگ‌های گیاه فیکوس براق و چرمین هستند که در برخی ارقام این گیاه رگه‌های کرم رنگ و یا قرمزرنگ بر روی پهنه برگ‌ها مشاهده می‌شود. گل‌های این گیاه معطر یا رنگین نیست و جلب‌توجه نمی‌کند. فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان آن را از گیاه گرفت و از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به این مسئله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است.

اگرچه فیکوس در زادگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌شود اما در بسیاری نواحی دیگر ازجمله کشور ما اکثراً به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گل فیکوس ابلق
گل فیکوس ابلق

نحوه آبیاری گل فیکوس:
به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح می‌دهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در این صورت برگ‌های پایین گیاه به تدریج زرد شده و می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو آبیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگ‌ها را غبار پاشی کنید اما اگر این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام دهید لکه‌های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن انان می‌شود که در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار داد.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد موجب قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگ‌ها می‌شود

نور مورد نیاز گل فیکوس:
سایه را تحمل می‌کند اما مکان روشن را ترجیح می‌دهد. همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظ کنید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است البته تغییر مکان این گیاه می‌تواند موجب ریزش برگ‌ها شود.

خاک مناسب برای گل فیکوس:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود. به منظور تغذیه مصنوعی می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۵ هفته یک‌بار استفاده کرد. اگر گیاه سریع رشد می‌کند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آن را عوض کرد و گلدانی انتخاب کرد که حداکثر حدود ۵ سانتیمتر در قطر و همچنین در ارتفاع بدنه از گلدان قبلی بلندتر باشد و گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب نکنید. اگر گیاه بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده است که عوض کردن گلدان سخت است، خاک سطحی و رویین را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

نحوه تکثیر گل فیکوس:
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد. همچنین قلمه‌ها در قسمت پایینشان که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

 

بهتر است که قلمه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان شیره متوقف شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید. قلمه‌ها در بستری که سبک و مرطوب است کاشت. مثلاً می‌توان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت و یا خاک برگ +شن استفاده کرد. رطوبت هوا را در مکان نگهداری قلمه‌ها باید در حد اشباع و دما در حدود ۲۷-۲۵ درجه باشد. از قلمه جوانه برگ نیز می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد که چگونگی کاشت آن به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم و روش تهیه این قلمه را نیز در تصاویر موجود در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

 

از روش خوابانیدن هوایی نیز می‌توان استفاده کرد که ساقه‌هایی با طول حداقل ۳۰ سانتیمتر برای قلمه  انتخاب شوند بهتر است. در این روش باید ساقه گیاه ابتدا یا شکافی ایجاد شود و یا قطعه‌ای از پوست به شکل حلقه از اطراف ساقه برداشته شوند. سپس مواد نگه‌دارنده رطوبت همانند خزه اسفاگنوم در اطراف شکاف قرار داده شود و این ناحیه با مواد موجود در اطراف آن در پلاستیک پیچانده می‌شود تا گیاه در آن ناحیه ریشه تولید کند. سپس آن قسمت از ساقه را می‌توان از گیاه جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

قلمه فیکوس

تصویر بالا: قلمه‌های تهیه شده از ساقه گیاه فیکوس. البته این گیاه از نوع ابلق فیکوس است. قلمه موجود در جلوی تصویر از طول ساقه و قلمه موجود در عقب تصویر از انتهای ساقه تهیه شده است (جوانه برگ که هنوز قرمز رنگ است مشاهده می‌شود.). این قلمه‌ها به دلیل اینکه برگ‌هایی با سطح بزرگ دارند باید در مکانی با رطوبت اشباع قرار بگیرند تا قبل از ریشه دهی و به دلیل از دست دادن رطوبت خشک نشوند.

تکثیر فیکوس
تهیه قلمه حاوی یک برگ از ساقه این گیاه و نحوه کاشت قلمه
پیوند فیکوس
برداشتن پوست دور ساقه به شکل یک حلقه در روش خوابانیدن هوایی
قلمه گل
ایجاد شکاف در ساقه و قرار دادن یک قطعه چوبی کوچک (همانند یک چوب کبریت) در میانه شکاف برای جلوگیری از بسته شدن شکاف. این مسئله نیز در رابطه با روش خوابانیدن هوایی انجام می‌شود.

 

قلمه گیاه فیکوس
بعد از ایجاد شکاف به شکلی که در دو تصویر قبلی نشان داده شد، در اطراف ناحیه‌ای که آن شکاف‌ها ایجاد شده است ابتدا موادی که نگه‌دارنده رطوبت است همانند خزه اسفاگنوم قرار می‌گیرد و این خزه‌ها با بستن یک نوار در اطرافشان ثابت می‌شود و بعد در اطراف این خزه‌ها کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا به حفظ رطوبت کمک کند.

 

فیکوس
زمانی که ریشه‌هایی را در داخل کیسه پلاستیکی مشاهده کردید زمان مناسبی برای جدا کردن ساقه از گیاه مادری است. ساقه را از ناحیه‌ای که در تصویر نشان داده شده است از گیاه مادری جدا کنید و آن را در یک گلدان و در خاکی که در قسمت خاک توضیح داده‌ایم بکارید. در هفته‌های اول بهتر است  با کشیدن یک پلاستیک بر روی گیاه به حفظ رطوبت در اطراف گیاه کمک کنیم البته سنگینی این پلاستیک نباید بر روی گیاه باشد و باید از یک چهارچوب که در تصویر مشاهده می‌کنید کمک بگیریم.

 

هرس فیکوس:
هرس این گیاه را می‌توان در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام داد. ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌توان قطع و یا کوتاه کرد. عمل برش را نیز از بالای یک گره (گره ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه است) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوکه شدن گیاه شوید. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد یعنی فرض کنید که اگر می‌خواهید همه ساقه‌ها را کوتاه کنید تنها می‌توانید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.

 

آفات های گیاه فیکوس:
کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله معرفی گل حسن یوسف را هم مطالعه کنید. کلیک کنید

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
229 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Narges Mirdamadi
Narges Mirdamadi
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۲

البته گیاه هرچند گاهی هم سوختگی کنار برگ داشت که پس از ماه ها اون برگ رو از دست داد،به نظرتون به جای کم نور تر منتقل کنم؟البته الان هم کنار پنجره ی شرقی هست و یا اینکه باید کودی بدم که گیاه رشد داشته باشه؟

B87519AC-27C0-4DC6-AD75-9E7B3DC6162D.jpeg
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۴
در پاسخ به  Narges Mirdamadi

نه محیط نگهداریش خوب هست ومشکلی نداره سالم وشاداب هست هر از گاهی برگها رو با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید میتونید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

Narges Mirdamadi
Narges Mirdamadi
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از راهنمایی شما🙏🏻🙏🏻

Narges Mirdamadi
Narges Mirdamadi
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰

سلام و وقت بخیر
ببخشید این فیکوس رو ٩ ماه پیش خریدم
همون موقع که تازه خریدم یه برگ باز کرد و جوانه ها سبز بودن
ولی الان ٢-٣ ماهی هست که جوانه ها این رنگی شده
و رشد قدی نداشته و فقط برگ ها پهن شده اند

A79814E4-3EF6-4563-9866-00CE40B293DE.jpeg
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۲
در پاسخ به  Narges Mirdamadi

سلام، مشکلی نیست گیاهتون سالم هست اون قسمتها جوانه هستندکه به مرور زمان با رشد گیاه از اون قسمتها برگ جدیدی خواهد داد فیکوسها به این طریق رشد میکنند.

Narges Mirdamadi
Narges Mirdamadi
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس از شما

مهین
مهین
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵

comment image
سلام گرمو صمیمانه و ممنون از راهنمایی هایی دقیق و جامعتون
میشه لطف کنید بگید مشکل گیاه من چیه ؟
بین دو آبیاری سطح خاک خشک بشه بعد ابیاری میکنم،به تازگی وارد بهار شدیم هر سه روز چهار روز سطح خاک رو خشک میبینم آب میدم
نور فیلتر شده با فاصله ۵ متری از پنجره میگیره
و جاشو از سنگ اپن آشپزخونه به روی میز انتقال دادم یعنی یمتر اونورتر جابجا کردم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۵
در پاسخ به  مهین

سلام، ممنون از شما، بیماری قارچی هست ،بهتر هست اون قسمت برگ رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید برگ رو کامل جدا نکنید فقط قسمت الوده رو جدا کنید، وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید. مقدار جزیی کمبود نور هم داره میتونید به قسمت پرنور نزدیکتر کنید.

amirrezatakhtferoozeh
amirrezatakhtferoozeh
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۴

سلام خسته نباشید
من چند روز پیش گلدون فیکوس رو داشتم عوض میکردم یک تک ریشه خیلی بلند داشت که یک کمی حالت چوبی داشت. اونو نباید قطع میکردم چون همه چیز هایی که توی سایتون گفتین و یا خودتون گفتین رو انجام دادم ولی هنوز برگ جدید در نیاورده

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۷
در پاسخ به  amirrezatakhtferoozeh

سلام، ممنون، اون ریشه اصلی هست قطع کردید یا مونده؟ توی چند روز که شروع به رشد نمیکنه چند ماه زمان میبره تا ادابته بشه باید صبور باشید.

امیر
امیر
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷

سلام وقت بخیر
من یک فیکوس دارم که چندوقتی برگای قدیمی ترش آویزون بود بعدشم ریخت.سرعت رشد و برگ دار شدنشم کمه. نمیدونم مشکلش از کجاست لطفا راهنمایی کنید.
یه مشکل دیگه هم داره اینکه ساقیه گیاه بلند و باریکه نمیشه کاری کرد چند شاخه بشه یا کمی قطرش بیشتر بشه. حدود یک متر هم طول ساقه گیاه هست.

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۴
در پاسخ به  امیر

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

amirrezatakhtferoozeh
amirrezatakhtferoozeh
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
تازه جاشو عوض کردم توی جای قبلی نورش کم بود و فکر کردم شاید از اونه عوض کردم جاشو بردم توی یک جای پر نور تر ولی تغییر نکرد.
comment image
comment image
آب رو ه میزارم وقتی پای گل هام خشک شد براشون میریزم معمولا.
فقط هواش کمی سرده که اونم خیلی نیست
به چه کودی استفاده کنم براش خوب میشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۹
در پاسخ به  amirrezatakhtferoozeh

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وزمان میبره تا گیاه مجددشروع به رشد کنه باید صبور باشید برای اینکه چند شاخه بشه میتونید سرزنی کنید وقسمت جدا شده رو هم مجدد ریشه دار وتکثیر کنید، برای تقویت میتونید از کودهای کامل ماهی یک باردر زمان رشد گیاه استفاده کنید. ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۳

سلام وقت تون بخیر
من هفته پیش یه فیکوس جنگلی خریدم.هنوز خاک و گلدونش رو عوض نکردم.همچنین هنوز آبیاریش هم نکردم چون حس کردم تازه آب داده شده.از همون روز که آوردیمش خونه تو فاصله یه متریه در بالکن جنوبی رو زمین گذاشتمش ولی متاسفانه سه چهار روزه که هوا خیلی ابریه و نور روی گیاهانم نمیفته.تو این یه هفته اصلا جابجاش نکردم.دمای اتاق هم نهایتا ۲۰ درجه‌ست.تو این مدت تا دیشب غبارپاشی هم نشده بود ولی چند تا از گلدونهای دیگه‌م که نزدیکشن رو جزیره هستن و فک کنم رطوبت هوای اطراف اینم تأمین شه
دو سه روز اول حالش خوب بنظر میرسید و مشکلی نداشت اما تو روز چهارم متوجه شدم تمام برگهاش رو به پایین شدن و دو تا از برگهاش ظاهر چین و چروک‌طور پیدا کردن.ضمنا یه چیزایی شبیه برگهای نازک که بین برگها بود و موقع خرید گفتن برگچه های جدید هستن و روزهای اول شاداب بودن یه تعدادی‌شون زرد و پلاسیده شدن.دوتا عکس اول مربوط به روز اول بعد از خریدش و دوتا عکس بعدی مربوط به الان هستن
دیشب برای اولین بار یکم غبارپاشیش کردم و شب تا صبح با پلاستیک کاورش کردم.تو ظاهرش فرقی ایجاد نشده و نمیدونم بازم شبها کاورش کنم یا نه.راستش اولین باره که گیاهی میخرم و دچار شوک میشه.همیشه بااینکه تعویض خاک و گلدون و حتی گاهی ریشه‌شویی،هرس ریشه و ساقه میکردمشون سرحال بودن اما این که سعی کردم اصلا کاری به کارش نداشته باشم تا بتونه سازگار شه حالش بده.سؤالم اینه که شرایط نگهداریم چجور باشه تا از این وضعیت دربیاد؟ و یه سوال دیگم هم اینکه یه محصولی دارم به اسم کود مایع آنتی‌استرس و ضدتنش که ترکیباتش جلبک دریایی،اسیدآمینه،اسید هیومیک و فولویک،بتایین،آهن،روی،منگنز و نیتروژن۶،فسفر۱۸،پتاسیم۱۳ هست.میدونم که وقتی گیاه دچار شوک شده نباید بهش کود داد ولی چون روی این کود نوشته آنتی‌استرس گفتم شاید بشه استفاده‌ش کرد و درباره‌ش ازتون نظر بخوام.
درنهایت سؤال آخرم اینه که آیا ممکنه افتادگی برگهای فیکوس جنگلی بجز شوک جابجایی دلیل دیگه‌ای داشته باشه؟چون سه روز اول بعد از جابجایی حالش خیلی خوب بود و یهو با ابری شدن هوا اینجوری شد.

comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۲
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، سرما وکم ابی میتونه باعث این مشکل بشه گیاهتون تشنه هست خاک فیکوس باید مرطوب باشه خاک کاملا خشک هست با اب همدمای محیط گیاه رو ابیاری کنید ودما رو افزایش بدید بهبود پیدا میکنه ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید،اگر انتی استرس هست میتونید استفاده کنید ولی بهتر هست ابتدا گیاه رو کامل سیراب کنید وبعد از چند روز اگر بهبود نیافت از کودی که میفرمایید استفاده کنید.

مجید
مجید
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۵

سلام وقت بخیر.من یه قلمه فیکوس خریدم میخواستم بدونم اگه تواتاق آفتاب گیر ونورگیر بذارم دما شبها۲۰درجه است اگه بذارم تواتاق گرم بعدنور کمه.موندم چیکارکنم کجابذارمش یه راهنمائی بفرمائید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۳
در پاسخ به  مجید

سلام، اگر هنوز ریشه نداره در جایی نگهداری کنید که نور متوسط باشه ودما بین ۲۵ الی ۳۰ درجه باشه اگر ریشه داره میتونید درمحیط پرنوری نگهداری کنید.

مجید
مجید
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸

ریشه داره محیط پرنور دما۲۰-۱۸هست مشکلی نداره؟بعد هرچی گلدان کوچیکتر باشه خوبه براش؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۸
در پاسخ به  مجید

مشکلی نیست سعی کنید دما از ۱۸ درجه پایین نباشه، گلدان باید از حجم ریشه دو الی سه سایز برای این نوع گیاه بزرگتر باشه اگر ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زدند میتونید اوایل بهار گلدان رو دو سایز بزرگتر کنید.

مجید
مجید
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵

خیلی ممنون.

مهرداد
مهرداد
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸

سلام ممنون میشم اسم این گیاه رو بفرمایید
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  مهرداد

سلام، پشت برگها اگر بنفش هست گیاه زیپلین(موسی در قهواره) باید باشه.

Meysam
Meysam
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

comment image

درود خدمت کارشناسان محترم سایت
این فیکوس بلک رو دو هفته پیش خریدم بعضی از برگهاش به این شکل دراومده و تا حدودیم آویزون شده یه سفیدیهایی هم روی بعضی برگها بود مثل رنگ خشک شده که پاکشون کردم
هفته ای یکبار آب میدم زیر نور لامپ رشد نگهداری میشه و خاکشم عوض کردم و ترکیبی از خاک باغچه کوکوپیت پرلیت ورمی کمپوست و ماسه شسته هست
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۰
در پاسخ به  Meysam

سلام، ممنون از شما،بیماری قارچی هست برگهای الوده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

مهرداد
مهرداد
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶

باسلام
بنده جدیدا یک فیکوس خریداری کردم ک متاسفانه برگی ک تازه میخاد رشد کنه ی اون بصورت زرد در اومده و روی برگها لکه های سفید هستش و همیطور برگها بصورت افتاده و بیحال در اومدن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

کارشناس میهن کاکتوس
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۱
در پاسخ به  مهرداد

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگی که میفرمایید تغییر رنگ داده بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مهرداد
مهرداد
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۳

سلام داخل اتاق ک همیشه مهتابی روشنه و ابیاری تا خشک نشدن بستر داده نمیشه و ابپاشی هم کردم
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱
در پاسخ به  مهرداد

سلام، قسمت تاج گیاه رو که قهوه ای شده به ارامی باز کنید ببینید داخلش سبز هست اگر بله به همون صورت نگهدارید رشد میکنه اگر نه وداخلش هم قهوه ای شده اون قسمت رو کلا با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی کنید داخل خاک گیاه هم از محلول قارچ کش بریزید بصورتی که مقدار ی از محلول از زهکش گلدان خارج بشه، مجدد از کنار برگ جوانه زده ورشد میکنه، لکه روی برگ پایینی بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست ولی لکه رو بمدت یک هفته تحت نظر داشته باشید اگر لکه گسترش داشت جدا کنید. ویک بار دیگر بافاصله یک هفته سمپاشی بامحلول قارچ کش رو انجام بدید.

مهرداد
مهرداد
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۷

تشکر از راهنمایی خوبتون
بابت افتادن و بیحالی برگها هم زحمت بکشید راهنمایی بفرمایید و میشه بگید محلول قارچ کش رو از کجا تهیه کنم و مارک یا نوع متخلفی دارن یا نه!؟
بازم متشکر از محبت شما ?

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱
در پاسخ به  مهرداد

ممنون از شما، بیحال شدن برگها از دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه این دو مورد رو بررسی وایدال کنید، قارچ کش رو از فروشگاههای لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید یا به قسمت فروشگاه سایت سر بزنید ببینید اگر موجود هست میتونید خرید کنید.

احسان
احسان
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸

سلام
وقت تون بخیر.
من یک فیکوس با ارتفاع ۵۰ سانتیمتر رو تقریبا ۱/۵سال قبل گرفتم.
تو ماه اول یک برگ جدید داد و از همون تاریخ تا الان هیچ رشدی نداره!!!
محل نگهداری هم کنار پنجره شمالی که نور مستقیم نداره.
ظاهر گیاه کاملا سالمه و تنها مشکلش رشد نکردنه.
کود ۲۰-۲۰-۲۰ هم تو ۶ ماه اول سال بصورت ماهیانه و تو ۶ ماه دوم سال هر دو ماه یکبار میدم بهش.
آبیاریش هم با آب تصفیه و کم املاح هست.
گلدان رو هم تا حالا عوض نکردم.
ممنون میشم راهنمایی کنین.که برای رشد گیاه چکار کنم و اینکه بهترین زمان تعویض گلدان کی هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  احسان

سلام، احتمالش هست که ریشه ها متراکم شده باشند ودلیل متوقف شدن رشدش همین موضوع باشه، اسفند ماه میتونید خاک رو تعویض وگلدان گیاه رو عوض کنید.

احسان
احسان
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۴

ممنون از راهنماییتون??

نرگس
نرگس
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۰

سلام، وقتتون بخیر، ممنون از مطالب خوبتون، من یه فیکوس آلاستیکا حدودا پنج ماه پیش خریدم از شمال به تهران آوردم گیاه در ابتدا خوب بود، برای جابجایی گلدون مجبور شدم قسمت بالای گلدون گیاه رو با اره کوتاه کنم که این باعث شد در مدت ده دقیقه گیاه تکون بخوره بعد از اون برگ هاش حالت افتاده پیدا کرد، الانم برگ های انتهاییش کم کم دارن زرد میشن نمیدونم چکار کنم که احیا شه، تقریبا هر یه هفته تا ده روز آبیاریش میکنم و هفته ای دو بار مه پاشی، هر دو تا سه هفته ام کود سه بیست میدم به گیاه، هم مه پاشی و هم داخل خاک. چکار کنم که از شوک دربیاد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳
در پاسخ به  نرگس

سلام، احتمالا تکانهای زیاد ریشه های گیاه رو زخمی کرده بهتر هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه رو ترمیم میکنه وبهبود پیدا میکنه میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

نرگس
نرگس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵

ممنون از پاسخگویی تون???چه قارچ کشی استفاده کنم؟ نیاز نیست گلدونش رو تعویض کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۵
در پاسخ به  نرگس

ممنون از شما نه نیازی نیست گیاه رو در جای ثابتی نگهدارید ، از محلول قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید.

نرگس
نرگس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

چه مقداری قارچ کش بزنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۵
در پاسخ به  نرگس

یک گرم در یک لیتر اب

نرگس
نرگس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۱

چند مرتبه؟

کارشناس 2
۱۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۷
در پاسخ به  نرگس

یک بار ابیاری با محلول قارچ کش کافی هست ولی اگر مشکلی بود میتونید دو بار بافاصله یک هفته ابیاری با محلول قارچ کش رو تکرار کنید.

نرگس
نرگس
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

باز هم سپاس از پاسخ گوییتون?

نادیا
نادیا
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲

سلام حدود یک هفته هست که گل فیکوس رو برام هدیه آوردن و الان متوجه شدم که لکه های قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه بوجود اومده باید چکار کنم؟ مطالبی که نوشتین رو مطالعه کردم هنوز نه خاکش رو عوض کردم و نه کودی بهش زدم.

مجددا سلام عکس گیاه رو واستون ارسال می کنمcomment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۰
در پاسخ به  نادیا

سلام، گیاهتون فیکوس نیست، فیلودندرون اکوادورنس بلک هست،تغییر محیط نگهداری ویاضربه فیزیکی میتونه باعث بوجود امدن این لکه ها بشه مشکلی نیست وطبیعی هست. گیاه رو در جای ثابتی که دما ونور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

baran.sabzalizadeh
baran.sabzalizadeh
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۶

سلام. وقتتون بخیر. من حدود سه چهار ماه پیش این فیکوس رو خریدم. به من گفته بودند که فیکوس گیاه راحتی است و به نور زیادی احتیاج نداره. من هم توی یه قسمتی از خونه که نسبتاً تاریک بود گذاشته بودمش و برگ هاش رو با روغن تمیز کرده بودم که براق بشه. اما بعد از حدود یکی دو ماه در طی ۴-۵ روز، ۹۰% برگهاش ریخت! حالا حدود یک ماه است که جای فیکوسم رو عوض کردم و آوردم جایی که نور بیشتری میگیره. اما حالا برگ هاش خیلی بی حال و رو به پایین هستند.  می خوام بدونم دلیل اون ریزش اولیه چی بوده و اینکه الان چرا برگهاش بیحال و آویزون اند و اینکه آیا آن قسمت ساقه همیشه لخت باقی میمونه یا دوباره ممکن است برگ در بیاد؟ ممنون

http://uupload.ir/files/o7v_20200929_192454.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۲
در پاسخ به  baran.sabzalizadeh

سلام، دلیل ریزش برگهای اولیه تمیز کردن برگها با روغن بوده، روغن روزنه ی برگها رو میبنده ومانع از جذب نور واکسیژن در گیاه میشه وبرگها بمرور زمان زرد شده واز بین میرند،برگهای گیاهان طبیعی رو همیشه با دستمال نرم ونمور پاک کنید واز روغنهای براق کننده استفاده نکنید،همه ی گیاهان به نور نیاز دارند به این صورت نیست که در تاریکی مطلق باشند، حداقل باید با قسمت نور گیر دو متر فاصله داشته باشه که به رشد ایدالش ادامه بده. فیکوس گیاه دیر رشدی هست ونسبت به جابجایی حساس هست وبعد از هر جابجایی ماهاطول میکشه تا مجدد شروع به رشد کنه،گیاهتون کمبود رطوبت هم داره میتونید رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید. قسمتهایی که خالی از برگ شدن دیگه برگ نمیدن ولی احتمالش هست که شاخه جدیدی بدند، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید میتونید برای تامین رطوبت چند روزی گیاه رو کاور کنید.

ریحانه
ریحانه
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۸

سلام
این گیاه فیکوس رو اواسط مرداد ماه خریدم، چون خرید اینترنتی بود نمیدونستم شرایط ظاهری گیاه چطوری هست. وقتی تحویل دادن برگ هاش تقریبا بی حال بود و رو به پایین. سه هفته گذشت تصمیم گرفتم خاکش رو عوض کنم در زمان عوض کردن متوجه شدم حدودا ۵ الی ۶ کرم خاکی بزرگ به اطراف ریشه چسبیدن و خاک اطراف ریشه گل شده بود، چند عدد هم کرم ریز سفید داخل خاکش دیدم. همون موقع از فروشنده سوال کردم در مورد کرم خاکی ها، گفتن بذارید باشه برای هوارسانی به ریشه مفید هست! منتها گیاه سرحال نشد! دوباره راجع به کرم خاکی گلدان تحقیق کردم متوجه شدم این کرم خاکی ها برای باغچه مناسب هستن و اگر داخل خاک گلدان باشن به ریشه آسیب میزنن! چند روز بعد مجدد مجبور شدم خاک گلدان رو کاملا عوض کنم و خاک دور ریشه رو هم کاملا از وجود کرم خاکی ها پاک کنم. قطعا به گیاه تنش وارد میشه… الان تقریبا یک ماه گذشته از خاک عوض کردنش و همچنان برگ ها آویزان و بی حال هستن. یکی از برگ ها هم از پایین در حال زرد شدن بود که چیدمش.
البته این فیکوس در اصل دو تا گیاه بود در یک گلدان، یکی خیلی بزرگ، یکی دیگه خیلی کوچیک. گیاه کوچیک رو در یک گلدان دیگه کاشتم. برگ های گیاه کوچیک نسبت به گیاه بزرگ بعد از تعویض خاک و جدا کردنشون وضعیت خیلی بدتری پیدا کردن به همین دلیل همه رو چیدم. روی گیاه با کاور پلاستیکی با چند عدد سوراخ پوشوندم. در حال حاضر از نوک ساقه یک برگ جدید زده که هنوز باز نشده اما گیاه تقریبا سرحال به نظر می رسه!
نمیدونم دیگه واقعا باید چه کار بکنم…

http://uupload.ir/files/lu90_3.jpg
http://uupload.ir/files/5jqf_1.jpg
http://uupload.ir/files/l41n_2.jpg

کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
در پاسخ به  ریحانه

سلام، خودتون استاد هستید وهمه ی کارهایی رو که باید انجام بدید رو انجام دادید ،فعلا گیاه رو به هیچ وجه جابجا نکنید وبهتر هست برای مدتی جاش ثابت باشه که ریشه ها قسمتهای اسیب دید رو ترمیم کنند ورطوبت محیط رو افزایش بدید، حالا یا با جزیره زیر گلدانی یا با کاور کردن گیاه ویا مه پاشی روزانه. بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه فقط باید صبور باشید برگهایی رو هم که زرد میشن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

راضیه
راضیه
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۵

سلام وقتتون بخیر
من یک هفته ای میشه فیکوس جنگلی خریدم
بعد از خریدم متوجه شدم روی ساقه و پشت برگا آفت پنبه ای مانندی هست، بعلاوه یکی دوتا از برگها لکه های قهوه ای حدود دوسانتی هست، آفت کش رو مستقیما روی گیاه اسپری کردم، الا که دو روز هست گذشته همچنان قهوه ای شدن و یکی یکی برگها دارن میریزن… برگهای لکه های قهوه ای رو جدا کردم
پنبه رو به آفت کش آغشته کردم پشت برگها و روی ساقه ها قسمتایی که آفت داشت کشیدم ، البته از ترکیب اب و افت کش استفاده نکردم
بنظرتون تا الان درست پیش رفتم؟ راه دیگه ای هست؟

کارشناس 2
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰
در پاسخ به  راضیه

سلام، از چه نوع افت کشی استفاده کردید؟ از گیاه وبرگها وقسمتهای پنبه ای عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

بخشی پور
بخشی پور
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۹

سلام روزتون بخیر من یه فیکوس بلک دارم که حدود ۱ماه هیچ مشکلی نداشت چند وقت پیش چندتا ازبرگاش لکه های قهوه ای تیره روشون افتاد وبه مرور بیشتر میشد وبرگ میفتاد تا چند روز پیش که باز دوتا دیگه هم قهو های شدن جاشو عوض کردم وابش دادم ولی بعد ۷ ساعت برگاش حتی برگای سبز تازه اشم اویزون شد شدیدا نگران شدم گفتم شاید اونجا نور بیشتری بهش میخوره برش گردوندم به جای اولش یه مدتم حدود ۴روز بهش اب نمیدم جاهای مختلف سرچ کردم یه سری میگن بزار تو ظرف اب ۱۵ دقیقه یه سری میگن واسه اب زیاد ریشه شو درگیر کرده خواهش میکنم یه نظر بدین گیاهم احیا بشه الان ساقه هاشم نرم اویزون فقط خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین

کارشناس 2
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۱
در پاسخ به  بخشی پور

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری از جمله ترکیب خاک، میزان نور دریافتی در روز،کوددهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

بخشي پور
بخشي پور
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۵
در پاسخ به  کارشناس 2

والا خاک ترکیب کوکوپیت و خاک برگ زهکشی هم اوکی چون اب از زیرش خارج میشه اهنم به شکل مایع حدود ٢هفته قبل بهش دادم ابیاریشم درهفته ١بار نزدیکیشم به نور توعکسی که براتون فرستادم مشخصه
http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9-93b8-4f0c47d1d950.jpeg

http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9-93b8-4f0c47d1d950.jpeg

http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9- ۹۳b8-4f0c47d1d950.jpeg

http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9-93b8-4f0c47d1d950.jpeg

http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9-93b8-4f0c47d1d950.jpeg

http://uupload.ir/files/o28q_ee4c8770-c3b6-4bd9-93b8-4f0c47d1d950.jpeg

کارشناس 2
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰
در پاسخ به  بخشي پور

ریشه های گیاه مشکل داره ،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی ویا وجود افت بررسی کنید. اگر پوسیدگی داشت تمام قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید، اگر افت داشت افتها رو حذف فیزیکی کنید وریشه ها رو با محلول حشره کش شستشو بدید اگر داخل خاک افت زیاد بود خاک رو بهتر هست بصورت کامل تعویض کنید.

بخشي پور
بخشي پور
۲۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۷
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام گیاه از گلدون در اوردم داخل خاکش پر از هزارپای ریز شده یعنی برای اوناس یا وجودشون طبیعی برای ازبین بردنشون چه کنم

کارشناس 2
۲۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۳
در پاسخ به  بخشي پور

سلام، هزار پاها از ریشه گیاهان تغذیه میکنند،اگر مقدارشون خیلی زیاد هست خاک رو تعویض کنید وریشه های گیاه رو حتما با محلول حشره کش شستشو بدید،از خاک جدید وضدعفونی شده استفاده کنید.

arezoo
arezoo
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۹

سلام
اگر از مانکوزب که درخانه دارم استفاده کنم تاثیر دارد یا
حتما باید از کاربندازیم استفاده کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۸
در پاسخ به  arezoo

سلام، از قارچ کش مانکوزب هم میتونید استفاده کنید مشکلی نیست.

arezoo
arezoo
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۲

سلام .باتشکر از سایت خوبتون
یک فیکوس جنگلی دارم .در بالکن نگهداری میکردم برگهاش با اینکه سبز هستند شروع به ریزش کرد و بعضی برگهاشم لکه های سیاه میفته جونه هاش داره خشک میشه .خاکشو عوض کردم ریشه ها سالم بودند( وسط خاک به نظرم حالت اهکی به وجود اومده بود)بازم خوب نشد حالا مدتیه اوردمش داخل خونه پشت پنجره جنوبی. افتاب مسقیم هم نمیخوره
بازم برگاش میریزه وبه این شکل دراومده پشت برگهاشم مثه اینه که پودر قهوه ای رنگ پاشیده باشند
۵ روز یکبار ابدهی میکنم
۶ ماه یک بار قارچ کش و ماهی ۱ بار هم کود میدهم
لطفا راهنمایی ام کنید .ممنون
http://uupload.ir/files/ag6e_۲۰۲۰۰۸۱۱_۱۷۱۹۲۵.jpg
http://uupload.ir/files/j6bb_۲۰۲۰۰۸۱۱_۱۷۱۸۱۹.jpg
http://uupload.ir/files/f720_۲۰۲۰۰۸۱۱_۱۷۱۷۴۶.jpg
http://uupload.ir/files/i61y_۲۰۲۰۰۸۱۱_۱۷۱۷۲۳.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۲
در پاسخ به  arezoo

سلام، بیماری قارچی هست،تمام برگهای الوده رو کات کنید وگیاه رو در جای ثابت که دما ونور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید،دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم(مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) ابیاری وکامل سمپاشی کنید. فعلا کوددهی رو قطع کنید وبرای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.