آموزش و نحوه نگهداری گیاه دیفن باخیا

آموزش و نحوه نگهداری گیاه دیفن باخیا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش و نحوه نگهداری گیاه دیفن باخیا: گل دیفن باخیا یکی از گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن آسان می‌باشد. نام علمی گیاه دیفن باخیا نام علمی dieffenbachia amoena می‌باشد. دارای برگ‌های بیضی شکل زیبا و طرح داری می‌باشد. شیره این گیاه سمی می‌باشد و نباید با بدن در تماس باشد. بخصوص برای کودکان، خوردن برگ این گیاه می‌تواند خطرناک باشد. در این مقاله با آموزش و نحوه نگهداری گیاه دیفن باخیا آشنا می‌شوید.

شرایط نگهداری گل دیفن باخیا: 

آبیاری:
دیفن باخیا آبیاری منظم می‌خواهد فصول رشد و مخصوصاً تابستان سطح خاک تا عمق چهار سانتی خشک شد اقدام به آبیاری کنید، برای فصول سرد پاییز و زمستان اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود. آبیاری بیش از اندازه گیاه موجب زرد شدن برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه و ایجاد نواحی قهوه‌ای رنگ بر روی پهنه برگ می‌شود. دیفن باخیا رطوبت محیط را بخصوص زمانی که دمای هوا بالا است می‌پسندد بنابراین در روزهای گرم گیاه را غبار پاشی کنید اما این عمل را در زیر نور آفتاب مستقیم  انجام ندهید زیرا بر روی برگ‌ها لکه‌های سوخته ایجاد می‌شود.
برگ‌های این گیاه بعد از آبیاری ترد و شکننده می‌شوند بنابراین اگر قصد جابجایی گیاه را دارید چند روزی آبیاری آن را به تأخیر اندازید تا بر اثر برخورد دیگر اشیا به گیاه برگ‌ها صدمه نبیند.یکی از دلایل ریزش و زرد شدن برگ دیفن باخیا از آبیاری زیاد و عدم وجود سوراخ در کف گلدان می باشد.

 

دما:
دیفن باخیا در دمای بین ۱۵-۲۵ درجه رشد خوبی دارد در صورت گرم‌تر شدن هوا عمل غبار پاشی را انجام دهید و خاک گلدان را نگاه کنید تا به دلیل افزایش دمای محیط اگر خاک خشک شده است عمل آبیاری را انجام دهید.
افزایش دمای محیط باعث لوله شدن برگ‌های گیاه می‌شود و هوای خیلی گرم و خشک موجب خشکی برگ‌ها و ریزش آنان می‌شود، البته گاهی لوله شدن برگ‌های مسن و ریزش آنان طبیعی است زیرا گیاه در حال رشد است و این کار برای برگ‌های جدید فضای کافی ایجاد می‌کند اگر دمای هوا به زیر ۱۰ درجه بیاید برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه کم رنگ شده و خواهد ریخت بعد از مدتی نیز گیاه از بین خواهد رفت دیفن باخیا را در جلوی پنکه یا کولر قرار ندهید.

 

نور:
مکان سایه با نوری غیر مستقیم برای این گیاه مناسب است نور مستقیم آفتاب نباید به آن بتابد نور بیش از اندازه موجب کم رنگ شدن برگ‌ها و سفید شدن آنها می‌شود. نور کم موجب علفی شدن گیاه و طویل شدن بیش از اندازه دمبرگ می‌شود.علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا کمبود نور می باشد.

 

خاک:
خاکی با زهکش خوب برای این گیاه مناسب است مخلوطی از ۲ قسمت پیت ماس +یک قسمت شن یا دو قسمت پیت ماس و یک قسمت شن و بیست درصد ورمی کمپوست برای این گیاه محیط خوبی را فراهم می‌کند برای تغذیه مصنوعی می‌توان هر ماه یک مرتبه از کود ۱۰٫۱۰٫۱۰ استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه منجر به ظهور لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها می‌شود. هنگامی که حجم ریشه‌های گیاه زیاد شد گیاه به سمت بالا رانده می‌شود و ریشه‌ها از منافذ زیرین گلدان بیرون می‌آید در این زمان باید گلدان گیاه را تعویض کرد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن را نیز مطالعه نمایید. کلیک

گل دیفن باخیا

آفات و بیماری‌های گل دیفن باخیا:
کنه تار عنکبوتی موجب زرد شدن برگ‌ها و بستن تار عنکبوت در زیر برگ‌ها می‌شود و به تدریج رشد گیاه کم می‌شود.

تغذیه شته‌ها موجب بد شکلی برگ‌های جوان، زرد شدن برگ‌ها و کاهش رشد گیاه می‌شود. شته‌ها و شپشکها ماده چسبناکی به نام عسلک ترشح می‌کنند که موجب چسبناکی سطح برگ می‌شود.

شپشک افت دیگر دیفن باخیا است که مشکلاتی همانند شته ایجاد می‌کند اگر تعداد آفات کم است سعی کنید با تکه‌ای پارچه مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید در غیر این صورت از سموم حشره کش سیستمیک استفاده کنید.

از بیماری‌های این گیاه می‌توان به لکه برگی قارچی یا باکتریال اشاره کرد که در اثر آن بر روی برگ‌ها لکه‌های کوچک و قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌شود.

بیماری بوتریتیس (کپک خاکستری) نیز از دیگر بیماری‌های قارچی این گیاه است خیس شدن برگ‌ها در طی آبیاری این بیماری را تشدید می‌کند. جلوگیری از این امر و همچنین افزایش تهویه هوا از این بیماری جلوگیری می‌کند.

پوسیدگی ریشه و ساقه بیماری دیگری است که موجب کاهش رشد ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، پژمردگی برگ‌ها و قهوه‌ای شدن ریشه‌ها و بوی بدآن می‌شود زهکش نامناسب خاک و خیس ماندن آن برای مدت طولانی و یا آبیاری بیش از اندازه از جمله عوامل اصلی شیوع این بیماری است.

افتادگی برگهای گل دیفن باخیا در اثر بیماری قارچی

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
166 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
اسدی
اسدی
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۱۱

سلام وقت بخیر. ببخشید من حدود یه ساله گل دیفن دارم که مدتی هست برگای پایینش شاداب نیستن و نوک برگ شروع به زرد شدن کرده میخواستم دلیلش رو بدونم. و گیاه ۱۰ برگ داره ولی اصلا پا جوش نداده دلیلش چی هست؟

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  اسدی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. شرایط نگهداری ایدال باشه تنه جوش هم میزنه. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

‌‌‌‌‌.
‌‌‌‌‌.
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۸:۳۶

سلام
اگر من دیفن باخیا رو قلمه بزنم چقدر طول میکشه که اندازه یک گل بالغ بشه؟
منظورم اینه در ماه چقدر رشد میکنه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۲
در پاسخ به  ‌‌‌‌‌.

سلام، بستگی به اندازه قطر قلمه وشرایط نگهداری داره شرایط نگهداری ایدال باشه حدود شش الی هفت ماه بعد تبدیل به گیاه بالغ میشه.

M
M
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۶

سلام یک دیفن باخیا دارم ۷ برگ داره هنوز کوچیکه ساقم یک سانت زده می خوام بفروشم شما که خودتون فروشنده اید میدونید قیمت رو چقدر می ارزه؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۹
در پاسخ به  M

سلام، در مورد گیاهان اپارتمانی اطلاعی ندارم میتونید روی مرور گرتون در مورد قیمتها سرچ کنید.

رضا
رضا
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۲۰

سلام اقایکارشناس من یک گیاه دیفن دارم که ۳تابرگ جدید داد اولین برگش خوب بود ولی ۲تابرگ اخری قسمت های رنگیش کامل نمیشه آبیاری هفته ای یکبار موقعی که خاکش خشک بشه ونوشتم ۲متراز پنجره فاصله داره والان ۲هفته هست که برگ نداده
comment image

کارشناس 2
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۰
در پاسخ به  رضا

سلام، کمبود نور، کمبود رطوبت محیط وکمبود عناصر موجود درخاک باعث کوچک بودن برگها میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید رطوبت محیط رو با مه پاشی روی برگها ویا پاک کردن برگها با دستمال مرطوب تامبن کنید نور رو افزایش بدید ویا گیاه رو به محیط پرنوری انتقال بدید ماهی یک بار گیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید.

باقری
باقری
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۷

سلام وقتتون بخیر من ی گل دیفن باخیا گرفتم برای چند ساعت زیر نور افتاب قرار گرفت و گلم ک کلا سه تا برگ داره پژمرده شدن بعد ازینکه تو اتاق گذاشتم ک ب دمای اتاق عادت کرد بهش اب دادم و ب برگهاش هم بادست خیس تمیز کردم ک شاید بهتر بشه ولی هنوز در همون حاله
چکاری میتونم براش انجام بدم ک خوب بشه حالش؟!

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۵
در پاسخ به  باقری

سلام، ممنون، برگهایی که سوختن کاری نمیشه براشون انجام داد بمرور زمان خشک شده واز بین میرند که میتوید بعد از خشک شدن جدا کنید. گیاهان رو هر زمان درنور فیلتر شده نگهداری کنید تا چنین مشکلی بوجود نیاد.

مجید
مجید
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۳

سلام وقت بخیر.دیفن باخیای من به تازگی ریشه هاش ازته گلدون بیرون زده.سوالم این بود که حتما براتعویض گلدونش یه سایز بزرگتر بگیرم؟قبل تعویض باقارچ کش آبیاری بشه یانه مشکلی نیس؟قارچ کش مانکوزب دارم.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
در پاسخ به  مجید

سلام، بله بهتر هست قبل از اینکه گیاه رو از خاک دربیارید خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید، بله از قارچ کش مانکوزب میتونید استفاده کنید. میتونید گلدان رو یک سایز بزرگتر کنید ویا گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های فرعی (یک سوم ریشه ها) رو هرس کنید ومجدد داخل همون گلدان بکارید.

مجید
مجید
۱۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸

شرمنده من باراوله که ازدیفن باخیا مراقبت میکنم تاجایی که فهمیدم ریشه های قطوری مثل گیاه گندمی داره براهرس ریشه اون ریشه های نازک که ازته گلدون زده بیرون اونارو هرس کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۹
در پاسخ به  مجید

بله میتونید ریشه هایی رو که از کف گلدان بیرون زده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ویا گلدان گیاه رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید.

مجید
مجید
۱۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱

ممنون ازشما.

محمدرضا
محمدرضا
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹

سلام
گیاه دیفن کاملیای من دچار آفت شده و حشرات بسیار ریزی شبیه به کنه روی برگهاش وجود داره!متاسفانه اینقدر ریز هستن که توعکس مشخص نیستن!کلا رشد گیاه رو متوقف کرده،جوانه ها باز نمیشن!چنتا از برگهاش از لبه برش و چاک میخوره و لبهاش خشک میشه!ساقه ها هم ترد و شکننده شده!ازش عکس گرفتم،ولی چندان مشخص نیستن.
یک حشره بسیار ریز و تقریبا قرمز و دارای چندین پا به رنگ زرد.
یه تارهای کوچیکی هم گوشه های برگ درست میکنه.
همین توضیحات رو به فروشنده سم دادم و آفت کش ایمیداکلوپراید-۳۵%بهم داد.
یک هفته هست که سمپاشیش کردم و هنوز این حشره رو روی برگها میبینم!!!
سرچ کردم،این حشره شبیه به عنکبوت تارتن هست!
لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم و این حشره چی میتونه باشه!
خیلی گیاهمو ضعیف کرده و شکننده
comment image
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، افت کنه تار عنکبوتی هست، ابتدا گیاه رو از سایر گیاهان جدانگهداری کنید دما رو کاهش بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید با همین سم کنه کش گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

محمدرضا
محمدرضا
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۳

سپاسگزارم از راهنماییتون

رضا
رضا
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۰

comment image

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳
در پاسخ به  رضا

شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

رضا
رضا
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰

سلام میخواستم بدونم مشکل دیفن من چیه برگاش خیلی بهم چسبیدن وتاموقعی که خاکش خشک نشده بهش اب نمیدم ومیخواستم بدونم کوک۱۲٫۱۲٫۳۶بهش بدم برای رشدش خوبه

کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۳
در پاسخ به  رضا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

حسن
حسن
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

با سلام
لطفا” راهنمائی بفرمائید چکونه گیاه های جوانی را که در قسمت پائین گیاه اصلی جوانه زده را از گیاه اصلی جدا کنم.
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۹
در پاسخ به  حسن

سلام،ابتدا خاک گیاه رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه وموقع جدا سازی اسیب کمتری به ریشه های گیاهان وارد بشه، بعد از ۲۴ ساعت گیاه رو کامل از خاک دربیارید وتنه جوشها رو اگر ریشه دارند با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید وروی هر دو قسمت بریده شده گیاه مادری وپاجوشها محلول قارچ کش اسپری کنید. وپاجوشها رو در گلدان جداگانه کشت کنید،بهتر هست قبل از اقدام خاک کنار جوانه ها رو کمی کنار بزنید واز وجود ریشه اطمینان کامل پیدا کنید بعد گیاه رو از خاک در بیارید اگر ریشه ندارند بهتر هست صبر کنید تا پاجوشها کامل ریشه دار بشند بعد جدا کنید.

مجید
مجید
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۷

سلام
گیاه دیفن من برگهاش به صورت کامل باز نمیشه،جدیدا جوانها هم موقع باز شدن برگها پاره میشن و انگار ترک میوفته توشون،یک قسمت از برگ از جوانگی میسوزه انگار.
آبیاری رو به موقع انجام میدم و قارچ کش هم براش استفاده کردم،از لحاظ وجود حشره و آفت هم چک کردم،ظاهرا که مشکلی نداشت.
نور پشت پنجره جنوبی بهش میتابه و تهویه نسبتا خوبی داره.
مشکل از چیه؟لطفا مشاوره بدید بهم
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۳
در پاسخ به  مجید

سلام، کمبود نور، کمبود رطوبت محیط ویا کمبود عناصر موجود درخاک باعث این مشکل میشه این سه مورد رو بررسی وایدال کنید برای تامین رطوبت محیط میتونید از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید چون گیاهتون ابلق هست، مثل ۱۲،۱۲،۳۶ نور رو هم بررسی کنید که کمبود نور نداشته باشه وحتما نور فیلتر شده باشه.

مجید
مجید
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۴

سلام
برگ های دیفن از کنار زرد شدن جالبه یه برگ سوسن هم که نزدیک اون بوده اونم زرد شده نمی دونم ربطی به هم دارن یا نه
چیکارشون کنم هم دیفن هم سوسن؟؟؟
ممنون
خاک سبک، نور غیر مستقیم
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۷
در پاسخ به  مجید

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،فقط یک برگ اینطوری شده یااکثریت برگها؟ واینکه از برگهای پایینی وقدیمی هستش؟ ترکیب خاک، میزان ابیاری،میزان نور دریافتی در روز،کوددهی وسمپاشی اگر داشتند، این موارد رو بفرمایید وزهکش گلدانها رو هم بررسی کنید که باز باشه،تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

مجید
مجید
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۷

سلام مجدد
نور غیر مستقیم در واقع یه پنجره تو سقف خونه هست و کل روز نور داره
خاک ، خاک برگ کلدان با کود کامل ترکیب کردم
ابیاری چک میکنم تا روی خاک خشک بشه حتما
رطوبت زیر ۴۰ درصد
یه کود برای بزرگ شدن برگ روش اسپری میکنم ۱۵ روز ی بار اسمشو نمی دونم
این گل خودم قلمه زده بودم الان بعد از یه سال رشدش خوبه ولی یه دفعه برگاش زرد شدن برگای قدیمی هم نیستن
ممنون از وقتی ک گذاشتین

کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳
در پاسخ به  مجید

سلام، ممنون، احتمالا دز کودی که استفاده کردید زیاد بوده وباعث سوختگی برگهای گیاه شده.

میترا
میترا
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۴

سلام
وقتتون بخیر
گیاه دیفن باخیا ما حدود ۲ متر رشد کرده ، ولی الان یهو. افتاد و شکست
چجور نجاتش بدم ؟

کارشناس 2
۴ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۰
در پاسخ به  میترا

سلام، به چه دلیل شکسته؟ شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس درقسمت نظرات.

علی
علی
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸

سلام. وقت بخیر
من اول خرداد یه دیفن باخیای کوچک خریدم با سه تا برگ کوچک. هفته ای یه بار اب میدم. با فاصله از پنجره گذاشتم که نور مستقیم نخوره. همون ماه اول دو تا برگ در اورد اما لوله موندن و باز نشدن. اون سه تا برگ اولیه دونه دونه خشک شدن. این دو تا برگ لوله هم الان بدون باز شدن دارن خشک میشن. یه برگ جدید هم همزمان داره در میاره که هنوز لوله و کوچیکه. کود دادم بهش اما برگهاش باز نشدن. فکر کردم از گرمای هوا ممکنه باشه غبار پاشی کردم و جزیره گذاشتم. اما فایده نداره. به نظرتون مشکل چی میتونه باشه؟
ممنونم

کارشناس 2
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  علی

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. ترکیب خاکش رو هم بفرمایید. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی
علی
۲۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۲
در پاسخ به  کارشناس 2

ترکیب خاکش، خاک باغچه و خاکبرگ هست. ممنون
http://uupload.ir/files/dibl_2020-09-15_20.48.04.png

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۶
در پاسخ به  علی

استفاده از ابهای دارای املاح وخاک سنگین باعث این مشکل میشه میتونید گیاه رو از خاک دربیارید با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک سبکی بکارید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،از ترکیب خاک برگ،کوکوپیت یا پیت ماس وورمی کمپوست میتونید استفاده کنید.

علی
علی
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸

خیلی ممنونم

Farzane monji
Farzane monji
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۳

سلام گیاه دیفنم ساقش پوسیده بود در اثر قارچ فقط قسمت انتهایی ساقه سالم مونده که داخل خاکه
الان چکار کنم که دوباره گیاه رشد کنه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  Farzane monji

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Farzane monji
Farzane monji
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴

http://uupload.ir/files/mg2y_1597848737505428856179738591541.jpg
این عکسش
گذاشتمش تو آب که زودتر جوانه بزنه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  Farzane monji

ساقه ای نمونده که چطوری میخواد جوانه بزنه؟

Farzane monji
Farzane monji
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳

تقریبا یه بند ازش مونده
یه گره هم داره
یعنی رشد نمیکنه؟؟

کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰
در پاسخ به  Farzane monji

فکر نکنم رشد کنه چون ساقه هم دچار پوسیدگی شده، ولی میتونید صبر کنید شاید شانس اوردید وجوانه زد.

علیرضا
علیرضا
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۲

http://uupload.ir/files/9ki4_15966196457133096625782837819305.jpg
http://uupload.ir/files/eg6v_15966194995891265209034511049331.jpg
سلام خسته نباشید ممنون از راهنمایی و پاسخگویتون،
این گیاه شفلرا رو توی اب قلمه زدم ریشه زده از همون اول که گذاشتم تو اب این نقطه های سفید رو دراورد وقتی دست میزنم بهشون عین پنیر میشه تو دستم، مشکلش چیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  علیرضا

سلام، ممنون، مشکلی نیست از همون قسمتها هم ریشه میزنه میتونید داخل کوکوپیت یا خاک سبکی بکارید.

علیرضا
علیرضا
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

http://uupload.ir/files/bpo_15962973507536497706164897916626.jpg
http://uupload.ir/files/6pax_15962973168426566824371281478806.jpg
یک متر و نیم از پنجره فاصله داره پرده رو میکشم کنار نور بخوره سطح خاک هم که خشک بشه آبیاری میکنم

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
در پاسخ به  علیرضا

زیر گلدانی رو همیشه خالی ازاب وخشک نگهدارید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست ولی اگر باسرعت بیشتری زرد میشن گیاه کمبود عناصر داره میتونید ماهی یکبار گیاه رو با کود های npk12،۱۲،۳۶ تقویت کنید، اگر گیاه رو تازه کاشتید زرد شدن برگ طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشه بعد جدا کنید وکوددهی رویک ماه بعد از کاشت شروع کنید.

علیرضا
علیرضا
۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۱

سلام برگهای قدیمی زرد شدن و ریختن ۳،۴تا بیشتر برگ نمونده اوناهم نوکشون کم کم داره زرد میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۸
در پاسخ به  علیرضا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علیرضا
علیرضا
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵

سلام خسته نباشید، عذر میخوام چرا نوک برگهای دیفن زرد میشن؟؟؟ من یه دیفن داشتم خیلی ساقش بلند شده بود ازش قلمه گرفتم بقیشو هم بعد زیشه زایی کاشتم الان نوک برگهاش زردن چیکار کنم؟

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳
در پاسخ به  علیرضا

سلام، ممنون، اگر بعد از قلمه زدن نوک برگها زرد شده طبیعی هست اون برگها بمرور زمان کامل زرد وخشک میشند که بهتر هست جدا نکنید وصبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.زمانی که به گیاه شوکی وارد بشه گیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده به اصطلاح برای نجات گیاه برگهای قدیمی رو فدای گیاه میکنه تا گیاه از شوک وارده نجات پیدا کنه. این فرایند کاملا طبیعی هست.

ارتا
ارتا
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸

سلام خسته نباشید، من یه دیفن باخیا دارم که برگهاش خیلی کوچیکه و دیر رشد میکنه نور خوب میخوره شرایط نگهداریش هم مشکلی نداره چرا ایقد برگاش کوچیکن؟؟؟

کارشناس 2
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۴
در پاسخ به  ارتا

سلام، ممنون، کوچک بودن برگها از کمبود نور، خاک نامناسب ،کمبود عناصر موجود در خاک میتونه باشه، این موارد رو بررسی وایدال کنید.

آرتا
آرتا
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسخ گوییتون همه اینارو بررسی کردم و بهش رسیدم اما همچنان کوچیکن، آیا میتونه از نژادش باشه که کلا برگهاش ریز باشن؟؟
چه کودی مناسبه برای دیفن؟؟

کارشناس 2
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱
در پاسخ به  آرتا

ممنون از شما،نه همه ی دیفن باخیاها برگهای بزرگی دارند وگونه ای وجود نداره که برگهای کوچکی داشته باشه، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟از محیط نگهداری وخاک وخودگیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تابهتر راهنماییتون کنیم،برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید مثل کودnpk12, 12,36

محمدرضا
محمدرضا
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۴:۰۵

http://uupload.ir/files/ov9o_img_20200619_034655.jpg
http://uupload.ir/files/pxo8_img_20200619_034903.jpg
http://uupload.ir/files/v3ms_img_20200619_034805.jpg
سلام
ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید.
یک ماه پیش این گیاه دیفن کاملیارو خریداری کردم
تواین یک ماه همه شرایط برای رشد گیاه فراهم بوده،اما هیچ تغییر و رشدی از خودش نشون نمیده،حتی اون جوانه کوچیک همینجور ثابت مونده!!میخواستم دلیل رشد نکردنش چی هست!!آیا گیاه هنوز تو شوک هست؟
آخه یه باخیا دارم تو این یک ماه دو برگ داده!این اصلا تکون نمیخوره،یک هفته پیش کود کریستال آبی خریداری کردم و بهش دادم،آیا مجدد تکرارکنم این هفته؟
یکی از برگها هم که توعکس مشخصه از همون اول همینجور زرد بود و لکه زده،لطفا بفرمایید دلیلش چی هست؟میتونه قارچی شده باشه؟
اگه ممکنه بفرمایید کود کریستال آبی رو توچه مدت زمانی به گیاهام بدم؟آیا مناسب نخل ماداگاسکاری هم هست که بهش بدم؟
کلی سوال شد(-:
محبت میکنید بنده رو راهنمایی بفرمایید،دوس دارم دیفن کاملیا رشد خوبی داشته باشه

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۴
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، گیاهتون کاملا سالم هست ومشکلی نداره فقط تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد کرده به همین دلیل فعلا رشدش متوقف شده برگ انتهایی کاملا زرد خواهد شد وجای نگرانی نیست صبر کنید بعد از اینکه کامل خشک شد جدا کنید،گیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وترجیحابرای مدتی جابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه ،برای گیاهان ابلغ وکاکتوسها وکلا گیاهان گوشتی بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید اگر کودی که تهیه کردید مقدار عنصر پتاسش از ازت زیاد هست بله میتونید استفاده کنید.

ارسلان
ارسلان
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲

سلام
وقتتون بخیر
این گیاه و گذاشتم تو آب ریشه بزنه ولی چند وقته همینطوری مونده ریشه اش بیشتر از این نمیشه
میشه گذاشت تو خاک ؟
برگ های قدیمی تر هم به ترتیب زرد میشوند
روی یکی از برگ ها هم دونه های زرد زده
چی کاری باید انجام بدم؟
ممنون از راهنمایی تون

کارشناس 2
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱
در پاسخ به  ارسلان

سلام، چه نوع گیاهی هست؟از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد رضا
محمد رضا
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳

سلام گیاه دیفن باخیام اینطوری شده… به خاطر بیماری قارچیه درسته؟
عکسش:
http://uupload.ir/files/dqch_img_20200506_132809.jpg
http://uupload.ir/files/vwpp_img_20200506_132936.jpg
http://uupload.ir/files/92ok_img_20200506_132939.jpg

امکانش هست درست بشه با اسپری کردن بنومیل یا حتما باید قلمه بگیرم؟

اینم عکس برگ انجیریم که اینطوری شده گوشه ی برگاش
http://uupload.ir/files/cj_img_20200506_133016.jpg

نگهداری:
شرایط نگهداری:
پنجره ی شمالی نور خوبی دریافت میکنه
از نظر رطوبت هم با دستگاه بخور رطوبت رو براش تامین میکنم و کنارش جزیره هم درست کردم
برای ابیاری هم از قطعات سفالی ابیاری زیر سطحی استفاده میکنم الان حدودا یک ماه و نیم هستش

خودم به شخصه فکر نمیکنم مشکل از ابیاری باشه فکر میکنم مشکل از دستگاه بخور بوده چون چند روز اولی که اوردمش متاسفانه بلد نبودم و حدودا ۶-۷ ساعت به صورت کامل و پشت سر هم روشن بود توی اتاقم که اون لحظه ای که روشن بود پنجره رو هم میبستم
در حال حاظر چون حسن یوسفم هم قارچی شده بود چند روزیه روشنش نکردم و چون جزیره هم براشون گذاشتم برا همین تصمیم گرفتم هر زمان که اوکی شدن روزانه ۲ ساعت براشون دستگاه بخور رو روشن کنم کافیه بنظرتون؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۶
در پاسخ به  محمد رضا

سلام، قسمت انتهایی ساقه دیفن باخیا رو به ارامی با دست بررسی کنید اگر حالت نرم وابکی داره بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وساقه رو تا قسمتی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید قلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز استراحت بدید وبعد داخل خاک مخصوص گیاهان اپارتمانی بکارید،دلیل این پوسیدگی لیکاهای روی سطح خاک هستند،لیکا اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ودر اثر تماس با ساقه گیاه باعث پوسیدگی تنه گیاه میشه میتونید کنار ساقه ماسه عدسی بریزید تا از این مشکل جلوگیری بشه.سیاه وخشک شدن لبه برگهای گیاه برگ انجیری دلیلش استفاده از اب دارای املاح هست،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید وزهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه.

محمد رضا
محمد رضا
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲
در پاسخ به  محمد رضا

سلام مجدد … همونطور که گفتم ابیاری از سطح نمیکنم و اصلا اب اضافی خارج نمیشه … این قطعه های سفالی که گرفتم ب میزان لازم به ریشه اب میدن و بیرون ریز نداره… قسمت انتهایی رو هم که دیدم همونطور که توی عکس مشخصه خورده شده و دست که میزنم به همون قسمت از داخل سفته و ابکی نیست … مشکلی نیست قارچ کش بزنم و اگر دیدم یه ذره دوباره قسمت های خورده شده یا ابکی اضافه شد بعدش قلمه بزنم ؟
و اینکه یه چیز دیگه
من لیکاپون رو چند روزه گذاشتم و قبلش روی سطح خاک شن و ماسه ریختم که اب تبخیر نشه
یعنی سازنده ی این قطعه گفت برای جلوگیری از تبخیر اب اینکارو بکنم که اب کمتری مصرف بشه منم کردم و شن و ماسه همیشه خیس بودن تا اینکه لیکا اضافه کردم … پس فکر میکنم به خاطر همین شن و ماسه باشه… چون من اصلا از سطح اب نمیدم که لیکاپون ها خیس بشن و رطوبت رو نگه دارن … مگر اینکه رطوبت محیط رو بگیرن که به اون صورت رطوبت محیط بالا نیست … لایه ی شن و ماسه رو برمیدارم و قارچ کش میزنم و اگر دیدم پیشرفت کرد قلمه میگیرم ..
ممنون میشم نظرتون رو بدونم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۲
در پاسخ به  محمد رضا

سلام، اگر سفت هست مشکلی نیست،میتونید با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید،قسمتی که پوسیدگی داره لیکاهای اون قسمت رو جمع کنید وبعد از اسپری محلول قارچ کش ماسه شسته وضدعفونی شده کنار ساقه بریزید. میتونید فقط کنار ساقه ماسه عدسی بریزید بقیه قسمتها لیکاها بمونن مشکلی بوجود نمیاد. لیکا کلا رطوبت رو جذب میکنه حالا یا از خاک یا ازهوا، ومدت زمان زیادی رطوبت رو حفظ میکنه.