آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک : این روزها مگس سیاه یا پشه سیاه با نام علمی Fungus gnat تبدیل به کابوسی برای تولید کنندگان گل‌های آپارتمانی بخصوص پرورش دهندگان کاکتوس و ساکولنت شده است. لاروهای این حشره که به صورت کرم‌های ریزی در خاک بستر مشاهده می‌شود می‌توانند به سرعت گیاهان و جوانه‌ها را نابود کنند. پس از تحقیق و مطالعه و شناسایی نوع پشه در تیم علمی میهن کاکتوس مقاله‌ای آماده کرده‌ایم شاید بتواند این مشکل جدی را تا حدودی کمتر کند و بتوانیم با مبارزه سراسری در گلخانه‌ها این آفت را نابود کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشد. لطفاً اگر راهی برای مبارزه و مهار این افت انجام داده‌اید و نتیجه گرفته‌اید برای ما ارسال کنید تا به توضیحات این مقاله اضافه شود.
این حشره به پشه قارچ نیز معروف است. این آفت در رطوبت بالا و بیشتر در بسترهایی مانند پیت ماس زندگی می‌کند. این افت معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که تعداد آنها در محیط بسیار زیاد شده باشد و یا زمانی که گیاه از بین می‌رود. در واقع خود پشه به گیاه آسیب آن‌چنانی نمی‌زند و این لاروهای این حشره هستند که از ریشه گیاه تغذیه می‌کنند و بعد از مدتی باعث خشک شدن گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. این لاروها به صورت کرم‌های بسیار ریز با رنگ روشن در خاک دیده می‌شود.

مشخصات ظاهری پشه قارچ:
حشره بالغ به رنگ سیاه مایل به خاکستری دیده می‌شود و سیاه مایل به خاکستری مشاهده می‌شود، شباهت زیادی به پشه‌های خانگی دارد. و به دلیل کم بودن قدرت پرواز این نوع پشه گسترشان در مناطق مختلف بیشتر از طریق خاک و گیاه‌ها می‌باشد. بیشتر در زمان آبیاری بستر در اطراف گلدان‌ها و بستر دیده می‌شود.
لاروهای این حشره که در واقع به صورت کرم‌های ریزی به رنگ سفید و کرمی با سری مشکی رنگ دیده می‌شود. این حشره معمولاً در مکان‌های مرطوب زندگی می‌کنند و در خاک مرطوب تخم می‌گزارد لاروهای این حشره از ریشه و ساقه تغذیه می‌کنند بخصوص از ریشه و ساقه گیاهان تازه سبز شده.

چرخه زندگی پشه سیاه
چرخه زندگی پشه سیاه

حشرات بالغ به مدت ۱ هفته زنده می‌مانند و در طول این مدت زمان می‌توانند در خاکی که مرطوب و غنی باشد بیش از ۳۰۰ تخم بگذارند. پس از ۴ تا ۶ روز لاروها از تخم بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه از ریشه گیاه می‌کنند و دو هفته به صورت لارو باقی می‌مانند. مرحله شفیرگی حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. تمام چرخه زندگی این حشره ۳ تا ۴ هفته به طول می‌انجامد. به دلیل کوتاه بودن چرخه زندگی این حشره، بستر کاشت یا گلدان شما ممکن است میزبان هر چهار مرحله زندگی این حشره یعنی تخم، لارو، شفیره و حشره کامل باشد. به همین دلیل برای مبارزه با این آفت مدت زمان و روش‌های متفاوتی نیاز است.

خسارت و علائم:
از علایم وجود این آفت در ابتدا پژمردی و افتادگی جوانه‌ها، ضعیف شدن گیاه، زرد شدن برگ گیاه و همچنین مشاهده حشره بالغ در گلخانه و اطراف بسترها اشاره کرد. بسیاری از گیاهان مانند کاکتوس‌ها، ساکولنت ها، افوربیاها و همچنین گل شمعدانی، بنفشه آفریقایی میخک و بسیاری از گل‌های آپارتمانی به این آفت حساس می‌باشند. با به هم زدن خاک کرم های ریزی در خاک مشاهده می شود.

کرم خاک گلدان
خوردن ریشه گیاه توسط لاروهای پشته سیاه

پیشگیری:
جداسازی گیاهان بالغ بخصوص گل‌های آپارتمانی از بسترهای کاشت.
ضدعفونی کامل خاک قبل از استفاده با حشره‌کش‌ها و سموم قارچ‌کش.
قرنطینه کردن گیاهان تازه خریداری شده قبل از ورود به گلخانه یا منزل.
از قرار دادن گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی یا شمعدانی در اطراف بستر کاشت یا قلمه خودداری کنید.

راه‌های مقابله با پشه قارچ:
در اطراف بسترهای کاشت از کارت‌های زرد رنگ استفاده کنید، این کار باعث می‌شود گیاهای بالغ در تله‌ها گیر کنند و از تعداد آنها کاسته شود.
استفاده از شن بر روی بستر خاک می‌تواند در نابودی این آفت کمک کند، این حشره معمولاً در عمق نیم سانتی خاک تخم می‌گذارد. با ریختن حدود یک سانتی متر شن بر روی بستر و از آنجایی که شن به سرعت خشک می‌شود حشره ماده بالغ فکر می‌کند که خاک خشک است در نتیجه تخم گذاری انجام نمی‌شود. البته در مورد بستر کاشت بذر کاکتوس این کار باید بعد از سبز شدن و برگ شدن جوانه‌ها انجام گیرد.
پیشنهاد می شود مقاله کارت زرد چیست را نیز مطالعه کنید. کلیک

کارت زرد
اسفاده از چسب های تله در گلخانه ها و سالن های کاشت

استفاده از پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه):
از آب اکسیژنه می‌توان با ترکیب با آب به مقدار ۱ به ۴ با آب، یعنی یک قسمت پروکسید هیدروژن ۳ درصد را با چهار قسمت آب مخلوط کنید. سپس با این محلول بستر کشت آلوده خود را آبیاری کنید. شرکت میهن کاکتوس مسئولیتی نسبت به استفاده از این روش ندارد و در صورت مخلوط شدن اشتباه و زیاد از حد این محلول می‌تواند به گیاه آسیب برساند پس بهتر است اول در قسمت کمی از بستر به عنوان نمونه از این محلول تست کنید سپس در کل بسترها استفاده شود. پروکسید هیدروژن سه درصد را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. لاروها در برخورد با پروکسید هیدروژن می‌میرند و بعد از آن پروکسید به اکسیژن و آب تبدیل می‌شود که برای گیاه کاملاً بی ضرر است.

کنترل شیمیایی و استفاده از سموم:
از آنجایی که بسیاری از سموم بر روی تخم‌های این حشره تأثیری ندارد بسیاری از سموم بخصوص سموم در مقابله و نابودی این آفت ناتوان هستند  سم‌هایی که توسط ما تست شده و تأثیر بهتری داشته است، سم دورسبان، اتیون و کونفیدور  بوده است. ترکیب دورسبان و اتیون بسیار تاثیر خوبی روی این آفت همچنین شپشک آردآلود دارد. که باید در سه مرحله با فاصله شش روز استفاده شود. حتماً دز و مقدار مصرف سموم را از روی بسته بندی آنها مطالعه کنید تا آسیبی به گیاهان شما نرساند. مصرف سم اتیون  همراه با روغن قادر به از بین بردن تخم حشرات نیز می‌باشد پس آگه همراه روغن‌ها استفاده شود استفاده در دو مرحله با فاصله  ۳ تا ۴ هفته کافی می‌باشد.

سم اتیون
سم اتیون

 

راه‌های مقابله با پشه قارچ در گلدان گل‌های آپارتمانی: 
این حشرات بیشترین تکثیر را در محیط مرطوب دارند. پس سعی کنید هیچ گاه بیش از حد آبیاری را انجام ندهید. این نکته در زمستان که مصرف آب گیاهان کمتر است از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. سعی کنید گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد. در گلدان خود از موادی مانند خزه و سنگ‌های رنگی که باعث تجمع آب می‌شوند خودداری کنید. این حشره بیشتر در گلدانه های مرطوبی که در سایه قرار داند تخم گزاری می‌کند.

منبع: میهن کاکتوس

 

پست‌های مرتبط

منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟

منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟

منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟ خواب بذر کاکتوس به...

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس : کاشت بذر کاکتوس...

بهترین زمان کاشت بذر کاکتوس

بهترین زمان کاشت بذر کاکتوس

بهترین زمان کاشت بذر کاکتوس : همیشه این سؤال در...

نظرات (60)

با سلام چند وقت پیش من پای گلدان بونسایم سم سوسک ریختم الان داره بگاش زرد میشه راهی داره گلم به روز اول برگرده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 25ام, 1397 22:09:

سلام، باید خاک رو کامل ابشویی کنید تا سم خارج بشه یا خاک رو عوض کنید.

[پاسخ]

پاسخ

گلدونهای الوئهورام پشه سیاه زده اونوقت برگهای الوئهورا خیلی گزیدگی ایجاد کرده روشون خاکشون به تازگی عوض کردم چکارشون کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1397 20:23:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید بین دو ابیاری بگذارید خاک کامل خشک بشه تا لاروهای موجود درخاک ازبین برند بعد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت تمام دوستان …گلدان های منم همچین مشکلی دارن از دیروز شروع کردم گِل های گلدان ها رو زیر رو میکنم مثل شخم زدن ک تخم ها خشک بشن و ب کرم تبدیل نشن .اب هم بهشون ندادم ..این یک روشه و ی روشه دیگه ک بهم معرفی شده اینه ک دور تا دور خاک گلدان رو گوگرد کبریت بذارید چوب کبریت رو با سرش بذارید توی خاک و اب بدین تا زمانی ک گوگرد حل بشه دوباره تکرار کنید ..ب من اطمینان دادن ک درست میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 17ام, 1397 13:07:

سلام. بوی گوگرد باعث دور شدن حشرات میشه ولی از بین نمیبره. برای نتیجه گیری مطلوب بهتر هست رطوبت خاک رو کمتر کنید وکارت زرد کنار گیاهان هم اویزان کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید گلدون های منم این آفت و گرفتن با سم دلتا مترین چند بار در هفته باید آبیاری کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 15ام, 1397 11:33:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گلدان کارت زرد بچسبونید اگر با این روش از بین نرفتن از سم حشره کش دلتامترین یک سی سی دریک لیتر اب مخلوط کنید وخاک گلدانها رو با این محلول ابیاری کنید یک هفته بعد مجدد خاک رو چک کنید اگر اثاری از لاروها وجود داشت مجدد خاک رو با محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام،جدیدا خونمون پراز پشه های ریزسیاه شبیه مگس شده،خونمون یه خورده نم داره،گلدان هم نداریم،ولی توی حیاط دوتا باغچه داریم،این پشه های چندش رو چجوری بکشم،اصلا چرا تولید شده،ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 19:34:

سلام. این نوع مگس سیاه به جاهای مرطوب علاقه زیادی داره وبرای تخم ریزی این مکانها روانتخاب میکنه. بهتر هست از کارت زرد استفاده کنید ودر محلهای مختلف خانه نصب کنید تا از بین برن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت دوستان و سروران گرامی..
جهت کنترل پشه سیاه خدمتتون عرضی داشتم که امیدوارم برای دوستان مفید باشد.
از انجایی که پشه سیاه از زمان لارو شدن تا رسیدن به یک پشه بالغ تقریبا ۴تا۵ هفته نیاز به زمان دارد و خود پشه بالغ نیز ۱هفته بیشتر عمر ندارد، پس بهترین روش سم پاشی ۵ هفته پشت سر هم و بهترین سم برای نابودی لارو ها سدیم کلرید هست که باید به حالت پودر روی سطح خاک به طور یک دست پاشیده شود و سپس ابیاری صورت گیرد. بعد از گذشت ۵ هفته هیچ لارو و پشه ای وجود نخواهد داشت.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 17ام, 1397 17:59:

سلام. خیلی ممنون از توضیحات کامل ومفید. ??????

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.برای آقتهایی مثل پشه سیاه ک تخم به سختی از بین میره به نظرتون سموم سیستمیک مثل کنفیدور مناسبتر نیست؟ک لارو بعد خروج از تخم و شروع به تغذیه از بین بره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 14ام, 1397 11:23:

سلام. تا وقتی که لارو داخل تخم هست هر چقدر هم سم استفاده کنید روی تخم اثری نخواهد داشت لارو بعد از خارج شدن از تخم سم روش اثر میکنه. میتونید از کنفیدور هم استفاده کنید. برای لاروهای مگس سیاه دلتامترین ومالاتیون هم خوب جواب میدن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، روی ساکولنت های من حشرات خیلی ریز که تعدادشون زیاد و هیچ حرکتی ندارن و رنگشون مشکی دور هم جمع شدن و از ساقه تا بالای ساکولنت را گرفتن دیده میشن،چیکار کنم؟ میشه راهنمایی کنید؟ ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 29ام, 1397 06:13:

سلام. احتمالا شته هستند. میتونید از سم حشره کش دلتامتربن استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه قسمتهای الوده شده گیاه وپشت برگها اسپری کنید. یک هفته بعد سمپاشی رو مجدد تکرار کنید. داخل خاکش هم بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.من بنسای خرفه ای ۸ ساله دارم خیلی سروحال وخوبه.امروز متوجه پشه های سیاه ریز روی برگهاش شدم.مخصوصا جاهایی که تازه برگ‌رشد کرده.باید چکار کنم با این پشه ها.نمیخوام گلمو از دست بدم?

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 25ام, 1397 15:08:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید برای حشرات بالغ از کارت زرد استفاده کنید برای لاروهای داخل خاک هم میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من چندتا گل دارم که چند وقت هست که توی خاکشون مخصوصا هنگام ابیاری پشه های ریز سیاه دیده میشه
آبدهی رو کم کردم ولی هنوز پشه ها هست
یه محلول حشره کش غیر سیستمیک شته و حشرات موزی هست….اونو استفاده کنم؟
چیکار کنم پشه ها از بین برن

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 17:34:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید میتونید ازکارت زرد هم استفاده کنید کنار گیاهانتون نصب کنید. اسم سمی رو که میفرمایید چی هست؟ میتونید از سم حشره کش دیازینون یا دلتامترین برای سمپاشی خاک استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
گیاه پاپیتال در گلدان دیواری در بالکن افتابگیر دارم که رشد چندانی ندارد و تعدادی از ساقه ها و برگها قهوه ای رنگ شده اند. روزی یک لیوان هم اب می دهم. برای رشد سریع چه کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 25ام, 1397 21:34:

سلام. تغییر رنگ برگها نشانه نور وگرمای زیاد یا برعکس سرما هست. این موارد رو چک کنید. علت رشد نداشتنش میتونه دلیل بر کمبود عناصر در خاک باشه خاکش فقیر باشه رشد چندانی نخواهد داشت میتونید برای تقویت یا داخل خاکش از کود پوسیده دامی ویا خاک برگ ترکیب کنید ویا با کودهای کامل npkماهی یک بار در زمان رشد تقویت کنید. اگر گیاهتون ابلق هست از کودnpk10،۱۰،۱۰،ویا۱۸،۱۸،۱۸استفاده کنید اگر سبز هست ازte+20،۲۰،۲۰استفاده کنید. یک ونیم گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یه حدود ۲۰روزی هست یه سری حشره که مسگ مگس هستن ولی خیلی کوچک و پرواز میکنن شبیه به پشه نیستن ولی اب که میدم به گلهام از زیر خاک میان بیرون ایا این سم روی اینها هم جواب میده برنگ سیاه هستن ممنون میشم پاسخ بفرماید همه کامنتهارو خوندم ولی دوست گفتن شکل پشه ولی اینها مثل مگس کوچک هستن باتشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 9ام, 1397 00:01:

سلام. رطوبت زیاد خاک باعث جذب این نوع حشرات میشه که داخل خاک تخم گذاری میکنند ولاروها به ریشه گیاه اسیب میرسونند وبا زیاد شدن رطوبت خاک تعدادشون بیشتر میشه. بهتره کنار گلدانها کارت زرد نصب کنید وحدالمقدور رطوبت خاک رو کم کنید اگر با این روش از بین نرفتن میتونید از سم اتیون یا دلتامترین استفاده کنید یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وگلدانها رو با این محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ! یه حشره‌ای توی مخزنم امروز دیدم اندازش یک بند بود مثل هزارپا و سفید رنگ بود خیلی سریغ هم حرکت می کرد .. این حشره افته ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 7ام, 1397 12:03:

سلام. در مورد این نوع حشره اطلاعی ندارم اگر امکانش براتون هست، عکس دارید اگر از حشره، به شماره تلگرام روی سایت بفرستید تا بررسی بشه. برای اینکه حشرات وخزندگان سمی از قبیل مار وعقرب و… از گلخانه دور بشن میتونید اطراف گلخانه پودر گوگرد بریزید تا این نوع حشرات دور بشن.یادتون باشه این پودر بخاطر بوی نامطبوع باعث دور شدن این گونه ها میشه باعث از بین رفتنشون نمیشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ممنون از مطلب بسیار مفیدتون… این ترکیب دورسبان اتیون واقعا معجزه کرد و تو نیم ساعت کلک همه مگس سیاه های ریز رو کند.. خیلی هم کم ریختم محلول رو در حدود یک استکان از دو سی سی در سه لیتر آب… واقعا عالی بود .. مرسی از سایت خوبتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من گیاه ادنیوم دارم ولی دچار مشکل شده حشره های مشکی و کوچیک دور گیاه پرواز میکنن راه حلی براشون هست؟!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 30ام, 1397 17:51:

سلام. بهتره از کارت زرد استفاده کنید کنار گلدان نصب کنیدحشرات به کارت چسبیده واز بین میرن. رطوبت خاک رو هم کم کنید با این روش هم لاروهای داخل خاک از بین میرن.

[پاسخ]

پاسخ

سپاس از راهنمایی گرانقدرتون
لطف و مرحمت شما پاینده باد

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدی که در اختیار ما میگذارید
حدود ۱ماه پیش یک گل آکالیفا هیسپیدا به طول ۱متر در سفر خریدم و برای جلوگیری از شوک بیشتر در نتیجه جابجایی، هنوز گلدان آن را تعویض نکرده ام
ابتدا در منزل و نور غیر مستقیم نگهداری کردم که برگ ریزی کمی داشت با استفاده از کود شادابی برگها حفظ شد ولی گلها تغییر رنگ دادن و به مرور سیاه شدن ،با رویت پشه سیاه در پای گلدان از سیر ، دارچین استفاده کردم و گلدان را به تراس جنوبی منزل انتقال دادم
در حال حاضر پشه ای دیده نمیشود ولی تغییر رنگ گلها به سیاه و برگ ریزی شدت یافته
لطفا با دانش خود، بنده را در حفظ این گل یاری نمایید
سپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 20ام, 1397 08:35:

سلام.اکالیفا به رطوبت زیادی احتیاج داره هم رطوبت محیط وهم خاک.نباید خاکش خشک بشه وهمیشه مرطوب باشه ولی غرق اب هم نباشه.دلیل سیاه شدن برگها نور کم هست باید جای پر نوری نگهداری کنیدحداقل روزی چهار ساعت نور غیر مستقیم دریافت کنه.سعی کنید رطوبت محیط رو با دستگاهای مه ساز تامین کنید رطوبت محیط برای اکالیفا باید بین شصت الی هفتاد در صد باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من حدود یکماهه چندتا گلدون خریدم که چندتا کاکتوس هم بینشون هست. اول یکیش چندتا پشه داشت و هی با دست میکشتمشون. الان همشون بشدت پشه و مگس ریز دارن و انقدر زیادن که تو همه جای خونه هم پرواز میکنن. گلدونام داخل آپارتمانی هستن. یک سم به اسم لتال زدم به سفارش مغازه دار ولی فایده نداشت و مینرسم گل هام بمیرن. چه کنم؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 19ام, 1397 16:33:

سلام. اول از کارت زرد استفاده کنید وکنار گلدونها نصب کنید. رطوبت خاکرو کم کنید برای از بین بردن لاروهای داخل خاک میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وهمه ی گلدانها رو با این محلول ابیاری کنید. ابیاری رو در خنکترین ساعات انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر. نظر شما در مورد استفاده از عصاره اکالیپتوس در بستر برای چقابله با این آفت میست؟ برای جوتنه کاکتوس مضر نیستند؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1397 17:00:

سلام.در مورد عصاره اکالیپتوس اطلاعی ندارم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . ممنون از اطلاعاتت مفیدتون … هم مطلب رو خوندم و هم نظرات رو . باید چاره ای پیدا کنم برای گیاهم . من یه دراسنا کامپکت خیلی قشنگ و سرحال دارم که گذاشتمش روی یه میز سفید . سه روز قبل اومدم دیدم میز سیاه شده ! پشه بودن . از گلدون میان بیرون و پخش میشن روی میز و حرکتی نمی کنن . خیلی هم ریزن . تعدادشون به یک میلیارد تا هم میرسه ! اینا چی هستن ؟ امیدوارم بعد از سمپاشی از بین برن … 🙁

[پاسخ]

پاسخ

سلام،با اجازه اساتید،گلدان های منم چندتایی دچار این آفت شده بودن من ی مطلب جایی خواندم استفاده کردم جواب داد،اول اینکه داخل خاک گلدانی که آفت گرفته یکی دو حبه سیری که پوستش کنده نشده باشه بزارید اگرم بعد چند وقت سیر جوانه زد اشکال نداره از خاک درش بیارید ولی یکی دیگه بزارید بوی سیر باعث فراری دادنشون میشه،هر روز سطح خاک رو بهم بزنید چون لارودی پشه تو فاصله کمی از سطح خاک قرار دارن و ی مقدار به گلدان بی آبی بدین چون این حشرات جایی که رطوبتش زیاد باشه تخم میزارن،من از این روش استفاده کردم جواب گرفتم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بنده حدود ده عدد گیاه فیسالیس دارم که به این آفت الوده شدن نزدیک گل دادن و میوه دادنشون هم هست گیاه خیلی حساسه و وقتی حتی ی روز اب نمیدم و رطوبت خاک میره حالت پژمرده به خودشون میگیرن و بعد از اب دادن دوباره سرحال میشن میخواستم بدونم این تاثیر این افته یا نوعی بیماریه و دوم اینکه این افتو چطور با توجه به موضوعی که گفتم ریشه کن کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1397 09:46:

سلام.میتونید کنار گیاه کارت زرد نصب کنید تا حشرات بالغ بوسیله کارت زرد از بین برن برای لاروها هم میتونید روی سطح خاک ماسه بریزید چون گیاه خوراکی هست سم پیشنهاد نمیشه.مگس سیاه بیشتر در خاکهایی که رطوبت بیشتر هست تخم گذاری میکنه.رطوبت رو هم کم کنید لاروها از بین میرن.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. با توجه به اینکه معمولا آب اکسیژنه موجود در بازار ۳۰ درصد است. منظور میهن کاکتوس استفاده از آب اکسیژنه ۳۰ درصد به نسبت ۱ به ۴ است یا همان آب اکسیژنه ۳ درصد صحیح میباشد. با تشکر – هادی

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 17ام, 1397 22:25:

سلام وقت بخیر بله آب اکسیژنه رقیق شده با آب که به گیاه آسیبی نرسد. ۳ درصد

[پاسخ]

پاسخ

من کمی مرزه و ریحان کاشتم هنوز جوانه هم نزده ولی روش شته های سیاه بالدار زده و مثل پشه اند قبلا هم توی همون گلدون همون گیاه هارو کاشته بودم اما از همین شاه هازد و من دوباره از نو کاشتم
خواهش میکنم بگید چیکار کنم
الان روی خاکش پودر دارچین ریختم و روشن چن تا سیب زمینی گذاشتم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 27ام, 1396 00:13:

سلام.احتمالا داخل خاک تخم حشره مگس سیاه هست.میتونید از کارت زرد استفاده کنید.کنار گلدون نصب کنید.چون بذر گیاهان خوراکی رو کاشتید سم حشرات توصیه نمیکنم.میتونید از سم ارگانیک پالیزین استفاده کنید که ضرری برای گیاهانتون ومحیط زیست نداره.ویا چند عدد چوب دارچین رو داخل یک لیتر اب بجوشونید بعد بزارید خنک بشه بعد داخل ابپاش بریزید واسپری کنید روی خاک.رطوبت خاک رو هم کم کنید از بین میرن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و روزتون بخیر من گلدان بزرگی از یاس چمپا دارم حدود ده روز پیش هرسش کردم حالا از نوک شاخه هایی که هرس شده شروع به سیاه شدن کرده تورو خدا بگین باید چیکار کنم این گلدان یادگار بسیار ارزشمندی از مادربزرگمه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 22ام, 1396 14:11:

سلام.احتمالا ابزاری رو که برای هرس شاخه ها استفاده کردید استریل نبوده وگیاه به قارچ مبتلا شده.چاقو ویا قیچی رو که برای برش وهرس گیاهان استفاده میکنید حتما با حرارت دادن یا با الکل استریل بکنید.دوباره همون قسمتهایی رو که سیاه شدن رو هرس کنید حتما ابزار مورد استفاده رو استریل کنید.بعد از هرس محلول قارچ کش درست کنید با یکی از قارچکشهای کاربندازیم ویا توپسین یا اکسی کلرومس یک گرم در یک لیتر اب ومحلول رو به همه ی قسمتهای هرس شده گیاه اسپری کنید.یاس چمپا به نور زیادی احتیاج داره بعد از درمان ورشد مجدد گیاه رو به جای پر نوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من الان گیج شدم بالاخره از چه سمی استفاده کنم توی گلخونم این آفت پیدا شده لطفا کمکم کنید چیکار کنم الان دوهفته میشه تعدادش کم کم داره زیاد میشه نمیدونم کدوم یکی از گلدونام هم آفت زده باید به همش بزنم؟ پروکسید هیدروژن جواب میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 23ام, 1396 13:14:

سلام.کنار گلدونهاتون کارت زرد نصب کنید حشره های بالغ اینجوری از بین میرن ونمیتونن داخل خاک تخم گذاری بکنن.برای لاروهای داخل گلدون هم میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده بکنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وموقع ابیاری داخل گلدونهاتون بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

من نخل ماداگاسکار دارم دیروز دیدم از سر گیاه که محل جوونه زدن هست داره سیاه می شه .. می شه راهنماییم کنین داستان این بیماری چیه و آیا می تونم گیاهم رو نجات بدم یا نه؟ خیلی ممنونم .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 16ام, 1396 12:00:

سلام.احتمالا موقع اسپری اب،در قسمت تاج گیاه اب مونده وباعث بوجود امدن قارچ شده.برگهای سیاه رو جدا کنیدو محلول قارچ کش با قارچ کش مانکوزب درست کنید.(یک گرم در یک لیتر اب)اسپری کنید روی گیاه.موقع ابیاری داخل خاک هم از همین محلول بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید … ممنون میشوم که بنده را در خصوص از بین بردن پشه های سیاه رنگ که حدود دو هفته میباشد داخل گلدانهای خانگی پدید آمده اند . لازم به ذکر است که بقدری تعدادشان زیاد شده است که علاوه بر اینکه به گیاهان آسیب میرسانند حتی به خود ما هم مزاحمت ایجاد میکنند . در ضمن خاک گلدانها از نوع خاکی میباشد که داخل کیسه توی گلفروشی ها موجود هستش اسفاده شده (خاک برک ) .لطفا زحمت کشیده راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنیم تا از شر آنها رهایی پیدا کنیم . ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 21ام, 1396 09:33:

سلام.برای حشرات بالغ میتونید از کارت زرد استفاده کنید.میتونید دراطراف گلدانها نصب کنید.برای خاک گلدون از سم حشرات دیازینون یا دلتامترین میتونید استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید به هر کدوم از این سمها که دسترسی داشتید.وگلدون رو با این محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
تو بستر بذرهای من حشره های ریز سفید رنگی شبیه شته پیدا شدن ولی قطعا شته که نیستن. خیلی سریع حرکت می کنن. موقع آبدهی بسترها میان رو و دیده میشن. اینها چی هستن و باید باهاشون چه کار کنم؟؟؟؟؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 19ام, 1396 23:45:

سلام اینا لاروهای پشه سیاه هستند از سم حشره کش مانند دیازینون ایتفاده کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 19ام, 1396 23:48:

سلام.احتمالا بسترتون قبل از کاشت کامل ضدعفونی نشده وتخم این حشرات داخل خاک بوده والان از تخم در اومدن.میتونید از سم دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید.وداخل ظرف بزرگی بریزید این محلول رو وبسترتون رو داخل این محلول بمدت چند دقیقه بزارید.بعد بردارید ظرف بستر رو روی یک سبد بزارید تا ابش از قسمت زیر کاملا خالی بشه.اگه تعدادشون زیاد هست.ولی اگه کم هست میتونید روی بستر این محلول رو اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.متاسفانه بستر بذرهای من دچار این افت شدن.چند ماه هست.مقدارشون کم شده با سم دلتامترین.ولی متاسفانه تخمها از بین نمیرن.این سم اتیون واقعا جواب میده من استفاده کنم؟افت سرسختیه.هر روز که سفلون بستر رو برمیدارم چک کنم لاروها هستن واسیب جدی به بذرهام وارد میکنن.تا اونجایی که میتونم جمعشون میکنم از بستر ودلتامترین اسپری میکنم لاروها از بین میرن ولی تخم ها نه.برای بالغها هم کارت زرد استفاده میکنم.ولی ریشه کن نمیشن.ممنون میشم راهنماییم کنید.

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 10ام, 1396 17:07:

با سلام نمیشه گفت اتیون سم کاملاً مؤثری هست ولی نسبت به سایر سموم بهتر جواب می‌ده ولی بهتره از سم دورسبان استفاده کنید.

[پاسخ]

برنا پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1396 00:13:

ممنونم.چشم حتما دورسبان رو هم امتحان میکنم.???

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
متاسفانه تمام گلدانهای من بصورت فجیعی دچار این آفت شده بود که در ظرف ۱ هفته با ۳ مرحله سمپاشی در ۱ روز کلا از بین رفتن.
مرحله اول استفاده از سم سوین با ذز استاندارد آبیاری
مرحله دوم استفاده از سم دیازینون بصورت اسپری فقط روی سطح خاک گلدانها
مرحله سوم استفاده از سم کنفیدور بصورت اسپری فقط برای زیر گلدانها
البته تمام گلدانهای من داخل بالکن قرار دارند.
تلفات فقط ا گلدان سایز ۱۰ اشوریا لب ماتیکی

[پاسخ]