آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک : این روزها مگس سیاه یا پشه سیاه با نام علمی Fungus gnat تبدیل به کابوسی برای تولید کنندگان گل‌های آپارتمانی بخصوص پرورش دهندگان کاکتوس و ساکولنت شده است. لاروهای این حشره که به صورت کرم‌های ریزی در خاک بستر مشاهده می‌شود می‌توانند به سرعت گیاهان و جوانه‌ها را نابود کنند. پس از تحقیق و مطالعه و شناسایی نوع پشه در تیم علمی میهن کاکتوس مقاله‌ای آماده کرده‌ایم شاید بتواند این مشکل جدی را تا حدودی کمتر کند و بتوانیم با مبارزه سراسری در گلخانه‌ها این آفت را نابود کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشد. لطفاً اگر راهی برای مبارزه و مهار این افت انجام داده‌اید و نتیجه گرفته‌اید برای ما ارسال کنید تا به توضیحات این مقاله اضافه شود.
این حشره به پشه قارچ نیز معروف است. این آفت در رطوبت بالا و بیشتر در بسترهایی مانند پیت ماس زندگی می‌کند. این افت معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که تعداد آنها در محیط بسیار زیاد شده باشد و یا زمانی که گیاه از بین می‌رود. در واقع خود پشه به گیاه آسیب آن‌چنانی نمی‌زند و این لاروهای این حشره هستند که از ریشه گیاه تغذیه می‌کنند و بعد از مدتی باعث خشک شدن گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. این لاروها به صورت کرم‌های بسیار ریز با رنگ روشن در خاک دیده می‌شود.

مشخصات ظاهری پشه قارچ:
حشره بالغ به رنگ سیاه مایل به خاکستری دیده می‌شود و سیاه مایل به خاکستری مشاهده می‌شود، شباهت زیادی به پشه‌های خانگی دارد. و به دلیل کم بودن قدرت پرواز این نوع پشه گسترشان در مناطق مختلف بیشتر از طریق خاک و گیاه‌ها می‌باشد. بیشتر در زمان آبیاری بستر در اطراف گلدان‌ها و بستر دیده می‌شود.
لاروهای این حشره که در واقع به صورت کرم‌های ریزی به رنگ سفید و کرمی با سری مشکی رنگ دیده می‌شود. این حشره معمولاً در مکان‌های مرطوب زندگی می‌کنند و در خاک مرطوب تخم می‌گزارد لاروهای این حشره از ریشه و ساقه تغذیه می‌کنند بخصوص از ریشه و ساقه گیاهان تازه سبز شده.

چرخه زندگی پشه سیاه
چرخه زندگی پشه سیاه

حشرات بالغ به مدت ۱ هفته زنده می‌مانند و در طول این مدت زمان می‌توانند در خاکی که مرطوب و غنی باشد بیش از ۳۰۰ تخم بگذارند. پس از ۴ تا ۶ روز لاروها از تخم بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه از ریشه گیاه می‌کنند و دو هفته به صورت لارو باقی می‌مانند. مرحله شفیرگی حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. تمام چرخه زندگی این حشره ۳ تا ۴ هفته به طول می‌انجامد. به دلیل کوتاه بودن چرخه زندگی این حشره، بستر کاشت یا گلدان شما ممکن است میزبان هر چهار مرحله زندگی این حشره یعنی تخم، لارو، شفیره و حشره کامل باشد. به همین دلیل برای مبارزه با این آفت مدت زمان و روش‌های متفاوتی نیاز است.

خسارت و علائم:
از علایم وجود این آفت در ابتدا پژمردی و افتادگی جوانه‌ها، ضعیف شدن گیاه، زرد شدن برگ گیاه و همچنین مشاهده حشره بالغ در گلخانه و اطراف بسترها اشاره کرد. بسیاری از گیاهان مانند کاکتوس‌ها، ساکولنت ها، افوربیاها و همچنین گل شمعدانی، بنفشه آفریقایی میخک و بسیاری از گل‌های آپارتمانی به این آفت حساس می‌باشند. با به هم زدن خاک کرم های ریزی در خاک مشاهده می شود.

کرم خاک گلدان
خوردن ریشه گیاه توسط لاروهای پشته سیاه

پیشگیری:
جداسازی گیاهان بالغ بخصوص گل‌های آپارتمانی از بسترهای کاشت.
ضدعفونی کامل خاک قبل از استفاده با حشره‌کش‌ها و سموم قارچ‌کش.
قرنطینه کردن گیاهان تازه خریداری شده قبل از ورود به گلخانه یا منزل.
از قرار دادن گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی یا شمعدانی در اطراف بستر کاشت یا قلمه خودداری کنید.

راه‌های مقابله با پشه قارچ:
در اطراف بسترهای کاشت از کارت‌های زرد رنگ استفاده کنید، این کار باعث می‌شود گیاهای بالغ در تله‌ها گیر کنند و از تعداد آنها کاسته شود.
استفاده از شن بر روی بستر خاک می‌تواند در نابودی این آفت کمک کند، این حشره معمولاً در عمق نیم سانتی خاک تخم می‌گذارد. با ریختن حدود یک سانتی متر شن بر روی بستر و از آنجایی که شن به سرعت خشک می‌شود حشره ماده بالغ فکر می‌کند که خاک خشک است در نتیجه تخم گذاری انجام نمی‌شود. البته در مورد بستر کاشت بذر کاکتوس این کار باید بعد از سبز شدن و برگ شدن جوانه‌ها انجام گیرد.
پیشنهاد می شود مقاله کارت زرد چیست را نیز مطالعه کنید. کلیک

کارت زرد
اسفاده از چسب های تله در گلخانه ها و سالن های کاشت

استفاده از پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه):
از آب اکسیژنه می‌توان با ترکیب با آب به مقدار ۱ به ۴ با آب، یعنی یک قسمت پروکسید هیدروژن ۳ درصد را با چهار قسمت آب مخلوط کنید. سپس با این محلول بستر کشت آلوده خود را آبیاری کنید. شرکت میهن کاکتوس مسئولیتی نسبت به استفاده از این روش ندارد و در صورت مخلوط شدن اشتباه و زیاد از حد این محلول می‌تواند به گیاه آسیب برساند پس بهتر است اول در قسمت کمی از بستر به عنوان نمونه از این محلول تست کنید سپس در کل بسترها استفاده شود. پروکسید هیدروژن سه درصد را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. لاروها در برخورد با پروکسید هیدروژن می‌میرند و بعد از آن پروکسید به اکسیژن و آب تبدیل می‌شود که برای گیاه کاملاً بی ضرر است.

کنترل شیمیایی و استفاده از سموم:
از آنجایی که بسیاری از سموم بر روی تخم‌های این حشره تأثیری ندارد بسیاری از سموم بخصوص سموم در مقابله و نابودی این آفت ناتوان هستند  سم‌هایی که توسط ما تست شده و تأثیر بهتری داشته است، سم دورسبان، اتیون و کونفیدور  بوده است. ترکیب دورسبان و اتیون بسیار تاثیر خوبی روی این آفت همچنین شپشک آردآلود دارد. که باید در سه مرحله با فاصله شش روز استفاده شود. حتماً دز و مقدار مصرف سموم را از روی بسته بندی آنها مطالعه کنید تا آسیبی به گیاهان شما نرساند. مصرف سم اتیون  همراه با روغن قادر به از بین بردن تخم حشرات نیز می‌باشد پس آگه همراه روغن‌ها استفاده شود استفاده در دو مرحله با فاصله  ۳ تا ۴ هفته کافی می‌باشد.

سم اتیون
سم اتیون

 

راه‌های مقابله با پشه قارچ در گلدان گل‌های آپارتمانی: 
این حشرات بیشترین تکثیر را در محیط مرطوب دارند. پس سعی کنید هیچ گاه بیش از حد آبیاری را انجام ندهید. این نکته در زمستان که مصرف آب گیاهان کمتر است از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. سعی کنید گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد. در گلدان خود از موادی مانند خزه و سنگ‌های رنگی که باعث تجمع آب می‌شوند خودداری کنید. این حشره بیشتر در گلدانه های مرطوبی که در سایه قرار داند تخم گزاری می‌کند.

منبع: میهن کاکتوس

 

پست‌های مرتبط

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟ یکی از مشکلاتی که همواره...

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن : کاکتوس‌ها گیاهان...

10 دلیل مرگ کاکتوس ها

۱۰ دلیل مرگ کاکتوس ها

۱۰ دلیل مرگ کاکتوس‌ها یا ۱۰ دلیل خراب شدن کاکتوس‌ها...

نظرات (33)

با سلام
متاسفانه تمام گلدانهای من بصورت فجیعی دچار این آفت شده بود که در ظرف ۱ هفته با ۳ مرحله سمپاشی در ۱ روز کلا از بین رفتن.
مرحله اول استفاده از سم سوین با ذز استاندارد آبیاری
مرحله دوم استفاده از سم دیازینون بصورت اسپری فقط روی سطح خاک گلدانها
مرحله سوم استفاده از سم کنفیدور بصورت اسپری فقط برای زیر گلدانها
البته تمام گلدانهای من داخل بالکن قرار دارند.
تلفات فقط ا گلدان سایز ۱۰ اشوریا لب ماتیکی

پاسخ

    سلام با تشکر از اینکه اطلاعات خودتان را در اختیار ما قرار می‌دهید خیلی عالی بود

    پاسخ

سلام.متاسفانه بستر بذرهای من دچار این افت شدن.چند ماه هست.مقدارشون کم شده با سم دلتامترین.ولی متاسفانه تخمها از بین نمیرن.این سم اتیون واقعا جواب میده من استفاده کنم؟افت سرسختیه.هر روز که سفلون بستر رو برمیدارم چک کنم لاروها هستن واسیب جدی به بذرهام وارد میکنن.تا اونجایی که میتونم جمعشون میکنم از بستر ودلتامترین اسپری میکنم لاروها از بین میرن ولی تخم ها نه.برای بالغها هم کارت زرد استفاده میکنم.ولی ریشه کن نمیشن.ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ

    با سلام نمیشه گفت اتیون سم کاملاً مؤثری هست ولی نسبت به سایر سموم بهتر جواب می‌ده ولی بهتره از سم دورسبان استفاده کنید.

    پاسخ

      ممنونم.چشم حتما دورسبان رو هم امتحان میکنم.???

      پاسخ

سلام
تو بستر بذرهای من حشره های ریز سفید رنگی شبیه شته پیدا شدن ولی قطعا شته که نیستن. خیلی سریع حرکت می کنن. موقع آبدهی بسترها میان رو و دیده میشن. اینها چی هستن و باید باهاشون چه کار کنم؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام اینا لاروهای پشه سیاه هستند از سم حشره کش مانند دیازینون ایتفاده کنید.

    پاسخ

    سلام.احتمالا بسترتون قبل از کاشت کامل ضدعفونی نشده وتخم این حشرات داخل خاک بوده والان از تخم در اومدن.میتونید از سم دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید.وداخل ظرف بزرگی بریزید این محلول رو وبسترتون رو داخل این محلول بمدت چند دقیقه بزارید.بعد بردارید ظرف بستر رو روی یک سبد بزارید تا ابش از قسمت زیر کاملا خالی بشه.اگه تعدادشون زیاد هست.ولی اگه کم هست میتونید روی بستر این محلول رو اسپری کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید … ممنون میشوم که بنده را در خصوص از بین بردن پشه های سیاه رنگ که حدود دو هفته میباشد داخل گلدانهای خانگی پدید آمده اند . لازم به ذکر است که بقدری تعدادشان زیاد شده است که علاوه بر اینکه به گیاهان آسیب میرسانند حتی به خود ما هم مزاحمت ایجاد میکنند . در ضمن خاک گلدانها از نوع خاکی میباشد که داخل کیسه توی گلفروشی ها موجود هستش اسفاده شده (خاک برک ) .لطفا زحمت کشیده راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنیم تا از شر آنها رهایی پیدا کنیم . ممنون

پاسخ

    سلام.برای حشرات بالغ میتونید از کارت زرد استفاده کنید.میتونید دراطراف گلدانها نصب کنید.برای خاک گلدون از سم حشرات دیازینون یا دلتامترین میتونید استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید به هر کدوم از این سمها که دسترسی داشتید.وگلدون رو با این محلول ابیاری کنید.

    پاسخ

من نخل ماداگاسکار دارم دیروز دیدم از سر گیاه که محل جوونه زدن هست داره سیاه می شه .. می شه راهنماییم کنین داستان این بیماری چیه و آیا می تونم گیاهم رو نجات بدم یا نه؟ خیلی ممنونم .

پاسخ

    سلام.احتمالا موقع اسپری اب،در قسمت تاج گیاه اب مونده وباعث بوجود امدن قارچ شده.برگهای سیاه رو جدا کنیدو محلول قارچ کش با قارچ کش مانکوزب درست کنید.(یک گرم در یک لیتر اب)اسپری کنید روی گیاه.موقع ابیاری داخل خاک هم از همین محلول بریزید.

    پاسخ

سلام من الان گیج شدم بالاخره از چه سمی استفاده کنم توی گلخونم این آفت پیدا شده لطفا کمکم کنید چیکار کنم الان دوهفته میشه تعدادش کم کم داره زیاد میشه نمیدونم کدوم یکی از گلدونام هم آفت زده باید به همش بزنم؟ پروکسید هیدروژن جواب میده؟

پاسخ

    سلام.کنار گلدونهاتون کارت زرد نصب کنید حشره های بالغ اینجوری از بین میرن ونمیتونن داخل خاک تخم گذاری بکنن.برای لاروهای داخل گلدون هم میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده بکنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وموقع ابیاری داخل گلدونهاتون بریزید.

    پاسخ

سلام و روزتون بخیر من گلدان بزرگی از یاس چمپا دارم حدود ده روز پیش هرسش کردم حالا از نوک شاخه هایی که هرس شده شروع به سیاه شدن کرده تورو خدا بگین باید چیکار کنم این گلدان یادگار بسیار ارزشمندی از مادربزرگمه

پاسخ

    سلام.احتمالا ابزاری رو که برای هرس شاخه ها استفاده کردید استریل نبوده وگیاه به قارچ مبتلا شده.چاقو ویا قیچی رو که برای برش وهرس گیاهان استفاده میکنید حتما با حرارت دادن یا با الکل استریل بکنید.دوباره همون قسمتهایی رو که سیاه شدن رو هرس کنید حتما ابزار مورد استفاده رو استریل کنید.بعد از هرس محلول قارچ کش درست کنید با یکی از قارچکشهای کاربندازیم ویا توپسین یا اکسی کلرومس یک گرم در یک لیتر اب ومحلول رو به همه ی قسمتهای هرس شده گیاه اسپری کنید.یاس چمپا به نور زیادی احتیاج داره بعد از درمان ورشد مجدد گیاه رو به جای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

من کمی مرزه و ریحان کاشتم هنوز جوانه هم نزده ولی روش شته های سیاه بالدار زده و مثل پشه اند قبلا هم توی همون گلدون همون گیاه هارو کاشته بودم اما از همین شاه هازد و من دوباره از نو کاشتم
خواهش میکنم بگید چیکار کنم
الان روی خاکش پودر دارچین ریختم و روشن چن تا سیب زمینی گذاشتم

پاسخ

    سلام.احتمالا داخل خاک تخم حشره مگس سیاه هست.میتونید از کارت زرد استفاده کنید.کنار گلدون نصب کنید.چون بذر گیاهان خوراکی رو کاشتید سم حشرات توصیه نمیکنم.میتونید از سم ارگانیک پالیزین استفاده کنید که ضرری برای گیاهانتون ومحیط زیست نداره.ویا چند عدد چوب دارچین رو داخل یک لیتر اب بجوشونید بعد بزارید خنک بشه بعد داخل ابپاش بریزید واسپری کنید روی خاک.رطوبت خاک رو هم کم کنید از بین میرن.

    پاسخ

با سلام. با توجه به اینکه معمولا آب اکسیژنه موجود در بازار ۳۰ درصد است. منظور میهن کاکتوس استفاده از آب اکسیژنه ۳۰ درصد به نسبت ۱ به ۴ است یا همان آب اکسیژنه ۳ درصد صحیح میباشد. با تشکر – هادی

پاسخ

    سلام وقت بخیر بله آب اکسیژنه رقیق شده با آب که به گیاه آسیبی نرسد. ۳ درصد

    پاسخ

سلام بنده حدود ده عدد گیاه فیسالیس دارم که به این آفت الوده شدن نزدیک گل دادن و میوه دادنشون هم هست گیاه خیلی حساسه و وقتی حتی ی روز اب نمیدم و رطوبت خاک میره حالت پژمرده به خودشون میگیرن و بعد از اب دادن دوباره سرحال میشن میخواستم بدونم این تاثیر این افته یا نوعی بیماریه و دوم اینکه این افتو چطور با توجه به موضوعی که گفتم ریشه کن کنم

پاسخ

    سلام.میتونید کنار گیاه کارت زرد نصب کنید تا حشرات بالغ بوسیله کارت زرد از بین برن برای لاروها هم میتونید روی سطح خاک ماسه بریزید چون گیاه خوراکی هست سم پیشنهاد نمیشه.مگس سیاه بیشتر در خاکهایی که رطوبت بیشتر هست تخم گذاری میکنه.رطوبت رو هم کم کنید لاروها از بین میرن.

    پاسخ

سلام،با اجازه اساتید،گلدان های منم چندتایی دچار این آفت شده بودن من ی مطلب جایی خواندم استفاده کردم جواب داد،اول اینکه داخل خاک گلدانی که آفت گرفته یکی دو حبه سیری که پوستش کنده نشده باشه بزارید اگرم بعد چند وقت سیر جوانه زد اشکال نداره از خاک درش بیارید ولی یکی دیگه بزارید بوی سیر باعث فراری دادنشون میشه،هر روز سطح خاک رو بهم بزنید چون لارودی پشه تو فاصله کمی از سطح خاک قرار دارن و ی مقدار به گلدان بی آبی بدین چون این حشرات جایی که رطوبتش زیاد باشه تخم میزارن،من از این روش استفاده کردم جواب گرفتم.

پاسخ

سلام . ممنون از اطلاعاتت مفیدتون … هم مطلب رو خوندم و هم نظرات رو . باید چاره ای پیدا کنم برای گیاهم . من یه دراسنا کامپکت خیلی قشنگ و سرحال دارم که گذاشتمش روی یه میز سفید . سه روز قبل اومدم دیدم میز سیاه شده ! پشه بودن . از گلدون میان بیرون و پخش میشن روی میز و حرکتی نمی کنن . خیلی هم ریزن . تعدادشون به یک میلیارد تا هم میرسه ! اینا چی هستن ؟ امیدوارم بعد از سمپاشی از بین برن … 🙁

پاسخ

سلام وقت بخیر. نظر شما در مورد استفاده از عصاره اکالیپتوس در بستر برای چقابله با این آفت میست؟ برای جوتنه کاکتوس مضر نیستند؟

پاسخ

سلام. من حدود یکماهه چندتا گلدون خریدم که چندتا کاکتوس هم بینشون هست. اول یکیش چندتا پشه داشت و هی با دست میکشتمشون. الان همشون بشدت پشه و مگس ریز دارن و انقدر زیادن که تو همه جای خونه هم پرواز میکنن. گلدونام داخل آپارتمانی هستن. یک سم به اسم لتال زدم به سفارش مغازه دار ولی فایده نداشت و مینرسم گل هام بمیرن. چه کنم؟؟؟؟

پاسخ

    سلام. اول از کارت زرد استفاده کنید وکنار گلدونها نصب کنید. رطوبت خاکرو کم کنید برای از بین بردن لاروهای داخل خاک میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وهمه ی گلدانها رو با این محلول ابیاری کنید. ابیاری رو در خنکترین ساعات انجام بدید.

    پاسخ

با عرض سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدی که در اختیار ما میگذارید
حدود ۱ماه پیش یک گل آکالیفا هیسپیدا به طول ۱متر در سفر خریدم و برای جلوگیری از شوک بیشتر در نتیجه جابجایی، هنوز گلدان آن را تعویض نکرده ام
ابتدا در منزل و نور غیر مستقیم نگهداری کردم که برگ ریزی کمی داشت با استفاده از کود شادابی برگها حفظ شد ولی گلها تغییر رنگ دادن و به مرور سیاه شدن ،با رویت پشه سیاه در پای گلدان از سیر ، دارچین استفاده کردم و گلدان را به تراس جنوبی منزل انتقال دادم
در حال حاضر پشه ای دیده نمیشود ولی تغییر رنگ گلها به سیاه و برگ ریزی شدت یافته
لطفا با دانش خود، بنده را در حفظ این گل یاری نمایید
سپاس

پاسخ

    سلام.اکالیفا به رطوبت زیادی احتیاج داره هم رطوبت محیط وهم خاک.نباید خاکش خشک بشه وهمیشه مرطوب باشه ولی غرق اب هم نباشه.دلیل سیاه شدن برگها نور کم هست باید جای پر نوری نگهداری کنیدحداقل روزی چهار ساعت نور غیر مستقیم دریافت کنه.سعی کنید رطوبت محیط رو با دستگاهای مه ساز تامین کنید رطوبت محیط برای اکالیفا باید بین شصت الی هفتاد در صد باشه.

    پاسخ

سپاس از راهنمایی گرانقدرتون
لطف و مرحمت شما پاینده باد

پاسخ

سلام خسته نباشید من گیاه ادنیوم دارم ولی دچار مشکل شده حشره های مشکی و کوچیک دور گیاه پرواز میکنن راه حلی براشون هست؟!

پاسخ