۱۰ دلیل مرگ کاکتوس ها

10 دلیل مرگ کاکتوس ها

۱۰ دلیل مرگ کاکتوس‌ها یا ۱۰ دلیل خراب شدن کاکتوس‌ها یا ۱۰ دلیل برای از بین رفتن کاکتوس عنوانش هر چه که باشد برای دوستداران گل و گیاه به خصوص طرفداران کاکتوس بسیار ناخوشایند است. مرگ کاکتوس دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که در این مقاله به ده مورد از مهم‌ترین دلایل خراب شدن یا از بین رفتن کاکتوس‌ها می‌پردازیم.

۱- بیماری‌های قارچی: یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بیماری‌های قارچی می‌باشد شاید بتوان گفت ۸۰ درصد مرگ کاکتوس‌ها به دلیل بیماری‌های قارچی می‌باشد. تهویه نامناسب، رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد، وجود گیاهان بیمار در اطراف کاکتوس‌ها از دلایل اصلی به وجود آمدن بیماری‌های قارچی می‌باشد. با قرنطینه گیاهانی تازه خریداری شده همچنین آبیاری منظم و اصولی، تهویه مناسب و رعایت اصول بهداشتی می‌توان از ابتلای کاکتوس‌ها به بیماری‌های قارچی جلوگیری کرد.

۲- آبیاری زیاد: یکی دیگر از عوامل مهم در خراب شدن کاکتوس‌ها آبیاری زیاد می‌باشد. عدم وجود سوراخ کف گلدان و یا آبیاری بیش از اندازه و مرطوب بودن دائمی خاک گلدان باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه و انتقال پوسیدگی به تنه گیاه و در نهایت مرگ کاکتوس خواهد شد. آبیاری کاکتوس‌ها باید منظم انجام پذیرد همچنین در فصل خواب گیاه از آبیاری زیاد خودداری شود. در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملاً خشک شود. میزان آبیاری به نوع گیاه و اندازه و محل نگهداری آن دارد.

۳- آبیاری کم: همچنان که آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن گیاه می‌شود در آبیاری کم هم باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. اگر آبیاری بسیار کم انجام شود گیاه آب بافت‌های خود را از دست داده و خشک می‌شود. همچنین در آبیاری کم ریشه‌ها از بین رفته و هنگامی که مجدد به آبیاری می‌کنید چون گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

 

10 دلیل مرگ کاکتوس ها

۱۰ دلیل مرگ کاکتوس ها

۴- نور کم: کاکتوس‌ها به نور زیادی برای رشد و بقا نیاز دارند زمانی که مقدار نور دریافتی کم باشد گیاه به صورت علفی و باریک رشد کرده و از حالت طبیعی خارج خواهد شد و در صورت ادامه گیاه از بین خواهد رفت.

۵- نور زیاد: بیشتر کاکتوس‌هایی که در گلخانه پرورش داده می‌شوند تحمل آفتاب مستقیم به خصوص در فصل تابستان را ندارند و در صورتی که گیاه در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد دچار آفتاب سوختگی خواهد شد.

۶- خاک نامناسب: خاک کاکتوس باید داری زهکشی مناسبی باشد و به اصطلاح از خاک سب که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس باشد استفاده کرد. خاک سفت و سنگین باعث پوسیدگی ریشه در اثر نگه داشتن مقدار آب زیاد در خود می‌شود.
مقاله خاک مناسب کاکتوس ها را نیز مطالعه کنید. کلیک

۷- دمای بالا: کاکتوس‌ها دارای تحمل زیادی به گرمای هوا دارند ولی زمانی که دما از حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌شود بافت‌های داخل گیاه دچار پختگی شده و از بین می‌روند.

۸- دمای پایین: اکثر کاکتوس‌ها دمای در حدود ۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند ولی زمانی که دما به زیر صفر درجه می‌رسد بافت‌های داخل گیاه که دارای مقدار زیادی آب هستند دچار یخزدگی شده و گیاه از بین می‌رود.

۹- عدم شناخت نیازهای کاکتوسهایمان: همه کاکتوس‌ها دارای خصوصیت‌ها و نیازهای خاصی هستند به عنوان مثال نیازهای نوری، دما یا آب آنها یکسان نیست. با شناخت نوع کاکتوس و نیازهای آن می‌توان بهتر از آنها نگهداری کرد و درنتیجه عمر گیاه افزایش خواهد یافت.

۱۰- عشق به کاکتوس‌ها: با کاکتوس‌ها مهربان باشیم! نیازهای آنها را بدانیم و با عشق نگهداری کنیم در این صورت مطمئن باشید که خراب نخواهند شد. کاکتوس‌ها گیاهان کم توقعی هستند فقط با اندکی توجه می‌توان از آنها در هر جایی نگهداری کرد.

منبع: میهن کاکتوس

نویسنده: کاظم دروگریان

تمام مقالات سایت میهن کاکتوس دارای مجوز از سازمان ارشاد و فرهنگ اسلامی می‌باشد. کپی برداری از مقالات تنها با ذکر منبع آزاد می‌باشد.

 

پست‌های مرتبط

5 گام برای جلوگیری از قارچ زدن خاک گلدان

۵ گام برای جلوگیری از قارچ زدن خاک گلدان

۵ گام برای جلوگیری از قارچ زدن خاک گلدان :...

آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان

آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان

آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان : در این مقاله...

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون : گیاه فیلودندرون گیاه محبوب...

نظرات (32)

سلام خسته نباشید

من چهارتا کاکتوس دارم که عکسش رو براتون فرستادم، نمیدونم چرا این بلا سرشون اومده، موقع خرید فروشنده گفت هفته‌ای یه بار، یک نعلبکی آب رو به همه گلدون ها بده منم به خیال اینکه دارم همین میزان آب میدم، به هر گلدون با سرنگ و فقط ۵ سی سی آب میدادم که بعد از دو ماه فهمیدم خیلی کمتر از یک نعلبکی آبیاری میکردم؛ حالا باید چیکار کنم؟ چطور میشه جلوی خشک شدنشون رو گرفت؟ درضمن گلدون هارو هم پشت پنجره نگهداری میکنم که نسبتا نور خوبی هم داره.

لینک عکس:
http://uupload.ir/files/f0j2_a1b2c3.jpg

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 22ام, 1397 18:29:

سلام، ممنون، گیاهانتون ساکولنت هستند،فعلا در ظاهر که مشکلی ندارند، میتونید برای رفع تشنگی داخل یک ظرف بزرگتر از گلدانها تا نصفه اب بریزید وگلدانها رو داخل اب قرار بدید تا کامل سیراب بشن وقتی اب تا سطح خاک رسید وسطح خاک مرطوب شد گلدانها رو از داخل اب خارج کنید وروی یک ظرف سبد مانند بگذارید تا اب اضافه خارج بشه. ابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه. برگهای زرد شده رو از داخل گلدان جمع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

کاکتوس کراسولا،داخل اتاق کنار پنجره است و هفته ای یکبار هم بهش آب میدم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 15ام, 1397 22:50:

اگر فقط برگهای پایینی زرد میشن ومیریزند طبیعی هست ومشکلی نیست ولی اگر برگهای بالایی هم این مشکل رو دارند دلیلش دمای پایین وابیاری زیاد هست،این دو مورد رو چک کنید،بین دو ابیاری خاک باید کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید. دما اگر از ۱۵ درجه کمترهست به جای گرمتری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من یه کاکتوس دارم کا تقریبا از یک هفته پیش برگهای قسمت پایین گیاه داره یکی یکی کنده میشه و میوفته.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 18:36:

سلام، اسم کاکتوستون رو میدونید؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام سوالم اینه ک آیا سنگهای رنگی ریز برای کاکتوسها و ساکولنتها مضرره?
واینکه جدیدا از بین گلدوناتم حشره های ریز میبینم از وقتی ب پذیرایی جاشون و تغییر دادم. اینطور شدن و اینکه چند روز یکبار و دقیقا چ میزان آب برای ی گلدونی ک اندازه لیوانه لازمه?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1397 17:23:

سلام، اگر سنگها با مواد شیمیایی رنگ شده باشند بله احتمال داره که موقع ابیاری مواد رنگی شسته بشه ووارد خاک بشه وریشه گیاه رو از ببن ببره. ولی اگر رنگ طبیعی خود سنگ باشه هیچ مشکلی نیست میتونید استفاده کنید. حشرات ریز احتمال داره که مگس سیاه باشه برای از بین بردنشون اگر مقدارشون کم هست کنار گلها کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید از بین میرند ولی اگر تعدادشون زیاد هست میتونید گلدانهارو یکبا با محلول سم حشره کش ابیاری کنید. از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون میتونید استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وگلدانها رو با این محلول ابیاری کنید. ابیاری بستگی به نوع گیاه داره چه نوع گیاهی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک کاکتوس میوه دار برام اوردند که یک هفته است بدنه اش شل شده و نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمای کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 2ام, 1397 14:11:

سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید،میتونید تا قسمتی که نرم شده کات کنید وقلمه بگیرید ومجدد بکارید. دلیل نرم شدن کاکتوسها ابیاری زیاد،خاک نامناسب نبود زهکش مناسب ودر این فصل احتمال یخ زدگی باعث نرم شدن تنه گیاه میشه، این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من یه کاکتوس دارم که پیوندی هست قسمت سرش که صورتیه از بالا خراب شده ولی بچه های که از پیوند قسمت صورتی هستن سالمن.بدنه پایینشم به نظر سالم میاد
چیکارش کنم نگرانشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 29ام, 1397 19:16:

سلام، اگر گیاه مادری کاملا از بین رفته وحالت پوسیدگی داره بهتره تنه جوشها رو جدا کنید وروی یک پایه دیگر پیوند بزنید چون احتمال داره که پوسیدگی به تنه جوشها هم برسه واز بین برند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ی سوال داشتم من کاکتوس زیاددارم خیلی بهشون رسیدگی میکنم مواظبشون هستم ولی یکی ازکاکتوسام اسمشونمیدونم( کاکتوس بزرگ بابرگ بزرگ گوشتی تیغ بزرگ )بدنش سوراخ شده وحالت چوبی شده دلیلش چیه بایدچیکارکنم خوب بشه؟طف کنیدجواب سوالموبدین ممنون میشم.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 22ام, 1397 11:18:

سلام. احتمالاداره گیاهتون اپونتیا باشه. دلیل سوراخ شدن میتونه در اثر جابجایی، ضربه وارد شده باشه ویا افاتی مثل کرم ویا حلرزون باعث این مشکل بشه ،بهتر هست همه ی قسمتهای گیاه وخاک رو بررسی کنید وافت رو پیدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاکتوس من بعد از اینکه هوا سرد شد و اب یاری اونو کم کردم و مشخصات خواب در اون پدیدار شد کمکم بند هاش روبه زرد شدن کردن تا حالا هم دوتاش زرد شده و افتاده کاکتوس اپونتیا کاغذی هستش

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 6ام, 1397 18:10:

سلام. کمبود نور وپایین بودن دما باعث زرد شدن پدهای اپونتیا میشه. اپونتیاها برخلاف سایر کاکتوسها زمستان رو هم رشد میکنند بهتر هست جای گرمی انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاکتوس من خیلی کوچیک شده رنگش سیاه شده و بوی بدی هم می ده میشه کمکم کنین؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1397 21:06:

سلام. اگر رنگش کامل سیاه شده وبوی بدی داره پوسیده وفکر نکنم بشه براش کاری کرد. ابیاری زیاد وبیماری قارچی باعث این مشکل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من در یک گلدون ۴ کاکتوس دارم که دوتای آن اچینو هستش که یکی از آن ها دچار گندیدگی شده. چکار باید بکنم و علت چیست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 11ام, 1397 16:36:

سلام. گیاهی رو که از بین رفته از گلدان خارج کنید وگلدان رو یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید. احتمالش هست که گیاهی که از بین رفته ضعیف بوده وابیاری زیاد باعث از بین رفتنش شده. بهتره بین دو ابیاری خاک کاکتوسها کاملا خشک بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام ممنون از سایت خوبتون
من ی کاکتوس زبان مادر شوهر داشتم خیلی خوب رشد میکرد ی دفعه از پایین شروع کرد به پوسیدن
در ضمن نور خونمون بشدت کمه اما با این نور داشت قشنگ رشد میکرد ی دفعه چی شد اب دادنممم که هفته ای ی بار اونم کم در حد خیلی کم که خاک خیس بشه
خاکشم که مخصوص کاکتوس هست
گلهایی مانند حسنی یوسف دارم اونا حالشون خوبه اما کاکتوس عزیزم پوسید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 4ام, 1397 01:00:

سلام. پوسیدگی کاکتوسها دلیلش ابیاری زیاد،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب و بیماریهای قارچی هست این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سللم من یه کاکتوس خرگوشی کوچیک دارم یه دوهفته ای میشد خوب رشد میکرد ولی الان از بالا شروع به زرد شدن کرده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 12:41:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. راکتهای جدید زرد میشن؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من دو ماه پیش حدوداازتون یک سری بذرخریدم که تعدادزیادیشون سبزشدن ولی الان چندروزیه ی تعدادزیادیشون حالت ژله ای پیدامیکنن و خراب میشن و ی سریاشونم کاملا سفید میشن چیکارشون کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 8ام, 1397 10:29:

سلام. بسترتون قارچی شده. بهتره جوانه هایی رو که حالت ژله ای وسفید دارند از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید بعد یک الی دوساعت هوادهی کنید. هر دوهفته یک بار باید محلول قارچ کش به بستر اسپری کنید. تا پایان سه ماهگی بعد از سه ماهگی ماهی یک بار تا یک سالگی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چندین نوع کاکتوس دارم ک همشون توی یه شیشه هست ولی برگاشون داره پژمرده میشه چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 9ام, 1397 11:17:

سلام. منظورتون داخل تراریوم هستند؟ بهتره همه ی گیاهان رو خارج کنید از داخل تراریوم وریشه ها رو چک کنید واگر نیازی باشه ضدعفونی کنید هم تنگ وهم خاک وهم گیاهان رو با محلول قارچ کش.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من یک سمپریوم لب ماتیکی دارم که حدود یک ماهی میشه خریدمش.اما برگهاش که باید رو به بالاباشه از پایین گیاه شروع کرده به افقی شدن و پایین رفتن.الان فقط برگهای سه ردیف بالا رو به بالاست و بقیه همه رو به پایین شدند.یعنی گیاه داره خراب میشه؟امکان برگشت به حالت اولش هست؟دلیلش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 17ام, 1397 21:08:

سلام. گیاه رو درجای خنکی قرار بدید. دما ونور زیاد باعث این مشکل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .مدتی هست که میخوام یه سوال بپرسم.من یه آسترو پیوندی چروک داشتم چند سال بود که داشتمش چون خیلی وقته کاکتوس نگهداری میکنم با بیماریهاشون آشنایی دارم ولی موردی را توی این آسترو مشاهده کردم که خیلی واسم عجیب بود.آوند آسترو از داخل پوک شده بود و حتی این پوکی به آوند بچه ها هم منتقل شده بود هیچ اثری از قارچ نبود به نظر شما دلیل این موضوع چیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 2ام, 1397 13:00:

سلام. زیاده روی در کود دهی وابیاری زیاد باعث این امر میشه.

[پاسخ]