۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان است. در مورد کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت و همچنین نگهداری از آنها مقالات زیادی در سایت میهن کاکتوس قرار داده شده است. در این مقاله به ۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها می‌پردازیم. سؤالات خود را در مورد کاشت بذر در زیر مقاله عنوان کنید.

۱٫ بذرهای کاشته شده به نور نیازی دارند؟ این اشتباه بزرگی است که باعث رشد علفی و از بین رفتن جوانه‌های کاکتوس می‌شود. جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت به نور نیاز دارند ولی نه نور مستقیم و شدید آفتاب بلکه به نور فیلتر شده.

۲٫ بذرهای کاشته شده را می‌توانم در نور مستقیم آفتاب قرار بدهم؟ خیر آفتاب شدید و نور مستقیم آفتاب بخصوص در فصل بهار و تابستان باعث سوختگی و از بین رفتن جوانه‌هامی‌شودهمان‌طور که در بالا ذکر شده جوانه‌ها به نور فیلتر شده و ملایم آفتاب نیاز دارند.

۳٫ بدون ضدعفونی با قارچ‌کش می‌توان بذرها را کاشت؟ برای دریافت نتیجه بهتر حتماًضدعفونی اولیه بستر کشت نیاز است و شاید یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذرکاکتوس‌ها همین مرحله باشد. چون در صورت وجود قارچ‌ها در بستر  بلافاصله بعد سبز شدن جوانه‌ها از بین می‌روند.

۴٫ آیا بعد از سبز شدن بذرها باز هم نیازی به استفاده از قارچ‌کش هست؟ جوانه‌هایکاکتوس و ساکولنت  به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشند و با یک آلودگی جزئی امکان دارد همه جوانه‌ها از بین بروند برای پیشگیری هر دو هفته قارچ‌کشی بستر نیاز می‌باشد.

۵٫ بعد سبز شدن بذرها می‌توانم در ظرف را بردارم و یا رطوبت گلخانه را کم کنم؟ خیر باید این کار به تدریج انجام شود و تا زمانی که جوانه‌ها مقداری بزرگ شوند نباید رطوبت را کم کرد و این مدت ممکن است تا ۳ الی ۱۲ ماه طول بکشد که به نوع بذر و میزان رشد آن بستگی دارد.

۶٫ برای کاشت بذر می‌توانم از خاک باغچه یا ورمی استفاده کنم؟ خیر بهترین بستر برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت پیت ماس و در صورت عدم دسترسی به پیت ماس خاککوکوپیت می‌باشد.

۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

۷٫ آیا نیازی هست کف بستر کاشت سوراخ باشد؟ بله برای خروج آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید کف ظرف کشت دارای سوراخ‌هایی باشد.

۸٫ آیا روش کاشت بذر کاکتوس تنها همین روش‌هایی است که در سایت میهن کاکتوسنوشته شده؟ خیر برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. ولی سعی کنید روش کشت مناسبی را انتخاب کنید زیرا در حال حاضر اشخاص بی تجربهدر کانال‌های تلگرامی خود را کارشناس و استاد معرفی می‌کنند و دوستان را با اشتباه راهنمایی می‌کنند.

۹٫ آیا دما در سبز شدن و رشد بذرها تأثیری دارد؟ بله دما یکی از آیتم‌های مهم در سبز شدن و میزان رشد بذر می‌باشد. میزان دما به نوع بذر بستگی دارد. به عنوان مثال بذرلیتوپس در دمای بالای ۳۰ درجه حتی اگر سبز هم شود از بین خواهد رفت.

۱۰٫ از هر جایی می‌توان بذر تهیه کرد؟ بذر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت هابسیار حساس می‌باشند و تنها سبز شدن ملاک نیست گاهی چندین سال زمان می‌بردتا واریته گیاه مشخص شود که مشخصاً آگه از جایی معتبری خرید نکنید بعد چند سال فروشنده جوابگو نخواهد بود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. به هر فروشنده و سایتی اعتماد نکنید و گذاشتن عکس‌های زیبا و الکی کار خیلی سختی نیست!

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب را نیز مطالعه کنید. کلیک

پست‌های مرتبط

10 نکته کلیدی برای خرید بذر کاکتوس

۱۰ نکته کلیدی برای خرید بذر کاکتوس

یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کاشت بذر...

سوالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس

سوالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس

سلام در این پست به تعدادی از سوالات متداول در...

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل : کاشت بذر کاکتوس...

نظرات (33)

با سلام
بسیار عالی بود سپاسگذارم
۱= استفاده از ظرف مناسب برای کشت در منزل بسیار مهم است
۲= فاصله بذر ها در بستر کشت
۳= همانطور که استاد اشاره کردن ضد عفونی اولیه بسیار بسیار مهم است
۴= صبر و خوصله و دقت

پاسخ

بسیار عالی و مفید ممنونم

پاسخ

بذرای من ۲۰ روزه شدن فروها اکثرا سبز شدن و رشدشون خوبه ژمینو تعداد کمی سبز شدن و خیلی کنده…بذر پایه چرمی هم از ۲۰ تا ۳ تاش سبز شده….

پاسخ

    سلام بذر پایه چرمی خیلی راحت سبز میشه ولی مقداری دیر سبز میشه عجله نکنید همشون سبز میشه باز هر مشکلی بود در خدمتیم

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید
یه سوال داشتم در مورد کشت بذر
من چندمین باره بذر میکارم ولی یه مشکل دارم اونم اینه بذرا بعد از یه مدت رشدشپن متوقف میشه و همونجوری میمونن دلیلش چی میتونه باشه؟ سرحال هستن ولی رشد ندارن مثلا ژیمنو هام بعد اینکه تیغای ریز در اوردن همونجوری موندن و الان سه ماهشون هست ولی همون اندازن و رشد ندارن ممنون میشم کمک کنید

پاسخ

    سلام بذر کاکتوس‌ها گاهی وقت‌ها بعد از مدتی رشد استراحت می‌کنند و دوباره شروع به رشد می‌کنند. میتونید بعد از سه ماهگی بهشون کود بدید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من بذرهام همگی سبز شدن اما توی یکی از ظرفهای کاشت بذرم چند تا حشره سفید وکوچیک دیدم که فورا با قارچ کش تمام سطح خاکو اسپری کردم این کار کافیه یانه

پاسخ

    سلام وقت بخیر بهتره از سم حشره کش استفاده کنید مثل سم دیازینون

    پاسخ

سلام
بذر رو فقط روی بستر قرار میگره یا روش خاک هم میریزیم؟

پاسخ

    سلام.سطح بستر یا روی خاک هر دو یکی هست.بذرهای کاکتوسها دفن نمیشن و روی سطح خاک قرار میگیرن.

    پاسخ

سلام وقت بخیر من ۳ روز قبل بذر پاشی کردم در ظرف پلاستیکی ونایلون زیب دار چند روز یه بار آبپاشی وسم پاشی کنم ممنون میشم

پاسخ

    سلام.هر دوهفته یکبار باید محلول قارچ کش اسپری کنید.تا وقتی بذرها جوانه نزدن باز نکنید ولی چک کنید.فعلا تا یک ماه نیازی به ابیاری ندارند رطوبت بستر اب مورد نیاز رو تامین میکنه.بعد از اینکه بذرها سبز شدن هوادهی رو شروع کنید.رنگ بستر هر وقت کمرنگتر شد میتونید ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام مجدد ژمینو رنگی رو میشه تو خاک پرورش داد؟یا حتما باید رو پایه بصورت پیوندی باشه؟

پاسخ

سلام ببخشید کدوم گونه از بذر های کاکتوس زودتر و راحت تر سبز میشن؟

پاسخ

    سلام.بذرهای استروفیتوم،ژیمنو،ملو،
    مامیلاریا,اچینو این گونه ها خیلی زود وخیلی راحت سبز میشن وبرای مبتدیها بهترین گزینه هستند.

    پاسخ

بعد ببخشید قارچ کش بنومیل خوبه واسه ضد عفونی بستر و بذر ها

پاسخ

سلام
وقت بخیر
یه سوال بنده یه گلخونه دو متر در یک ونیم متر دارم و چون نمیدونستم از نایلون معمولی که تو پلاستک فروشی هست واسه پوشش استفاده کردم و الان قصد تعویضش رو دارم خواستم بدونم از چه نایلونی استفاده کنم؟؟
به نظرتون پلی کربنات چطوره؟؟

پاسخ

    سلام.پلی کربنات هم خوب هست وپلاستیکهای مخصوص گلخانه ای که میتونید از فروشگاههای لوازم کشاورزش تهیه کنید.

    پاسخ

با سلام و تشکر از شما
من چند نمونه بذر کاشتم و سبز شده میخواستم بگم کهم بذر نخل ماداگاسکار سبز شده ریشش روی خاکه آیا باید روی ریشه را با خاک بپوشونم یا لازم نیست

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.بله بهتره ریشه هارو داخل بستر هدایت کنید رطوبت زیاد بستر باعث بیرون موندن ریشه ها از خاک بستر میشه.رطوبت بستر رو با هوادهی کم کنید ریشه ها داخل بستر هدایت میشن.میتونید با کمک یک پنس ویا یک چوب خلالی با احتیاط ریشه هارو داخل بستر هدایت کنید.بعد روی سطح بستر ماسه ریز بریزید که ریشه ها مستحکم بشن.خاک یا پیت ماس نریزید.

    پاسخ

سلام
بعد از گذاشتن بذر روی بستر روشو با پیت ماس بپوشانیم ؟

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
یکی از بسترهای کشت من متاسفانه یه چیزایی مثل تار عنکبوت پیدا کرده الان کاربندازیم اسپری کردم تاثیر داره؟برای رفع این مشکل چه کار باید بکنم؟؟

پاسخ

    سلام.بهتره تمام اون قسمتها رو با پنس بردارید وقارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.سعی کنید هر روز یک ساعت هوادهی کنید اگر بذرهاتون سبز شدن تا مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

سلام .وقت بخیر من دوتا ظرف کشت دارم و بذرھاے متنوع ساکولنت و کاکتود کاشتم اکثرآ ھم رشد کردن ولے نمیدونستم کہ میزان رطوبت رو چطور اندازہ گیرے کنم و یک روز در میان اسپرے آب پاشے کردم.روش اندازہ گیرے رطوبت چطورہ و ھوادھیم باید چطور باشہ بعضے از جوانہ ھام یھو از بین میرن و از تو خالے میشن و کرم ھاے ریز و سفیدے داخلشون و زیر جوانہ ھا دیدم.سم پاشے کردم و قارچ کش ھم زدم چندروزے بود کہ دیگہ اینجورے نمیشدن ولے امروز باز دوبارہ چندتا از جوانہ ھام خراب شدن.خیلے ناراحت شدم ممنون میشم کمکم کنید.

پاسخ

    سلام.هر روز یک ساعت باید هوادهی کنید که رطوبت بستر کم بشه رطوبت زیاد هم جوانه ها رو از بین میبره وهم مگس سیاه داخل بستر تخم ریزی میکنه که لاروها ریشه وجوانه های کاکتوسها رو ازبین میبرن.برای حشرات بالغ میتونید از کارت زرد استفاده کنید.کنار بستر نصب کنید.برای لاروهای داخل بستر از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید.برای ابیاری هم هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید هر روز نه.

    پاسخ

سلام من ۹۷/۳/۲۵ بذرامو کاشتم و همشون سبز شدن هر ۱۰ روز یکبار قارچکش میزنم و رشدشونم خوبه اما الان روی بستر سبز شده چیکار کنم؟
(نور دهیم: لامپ ال ای دی ۱۵ وات زرد از ۹ صب تا ۱۲ شب)

پاسخ

    سلام.اگر مقدارشون کم هست از روی سطح بستر جمع کنید.وهوادهی کنید تا رطوبت بستر کم بشه رطوبت زیاد ونور زیاد باعث بوجود امدن جلبک روی سطح بستر میشه.میتونید نور رو بشکنید ویا اگر جوانه هاتون یک ماه رو تموم کردن سنگریزه کوچکتر از جوانه ها روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید
تعدادی از کاکتوسهای توپی من الان که سه ماهشونم تموم شده بجای اینکه به صورت توپی رشد کنن همشون حدود ١/۵ سانت رشد طولی کردن و تیغ از بغل زدن
مشکل از کجاست که بجای رشد عرضی رشد طولی کردن
الانم باتوجه به رطوبت بالای رشت سه روزی مسشه سرشونو برداشتم
ایا بحالت عادی و رشد عادی خودشون برمیگردن یا همشون یه شکل رشد طولی میکنن
ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ