۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان است. در مورد کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت و همچنین نگهداری از آنها مقالات زیادی در سایت میهن کاکتوس قرار داده شده است. در این مقاله به ۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها می‌پردازیم. سؤالات خود را در مورد کاشت بذر در زیر مقاله عنوان کنید.

۱٫ بذرهای کاشته شده به نور نیازی دارند؟ این اشتباه بزرگی است که باعث رشد علفی و از بین رفتن جوانه‌های کاکتوس می‌شود. جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت به نور نیاز دارند ولی نه نور مستقیم و شدید آفتاب بلکه به نور فیلتر شده.

۲٫ بذرهای کاشته شده را می‌توانم در نور مستقیم آفتاب قرار بدهم؟ خیر آفتاب شدید و نور مستقیم آفتاب بخصوص در فصل بهار و تابستان باعث سوختگی و از بین رفتن جوانه‌هامی‌شودهمان‌طور که در بالا ذکر شده جوانه‌ها به نور فیلتر شده و ملایم آفتاب نیاز دارند.

۳٫ بدون ضدعفونی با قارچ‌کش می‌توان بذرها را کاشت؟ برای دریافت نتیجه بهتر حتماًضدعفونی اولیه بستر کشت نیاز است و شاید یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذرکاکتوس‌ها همین مرحله باشد. چون در صورت وجود قارچ‌ها در بستر  بلافاصله بعد سبز شدن جوانه‌ها از بین می‌روند.

۴٫ آیا بعد از سبز شدن بذرها باز هم نیازی به استفاده از قارچ‌کش هست؟ جوانه‌هایکاکتوس و ساکولنت  به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشند و با یک آلودگی جزئی امکان دارد همه جوانه‌ها از بین بروند برای پیشگیری هر دو هفته قارچ‌کشی بستر نیاز می‌باشد.

۵٫ بعد سبز شدن بذرها می‌توانم در ظرف را بردارم و یا رطوبت گلخانه را کم کنم؟ خیر باید این کار به تدریج انجام شود و تا زمانی که جوانه‌ها مقداری بزرگ شوند نباید رطوبت را کم کرد و این مدت ممکن است تا ۳ الی ۱۲ ماه طول بکشد که به نوع بذر و میزان رشد آن بستگی دارد.

۶٫ برای کاشت بذر می‌توانم از خاک باغچه یا ورمی استفاده کنم؟ خیر بهترین بستر برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت پیت ماس و در صورت عدم دسترسی به پیت ماس خاککوکوپیت می‌باشد.

۱۰ اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

10 اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت

۷٫ آیا نیازی هست کف بستر کاشت سوراخ باشد؟ بله برای خروج آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید کف ظرف کشت دارای سوراخ‌هایی باشد.

۸٫ آیا روش کاشت بذر کاکتوس تنها همین روش‌هایی است که در سایت میهن کاکتوسنوشته شده؟ خیر برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. ولی سعی کنید روش کشت مناسبی را انتخاب کنید زیرا در حال حاضر اشخاص بی تجربهدر کانال‌های تلگرامی خود را کارشناس و استاد معرفی می‌کنند و دوستان را با اشتباه راهنمایی می‌کنند.

۹٫ آیا دما در سبز شدن و رشد بذرها تأثیری دارد؟ بله دما یکی از آیتم‌های مهم در سبز شدن و میزان رشد بذر می‌باشد. میزان دما به نوع بذر بستگی دارد. به عنوان مثال بذرلیتوپس در دمای بالای ۳۰ درجه حتی اگر سبز هم شود از بین خواهد رفت.

۱۰٫ از هر جایی می‌توان بذر تهیه کرد؟ بذر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت هابسیار حساس می‌باشند و تنها سبز شدن ملاک نیست گاهی چندین سال زمان می‌بردتا واریته گیاه مشخص شود که مشخصاً آگه از جایی معتبری خرید نکنید بعد چند سال فروشنده جوابگو نخواهد بود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. به هر فروشنده و سایتی اعتماد نکنید و گذاشتن عکس‌های زیبا و الکی کار خیلی سختی نیست!

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب را نیز مطالعه کنید. کلیک

پست‌های مرتبط

دلیل سیاه شدن و پوسیدگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟

دلیل سیاه شدن و پوسیدگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟

دلیل سیاه شدن و پوسیدگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟ یکی از...

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد : خیلی از دوستان...

آموزش کاشت بذر اچوریا

آموزش کاشت بذر اچوریا

آموزش کاشت بذر اچوریا : روش کاشت بذر اچوریا و سمپرویوم...

نظرات (53)

با سلام
بسیار عالی بود سپاسگذارم
۱= استفاده از ظرف مناسب برای کشت در منزل بسیار مهم است
۲= فاصله بذر ها در بستر کشت
۳= همانطور که استاد اشاره کردن ضد عفونی اولیه بسیار بسیار مهم است
۴= صبر و خوصله و دقت

پاسخ

بسیار عالی و مفید ممنونم

پاسخ

بذرای من ۲۰ روزه شدن فروها اکثرا سبز شدن و رشدشون خوبه ژمینو تعداد کمی سبز شدن و خیلی کنده…بذر پایه چرمی هم از ۲۰ تا ۳ تاش سبز شده….

پاسخ

    سلام بذر پایه چرمی خیلی راحت سبز میشه ولی مقداری دیر سبز میشه عجله نکنید همشون سبز میشه باز هر مشکلی بود در خدمتیم

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید
یه سوال داشتم در مورد کشت بذر
من چندمین باره بذر میکارم ولی یه مشکل دارم اونم اینه بذرا بعد از یه مدت رشدشپن متوقف میشه و همونجوری میمونن دلیلش چی میتونه باشه؟ سرحال هستن ولی رشد ندارن مثلا ژیمنو هام بعد اینکه تیغای ریز در اوردن همونجوری موندن و الان سه ماهشون هست ولی همون اندازن و رشد ندارن ممنون میشم کمک کنید

پاسخ

    سلام بذر کاکتوس‌ها گاهی وقت‌ها بعد از مدتی رشد استراحت می‌کنند و دوباره شروع به رشد می‌کنند. میتونید بعد از سه ماهگی بهشون کود بدید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من بذرهام همگی سبز شدن اما توی یکی از ظرفهای کاشت بذرم چند تا حشره سفید وکوچیک دیدم که فورا با قارچ کش تمام سطح خاکو اسپری کردم این کار کافیه یانه

پاسخ

    سلام وقت بخیر بهتره از سم حشره کش استفاده کنید مثل سم دیازینون

    پاسخ

سلام
بذر رو فقط روی بستر قرار میگره یا روش خاک هم میریزیم؟

پاسخ

    سلام.سطح بستر یا روی خاک هر دو یکی هست.بذرهای کاکتوسها دفن نمیشن و روی سطح خاک قرار میگیرن.

    پاسخ

سلام وقت بخیر من ۳ روز قبل بذر پاشی کردم در ظرف پلاستیکی ونایلون زیب دار چند روز یه بار آبپاشی وسم پاشی کنم ممنون میشم

پاسخ

    سلام.هر دوهفته یکبار باید محلول قارچ کش اسپری کنید.تا وقتی بذرها جوانه نزدن باز نکنید ولی چک کنید.فعلا تا یک ماه نیازی به ابیاری ندارند رطوبت بستر اب مورد نیاز رو تامین میکنه.بعد از اینکه بذرها سبز شدن هوادهی رو شروع کنید.رنگ بستر هر وقت کمرنگتر شد میتونید ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام مجدد ژمینو رنگی رو میشه تو خاک پرورش داد؟یا حتما باید رو پایه بصورت پیوندی باشه؟

پاسخ

سلام ببخشید کدوم گونه از بذر های کاکتوس زودتر و راحت تر سبز میشن؟

پاسخ

    سلام.بذرهای استروفیتوم،ژیمنو،ملو،
    مامیلاریا,اچینو این گونه ها خیلی زود وخیلی راحت سبز میشن وبرای مبتدیها بهترین گزینه هستند.

    پاسخ

بعد ببخشید قارچ کش بنومیل خوبه واسه ضد عفونی بستر و بذر ها

پاسخ

سلام
وقت بخیر
یه سوال بنده یه گلخونه دو متر در یک ونیم متر دارم و چون نمیدونستم از نایلون معمولی که تو پلاستک فروشی هست واسه پوشش استفاده کردم و الان قصد تعویضش رو دارم خواستم بدونم از چه نایلونی استفاده کنم؟؟
به نظرتون پلی کربنات چطوره؟؟

پاسخ

    سلام.پلی کربنات هم خوب هست وپلاستیکهای مخصوص گلخانه ای که میتونید از فروشگاههای لوازم کشاورزش تهیه کنید.

    پاسخ

با سلام و تشکر از شما
من چند نمونه بذر کاشتم و سبز شده میخواستم بگم کهم بذر نخل ماداگاسکار سبز شده ریشش روی خاکه آیا باید روی ریشه را با خاک بپوشونم یا لازم نیست

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.بله بهتره ریشه هارو داخل بستر هدایت کنید رطوبت زیاد بستر باعث بیرون موندن ریشه ها از خاک بستر میشه.رطوبت بستر رو با هوادهی کم کنید ریشه ها داخل بستر هدایت میشن.میتونید با کمک یک پنس ویا یک چوب خلالی با احتیاط ریشه هارو داخل بستر هدایت کنید.بعد روی سطح بستر ماسه ریز بریزید که ریشه ها مستحکم بشن.خاک یا پیت ماس نریزید.

    پاسخ

سلام
بعد از گذاشتن بذر روی بستر روشو با پیت ماس بپوشانیم ؟

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
یکی از بسترهای کشت من متاسفانه یه چیزایی مثل تار عنکبوت پیدا کرده الان کاربندازیم اسپری کردم تاثیر داره؟برای رفع این مشکل چه کار باید بکنم؟؟

پاسخ

    سلام.بهتره تمام اون قسمتها رو با پنس بردارید وقارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.سعی کنید هر روز یک ساعت هوادهی کنید اگر بذرهاتون سبز شدن تا مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

سلام .وقت بخیر من دوتا ظرف کشت دارم و بذرھاے متنوع ساکولنت و کاکتود کاشتم اکثرآ ھم رشد کردن ولے نمیدونستم کہ میزان رطوبت رو چطور اندازہ گیرے کنم و یک روز در میان اسپرے آب پاشے کردم.روش اندازہ گیرے رطوبت چطورہ و ھوادھیم باید چطور باشہ بعضے از جوانہ ھام یھو از بین میرن و از تو خالے میشن و کرم ھاے ریز و سفیدے داخلشون و زیر جوانہ ھا دیدم.سم پاشے کردم و قارچ کش ھم زدم چندروزے بود کہ دیگہ اینجورے نمیشدن ولے امروز باز دوبارہ چندتا از جوانہ ھام خراب شدن.خیلے ناراحت شدم ممنون میشم کمکم کنید.

پاسخ

    سلام.هر روز یک ساعت باید هوادهی کنید که رطوبت بستر کم بشه رطوبت زیاد هم جوانه ها رو از بین میبره وهم مگس سیاه داخل بستر تخم ریزی میکنه که لاروها ریشه وجوانه های کاکتوسها رو ازبین میبرن.برای حشرات بالغ میتونید از کارت زرد استفاده کنید.کنار بستر نصب کنید.برای لاروهای داخل بستر از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید.برای ابیاری هم هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید هر روز نه.

    پاسخ

سلام من ۹۷/۳/۲۵ بذرامو کاشتم و همشون سبز شدن هر ۱۰ روز یکبار قارچکش میزنم و رشدشونم خوبه اما الان روی بستر سبز شده چیکار کنم؟
(نور دهیم: لامپ ال ای دی ۱۵ وات زرد از ۹ صب تا ۱۲ شب)

پاسخ

    سلام.اگر مقدارشون کم هست از روی سطح بستر جمع کنید.وهوادهی کنید تا رطوبت بستر کم بشه رطوبت زیاد ونور زیاد باعث بوجود امدن جلبک روی سطح بستر میشه.میتونید نور رو بشکنید ویا اگر جوانه هاتون یک ماه رو تموم کردن سنگریزه کوچکتر از جوانه ها روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید
تعدادی از کاکتوسهای توپی من الان که سه ماهشونم تموم شده بجای اینکه به صورت توپی رشد کنن همشون حدود ١/۵ سانت رشد طولی کردن و تیغ از بغل زدن
مشکل از کجاست که بجای رشد عرضی رشد طولی کردن
الانم باتوجه به رطوبت بالای رشت سه روزی مسشه سرشونو برداشتم
ایا بحالت عادی و رشد عادی خودشون برمیگردن یا همشون یه شکل رشد طولی میکنن
ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

سلام
بذر کاکتوس رو با همه مراحلی که فرمودید انجام دادم و روی خاک ریختم و در ظرف رو بستم
تو یکی از مقاله ها خوندم که هوا ندیم
میخواستم ببینم بذرها دیگه هیچ ابیاری ای نمیخوان تا سبز بشن؟
نوع ابیاری چگونه است و اگر رطوبت کم و زیاد شد تو ابیاری چه تغییراتی ایجاد کنیم؟

پاسخ

    سلام. تا وقتی که بذرها جوانه نزدن وسبز نشدن نیازی به هوادهی نیست همینطور ابیاری. بعد از سبز شدن میتونید هوادهی روشروع کنید. سطح بستر هر وقت کمرنگتر شد ابیاری کنید فرقی نمیکنه یا با اسپری یا از کف ظرف ابیاری کنید. تا زمان سبز شدن هر روز بستر رو هم چک کنید که مشکلی از قبیل قارچ بوجود نیاد.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید ی سوال داشت از اخدمتتون ایا می شه از خاک کاکتوس هم برای کاشت بذر استفاده کرد؟
من بستر خاکم را سم قارچ کش زدم وبعد از یک ساعت ابیاری کردم وبعد بذر پاشی بنظرتون مشکلی پیش نمی یاد برای بذرها که یک ساعت بعد از سم پاشی ابیاری کردم و بذر پاشی؟این هم بگم اولین باری هست که اقدام به انجام این کار می کنم

پاسخ

    سلام. بله داخل خاک مخصوص کاکتوس هم میشه بذر کاشت. بستر باید ۲۴ساعت داخل محلول قارچ کش بمونه وکامل ضدعفونی بشه بعد از ابشویی بذرها رو کشت کنید با یک ساعت بستر کامل ضدعفونی نمیشه ومشکلاتی از قبیل قارچی شدن بستر بوجود میاد اگر بذرها هنوز سبز نشدن بهتره بذرها رو جمع کنید وبستر رو کامل ضدعفونی کنید.

    پاسخ

سلام من حدود ۶۰ بذر رو از شما خریم و امروز داخل گلدان سایز ۶کاشتم و داخل آکواریوم گذاشتم و روشو با پلاستیک پوشوندم الان بخار آب سراسر اکواریوم و پلاستیک رو گرفته ودما به ۵۰ درجه رسیده. الان باید چه اقداماتی بکنم تادما بین ۲۰ تا ۲۵ برسه و بذرها دچار پختگی نشن؟ آیا می تونم درشو باز کنم تابه تعادل دمایی برسه؟

پاسخ

    سلام آفتاب رو فیلتر کنید و جایی بزارید که دمای پایینی داشته باشد

    پاسخ

سلام بذر آدنیوم آبسیوم رو باید به طور افقی روی بستر قرار بدیم یا به صورت عمودی؟؟؟
برای استفاده از شید برای بذر باید uv آن چند درصد باشد و برای آن رنگ سفید مناسب است یا سبز
با تشکر از پاسخگویی شما

پاسخ

    آدنیوم به صورت خوابیده کاشت میشه. برای بذر رنگ سبز مناسبه

    پاسخ

ببخشید نفرموده بودید شید آن باید با یووی چند درصد باشد؟؟؟؟/

پاسخ

سلام
دو هفته از کاشت بذرها گذشته و همه تقریبا سبز شدن ،فقط ریشه بعضی از ادنیوم ها و ماداگاسکارها از خاک بیرون امده،باید روشون خاک بریزم؟
از کی شروع کنم به اب دادن و هر چند وقت یکبار اب بدم؟

پاسخ

    سلام. مبارکتون باشه. هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد میتونید ابیاری کنید. اگر مقدار کمی از ریشه ها بیرون از بستر هستند میتونید با یک خلال چوبی ضدعفونی شده ریشه ها رو داخل بستر هدایت کنید اگر مقدارشون زیاد هست میتونه ماسه شسته واستریل شده که از سایز جوانه ها کوچکتر باشه روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

سلام
من مدتی هس که بذر کاکتوس کاشتم جوانه زدن و مشکلی ندارم فقط میخواستم بدونم از چه موقع میشه کاکتوسها رو جابجا کرد و توی گلدون کاشت ایا زمان خاصی داره

پاسخ

    سلام. تک کردن جوانه ها از بستر بستگی به رشد نوعی که کاشتید داره. مثلا نخل ماداگاسکار وادنیوم در چهار ماهگی تک میشن. تعدادی از کاکتوسهایی که رشد کمی دارند دیرتر، بقیه وقتی اندازه فندق شدن میتونید تک کنید تقریبا بعد از نه ماهگی. برای کاکتوسهای ستونی مثل سرئوسها وقتی قطر تنه یک ونیم الی دوسانتی متر شد ویا قد گیاه ده سانتی متر شد.

    پاسخ

با سلام با توجه به رسیدن فصل پاییز میخواستم بدونم بذر های کاکتوس رو که اوایل سال کشت کردم و لان حدود ۵ و یا ۶ ماه دارن نیاز هست به داخل خانه بیارم یا اینکه زود هست و بزارم تا یکی دو ماه دیگه تو بالکن بمونن. و اینکه کاکتوس های ۵ و یا ۶ ماه نیاز به خواب زمستان دارند؟ با سپاس

پاسخ

    سلام. اگر دمای بیرون در شبانه روز پایین تر از پانزده درجه باشه بله بهتره به جای سرپوشیده وگرمتری انتقال بدید. جوانه ها تا دوسالگی نیازی به خواب زمستانی ندارند باید جای گرمی نگهداری بشن تا رشد کنند.

    پاسخ

سلام من سه ساله حدود شصت نوع کاکتوس و ساکولنت دارم خیلی علاقه مند به بذر پیدا کردم. برای اولین بار پیشنهاد چه بذری میدین؟؟ ممنون از زحماتتون

پاسخ

    سلام. برای بار اول اگر میخواهید بذر کشت کنید بهتره از بذرهایی شروع کنید که رشد سریعی دارند. مثل استروفیتومها، ژیمنو، فرو. و…

    پاسخ

با عرض سلام و تشکر از اینکه پاسخ گوی سوالات ما هستید
میخواستم بپرسم من ظرف بسترا داخل یک زیرگلدانی گذاشتم و کمی آب داخل زیر گلدانی ریختم و بذرها رو.کاشتم الان بعد سه روز بذرها جوانه زده آیا ایرادی داره آب به صورت دائم زیر بستر باشه برای تامین رطوبت؟
روی ظرف بستر با سلفون پوشیده شده و چند سوراخ ریز روی اون زدم از کی هوادهی کنم ؟

پاسخ