معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا : کاکتوس سیلندریکا با نام علمی Austrocylindropuntia subulata جز خانواده اپونتیا کاکتوس می‌باشد. زیستگاه اصلی آن پرو و آمریکای جنوبی می‌باشد. دارای رشد زیادی می‌باشد و نگهداری از آن تقریباً راحتمی‌باشد. ارتفاع کاکتوس سیلندریکا تا چهار متر نیز می‌رسدگل‌های این کاکتوس قرمزرنگ است . ریزش برگ‌های کاکتوس سیلندریکا در زمستان طبیعی می‌باشد. در برخی کشورها برگ این کاکتوس به عنوان سبزی‌خوردن استفاده می‌شود. در این مقاله به شرایط نگهداری کاکتوس  اپونتیا سیلندریکا می‌پردازیم.

گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا
گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

خاک مناسب:
خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب ترکیب خاک ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰درصد ورمی خاک مناسبی برای این کاکتوس می‌باشد.

نور مناسب:
کاکتوس سیلندریکا به نور فراوان نیازی دارد، حداقل روزی ۳ الی ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارد و در صورت عدم دریافت نور کافی باریک رشد خواهد کرد.

دمای مناسب:
دمای حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنید. بیشترین میزان رشد آن در دمای۲۰ تا ۴۰ درجه می‌باشد.

آبیاری:
در فصل رشد به آبیاری منظم نیاز دارد آبیاری  به شرایط محیطی و اندازه و نوع خاک گلدان بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در فصل خواب ماهییک بار آبیاری کافی می‌باشد.

کاکتوس سیلندریکا دفرمه
کاکتوس سیلندریکا دفرمه

آموزش تکثیر کاکتوس سیلندریکا:
تکثیر از طریق بذر و قلمه می‌باشد. ولی تکثیر آن بیشتر از طریق قلمه صورت می‌گیرد. در فصل تابستان می‌تواند قلمه‌های این کاکتوس را جدا کرده و در محل سایه و خنک اجازه دهید محل برش خشک شود، سپس قلمه را در خاک کاکتوس بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا قلمه ریشه دهد. بعد از ریشه دهی می‌توانید به طور عادی آبیاری را شروع کنید.

بیماری‌ها:
کاکتوس سیلندریکا در صورت نداشتن خاک مناسب و زهکشی گلدان دچار پوسیدگی ریشهمی‌شود که متوان با سموم قارچ‌کش مانند کاربندازیم درمان کرد. حشره شپشک آرد آلود و شته‌ها نیز این کاکتوس را مورد حمله قرار می‌دهند. برای آموزش نابودی شپشکآرد آلود اینجا کلیک کنید.

منبع میهن کاکتوس

 

پست‌های مرتبط

5 نکته برای زیبایی بیشتر کاکتوس‌ها

۵ نکته برای زیبایی بیشتر کاکتوس‌ها

۵ نکته برای زیبایی بیشتر کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها یکی از...

کاکتوس پیوندی رنگی

کاکتوس پیوندی رنگی

کاکتوس پیوندی رنگی : این روزها هر جا میریم خیلی...

اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ها

اثرات دما بر روی جوانه زنی بذر کاکتوس‌ها : ما...

نظرات (15)

خیلی خوب بود … ممنون

پاسخ

سلام .خدا قوت ببخشید چند روزه کاکتوس سیلندریکام داره برگاش میریزه و چند تا جوانه برگ سبز تو قسمتی که گلش در میاد داشت که ریخت توی اتاق نگهداری می‌کنم زهکش خاکش هم خوبه ولی خاکش رو عوض نکردم هفته ای دوبار آب میدم بهش

پاسخ

    سلام.ابیاریتون زیاد هست برای همین برگهاش میریزه ابیاری رو کم کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

    پاسخ

سلام
یه اپونتیا سیلندریکا دارم که کنار پنجره جنوبی نگهداریش میکنم. چند روزه برگهای جوانش که نوک ساقه دراومده داره سیاه میشه.
ممنون میشم راهنمایی کنید. نگرانم همه برگاش دچار این مشکل بشن

پاسخ

    سلام.سیاه شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه نور خیلی زیاد افتاب باعث از بین رفتن برگهای سیلندریکا میشه در عوض تیغهاش بلندتر میشه.ویا کمبود نور,بیماری قارچی,ابیاری زیاد وخاک نامناسب دلیل این امر میشه این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام
یه کاکتوس سیلندریکا دارم که مدت زیادی هست شل شده و مجبور شدم کنارش یه چوب بذارم، ارتفاعش هم فکر میکنم ۴۰ سانتی متر شده باشه. چند روز پیش که داشتم گلدونش رو عوض میکردم فهمیدم قسمت پایینی که تقریبا درون خاک هست کمی زرد شده؛ درضمن کاکتوس رو توی حیاط نگهداری میکنم که دمای اونجا توی روز بالای ۴۰-۴۵ درجه هست به خاطر همین در هفته دو تا سه بار آب میدم، به نظرتون مناسبه یا زیاده؟
از سایز گلدون ها هم سردرنمیارم ولی قطر دهانه‌ی گلدون ۲۰ سانتی متره، این سایز مناسبه یا نه؟
کاکتوس من به اندازه اونی که تو عکس نشون دادین شاداب نیست، این میتونه به خاطر گرما باشه؟
یه جایی شنیدم آب شیرین رشد گیاه رو زیاد میکنه، اگر درسته به کاکتوس هم میشه آب شیرین داد و اینکه میشه از آب دستگاه آب‌شیرین‌کن استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام.ترکیب خاک گیاهتون چی هست؟گلدان باید یک سایز از حجم ریشه بزرگترباشه.زرد شدن گیاه چند دلیل میتونه داشته باشه.خاک نامناسب.نبود زهکش مناسب.ابیاری زیاد.تاقسمتی که گیاه زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید.قسمت بریده شده رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید برای مدتی که قسمت بریده شده پینه ببنده.بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید وگیاه رو بمدت یک ماه در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید یک ماه بعد ریشه میزنه ومیتونید به جای پرنورتر انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

    پاسخ

سلام
توی گلدون قبلی فقط خاک باغچه بود ولی توی گلدون جدید از یک‌سوم ماسه و دوسوم خاک باغچه استفاده کردم.
با توجه به شرایط و دمایی که گفتم کاکتوسم رو چند روز یک بار آبیاری کنم؟

پاسخ

    بله ترکیب خاکش نامناسب بوده.برای کاکتوسها بهتره از ترکیب ماسه عدسی شسته وپیت ماس وورمی کمپوست استفاده کنید خاک باغچه برای کاکتوسها مناسب نیست.زمان دقیق ابیاری رو نمیشه گفت باید خودتون چک کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام خداقوت.
اگه قلمه گرفتیم ازش چیکار کنیم ک خود گیاه مادر آسیب نبینه؟

پاسخ

    سلام.از قسمتهای جوان گیاه باید قلمه بگیرید حتما لوازمی رو که استفاده میکنید قبل از برش کامل ضدعفونی کنید تا برای گیاه مادری مشکلی پیش نیاد.قلمه گرفتن هیچ مشکلی برای گیاه مادری پیش نمیاره.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من یک اپونتیا سیلندریکا دارم از پایین چند تا برگش زرد شده و کم کم ریخته الانم یکم به یک طرف خم شده علتش چیه
گلدونشم تازه دیروز عوض کردم چون براش کوچیک بود تازه ام ابش دادم نور گیرشم جلو پنجره اس از صبح تا ظهر نور داره بعد سایه میشه
دمای محیطمم بین ۳۰ تا ۳۲ متغیره

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض گلدان، بمدت یک هفته گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه قرار بدید تا رطوبت از دست نده. ابیاری رو هم همینطور یک هفته بعد از تعویض گلدان انجام بدید. اگر تغییرات بعد از تعویض گلدان پیش اومده جای نگرانی نیست تأثیرات تعویض گلدان هست. بمرور زمان درست میشه.

    پاسخ

سپاسگزارم بابت راهنمایی و کمک شما
بعد یک سوال دیگه ام دارم
از اولی که خریدمش هم ساقه اش مثل بقیه پر قطر نیست و ظریف تره و رنگشم سبز تیره نیست یکم روشن تره بهش ماهی یک بار npk121236 میدم
چیز دیگه ام میخواد که مثل این یکی که تو عکس گذاشتین بشه

پاسخ