معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا : کاکتوس سیلندریکا با نام علمی Austrocylindropuntia subulata جز خانواده اپونتیا کاکتوس می‌باشد. زیستگاه اصلی آن پرو و آمریکای جنوبی می‌باشد. دارای رشد زیادی می‌باشد و نگهداری از آن تقریباً راحتمی‌باشد. ارتفاع کاکتوس سیلندریکا تا چهار متر نیز می‌رسدگل‌های این کاکتوس قرمزرنگ است . ریزش برگ‌های کاکتوس سیلندریکا در زمستان طبیعی می‌باشد. در برخی کشورها برگ این کاکتوس به عنوان سبزی‌خوردن استفاده می‌شود. در این مقاله به شرایط نگهداری کاکتوس  اپونتیا سیلندریکا می‌پردازیم.

گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا
گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

خاک مناسب:
خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب ترکیب خاک ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰درصد ورمی خاک مناسبی برای این کاکتوس می‌باشد.

نور مناسب:
کاکتوس سیلندریکا به نور فراوان نیازی دارد، حداقل روزی ۳ الی ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارد و در صورت عدم دریافت نور کافی باریک رشد خواهد کرد.

دمای مناسب:
دمای حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنید. بیشترین میزان رشد آن در دمای۲۰ تا ۴۰ درجه می‌باشد.

آبیاری:
در فصل رشد به آبیاری منظم نیاز دارد آبیاری  به شرایط محیطی و اندازه و نوع خاک گلدان بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در فصل خواب ماهییک بار آبیاری کافی می‌باشد.

کاکتوس سیلندریکا دفرمه
کاکتوس سیلندریکا دفرمه

آموزش تکثیر کاکتوس سیلندریکا:
تکثیر از طریق بذر و قلمه می‌باشد. ولی تکثیر آن بیشتر از طریق قلمه صورت می‌گیرد. در فصل تابستان می‌تواند قلمه‌های این کاکتوس را جدا کرده و در محل سایه و خنک اجازه دهید محل برش خشک شود، سپس قلمه را در خاک کاکتوس بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا قلمه ریشه دهد. بعد از ریشه دهی می‌توانید به طور عادی آبیاری را شروع کنید.

بیماری‌ها:
کاکتوس سیلندریکا در صورت نداشتن خاک مناسب و زهکشی گلدان دچار پوسیدگی ریشهمی‌شود که متوان با سموم قارچ‌کش مانند کاربندازیم درمان کرد. حشره شپشک آرد آلود و شته‌ها نیز این کاکتوس را مورد حمله قرار می‌دهند. برای آموزش نابودی شپشکآرد آلود اینجا کلیک کنید.

منبع میهن کاکتوس

 

پست‌های مرتبط

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس : کاکتوس اپونتیا شاید معروف‌ترین...

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی : گیاه ائونیوم...

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی : این روزها در بازار ایران...

نظرات (35)

خیلی خوب بود … ممنون

پاسخ

سلام .خدا قوت ببخشید چند روزه کاکتوس سیلندریکام داره برگاش میریزه و چند تا جوانه برگ سبز تو قسمتی که گلش در میاد داشت که ریخت توی اتاق نگهداری می‌کنم زهکش خاکش هم خوبه ولی خاکش رو عوض نکردم هفته ای دوبار آب میدم بهش

پاسخ

    سلام.ابیاریتون زیاد هست برای همین برگهاش میریزه ابیاری رو کم کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

    پاسخ

سلام
یه اپونتیا سیلندریکا دارم که کنار پنجره جنوبی نگهداریش میکنم. چند روزه برگهای جوانش که نوک ساقه دراومده داره سیاه میشه.
ممنون میشم راهنمایی کنید. نگرانم همه برگاش دچار این مشکل بشن

پاسخ

    سلام.سیاه شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه نور خیلی زیاد افتاب باعث از بین رفتن برگهای سیلندریکا میشه در عوض تیغهاش بلندتر میشه.ویا کمبود نور,بیماری قارچی,ابیاری زیاد وخاک نامناسب دلیل این امر میشه این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام
یه کاکتوس سیلندریکا دارم که مدت زیادی هست شل شده و مجبور شدم کنارش یه چوب بذارم، ارتفاعش هم فکر میکنم ۴۰ سانتی متر شده باشه. چند روز پیش که داشتم گلدونش رو عوض میکردم فهمیدم قسمت پایینی که تقریبا درون خاک هست کمی زرد شده؛ درضمن کاکتوس رو توی حیاط نگهداری میکنم که دمای اونجا توی روز بالای ۴۰-۴۵ درجه هست به خاطر همین در هفته دو تا سه بار آب میدم، به نظرتون مناسبه یا زیاده؟
از سایز گلدون ها هم سردرنمیارم ولی قطر دهانه‌ی گلدون ۲۰ سانتی متره، این سایز مناسبه یا نه؟
کاکتوس من به اندازه اونی که تو عکس نشون دادین شاداب نیست، این میتونه به خاطر گرما باشه؟
یه جایی شنیدم آب شیرین رشد گیاه رو زیاد میکنه، اگر درسته به کاکتوس هم میشه آب شیرین داد و اینکه میشه از آب دستگاه آب‌شیرین‌کن استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام.ترکیب خاک گیاهتون چی هست؟گلدان باید یک سایز از حجم ریشه بزرگترباشه.زرد شدن گیاه چند دلیل میتونه داشته باشه.خاک نامناسب.نبود زهکش مناسب.ابیاری زیاد.تاقسمتی که گیاه زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید.قسمت بریده شده رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید برای مدتی که قسمت بریده شده پینه ببنده.بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید وگیاه رو بمدت یک ماه در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید یک ماه بعد ریشه میزنه ومیتونید به جای پرنورتر انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

    پاسخ

سلام
توی گلدون قبلی فقط خاک باغچه بود ولی توی گلدون جدید از یک‌سوم ماسه و دوسوم خاک باغچه استفاده کردم.
با توجه به شرایط و دمایی که گفتم کاکتوسم رو چند روز یک بار آبیاری کنم؟

پاسخ

    بله ترکیب خاکش نامناسب بوده.برای کاکتوسها بهتره از ترکیب ماسه عدسی شسته وپیت ماس وورمی کمپوست استفاده کنید خاک باغچه برای کاکتوسها مناسب نیست.زمان دقیق ابیاری رو نمیشه گفت باید خودتون چک کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام خداقوت.
اگه قلمه گرفتیم ازش چیکار کنیم ک خود گیاه مادر آسیب نبینه؟

پاسخ

    سلام.از قسمتهای جوان گیاه باید قلمه بگیرید حتما لوازمی رو که استفاده میکنید قبل از برش کامل ضدعفونی کنید تا برای گیاه مادری مشکلی پیش نیاد.قلمه گرفتن هیچ مشکلی برای گیاه مادری پیش نمیاره.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من یک اپونتیا سیلندریکا دارم از پایین چند تا برگش زرد شده و کم کم ریخته الانم یکم به یک طرف خم شده علتش چیه
گلدونشم تازه دیروز عوض کردم چون براش کوچیک بود تازه ام ابش دادم نور گیرشم جلو پنجره اس از صبح تا ظهر نور داره بعد سایه میشه
دمای محیطمم بین ۳۰ تا ۳۲ متغیره

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض گلدان، بمدت یک هفته گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه قرار بدید تا رطوبت از دست نده. ابیاری رو هم همینطور یک هفته بعد از تعویض گلدان انجام بدید. اگر تغییرات بعد از تعویض گلدان پیش اومده جای نگرانی نیست تأثیرات تعویض گلدان هست. بمرور زمان درست میشه.

    پاسخ

سپاسگزارم بابت راهنمایی و کمک شما
بعد یک سوال دیگه ام دارم
از اولی که خریدمش هم ساقه اش مثل بقیه پر قطر نیست و ظریف تره و رنگشم سبز تیره نیست یکم روشن تره بهش ماهی یک بار npk121236 میدم
چیز دیگه ام میخواد که مثل این یکی که تو عکس گذاشتین بشه

پاسخ

    خواهش میکنم. احتمالا نورش کم بوده که هم قطرش کمتر هست وهم رنگش کمرنگتر هست بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه. برای داشتن گیاهی زیبا وسرحال باید گیاه رو درجایی که نور کافی داره نگهداری کنید وترکیب خاک غنی وابیاری وکود دهی منظم باشه.

    پاسخ

سلام
گل من دیشب بر اثر باد افتاد و از پای گل شکسته شد! تقریبا ۳۰ سانتی متر ارتفاعش بود الان دقیقا از فاصله ۳ سانتی سطح گلدان شکسته شد! اینو چجوری بکارم؟ ممنون

پاسخ

    سلام. بایک چاقدی ضدعفونی شده قسمتی رو که شکسته یک برش بزنید تا اف بشه چند روزی قسمت بریده رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا انتهاش پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. تا زمان شروع به رشد قلمه در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید. قسمتی رو هم که داخل خاک مونده ابیاری رو انجام بدید ودر جای اصلی نگهداری کنیددوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.

    پاسخ

سلام
علت شل و خم شدن در اپنتیا سیلندر چیست؟
چرا بیشتر در سن بالاها اتفاق میفته؟

پاسخ

    سلام. ابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه شده وگیاه شل ونرم میشه. ابیاری کم باعث خم شدن گیاه میشه. در سنین بالا باید به گیاه قیم بسته بشه تا این اتفاق نیفته. منجر به شکستگی در گیاه میشه. اپونتیاها برخلاف سایر کاکتوسها به اب بیشتری احتیاج دارند.

    پاسخ

سلام من یک سیلندریکا دارم که از کمر شکست سریع دوباره هر دو رو تو یه گلدون کاشتم بنظرتون دوباره رشد میکنه؟
و البته بعد از کاشت کمی خم شده

پاسخ

    سلام. قسمتی رو که شکسته باید با یک کاتر ویا چاقوی تیز استریل شده صاف برش بدید وبمدت دو الی سه هفته بسته به ضخامت گیاه در جای خشک وخنک نگهداری کنیدتا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وگیاه رو درجای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید تا شروع به رشد مجدد که باید به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید. برای اینکه موقع کاشت خم نشه میتونید قیم ببندید.

    پاسخ

سلام…
ببخشید شرایط لازم واسه گلدهی سیلندریکا چی هستش؟

پاسخ

    سلام. سیلندریکا باید قدش بیشتر از یک متر باشه ودوره استراحت زمستانی رو سپری کنه تا به گل بشینه.

    پاسخ

با سلام و احترام
سیلندریکا بنده از لحاظ طولی رشد خوبی داشته و الان حدود ۱.۳ متر ولی از لحاظ قطری رشد مناسبی نداشته و با چوبی که بغلش هست می ایسته
چطور میتونم قطرش رو زیاد کنم؟

پاسخ

    سلام.احتمالا نور کافی دریافت نکرده بمرور زمان جای پرنوری انتقال بدید تنه قطور میشه.اگر تنه خیلی نازک هست میتوند تنه رو کات کنیدوچند قسمت کنید هم تکثیر میشه وهمه دوباره جوانه میزنه. بشرطی که نور کافی دریافت کنه قطور هم میشه.

    پاسخ

باسلام و وقت بخیر
سیلندریکای من از لحاظ طولی رشد میکنه ولی برگها و تیغه هاش همش ریخته نمیدونم مشکلش چیه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ

    سلام. رشد بیش از اندازه طولی وضعیف شدن تیغها نشان از کمبود نور داره به مرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من حدود یک ماه پیش یک قلمه از این نوع کاکتوس رو کاشتم ولی نمی دونستم باید بزارم خشک شده بعد بکارم الان توی خاک سفت شده ولی یکم حالت چروک و بی حال داره به نظرتون باید چکار کنم ؟

پاسخ

    سلام. مشکلی نیست این نوع زودتر ریشه میزنه اگر داخل خاک محکم هست ریشه زده بهتره ابیاری رو کامل شروع کنید وجای پرنوری بگذارید.

    پاسخ

سلام. منظور از جای خشک و خنک رو نمیفهمم؟ مثل یخچال؟ داخل خاک یا بدون خاک؟

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه سلیندریکا دارم که مدتی بود اصلا هیچ تغیری نکرده بود امروز خاکشو عوض کردم متوجه شدم قسمت پایین که تو خاک بوده زرد شده باید چیکارش کنم ؟امکان داره دوباره سبز شه ؟

پاسخ

    سلام. قسمتی رو که زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید چند روزی در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وتا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام من یه سیلندریکا دارم بدنش شل شده و حالت کج پیدا کرده از چیه باید چیکار کنم خوب بشه؟

پاسخ