معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا : کاکتوس سیلندریکا با نام علمی Austrocylindropuntia subulata جز خانواده اپونتیا کاکتوس می‌باشد. زیستگاه اصلی آن پرو و آمریکای جنوبی می‌باشد. دارای رشد زیادی می‌باشد و نگهداری از آن تقریباً راحتمی‌باشد. ارتفاع کاکتوس سیلندریکا تا چهار متر نیز می‌رسدگل‌های این کاکتوس قرمزرنگ است . ریزش برگ‌های کاکتوس سیلندریکا در زمستان طبیعی می‌باشد. در برخی کشورها برگ این کاکتوس به عنوان سبزی‌خوردن استفاده می‌شود. در این مقاله به شرایط نگهداری کاکتوس  اپونتیا سیلندریکا می‌پردازیم.

گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا
گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

خاک مناسب:
خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب ترکیب خاک ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰درصد ورمی خاک مناسبی برای این کاکتوس می‌باشد.

نور مناسب:
کاکتوس سیلندریکا به نور فراوان نیازی دارد، حداقل روزی ۳ الی ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارد و در صورت عدم دریافت نور کافی باریک رشد خواهد کرد.

دمای مناسب:
دمای حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنید. بیشترین میزان رشد آن در دمای۲۰ تا ۴۰ درجه می‌باشد.

آبیاری:
در فصل رشد به آبیاری منظم نیاز دارد آبیاری  به شرایط محیطی و اندازه و نوع خاک گلدان بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در فصل خواب ماهییک بار آبیاری کافی می‌باشد.

کاکتوس سیلندریکا دفرمه
کاکتوس سیلندریکا دفرمه

آموزش تکثیر کاکتوس سیلندریکا:
تکثیر از طریق بذر و قلمه می‌باشد. ولی تکثیر آن بیشتر از طریق قلمه صورت می‌گیرد. در فصل تابستان می‌تواند قلمه‌های این کاکتوس را جدا کرده و در محل سایه و خنک اجازه دهید محل برش خشک شود، سپس قلمه را در خاک کاکتوس بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا قلمه ریشه دهد. بعد از ریشه دهی می‌توانید به طور عادی آبیاری را شروع کنید.

بیماری‌ها:
کاکتوس سیلندریکا در صورت نداشتن خاک مناسب و زهکشی گلدان دچار پوسیدگی ریشهمی‌شود که متوان با سموم قارچ‌کش مانند کاربندازیم درمان کرد. حشره شپشک آرد آلود و شته‌ها نیز این کاکتوس را مورد حمله قرار می‌دهند. برای آموزش نابودی شپشکآرد آلود اینجا کلیک کنید.

منبع میهن کاکتوس

 

پست‌های مرتبط

کاکتوس‌های هیبریدی دوست داشتنی

کاکتوس‌های هیبریدی دوست داشتنی

کاکتوس‌های هیبریدی دوست داشتنی: سلام امروز میخوام راجب یک مقوله...

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس: خوب از نظر...

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد یا اصلاً مگه کاکتوس‌ها هم...

نظرات (73)

باسلام برخی قسمت های کاکتوس من زرد شده و نوع کاکتوس سیلندریکا هست می خواستم بدونم دلیلش چیه و چطور درست میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 27ام, 1397 21:44:

سلام، تنه گیاه زرد شده یا برگها؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما
مخاستمبدانم چروک شدن سیلندریکا برگهایش بخاطر کم آبیست؟ دمای نگهداری من حدود ۱۰ درجه است. آب کم میدهم در ضمن. متشکرم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 19:25:

سلام. ممنون از شما،دمای پایین باعث ریزش برگهای سیلندریکا میشه وکاملا طبیعی هست با شروع فصل رویش مجدد این گیاه برگ میده.

[پاسخ]

پاسخ

من یه اپونتیا دارم که خیلی شل شده و چروک علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 19ام, 1397 16:34:

کمبود ابیاری یا ابیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه شده وعمل آبرسانی بدرستی انجام نمیشه وگیاه حالت چروک بخود میگیره بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هم باعث پوسیدگی ریشه میشه. این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید…حدود سه ماه پیش خاک گیاهم رو عوض کردم(خاک رو خودم با درصد ترکیبات پیشنهادی شما درست کردم)…همه عالیه..رشد طولی و قطریش هم خوبه(نزدیک یک متره)…چند وقتیه برگاش دارن به سرعت زرد میشن…خواستم بدونم ایا دلیلش به خاطر محیط سرده یا چیز دیگه?!جاشو رو عوض کنم?!ممنون میشم راهنماییم کنین!!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 16:41:

سلام. ممنون. زردشدن برگهای سیلندریکا بیشتر به دلیل سرد بودن محیط نگهداری هست. محیط نگهداری گرم باشه برگها سبز میمونن. بارشد گیاه برگهای جدید در میاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.
ممنون از راهنمایی .
یک سوال دیگه با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم میشود که کاکتوس هارا به بالکن انتقال دهم .
ایا این کار به کاکتوس ضربه میزند
ایا سرما به او لطمه میزند .
چون الان کاکتوس ها در خانه هستند

لطفاً راهنمایی کنید …

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 8ام, 1397 11:55:

سلام. اگر دما درشبانه روز زیر صفر درجه نباشه بله میتونید انتقال بدید بشرطی که خاکشون کاملا خشک باشه وابیاری رو کامل قطع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من نزدیک ۳ ماه است که یه کاکتوس سیلندریکا خریدم برگ هاش زرد می‌شود و میفتد
وقتی برگ های جدید درمیاره شروع می‌کنه به سیاه شدن
در اشپزخانه قرار دارد پشت پنجره
اب هم یک ماه یکبار انجام می‌گیرد

ایا گاز های مساعد پخت و پز باعث خرابی همه کاکتوس ها است یا فقط بعضی از کاکتوس ها ?

چون من همه کاکتوس هارو داخل اشپزخانه نگه داری میکنم

لطفاً راهنمایی کنید ….

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:36:

سلام. ریختن برگهای سیلندریکا در این فصل طبیعی هست، سیاه شدن برگهادلیلش کمبود نور هست،اگر تهویه مناسب باشه میتونید در اشپزخانه نگهداری کنید ولی تهویه مناسب نباشه بمرور زمان خراب شده واز بین میرن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه سیلندریکا حدود دو ماه میشه که خریدم تا چند روز پیش سرحال بود ولی الان داره برگاش زرد میشه وبعد میریزه علت چیه .. با تشکر از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:45:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

کوروش پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 20:58:

سلام…پشت پنجره که نور خوبی بهش میرسه….توی اتاق گذاشتمش…فقط من هر یک هفته اب بهش میدم….دمای اتاق هم خوبه…ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 21:35:

سلام. ابیاری زیاد باعث زرد وریزش برگها میشه. ابیاری رو وقتی خاک کاملا خشک شد انجام بدید. در این فصل زرد شدن برگهای سیلندریکا تقریبا طبیعی هست ولی فقط برگهای پایینی میریزه همه ی برگها نه.

پاسخ

سلام من یه سلیندریکا دارم. خیلی باریک رشد کرده. جلو نور آفتاب هم که میزارم به جای اینکه رشد عرضی بکنه رو به نور خم میشه.باید چیکارش کنم.؟؟
لطفا توضیح بدید که فصل خواب و فصل رشدش رو هم بگید کی ها هستش؟!
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 1ام, 1397 11:58:

سلام. میتونید براش یک تکیه گاه ببندید که راست بشه وهر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وخم نشه سیلندریکا روزی ۳_۴ ساعت به نور نیاز داره کمبود نور باعث باریک وعلفی شدن گیاه میشه.پیشنهاد میکنم مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام…من یه کراسولا آتشین گرفتم بعد از چندروز برگاش چروک و بیحالت شدن و حالت افتاده گرفتن …پشت پنجره جنوبیه خاکشم خاک کاکتوس و پیت ماسه…نمیدونم آیا در اثر اینه که بهش آب زیاد دادم؟…چون تقریبا سه روز یک بار بهش آب میدادم الان آبیاری رو قطع کردم…

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 26ام, 1397 08:36:

سلام. کراسولاها معمولا به دمای زیاد حساس هستند بهتر هست جای خنک وپرنوری نگهداری کنید دلیل بی حال شدن گیاه دمای بالا هست سعی کنید در دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه نگهداری کنید. خاکش هر وقت خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنونم

[پاسخ]

پاسخ

سلام..من یه سیلندریکا خریدم چندروز پیش ولی متوجه شدم که از محل اتصال برگها و ساقه یه تارهای ریز سفید که بعضیاشونم انگار تیغ کاکتوس هستن رشد میکنن و دور ساقه پیچ میخورن..آیا این طبیعیه ؟ بیماری خاصی نیست؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 25ام, 1397 09:26:

سلام. احتمالا شپشک آرد الود هستند، بایک قلمو آغشته به الکل از روی گیاه جمع کنید. واز سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون محلول درست کنید به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب وبه همهی قسمتهای گیاه اسپری کنید،یک هفته بعد مجدد همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید اگر بازم افتی بود مراحل ذکر شده رو مجدد تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من سیلندریکا دارم ٣تا حدود ٩٠سانتی که بالاشو قطع کرده بودم و هر کدوم ۴تا جوونه جدید حدود ٢٠سانتی داره خاکش سفته ولی چون خوب رشد کرد عوضش نکردم الان یه مدته که برگای نوک جوونه هاش سیاه شره و انگار میپوسه و میکنمشون باید چیکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 2ام, 1397 18:59:

سلام. برگهای سیلندریکا پاییز میریزه. بهار دوباره شروع به رشد که کرد برگهای جدید در میاره طبیعی هست جای نگرانی نیست

[پاسخ]

فرزانه پاسخ در تاريخ آذر 3ام, 1397 19:33:

فکر کردم باید زرد شن و بیوفتن چون همیشه این حالتی بود و خیلی از برگاش زرد میشن و میوفتن.ولی اینبار سیاه شدن نگران شدم که قارچ نباشه.ممنون از پاسخگوییتون?

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید. گل سیلندریکا من رشدش کمه ، ساقش باریکه، برگها هم می ریزه . تو آپارتمان نگهداری میکنم نورش هم کمه . تور لامپ بهش کمکی نمیکنه ؟ راه حلی هست که بهتر بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 26ام, 1397 06:19:

سلام. کمبود نور باعث باریک رشد کردن گیاه میشه ریزش برگها در این فصل طبیعی هست. اگر قسمت پرنور در منزل دارید مثل پنجره جنوبی به اون محل انتقال بدید اگر ندارید میتونید با لامپهای مخصوص رشد گیاهان کمبود نور رو جبران کنید.

[پاسخ]

ماریه پاسخ در تاريخ آبان 26ام, 1397 16:34:

ممنونم از راهنمایتون.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خوبین ببخشید چرا اپونتیا سیلندریکا من باریک رشد میکنه هم نور کافی داره هم آبیاری مناسب

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 16:49:

سلام. نور کافی داشته باشه قطور میشه احتمالا نوردریافتی کافی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین من یه سیلندریکا دارم حدود نیم متره خیلی خوب رشد میکرد ی هفته میشه بخاطر سرما اوردمش داخل،برگاش از پایین ب بالا دارن زرد میشنو میریزن ،جلویه پنجرم هستش میشه کمک کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 21:26:

سلام. جای نگرانی نیست سیلندریکا همه ی برگهاش رو زمستان میریزه یعنی خزان میکنه. بهار مجدد برگهای جدیدی در میاره. ریزش برگها بدلیل تغییر دما هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من یک گل دارم از خانواده ی کاکتوس هستش اسمش گل آتشین هست. میخواستم شرایط نگهداریش تو فصل سرما رو بدونم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 21:25:

سلام. منظورتون اگر کراسولای اتشین هست این گیاه به سرما حساس هست وباید از سرما محافظت بشه. شبها داخل خونه نگهداری کنید. در روزهای افتابی در ساعات گرم روز زیر نور افتاب مستقیم بگذارید. ابیاری هر وقت سطح خاکش خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه سیلندریکا دارم ،هرموقع یکم بزرگ‌میشه از پایین زرد میشه و خراب میشه ،و مجبور میشم‌دوباره بکارم و هربارهم خوب گرفته اما زیاد بزرگ نمیشه،گدانش هم ازاین شیشه ای هاهست، یک یا دو هفته ای یک بار هم ابش میدم،دلیلش چیه؟؟
راستی اگر داخل این فصل جاشو عوض کنم اسیب میبینه؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 09:03:

سلام. گلدان حتما باید زهکش داشته باشه که آب اضافی خارج بشه. موندن اب داخل گلدان باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده وبمرور زمان تنه گیاه نرم وزرد شده از بین میره. حتما داخل گلدانی کشت کنید که زهکش داشته باشه. واز خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیادی داشته باشه استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه سیلندریکا دارم بدنش شل شده و حالت کج پیدا کرده از چیه باید چیکار کنم خوب بشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 13ام, 1397 17:51:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه سلیندریکا دارم که مدتی بود اصلا هیچ تغیری نکرده بود امروز خاکشو عوض کردم متوجه شدم قسمت پایین که تو خاک بوده زرد شده باید چیکارش کنم ؟امکان داره دوباره سبز شه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 14:10:

سلام. قسمتی رو که زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید چند روزی در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وتا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. منظور از جای خشک و خنک رو نمیفهمم؟ مثل یخچال؟ داخل خاک یا بدون خاک؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 28ام, 1397 15:42:

سوالتون در مورد چی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من حدود یک ماه پیش یک قلمه از این نوع کاکتوس رو کاشتم ولی نمی دونستم باید بزارم خشک شده بعد بکارم الان توی خاک سفت شده ولی یکم حالت چروک و بی حال داره به نظرتون باید چکار کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ شهریور 27ام, 1397 12:48:

سلام. مشکلی نیست این نوع زودتر ریشه میزنه اگر داخل خاک محکم هست ریشه زده بهتره ابیاری رو کامل شروع کنید وجای پرنوری بگذارید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و وقت بخیر
سیلندریکای من از لحاظ طولی رشد میکنه ولی برگها و تیغه هاش همش ریخته نمیدونم مشکلش چیه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 21ام, 1397 13:25:

سلام. رشد بیش از اندازه طولی وضعیف شدن تیغها نشان از کمبود نور داره به مرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و احترام
سیلندریکا بنده از لحاظ طولی رشد خوبی داشته و الان حدود ۱.۳ متر ولی از لحاظ قطری رشد مناسبی نداشته و با چوبی که بغلش هست می ایسته
چطور میتونم قطرش رو زیاد کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 12ام, 1397 17:02:

سلام.احتمالا نور کافی دریافت نکرده بمرور زمان جای پرنوری انتقال بدید تنه قطور میشه.اگر تنه خیلی نازک هست میتوند تنه رو کات کنیدوچند قسمت کنید هم تکثیر میشه وهمه دوباره جوانه میزنه. بشرطی که نور کافی دریافت کنه قطور هم میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام…
ببخشید شرایط لازم واسه گلدهی سیلندریکا چی هستش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 2ام, 1397 01:33:

سلام. سیلندریکا باید قدش بیشتر از یک متر باشه ودوره استراحت زمستانی رو سپری کنه تا به گل بشینه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک سیلندریکا دارم که از کمر شکست سریع دوباره هر دو رو تو یه گلدون کاشتم بنظرتون دوباره رشد میکنه؟
و البته بعد از کاشت کمی خم شده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 22ام, 1397 00:18:

سلام. قسمتی رو که شکسته باید با یک کاتر ویا چاقوی تیز استریل شده صاف برش بدید وبمدت دو الی سه هفته بسته به ضخامت گیاه در جای خشک وخنک نگهداری کنیدتا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وگیاه رو درجای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید تا شروع به رشد مجدد که باید به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید. برای اینکه موقع کاشت خم نشه میتونید قیم ببندید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
علت شل و خم شدن در اپنتیا سیلندر چیست؟
چرا بیشتر در سن بالاها اتفاق میفته؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 22:26:

سلام. ابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه شده وگیاه شل ونرم میشه. ابیاری کم باعث خم شدن گیاه میشه. در سنین بالا باید به گیاه قیم بسته بشه تا این اتفاق نیفته. منجر به شکستگی در گیاه میشه. اپونتیاها برخلاف سایر کاکتوسها به اب بیشتری احتیاج دارند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
گل من دیشب بر اثر باد افتاد و از پای گل شکسته شد! تقریبا ۳۰ سانتی متر ارتفاعش بود الان دقیقا از فاصله ۳ سانتی سطح گلدان شکسته شد! اینو چجوری بکارم؟ ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 07:30:

سلام. بایک چاقدی ضدعفونی شده قسمتی رو که شکسته یک برش بزنید تا اف بشه چند روزی قسمت بریده رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا انتهاش پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. تا زمان شروع به رشد قلمه در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید. قسمتی رو هم که داخل خاک مونده ابیاری رو انجام بدید ودر جای اصلی نگهداری کنیددوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سپاسگزارم بابت راهنمایی و کمک شما
بعد یک سوال دیگه ام دارم
از اولی که خریدمش هم ساقه اش مثل بقیه پر قطر نیست و ظریف تره و رنگشم سبز تیره نیست یکم روشن تره بهش ماهی یک بار npk121236 میدم
چیز دیگه ام میخواد که مثل این یکی که تو عکس گذاشتین بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 18:18:

خواهش میکنم. احتمالا نورش کم بوده که هم قطرش کمتر هست وهم رنگش کمرنگتر هست بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه. برای داشتن گیاهی زیبا وسرحال باید گیاه رو درجایی که نور کافی داره نگهداری کنید وترکیب خاک غنی وابیاری وکود دهی منظم باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یک اپونتیا سیلندریکا دارم از پایین چند تا برگش زرد شده و کم کم ریخته الانم یکم به یک طرف خم شده علتش چیه
گلدونشم تازه دیروز عوض کردم چون براش کوچیک بود تازه ام ابش دادم نور گیرشم جلو پنجره اس از صبح تا ظهر نور داره بعد سایه میشه
دمای محیطمم بین ۳۰ تا ۳۲ متغیره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 18:00:

سلام. بعد از تعویض گلدان، بمدت یک هفته گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه قرار بدید تا رطوبت از دست نده. ابیاری رو هم همینطور یک هفته بعد از تعویض گلدان انجام بدید. اگر تغییرات بعد از تعویض گلدان پیش اومده جای نگرانی نیست تأثیرات تعویض گلدان هست. بمرور زمان درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خداقوت.
اگه قلمه گرفتیم ازش چیکار کنیم ک خود گیاه مادر آسیب نبینه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 10ام, 1397 12:02:

سلام.از قسمتهای جوان گیاه باید قلمه بگیرید حتما لوازمی رو که استفاده میکنید قبل از برش کامل ضدعفونی کنید تا برای گیاه مادری مشکلی پیش نیاد.قلمه گرفتن هیچ مشکلی برای گیاه مادری پیش نمیاره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
توی گلدون قبلی فقط خاک باغچه بود ولی توی گلدون جدید از یک‌سوم ماسه و دوسوم خاک باغچه استفاده کردم.
با توجه به شرایط و دمایی که گفتم کاکتوسم رو چند روز یک بار آبیاری کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 8ام, 1397 19:04:

بله ترکیب خاکش نامناسب بوده.برای کاکتوسها بهتره از ترکیب ماسه عدسی شسته وپیت ماس وورمی کمپوست استفاده کنید خاک باغچه برای کاکتوسها مناسب نیست.زمان دقیق ابیاری رو نمیشه گفت باید خودتون چک کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یه کاکتوس سیلندریکا دارم که مدت زیادی هست شل شده و مجبور شدم کنارش یه چوب بذارم، ارتفاعش هم فکر میکنم ۴۰ سانتی متر شده باشه. چند روز پیش که داشتم گلدونش رو عوض میکردم فهمیدم قسمت پایینی که تقریبا درون خاک هست کمی زرد شده؛ درضمن کاکتوس رو توی حیاط نگهداری میکنم که دمای اونجا توی روز بالای ۴۰-۴۵ درجه هست به خاطر همین در هفته دو تا سه بار آب میدم، به نظرتون مناسبه یا زیاده؟
از سایز گلدون ها هم سردرنمیارم ولی قطر دهانه‌ی گلدون ۲۰ سانتی متره، این سایز مناسبه یا نه؟
کاکتوس من به اندازه اونی که تو عکس نشون دادین شاداب نیست، این میتونه به خاطر گرما باشه؟
یه جایی شنیدم آب شیرین رشد گیاه رو زیاد میکنه، اگر درسته به کاکتوس هم میشه آب شیرین داد و اینکه میشه از آب دستگاه آب‌شیرین‌کن استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 7ام, 1397 23:48:

سلام.ترکیب خاک گیاهتون چی هست؟گلدان باید یک سایز از حجم ریشه بزرگترباشه.زرد شدن گیاه چند دلیل میتونه داشته باشه.خاک نامناسب.نبود زهکش مناسب.ابیاری زیاد.تاقسمتی که گیاه زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید.قسمت بریده شده رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید برای مدتی که قسمت بریده شده پینه ببنده.بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید وگیاه رو بمدت یک ماه در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید یک ماه بعد ریشه میزنه ومیتونید به جای پرنورتر انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یه اپونتیا سیلندریکا دارم که کنار پنجره جنوبی نگهداریش میکنم. چند روزه برگهای جوانش که نوک ساقه دراومده داره سیاه میشه.
ممنون میشم راهنمایی کنید. نگرانم همه برگاش دچار این مشکل بشن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1397 18:24:

سلام.سیاه شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه نور خیلی زیاد افتاب باعث از بین رفتن برگهای سیلندریکا میشه در عوض تیغهاش بلندتر میشه.ویا کمبود نور,بیماری قارچی,ابیاری زیاد وخاک نامناسب دلیل این امر میشه این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .خدا قوت ببخشید چند روزه کاکتوس سیلندریکام داره برگاش میریزه و چند تا جوانه برگ سبز تو قسمتی که گلش در میاد داشت که ریخت توی اتاق نگهداری می‌کنم زهکش خاکش هم خوبه ولی خاکش رو عوض نکردم هفته ای دوبار آب میدم بهش

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 00:07:

سلام.ابیاریتون زیاد هست برای همین برگهاش میریزه ابیاری رو کم کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]