معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معرفی و شرایط نگهداری از کاکتوس اپونتیا سیلندریکا : کاکتوس سیلندریکا با نام علمی Austrocylindropuntia subulata جز خانواده اپونتیا کاکتوس می‌باشد. زیستگاه اصلی آن پرو و آمریکای جنوبی می‌باشد. دارای رشد زیادی می‌باشد و نگهداری از آن تقریباً  راحت می‌باشد. ارتفاع کاکتوس سیلندریکا تا چهار متر نیز می‌رسدگل‌های این کاکتوس قرمزرنگ است . ریزش برگ‌های کاکتوس سیلندریکا در زمستان طبیعی می‌باشد. در برخی کشورها برگ این کاکتوس به  عنوان  سبزی ‌خوردن استفاده می‌شود. در این مقاله به شرایط نگهداری کاکتوس  اپونتیا سیلندریکا می‌پردازیم.

گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا
گل کاکتوس اپونتیا سیلندریکا

خاک مناسب:
خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب ترکیب خاک ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰درصد ورمی خاک مناسبی برای این کاکتوس می‌باشد.

نور مناسب:
کاکتوس سیلندریکا به نور فراوان نیازی دارد، حداقل روزی ۳ الی ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارد و در صورت عدم دریافت نور کافی باریک رشد خواهد کرد.

دمای مناسب:
دمای حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. بیشترین میزان رشد آن در دمای۲۰ تا ۴۰ درجه می‌باشد.

آبیاری:
در فصل رشد به آبیاری منظم نیاز دارد آبیاری  به شرایط محیطی و اندازه و نوع خاک گلدان بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در فصل خواب ماهی یک بار آبیاری کافی می‌باشد.

کاکتوس سیلندریکا دفرمه
کاکتوس سیلندریکا دفرمه

آموزش تکثیر کاکتوس سیلندریکا:
تکثیر از طریق بذر و قلمه می‌باشد. ولی تکثیر آن بیشتر از طریق قلمه صورت می‌گیرد. در فصل تابستان می‌تواند قلمه‌های این کاکتوس را جدا کرده و در محل سایه و خنک اجازه دهید محل برش خشک شود، سپس قلمه را در خاک کاکتوس بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا قلمه ریشه دهد. بعد از ریشه دهی می‌توانید به طور عادی آبیاری را شروع کنید.

بیماری‌ها:
کاکتوس سیلندریکا در صورت نداشتن خاک مناسب و زهکشی گلدان دچار پوسیدگی ریشهمی‌شود که میتوان با سموم  قارچ‌کش مانند کاربندازیم  درمان کرد. حشره شپشک آرد آلود و شته‌ها نیز این کاکتوس را مورد حمله قرار می‌دهند. برای آموزش نابودی شپشکآرد آلود اینجا کلیک کنید.

منبع میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
304 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مهدی
مهدی
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۹

سلام و تشکر بابت پاسخگوییتون
چنتا برگ بزرگ از حسن یوسفم جدا کردم گزاشتم تو آب و الان ریشه دادن
میخام بدونم اگه بکارم میگیرن
و اینکه بهتره قسمت رنگی برگشونو جدا کنم و فقط ساقه برگش بمونه یا نه
سپاس

کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۹
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون از شما، حسن یوسف از طریق برگ تکثیر نمیشه برگ رو داخل اب بگذارید ریشه میزنه ولی جوانه نمیزنه.

مهدی
مهدی
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۱

comment image
سلام
ببخشید اسم این ۴ تا گیاهو میدونید؟
از جایی قلمه زدم و اسمشونو نمیدونم و هیچ جوره هم نتونستم پیداشون کنم
فقط اون کوچیکه برگهاش از ساقش کنده شده و گفتم شاید جدا هم بکارم ریشه بده
ممنون از لطفتون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۷:۳۷
در پاسخ به  مهدی

سلام، از سمت راست بالا برگ بیدی بنفش، پایین اون آرالیا، سمت چپ هردو فکر کنم ائونیوم یا اچوریا باشن رشد علفی دارند کامل نمیشه تشخیص داد بله با برگ هم تکثیر میشن.

مهدی
مهدی
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱

comment image
سلام
این گل رو من جلوی پنجره جنوبی نگه میدارم و تو روز چنساعتی نور مستقیم داره و آبیاری هم خیلی کم انجام میدم اما هم نوکش نرم شده و راحت خم میشه هم قلمه که میزنم تو خاک یجور شل و آبکی و خراب میشه و نمیگیره
ممنون میشم بفرمایید باید چیکار کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  مهدی

سلام، گیاهتون سیلندریکا هست، کمبود نور داره چروک ونرم شدن گیاه در اثر کم ابی میتونه باشه زمانی که خاکش کامل خشک شد بصورت کامل ابیاری کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،برای قلمه گرفتن لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز وضدعفونی شده باشند وبعد از برش قلمه رو در محیط سایه وخنکی نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک بکارید.

مهدی
مهدی
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۴

comment image
ممنون از پاسختون
ببینید وفتی از خاک خارجش کردم انتهاش اینجوری گندیده و آبکی و لزج شده
یه قلمه دیگه هم کاشته بودم همین مشکلو پیدا کرده بود
دلیل این چیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  مهدی

ممنون از شما،حتما لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید قبل از برش تیز وضدعفونی کنید وبعد ازبرش بگذارید قسمت بریده شده قلمه پینه ببنده بعد داخل خاک بکارید وبعد از کاشت هم بلافاصله ابیاری نکنید، یک هفته بعد بصورت سطحی ابیاری کنید. از خاک ماسه ای ومتخلخل برای قلمه استفاده کنید خاک باغچه نباشه.

فرگل
فرگل
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۲:۱۴

سلام. من اسم این گلم رو نمیدونم.لطفا اسمش رو بفرمایید.گلم خیلی سنگین و بلند شده جوری که ممکنه بشکنه. میخواستم روش تکثیرش رو بپرسم. و اینکه اگه از بالای گیاه کوتاه کنم بازم رشد میکنه و از سر گیاه میشه تکثیر کرد یا نه؟؟ممنون میشم زودتر راهنماییم کنید
اینم عکس گلم
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰
در پاسخ به  فرگل

سلام، الوئه جووانا هست،کمبود نور باعث شده زیاد قد بکشه، میتونید سرزنی کنید وقلمه بگیرید،قسمتی که داخل خاک هست مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه، گلدانش رو هم میتونید دو سایز بزرگتر کنید.

محمد
محمد
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۱

سلام
این کاکتوس رو به چه صورت تکثیر کنم؟
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵
در پاسخ به  محمد

سلام، سیلندریکا هست بشدت کمبود نور داره ،از راه قلمه زدن میتونید تکثیر کنید از قسمتی که باریک شده میتونید کات کنید مجدد جوانه میزنه.

محمد
محمد
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۸

بله کمبود نور داشت و دیر متوجه شدم و جاش رو عوض کردم
ممنون از پاسخگوییتون

مهری
مهری
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۲

خیلی ممنون از کمکتون
چند سوال دیگه داشتم ازتون به نظرتون الان فصل مناسبی برای سرزنی کردن این کاکتوسم هست؟
و اینکه اگر بخام قسمت تنه رو کات کنم و سرزنی هم کنم به صورت هم زمان مشکلی برای گیاهم بوجود نمیاد یا اینکه
اول باید این تنش که بدریخت شده رو کات کنم و بعد از اینکه ریشه دار شد سرزنی کنم؟
برای کات کردن ریشه باید تا چندوقت توسایه باشه تا پینه ببنده؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۹
در پاسخ به  مهری

ممنون از شما،اگر گیاه رشد داره هیچ مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر رشدش متوقف شده ودر خواب زمستانی هست فقط قسمت یخ زده رو کات کنید وبهار از قسمتی که اسیب دیده کات کنید وبعد ازپینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید، پینه بستن بستگی به قطر گیاه ودمای محیط داره، برای گیاهی به قطر گیاه شما فکر کنم حدود دو هفته زمان ببره تا قسمت بریده شده کامل خشک بشه.

mehri
mehri
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۷

comment image
سلام خسته نباشید
این قلمه من الان سه هفتست که بیرونه تا پینه ببنده
ولی قسمت بالاش یکم سیاه شده علتش چی میتونه باشه؟طبیعیه؟
ممنون

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۶
در پاسخ به  mehri

سلام، ممنون، تغییر رنگ میتونه در اثر سرما باشه میتونید قلمه ها رو بکارید قسمت بریده شده کامل خشک شده ودر حال جوانه زنی هستند.

مهری
مهری
۲۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳

سلام؛وقتتون بخیر
این گیاه اپونتیایی که عکسش رو براتون آپلود کردم تو حیاط مون کاشته بود و شپشک گرفته بود که حدود دوماه پیش گیاه رو از خاک در اوردیم و شستیمش و تو گلدون کاشتیم و تو خاکش قارچ کش ریختیم و توی همون حیاط گذاشتیمش
ارتفاعش حدود ۳متر میرسه.
همون موقع خرگوشمون تنه‌ی کاکتوس رو خورده و الان پینه بسته عکسش هم گذاشتم براتون
گیاه نیازه داره که تنش از پایین قطع بشه چون خیلی چهرش بد شده ولی من میترسم که ریشه نزنه و خراب بشه
comment image
همچنین چند وقته که از بالا انگار داره چروک میشه و بالاش خم شده من خیلی نگرانم میشه کمکم کنید که برای درمانش چیکار کنم و مرحله به مرحله برام توضیح بدید آخه خیلی این کاکتوسم رو دوست دارم
ممنونم ازتون
comment image

کارشناس 2
۲۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  مهری

سلام، سیلندریکا هست، قسمت بالایی یخ زده، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ،بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتهای سالم برش بزنید وبعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک بکارید مجدد ریشه دار میشه گیاه رو از سرما محافظت کنید.

جمشیدی
جمشیدی
۲۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

سلام، مقاله تون خیلی مفید بود ممنون از مقاله ی خوبتون
یه سوال داشتم:
ما یک سیلیندرکا داریم، وقتی خریدیم خیلی سرحال بود ولی از حدود دو سه ماه پیش برگ هایش شروع به ریزش کرد گذاشتیم پشت پنجره زیر نور مستقیم افتاب و حدودا روزی دو ساعت نور مستقیم به ان می تابید.
ولی حالاشاخه هاش خمیده شده و رشد ان هم متوقف شده
ایا باید محل نگداری اش را تغییر بدهم؟؟
ممنون میشوم اگه راهنمایی کنید.

کارشناس 2
۲۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۳
در پاسخ به  جمشیدی

سلام، دمای نگهداری چند درجه هست؟ا ز گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۵

با سلام
الان برای قلمه زدن مناسب هست؟ برای قلمه زدن از کجا جدا بشه؟
رشد گیاه کاملا متوقف شده. تو این فصل طبیعیه؟
سر یکی هم زرد شده. علت چیه

پیشاپیش ممنون از پاسخگویی

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱
در پاسخ به  محمد

سلام، اگر رشدش متوقف شده به خواب زمستانی رفته وزمانی که شروع به رشد کرد میتونید قلمه بزنید،قلمه هایی به اندازه ۱۰ سانت میتونید جدا کنید، در مورد زرد شدن شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که زرد شده بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۲۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱

سلام وقت بخیر
طبق عکس یه مقدار زرد رنگ شده. علت جیه
نور غیرمستقیم متوسط بهش میخوره، ابیاری تقریبا هر دوهفته یکبار، دما هم حدود ۳۰ درجه
یه سوال دیگه
چطور میشه کاری کرد که این دو شاخه که توی عکس مشخصه رشد کنن. این دو شاخه رو میشه بعنوان قلمه از گیاه جدا کرد و جدا کاشت؟
comment image

کارشناس 2
۲۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  محمد

سلام، کمبود نور، دمای پایین ،کمبود عناصر موجود در خاک ویا بیماری قارچی باعث این مشکل میشه ،این موارد رو بررسی وایدال کنید،ق سمتی رو که زرد شده با چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وروی قسمت بریده شده پودر یا محلول قارچ کش بریزید. برای رشد یا باید شرایط نگهداری رو ایدال کنید ویا قلمه بزنید ومجدد ریشه دار کنید.

Nariman
Nariman
۱۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴

سلام این سیلندریکای من سر حاله؟
بند کفش برای تغییر حالته
برگاش هم نازکه یه ذره
تیغ هم فقط پایینش داره
چکار کنم قطور بشه
برگ هاشم دووم زیادی نداره
آبیاری هفته ای یک بار
۱ تا ۲ ساعت آفتاب از پشت پنجره میفته روش
دمای متعادل خونه

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۴
در پاسخ به  Nariman

سلام، تا حدودی رشد خوبی داره ولی کمبود نور داره میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید، برگهای سیلندریکا دائمی نیست با خنک شدن محیط نگهداری تمام برگها زرد شده ومیریزه وبهار با رشد مجدد برگهای جدیدی میده، اواسط اسفند ماه میتونید گلدانش رو یک سایز بزرگتر کنید ،برای قطور شدن باید شرایط نگهداری ایدالی داشته باشه با بزرگ شدن تنه قطور میشه.

Nariman
Nariman
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 2

به تدریج ببرم تو آفتاب مستقیم خراب نمیشن

کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  Nariman

افتاب مستقیم باعث سوختگیشون میشه،نور رو حتما باید فیلتر کنید.

Khb
Khb
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹

سلام گیاه من داره برگهای گوشتیش از پایین خشک میشه و زرد پشت پنجره ی پرنور هم هست باید چیکار کنم

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴
در پاسخ به  Khb

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

rassazfarshid
rassazfarshid
۳۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۰

سلام ممنون از سایت خوبتون
حدود یک ساله که من این کاکتوس رو دارم و تازه جاش رو عوض کردم خم شده و چروکیده
http://uupload.ir/files/ocax_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B9%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B4%DB%B1%DB%B2%DB%B5%DB%B0.jpg

کارشناس 2
۳۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴
در پاسخ به  rassazfarshid

سلام، ممنون از شما،تغییر محیط نگهداری بیشتر باعث این مشکل میشه،گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،لکه های روی سطح گیاه رو با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید ببینید پاک میشن؟

سید مجتبی
سید مجتبی
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۸

آیا میوه این کاکتوس سیلندریکا خوراکی است؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۴
در پاسخ به  سید مجتبی

نه

سینا مطهری نژاد
سینا مطهری نژاد
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۵

سلام خسته نباشید من سیلندریکادارم که اول بهاررشدخیلی عالی داشتن ولی از اواسط تیررنگشون یه کم زردشده ولی بدنه وبرگاسفته نمیدونه مشکلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴
در پاسخ به  سینا مطهری نژاد

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم ،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

کامران برگستوان
کامران برگستوان
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۷

درود
من یه سلندریکای دو شاخه دارم هر شاخه ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانت متاسفانه شاخه دوم یکم بالاش شل شده
چیکار باید بکنم
میخواستم ببینم شخصی هست برای بازدید و معاینه و راهنمایی به منزل بیاد ؟

کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۷
در پاسخ به  کامران برگستوان

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم، راهنمایی فقط روی همین سایت انجام میشه،برای راهنمایی از نزدیک میتونید به یکی از گلفروشیهای محل زندگی مراجعه کنید وشرایط گیاه رو اعلام کنید ویا گیاه رو همراه خودتون پیش گلفروش یا گیاهپزشک ببرید.

كامران برگستوان
كامران برگستوان
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 2

چطورى عکس ارسال کنم
شرایط گلدان در بالکن جنوبى آفتاب منااسب و درجه حرارت مناسب ابدهم نیز فقط در هنگام خشکى خاک هر دو یا سه روز نیم لیتر

كامران
كامران
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  میهن کاکتوس
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  كامران

نور رو حتما فیلتر کنید این قسمت گیاه در اثر نور مستقیم افتاب سوخته وچروک شده. اگر بقیه قسمتهای گیاه هم چروک شدند بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

No name
No name
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۸

میشه از افوربیا سیلندریکا برای پایه استفاده کرد؟ جوونه های جندماهه رو میشه بهش پیوند زد؟ رشدی که به جوونه میده جطوریه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۲
در پاسخ به  No name

سیلندریکا جزو اپونتیاهاست، برای جوانه کاکتوسها پرسیکا بهتر جواب میده، روی سیلندیکا هم میتونید واریته هایی از اپونتیا مثل انواع تفرو رو پیوند بزنید. ولی پایه زیاد مقاومی نیست وزود خم میشه.

1 4 5 6