خاک کوکوپیت چیست؟

خاک کوکوپیت چیست؟

خاک کوکوپیت چیست؟ کوکوپیت coco peat نوعی بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دستمی‌آیدکوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی و به‌ویژه برای صادرات گل‌ها و کاکتوس‌ها استفاده می‌شود. کشورهای مختلف اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت صادر می‌کنند. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود.
نکته: در بازار شاهد انواع کاکتوس‌ها و ساکولنت های وارداتی هستیم که کلاً در خاککوکوپیت هستند، توجه داشته باشید به دلیل صادرات از این خاک استفاده شده است و بهتر است خاک آنها را عوض کنید و از خاک کاکتوس استفاده کنید، زیرا نگهداری بلند مدتدر خاک کوکوپیت به دلیل نگهداری زیاد آب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. مگر اینکه بسیار اصولی نگهداری شود.
از کوکوپیت برای ترکیب خاک کاکتوس‌ها در دوره نشا می‌توان استفاده کرد یعنی زمانی که از بستر و خزانه اولیه جدا می‌کنیم.

خاک کوکوپیت چیست؟

فواید کوکوپیت:
کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می‌کند. و بستر مناسبی است برای گیاهانی که به آبیاری زیادی نیاز دارند.
کوکوپیت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است.
از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می‌شود و بعد از حدود ده سال شروع به تجزیه می‌کند.
کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.
کوکوپیت به تهویه خاک کمک می‌کند و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و تخلخل خاک را افزایش می‌دهد.
کوکوپیت می‌تواند به‌عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.
pH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است.

معایب کوکوپیت:
کمبود مواد غذایی از جمله معایب کوکوپیت هست که البته به همین دلیل بیشتربرای کاشت بذر و قلمه از کوکوپیت استفاده می‌شود چون تا زمان تشکیل کاملریشه گیاه نیازی به غذا ندارد و البته بعد از ریشه زایی هم می‌توان غذای گیاه روتأمین کرد و  درصورت تأمین غذا این مشکل حل می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

خاک کوکوپیت چیست؟

پست‌های مرتبط

نقش هیومیک اسید در بهبود رشد کاکتوس‌ها

نقش هیومیک اسید در بهبود رشد کاکتوس‌ها

نقش هیومیک اسید در بهبود رشد کاکتوس‌ها : هیومیک اسید معمولاً جهت ریشه...

طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی

طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی

طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی: بنفشه آفریقایی گیاه بسیار حساسی...

انواع کودهای کریستالون

انواع کودهای کریستالون و دوز مصرف آنها: کود کریستالون سبز...

نظرات (22)

سلام
وقتتون بخیر
برای تکثیر آنتوریوم به روش قلمه زدن چه فصلی مناسب هست و خاک مناسب برای آنتوریوم چه ترکیب خاکی است و برای تکثیر آنتوریوم به روش قلمه زدن باید چه نکاتی رو رعایت کنم ؟

ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 21ام, 1397 19:44:

سلام، بهترین زمان اوایل بهار ،به وسیله جداکردن توده ریشه ها در جائی که گیاهان کوچک مجزا درکنار گیاه مادری مشاهده می شوند، تکثیر آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را با زور جدا نکنید و سعی کنید گیاهانی را از کنار پایه مادری جدا کنید ، که رشد فعال داشته و برگهای جدید تولید کرده اند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید ممنون از مطالب خودتون
میبخشید یه سوال دارم قلمه شفلرا رو توی چه محیط کشتی بکارم که توی این فصل ریشه بزنه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 22:12:

سلام. بهترین زمان برای ریشه دار کردن قلمه های شفلرا بهار تا اواخر تابستان هست. میتونید داخل ماسه کشت کنیدانتهای قلمه رو آغشته به هورمون ریشه زایی کنید وبرگهای اضافه رو بچینید وکاور کنید تا رطوبتش حفظ بشه.

[پاسخ]

زهرا پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 09:30:

خیلی ممنونم
ببخشید واسه قلمه های فردوس هم همین کار رو کنم؟
چند روز یکبار به قلمه ها شفلرا آب بدم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 10:17:

سلام. ریشه دار کردن قلمه های فردوس کمی متفاوت از شفلرا هست بعد از قلمه گرفتن فردوس دو سه روزی گیاه رو روی روزنامه قرار بدید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد کشت کنید فردوس از خانواده افوربیاهاست وموقع برش شیره سفید رنگی از گیاه خارج میشه که حتما مواظب باشید این شیره با چشم وپوست تماس نداشته باشه. بعد از پینه بستن انتهای قلمه ها،داخل خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیادی داشته باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه کشت کنید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. هر دو الی سه روز روی سطح خاک اب اسپری کنید به اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه غرق اب نشه،بعد از شروع به رشد بجای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل انجام بدید. برای ابیاری قلمه های شفلرا بهتره تا ریشه زنی،خاک مرطوب باشه هر وقت سطح خاک کمرنگ شد اب اسپری کنید.

زهرا پاسخ در تاريخ آذر 8ام, 1397 13:16:

خیلی ممنونم بابت توضیحات کاملتون واقعا لطف کردید??

پاسخ

سلام چ جوری میشه توش قارچ پرورش داد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 7ام, 1397 14:24:

سلام. در مورد پرورش قارچ هیچ اطلاعی ندارم.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت شما میخواستم بپرسم آیا خاک کوکوپیت و ماسه بهمراه پرایت پشه میزنه یا این خاک هیچ گونه حشراتی رو پرورش نمی دهند ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 31ام, 1397 13:02:

سلام. رطوبت خاک زیاد باشه بله پشه میزنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ایا میشه تو این شاخه لیمو گذاشت؟
جوانه و ریشه میزنه یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 07:15:

سلام. بله میشه ریشه دار کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ایا میتونم از خاک اره که تو نجاری ها هست به عنوان خاک استفاده کنم؟
اگه بله. چه چیزی بهش بی افزایم؟
یه توضیح کوچکی راجب خاک اره بدین.
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 8ام, 1397 11:11:

سلام.در این مورد اطلاعات ندارم.

[پاسخ]

پاسخ
O

سلام میشه از کوکوپیت برای کاشت بزر کاکتوس استفاده کرد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1397 20:40:

سلام.بهتره داخل پیت ماس بذر رو بکارید کوکوپیت ارزش غذایی نداره.داخل کوکوپیت هم میشه کشت کرد ولی جوانه های ضعیفی خواهید داشت.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خیلی ببخیشید من خودمونی نوشتم که خودتون ببینید فقط.لطفا پاک کنید کامنت من رو.بازم عذر میخوام.اگه ناراحتین دیگه روی سایتتون هیچی نمینویسم ببخشید.???این پیام رو هم پاک کنید.

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1396 16:14:

نه اتفاقا شما لطف داریذ و ممنون که در پاسخگویی کمک میکنید

[پاسخ]

.@ پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1396 17:25:

????

[پاسخ]

پاسخ

سلام اگه میتونی روی عکسهایی که روی سایت میزاری آرم سایتت رو بزن خیلی از کانالهای تلگرامی رو من میبینم.که از سایت شما کپی میکنن مطالب رو وبه اسم خودشون مینویسن.مطالب رو هم اگه میتونی کاری کن که نتونن کپی کنن.

[پاسخ]