آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل : کاشت بذر کاکتوس یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها می‌باشد. روش‌های زیادی برای کاشت بذر کاکتوس وجود دارد که در این مقاله یکی از راحترین و بهترین روش‌ها را توضیح داده می‌شود. بذر کاکتوس را با ایجاد یکسری شرایط می‌توان در خانه کاشت کرد. در مقاله بعدی مقاله کاشت بذر کاکتوس در گلخانه را در سایت قرار خواهیم داد.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- سینی کاشت: برای تأمین رطوبت برای کاشت بذرها که رطوبتی بالای ۷۰ درصد نیاز است، در روش کاشت خانگی از ظروف پلاستیکی در دار که به راحتی در پلاستیک فروشی‌ها موجود است استفاده می‌کنیم (تصویر شماره یک). برای خروج آب اضافی باید کف ظرف را سوراخ کنیم ( تصویر شماره دو). بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد.

ظرف کاشت بذز کاکتوس
تصویر شماره یک
سینی کاشت کاکتوس
تصویر شماره دو

۲- خاک بستر کشت: یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز خاک بستر کشت می‌باشد که در این روش از خاک پیت ماس و ماسه برای کاشت استفاده می‌کنیم. ترکیب ۷۰ درصد پیت ماس ریز و با کیفیت مانند مارک میکس کار با ۳۰ درصد ماسه عاری از خاک با سایز ۱ تا ۵ میلی‌متر ترکیب مناسبی است برای کاشت خانگی البته می‌توانید از پیت ماس خالی هم استفاده کنید. ماسه بیشتر برای جلوگیری از ترک برنداشتن سطح بستر در اثر کمبود رطوبت استفاده می‌شود.

خاک پیت ماس
خاک پیت ماس

۳- سم قارچ‌کش: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت بذر کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ‌کش ضروری است. سموم قارچکش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند.

۴- بذر کاکتوس: بذر کاکتوس بسیار حساس می‌باشد و به راحتی می‌تواند قوه نامیه خودش را از دست بدهد پس تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم می‌باشد. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

آموزش کاشت بذر کاکتوس:
پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز نوبت به کاشت می‌رسد که مرحله به مرحله در زیر توضیح داده می‌شود.

۱- ضدعفونی بستر کاشت: بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کاشت می‌باشد. برای ضدعفونی خاک خود را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانت داخل ظرف کاشت می ریزیم، توجه داشته باشید نباید ظرف را کامل پر کنید و باید فضایی بین خاک و درب ظرف برای رشد کاکتوس ها باقی بماند سپس با سم قارچکش با دز بالا خیس می‌کنیم. منظور از دز بالا یعنی اگر میزان مصرف سم قارچ‌کش یک گرم در هزار باشد برای ضدعفونی ۵ گرم در یک لیتر آب حل می‌کنیم. بعد از خیس کردن کامل بستر به طوری که هیچ قسمت خشکی باقی نماد اجازه می‌دهیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این حالت باقی بماند تا کامل بستر کشت ضدعفونی شود. بعد از این مدت بستر را آبشویی می‌کنیم یعنی از بالا آب می‌ریزم تا سموم از ظرف خارج شود یا به لایه‌های زیرین انتقال پیدا کند.

۲- بعد از آبشویی بذرها را بر روی سطح بستر می‌پاشیم با فاصله‌ای در حدود یک سانتی متر از هم و برای تأمین رطوبت درب ظرف را می‌بندیم اگر از گلدان یا ظرف بدون درب استفاده می‌کنید می‌توانید ظرف را داخل پلاستیک قرار دهید و درب پلاستیک را ببندید.

۳- ظرف کاشته شده را در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده این است که ظرف را در معرض تابش نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهیم و همچنین در سایه نیز نباشد.

۴- بذرها معمولاً بعد از حدود یک هفته شروع می‌کنند به سبز شدن البته بستگی به نوع بذر دارد  در برخی واریته ها تا دو ماه نیز ممکن است سبز شدن طول بکشد.

مراقبت‌های بعد از کاشت:
۱- بستر یا خاک کشت همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که احساس کردید رطوبت آن کم شده باید آب اسپری کنید.
۲- هر ۱۰ الی ۱۵ روز حتماً باید سم قارچ‌کش بر روی بستر با دز استاندارد اسپری کنید به گونه‌ای که به ریشه‌های جوانه‌ها نیز برسد.
۳- بعد از سبز شدن همه بذرها دما تا ۴۰ درجه نیز می‌تواند افزایش یابد ولی توجه داشته باشید در دمای بالا رشد کندتری خواهند داشت.
۴- حتماً هر روز به بستر کاشت سر بزنید تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مانند حشرات یا قارچ‌ها بتوانید زود اقدام به درمان نمایید.
۵- برای کاهش بیماری‌ها بهتر است ظرف‌های کاشت را در محلی جداگانه و به دور از گیاهان بزرگ نگهداری کنید.
۶- جوانه‌های کاکتوس تا ۳ ماهگی نیازی به کود ندارند و تمام مواد غذایی مورد نیاز تا سه ماهگی در پیت ماس موجود می‌باشد. بعد از سه ماهگی می‌توانید با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تغذیه کنید.

مقالات مکمل کاشت بذر کاکتوس:
برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.
۱- مقاله سؤالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
۲- مقاله مشکلات بعد از کاشت اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.
دوستان لطفاً تجربیات خود را درزمینه کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در زیر این پست بنویسید تا همگی استفاده کنیم.

 

پست‌های مرتبط

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل  در باغچه آذر و دی ماه...

آموزش کاشت بذر بونسای افرا

آموزش کاشت بذر بونسای افرا

آموزش کاشت بذر بونسای افرا : افرا یکی از درختان...

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها : خزانه کاکتوس به...

نظرات (802)

بسیار عالی
بنظرم به سوالات خیلی از مبتدیان جواب داده شد

پاسخ

    با سلام خواستم چند تا سوال در مورد ضدعفونی کردن خاک با کاربندازیم بپرسم . خاک رو تو ظرف میریزیم باید محلول ضدعفونی رو اسپری کنیم رو خاک تا حدی ک کل خاک مرطوب بشه یا بیشتر باید این کار رو
    کرد بعد منظور از آبشویی خاک ک کاربندازیم از خاک بره بیرون باید با اسپری کردن بره بیرون یا با آب زیاد تر از اسپری کردن ؟ممنون از توجهتون .

    پاسخ

      سلام.محلول قارچ کش رو باید داخل یک ظرف بزرگتر بریزید وظرف بستر رو که ماسه وپیت ماس رو داخلش ریختید به مدت ۲۴ساعت داخل محلول قرار بدید بعد از ۲۴ساعت ظرف بستر رو از داخل محلول قارچ کش در بیارید وبا اسپری اب روی سطح بستر ابشویی کنید به اندازه ای که شیرابه اضافه از زیر ظرف بستر خارج بشه.بعد از اینکه اب اضافه خارج شد بسترتون اماده کشت هست.

      پاسخ

        نیم لیتر یا یک لیتر باشه محلول بعد خاک میتونم از لوازم کشاورزی خاک مخصوص کاکتوس بگیرم اگه پیت ماس نبود مشکلی نیست ؟ ماسه حتما باید ماسه کنار رودخونهڿ باشه ؟

        پاسخ

          سلام.اگه ظرف بسترتون خیلی بزرگ نیست همون یک لیتر کافیه پیت ماس اب رو جذب میکنه احتمال داره اگه نیم لیتر اب بریزید تمام پیت ماس خیس نشه وکامل ضدعفونی نشه.بله پیت ماس رو میتونید از فروشگاع لوازم کشاورزی تهیه کنید بستر پیت ماس باشه بهتر هست.اگه نتونستید پیدا کنید داخل کوکوپیت میتونید بکارید.بله ماسه رودخونه بعتر هست اول غربال کنید وسنگهای بزرگ رو جدا کنید وکامل بشورید که خاکش بره.بعد کف ظرف بستر بریزید برای زهکش پیت ماس رو روی سنگریزه ها بریزید وصاف کنید بعد مراحل ضدعفونی رو انجام بدید.

          پاسخ

          سلام آموزشاتون بسیار عالیه

          پاسخ

        منظورتون اینه که محلول رودر ظرف بزرگتر میریزم وقتی ظرف بستر رو داخلش قرار میدهیم آب روی ظرف بستر بیاد و تا ۲ روز بعد آبکشی بشه ؟

        پاسخ

        و بعد همه این کار ها ک انجام شد باید کی درب یا نایلون رو ظرف بستر گذاشت تا کی و حتما باید ظرف یا نیلون سوراخ نباشه و سالم باشه ؟

        پاسخ

          بعد از اینکه بستر رو از داخل محلول قارچ کش در اوردید وابشویی کردید بستراماده کاشت بذرهاست.بذرها رو که روی بستر قرار دادید باید در یا سلفون رو ببندید وتا وقتی که بذرها سبز شدن صبر کنید ولی هر روز چک کنید که بذرها قارچی نشن از روی دریاسلفون هم میتونید نگاه کنید اگه مشکلی بود باز کنید.قسمت زیر ظرف حتما باید سوراخ باشه که اب اضافه خارج بشه از ظرفهای مات برای این کار استفاده کنید که نور رو از خودش عبور نده ولی درش حتما باید شفاف باشه.

          پاسخ

            سلام و ممنون از پاسخ دهی خوبتون ، خواستم بپرسم ک بذر میوه اژدها و بذر گیاهان گوشت خوار هم دارید و یا کی موجود میشه ؟ من بی صبرانه منتظر اونا هستم تا سفارشم رو تکمیل کنم

            پاسخ

با سلام وخسته نباشید ممنون از مطالب مفید.من قبلا با این روش ضدعفونی کار میکردم ولی اینبار پیت ماسی که تهیه کردم زیاد مرغوب نبود وداخلش پراز تخمهای حشرات بود.بعد از این که رطوبت بهشون میخوره از تخم در میان ولاروهاش اسیب خیلی زیادی به بذرهام وارد کردن.سم حشره کش هم استفاده کردم ولی خیلی دیر نتیجه داد چون تخمها از بین نمیرفتن.یه پیشنهاد برای دوستان داشتم که اول پیت ماس رو داخل یک پلاستیک بریزن ومحکم ببندد که داخلش اب نره.واین پلاستیک رو داخل اب جوش بندازن ودو سه ساعتی بجوشه که تخم حشرات هم اگه بود از بین برن وبعد از خنک شدن بردارن وداخل ظرف اصلی که میخوان بذرهارو در اون کشت کنن.بریزن وبا قارچ کش ضدعفونی کنن.

پاسخ

    یه روش دیگه هم میشه انجام داد پیت ماس رو به مدت یک هفته جلوی آفتاب مستقیم پهن کنید(یک لایه نازک) اکثر بیماری ها و آفت ها از بین می روند.

    پاسخ

اینم روش خوبیه.???

پاسخ

با سلام
مهندس جان عزیز
بذر های شما با کیفیت است لطفا کیت کشت بذر کامل که شامل هیتر و دما سنج و رطوبت سنج هم هست رو تهیه کنید که همه چیز عالی بشه .این مطلب رو انقدر مینویسم که شما خسته بشید. حتی قبلش میتونید عکش رو به همراه قیمتش تو سایت بذارید سفارش بگیرید .
سپاسگذارم
از سایز ۳۲ در ۷۰ نیز چندتا به من کادویی بدهید

پاسخ

سلام
من تجربه ای در کاشت بذر کاکتوس ندارم .
لطفا برای شروع بذری پیشنهاد کنیدکه درصد موفقیت کار ،برا یه آماتور در اون بالا باشه . تشکر

پاسخ

    سلام اکثر بذرها راحت سبز میشن ولی بعضی واریته ها مانند لیتوپس ها یا کد ۱۰۵۹ برای شروع زیاد مناسب نیست

    پاسخ

    سلام.شما میتونید برای شروع کار از این نوع بذر ها شروع کنید که زود سبز میشن.انواع استروفیتومها.ژیمنوها.ملوها.اچینوها.وفروها.

    پاسخ

سلام
به جای پیت ماس امکان استفاده از مخلوط کوکوپیت و پرلیت دانه ریز هست؟
تشکر از محبت شما

پاسخ

    سلام بله میتوان استفاده کرد ولی پیت ماس خیلی بهتر جواب میده

    پاسخ

سلا بزای کاشت کاکتوس حتما باید زیر گلدان سنگ ریزه یا پوکه بریزیم

پاسخ

وای خیلی خوبه ساییتون

پاسخ

از شما واقعا سپاسگزارم که چنین مکانى را براى ما فراهم کردید چند ماه پیش تو یکی از کانال های تلگرامی حدود ٣٠٠ هزار تومان ضرر کردم ولی بذرهای شما عالی بود بازم ممنون و با آرزوی موفقیت

پاسخ

با سلام و تشکر از شما . در پرداخت وجه مشکل دارم لطفاً راهنمایی کنید .

پاسخ

    سلام وقت بخیر لطفا با شماره ۰۹۳۵۸۷۲۱۴۱۴ تماس بگیرید تا مشکل حل شد.

    پاسخ

سلام، وقتتون خوش
سوالی داشتم آیا کاشت بذر کاکتوس در محیط داخل آپارتمان امکان پذیر هست؟
سپاس

پاسخ

    سلام بله در هر مکانی که بتوانید شرایط مانند نور ملایم، دما حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه رو فراهم کنید میشه کاشت کرد

    پاسخ

سلام ببخشید چرا قسمت فروش خاک ،چیزی نیست ؟بنده مبتدئ در کاشت بذر کاکتوس هستم میخواستم بدونم ایا میتونم از شن های کنار دریای بوشهر بعد از شستن به پیت ماس أضافه کنم ,ایا میتونم برای زهکشی از پرلیت در کف بستر استفاده کنم ؟

پاسخ

    سلام متاسفانه در حال حاضر موجود نداریم. بهترین خاک برای کاشت بذر کاکتوس خاک پیت ماس می باشد. این خاک رو اکثر گلخانه ها و فروشگاههای لوازم کشاورزی دارند

    پاسخ

بنده هم عضو گروه اینستا و هم کانالتون هستم ولی امروز که سفارش بذر و قارچ کش دادم نتونستم از تخفیف افراد عضو کانال استفاده کنم ،حقیقتا نمیدونستم چطوری میشه این تخفیف رو لحاظ کرد لطفا منو راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام وقت بخیر به شماره ۰۹۳۵۸۷۲۱۴۱۴ پیام بدید تا کد تخفیف بدن خدمتتون

    پاسخ

Xv با سلام من دوماه که بذرها رو به همین روش کاشتم الان داخل ظرف کشت جلبک زده روزانه حدود سه ساعت تو آفتاب پشت پنجره هست راهنماییم کنید چکار کنم جلبک ها ازبین بره ممنونم

پاسخ

    سلام بهتره یک لایه ماسه ضدعفونی شده روی بستر بریزید تا نور به جلبک ها نرسه و روزانه هوادهی کنید

    پاسخ

با سلام، ببخشید، بعد از اینکه بذرها رو روی بستر ریختیم، نیازی هست که روشون رو با کمی خاک بپوشونیم که نگه داره بذرهارو یا نه فقط بریزیم روی خاک و درب ظرف رو ببندیم؟

پاسخ

    سلام وقت بخیر خیر نیازی نیست روی بذرها خاک ریخته شود

    پاسخ

بازم سلام.
میترسم اوتقدر سوال بپرسم اخراجم کنن ازسایت?
امیدوارم امروز بذرهای کاکتوسام برسه(چهارشنبه خرید کردم)
سوالم اینه که
من هفته پیش دو بسته خاک خریدم از گلفروشی
یکی مخصوص گلهای آپارتمانی
یکی هم برا کاکتوس
اونی که مخصوص کاکتوس بود هم رنگش مشکی مشکی هست .هم توش یه سنگهایی هست شبیه ماسه و تقریبا درشت ۷تا ۱۰میلی متر. البته قیافشون دقیقا شبیه سنگ پاست? .سبک و‌سوراخ سوراخ
توش تکه های خیلی ریز چوب مانند و ریزه های ذغال هم داره
میخواستم بدونم به نطرتون برای کاشت بذر کاکتوسهام مناسبه یا برم بگردم خاک دیگه ای پیدا کنم؟

پاسخ

    سلام وقت بخیر اختیار دارید هر سوالی داشتید در خدمت هستیم. برای کاشت بذر کاکتوس خاک پیت ماس بهتره شما میتونید از پیت ماس خالی یا پیت ماس همراه ماسه استفاده کنید و مهمترین قسمت کار کاشت بذر کاکتوس ضدعفونی اولیه می باشد که باید به خوبی انجام شود.

    پاسخ

بذرهام رسید الان. ممنون ازتون. اشانتیون هم داااااااااره?????
چندتاسوال دیگه

۱-اگه پیت ماس پیدا نکنم میشه از همین خاک که بالا توضیح دادم استفاده کنم؟

۲-تو این پست از سایت ارتفاع خاک ۵تا۱۰سانت قید شده.تو توضیحات فرستاده شده همراه بذرها ۲تا۴سانت. حالا کدوم گزینه بهتره؟

۳-من الان ۹۰عدد بذر دارم. میشه بگید سطح کاشت چه اندازه ای مناسبه؟

بذر آستروفیتوم میکس KD1257
بذر هاورتیا مارگاریتیفرا. KD1204
بذر اورئو سرئوس ترولی kd1189
بذر پلیوس پیلوس نلی kd1059
بذر مامیلاریا بوکاسانا KD1244
بذر آستریاس میکس خاص ۱۱۷۷
ویه بسته اشانتیون(ممنون ازلطفتون)

۴-درمورد هرکدوم توضیح خاصی هست برای کاشت بذرشون تو سایت؟

۵-هاورتیا و پیلوس پیلوس رو جدا بکارم؟

۶-رو بسته سم کاربندازیم نوشته شده یک و نیم گرم در یک لیتر آب. من ترازو به اون دقت ندارم یک و نیم گرم رو میشه حجمی بگی؟ مثلا یه قاشق چایخوری؟ نصفش؟

پاسخ

سلام.مبارکتون باشه بانو هانیه.در مورد سوال اولتون بهترین گزینه برای کاشت بذر کاکتوسها پیت ماس هست.اگه پیدا کنید بهتر جواب میده.ولی اگه نتونستید پیدا کنید گزینه دوم کوکوپیت هست.میتونید ماسه هم مخلوط کنید.سوال دومتون ارتفاع خاک یا ظرفتون بستگی به نوع بذرهاتون داره.همه ی بذر هاتون از نوعی هستن که دیرتر بزرگ میشن.بذرهای نخل وادنیوم زودتر قد میکشن وباید ظرفتون عمق زیادی داشته باشه.بابد ظرفی رو انتخاب کنید که عمقش ده سانت باشه.قسمت پایین یک الی دو سانتش برای ماسه میره که برای زه کشی استفاده میشه.روی ماسه ها هم پیت ماس باید بریزید که عمقش در حدود چهار الی پنج سانت باید باشه.وچهار یا سه سانت هم از بالای ظرف باقی بمونه برای رشد جوانه ها.برای کاشت بذرهاتون هم استروفیتوم واستاریاس هارو میتونید داخل یک ظرف بکارید ولی بقیه رو باید جدا بکارید چون هم رشدشون فرق داره هم میزارن رطوبت و دماشون.مخصوصا پیلوس که حتما جدا بکارید.بعد از سبز شدن هم نور رو زیاد کنید که علفی نشن.دما ورطوبت رو سعی کنید ثابت نگه دارید چون پیلوس نگهداریش بعد از سبز شدن خیلی مهمه.با کوچکترین تغییر دما یا رطوبت از بین میرن.در مورد کاربندازیم هم یک قاشق چایخوری میشه دو گرم.برای ضدعفونی بستر بهتر هست که دز مصرف رو زیاد بکنید تا کاملا ضدعفونی بشه.دو الی سه گرم کافیه برای ضدعفونی بستر.

پاسخ

ممنون از توضیحات کامل و جامعتون . لطف کردید.
نتونستم پیت ماس یا کوکوپیت که گفتید تهیه کنم. روهمه بسته ها نوشته خاک مخصوص گلدان و ….. اصلا توضیح علمی ننوشتن روشون. منم خاک مخصوص کاکتوس رو با اون یکی مخلوط کردم.با دوز ۵برابرکاربندازیم(از توضیحات سایت) شستشو دادم . ظرفهایی که خریدم دقیقا همون ارتفاعی که شما فرمودید رو دارن. طبق توضیحات شما امروز عصر میکارمشون انشاالله.

پاسخ

سلام سوال من اینه که این بذرها تاریخ مصرف دارند یا اینکه میشه جند تا بذر را کاشت و بقیه را مثلا شش ماه بعد یا یک سال بعد کاشت.?

پاسخ

    سلام بله اگر در شرایط خوبی نگهداری نشوند بعد از مدتی قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می‌دهند ولی همین بذرها را می‌توانید تا یک سال دیگر در داخل یخچال نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من یه ماه میشه که بذرهارو کاشتم و خدارو شکر تا الان مشکلی نداشته و بیشترشون هم سبز کرده.
– فقط تازگی یه سری حشراتی مثل پشه رو بستر پیدا شدن که وقتی در رو باز میکنی، حرکت میکنن، یه بار هم با قارچ کش کاربندازیم زدم ولی از بین نرفتن، حالا نمیدونم چکار کنم. ؟
-و مسئله بعدی اینکه بعضی از قسمت های خاک بستر یکم خاکش سبز شده، اشکالی نداره؟ چکار باید بکنم.
– و سوال آخر، الان هوا که هوا سرد شده و آفتاب کافی هم ندارن و دما مورد نیاز کاکتوس ها در دسترس نیست، چکار میشه کرد؟ کنار بخاری بذارم تا گرم بمونه اشکال نداره؟ چه پیشنهادی میدین؟
خیلی ممنون از شرکت خوبتون.

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من یه ماهی میشه بذرهارو کاشتم، و خداروشکر تا الان هم مشکلی نبوده و اکثرشون هم سبز کرده.
– فقط به تازگی یه سری حشراتی مثل پشه رو بستر پیدا شدن که وقتی درو باز میکنی، حرکت میکنن، یه بار هم از قارچ کش کاربندازیم استفاده کردم ولی از بین نرفتن، حالا نمیدونم چکار کنم؟
-و مسئله بعدی اینکه بعضی از قسمت های خاک بستر یکم سبز شده اشکالی نداره ؟
– و سوال آخر، الان که هوا سرد شده و آفتاب کافی موجود نیست و دما مورد نیاز کاکتوس ها هم فراهم نیست، آسیب نمیزنه به کاکتوس ها، کنار بخاری بذاری که مثلا یکم گرم بشن اشکالی نداره، چکار میشه کرد براشون؟ : (
خیلی ممنون از شرکت خوبتون.

پاسخ

    سلام.اگه حشرات ریز شبیه مگس سیاه هستن برای بالغهاش کارت زرد بزارید برای بستر هم از سم دیازینون استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب.برای جلبک هم اگه مقدارشون کم هست حذف فیزیکی کنید.دمای بذرها رو باید ثابت نگه دارید.اگه کمی خنک هست دما رو بالا ببرید.نور هم اگه کمه میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید.لامپهای ledیا smdبهتر جواب میدن.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
ببخشد میشه درباره ی بحث نور برای کاکتوس هایی ک تازه کاشتیم بیشتر توضیح بدید
منظور از نور ملایم چی هست؟؟؟
چجور نور رو تنظیم کنیم؟؟

پاسخ

    سلام.بذرهایی که تازه کاشته شدن به نور کمی احتیاج دارن بعد از اینکه کمی بزرگتر شدن مثلا یک ماهه باید نور رو بیشتر کنید.برای این کار میتونید یک برگ روزنامه روی ظرف بستر بزارید.تا نور کم بشه.بعد از اینکه همه بذرهاجوانه زدن میتونید روزنامه رو بردارید تا نور بیشتری بهشون برسه.البته نور فیلتر شده نه نور مستقیم افتاب.

    پاسخ

سلام.روزتون به خیر.
من بذرهامو سه شنبه ۱۱مهر ، عصر کاشتم .تا امروز که ۵روز شده.
فعلا ۵تا پیلوس ، ۳تا آستروفیتوم kd1257، یک دونه آستریاس میکسkd1177 و ۳تا هم از بذرهای اشانتیونی که فرستاده بودید جوونه زدن.
از هاورتیا و اورئو سرئوس و مامیلاریا فعلا خبری نیست.

تو مقاله نوشتین از یک هفته تا ۲ماه طول میکشه.
امیدوارباشم برا باقی بذرها؟
مثلا پیلوس که ۵تاش جوونه زده ، بقیه هم ممکنه بعدا جوونه بزنن؟

یا اون بذرهای میکس ، امکان داره که جوانه زدنِ دو‌نوعِ مختلف ، از هم یک ماه فاصله داشته باشن؟

پاسخ

    سلام با این حساب شما سه روزه کاشتید که آمار بسیار خوبی هست. شرایط فراهم باشه تا چند روز اینده آمار به بالای ۸۰ درصد میرسه

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید ببخشید بذر هاورتیا گورخری هم با این روش میشه کاشت یا متفاوته

پاسخ

    سلام.همه ی بذر کاکتوسها وساکولنتها با همین روش کاشته میشه.فقط دما ورطوبت مورد نیاز نوع بذرها با هم فرق میکنه.

    پاسخ

سلام چندین باره. ببخشید توروخدا من زیاد سوال میپرسم.

سوال ۱))از ۷نوع بذزی که ۱۱مهر کاشتم همشون جوانه زدن به جز هاورتیا و اورئو سرئوس.
چقدر طول میکشه این دوتا هم جوانه بزنن؟
سوال۲))بستر کشت اورئو سرئوس که هنوز جوانه نزده یه کوچولو داره سبز میشه. قبلا گفتین برای جلوگیری از جلبکی شدن باید روش ماسه بریزیم. الان که بذرهام هنوز سبز نشدن چیکار باید باید بکنم؟ (ماسه بریزم بذزهام مدفون نمیشن؟)

سوال۳))طبیعیه که جوانه پیلوس پیلوس ساقه ودوتا برگچهٔ ریز داشته باشه؟
من فکر نیکردم از اول شکل گوشتی باید داشته باشن مثل باقی بذرها

پاسخ

    سلام.هاورتیا واروسرعوس یکم دیرتر سبز میشن عجله نکنید.حداقل یک ماه ونیم زمان میبره تا سبز بشن.اگه تو این مدت که اشاره کردم بازم سبزنشدن با مدیر شرکت تماس بگیرید تا بذرهای جدید جایگزین بشه.جواب سوال دومتون.هوادهی کنید تا جلبک ها از بین برن.چون هنوز بذراهتون سبز نشده میتونید روی بستر یک برگ روزنامه بزارید که جلوی نور گرفته بشه جلبکهابا کمبود نور از بین میرن.جواب سوال سومتون.بله پیلوسها در مرحله اول دو برگ کوچک روبروی هم در میارن.بعد از یک ماه اگه شرایط رشدشون فراهم باشه دومین برگ رو در میارن که دومین برگهاشبیه برگ گیاه مادری هست.

    پاسخ

      میشه لطفا یه توضیح کوچولو درمورد هوادهی بفرمایید.
      من فقط روزی دوبار در ظرفهارو برمیدارم و‌کنترل میکنم ودوباره میبندم .

      پاسخ

        میتونید به دفعات وزمانش هر روز اضافه کنید.مثلا روزی سه بار هوادهی کنید هر بار یک دقیقه.

        پاسخ

          چشم.

          ممنون از اینکه‌وقت میذارین جواب میدین با حوصله.
          خوشحالم که از شما خرید کردم
          زنده و پایدار باشید

          پاسخ

سلام. من باز اومدم با یه سوال جدید.
بذرهای آستروفیتوم میکس کد ۱۲۵۷ که کاشتم ۷تاش جوونه زده. اندازه عدس شدن
از این هفت تا،سه تاش رنگشون سبز هست ولی چهارتای دیگه یه رنگ مایل به قهوه ای سوخته دارن
بعضیاش کاملا تیره
بعضی ها هم تیره_روشن
خودم حدس میزنم به خاطر واریته متفاوت باید باشه.
اما خواستم ازتون بپرسم که مطمئن بشم خدای نکرده خراب نشن.

پاسخ

    سلام. رنگ جوانه ها بدلیل دمای بالا عوض میشه.این تغییر رنگ در دمای پایین هم بوجود میاد.بعضی از جوانه ها حساس هستن وامکان داره داخل یک بستر رنگ چند تایی عوض بشه.جای نگرانی نیست.ولی بازم چک کنید اونایی که رنگشون تیره تر شده مایل به سیاه باشن از بستر خارج کنید.وقارچ کش اسپری کنید ولی اگه قهوه ای مایل به قرمز باشن مشکلی نیست تغییر دما باعث عوض شدن رنگشون شده.

    پاسخ

سلام و عرض ادب
میخواستم بدونم توی قسمت فروش بذرها اون بذرهایی که ننوشتید تضمینی یا قوه نامیه براشون ننوشتید احتمال رشدشون کمه؟ یا کیفیت پایین تره؟ آخه اون هایی که ارزان تر هستند تضمین نشده اند. با تشکر

پاسخ

    سلام.همه ی بذرهای این شرکت تست شده وقوه نامی بالایی دارن.در صورتی که با روش اصولی کاشته بشن بالای ۸۰درصد جوانه میزنن.درصورت سبز نشدن بعد از یک ماه از کاشت میتونید باشماره تماسهایی که روی سایت قرار دارند بغیر از روزهای تعطیل تماس یا پیام بگذارید.بذرهای جدید جایگزین میشوند.در صورتی که مشکل از کاشت شما نباشه.

    پاسخ

یسوال دیگه آیا می تونم بذر های مختلف را در یک ظرف بکارم. مثلا هر ردیف برای یک بذر خاص؟ بعدا برای رطوبت و سایر موارد به مشکل نمیخورم؟

پاسخ

    بذرهایی که از یک خانواده هستند،وبذرهایی که رشد ودما ورطوبت یکسانی دارند رو میتونید داخل یک بستر بکارید.مثلا ادنیوم ونخل ماداگاسکار رو میتونید با هم داخل یک بستربکارید.ویا فرو وژمینو ومامیلاریا رو با هم میتونید داخل یک بستر بکارید چون رشد ودما ورطوبت یکسانی دارند.

    پاسخ

با سلام آیا ترکیب پیت ماس و ماسه تمیز به نسبت نصف نصف خاک مناسبی برای کاکتوس هست؟ در حجم بالا پیت ماس گران هست چه پیشنهادی برای ارزان شدن خاک دارید؟

پاسخ

    سلام.بله این ترکیبی که میفرمایید بهتر هست فقط پیت ماسش باید کمتر باشه بهترین ترکیب برای خاک کاکتوسها ٧٠درصدماسه عدسی شسته،٢٠درصدپیتماس،١٠درصدورمی کمپوست.

    پاسخ

      کدوم یک از این ترکیب. هایی که گفتن مناسب تره برای کشت بذر کاکتوس بیشتر پیت ماس و کمی ماسه یا ماسه و کمی پست ماس؟!

      پاسخ

سلام و خسته نباشید
میخواستم برای اولین تجربه چند بزر بکارم برای شروع چه بری بکارم به نظر شما از چنتا بزر شروع کنم

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم برای یک تجربه اولیه از چه بزرهای مشابع برای کاشت و از چند تا شروع کنم با تشکر

پاسخ

    سلام.برای تجربه اول بهتر هست از بذرهایی شروع کنید که زودتر سبز میشن ونسبت به بقیه بذرها مقاومتر هستن در مقابل قارچ وافات.ودما ونور ورطوبت رشدشون متعادل هست.من براتون انواع بذرهای استروفیتوم وژمینو واچینوومامیلاریا وسرعوسهارو پیشنهاد میکنم.تعدادشون بستگی به خودتون داره هر چند تا که بخواهید.

    پاسخ

ببخشید مثال هر ۱۰ دو هزار تومان میباشد بزر هایی که گفتین کدهاشونو میدین چتاشون که برای شروع خوب هست ممنون

پاسخ

    قیمتهایی که نوشته شده برای ده عدد بذر هستن.این کدهارو میتونید انتخاب کنید البته من فقط از صفحه اول نوشتم صفحه دوم وسوم رو هم نگاهی بندازید.کد.۱۲۷۰,۱۲۶۶,۱۲۶۴,۱۲۶۱,۱۲۵۹,۱۲۵۷,۱۲۵۶,۱۱۹۹,۱۲۴۷,۱۲۴۶,۱۲۴۵,۱۲۴۴,۱۲۴۳

    پاسخ

خریدها هر ۱۰ عدد دوهزار تومان میباشد

پاسخ

متاسفانه هرکاری کردیم نشد سفارش بدیم چکارکنیم عضوشدیم وا رد نمی شود

پاسخ

راهی ساده ترنیست

پاسخ

سلام
اگه بخوام تو گلخونه بکارم بازم باید درب ظرف بسته باشه؟ یا نیازی نیست؟

پاسخ

    سلام.بالاخره باید یجوری رطوبت بستر رو حفظ بکنید که بذرها سبز بشن.اگه دستگاه مه ساز ندارید داخل گلخونه بله حتما باید کاور کنید یا داخل وکیوم بزارید که رطوبت بستر حفظ بشه.

    پاسخ

البته نا گفته نمونه گلخونه مدرن نیست (دستگاه مه ساز نداره)

پاسخ

سلام خسته نباشید من دوروزه سفارش بذر دادم رسیدمیخوام بکارم ایشالا.یه سوال من فقط۲۵۰تا گلدون سایز۶گرفتم وکوکوپیت وماسه وقارچ کش.ظرف دربسته نباشه داخل گلدون میشه کاشت؟ برای تامین رطوبت میشه نایلون روی درب گلدون گذاشت وبا کش بست که رطوبت نگه داره؟یا اگه راهکاری داره با گلدون بشه کاشت بفرمایید ممنونم

پاسخ

    سلام.ممنون.بله میتونید داخل گلدون هم بکارید مانعی نداره.فقط دو سه سانتی متر از قسمت بالا فضا برای رشد جوانه ها بزارید.میتونید برای راحتی کار از سلفون هم استفاده کنید.چون در موقع هوادهی باید رویه رو باز کنید.برای خاک بستر میتونید از پیت ماس هم استفاده کنید.حالا اگه پیدا نکردید کوکوپیت هم جواب میده.ولی چون کوکوپیت ارزش غذایی نداره وتا سه ماهگی برای اینکه تقویت بشن,میتونید یک قاشق غذا خوری ورمی کمپوست رو داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وماهی یک بار (تا سه ماهگی)با این اب ابیاری کنید که تقویت بشن جوانه ها.ولی اگه از پیت ماس برای خاک بستر استفاده کنید نیازی نیست پیت ماس تا سه ماهگی همه ی نیازهای جوانه ها رو فراهم میکنه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من بذرخریداری کردم از سایتتون برسن میخوام بکارم ایشالا.یه سوال میشه درظرف بسته نباشه؟یعنی توگلدون بکارم؟برای ایجادرطوبت هم درب گلدون هارو نایلون بذارم کش ببندم که تامین بشه؟

پاسخ

خیلی ممنونم مچکر از شما.یه سوال کاکتوس صخره ای بذرهست یا قلمه میزنن؟ شما بذر اچوریا داخل سایت نداشتید موجودنیست؟

پاسخ

    همه ی کاکتوسها گل میدن وبذر دارن کاکتوس صخره ای در سن خیلی بالایی بالغ میشه وگل میده.برای تکثیر سریع میشه از راه قلمه زدن هم تکثیر کرد.روی سایت بذر کالانچو هست تا جایی که من اطلاع دارم اچوریا رو نمیدونم.

    پاسخ

ببخشید زیادسوال میپرسم برای ضدعفونی کردن داخل یه ظرفی قارچ کش رو حل کنم بعد گلدون هایی که خاکش رو ریختم امادس رو ببرم داخل ظرف بیارم بیرون بعد ازروش هم اب بریزم که مواد ضدعفونی کننده خارج بشن؟یا گلدون رو داخل ظرفی که ضدعفونی کننده هست میبرم بذرهم روی خاک قرار داشته باشه؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بعد از اینکه ماسه هاوپیت ماس رو داخل گلدونها ریختید واماده شدن محلول قارچ کش رو داخل ظرف بزرگتری بریزید وگلدونهارو داخل اون محلول قرار بدید.بلافاصله درنیارید بزارید داخل همون ظرف با محلول قارچ کش ٢۴ساعت بمونه بعد از ٢۴ساعت گلدونهارو از محلول خارج کنید وابشویی کنید بعد بذرهارو روی بستر قرار بدید وکاور کنید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما حتما برای کاشت بذر از قارچ کش استفاده بشه و یه سوال دیگه ایاانیکه خاک رو شستشو میدیم املاح تقویتی رو از بین نمی بریم چون میگن که وقتی که به یه گل میدی نزار از پایین پس بده قوتش ازمیره میگن برای خاک حتما باید خاکی که گفتی باشه چون اکثر گل فروش ها میگن که ببر خاکش خوبه نمیگن چه خاکیه

پاسخ

    سلام.برای کاشت بذر کاکتوس بله قارچ کش حتما باید استفاده بشه.چون بذر کاکتوسها خیلی حساس هستن.قارچ کش برای ضدعفونی بستر استفاده میشه.بستر رو شستشو که نمیکنیم داخل محلول قارچ کش میزاریم که خاکش ضدعفونی بشه.ابشویی هم به مقدار کم که سم موجود در خاک خارج بشه.شستشو برای ماسه هاهست که خاکش از بین بره وخاک موجود روی ماسه ها برای بذرها مناسب نیست.برای ابیاری گلدونها باید اب رو خیلی اهسته وارام داخل گلدون بریزید.بیکباره پارچ اب رو داخل گلدون خالی کنید بله خاکش شسته میشه.وسوال اخرتون چه ترکیب خاکی مد نظرتون هست که ترکیباتش رو بدونید؟چون ترکیب خاک کاکتوسها با گلهای اپارتمانی فرق داره.

    پاسخ

سلام. گفتم خیلی وقته سوال نپرسیدم ممکنه نگرانم بشید?
۲۵روز از کاشت بذرهام گذشته.
همه بذرهام جوانه زدن به جز هاورتیا
از هر ده تا بذر ۷-۸تا جوانه زدن
فقط پیلوس ۵تاش جوانه زد
به جز قارچ کش زدن که هر ۱۰الی۱۵روز هست ،آیا کار دیگه ای انجام بدم؟

درضمن
فرموده بودید جوانه پیلوس حساسه و رطوبت و دمای لازمش با باقی بذرها متفاوت هست.

اگه توضیح خاصی لازم هست بفرمایید بی زحمت
ممنون ازتون

پاسخ

    سلام.سلامت باشید.?مبارکتون باشه.هاورتیاها یکم دیر سبز میشن.برای پیلوسها هم اگه رطوبت ودما مناسب باشه مشکلی پیش نمیاد.اگه شرایط مناسب فراهم باشه براشون بعد از یک ماهگی برگ دوم رو در میارن.ابیاری رو هم هر روز چک کنید اگه نیازی بود اب اسپری کنید.ولی نگذارید سطح بستر خشک بشه.هوادهی رو هم هر روز انجام بدید.

    پاسخ

      از قارچ کش که استفاده میکنیم به صورت اسپری!به خود جوانه صدمه میزنه؟چون رطوبت مانده روی جوانه ها باعث پوسیدگی میشه؟

      پاسخ

        نه مشکلی پیش نمیاره فقط حتما بعد از اسپری هر نوع محلول وابیاری حتما یک ساعت هوادهی کنید که اب روی جوانه ها نمونه واب کامل بخار بشه.بعد درب ظرف رو ببندید.

        پاسخ

منظور از شرایط مناسب چیه ؟
زحمت میدم بهتون شرمنده

پاسخ

    منظور از شرایط مناسب یعنی دما ونور ومیزان رطوبتی که پیلوس برای رشد نیاز داره.دما مابین ۲۰الی۲۵ورطوبت۷۰درصد.ونور زیاد ولی فیلتر شده.مثلا پشت پنجره جنوبی بهتر هست ولی حتما فیلتر باشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
الان دو ماه از کاشت بذرهام میگذره، چند وقت پیش بهتون پیام دادم برای اون پشه های ریزی که گفتم بستر گرفته، و سم دیازینون پیشنهاد کردین، اونو گرفتم زدم، و الان خدارو تقریبا از بین رفتن. ولی این تازگی باز تا حالا حدود ده تا از جوانه ها مثل ژله میشند و از بین میرند، هر روزی شاید یکی دوتا اینجوری بشه. نمیدونم چه کنم لطفا راهنمایی کنید.
و مسئله بعدی، جوانه های نخل ماداگاسکار الان خوب بزرگ شدن، اونا هم تازگی چندتا از برگ هاشون یکم سیاه شده، میخواستم ببینم واسه چیه؟

پاسخ

    سلام.ممنون از لطفتون.جوانه هایی که ژله ای شدن رو از بستر جمع کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید(کاربندازیم) وبعد از اسپری قارچ کش یک ساعت کاور بستر رو بردارید تا کاملا هوادهی بشه بعد از یک ساعت دوباره کاور کنید.هر روز چک کنید اگر جوانه ای دوباره ژله ای شد سریع از بستر خارج کنید وقارچ کش اسپری کنید وهوادهی.برای برگهای نخل هم اگه برگهای پایینی هست مشکلی نیست طبیعیه چون نخلها خزان میکنن.ولی اگه برگهای بالایی هم هستن برگهای سیاه شده رو جدا کنید ومحلول قارچ کش مانکوزب اسپری کنید ،کلا به همه ی قسمتهای گیاهتون.

    پاسخ

سلام سلام
روزتون به خیر
امروز تولدمه گفتم کادوی تولد ازتون راهنمایی بگیرم بازم

امروز یک ماه و هفت روزه که ۷نوع بذری که خرید کردم ازتون کاشتم
پیلوس ها ۵تاشون هفته اول جوانه زده بودند. ۵تاشون هم با فاصله تقریبا چهارهفته تازه جوانه زدن????
از هاورتیا ها فعلا خبری نیست? چیکار کنم؟
باقی بذارهام جوانه زدن و‌حال شون به لطف شما و شکر خدا خوبه

پاسخ

    سلام.تولدتون مبارک.با شماره تلفنهایی که روی سایت هستن یا تماس بگیرید یا پیام از تلگرام بفرستید برای مدیر سایت راهنمایتون میکنن.

    پاسخ

سلام شرایط کاشت بذر ابولمانیا را میخواستم بدونم

پاسخ

    سلام مانند سایر بذرها کاشته میشه. دمای مناسب ۱۷ تا ۲۵

    پاسخ

با عرض سلام
تو قسمت اموزش نوشتین ک رطوبت باید بالای ۸۰% باشه پس یهنی هروق حس کردم سطح بستر خشک داره میشه باید روشون اب اسپری کنم…از طرف دیگه باید روزی ۳ بار هوادهی شن…حالا وقتی ک رظوبت خاک رو چک میکنم یا اب اسپری میکنم این هوادهی محسوب میشه؟چون واسه اسپری یا چک کردن رطوبت باید کاورو بردارم
ممنون میشم کمکم کنید

پاسخ

    سلام.بله موقع چک کردن بستر باید حتما در ظرف یا کاور رو برداید.وهوادهی انجام میشه.سطح خاک بستر هر وقت حس کردید که کمرنگتر شده میتونید اب اسپری کنید.

    پاسخ

سلام .احوال شما؟ خوبید ؟
یه سوال داشتم
بذر پیلوس رو‌که کاشتم و جوانه زده اللن بعد از حدود ۴۰روز برگ دوم رو درآورده.
آیا برگهای اول بعد از دراومدن برگهای دوم یجورایی نرم میشن و جدا میشن از گیاه؟ یا نکنه پیلوسهای من دارن خراب میشن؟

پاسخ

    سلام.خیلی ممنون از لطفتون.سلامت باشید.بله پیلوس بعد از اینکه دومین برگ رو در اورد برگ اولی نرم میشه وبعد از مدتی خشک میشه.جای نگرانی نیست واین طبیعیه.ولی سومین برگ رو که در اورد برگ دومی دیگه خراب نمیشه.باید ابیاریش کم باشه پیلوس ولیتوپس به اب زیاد حساسن.البته رشدش با لیتوپس فرق داره لیتوپس هر برگی که در بیاره برگ قبلی خشک میشه ولی پیلوس اینجوری نیست.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید
گفتین ک هر ده روز کاربندازیم با دز استاندارد استفاده کنیم
حالا چطور استفاده کنم؟چون واسه تامین رطوبت روشون اب اسپری میکنم
قارچ کشم اسپری کنم یا ابیاری کنم؟
و اینک یک گرم در یک لیتره…باید یک لیتر اب حاوی کاربندازیم همشو رو خاک اسپری کنیم یا عین اسپری کردن اب ب مقدار کم؟

پاسخ

    سلام.محلول قارچ کش رو هر دو هفته یک بار برای پیشگیری از قارچ بستر باید اسپری کنید هم روی بستر وهم جوانه ها یک گرم در یک لیتر اب.حتما بعد از اسپری قارچ کش هوادهی کنید.محلول رو تا پنج روز میتونید نگه دارید یا استفاده کنید بعد از پنج روز خاصیتش رو از دست میده.به اندازه ای اسپری کنید که روی بستر مرطوب بشه نیازی نیست اونقدر بریزید که از زیر ظرف بیاد بیرون.در حد رطوبی شدن کافی هست.

    پاسخ

با عرض سلام
درباره قارچ کش سلام داشتم..گفتین هر ده روز باید گیاها قارچ کشی شن با دز استاندارد یعنی یک گرم در لیتر..حالا باید رو گیاها اسپری کنیم یا مثل ابیاری؟مقدارش چقدر باشه؟یک لیتر ک قاعدتا استفاده نمیشه
بقیه اش رو میتونیم نگداریم واسه دفعه اینده یا هربار باید تازشو درست کنیم؟

پاسخ

ببخشید من میخوام تو گلدون بکارم ولی گلدونا یه جور بو میدن مثل پارافین
میخواسم بدونم واسه کاشت مشکل ایجاد نکنه؟

پاسخ

    سلام.نه مشکلی نیست میتونید داخل گلدون هم بذر بکارید فقط گلدونها رو هم قبل از کاشت با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید.

    پاسخ

سلام
آدینه روزتون به نیکی
بازم سوال??
۱) قارچ کش تا چه زملنی بعد از جوان زدن باید استفاده بشه. الان ۲ماه گذشته از کاشت. همه بذرها جوانه زدن.

۲) خواب زمستانی برای همه کاکتوس ها لازمه.؟ مثلا یه تعدادی قلمه ی ۲ماهه از چند نوع کاکتوس دارم .‌ یه تعدادی هم کاکتوس کوچولو دارم که ۲ماهه گلدونشون رو‌عوض کردم و تازه احیا شدن و رشد کردن
اوتارم بذارم جای سرد و کم نور؟

ممنون

پاسخ

    سلام.روز بخیر.هر دوهفته یکبار باید قارچ کش اسپری کنید تا از بوجود امدن قارچ در بستر جلوگیری بشه.بادز یک گرم در یک لیتر اب.تا یک سالگی.خواب زمستانی برای کاکتوسهای بالای دوسال الزامی هست کوچکتر از دو سال نیازی به خواب زمستانی ندارند.نه قلمه ها هم تازه چون ریشه زدن کوچیک محسوب میشن جای گرمتری بزارید.

    پاسخ

سلام
ببخشید میشه بذر هارو تو ظرف های یکبار مصرف در دار شفاف که درون مجلس ها چیزی داخلش میزارن پخش میکنن کاشت؟؟

پاسخ

    سلام.باید ظرفی انتخاب کنید که انعطاف کمی داشته باشه وحتما مات باشه.ظرفهای شفاف نور رو از خودشون عبور میدن وباعث میشه داخل بستر جلبک بزنه.موقع جابجایی یا چک کردن داخل بستر احتمال داره که بشکنه وبذرهاتون بریزه زمین واز بین برن.میتونید برای راحتی کار ومخارج کم از ظرفهای ماست پاستوریزه یا پنیر هم استفاده کنید.

    پاسخ

سلام
ببخشید لوازم مورد نیاز برای کاشت رو بگید؟

پاسخ

    سلام.لوازم کاشت بالاتوضیح داده شده ولی من بازم براتون مینویسم.ظرف کاشت ترجیحا(مات وانعطاف پذیری کم)سم قارچ کش.ماسه.پیت ماس.بذر کاکتوس.

    پاسخ

سلام بنده از شما ۲بار خرید کردم چگونه میتوانم کد تخفیف از شما دریافت کنم برای خرید بعدی
با تشکر از میهن کاکتوس

پاسخ

سلام خسته نباشید
من الان ظرف کاشت رو داخل قارچ کش گذاشتم…بعد۲۴ ساعت از قارچ کش خارج میکنم
بعدش چیکار کنم؟ابشویی کنم و بلافاصله بکارم یا بعد دراوردن ازقارچ کش یه مدتم بیرون بمونه و بعدش ابکشی کنم؟
ممنون میشم در اینباره توضیح بدین

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.بله بعد از بیست وچهار ساعت از داخل محلول قارچ کش در بیارید وابشویی کنید بعد از اینکه اب از زیر ظرف خارج شد بسترتون اماده کاشت بذرهاست بلافاصله بذر هارو روی سطح بستر بپاشید ودر ظرف رو ببندید ومتناسب با دمای بذرهایی که کاشتید در دمای مناسب قرار بدید.

    پاسخ

با سلام
ممنون از اطلاعات عالی تون
یه سوال داشتم .من اولین بارم بود که ۴ ماه پیش یه تعدادی بذر کاکتوس از دوستم گرفتم خودشم مثل من بی تجربه بود و تو خاک معمولی باغچه مون تو گلدون کاشتم از یک مدلش فقط لوفوسرئوس شوتی مانستر یک دونش جونه زده حالا که بعد از چهار ماه هیچکدوم دیگش در نیومده دیگه امیدی نداشته باشم به نظرتون ما بقیش جوونه بزنه؟؟

پاسخ

    سلام.بذرهای کاکتوسها خیلی حساس هستند وباید قبل از کاشت خاکشون کامل ضدعفونی بشه.بهترین بستر برای کاشت بذر کاکتوسها پیت ماس هست.حالا اون یدونه هم سبز شده از شانس خوب شما بوده.فکر نکنم بقیه سبز بشن.

    پاسخ

سلام
بنده سه هفت هست که بذرها رو کاشتم و تقریبا هر روز هم اسپری کردم تا الان قارچکش هم سه هفتست نزدم آیا مشکلی پیش میاد از اسپری زیاد و نزدن قارچکش کش تا این مدت؟

پاسخ

    سلام.سعی کنید هر وقت نیاز به اب داشتند اب رو اسپری کنید هر روز اسپری باعث رطوبت زیاد میشه واحتمال بوجود امدن قارچ,جلبک وسایر مشکلات دیگه میشه.بهتره بستر رو چک کنید هر وقت رنگ بستر کمرنگتر شد اب اسپری کنید.محلول قارچ کش رو هم برای پیشگیری هر دو هفته یک بار باید اسپری کنید نه بعد از اینکه بستر قارچی شده.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
من ۵ روزه ک کاشتم و خدا رو شکر تعدادی از بذرها سبز شدن بخصوص اگاو و استروفیتوم…امروز موقع اسپری کردن قدرت اسپری باعث شد جوانه بیفته روی خاک و حالت ایستاده نداشته باشه…مشکلی پیش نیاره در اینده؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.سعی کنید اب رو به ارامی اسپری کنید.بعد از هر ابیاری هم هوادهی کنید که اب روی جوانه ها خشک بشه.میتونید بوسیله یک خلال چوبی ضدعفونی شده خیلی با احتیاط جوانه ها رو سرپا بکنید.

    پاسخ

سلتم و خسته نباشید خدمت شما
بذر کاکتوس رو باید دفن کنم یا روی خاک باشه ؟ اگه دفن کنم چجوری و اگه روی خاک باشه چجوری ؟
باتشکر

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.خیر بذر کاکتوسها رو داخل خاک دفن نمیکنن وکلا کاشتش باسایر بذر گیاهان فرق داره.باید روی سطح خاک قرار بگیره وهیچ چیزی روش ریخته نمیشه.برای اطلاع بیشترهمین مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس رو مطالعه فرمایید.

    پاسخ

سلام
تو بعضی از سایت ها نوشته شده که ۱۶ ساعت نیاز به نور هست ؟ می خواستم بدونم میشه با گزاشتن جعبه ها کنار پنجره و استفاده از نور خورشید نور کافی و گرفت ؟ اگه با نور مصنوعی باشه بهتر میشه یا طبیعی ؟
خیلی ممنون از سایت بسیار خوبتون

پاسخ

    سلام.بیشتر گیاهان در تابستان رشد میکنن ودر پاییز وزمستان استراحت یا همون خواب زمستانی رو طی میکنن.۱۶ساعت نور برای تابستون وروزهای بلند هست که باید هشت ساعت هم در تاریکی مطلق باشن ودر پاییز وزمستان۱۲ساعت نور ودوازده ساعت تاریکی باید محیا باشه.بله میتونید گیاهانتون رو کنار پنجره بزارید که نور بیشتری جذب کنن.نور طبیعی افتاب اگه دارید بهتر از نور مصنوعی هست.

    پاسخ

Mohammad Hemayati:
سلام و خسته نباشید .
چند سوال داشتم خدمتتون
۱ . الان که بذر ها رو میخرم تا قبل از کاشت کجا و با چه شرایطی باید نگهداری کنم ازشون ؟
۲٫برای بار اول که میخواهیم بستر کشت رو با قارچ کش دز بالا استفاده کنیم بایر با اسپری انجام بدم یا مثلا چند لیوان بریزم روی خاک ؟ اگه مشکلی نیست مقدار هم بگین برای یک ظرف ۶۰ ×۳۰
۳٫ برای آبکشی قارچ کش باید با اسپری انجام داد با اینکه آب زیاد ریخته بشه تا کاملا شستشو داده بشه ؟
۴٫ شما خاک پیت ماس برای فروش دارین ؟

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.میتونید بذرها رو تا زمان کاشت داخل یخچال جای تخم مرغی نگهدارید.ابتدا داخل ظرفی که میخواهید بذر بکارید کف ظرف ماسه عدسی بریزید وروی اون پیت ماس یا مخلوطی از ماسه وپیت ماس ،برای ضدعفونی بستر مقدار سه الی چهار گرم از سم قارچ کش (کاربندازیم یا مانکوزب)رو داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وداخل یک ظرف بزرگتر بریزید و ظرف بستر کشت رو داخل این محلول قرار بدید تا بیست وچهار ساعت بعد از بیست وچهار ساعت ظرف بستر رو از داخل محلول بردارید وبا ابپاش اونقدر اب اسپری کنید که اب اضافه از زیر ظرف بستر تون خارج بشه.بعد بسترتون اماده کاشت بذرهاست بذرها رو روی سطح بستر قرار بدید وبسته به دمای نوع بذر ها اون رو در دمای مناسب قرار بدید وروی ظرف رو حالا با ‘در’ یا ‘سلفون’یا’کاور’ کنید که رطوبت بستر حفظ بشه.فکر کنم پیت ماس فعلا موجود نیست روی سایت.

    پاسخ

      خیلی ممنون از پاسختون
      منظورتون از گذاشتن ظرف بستر کشت داخل محلول قارچ کش این هست که ، محلول به اندازه ای باشه که کل ظرف داخل محلول وارد بشه یا فقط قسمت پایینی ظرف داخل محلول باشه تا محلول از سوراخ های زیر ظرف وارد ظرف بشه ؟
      در کل منظورم اینه که خاکو باید بریزم تو محلول یا نه ؟منظورم مثل کاشت بذر آدنیوم هست . که خاک کامل میریزیم تو محلول بعد آبکشی میکنیم و میریزیم تو ظرف

      پاسخ

        سلام.خواهش میکنم.بله محلول باید تا قسمت سطح بستر بیادتا همه ی قسمتهای خاک رو ضدعفونی بکنه.خاک وماسه ها رو میتونید جداگانه هم ضدعفونی بکنید ولی بهتره هر دو رو داخل ظرف کشت بریزید وبا هم ضدعفونی بکنید این روش راحتر هست.

        پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما
بذر های آستریاس و لیپتوس و آستروفیتوم و مامیلاریا رو میشه با هم تو یک جعبه کاشت ؟ مشکلی بوجود نمیاد ؟
خیلی ممنون

پاسخ

    سلام.بذرهای استاریاس واستروفیتوم رو میتونید با هم داخل یک ظرف بکارید.ولی لیتوپسها رو جدا بکارید چون دما ورطوبت رشدشون فرق داره.مامیلاریا هم همینطور جدا بکارید بذرهای مامیلاریا خیلی ریز هستند ورشدشون نسبت به استروفیتومها کند هست اگه با استروفیتومها بکارید استروفیتومها زود بزرگ میشن ومامیلاریاها قسمت زیرین میمونن ونور نمیتونن دریافت کنن واحتمال داره از بین برن.

    پاسخ

سلام
اندازه مناسب ظرف برا کشت ۵۰۰تا بذر چه قدر مناسبه؟

پاسخ

    سلام.معمولا ظرفهایی با سایز ۴۰در۶۰سانتیمتر ۷۰۰الی۱۰۰۰عدد بذر میشه داخلشون کاشت.نسبت به سایز بذرها باید بافاصله کاشت مثلا اگه بذر استروفیتوم میکارید یک سانتی متر باید از هم فاصله داشته باشن.بذرهای سایز کوچیکتر با فاصله کمتر.حالا با این اندازه سایز ظرفتون رو میتونید انتخاب بکنید.

    پاسخ

سلام
اندازه ظرف برای ۵۰۰بذر چه قدر باید باشه؟

پاسخ

درودخدمت کارشناس محترم بذرهادستم رسید به همراه اشانتیون سپاس…میخواستم بپرسم لامپ فلورسنت برای کاشت بذربایدچندوات باشه؟من فلورسنت flpگرفتم ۳۶ وات ایامناسبه؟وفاصله نورتابذرچندسانت بایدباشه؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.انشاالله بسلامتی سبز بشن.در مورد نور مصنوعی اگه نور طبیعی دارید بهتر هست از نور طبیعی استفاده کنید ولی اگه نور طبیعی ندارید لامپهای فلورسنت t5برای کاشت بذر کاکتوسها مناسبند.البته لامپهای t8,t9,t12هم هستن که فقط قطر وطولشون زیاد تر میشه نسبت به بالا رفتن عددشون.معمولا از ۴۰وات تا ۱۰۰وات موجود هست تو بازار.فاصله نور با بستر هم از ۲۰تا ۴۰سانتیمتر هست که بستگی به بزرگ یا کوچک بودن لامپ داره هر چقدرلامپ کوچکتر باشه فاصله تا بسترکمتر باید بشه.روزی هشت تا دوازده ساعت باید نور داشته باشن.تا وقتی که بذر ها جوانه نزدن نیازی به نور ندارن ولی وقتی جوانه زدن وسبز شدن باید نور داشته باشن.

    پاسخ

سلام.هر نوع بذر میشه در زمستون کاشت ؟؟
یا وقت خاص،خودشو داره

پاسخ

سلام خسته نباشید. بذر هاتون رسید به دستم
چند سوال داستم خدمتتون
بذر های اپیتالانتا میرومریس و آستریاس میکس خاص و آستروفیتوم و میکس همه کاکتوس های خودتون و اشانتیون هایی که فرستادین و میشه با هم تو یک جعبه کاشت ؟
سوال دوم اینکه بذر نخل ماداگاسکار باید یه طور عمودی بکارم یا افقی ؟ و چقدر باید زیر خاک باشه (چند سانت )؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.با دل خوش بکارید.بهتر هست استروفیتومهارو با هم بکارید.برای اینکه استروفیتومها زود بزرگ میشن وبقیه رو میتونید باهم داخل یک ظرف بکارید.نخل رو هم جدا بکارید ودر ظرفی با عمق زیاد برای اینکه نخل زود قدمیکشه ودر چهارالی پنج ماهگی میتونید داخل گلدون شش بگذارید.بذر نخل هم مثل بذر کاکتوسها کاشته میشه نیازی نیست روش خاکی ریخته بشه روی سطح بستر قرار بدید هر شکلی که بزارید سبز میشه فرقی نداره هم میتونید بصورت عمودی قسمت پهن بذر رو نیم میلیمتر داخل بستر فرو کنید ،هم میتونید بصورت افقی روی بستر قرار بدید.در هر دو حالت سبز میشن.قبل از کاشت بهتر هست بذرهای نخل ماداگاسکار رو خیس بکنید داخل یک ظرف کوچک دوقاشق اب و یک قاشق هم محلول قارچ کش بریزید و خیس کنید ۲۴ساعت بمونه بعد از اب در بیارید وروی بستر که میخواهید کشت کنید قرار بدید.تا جوانه زنی سریع انجام بشه.

    پاسخ

ببخشید یک سوال دیگه ظرف من کاملا شیشه ای هست . برای رشد جلبک چیکار کنم ؟ ظرف و عوض کنم بهتر هست ؟ یا کاری کنم که نور مستقیم بهش وارد نشه ؟

پاسخ

سلام
بجای سینی کشت میشه بطری نوشابه خانواده رو از وسط نصف کرد قسمت پایینو سوراخ کرد و خاک ریخت و از قسمت بالا هم ب عنوان درپدش استفاده کرد؟برای هوادهی هم فقط درب بطری رو باز کنیم

پاسخ

درودخدمت کارشناس محترم خواستم بپرسم اگرروی بذرها ی جوانه زده قارچ کش اسپری کنیم مشکلی به وجودنمیاد؟وتاچه مدت بایدازقارچ کش استفاده کرد؟

پاسخ

    درود برشما.نه مشکلی پیش نمیاد فقط حتما بعد از هر ابیاری واسپری قارچ کش یک ساعت هوادهی کنید که اب روی جوانه ها نمونه.تا یک سالگی هر دو هفته یک بار کافی هست.

    پاسخ

سلام بعد چنروز از اسپری کردن قارچکش بعضی جاهای خاک ارد مانند سفید میشن…اینا کپک هستن یا کاربندازیم هس ک بعد اسپری کردن رو خاک رسوب میکنه؟

پاسخ

    سلام.نه کاربندازیم به این شکل روی خاک نمیمونه. احتمالا رسوبات اب باید باشه از اب بدون کلر برای ابیاری استفاده کنید.اب رو داخل ظرف بدون در بریزید و۲۴ساعت بزارید بمونه بعد استفاده کنید.چند روزی اون سفیدکها رو تحت نظر بگیرید اگه زیاد شدن یا روی همدیگر مانند تپه انباشته شدن قارچ هستن.برای درمان از قارچ کش هگزاکونازول باید استفاده کنید.

    پاسخ

با سلام

حدود جهل روز از کاشت بذرهام گذشته حالا باید چه کار کنم؟
درب ظرف رو برای همیشه باز کنم؟
راهنمایی کنید بعد از چهل روز چه کار کنم؟

پاسخ

    سلام.هر روز باید هوادهی کنید تا شش ماهگی باید در یا سلفون رو داشته باشه.البته بسته به نوع بذر، ادنیوم ونخل تا چهار ماهگی.بعد از پایان سه ماهگی هم کوددهی رو شروع کنید از کودهای پتاس بالا وازت پایین استفاده کنید.یک گرم در یک لیتر اب میتونید از بیو بیست طلایی هم استفاده کنید.هر دو هفته یکبار اسپری محلول قارچ کش.بعد از هر ابیاری واسپری محلول قارچ کش هوادهی تا یک ساعت.

    پاسخ

سلام.شرمنده اگر سوالم رو در جای درست مطرح نکردم.من هفته پیش بذر کاکتوس سفارش دادم اما متاسفانه هنوز به دستم نرسیده.معمولا بسته های پستی که قبلا سفارش می دادم سه الی چهار روزه به دستم می رسید.اهواز هستم .این هم شماره سفارش(۱۷۰۸۴)تاریخ خرید هم ۳/۱۰/۹۶

پاسخ

    سلام وقت بخیر کدرهگیری شما ۰۲۲۷۳۹۶۲۸۰۰۰۰۰۷۴۵۰۰۰۶۱۱۹ می باشد و در تاریخ ۴ ارسال شده. با این کد میتونید پیگیری کنید از طریق سایت اداره پست و هر مشکلی بود به ما اطلاع بدید.

    پاسخ

سلام ممنون میشم راهنماییم کنید
۱.وجود کپک های ریز(شبیه کپک پرتقال) روی بستر کشت در روز دوم قابل درمان هست؟
۲. من از مانکوذب استفاده کردم و احساس میکنم در آبشویی زباده روی کرپم و حدود ۳۰ساعت از شروع کشت بذر ها هوادهی نکردم
آیا از بنومیل یا کاپتان برای از بین بردن کپک های ریز میتونم استفاده کنم؟
این کپک های ریز تا اینجا(روز دوم کشت) برای بذرها مشکل ایجاد کرده اند؟
بابت بسته میکس اشانتیونتون متشکرم

پاسخ

    سلام.تمام کپکهارو از روی سطح بستر باکمک پنس بردارید واز قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وروی سطح بستر اسپری کنید اگه این دو قارچ کش رو ندارید از پنکونازول استفاده کنید نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید.حتما حتما بعد از هر ابیاری واسپری قارچ کش هوادهی کنید بمدت یک ساعت.قارچ کش کاپتان چون سرطان زا هست مصرفش توصیه نمیشه.بنومیل هم مدت زمان زیادی هست که منسوخ شده وتاثیری نخواهد داشت.

    پاسخ

ممنون از پاسختون
اگر امکانش هست درخصوص چگونگی خسارت کپک به بذر توضیح دهید

پاسخ

    دلیل کپک زدن بستر نوعی قارچ هست.بستر کپک بزنه بذرها هم مبتلا میشن وقارچی میشن ودیگه سبز نمیشن واز بین میرن.روی بذرها هم محلول قارچ کش اسپری کنید.تا پیشگری بشه از ابتلا به قارچ.

    پاسخ

باسلام ممنون ازسایت خوبتون…ببخشیدیه سوال داشتم ازچه زمانی بایدهوادهی به جوانه های کاکتوس داده شود

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما
من ۱۴ روز پیش بذر هامو کاشتم
آستریاس میکس خاص و اپیتالانتا میکرومریس و کنار هم کاشتم آستریاس ها از ۱۰ تا ۷ تاش در اومده اما هیچ کدوم از اپیتالانتا ها حتی جوانه هم نزدن
ضمنا ۵۰ تا هم نخل کاشتم که از ۱۰ تا ماداگاسکار گیی ۷ تاش سبز شده و ۳ تاشونم حدود ۵ سانت شدن و برگ هم در اوردن اما ماداگاسکار kd 1044 فقط یکیشون جوانه زده . نخل ها هم توی یک ظرف هستن
بنظرتون عادی هست ؟ خیلی ممنون

پاسخ

    سلام ۱۴روز خیلی زود هست عجله نکنید بذر های اپیتالانتا یکم دیر سبز میشن.تا یک ماه صبر کنید اگه سبز نشدن با شماره های روی سایت تماس بگیرید تا بذرهای جدید جایگزین بشه.

    پاسخ

سلام دما برای کشت استروفیتوم چند باشه خوبه

پاسخ

ممنون از اینکه زود جواب سوالات رو میدین

پاسخ

سلام
ممنون از سایت خوبتون و این همه اطلاعات مفیدی که درباره کاشت بذر کاکتوس ها گذاشتین.
دو تا سوال راجع به ضد عفونی کردن بستر کاشت داشتم:
اول اینکه منظورتون از خیس کردن کامل بستر یعنی اینکه بستر رو توی ظرف محلول ضد عفونی جوری قرار بدیم که کل بستر تو محلول غوطه ور شه و یا اینکه یه جوری باشه که فقط از سوراخ های زیر بستر نفوذ کنه و برسه به سطح خاک؟
و دوم اینکه منظور از ماندن در این حالت تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت اینه که بستر این مدت رو تو ظرف محلول ضد عفونی باشه بعد درش بیاریم و آبشویی بکنیم یا اینکه بعد از خیس شدن سطح خاک یا غوطه ور شدن در ظرف محلول، از ظرف در بیاریم و بذاریم تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت همین شکلی بمونه بعد آبشویی کنیم؟
ببخشید که یه کم طولانی شد و پیشاپیش ممنون از وقتی که به خاطر جواب دادن به سوال ها میذارین.

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بله بعد از اینکه ظرف مناسب رو با ماسه وپیت ماس پر کردید داخل محلول قارچ کش بادز بالا که درست کردید بزارید تا اب بمرور زمان از سوراخهای زیر ظرف به روی بستر بیاد.وتا ۲۴یا۴۸ساعت داخل همون محلول بمونه بعد۲۴ساعت به ارامی ظرف بستررودر بیارید وبا اسپری اب روی سطح بستر ابشویی کنید بصورتی که اب اضافه از زیر ظرف خارج بشه بعد از خارج شدن تمام اب اضافه بسترتون اماده کشت هست.

    پاسخ

واقعا مفید بود. خیلی ممنون بابت پاسخ گویی کامل و سریع شما.

پاسخ

سلام . اکثر بذرهایی که کاشتم جوانه زدن اما رشدشون بسیار ضعیف هست یعنی الان دو هفته هست که کاشتمشون حدود نیم سانت شدن . یه نکته ای که نگرانم کرده این هست که بعضی جوانه ها بعد از اینکه کمی رشد کردن روی خاک خوابیدن لطف میکنید بفرمایید علت چی هست ؟

پاسخ

    سلام.احتمالا رطوبت بستر زیاد هست برای همین روی خاک می افتند.ریشه هاشون هم بیرون از خاک هست؟اگر بله با یک خلال دندان ضدعفونی شده خیلی با احتیاط ریشه هارو داخل خاک هدایت کنید.توجه کنید که احتمال داره خلال ریشه هارو زخمی کنه.با احتیاط کامل این کار رو انجام بدید بعد هوادهی کنید هر روز.

    پاسخ

خیر ریشه ها درون خاک هستن و رطوبت هم با سلفون کشیدن روی ظرف تامین میشه و هر موقع هم رطوبت بستر کم میشه آب اسپری میکنم

پاسخ

    میتوید برای اینکه روی سطح خاک نخوابند سنگریزه هایی که از جوانه هاتون کوچیک هستند تهیه کنید ضدعفونی شسته وخشک کنید وفقط کنار جوانه ها بریزید تا راست بایستند.

    پاسخ

سلام امروز بذرهام رو کاشتم از چند کی هوا دهی رو شروع کنم چند دقیقه؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.فعلا تا سبز نشدن نیازی به هوادهی ندارند ولی بعد از اینکه جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید.از یک گوشه باز کنید به مرور زمان به ساعتش اضافه کنید.از روزی یک ساعت شروع کنید.میتونید یک ساعت رو در روز به چند قسمت تقسیم کنید.هر روز تا وقتی که سبز بشن از روی درب چک کنید تا مشکل قارچ نباشه.

    پاسخ

ممنون سلامت باشید ،،،ببخشید ک زیاد سوال میپرسم ،،نشانه های اولیه قارچ زدگی خزانه را چطوری میشه تشخیص داد؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم هر زمان.قارچ زدگی بصورت تارهای عنکبوت ویا سفیدک و یا کپک زدگی در کنار بذرها نمایان میشه یا بصورتی که از داخل بذرها مایعی ژله ای برنگ صورتی یا قهوهای ویا زرد رنگ ترشح میشه.در صورت مشاهده هر نوع از این حالتها بذرهای الوده رو از بستر جمع کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید به تمام قسمتهای بستر وهوادهی کنید.

    پاسخ

با سلام خدمت مدیر محترم و دوستان گرامی
نوار های SMD دوازده ولت و SMD هایی که به برق شهر متصل میشن ، کدوم مناسب تر و طیف نوری بهتری برای کشت بذر کاکتوس می باشند
ممنون میشم تجربیات خودتون رو بگید.

پاسخ

    سلام.اکثر لامپهای smdنور خوبی برای رشد جوانه ی کاکتوسها دارند.بهتر هست ترکیبی از نور طبیعی ونور مصنوعی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.تا اونجایی که من اطلاع دارم لامپهایsmdبه اداپتور(سویچینگ)وصل میشن نه مستقیم به برق شهری.چون ولتاژ کمی دارند مستقیم به برق وصل بشن لامپها میسوزن.برای اطلاعات بیشتر مقاله استفاده از نور مصنوعی رو مطالعه بفرمایید.

    پاسخ

لطفا حساسترین مرحله کاشت بذر کاکتوس ، پس از جوانه زنی توضیح دهید.
با تشکر

پاسخ

    سلام.مهمترین نکته در کاشت بذر کاکتوس وساکولنتها ضدعفونی کردن کامل بستر هست.حساس ترین مرحله هم بعد از جوانه زدن بذرها هست که باید بعد از سبز شدن هوادهی شروع بشه تا رطوبت بستر مقداری کم بشه.خیلی از دوستان هوادهی رو انجام نمیدن ورطوبت زیاد بستر باعث مشکلات زیادی میشه ودر اخر باعث از بین رفتن جوانه ها میشه.که این موضوع بیشتر در ساکولنتها مشهود هست.مخصوصا لیتوپس ،پیلوس،الوعه و….حتما بعد از جوانه زدن وسبز شدن بذرها هوادهی رو شروع کنید.

    پاسخ

سلام
ضمن تشکر از سایت میهن کاکتوس با گذشت یک هفته اکثر بذرهام در حال جوانه زدن میباشند و مشکل کپک زدن بستر کشت هم خداروشکر حل شد.
؟ با گذشت یک هفته بذرهای اشانتیونم به شکل و اندازه دانه برنج شده اند و با تمام ۱۵ نوع بذرهای انتخابی خودم متفاوتند امکان داره نوع کاکتوس این نوع بذر رو بگید (شکل بذرها تقریبا گرد و کمی درشت بود ولی شکل جوانه ها استوانه ای و درشت اند)
ممنون

پاسخ

    سلام مبارکتون باشه.بذرهای میکس اشانتیون شامل انواع ژیمنو،فروکاکتوس،مامیلاریا،ملو،هاماتووچند نوع دیگه هست.

    پاسخ

سلام خسته نباشید بعد از اینکه خاک رو اماده کشت کردم همه چی حاظر شد بذر کاکتوس رو روی خاک میکاریم؟؟؟ یعنی خاک روش نریزم؟ برای همه بذر ها میپرسم تشکر .

پاسخ

    سلام.بله روی بذر کاکتوسها وساکولنتها هیچ خاکی ریخته نمیشه وحتما باید روی سطح خاک قرار بگیرند.برخلاف سایر بذر گیاهان، روی بذرکاکتوسها اگرخاکی ریخته بشه خفه میشن وبذر ها از بین میرن.بعد از ضدعفونی کامل بستر وابشویی، بسترتون اماده کشت هست.

    پاسخ

سلام
مجبورم که بذر های که کاشتم هر دو.روز.یک بار درشون باز کنم چون قارچ می گیرن مجبورم برای تمیز کردنشون و قارچ کشی درشو باز.کنم به نظر خودت مشکلی براشون پیش نمیاد

پاسخ

    سلام.اگر ضدعفونی اولیه بستر کامل باشه مشکل قارچ بوجود نمیاد ولی برای پیشگیری هر دوهفته یکبار تا سه ماهگی حتما باید محلول قارچ کش اسپری بکنید روی بستر.بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن هر روز حتما باید هوادهی رو انجام بدید این مشکلی پیش نمیاره ودر بهبود رشد کمک هم میکنه.

    پاسخ

سلام
میخواستم بدونم که بعد از سبز شدن بذر ها باید در ظرف رو باز کرد یا باید بسته بمونه

پاسخ

    سلام.بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن هوادهی رو باید شروع کنید.هر روز هوادهی رو انجام بدید.نه نباید بسته بمونه.بسته موندن در ظرف باعث قارچی شدن ویا جلبک زدن سطح بستر میشه.

    پاسخ

سلام قربان شما زیاد تاکید دارید که زمانی که میخوایم درب بذرها رو باز کنیم نباید یک دفعه باز کنیم منظورتون اینه ک هرروزفقط یه کم درب رو بازکنیم یا همون روز کم کم در رو کامل بازکنیم

پاسخ

    درود.بله هر روز درب رو بیشتر باز کنید.منظور از این کار این هست که به جوانه هاشوک وارد نشه.داخل بستر فرض کنید رطوبت هفتاد درصد رو داره ودمای بیست وپنج درجه رو.بیکباره که درب باز بشه هم دما وهم رطوبت تغییر زیادی میکنه واین کاربه جوانه ها شوک وارد میکنه.ولی بمرور انجام بشه شوک وارد نمیشه.

    پاسخ

سلام ،خداقوت ،،منظور از اینکه بعدازسبزشدن بذرها باید هوادهی کنیم بعداز سبز شدن کامل بذرها باید هوا دهی کنیم ؟؟یا به فرض بعد از گذشت ۵روز از ۱۰۰تا بذر ۱۵تاش جوانه زده باشه باید هوا دهی کنیم ؟؟:برای هوادهی روز اول یک گوشه از درب خرانه رو باز کنم مثلا ۳سانت درب رو بازکنم ب مدت ۱دقیقه، هوادهی بشه روز دوم ۶سانت از گوشه درب خزانه رو باز کنم ب مدت ۳دقیقه ،،، و. این روند رو ادامه بدم هرروز و به مدت زمان و بیشتر باز کردن درب اماده بدم اینطوری درست هست یا اینکه روز اول هوا دهی یواش یواش درب ظرف خرانه ها رو کامل از روی خرانه ها بر دارم ب مدت ۱دقیقه هوادهی کنم و. هر روز زمانش رو بیشتر کنم از این ۲موردی ک عرض کردم خدمتتون کدومش صحیح هست؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام.ببینید بعد از اینکه اکثریت بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید.هوادهی برای این هست که رطوبت بستر مقداری کمتر بشه تا طوقه جوانه ها پوسیده نشه واز قارچی شدن وجلبک بستن بستر جلوگیری بشه.هر بار که درب بستر رو باز میکنید تا جوانه ها رو چک کنید هوادهی هم انجام میشه.روش دوم که میفرمایید منطقی تر هست.میتونید برای راحتی کار درب رو باز کنید وروی بستر بزارید ولی چفت نکنید.یا اگر روی بستر سلفون هست چند تا حفره روی سلفون ایجاد کنید تا هر روز هوادهی بشه.

    پاسخ

سلام ممنون میشم راهنماییم کنید
بنده حدود یک هفته منزل نیستم دمای منزل حدود ۲۵ ثابته و با خرید تایمر مشکل نوردهی حل کردم فقط در مورد رطوبت میتونم کمی در ظرف رو باز بذارم ، مشکلی پیش نمیاد . جوانه های کاکتوسام حدو ۲هفته سن دارند و همگی سالمند.
باتشکر

پاسخ

    سلام.میتونید اگر سلفون هست روی بستر چند تا حفره روی سلفون ایجاد کنید که هوادهی بشه هر روز.حفره ها رو سایز کوچک ایجاد کنید که رطوبت بستر کمتر نشه در این یک هفته.

    پاسخ

ممنون از پاسختون
آیا از پرلیت دانه درشت بعنوان زهکش میتوان استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام.بله میشه استفاده کرد،ولی اگر ماسه عدسی داشتید اون بهتر هست دلیلش هم این هست که پرلیت سبک هست وپیت ماس رو که روی پرلیت میریزید ممکن هست موقع ابیاری پرلیت بیاد بالا وکلا مخلوط بشه با پیت ماس وپیت ماس از زیر ظرف بستر خارج بشه.ولی ماسه سنگینتر هست ودر قسمت زیر بستر میمونه.

    پاسخ

سلام و خسته مباشید خدمتتون. من ۵۰ تومن بذر خریدم و میخام الان ۲۲۰ تومن هم بخرم سبد خریدم اماده اس دوتا خاهش داشتم یکی تخفیف هس و دیگری ارسال با پست پیشتاز هس برای ارسال بذر ها. و ی سوال اینکه بذر های تمام شده کی شارژ میشن تا بتونیم خرید کنیم و یه سوال دیگه بعد این که کاکتوس ها بزرگ تر شدند تو چه خاکی بزنم؟

پاسخ

    سلام.خرید بالای ۱۰۰هزار تومن بطور اتوماتیک تخفیف میخوره.بهترین خاک,خاک مخصوص کاکتوس هست.ترکیب(ماسه عدسی۷۰درصد,پیتماس۲۰درصد,ورمیکمپوست۱۰درصد)

    پاسخ

و این که من مبخام بذر درخت های متفاوت برا بونسای هم میخام سفرش بدم میش تهیه کنید؟ و ی سوال دیگ که کاشت بذر ها در یک محیط گلخونه ای شخصی مشکلی که نداره؟ پس از رشد درختان درخت ها رو خارج کنیم از محیط؟

پاسخ

    سلام.بهتر هست یک قسمت رو برای بستر بذرها اختصاص بدید چون دما ورطوبت ونور مورد نیاز بذرها با گیاهان بزرگتر دیگر فرق میکنه ویکسان نیست.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر من امروز میخوام بذرها رو کشت کنم حتما ته ظرف کشت باید سنگ ریز ریخته شود یا احتیاجی نیس

پاسخ

    سلام.بسلامتی انشاالله.ماسه ها برای این کف ظرف ریخته میشه که اب اضافه خارج بشه.بهتر هست که ماسه کف ظرف برای زهکش بریزید.حدود یک سانتی متر کافی هست.

    پاسخ

ازماسه های ساختمانی هم میشه استفاده کرد

پاسخ

    بله میتونید استفاده کنید.اول کامل بشورید تا خاکش بره بعد استفاده کنید.میتونید غربال هم بکنید که سایز بندی هم بشه.

    پاسخ

یه سری سنگ ریز دارم واسه کف اکورایوم بوده میشه از اونا ب عنوان زهکشی استفاده کرد???

پاسخ

سلام جایی نوشته بود خاک بستر رو قبل از کشت باید بکوبیم تا فاصله و هوای بین خاک از بین بره ، ایا باید این کارو انجام داد ؟
بخار اب و عرقی که روی در ظرف کشت جمع میشه رو باید خشک کرد ؟
مرسی و ممنون از راهنمایی هاتون

پاسخ

    سلام.نمیدونم کجا این مطلب رو خوندید یا خاک بستر چی بوده که باید کوبیده بشه.!!برای بستر بهتر هست از پیت ماس استفاده کنید پیتماس رو فقط باید غربال کنید نیازی به همچین کاری نیست.حتی داخل بستر که ریختید نباید فشارداده بشه در این صورت ذرات بهم میچسبه ومانع از حرکت ریشه جوانه ها داخل خاک بستر میشه.برای بخار داخل بستر هم بهتر هست هوادهی کنید تا بخاراب روی در ظرف بخار بشه.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر،
من ازیه سایت بذرخریدکردم توراهنمایی کشت بذرشون گفته بودن ک ١٠روزبعدازکشت ابدهی کنید٢٠روزبعدازکشت کودهی کنید شما این روش رو تاییدمیکنید?
تشکر

پاسخ

    از همان سایتی که خرید کردید سؤال کنید لطفاً، مطالب سایت میهن کاکتوس مخصوص اعضاء این سایته. فقط میتونم بگم هر کی همچین مطلبی رو نوشته کاملاً ناآگاه بوده در مورد کاکتوس‌ها. کود دادن تو این سن مثل این میمونه که به بچه یک ماه قورمه سبزی بدیم.

    پاسخ

ظرف کشت بایدحتمامات باشه؟؟

پاسخ

من انشالله فردا بذرها رو کشت میکنم ،دوباره مزاحمتون میشم
ممنون از راهنمایی هاتون
تشکر ازسایت خوبتون
موفق باشید
خدانگهدار❤️

پاسخ

سلام .خسته نباشید
من دیروز بذرها رو کاشتم میخواستم بدونم ازکجا باید فهمید ک بسترکشت رطوبت گرفته؟؟
تشکر

پاسخ

    سلام.باید روی ظرف بستر در یا سلفون بکشید ویا کاور کنید با این روش رطوبت بستر حفظ میشه.میتونید با استفاده از رطوبت سنج هم میزان رطوبت داخل بستر رو بسنجید.

    پاسخ

ظرف ها همه در دارن .همون کافیه ؟

پاسخ

    بله کافی هست.

    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم میتونم واسه کاشت بذر ها و ضدعفونی خاک از لیوان یکبارمصرف استفاده کنم؟

    پاسخ

      سلام.بهتر هست از ظرفهایی استفاده کنید که هم مات باشن ونور رو از خودشون عبور ندن وهم انعطاف کمی داشته باشن تاموقع هوادهی ویا جابجایی نشکنن.

      پاسخ

با سلام و خسته نباشید…من الان ۴۲ روزه کاشتم ولی جوونه هام خراب شدن…از لیتوپس چیزی نموند هاورتیاها حدود ۷۰% از قسمت پایین نرم شدن و میکسا هم ک شاید نصف بیشترشون هنوز سبز نشدن!!
الان اصلا رشد محسوس نمیبینم و همون اندازه موندن هوادهی و سمپاشی و بقیه چیزای لازم هم کافی ان
چرا رشد نمیکنن؟اگه میشه کمک کنید

پاسخ

    سلام.جوانه ساکولنتها به یک مقدار مراقبت زیادی نسبت به بقیه جوانه کاکتوسها احتیاج دارند.بعد از اینکه سبز شدن حتما باید رطوبت بستر کمتر بشه.ونورشون بیشتر بشه تا علفی نشن مخصوصا لیتوپس که با کم بودن نور زود علفی میشن وبا وجود رطوبت زیاد بستر از بین میرن.دما ورطوبت ونور بستر رو مناسب با رشد جوانه ها تامین کنید.بستر ها رو جابجا نکنید.اختلاف دمای شب وروز بیشتر از پنج درجه نباید باشه.این موارد رو چک کنید.حداقل روزی شش الی هشت ساعت باید نور داشته باشن تا خوب رشد کنند.

    پاسخ

سلام بذرهام امروز رسید خیلی ممنون . خیلی خوشحالم که از شما خرید کردم . الان بستر کشتم رو گذاشتم داخل محلول قارچ کش انشالله فردا شب میکارم فقط یه سوال اگه همه بذر ها رو داخل یه ظرف بکارم مشکلی که پیش نمیاد؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.اگر دما ورطوبت بذرهایی که تهیه کردید یکی هست بله میتونید داخل یک ظرف کشت کنید ولی اگه دما ورطوبتشون فرق داشته باشه باید داخل ظرف جدا بکارید.

    پاسخ

سلام
من تازیخ۱۰/۲۴
بذرهارو کاشتم الان میخوام برم چکشون کنم روی در بستر بخارگرفته اصلا داخل ظرف مشخص نیس چیکار باید کرد؟؟؟

پاسخ

سلام صبح بخیر
الان بذرها رو چک کردم بعضی جاهای بستر حالت تار عنکبوت وجود داره علتش چی میتونه باشه؟
چیکارباید بکنم؟

پاسخ

    سلام.قسمتهایی که شکل تار عنکبوتی شدن رو با پنس از بستر بردارید ومحلول قارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.بسترتون قارچی شده.

    پاسخ

سلام تارهارو برداشتم وقارچ کش هم اسپری کردم و یک ساعت هوادهی هم کردم دوباره کی باید قارچ کش اسپرکنم؟؟
تشکر

پاسخ

    سلام.هر روز بستر رو چک کنید.اگه بذرهاتون جوانه زدن وسبز شدن هوادهی کنید که مشکلی پیش نیاد.اگر هم فعلا سبز نشدن بازم هر روز چک کنید اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید دوباره همون رویه محلول پاشی رو انجام بدید وهوادهی کنید.اگه مشکلی نبود هر دوهفته یکبار باید اسپری محلول قارچ کش رو برای پیشگیری تا سه ماهگی ادامه بدید.

    پاسخ

بذرها جوانه زدن نه همشون .

پاسخ

با سلام خدمت کارشناس محترم سایت
من تعدادی بذر تهیه کردم و۲ تا ظرف کشت دارم ولی نمیدونم کدوما رو باهم بکارم که همخوانی داشته باشن از لحاظ میزان دما همه رو تو ی یه شرایط میتونم نگهداری کنم یعنی توی تراس سر پوشیده که از داخل خونه خنک تره نور هم پنجره شرقی مشجر هست که جای زیاد پر نوری نیست ولی صبح ها روشنتره، بنظر شما میتونم به ثمر برسونم بذرهامو،؟ اگه لطف کنید بگین کودومارو با هم تو یه ظرف بکارم وایا همین رطوبت داخل ظرف براشون بسه؟
بذر لیتوپس ، نخل ماداگاسکار، هاورتیا، مامیلیا میکس، مامیلیا بوکسانا، اچینو پکتینتوس، استروفیتوم، اگاو،ادنیوم
ایا ماسه ای که برای کار ساختموون هست رو بشورم میشه زیر ظرف برای زهکش بریزم؟
میبخشین سوال زیاد شد با سپاس فراوان

پاسخ

    سلام.درود بانو.بله اگه دمای تراسی که میفرمایید مناسب با رشد جوانه ها باشه میتونید اون قسمت نگهداری کنید نور قسمت شمالی هم خوبه برای رشد جوانه ها.ادنیوم ونخل مادگاسکار رو میتونید باهم بکارید فقط داخل ظرفی که عمق زیادی داره بهتره بکارید چون زود قد میکشن وبرگهاشون از ظرف میزنه بیرون,باید تا چهار ماهگی سلفون یا در روداشته باشن.لیتوپسهای برای سبز شدن به دمای پایینی احتیاج دارند مابین ۱۷الی ۲۰ درجه بهتر لیتوپسها رو جدا بکارید ودر خنکترین قسمت تراس بگذارید.مامیلاریا رو هم با هم بکارید خوبه.ولی میتونید با استروفیتومها داخل یک ظرف بکارید ولی بذرها رو مخلوط نکنید یک قسمت ظرف رو استروفیتوم ویک قسمت رو مامیلاریا بکارید استروفیتومها نسبت به مامیلاریاها زود رشد میکنن,اچینو رو هم میتونید با استروفیتومها داخل یک ظرف بکارید.ولی حریم جدا کنید برای هر نوع.هاورتیا واگاو رو هم داخل یک ظرف میتونید بکارید.بله ماسه ساختمانی یا ماسه رودخونه یکی هست ومناسب این کار فقط ابتدا بشورید که خاک ماسه ها بره بعد استفاده کنید.میتونید غربال هم بکنید وسایز بندی کنید که کارتون راحتر بشه.

    پاسخ

واینکه ایا این ماسه رو با پیت ماس هم مخلوط کنم هم مقداری کف ظرف بریزم؟

پاسخ

    بله هم میتونید کف ظرف بریزید جدا برای زهکش وپیت ماس رو خالی بریزید روی ماسه ها.میتونید پیت ماس رو با ماسه سایز عدسی هم مخلوط بکنید.ولی برای زهکش ماسه جدا حتما یک سانتی متر کف ظرف بریزید.

    پاسخ

سلام و عرض خسته نباشید
متاسفانه جوانه های کاکتوس من با اینکه مو به مو طبق آموزش ها پیش رفتم اما اصلا حال خوشی ندارن . ضعیف هستن و کج شدن و اغلب روی خاک خوابیدن و رشدشون کاملا متوقف شده چند وقت پیش ازتون راهنمایی خواستم فرمودید هوادهی کنم و رطوبت رو کمتر کنم اما باز هم فایده ای نداشت . نمیدونم باید چیکارشون کنم

پاسخ

    سلام بذر چه نوعی رو کاشتید؟ترکیب خاکتون چی بود؟ونور چقدر در روز دریافت میکنن ودر کدوم قسمت از منزل نگهداری میکنید ؟چند ماهه هستند؟

    پاسخ

هانیه سوال بپرس نیسی نگرانت شدیم…

پاسخ

ممنونم از توضیحات کاملتون
بنظر شما چه زمانی برای کاشت لیتوپس مناسبه؟ باتوجه به مطالعه مطالب شما در مورد حساسیت این نوع کاکتوس تصمیم گرفتم اون رو در مرحله دوم انجام بدم تا با خراب شدنشون تو ذوقم نخوره اگاو هم جاش باید خنک باشه؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.لیتوپس باید در فصلهای سرد کاشته بشه چون به دمای پایینی برای سبز شدن احتیاج داره.میتونید همین فصل بکارید اگه جای خنکی دارید در منزل که دماش بین ۱۷الی۲۰درجه باشه.دمای سبز شدن بذر اگاو بین۲۰الی۳۰درجه هست.

    پاسخ

سلام وقت بخیر
بذرها جوانه زدن از بقیه ریشه ها یه حالت ریشه زده بیرون این میتونه باشه

پاسخ

    سلام.بذرها وقتی جوانه میزنن ریشه میدن دقت کنید که ریشه در انتهای جوانه ها باید باشه.اگر ممکن هست عکس واضح از بسترتون به شماره تلگرام روی سایت بفرستید تا بررسی بشه.تا از نبود قارچ اطمینان حاصل بشه.

    پاسخ

منظورم از بغل ریشه ها بود

پاسخ

باسلام..
از مطالب سایتتون خوندم حتما باید خاک پیتماس باشه
من رفتم گل فروشی گفتم خاک مخصوص برای کاشت بذر میخوام یک نوع خاک دست ساز بهم داد گفت اینا بهتر از پیتماس از همه چیز قاطی کرده (فکر کنم از شن ریزه بیابان هم استفاده کرده) میتونم استفاده کنم یکمی ذغال هم داخلشون هست ؟

پاسخ

اسم هاشون رو خیلی نمیدونم اما حدود پنج نوع بذر کاکتوس ازتون خرید کردم با نخل ماداگاسکار و ادنیوم . نخل و ادنیوم حالشون خوبه و رشدشون مناسبه . حدودا دو ماهه هستن از نور مصنوعی حدود پانزده ساعت در روز استفاده میکنم خاک هم فقط پیت ماس هست هر دو هفته هم محلول قارچ کش استفاده میکنم . امروز که یه کم دقت کردم دیدم خیلی از جوانه ها از یقه حالت پوسیدگی و گندیدگی پیدا کردن

پاسخ

    سلام.پانزده ساعت نور زیاد هست برای جوانه ها.این زمان رو نصف کنید برای نور دهی.هشت ساعت بکنید بتدریج که بزرگ شدن زمان نور دهی رو زیاد کنید.دلیل پوسیدگی وگندیدگی طوقه ها رطوبت زیاد هست.جوانه هایی که پوسیدن رو از بستر خارج کنید.محلول قارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.هر روز هوادهی رو انجام بدید تا رطوبت بستر کم.بشه تا بقیه جوانه هم این مشکل رو نداشته باشن.میتونید از سنگریزه برای راست کردن جوانه ها استفاده کنید.ماسه هایی رو انتخاب کنید که از جوانه ها تون کوچکتر باشن.ماسه ها رو ابتدا ضدعفونی کنید،بشورید ،خشک کنید بعد استفاده کنید.

    پاسخ

سلام
یه سوال داشتم اگه موقع ابیاری اب روی بزر ها بریزه مشکلی پیش میاد؟

پاسخ

    سلام.بله باعث میشه روی جوانه ها قارچ تشکیل بشه.بعد از هر ابیاری هوادهی کنید که روی جوانه ها اب نمونه وبخار بشه, بعد در ظرف رو ببندید.

    پاسخ

سلام
من عکسهارو تو تلگرام براتون ارسال کردم
لطفا مشاهده کنید

پاسخ

سلام بی زحمت عکسهای تلگرام مشاهده کنید ک براتون ارسال کردم تشکر

پاسخ

سلام. تا الان حدود هفتاد ساعت شده که بذرهامو کاشتم یعنی هنوز سه روز هم نشده حدود پنجاه تا بذر کاشتم الان که چک کردم حدود ده تا جوانه زدن یه ده تایی هم مشخص هست که تا فردا جوانه میزنن اثری از قارچ هم فعلا نیست . از کی باید هوادهی شروع کنم و اگه کار دیگه ای هست که باید انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید. ممنون

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.بعد از اینکه حداقل نصف بذرها جوانه زدن هوادهی رو شروع کنید.برای اولین بار که هوادهی میکنید از یک گوشه در ظرف رو باز کنید بمرور زمان درب رو بیشتر باز کنید.منظور که بیکباره در ظرف رو باز نکنید.بعد از اینکه همه بذرها سبز شدن هر روز یک ساعت هوادهی کنید.هر دوهفته یکبار تا سه ماهگی محلول قارچ کش اسپری کنید روی بستر وحتما بعد از هر ابیاری ومحلول پاشی هوادهی کنید.بعد از پایان سه ماهگی هم باید کود دهی رو شروع کنید.

    پاسخ

با سلام
خاک داخلظرف کاشت پس از آب کشی محلول قارچ کش باید کاملا خشک شود یا باید مقداری آب و رطوبت داخلش باشه
ممنون

پاسخ

    سلام.نباید بستر خشک بشه باید خیس بمونه.تا رطوبت مورد نیاز بذرها تامین بشه با رطوبت موجود در خاک.به اندازه ای ابشویی کنید که فقط سم موجود در خاک خارج بشه.وقتی ابی از زیر ظرف چکه نکرد بسترتون اماده کشت هست.

    پاسخ

سلام شرمنده سوال زیاد میپرسم. جوانه هایی ک سبز شدن همون پایینشون یه پرز هایی داره که فقط رو جوانه ها هست رو بستر اصلا نیست ایا اینها قارچ هستند؟
بعد اگه قارچ هستند چکار کنم از بین برن ؟
ایا قبل کاشت باید بذر ها رو هم قارچ کشی کنیم؟

پاسخ

    سلام.اونها ریشه ها هستند که بمرور داخل خاک میرند جای نگرانی نیست.بله میتونید بعد از کاشت ،روی بذرها هم محلول قارچ کش اسپری کنید.

    پاسخ

سلام وقت بخیر
بذرها ی من تقریبا ۵٠درصدجوانه زدن هوادهی رو کامل کنم؟

پاسخ

    سلام بله هوادهی رو شروع کنید.روزی یک ساعت کافی هست.میتونید یک ساعت رو به چهار قسمت یا بیشتر تقسیم کنید.

    پاسخ

سلام
ببخشید زود بذرها تمام شد ن
تا خبر دار شدم تمام شدن ایا تا قبل از سال دوباره همین بذرهای که دیروز گذاشتین دوباره موجو میشه
چون حقیقتا دیشت چند تاشون اوکی کردم ولی هر کار کردم نشد خریداری کنم همش میزد عدم موجود در انبار
با تشکر از شما

پاسخ

    سلام وقت بخیر بابت زود تموم شدن بذرها معذرت میخوام. انشالا حتما چشم.

    پاسخ

سلام
من میخوام برای آخر های اسفند بذر های جدیدم رو کشت کنم و میخوام این سری در تراس قرار بدم( با نور فیلتر شده) که خنک باشه و مخصوصا بذر ساکولنت ها مشکل رشد پیدا نکنند (کشت ساکولنت های من در خانه به علت دمای بالا با مشکل مواجه شد و خراب شدند).
سوال اول: اخر اسفند با درجه دمای سردترین دما ۹ و گرمترین دما ۱۹ درجه باشد برای کشت ساکولنت در بیرون خانه مناسب است؟
سوال دوم: اختلاف دمای شب و روز حدودا ۱۰ درجه است این اختلاف دما مشکلی دارد؟
با تشکر

پاسخ

    سلام دما برای سبز شدن بذرهای ساکولنتها نباید کمتر از ۱۵درجه باشه.بذرهای لیتوپس که در کمترین دما سبز میشن زیر پانزده درجه دیگه سبزنخواهند شد.سعی کنید دما رو مابین ۱۵الی۲۵درجه ثابت نگهدارید این دمای اختلاف شب وروز هست.همه ی ساکولنتها در این دما سبز میشن.این دما رو بتونید تامین کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.شبها که دما پایین میاد نهایتش باید پانزده درجه باشه.

    پاسخ

سلام از پنجاه تا بذری که کاشتم سی تا سبز شدن ده تا بذر که جوانه نزدن بذر مامیلار براندگی کد ۱۲۸۱ هست که نمیدونم چرا جوانه نزدن هنوز . دیشب بذر آدنیوم و نخل هامو کاشتم الان که نگاه کردم دو تا جوانه زدن وقتی جوانه رو دیدم باورم نمیشدظرف مدت بیستو چهار ساعت یعنی . این یعنی بذرهاتون عالی هستن

پاسخ

سلام. ممنون از مقاله عالی شما در ارتباط با نحوه کاشت بذر. من از این روش برای کشت بذر کاکتوس هام استفاده کردم و واقعا هم عالی جواب داد. فقط یه سوال داشتن و اونم اینه که بعضی جاهای دیگه هم کم و بیش مشابه همین روش رو برای کاشت بذر پیشنهاد کردن با این تفاوت که از یک لایه خیلی نازک ماسه تقریبا درشت روی بستر استفاده کردن. به نظر شما این کار فایده ای داره یا اصلا کلا کار بیهوده ای هستش؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.روی سطح بستر میتونید هم قبل از کاشت بذرو هم بعد از کاشت بذر ماسه بریزید ولی ماسه ها نباید زیاد درشت باشن.اگر قبل از کاشت میخواهید ماسه بریزید روی سطح بستر باید ماسه ها رو بصورت پراکنده بریزید که بذرها روی پیت ماس قرار بگیرند نه روی ماسه ها.یعنی فضا برای بذرها بمونه.ریختن ماسه به چند دلیل انجام میشه.اول اینکه ریشه های جوانه هارو داخل بستر ثابت میکنه،دوم باعث میشه نور به سطح بستر نتابه واز بوجود امدن جلبک روی بستر جلوگیری میکنه،سوم رطوبت بستر رو حفظ میکنه.حتما قبل از استفاده از ماسه کامل ضدعفونی کنید بشورید خشک کنید وبعد استفاده کنید.بهترین نوع ماسه که برای جوانه کاکتوسها مناسب هست سنگ سیلیسیس هست که میتونید از اکواریومیها تهیه کنید به سنگ عربی وسنگ سنگاپوری هم مشهور هستند.برنگ سفید شفاف ویا سفید صدفی ویا سفید شیری ودر سایزهای مختلف موجود هست.

    پاسخ

مثل همیشه پاسخ کامل و جامع بود. ممنون.

پاسخ

سلام وقت بخیر
بنظر شما ازین بذرهایی ک خریدم کدومارو باهم میتونم بکارم؟
فرو کاکتوس میکس
نوتو خورشیدی تیغ بلند
ملو آبی
آزروسرءوس هرتلینگیانوس
لیتوپس میکس رنگی
اسپوستوا لانتا
سرءوس میکس
اگه دسته بندی کنید ممنون میشم

پاسخ

    سلام.لیتوپس رو جدا بکارید چون دمای سبز شدنش کمتر هست با بقیه.سرعوسها رو با هم میتونید داخل یک ظرف بکارید ولی داخل ظرف برای هر نوع حریم جداکنید که مشخص باشن.میتونید با سنگریزه مرز بندی کنید.فرو,ملو ونوتو رو هم میتونید با هم بکارید داخل یک ظرف.این سه نوع رو هم داخل یک ظرف مرزبندی کنید که بدونید از هر نوع چقدر سبز میشه.

    پاسخ

ممنون بابت پاسخگویی جامع و سریعتون
یه سوال دیگه داشتم
قارچ کش کاربندازیم به صورت محلول رو حداکثر چه مدت زمانی میشه نگه داشت تا اثرش از بین نره؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.تا پنج روز میتونید استفاده کنید محلول رو بعد از پنج روز اثرش از بین میره.

    پاسخ

سلام مجدد و وقت بخیر
من امروز بذر های لیتوپس رو کاشتم
فقط یه سوال دارم
لیتوپس فصل خوابش عکس سایر گیاهان یعنی تابستونه… پس موقع کشت این بذر فصل های سرد سال مث الانه. من از نور مصنوعی استفاده میکنم و نور طبیعی کمی دریافت میکنن
مقدار نور (به لوکس) تقریبا چقد باید باشه و چند ساعت مورد نیاز هست تا جوانه به خواب نره؟؟
ممنون

پاسخ

    سلام.روز بخیر.بذرها تا جوانه نزدن نیازی به نور ندارند بعد از سبز شدن باید نور رو بیشتر کنید.برای جوانه ها تقریبا مابین ۲۵۰۰تا۳۰۰۰لوکس نوری کافی هست.شش تا هشت ساعت هم نور باید داشته باشن.جوانه ها نباید تا دوسالگی به خواب برن یعنی تابستون رو هم باید جای خنکی نگهداری کنید که رشد داشته باشن.

    پاسخ

سلام وقت بخیر.میخواستم بدونم از زمانی که بذر کاشته میشه تا زمانی که سبز بشن نیازی به هوادهی نداره؟اگه تو این مدت نیاز به ابیاری داشت باید در ظرف باز بشه مشکلی پیش نمیاد؟ممنون

پاسخ

    سلام.تا زمانی که بذرها جوانه نزدن وسبز نشدن نیازی به هوادهی ندارند وتو این مدت که درب بسته هست نیازی به ابیاری ندارند.ولی بعد از جوانه زدن وسبز شدن تقریبا یک الی دو هفته بعد باید هوادهی رو شروع کنید.ابیاری هم هر وقت رنگ بستر کمرنگتر شد باید ابیاری کنید نباید سطح بستر خشک بشه.

    پاسخ

سلام. ببخشید من چند روزه که زیاد مزاحمتون میشم. یه سوال در ارتباط با نور فیلتر شده داشتم. آیا نوری که از پشت شیشه پنجره و نایلونی (زیپ کیپ) که بستر کاشت درون اون قرار داره به بذرهای جوانه زده میرسه نور فیلتر شده حساب میشه یا باید پرده توری هم باشه که نور فیلتر شده حساب شه؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.بله با فرمایشات شما نور فیلتر شده حساب میشه.منظور از نور فیلتر شده این هست که نور شکسته بشه ومابین نور وبستر شیء وجود داشته باشه که مانع از رسیدن نور مستقیم به جوانه ها بشه.

    پاسخ

سلام خدا قوت مرسی از بذرهای عالیتون ،،الان بذرهام به سن یک یک ماهگی رسیدن خدا روشکر هیچ گونه خرابی یا قارچ گرفتی هم نداشتم اما به نظر خودم رشد علفی کردن نور که استفاده میکنم نور خورشید هست خزانه ها هم پشت پنجره جنوبی درب خرانه کامل شفاف هست ،، پشت پنجره هم شید سبز رنگ زدم بخاطر فیلتر شدن نور ،، شید رو بردارم به نظر شما ،،هوادهی هم روزی یک ساعت انحام میدم ساعت هوادهی رو بیشتر کنم ؟هشت نوع بذر مختلف گرفتم اما همشون یک شکل هستند به نظرم ی کم باریک هم شدن

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.بله شیلد رو بردارید چون هم پنجره هست وهم درب ظرف.برای فیلتر این دو کافی هستند.میزان هوادهی رو هم میتونید بیشتر کنید.

    پاسخ

سلام.من حدود ۲۰۰ تا بذر گرفتم ولی ۳۰درصدش سبز شدن ولی ۱۵بذر به صورت اشناتیون هم همراش بود که تقریبا ۸۰درصدش سبز شدن .اگه اینجور باشه صرف نداره۳۰درصد

پاسخ

    سلام.چند وقت هست که کاشتید؟چند روز؟وچه نوع بذرهایی؟

    پاسخ

    دوست عزیز این حرف رو‌میزنید احتمال نمیدید اشتباه از خودتون باشه ؟ برای من تازه کار بالای نود درصد سبز شد بذرهای میهن

    پاسخ

    و بهتره دنبال دلیل اشتباه خود باشیم نه اینکه دیگران رو‌مقصر کنیم. موفق باشید

    پاسخ

سلام من بذر های ادنیوم نخل ماداگاسکار افوربیا انوپلا ژمینو کالسیوم ازرسرئوس ویردیس گرفتم
اینها اگر باهم کاشته بشن مشکلی ایجاد نمیکنن؟ هر ۳ مدل توی یک ظرف

پاسخ

    سلام.ادنیوم ونخل ماداگاسکار رو میتونید باهم داخل یک ظرف بکارید دما ورطوبت برای رشدشون یکسان هست بهتره داخل یک ظرف عمیق بکارید چون زود قد میکشن.افوربیا وسرعوس وژیمنو رو هم میتونید باهم بکارید.

    پاسخ

سلام
خسته نباشید .
کوددهی بذرها ازچ زمانی باید شروع کنم؟؟
تشکر

پاسخ

    سلام.ممنون.بعد از پایان سه ماهگی باید کود دهی رو شروع کنید از کودهای پتاس بالا استفاده کنید.مثل ۱۲,۱۲,۳۶ویا۳,۱۱,۳۸از کود بیو بیست طلایی هم میتونید استفاده کنید.

    پاسخ

سلام و عرض خداقوت
برای خاک کشت من از ترکیب پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت استفاده کردم. ینی حاضری خریدم خاک رو. بنظر شما مشکلی پیش نمیاد؟

پاسخ

سلام وقت بخیر
یه سری از جوانه ها کج شدن چیکارباید کرد؟؟

پاسخ

سلام وقت بخیر
یه سری از بذرها کج جوانه زدن چیکار باید کرد؟؟
تشکر

پاسخ

    سلام.میتونید پای بذرها ماسه ریز ضدعفونی شده بریزید تا صاف بشن.ماسه هایی رو انتخاب کنید که از سایز جوانه هاتون کوچک باشه.

    پاسخ

باسلام
تعدادی از بذرهای خریداری شده از شرکت شما رو کاشتم بعد ۶ روز جوانه زدن برای ازبین نرفتن شون چه کارهایی بغیراز سم دهی ۱۵ روزه انجام بدم ضمناً هوادهی از کی باید شروع کنم

پاسخ

    سلام.بعد از سبز شدن بذرها هوادهی رو باید شروع کنید روزی یک ساعت میتونید یک ساعت رو در روز به چند قسمت تقسیم کنید.در جای پر نور وفیلتر شده قرار بدید بستر رو تا علفی رشد نکنند.بعد از پایان سه ماهگی هم باید کود دهی رو شروع کنید.هر روز بستر رو چک کنید تا از وجود قارچ وجلبک مطمعن بشید تا مشکلی پیش نیاد.هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام
من خاکی که خریدم به اسم پیت ماس و کوکوپیت گرفتم ولی متاسفانه توش کرم خاکی بود
چندتایی رو خودم دراوردم بعدش با مانکوزب و دیازینون استریل کردم خاک رو
امروز که خواستم ابشویی کنم دیدم هنوز بعضی کرم ها تکون میخوردند باز دراوردم اونارو
الان میترسم هنوز توی خاکم کرم باشه
اگه بذر هارو بکارم مشکلی ایجاد میکنه

پاسخ

    سلام.کرم خاکی داخل خاک باغچه وخاک برگ زندگی میکنه داخل کوکوپیت وپیت ماس نه احتمالا خاکی که تهیه کردید خاک برگ هست.بهتره داخل خاک پیت ماس بکارید.اگر با استریل کردن هم از بین نرفتن دلیلش این هست که داخل خاک تخم حشرات وجود داره وتخمها با سم از بین نمیرن.اگر بذرها رو داخل همون خاکی که میفرمایید بکارید لاروها ازتخم که در اومدن جوانه کاکتوسها رو میخورن وبستر تون از بین میره.بهتر پیت ماس جدید تهیه کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید دوست عزیز دنی کیانی شما خودت بذرهاتو روی اصول کشت نکردی مقصر خودتون هستید من برای اولین بار بذر کشت میکنم که از ۴۰۰ تا بذر کاکتوس مختلف همه بالای ۸۵درصد جوانه زدن الان بعد از گذشت ۳۵روز همگی سالم هستند حتی ی دونه هم خرابی نداشتم خدا روشکر چون تمام دستورات میهن کاکتوس مو به مو عمل کردم،، یک سوال هم دارم از میهن کاکتوس ،،،دمای نگهداری خزانه ها روز ها بین ۲۹تا۲۸هست مشکلی که دارم خاک خزانه زود به زود رطوبتشو از دست میده و روبه خشکی میره یعنی هر سه چهار روز ،،، اشکال نداره مدام اب اسپری کنم ابیاری از زیر خزانه چطوره ؟؟؟

پاسخ

    سلام.درود.اگرمیتونید دما رو کمی پایین بیارید.بله میتونید از قسمت کف ظرف هم ابیاری کنید.میتونید برای حفظ رطوبت بستر از ماسه هم استفاده کنید ماسه کوچکتر از سایز جوانه ها روی سطح بستر بریزید.

    پاسخ

سلام از ۵۰ تا بذری که داخل یک ظرف کاشتم الان بعد از سه روز حدود ۵ تا جوانه زده
هوا دهی رو باید شروع کنم یا صبر کنم همه ی بذر ها جوانه بزنند بعد هوادهی کنم

پاسخ

    سلام مبارکتون باشه.نه هنوز زود هست صبر کنید بقیه بذرها هم جوانه بزنن وسبز بشن.تقریبا دوهفته بعد از کاشت که اکثر بذر ها جوانه زد وسبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید.

    پاسخ

سلام من از ی ال ای دی فول اسپکتروم ۱۱۰ وات برای ی جایی کمتر از ۱ متر مربع استفاده میکنم بذرهام توی ی جعبه پلاستیکی در دارن (جا نونی)
لامپ رو۱۲ ساعت روشن میکنم کمبود نور نمیگیرن؟ الان جوونه هام سبز رنگن تقریبا سبز تیره
نشونه ی کمبود نور چیه که اگه دیدم جاشون رو عوض کنم

پاسخ

    سلام.کمبود نور با رشد علفی ودراز شدن بیش از اندازه جوانه ها نمایان میشه وضعیف شدن تیغها.اگر این موارد رو مشاهده کردید نورتون کم هست ولی اگه جوانه های گرد با تیغهای بلند وخوش فرمی داشتید این نشان دهنده ی نور کافی هست.نور بیشتر از اندازه هم زیاد بشه رنگ جوانه ها قرمز مایل به قهوه ای میشه.

    پاسخ

سلام وقت بخیر، امروز متوجه شدم روی تنه دوتا از کاکتوسهای بالغم ی چیزی مثل فلفل چسبیده اولین کاری که کردم از مجموعه جداشون کردم و بعد با سوزن ی مقداریش ریختم روی کاغذ دیدم حرکت میکنن احتمال داره که کنه قرمز باشه خیلی ناراحت چون دوتا از کاکتوسهای کلکسیونیم رو درگیر کرده حالا باید چیکارکنم فقط به سایت شما اعتماد دارم

پاسخ

    سلام.کار خوبی انجام دادید.گیاه رو با دقت نگاه کنید ببینید روی گیاه مثل این هست که روش پودر فلفل ریخته شده باشه ویا شبیه افتاب سوختگی جزیی هست.اگر این مورد ها هست بله کنه قرمز هست.میتونیداز کنه کشها استفاده کنید.فن پیروکسی میت ویا اباماکتین هر کدوم رو که داشتید استفاده کنید مقدار مصرف روی بسته بندی نوشته میشه.معمولا نیم سی سی در یک لیتر اب هست به همه ی قسمتهای گیاهاتون اسپری کنید حتی روی خاک وتا بهبود کامل از سایر گیاهانتون جدا نگهدارید بقیه گیاهانتون رو هم چک کنید که مبتلا نشده باشن.

    پاسخ

سلام. بعضی از بذرهای کاکتوسی که من کاشتم دو نوع جوانه میزنن. اونهایی که چند روز اول جوانه زدن انتهاشون ریشه های سفید پرز مانند هست ولی یکی دوتایی هستن که خیلی دیرتر از بقیه جوونه زدن و انتهاشون اون پرزهای سفید رو ندارن و به جاش شبیه یک نقطه گرد و قرمز رنگ هستش. خواستم بدونم مشکل این بذرها چیه و آیا احتمال داره که بعدها به صورت کامل رشد نکنن. ممنون از سایت عالی و راهنمایی هاتون.

پاسخ

    سلام.اونایی که انتهاشون قرمز یا قهوه ای شده ریشه هستند ولی چون نور بهشون خورده به اون رنگ در اومدن خیلی با احتیاط با کمک یا پنس ویا خلال دندان ضدعفونی شده اون قسمت ها رو درون بستر هدایت کنید تا ریشه ها داخل خاک قرار بگیرند.بعد از چند روز دوباره ریشه جدید میزنن ورشد میکنن.جای نگرانی نیست.

    پاسخ

سلام. ممنون از راهنمایی تون. بله درسته چون اونهایی که دیر جوونه میزنن بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارن و برا همین قرمز شدن. البته به جای استفاده از روشی که شما فرمودید فکر کنم بشه با یک پنس ضدعفونی شده مقدار خیلی کم از خاک همون بستر رو روی قسمتهایی (ریشه هایی) که بیرون از خاک قرار دارن ریخت. چون من قبلا هم روی بعضی از ریشه های جوانه ها که بیرون از خاک بودن به همین روش عمل کردم و جواب داد.

پاسخ

من تو منطقه سردسیری هستم و خورشید تو فصل زمستون پشت ابره و نوری وجود نداره
من به جای نور خورشید چه چیزی رو می تونم استفاده کنم که جای نور خورشیدو بگیره؟

پاسخ

من تو منطقه سردسیری هستم و خورشید تو فصل زمستون پشت ابره و نوری وجود نداره
من به جای نور خورشید چه چیزی رو می تونم استفاده کنم که جای نور خورشیدو بگیره؟
لطفا کمکم کنید

پاسخ

    سلام.میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید.به قسمت مقاله در مورد نور مصنوعی مراجعه کنید ومطالعه بفرمایید کامل توضیح داده شده.

    پاسخ

سلام.واسه کاشت بذر ها قبلش باید اونارو توی آب بزارم تا خیس بخورن یا نیاز نیست؟

پاسخ

    سلام خیر نیازی نیست بعد کشت میتونید رو بذرها اب اسپری کنید

    پاسخ

سلام.
جوانه های بذر ها واقعا میتونن تا ۴۰ درجه دما رو تحمل کنند؟
اگر جوانه ها جوانه ی ساکولنت مثل لیتوپس باشند چطور؟
من میخوام بستر کشت بذر هام رو توی تراس پرورش بدم و توی تراس هم بمونند و طبیعی بزرگ بشن ؛ نمیدونم تحمل تابستون رو دارند یا نه!
سوال بعدی اینکه جوانه های ۶ ماهه توانایی خواب زمستانی رو دارند یا باید گرم نگهشون دارم؟
اگر راهنمایی کنید ممنون میشم.

پاسخ

    سلام.دمای ۴۰درجه اگه همراه با رطوبت باشه بله جوانه ها میتونن تحمل کنن ولی اگه دمای ۴۰درجه باخشکی وگرمای زیاد باشه خیر از بین میرن.میتونید توی تراس نگهداری کنید بشرطی که نور مستقیم بهشون نخوره بهتره نور رو فیلتر کنید ودما متعادل با رشد جوانه ها باشه زیاد سرد وزیاد گرم نباشه.(مابین۲۰الی۳۰درجه).زیاد هم گرم باشه وکاور هم داشته باشن احتمال پختگی هم هست.داخل بستر پخته میشن.جوانه کاکتوسها تا دوسالگی نباید خواب زمستانی داشته باشند. باید تا دوسالگی دما رو به اندازه ای نگهدارید که به خواب نروند.بعد از پایان دوسالگی میتونید در دمای پایین در زمان استراحت قرار بدید.

    پاسخ

سلام
الان حدود چهار ماه از کاشت بذرهام می گذره سوالاتی داشتم:

آیا استفاده از قارچکش را ادامه دهم؟
آیا باید باز هم درب ظرف رو برای همیشه باز نکنم؟
و اینکه کاکتوس هام زیاد بزرگ نشدن نسبت به دو ماه پیش
اگر نکته ای دیگر هست بهم بگید.
جوانه های کاکتوس من: لیتوپس، پیلوس،لاتیس پینوس، اورئو سرعوس مگنی فیکوس و یه چنتا دیگه

پاسخ

    سلام.قارچکش رو تا پایان سه ماهگی هر دو هفته یکبار بعد از پایان سه ماهگی تا یک سالگی هر یک ماه یک بار باید اسپری کنید هر روز باید هوادهی کنید وبه میزان هوادهی تا شش ماه اضافه کنید ودر شش ماهگی کلا درب ظرف رو بردارید.بعد از پایان سه ماهگی کود دهی رو باید شروع کنید هر دوهفته یک بار از کودهای پتاس بالا استفاده کنید.

    پاسخ

سلام
مناسب ترین دما برای ضدعفونی بستر کشت چه دمایی است؟
آیا دمای محل نگهداری بستر کشت (۲۴یا۴۸ساعت) در زمان ضدعفونی و استفاده قارچکش تاثیری در میزان و راندمان اثر قارچکش دارد؟

پاسخ

    سلام.دمای محیط فرقی در میزان ضدعفونی نداره.در هر دمایی میتونید بستر رو بزارید فقط از یخ زدگی محافظت بشه.در۲۴ساعت کامل ضدعفونی میشه.میتونید برای اطمینان خاطر ۴۸ساعت هم بزارید بستر داخل محلول بمونه مهم میزان قارچ کش هست که تاثیر زیادی در ضدعفونی داره سه الی چهار گرم یا یک قاشق چای خوری داخل یک لیتر اب.

    پاسخ

سلام خسته نباشید.سه هفته ای هست ک بذر کد ۱۲۷۳ رو کاشتم و نزدیک دو هفتست ک جوونه زده ولی الان جوونه ش رنگش زرد شده و اصلا رشد نداره ،مشکلش چیه؟

پاسخ

    سلام.همین سوال رو روی کد ۱۲۷۳پرسیدید همون قسمت جواب سوالتون رو نوشتم.لطفا مطالعه بفرمایید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید ,من بذ رهای زیر را سفارش دادم ,الان میخوام بدونم کدوم ها رو میتونم باهم بکارم.ممنون میشم راهنمایی کنید.

اچینوگروزنی هلندی,میرتلوپایه ابی,لیتوپس میکس رنگی,ساکولنت فاگوریا,پلیدی پلیوس پیلوس نلی,ساکولنت کالانچو سریسیفلورا,نخل ماداگاسکار,اسپوستوا لاناتا,مامیلاریاکامپرسا وبذ ر میکس انواع کاکتوس

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.لیتوپسها رو جدا بکارید چون هم رشد کندی دارند وهم به دمای پایینی برای سبز شدن نیاز دارند.فوکاریا وپیلوس وکالانچو رو میتونید با هم بکارید رشد ودما ورطوبت سبز شدنشون یکی هست.نخل ماداگاسکار رو هم جدا بکارید داخل ظرف عمیق چون زود قد میکشه.چهار ماهگی میتونید تک کنید البته بستگی به شرایط رشد داره.اسپستوا،اچینو،مامیلاریا،میرتلو وبذرهای میکس رو هم میتونید با هم بکارید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید بذر هایی که سفارش داده بودم به دستم رسید بابت بذر اشانتیونم واقعا سپاسگذارم اگر بذر و تا یک ماه در یخچال نگهداری کنم بعد برای کاشتش اقدام کنم مشکلی براشون پیش نمیاد ایا قوه جوانه زنیشونو از دست نمیدن؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.نه مشکلی پیش نمیاد تا یک سال میتونید داخل یخچال جای تخم مرغی نگه دارید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید ممنون بابت سایت خوبتون محیط خونه ما نورش کمه و من بابت همین لامپ رشد خریدم ک منتظرم بذر هاتون بدستم برسته زودتر بکارم بنظر شما لامپ رشد در طول روز چند ساعت روشن بمونه چون من برا گیاهان معمولا ۱۰-۱۲ ساعت روشن میذارم برا کاکتوس و جوانه ک بذر ها میزنن همین مقدار کافی هست؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بذرها تا جوانه نزدن نیازی به نور ندارند.ولی بعد از اینکه جوانه زدن وسبز شدن باید نور داشته باشن.در ابتدا تا سه ماهگی هشت ساعت نور کافی هست بمرور زمان که بزرگتر میشن ساعت نور دهی رو افزایش دهید.

    پاسخ

خیلی مشتاقم تا هرچه زودتر بذر هاتون ب دستم برسه همه چی اماده کردم نمیدونین چقد خوشحالم ک یکی از اعضای میهن کاکتوس شدم قبلا یک سری بذر خریدم متاسفانه سرم کلاه گذاشتن اخرشم نمیدونم بذر چی هستن اصلن کلی هم گرون دادن خدا لعنتشون کنه
پیت ماس من حدود ۳۰ درصد پرلیت داره مشکلی که نداره ؟
و اینکه من پیت ماس رو داخل اب جوش گذاشتم یه ی ربعی موند بنظرم هرچی قارچی و تخم حشره ای داخلش باشه اینطوری هم میمیره اگ غیر اینه حتما بگید
با سپاس از مهرتون این سایت بی نظیره بخدا امیدوارم روزی بین المللی بشه ???

پاسخ

    سلام.انشاالله بزودی بدستتون میرسه.پرلیت مشکلی پیش نمیاره.بهتره بود برای ضدعفونی کردن بستر از قارچ کش استفاده میکردید.اگر برای ضدعفونی گزینه جوشیدن رو انتخاب کردید بهتره که پیت ماس رو داخل یک پلاستیک بریزید ومحکم ببندید که اب واردش نشه.وداخل اب در حال جوش بزارید یک ساعت بجوشه بعد در بیارید.اگه خود پیت ماس رو خالی بجوشونید عناصر مورد نیاز برای رشد جوانه ها از بین خواهد رفت.

    پاسخ

مطابق این دستورالعمل بذر لوفوفورا ویلیامسی و تریکوسرئوس پاچانویی چقدر طول می کشه که جوونه بزنه؟

پاسخ

سلام امروز بدستم رسید بذر و قارچ کش و بلافاصله قارچ کشی کردم محیط ام رو با قارچ کش غلیظ و فردا میخوام بذر هامو بکارم میخواستم تشکر کنم از بسته بندی شیکی ک داشتین و یک بسته اشانتیون ک فکر کنم پنجاه تایی باشه یک دنیا ممنونم والا من زنجان پنجاه تا بذر رو قبل اشنایی با این سایت گرفتم ۲۰ هزار یعنی بدجوری بهم انداختن ولی الان پنجاه تارو شما مفتی اشانتیون دادین خدایی بذز های شما هم خیلی خیلی بهتره میهن کاکتوس زنده باشی و پایدار فقط محصولاتتون گسترش بدین خاک نیست بخریم گل قهری بذرشو میخوام بیارید لطفا نمیخوام از جای دیگ خرید کنم لامپ رشد اضافه کنید الان هم ایران میزنه هم کشورهای اروپایی گلدون و وسایل باغبانی هم لطفا موجود کنید ک اینجا انگار سایت خودمه میخوام همینجور بزرگ بشه

پاسخ

سلام.حدود سه هفته پیش قبل از اینکه خاک مخصوص استفاده کنم ،چندتایی بذر رو از خاک دیگه ای استفاده کردم .بذر ها درومدن ولی چون خاکش سفت هست ریشش نمیره داخل خاک.میتونم کاریش کنم؟اگه ماسه بریزم روش مشکل پیش میاد؟بذر ها حدود یک سانت بزرگ شدن

پاسخ

    سلام.چه خاکی هست؟خاک باغچه اگر باشه بهتره یک بستر جدید درست کنید با پیت ماس طبق روش کاشت از قبل ضدعفونی کنید وبعد از ابشویی کامل اگر بذر ها روی سطح بستر هستند به ارامی با پنس ضدعفونی شده بردارید وروی سطح بستر جدید بگذارید.

    پاسخ

بله همون خاک باغچه هست.اخه یکی از بذر هارو چند سانت جا بجا کردم خشک شد.

پاسخ

    باید لوازمی رو که استفاده میکنید حتما استریل باشه.بعد از انتقال به بستر روی جوانه ها هم محلول قارچ کش با دز پایین اسپری کنید ودرب ظرف بستر رو ببندید تا رطوبت حفظ بشه.داخل بستر رو با کمک خلال چوبی یا پنس استریل شده سوراخ کوچکی ایجاد کنید وریشه های جوانه ها رو داخل سوراخ بزارید تا داخل بستر هدایت بشن.اگه ریشه ها بیرون بمونن ونور بهشون بخوره از بین خواهند رفت.

    پاسخ

سلام جوونه های من بعد شیش روز شروع به جوانه زنی کردن از روز سوم شروع شده و هرروز بیشتر جوونه میزنن بنظرم اگ بسترم پرلیت نداشت بهتر میشد بعضی جوونه ها رو پرلیت افتادن خب مشکله ریشه اشون ب خاک نمیرسه ک من با خلال اروم پرلیت برمیدارم و کنارشون خاک میدم ک ریشه بتونه رشد کنه یه هفته دیگ هم میخوام قارچ کش بزنم سوالی ک دارم قارچ کش ک هیچ سوختگی یا ضرری نداره چون با اسپری حتما روی جواننه ها پاشیده میشه
نمیدونید چ حس خوبی دارم مث بچه هام ان این جوونه ها هرکدومش
ازتون ممنونم بابت اینکه کلی کمک کردید تا من اینا رو بتونم کمک کنم بذر خوب و مرغوب دادین و کلی ج سوال دادین خدا خیرتون بده بهترین عیدی بمن دادین امیدوارم امسال سالی پر از موفقیت براتون باشه
راستی همچنان منتظر بذر های جدید هستم تنوه ساکولنت ها کمه لطفا انواع بذر اش بیارید ساکولنت میخوام بکارم این دفه

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه ما هم از موفقیت شما خوشحالیم.در مورد قارچ کش مشکلی پیش نمیاد اگر قارچ کش پریویکور دارید از اون استفاده کنید اگر ندارید همون کاربندازیم رو بادز پایین یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وروی بستر اسپری کنید هر دو هفته یک بار.تا سه ماهگی.بعد از سه ماهگی ماهی یک بار تا یک سالگی.

    پاسخ

سلامو خدا قوت خدمت شما سال نو تون مبارک ایشالا امسال سالی پر از موفقیت برا شما و میهن کاکتوس و همه اعضای سایت باشه
طبق معمول پر از درد سر هستیم شرمنده ی سوالی ک باز بپرسم در مورد رطوبته ک من هرروز اب اسپری میکنم دو سه بار چون بذر ها خیلی خیلی ریشه کوچیکی دارند بخاطر همین میترسم خشک بشن بنظرتون رطوبت زیاد چی خراب میکنه بذر هارو؟

پاسخ

    سلام.سال نو شما هم مبارک.روی بستر در یا سلفون نکشیدید؟درب یا سلفون بکشید رطوبت بستر حفظ میشه.زیاد هم اب اسپری کنید ریشه ها پوسیده میشه.میتونید ماسه هم روی سطح بستر بریزید اگه یک ماهشون تموم شده تا رطوبت بستر حفظ بشه.ماسه هایی رو انتخاب کنید که از جوانه ها کوچکتر باشن.

    پاسخ

      چرا درب داره بستر هم مرطوب هست بستر اما باز دو سه بار اسپری میزنم هرروز حس میکنم خیلی خیلی کوچیک ان ریشه ها ممنونم بابت راهنمایی فک کنم دیگ نباید اسپری بزنم دو سه روز یبار اسپری کنم خوبه فک کنم ????

      پاسخ

سلام و خسته نباشید
من ١٢ اسفند بذرهامو کاشتمو بعد از دو هفته قاچ کش هم اسپری کردم اما الان یه تیکه از خاکم انکار کپک زده ، این چیه و باید چیکار کنم
ممنون

پاسخ

    سلام.اگر کپک زده بسترتون قارچی شده اون قسمت رو باپنس بردارید وقارچ کش مانکوزب یا یکی از کونازولها رو(پنکونازول ،هگزاکونازول) استفاده کنید ضدعفونی اولیه بستر خیلی مهم هست احتمالا خوب ضدعفونی نشده.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
سال نو مبارک
من بذرهامو سه هفته ایی هست که کاشتم و دقیقا طبق روالی صحیح که در سایت توضیح داده شده انجام دادم
اما الان متوجه شدم که قسمتی از خاک بذرها کپک زده چکار باید کرد و این چی هست ؟

پاسخ

    سلام.ممنون از شما،سال نو شما هم مبارک.قسمتی که کپک زده قارچی شده با پنس اون قسمت رو بردارید ومحلول قارچ کش اسپری کنید.

    پاسخ

سلام

پاسخ

ضمن عرض سلام و تبریک سال نو
من چند بستر ۲ ماهه دارم که تو یکیش مامیلاریا هست که ۷ تاش بیرنگ شدن و ازبین رفتن فقط۳ تاش مونده و اونا هم یکم کمرنگ شدن
بعضی از جوانه های کاکتوسم به قهوه ای میزنه رنگشون خصوصا سرشون ایا از نور زیاده؟
و روی چندتاشون هم سفیدک زده نمیدونم قارچه؟ قارچکش هم اسپری کردم روشون
قسمت هایی از خاک بستر ادنیوم سفیدک زده قارچ هم زدم ولی از بین نمیره ، و بستر کاکتوس های میکسم داره جلبک میزنه که روشون ماسه ریختم ایا از بین میرن؟
بنظر شما گرمای زیاد باعث از بین رفتن مامیلاریاشده؟ من تهران زندگی میکنم وقتی در ظرف رو برای هوادهی بر میدارم خیلی دم کرده اون تو و گرمه

پاسخ

    سلام.سال نو شما هم مبارک.اگه بستر رو در نور مستقیم افتاب قرار داده باشید بله از گرمای زیاد پخته شدن وبه رنگ سفید در اومدن.باید از نور مستقیم افتاب دور نگه دارید وحتما نور رو فیلتر کنید.هر دو هفته یک بار باید محلول قارچ کش روی بستر اسپری کنید وبعد از اسپری محلول قارچکش وابیاری هوادهی کنید که اب روی جوانه ها نمونه موندن اب روی جوانه ها باعث بوجود امدن قارچ روی جوانه ها میشه وجوانه ها بمرور زمان از بین میرند.برای از بین بردن سفیدکهای سطح بستر وجوانه هابهتره یکی از قارچ کشها از خانواده کونازول رو استفاده کنید.حالا هر کدوم رو که پیدا کردید.(هگزاکونازول,تبوکونازول,پنکونازول)برای از بین بردن جلبک چند راهکار هست که مینویسم براتون.اول سعی کنید رطوبت بستر رو کم کنید.با هوادهی روزانه میتونید این کار رو انجام بدید.اگر مقدار جلبکها کم هست با پنس بردارید.دوم میتونید روی بستر سنگریزه هایی که کوچکتر از جوانه ها تون باشن بریزید.یا میتونید بیست وچهار ساعت بستر رو در تاریکی قرار بدید وبعد بیست وچهار ساعت در روشنایی.با این روش به جلبکها شوک وارد میشه واز بین میرن.میتونید از پوشال جو هم استفاده کنید به این صورت که پوشال جورو داخل اب بریزید بیست وچهار ساعت بمونه بعد اب رو از صافی رد کنید وبا اب موجود بستر رو ابیاری کنید با این روش بسترتون دیگه جلبک نمیزنه.

    پاسخ

اگه دو سه ساعت در ظرف باز مونه اشکال نداره خشک نمیشن،؟ دوماهه هستن

پاسخ

من میتونم یه عکس از جوانه ها براتون بفرستم تا ببینین درست رشد کردن یا نه؟ منظورم شکل ظاهرشونه زیاد گرد نیستن البته نور از پشت پرده توری بهشون میخوره یکم احساس میکنم کشیده دارن میشن تیغ های بلندی دارن البته

پاسخ

سلام.خسته نباشید ،حدود دو ماه هست که بذر هارو کاشتم.همون هفته ی اول حدود نصفشون جوونه زد.ولی ازون روز تا الان حتی یک میلیمتر هم بزرگ تر نشدن،بقیه ی بذر ها هم در نیومدن.همیشه بستر مرطوبه،دماش خوبه،نور دهی هم میکنم.به نظرتون چکار کنم رشد کنن؟

پاسخ

هرچند وقت باید هوا دهی کنم؟انواع مختلف کاکتوسا بود ،مثل کد های ،۱۱۹۹, ۱۲۲۱، ۱۱۸۸،۱۲۷۴ ، ۱۱۴۳ ، ۱۲۲۲ ،۱۲۵۹ ، ۱۲۵۸ و…ده تا هم نخل ماداگاسکار بود که فقط دوتاشون جوونه زد

پاسخ

    سلام.هر روز باید هوادهی کنید.کدهایی رو که اسم بردید جزو بذرهایی هستند که خیلی زود جوانه میزنن ورشد خوبی دارند.بیشتر انواع سرعوس هستند وملوابی واریو مگنی فیکوس.دما رو ایدال کنید وهر روز هوادهی کنید بقیه هم سبز میشن وقتی سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید بعد از پایان سه ماهگی کود دهی رو شروع کنید.بذرهای نخل خیلی حساس هستند حتی بعد از کاشت هم باید روی بذرها محلول رقیق شده قارچ کش اسپری بشه.

    پاسخ

یک روز در میون هوادهی میکنم.نمیدونم خوبه یا نه

پاسخ

    سلام.بعد از این که بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید وهر روز هوادهی کنید.روزی یک ساعت کافی هست.

    پاسخ

سلام خسته نباشید سوال اول بعد از کاشت بذر با دوز استاندارد رو بذرا قارچ کش اسپری کنی مشکلی برا بذرا پیش نمیاد؟
۲-موقع چک کردن بذر به دلیل بخار گرفتی رو کاور قابل دیدن نیست موردی نداره در کاورو باز کنیم بعد ببندیم؟
۳- برا ضد عوفونی خاک پنج گرم در یک لیتر قارچ کش استفاده شود . یعنی برا پنج لیتر آب بیست و پنج گرم قارچ کش استفاده شود ؟

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.میتونید بعد از کاشت روی بذرها محلول قارچ کش اسپری بکنید ولی باید رقیق تر از محلولی باشه که برای ضدعفونی خاک استفاده میشه.برای سه ماه اول بهتر هست از قارچ کش پریویکور استفاده بشه اگر به این قارچ کش دسترسی ندارید میتونید با قارچ کش کاربندازیم به مقدار یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وروی بذرها تا سه ماهگی هر دو هفته یک بار اسپری کنید.
    بله میتونید از یک گوشه درب ظرف رو به ارامی باز کنید وداخل بستر رو چک کنید.مشکلی پیش نمیاد فقط بیکبار باز نکنید.
    بله اگر مقدار بیشتری بستر رو میخواهید ضدعفونی کنید این دز مصرفی درست هست.

    پاسخ

سلام. بذرهای جدید بعد از دو روز رسیدن و لطف کرده بودین پنجاه و خورده ای بذر هم به عنوان اشانتیون ارسال کرده بودین. اول اینو بگم که بذرهای قبلی همه بالای ۹۰% جوانه زدن که واقعا عالیه. دوم اینکه چون این سری تنوع بذرها زیاده راستش نمیدونم بهتره کدومها رو با هم بکارم. من بذرها رو در ادامه نوشتم و ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید که کدوم بذرها بهتره جدا از بقیه کاشته شن.

مامیلاریا (سلسینا، گیلنسیس، پتروفیلا، ژمینیس پینا و میکس)
فرو (اموری، رکتیسپینوس و لاتیسپینوس)
ژمینو (بالدیوم، ساگلیونیس، مولتیفروم و فلانزی)
نوتو خورشیدی، اریو مگنی فیکوس و پارودیا مگنی فیکا
کلیستو (سنیلیس و استراووسی)
سرئوس میکس
اورئو سرئوس ترولی
اسپوستوا لاناتا
گلاندولی میکس
اچینوفوسالو میکس
اچینوپسیس دنیوداتوم

البته با اطلاعاتی که از سایت خوبتون بدست آوردم میدونم که میشه بذرهای از یک خانواده رو با هم کاشت مثل مامیلاریاها و فروها و غیره. منتها اگه اشتباه نکنم فرو کاکتوس اموری رو نوشته بودین که یه کم دیر سبز میشه نسبت به بقیه فروها. خواستم بدونم تو چنین موردی بهتره اموری جدا کاشته شه یا میشه با بقیه فروها یکجا کاشتشون.

ببخشید که طولانی شد. با تشکر.

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.سرعوسهارو جدا بکارید بهتره چون زود قد میکشن.میتونید همه ی واریته های سرعوسهارو با هم داخل یک ظرف بکارید مامیلاریا ونوتو ها رو هم با هم میتونید بکارید چون هم از نظر بذر ورشد یکسان هستند.ژمینو وفروو اچینوها رو هم با هم میتونید بکارید اندازه بذر ورشدشون تقریبا یکی هست همینطور دما ورطوبت مورد نیازشون.فرو اموری رو میتونید با بقیه فرو ها بکارید خیلی زود سبز میشن مشکلی در رشدشون وجود نداره اگه شرایط رشدشون فراهم باشه.

    پاسخ

خیلی ممنون از راهنماییتون.روی‌خاک جلبک‌زده.چطوری باید پاکش کنم؟راه حلش‌ چیه؟

پاسخ

    سلام.اگر مقدارشون کم هست با پنس بردارید.رطوبت بستر رو کم کنید از بین میرن.میتونید روی سطح بستر ماسه هایی ریزتر از جوانه ها بریزید.

    پاسخ

واقعا ممنون از راهنمایی تون. ببخشید چند تا سوال دیگه. اورئو سرئوس ترولی جزو سرئوسها حساب میشه؟ و اینکه کلیستو و گلاندولی و اسپوستوا رو با کدومها میشه کاشت؟ و سوال آخر بذرهای جدید کی به سایت اضافه میشن؟ واقعا بذرهاتون عالین.

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بله جزو سرعوسهاست.گلاندولی جزو فروهاست بهتره با فرو ها بکارید اسپستوا وکلیستو هم جزو سرعوسها هستند میتونید با هم داخل یک بستر بکارید.چند روز اینده بذرهای جدید اضافه خواهد شد.

    پاسخ

بسیار عالی. کارتون حرف نداره.

پاسخ

با سلام به شمام . تشکر از سایت خوبتون . من بذر کاکتوس تهیه کردم و میخوام بکارم داخل خاک آماده کاکتوس میتوان کاشت ؟ یا کوکوپیت تنها میتوان استفاده کرد ؟
من ی کاکتوس آئونیوم دارم و برگ ریزی شدیدی داره و داره کم کم همه لرگاش خشک میشه و از بین میره برای رفع این مشکل چکار کنم

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.برای کاشت بذر کاکتوس بهتره از پیت ماس استفاده کنید.اگر دسترسی ندارید داخل خاک مخصوص کاکتوس هم میتونید بکارید ولی حتما ضدعفونی بکنید خاک رو.ریختن برگهای اعونیوم چند دلیل داره,ابیاری بیش از اندازه,نبود زهکش مناسب,خاک نامناسب,کمبود نور,این موارد رو چک کنید.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید.

    پاسخ

سلام، وقتتون بخیر. سپاس فراوان بابت سایت تکتون. بذرهای من رسید، امروز خاک رو تو قارچ کش گذاشتم فقط اینکه سطح خاک بغد چند ساعت هنوز خیس نشده، میتونم روی خاک هم محلول رو بریزم؟ و سوال دوم اینکه آیا شرایط کاشت همه بذرهام یکیه؟ kd1143-kd1274- kd1268- kd1258- kd1257- kd1259- kd1273- kd1279- kd1202- kd1234- kd1255
با تشکر فراوان

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه بله میتونید محلول رو روی بستر هم بریزید.بیست وچهار ساعت بمونه جذب خاک میشه اگر نشد چهل وهشت ساعت بزارید بستر داخل محلول بمونه تا کامل محلول جذب خاک بشه.کدهایی رو که نوشتید باید چک کنم.با اسم مینوشتید زودتر میتونستم راهنماییتون کنم.چک میکنم جواب رو مینویسم اینجا براتون.

    پاسخ

      سلام.عذر خواهی میکنم بابت تاخیر
      لیتوپس رو جدا بکارید چون دما ورشدش کلا با بقیه فرق میکنه.

      نوتو خورشیدی،مامیلاریاتولوکو
      ،اریو کاکتوس مگنی فیکوس رو میتونید با هم داخل یک ظرف بکارید دما ومیزان رشدشون یکی هست.

      ملو میکس،فرو اموری،فرو لاتیسپینوس،اچینو دنیوداتوم اینها رو هم میتونید با هم داخل یک ظرف بکارید.

      استروفیتوم میکس رو هم جدا بکارید.

      اسپستوا،میرتلو رو هم با هم بکارید.

      پاسخ

خیلی از وقت و حوصله ای که گذاشتید ممنونم. جملش یکم تکراریه ولی واقعا خدا خیرتون بده

پاسخ

سلام خسته نباشید کاکتوسا وساکولنت های من جلوی پنجره جنوبی هستن وپنجره ازنوع دوجداره س میخواستم بدونم آیا نیازی هست نور فیلتر بشه یا ن واینکه ایا دچارآفتاب سوختگی نمیشن؟ اگه نیاز به فیلتر هست لطفا بفرمایید باچی فیلتر کنم؟واینکه درمیاندوآب ازکجامیتونم پیت ماس پیداکنم هرجارفتم نبود لطفا راهنمایی کنید.یه سوال دیگه اینکه روی یک کاکتوسم لکه های زرد زیادی افتاده وخاکش پیت ماس نیست دلیلش چی میتونه باشه وچطورمیشه رفع کرد؟ببخشید اگه زیاد سوال کردم . ممنون

پاسخ

    سلام.اگه شیشه دوجداره باشه فیلتر محسوب میشه.هفته ای یک بار گلدونها رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاهان نور بتابه.پیت ماس رو از فروشگاهای لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید.احتمالا روی گیاه اب ریختید وجلوی نور قرار دادید وقطرات اب در اثر تابش افتاب بصورت ذره بین عمل میکنن.وروی گیاه رو میسوزونن.سعی کنیدصبح ویا عصرها به گلدونهاتون اب بدید تا این مشکل بوجود نیاد.

    پاسخ

      خیلی خیلی ممنون از راهنمایی عالیتون وازوقتی که گذاشتین.

      پاسخ

با سلام و خسته نباشید ، من ١٢ اسفند بذر هامو کاشتم و از ٨٠ تا تقریبا ۶٠ تاییش جوونه زدن
امروز یه چیزایی دیدم که ژله ایی بودن به رنگ قهوه ایی کمرنگ فکر میکنم قارچ باشن با اینکه مراحل قارچ کشی رو کامل انجام دادم و مرتب هم اسپری کردم
خواستم یه راه مطمعن بهم بگید که جوونه ها نمیرن و یه سوال دیگه
میشه یه توضیحی در مورد هوادهی بهم بدین
چند روز یه بار و چه مدتی هوادهی رو انجام بدم که مناسب باشه
ممنون از راهنمایی های خوبتون

پاسخ

    سلام.جوانه هایی رو که حالت ژله ای دارند از سطح بستر جمع کنیدو محلول قارچ کش اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.بعد از اینکه اکثریت بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید هر روز یک ساعت هوادهی کنید بعد از هر ابیاری واسپری محلول قارچ کش هم یک ساعت هوادهی کنید تا اب روی جوانه ها خشک بشه.

    پاسخ

سلام خدمت شما من بذر کاکتوس را داخل ترکست ۸۰% خاک مخصو کاکتوس و ۲۰% کوکوپیت با شست و شو با قارچ کش . بذر را داخل آن کاشتم الان ۲ روز است که بدر ها را داخل ظرفی کاشتم و در آن را درون پلاستیک گذاشتم . چند روز دیگر آب پاشی و هوا دهی لازم است ؟

پاسخ

    سلام.تا بذرها جوانه نزدن نیازی به هوادهی وابیاری نیست صبر کنید بذرها جوانه بزنن وسبز بشن تقریبا اکثریت بذرهای بسترتون که سبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید ابیاری هم هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد انجام بدید.

    پاسخ

سلام به شما . من ۲ روز هست بذر کاکتوس را کاشتم . کاکتوس کروی هست اسمشو یادم رفته . چند روز دیگه باید هوا دهی و آب پاشی بشه ؟ ممنون از شما

پاسخ
M

سلام.
ببخشید اگه به خوام از پلاستیک برای حفظ رطوبت استفاده نکنم وبه جاش از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنم رطوبت ساز گرم مناسب هست یا رطوبت ساز سرد.
خیلی ممنون از سایتتون.

پاسخ

سلام خدمت کارشناس عزیز سایت
در مورد میزان ابدهی کاکتوس ها میخواستم بدونم من برای ابدهی تقریبا هر ۱۰ روز بستر هامو کاملا خیس میکنم یعنی اب از زیرش خارج میشه، این اشکال داره یا فقط باید در حد خیس شدن اسپری کنم روشونو؟ تقریبا ۲ ماهو نیمه هستن، وجدیدا بسترهارو به پنجره شرقی خونه صبحها بهش نور فیلتر شده میتابه انتقال دادم، اخه قبلا جلوی پنجره جنوبی با اینکه نورش فیلتر بود رنگشون قهوه ای شد، برای کوددهی هم بستر باید غرق اب بشه؟

پاسخ

    سلام ممنون از شما.ابیاری بستگی به دمای محیط داره ونمیشه زمان مشخصی رو تایین کرد.برای جوانه ها میتونید هر وقت که رنگ بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید به اندازه ای که مقدار کمی اب از کف ظرف بیرون بیاد.کود دهی هم مثل ابیاری.هر دو هفته یک بار در زمان ابیاری.بعد از پایان سه ماهگی.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر.الان ۳هفته که بذر ها کاشتم و همشون جوانه زدن و هوادهی شروع کردم.برای استفاده از قارچ کش بعد از اسپری درب ببندم یا چند دقیقه صبر کنم آیا؟؟؟!!!

پاسخ

    سلام وقت بخیر.مبارکتون باشه.بله بعد از هر اسپری محلول وحتی ابیاری یک ساعت هم هوادهی کنید تا اب روی جوانه ها خشک بشه بعد درب رو ببندید.

    پاسخ

ممنونم

پاسخ

سلام خسته نباشید
بذرهای کاکتوسم بعداز دوماه که کاشتم رنگشون از سبز به رنگ قهوه ای دراومدن میخواستم بدونم ایا دارن خراب میشن ؟
پشت پنجره جنوبی هستن هروقت خاکش خشک میشه اب اسپری میکنم
وبه تازگی هوادهی را شروع کردم
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.ممنون.تغییر رنگ جوانه ها در اثر نور ودمای زیاد هست.سعی کنید نور رو فیلتر کنید وبجای خنکتری انتقال بدید درست میشن نگران نباشید.

    پاسخ

سلام مجدد. من بذرهارو کاشتم و تقریبا همشون جوونه زدن بعد دو روز. اول ممنون بابت کیفیت بذرها، و دوم اینکه هوادهی رو از الان شروع کنم؟ الان روز پنجمه، قارچ کش رو از کی شروع کنم؟ اگه سلفون روشون رو برای قارچ‌کش زدن بردارم شوکه نمیشن؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.کاشت خودتون اصولی بوده که نتیجه خوبی از کارتون گرفتید.اگر اکثریت بذرها جوانه زدن وسبز رنگ شدن بله میتونید هوادهی رو شروع کنید.اسپری محلول قارچ کش هر دو هفته یک بار.جوانه هاتون وقتی ۱۴روزه شدن میتونید محلول قارچ کش اسپری کنید(یک گرم قارچ کش در یک لیتر اب).تا سه ماهگی بعد از سه ماهگی ماهی یک بار.مشکلی پیش نمیاد نگران نباشید بعد از هر ابیاری واسپری محلول قارچ کش حتما هوادهی کنید تا اب روی جوانه ها کامل خشک بشه بعد درب ظرف رو ببندید.

    پاسخ

درود بر شما.از ته دل خیلی خوشحالم که مشتری هاتون ازتون راضی هستند.خوش به حالشون بذرهاشون انقدر راحت رشد کردند.کاشت بذر های من از۲۱روزه داره میگذره،از ۲۵۰تا بذر حدودن ۱۵تا۲۵تا جوونه زدن.دقیقا نتونستم بشمرم نمیدونم چرا گم میشن یا خدانکرده خراب شدن..چقدر طول میکشه تا جوونه بزنن؟بذرهای من از نوع فرو،ملو،ژیمنوکالسیوم،میکس انواع کاکتوس،اشانیتون ..فقط موقع ضدعفونی باقارچ کش قشنگ شستم چون دیدم جونه نزدن تا الان سم نزدم.هوادهی هم متاسفانه اشتباهی سه روز اول انجام دادم تا متوجه شدم اشتباهه، دیگه انجام ندادم تا الان.بستر کاشت هم بغل بخاریه.نور فیلتر شده هم گاهی میخوره گاهی نمیخوره.فکرکنم نباید بخوره؟!چرا جوونه نمیزنن؟تا یه هفته بعد یه ماهه میشه دیگه اصلا امیدی ندارم تااون موقع حداقل ۱۲۵بذرجوونه بزنن!ممنون اگه راهنمایی خیلی مفید بکنید

پاسخ

    سلام.بذرهایی که انتخاب کردید جزو راحترین بذرهایی هستند که خیلی زود هم سبز میشن.دما رو چک کنید این نوع بذر ها در دمای ۲۰الی۳۰درجه براحتی سبز میشن.رطوبت بستر رو چک کنید.دمازیاد ویا کمتر هم باشه دیرتر سبز میشن.ویک نکته مهم دیگه روی بذرهای کاکتوسها وساکولنتها هیچ خاکی ریخته نمیشه وبذرها باید روی سطح بستر قرار بگیرن.

    پاسخ

سلام
خسته نباشید
میشه برای کاشت از سینی نشا با عمق ۴سانت و نور مصنوعی استفاده کرد
چه ارقامی تو سه تا چهار ماه به رشد مناسب میرسن لطفا معرفی کنید

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.اگر در محیط گلخانه میخواهید پرورش بدید وروی ظرف درب نزارید بله سینی کشت به اندازه چهار سانتی متر جواب میده.اگر نور طبیعی دارید بهتره از نور طبیعی استفاده کنید که نتیجه مطلوبی بگیرید.اگر نور طبیعی ندارید میتونید با نور مصنوعی پرورش بدید.گونه هایی مثل ادنیوم ونخل ماداگاسکار در چهار ماهگی (بستگی به شرایط نگهداری ورشد) اماده گلدون شش میشن.

    پاسخ

چه ارقامی تو سه تا چهار ماه برای فروش اماده میشن

پاسخ

با سلام.
بنده حدود ۱۱۰۰عدد بذر کاکتوس کاشتم.در هر ظرف یک نوع بذر ریختم و بستگی ب ابعاد ظرفم داشته.ولی در ظرفی ک مثلا۳۰عدد بذر ریخته شده حدود۳یا۴عددش در امده بقیه اش سبز نشده.ودقیقا امروز دوهفته است ک بذر هارو روی خاک ریختم.ایا این جورجونه زدن طبیعی؟
ونهایتا چندروز طول میکشه ک بذرها جونه بزنه؟
و اینکه چند درصد بذرو میشه احتمال داد ک سبز نشه؟

پاسخ

    سلام.دما و رطوبت چه میزان هست؟بذرهایی که سبز نشدن چه نوعی هستند؟ودرب ظرف رو برای حفظ رطوبت بستید؟در چه مکانی و چند ساعت نوردریافت میکنن؟

    پاسخ

سلام سلااااام
روزتون به خیر
حوبید انشالله؟
با زحمتهای ما؟
من باز اومدم

جوانه های ۶ ماهه کاکتوسام که در حال رشد هستن به کمک راهنمایی های شما

مامیلاریا بوکساناهام مثل عکسشون تو سایت پر از موهای سفید هستن پرپشت و‌خوشگل ?

اما ارئو سرئوس هام اصلا مو ندارن حدودای ۳_۴ سانت بلند شدن

طبیعیه اینجوری؟

راستی
یه سوال دیگه هم بپرسم
یه بار بعد کلی انتظار که هاورتیاهام ۵تاش دراومدن خیلی رو هوا بودن یه خورده خاک ریختم اطرافشون متاسفانه ۳تاش ژله ای شدن
الان برای یه تعدادی از جوانه ها که خاک لازم دارن برای روشون (مثلا همین اورئوسرئوس)
چیکار کنم؟
اول شن یا خاک رو قارچ‌کش بزنم بعد بریزم یا بعد از شش ماه دیگه نیازی نیست؟

پاسخ

    سلام.روز بخیر.خیلی ممنون.اورعوسرعوس دیر موها رو در میاره جای نگرانی نیست تقریبا باید یک ساله بشه ودر جای پر نوری قرار بگیره تا موهاش در بیاد.برای روی سطح بستر ماسه بریزید بهتر هست خاک باعث خفگی ریشه ها میشه.بهتره ماسه ها رو اول ضدعفونی کنید بعد استفاده کنید.هم میتونید با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید وهم داخل فر قرار بدید.اگر با محلول قارچ کش میخواهید ضدعفونی کنید حتما بعد از بیست وچهار ساعت ابشویی کنید وکامل خشک کنید بعد استفاده کنید

    پاسخ

      ممنون از وقتی که میذارید
      اتشاالله همیشه موفق باشید

      پاسخ

کجا پیدا میشه کارشناس اینقد با حوصله و فروشگاه اینترنتی اینقد خوب

پاسخ

سلام ادنیوم ها و نخل ماداگاسکار من الان ۳ ماهه شدن ولی برگاشون هی پشت سر هم دارن زرد میشن
۱۲ ساعت نور مصنوعی مخصوص گیاه روشون گذاشتم فکر میکنید مشکل از چی باشه
در ظرف همیشه بازه ولی چون نور خورشید نیست نور مصنوعیه خاکم رطوبتش بالاست

پاسخ

    سلام.دلیل زرد شدن برگها ابیاری زیاد هست ابیاری رو کم کنید هر وقت سطح خاک کمرنگتر شد ابیاری کنید.

    پاسخ

درود بر شما
بله درسته چندروز قبل از کاشت از کامنت ها متوجه شدم که بذرهای من خیلی زود سبز میشن و روی خاک قرار بگیرن و… فکرمیکنم تمام دستوراتتون رو مراعات کردم ولی نمیدونم ایرادم از کجاست که جوونه نمیزنن .درجه دما هم عوض میکنم واسه امتحان کردن ،اما بازمیبینم جوونه نمیزنن بیمار قارچی هم خداروشکر اصلا نمیبینم
نمیدونم چه کنم سبزشن؟؟
؟الان ۲۶روزه داره میگذره هواداهی کنم یا خیر ؟
الان نور فیلترشده بخوره بهش یانخوره؟

پاسخ

سلام اوقات بکام
از کیفیت بذرهاتون تشک می کنم و از راهنمایی های دلسوزانه تان
من ۵ روزی هست بذرها را کاشتم و الان چند نوع مثل آگاو جوانه زدن یه سوال دارم زیر برخی از جوانه ها تعداد زیادی تارهای سفید رنگی دیده میشه که به سمت پایین تمایل زیادی میخواستم بدونم اینها چی هستند
ریشه گیاه هست یا قارچه

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.مبارکتون باشه.بله ریشه ها هستند.دست نزنید خودشون داخل خاک هدایت میشن.

    پاسخ

با عرض سلام و احترام و تشکر از حوصله و وقتی که برای راهنمایی هموطنان اختصاص میدید ، لطفا بفرمایید کود دهی جوانه های کاکتوس که فرمودید با کودهای کامل NPK انجام بشه ، بصورت اسپری انجام بشه یا همزمان با آبیاری ؟ با تشکر

پاسخ

    سلام.سپاس از شما دوست گرامی.هم میتونید بصورت اسپری انجام بدید هم بصورت ابیاری وهم از کف گلدون.هر دو هفته یک بار.

    پاسخ

من چطوری میتونم بزر بخرم .امکان خریده تلفینی وجود داره؟

پاسخ

    سلام.خرید بصورت اینترنتی هست.میتونید برای اطلاعات بیشتر با شماره های موجودروی سایت(پایین صفحه) تماس بگیرید.

    پاسخ

شماره تلفن بدید برای ثبت سفارش

پاسخ

سلام و سپاس از مطالب بسیار عالی شما.

پاسخ

سلام. شماره فاکتور خرید من m45220 هستش
من این بذر های داخل فاکتور رو دقیقا طبق آموزش شما کاشتم الان چهار روز میشه ولی هیچ کدومشون سبز نشده هم از قارچ کش کاربندازیم استفاده کردم و هم از خاک پیت ماس نور ملایم. حالا چکار کنم؟

پاسخ

سلام خسته نباشید برا استفاده از .قارچ کش پریویکور مایع برا یک لیتر اب با دز استنانداردبرای اسپری کردن بسترکشت چه مقدار است .؟

پاسخ

سلام خسته نباشین.
من احساس میکنم جوانه بذر هام رشد علفی دارن پیدا می کنن .جلو پنجره نگهشون میدارم آفتابش خیلی شدید نیست و خیلی هم کم نور نیست.میشه راهنماییم کنید.

پاسخ

    سلام.چه نوع کاکتوسهایی رو کاشتید؟برای اینکه بدونید نورشون کم هست یا مناسب وقتی افتاب هست دستتون رو روی نور بگیرید سایه دستتون هر چقدر پرنگتر باشه نور خوب هست ولی سایه دستتون هر چقدر کمرنگتر باشه نشون میده که نورتون کم هست این مورد رو چک کنید اگر نیاز بود به جای پر نوری انتقال بدید بستر کشت رو.

    پاسخ

سلام و عرض خسته نباشید مجدد
ساکولنت اچوریا دارم روی برگهاش داره لکه های مایل به سیاه میزنه دلیلش چیه بخاطر نور زیاد میتونه باشه؟ البته نور فیلتر شده صبحها بهش میخوره دوسه روزه روی اکثر برگهاش لک افتاده :((

پاسخ

    سلام.سعی کنید روی برگها اب نریزید احتمال داره اب روی برگها مونده نور افتاب که بهشون خورده باعث لکه وسوختگی شده.ویک علت دیگه میتونه حشره باشه داخل بستر وهمه ی قسمتهای برگها رو چک کنید که حشره ای نباشه.

    پاسخ

سلام.. وقتتون بخیر.. سایتتون خیلی خوبه.. ینی عالیه. خسته نباشید….
برای کشت بذر هرکی یچیزی نوشته.. البته کلیت کار یچیزه اما مثلا یجا نوشته بعد از کاشت بذر اونو جای مرطوب و تاریک بزارین.. اصلا نور نخوره بهش… بعد ک جوونه زد کم کم بیارینش جلو نور…. اینجا گفته شده نور ملایم میخاد.. و بعد جوونه روزی چن ساعت نور افتاب… کدوم درسته؟؟؟؟???

پاسخ

    سلام.خیلی ممنون از شما.بذرها تا جوانه نزدن نیاز چندانی به نور ندارند هم میتونید در جای تاریک نگهداری کنید وهم میتونید در جای نیمه سایه نگهداری کنید بعد از اینکه بذرها جوانه زدن وسبز شدن باید به جای پرنوری انتقال بدید.در سه ماه اول روزی دو الی سه ساعت نور فیلتر شده داشته باشن کافی هست بعد از سه ماهگی نیاز نوریشون بیشتر میشه وباید نور بیشتری بهشون برسه تقریبا هفت الی هشت ساعت.

    پاسخ

سلام.. خسته نباشید…. من یه بسته بذر خریدم و هزینشم پرداخت کردم.. اما میخام بذرای بیشتری بخرم… از اونجایی ک ارسال بسته ها هزینه پستی داره.. چیکار بکنم ک همه یکجا ارسال بشه برام.. ممنون میشم جواب بدین

پاسخ

باسلام وعرض ادب
لطفا از نگهداری های بعد از جوانه زدن یکم توضیح بدین.
ممنون

پاسخ

    سلام.جوانه کاکتوسها وساکولنتها بعد از اینکه جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید هر روز یک ساعت تا رطوبت بستر کم بشه.هر دو هفته یک بار محلول قارچ کش پریویکور باید اسپری کنید اگر قارچ کش پریویکور نداشتید میتونید از قارچ کش کاربندازیم هم استفاده کنید با پایین ترین دز مصرف.بعد از پایان سه ماهگی باید کود دهی رو شروع کنید.هر دو هفته یک بار بعد از سه ماهگی محلول قارچ کش پنکونازل یا یکی از کونازولهارو باید ماهی یک بار روی سطح بستر اسپری کنید تا یک سالگی.میتونید از قارچ کش کاربندازیم با پایین ترین دز مصرفی هم استفاده کنید.از هفت الی یک سالگی بستگی به رشد جوانه ها میتونید تک کنید.

    پاسخ

سلام. یک تعداد از بذر هایی که جوانه زدند از رنگ سبز به رنگ سفید تغییر رنگ دادند. باید چکار کنم؟

پاسخ

    سلام.تاج جوانه هایی رو که سفید شدن چند روزی در نظر بگیرید.اگر رشد داشتن مشکلی نیست ولی اگر رشد نداشتند وبصورت ژله ای یا سفید شفاف شدن از بستر جمع کنید ومحلول قارچ کش روی بستر اسپری کنید ویک ساعت هوادهی کنید.

    پاسخ

سفید شفاف نمیشند اما امروز یدونش تقریبا خشک شد.

پاسخ

    بهتره یک بار محلول قارچ کش روی بستر اسپری کنید.هر دو هفته یک بار تکرار کنید تا پایان سه ماهگی.بعد از سه ماهگی ماهی یک بار تا یک سالگی.

    پاسخ

آیا بذر های sveryverits معتبرن

پاسخ

سلام لطفا درخصوص کاشت بذر درخت پالونیا اطلاعات دارین مهندس راهنمایی بفرمایید.ممنون میشم

پاسخ

    سلام.ترکیب خاک برای کاشت بذر انواع گیاهان و خاص و کمیاب : ( ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس + ۲۰ درصد پرلیت ) البته از کوکوپیت خالی هم میتوانید استفاده کنید اما رشد بذرها خیلی به کندی و ضعیف صورت میگیرد برای تامین مواد مغذی جوانه ها بهتر است مقداری پیت ماس و یا اگر پیت ماس نداشتین از مقداری کود دامی یا ورمی کمپوست استفاده نمائید.

    ابتدا باید خزانه ای آماده کنید تا بذرها در آن کاشته شوند و هیچوقت بذرها را مستقیم در گلدان اصلی نکارید.

    برای خزانه گرفتن گلدانی با دهنه بزرگ اما ارتفاع کم تهیه کنید و درون آن خاکی که ترکیب نموده اید را بریزید و آبیاری کنید تا خاک خوب خیس شود چون بعداز پاشیدن بذرها نمیتوانید خوب آبیاری کنید حالا بذرها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک قرار دهید، لایه خیلی نازکی از خاک ترکیبی که درست کردین را روی بذرها بریزید مقدار ریختن خاک بر روی بذرها به اندازه بذر شما بستگی داره. کاملا روی بذر را نپوشانید چون بذرهای ریز زود پوسیده میشوند و اگر بذرها متوسط هستند حدود نیم سانت و اگر بذرها بزرگ هستند با توجه به اندازه بذر باید خاک طوری باشد که خاک روی بذر را خوب بپوشاند.

    حالا مجدد به آن آب بدهید اگر بذرها ریز هستند آب اسپره کنید چون آبیاری به غیر از اسپره کردن باعث جابجایی بذرها میشود. ولی اگر بذرها درشت هستند به آرامی آب بدهید.

    سپس روی گلدان کیسه فریزر یا سلفون بکشید به طوری که هوا خارج نشود این کار باعث حفظ رطوبت و گرما میشود که عمل جوانه زنی به راحتی صورت میگیرد.

    وقتی جوانه ها از خاک بیرون زدند کیسه فریزر ویا سلفون را از روی گلدان بردارید و وقتی چهار یا شش برگ در آوردن آنها را از خزانه در بیاورد و در زمین یا گلدان اصلی با خاکی غنی به صورت جدا گانه بکارید.

    دمای مناسب برای جوانه زنی اکثر بذرها ۱۸ الی ۲۵ درجه میباشد .

    پاسخ

سلام . روزتون به خیر و نیکی
اورژانسی منو راهنمایی کنید لطفا
۸ماه پیش ۸نوع بذر خرید کردم
بسترهای جداگانه کاشتم
شکر خدا تا امروز کار خوب پیش میره به لطف راهنمایی های شما
از ۱۰تا بذر پیلوس ۶تاش رشد کردن
دوتاشون که بعد از برگ های جوانه ، دومین برگ هاشونم رو هم درآوردن ، امروز صبح دیدم برگ دوم ژله ای شده
فوری فقط اون قسمت ژله ای رو جدا کردم
بعد قارچ‌کش کاربندازیم زدم(به هر شش تا پیلوس)
مشکلشون درست میشه آیا؟
نکنه به باقی کوچولوهام هم سرایت کنه.
کار دیگه ای باید انجام بدم؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.کار خوبی رو انجام دادید.اگر هنوز در یا کاور دارند بهتره بردارید رطوبت زیاد باعث بوجود اومدن قارچ میشه اگر پیلوسها شش برگ دارند میتونید تک کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید چون ساکولنتها به رطوبت زیاد حساس هستند وزود قارچی میشن.چون محلول قارچ کش اسپری کردید مشکلی پیش نمیاد نگران نباشید فقط یک ساعت هوادهی کنید.اگر در دارن.

    پاسخ

      ممنون لطف کردید
      ده روز هست که در ظرف هارو برداشتم (البته از روزی چند ساعت تا الان که ده روزه کلا برداشتم)

      هنوز ۴ برگ دارن بچه هام
      کوچولو هستن

      پس تقصیر خودم بوده
      چون از وقتی درشون رو برداشتم روزی یه بار غبار پاشی میکردم که مثلا از خشکی هوا شک‌وارد نشه بهشون

      بازم ممنون
      محبت کردین

      چقدر دلگرمی بزرگی هست که هستید اینجا و با صبر و حوصله جواب میدید

      روز خوبی داشته باشید

      پاسخ

سلام و خسته نباشید فراوان.
جوانه هام۱ ماهه شدن دیروزبرای هوادهی درب برداشتم دیدم یه چیز ریزی پرید و تکون خورد احساس کردم پشه باشه.الان چیکار کنم تا جوانه ها خراب نشن>
ممنون میشم کمکم کنید.

پاسخ

    سلام.خاک بستر رو با دقت با ذره بین نگاه کنید وجاهایی رو که فقط خاک هست واز جوانه ها فاصله داره کمی زیرو رو کنید با کمک یک پنس کوچک اگر حشره ای دیدید میتونید با سم دیازینون یا دلتامترین(محلول درست کنید با یکی از این سمها به اندازه ی یک سی سی در یک لیتر اب) یک بار بستر رو با یکی از این محلولهایی که درست کردید ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام تشکر از راهنماییتون.

پاسخ

محلول اسپری کنم درسته؟؟؟؟

پاسخ

    سلام.فرق نمیکنه یا محلول رو اسپری کنید یا ابیاری کنید مهم این هست که حشرات داخل خاک از بین برن.

    پاسخ

سلام خواستم بگم که ازتون تشکر کنم بابت هدیه بذر هم ازاینکه با حوصله و صبر وبا گذشت هستید تشکر میکنم و خدا به شما برکت زیادی بده.کسانیکه راهنمایی خوبی کردند تو کامنت ها خیرببینن .من تو شمال که هوا مرطوبه بذر کاشتم و نتیجه اش که گفتم جوونه نزدن
۱.من الان تهرانم که شهر خشکیه ، برای مرطوب سازی چیکارکنم؟
۲.من خاک پین فین(پیت ماس)جوشونده بودم،اشکالی نداره بذر بکارم؟چون قبلی بذر توخاک ضدعفونی شده جوونه نزدن..بخاطر همین میترسم.
۳. تو اتاق که اصلا نور نداره (شاید خیلی بندرت نور داشته باشه) بذرها میتونن جوونه بزنن؟
ممنون میشم اگه تک تک جواب سوالامو میدین

پاسخ

    سلام.خیلی ممنون از دعای خیر شما.سلامت باشید.برای حفظ رطوبت بستر باید روی بستر در یا سلفون بکشید ویا کاور کنید.بهتره پیت ماس رو بایکی از قارچ کشها کامل ضدعفونی کنید جوشاندن پیت ماس باعث از بین رفتن عناصر ومواد مغذی موجود در پیت ماس میشه که جوانه ها برای رشد بهتر به این مواد نیاز دارند.میتونید پیت ماس رو داخل یک کیسه فریزر بریزید وخوب ببندید که اب داخلش نفوذ نکنه وداخل اب جوش بگذارید یکی دو ساعت به این حالت بجوشه تا کامل ضدعفونی بشه.سبز نشدن بذرها چند دلیل میتونه داشته باشه یا قوه نامی بالایی نداشتند ویا اینکه دما ورطوبت مورد نیاز بذرها رو فراهم نکردید قارچ کش دلیل بر سبز نشدن بذرها نمیشه.بذرها تا جوانه نزدن نیاز زیادی به نور ندارند ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور کافی دریافت کنن تا رشد خوبی داشته باشن در جایی که نور کم باشه رشد ایدالی نخواهند داشت.اگر نور کافی در منزل ندارید میتونید از لامپهای مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید.

    پاسخ

سلام و ارادتمند شما
توی سایت زدین دما مابین ۲۰الی۲۵ورطوبت۷۰درصد.ونور زیاد ولی فیلتر شده.مثلا پشت پنجره جنوبی بهتر هست ولی حتما فیلتر باشه.
من توی خونه یه پنجره جنوبی دارم ولی نور به حالت مستقیم اصلا از اون قسمت وارد خونه نمیشه و نمیتابه و فقط حالت روشنایی هست. میخواستم بدونم ، پشت همین پنجره جنوبی که فقط نور داره و نه تابش مستقیم آفتاب پرورش بذر جواب میده؟
یعنی تابش خورشید از اون قسمت خیلی کم هستش
ممنون از راهنماییتون

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.بله میتونید. پنجره های جنوبی بیشترین نور رو دارند وبرای پرورش کاکتوسها مناسب هستند.

    پاسخ

سلام خسته نباشید ببخشید قارچ کش بنومیل خوب هست برای ضد عفونی بستر و بذرها ؟

پاسخ

سلام میشه برای کاشت بذر کاکتوس از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کرد؟

پاسخ

با سلام
در صورت امکان لیست کاکتوسهای پر فروش در بازار که روند پرورش بذر، رشدشون هم سریع تر از بقیه بذرها هست رو برام بنویسید
باتشکر از کارشناس محترم

پاسخ

    سلام.رشدسریع بستگی به شرایط نگهداری داره.ولی تعدادی هستند که در چهار الی شش ماهگی هم اماده فروش میشن.مثل نخل ماداگاسکار.پاچیپودیوم وادنیوم.تعدادی از گونه ها هم رشد سریعی دارند مثل استروفیتومها,ژمینو,مامیلاریا,اچینو,فرو که در هشت الی یک سالگی میشه تک کرد از خزانه.

    پاسخ

سلام خیلی ممنون بذرا رسید فقط یه سوال اینکه برای ضدعفونی بذر و بستر کاکتوس از قارچ کش( اکسی کلرو مس) میشه استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.قارچ کش اکسی کلرومس بیشتر برای شاخه, تنه وبرگ گیاه استفاده میشه برای ضدعفونی خاک بهتره از قارچ کش کاربندازیم ویا مانکوزب استفاده کنید.

    پاسخ

الان من از این قارچ کش استفاده کردم چی کار کنم

پاسخ

    با چه دزی استفاده کردید؟اگر مقدار دزش زیاد بوده فکر نکنم فعلا مشکلی پیش بیاد.برای بار اول که محلول قارچ کش باید روی بستر اسپری کنید بهتره از قارچ کش کاربندازیم استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

ببخشید زیاد سوال میکنم شرمنده، الان من دوباره بسترو با کاربندازیم ضد عفونی کنم این دوتا قارچ کش با هم ترکیب بشن مشکلی پیش نمیاد که

پاسخ

    خواهش میکنم نه مشکلی پیش نمیاد بعد از اینکه بستر رو از محلول خارج کردید حتما با اب کامل ابشویی کنید که سم داخل خاک نمونه.واز کف ظرف کامل خارج بشه.

    پاسخ

با سلام
قرار بود مقاله آموزش کشت بذر کاکتوس در “”گلخانه”” رو روی سایت بذارید
من ندیدم ولی اگه آموزشش رو گذاشتید، لطفا لینکش رو اینجا هم بذارید تا دانلود کنیم
باتشکر

پاسخ

با عرض سلام و وقت بخیر. امروز بعد از ۲۴ روز کاشت بذرها نتیجه کار به شرح زیره:

تریکوسرئوس پاچانویی ۱۰ از ۱۰
کلیستو سنیلیس ۱۰ از ۱۰
مامیلاریا گیلنسیس ۱۰ از ۱۰
مامیلاریا سلسینا ۱۱ از ۱۱
نوتو خورشیدی ۱۰ از ۱۰
ژیمنو ساگلیونیس ۱۰ از ۱۰
فرو شوارزی ۱۰ از ۱۰
اورئو ترولی ۱۰ از ۱۱
ژیمنو فلانزی ۱۰ از ۱۱
مامیلاریا آلبیلاناتا ۹ از ۱۰
ژیمنو بالدیوم ۹ از ۱۰
اچینوپسیس دنیوداتوم ۹ از ۱۰
اسپوستوا لاناتا ۹ از ۱۱
استت سونیا کورین ۹ از ۱۱
مامیلاریا میکس ۹ از ۱۱
آریو مگنی فیکوس ۹ از ۱۱
آزرو هرتیلینگیانوس ۸ از ۱۰
سرئوس پرویانوس ۸ از ۱۰
پارودیا مگنی فیکا ۸ از ۱۰
کلیستو استراووسی ۸ از ۱۱
ژیمنو میکس ۸ از ۱۱
فرو رکتیسپینوس ۸ از ۱۱
مامیلاریا ژمینیسپینا ۷ از ۱۰
گلاندولی میکس ۷ از ۱۰
اچینوفوسالو میکس ۷ از ۱۰
ژیمنو مولتیفروم ۷ از ۱۱
آستروفیتوم انزوکا ۶ از ۱۰
مامیلاریا پتروفیلا ۶ از ۱۱
فرو اموری ۶ از ۱۱
سرئوس میکس ۵ از ۱۰
آستروفیتوم خاص ۴ از ۱۰
سرئوس فوربسی ۴ از ۱۱
فرو لاتیسپینوس ۳ از ۱۱

و به علاوه ۷۰ از ۹۱ تا بذر میکس که مثل همیشه لطف کرده بودین و به عنوان اشانتیون ارسال کرده بودین.

به غیر از اون سه چهار تای آخری که شاید به دلیل تازه کار بودن من باشه واقعا آمار خوبیه. کیفیت بذرهاتون عالیه و باید گفت دستتون درد نکنه. از قارچ کش کاربندازیم که از شما خریدم استفاده کردم و این روش کاشت رو دقیقا دنبال کردم. خواستم بگم که با تهیه بذرهای با کیفیت همراه با روش کاشت اصولی (که همش تو میهن کاکتوس پیدا میشه)، میشه نتیجه عالی گرفت و از کاشت بذر کاکتوس لذت برد.

پاسخ

    سلام.ممنون از شما که نتیجه کارتون رو با ما به اشتراک میگذارید مبارکتون باشن وسبز بمونن براتون.نتیجه کاشت اصولی خودتون بوده که نتیجه خوبی گرفتید.

    پاسخ

باعرض سلام و ادب خدمت شما
بنده برای معدود کاکتوس های موجودم در خانه و در قسمت حیاط یه چهارچوب درست کردم و با پلاستیک روشونو گرفتم.حال سؤالم از حضرتعالی اینه که تمام روزنه های ورود هوا رو باید بگیرم تا رطوبت به ٧٠٪؜برسه یا نه؟سپاسگزارم. ضمنأ بنده آتش نشانم و میخوام در مواقع استراحتم شروع به کاشت و تکثیر انواع کاکتوس کنم و به کمک شما نیازمندم.

پاسخ

    سلام. برای کاکتوسهای بزرگتر نیازی نیست که رطوبت رو به هفتاد درصد برسونید.رطوبت هفتاد درصد برای کاشت بذر کاکتوس وساکولنتهاست که باگذاشتن درب روی بستر ویا سلفون تامین میشه.فقط برای کاکتوسها شیلد بکشید که از نورافتاب مستقیم محافظت بشن کافی هست.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت همه راهنمایی ها
من بذر هام رو اسفند کاشتم و تقریبا ٧٠ درصد دراومدن 
جدیدا فکر میکنم از ریشه یکم ضعیف شدن چون کج و کوله شدند بعضی ها و چندتایی شون هم مدتیه رشدی نداشتن
میخواستم بدونم هوادهی و رطوبت بستر و میزان نور مستقیم باید چطوری باشه که بهترین شرایط رو داشته باشن
راستی ۶ تا لیپتوس داشتم که در اومدن اما رشد نکردن و از بین رفتن ، در واقع افتادن رو خاک و از بین رفتن
مشکل ریشه ضیف داشتن انگار
ممنون بابت راهنمایی

پاسخ

سلام و خسته نباشید
من اسفند ماه بذرهامو کاشتم و نزدیک ٨٠ درصد جوانه زدن
لیپتوس هام ۶ تا بودن که از بین رفتن ، در واقع افتادن رو خاک یعنی ریشه هاشون ضعیف شد
الان بعضی از بذرها کج و کوله شدن و تعدادی هم یه ماهی هست رشد نکردن دلیلش چی هست؟
بهترین حالت میزان نوردهی و رطوبتش چقدر باید باشه ، یعنی چند ساعت نور مستقیم و چند ساعت هوادهی
الان کنار پنجره جنوبی هستند و روزی یه ساعت هوادهی میکنم و روزی هم دو تا سه ساعت افتاب مستقیم میتاله بهشون
ممنون بابت همه راهنمایی ها

پاسخ

    سلام.لیتوپسها بعد از اینکه سبز شدن باید هوادهی بشن وبه جای پرنوری انتقال داده بشن رطوبت زیاد باعث از بین رفتن لیتوپسها میشه.نیاز نیست نور مستقیم به جوانه ها بتابه.نور غیر مستقیم داشته باشن روزی هشت الی شش ساعت کافی هست.هوادهی روزی یک ساعت تا سه ماهگی بعد از سه ماهگی هر روز به زمانش اضافه کنید تا شش ماهگی که کلا درب برداشته میشه.سه ماهشون که تموم شد کود دهی رو شروع کنید که تقویت بشن وضعیف نمونن از کودهای npkکا پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب.هر دو هفته یک بار.میتونید از بیوبیست طلایی هم استفاده کنید.این کودها برای جوانه کاکتوسها مناسب هست.۱۲,۱۲,۳۶یا ۳,۱۱,۳۸پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای رشد جوانه کاکتوسهاست فقط حتما نور رو فیلتر کنید.برای اینکه جوانه ها روی خاک نخوابن میتونید کنار جوانه ها ماسه بریزید از ماسه هایی استفاده کنید که از جوانه ها کوچکتر باشن وحتما قبل از استفاده کامل ضدعفونی کنید.

    پاسخ

مراحل هوادهی رو از نظر زمانی میشه توضیح بدید

پاسخ

    سلام.بعد از اینکه اکثریت بذرهای بسترتون جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید.دو سه روز اول درب رو نیمه باز کنید بعد از سه روز میتونید درب رو کامل باز کنید ویک ساعت هوادهی کنید میتونید یک ساعت رو به چند قسمت در روز تقسیم کنید که این روش مناسب تر هست تاسه ماهگی روزی یک ساعت بعد از سه ماهگی هر روز به زمان هوادهی مقداری اضافه کنید تا شش ماهگی که کلا درب برداشته میشه اگر در مناطق رطوبی هستید فقط تا سه ماهگی درب رو بگذارید بعد از سه ماهگی درب رو بردارید.

    پاسخ

سلام من دو روز قبل خاک بستررو قارچکش زدم و امروز میخام بذرهامو بکارم.الان دقیقا باید چیکار کنم؟باید ابکشی کنم؟چون دگ خاک خشک شده

پاسخ

    سلام.چون خاکتون خشک شده باید دوباره بستر رو داخل محلول قارچ کش بگذارید بیست وچهار ساعت داخل محلول قارچ کش بمونه وبعد از بیست وچهار ساعت بردارید وبلافاصله بعد از ابشویی بذرها رو کشت کنید ودرب رو ببندید ودر دمای مناسب رشد برای نوع بذری که کشت کردید قرار بدید.اگر بستر داخل محلول میموند این چند روز که میفرمایید اماده کشت بود وبلافاصله میتونستید ابشویی کنید وبذرها رو کشت کنید.

    پاسخ

سلام
من جوانه هام پنج روزشونه
سطح بسترم کمبود رطوبت داره میخام اسپری کنم
حالا دوسوال دارم
اول اینکه با قارچکش نصف دز مجاز ابیاری کنم یا اب خالی
دوم بعد از ابیاری یک ساعت درشو باز بزارم یا خیر
با سپاس از بذرای با کیفیتتون

پاسخ

    سلام.با اب معمولی که برای اشامیدن استفاده میکنید. فقط یک روز داخل یک ظرف در باز بریزید تا کلرش از بین بره بعد ابیاری کنید بعد از ابیاری بله هوادهی کنید درب رو نیمه باز کنید تا رطوبت بستر کم نشه تا بذرهایی که هنوز جوانه نزدن خشک نشن.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر یسوال داشتم درباره اماده سازی خاک من بعضی از سایت ها دیدم که گفتن خاک رو بجوشونید بدون وکیوم بعضی از سایتا گفتن با وکیوم بجوشونید و پنج مین بذارید داخل محلول قارچ کش چون مبتدی هستم دچار تناقض شدم لطفا راهنمایی کنید چطور بکارم بذرا رو ک به احتمال نود درصد سبز بشن یا اینکه بگید تفاوت این روش های متفاوتی ک داخل سایت های مختلف هست چیه؟پیشاپیش ممنون میشم از راهنماییتون

پاسخ

    سلام.همه ی لوازمی رو که برای کاشت بذر کاکتوس استفاده میکنید باید حتما ضدعفونی کنید.میتونید هم با جوشوندن ویا با حرارت دادن این کار رو انجام بدید پیت ماس رو نمیتونید داخل اب بریزید وبجوشونید چون عناصر ومواد مفید برای رشد جوانه ها از بین میره.بهتره پیت ماس رو داخل یک کیسه فریزر بریزید ومحکم ببندید که داخلش اب نفوذ نکنه وداخل اب درحال جوش بندازید دو سه ساعت که جوشید کامل استریل میشه.ماسه هارو هم میتونید هم بحوشونید وهم داخل فر با حرارت دادن ضدعفونی بکنید.بهترین روش هم ضدعفونی کردن با قارچ کش هست که باید با چهار الی پنج گرم قارچ کش (داخل یک لیتر اب)محلول درست کنید.ومحلول رو داخل یک ظرف بزرگ بریزید وظرف بستر رو که حاوی پیت ماس وماسه هست داخل محلول بیست وچهار ساعت بگذارید بمونه بعد از بیست وچهار ساعت ظرف رو از داخل محلول بردارید وکامل ابشویی کنید که سم از کف ظرف کامل خارج بشه بهتره ابشویی رو با اب جوشیده سرد شده انجام بدید.بعد اب اضافه که خارج شد بسترتون اماده کشت بذر هست.بذرها رو روی سطح بستر قرار بدید ودرب یا سلفون رو ببندید ودر دمای مناسب نوع بذری که کشت کردید قرار بدید.

    پاسخ

سلام.یه سوال داشتم.میشه برای تامین رطوبت بالای ۸۰ درصد داخل یک ظرف بزرگتر از بستر کشت اب جوشیده بریزیم و بعد بسترهای کشت رو داخل این آب بذاریم و روی اون رو سلفون بکشیم و به مدت یک هفته یعنی تا وقتی که بذرها جوانه بزنه بستر کشت داخل این طرف حاوی اب باشه و بعد از جوانه زنی آب رو تخلیه کنیم ؟

پاسخ

    سلام.اگر کف ظرف بستر با اب تماس نداشته باشه بله میتونید.بستر رو بعد از ابشویی وکشت بذر دربش رو ببندید ودر دمای مورد نیاز برای نوع بذری که کشت کردید قرار بدید رطوبت هشتاد الی هفتاد درصد تامین میشه.

    پاسخ

سلام، وقت بخیر
ببخشید بهتره کف ظرف رو اول با یه لایه نازک ماسه پر کنیم و بعد پیت ماس بریزیم یا لازم نیست؟ و اینکه میشه بذر ژیمینو دامسی، ژیمینو کالیسیوم میهانوویچی، مامیلاریا تولکا ، آگاو ویکتوریا، آگاو استریکا و آگاو پاری همه رو داخل یه ظرف کاشت!؟
ممنون که وقت میگذارید و جواب تک تک سوال ها رو میدید.

پاسخ

    سلام.بله درسته.حدود یک الی دو سانتی متر باید ماسه برای زهکش بریزید کف ظرف بستر وپیتماس به اندازه پنج الی چهار سانتی متر وحدود دو الی سه سانتی متر هم فضای خالی برای رشد جوانه ها بگذارید.ظرفی به ارتفاع ده سانتی متر انتخاب کنید کافی هست.ژیمنو ومامیلاریها رو میتونید باهم داخل یک بستر بکارید اگاوها رو هم باهم داخل یک بستر جداگانه بکارید دمای سبز شدنشون یکی هست ولی اگاوها رشد سریعتری نسبت به ژیمنو ومامیلاریا دارند.خواهش میکنم.موفق باشید.

    پاسخ

سلام.روزبخیر
من چند روز پیش بذر سفارش دادم اما قبل از اینکه به دستم برسه میخوام ببینم میتونم بذرهای آچینو، ژمینو،مامیلاریا،آستروفیتوم و کوریفانتا رو با هم و در یک بستر بکارم؟

پاسخ

    سلام وقت بخیر بله این بذرها رو میتوان در کنار هم کاشت

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید.جسارتا چرا بسته من دستم نمیرسه؟چند روزه خرید کردم و هیچ پیام و ایمیلی برام نیمده که کد رهگیری رو داشته باشم.خریدمم با موفقیت ثبت شد.مرسی راهنمایی کنید

پاسخ

سلام من چند ماه پیش از میهن بذر گرفتم و به دلایلی نتونستم بکارم ولی داخل یخچال نگهداری کردم میخواستم ببینم الان بکارم امکان سبز شدن هست؟

پاسخ

    سلام.اگر بذرهایی هستند که در دمای ۲۰الی۳۰درجه سبز میشن بله میتونید کشت کنید.بذرهایی که برای سبز شدن به دمای پایینی احتیاج دارند بهتره نگهدارید پاییز کشت کنید مثل لیتوپس وپیلوس و…

    پاسخ

سلام ممنون بابت مطالب آموزنده من یه عالمه گلدون خیلی کوچیک که فکر کنم عمق ۴ سانت باشن دارم میتونم توی هر کدوم یه بذر بکارم یا خیلی کوچیکن؟؟

پاسخ

    سلام.عمق چهار سانت خیلی کم هست.زود زود بسترشون خشک میشه ومجبور میشید ابیاری کنید.برای زهکش یک الی دو سانتی متر در نظر میگیریم برای خاک بستر پنج الی شش سانتی متر وفضا برای رشد جوانه ها دو الی سه سانتی متر حداقل باید عمق گلدانها ده سانتی متر باشه.

    پاسخ

ببخشید این بذر هارو تو خونه ( منظورم اینه که من که گلفروش نیستم و چیزی هم بلد نیستم) میشه کاشت و نتیجه گرفت یا کاکتوس رو بخرم راحت ترم?

پاسخ

سلام یکی از خزانه های منو پشه قارچ آلوده کرده و لاروهاش دارن جوانه ها و ریشه های جوانه رو میخورن لطفا بگید راه مقابله چیه آیا سمه و چه نوع سمیه؟
با سپاس

پاسخ

    سلام.کنار بسترتون کارت زرد نصب کنید رطوبت بستر رو هم با هوادهی کم کنید رطوبت بستر کم بشه لاروها از بین میرن.اگر با این کار هم از بین نرفتن با سم حشره کش دلتامترین یا مالاتیون یک سی سی در یک لیتر اب محلول درست کنید وداخل یک ظرف بزرگ بریزید ظرف بستر رو داخل این محلول بمدت پنج دقیقه قرار بدید بعد بستر رو از داخل محلول بردارید وروی یک شی مثل سبد میوه قرار بدید.که اب اضافه خارج بشه حدود یک ساعت بعد ظرف بستر رو به جای اصلی انتقال بدید سعی کنید هر روز هوادهی کنید که رطوبت بستر کم بشه تا دوبار مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

با سلام خزانه های منو پشه قارچ زده و لاروشون دارن از ریشع جوانه ها میخورن میخاستم بدونم راه مقابله باشون چیه و از چه نوع سمی استفاده کنم؟

پاسخ

سلام وقت بخیرامروزمن کپسول بذرهای ژمینو و پارودیا…که پایینش خشک شده بوددرحال جداسازی بودکپسول بذرهاراجداکردم وبذرهای داخل انهادراوردم سوالم اینه که میتونم بذرهارو الان بکارم یااینکه باید بزارم دریخچال بمونه و اگربایددریخچال بمونه چندروزنیازهست که دریخچال بمونه بعدبکارم ممنون .

پاسخ

سلام وقت بخیر امروزکپسولهای بذر کاکتوسهای ژمینو و پارودیا رو جدا کردم و بذرهاشون دراوردم سوالم از شما اینکه الان بلافاطله میتونم بذرها رو بکارم یا باید بزارم تو یخچال بمونه ؟؟

پاسخ

    سلام.اول باید بذرها رو بمدت دوهفته در مکان خشک وبدور از افتاب مستقیم بگذارید تا خشک بشن بعد از دو هفته که کامل خشک شدن بمدت دو هفته هم بگذارید داخل یخچال جای تخم مرغی که دوره سرمادهی رو هم بگذرونن تقریبا یک ماه که شد اماده کاشت میشن.

    پاسخ

درود بر اقای مدیر..صبح شماهم بخیر باشه
خواستم بگم که من تو کامنت ها راجع به کپک یا قارچی خوندم ولی چون ندیدم چه شکلیه شک دارم .بذر های من حدودن بیشتر از دو هفته میگذره که دوتاساقه هاش حالت پنبه ریش ریش شده سفید هست بعلت سفریم نتونستم سرش بزنم( که یادم نبود روی سلیفون به قول شما سوراخ های خیلی کوچیک میکردم ).عکسشم فرستادم .چک نکردین.چون به کمک فوری احتیاج داشتم مجبورشدم اینجا کامنت بزارم

پاسخ

    سلام.روز بخیر.بله قارچ هست بهتره جوانه هایی که مبتلا شدن رو از بستر خارج کنید وروی بستر وسایر جوانه ها محلول قارچ کش اسپری کنید.ویک ساعت هوادهی کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشین
ببخشین من موقع بذرپاشی سه نوع از بذرهارو اشتباهیی جابه جا پاشیدم یادم رفت کدوم به کدومه چجوری میتونم تشخیص بدمشون؟
واینکه ازته بذرهای جوانه زده که سه روزه سبزشدن حالت مویی داره خیلی ریز و سفید رنگ اونا قارچ هستن یا ریشه بذرها؟؟

پاسخ

    سلام.چه نوع بذرهایی بودن یادتون هست؟اگر جوانه بزنن دیگه نمیشه تشخیص داد باید صبر کنید تا بزرگ بشن بعد جداکنید.اگر از یک طرف بذرها روییدن ریشه هستند.

    پاسخ

      لیتوس و اچینو یه نوع هم مامیلاریا بودن
      خوشبختانه از یه طرف بذر دراومده پس به گفته شما ریشه هستش ولی بعضی از بذرا رنگشون فرق میکنه قارچ کش اسپری کنم باید در ظرف رو باز بزارم یالازم نیست؟؟

      پاسخ

سلام
بذرهایی که از سایت شما خریدم بیشترشون در اومدن نوع های مختلف فرق داشت و بسیااااااار ممنونم از سایت خوبتون
بذرهام حالا که در اومدن چقد نیاز به رطوبت داره؟هوادهی رو از کی شروع کنم؟
دو نوع بذرمو اول روی پنبه گذاشتم چندتاشون جوونه زدن پنبه رو به خاک منتقل کردم و یکمم خاک دور و برشون ریختم کار درستی انجام دادم؟بذرهای نازنینم خراب نشن:(
بذرها چقد طول میکشه یکم رشد کنن چند روزه در اومدن هیچ رشدی نداشتن
ببخشید خیلی ذوق دارم سوال زیاد پرسیدم ممنون میشم جواب بدین

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.خاکی که کنار بذرها ریختید حتما باید ضدعفونی شده باشن اگر ضد عفونی نکرده اید بهتره محلول قارچ کش اسپری کنید به همون قسمتهایی که مجدد خاک ریختید.بعد از اینکه اکثریت بذرهای بستر جوانه زدن وسبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید تا رطوبت بستر کم بشه سه روز اول پانزده دقیقه ودرب بصورت نیمه باز بعد از سه روزمیتونید درب رو کامل باز کنید وروزی یک ساعت هوادهی کنید.

    پاسخ

بذرها لیتوپس و اچینو مامیلاریا بودن
بذرهاهم یک طرفشون اونطوری شده که به گفته شما ریشه ان
و اینکه رنگ بعضی هاشون فرق میکنه میخواستم بدونم قارچ کش که اسپری کردم در ظرف رو چقدر باز بزارم

پاسخ

    این نوع بذرها رنگشون واندازشون تقریبا یکی هست ونمیشه تشخیص داد.بهتره صبر کنید وقتی بزرگ شدن جدا کنید.بعد از اسپری هر نوع محلول وابیاری یک ساعت هوادهی کنید بعد از یک ساعت درب رو ببندید.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر میشه لطفا تصویری از ماسه ای ک باید داخل پیت ماس مخلوط کنیم و سنگریزه هایی ک باید کف قرار بگیرند بذارید که سایزشون رو تشخیص بدیم ؟ممنونم و اینکه بذرا باید حتما داخل پیت ماش قرار بگیرند؟یا اگر روی ذرات ماسه هم باشند مشکل نداره؟

پاسخ

    سلام تقریبا این سایز خوبه میتونه یکمم ریزتر باشه. بهتره رو پیت ماس کاشته بشه.
    null

    پاسخ

بازعرض سلام و خسته نباشی
من تقریبا سه ماه و نیمه که بدرخامو کاشتم ، تقریبا خوبه شرایطشون
خواستم میزان هوادهی و آبیاری رو دقیقا بهم بگین و تا کی باید هوادهی و به چه شکلی صورت بگیره؟!؟
بعضی از جوونه ها نزدیک یه ماهی میشه هیچ تغییری نکردن دلیلش چیه؟
ممنون

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.بعد از اینکه اکثریت بذرهای بسترتون جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید سه روز اول پانزده دقیقه بصورت درب نیمه باز بعد از سه روز میتونید درب رو کامل باز کنید ویک ساعت هوادهی کنید سطح بستر رو هم هر روز چک کنید که خشک نشه اگر سطح خاک کمرنگتر شد ابیاری کنید.اگر سه ماه رو تموم کردن میتونید کود دهی رو شروع کنید تا رشد کنن.هوادهی تا پایان شش ماهگی ادامه داره.بعد از پایان شش ماهگی کاور یا درب کلا برداشته میشه.

    پاسخ

با سلام 
برخی از بذرها قسمت سفید بلندی در انتهاشونایجاد شد و بلکل از خاک خارج شده اند، آیا باید برگردونمشون به داخل خاک،و سوال دوم اینکه برای کنترل حشرات در بستر کشت پیشنهاد شما چیست؟ با تشکر از سایت خوبتون

پاسخ

    سلام. اون سفیدها ریشه هستند باید داخل بستر هدایت کنید.رطوبت بستر رو کم کنید خودشون داخل بستر میرن.چه نوع حشره ای داخل بسترتون هست؟میتونید شکل یا نوع حشره رو توصیف کنید!؟

    پاسخ

      حشرات بسیار کوچک که بیشتر شباهت به سوسک دارند

      پاسخ

        میتونید از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید.یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید ویا محلول رو داخل یک ظرف بزرگتر بریزید وبستر رو بمدت پنج دقیقه داخل محلول قرار بدید.بعد از پنج دقیقه بستر رو از داخل محلول در بیارید ودر محلی قرار بدید که اب اضافه خارج بشه.یک هفته بعد دوباره چک کنید اگر بازم حشره ای داخل بستر وجود داشت همین مراحل رو تکرار کنید اگر نبود نیازی نیست.

        پاسخ

درود بر شما…انقدر صبور و باحوصله و بامحبت هستین منم سعی میکنم از حسن اخلاقی شما یاد بگیرم…بزودی دوباره از شما بذر خواهم خرید

سوال اولم اینه دما برای کشت کد۱۴۵ چند باشه خوبه؟رشد نکردن هنوز…
سوال دوم اینه میشه بذر هارو درداخل یخچال۴۸ساعته نگه میداریم و بعدش ۲۴ساعته در اب بخیسونیم تا شاید راحت تر رشد کنن؟!

پاسخ

    سلام.درود برشما.بذرها دوره سرمادهی رو گذروندن ومیتونید کشت کنید ولی تا زمان کشت میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.نیازی به خیس کردن نیست.کد ۱۴۵ژیمنو میکس.دمای سبز شدنشون بیست الی سی درجه هست ورطوبت هفتاد الی هشتاد درصد.دماتون ایدال باشه سبز میشن چند روز هست که کشت کردید؟دما بالا باشه سبز نمیشن.

    پاسخ

فکرکنم ژیمنو کالسیوم باشه.دماش هم بین۲۱یا۲۲تا۲۹هستش.دمای رطوبتشم هم دقیقا از هفتاد تا بیشتر از هشتاددرجه ست.از دستگاه رطوبت سازهم استفاده میکنم.یکیش یه ماهه گذشته و دیگریش ۲۲ روزگذشته ست

ودیگریش هم بقیه بذرهام کج و لوج افتاده اند.هی وا می ایسونمشون باز هی میوفتند

یه دیگه هم ،من بسترهامو چون ازنور مصنوعی استفاده شدن،خواستم از نورطبیعی استفاده بشن.برای دومین بار،بردم تو حیاط با درب بسته ظرف ها ،نور خورشید بمدت دوساعت و نیم بهشون خورده و بذرهام سفید شدند الان تو کامنتها خوندم گفتین پخته شدن!ا بذرهام خراب شدند؟یا درست میشه؟چیکار کنم تا به سبزی رنگ برگردونم؟

پاسخ

    سلام.باید بمرور زمان به نور طبیعی عادت بدید بیکباره از زیر نور مصنوعی درافتاب مستقیم قرار بدید جوانه ها پخته شده واز بین میرن ومتاسفانه کاری نمیشه کرد.جوانه هایی که روی خاک می افتن دلیلش کمبود نور هست وعلفی رشد کردن وروی خاک می افتن برای جلوگیری از این کار بهتره کنار جوانه ها ماسه های ریزتر از خود جوانه ها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بریزید تا راست بشن وبمرور زمان نور رو بیشتر کنید تا رشد بهتری داشته باشن در موردبذرهایی هم که سبز نشدن در خرید بعدی در قسمت توضیحات فرمی که پرمیکنید تعداد سبز نشده وکد محصول رو بنویسید تا مجدد ارسال بشه.

    پاسخ

سلام و درود فراوان
وقتتون بخیر.جوانه هام الان ۳ماهه شدن برای کودهی راهنماییم میکنید؟
و اینکه احساس میکنم نورشون کمه و دارن رشد علفی پیدا میکنن.کنار پنجره نگهشون میدارم.میتونم الان بیرون خونه بزارمشون یا زوده؟

پاسخ

    سلام.برای کود دهی میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل کودnpk,12,12,36یا۳,۱۱,۳۸یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وهر دوهفته یک بار با محلول کود ابیاری کنید.در مورد کمبود نور بهتره بمرور زمان به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وبیکباره در زیر نور مستقیم قرار ندید چون جوانه ها افتاب سوخته ویا پخته میشن واز بین میرن.

    پاسخ

سلام و درود فراوان وقتتون بخیر
جوانه هام الان ۳ ماهه شدن برای شروع کوددهی بی زحمت راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.و من پشت پنجره نگهشون میدارم احساس میکنم رشد علفی دارن پیدا میکنن اگه بزارمشون بیرون از خونه اشکالی داره؟؟نمیخوام علفی بشن و زحماتم بر باد بره
ممنونم

پاسخ

سلام خسته نباشید
میشه اسم چندتا بذر رو معرفی کنید که از دسته ی خاردارا باشه ولی زودتر از بقیه رشد کنه؟

پاسخ

    سلام.انواع افوربیا ها وسرعوسهاواستروفیتومها رشد سریعی دارند البته اگر شرایط نگهداریشون ایدال باشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
میشه اسم چند بذر رو که از مدل خاردار باشه و زودتر رشد کنه رو معرفی کنید.
و اسم این بذری که تو تصویر اول کاشته شده رو بگید .
با تشکر از سایت عالیتون

پاسخ

    سلام.انواع افوربیا ها وسرعوسهاواستروفیتومها رشد سریعی دارند البته اگر شرایط نگهداریشون ایدال باشه.در مورد عکس روی سایت اطلاع ندارم ولی از روی ظاهر شبیه جوانه های مارگیناتو سرعوس(پوست چرمی)هست.

    پاسخ

با سلام
با عرض پوزش سوالی داشتم از خدمتتون
برای گذراندن دوره آموزش کاربردی فضای سبز کدام موسسه را پشنهاد میکنید؟
لطفا راهنمایی میفرمایید

پاسخ

    سلام.میتونید به سازمان فنی حرفه ای محل سکونتتون مراجعه کنید یا شهرداری ویا جهاد کشاورزی استانتون راهنماییتون میکنن.

    پاسخ

سلام خدمت شما
من مبتدی هستم و بار اول هستش که میخوام بذر بخرم با توجه به نظران داده شده قصد دارم از سایت شما خرید کنم چو درصد رضایت مشتریان خیلی بالا بود
الان من یک سوال داشتم
میخواسم بدونم بذر های کدوم یگ از کاکتوس ها برای یک مبتدی که بار اولش است مناسب است؟
میدونید .. یه چیزی میخوام که رشد خوبی داشته باشه و برای یک مبتدی مناسب باشه
اگه میشه بی زحمت اسم چند نوع رو ذکر کنید

با تشکر?

پاسخ

    سلام وقت به خیر. اکثراً راحت هستن مثل انواع آستروفیتوم ها، مامیلاریا، نوتو و غیره. آدنیوم و نخل هم راحته و زود رشد. آگه بذری سخت باشه قسمت توضیحات محصول نوشته میشه.

    پاسخ

سلام لطفا جواب سوالام رو بدهید

با تشکر

پاسخ

سلام خدمت شما
من بسنه ایم رو امروز سفارش دادم
میخواستم ببینم گد رهگیری رو چجوری و کی برام ارسال میکنید
و حدودا چند روز طول میکشه تا بدستم برسه من تو ابادان زندگی میکنم..

با تشکر از شما

پاسخ

    سلام.موقع پست سفارش کد رهگیری به شماره همراهتون ارسال میشه وبا اون شماره میتونید پیگیر سفارشتون از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی باشید.تقریبا سه الی چهار روز زمان میبره که سفارشتون بدستتون برسه.

    پاسخ

سلام
من بسترهامو پشت پنجره جنوبی نگهداری میکنم(الان جوونه هام حدود ۲۰ روزشونه) و روزی تقریبا ۴ ساعت نور غیرمستقیم دریافت میکنن. از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ ظهر.
این مقدار نور کافیه یا باید از نور مصنوعی هم به صورت کمکی استفاده کنم ؟
چون شب ها داخل اتاق کولر روشن میکنم، بسترهامو تا صبح به جای دیگه منتقل میکنم، حالا اگه بسترها همونجا پشت پنجره بمونه و پرده هم پشتشون بکشم و کولر روشن کنم و باد کولر به پرده نخوره مشکلی پیش میاد ؟ یا بهتره مثل قبل جاشونو تغییر بدم …
فکر کنم دما خیلی پایین بیاد هم به ۲۰ درجه برسه …
ممنونم

پاسخ

    سلام.این مقدار نور فعلا براشون کافی هست بزرگتر که بشن باید زمان نوردهی زیادتر بشه.اگر درب یا کاور دارند مشکلی پیش نمیاد.همون قسمت نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام خدمت شما…
من بسته ام رو دیروز تقریبا ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر سفارش دادم
ولی هنوز کد رهگیری که باهاش بتونم پیگیر بسته پستی ام باشم برام ارسال نشده
شماره سفارش=۲۳۵۷۹
شماره پیگیری=۵۵۱۵۰۲

با تشکر از شما

پاسخ

    سلام بسته‌ها یک روز بعد سفارش ارسال میشن و هر روز حدود ساعت ۱ الی ۲ کد رهگیری پست برای مشتری‌ها اس ام اس میشه. لطفاً شکیبا باشید.

    پاسخ

سلام به بزرگی خودتون ببخشید که من اینقدر سوال میکنم
من تازه کارم بخاطر همینه اینقدر سوال میکنم
میخواستم بدونم به جای ماسه ای گفتید با پیت ماس قاطی کنیم
میتونم از پرلیت دانه ریز استفاده کنم ؟ مشکلی پیش نمیاد؟
و ایا پرلیت رو قبل از مخلوط کردن باید بشورم ؟یا همون موقع که با پیت ماس داخل محلول قارچ کش میزارم کافیه ؟

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بله از پرلیت هم میتونید استفاده کنید.با ترکیب پیتماس داخل محلول ضدعفونی کنید بهتر هست نیاز نیست جداگانه ضدعفونی کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
ببخشید چند تا سوال داشتم
برای سنجش رطوبت بستر کاکتوس چیکار باید کرد؟ یعنی چجوری بفهمیم که ٧٠ درصد رطوبت داره؟
سوال دوم اینکه بعد برای سم زدایی خاک باید کل بستر رو تو محلولی که درست کردیم بزاریم به مدت ٢۴ ساعت؟ و بعد با آب شستشو بدیم و خشک شه؟ منظورم اینه که حتما باید خشک شه تا بذر رو بپاشیم؟ یا بعد ابکشی بذر رو بپاشیم؟
سوال بعدیم اینه که بعد کاشت بذر روی بستر رو کامل سلفون بزنیم که هوا نره توش ؟
و اینکه بعد از پاشیدن بذر روی بذر خاک نباید بریزیم؟
سوال بعدیم اینه که در روز چند بار و چه مدت باید سلفون روی بستر رو بگیریم برای هوادهی؟ 

پاسخ

    سلام.بارطوبت سنج میتونید رطوبت بستر رو بسنجید.اگر رطوبت سنج ندارید وقتی که خاک کاملا خیس هست وبذرهارو روی سطح بستر قرار دادیدودرب ظرف روبستید ظرف بستر رو در دمای سی الی بیست درجه قرار بدید تارطوبت هفتاد الی هشتاد درصد تامین بشه.بعد از ابشویی بستر بلافاصله بذرها رو کشت کنید نباید بستر خشک بشه در این صورت بذرها جوانه نمیزنن.بله.تاوقتی بذرها جوانه نزدن درب رو باز نکنید ولی هر روز ار روی سلفون بستر رو چک کنید که مورد مشکوکی نباشه.خیر روی بذرها هیچی ریخته نمیشه.هوادهی بعد از اینکه اکثریت بذرهای بسترتون سبز شدن باید انجام بدید.

    پاسخ

سلام. وقت بخیر. اگه اشتباه نکنم قبلا یه جایی تو سایت خوندم که بعد حدودا ۶ ماه از جوانه زنی بذرها اونها رو میشه نشا کرد که تک کردن هم بهش میگن. جسارتا اگه ممکنه راجع به این مرحله هم مختصری توضیح بدید. اصلا لازمه که این کار صورت بگیره یا مستقیما میشه زد تو گلدون شش؟ الان جوانه های من تقریبا شش ماهه هستن و با اینکه کوچکن ولی شکل مادری رو به خودشون گرفتن. پیشاپیش ممنون از راهنمایی تون.

پاسخ

    سلام.بله معمولا بعد از پایان شش ماهگی میشه جوانه هارو تک کرد .ولی این مورد در تمام واریته ها صدق نمیکنه بعضی از واریته ها دیر رشد هستند ودر شش ماهگی اماده نشا نمیشن.معمولا جوانه ها وقتی اندازه فندق شدن میشه تک کرد.برای تک کردن یک روز قبل بستر رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید که خاک کاملا نرم بشه.بیست وچهار ساعت بعد اقدام به تک کردن کنید.خاکی که برای جوانه ها استفاده میکنید حتما باید ضدعفونی وخشک باشه ترجیحا از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید وبعد از انتقال به گلدان بمدت یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وابیاری نکنید یک هفته بعد به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

    پاسخ

سلام خدمت شما
چند روز پیش بذز ها به دستم رسید با تشکر
همچنین دستتون درد نکنه بابت اشانتیون
میخواستم ببینم من که در تاریخ ۹۷٫۴٫۱۰ بذرهامو کاشام
چند روز طول میکشه تا جوانه بزنن ؟؟ چونکتا امروز هیچ تغییری اتفاق نیوفتاده.
من این بذرها رو سفارش دادم …
۱٫ژیمنو کالسیوم بالدیوم
۲٫ملو میکس
۳٫مامیلاریا سلسینا
۴٫سرئوس میکس
۵٫آستروفیتوم میکس
۶٫میکس انواع مدل

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.عجله نکنید سبز میشن.هفت الی ده روز زمان میبره تا سبز بشن در دمای بیست الی سی درجه قرار بدید بستر رو زود سبز میشن دما زیاد باشه سبز شدن بذرها به تعویق خواهد افتاد.

    پاسخ

سلام دوباره خدمت شما
از تاریخ ۴٫۱۰ تا الان ی ۵ تا ۶تایی از بذرام جوونه زده
مرسی از بذرای خوبتون
ولی الان یه سوال دارم بعضی از بذرام قرمز شدنکدلیلشون چیه!
بعضی هاشون هم ریشه هاشون از خاک یکم بیرونه اونا رو چکار کنم
بعد وقتی بیشتر هشتاد درصد جوونه زد باید هوادهی رو شروع کنم؟

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.تغییر رنگ جوانه ها از سبز به قرمز ویا قهوه ای نشانه دما ونور زیاد هست بهتره جای خنکی انتقال بدید رنگشون درست میشه.بله میتونید هوادهی رو شروع کنید.موندن ریشه ها بیرون از خاک دلیلش رطوبت زیاد بستر هست رطوبت رو کم کنید داخل خاک هدایت میشن.اگر زیاد طول کشید میتونید با یک پنس ضدعفونی شده خیلی با احتیاط خودتون ریشه هارو داخل خاک هدایت کنید.به این صورت که یک حفره کوچک اندازه ریشه گیاه داخل خاک ایجاد کنید وجوانه رو داخل حفره قرار بدید بطوری که ریشه داخل حفره قرار بگیره بعد با پنس کنارجوانه خاک جمع کنید.

    پاسخ

سلام خدمت شما
ببخشید یه سوال داشتم …
می خواستم بدونم بذر مدل (ژیمنو کالسیوم بالدیوم) و مدل (سرئوس میکس)
معمولا تو چند روزگی شروع به جوونه زدن میکنن ؟
شرایطش هم معمولیه با بقیه بذرام کشت کردم…

پاسخ

    سلام. دما بین بیست الی سی درجه باشه معمولا هفت الی ده روز زمان میبره تا سبز بشن. دما زیاد باشه سبز شدن بذرها به تعویق خواهد افتاد. رطوبت هم بین هفتاد الی هشتاد درصد باید باشه.

    پاسخ

سلام وقت بخیر.
سوالم اینه میتونم برای ضد عفونی پیت ماس اون رو جلوی نور افتاب پهن کنم یا خاصیتش از بین میره؟
چند بار این کارو کردم ولی مقدارش بعد خشک شدن کم میشه.

پاسخ

    سلام. نه مشکلی پیش نمیاد میتونید به این روش هم ضدعفونی کنید. ولی موقع استفاده حتما باید چند روزی داخل اب بمونه تا کامل اب رو جذب کنه.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید
من بذرهام الان حدود ۴ ماهه که جوونه زدن و وضعیت خوبی هم دارند
یه بار تقویتی زدم
یکم توضیح میدین که الان توی این سنشون چقدر نیاز به هوادهی و نور و تقویتی دارند ؟
مثل قبل باید انجام بشه با نیاز به تغییر هست ؟
ممنون از پاسخگوییتون

پاسخ

سلام و خسته نباشید
من بذرهام الان حدود ۴ ماهه که جوونه زدن و وضعیت خوبی هم دارند
یه بار تقویتی زدم
یکم توضیح میدین که الان توی این سنشون چقدر نیاز به هوادهی و نور و تقویتی دارند ؟
مثل قبل باید انجام بشه با نیاز به تغییر هست ؟
ممنون از پاسخگوییتون

پاسخ

    سلام. بله هوادهی رو انجام بدید وهر روز مقداری به هوادهی اضافه کنیدتا شش ماهگی که کلا درب یا سلفون برداشته میشه. کود دهی رو هر دو هفته یک بار انجام بدید تا پایان دو سالگی بعد از دو سالگی فقط در زمان رشد کود بدید از کودهای پتاس بیشتر از ازت استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب.اسپری محلول قارچ کش رو هم ماهی یک بار تا یک سالگی انجام بدید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید و خداقوت خدمت شما
یه سوال داشتم من بذرام رو دقیقا ۷روز میشه کاشتم تقریبا ۵۰درصد رشد کردن
الان یکی از بذرا یه جوونه کوچیک زده و روش یه چیزایی مثل تار عنکبوت پهن شده که سفیدن شبیه ریشه هستن ولی خیلی بزرگترن
میشه بگین چی هستن و چجوری از بین میرن؟

با تشکر

پاسخ

    سلام. اگر در یک طرف جوانه هستند ریشه هست ولی اگر کل جوانه رو گرفتن قارچ هستند با پنس جمع کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید وهوادهی کنید.

    پاسخ

سلام.ممنون از توجه و راهنماییتون برای کاشت در گلخانه ازتون کمک میخواستم.ممنون میشم

پاسخ

سلام.ممنون از توجه و راهنماییتون برای کاشت در گلخانه ازتون کمک میخواستم.ممنون میشم از لطفطون

پاسخ

سلام… ایا میتونم با حرارت دادن (قراردادن خاک در فر در دمای بالای صد درجه به مدت نیم ساعت) خاک رو ضدعفونی کنم؟

پاسخ

سلام… ایا میتونم با حرارت دادن (قراردادن خاک در فر در دمای بالای صد درجه به مدت نیم ساعت) خاک رو ضدعفونی کنم؟ یا که حتما باید با قارچ کش باشه؟

پاسخ

سلام خدمت شما
بذرهای من رشدشون تقریبا متوقف شده پیشرفتی ندارن میخواستم بدونم چیکار کنم تا درس بشن
واینکه چرا انطوری شدن.؟

پاسخ

    سلام. چند ماهه هستند؟جوانه ها بعد از رشد مقداری استراحت میکنن وبعد دوباره شروع به رشد میکنن این کاملا طبیعی هست نگران نباشید.

    پاسخ

سلام
کشت بذرهای افوربیا هم مثل کاکتوس هاست یا ساکولنت ها ؟

پاسخ

سلام.
من طبق گفته شما پیت ماس رو آماده کردم، ولی خیلی خیسه، با این که زهکشی مناسبه. مثلن وقتی با قاشق فشار میدم داخل قاشف پر از آب میشه. مشکلی نداره برای کاشت؟
آیا بعد از جوانه زدن هم، همین رطوبت بستر مناسبه؟

پاسخ

    سلام. ظرف بستر رو روی یک شئ مثل سبدمیوه بگذارید تا اب اضافه خارج بشه بعد بذرها رو کشت کنید.

    پاسخ

      بحث سر اینه که پیت ماس جذب کرده آب رو و خارج نمیشه!

      پاسخ

        مشکلی نیست پیت ماس باید هم رطوبت رو داشته باشه که بذرها بتونن جوانه بزنن. برای همین دلیل برای کشت بذرها پیت ماس توصیه میشه.

        پاسخ

          ممنون، راستی ۳ روز نشده که بذرها رو کاشتم ولی ۳ تاشون جوانه زدن. انتظارش رو نداشتم!
          و خیلی ممنون از ارسال سریعتون.

          پاسخ

سلام و خسته نباشی
کاکتوسام دو ماه ونیمشون هستش تا کی باس درب ظرفو بذارم
الان تو رشت رطوبت بالای ٧٠ هستش نیازه درب ظرف مدام روش بمونه
و اینکه کی باس جوانه هارو جدا و در طرف دیگه بکارمش
اگه ممکنه اندازه گلدون و خاک مورد نیاز کاکتوسم بفرمایید و از کی و چه کودی باس بدم رو هم لطف کنید
ممنون از راهنماییهاتون

پاسخ

    سلام. چون در منطقه رطوبی هستید دو ونیم ماهگی یا سه ماهگی میتونید درب رو بردارید.کود دهی رو بعد از پایان سه ماهگی شروع کنید.تک کردن جوانه ها بستگی به شرایط نگهداری ورشد جوانه ها داره معمولا بعد از پایان هفت ماهگی تا یک سالگی میشه تک کرد.تقریبا وقتی اندازه فندق شدن. ولی این در مورد واریته هل ی کم رشد مثل لیتوپس واریو ولوفوفوراو… فرق میکنه. داخل گلدان شش وترکیب خاک کاکتوس باید کشت کنید.

    پاسخ

سلام.خسته نباشید
برای اولین باره دارم بذر میکارم.چنتا سوال داشتم
۱: درمورد زهکشی ی توضیح میدین؟
۲:بجای پیت ماس میتونم از خاکبرگ استفاده کنم؟
یا اگه نمیشه از چه چیزی ب عنوان جایگزین استفاده کنم.

پاسخ

    سلام. برای زهکشی میتونید ماسه کف ظرف بریزید. زهکشی یعنی کف ظرفی که برای کاشت بذر استفاده میکنید دارای سوراخهای متعددی باشه که اب اضافه موقع ابیاری بستر خارج بشه وبرای اینکه گرفته نشه یک لایه ماسه ریخته میشه که اب براحتی خارج بشه. برای بستر بهترین گزینه پیت ماس هست. خاک برگ برای کشت بذر کاکتوسها مناسب نیست. میتونید از کوکوپیت هم استفاده کنید ولی چون کوکوپیت ارزش غذایی نداره جوانه های ضعیفی خواهید داشت.

    پاسخ

باسلام و خسته نباشید خدمت شما
با تشکر فراوان البته با تاخیر، بذر ها حدود دوهفته هست که به دستم رسیده ممنون.
بذر های من آچینو فوسالو ، ماستوس،تیغ سفید،گروزنی
مامیلاریا پارکینسون، براندگی، سلسیا
ژیمینو کالسیوم آستریوم،تریکانتوم، بالدیوم
آسترفیتوم
فرو شوارزی ، تاونسندیانوس،گرایسیلیس
نوتو خورشیدی ، هورستی
نخل ماداگاسکار و آدنیوم
هستند به اضافه بسته اشانتیون که زحمت کشیدید
میشه لطفا بفرمایید بذرها رو میتونم تو یه ظرف بزرگ کاشت کنم یا باید جدا باشن؟
البته میدونم که نخل و آدنیوم رو می تونم باهم بکارم.

پاسخ

    سلام. مبارکتون باشه. نخل وادنیوم رو میتونید با هم داخل یک ظرف کشت کنید. سعی کنید داخل ظرف عمیقی بکارید چون زود قد میکشن وبرگها به درب ظرف میرسن. استروفیتومها رو هم جدا بکارید رشد سریعی نسبت به بقیه بذرها دارند.ژیمنو، فرو،اچینو رو میتونید با هم داخل یک ظرف کشت کنید دما ورشد یکسانی دارند. مامیلاریا ونوتو ها رو هم با هم کشت کنید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید
من بذر هامو ٢٠ اسفند کاشتم و الان تقریبا بزرگ شدن چند تا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
هوادهی رو چطوری انجام بدم ، روزی چند بار و چه مدت ؟
قارچ کش رو هر دو هفته یکبار مرتب زدم و کرد رو هم دوبار زدم یکی وقتی سه ماه شد و یکی هم چهار ماهگیه بذرها
جدیدا یه سری کرم های بیرنگ یا سفید خیلی کوچیک تو بستر میبینم که نمیدونم چی هستن تا اونجایی که ممکن بود با پنس جمع کردم ، خطرناکه ؟ و چیکار باید بکنم
و اینکه هر چند وقت یه بار آب اسپری کنم ، حس میکنم خیلی زود رطوبت خاک از بین میره
ممنون

پاسخ

    سلام. هوادهی رو بعد از اینکه اکثریت بذرهای بسترتون جوانه زدن وسبز شدن باید شروع کنید. هر روز یک ساعت وتا شش ماهگی هر روز به میزان هوادهی اضافه کنید. محلول قارچ کش رو هر دو هفته یک بار تا سه ماهگی بعد از پایان سه ماهگی، ماهی یک بار تا یک سالگی باید ادامه بدید. کود دهی بعد از پایان سه ماهگی هر دوهفته یک بار تا پایان دو سالگی یک گرم در یک لیتر اب کودهای پتاس بیشتر از ازت. ابیاری هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد انجام بدید. برای ابیاری بستر بهتره که یک ظرف بزرگتر از بستر رو پر اب بکنید وظرف بستر رو داخل ظرف حاوی اب قرار بدید تا اب کامل بالا بیاد بعد ظرف بستر رو از داخل اب بردارید. برای حشرات داخل بستر میتونید از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید یک سی سی از هر کدوم که داشتید داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید.

    پاسخ

خیلی ممنون لطف کردین

پاسخ

سلام ابیاری بذر ها جند وقت یک بار باید باشه

پاسخ

سلام خسته نباشین ،من هفته پیش بذر کاشتم ،این مراحل شما رو هم تک تک انجام دادم ،بذرا جوونه زده،هر چند بذرو تو یه گلدون و یه پلاستیک جدا گذاشتم ،ولی روی چند گلدونم حالت تار عنکبوت درست شده حالت کپک ،مشکلش چیه ؟خاکمم بوی تافن میده ،تارارو با پنس ضد عفونی شده برداشتم ،کاربندازیمم اسپری کردم ولی باز دوباره پیداشون میشه ،

پاسخ

    سلام. احتمالا ضدعفونی اولیه بستر کامل نبوده وبستر قارچی شده. تا جایی که براتون ممکن هست تارها وکپکها رو از سطح بستر جمع کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید وهوادهی کنید. ترکیب خاک بسترتون چی هست؟

    پاسخ

با سلام. بذرهای من چند وقتیه که شش ماهشون رو تموم کردن. تا اینجا رو با روش کاشت میهن کاکتوس جلو رفتم و خدا رو شکر حال جوانه ها خوبه.
ممنون میشم اگه راجع به نحوه نگهداری جوانه ها بعد از شش ماهگی هم نکات لازم رو ذکر بفرمایید. از جمله رطوبت خاک، رطوبت محیط، دما و نحوه آبیاری.
راستش الان نمیدونم که آبیاری باید مثل قبل باشه یعنی وقتی رنگ بستر کمرنگ شد یا مثل کاکتوسهای بالغ که باید اجازه بدم تو فاصله بین دو آبیاری خاک کاملا خشک بشه.
البته بنا به توصیه های مقاله بالا هر دو هفته یکبار از کود ۳ ۱۱ ۳۸ و هر ماه یکبار از قارچ کش استفاده میکنم. هوادهی رو هم بعد از جوانه زنی بذرها به صورت تدریجی و مرتب انجام دادم. دمای هوا هم بین ۳۰ تا ۳۵ درجه است.
اینم بگم که بعد از اینکه در بستر بعضی از جوانه ها از جمله اپیتالانتا میکرو مریس رو برداشتم قسمت پایینشون که شبیه دانه تسبیح هست چروکیده شده. با تشکر از تیم عالی میهن کاکتوس و ببخشید که خیلی طولانی شد.

پاسخ

    سلام. بعد از تک کردن بستر بمدت یک هفته جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. یک هفته بعد به جای پرنور انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید. دقیقا مثل کاکتوسهای بزرگتر باید نگهداری بشه. اسپری محلول قارچ کش رو تا یک سالگی ادامه بدید. کود دهی هم تا پایان دو سالگی هر دوهفته یک بار حتی در زمستان. کاکتوسهای کوچکتر از دو سال زمستان رو هم باید در جای گرمی نگهداری بشن واستراحت زمستانی نداشته باشن. برای ترکیب خاکشون خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید. تا وقتی که داخل بستر هستند باید رطوبت داشته باشن.وسطح بستر هر وقت کمرنگتر شد ابیاری رو باید انجام بدید. بعد از پایان شش ماهگی میتونید درب یا کاور رو بردارید.

    پاسخ

سلام. خیلی ممنون از راهنمایی کاملتون. البته فعلا تو بستر هستن و فقط درب ظرف رو کلا برداشتم. اگه اشتباه متوجه نشدم آبیاری باید مثل قبل باشه یعنی همیشه باید خاک مرطوب بمونه. چروک شدن قسمت پایینی جوانه های اپیتالانتا طبیعیه یا مشکلی وجود داره؟

پاسخ

    سلام. خواهش میکنم. بله تا وقتی که داخل بستر هستند باید رطوبت کافی داشته باشند.سطح بستر که شروع به کمرنگ شدن کرد بایدابیاری کنید.چروک شدن انتهای جوانه هاچند دلیل میتونه داشته باشه، ابیاری زیاد ورطوبت زیاد بستر که منجر به پوسیدگی ریشه شده وجوانه از انتهای طوقه شروع به چروک شدن کرده وبمرور زمان از بین میره. تماس طوقه جوانه بابستر مرطوب هم باعث این امر میشه میتونید روی سطح بستر سنگریزه هایی کوچکتر از سایز جوانه ها بریزید تا طوقه با بستر مرطوب تماس نداشته باشه.خشکی وبی آبی کشیدن جوانه ها هم باعث این امر میشه واستفاده بیشبود سم ویا کود.این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سپاس.

پاسخ

سلام چند تا سوال داشتم اول اینکه از وقتی بذر ها رو کاشتم هر روز بهشون سر میزنم روزی یکبار به مدت چند دقیقه . میخاستم بدونم اینکار ایرادی در جوانه زنی بذر ها نداره؟ و دوم اینکه بذر های که جوانه نزدن رو میشه جمع اوری کنم و باز بکارم یا اینکه بزارم باشه تا جوانه بزنن؟ الان حدود پنج روزه که بذر ها رو کاشتم و تقریبا از هفتاد بذر ده بذر جوانه زده . و سوم اینکه ممنون از راهنماییتون و کمک هاتون اما وقتی بذر ها دستم رسید هیچ برگه راهنمایی همراه ّبذر ها نبود و الان که نظرات سایت رو خوندم فکر میکنم یه جاهایی اشتباهی رفتم لطفا راهنمایی کنید ممنون

پاسخ

    سلام. تا وقتی که بذرها جوانه نزدن بهتره درب رو باز نکنید. بعد از جوانه زدن میتونید درب رو باز کنید وهر روز هوادهی کنید پنج روز زمان کمی هست عجله نکنید بقیه هم سبز میشن بستر رو در دمای مورد نیاز نوع بذرهایی که کاشتید قرار بدید سریعتر سبز میشن.

    پاسخ

با سلام وخسته نباشید
من خاک پیت ماس تهیه کردم داخلش پرلیت هم داره مشکلی نداره یا بدون پرلیت تهیه کنم
با تشکر

پاسخ

    سلام. اگر مقدار پرلیت کم هست مشکلی نیست میتونید استفاده کنید.ولی اگر درصد ترکیبشون پنجاه درصد هست بهتره پیت ماس خالی تهیه کنید.

    پاسخ

سلام. من ماه گذشته از شما بذر چند مدل کاکتوس خریداری کردم ولی متاسفانه هنوز موفق به کشت نشدم. می خواستم بدونم الان زمان مناسبی هست برای کشت، یا می تونم بذرها رو تا بهار سال آینده نگهداری کنم و اون زمان کشت کنم. باتشکر

پاسخ

    سلام. الان زمان مناسبی برای کاشت بذرنیست هوا گرم هست وبذرها دیر سبز میشن. میتونید پاییز ویا بهار کشت کنید تا زمان کاشت،بذرهارو داخل یخچال جای تخم مرغی میتونید نگهداری کنید.

    پاسخ

      برای کشت پاییز بهتر است یا بهار؟

      پاسخ

        سلام. هر دو فصل برای کاشت بذر بهتر هست. برای کاشت بذر کاکتوسها وساکولنتهادما بین بیست الی سی درجه باشه بهتر هست.

        پاسخ

با سلام و خسته نباشید
ببخشید من فوری نیاز به کمک دارم
من ۲۴ تا ۳۶ ساعت ظرف و خاک را در محلول کاربندازیم قرار دادم سپس با آب جوشیده سرد شده آبشویی کردم
دمای داخل ظرف ۳۰ و رطوبت آن ۸۰ درصد است
امروز صبح بعد از دو روز ریختن بذر ، بذر ها سالم بوده اما حالا که به آن سر زده ام متوجه شدم دو بذر در دو ظرف مختلف دچار تارهای انکبوتی شده
بذر ها تقریبا در حال سبز شدن هستند (تک به تک)
دمای معمول خانه ۲۴ تا ۲۶ درجه است
ظرفها در دار و بسته است
چطور باید از پیشرفت آن جلوگیری کنم
ممنون

پاسخ

    سلام. با پنس قسمتهایی رو که تارعنکبوتی شدن رو جمع کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید. تاریخ تولید وانقضای قارچ کش رو هم چک کنید اگر تاریخ مصرفش گذشته قارچ کش جدیدی تهیه کنید.

    پاسخ

دمای داخل بذر ها خوبه مشکلی نداره؟
قارچ کش را هم به همراه بذر و کود از میهن کاکتوس تهیه کردم
به تاریخ نگاه نکردم
مشکل از دما یا رطوبت نیست؟
با دز استاندارد مجدد قارچ کش اسپری کنم؟

پاسخ

    دما رو به ۲۵درجه برسونید همینطور رطوبت رو ده درصد کم کنید. گرما ورطوبت زیاد هم باعث بوجود امدن قارچ میشه.

    پاسخ

ممنون

پاسخ

سلام. باید درب سوراخ باشه یا نه ؟؟؟

پاسخ

با سلام
عذر میخام به تجربیاتتون نیاز دارم، و سوالات بسیار زیادی دارم. از چه طریق میتونم با شما در ارتباط باشم.
متشکرم

پاسخ

    سلام همین جا میتونید سوالات رو بفرستید و یا از ۱۰ صبح تا ۷ عصر با شماره ۰۹۱۲۱۰۶۴۹۸۰ تماس بگیرید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید. لطفا بگید این خاک پیت ماس رو از کجا باید تهیه کنیم؟ چون من چن تا مغازه بذر و علوفه کشاورزی سوال کردم اصلا نمیدونن چی هست. ممنون میشم بگید از کجا میتونم بگیرم. با تشکر

پاسخ

    سلام. از فروشگاهای لوازم کشاورزی باید بخواهید فروشگاهایی که کود وسم ولوازم کشاورزی میفروشن.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
دوباره مزاحم شدم
با تشکر از سایت بسیار خوب شما
از تمامی بذر هایی که در تاریخ ۳۱ تیر کاشته ام تغریبا بالای ۸۰ درصد آن سبز شده اند
مشکلم این است که در ظرف را می بندم رطوبت به ۸۹ و گاهی ۹۰ میرسد و دما به ۲۸ تا ۳۰
از زمانی که کاشته ام تنها یک بار قارچ کش استفاده کرده ام و آبپاشی نکرده ام
روی ظرف را پارچه گذاشته ام تا رطوبت را کم کنم اما بعضی اوقات دما به ۲۴ میرسدچگونه رطوبت را کم کنم،؟
و برای ظرفی که بیشتر بذر ان رشد کرده نور دهی شود؟
نخل ماداگاسکار هم بیشتر آن سبز شده و آدنیوم ۲ تایی تازه جوانه زده( لطفا در مورد دما و رطوبت راهنمایی کنید؟)

بعضی از بذر ها کج و یا روی خاک رشد کرده اند نگرانم بپوسند؟
و این که ریشه بعضی ها سفید است و بعضی دیگر به صورت نخ در آمده
تعدادی را با خلال دندان ضدعفونی شده به داخل خاک هدایت کرده ام مشکلی پیش نمیاید؟
پیشا پیش از راهنمایی های شما سپاسگذارم
در ضمن بابت بسته اشانتیون هم ممنون بیشتر آن سبز شده

پاسخ

    سلام. مبارکتون باشه. اگر بذرها جوانه زدن وسبز شدن روزی یک ساعت هوادهی کنید با هوادهی روزانه رطوبت بستر کم میشه. دما هم مابین ۲۰_۳۰درجه باشه بهتره. برای اکثریت بذرها این دما رو میتونید داشته باشید. هوادهی رو در روز میتونی به چند قسمت تقسیم کنید وروزی چند بار هوادهی کنید. بیرون از بستر موندن ریشه ها هم دلیلش رطوبت زیاد بستر هست رطوبت کم بشه ریشه ها داخل بستر هدایت میشن. کار خوبی انجام دادید نگران نباشید.

    پاسخ

ببخشید که چیز دیگه این که دو تا از بذر بالدیوم که سبز شده روی آن بسیار کم به قرمزی میزند
در ضمن در ظرفها را با کاغذ پوشانده ام تا نور فیلتر شده باشد
لطفا راهنمایی بفرمایید تا در ادامه پرورش کاکتوس موفق باشم ممنون

پاسخ

    تغییر رنگ جوانه ها دلیلش نور ودمای زیاد هست این دو مورد رو چک کنید جای خنکی قراربدید درست میشن.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ممنون از بذرای خوبتون
من ۲۲ خرداد چند نوع بذری که از شما خریده بودم رو کاشتم که تعداد جوانه هایی رو که زدن رو براتون پایین می نویسم
بذر ژمینو کالسیوم تریکانتوم ۱۴ از ۲۰
بذر ژمینو کالسیوم پفلانزی ۳ از ۲۰
بذر ژمینو کالسیوم آستریوم ۱۵ از ۲۰
بذر ژمینو کالسیوم بالدیوم ۱۵ از ۲۰
بذر مامیلاریا بوکاسانا ۱۰ از ۲۰
بذر مامیلاریا مارکسیانا ۱۷ از ۲۰
بذر مامیلاریا هانیانا ۳۰ از ۳۰
بذر فروکاکتوس هوریدوس ۲۱ از ۲۰
بذر فرو گرایسیلیس ۲۲ از ۳۰
بذر فروکاکتوس استاینسی ۱۲ از ۳۰
بذر فرو رکتیسپینوس ۱۷ از ۲۰
بذر اچینو کاکتوس تیغ سفید هلندی ۳۰ از ۳۰
بذر اچینو گروزونی هلندی ۱۶ از ۳۰
بذر کاکتوس ملو آبی ۲۸ از ۳۰
بذر ملو کاکتوس کاسیوس ۲۸ از ۳۰
بذر آستروفیتوم میروستیگما ۲۵ از ۳۰
بذر نخل ماداگاسکار ۲۵ از ۳۰
بذر اچینو فوسالو آلباتوس ۲۱ از ۲۰
بذر اچینو سرئوس داسیاکانتوس ۵ از ۲۰
بذر لوفوفورا کوهرسی ۸ از ۲۰
بذر لوفوفورا ویلیامسی ۱۰ از ۲۰
اکثرشون در اومدن فقط امکانش هست بذرایی که کمتر از ۵۰% جوانه زدن رو دوباره بفرستین؟

پاسخ

سلام … ببخشید اگه بذر رو خریداری کردیم و طبق اموزشات کاشتیم ولی رویش رخ نداد چیکار کنیم

پاسخ

    سلام بذری تو لیست میهن کاکتوس وجود نداره که سبز نشه.

    پاسخ

سلام کارشناس عزیز
من مدتیه با راهنمایی های شما اقدام به پرورش کاکتوس کردم و الان یه بستر ۴ ماهه دارم که بطور اتفاقی متوجه شدم داخل پیتماسم کرمهای ریزی وجود داره تمام اصول اولیه ضد عفونی کردن خاک رو هم درست انجام دادم از نظر قارچ و اینها مشکلی ندارم ولی این کرمهای ریز برای کاکتوسها از نوع مامیلاریا و فرو هستن مشکلی ایجاد نمیکنه؟ چطور از بین ببرمشون امروزدیدم یکیشون شل شده و پلاسیده شده

پاسخ

با سلام مجدد بعد گذشت ۴ ماه هنوزم باید قارچ کش استفاده میکردم؟ ایا وجود کرمهای ریز در بستر طبیعیه؟

پاسخ

    سلام. ممنون از شما. تا پایان یک سالگی باید محلول قارچ کش رو اسپری بکنید،تا سه ماهگی هر دوهفته یک بار، بعد از پایان سه ماهگی، ماهی یک بار تا پایان یک سالگی. برای کرمهای داخل بستر میتونید از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید یک سی سی دریک لیتر اب مخلوط کنیدوبستر رو با محلول ابیاری کنید. اگر کنار بستر حشرات کوچکی مثل پشه هم پرواز میکنن میتونید کنار بستر کارت زرد نصب کنید با کم کردن رطوبت بستر هم کرمها از بین میرن. اگر کرمها ریز وشفاف هستند لاروهای پشه سیاه باید باشن.

    پاسخ

پشه دورشون نیست فقط کرمه من دیازینون الان دارم اون به درد این کار نمیخوره؟

پاسخ

سلام دوباره ببخشید من زیاد سوال میپرسم?
کارشناس عزیز من ۶ ماه پیش مامیلاریا کاشته بودم از ۹ تایی که سبز شد الان ۳ تاش مونده که اونا هم خیلی به هم فشار اورده بودن از نظر سایز یکیشون اندازه فندق شده دوتای دیگه اندلزه نخودن خلاصه توی گلدون ۶ با فاصله کاشتم و فرداش ابیاری کردم الان حس میکنم حالت پلاسیده به خودشون گرفتن البته جلوی نور فیلتر شده هم گذاشتما بنظرتون از بین میرن؟ چیکارشون کنم

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض خاک وگلدان باید یک هفته بعد ابیاری کنید همینطور یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. فعلا جای ثابتی بگذارید وابیاری نکنید تا خاکشون کامل خشک بشه. اگر حالشون خوب نشد از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.

    پاسخ

با سلام
چه فصل یا زمانی بهترین موقع برای کاشت بذر ها هست؟
آیا بذر های گونه های مختلف زمان های متفاوتی دارند؟

پاسخ

    سلام. هر زمان میشه بذر کاکتوس رو کاشت مهمترین نکته در مورد کاشت تامین کردن دما ورطوبت مورد نیاز برای رشد بذرها هست.چند نوع بذر هستند که بهتره تابستان کاشته بشن مثل انواع افوربیا ها، اریوکارپوسها، پاچیپودیوم برای جوانه زدن بذر به دمایی بالای سی وپنج درجه احتیاج دارند. تعدادی از بذرها هم هستند که بهتره زمستان کاشته بشن مثل انواع ساکولنتها ولیتوپس که برای جوانه زنی بذرها به دمای پایینی احتیاج دارند.

    پاسخ

سلام و عرض ادب
کسانی که توی خونه میخوان بذر بکارند برای فراهم کردن رطوبت مورد نیاز محیط کشت(۷۰ – ۹۰ درصد) چه کاری باید کرد؟

پاسخ

    سلام. بعد از اینکه بذرها رو کشت کردید درب ظرف رو ببندید وبستر رو دردمای ۲۰_۳۰درجه قرار بدید رطوبت ۷۰_۸۰درصد تامین میشه.

    پاسخ

باسلام
من حدودا دوساله بذرهای نخل ماداگاسکار و آدنیوم خریداری شده از میهن کاکتوس رو کاشتم ولی رشد چندانی نکردند.برای رشد بیشتر وسریعتر چه توصیه ای دارید؟
ضمنا یک بسته کود npk هم از شما تازه خریدم چطوری مصرف کنم.ممنونم از پاسخگویی شما

پاسخ

    سلام. این دونوع در چهار ماهگی اندازه گلدان شش میشن. قدشون بیشتر از ده سانتی متر میشه تو چهار ماهگی. با چه روشی کشت کردید که دوساله هستند ولی رشدی ندارند؟ چه نوع کود npk هست؟اگر پتاس بیشتر هست برای کاکتوسها وساکولنتها برای گیاهان بالای دوسال ماهی یک بار یک ونیم گرم در یک لیتر اب. برای بستر کشت ،پایان سه ماهگی، یک گرم در یک لیتر اب، هر دو هفته یک بار تا پایان دو سالگی.

    پاسخ

سلام کارشناس عزیز
من حدود ۷ ماهه که اگاو و هاورتیا کاشتم اینا اصلا رشد نمیکنن!!! هنوز تو بستر اولیه پیتماس هستن اگاو ۶ تا برگ داره هاورتیا۳ تا در طول روز هم پرده رو یکم میزنم کنار تا نور ببینن .، میگم ممکنه بخاطر گرمای تابستون باشه یا فقر مواد غذاییه خاک؟ البته دوهفته یبار کودم میدم ولی بیفایدس الان تو گلدون میتونم بکارمشون؟

پاسخ

    سلام. بله دلیل متوقف شدن رشدشون میتونه دمای زیاد باشه.اگر هفت ماه رو تموم کردن بله میتونید به گلدان اصلی انتقال بدید. یک روز قبل بستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ۲۴ساعت بعد اقدام کنید بعد از انتقال به گلدان هم بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو هم یک هفته بعد شروع کنید.

    پاسخ

البته فراموش کردم بگم کود۳-۱۱-۳۸ میدم بهشون

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
حدود یک ماه پیش یک سری بذر کاشتم
آدنیوم کامل رشد کرد
متاسفانه ماداگاسکار جوانه زد اما رشدی نکرده و حالا سیاه شده
نوتو هورستی فقط یک عدد جوانه زده
از ۱۹۰ بذر به اضافه اشانتیون ۸۰ درصد جوانه زدند
فقط هورستی و ماداگاسکار مشکل پیدا کرده ( خب احتمالامشکل از کار خودم هست ولی دلیل اون رو متوجه نمیشم!..( اگه لطف کنید راهنمایی کنید)
و اینکه بعضی از جوانه ها خیلی ضعیف هستند
و بعضی دیگر هم با رنگ زرد جوانه زده ( البته ضعیف یا ژله ای نیستند )
بعضی با رنگ قهوه ای خیلی روشن ( ژله ای نشدن
نگرانم مشکلی نداشته باشن
تا الان دو بار قارچ کش استفاده کردم و هوادهی رو انجام میدم
در حال حاضر دما ۲۷ تا ۳۰و رطوبت ۷۰ تا ۸۰ درصد
پیشا پیش از لطف و راهنماییهای شما تشکر می کنم

پاسخ

    سلام. جوانه ماداگاسکار احتمالا قارچی شده بذرهای نخل رو قبل از کاشت باید داخل محلول رقیق شده قارچ کش بمدت ۲۴ساعت خیس کنید بعد از کاشت هم روی بذرها محلول قارچ کش اسپری کنید بذر نخل وادنیوم بیشتر مستعد قارچ هستند وبعد از کاشت حتما باید روی بذرها محلول قارچ کش اسپری بشه. در مورد زرد بودن جوانه ها چند روزی تحت نظر داشته باشید اور رشد داشتند ابلق هستند اگر رشدی نداشتند وبمرور زمان شیشه ای یا ژله ای شدن قارچی شدن باید از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید. قهوه ای مایل به قرنز شدن جوانه ها هم دلیلش نور ودنای زیاد هست بستر رو حای خنکی انتقال بدید درست میشن. در مورد سبز نشدن بذرهای نوتو هورستی هم در خرید بعدی در قسمت توضیحات فرمی که مشخصاتتون رو پر میکنید تعدادی که سبز نشدن وکد محصول رو بنویسید تا مجدد براتون ارسال بشه.

    پاسخ

با سلام مجدد ممنون از راهنماییتون
بله دقیقا ۲۴ساعت در ۲قاشق آب و یک قاشق قارچ کش خیس دادم
من اثری از تار یا کپک یا چیز دیگری ندیدم فکر نمی کردم قارچ باشد
البته چون آدنیوم زود رشد کرد مجبور شدم هوادهی کنم
جوانه های ماداگاسکار حتی از پوست هم بیرون نیامده بودند
شاید دلیل هوادهی بوده درسته؟
البته الان دوباره بذر ها رو تهیه کردم و امروز به همون روش آب و قارچ کش خیس کردم می خواهم دوباره امتهان کنم
خواستم اگر اشتباهی بوده دوباره تکرار نشه
پس بعد از کاشت مجدد قارچ کش اسپری کنم
ممنون از لطفتون

پاسخ

    بله درسته احتمالش هست که کمبود رطوبت باعث شده باشه که سبز نشن. موفق باشید. انشاالله این بار همشون سبز میشن.

    پاسخ

ممنون انشا الله

پاسخ

با عرض سلام ببخشید مجددا مزاحم میشم
من اینبار از قارچ کش کاربندازیم ۶۰ درصد
از شرکت آرمان سبز آدینه استفاده کردم
که ظاهرا تولید چین هست مشکلی نداره
نمیدونم چرا اما چون رنگ پودر با اون قارچ کشی که از شما گرفتم فرق میکنه شک کردم
آیا باید مارک خاصی باشه یا همین هم خوبه
من امروز حدود ۸۰تا بذر آدنیوم و ماداگاسکار را با همین قارچ کش کشت کردم نگرانم مشکلی پیش نیاد

پاسخ

    سلام. مارک ورنگ محصول مهم نیست مهم کیفیت هست و اینکه که تاریخ تولید وانقضا داشته باشه وتاریخ مصرفش نگذشته باشه.

    پاسخ

متاسفانه هیچ کدام از قارچ کشها تاریخ تولید و انقضاء ندارند
حتی قارچ کشی که از شما تهیه کردم

پاسخ

    قارچ کش مانکوزب تا یک سال دیگه تاریخ داره . کاربندازیم و ایپردیون تا دو سال دیگه

    پاسخ

ببخشید من خیلی سوال می پرسم شرمنده
بذر آلوئه آکولاتا و افوربیا فروکس رو می تونم با هم در یک ظرف بکارم و اینکه دما و رطوبت چقدر باشه
ممنون

پاسخ

    سلام. بهتره جدابکارید افوربیا زودتر قد میکشه. ودمای سبز شدنشون بیشتر از الوئه هست. الوئه در دمای ۲۰_۳۰درجه وافوربیادر دمای۳۰_۳۵درجه سبز میشه. رطوبت برای هر دو ۷۰_۸۰درصد.الوئه ها بعد از سبز شدن حتما باید رطوبت بستر کم بشه به اندازه ۶۰_۵۰درصد برسه.

    پاسخ

خیلی ممنون از جوابهای کامل و جامع شما
بابت قارچ کش هم ممنون که اطلاع دادین

پاسخ

سلام
میشه برای ضدعفونی کردن بستر اونو تو مایکروویو گذاشت؟
در ضمن هفته اول لازم هست درب خزانه برای چک کردن باز بشه؟

پاسخ

سلام خدمت شما
یه سوال داشتم میخواستم بگم من یک بار از شما خرید کردم و همچنین عضو کانال تلگرام
شما هم هستم
الان میخواستم بدونم اگه بخوام دوباره سفارش بدم ایا هزینه ارسال بار رو دوباره باید پرداخت کنم؟؟؟
اخه یه چیزایی درباره کد تخفیف گفتین ؟
میشه بیشتر درموردش توضیح بدین

با تشکر از شما ……???

پاسخ

سلام خدمت شما..
یه بار اینجا درباره کد تخفیف سوال پرسیدم ولی فکر کنم دیدگاهم رو نزاشتین
من عضو کانال تلگرام شما هستم و همچینین تا بحال از سایتتون هم خرید کردم
ایا الان اگه بخوام خرید کنم کد تخفیف به من تعلق میگیره ؟

اصلا میشه دربارش یکم توصیح بدین که شرایطش چیه؟ و ای چیزا

با تشکر………

پاسخ

    سلام. دوست عزیز از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر میتونید با شماره تلفن روی سایت تماس بگیرید تا در این مورد راهنماییتون کنند.

    پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
حدودا ۱۲ روز پیش ۸۰ عدد بذر آدنیوم و ماداکاسکار کاشته ام
و متاسفانه دوباره هیچ یک از ماداگاسکارها جوانه نزده
اما تمام آدنیوم جوانه زده و بزرگ شده در این مدت دو بار قارچ کش استفاده کردم
میشه لطفا راهنمایی کنید ایراد کار از کجاست؟
چرا فقط ماداگاسکار جوانه نزده؟
حدود یک ماه پیش هم به همین شکل از یک بسته آدنیوم و یک بسته ماداگاسکار فقط آدنیوم رشد کرده
ممنون میشم کمک کنید

پاسخ

    سلام. دوازده روز زمان کمی هست عجله نکنید. برای سبز شدن بذرهای نخل باید ۲۴_۴۸ساعت داخل محلول رقیق شده قارچ کش خیس بشن تا زود تر جوانه بزنن. اسپری محلول قارچ کش هر دوهفته یک بار.

    پاسخ

بله دقیقا ۲۴ ساعت در محلول رقیق قارچ قرار داده ام
اما اصلا اثری از جوانه زنی نیست

پاسخ

    تا یک ماه فرصت سبز شدن هست. عجله نکنید. تا یک ماه اگر سبز نشدن با شماره های روی سایت تماس بگیرید.

    پاسخ

سلام
روزتون به خیر
به لطف راهنمایی های شما ۷ نوع بذری که خرید کردم ازتون یک ساله شدن
وظیفه دونستم ازتون تشکر کنم
هم برای کیفیت عالی بذرها و هم پشتیبانی و‌راهنمایی هاتون
اینکه وقت میذارید و‌همه سوالات رو با حوصله جواب میدید جای تقدیر و‌اشکر داره. خدا به کسب و‌کارتون رونق بده .

میگمااااا
االان یکی دو‌تا از بستر هایی که کاشت کردم توشون خیلی جای کاکتوس ها تنگ هست
چسبیدن به هم
چحوری و‌کی باید منتقل کنم به گلدون ؟ روش خاصی داره؟ کار خاصی باید انجام بشه؟
اونایی که هنوز جاشون زیاده دست نزنم دیگه؟ تو‌همون بستر بزرگ بشن؟

پاسخ

    سلام. ممنون از شما نتیجه تلاشهای خودتون بوده که نتیجه خوبی گرفتید. اگر جوانه ها یک سال رو تموم کردند وجای کمی برای رشد دارند میتونید تک کنید. به این صورت که ۲۴ساعت قبل بستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا خاک کاملا نرم وخیس بشه بعد از ۲۴ساعت اقدام به تک کردن کنید اگر بستر کشت کوچک هست یک روزنانه رو چند لا کرده وروی جوانه ها قرار بدید وظرف رو برعکس کنید وچند ضربه به کناره های بستر بزنید تا براحتی وکامل از درون ظرف خارج بشن وبعد خاکی رو برگردونید داخل یک ظرف مسطح، وتک تک جوانه ها رو جدا کنید. وداخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید. اگر ظرفتون بزرگ هست از یک گوشه به ارامی یکی از جوانه ها رو خارج کنید بقیه به راحتی در میان. بعد از کاشت تا یک هفته گلدانها رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از یک هفته به جای پرنور انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

    پاسخ

      چشم.ممنون،هزار هزار بار تشکر میکنم از راهنمایی هاتون.

      پاسخ

درود.استاد در صورت نبود پیت ماس و خاک های آماده ،چه خاکی و چگونه بهترین جایگزین رو برای بستر کشت اماده کنیم ؟ سپاس

پاسخ

    سلام. اگر به پیت ماس دسترسی ندارید میتونید کوکوپیت رو با ده درصد ورمی کمپوست مخلوط کنید وبرای کشت بذر استفاده کنید.

    پاسخ

سلام من امروز بذرام رسیدن من پیت ماس رو ریختم داخل ی ظرف و ۵گرم قارچ کش رو داخل ۱لیتر اب حل کردم ریختم روش.این غلطه؟؟

پاسخ

    سلام. مبارکتون باشه. نه روش رو درست انجام دادید بستر رو ۲۴ساعت بگذارید داخل محلول قارچ کش بمونه بعد از ۲۴ساعت بردارید وابشویی کنید بعد از اینکه اب اضافه خارج شد میتونید بذرها رو کشت کنید.

    پاسخ

سلام کارشناس عزیز
من خاک مخصوص کاکتوس خریدم برای تک کردن ولی ترکیب خاکه همش ماسس وقتی نگاه میکنم ، نمیدونم اصلا مواد مغذی برای کاکتوسام داره یانه؟ ازین خاکایی که همه گلفروشیا دارن ولی خاک قبلی که داشتم خارجی بود ترکیب پیت ماس و شن و کود بود
سوال بعدی اینکه من کوددهی رو با شروع پاییز قطع کنم؟ حدود ۹ ماهشونه و با شروع فصل سرما یه راهنمایی میکنید که در چه دمایی نگهداری کنم؟دوره خواب ندارن؟ همون جلوی پنجره جنوبی با نور فیلتر شده نگهشون دارم بنظرتون مناسبه؟

پاسخ