آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل

آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل: کاشت بذر کاکتوس یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها می‌باشد. روش‌های زیادی برای کاشت بذر کاکتوس وجود دارد که در این مقاله یکی از آسانترین و بهترین روش‌ها توضیح داده می‌شود. بذر کاکتوس را با ایجاد یکسری شرایط می‌توان در خانه کاشت کرد.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- سینی کاشت:
برای تأمین رطوبت برای کاشت بذرها که رطوبتی بالای ۷۰ درصد نیاز است، در روش کاشت خانگی از ظروف پلاستیکی در دار که در پلاستیک فروشی‌ها موجود است استفاده می‌کنیم (تصویر شماره یک). برای خروج آب اضافی باید کف ظرف را سوراخ کنیم (تصویر شماره دو). بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد. یا می‌توان از گلدان‌های دهانه گشاد استفاده کرد و درب آن را با نایلون یا سلفون یا کاسه‌های شفاف پوشاند.

ظرف کاشت بذز کاکتوس
تصویر شماره یک

 

سینی کاشت کاکتوس
تصویر شماره دو

 

۲- خاک بستر کشت:
یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز، خاک بستر کشت می‌باشد که در این روش از خاک پیت ماس و ماسه برای کاشت استفاده می‌کنیم. ترکیب ۷۰ درصد پیت ماس ریز و با کیفیت مانند مارک میکس کار با ۳۰ درصد ماسه عاری از خاک با سایز ۱ تا ۵ میلی‌متر ترکیب مناسبی است برای کاشت خانگی البته می‌توانید از پیت ماس خالی هم استفاده کنید. ماسه بیشتر برای جلوگیری از ترک برنداشتن سطح بستر در اثر کمبود رطوبت استفاده می‌شود.

خاک پیت ماس
خاک پیت ماس

۳- سم قارچ‌کش:
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت بذر کاکتوس‌ها، بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ‌کش ضروری است. سموم قارچ‌کش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند. برای خرید سم قارچکش اینجا کلیک کنید.

۴- بذر کاکتوس:
بذر کاکتوس را می‌توانید از طریق گرده افشانی کاکتوس‌ها و ساکولنت ها تهیه کنید یا از فروشگاه‌ها تهیه نمایید. بذرهای دریافتی از میهن کاکتوس آماده کاشت هستند و دوره سرما را سپری کرده‌اند. برای نگهداری بذرها اگر پس از دریافت قصد کاشت را ندارید می‌توانید در داخل یخچال ماه‌ها نگهداری کنید. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

آموزش کاشت بذر کاکتوس:
پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز نوبت به کاشت می‌رسد که مرحله به مرحله در زیر توضیح داده می‌شود.

۱- ضدعفونی بستر کاشت:
بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کاشت می‌باشد. برای ضدعفونی خاک خود را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانتی متر داخل ظرف کاشت می‌ریزیم، توجه داشته باشید نباید ظرف را کامل پر کنید و باید فضایی بین خاک و درب ظرف برای رشد کاکتوس‌ها باقی بماند سپس با سم قارچ‌کش با دز بالا خیس می‌کنیم. منظور از دز بالا یعنی اگر میزان مصرف سم قارچ‌کش یک گرم در هر لیتر آب باشد برای ضدعفونی ۵ گرم در یک لیتر آب حل می‌کنیم. بعد از خیس کردن کامل بستر به طوری که هیچ قسمت خشکی باقی نماند اجازه می‌دهیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این حالت باقی بماند تا کامل بستر کشت ضدعفونی شود. بعد از این مدت بستر را آبشویی می‌کنیم یعنی از بالا آب می‌ریزیم تا سموم ازسوراخهای کف ظرف (زهکش) خارج شود یا به لایه‌های زیرین انتقال پیدا کند. برای این کار می‌توانید بر روی سطح بستر آب اسپری نمایید.

۲- بذر پاشی:
بعد از آبشویی بذرها را با فاصله حدود یک سانتی متری بر روی خاک قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید بر روی بذرها نباید خاک بریزید سپس برای تأمین رطوبت درب ظرف را می‌بندیم بهتر است درب ظرف در یک هفته اول کاملاً محکم بسته باشد تا رطوبت برای سبز شدن بذرها تأمین شود. برای این کار می‌توانید ظرف را داخل یک پلاستیک قرار داده و درب پلاستیک را ببندید.

۳- محل قرار دادن ظرف کشت:
ظرف کاشته شده را در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده این است که ظرف را در معرض تابش نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهیم و همچنین در سایه نیز نباشد.

۴- جوانه زنی بذرها: 
بذرها معمولاً بعد از حدود یک هفته شروع به سبز شدن می‌کنند البته بستگی به نوع بذر دارد در برخی واریته ها تا دو ماه نیز ممکن است سبز شدن طول بکشد.

۵- هوادهی جوانه‌ها:
پس از سبز شدن بذرها باید شروع به هوادهی کنید. جوانه‌ها برای رشد بهتر و سالم ماندن نیاز به هوادهی تازه دارند. هوادهی را به تدریج افزایش دهید.

۶- آبیاری پس از سبز شدن:
جوانه‌های کاکتوس همواره تا چند ماهگی به رطوبت خاک نیاز دارند. رطوبت خاک را نیز به تدریج و در یک دوره چند ماه کم کنید.

مراقبت‌های بعد از کاشت:
۱- بستر یا خاک کشت همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که احساس کردید رطوبت آن کم شده باید آب اسپری کنید.

۲- هر ۱۰ الی ۱۵ روز حتماً باید سم قارچ‌کش بر روی بستر با دز استاندارد اسپری کنید به گونه‌ای که به ریشه‌های جوانه‌ها نیز برسد.(دز استاندارد یک گرم در یک لیتر اب)

۴- حتماً هر روز به بستر کاشت سر بزنید تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مانند حشرات یا قارچ‌ها بتوانید زود اقدام به درمان نمایید.

۵- برای کاهش بیماری‌ها بهتر است ظرف‌های کاشت را در محلی جداگانه و به دور از گیاهان بزرگ نگهداری کنید.

۶- جوانه‌های کاکتوس تا ۳ ماهگی نیازی به کود ندارند و تمام مواد غذایی مورد نیاز تا سه ماهگی در پیت ماس موجود می‌باشد. بعد از سه ماهگی می‌توانید با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تغذیه کنید.

مقالات مکمل کاشت بذر کاکتوس:
برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.
۱- مقاله سؤالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
۲- مقاله مشکلات بعد از کاشت اینجا کلیک کنید.

برای آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.
دوستان لطفاً تجربیات خود را درزمینه کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در زیر این پست بنویسید تا همگی استفاده کنیم.

 

مقالات مشابه:

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
2.1K دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
علی شجاعی
علی شجاعی
۱۰ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۷

ببخشید من نمیدونستم و روی بذر ها یه لایه شن عربی ریختم،اشکالی داره؟؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ مرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۰
در پاسخ به  علی شجاعی

اگر بصورت پراکنده ریختید مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر کلا سطح خاک پوشیده شده بهتر هست مقداری رو جمع کنید.

سینا لنگری
سینا لنگری
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۵۷

یک سوال ببخشید من بذر های کاکتوس رو در کوکوپیت کاشتم مشکلی نیست
و در بستر کاشت چند تا پشه ریز سیاه دیدم چکار کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  سینا لنگری

درود،کنار بستر کارت زرد نصب کنید ورطوبت بستر رو کاهش بدید وروی سطح بستر ماسه کوچکتر از سایز جوانه ها بریزید، اگر تعدادشون زیاد هست بستر رو با محلول حشره کش ابیاری کنید.

سینا لنگری
سینا لنگری
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۵۴

سلام ببخشید الان رشد این کاکتوس ها علفی شده یانه؟

IMG_20210725_232906.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۵
در پاسخ به  سینا لنگری

درود، رشدشون فعلا خوب هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

سینا لنگری
سینا لنگری
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۵

سلام من اشتباهی بذر های کاکتوس ها رو در مخلوط کوکوپیت و پرلیت کاشتم و الان سبز شدند مشکلی نیست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ مرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۱
در پاسخ به  سینا لنگری

درود، مشکلی بوجود نمیاد ولی حتما بعد از اتمام سه ماهگی کوددهی روشروع کنید تا تقویت بشن.

دهقانی
دهقانی
۴ مرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۲۹

سلام .
من یه مامیلاریا هانیانا دارم که کپسول بذر داره و چند تا سوال دارم .

چه زمانی میتونم کپسول بذر رو از گیاه اصلی جدا کنم ؟

وقتی کپسول ها رو جدا کردم چطوری بذر ها رو برای طولانی مدت انبار کنم ؟

‌شرایط انبار چطوری باید باشه ؟

شرایط نگهداری ازش هم پشت پنجره هست نور در طول روز کامل داره و تقریبا هر ۱۰ روز آبیاری میشه

5CA60D09-5EB5-4C57-9375-34925C61A359.jpeg
کارشناس 1
کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸
در پاسخ به  دهقانی

درود، رنگ کپسولها زمانی که صورتی مایل به قرمز شد بذرها رسیده ومیتونید از روی گیاه جدا کنید وبذرها رو از داخل کیسه بذر خارج کنید وروی دستمال کاغذی بریزید ودر محیط خونه بمدت یک الی دو هفته نگهداری کنید تا کامل خشک بشن بعد داخل یخچال جای تخم مرغی بمدت یک الی دو ماه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند بعد اماده کشت هستند تا زمان کاشت میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

مهدی
مهدی
۳۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۱

سلام خسته نباشید
از قارچ کش الیت میشه استفاده کرد ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  مهدی

درود،ممنون، بله میتونید استفاده کنید.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۷ تیر, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۸

ببخشید درب ظرف یا همون کاور هم باید سوراخ بشه؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ تیر, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۸
در پاسخ به  علی شجاعی

برای دو ماه اول بهتر هست سوراخ نباشه تا رطوبت حفظ بشه ولی بعد از دو ماه میتونید سوراخ کنید، برای هوادهی میتونید درب رو هر از گاهی باز کنید.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۷ تیر, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 1

ببخشید در صورت نداشتن دوره سرمای بذر کاکتوس و ساکولنت چه مدت یخچال نگهداری بشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳
در پاسخ به  علی شجاعی

درود، ۲الی ۳ ماه.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۸ تیر, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام مجدد،بعضی دوستان میگن ۱ هفته کافیه،۱ هفته کمه؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ تیر, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۳
در پاسخ به  علی شجاعی

درود،یک هفته خیلی کم میشه حداقلش یک ماه بهتر هست که دوره سرمادهی رو بگذرونه هرچقدر دوره سرمادهی بیشتر باشه جوانه زنی زودتر انجام خواهد شد.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۸

ببخشید من بذر رو از جایی تهیه کردم اما شک دارم دوره سرما دیده باشه،قبل کاشت ۱ هفته بذارم فریزر کافیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  علی شجاعی

داخل فریزر از بین میرند میتونید داخل یخچال جای تخم مرغی نگهداری کنید.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون،یک هفته داخل یخچال کافیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ تیر, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۷
در پاسخ به  علی شجاعی

بله کافی خواهد بود.

سمیر
سمیر
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴

سلام
خسته نباشید شرمنده من الان دو سه هفته میشه که این پیوند باز کردم ولی الان دیدم که از پایین داره بچه می‌کنه من بچه رو تیغ زدم ولی چکار کنم که دیگه بچه نکنه

IMG_20210714_110908.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷
در پاسخ به  سمیر

درود، هر زمان دیدید جوانه میزنه باید جدا کنید کار خاصی نمیشه انجام داد، سیلندریکا پایه مناسبی برای پیوند زدن نیست زود خم میشه.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۱ تیر, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳

سلام
این ظرف برای کاشت بذر خوبه؟چه فصلی میشه کاشت

Screenshot_20210712-204206_Digikala.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ تیر, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۵
در پاسخ به  علی شجاعی

درود، بهتر هست ظرف کشت مات باشه ،این ظرف شفاف هست ومناسب نیست چون نور رو جذب میکنه وداخل بستر جلبک میزنه.

علی شجاعی
علی شجاعی
۲۲ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۶
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون، الان میشه کاشت؟تهرانم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ تیر, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۴
در پاسخ به  علی شجاعی

ممنون از شما، دما ونور ایدال باشه هر زمان میشه کشت کرد.

OZMA
OZMA
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

سلام به نظرتون این ترکیب خاک خوبه برای کشت بذر انواع کاکتوس:
۶۰درصد کوکوپیت
۳۰ درصد ماسه
۵ درصد پیتماس
۵ درصد ذغال

OZMA
OZMA
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۷
در پاسخ به  کارشناس 3

اوکی
کوکوپیت مثل پیتماس نتیجه میده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
در پاسخ به  OZMA

اگر پیتماس دارید بهتر هست مقدار پیتماس رو بیشتر کنید. چون ارزش غذاییش بیشتر از کوکوپیت هست، کوکو پیت ارزش غذایی نداره.

سمیر
سمیر
۱۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸

سلام خسته نباشید شرمنده الان من باید چکار کنم که این کاکتوس ها ریشه بزنن و از اون ساقه بذر جدا بشن

IMG_20210704_121437.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۳
در پاسخ به  سمیر

درود،ممنون،جوانه هاتون ریشه دارند فقط در اثر کمبود نور علفی رشد کردن ،میتونید کنار طوقه ماسه یا سنگریزه بریزید ونور رو بمرور زمان افزایش بدید تا رشد ایدالی داشته باشند یا اگر بستر رو میخواهید عوض کنید میتونید موقع کاشت جوانه ها رو کمی عمیق تر بکارید.

سمیر
سمیر
۷ تیر, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۲

سلام خدمت شما خسته نباشید خواستم بدونم فروشگاهی سراغ ندارین که کاکتوس ژیمینو پیوندی داشته باشه و به شهرستان ارسال کنه

سید مهدی
سید مهدی
۶ تیر, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۴

سلام
برای دو هفته یا ۱ ماه نگهداری بذر کاکتوس باید بذر ها رو در یخچال نگهداری کنیم یا خیر ؟
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ تیر, ۱۴۰۰ ۱۳:۲۲
در پاسخ به  سید مهدی

سلام، بله اگر قصد کاشت ندارید بهتر هست تا زمان کاشت داخل یخچال نگهداری کنید.

سمیر
سمیر
۶ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۶

سلام من الان تازه این کاکتوس خریدم خواستم بدونم که پیوند بالای رنگ طبیعی خودش زرد یا رنگش کردن

1624775764778-1267814020.jpg
سمیر
سمیر
۷ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 3

سلام خسته نباشید

1624863470298-1878265414.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۶ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱
در پاسخ به  سمیر

سلام، مبارکتون باشه، نه رنگ طبیعی خودش هست حتما در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید تا تغییر رنگ نده کمبود نور داشته باشه سبز میشه.

شاهین
شاهین
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۳:۴۸

با سلام
تعدادی از بذرها با اینکه شرایط از نظر نور و رطوبت و دما یکسان بوده به رنگ قهوه ای کم رنگ رشد کردند (عکس ۲ جوانه های KD1258). جوانه های KD1385 فقط قسمت بالایی جوانه رنگ متفاوتی داره اما قسمت پایین سبز هست (عکس ۳) مشکلی وجود داره یا طبیعی هست؟ بعد گوشه یکی از ظرف های کاشت هم یه حالت پودری سفید بوجود اومده(عکس ۱) که با کاربندازیم حتی دوز بالاتر هم از بین نرفت بعد از چندین بار تکرار! ممکنه قارچ نباشه؟
با تشکر

comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۱
در پاسخ به  شاهین

سلام، تغییر رنگ جوانه ها در اثر دمای زیاد هست با کاهش دما رنگشون مجدد سبز میشه که طبیعی هست مشکلی ندارند وسالم هستند، قسمت سفید شده سطح خاک رسوبات اب میتونه باشه، کمی اب به اون قسمت اسپری کنید اگر محو شدن افت هستند اگر محو نمیشن وبه اون صورت باقی میمونند رسوبات اب هست، اگر افت بودند با محلول حشره کش بستر رو سمپاشی کنید وهوادهی کنید. سمپاشی رو در ساعات خنک وحتما سایه انجام بدید.

مهدی
مهدی
۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۴

وقت بخیر من عجله کردم بستر کشت رو قارچ کش کردم با دز بالا ولی بذرها شاید یک‌هفته دیگ بدستم برسن بستر رو توی کاور بزارم تا رسیدن بذرها یا دیگه تا اونموقع یک‌بستر دیگه تهیه کنم راهنمایی کنید ممنون

محسن
محسن
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶

سلام. من بذر ها را دیروز کاشتم و در را هم بستم و درون نایلون و در پشت پنجره قرار دادم. امروز در ظرف را چک کردم بخار مشاهده کردم. میخواستم بدانم که چکار کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴
در پاسخ به  محسن

سلام، اگر بخار اب داخل بستر زیاد هست کمی درب رو باز کنید از یک قسمت، کامل باز نشه، بخار داخل بستر کمی که کمتر شد بعد مجدد درب رو ببندید.

محسن
محسن
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 2

آبیاری را چه زمانی شروع کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۰
در پاسخ به  محسن

زمانی که سطح بستر رطوبت از دست داد وکمرنگ شد میتونید ابیاری کنید.

محسن
محسن
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 2

آیا از درون نایلون در بیاورم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  محسن

بله بهتر هست خارج کنید چون هوا زیاد هم گرم باشه، جوانه ها داخل بستر پخته میشند فقط درب داشته باشه کافی هست.

محسن
محسن
۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون

شاهین
شاهین
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۴۷

با سلام
میخواستم بدونم برای کاشت تعداد محدود بذر مثلا ۱۰ عدد حداقل میزان خاکی که برای بستر کشت باید استفاده کرد چقدر است؟ (بیشتر از نظر ارتفاع خاک)
با تشکر

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۹
در پاسخ به  شاهین

سلام، در حدود اندازه یک گلدان سایز ۸،یا یک لیوان. کف گلدان حدود یک سانت ماسه باید بریزید برای زهکش حدود ۷ سانت هم خاک بستر و دو سانت فضا برای رشد جوانه ها، اندازه فضا برای رشد جوانه ها متغیر هست وبستگی به نوع بذر داره برای مثال برای بذرهای ادنیوم ونخل ماداگاسکار فضای رشد باید بیشتر باشه چون زود قد میکشند.

فهیمه محمدی
فهیمه محمدی
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

با سلام خدمت استادان عزیز. من بذر ایروکاکتوس خریدم،چگونه باید بکارم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷
در پاسخ به  فهیمه محمدی

سلام، ممنون، مثل سایر بذر کاکتوسها کشت میشه برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل رو مطالعه بفرمایید.

nima
nima
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۱:۵۰

با سلام
من بستر کاشت رو هم با روش داغ کردن و هم محلول قارچ کش ضد عفونی کردم. امروز بستر رو چک کردم تعدادی از بذرها حالت له شدن پیدا کرده بود و دور اونها سفیدی بوجود اومده بود! این مورد مربوط به قارچ هست؟
و سوال دیگه اینکه اگر نور برای بذرها یا بذرها ایی که تازه جوانه زدند از حد معمول بیشتر باشه علامت خاصی داره؟ مثلا رنگ جوانه ها
با تشکر

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵
در پاسخ به  nima

سلام، احتمالا بسترتون بصورت کامل ضدعفونی نشده بذرهایی رو که حالت له شدگی دارند از بستر خارج کنید وبستر رو با محلول قارچ کش کاربندازیم به مقدار یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وبستر رو بصورت کامل سمپاشی کنید، نور زیاد باشه رنگ جوانه ها تغییر میکنه وقرمز مایل به قهوه ای میشند که باید نور رو کاهش بدید در غیر این صورت جوانه ها سوخته ویا پخته میشند.

رضا خاوری نژاد
رضا خاوری نژاد
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۲

با سلام خدمت کارشناس محترم میهن کاکتوس
می خواستم بدونم که آیا بذرهای فروکاکتوس واریته ی کریساکانتوس قبل از کاشت نیاز به سرمادهی در یخچال دارند یا خیر ؟
با تشکر

شاهین
شاهین
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۸

با سلام
من تعدادی بذر کاکتوس از سال پیش دارم (خریداری شده) که داخل یخچال قرار نداده بودم! میخواستم بدونم اگر قبل از کاشت سرمادهی کنم ممکنه تاثیری بذاره روی جوانه زدن بذرها یا مستقیم بکارم؟
با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۱
در پاسخ به  شاهین

سلام، بهتر بود داخل یخچال نگهداری میکردید، احتمالش هست که قوه نامیشون کمتر شده باشه میتونید یک الی دو هفته داخل یخچال بگذارید بعد کشت کنید.

محمد
محمد
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۰

سلام من می خواستم بدونم اگه بدون قارچ کش بذر هارو بکاریم مشکلی پیش نمیاد اخه قبلا ۵ تا بذر کاشتم بدون قارچ کش ۳ تا از اون ها رشد کرد خراب هم نشد و یک سوالی دارم تا کی باید با پلاستیک روی گلدان رو بپوشونیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۶
در پاسخ به  محمد

سلام، بهتر هست خاک ضدعفونی بشه حالا یا با محلول قارچ کش ویا بوسیله حرارت دادن تا بذرها وجوانه ها قارچی نشن. بذرهای کاکتوسها خیلی حساس هستند ودر دوره رشد احتمال قارچی شدن زیاد هست. بعد از پایان شش ماهگی میتونید کاور رو بردارید.

محمد
محمد
۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 1

تا کی باید پلاستیک رو روی گلدان بکشیم

کارشناس 4
کارشناس 4