آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

یکی از فراوان‌ترین انواع بونسای در بازار بونسای جنسینگ هست که با قیمت‌های مختلف از ده هزار تا صدها هزار تومان در بازار یافت می‌شود. علت فراوانی این نوع بونسای سرعت بالای رشد و راحتی در تولید آن می‌باشد که مانند سایر بونسای ها به زمان و طراحی زیادی نیاز ندارد. و به همین علت جز بونسای های با ارزش محسوب نمی‌شود. معمولاً بر روی جنسینگ ها گیاه فیکوس برای زیبایی برگ‌ها پیوند می‌شود. حتی خیلی از اساتید این نوع جنسینگ را بونسای نمی‌دانند. در این مقاله به آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ می‌پردازیم.

۱٫ نور: بونسای جنسینگ به نور زیادی احتیاج دارد. البته نور مستقیم نباید باشد. نور غیر مستقیم مانند پشت پنجره برای این گیاه کافی می‌باشد. جنسینگ به کمبود نور حساسیت دارد و معمولاً برگ‌های آن در کمبود نور شروع به ریزش می‌کنند.

۲٫ خاک: خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

 

 

۳٫ آبیاری: گیاه جنسینگ به آبیاری متوسط نیاز دارد. یعنی خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد ولی خیلی خیس نباشد. آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. و اگر رطوبت خاک بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. هفته‌ای  دو بار آبیاری برای بونسای جنسینگ مناسب باشد. ولی این مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته می‌شود و می‌بایست برای فصل خواب گیاه به نهایتاً هفته‌ای یک‌بار بسنده کرد

۴٫ دما: با توجه به اینکه زادگاه گیاه جنسینگ مناطق گرمسیری می‌باشد دمای مناسب برای رشد آن در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

۵٫ بیماری‌ها: به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشد و برای پیشگیری می‌توان از سم قارچ‌کش برای برگ‌ها، تنه و ریشه استفاده کرد. همچنین به افت‌های شته، شپشک، کنه نیز حساس می‌باشد که برای درمان باید از سموم حشره کش استفاده کرد.

۶٫ تکثیر: تکثیر جنسینگ بیشتر از طریق بذر می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل آموزش کاشت بذر جنسینگ اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

پاسخ به چند سؤال:
۱٫ دلیل زرد شدن برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: علت اصلی زرد شدن برگ‌ها آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم می‌باشد.

۲٫ علت ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌ها نیز مانند زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل  آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم باشد.

۳٫ آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟
پاسخ: بله می‌توانید با کودهای NPK در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید.

۴٫ بهترین زمان برای تعویض گلدان بونسای جنسینگ چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان بونسای جنسینگ زمانی که گیاه خواب است و به‌زودی فصل رشد شروع خواهد شد. که برای اکثر گیاهان اسفند ماه می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

 

 

پست‌های مرتبط

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟...

آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد

آموزش قلمه زدن گیاه شمشاد : گیاه شمشاد را می‌توان...

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟ کارت‌های رنگی یا تله‌های...

نظرات (98)

ایا گیاه جنسینگ رو میشه تکثیر کرد از طریق ساقه
و اگه تکثیر بشه ریشش مثل همون گیاه جنسینگ در میاد

چون بنده قلمش و ریشه دار کردم و داخل گلدان کاشتم و الان نزدیک ۴ ماه هستش برگ هم سبز کرده

پاسخ

    سلام.گیاه جنسینگ رو میشه با کاشت بذر وپیوند زدن فیکوس بر روی گیاه جنسینگ تکثیر کرد.قلمه ای که گرفتید همون گیاه جنسینگی میشه که خاصیت دارویی داره ولی اگه فیکوس بهش پیوند بزنید بنسای جنسینگ میشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید

بونسای جینسینگ من تمام برگ هاش داره میریزه ایا داره خشک میشه یا نه یکی دو روز که تمام برگهایش زرد میشه و میریزه
با تشکر

پاسخ

    سلام.روش نگهداریتون به چه نحو هست؟دلیل ریزش برگها چند علت میتونه داشته باشه نور کم ابیاری زیاد.این دو مورد رو چک کنیددر جای پر نوری بزارید وابیاری رو کم کنید.

    پاسخ

سلام
بن سای جینسینگ من ریشش،همون قسمت پافیلیش چروک شده و انگار توو خالی هستش مثل روز اول سفت نیست علت چیه????خیلی ناراحتم

پاسخ

    سلام.احتمالا ریشه پوسیده.ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب دلیل بر پوسیدگی ریشه میشه.ریشه ها رو چک کنید ببینید سالم هستن.

    پاسخ

      از کجا باید تشخیص بدم که ریشه سالمه?
      تنه بن سای من سه تایی هستش که یکیش محکم و دوتای دیگه چروک و توو خالی (وقتی لمس میکنی متوجه تو خالی بودنش میشی),چندتا برگ بیشتر ازش نمونده
      پشت شیشه روبه آفتاب هفته ای یکبار آب میدم،خاکش نرمه ،
      حالا باید چیکار کنم که جوون بگیره دوباره،درضمن من اصفهان هستم،شرایط آب و هوا رو چطوری واسش مهیا کنم،?

      پاسخ

        سلام.از خاک درش بیارید.ریشه سالم رو وقتی بین دوانگشت بکشید پاره نمیشه ورنگش سفید هست ولی ریشه پوسیده با کوچکترین کشش پاره میشه ورنگش قهوه ای مایل به سیاه میشه.قسمتهایی رو که پوسیده کات کنیدومحلول قارچ کش اسپری کنید.ریشه های پوسیده رو هم همینطور.دوباره داخل خاک مناسب بنسای(ترکیبی از کوکوپیت ماسه وورمی کمپوست)یا همون خاک خود گلدون رو ضدعفونی وابشویی کنید واستفاده کنید.بکاریدمقداری اب بدید وتا بهبود کامل وریشه زدن دوباره جای نسبتا کم نورکه نور مستقیم بهش نخوره بزارید.در دمای ۲۵الی۳۰درجه.بعد از یک ماه بصورت پلکانی به جای پر نور انتقال بدید.منظور بیکباره به جای پر نور نبرید.مرحله به مرحله.بعد از شروع رشد کود هم میتونید ماهی یک بار بدید.

        پاسخ

بونسای من اصلا رشد نمی کنه چرا؟
خکاشو عوض کردم.کودم بهش می دم.برگاشم،خیلی تیره شدن.

پاسخ

    سلام.بنسایها معمولا زمستان به خواب میرن واز بهار دوباره شروع به رشد میکنن.اجازه بدید استراحت کنن.

    پاسخ

سلام من بونسای حینسینگ دارم ک حدود دوماهه گرفتم حدود دو هفته است ک برگهای ریژش خشک میشه و میریزه چند تا برگ سبزش هم افتاده آبیاریش هفته ای یبار نور هم فک میکنم کافی باشه میشه راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.دلیل ریزش برگها چند دلیل میتونه داشته باشه.جابجایی بیش از اندازه،تغییر ناگهانی دما،پایین بودن دما،ابیاری زیاد ونور کم این موارد رو چک کنید.سعی کنید گیاه رو در جای ثابتی با دمای تقریبا ثابت نگهداری کنید.

    پاسخ

      کودش و چه زمانی باید ریخت و ابدهیش چقد باید باشه

      پاسخ

        سلام.کود دهید در زمان رشد هر دو هفته یک بار.از کودهای npk میتونید استفاده کنید.گیاه جنسینگ به ابیاری متوسط نیاز داره یعنی در زمان رشد تقریبا خاکش باید همیشه مرطوب باشه.در زمان رشد هر هفته دو بار،در زمان استراحت گیاه هر یک هفته یک بار،ابیاری کنید،بصورتی که خاکش فقط مرطوب بشه غرق اب نشه.

        پاسخ

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
من ١. بنسایجنسینگ دارم که خیلی خوب رشد میکرد، شاخه هاینرک داشت که دوستان توصیه کردند هرس کنم و من هم تمام نرک هارو هرس کردم، وگیاه بعد از ٣/۴ ماه که رشد نداشت شروع به ریزش برگها کرد گلدان وخاکش رو عوض کردم اب و نور هم مناسبه ولی همچنان برگها میریزه و ۵٠٪‏ تا الان ریخته واقعا دیگه نمیدونم چی کار کنم

پاسخ

    سلام.دلیل ریزش برگها چند دلیل میتونه داشته باشه.ابیاری زیاد,خاک نامناسب,دمای پایین,بیماری قارچی,جابجایی بیش از اندازه گیاه,در موقع هرس لوازمی رو که استفاده کردید کاملا استریل بودن؟(چاقویا قیچی)همه این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام
من ۷ ساله بن سای دارم و خیلی بزرگ شده . ولی برگاش بزرگ شدن و شاخه هاش از هم باز شدن . یکم شبیه درخت شده /
می شه کاری برای کرد؟

پاسخ

    سلام.برای اینکه بنسای از شکل اولیه خارج نشه وشبیه گیاه اصلی نشه باید هر سال شاخه های فرعی رو هرس کنید.سالی یک بار ریشه ها رو وهر شش ماه یک بار شاخه ها رو.به حال خودش رها بشه مثل گیاه مادری میشه واز شکل بن سای در میاد.

    پاسخ

سلام میخواستم بدونم بونسای جنسینگ گل هم میده یا نه
اگه نه چه بونسایی بگیرم گل یا میوه بده و اینکه بعد چه مدت گل میده

پاسخ

    سلام.همه ی گیاهان گل میدن وبذر تولید میکنن.گلدهی گیاهان بستگی به شرایط نگهداری وسن ورشدشون داره.بنسایهایی که گل میدن مثل ازالیا وارغوان و….برای میوه دهی هم باید از گیاهان میوه دار بنسای تهیه کنید مثل سیب,انار,انگورو…

    پاسخ

سلام من یه بونسای دارم خیلی شاداب هست دوماه که خریدم یه کود مایع سیاه رنگ گرفتم که یه لیوان رو باید در ۳لیتر اب حل میکر م حدود نصف لیوان رو به بونسای دادم .از وقتی که کود دادم برگ هایی که تازه بودن ریختن چرا ؟

پاسخ

    سلام.نصف لیوان رو در چه مقدار اب حل کردید؟روی کود مقدار عناصر نوشته شده؟احتمالا مقدار کود زیاد بوده.برای همین این مشکل بوجود اومده.

    پاسخ

    یک درب بطری تو یک ظرف نوشاب ١/۵ لیتری باید بریزی نصف لیوان نابودش میکنه

    پاسخ

سلام بنسای من فقط شاخه میده و برگ دهیش خیلی کمه چیکارش کنم

پاسخ

    سلام.شرایط نگهداری رو بفرمایید از جمله نور,ابیاری,ترکیب خاک وکود دهی.

    پاسخ

      تو اتاقم و پشت پنجره نگهش میدارم . نور به طور مستقیم بهش نمیخوره و ساعت ۷ تا ۸ اینا بهش نور مستقیم میخوره . اب هفتگی یکبار میدم و ده هفته یکبارم بهش کود مخصوص بونسای میدم خاکش هم پیت ماسه و هفته ای دو سه بار هم بهش اب اسپری میکنیم ولی فقط شاخه میده و برگ دهیش واقعا کمه

      پاسخ

        تصحیح میکنم : دو هفته ای یک بار

        پاسخ

        سلام.پشت پنجره غربی نور گیری خوبی داره.ابیاری هم ایدال هست میتونید برای برگدهی از کودهایی که ازت بیشتری از دیگر عناصر دارند استفاده کنید.

        پاسخ

من موقعی که به بونسایم اب میدادم چیزهای سفید کوچیک از خاک اومدن بیرون روی تنش خودش هم دو تا بودن . خیلیییی نگرانم . مطمئنم که نوزاد کرم هستن. ایا راهی هست بدون اینکه خاکش رو عوض کنم اون کرم ها رو نابود کنم ؟ چون نمی خوام اون خزه هایی که روی گلدان پروش دادم نابود بشن و راستی نوزاد حلزون هم پیدا کردم

پاسخ

    سلام.میتونید از سم دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول ابیاری کنید.یک هفته بعد دوباره چک کنید اگر باز حشره ای داخل خاک بود مجدد محلول درست کنید وگیاه رو با محلول سم ابیاری کنید.

    پاسخ

      سلام بن سای جنسینگ من روی تنه ش ی مقدار سبز شده برگاش هی زرد میشه و میوفته هفته ای یک بار بهش اب میدم نورشم خوبه خواهشا جواب به ایمیلم بفرستید یا توی وبلاگم بگید چکار کنم

      پاسخ

        سلام.جواب سوالها همینجا داده میشه دوست گرامی.احتمالا ابیاریتون زیاد هست که برگهای بنسایتون زرد میشه ورطوبت محیط زیاد هست که روی تنه گیاه سبز شده یعنی جلبک بسته.بهتره ابیاری رو کم کنید وزهکش گلدون رو بررسی کنید که گرفته نباشه.

        پاسخ

سلام . دوساله بونسای دارم . سال گذشته خاک عوض کردم و مشکلی نبود اما اینبار دیر تعویض کردم (یک هفته پیش) دو روز بعد از تعویض برگهای پایین زرد شدند و برگهای بالایی هم در حال زرد شدن هستن و در قسمتهایی که درحال زرد شدن هستند نقطه های سیاه هم هست . خاک را هم از محصولات شرکت گیلدا استفاده کردم . محل قرارگیری و ابدهی هم تغییر ندادم و همان طوری است که در این دو سال بوده

پاسخ

    سلام.ابیاری تون احتمالا زیاد بوده ابیاری رو کم کنید وزهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه.بعد از تعویض خاک وگلدون هر گیاه،گلدان رو بمدت یک هفته در مکان نیمه سایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید.برگهای زرد رو جدا کنید ویک بار با محلول قارچ کش کل گیاه رو سمپاشی کنید (در هوای ازاد ودور از تابش مستقیم افتاب)ومحلول قارچ کش رو داخل خاکش هم بریزید.از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من نزدیک دو ماه که بن سای گرفتم الان برگاش سیاه میشن و خیلی میریزن هفته ای یک بار آبیاری میکنم و۶ متر از پنجره شمالی فاصله داره میخواستم ببینم مشکلش چیه ممنون

پاسخ

    سلام.نورش با این حساب خیلی کم هست ودلیل ریزش برگها هم کمبود نور هست به پشت پنجره انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنه ابیاری هفته ای دوبار.نباید سطح خاک کاملا خشک بشه هر وقت سطح خاک کمرنگتر شد ابیاری کنید (در زمان رشد)یک بار هم خاک رو برای پیشگیری از قارچ با محلول قارچ کش (مانکوزب یا کاربندازیم)ابیاری کنید یک گرم در یک لیتر اب.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید . در خاک بونسایم هزار پا پیدا کردم و واقعا نگرانم هستم و مطمئن نیستم که ابیاری با سم کاره درستیه یا نه ؟ایا به گیاه اسیب نیمیزند؟ میترسم همه برگ هایش بریزد و خشک شود چون همانطور که می دانید بنسای ها گیاهان بسیار حساسی هستن . چندی پیش مادرم اشتباهن با اب نخود گیاه را ابیاری کرده بود و همه برگ هایش را از دست داد. میترسم این سم هم باعث نابودی مجدد گیاه شود. از طرفی خاک گیاه را بیش از دو بار عوض کرده ام و ولی همچنان هر دفعه هزار پا بیرون می اید و ظاهران چاره ای جز سم ندارم. و به نظرتان کدام نوع سم بهتر است؟

پاسخ

    سلام.هزار پاها در جاهای مرطوب ونسبتا تاریک زندگی میکنن اگر بنسایتون گیاه بیرونی هست در فضای ازاددر نور فیلتر شده قرار بدید هزارپاها فرار میکنن.اگر روی خاک گلدونتون خزه وجود داره خزه ها رو جمع کنید وماسه بریزید هزار پاها داخل خزاها هم زندگی میکنن.میتونید گلدان بنسای رو داخل یک ظرف پر اب بگزارید ویک ساعت داخل اب بمونه اگر هزارپاها داخل خاک باشن بیرون میان ویا داخل خاک خفه میشن.یک ساعت بعد گلدان رو بردارید وبگذارید اب اضافه کاملا خارج بشه.میتونید از سم سوین هم استفاده کنید به این صورت که کنار گلدان وزیر فرش وکنار دیوارومسیر حرکت هزار پاهابریزید. که هزارپاها از بین برن داخل خاک گلدان نریزید این سم رو.

    پاسخ

سلام . برگ های بنسای من حالت کشیده و لاغر دارن ولی همه بنسای ها برگ هاشون دایره ای گوشتین . دلیلیش چی میتونه باشه؟ همه عوامل رشد از جمله نور ابیاری رطوبت خاک خوب و … سرجاشن

پاسخ

    سلام.باریک وکشیده شدن برگها دلیلش نور کم هست.احتمالا در جایی که نگهداری میکنید نور کافی دریافت نمیکنه.درجای پرنوروفیلتر قرار بدید مشکل حل میشه.

    پاسخ

با سلام من یک بنسای دارم ظهر که رفتم خونه دیدم عنکیوت ریز چند تا گذاشته چیکار کنم که از بین برن؟؟

پاسخ

    سلام میتونید از سم حشره کش دیازینون استفاده کنید البته عنکبوت آفت محسوب نمی شود بلکه از آفت ها تغذیه میکند پس یه جورایی مفید هم هست.

    پاسخ

سلام ، بونسای من برگاش میریخت علتو جویا شدم گفتن نور افتاب احتیاج داره ، گذاشتمش تو افتاب و یه نایلون بی رنگ روش کشیدم که مثلا نور مستقیم نخوره ، همون یذره برگم که داشت سوخته و از بین رفته حتی سر شاخه هاشم که نازکه کامل سوخته ، میشه دوباره زندش کرد؟ چیکار باید بکنم

پاسخ

    سلام.باید بمروز زمان به نور زیاد عادت میدادید کشیدن نایلون شفاف تاثیری در فیلتر شدن نور نخواهد داشت.باید نور رو بوسیله شیشه مات کن ویا شیلید ویا پرده توری فیلتر کنید.گیاه روبه مکان نیمه سایه وخنک انتقال بدید وقسمتهایی رو که سوخته وشاخه های خشک شده رو کات کنید باید قیچی باغبانی ویا چاقوی استریل شده.گیاه رو زیاد جابجا نکنید یک مدت در جای ثابتی نگهداری کنید که نور کافی دریافت کنه وخاکش هر وقت رطوبت از دست داد ابیاری کنید یک مدت در جای ثابت وپر نور وفیلتر شده بمونه شروع به رشد میکنه بعد از شروع جوانه زنی برگها میتونید کود دهی رو هم شروع کنید.

    پاسخ

سلام خدمت شما
بنسای من تنش نرم شده بود و برگهاش میریخت و با توضیحات شما و جدا کردن ریشه گندیده و زدن قارچ کش مانکوزب به ریشه و بدنه و برگها بنسایم تو جای نسبتا کم نور گذاشتم و سوالم اینکه که این قارچ کشو باید باز به برگها بزنم و اگر این کار باید بکنم چندبار دیگه باید انجام بدم و به چه فاصله زمانی و از کی باید آب بدم به بنسای ،ممنون از سایت خوبتون.

پاسخ

    سلام.یک بار اسپری قارچ کش کافی هست.میتونید برای پیشگیری ماهی یک بار اسپری کنید.ابیاری رو بمقدار کم میتونید انجام بدید بصورتی که سطح خاک مرطوب بشه وگلدان رو غرق اب نکنید.یک ماه بعد میتونید ابیاری رو کامل شروع کنید.

    پاسخ

باسلام
بونسای جنسینگ را روی میز کار گذاشته ام
دما ۲۷
آبیاری دو بار در هفته
دو هفته یکبار کود مایع می دهم
حشره کش در مواقع لزوم می زنم
سوال:
نور فقط از تعداد شش عدد لامپ که در طول روز به خوبی روشن هست ، تامین می شود
آیا کافی است همین نور؟

ممنون از پاسخ دقیق شما

پاسخ

    سلام.همه ی شرایط ایدال هست.در مورد نور هم باید به رشد گیاهتون نگاه کنید اگر رشد خوبی داشته باشه نور کافی دریافت میکنه.شاداب بودن گیاه نشان از شرایط ایدال نگهداری هست.

    پاسخ

سلام
من خاک بنسای رو عوض کردم وروز بعد بهش آب دادم ولی هر چی آب دادم از زیرش خارج نشد برای بار اول طبیعیه؟ یا باید خاکشو باز عوض کنم ؟ زیر گلدون رو چک کردم خروجیش بازه و از خاک آماده مخصوص بنسای استفاده کردم

پاسخ

سلام
آیا فاصله سه متری از پنجره رو به شمال برای نوردهی کافی است؟
در زمان آآبیاری از داخل خاک بن ای پشه های ریز بیرون می ایند، چه آفت کشی و چگونه باید استفاده شود؟
آیا اسپری کردن آب بدون کلر برای گیاه مفید است؟ چه میزان؟
برخی از برگهای پایین گیاه زرد شده و می ریزد.

لطفا راهنمایی بفرمایید

پاسخ

    سلام.این فاصله برای نوردهی خیلی زیاد هست وگیاه نور کافی دریافت نخواهد کرد.بهتره پشت پنجره شمالی قرار بدید وهر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید که به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه ویا از نور مصنوعی استفاده کنید.برای پشه های ریز داخل خاک میتونید کنار گلدان کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید حشرات ازبین میرن اگر تعدادشون زیاد هست میتونید از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی داخل ذیک لیتر اب مخلوط کنید وگلدان رو با این محلول ابیاری کنید.اگر رطوبت محیط کمتر ازسی درصد هست هر از گاهی اسپری اب بصورت مه پاشی بهتر هست مشکلی پیش نمیاد.زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست ولی اگر برگهای بالایی هم زرد میشن ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو کمتر کنید ویا زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه.

    پاسخ

سلام من یه بنسای جنسینگ خریدم
از زهکشی زیر گلدون کرمای ریز بیرون اومدن چیکار کنم ؟؟؟
ممنون

پاسخ

    سلام.بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها وخاک رو چک کنید اگر تعداد کرمها زیاد هستند بهتره خاک رو تعویض کنید ریشه هارو هم چک کنید که افتی نداشته باشن.

    پاسخ

سلام بونسای من خاکش خیلی کم شده انگار خاکش تو خالی شده ب محض اینکه آب بهش میدم از زیر گلدون میزنه بیرون انگار خیلی متخلخل شده برگاشم زرد شده و میریزه ولی زیاد بهش آب نمیدم..ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام. احتمالا زهکش مناسبی نداره. زهکش رو بررسی کنید. زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست ولی اگر کل برگها زرد میشه یا ابیاریتون زیاد هست ویا دما زیاد بالاست. میتونید خاک مخصوص بنسای داخل گلدان بریزید.

    پاسخ

سلام بن سای من برگ در نمیاره خاکش یه جونورای ریز سفید داره من خیلی وقته که دارم درمانش میکنم خستم کرد بردمش زیر آب و کامل شستمش بعد از یه هفته خوب شد ولی دوباره از همون جونورای ریز سفید زده برگاش دوباره ریخت شما چه پیشنهادی میکنید سم برزنم چه سمی بزنم از کجا بخرم؟؟؟؟؟ لطفا به دادم برسید.

پاسخ

    سلام. برای از بین بردن افات خاک میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وگلدان رو با این محلول ابیاری کنید. افت از بین بره شروع به رشد میکنه.

    پاسخ

سلام من بن سای ام رو حدود دوهفته پیش خریدم و الان عوضش کردم چون گلدونش نامناسب بود اشکال داشته کارم؟

پاسخ

سلام .نور حتما باید طبیعی باشد؟مثلا نور لامپ ،نور محسوب نمیشه؟من خونم زیر زمینه کلا نور زیادی نداره….یک هفته است خریدم چند تا از برگها ریخته.میتونم جاذبه جاش کنم؟

پاسخ

    سلام از نور مصنوعی هم میشه استفاده کرد البته باید به اندازه کافی نور برسه به گیاه

    پاسخ

سلام ساقه بونسای جینسینگ من داره چروک میشه و برگ ها کم کم دارن زرد میشن چکار کنم قبلا پشت پنجره بود و سرحال بود اما چون هوا گرم شد من اونو جلوی کولر تگهداری میکنم میشه کم کنید

پاسخ

    سلام. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. پوسیدن ریشه ها باعث این مشکلات میشه. زهکش رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه. اگر ریشه ها پوسیده بود ریشه های پوسیده رو کات کنید.

    پاسخ

با سلام و عرض خسته نباشید
من یه بنسای s دارم و چندتا سئوال راجبش ازتون دارم
اول اینکه گیاه من ی مدت خوب بهش رسیدی نشد چ از لحاظ نور چ از لحاظ آبیاری و کود و یکم ضعیف شده و نورو اوکی کردم پشت پنجره پاسیون گذاشتمش نور غیر مستقیم میتابه بهش روزی دوبار اسپری و هفته ای دوبار ابدهی به خاک و برای اینکه بهش رطوبت خوبی برسونم زیرش ی سینی پر از اب گذاشتم و زهکشیو نبسته آیا این کار تاثیر داره؟
بعد الان من بهش کود بدم مشگلی براش پیش نمیاد یا بذارم یکم جون بگیره بعد؟
وسئوال اخر اینکه حدود دو سال هست دارمش وبزرگ شده و بعضی ریشه هایش از خاک در اومده و از جنس چوب تنه گیاه شده آیا گلدان رو ریشه خاک بریزم یا بذارم بحال خودش رها باشه؟
ممنون از راهنمایی

پاسخ

    سلام. اسم بنسای رو میدونید؟ بله بهتره صبر کنید تا گیاه کمی به رشد بیافته بعد کوددهی کنید. اگر ریشه ها از کف گلدان زده بیرون میتونید گلدان وخاک رو عوض کنید اگر نه صبر کنید اواخر بهمن ماه هم ریشه هارو هرس کنید وهم گلدان وخاک رو تعویض کنید. کف گلدان اگر بااب تماس نداره بله کار خوبی هست برای حفظ رطوبت.

    پاسخ

سلام .من تقریبا دوسال هست که جینسینگ و دارم چیکار کنم تنش قوی و بزرگ بشه ?بن سای من فقط قد کشیده خیلی خوب برگ میده .شاخه هاشم خیلی بلند شده .ولی تنه ش خیلی کوچولو و بی جونه ,چند باریم که خاکشو عوض کردم به نظرم ریشه هاش ضعیف بودن ریشه های جانبی شبیه تار مو بودن.اب و نورش کافیه

پاسخ

    سلام. باید شاخه های بلند رو هرس کنید تا تنه مقاومتر بشه. سالی یک بار هم ریشه ها رو در زمان خواب گیاه هرس کنید.

    پاسخ

سلام بونسای من برگاش حالت سوختگی پیدا میکنه و میریزه .نورش خوب و غیر مستقیمه کود مایع بهش میدیم مرتب روش اب اسپری میکنیم ببشتر از یک ماهه خاکشو عوض کردیم میشه راهنمایی کنید خیلی کم برگ شده

پاسخ

    سلام. رطوبت کم محیط ،نور مستقیم واستفاده بیش از اندازه کود باعث سوختگی برگها میشه.این مواردرو چک کنید.

    پاسخ

      رطوبت و نورش خوبه ماهی یک بار کودش میدیم
      یه سوال دارم یک مدت بود که کنار حسن یوسف بود حسن یوسفم مریض شد سفیدک زد و داره خشک میشه .ممکنه بیماری اون رو بگیره اگه اره علائمش چیه.
      میتونم عکس بونسای رو توی تلگرام براتون بفرستم اگه میشه بهم ادرسشو بدید.

      پاسخ

        سلام. اگر شپشک اردالود گرفته باشه نوک برگها خشک نمیشن. کل گیاه حالات چروکیده وپژمرده میشه. تمام قسمتهای گیاه رو چک کنید اگرشپشک اردالود باشه اول بایدحذف فیزیکی کنید هر دو گیاه رو با یک قلموه اغشه به الکل. از سایر گیاهانتون هم جدا نگهداری کنید. بعد باسم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون محلول درست کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید. یک هفته بعد چک کنید اگر علائمی بود مجدد همه ی مراحل رو تکرار کنید. یک سی سی در یک لیتر اب.

        پاسخ

          بله نشونش دادیم همینو گفتن البته هنوز به تنه اسیب نزده.سمی که بهمون دادن کلرپیریفوس ۴۰/۸٪ هست. دوباره مثل روز اولش میشه؟

          پاسخ

ممنون از راهنماییتون

پاسخ

سلام ، من یه بن سای جنسینگ به مدت ۴ ماه دارم ، جاش ثابت و اصول زه کشی هم رعایت شده ، در ابتدا خاکش رو عوض کردم. اما الان حدود ۱ هفته هست که برگ هاش زور میشن و میریزن. از تراکم برگ هاش کم شده. خودم احساس می کنم که قسمت ریشه اش مثل قدیم نیست، داره چروک میشه . چیکار کنم حالش خوب بشه؟ لطفا سریع جواب بدین

پاسخ

    سلام. ابیاریتون به چه نحو هست؟ابیاری زیاد،خاک نامناسب ،نبود زهکش مناسب وکمبود نور باعث زرد شدن برگها وریزششون میشه. این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام.بونسای من کلی از برگهاش ریخته.خودم حس میکنم بدلیل اینه که خونه ما نورگیر مناسبی نداره.یه سری چراغ مخصوص شنیدم داره.میشه راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید وهمینطور اسم کامل بنسای یا اسم علمیشو. ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،میزان نور دریافتی.

    پاسخ

سلام بونسای من که شپشک اردالود گرفته بود الان دیگه نداره ولی همه ی برگاش ریختن لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم دوباره پر برگ بشه😢

پاسخ

    سلام. اگر گیاه خشک نشده دوباره شروع به رشد میکنه. بهتره جای پرنور وفیلتر شده بگذارید.

    پاسخ

خشک نشده شاخه ها نرم و تازه هستن یه برگای ریزی میده ولی خیلی نمیمونن و میریزن جاشم پرنوره ایا کود لازم داره؟تا جون بگیره زیرش جزیره درست کردیم رطوبتشم خوبه

پاسخ

    دلیل ریزش برگهای جدید ابیاری زیاد ونور کم هست. بهتره به جای پرنورتری انتقال بدید شروع به رشد که کرد وبرگهای جدیدی داد بعد میتونید از کود های ملایم استفاده کنید مثل ۱۰،۱۰،۱۰یا۱۸،۱۸،۱۸،

    پاسخ

سلام
من یک بنسای جنسینگ دارم که چند وقتی میشه که قلمه های فیکوسش خشک شده و فقط یک شاخه کوچیک ازش مونده.آیا دوباره خوب میشه؟یا اینکه میتونم بدن دوباره قلمش بزنن؟!
ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

پاسخ

    سلام. شاخه هایی رو که خشک شده کات کنید وریشه رو چک کنید اگر ریشه سالم باشه دوباره بکارید رشد میکنه اگر ریشه ها پوسیده بله باید قلمه بگیرید. سعی کنید گیارو در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وسطح خاک مرطوب بمونه.

    پاسخ

سلام،تشکر بابت مطالب مفید سایتتون
بنسای من قلمه های فیکوسش خشک شده و فقط یک شاخه کوچیک مونده ازش
آیا دوباره خوب میشه یا اینکه میتونم بدن دوباره قلمش بزنن؟
با تشکر

پاسخ

سلام و تشکر از مطالب مفید و کاربردیتون. ببخشید من امروز بونسای جنسینگ گرفتم فروشنده بهم گفت گلدون رو عوض کن مشکلی نداره الان بخوام عوضش کنم؟؟؟؟

پاسخ

از کجا بفهمم بونسای داره خشک میشه؟
بونسای من تنه اش سالمه و چروک نشده فقط چند تا از شاخه هاش دارن خشک میشن چیکارش کنم؟

پاسخ

علت اینکه از بالا داره خشک میشه چیه؟

پاسخ

سلام ..با قدردانی از پاسخگویی سریع و عالیتون
بونسای من جاهایی که تازه جوونه میزنه یه چیزهای سفید مبینم …این عادیه یا ممکنه قارچ باشه؟؟

پاسخ