آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

یکی از فراوان‌ترین انواع بونسای در بازار بونسای جنسینگ هست که با قیمت‌های مختلف از ده هزار تا صدها هزار تومان در بازار یافت می‌شود. علت فراوانی این نوع بونسای سرعت بالای رشد و راحتی در تولید آن می‌باشد که مانند سایر بونسای ها به زمان و طراحی زیادی نیاز ندارد. و به همین علت جز بونسای های با ارزش محسوب نمی‌شود. معمولاً بر روی جنسینگ ها گیاه فیکوس برای زیبایی برگ‌ها پیوند می‌شود. حتی خیلی از اساتید این نوع جنسینگ را بونسای نمی‌دانند. در این مقاله به آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ می‌پردازیم.

۱٫ نور: بونسای جنسینگ به نور زیادی احتیاج دارد. البته نور مستقیم نباید باشد. نور غیر مستقیم مانند پشت پنجره برای این گیاه کافی می‌باشد. جنسینگ به کمبود نور حساسیت دارد و معمولاً برگ‌های آن در کمبود نور شروع به ریزش می‌کنند.

۲٫ خاک: خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

 

 

۳٫ آبیاری: گیاه جنسینگ به آبیاری متوسط نیاز دارد. یعنی خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد ولی خیلی خیس نباشد. آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. و اگر رطوبت خاک بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. هفته‌ای  دو بار آبیاری برای بونسای جنسینگ مناسب باشد. ولی این مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته می‌شود و می‌بایست برای فصل خواب گیاه به نهایتاً هفته‌ای یک‌بار بسنده کرد

۴٫ دما: با توجه به اینکه زادگاه گیاه جنسینگ مناطق گرمسیری می‌باشد دمای مناسب برای رشد آن در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

۵٫ بیماری‌ها: به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشد و برای پیشگیری می‌توان از سم قارچ‌کش برای برگ‌ها، تنه و ریشه استفاده کرد. همچنین به افت‌های شته، شپشک، کنه نیز حساس می‌باشد که برای درمان باید از سموم حشره کش استفاده کرد.

۶٫ تکثیر: تکثیر جنسینگ بیشتر از طریق بذر می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل آموزش کاشت بذر جنسینگ اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

پاسخ به چند سؤال:
۱٫ دلیل زرد شدن برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: علت اصلی زرد شدن برگ‌ها آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم می‌باشد.

۲٫ علت ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌ها نیز مانند زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل  آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم باشد.

۳٫ آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟
پاسخ: بله می‌توانید با کودهای NPK در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید.

۴٫ بهترین زمان برای تعویض گلدان بونسای جنسینگ چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان بونسای جنسینگ زمانی که گیاه خواب است و به‌زودی فصل رشد شروع خواهد شد. که برای اکثر گیاهان اسفند ماه می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

 

 

پست‌های مرتبط

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ: یکی از راه‌های...

آموزش نگهداری گل ناز

آموزش نگهداری گل ناز

آموزش نگهداری گل ناز : بی‌شک یکی از زیباترین گل‌های...

زهکشی گلدان چیست

زهکشی گلدان چیست

در این مقاله با عنوان زهکشی گلدان چیست توضیح کوتاهی می...

نظرات (164)

سلام
طریقه آبیاری خاک گیاه بن سای جنسینگ به نحوی که مرطوب باشد ولی خیس نباشد چگونه است؟
چگونه بفهمیم خاک گیاه رطوبت دارد؟
با افشانه این کار باید انجام شود؟
آیا پاشیدن آب به ساقه و ریشهای بیرون آماده برای گیاه مضر است؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 17ام, 1397 14:25:

سلام، بله با اسپری اب میتونید خاک رو مرطوب نگهدارید،ابیاری باید وقتی انجام بشه که سطح خاک مقداری خشک یا کمرنگ شده باشه. با فرو کردن یک خلال چوبی داخل خاک میتونید به داشتن رطوبت خاک پی ببرید اگر خاک به خلال چوبی چسبید خاک مرطوب هست ولی اگر خلال چوبی کاملا تمیز بود یعنی خاک خشک هست وباید ابیاری بشه. نه مشکلی نیست برای حفظ رطوبت محیط بهتر هست که اسپری اب ومه پاشی رو هر از گاهی انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، بن سای جینسینگ من کلا همه برگهاش ریخته ،فکر میکنم مشکل از آبیاری زیاد بوده ،چطوری بفهمم ریشه هاش گندیده و کلا گیاه از بین رفته یا هنوز میتونم امیدوار باشم جوون بگیره؟ کاری هست که راهنمائی بفرمائید بلکه بتونم نجاتش بدم؟????

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 15ام, 1397 17:18:

سلام، میتونید گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه ها رو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده باشه کاری نمیشه کرد ولی اگر سالم باشند واگر شاخه ها هنوز نرم وشکننده نباشند یعنی شاخه ها خشک نشده باشند مجدد رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب خدمت شما
برگ ها و خاک گیاه بن سای جنسینگ رو در محیط آپارتمان درزمستان ودر تابستان چگونه و به چه طریقی ودر چند نوبت نیاز به آبیاری دارد؟
آیا باید در فضای آپارتمان باشد یا اینکه در راه پله هم امکان نگه داری وجود دارد؟
اگر پکیج دمایی در آپارتمان یک روز روشن و یک روز خاموش باشد روی گیاه اثر می گذارد؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 15ام, 1397 13:09:

سلام. گیاه جنسینگ به آبیاری متوسط نیاز دارد. یعنی خاک همیشه باید مقداری رطوبت داشته باشد ولی خیلی خیس نباشد. آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. و اگر رطوبت خاک بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. هفته‌ای دو بار آبیاری برای بونسای جنسینگ مناسب میباشد. ولی این مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته می‌شود و می‌بایست برای فصل خواب گیاه به نهایتاً هفته‌ای یک‌بار بسنده کرد، گیاه جنسینگ چون یک گیاه منطقه گرمسیری محسوب میشه دمای نگهداری باید بین۲۵_۳۵ درجه باشه. سعی کنید دما کمتر از ۲۵ درجه نباشه. باید جایی نگهداری کنید که نور زیاد وفیلتر شده داشته باشه. دمای نگهداری اگر کمتر از ۲۰ درجه بشه احتمال ریزش برگها وجود داره بهتر هست سعی کنید که دما متعادل بمونه.

[پاسخ]

پاسخ
M

با سلام
دلیل قهوه ای شدن و حالت سوختگی پیدا کردن نوک شاخه های بونسای جنسینگ چیه؟همه شاخه ها از قسمت نوک شاخه حالت قهوه ای سوخته داره .

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 14ام, 1397 14:34:

سلام، چند دلیل میتونه داشته باشه استفاده بیشبود کودها، کمبود رطوبت محیط، نگهداری گیاه کنار لوازم گرمایشی وتهویه نامناسب ویا کمبود ابیاری.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بنسای جنسینگ دارم ۳ سال دارمش ولی جدیدا روی برگاش حالت زرد و پوسیدگی ایجاد شده ….رو اپن اشپزخونه که نور تراسم از پشت پنجره بهش میخوره نور عالیه و هفته ای دو بار چه زمستون و تابستو بهش اب دادم ….حدود ۳ ماهه گلدونشو دادم عوض کردن با خاکش از اون موقع اینطوری شده ….نمیدونم دلیلش نور زیاد یا آب ….من ماهی یم بار رو برگاش اسپری هم میکنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 5ام, 1397 12:36:

سلام. اگر دمای نگهداری پایین هست ابیاری رو کمتر کنید وبه هفته ای یک بار برسونید اگر دما بالای ۲۰ درجه هست هفته ای دو بار ابیاری رو انجام بدید سعی کنید گیاه رو درمکانی که تهویه مناسب داره نگهداری کنید بخارات ناشی از پخت پز در اشپزخانه هم باعث این مشکل میشه.اگر زرد شدن برگها همراه با له شدگی ویاحالت ژله ای داره، بهتر هست یک بار گیاه رو با سم قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم ابیاری کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک گیاه رو با این محلول ابیاری کنید روی تمام شاخه هاوبرگها هم اسپری بکنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام ما سه هفته هست بونسای جنسیگ خریداری کردیم خونه ما شمالی جنوبی هستش و نزدیک درب بالکن پشت پنجره قرار دادم تقریبا هر ده روز یکبار با توجه ب خشکی سطح خاک اونو اب میدادم و از سیستم گرمایشی هم دور هستش روزها از ساعت ده تا یازده افتاب غیر مستقیم از پنجره و حتی گاهی از پرده نازک بهش میتابید اما بعد این مدت برگهاش زرد شدن و کم کم میریزن جاشو تغییر دادم .دلیلش خواب زمستونیه یا مشکلی بابت نگهداریش داره و اینطور شده ؟ممنون میشن راهنمایی و کمک کنید چون خیلی ناراحتش هستیم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 12:42:

سلام. اگر دمای نگهداری از ۱۵ درجه کمتر هست گیاه خزان میکنه وجای نگرانی نیست ولی اگر دما بالای ۱۵ الی ۲۰ درجه هست دلیل زرد شدن برگها میتونه ابیاری زیاد،خاک نامناسب تغییر ناگهانی دما، نبود زهکش مناسب ویا استفاده ی بیشبود یا کمبود کود باشه این موارد رو چک کنید. خاک رو هم بررسی کنید که افتی داخل خاک نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

من یه بونسای دارم تازه خریدم سر برگاش مشکی شده علتش چیه هروز آب پاشی میکنم به گیاه آهن پتاس و… رو هم بهش دادم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 19ام, 1397 12:55:

سلام،سیاه شدن برگ ها دلیلش نوسانات دمایی مثلا نزدیکی به منبع سرما یا گرما ،وجود جریان هوای سرد در شب ،زیاده روی در مصرف کودهای شیمیایی ویا مواد براق کنند برای برگها ،خشکی محیط و کمبود رطوبت، اسپری اب روی برگها زمانی که افتاب روی گیاه میتابه ،میتونه باشه این موارد رو چک کنید نور رو حتما فیلتر کنید واز تابش افتاب مستقیم جلوگیری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت شما کارشناسای صبور میهن کاکتوس
من یه بونسای جبنسینگ دارم که سه سال گرفتمش،خداروشکر رشد و همه چیزش عالیه،فقط خواستم هرسش کنم،الان خوبه یا بزارم برای اسفند ماه؟چون برگاش و شاخه هاش خیلی بلند شدن و از حالت بونسای دراومده.
ممنون میشم راهنمایی کنید. متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 17ام, 1397 13:04:

سلام. ممنون از توجه شما دوست گرامی. بهتر هست صبر کنید واوایل اسفند ماه اقدام کنید. حتما لوازمی رو که برای برش وهرس استفاده میکنید کامل استریل کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام آدنیوم من طی اتفاقی ازپشت پنجره افتادزمین وریشه اش ازخاک دراومد وتنه اش دوتا ترک کوچولو برداشته ی کم خم شده نسبت ب قبلش بعد الان کلارشدش متوقف شده ولی قبلش رشدش عالی بودچیکارکنم درس بشه باببتش خیلی ناراحتم ایاازبین رفته یا ن ممنون میشم اگ کمکم کنین موقعیم ک از خاک دراومده بود دیدم تنه اش ازپایین ینی توخاک خیلی خیلی بزرگ شده(مثل بنسای شده)میخاستم بدونم تنشو ازخاک بیارم بیرون یابذارم همونطوری بمونه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 14ام, 1397 11:20:

سلام.در این مواقع به گیاه شوک وارد میشه وتا شوک برطرف بشه تقریبا یک الی دو ماه زمان میبره،برای راست ایستادن وترمیم قسمتهای ترک برداشته بهتر هست دو عدد چوب رو بصورت موازی داخل خاک، قسمتی که احتمال ریشه وجود نداشته باشه فرو کنید و تکیه گاه براش ببندید تا راست بشه، بیرون اوردن تنه بیکباره کاردرستی نیست بهتر هست گیاه رو از سطح گلدان بالاتر بکارید وروی قسمتی از تنه که بالاتر هست خاک بریزید بمرور زمان با ابیاری، خاک شسته میشه وتنه بیرون میاد در این حالت صدمه ای به گیاه وارد نمیشه وتنه بیرون از خاک میمونه وحالت بنسای میگیره.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنماییتون .یه سوال دیگه ساخه هاش زیاد برگ نمیده نهایت یکی یا دوتا برگ میده علتش چیه و زمان هرس کردن شاخه هاش چه زمانیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 16:46:

علت برنگ ندادن چند دلیل میتونه داشته باشه،احتمالش هست که دما خیلی پایین هست وگیاه در خواب زمستانی هست وبهار با گرم شدن هوا شروع به رشد میکنه. کمبود نور وکمبود عناصر موجود درخاک هم یکی از دلایل برگ ندادن گیاه هست. شاخه ها رو میتونید اوایل بهار هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

عذر میخام درمورد آدنیوم هم میتونید مشاوره بدین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 12:45:

سوالتون رو بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خاک بنسای حتما باید کوکوپیت باشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 12:45:

سلام. ترکیب مناسبی که میتونید برای انواع بنسایها استفاده کنید:
۱_ماسه ۲۰٪
۲_خاک باغچه۲۰٪
۳_ورمی کمپوست۱۰٪
۴_کوکوپیت نیاز نیست
۵_پرلیت۱۰٪
۶_پیت ماس یا خاکبرگ پوسیده۲۰٪
۷_سفال خرد شده۲۰٪

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید .بنسای من حدود سه هفته ایی میشه برگاهاش ریخته و هفته ایی یکبار ابیاری میکنم پشت پنجره مات با نور زیاد گذاشتمش و کود مخصوص بنسای روهم گرفتم و بهش دادم اما برگ در نمیاره فقط نوک شاخه هاش سبزه…باید چیکارش کنم ؟؟؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 16:06:

سلام. چه نوع بنسایی هست اسم گیاه رو میدونید؟

[پاسخ]

گلی پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 16:06:

از گلخانه ایی که خریدم گفتن بنسای هلندیه ولی تو این دوسال دوبار برگهاش ریخت ک بار اول خودشون گفتن کود بنسای هلندی رو بهش بدید و یه پلاستیک بکشید روش تا برگ بده ..اما بار دوم ک ریخت دیگه با این روش برگ نداد…من فرق بنسای هلندی و جنسینگ رو نمیدونم اما بنسای من بیشتر شبیه عکس همین مطلبه برگای شمشاد مانند داره و ریشه سه تایی کلفت.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 19:43:

اگر شکل عکس روی مقاله هست بنسای جنسینگ هست. دلیل ریزش برگها،ابیاری بیش از اندازه، کمبود نور،تغیر ناگهانی دما(سرد شدن دما) ویا بیماریهای قارچی هست. این موارد رو چک کنید. سعی کنید گیاه رو بجای پرنوری انتقال بدید ودما رو چک کنید که از ۲۰ درجه کمتر نباشه،ابیاری رو وقتی سطح خاک به اندازه یک سانت خشک شد انجام بدید. میتونید برای پیشگیری از بیماری قارچی یک بار گیاه رو با سم قارچ کش اکسی کلراید مس سمپاشی کنید،یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید. موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید وحدالامکان سمپاشی رو در فضای باز که دما پایین نباشه انجام بدید.

پاسخ

عرض ادب بنسای جنسینگ که فقط رشد طولی داره رو باید چی کار کنم که شاخه های عرضیش هم رشد کنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 29ام, 1397 10:43:

سلام. بهتر هست شاخه هایی که طولی ونازک رشد کردند رو هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یک کاکتوس جنسینگ برام هدیه اوردن که شرایط خوبی نداشت خاکش کم بود وبرگها حالت لک مانند زرد شده بودوخیلی هم کثیف بودن ازیک کانالی خواندم که برگها رو با روغن زیتون تمیز کنم این کار رو انجام دادم حالا توی سایت شما دیدم گفتید مضر هست من الان چجوری تمیز کنم که آسیب نبینه ضمنا از کود مخصوص بهش دادم وبقیه نکاتی که گفته شده بود رو رعایت کردم فقط الان نگرانم که ناخواسته به گل اسیب زده باشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:14:

سلام. روغن بیشتر برای براق کردن برگها مورد استفاده قرار میگیره ولی باعث مسدود شدن روزنه های برگها شده وبرگها بمرور زمان نمیتونن اکسیژن ونور کافی دریافت کنند واز بین میرند. میتونید برگها رو با محلول نیم لیتر اب که دو سه قطره شامپو بچه داخلش ریخته شده وبا یک دستمال نرم پاک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام،من یک بونسای جینسینگ دارم،۶ ماه هست خاکش رو عوض کردم و حدودا سه ماهی میشه که هیچ رشدی نداشت فقط گاهی برگهاش زرد میشدن میریختن که تو این سه ماه حدود ۲ یا ۳ تا میشد کلا من یک سال هست خریدمش و هرس نشده بود،هرسش کردم و کوددهی رو شروع کردم الان یک سری از برگهاش سیاه میشن و میریزن ولی برگ‌های جدید هم‌داره درمیاره علت سیاه شدن و ریزش برگهاش چیه؟اکثر این برگهایی ام که میریزن رو شاخه های هرس شده هستن،ممنون اگر سریع جواب بدید من خیلی نگرانش هستم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 25ام, 1397 11:19:

سلام. دلیل سیاه شدن وریزش برگها کمبود نور هست بهتره به جای پرنوری انتقال بدید. کنار پنجره جنوبی نور فیلتر شده با فاصله۵۰_۶۰ سانتی متر از پنجره قسمتی که سایه روشن باشه برای بنسای جنسیگ محیط ایدالی برای نورگیری هست. علت زرد شدن وریزش برگها ابیاری زیاد،نبود زهکش مناسب،خاک نامناسب هست. این موارد رو هم چک کنید زرد شدن وریزش برگهای پایینی به اصطلاح برگهای پیر کاملا طبیعی هست وریزش دو الی سه برگ در یک ماه کاملا طبیعی هست.

[پاسخ]

پاسخ

میخواستم نحوه پیوند فیکوس روی جنسینگ رو شرح بدهید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 24ام, 1397 20:37:

سلام. متاسفانه در مورد این نوع پیوند اطلاعی ندارم.

[پاسخ]

پاسخ

مرسی از پاسخ های شما
من خیلی رو بونسایی که دارم حساس شدم.روزی ۲تا از برگاش داره میریزه.چجوری میتونم جلوگیری کنم؟.تازه داشت برگاش در میومد که الان دوباره اینطوری شده.راهی هست که بیارم خودتون ببینید؟چون واقعا نگهداریش سخته

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 13:25:

میتونیدعکس واضح از گیاهتون بفرستید یا همین قسمت لینک عکس رو بفرستید یا به تلگرام یا اینستاگرام شرکت تا بررسی بشه. شرایط نگهداریتون رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. از جمله ابیاری، دمای نگهداری محیط،ترکیب خاک، نور،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
دلیل سیاه شدن برگ های جنسینگ چی میتونه باشه؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 12:46:

سلام. سیاه شدن برگها دلیل زیادی میتونه داشته باشه. کمبود نور، بیماریهای قارچی، الوده بودن خاک، پایین بودن دمای محیط نگهداری، کمبود اب. این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

من یک بونسای جنسینگ سالم دارم و چون رشدش کم بود، تصمیم گرفتم اونرو پاییز در حیاط بگذارم که با سرد شدن هوا به خواب زمستانی بره و به اصطلاح خزون کنه و برگهاش بریزه ، که وقتی بیارمش داخل خونه از نو برگ بده و کمی رشد کنه، میخواستم بدونم که اصلا این کار شدنی هست و خزون خواهد کرد و یا نه این گیاه هیچوقت خزون نمیکنه، حتی اگه با فرا رسیدن پاییز بیرون بگذارمش؟
با تشکر.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 09:54:

اگر دمای محیط نگهداری کمتر بشه خزان میکنه. ولی بهتر هست که دمای نگهداری کمتر از ۱۵ درجه نباشه واز یخ زدگی محافظت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من ۱بنسای جنسینگ دارم،خیلی خوب بود وقتی آوردمش خونه ولی ب مرور زمان تمام برگهاش ریخت.
۱.دلیل ریختن برگهاش جا ب جایی بوده؟ چون هم نور کافی و هم ایم ک آبیاری با دقت بوده.
۲.بعد از ۱مدت الان داره جون میگیره و کم کم داره برگهاش در میاد.چون هوا سرد شده از راهرو آوردمش داخل اتاق.امروز ۲تا برگاش ریخته بود.دمای اتاق مناسبه.الان من باید چیکار کنم تو این فصل؟
و در آخر واقعا از هرکی پرسیدم ۱ چیزی میگن.خواستم نظر شمارو بدونم
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 17ام, 1397 23:51:

سلام. دلیل ریزش برگها تغییر ناگهانی دما وابیاری بیش اندازه میتونه باشه سعی کنید در جایی که دما زیاد متغیر نیست نگهداری کنید زهکش رو هم بررسی کنید تا گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافه براحتی از کف گلدان خارج بشه هر وقت سطح خاک یک سانتی متر خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

فرید پاسخ در تاريخ آبان 18ام, 1397 14:40:

با سلام و تشکر
ایا نیازی هست که به تنه ی بنسای هم اب بدیم؟
روزی ۱ یا ۲ مرتبه هم با اسپری به برگ هاش اب میپاشم.ادامه بدم این روندو یا ن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 18ام, 1397 16:01:

سلام. روی برگها میتونید هر از گاهی برای تامین رطوبت اب اسپری کنید روی تنه گیاه نیازی نیست.

پاسخ

ببخشید من بن سایم از زمانی که بخاری روشن شده خیلی از برگ هاش داره میریزه.من روی برگهاش اسپری آب هم میکنم و هفته ای یک بار سیرابش میکنم. تنها پنجره خونه من کنار بخاریه.من احساس میکنم چون نزدیک به بخاریه اینطوری شده. ولی چاره دیگه ای ندارم.میتونم با نور مصنوعی با استفاده از نور لامپ نگه داری کنم ازش؟ اگر بشه چجوری؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 6ام, 1397 14:59:

سلام. بنسای چه نوع گیاهی هست؟ جای خنکی انتقال بدید فکر کنم ریزش برگها کمتر بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من دو هفته میشه که بن سای خریدم فروشنده گفت میتونم هردو روز یک با شیر اسپری کنم ایا برای گلم مشکلی به وجود نمیاره .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 2ام, 1397 08:16:

سلام. اسپری شیر بدلیل براق شدن برگهاست. بهتره این کار رو انجام ندید. وجود چربی در شیر باعث براق شدن برگها میشه ولی یک لایه نازک از چربی هم روی برگها میمونه که بمرور زمان دریافت نور واکسیژن رو برای گیاه مختل میکنه وبرگها بمرور زمان زرد شده وگیاه از بین میره. میتونید ماهی یک بار این کار رو انجام بدید یا با یک دستمال نمور نرم برگها رو پاک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

درود بر شما. من یک بونسای جنسینگ از نوع اصل و غیر پیوندی دارم. آیا در پاییز و زمستان میتوانم برای تامین رطوبت محیط از دستگاه بخور سرد استفاده کنم و آیا بهتر نیست بجای اسپری آب روی برگ که باعث لکه میشه بخار سرد دستگاه بخور را مستقیما بطرف شاخه ها و برگهای آن قرار دهم؟ برای تحریک رشد آن از چه نوع هورمون و اسیدآمینه و به چه مقدار از هر کدام به صورت دقیق میتونم استفاده کنم؟. آیا برای جبران کمبود نور میشه از نور چراغهای Led سفید نمود؟ سپاسگذار میشم اگر راهنمایی فرمایید.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1397 20:49:

سلام. بله میتونید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید مانعی نداره. اگر گیاه در زمستان رشد داره میتونید از کودهای ملایم (۱۰،۱۰،۱۰یا۱۸،۱۸،۱۸،)npkبرای تقویت استفاده کنید ولی اگر رشد نداره ودر استراحت زمستانی هست نیازی نیست از زمانی که شروع به رشد کرد میتونید کوددهی رو شروع کنید. ماهی یک بار دوگرم در یک لیتر اب. رشد داشته باشه بله میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید رشد نداشته باشه جای سایه روشن بگذارید کافی هست.

[پاسخ]

احمد پاسخ در تاريخ آبان 4ام, 1397 00:01:

با تشکر از پاسخ شما. مدتی است برگهای بونسای من در قسمت بالای گیاه نوک برگها ابتدا زرد و بعد قهوه ای میشن و ریزش میکنند. زیر همین برگها هم همینطور میشن.ولی برگهای قسمت پایین گیاه سالم هستند. آبیاری مناسب هست و نور هم نور طبیعی به علاوه نور مصنوعی. اسپری آب هم روزی یک بار انجام میشه. دلیل چیست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 4ام, 1397 08:40:

سلام. زرد شدن برگهای جدید دلیلش کمبود عناصر موجود در خاک هست میتونید از کودهایی که کارشناس محترم بالا نوشتن استفاده کنید ویا از کود کامل npk20, 20,20+teویا بیو بیست طلایی استفاده کنید.

احمد پاسخ در تاريخ آبان 5ام, 1397 11:00:

کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ رو مرتب بهش میدم. حتی هیومیک اسید هم بهش میدم ولی بعضی از برگها بصورت رگه رگه زرد میشن و بعضی ها از نوک زرد میشن.

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 5ام, 1397 13:43:

کمبود عناصری مثل ازت، روی، آهن و… باعث زرد شدن نوک برگها میشه. بهتره یک بار با کود بیوبیست طلایی گیاه رو کوددهی کنید. ابیاری زیاد، نبود زهکش مناسب وخاک نامناسب هم باعث زرد شدن برگها میشه این موارد رو هم چک کنید.

پاسخ

سلام
بنده گیاه بنسای ادنیوم دارم حدود ۳ساله هست
تو این مدت فقط ارتفاع گیاه رشد میکنه و اصلا تعداد ریشه ها و قطر ریشه تغییری نمیکنه میخواستم بپرسم چه اقدامی باید انجام بدم برای افزایش تعداد ریشه؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1397 12:49:

سلام. قسمتهایی رو که زیاد دراز شدن رو میتونید کات کنید هم تعداد شاخه ها زیاد میشه هم تنه قطور میشه شاخه هایی رو هم که کات کردید مجدد میتونید ریشه دار کنید. وتکثیر کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چند سال ی بنسای دارم ولی برگهاش ریختن و کل شاخه ها خشک شدن منم همه را هرس کردم فقط تنه مونده میتونم گیاهی دیگه بهش پیوند بزنم؟ ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 21ام, 1397 11:01:

سلام. چه نوع بنسایی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

باید اضافه کنم که من به بنسای همون کود رو برگ پاشی هم کردم.احتمال داره از محلول پاشی که انجام دادم برگها سوخته باشن؟
اصلا نمیخوام وضعش ازینی که هست بدتر بشه.لطفا راهنمایی کنین.متشکرم از سایت مفیدتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خداقوت.
من ۴ساله یک بنسای جنسینگ دارم.امسال تابستون که جای گل هام ب دلیل اسباب کشی عوض شد آفت کنه قرمز و سپردار همه رو داغون کرد.که بنسای هم مریض شد.من بهش سم استامی پراید زدم درست شد.بعد یک مدتی هم اومدم کود دادم بهشون.الان حال همه بهتره اما بنسایم از کود زیادی سوخته.من به همه یک میزان کود دادم.ولی متاسفانه بنسای همه برگاش رگه قرمز گرفته و نشان از سوختگی داره اما هنوز هیچ کدوم از برگ ها ریزش نداشتن.میخوام پیشگیری کنم جوانه هاش خشک نشن و برگهاش نریزن.کاریش میشه کرد؟
و اگه تمام برگهای بنسای بریزن دوباره بر میگرده یا دگ امیدی بهش نیس؟
مکان نگه داریش تو ایوون خونه با نور کافی ابیاری هم هروقت خاکش خشک بشه انجام میدادم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 10ام, 1397 12:58:

سلام. از چه کودی وبه چه میزان استفاده کردید؟برای بنسایها بهتره از کودهای ملایم مثل ۱۸،۱۸،۱۸،یا۱۰،۱۰،۱۰استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب ماهی یک بار در زمان رشد. سعی کنید خاک بنسای رو مرطوب نگه دارید وغرق اب نکنید وکامل خشک هم نشه. فعلا تا بهبودی کامل از هیچ کود وسمی استفاده نکنید فقط اب بدون املاح استفاده کنید تا کود اضافه موجود در خاک خارج بشه. برگها بمرور زمان میریزن وبجاش برگهای جدیدی در میاد اگر سبز هستند جدا نکنید بمرور که زرد شدن خودشون میریزن. در جای ثابتی نگهداری کنید درست میشه.

[پاسخ]

Ftm پاسخ در تاريخ مهر 10ام, 1397 23:27:

کود مخصوص بنسای هستش.به همون میزان دستورالعمل پیش میرم.تا الان به همین روش بهش کود میدادم اتفاقی نیوفتاد براش.اما این دفعه که آفت بلای جونشون شد خیلی ضعیف شد.
خیلی ممنون برای پاسخ گوییتون.
نگرانیم رفع شد.متشکرم

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
برگهای بن سای جنسینگ من یکدفعه و بدون زرد شدن بیحال و خشک شدن در حالی که شرایط نوری و آبدهی و کوددهی تغییری نداشته، علتش چی میتونه باشه؟ با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 5ام, 1397 16:22:

سلام. بتازگی محیط نگهداریش عوض نشده؟ خاک رو هم از نظر وجود افات چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ..با قدردانی از پاسخگویی سریع و عالیتون
بونسای من جاهایی که تازه جوونه میزنه یه چیزهای سفید مبینم …این عادیه یا ممکنه قارچ باشه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 21ام, 1397 15:16:

سلام. ممنون از لطف شما دوست عزیز. قسمتهایی رو که سفید هستند با دقت بررسی کنید اگر جدا میشن احتمالا افت شپشک اردالود هست که اول باید حذف فیزیکی کنید. توسط یک قلمو ویا گوشپاکن اغشته به الکل تمام قسمتهای سفید رو از گیاه جدا کنید وگیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وبا سم حشره کش دیازینون ویا دلتامترین به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه قسمتهای گیاه اسپری کنید یک هفته بعد مجدد چک کنید که مشکلی نباشه. سعی کنید سمپاشی رو در محیط ازاد انجام بدید ونکات ایمنی رو رعایت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

علت اینکه از بالا داره خشک میشه چیه؟

[پاسخ]

پاسخ

از کجا بفهمم بونسای داره خشک میشه؟
بونسای من تنه اش سالمه و چروک نشده فقط چند تا از شاخه هاش دارن خشک میشن چیکارش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 21ام, 1397 07:04:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و تشکر از مطالب مفید و کاربردیتون. ببخشید من امروز بونسای جنسینگ گرفتم فروشنده بهم گفت گلدون رو عوض کن مشکلی نداره الان بخوام عوضش کنم؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 18ام, 1397 08:08:

سلام. بله میتونید گلدان رو تعویض کنید. مشکلی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام،تشکر بابت مطالب مفید سایتتون
بنسای من قلمه های فیکوسش خشک شده و فقط یک شاخه کوچیک مونده ازش
آیا دوباره خوب میشه یا اینکه میتونم بدن دوباره قلمش بزنن؟
با تشکر

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من یک بنسای جنسینگ دارم که چند وقتی میشه که قلمه های فیکوسش خشک شده و فقط یک شاخه کوچیک ازش مونده.آیا دوباره خوب میشه؟یا اینکه میتونم بدن دوباره قلمش بزنن؟!
ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 17:59:

سلام. شاخه هایی رو که خشک شده کات کنید وریشه رو چک کنید اگر ریشه سالم باشه دوباره بکارید رشد میکنه اگر ریشه ها پوسیده بله باید قلمه بگیرید. سعی کنید گیارو در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وسطح خاک مرطوب بمونه.

[پاسخ]

پاسخ

خشک نشده شاخه ها نرم و تازه هستن یه برگای ریزی میده ولی خیلی نمیمونن و میریزن جاشم پرنوره ایا کود لازم داره؟تا جون بگیره زیرش جزیره درست کردیم رطوبتشم خوبه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 15ام, 1397 07:48:

دلیل ریزش برگهای جدید ابیاری زیاد ونور کم هست. بهتره به جای پرنورتری انتقال بدید شروع به رشد که کرد وبرگهای جدیدی داد بعد میتونید از کود های ملایم استفاده کنید مثل ۱۰،۱۰،۱۰یا۱۸،۱۸،۱۸،

[پاسخ]

پاسخ

سلام بونسای من که شپشک اردالود گرفته بود الان دیگه نداره ولی همه ی برگاش ریختن لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم دوباره پر برگ بشه?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 14ام, 1397 21:20:

سلام. اگر گیاه خشک نشده دوباره شروع به رشد میکنه. بهتره جای پرنور وفیلتر شده بگذارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.بونسای من کلی از برگهاش ریخته.خودم حس میکنم بدلیل اینه که خونه ما نورگیر مناسبی نداره.یه سری چراغ مخصوص شنیدم داره.میشه راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 11ام, 1397 15:24:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید وهمینطور اسم کامل بنسای یا اسم علمیشو. ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،میزان نور دریافتی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، من یه بن سای جنسینگ به مدت ۴ ماه دارم ، جاش ثابت و اصول زه کشی هم رعایت شده ، در ابتدا خاکش رو عوض کردم. اما الان حدود ۱ هفته هست که برگ هاش زور میشن و میریزن. از تراکم برگ هاش کم شده. خودم احساس می کنم که قسمت ریشه اش مثل قدیم نیست، داره چروک میشه . چیکار کنم حالش خوب بشه؟ لطفا سریع جواب بدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 4ام, 1397 08:33:

سلام. ابیاریتون به چه نحو هست؟ابیاری زیاد،خاک نامناسب ،نبود زهکش مناسب وکمبود نور باعث زرد شدن برگها وریزششون میشه. این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام بونسای من برگاش حالت سوختگی پیدا میکنه و میریزه .نورش خوب و غیر مستقیمه کود مایع بهش میدیم مرتب روش اب اسپری میکنیم ببشتر از یک ماهه خاکشو عوض کردیم میشه راهنمایی کنید خیلی کم برگ شده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 27ام, 1397 17:50:

سلام. رطوبت کم محیط ،نور مستقیم واستفاده بیش از اندازه کود باعث سوختگی برگها میشه.این مواردرو چک کنید.

[پاسخ]

Elnaz پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 13:04:

رطوبت و نورش خوبه ماهی یک بار کودش میدیم
یه سوال دارم یک مدت بود که کنار حسن یوسف بود حسن یوسفم مریض شد سفیدک زد و داره خشک میشه .ممکنه بیماری اون رو بگیره اگه اره علائمش چیه.
میتونم عکس بونسای رو توی تلگرام براتون بفرستم اگه میشه بهم ادرسشو بدید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 13:51:

سلام. اگر شپشک اردالود گرفته باشه نوک برگها خشک نمیشن. کل گیاه حالات چروکیده وپژمرده میشه. تمام قسمتهای گیاه رو چک کنید اگرشپشک اردالود باشه اول بایدحذف فیزیکی کنید هر دو گیاه رو با یک قلموه اغشه به الکل. از سایر گیاهانتون هم جدا نگهداری کنید. بعد باسم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون محلول درست کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید. یک هفته بعد چک کنید اگر علائمی بود مجدد همه ی مراحل رو تکرار کنید. یک سی سی در یک لیتر اب.

Elnaz پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 19:35:

بله نشونش دادیم همینو گفتن البته هنوز به تنه اسیب نزده.سمی که بهمون دادن کلرپیریفوس ۴۰/۸٪ هست. دوباره مثل روز اولش میشه؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 21:10:

بله درست میشه.

پاسخ

سلام .من تقریبا دوسال هست که جینسینگ و دارم چیکار کنم تنش قوی و بزرگ بشه ?بن سای من فقط قد کشیده خیلی خوب برگ میده .شاخه هاشم خیلی بلند شده .ولی تنه ش خیلی کوچولو و بی جونه ,چند باریم که خاکشو عوض کردم به نظرم ریشه هاش ضعیف بودن ریشه های جانبی شبیه تار مو بودن.اب و نورش کافیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1397 18:56:

سلام. باید شاخه های بلند رو هرس کنید تا تنه مقاومتر بشه. سالی یک بار هم ریشه ها رو در زمان خواب گیاه هرس کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض خسته نباشید
من یه بنسای s دارم و چندتا سئوال راجبش ازتون دارم
اول اینکه گیاه من ی مدت خوب بهش رسیدی نشد چ از لحاظ نور چ از لحاظ آبیاری و کود و یکم ضعیف شده و نورو اوکی کردم پشت پنجره پاسیون گذاشتمش نور غیر مستقیم میتابه بهش روزی دوبار اسپری و هفته ای دوبار ابدهی به خاک و برای اینکه بهش رطوبت خوبی برسونم زیرش ی سینی پر از اب گذاشتم و زهکشیو نبسته آیا این کار تاثیر داره؟
بعد الان من بهش کود بدم مشگلی براش پیش نمیاد یا بذارم یکم جون بگیره بعد؟
وسئوال اخر اینکه حدود دو سال هست دارمش وبزرگ شده و بعضی ریشه هایش از خاک در اومده و از جنس چوب تنه گیاه شده آیا گلدان رو ریشه خاک بریزم یا بذارم بحال خودش رها باشه؟
ممنون از راهنمایی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1397 18:50:

سلام. اسم بنسای رو میدونید؟ بله بهتره صبر کنید تا گیاه کمی به رشد بیافته بعد کوددهی کنید. اگر ریشه ها از کف گلدان زده بیرون میتونید گلدان وخاک رو عوض کنید اگر نه صبر کنید اواخر بهمن ماه هم ریشه هارو هرس کنید وهم گلدان وخاک رو تعویض کنید. کف گلدان اگر بااب تماس نداره بله کار خوبی هست برای حفظ رطوبت.

[پاسخ]

سهراب پاسخ در تاريخ مرداد 24ام, 1397 23:38:

ببخشید جایی هست ک عکسشو بفرستم شما نوعشو تشخیص بدید؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 25ام, 1397 01:21:

سلام. به شماره تلگرام روی سایت میتونید بفرستید.

سهراب پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 10:47:

فرستادم اما متاسفانه کسی پاسخگو نبود

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 11:23:

سلام. بزودی چک میشه عجله نکنید.

پاسخ

سلام ساقه بونسای جینسینگ من داره چروک میشه و برگ ها کم کم دارن زرد میشن چکار کنم قبلا پشت پنجره بود و سرحال بود اما چون هوا گرم شد من اونو جلوی کولر تگهداری میکنم میشه کم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 7ام, 1397 15:29:

سلام. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. پوسیدن ریشه ها باعث این مشکلات میشه. زهکش رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه. اگر ریشه ها پوسیده بود ریشه های پوسیده رو کات کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .نور حتما باید طبیعی باشد؟مثلا نور لامپ ،نور محسوب نمیشه؟من خونم زیر زمینه کلا نور زیادی نداره….یک هفته است خریدم چند تا از برگها ریخته.میتونم جاذبه جاش کنم؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 5ام, 1397 19:32:

سلام از نور مصنوعی هم میشه استفاده کرد البته باید به اندازه کافی نور برسه به گیاه

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بن سای ام رو حدود دوهفته پیش خریدم و الان عوضش کردم چون گلدونش نامناسب بود اشکال داشته کارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 29ام, 1397 08:54:

سلام. اگرگلدان نامناسب بود نه مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بن سای من برگ در نمیاره خاکش یه جونورای ریز سفید داره من خیلی وقته که دارم درمانش میکنم خستم کرد بردمش زیر آب و کامل شستمش بعد از یه هفته خوب شد ولی دوباره از همون جونورای ریز سفید زده برگاش دوباره ریخت شما چه پیشنهادی میکنید سم برزنم چه سمی بزنم از کجا بخرم؟؟؟؟؟ لطفا به دادم برسید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 13:56:

سلام. برای از بین بردن افات خاک میتونید از سم دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وگلدان رو با این محلول ابیاری کنید. افت از بین بره شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بونسای من خاکش خیلی کم شده انگار خاکش تو خالی شده ب محض اینکه آب بهش میدم از زیر گلدون میزنه بیرون انگار خیلی متخلخل شده برگاشم زرد شده و میریزه ولی زیاد بهش آب نمیدم..ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 16ام, 1397 08:28:

سلام. احتمالا زهکش مناسبی نداره. زهکش رو بررسی کنید. زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست ولی اگر کل برگها زرد میشه یا ابیاریتون زیاد هست ویا دما زیاد بالاست. میتونید خاک مخصوص بنسای داخل گلدان بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه بنسای جنسینگ خریدم
از زهکشی زیر گلدون کرمای ریز بیرون اومدن چیکار کنم ؟؟؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 6ام, 1397 14:42:

سلام.بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها وخاک رو چک کنید اگر تعداد کرمها زیاد هستند بهتره خاک رو تعویض کنید ریشه هارو هم چک کنید که افتی نداشته باشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
آیا فاصله سه متری از پنجره رو به شمال برای نوردهی کافی است؟
در زمان آآبیاری از داخل خاک بن ای پشه های ریز بیرون می ایند، چه آفت کشی و چگونه باید استفاده شود؟
آیا اسپری کردن آب بدون کلر برای گیاه مفید است؟ چه میزان؟
برخی از برگهای پایین گیاه زرد شده و می ریزد.

لطفا راهنمایی بفرمایید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1397 11:10:

سلام.این فاصله برای نوردهی خیلی زیاد هست وگیاه نور کافی دریافت نخواهد کرد.بهتره پشت پنجره شمالی قرار بدید وهر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید که به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه ویا از نور مصنوعی استفاده کنید.برای پشه های ریز داخل خاک میتونید کنار گلدان کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید حشرات ازبین میرن اگر تعدادشون زیاد هست میتونید از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی داخل ذیک لیتر اب مخلوط کنید وگلدان رو با این محلول ابیاری کنید.اگر رطوبت محیط کمتر ازسی درصد هست هر از گاهی اسپری اب بصورت مه پاشی بهتر هست مشکلی پیش نمیاد.زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست ولی اگر برگهای بالایی هم زرد میشن ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو کمتر کنید ویا زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من خاک بنسای رو عوض کردم وروز بعد بهش آب دادم ولی هر چی آب دادم از زیرش خارج نشد برای بار اول طبیعیه؟ یا باید خاکشو باز عوض کنم ؟ زیر گلدون رو چک کردم خروجیش بازه و از خاک آماده مخصوص بنسای استفاده کردم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1397 11:01:

سلام.زهکش رو بررسی کنید یا زهکش بسته هست ویا اب کمتری دادید که خاک کامل اب رو جذب نکرده.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
بونسای جنسینگ را روی میز کار گذاشته ام
دما ۲۷
آبیاری دو بار در هفته
دو هفته یکبار کود مایع می دهم
حشره کش در مواقع لزوم می زنم
سوال:
نور فقط از تعداد شش عدد لامپ که در طول روز به خوبی روشن هست ، تامین می شود
آیا کافی است همین نور؟

ممنون از پاسخ دقیق شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 31ام, 1397 11:44:

سلام.همه ی شرایط ایدال هست.در مورد نور هم باید به رشد گیاهتون نگاه کنید اگر رشد خوبی داشته باشه نور کافی دریافت میکنه.شاداب بودن گیاه نشان از شرایط ایدال نگهداری هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت شما
بنسای من تنش نرم شده بود و برگهاش میریخت و با توضیحات شما و جدا کردن ریشه گندیده و زدن قارچ کش مانکوزب به ریشه و بدنه و برگها بنسایم تو جای نسبتا کم نور گذاشتم و سوالم اینکه که این قارچ کشو باید باز به برگها بزنم و اگر این کار باید بکنم چندبار دیگه باید انجام بدم و به چه فاصله زمانی و از کی باید آب بدم به بنسای ،ممنون از سایت خوبتون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1397 13:20:

سلام.یک بار اسپری قارچ کش کافی هست.میتونید برای پیشگیری ماهی یک بار اسپری کنید.ابیاری رو بمقدار کم میتونید انجام بدید بصورتی که سطح خاک مرطوب بشه وگلدان رو غرق اب نکنید.یک ماه بعد میتونید ابیاری رو کامل شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، بونسای من برگاش میریخت علتو جویا شدم گفتن نور افتاب احتیاج داره ، گذاشتمش تو افتاب و یه نایلون بی رنگ روش کشیدم که مثلا نور مستقیم نخوره ، همون یذره برگم که داشت سوخته و از بین رفته حتی سر شاخه هاشم که نازکه کامل سوخته ، میشه دوباره زندش کرد؟ چیکار باید بکنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1397 14:58:

سلام.باید بمروز زمان به نور زیاد عادت میدادید کشیدن نایلون شفاف تاثیری در فیلتر شدن نور نخواهد داشت.باید نور رو بوسیله شیشه مات کن ویا شیلید ویا پرده توری فیلتر کنید.گیاه روبه مکان نیمه سایه وخنک انتقال بدید وقسمتهایی رو که سوخته وشاخه های خشک شده رو کات کنید باید قیچی باغبانی ویا چاقوی استریل شده.گیاه رو زیاد جابجا نکنید یک مدت در جای ثابتی نگهداری کنید که نور کافی دریافت کنه وخاکش هر وقت رطوبت از دست داد ابیاری کنید یک مدت در جای ثابت وپر نور وفیلتر شده بمونه شروع به رشد میکنه بعد از شروع جوانه زنی برگها میتونید کود دهی رو هم شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من یک بنسای دارم ظهر که رفتم خونه دیدم عنکیوت ریز چند تا گذاشته چیکار کنم که از بین برن؟؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 17:10:

سلام میتونید از سم حشره کش دیازینون استفاده کنید البته عنکبوت آفت محسوب نمی شود بلکه از آفت ها تغذیه میکند پس یه جورایی مفید هم هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . برگ های بنسای من حالت کشیده و لاغر دارن ولی همه بنسای ها برگ هاشون دایره ای گوشتین . دلیلیش چی میتونه باشه؟ همه عوامل رشد از جمله نور ابیاری رطوبت خاک خوب و … سرجاشن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 11:35:

سلام.باریک وکشیده شدن برگها دلیلش نور کم هست.احتمالا در جایی که نگهداری میکنید نور کافی دریافت نمیکنه.درجای پرنوروفیلتر قرار بدید مشکل حل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید . در خاک بونسایم هزار پا پیدا کردم و واقعا نگرانم هستم و مطمئن نیستم که ابیاری با سم کاره درستیه یا نه ؟ایا به گیاه اسیب نیمیزند؟ میترسم همه برگ هایش بریزد و خشک شود چون همانطور که می دانید بنسای ها گیاهان بسیار حساسی هستن . چندی پیش مادرم اشتباهن با اب نخود گیاه را ابیاری کرده بود و همه برگ هایش را از دست داد. میترسم این سم هم باعث نابودی مجدد گیاه شود. از طرفی خاک گیاه را بیش از دو بار عوض کرده ام و ولی همچنان هر دفعه هزار پا بیرون می اید و ظاهران چاره ای جز سم ندارم. و به نظرتان کدام نوع سم بهتر است؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 11:33:

سلام.هزار پاها در جاهای مرطوب ونسبتا تاریک زندگی میکنن اگر بنسایتون گیاه بیرونی هست در فضای ازاددر نور فیلتر شده قرار بدید هزارپاها فرار میکنن.اگر روی خاک گلدونتون خزه وجود داره خزه ها رو جمع کنید وماسه بریزید هزار پاها داخل خزاها هم زندگی میکنن.میتونید گلدان بنسای رو داخل یک ظرف پر اب بگزارید ویک ساعت داخل اب بمونه اگر هزارپاها داخل خاک باشن بیرون میان ویا داخل خاک خفه میشن.یک ساعت بعد گلدان رو بردارید وبگذارید اب اضافه کاملا خارج بشه.میتونید از سم سوین هم استفاده کنید به این صورت که کنار گلدان وزیر فرش وکنار دیوارومسیر حرکت هزار پاهابریزید. که هزارپاها از بین برن داخل خاک گلدان نریزید این سم رو.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من نزدیک دو ماه که بن سای گرفتم الان برگاش سیاه میشن و خیلی میریزن هفته ای یک بار آبیاری میکنم و۶ متر از پنجره شمالی فاصله داره میخواستم ببینم مشکلش چیه ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 30ام, 1397 15:03:

سلام.نورش با این حساب خیلی کم هست ودلیل ریزش برگها هم کمبود نور هست به پشت پنجره انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنه ابیاری هفته ای دوبار.نباید سطح خاک کاملا خشک بشه هر وقت سطح خاک کمرنگتر شد ابیاری کنید (در زمان رشد)یک بار هم خاک رو برای پیشگیری از قارچ با محلول قارچ کش (مانکوزب یا کاربندازیم)ابیاری کنید یک گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . دوساله بونسای دارم . سال گذشته خاک عوض کردم و مشکلی نبود اما اینبار دیر تعویض کردم (یک هفته پیش) دو روز بعد از تعویض برگهای پایین زرد شدند و برگهای بالایی هم در حال زرد شدن هستن و در قسمتهایی که درحال زرد شدن هستند نقطه های سیاه هم هست . خاک را هم از محصولات شرکت گیلدا استفاده کردم . محل قرارگیری و ابدهی هم تغییر ندادم و همان طوری است که در این دو سال بوده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1397 09:11:

سلام.ابیاری تون احتمالا زیاد بوده ابیاری رو کم کنید وزهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه.بعد از تعویض خاک وگلدون هر گیاه،گلدان رو بمدت یک هفته در مکان نیمه سایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید.برگهای زرد رو جدا کنید ویک بار با محلول قارچ کش کل گیاه رو سمپاشی کنید (در هوای ازاد ودور از تابش مستقیم افتاب)ومحلول قارچ کش رو داخل خاکش هم بریزید.از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

من موقعی که به بونسایم اب میدادم چیزهای سفید کوچیک از خاک اومدن بیرون روی تنش خودش هم دو تا بودن . خیلیییی نگرانم . مطمئنم که نوزاد کرم هستن. ایا راهی هست بدون اینکه خاکش رو عوض کنم اون کرم ها رو نابود کنم ؟ چون نمی خوام اون خزه هایی که روی گلدان پروش دادم نابود بشن و راستی نوزاد حلزون هم پیدا کردم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 22:30:

سلام.میتونید از سم دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول ابیاری کنید.یک هفته بعد دوباره چک کنید اگر باز حشره ای داخل خاک بود مجدد محلول درست کنید وگیاه رو با محلول سم ابیاری کنید.

[پاسخ]

نیلوفر پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 11:12:

سلام بن سای جنسینگ من روی تنه ش ی مقدار سبز شده برگاش هی زرد میشه و میوفته هفته ای یک بار بهش اب میدم نورشم خوبه خواهشا جواب به ایمیلم بفرستید یا توی وبلاگم بگید چکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 12:59:

سلام.جواب سوالها همینجا داده میشه دوست گرامی.احتمالا ابیاریتون زیاد هست که برگهای بنسایتون زرد میشه ورطوبت محیط زیاد هست که روی تنه گیاه سبز شده یعنی جلبک بسته.بهتره ابیاری رو کم کنید وزهکش گلدون رو بررسی کنید که گرفته نباشه.

پاسخ

سلام بنسای من فقط شاخه میده و برگ دهیش خیلی کمه چیکارش کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 18ام, 1397 22:43:

سلام.شرایط نگهداری رو بفرمایید از جمله نور,ابیاری,ترکیب خاک وکود دهی.

[پاسخ]

فاطمه پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 22:06:

تو اتاقم و پشت پنجره نگهش میدارم . نور به طور مستقیم بهش نمیخوره و ساعت ۷ تا ۸ اینا بهش نور مستقیم میخوره . اب هفتگی یکبار میدم و ده هفته یکبارم بهش کود مخصوص بونسای میدم خاکش هم پیت ماسه و هفته ای دو سه بار هم بهش اب اسپری میکنیم ولی فقط شاخه میده و برگ دهیش واقعا کمه

[پاسخ]

فاطمه پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 22:07:

تصحیح میکنم : دو هفته ای یک بار

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 22:44:

سعی کنید سطح خاک بنسای خشک نشه هر وقت حس کردید که رطوبتش کم هست ابیاری کنید.

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 22:43:

سلام.پشت پنجره غربی نور گیری خوبی داره.ابیاری هم ایدال هست میتونید برای برگدهی از کودهایی که ازت بیشتری از دیگر عناصر دارند استفاده کنید.

پاسخ

سلام من یه بونسای دارم خیلی شاداب هست دوماه که خریدم یه کود مایع سیاه رنگ گرفتم که یه لیوان رو باید در ۳لیتر اب حل میکر م حدود نصف لیوان رو به بونسای دادم .از وقتی که کود دادم برگ هایی که تازه بودن ریختن چرا ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 4ام, 1397 13:20:

سلام.نصف لیوان رو در چه مقدار اب حل کردید؟روی کود مقدار عناصر نوشته شده؟احتمالا مقدار کود زیاد بوده.برای همین این مشکل بوجود اومده.

[پاسخ]

arazabakan پاسخ در تاريخ اردیبهشت 9ام, 1397 01:12:

یک درب بطری تو یک ظرف نوشاب ١/۵ لیتری باید بریزی نصف لیوان نابودش میکنه

[پاسخ]

پاسخ

سلام میخواستم بدونم بونسای جنسینگ گل هم میده یا نه
اگه نه چه بونسایی بگیرم گل یا میوه بده و اینکه بعد چه مدت گل میده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1397 23:30:

سلام.همه ی گیاهان گل میدن وبذر تولید میکنن.گلدهی گیاهان بستگی به شرایط نگهداری وسن ورشدشون داره.بنسایهایی که گل میدن مثل ازالیا وارغوان و….برای میوه دهی هم باید از گیاهان میوه دار بنسای تهیه کنید مثل سیب,انار,انگورو…

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من ۷ ساله بن سای دارم و خیلی بزرگ شده . ولی برگاش بزرگ شدن و شاخه هاش از هم باز شدن . یکم شبیه درخت شده /
می شه کاری برای کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 21ام, 1396 15:37:

سلام.برای اینکه بنسای از شکل اولیه خارج نشه وشبیه گیاه اصلی نشه باید هر سال شاخه های فرعی رو هرس کنید.سالی یک بار ریشه ها رو وهر شش ماه یک بار شاخه ها رو.به حال خودش رها بشه مثل گیاه مادری میشه واز شکل بن سای در میاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
من ١. بنسایجنسینگ دارم که خیلی خوب رشد میکرد، شاخه هاینرک داشت که دوستان توصیه کردند هرس کنم و من هم تمام نرک هارو هرس کردم، وگیاه بعد از ٣/۴ ماه که رشد نداشت شروع به ریزش برگها کرد گلدان وخاکش رو عوض کردم اب و نور هم مناسبه ولی همچنان برگها میریزه و ۵٠٪‏ تا الان ریخته واقعا دیگه نمیدونم چی کار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 21ام, 1396 06:32:

سلام.دلیل ریزش برگها چند دلیل میتونه داشته باشه.ابیاری زیاد,خاک نامناسب,دمای پایین,بیماری قارچی,جابجایی بیش از اندازه گیاه,در موقع هرس لوازمی رو که استفاده کردید کاملا استریل بودن؟(چاقویا قیچی)همه این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بونسای حینسینگ دارم ک حدود دوماهه گرفتم حدود دو هفته است ک برگهای ریژش خشک میشه و میریزه چند تا برگ سبزش هم افتاده آبیاریش هفته ای یبار نور هم فک میکنم کافی باشه میشه راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 4ام, 1396 21:18:

سلام.دلیل ریزش برگها چند دلیل میتونه داشته باشه.جابجایی بیش از اندازه،تغییر ناگهانی دما،پایین بودن دما،ابیاری زیاد ونور کم این موارد رو چک کنید.سعی کنید گیاه رو در جای ثابتی با دمای تقریبا ثابت نگهداری کنید.

[پاسخ]

حسین زاده پاسخ در تاريخ بهمن 5ام, 1396 21:41:

کودش و چه زمانی باید ریخت و ابدهیش چقد باید باشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 5ام, 1396 23:05:

سلام.کود دهید در زمان رشد هر دو هفته یک بار.از کودهای npk میتونید استفاده کنید.گیاه جنسینگ به ابیاری متوسط نیاز داره یعنی در زمان رشد تقریبا خاکش باید همیشه مرطوب باشه.در زمان رشد هر هفته دو بار،در زمان استراحت گیاه هر یک هفته یک بار،ابیاری کنید،بصورتی که خاکش فقط مرطوب بشه غرق اب نشه.

پاسخ

بونسای من اصلا رشد نمی کنه چرا؟
خکاشو عوض کردم.کودم بهش می دم.برگاشم،خیلی تیره شدن.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 16ام, 1396 16:38:

سلام.بنسایها معمولا زمستان به خواب میرن واز بهار دوباره شروع به رشد میکنن.اجازه بدید استراحت کنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بن سای جینسینگ من ریشش،همون قسمت پافیلیش چروک شده و انگار توو خالی هستش مثل روز اول سفت نیست علت چیه????خیلی ناراحتم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 30ام, 1396 20:33:

سلام.احتمالا ریشه پوسیده.ابیاری زیاد خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب دلیل بر پوسیدگی ریشه میشه.ریشه ها رو چک کنید ببینید سالم هستن.

[پاسخ]

منیر پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1396 07:39:

از کجا باید تشخیص بدم که ریشه سالمه?
تنه بن سای من سه تایی هستش که یکیش محکم و دوتای دیگه چروک و توو خالی (وقتی لمس میکنی متوجه تو خالی بودنش میشی),چندتا برگ بیشتر ازش نمونده
پشت شیشه روبه آفتاب هفته ای یکبار آب میدم،خاکش نرمه ،
حالا باید چیکار کنم که جوون بگیره دوباره،درضمن من اصفهان هستم،شرایط آب و هوا رو چطوری واسش مهیا کنم،?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1396 09:05:

سلام.از خاک درش بیارید.ریشه سالم رو وقتی بین دوانگشت بکشید پاره نمیشه ورنگش سفید هست ولی ریشه پوسیده با کوچکترین کشش پاره میشه ورنگش قهوه ای مایل به سیاه میشه.قسمتهایی رو که پوسیده کات کنیدومحلول قارچ کش اسپری کنید.ریشه های پوسیده رو هم همینطور.دوباره داخل خاک مناسب بنسای(ترکیبی از کوکوپیت ماسه وورمی کمپوست)یا همون خاک خود گلدون رو ضدعفونی وابشویی کنید واستفاده کنید.بکاریدمقداری اب بدید وتا بهبود کامل وریشه زدن دوباره جای نسبتا کم نورکه نور مستقیم بهش نخوره بزارید.در دمای ۲۵الی۳۰درجه.بعد از یک ماه بصورت پلکانی به جای پر نور انتقال بدید.منظور بیکباره به جای پر نور نبرید.مرحله به مرحله.بعد از شروع رشد کود هم میتونید ماهی یک بار بدید.

پاسخ

سلام خسته نباشید

بونسای جینسینگ من تمام برگ هاش داره میریزه ایا داره خشک میشه یا نه یکی دو روز که تمام برگهایش زرد میشه و میریزه
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 22ام, 1396 18:42:

سلام.روش نگهداریتون به چه نحو هست؟دلیل ریزش برگها چند علت میتونه داشته باشه نور کم ابیاری زیاد.این دو مورد رو چک کنیددر جای پر نوری بزارید وابیاری رو کم کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ایا گیاه جنسینگ رو میشه تکثیر کرد از طریق ساقه
و اگه تکثیر بشه ریشش مثل همون گیاه جنسینگ در میاد

چون بنده قلمش و ریشه دار کردم و داخل گلدان کاشتم و الان نزدیک ۴ ماه هستش برگ هم سبز کرده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1396 23:27:

سلام.گیاه جنسینگ رو میشه با کاشت بذر وپیوند زدن فیکوس بر روی گیاه جنسینگ تکثیر کرد.قلمه ای که گرفتید همون گیاه جنسینگی میشه که خاصیت دارویی داره ولی اگه فیکوس بهش پیوند بزنید بنسای جنسینگ میشه.

[پاسخ]