آموزش نگهداری کاکتوس لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش نگهداری کاکتوس لیتوپس یا کاکتوس سنگی

لیتوپس ها جز پرطرفدارترین کاکتوس‌ها در جهان می‌باشد، که دارای رنگ ها و گونه‌های مختلفی می‌باشند. در کل نگهداری از لیتوپس ها نسبت به سایر کاکتوس‌ها سختر است. دلیل سخت بودن نگهداری از لیتوپس ها به دلیل متفاوت بودن زمان رشد و خواب این گیاه و حساس بودن به رطوبت و آفت‌ها می‌باشد. با شناخت و آشنایی با نحوه نگهداری این گیاه می‌شود به راحتی از آن در خانه و گلخانه نگهداری کرد. در این مقاله آموزش نگهداری کاکتوس لیتوپس یا کاکتوس سنگی توضیح داده می‌شود. هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس پست کنید تا جواب داده شود.

توجه: لیتوپس ها برعکس خیلی از گیاهان در فصل تابستان به خواب می‌روند و در زمستان زمانی که دما به جدود ۷ درجه می‌رسد. پس می‌توان گفت لیتوپس ها اگر شرایط فراهم باشد در سال دو بار خواب دارند. زمانی که گیاه خواب است به نور و آب بسیار کمی نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که لیتوپس نگهداری می‌کنند به دلیل عدم توجه به زمان خواب گیاه شاهد پوسیدگی و مرگ گیاه خود می‌شوند.

آموزش نگهداری کاکتوس لیتوپس یا کاکتوس سنگی

خاک مناسب برای لیتوپس ها:
خاکی سبک که آب را در خود نگه ندارد و زهکشی مناسبی داشته باشد. مانند ترکیبی از ماسه و پیت ماس. گلدان لیتوپس حتماً باید دارای سوراخ‌هایی در کف گلدان برای خروج آب اضافی باشد.

نور مناسب لیتوپس ها:
در فصل رشد به روزی ۳ تا ۵ ساعت نور آفتاب ملایم احتیاج دارد. ن.ر نباید مستقیم و شدید باشد بخصوص در فصل تابستان که فصل خواب گیاه می‌باشد.

دما مناسب برای پرورش لیتوپس:
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد لیتوپس در دمای خنک رشد می‌کنند. دمایی در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد دمای ایده آل رشد لیتوپس ها می‌باشد. لیتوپس ها در دمای بالا به خواب می‌روند.

آبیاری:
لیتوپس ها در فصل رشد به آبیاری منظم در حدود هر هفته یک بار احتیاج دارند. حتماً اجازه دهید در فاصله دو آبیاری خاک کاملاً خشک شود. عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه می‌باشد.

آفت‌ها:
مهم‌ترین آفت برای لیتوپس ها بیماری‌های قارچی در اثر رطوبت و گرمای زیاد می‌باشد  که می‌توان با آبیاری منظم، نگهداری در محل خشک و خنک از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. همچنین لیتوپس ها به شپشک آرد آلود نیز حساس است که در صورت مشاهده فوراً باید آفت را با سموم حشره کش از بین برد.

تکثیر لیتوپس:
تکثیر لیتوپس ها از طریق بذر می‌باشد. می‌توان بذر لیتوپس را در خاک پیت ماس و در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد با نور ملایم و رطوبت بالای ۶۰ درصد کاشت. آموزش کامل کاشت بذر لیتوپس در بخش مقالات موجود می‌باشد.

سؤالات مهم در مورد نگهداری لیتوپس ها:
۱- دلیل چروک شدن لیتوپس چیست؟
پاسخ: چروک شدن می‌تواند به دلیل کم آبی یا خواب گیاه باشد. باید اول بررسی کنید که گیاه در حال رشد است یا نه و در چه دما و مکانی نگهداری می‌شود.

۲- جوانه‌های لیتوپس بعد از کاشت فوراً از بین می‌روند دلیل چیست؟
پاسخ: جوانه‌های لیتوپس شدیداً به بیماری‌های قارچی و گرما حساس هستند. حتماً باید در محلی خنک کاشته شود و بستر کشت کاملاً ضدعفونی شده باشد.

۳- دلیل پوسیدگی لیتوپس چیست؟
پاسخ: مهم‌ترین دلیل پوسیدگی رطوبت بالا بخصوص در فصل گرم می‌باشد. معمولاً پوسیدگی از ریشه شروع می‌شود و به تمامی اندام‌های گیاه گسترش پیدا می‌کند.

 

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

آموزش نگهداری کاکتوس لیتوپس یا کاکتوس سنگی

پست‌های مرتبط

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا Cephalocereus senilis  که به نام‌های...

معرفی ساکولنت اچوریا

معرفی ساکولنت اچوریا

معرفی ساکولنت اچوریا : اچوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت...

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم: کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم از گونه‌های زیبا...

نظرات (23)

سلام
۵۰ تا بذر لیتوپس کاشتم اول تیرماه که ۴۷ تا سبز شد. پنجره شمالی بود و نور هم غیر مستقیم. طبق دستور شما هر دو هفته یکبار از قارچ کش هم استفاده کردم. رشدشون خیلی خوب بود اوایل ولی به مرور و یکی یکی از بین رفتن و امروز نصف اون تعداد باقی موندن.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 26ام, 1397 06:15:

سلام. لیتوپسها به رطوبت زیاد حساس هستند بعد از سبز شدن حتما باید رطوبت بستر کمتر بشه وهمینطور نورشون زیاد تر بشه. بعد از پایان سه ماهگی کوددهی رو هم شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

درود بر کارشناس محترم. دیروز برای اولین باز از گلخونه لیتوپس خریداری کردم. میخواستم بدونم الان که فصل پاییز هستش و ماه آبان، و محل زندگی بنده هم تهران هستش، آب و دما و محل نگهداری باید تا بهار که این گیاه به خواب میره باید به چه صورتی باشه. قبلن از پاسخ شما سپاسگزارم.??

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 16ام, 1397 17:35:

سلام. درود برشما. فصل رشد لیتوپسها پاییز و زمستان هست. وتابستان با گرم شدن هوا به خواب میرند بهتره محیط نگهداری لیتوپس پرنور ودمابین۲۰_۱۵ درجه باشه ابیاری هر وقت خاکش خشک شد کوددهی هم در زمان رشد ماهی یک بار از کودهای پتاس بیشتر از ازت استفاده بشه. مثل ۳،۱۱،۳۸یک گرم در یک لیتر اب. ?

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من بذر لیتوپس خریدم خودم کاشتم،دوهفته میشه که یکم رشد کردن ولی امروز دیدم که یه کرم های کوچیکی روی خاک هستن،ازقارچ کش استفاده کنم جواب میده???

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 13ام, 1397 12:35:

سلام نه باید از سم حشره کش مانند دیازینون استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه لیتوس دارم امروز صبح دیدم که از قسمت پایین یکم چروک شده ولی شب دیدم این مشکل خیلی بیشتر شد و حتی قسمت پایین یکم شل شده هوا خنکه و در جای مرطوبی هم نیست میزان ابیاری هم زیاد نیست میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست ؟ ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 17ام, 1397 09:43:

سلام. چروک شدن لیتوپسها دو دلیل میتونه داشته باشه کمبود اب ورشد مجدد گیاه برای برگ دهی. وقتی گیاه برگ جدید بده تنه اصلی چروک میشه. چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر برگ جدید بده قسمت فوقانی گیاه باز شده وبرگ جدید ظاهر میشه. اگر در طول یک هفته تغییری مشاهده نکردید بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام..
علت کبود شدن لیتپس چیست؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 16ام, 1397 09:42:

سلام. منظورتون اگر از کبود شدن تغییر رنگ هست میتونه از نوسانات دما ویا ابیاری زیاد باشه.

[پاسخ]

پاسخ

بعد ببخشید الان مگه فصل خواب لیتوپس نیست.مشکلی نداره آبیاری کنم و جلو نور آفتاب بزارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 20:57:

چک کنید بیند رشد داره بعد. اگر رشد نداره صبر کنید با خنک شدن هوا شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من حدود ۱۰ تا لیتوپس دارم که تو یه گلدون سفالی با هم هستن و الان دیدم که خیلی چروک شدن میخواستم بدونم مشکلی وجود نداره؟ بعد نگهداری خزانه کاکتوس در فصل سرما (پاییز و زمستان) چه طوره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 11:43:

سلام. علت چروک شدن لیتوپسها این هست که شروع به رشد کردن ودارن برگ جدید میدن بهتره جای پرنوری بگذارید وابیاری کنید. خزانه ها رو باید در دمای ۲۰_۳۰درجه نگهداری کنید تا رشد داشته باشند جوانه ها تا دوسال باید کامل رشد داشته باشند وبه خواب زمستانی نروند. بعد از دوسالگی میتونید در پاییز وزمستان جای خنکی بگذارید تا خواب زمستانی داشته باشند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه گیاه لیتوپس دارم که حدود یک ماه هست که داره از دل طبقه دومی یه جوانه جدید رشد میکنه.گیاه من دو طبقه بود قسمت پایینی که یکی دیگه ازش بیرون اومده بود و قسمت دوم که الان داره ازش جوانه در میاد.الان دوتا سوال دارم اول اینکه طبق گفته شما گیاهم باید خواب باشه چرا جوانه زده و داره رشد میکنه؟و مهمتر اینکه امروز متوجه طبقه اول گیاه حالت له شدگی داره و شل شده دلیلش چی هستش؟من هر ده ،دوازده روز بهش آب میدم و البته توی منزل دور از پنجره نگهش میدارم و هر ده روز یک روز رو به بالکن منتقل میکنم تا نور مستقیم بگیره.این دستور عمل و روش آبیاری رو هم کسی که ازش گل رو تهیه کردم گفتن.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 27ام, 1397 08:55:

سلام.احتمالا دمایی که در اون قرار داره پایین هست که هنوز رشد داره دما بیشتر از سی وپنج درجه باشه به خواب میره.در مورد برگهای اول هم کاملا طبیعی هست وبرگهای جدیدی که از دل برگهای اولی در میاد.بمرور زمان برگهای اول پژمرده وخشک میشن.بهتره گیاه رو در مکان ثابت وپر نوری قرار بدید در موقع رشد وشکل گرفتن برگ جدید ابیاری رو کم کنید تا روند شکل گیری برگ جدید سریع انجام بگیره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام از من داشت رشد میکرد که اول وسطش خراب و پژمرده شده الان هم خودش میشه بگید چیکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 23ام, 1397 11:48:

سلام.شرایط نگهداریتون چطوربوده؟ابیاری,نور,ترکیب خاک؟لیتوپسها به ابیاری زیاد حساس هستند خاکشون نامناسب وابیاری زیاد باشه زود از بین میرن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون به خاطر اطلاعات ومسایل خوب آموزشی

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 11ام, 1396 15:42:

سلام سپاسگزارم ممنون

[پاسخ]

پاسخ

با سلام وتشکر فراوان به خاطر زحمات و کمکهایی که از طریق این سایت مفید انجام می دهید

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 18ام, 1396 16:43:

سلام خیلی ممنون امیدوارم مطالب سایت برای دوستان مفید بوده باشد.

[پاسخ]