۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

10 مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای ادامه زندگی و بقا به شرایطی نیاز دارند. گاهی مشکلاتی برای کاکتوس‌هایمان می افتد که زیاد خوشایند نیست. اکثر مشکلات به وجود آماده مانند ترک خوردن تنه، یا کم نور شدن غیر قابل برگشت هستند. پس باید با فراهم آوردن شرایط نگهداری ایده آل از این مشکلات جلوگیری کرد. در این مقاله به ۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها می‌پردازیم. لطفاً تیم میهن کاکتوس را در ارائه مقالات مفید و کامل یاری کنید.

۱- ترک خوردن تنه کاکتوس‌ها: عامل اصلی به وجود آمدن این مشکل زیاده‌روی در آبیاری می‌باشد. بخصوص زمانی که کاکتوس‌ها به مدت طولانی بی آب می‌مانند با آبیاری زیاد ممکن است بدنه آنها ترک بردارد. این عارضه برگشت ناپذیر است و برای همیشه بر روی تنه گیاه باقی می‌ماند. باید آبیاری کاکتوس‌ها اصولی و منظم انجام پذیرد. در بخش مقالات آموزشی سایت در مورد آبیاری کاکتوس‌ها کامل توضیح داده شده است. یکی از دلایل ترک خوردن بدنه کاکتوس‌ها ازدیاد در مصرف کودها بخصوص کودهای با ازت بالا می‌باشد.

۲- پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها: به جرئت می‌توان گفت دلیل اصلی از بین رفتن و مرگ کاکتوس‌ها پوسیدگی ریشه می‌باشد. ریشه کاکتوس‌ها بسیار مستعد پوسیدگی است و با مقداری رطوبت سریعاً پوسیده می‌شود. و اگر به موقع درمان نشود این پوسیدگی به بدنه گیاه منتقل شده و گیاه از بین خواهد رفت. برای درمان پوسیدگی ریشه باید از سموم قارچ‌کش استفاده کنید. اولین نشانه پوسیدگی ریشه خیس ماندن خاک در اثر عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد.

۳- باریک شدن کاکتوس‌ها: باریک شدن کاکتوس‌ها زمانی مشاهده می‌شود که گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کند. به این عارضه رشد علفی می گویند. باریک شدن کاکتوس‌ها بیشتر در منازل و آپارتمان‌هایی که نور کافی ندارند دیده می‌شود. کاکتوس‌ها به روزه حداقل ۳ تا ۵ ساعت بسته به اندازه و نوع کاکتوس نور نیاز دارند. باریک شدن عارضه‌ای است برگشت ناپذیر ولی اگر گیاه دوباره نور کافی دریافت کند ادامه رشد گیاه طبیعی خواهد بود.

رشد علفی کاکتوس
رشد علفی کاکتوس در اثر کمبود نور

۴- نرم شدن تنه کاکتوس‌ها: دلیل عمده‌ای که تنه کاکتوس‌ها شل می‌شوند یا به اصلاح ژله‌ای می‌شوند، پوسیدگی ریشه در اثر قارچ‌ها و انتقال آن به تنه گیاه می‌باشد. محل نگهداری کاکتوس‌ها باید خشک باشد و خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده شود.

۵- سیاه شدن کاکتوس‌ها: پوسیدگی تاج در کاکتوس‌ها یا سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها توسط یک قارچ بیماری گر بنام helminthosprium ایجاد می‌شود. برای پیشگیری و درمان باید از سموم قارچ‌کش سیستماتیک استفاده شود و رطوبت محل نگهداری کاکتوس‌ها را کم کرد.

۶- زرد شدن پایین کاکتوس: زرد شدن قسمت پایین بدنه کاکتوس‌ها می‌تواند در اثر کهولت سن، آبیاری زیاد و یا وجود املاح و مواد زائد در خاک باشد.

۷- تغییر رنگ کاکتوس‌ها: هرگونه تغیر رنگ در کاکتوس باید مورد بررسی قرار گیرد از دلایل اصلی تغییر رنگ در کاکتوس‌ها آفتاب سوختگی، کنه‌ها و بیماری‌های قارچی می‌باشد.

۸- شپشک آردآلود: یکی از بدترین آفت‌هایی که کاکتوس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد شپشک آردآلود می‌باشد. شپشک با تغذیه از گیاه به مرور باعث مرگ گیاه می‌شود. بهترین روش پیشگیری می‌باشد چون این آفت به سختی با سموم از بین می‌رود. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلیک کنید.

۹- چروک شدن کاکتوس‌ها: چروک شدن می‌تواند در اثر کم آبی یا در اثر خواب گیاه باشد. چروک شدن در فصل خواب امری طبیعی و عادی می‌باشد. یکی دیگر از دلایل چروک شدن پوسیدگی ریشه می‌باشد زیرا گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد.

۱۰- عدم رشد گیاه: اگر کاکتوس برای مدت طولانی علایم رشد از خود نشان ندهد باید مورد بررسی قرار بگیرد. خاک نامناسب، مخل نگهداری نامناسب، خواب گیاه و عدم وجود ریشه مناسب از دلایل رشد کم کاکتوس‌ها می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

10 نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

۱۰ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

خیلی از ماها وقتی اسم کاکتوس را می‌شنویم یاد بیابان...

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در...

12 نکته مهم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها

۱۲ نکته مهم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها

در این مقاله ۱۲ نکته مهم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها...

نظرات (71)

سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون

پاسخ

سلام و خسته نباشید
با تشکر از شما برای مطالب مفید و موثری که زحمت کشیدید که باعث شد خیلی از مشکلات و ابهاماتم درمورد کاکتوس حل بشه
چندماه پیش تعدادی کاکتوس به صورت بذری کاشتم تا الان خوب بودند یکباره ظاهراً نوعی قارچ گرفتند. بعضی ها از قسمت بالای گیاه بعضی ها از قسمت بالای گیاه بعضی ها از ریشه دچار پوسیدگی شدند و با سرعت زیاد درحال پیشروی هست. علائمی مثل لکه های ریز سیاه و سبز تیره قبل از پوسیدگی دارند
ممنون میشم راهنماییم کنید درباره نوع قارچ و قارچ کش برای کنترلش

پاسخ

    با سلام و تشکر از نظر لطف شما. همان‌طوری که خودتان فرمودید معمولاً این علایم بیماری‌های قارچی است که باید از سم قارچ‌کش استفاده کنید. همچنین هوادهی را بیشتر کنید بخصوص در ساعت‌های گرم روز

    پاسخ

      تمام مدت مرتب قارچ کش (کاربندازیم) استفاده میکردم تقریباً تو هر آبیاری.
      میخوام بدونم نوع قارچ چیه تا بتونم قارچ کش خاص خودش رو استفاده کنم

      پاسخ

سلام خسته نباید و وقتتون بخیر
سوال من اینه: کاکتوسامو تو این فصل میتونم داخل خونه نگهداری کنم؟!

پاسخ

    سلام.بله میتونید.پشت پنجره های جنوبی بهترین مکان برای کاکتوسها هستند.اگه کاکتوسهاتون بالای دو سال هستند میتونید دما رو کمتر کنید تا به استراحت زمستانی برند.کنار پنجره طبیعتا دما کمتر خواهد بود اگه لوازم گرمایشی کنار پنجره نباشه.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید من علاقه فوق العاده ای به گیاهان و مخصوصا به کاکتوسها دارم زمانی پیشتر تعدادی کاکتوس داشتم حدود۵۰ کاکتوس ولی متاسفانه بخاطر نداشتن گلخانه ای خوب برای نگهداری انها و کمبود لوازم مورد نیاز همه اونارو از دست دادم دوباره میخوام شروع کنم با کمک شما و با اطلاعات خیلی مفیدی که شما در اختیار مون گذاشتید اگر امکان داره به ادرس ایمیلم پاسخ دهید تا بتونم سوالات خودمو و جاهایی که دارم برای درست کردن گلخانه براتون ارسال کنم حدودا ۱۰۰ ت از بذرهای خوبتونو انتخاب کردم و کلی لوازم و خاک و سم لازم دارم برای این کار داشتن کلی گیاه منو هر روز جوونتر میکنه و به ارامش میرسم ممنون میشم کمکم کنید از سایت خوبتون کمال تشکر رو دارم سنگ تموم گذاشتید خدا قوت

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.هر سوالی دارید همینجا بفرمایید پاسخ داده میشه.شاید تعدادی از دوستان هم سوالات شمارو داشته باشن وپاسخوشون رو همینجا پیدا بکنن.

    پاسخ

سلام. من یک کاکتوس دارم که حدودا یک ماه و نیم پیش گلدونش رو عوض کردم و آوردمش تو اتاقم. الان متوجه شدم که پایینش که یکم بالاتر از خاک قرار دارد از چند طرف رفته تو.این مشکل هم بخاطر نوره؟ اگر مشکل چیز دیگه ایه چیکارش کنم خوب شه؟ مرسی

پاسخ

    سلام.داخل چه ترکیب خاکی کاشتید؟ابیاری ونور به چه میزان هست؟وقتی گلدون رو ابیاری میکنید اب از زیر گلدون خارج میشه؟با احتیاط همون قسمت تنه گیاه رو با دو انگشت فشار بدید ببینید نرم هست ؟

    پاسخ

سلام با تشکر از مطالب خوبتون من چند سالی هست که از کاکتوس ها نگهداری میکنم اما چند وقتی بود که به آنها سر نمیزدم و پس از مشاهده آنها متوجه شدم که دچار کم آبی شدند،چگونه کم آبی شان را رفع کنم و چه مدت طول میکشد؟به غیر از این یک گیاه کاکتوس که بلند شده بود هم قبلا کوتاه کردم و قلمه زدم و در خاک عادی گذاشتم با آب دهی خوب اما مثل اینکه ریشه نداده و برگ هایش سست شده برای این مورد نیز چکار کنم تا ریشه بدهد؟آیا نگهداری در آب کود مفید است؟

پاسخ

    سلام.الان فصل استراحت کاکتوسهاست اگه دمایی که در اون کاکتوسها رو نگهداری میکنید زیر پانزده درجه هست نیازی به ابیاری ندارند تا اواسط اسفند ماه که باید ابیاری رو شروع کنید تا شروع به رشد کنند.ولی اگر دما بالای پانزده درجه هست باید ریشه ها رو چک کنید ببینید پوسیده نشدن واز سالم بودن کاکتوسهاتون اطمینان پیدا کنید اگر سالم بودند ابیاری رو شروع کنید.برای قلمه گیری بهار زمان خوبی هست.ابتدا قسمتی رو که بریدید باید دو الی سه هفته بزارید در جایی خشک وخنک بمونه تا انتهای بریده شده کامل خشک بشه بعد در داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی شسته وخشک شده بکارید نباید اب بدید فقط هر از گاهی روی سطح خاک اب اسپری کنید در زمان رشد یک ماه طول میکشه تا ریشه بزنه.بعد از یک ماه باید به جای پر نور انتقال بدید.وابیاری رو شروع کنید.انتهای قلمه ای رو که کاشتید چک کنید اگر نپوسیده داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید واب ندید ولی اگه پوسیده دوباره تا قسمتی که پوسیده کات کنید وکارهایی رو که بالا اشاره کردم رو انجام بدید.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید
کاکتوس اچینوی من دچار حمله حشرات شده.پایین گیاه به صورت له شدگی و زرد هستش.کاکتوس رو از جایی که سالم بود بریدم و در خاک گذاشتم و اب دادم..کار من درست بوده یا نه؟لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام.پوسیدگی وزرد شدن بیشتر بدلیل ابیاری زیاد وخاک نامناسب ونبود زهکش مناسب بوجود میاد حشرات باعث پوسیدگی وزرد شدن گیاه نمیشن.نباید میکاشتید دوبار در بیارید از خاک تا جایی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید.بعد به انتهای گیاه محلول قارچ کش اسپری کنید،وبزارید یک جای خشک وخنک بمدت یک الی دو هفته بمونه تا انتهای بریده شده کامل پینه ببنده،بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس(۷۰درصدماسه عدسی,۲۰درصدپیتماس,۱۰درصدورمی کمپوست)که از قبل ضدعفونی شسته وخشک شده بکارید.اصلا نباید اب بدید فقط روی سطح خاک با ابپاش اب رو اسپری کنید تا سطح خاک مرطوب بشه.تا یک ماه هر چند روز یکبار این کار رو باید انجام بدید بعد از یک الی دو ماه ریشه میزنه.بعد از اون میتونید ابیاری رو بصورت کامل شروع کنید.

    پاسخ

خیلی ممنون.ولی هنگام کات کردن گیاه تخم های حشرات رو درون ان دیدم و پایین کاکتوس به صورت سوراخ سوراخ بود.

پاسخ

    سلام.احتمالا لاروهای پشه سیاه هست.رطوبت خاک رو کم کنید واز کارت زرد برای از بین بردن حشرات بالغ استفاده کنید.کارت زرد رو کنار گلدون نصب کنید.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید
تعدادی کاکتوس از نوع برگ پهن دارم ،الان که زمستون هستش خیلی خیلی کم بهشون آب میدم و اونا رو تو بالکن زیر نور مستقیم آفتاب قرار دادم و این کاکتوسام حالت چروکیدگی از سمتی که آفتاب میتابه رو داره و یکم حالت زرد داره ،بنظرم اومد که بخاطر نور افتاب این حالت رو داره اگه میشه شرایط نگهداری از این نوع کاکتوس رو بهم بگید . ممنون

پاسخ

    سلام.با فرمایشات شما فکر کنم گیاهتون اپونتیا باشه.در مورد پرورش ونگهداری اپونتیا یا تیغ انجیری مقاله هست روی سایت لطفا مطالعه بفرمایید.در مورد چروک وزرد شدن گیاهتون باید عرض کنم که افتاب مستقیم باعث سوختگی گیاه میشه.باید نور رو فیلتر کنید.اپونتیاها برخلاف کاکتوسهای دیگه به اب زیادی احتیاج دارند وزمستان هم رشد میکنند.هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید دلیل چروک شدن راکتها هم از ابیاری کم هست.هر دوهفته یکبار هم با کودهای پتاس بالا تقویت کنید.

    پاسخ

باسلام، امروز یهو متوجه تعداد تقریبا زیادی از یه ملخ های ریز سبز رنگ روی کاکتوسام شدم، تا جایی که دیدمشون اونا رو از بین بردم،اما میترسم مشکل ساز باشن،ممنون میشم کمکم کنید،با تشکر

پاسخ

    سلام.اگر حشرات کوچکی برنگ سبز وخیلی نازک بودند وبالهای توری نسبتا بزرگی داشتند حشره بال توری هست که هیچ اسیبی به گیاهان نمیرسونه ومفید هم هست چون از شته های روی گیاهان تغذیه میکنه.داخل خونه بیشتر بخاطر نور وارد میشن.میتونید کنار گیاهانتون کارت زرد نصب کنید.

    پاسخ

      واقعا ممنونم، چندین بار ب مشکل خوردم ک هربار با نهایت ادب و تواضع پاسخگو بودین، ایشالا خدا ب زندگیتون برکت و سلامتی بده،باتشکر

      پاسخ

عذر میخوام واسه مزاحمت دوباره، دوتا سوال دیگه داشتم.
اول اینکه نخل ماداگاسکار من برگای بلندی داره ک همشون پیچ خوردن و سربالا هستن ،منظورم پیچ خوردن ب دور خودشون نیست مثل شونه تخم مرغ بالا پایین هستن برگا، نور و خاکش هم خوبه
و سوال دومم درخصوص ادنیوم هست ک چطور میتونم هرسش کنم ک قشنگ بشه و بونسای بشه،
با تشکر از لطفتون

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.پشت برگها رو چک کنید احتمالا پشت برگها افت وجود داره که برگها از شکل اصلی در اومدن وحالت پیج دارند.در مورد ادنیوم هر سال دو بار باید شاخه هارو هرس کنید وسالی یک بار اواسط اسفند ماه ریشه هارو هرس کنید.بنسای با هرس کردن مداوم بوجود میاد که باید صبر وحوصله زیاد بخرج بدید.

    پاسخ

      سلام،بله درست فرمودین،پایین چن تاییشون حالت خوردگی پیدا کرده، و برگا نازک شدن واسه اینکه هر برگ از دوطرف لوله شده به بیرون، ینی پشت برگ درست معلوم نیس چون برگه لوله مانند شده، ممنونم، میشه راهنماییم کنین چشه و واسه حل مشکلش چ کنم؟ با احترام

      پاسخ

        سلام.یکی از برگها رو به ارامی از گیاه جدا کنید وقسمت پیچ خوردگی رو باز کنید ببینید حشره ای هست یا تخم حشره احتمال میدم یا شته باشه یا لاروهای مگس سفید.این موارد رو چک کنید.سم بزنید افت از بین میره ولی شکل برگ همونجوری میمونه بمرور زمان برگها می ریزند وبجاش برگهای جدیدی در میاد.اگر افت مگس سفید بود با سم استوکر باید کل گیاه رو سم پاشی کنید اگر شته یا حشره ی دیگه ای هست با دیازینون یا دلتامترین سم پاشی کنید وتا بهبود کامل از سایر گیاهان جدا نگهدارید.در موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

        پاسخ

          سلام، اره پشت برگا ی سری نقاط ریز سیاه شده هست، با چشم هم حشره یا تخم هاشو نمیبینم، عذر میخوام من کجا میتونم واستون عکساشو بفرستم؟ و ایا اصلا امکانش هست؟

          پاسخ

            سلام.با سمهایی که بالا براتون نوشتم سمپاشی کنید عکس رو به شماره تلگرام روی سایت یا شماره روی کانال تلگرام میتونید بفرستید.

            پاسخ

سلام کاکتوسم رشدش خیلی خوبه خیلی زیاد جوانه میزنه ولی تنه ی اصلی کاکتوسم با یکی از جوانه هاش نرم شده سرشون سفید و زرد شده و تنه اصلی چروک شده نمیدونم چیکار کنم ولی رشد دیگه جوانه ها قطع نشده لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.احتمالا ابیاریتون زیاد بوده.اگر جوانه ها بزرگتر از فندق هستند میتونید از گیاه مادری جداکنید وداخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید که ریشه دار بشن.میتونید با احتیاط گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید وببینید که سالم هستند یا نه.با اطلاعاتی که دادید فکر نکنم ریشه ها سالم باشن.میتونید تا جایی که گیاه وریشه پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید اگر قسمت سالمی نبود مجبورید گیاه رو دور بندازید وبا جوانه ها گیاه جدیدی پرورش بدید.

    پاسخ

سلام خیلی ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدین
من یه کاکتوس دارم که امروز متوجه شدم که خم شده یا پژمرده شده لطفاً راهنماییم کنید ممنون

پاسخ

    سلام.ممنون از شما.احتمال داره که ابیاریتون زیاد بوده برای همین.گیاه رو از خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید اگر پوسیده بودن کات کنید.تا جایی که به اوند سالم برسید.بعد از چند روز استراحت به قلمه درجای خشک وخنک انتهاش که پینه بست دوباره داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری نکنید فقط مه پاشی کنید که سطح خاک مرطوب بشه بعد از یک ماه ریشه میزنه ومیتونید گیاه رو به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید ابیاری رو سعی کنید زمانی انجام بدید که خاک کاملا خشک شده باشه ابیاری بیش از اندازه موجب بروز چنین مشکلاتی میشه.

    پاسخ

      سلام
      ببخشید همون موقع بهش اب دادم فرداش خوب شد ولی الآن باز اون جوری شده

      پاسخ

        ریشه های گیاه رو چک کردید که ببینید سالم هستند یا نه؟

        پاسخ

          ن متأسفانه جلوی پنجره هست و همیشه افتاب مستقیم بهش میخوره باید چند بار در هفته بهش اب بدم

          پاسخ

            سلام.ابیاری بستگی به دمای محیطی که گیاه رو نگهداری میکنید داره باید خاک رو چک کنید هر وقت کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.اگر خاک روی سطح گلدان هم کمتر باشه گیاه کج میشه.گیاه رو میتونید بین دو انگشت به ارامی فشار بدید ببینید نرم هست یا نه.بااین روش هم میشه به سالم ویا پوسیده بودن ریشه ها پی برد.

            پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون من گل کاکتوسم تغییر رنگ داده ….به تظر شما علتش چیه گل قرنز بود اما الان کلا رنگش پریده ریشه رو بررسی کردم مشکلی نداشت حتی یکم محلول تقویت کاکتوس هم بهش دادم لطفا راهنماییم کنید ..من در المان زندگی میکنم و متاسفانه اینجا اکث روزا هوا ابریه و نور خورشید کمه…کاکتوس من ساگوارو گل قرمز ..

پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون من گل کاکتوسم تغییر رنگ داده ….به تظر شما علتش چیه گل قرنز بود اما الان کلا رنگش پریده ریشه رو بررسی کردم مشکلی نداشت حتی یکم محلول تقویت کاکتوس هم بهش دادم لطفا راهنماییم کنید ..من در المان زندگی میکنم و متاسفانه اینجا اکث روزا هوا ابریه و نور خورشید کمه…کاکتوس من ساگوارو گل قرمز .

پاسخ

ببخشید اسم کاکتوس و اشتباه نوشتم ژیمنو گل قرمز ،،کاکتوس منه که گل قرمزش رنگش پریده الان

پاسخ

    سلام.چند روز هست که گل باز شده؟گلهای کاکتوسها معمولا یک الی دو روز باز میمونن وبعد از روز سوم رنگشون عوض میشه واگر گرد افشانی صورت نگیره کامل خشک میشن.

    پاسخ

خیلی ازتون ممنونم که جواب دادید من اسم کاکتوس رو اشتباه نوشتم ژمینو گل قرمز که گلش کلا رنگش پریده کم رنگ شده

پاسخ

ببخشید به نظر شما تازه ازبین میره؟

پاسخ

    تازه که گل باز بشه خیر مگر اینکه زیاد جابجا کنید ویا دما ونور برای گیاه خیلی زیاد باشه دراین صورت رنگ گلها پریده واز بین میره.ویا ابیاری زیاد باشه موقعی که گیاه گل میده باید ابیاری رو کم کنید.

    پاسخ

سلام
من تقریبا یک ماهه کاکتوس خریدم و فکر کنم بخاطر ابیاری زیاد دچار پوسیدگی شده .میتونم از بالای قسمتی ک تغییر رنگ داده ببرم و قسمت بالایش رو بعد از پینه بستن زخم دوباره بکارم؟؟؟؟

پاسخ

سلام من یک کاکتوس بشقابی دارم ک برگاش از وسطا بعضیاش زرد میشه ممکنه راهنماییم کنید

پاسخ

سلام خسته نباشین دوتا کاکتوس کنار هم داشتم که امروز متوجه شدم یکی شون کاملا پوسیده اون یکی هم لکه های زرد روش هست
ممکنه اون یکی که لکه زرد داره هم مشکل داشته باشه؟باید چیکار کنم؟

پاسخ

با سلام.دلیل زرد شدن کاکتوس اچینو تیغ دار آبی رنگ قسمت پایین نزدیک به ریشه چیه؟راه درمان اون چیه ؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام.دلیل زرد شدن کاکتوسها ابیاری زیاد,خاک نامناسب,نبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.در صورت امکان مجدد در مورد ریشه ها ووضعیت گیاه اطلاع بدید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    پاسخ

سلام…۳تا کاکتوس زبون مادر شوهری قلمه زدم حدود ۱هفته کنار گذاشتم پینه بست…بعد داخل مخلوط شن و ماسه و کمی خاک و کمی کومپوست گذاشتم…آب هم کم دادم…بعد یه هفتست ۲تاشون سراشون دارن زرد میشن تو سایه هستن.در ضمن بهشون دارچین عسل زدم برای ریشه زدن…لطفا راهنمایی کنید… آبو خاکو شرایط کاشتو پرورشش چطوری باید باشه.ممنون

پاسخ

    سلام.برای ریشه دار کردن قلمه های کاکتوسها نیازی به دارچین وعسل نیست.ترکیب خاکی که استفاده کردید مناسب نبوده.خاک باغچه اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ودلیل زرد شدن قلمه هاتون هم همینه.برای قلمه انواع کاکتوسها بهتره از ماسه عدسی وپیت ماس استفاده کنید.بقیه شرایط نگهداریتون ایدال هست.

    پاسخ

باسلام من ریشه گیاه اچینو تیغ دار رو چک کردم از گلدون ریشه اون زده بیرون اما سالمه مواردی که گفته بودید انجام دادم ولی گیاه هنوز زرد رنگ هست راه درمانی داره ممنون میشم راهنمایی کنید..

پاسخ

    سلام.اگر ریشه ها سالم هستند دلیل زرد شدن گیاه میتونه از کمبود عناصر داخل خاک هم باشه.اگر ریشه ها از کف گلدون زده بیرون بهتره گلدون رو یک سایز بزرگتر کنید وخاک مخصوص کاکتوس براش استفاده کنید وبمدت یک هفته گیاه رو در مکان نیمه سایه وخنک نگهداری کنید بعد از یک هفته ابیاری رو شروع کنید وگیاه رو به مکان پرنوری انتقال بدید.تقریبا دو هفته بعد از تعویض گلدون کوددهی رو شروع کنید هم میتونید از کود بیو بیست طلایی استفاده کنید وهم از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند یک ونیم گرم در یک لیتر اب یا یک ونیم سی سی اگر کود مایع استفاده میکنید دقت کنید که موقع کود دهی خاک گلدون مقداری رطوبت داشته باشه وکامل خشک نباشه.

    پاسخ

با سلام.ریشه کاکتوس اچینو تیغ دار بررسی کردم‌ریسه از ته گلدان بیرون زده و ظاهری سالم دارد.کارایی که در مورد رعایت میزان آبیاری و نوع خاک مناسب گفته بودید انجام دادم.چقدر رمان میبره تا از اون حالت زردی خارج بشه.ممنون از راهنمایی شما

پاسخ

سلام، روز بر شما خوش،،،
ممنونم از مطالبتون،،
ببخشید من ازتون راهنمایی میخواستم،یه کاکتوس سن پدرو دارم که قلمه اش رو از شمال کشور تهیه کردم و کاشتم، حدود یک سال پیش، تقریبا طول قلمه ۶۹سانتی متره، و الان دو تا جوونه داده ک طول هر کدوم ب ۱۳سانتی متر میرسه،،، بدنه کاکتوسم رنگش سفید شده شبیه انگارنمک،، چند بارم خاکشو عوض کردم گفام شاید بخاطر املاح خاک باشه اما بازم رنگش اون سبز خوش رنگی ک باید باشه نیست، یکی از جوونه هاشم یه قسمتش یکم سبز کایل به سفید شده،، دو تا لکه رنگ سیاه هم روش بود من مطالعه کردم گفتم شاید قارچ باشه، در اوردمش و قارچ کشی کردم اما بازم جاش سیاه میشه، ضمن اینکه این سیاهیش نذم نیست مثل لاک میمونه سفت و ورقه ای،،، میشه راهنماییم کنین چیکار کنم ک رنگ کاکتوسم سبز خوشرنگ بشه،،، ممنون از شما و حوصله بابت مطالعه مطالبم

پاسخ

    سلام.احتمالا اون سفید ها سفیدک قارچی هست.رطوبت زیاد محیط باعث بوجود امدن این قارچ میشه.سعی کنید روی کاکتوس اب نریزید وابیاری رو حتما صبحها انجام بدید برای سفیدکها میتونید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وصبح روی همه ی قسمتهای تنه گیاه اسپری کنید ومابقی محلول رو داخل خاکش بریزید.برای لکه سیاه روی تنه میتونید اون قسمت رو جراحی کنید ولی جاش میمونه به این صورت که اول قارچ کش اسپری کنید به قسمت سیاه شده بعد با یک تیغ یا چاقوی تیز ضدعفونی شده اون قسمت رو با احتیاط از تنه گیاه در بیارید وبه قسمت جراحی شده قارچ کش اسپری کنید.

    پاسخ

سلام کاکتوس های من انگار شل شدن و رنگ پریده هستن. از وقتی خاکشون رو عوض کردم‌ این اتفاق افتاد ولی اون گل فروشی که این کارو برام انجام داد گفت از خاک خارجی و درجه یک استفاده کرده. خاکش تیره رنگ و بسیار نرم هست. احساس میکنم کاکتوسها داخلش محکم نیستن. روز به روز انگار پژمرده تر میشن. لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام. احتمالا خاک فقط پیت ماس بوده بهتر بود ماسه شسته عدسی هم به ترکیب خاک اضافه میکردید. ابیاری زیاد، خاک نامناسب وبیماریهای قارچی باعث چنین مشکلاتی میشه بهتر هست گیاهانی رو که این مشکل رو دارند از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید واگر پوسیده بودن از قسمتهای سالم قلمه بگیرید. وحتما خاکش رو ضدعفونی کرده وماسه هم به ترکیب خاکشون اضافه کنید وابیاری رو هر وقت کامل خاکشون خشک شد انجام بدید. قلمه ها رو در جای خنک وخشک چند روزی نگهداری کنید بعد از اینکه قسمتهای بریده شده پینه بست داخل خاک ضدعفونی شده بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید. وتا زمان رشد قلمه ها در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید. کاکتوس من چند روزه که خم شده و انگار داره پژمرده میشه دلیل خم شدنش چیه? ابیاریشم هفته ای یکبار انجام میدم.

پاسخ

    سلام. چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونیدوهمچنین ترکیب خاکش وکلا شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. احتمالا خاک نامناسب داره ویا زهکش نامناسب این دو مورد رو هم چک کنید.

    پاسخ

سلام من کاکتوس هام رو قبل یه جایی میزاشتم که نور به طور مستقیم نمی خورد والا یه چند روزی هست که جلوی نور مستقیم گذاشتم وبعد الان امروز جاهاشون رو عوض کردم و هفته ای یکبار به کاکتوس هام آب میدم همراه با کود مخصوص که تو آب حل میشه.
اما الان متوجه شدم که دوتا از کاکتوس هام بدنشون نرم شده.
چیکارکنم؟؟؟

پاسخ

    سلام. سعی کنید هر وقت خاکشون کامل خشک شد ابیاری کنید. احتمالا ترکیب خاکشون آب رو بمدت طولانی حفظ میکنه. ترکیب خاکشون چی هست؟ کود دهی رو ماهی یک بار انجام بدید.

    پاسخ

سلام..امروز داشتم کاکتوسامو نگاه میکردم ک تو دوتا مورد تغیر رنگ احساس کردم ی قسمتایی پر رنگ تر شدن و وقتی دست زدم دیدم نرم شدن دلیلش چی میتونه باشه ؟

پاسخ

    سلام. اگر تغییر رنگ از رنگ طبیعی گیاه به زرد هست ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب دلیل این امر هست این موارد رو چک کنید. گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید قسمتهایی رو که پوسیده کات کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
من کاکتوس ماری دارم از وقتی کاشتمش رشدش کند بود ی مدت نور کم بهش خورد باریک شده بود جاشو عوض کردم ک نور بیشتری بهش بخوره خوشبختانه نتیجه داد و کلفتتر شدن ولی بازم رشدشون کنده هرکاری کردم فایده نداشت گلدونشو خاکشو عوض کردم ولی بازم رشدش کنده ممنون میشم راهنمایی کنین

پاسخ

    سلام. در کل رشد کاکتوسها کند هست. ترکیب خاکش چی هست میدونید؟ کود دهی میکنید؟روزی چند ساعت نور دریافت میکنه؟ ابیاری؟

    پاسخ

خاک کاکتوس هستش هفته ای یه بار آبیاریش میکردم فک کردم این مقدار تو تابستون براش کم باشه تازگیا بیشترش کردم چهارروز یه بار اب میدم بهش ..کود تاحالا ب هیچکدوم از کاکتوسام نزدم شنیدم قرص ال دی خوبه چن وق ی بار قرصو اب میکنم میریزم پای گلدونا رشدشون خوبه ولی این یکی خوب رشد نمیکنه..نور هم تقریبا روزی ۳ساعت بهش میخوره

پاسخ

    سلام. نورشون کم هست اگر جای پرنورتری دارید به جای پرنور انتقال بدید بهتره از کودهای پتاس بیشتر از ازت برای کاکتوسها استفاده کنید. مثل ۱۲،۱۲،۳۶ابیاری هر وقت خاک گلدان کامل خشک شد ابیاری کنید.دقت کنید که گلدان یک سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه گلدان بیشتر از اندازه بزرگتر هم باشه گیاه رشد کمی خواهد داشت.

    پاسخ

وقت بخیر
خیلی گشتم اما مطلبی در باره کاکتوسی که میخواستم پیدا نکردم، من یک کاکتوس صخره ای دارم که شبیه شمع آب شده میمونه تیغ های کوچیک و اینکه خیلی خیلی زیاد رشدش کمه، کاشک راجب کاکتوس صخره ای غول کارنگیا گیگانتیا کریستاتا یا همون ساگوارو مطلب بذارید خیلی کاکتوس خاص و زیبایی هست که تو هیچ سایت ایرانی مطلب درست و حسابی راجبش نیست.
ممنون میشم اگر پیگیری کنید.
تشکر

پاسخ