۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

10 مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای ادامه زندگی و بقا به شرایطی نیاز دارند. گاهی مشکلاتی برای کاکتوس‌هایمان می افتد که زیاد خوشایند نیست. اکثر مشکلات به وجود آماده مانند ترک خوردن تنه، یا کم نور شدن غیر قابل برگشت هستند. پس باید با فراهم آوردن شرایط نگهداری ایده آل از این مشکلات جلوگیری کرد. در این مقاله به ۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها می‌پردازیم. لطفاً تیم میهن کاکتوس را در ارائه مقالات مفید و کامل یاری کنید.

۱- ترک خوردن تنه کاکتوس‌ها: عامل اصلی به وجود آمدن این مشکل زیاده‌روی در آبیاری می‌باشد. بخصوص زمانی که کاکتوس‌ها به مدت طولانی بی آب می‌مانند با آبیاری زیاد ممکن است بدنه آنها ترک بردارد. این عارضه برگشت ناپذیر است و برای همیشه بر روی تنه گیاه باقی می‌ماند. باید آبیاری کاکتوس‌ها اصولی و منظم انجام پذیرد. در بخش مقالات آموزشی سایت در مورد آبیاری کاکتوس‌ها کامل توضیح داده شده است. یکی از دلایل ترک خوردن بدنه کاکتوس‌ها ازدیاد در مصرف کودها بخصوص کودهای با ازت بالا می‌باشد.

۲- پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها: به جرئت می‌توان گفت دلیل اصلی از بین رفتن و مرگ کاکتوس‌ها پوسیدگی ریشه می‌باشد. ریشه کاکتوس‌ها بسیار مستعد پوسیدگی است و با مقداری رطوبت سریعاً پوسیده می‌شود. و اگر به موقع درمان نشود این پوسیدگی به بدنه گیاه منتقل شده و گیاه از بین خواهد رفت. برای درمان پوسیدگی ریشه باید از سموم قارچ‌کش استفاده کنید. اولین نشانه پوسیدگی ریشه خیس ماندن خاک در اثر عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد.

۳- باریک شدن کاکتوس‌ها: باریک شدن کاکتوس‌ها زمانی مشاهده می‌شود که گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کند. به این عارضه رشد علفی می گویند. باریک شدن کاکتوس‌ها بیشتر در منازل و آپارتمان‌هایی که نور کافی ندارند دیده می‌شود. کاکتوس‌ها به روزه حداقل ۳ تا ۵ ساعت بسته به اندازه و نوع کاکتوس نور نیاز دارند. باریک شدن عارضه‌ای است برگشت ناپذیر ولی اگر گیاه دوباره نور کافی دریافت کند ادامه رشد گیاه طبیعی خواهد بود.

رشد علفی کاکتوس
رشد علفی کاکتوس در اثر کمبود نور

۴- نرم شدن تنه کاکتوس‌ها: دلیل عمده‌ای که تنه کاکتوس‌ها شل می‌شوند یا به اصلاح ژله‌ای می‌شوند، پوسیدگی ریشه در اثر قارچ‌ها و انتقال آن به تنه گیاه می‌باشد. محل نگهداری کاکتوس‌ها باید خشک باشد و خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده شود.

۵- سیاه شدن کاکتوس‌ها: پوسیدگی تاج در کاکتوس‌ها یا سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها توسط یک قارچ بیماری گر بنام helminthosprium ایجاد می‌شود. برای پیشگیری و درمان باید از سموم قارچ‌کش سیستماتیک استفاده شود و رطوبت محل نگهداری کاکتوس‌ها را کم کرد.

۶- زرد شدن پایین کاکتوس: زرد شدن قسمت پایین بدنه کاکتوس‌ها می‌تواند در اثر کهولت سن، آبیاری زیاد و یا وجود املاح و مواد زائد در خاک باشد.

۷- تغییر رنگ کاکتوس‌ها: هرگونه تغیر رنگ در کاکتوس باید مورد بررسی قرار گیرد از دلایل اصلی تغییر رنگ در کاکتوس‌ها آفتاب سوختگی، کنه‌ها و بیماری‌های قارچی می‌باشد.

۸- شپشک آردآلود: یکی از بدترین آفت‌هایی که کاکتوس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد شپشک آردآلود می‌باشد. شپشک با تغذیه از گیاه به مرور باعث مرگ گیاه می‌شود. بهترین روش پیشگیری می‌باشد چون این آفت به سختی با سموم از بین می‌رود. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلیک کنید.

۹- چروک شدن کاکتوس‌ها: چروک شدن می‌تواند در اثر کم آبی یا در اثر خواب گیاه باشد. چروک شدن در فصل خواب امری طبیعی و عادی می‌باشد. یکی دیگر از دلایل چروک شدن پوسیدگی ریشه می‌باشد زیرا گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد.

۱۰- عدم رشد گیاه: اگر کاکتوس برای مدت طولانی علایم رشد از خود نشان ندهد باید مورد بررسی قرار بگیرد. خاک نامناسب، مخل نگهداری نامناسب، خواب گیاه و عدم وجود ریشه مناسب از دلایل رشد کم کاکتوس‌ها می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

۱۰ مشکل عمده در نگهداری کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟ گل شمعدانی گیاهی...

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم

معرفی کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم: کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم از گونه‌های زیبا...

20 نکته برای نگهداری گلها در منزل

۲۰ نکته برای نگهداری گلها در منزل

۲۰ نکته برای نگهداری گلها در منزل : در دنیای...

نظرات (120)

سلام ممنون میشم اگر اسم کاکتوسی رو که عکسش رو گذاشتید و نوشتین زیرش رشد علفی پیدا کرده رو بگین.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 26ام, 1397 08:16:

سلام، اچینوپسیس دنیوداتوم یااچینو پسیس سابدنوداتا هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ی کاکتوس گرد مادر دارم که تعداد زیادی جوونه زده ولی داره از پایین ساقهاشون زرد شایدم سفید میشه.فکر نکنم که ریشه مشکلی داشته باشه چون زمانی که اب میدم بعد چند روز خاک کاملا خشک شده..ممنون از راهنمایتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 11:59:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من کاکتوسهام هم یدفعه شروع ب باریک رشد کردن .. کردن. و هم بعدش کلا دیکه رشد نکردن. الان هم نوعی حبابها روشون زده مث تاول شیمایی فشار میدی از داخلش اب میاد بیرون لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 8ام, 1397 14:36:

سلام. شرایط نگهداریتون رو هم بفرمایید. کمبود نور باعث باریک شدن گیاهان میشه. چه نوع گیاهی هست اسم کامل یا واریتشو میدونید؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خسته نباشید.من یک نوع کاکاتوس دارم که فکر میکنم بهشون میگن ماری از همون هایی که بعد از رشد آویزون میشن به گلدون.الان که فصل زمستانه گلدان گیاه رو با پلاستیک پوشاندم و هفته ای یک بار هم بهش آب میدم ولی الان که پلاستیکو برداشتم گیاه قرمز شده ولی رشد کرده.علتش چی میتونه باشه؟ ممنون از سابت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 13:59:

سلام. فکر کنم منظورتون سلنی سرئوس هست. اگر دما از ۱۵ درجه بالاهست میتونید ابیاری کنید اگر کمتر از ۱۵ درجه هست بهتر هست ابیاری رو کمتر کنید. دلیل تغییر رنگ میتونه از دمای زیاد ویا نور زیاد باشه همینطور دمای پایین که رنگ گیاه قرمز مایل به قهوه ای میشه. دما ونور رو چک کنید ایدال بشه رنگش مجدد سبز میشه.

[پاسخ]

پاسخ

ضمنا یکی دو تا سوال دیگه هم داشتم . اپونتیا چند ساعت در روز به آفتاب مستقیم نیاز داره؟ و برخی میگن اپونتیا در زمستون آبیاری بشه برخی میگن خیر. طبق روال تابستون آبیاری بشه یا ماهی یکبار؟
پیشاپیش از زمانتون متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 18:14:

سلام. اگر به نور مستقیم عادت دادید روزی به شش الی هشت ساعت نور نیاز داره،اگر نور غیر مستقیم دارند روزی چهار الی شش ساعت بله اپونتیاها در زمستان هم رشد میکنند وبه ابیاری احتیاج دارند هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

برگ های فوقانی اپونتیا و برگ های ساکولنت سدوم ام رو به قرمزی میرن. مشکل از کجا میتونه باشه؟ اپونتیا رو خارج از منزل نگهداری میکنم ، بیشتر زمان روز آفتاب مستقیم دارن.
ساکولنت سدوم هم پشت پنجره جنوبی . همچین مشکلی رو با هاوارتیا گورخری هم دارم که پشت پنجره جنوبی نگه داری میکنم . اگر شما فکر میکنین مشکل نوره ، لطفا بهم بگین جاهاشونو چطور تغییر بدم و کجا بذارمشون؟ ( محل زندگی شهریار تهران

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 18:11:

سلام. دلیل تغییر رنگ گیاهان در این فصل سرما میتونه باشه. بجای پرنور ونسبتا گرم بمرور زمان انتقال بدید رنگشون برمیگرده وسبز میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . دو هفته بذرها کاشتم ،سبز شدن . آیا نیاز به سم قارچ کش دارند؟ برای رشد سریعتر راهی وجود داره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 10:38:

سلام. هر دوهفته یک بار باید بستر رو برای پیشگیری از ابتلا به قارچ با محلول قارچ کش ابیاری کنید. برای دوهفته بهتره بمرور زمان بجای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید نور کافی دریافت کنند خوب رشد میکنن. بعد از پایان سه ماهگی میتونید کوددهی رو هم شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه کاکتوس داشتم هر ۱۰ روز ابیاری میکردم گذاشتمش پشت پنجره یه شبه خمیده شد و زرد شده کل ابش هم از دست داده راهی هست برای درست شدنش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 30ام, 1397 11:02:

سلام. در این فصل ابیاری رو باید کمتر کنید. اگر قسمت سالمی داره میتونید قسمت سالم رو کات کنید وداخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید بعدبگذارید جای خنک ونیمه سایه تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص بکارید. ابیاری رو تا رشد مجدد کاملا سطحی با اسپری اب انجام بدید به اندازه ای که سطح خاک فقط مرطوب بشه. ودر جای خنک وسایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد مجدد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
میخواستم بدونم علت چروک شدن از جایی ک تیغه ها رشد میکنن چی میتونه باشه؟ و این ک من از بالا تا پایین کاکتوس و اب گرفتم،داخل راهرو نگهداری میکنم.مشکلی پیش نمیاد براش؟
و همچنین تا ۱ماه دیگر باید به مکانی جدید بریم،بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن اچینو چی میتونه باشه؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 24ام, 1397 11:00:

سلام. چروک شدن گیاه دلیلش کمبود اب میتونه باشه وپوسیدگی ریشه که عمل ابرسانی درست انجام نمیشه. ریختن اب روی کاکتوسها مانعی نداره بشرطی که دما طوری باشه که اب روی گیاه برای مدت طولانی نمونه وزود بخار بشه موندن اب روی کاکتوس مخصوصا در هوای سرد وخنک باعث بوجود امدن قارچ میشه. بهتره بجایی انتقال بدید که اب زودتر خشک بشه یا بایک گوش پاکن ابهارو از روی گیاه پاک کنید برای جابجایی کاکتوسها در زمستان هم بهتر هست کل گیاه رو روزنامه بپیچید تا از سرما در امان باشه وبا اتومبیل کابین دار گیاهان رو جابجا کنید تا در معرض باد وسرما قرار نگیرند. بعد از انتقال به جای اصلی هم یک ساعت بگذارید با همون پوشش روزنامه بمونن تا به دمای محیط عادت کنندبعد روزنامه رو باز کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک بسته ۱۰تایی بذر از شما خریدم که تا الان ۶تا از اونا سبز شدن میشه بگید بقیشون کی سبز میشن
بستر خاک ضد عفونی شده
خاک مورد استفاده. پیت ماس

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 20:03:

سلام. چند وقت هست که کشت کردید؟ بذر چه نوع هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید کاکتوس من یه مشکلی داره باید باعکس بفرستم باید به چه شماره ای بفرستم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 20ام, 1397 10:49:

سلام. میتونید لینک عکس رو همینجا بفرستید یا به تلگرام و یا به اینستاگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چندتا کاکتوس از نوع برگ گوشتی دارم ک همشون رشد کردن و جوونه زدن ولی متاسفانه برگای قسمت پایین رشد نداشتن و اختلاف زیادی با برگای بالاش دارن،،چیکار کنم خوب بشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 20ام, 1397 10:42:

سلام. برگهای پایینی اگر در زمان رشد مواد غذایی کاملی دریافت نکنن کوچیک میمونن و بمرور زمان پیر شده واز بین میرن ورشدی نخواهند داشت جای نگرانی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام. در انتهای بدنه کاکتوس من رنگ کاکتوس تغییر کرده و سبز روشن تا سفید شده کاکتوس را در مقابل پنجره جنوبی قرار میدم و گلدانش زهکش داره و مراقبم اب زیاد ندم که ریشه بپوسه اما به تازکی متوجه این تغییر رنگ شدم بدنه همچنان محم و سفت و قسمت های بالایی سبز پررنگ و سر حال . مشکل چیه و چطور برطرف کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 8ام, 1397 17:26:

سلام. احتمالش هست که افتاب سوخته شده باشه اگر براتون امکانش هست اینجا لینک عکس رو بفرستید یا به تلگرام یا اینستاگرام شرکت عکس بفرستید تا کامل بررسی بشه. بهتره نور رو فیلتر کنید.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 18:05:

سلام. عکس گیاهتون رو مشاهده کردم. چون لینک دار هست از تایید پیامتون معذوریم. سفید شدن تنه دلیلش استفاده از ابهای املاح دار ویا کلر دار هست که روی تنه گیاه تاثیر میگذاره وبه اصطلاح تنه گیاه از قسمت اتصال به خاک دچار پیری ویا چوبی میشه. بهتره از ابهای بدون کلر برای ابیاری گیاهانتون استفاده کنید. میتونید از اب تصویه ویا اینکه اب رو داخل یک ظرف در باز بریزید ۲۴ساعت بمونه بعد برای ابیاری گیاهانتون استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه کاکتوس دندان کوسه ای وه یه انگشتی ویکی دیگه هم هست که اسمشو نمیدونم هرسه یک شبه شل و آبکی شدن و از ریشه جدا شدن آیا میشه دوباره دندان کوسه ای رو برای ریشه کردن داخل خاک کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 9ام, 1397 06:47:

سلام. دلیل شل ونرم شدن گیاهان ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب، نبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. بله اگر برگهای بالایی سالم باشن میشه دوباره ریشه دار کرد. گیاهان رو از خاک دربیارید قسمتهای نرم وپوسیده رو کات کنید.چند روزی در جای خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده. بعد مجدد داخل خاک مخصوص ساکولنتها بکارید. تا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یک کاکتوس صخره ای دارم ۴۰ سانت از سطح خاک هست چند روزه
بعضی از قسمت های کاکتوسم مثل بیجان شدن میوفته و در وسط همون قسمت به صورت چروکیدگی درآمده علتش چی متونه باشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 8ام, 1397 13:30:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. نور ،ابیاری،کوددهی، ترکیب خاک،قسمتی از منزل که نگهداری میکنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشی خدمت کارشناسان مجرب میهن کاکتوس
تعدادی قلمه از سرئوس پایه چرمی مینیاتوری جدا کردم.بعد از ۵ روز ک تهش پینه بست داخل مخلوط پیت ماس و ماسه قرار دادم بعد از ۶ روز مقدار کمی اب دادم بعد از چند روز متوجه شدم قسمت بالایی قلمه نرم شده و حالت گوشتیه کاکتوس از بین رفته انگار لاغر شده
ممنون میشم کمکم کنید کاکتوس را احیا کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 31ام, 1397 15:44:

سلام. ممنون از شما دوست عزیز. برای قلمه گرفتن هر لوازمی رو برای برش که استفاده میکنید حتما باید استریل کنید یا با حرارت دادن یا با الکل. بعد از برش قسمت بریده شده باید کاملا پینه ببنده وکلا قسمت بربده شده خشک بشه. وقتی انگشت روش کشیده بشه کاملا خشک بودن احساس بشه. احتمال داره که انتهای قلمه ها کامل پینه نبسته وگیاه قارچی شده. بعد از کاشت هم ابیاری باید کاملا سطحی باشه غرق اب نشه هر دوروز یک بار اب رو با ابپاش روی سطح خاک اسپری کنید. اگر قلمه حالت چروکیدگی داره رطوبت از دست داده بهتره در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من یه کاکتوس پیوندی دارم و با اینکه هفته ای ۱بار اب کمی میدادم الان از پایین داره زرد میشهو ساقه اش کمی چروک شده . اگر دیگه بهش آب ندم درست میشه ؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 21:02:

سلام. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده کامل کات کنید. تاجایی که به اوند سالم برسید.

[پاسخ]

یگانه پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 23:46:

ممنون

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من یه جوونه کاکتوس تازه کاشتم.وقتی دست بهش میزنم سفت نیست و شل شده.علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 1ام, 1397 13:28:

سلام. تنه گیاه نرم هست یا کلا داخل خاک شل هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام.ممنونم بخاطر وقتی ک برا پاسخگویی میذارین،من ی مدت پیش در مورد سدوم سوال پرسیدم ولی متاسفانه از ریشه خشک شد و وقتی گلدونش رو خالی کردم تا ته گلدون ریشه خشک بود با اینکه ابیاری میشد.
الان نخل ماداگاسکارم برگاش سیاه میشه زیر گلدون نگا کردم دیدم ریشه ش زده بیرون،فک‌کردم حتما گلدون کوچیکه براش گلدونشو عوض کردم ی گلدون خیلی بزرگتر سه چهار روز ی بارم ابیاریش میکنم با توجه ب اینکه من استان بوشهرم و اینجا هوا خیلی گرمه ولی بازم برگای جدیدش داره سیاه و خشک میشن زیر برگاشم قارچی نمیبینم!گلدونم پشت شیشه پنجره س و نور خوبی داره ولی کاملا مستقیم نیست…نخلمم داره میمیره تو رو خدا بگین چیکارش کنمممممم 🙁

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 1ام, 1397 00:24:

سلام. دلیل سیاه شدن برگهای جدید نخل کمبود نور هست اگر یک هفته از تعویض گلدان گذشته گلدان رو به جای پرنوری انتقال بدید. نخلها حداقل روزی چهار الی شش ساعت باید نور کافی دریافت کنن حتی میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم هم عادت بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر من حدود ۲۰ تا کاکتوس زبان مادر شوهر دارم همه جوره هم بهشون میرسم ولی اصلا پهن و قطور نمیشن و فقط داره بچه زایی میکنه و طبقه طبقه زیاد میشه چیکار کنم که پهن و کلفت بشه گاهی اوقات انقدر روی هم روی هم بچه رشد میکنه که الان به ۴۰ سانت رسیده ولی چون پهن و قطور نیست به شکل منحنی شده و داره پایین میاد لطفا کمکم کنید ممنونم

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 27ام, 1397 15:29:

سلام اپونتیا به نور زیادی احتیاج داره و اگر نور کافی دریافت نکنه پهن نمیشه. یا ممکن گونه اپونتیای شما از نوع باریک باشه

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چندتا کاکتوس دارم اما دوتاشون بعضی از برگهاش داره به مرور زرد میشه و میوفته اما خود کاکتوس داره رشد میکنه و برگ های جدید میده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 27ام, 1397 10:39:

سلام. اسم کاکتوس رو میدونید؟وزرد شدن برگها اگر فقط برگهای پایینی هست کاملا طبیعی هست مشکلی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بنده یه کاکتوس ژمینو پیوندی دارم که حدود یک سالی هست که دارمش و پایه نقره ای هستش حدود ۲ هفته ای هست که پایه یک مقدار لاغر شده
بجز این یه پایه نقره ای دیگه دارم که اونم چند ماهی هست که لاغر شده شرایطشون هم تو گلخونه هستن و روزی ۷-۸ ساعت هم افتاب میخوره و رشدشون هم خوبه
علت لاغر شدن پایه ها چی میتونه باشه؟؟؟؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 5ام, 1397 01:24:

سلام. کمبود اب میتونه دلیل بر چروک ویا لاغر شدن گیاه بشه. ویا پوسیدگی ریشه در اثر ابیاری زیاد بهتره ریشه ها رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.میشه لطفا منو راهنمایی کنید ..من ی ساکولنت سدوم داشتم ک خیلی شاداب و سرحال بود ۵روز مسافرت بودم اب نخورده وکولرا هم خاموش بودن و گیاه چسبیده بوده پشت شیشه الان نوک برگاش و وسط اولین جوانه سرش ک رشد میکنه قهوه ای رو ب سیاه شده ب نظرتون دلیلش همین کم ابیه؟با ابیاری و کم کردن فاصله از نور مشکل حل میشه؟لطفا کمکم‌کنیددد من نمیخام سدومم بمیره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 3ام, 1397 16:07:

سلام. گرماونور زیاد وکم ابی باعث این مشکل شده برگهای سیاه رو جدا کنید گیاه رو ابیاری کنید ودر جای خنک وپر نوری قرار بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

وقت بخیر
خیلی گشتم اما مطلبی در باره کاکتوسی که میخواستم پیدا نکردم، من یک کاکتوس صخره ای دارم که شبیه شمع آب شده میمونه تیغ های کوچیک و اینکه خیلی خیلی زیاد رشدش کمه، کاشک راجب کاکتوس صخره ای غول کارنگیا گیگانتیا کریستاتا یا همون ساگوارو مطلب بذارید خیلی کاکتوس خاص و زیبایی هست که تو هیچ سایت ایرانی مطلب درست و حسابی راجبش نیست.
ممنون میشم اگر پیگیری کنید.
تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 07:47:

سلام. فکر کنم منظورتون سرئوس مونستروس هست که اسم عامیانه اش مینیاتور صخره ای هست. حتما ممنون از توجهتون.

[پاسخ]

پاسخ

خاک کاکتوس هستش هفته ای یه بار آبیاریش میکردم فک کردم این مقدار تو تابستون براش کم باشه تازگیا بیشترش کردم چهارروز یه بار اب میدم بهش ..کود تاحالا ب هیچکدوم از کاکتوسام نزدم شنیدم قرص ال دی خوبه چن وق ی بار قرصو اب میکنم میریزم پای گلدونا رشدشون خوبه ولی این یکی خوب رشد نمیکنه..نور هم تقریبا روزی ۳ساعت بهش میخوره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 11:23:

سلام. نورشون کم هست اگر جای پرنورتری دارید به جای پرنور انتقال بدید بهتره از کودهای پتاس بیشتر از ازت برای کاکتوسها استفاده کنید. مثل ۱۲،۱۲،۳۶ابیاری هر وقت خاک گلدان کامل خشک شد ابیاری کنید.دقت کنید که گلدان یک سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه گلدان بیشتر از اندازه بزرگتر هم باشه گیاه رشد کمی خواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من کاکتوس ماری دارم از وقتی کاشتمش رشدش کند بود ی مدت نور کم بهش خورد باریک شده بود جاشو عوض کردم ک نور بیشتری بهش بخوره خوشبختانه نتیجه داد و کلفتتر شدن ولی بازم رشدشون کنده هرکاری کردم فایده نداشت گلدونشو خاکشو عوض کردم ولی بازم رشدش کنده ممنون میشم راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 25ام, 1397 13:41:

سلام. در کل رشد کاکتوسها کند هست. ترکیب خاکش چی هست میدونید؟ کود دهی میکنید؟روزی چند ساعت نور دریافت میکنه؟ ابیاری؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام..امروز داشتم کاکتوسامو نگاه میکردم ک تو دوتا مورد تغیر رنگ احساس کردم ی قسمتایی پر رنگ تر شدن و وقتی دست زدم دیدم نرم شدن دلیلش چی میتونه باشه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 21ام, 1397 08:02:

سلام. اگر تغییر رنگ از رنگ طبیعی گیاه به زرد هست ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب دلیل این امر هست این موارد رو چک کنید. گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید قسمتهایی رو که پوسیده کات کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من کاکتوس هام رو قبل یه جایی میزاشتم که نور به طور مستقیم نمی خورد والا یه چند روزی هست که جلوی نور مستقیم گذاشتم وبعد الان امروز جاهاشون رو عوض کردم و هفته ای یکبار به کاکتوس هام آب میدم همراه با کود مخصوص که تو آب حل میشه.
اما الان متوجه شدم که دوتا از کاکتوس هام بدنشون نرم شده.
چیکارکنم؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 18ام, 1397 11:29:

سلام. سعی کنید هر وقت خاکشون کامل خشک شد ابیاری کنید. احتمالا ترکیب خاکشون آب رو بمدت طولانی حفظ میکنه. ترکیب خاکشون چی هست؟ کود دهی رو ماهی یک بار انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید. کاکتوس من چند روزه که خم شده و انگار داره پژمرده میشه دلیل خم شدنش چیه? ابیاریشم هفته ای یکبار انجام میدم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 15ام, 1397 18:10:

سلام. چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونیدوهمچنین ترکیب خاکش وکلا شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. احتمالا خاک نامناسب داره ویا زهکش نامناسب این دو مورد رو هم چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاکتوس های من انگار شل شدن و رنگ پریده هستن. از وقتی خاکشون رو عوض کردم‌ این اتفاق افتاد ولی اون گل فروشی که این کارو برام انجام داد گفت از خاک خارجی و درجه یک استفاده کرده. خاکش تیره رنگ و بسیار نرم هست. احساس میکنم کاکتوسها داخلش محکم نیستن. روز به روز انگار پژمرده تر میشن. لطفا راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 15ام, 1397 18:05:

سلام. احتمالا خاک فقط پیت ماس بوده بهتر بود ماسه شسته عدسی هم به ترکیب خاک اضافه میکردید. ابیاری زیاد، خاک نامناسب وبیماریهای قارچی باعث چنین مشکلاتی میشه بهتر هست گیاهانی رو که این مشکل رو دارند از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید واگر پوسیده بودن از قسمتهای سالم قلمه بگیرید. وحتما خاکش رو ضدعفونی کرده وماسه هم به ترکیب خاکشون اضافه کنید وابیاری رو هر وقت کامل خاکشون خشک شد انجام بدید. قلمه ها رو در جای خنک وخشک چند روزی نگهداری کنید بعد از اینکه قسمتهای بریده شده پینه بست داخل خاک ضدعفونی شده بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید. وتا زمان رشد قلمه ها در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، روز بر شما خوش،،،
ممنونم از مطالبتون،،
ببخشید من ازتون راهنمایی میخواستم،یه کاکتوس سن پدرو دارم که قلمه اش رو از شمال کشور تهیه کردم و کاشتم، حدود یک سال پیش، تقریبا طول قلمه ۶۹سانتی متره، و الان دو تا جوونه داده ک طول هر کدوم ب ۱۳سانتی متر میرسه،،، بدنه کاکتوسم رنگش سفید شده شبیه انگارنمک،، چند بارم خاکشو عوض کردم گفام شاید بخاطر املاح خاک باشه اما بازم رنگش اون سبز خوش رنگی ک باید باشه نیست، یکی از جوونه هاشم یه قسمتش یکم سبز کایل به سفید شده،، دو تا لکه رنگ سیاه هم روش بود من مطالعه کردم گفتم شاید قارچ باشه، در اوردمش و قارچ کشی کردم اما بازم جاش سیاه میشه، ضمن اینکه این سیاهیش نذم نیست مثل لاک میمونه سفت و ورقه ای،،، میشه راهنماییم کنین چیکار کنم ک رنگ کاکتوسم سبز خوشرنگ بشه،،، ممنون از شما و حوصله بابت مطالعه مطالبم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 26ام, 1397 23:08:

سلام.احتمالا اون سفید ها سفیدک قارچی هست.رطوبت زیاد محیط باعث بوجود امدن این قارچ میشه.سعی کنید روی کاکتوس اب نریزید وابیاری رو حتما صبحها انجام بدید برای سفیدکها میتونید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وصبح روی همه ی قسمتهای تنه گیاه اسپری کنید ومابقی محلول رو داخل خاکش بریزید.برای لکه سیاه روی تنه میتونید اون قسمت رو جراحی کنید ولی جاش میمونه به این صورت که اول قارچ کش اسپری کنید به قسمت سیاه شده بعد با یک تیغ یا چاقوی تیز ضدعفونی شده اون قسمت رو با احتیاط از تنه گیاه در بیارید وبه قسمت جراحی شده قارچ کش اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.ریشه کاکتوس اچینو تیغ دار بررسی کردم‌ریسه از ته گلدان بیرون زده و ظاهری سالم دارد.کارایی که در مورد رعایت میزان آبیاری و نوع خاک مناسب گفته بودید انجام دادم.چقدر رمان میبره تا از اون حالت زردی خارج بشه.ممنون از راهنمایی شما

[پاسخ]

پاسخ

باسلام من ریشه گیاه اچینو تیغ دار رو چک کردم از گلدون ریشه اون زده بیرون اما سالمه مواردی که گفته بودید انجام دادم ولی گیاه هنوز زرد رنگ هست راه درمانی داره ممنون میشم راهنمایی کنید..

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 25ام, 1397 17:31:

سلام.اگر ریشه ها سالم هستند دلیل زرد شدن گیاه میتونه از کمبود عناصر داخل خاک هم باشه.اگر ریشه ها از کف گلدون زده بیرون بهتره گلدون رو یک سایز بزرگتر کنید وخاک مخصوص کاکتوس براش استفاده کنید وبمدت یک هفته گیاه رو در مکان نیمه سایه وخنک نگهداری کنید بعد از یک هفته ابیاری رو شروع کنید وگیاه رو به مکان پرنوری انتقال بدید.تقریبا دو هفته بعد از تعویض گلدون کوددهی رو شروع کنید هم میتونید از کود بیو بیست طلایی استفاده کنید وهم از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند یک ونیم گرم در یک لیتر اب یا یک ونیم سی سی اگر کود مایع استفاده میکنید دقت کنید که موقع کود دهی خاک گلدون مقداری رطوبت داشته باشه وکامل خشک نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام…۳تا کاکتوس زبون مادر شوهری قلمه زدم حدود ۱هفته کنار گذاشتم پینه بست…بعد داخل مخلوط شن و ماسه و کمی خاک و کمی کومپوست گذاشتم…آب هم کم دادم…بعد یه هفتست ۲تاشون سراشون دارن زرد میشن تو سایه هستن.در ضمن بهشون دارچین عسل زدم برای ریشه زدن…لطفا راهنمایی کنید… آبو خاکو شرایط کاشتو پرورشش چطوری باید باشه.ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 25ام, 1397 17:04:

سلام.برای ریشه دار کردن قلمه های کاکتوسها نیازی به دارچین وعسل نیست.ترکیب خاکی که استفاده کردید مناسب نبوده.خاک باغچه اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ودلیل زرد شدن قلمه هاتون هم همینه.برای قلمه انواع کاکتوسها بهتره از ماسه عدسی وپیت ماس استفاده کنید.بقیه شرایط نگهداریتون ایدال هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.دلیل زرد شدن کاکتوس اچینو تیغ دار آبی رنگ قسمت پایین نزدیک به ریشه چیه؟راه درمان اون چیه ؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 22:28:

سلام.دلیل زرد شدن کاکتوسها ابیاری زیاد,خاک نامناسب,نبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.در صورت امکان مجدد در مورد ریشه ها ووضعیت گیاه اطلاع بدید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین دوتا کاکتوس کنار هم داشتم که امروز متوجه شدم یکی شون کاملا پوسیده اون یکی هم لکه های زرد روش هست
ممکنه اون یکی که لکه زرد داره هم مشکل داشته باشه؟باید چیکار کنم؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک کاکتوس بشقابی دارم ک برگاش از وسطا بعضیاش زرد میشه ممکنه راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 20:55:

سلام.شرایط نگهداری رو بفرمایید از جمله ابیاری,ترکیب خاک, نور,کود دهی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من تقریبا یک ماهه کاکتوس خریدم و فکر کنم بخاطر ابیاری زیاد دچار پوسیدگی شده .میتونم از بالای قسمتی ک تغییر رنگ داده ببرم و قسمت بالایش رو بعد از پینه بستن زخم دوباره بکارم؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 00:02:

سلام.بله میشه.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید به نظر شما تازه ازبین میره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 13ام, 1397 23:06:

تازه که گل باز بشه خیر مگر اینکه زیاد جابجا کنید ویا دما ونور برای گیاه خیلی زیاد باشه دراین صورت رنگ گلها پریده واز بین میره.ویا ابیاری زیاد باشه موقعی که گیاه گل میده باید ابیاری رو کم کنید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ازتون ممنونم که جواب دادید من اسم کاکتوس رو اشتباه نوشتم ژمینو گل قرمز که گلش کلا رنگش پریده کم رنگ شده

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید اسم کاکتوس و اشتباه نوشتم ژیمنو گل قرمز ،،کاکتوس منه که گل قرمزش رنگش پریده الان

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 13ام, 1397 14:27:

سلام.چند روز هست که گل باز شده؟گلهای کاکتوسها معمولا یک الی دو روز باز میمونن وبعد از روز سوم رنگشون عوض میشه واگر گرد افشانی صورت نگیره کامل خشک میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون من گل کاکتوسم تغییر رنگ داده ….به تظر شما علتش چیه گل قرنز بود اما الان کلا رنگش پریده ریشه رو بررسی کردم مشکلی نداشت حتی یکم محلول تقویت کاکتوس هم بهش دادم لطفا راهنماییم کنید ..من در المان زندگی میکنم و متاسفانه اینجا اکث روزا هوا ابریه و نور خورشید کمه…کاکتوس من ساگوارو گل قرمز .

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون من گل کاکتوسم تغییر رنگ داده ….به تظر شما علتش چیه گل قرنز بود اما الان کلا رنگش پریده ریشه رو بررسی کردم مشکلی نداشت حتی یکم محلول تقویت کاکتوس هم بهش دادم لطفا راهنماییم کنید ..من در المان زندگی میکنم و متاسفانه اینجا اکث روزا هوا ابریه و نور خورشید کمه…کاکتوس من ساگوارو گل قرمز ..

[پاسخ]

پاسخ

سلام خیلی ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدین
من یه کاکتوس دارم که امروز متوجه شدم که خم شده یا پژمرده شده لطفاً راهنماییم کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 13:09:

سلام.ممنون از شما.احتمال داره که ابیاریتون زیاد بوده برای همین.گیاه رو از خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید اگر پوسیده بودن کات کنید.تا جایی که به اوند سالم برسید.بعد از چند روز استراحت به قلمه درجای خشک وخنک انتهاش که پینه بست دوباره داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری نکنید فقط مه پاشی کنید که سطح خاک مرطوب بشه بعد از یک ماه ریشه میزنه ومیتونید گیاه رو به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید ابیاری رو سعی کنید زمانی انجام بدید که خاک کاملا خشک شده باشه ابیاری بیش از اندازه موجب بروز چنین مشکلاتی میشه.

[پاسخ]

محمد پاسخ در تاريخ خرداد 14ام, 1397 04:08:

سلام
ببخشید همون موقع بهش اب دادم فرداش خوب شد ولی الآن باز اون جوری شده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 14ام, 1397 10:15:

ریشه های گیاه رو چک کردید که ببینید سالم هستند یا نه؟

محمد پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 02:52:

ن متأسفانه جلوی پنجره هست و همیشه افتاب مستقیم بهش میخوره باید چند بار در هفته بهش اب بدم

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 09:55:

سلام.ابیاری بستگی به دمای محیطی که گیاه رو نگهداری میکنید داره باید خاک رو چک کنید هر وقت کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.اگر خاک روی سطح گلدان هم کمتر باشه گیاه کج میشه.گیاه رو میتونید بین دو انگشت به ارامی فشار بدید ببینید نرم هست یا نه.بااین روش هم میشه به سالم ویا پوسیده بودن ریشه ها پی برد.

پاسخ

سلام کاکتوسم رشدش خیلی خوبه خیلی زیاد جوانه میزنه ولی تنه ی اصلی کاکتوسم با یکی از جوانه هاش نرم شده سرشون سفید و زرد شده و تنه اصلی چروک شده نمیدونم چیکار کنم ولی رشد دیگه جوانه ها قطع نشده لطفا راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 11:39:

سلام.احتمالا ابیاریتون زیاد بوده.اگر جوانه ها بزرگتر از فندق هستند میتونید از گیاه مادری جداکنید وداخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید که ریشه دار بشن.میتونید با احتیاط گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید وببینید که سالم هستند یا نه.با اطلاعاتی که دادید فکر نکنم ریشه ها سالم باشن.میتونید تا جایی که گیاه وریشه پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید اگر قسمت سالمی نبود مجبورید گیاه رو دور بندازید وبا جوانه ها گیاه جدیدی پرورش بدید.

[پاسخ]

پاسخ

عذر میخوام واسه مزاحمت دوباره، دوتا سوال دیگه داشتم.
اول اینکه نخل ماداگاسکار من برگای بلندی داره ک همشون پیچ خوردن و سربالا هستن ،منظورم پیچ خوردن ب دور خودشون نیست مثل شونه تخم مرغ بالا پایین هستن برگا، نور و خاکش هم خوبه
و سوال دومم درخصوص ادنیوم هست ک چطور میتونم هرسش کنم ک قشنگ بشه و بونسای بشه،
با تشکر از لطفتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 22:15:

سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.پشت برگها رو چک کنید احتمالا پشت برگها افت وجود داره که برگها از شکل اصلی در اومدن وحالت پیج دارند.در مورد ادنیوم هر سال دو بار باید شاخه هارو هرس کنید وسالی یک بار اواسط اسفند ماه ریشه هارو هرس کنید.بنسای با هرس کردن مداوم بوجود میاد که باید صبر وحوصله زیاد بخرج بدید.

[پاسخ]

علی پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1397 17:37:

سلام،بله درست فرمودین،پایین چن تاییشون حالت خوردگی پیدا کرده، و برگا نازک شدن واسه اینکه هر برگ از دوطرف لوله شده به بیرون، ینی پشت برگ درست معلوم نیس چون برگه لوله مانند شده، ممنونم، میشه راهنماییم کنین چشه و واسه حل مشکلش چ کنم؟ با احترام

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1397 19:08:

سلام.یکی از برگها رو به ارامی از گیاه جدا کنید وقسمت پیچ خوردگی رو باز کنید ببینید حشره ای هست یا تخم حشره احتمال میدم یا شته باشه یا لاروهای مگس سفید.این موارد رو چک کنید.سم بزنید افت از بین میره ولی شکل برگ همونجوری میمونه بمرور زمان برگها می ریزند وبجاش برگهای جدیدی در میاد.اگر افت مگس سفید بود با سم استوکر باید کل گیاه رو سم پاشی کنید اگر شته یا حشره ی دیگه ای هست با دیازینون یا دلتامترین سم پاشی کنید وتا بهبود کامل از سایر گیاهان جدا نگهدارید.در موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

علی پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1397 19:49:

سلام، اره پشت برگا ی سری نقاط ریز سیاه شده هست، با چشم هم حشره یا تخم هاشو نمیبینم، عذر میخوام من کجا میتونم واستون عکساشو بفرستم؟ و ایا اصلا امکانش هست؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1397 20:32:

سلام.با سمهایی که بالا براتون نوشتم سمپاشی کنید عکس رو به شماره تلگرام روی سایت یا شماره روی کانال تلگرام میتونید بفرستید.

پاسخ

باسلام، امروز یهو متوجه تعداد تقریبا زیادی از یه ملخ های ریز سبز رنگ روی کاکتوسام شدم، تا جایی که دیدمشون اونا رو از بین بردم،اما میترسم مشکل ساز باشن،ممنون میشم کمکم کنید،با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 00:02:

سلام.اگر حشرات کوچکی برنگ سبز وخیلی نازک بودند وبالهای توری نسبتا بزرگی داشتند حشره بال توری هست که هیچ اسیبی به گیاهان نمیرسونه ومفید هم هست چون از شته های روی گیاهان تغذیه میکنه.داخل خونه بیشتر بخاطر نور وارد میشن.میتونید کنار گیاهانتون کارت زرد نصب کنید.

[پاسخ]

علی پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 19:16:

واقعا ممنونم، چندین بار ب مشکل خوردم ک هربار با نهایت ادب و تواضع پاسخگو بودین، ایشالا خدا ب زندگیتون برکت و سلامتی بده،باتشکر

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 19:30:

ممنون دوست عزیز

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
تعدادی کاکتوس از نوع برگ پهن دارم ،الان که زمستون هستش خیلی خیلی کم بهشون آب میدم و اونا رو تو بالکن زیر نور مستقیم آفتاب قرار دادم و این کاکتوسام حالت چروکیدگی از سمتی که آفتاب میتابه رو داره و یکم حالت زرد داره ،بنظرم اومد که بخاطر نور افتاب این حالت رو داره اگه میشه شرایط نگهداری از این نوع کاکتوس رو بهم بگید . ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 28ام, 1396 17:49:

سلام.با فرمایشات شما فکر کنم گیاهتون اپونتیا باشه.در مورد پرورش ونگهداری اپونتیا یا تیغ انجیری مقاله هست روی سایت لطفا مطالعه بفرمایید.در مورد چروک وزرد شدن گیاهتون باید عرض کنم که افتاب مستقیم باعث سوختگی گیاه میشه.باید نور رو فیلتر کنید.اپونتیاها برخلاف کاکتوسهای دیگه به اب زیادی احتیاج دارند وزمستان هم رشد میکنند.هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید دلیل چروک شدن راکتها هم از ابیاری کم هست.هر دوهفته یکبار هم با کودهای پتاس بالا تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون.ولی هنگام کات کردن گیاه تخم های حشرات رو درون ان دیدم و پایین کاکتوس به صورت سوراخ سوراخ بود.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1396 11:20:

سلام.احتمالا لاروهای پشه سیاه هست.رطوبت خاک رو کم کنید واز کارت زرد برای از بین بردن حشرات بالغ استفاده کنید.کارت زرد رو کنار گلدون نصب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
کاکتوس اچینوی من دچار حمله حشرات شده.پایین گیاه به صورت له شدگی و زرد هستش.کاکتوس رو از جایی که سالم بود بریدم و در خاک گذاشتم و اب دادم..کار من درست بوده یا نه؟لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1396 22:37:

سلام.پوسیدگی وزرد شدن بیشتر بدلیل ابیاری زیاد وخاک نامناسب ونبود زهکش مناسب بوجود میاد حشرات باعث پوسیدگی وزرد شدن گیاه نمیشن.نباید میکاشتید دوبار در بیارید از خاک تا جایی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید.بعد به انتهای گیاه محلول قارچ کش اسپری کنید،وبزارید یک جای خشک وخنک بمدت یک الی دو هفته بمونه تا انتهای بریده شده کامل پینه ببنده،بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس(۷۰درصدماسه عدسی,۲۰درصدپیتماس,۱۰درصدورمی کمپوست)که از قبل ضدعفونی شسته وخشک شده بکارید.اصلا نباید اب بدید فقط روی سطح خاک با ابپاش اب رو اسپری کنید تا سطح خاک مرطوب بشه.تا یک ماه هر چند روز یکبار این کار رو باید انجام بدید بعد از یک الی دو ماه ریشه میزنه.بعد از اون میتونید ابیاری رو بصورت کامل شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام با تشکر از مطالب خوبتون من چند سالی هست که از کاکتوس ها نگهداری میکنم اما چند وقتی بود که به آنها سر نمیزدم و پس از مشاهده آنها متوجه شدم که دچار کم آبی شدند،چگونه کم آبی شان را رفع کنم و چه مدت طول میکشد؟به غیر از این یک گیاه کاکتوس که بلند شده بود هم قبلا کوتاه کردم و قلمه زدم و در خاک عادی گذاشتم با آب دهی خوب اما مثل اینکه ریشه نداده و برگ هایش سست شده برای این مورد نیز چکار کنم تا ریشه بدهد؟آیا نگهداری در آب کود مفید است؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1396 06:37:

سلام.الان فصل استراحت کاکتوسهاست اگه دمایی که در اون کاکتوسها رو نگهداری میکنید زیر پانزده درجه هست نیازی به ابیاری ندارند تا اواسط اسفند ماه که باید ابیاری رو شروع کنید تا شروع به رشد کنند.ولی اگر دما بالای پانزده درجه هست باید ریشه ها رو چک کنید ببینید پوسیده نشدن واز سالم بودن کاکتوسهاتون اطمینان پیدا کنید اگر سالم بودند ابیاری رو شروع کنید.برای قلمه گیری بهار زمان خوبی هست.ابتدا قسمتی رو که بریدید باید دو الی سه هفته بزارید در جایی خشک وخنک بمونه تا انتهای بریده شده کامل خشک بشه بعد در داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی شسته وخشک شده بکارید نباید اب بدید فقط هر از گاهی روی سطح خاک اب اسپری کنید در زمان رشد یک ماه طول میکشه تا ریشه بزنه.بعد از یک ماه باید به جای پر نور انتقال بدید.وابیاری رو شروع کنید.انتهای قلمه ای رو که کاشتید چک کنید اگر نپوسیده داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید واب ندید ولی اگه پوسیده دوباره تا قسمتی که پوسیده کات کنید وکارهایی رو که بالا اشاره کردم رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من یک کاکتوس دارم که حدودا یک ماه و نیم پیش گلدونش رو عوض کردم و آوردمش تو اتاقم. الان متوجه شدم که پایینش که یکم بالاتر از خاک قرار دارد از چند طرف رفته تو.این مشکل هم بخاطر نوره؟ اگر مشکل چیز دیگه ایه چیکارش کنم خوب شه؟ مرسی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 25ام, 1396 14:06:

سلام.داخل چه ترکیب خاکی کاشتید؟ابیاری ونور به چه میزان هست؟وقتی گلدون رو ابیاری میکنید اب از زیر گلدون خارج میشه؟با احتیاط همون قسمت تنه گیاه رو با دو انگشت فشار بدید ببینید نرم هست ؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید من علاقه فوق العاده ای به گیاهان و مخصوصا به کاکتوسها دارم زمانی پیشتر تعدادی کاکتوس داشتم حدود۵۰ کاکتوس ولی متاسفانه بخاطر نداشتن گلخانه ای خوب برای نگهداری انها و کمبود لوازم مورد نیاز همه اونارو از دست دادم دوباره میخوام شروع کنم با کمک شما و با اطلاعات خیلی مفیدی که شما در اختیار مون گذاشتید اگر امکان داره به ادرس ایمیلم پاسخ دهید تا بتونم سوالات خودمو و جاهایی که دارم برای درست کردن گلخانه براتون ارسال کنم حدودا ۱۰۰ ت از بذرهای خوبتونو انتخاب کردم و کلی لوازم و خاک و سم لازم دارم برای این کار داشتن کلی گیاه منو هر روز جوونتر میکنه و به ارامش میرسم ممنون میشم کمکم کنید از سایت خوبتون کمال تشکر رو دارم سنگ تموم گذاشتید خدا قوت

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 23ام, 1396 22:19:

سلام.خواهش میکنم.هر سوالی دارید همینجا بفرمایید پاسخ داده میشه.شاید تعدادی از دوستان هم سوالات شمارو داشته باشن وپاسخوشون رو همینجا پیدا بکنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباید و وقتتون بخیر
سوال من اینه: کاکتوسامو تو این فصل میتونم داخل خونه نگهداری کنم؟!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 1ام, 1396 06:23:

سلام.بله میتونید.پشت پنجره های جنوبی بهترین مکان برای کاکتوسها هستند.اگه کاکتوسهاتون بالای دو سال هستند میتونید دما رو کمتر کنید تا به استراحت زمستانی برند.کنار پنجره طبیعتا دما کمتر خواهد بود اگه لوازم گرمایشی کنار پنجره نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
با تشکر از شما برای مطالب مفید و موثری که زحمت کشیدید که باعث شد خیلی از مشکلات و ابهاماتم درمورد کاکتوس حل بشه
چندماه پیش تعدادی کاکتوس به صورت بذری کاشتم تا الان خوب بودند یکباره ظاهراً نوعی قارچ گرفتند. بعضی ها از قسمت بالای گیاه بعضی ها از قسمت بالای گیاه بعضی ها از ریشه دچار پوسیدگی شدند و با سرعت زیاد درحال پیشروی هست. علائمی مثل لکه های ریز سیاه و سبز تیره قبل از پوسیدگی دارند
ممنون میشم راهنماییم کنید درباره نوع قارچ و قارچ کش برای کنترلش

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1396 15:01:

با سلام و تشکر از نظر لطف شما. همان‌طوری که خودتان فرمودید معمولاً این علایم بیماری‌های قارچی است که باید از سم قارچ‌کش استفاده کنید. همچنین هوادهی را بیشتر کنید بخصوص در ساعت‌های گرم روز

[پاسخ]

ناصر پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1396 05:06:

تمام مدت مرتب قارچ کش (کاربندازیم) استفاده میکردم تقریباً تو هر آبیاری.
میخوام بدونم نوع قارچ چیه تا بتونم قارچ کش خاص خودش رو استفاده کنم

[پاسخ]