آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی : روش‌های مختلفی برای کاشت بذر لیتوپس وجود دارد، در این مقاله یکی از روش‌های ساده و بسیار کاربردی که تقریباً در اکثر کشورها استفاده می‌شود شرح داده می‌شود. بذر لیتوپس مانند سایر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کاشت می‌شود با این تفاوت که به دلیل حساسیت بالای بذر و جوانه لیتوپس مقداری با کاشت بذر متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر لیتوپس به دما، نور و رطوبت کمتری نیاز است. یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذر لیتوپس کاهش رطوبت بعد از سبز شدن اکثر بذرها می‌باشد. یعنی زمانی که اکثر بذرها جوانه زد برای جلوگیری از پوسیدگی جوانه‌ها باید رطوبت را کم کرد. بذر لیتوپس را در خنک ترین قسمت گلخانه یا منزل کشت کنید با نور بسیار ملایم. همان‌طور که در مقالات قبلی سایت میهن کاکتوس توضیح داده شد فصل خواب لیتوپس در گرمای زیاد می‌باشد. پس زمانی که دمای کاشت بالا باشد جوانه‌ها به خواب رفته و در اثر گرما و رطوبت بالای محیط کشت از بین می‌روند. دمای ایده آل برای کاشت بذر لیتوپس ۱۵ تا ۲۵ درجه می‌باشد. پس نتیجه می‌گیرم کاشت آن در فصل گرم سال کار سختی خواهد بود.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- سینی کاشت: برای تأمین رطوبت برای کاشت بذرها به رطوبتی بالای ۷۰ درصد نیاز است، در روش کاشت خانگی از ظروف پلاستیکی در دار که به راحتی در پلاستیک فروشی‌ها موجود است استفاده می‌کنیم (تصویر شماره یک). برای خروج آب اضافی باید کف ظرف را سوراخ کنیم ( تصویر شماره دو). بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد.

ظرف کاشت بذز کاکتوس
تصویر شماره یک
سینی کاشت کاکتوس
تصویر شماره دو

۲- خاک بستر کشت: برای کاشت بذر لیتوپس میتوانید از خاک پیست ماس یا ترکیبی از پیت ماس و ماسه ضدعفونی شده استفاده کنید.

خاک پیت ماس
خاک پیت ماس

۳- سم قارچ‌کش: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت بذر کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ‌کش ضروری است. سموم قارچکش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند.

۴- بذر کاکتوس: بذر کاکتوس بسیار حساس می‌باشد و به راحتی می‌تواند قوه نامیه خودش را از دست بدهد پس تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم می‌باشد. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

عکس زوم شده بذر لیتوپس بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد
عکس زوم شده بذر لیتوپس<br /> بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد

آموزش کاشت بذر کاکتوس:
پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز نوبت به کاشت می‌رسد که مرحله به مرحله در زیر توضیح داده می‌شود.

۱- ضدعفونی بستر کاشت: بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کاشت می‌باشد. برای ضدعفونی خاک خود را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانت داخل ظرف کاشت می ریزیم، توجه داشته باشید نباید ظرف را کامل پر کنید و باید فضایی بین خاک و درب ظرف برای رشد کاکتوس ها باقی بماند سپس با سم قارچکش با دز بالا خیس می‌کنیم. منظور از دز بالا یعنی اگر میزان مصرف سم قارچ‌کش یک گرم در هزار باشد برای ضدعفونی ۵ گرم در یک لیتر آب حل می‌کنیم. بعد از خیس کردن کامل بستر به طوری که هیچ قسمت خشکی باقی نماد اجازه می‌دهیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این حالت باقی بماند تا کامل بستر کشت ضدعفونی شود. بعد از این مدت بستر را آبشویی می‌کنیم یعنی از بالا آب می‌ریزم تا سموم از ظرف خارج شود یا به لایه‌های زیرین انتقال پیدا کند.

۲- بعد از آبشویی بذرها را بر روی سطح بستر می‌پاشیم با فاصله‌ای در حدود یک سانتی متر از هم و برای تأمین رطوبت درب ظرف را می‌بندیم اگر از گلدان یا ظرف بدون درب استفاده می‌کنید می‌توانید ظرف را داخل پلاستیک قرار دهید و درب پلاستیک را ببندید.

۳- ظرف کاشته شده را در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده این است که ظرف را در معرض تابش نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهیم و همچنین در سایه نیز نباشد.

۴- بذرها معمولاً بعد از حدود یک هفته شروع می‌کنند به سبز شدن البته بستگی به نوع بذر دارد  در برخی واریته ها تا دو ماه نیز ممکن است سبز شدن طول بکشد.

۵- بهتر است بعد از سبز شدن بذرها اطراف جوانه‌ها یک لایه ماسه ترجیحا سفید و ضدعفونی شده به آرامی بریزید. تا هم جوانه‌ها راست بایستند و هم از جلبک زدن بستر کشت جلوگیری شود. مانند تصویر زیر

کاشت بذر لیتوپس

مراقبت‌های بعد از کاشت:
۱- بستر یا خاک کشت همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که احساس کردید رطوبت آن کم شده باید آب اسپری کنید.
۲- هر ۱۰ الی ۱۵ روز حتماً باید سم قارچ‌کش بر روی بستر با دز استاندارد اسپری کنید به گونه‌ای که به ریشه‌های جوانه‌ها نیز برسد.
۳- بعد از سبز شدن اکثر بذرها می توانید رطوبت بستر را تا ۴۰ درصد کم کنید ولی توجه داشته باشد نباید خاک خشک باشد.
۴- حتماً هر روز به بستر کاشت سر بزنید تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مانند حشرات یا قارچ‌ها بتوانید زود اقدام به درمان نمایید.
۵- برای کاهش بیماری‌ها بهتر است ظرف‌های کاشت را در محلی جداگانه و به دور از گیاهان بزرگ نگهداری کنید.
۶- جوانه‌های کاکتوس تا ۳ ماهگی نیازی به کود ندارند و تمام مواد غذایی مورد نیاز تا سه ماهگی در پیت ماس موجود می‌باشد. بعد از سه ماهگی می‌توانید با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تغذیه کنید.

مقالات مکمل کاشت بذر کاکتوس:
برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.
۱- مقاله سؤالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
۲- مقاله مشکلات بعد از کاشت اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.
دوستان لطفاً تجربیات خود را درزمینه کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در زیر این پست بنویسید تا همگی استفاده کنیم.

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

پست‌های مرتبط

آموزش کاشت نارگیل

آموزش کاشت نارگیل

آموزش کاشت نارگیل در خانه: در اینجا سعی دارم به...

آموزش کاشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت سبزیجات در خانه : سبزیجات را معمولاً در...

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل  در باغچه آذر و دی ماه...

نظرات (82)

سلام خسته نباشید
آقا حدود یک ماه و نیم که لیتوپس هام رشد کردن و الان بزرگ شدن و ولی رنگشون سبز نیست کمی رنگ هستن (مثل جوانه های عکس بالا نیست که سبزه البته مال من حالت گوشتی تر شد)

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 14ام, 1398 12:31:

سلام، ممنون، بمرور زمان که بزرگ بشن رنگشون عوض میشه، عکس روی مقاله تقریبا پنج ماهه هستند.

[پاسخ]

پاسخ

سپاس گذارم
شیشه ای که نور ازش عبور میکنه مات هست (درجه مات بودنش زیاده)، باز هم لازمه که فیلتر کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 3ام, 1397 10:04:

سلام، نه نیازی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

الان انتقالش دادم جای پرنوری که شیشه ی مات داره ولی خب نور دما رو هم بالا میبره مشکلی نیست
ویه مشکل دیگه جوانه ها خیلی ریزن
البته سنگ خیلی ریز تر هم دارم
یه سوال بذر های اشانتیون رو هم کاشتم اونم ۶ روزه و چهارتاش جوانه زده و بزرگ هم شدن ولی نوک یکی از بذر ها که بزرگ شده و هنوز پوسته ی بذر روشه کمی قرمز شده
مشکلی نداره ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 2ام, 1397 18:18:

حتما نور رو فیلتر کنید موقعی که دمای بستر زیاد شد درب رو باز کنید تا موجب پختگی جوانه ها نشه. بعد از نرمال شدن دما درب رو ببندید. مشکلی نیست بعضی وقتها رنگ جوانه ها تغییر میکنه بمرور زمان درست میشه اگر بعد از مدتی رنگ جوانه سبز نشد احتمال داره که ابلق باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
۶ روز از کشت لیتوپس هام میگذره و ۱۰ تا از ۲۰ تا بذرم هام جوانه زدن بعضی از جوانه ها حالت دارن و بعضی هاشون حالت عمود ندارن و روی بستر خوابیدن و مثل یه خط هستن (شکل خاصی ندارن ) مشکلی دارن ؟
یه سوال شروع کنم هوادهی رو ؟
تقریبا ۵۰ درصد جوانه زنی داشته و ۶ روز از کشت میگذره
سوال بعد بقیه بذر ها جوانه میزنن اگه رطوبط بستر کم شه و هوا دهی کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 2ام, 1397 14:06:

سلام، ۶روز زمان کمی هست عجله نکنید بقیه هم سبز میشن،کمبود نور باعث علفی شدن جوانه ها میشه برای اینکه جوانه ها روی بستر نخوابند میتونید کنار جوانه ها ماسه ریزتر از جوانه ها کنارشون بریزید اگر ۵۰ درصد بذرهای بسترتون سبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید. بستر کشت رو جای پرنور وفیلتر شده قرار بدید تا علفی رشد نکنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من گیاه لیتوپس دارم الان از وسطش ی لیتوپس دیگه زده بیرون باید بذارم همینجور بزرگ شه یا نه ؟ خیلی نگرانشم چون یکیش از بین رفت 🙁

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 30ام, 1397 11:30:

سلام، لیتوپسها به این شکل رشد میکنند واز داخل برگ قبلی برگ جدید سبز میشه وبمرور زمان برگ قدیمی خشک میشه جای نگرانی نیست، فقط ابیاری رو دقت کنید، لیتوپسها به ابیاری زیاد حساس هستند وقتی خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خداقوت
اگر با پیت ماس ماسه قاطی کنیم برای کشت بذر اشکالی نداره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1397 22:40:

سلام. نه هیچ مشکلی نیست، میتونید ترکیب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

بذر لیتوپس میکس رنگی هلندی رو با دو تا کد متفاوت KD1269 و kd1066 دارید برای خرید. میشه بفرمائید این دو تا چه تفاوتی دارند با هم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 09:46:

سلام. فقط شرکت های تولید کنندشون فرق میکنه ، ممکنه رنگهاشون هم متفاوت باشه.

[پاسخ]

پاسخ

درود بزرگوار من دو ماهی میشه بذر کاکتوس رو داخل ظرف پلاستیکی و روی پنبه کاشتم احساس میکنم رشد متوقف شده میخوام بجای پنبه از خاک پیت ماس استفاده کنم و همه جوانه ها رو منتقل کنم بهترین حالت انتقال چطوریه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 4ام, 1397 12:47:

سلام.اگر فقط روی پنبه کشت کردید وزیر پنبه پیت ماس وجود نداره بله بهتره با همون پنبه به داخل بستر جدید با پیت ماس انتقال بدید قبل از انتقال بستر رو ۲۴ساعت با محلول قارچ کش ضدعفونی وبعد از۲۴ساعت ابشویی کنید بعد انتقال رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از مطالبه خوبتون . ببخشید من بذر لیتوپس و اچینو تو ظرف بذر های جدا کاشتم و الان جفتش سبز شده و جونه زده فقط از این به بعدش نمیدونم چیکار کنم اب دهی نور سم هوادهی نمیدونم شروع کنم یا نه نیاز داره اصلا با نه ؟
اینم بگم کاملا موقع کاشت قارچ کشی شده روسم بستی هوا نمیخوره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 28ام, 1397 14:41:

سلام. بهتره هوادهی رو شروع کنید وهر روز یک ساعت هوادهی کنید.هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید هر دو هفته یک بار محلول قارچ کش اسپری کنید بعد از پایان سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید واسپری محلول قارچ کش رو به ماهی یک بار تغییر بدید. بستر رو در جای پرنور وفیلترشده قرار بدید تا جوانه هانور کافی دریافت کنند. دما رو هم بین ۲۰_۳۰درجه نگه دارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بذر های لیتوپس رو کی موجود میکنید؟ و خاک هم براش ۷۰ درصد پیت ماس و ۳۰ درصد ماسه رودخانه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 13:05:

سلام. الان زمان مناسبی برای کاشت بذر لیتوپس نیست انشالله پاییز موجود میشه. ترکیب خاک لیتوپس مثل خاک کاکتوسهاست. (هفتاد درصد ماسه شسته عدسی، بیست درصد پیت ماس، ده درصد ورمی کمپوست) میتونید به این ترکیب ذغال خرد شده وتکه های کوچک اجر هم اضافه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.
من ۳ روزه بذر لیتوپس رو تو پیت ماس کاشت کردم (هر بذر تو یه گلدون)بعد با نایلون روی گلدان ها رو پوشیدم، الان داخل گلدان بخار کرده و قطرات آب زیر نایلون هست، لازمه هوادهی کنم یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 8ام, 1397 12:57:

سلام.اگر بذرها هنوز جوانه نزدن نیازی نیست.توجه داشته باشید که دمای سبز شدن لیتوپس بین پانزده الی بیست درجه هست دمابیشتر باشه بذرها جوانه نخواهند زد.

[پاسخ]

00600 پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 09:21:

تو این فصل که هوا گرمه ، میشه گلدان ها رو تو یخچال گذاشت ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 10:21:

سلام.توی یخچال میشه ولی داخل یخچال تاریک هست ونوری نیست.میخواهید بذرهای لیتوپس جوانه بزنن؟دما باید بین پانزده الی بیست درجه باشه باید درجه یخچال رو زیاد کنید که کمتر از پانزده درجه هم نباشه.

00600 پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 16:20:

یه هفته س بذر ها رو کاشتم اما خبری ازشون نیست ، واسه همین میخوام بذر هارو شبا تا صبح تو یخچال بذارم ، روزام یه جایی که نور بخوره بهش . اینطوری جوانه میزنه؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 17:48:

بله هوا گرم باشه بذرهای لیتوپسها جوانه نمیزنن.فکر خوبی هست امتحان بکنید.ولی دما زیاد هم پایین نباشه.بین پانزده الی بیست درجه مناسب هست.

00600 پاسخ در تاريخ تیر 20ام, 1397 00:53:

۱۲ روزه کاشتم ، هیچ خبری ازش نیست 🙁

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 20ام, 1397 07:21:

سلام. لیتوپسها در دمای پایینی سبز میشن. دما باید بین ۱۵_۲۰درجه باشه که سبز بشن. الان هوا گرم هست. وسبز شدنشون به تعویق خواهد افتاد اگر جای خنکی نباشن.

00600 پاسخ در تاريخ تیر 22ام, 1397 14:05:

سلام
الان چند روزه بذر هارو گذاشتم تو یه اتاق خنک با دمای ۲۵ درجه و یه لامپ فلورسنت گذاشتم.
امیدوارم که بالا بیاد |:

پاسخ

سلام خسته نباشید من طبق گفته شما بذر لیتوپس کاشتم والان جوانه زدن فقط یکی یکی دارن حذف میشن.من درب ظرفم رو باز نکردم هنوز.الان وقتش رسیده که درش رو باز بذارم و هر روز اب اسپری کنم یا نه؟ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 27ام, 1397 18:51:

سلام.اگر اکثریت بذرهاتون جوانه زدن وسبز شدن باید هوادهی رو شروع کنید که رطوبت بستر کم بشه. دلیل از بین رفتنشون رطوبت زیاد بستر هست.بستر رو در جای پرنور وخنک قرار بدید تا رشد بهتری داشته باشن وعلفی نشن.نیاز نیست هر روز اب اسپری کنید هر وقت رنگ سطح بستر کمرنگتر شد اب اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون بابت پاسخگوییتون واقعا بهترنید
بذرهای کاکتوس رو میشه بر روی پنبه گذاشت تا جوونه بزنن و بعد بر روی بستر بذاریم؟با خود پنبه میشه گذاشت یا باید بذرهای جوونه زده رو از روی پنبه برداریم و روی خاک بذاریم؟
و یک سوال دیگه آیا لازمه روی بذرهای جوونه زده که بعد از پنبه به بستر منتقل میکنیم خاک بریزیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1397 22:57:

سلام.خواهش میکنم.بله میتونید داخل پنبه هم بکارید.بعد از سبز شدن باید با پنبه روی بستر انتقال بدید ونمیتونید از روی پنبه جوانه هارو جدا کنید ریشه ها داخل پنبه نفوذ میکنن وجداکردنشون باعث پاره شدن ریشه ها شده وجوانه هااز بین میرن.بهتره با پنبه روی خاک انتقال بدید بعد از مدتی پنبه پوسیده واز بین میره.میتونید روی پنبه مقداری ماسه بریزید ماسه هایی انتخاب کنید که از سایز جوانه ها کوچکتر باشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وققتون بخیر
امروز بذرهایی رو که از سایت شما خریداری کردم به دستم رسید ممنون بابت اشانتیون و ارسال به موقع
خاک مناسب رو نوشتین پیت ماس و ماسه من از این بسته های آماده خاک کاکتوس دارم یعنی نمیشه از اون استفاده کنم؟اون خاک مناسب نیست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1397 14:03:

سلام.مبارکتون باشه بله میتونید از خاکهای اماده مخصوص کاکتوس برای کشت بذر استفاده کنید.

[پاسخ]

nasrin.71711 پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1397 17:22:

آخه توی توضیحاتتون گفتین ۸۰ در صد ماسه و ۲۰ درصد پیت ماس ولی خاک کاکتوس فرق داره توی اون خاک هم بذرها جوونه میزنن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1397 18:12:

سلام.این ترکیب خاک برای کاکتوسهای بالای دو سال هست .ماسه هفتاد درصدپیت ماس بیست درصد وورمی کمپوست ده درصد.برای کاشت بذر بهتره از پیت ماس استفاده کنید اگر به پیت ماس دسترسی ندارید میتونید داخل خاکهای اماده مخصوص کاکتوس استفاده کنید که بیشترین درصد خاکهای اماده پیت ماس هست.

پاسخ

سلام ببخشید بعد از اینکه سم را به خاک بستر زدم بعدش سم هارا بشورم که از خاک جداشن؟؟؟ این کار ابشوییه؟
در ضمنمن بذر نخل ماداگاسکار خریدم نیازه که توی یخچال یزارم؟ اگه نزارم مشکلی پیش میاد؟ الان ۲۴ ساعته داخل اب هست این مقدار کافیه؟
۳ – وقتی بذر را میکارم روش قارچکش( متالاکسیل ) بزنم قارچکش مانع جوانه زنی نیمشه؟
۴ فقط قارچکش روی بذر کافیه یا بعد از اون اب اسپری کنم؟؟ یعنی قارچکش ای داخلش رطوبت را نگه میداره؟
للطفا کمک کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1397 14:16:

سلام.بستر رو که ۲۴ساعت داخل محلول قارچ کش گذاشتید بیست وچهار ساعت که تموم شد ظرف رو بردارید از داخل محلول وبا اب جوشیده سرد شده بشورید میتونید این کار رو با اسپری کردن اب روی بستر انجام بدید این روش ابشویی بستر هست که اب اضافه باید کاملا از کف ظرف بستر بیرون بیاد.بذرها دوره سرمادهی رو گذروندن میتونید تا روز کاشت داخل یخچال نگهداری کنید.بله ۲۴ساعت خیس خوردن کافی هست.بعد از کاشت بله بهتره محلول رقیق شده از قارچ کش روی بذرهای نخل وادنیوم اسپری بشه چون مستعد قارچ هستند هر دو هفته یک بار باید اسپری محلول قارچ کش رو انجام بدید.یک گرم در یک لیتر اب.تا پایان سه ماهگی.بعد از سه ماهگی هر ماه یک بار تا پایان یک سالگی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید بذر نخل ماداگاسکار رابه صورت خوابیده بکارم؟(در این روش نیاز هست روش ماسه بریزم؟)
۲ – میشه به صورتی که قسمت تیز رو به بالا و قسمت پپهن پایین باشدی بکارم؟(در این روش روی بذر را خاک بگیره یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 11ام, 1397 21:12:

سلام.بهتره بذرها رو بصورت خوابیده(افقی)روی بستر قرار بدید وهیچ خاکی روشون نریزید با این روش بهتر سبز میشن.بعد از قرار دادن روی بستر محلول رقیق شده قارچ کش روی بذرها اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من به هیچ بستری مثل کوکوپیت و پیت ماس و….. قابلیت دسترسی فعلا ندارم
میتونم ماسه ساختمانی را الک کنم با خام باغچه مخلوط کنم؟
در ضمن این جلبک هایی که در جوی های اب هستن را میشه خشک کرد؟؟ واسه خاک مفیدن؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من نمیتونم به کوکوپیت و پرلیت و پیت ماس دسترسی داشته باشم ولی به ماسه دسترسی دارم
اگه ماسه را با خاک باغچه مخلوط کنم در میاد.؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 19:05:

سلام.با این ترکیبات بذر کاکتوس وساکولنت کشت نکردم.اطلاع ندارم که جواب میده یا نه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید این که میگید درب ظرف کشت باید بسته باشه واسه من که تو اصفهانم و دما یکم تو این فصل بالا میره و با بستن درب گرما داخل ظرف چند برابر میشه و همچنین رطوبت هم چند برابر میشه
ایا با هوادهی مداوم این مشکل حل میشه؟
در ضمن میتونم داخل این ظرف هایی که داخل جشن ها میدن شفاف و مستطیلی شکلن بکارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 13:36:

سلام.اگر بستر رو دردمای مناسب رشد نوع بذری که کاشتید قرار بدید هیچ مشکلی پیش نمیاد ولی اگر دما بیشتر از اندازه ای که نوشته شده باشه بله مشکل پیش میاد یا بذرها جوانه نمیزنن ویا کلا داخل بستر پخته میشن واز بین میرن باید دما رو چک کنید.ودر دمای مناسب کشت قرار بدید بذرها تا زمانی که جوانه نزدن وسبز نشدن نیازی نیست درب رو باز کنید بعد از اینکه اکثریت بذرها جوانه زدن وسبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید تا هم رطوبت وهم دمای بستر مقداری کم بشه.دوسه روز اول هوادهی,درب رو بصورت نیمه باز کنید.بعد از چند روز میتونید درب رو کامل باز کنید ویک ساعت هوادهی کنید.برای ظرف کشت بهتره از ظرفهای مات که نور رو از خودشون عبور نمیدن وانعطاف زیادی ندارند استفاده کنید ودرب شفافی داشته باشن.این نوع ظرفها هم انعطاف بیشتری دارند وهم شفاف هستند که باعث میشه داخل بسترتون جلبک بزنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید ارسال شما رایگانه؟
اگه رایگانه سقف قیمت واسه رایگان شدن داره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 20:17:

سلام.هزینه پست ۸۰۰۰تومان هست خرید بالای صد هزارتومان ارسال رایگان هست.

[پاسخ]

پاسخ

از چه نو ماسه ای برای صاف نگه داشتن بذر ها استفاده بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1397 20:31:

سلام.بهترین گزینه سنگ سیلیسیس هست که برنگ سفید هست وشکل کروی داره.ولی میتونید از سایر ماسه ها هم استفاده کنید دقت کنید که ماسه هایی رو که انتخاب میکنید شکل کروی داشته باشن وقسمت تیز نداشته باشن تا جوانه ها در اثر جابجایی یا ابیاری زخمی نشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من تعدادی بذر لیتوپس خریداری کردم اما متوجه شدم زمان کشت بذر فصل سرد میباشد!
میخوام بدونم بذرهارو چگونه نگهداری کنم تا خراب نشن؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 2ام, 1397 20:01:

سلام.اگر دمای ۱۵الی۲۰درجه رو دارید میتونید الان هم کشت بکنید ولی اگر دمای بالای این درجه رو دارید میتونید بذرهارو تا زمان فصل سرد در داخل یخچال جای تخم مرغی نگهدارید.هیچ مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

خسته نباشید
میخواستم بدونم چقد وقت از سبز شدن بذرها که گذشت میشه از خزانه کاشت اونا رو به گلدون انتقال داد؟ یه جا نوشته بودن لیتوپس تا دوسال نباید جابجا بشه این درسته؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 14ام, 1396 14:46:

سلام.بستگی به شرایط نگهداری داره معمولا وقتی گیاه اندازه فندق شد میشه به گلدون اصلی انتقال داد وتقریبا در هفت یا هشت ماهگی بستگی به شرایط نگهداری گیاه به این اندازه میرسه.لیتوپس چون رشد کندی داره بله بعد از دوسالگی میشه انتقال داد به گلدان اصلی.

[پاسخ]

پاسخ

و یه سوال دیگه اینکه من دیشب از سایت بذر خریدم.
چطور میتونم به سفارشم بازم اضافه کنم؟
که نخوام ٢تا فاکتور بزنم

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 8ام, 1396 11:24:

سلام با شماره های روی سایت تماس بگیرید تا حل بشه

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید.
ببخشید میشه برای ضد عفونی کردن قارچ کش رو تو یه ظرف ریخت و ضرف بسترو گذاشت داخلش یا اینکه فقط باید با اسپری یا ظرف از بالا ریخت قارچکش رو؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 7ام, 1396 16:43:

سلام.ممنون.بله میتونید با هر دو روش این کار رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

الان بمدت ۱۵ دقیقه از گوشه نایلون هوادهی کردم کافیه؟
تا موقعی ک همه بذر ها جوونه نزدن آیا لازمه دوباره هوادهی کنم؟
الان ۷ روز از کاشت میگذره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 19ام, 1396 12:30:

سلام.بله کافی هست. بیشتر بذرها که سبز شدن هوادهی رو زیادکنید.

[پاسخ]

پاسخ

الان بمدت ۱۵ دقیقه از گوشه نایلون هوادهی کردم،کافیه؟
تا وقتی ک همه بذر ها جوونه نزدن آیا باید بازهم هوادهی کنم یا خیر

[پاسخ]

پاسخ

الان بمدت ۱۵ دقیقه از گوشه نایلون هوادهی کردم. کافیه؟
تا موقعی ک همه بذر ها جوونه نزدن بازم هوادهی انجام بدم یا لازم نیست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد
ممنون بابت راهنمایی عالیتون
از دو روز پیش ک دما رو آوردم پایین ۳تا کامل جوونه زدن
فقط یه سوال. اینا ریشه هاشون بیرون خاکن آیا باید کاری کنم یا خودشون به مرور درست میشن؟
سپاس فراوان

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد
با تشکر از راهنمایی عالیتون
از ۲روز پیش ک دما رو اوردم پایین الان ۳تاش کامل جوونه زدن…
فقط یه سوال، الان ریشه هاش بیرون خاکن و دیده میشن، باید چیمار کنم؟
به مرور زمان خودشون میرن داخل خاک یا باید کاری کنم
سپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 19ام, 1396 10:23:

سلام.خواهش میکنم.رطوبت بسترتون رو کم کنید ریشه ها داخل خاک میرند.اگر نرفتند ماسه هایی که از سایز جوانه ها کوچکتر هستند رو انتخاب کنید ضدعفونی وشستشو وخشک کنید.کنار جوانه ها به ارامی بریزید تا نور به ریشه ها نخوره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
الان ۶ روز میشه کاشتم بذر های لیتوپس رو فقط یکیشون یکم سبز شده.
این طبیعیه؟
سوال دوم اینکه اگه بخام بعد دو هفته قارچکش بزنم به بستر و درو باز کنم درحالی ک هنوز همه جوونه نزده باشن مشکلی از لحاظ شوک رطوبت و دما پیش نمیاد واسشون؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 17ام, 1396 21:04:

سلام.طبیعی هست نگران نباشید بقیه هم سبز میشن.در دمای ۱۵الی۲۰درجه اگه نگهداری کنید زود جوانه میزنن.بعد از دو هفته بیشتر بذرها جوانه میزنن برای اسپری محلول قارچ کش جای نگرانی نیست. اگر سبز هم نشن میتونید از یک گوشه درب رو باز کنید ومحلول رو اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بزرگوار لیتوپس جوانه زده چطوری تکثیر میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 9ام, 1396 19:42:

سلام.سپاس.لیتوپسها با بذر وپاجوش تکثیر میشن.پاجوش کنار گیاه مادری وقتی ریشه دار شد میتونید از گیاه مادری جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

من این روش رو انجام دادم و بعد از ۶ روز بذرها در حال جوانه زدن هستن حالا بعد از انتقال پنبه به بستر پیت ماس به نظر شما روی پنبه و دور جوانه ها ماسه بریزم یا پیتماس که از بین نرن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 8ام, 1396 19:00:

هم میتونید پیت ماس بریزید هم ماسه.فقط ماسه هایی رو انتخاب کنید که از سایز جوانه ها کوچکتر باشه.وموقع ریختن ماسه ها دقت کنید که جوانه ها زیر ماسه ها نمونن.

[پاسخ]

پاسخ

سپاس فراوان از راهنمایی تون

[پاسخ]

پاسخ

من در مورد ترکیب خاک لیتوپس دچار سردرگمی شدم ایا پیت ماس خالی برای کشت مناسبه،؟ و بعد از اینکه خواستیم اونارو انتقال بدیم به گلدان تک ترکیب ۸۰ ماسه و ۲۰ پیت ماس باشه؟
من در جایی فیلم اموزشی دیدم درمورد لیتوپس که ابتدا بذرا توی بستر موقت پنبه ای جوانه زدن و بعد از جوانه زدن اونا رو به گلدان حاوی ۲۰ درصد پیت ماس و ۸۰ درصد ماسه قرار دادشون ایا شما این روش رو تایید میفرمایید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 8ام, 1396 18:08:

سلام.برای کشت بذر لیتوپس بهترین بستر فقط پیت ماس خالی هست.در این بستر خیلی راحت سبز میشن.بعد از تک کردن ترکیب ماسه وپیت ماس خوب هست برای لیتوپس.روش پنبه رو من امتحان نکردم اگر بعد از انتقال به بستر اصلی پنبه مشکل ساز نباشه بله میشه استفاده کرد.احتمال داره پنبه داخل بستر پوسیده بشه ومواردی از قبیل بیماریهای قارچی رو هم در پی داشته باشه.برای انتقال جوانه ها هم بهتره بستر پیت ماس باشه ریشه های جوانه ها خیلی نازک وحساس هستن با کمترین کم ابی از بین میرن در صد ماسه زیاد باشه مشکل کمبود اب خواهید داشت.برای همین بهتره تا یک سالگی داخل پیت ماس بمونن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من بذر لیتوپس رو دوروزه کاشتم ، دما رو خیلی ثابت نمیشه نگه داشت روزا تا ۲۵ میرسه شباهم ۲۱ میتونم نگه دارم ایا سبز میشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 4ام, 1396 14:23:

سلام.بله این دما خوب هست.سبز میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من از شما ۴۰ عدد بذر لیتوپس خریدم ولی وقتی تحویل داده شد ۲۱ عدد توش بود آیا از هر بذر ۲ جوانه در میاد یا تعداد ارسالی اشتباه شده؟؟؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 8ام, 1396 11:20:

سلام وقت بخیر بنام کی بود سفارشتون؟ حتما اشتباه شده با شماره ۰۹۳۵۸۷۲۱۴۱۴ تماس بگیرید تا دوباره ارسال بشه.

[پاسخ]

armin پاسخ در تاريخ دی 8ام, 1396 21:24:

سلام سفارش به نام علی سلیمانی بود سفارش از شهر مراغه با شماره سفارش ۱۷۰۴۶

[پاسخ]

پاسخ

سلام بسیار عالی بود جناب الهامی ممنون فقط ای کاش نکاتی در مورد هوادهی هم اشاره میشد مثلا روزانه چه مدت هوادهی بشه و چند روز بعد از جوانه زنی،کی کامل از وکیوم باید بیان بیرون؟

[پاسخ]

پاسخ
W

سلام.ممنون از مطالب آموزنده.چند نکته بود که خواستم با دوستان به اشتراک بزارم.بهترین بستر برای بذرهای لیتوپس پیت ماس هست.بهتره قبل از استفاده، پیت ماس حتما الک بشه وسطح بستر با یک شیء،مانند کاردک یا قاشق صاف بشه. چون بذرهای لیتوپس خیلی ریز هستن واحتمال داره لابلای پیت ماس برن.برای سبز شدن بذرها باید دما حتما پایین باشه.بهترین زمان برای کاشت بذرهای لیتوپس ماه های سرد سال هست.البته در مناطق سرد یا کوهستانی میشه هر فصلی کاشت.بشرطی که دما پایین باشه.اگر همه ی مراحل بخوبی پیش بره بعد از پنج ماهگی دومین برگ رو در میارن.البته این موضوع در انواع لیتوپسها فرق داره بعضیها از هفت ماهگی دومین برگ رو در میارن.

[پاسخ]