آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش کاشت بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی : روش‌های مختلفی برای کاشت بذر لیتوپس وجود دارد، در این مقاله یکی از روش‌های ساده و بسیار کاربردی که تقریباً در اکثر کشورها استفاده می‌شود شرح داده می‌شود. بذر لیتوپس مانند سایر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کاشت می‌شود با این تفاوت که به دلیل حساسیت بالای بذر و جوانه لیتوپس مقداری با کاشت بذر متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر لیتوپس به دما، نور و رطوبت کمتری نیاز است. یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت بذر لیتوپس کاهش رطوبت بعد از سبز شدن اکثر بذرها می‌باشد. یعنی زمانی که اکثر بذرها جوانه زد برای جلوگیری از پوسیدگی جوانه‌ها باید رطوبت را کم کرد. بذر لیتوپس را در خنک ترین قسمت گلخانه یا منزل کشت کنید با نور بسیار ملایم. همان‌طور که در مقالات قبلی سایت میهن کاکتوس توضیح داده شد فصل خواب لیتوپس در گرمای زیاد می‌باشد. پس زمانی که دمای کاشت بالا باشد جوانه‌ها به خواب رفته و در اثر گرما و رطوبت بالای محیط کشت از بین می‌روند. دمای ایده آل برای کاشت بذر لیتوپس ۱۵ تا ۲۵ درجه می‌باشد. پس نتیجه می‌گیرم کاشت آن در فصل گرم سال کار سختی خواهد بود.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- سینی کاشت: برای تأمین رطوبت برای کاشت بذرها به رطوبتی بالای ۷۰ درصد نیاز است، در روش کاشت خانگی از ظروف پلاستیکی در دار که به راحتی در پلاستیک فروشی‌ها موجود است استفاده می‌کنیم (تصویر شماره یک). برای خروج آب اضافی باید کف ظرف را سوراخ کنیم ( تصویر شماره دو). بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد.

ظرف کاشت بذز کاکتوس
تصویر شماره یک
سینی کاشت کاکتوس
تصویر شماره دو

۲- خاک بستر کشت: برای کاشت بذر لیتوپس میتوانید از خاک پیت ماس یا ترکیبی از پیت ماس و ماسه ضدعفونی شده استفاده کنید.

خاک پیت ماس
خاک پیت ماس

۳- سم قارچ‌کش: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت بذر کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ‌کش ضروری است. سموم قارچکش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند.

۴- بذر کاکتوس: بذر کاکتوس بسیار حساس می‌باشد و به راحتی می‌تواند قوه نامیه خودش را از دست بدهد پس تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم می‌باشد. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

عکس زوم شده بذر لیتوپس بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد
عکس زوم شده بذر لیتوپس
بذر لیتوس جزء ریزترین بذرها در میان گیاهان می باشد. 

آموزش کاشت بذر کاکتوس:
پس از آماده کردن لوازم مورد نیاز نوبت به کاشت می‌رسد که مرحله به مرحله در زیر توضیح داده می‌شود.

۱- ضدعفونی بستر کاشت: بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کاشت می‌باشد. برای ضدعفونی خاک خود را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانت داخل ظرف کاشت می ریزیم، توجه داشته باشید نباید ظرف را کامل پر کنید و باید فضایی بین خاک و درب ظرف برای رشد کاکتوس ها باقی بماند، سپس با سم قارچکش با دز بالا محلول درست کرده وخاک بستر را خیس می‌کنیم. منظور از دز بالا یعنی اگر میزان مصرف سم قارچ‌کش یک گرم در هزار باشد برای ضدعفونی ۵ گرم در یک لیتر آب حل می‌کنیم. بعد از خیس کردن کامل بستر به طوری که هیچ قسمت خشکی باقی نماند اجازه می‌دهیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این حالت باقی بماند تا کامل بستر کشت ضدعفونی شود. بعد از این مدت بستر را آبشویی می‌کنیم یعنی از بالا آب می‌ریزیم تا سموم از ظرف خارج شود یا به لایه‌های زیرین انتقال پیدا کند.

۲- قرار دادن بذرها روی سطح بستر:بعد از آبشویی، بذرها را بر روی سطح بستر می‌پاشیم با فاصله‌ای در حدود یک سانتی متر از هم و برای تأمین رطوبت درب ظرف را می‌بندیم اگر از گلدان یا ظرف بدون درب استفاده می‌کنید می‌توانید ظرف را داخل پلاستیک قرار دهید و درب پلاستیک را ببندید.

۳- قراردادن بستر در دمای مناسب:ظرف کاشته شده را در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده این است که ظرف را در معرض تابش نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهیم و همچنین در سایه نیز نباشد.

۴- مدت زمان جوانه زنی بذرها:بذرها معمولاً بعد از حدود یک هفته شروع می‌کنند به سبز شدن البته بستگی به نوع بذر دارد  در برخی واریته ها تا دو ماه نیز ممکن است سبز شدن طول بکشد.

۵- ماسه ریزی سطح بستر:بهتر است بعد از سبز شدن بذرها اطراف جوانه‌ها یک لایه ماسه ترجیحا سفید و ضدعفونی شده به آرامی بریزید. تا هم جوانه‌ها راست بایستند و هم از جلبک زدن بستر کشت جلوگیری شود. مانند تصویر زیر

کاشت بذر لیتوپس

مراقبت‌های بعد از کاشت:
۱- بستر یا خاک کشت همیشه باید مرطوب باشد و در صورتی که احساس کردید رطوبت آن کم شده باید آب اسپری کنید.

۲- هر ۱۰ الی ۱۵ روز حتماً باید سم قارچ‌کش بر روی بستر با دز استاندارد اسپری کنید به گونه‌ای که به ریشه‌های جوانه‌ها نیز برسد.

۳- بعد از سبز شدن اکثر بذرها می توانید رطوبت بستر را تا ۴۰ درصد کم کنید ولی توجه داشته باشد نباید خاک خشک باشد.

۴- حتماً هر روز به بستر کاشت سر بزنید تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مانند حشرات یا قارچ‌ها بتوانید زود اقدام به درمان نمایید.

۵- برای کاهش بیماری‌ها بهتر است ظرف‌های کاشت را در محلی جداگانه و به دور از گیاهان بزرگ نگهداری کنید.

۶- جوانه‌های کاکتوس تا ۳ ماهگی نیازی به کود ندارند و تمام مواد غذایی مورد نیاز تا سه ماهگی در پیت ماس موجود می‌باشد. بعد از سه ماهگی می‌توانید با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا تغذیه کنید.

مقالات مکمل کاشت بذر کاکتوس:
برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.
۱- مقاله سؤالات متداول در مورد کاشت بذر کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
۲- مقاله مشکلات بعد از کاشت اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

خرید بذر لیتوپس یا کاکتوس سنگی:

برای مشاهده بذرهای بیشتر اینجا کلیک کنید

مقالات مفید:

guest
180 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمدرضا حمیدی
محمدرضا حمیدی
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۲

سلام.وقت بخیر
اول تشکر کنم بابت کیفیت و درصد جوانه زنی بذرها.من براساس فاکتور ۶۰ عدد بذر سفارش دادم اما الان بعد کاشت حدود ۷۴ بذر سبز شدن
دوم اینکه به دلیل تجارب ناموفق قبل این بار با روش شما اقدام به کشت نکردم و از بستر پنبه برای جوانه زنی بذر ها استفاده کردم.خداروشکر بذرها بر بستر پنبه رشد کردن و الان زیر پنبه ها هم خاک ماسه ایی هست. از نظر دما و نور هم تا جای ممکن در محیط مناسب هستن.سوالم اینکه آیا بذرها تا زمانی که ریشه شون به خاک برسه مشکلی پیدا نمیکنن و با همین روال ادامه بدم یا در صورت ادامه جوانه ها خراب میشن؟

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۴
در پاسخ به  محمدرضا حمیدی

سلام، ممنون از شما، پنبه رو باید یک لایه خیلی نازک روی سطح خاک میکشیدید ،بمرور زمان پنبه با خاک تجزیه میشه واز بین میره،فعلا در همین شرایطی که فرمودید نگهداری کنید وابیاری ورطوبت بستر رو چک کنید که زیاد نباشه چون جوانه های لیتوپس به رطوبت زیاد حساس هستند هر روز هوادهی رو انجام بدید وزمانی که حس کردید پنبه رطوبت از دست داده با اسپری ابیاری کنید. بمرور زمان نور رو هم افزایش بدید.

محمدرضا حمیدی
محمدرضا حمیدی
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۶

با توجه به اینکه روی پنبه هستن نیاز به تغذیه ندارن؟و کود دهی رو از چند وقت دیگه باید شروع کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  محمدرضا حمیدی

کوددهی بعد از پایان سه ماهگی.

سینا
سینا
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۵

درود وقت بخیر. من از شما پنجاه عدد بذر لیتوپس خریدم. هرپنجاه عدد سر دو هفته سبز شدند. جوانه زنی بذراتون فوق العاده ست .من یک بار بذر لیتوپس کاشتم اما خراب شدن بار دومه که لیتوپس میکارم شما چه توصیه ای برام دارید که این بار بتونم بزرگشون کنم. باسپاس

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  سینا

سلام، مبارکتون باشه، برای اینکه رشد بهتری داشته باشند بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وبا هوادهی روزانه رطوبت بستر رو کاهش بدید.

reza
reza
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۶

سلام،چه روزهایی ارسال دارید،واینکه چندروزه سفارشم میرسه دستم،واینکه بذرهای میرتلویی ک ازشماتهیه کردم بعدچندروزک در یخچال موندن میتونم بکارم،یابایدحتمادوره سرمادهی۲ماه طی کنن؟؟؟

کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۶
در پاسخ به  reza

سلام، بغیر از روزهای تعطیل همه روزه ارسال داریم یک روز بعد از سفارش ارسال میشه، بین چهار الی پنج روز زمان میبره تا سفارشتون بدستتون برسه. بذرهای ما دوره سرمادهی رو گذروندن واماده کشت هستند.

reza
reza
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون،بابت راهنماییتون،من دوشنبه همین هفته سفارشم ثبت کردم،ولی هنوز پیامک کدپیگیری برام پیامک نشده،یعنی هنوز ارسال نشده،درسته؟؟؟؟

کارشناس 2
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۰
در پاسخ به  reza

سلام، ممنون از شما، سفارشتون رو باید تکمیل کنید فقط ثبت سفارش بکنید ارسال نمیشه.

reza
reza
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

من کامل کردم سفارشمو،منظورشماچیه؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید?

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷
در پاسخ به  reza

سلام، در روزهای کاری باشماره های روی سایت تماس بگیرید راهنماییتون میکنند.

مرتضی
مرتضی
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۱

سلام
وقت بخیر
ببخشید چرا همه این بذر ریزا بعد جوانه زنی میفتن پایین،
از ریشه از بین میرن مث این عکس
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶
در پاسخ به  مرتضی

سلام، کمبود نور دارند به همین دلیل اینطوری باریک وعلفی رشد کردند، کنار جوانه ها شن عربی یا ماسه ضدعفونی شده بریزید تا عمود بشن بمرور زمان نور رو افزایش بدید هوادهی رو هم هر روز انجام بدید تا رطوبت بستر کمتر بشه.

zhr
zhr
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۳

سلام ، وقت بخیر .
از حضورتون چند تا سوال داشتم :
۱٫میشه بذر های لیتوپس، فنستاریا و تیتانوپسیس توی یه بستر کاشت؟
۲٫برای ساکولنت های سه ماهه کود ۳۸ ۱۱ ۳ مناسبتره یا ۳۶ ۱۲ ۱۲؟یا فرقی نمیکنه؟
۳٫میشه بیشتر راجب هوادهی لیتوپس و ساکولنت ها توضیح بدین؟هوادهیشون مشابه کاکتوس هاست؟
۴٫برای کاشت کاکتوس و ساکولنت توی گلدون ، شما گلدون حدودا چه سایزی رو پیشنهاد میکنین؟(برای مثال برای کاشت ۵۰ بذر)
ممنون بابت وقتی که برای پاسخگویی میگذارین .

کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
در پاسخ به  zhr

سلام، ممنون از شما،هر نوع بذر رو بهتر هست جداگانه کشت کنید ولی اگر کمبود جا دارید میتونید هر سه نوع رو با هم داخل یک بستر کشت کنید دما ورطوبت برای جوانه زنیشون یکی هست، فرقی نداره ازهر دو نوع کود میتونید بصورت دوره ای استفاده کنید. هوادهی جوانه ساکولنتها باید بیشتر ازجوانه کاکتوسها باشه چون رطوبت زیاد باعث از بین رفتنشون میشه، این موضوع بستگی به جای شما داره اگر جا برای نگهداری دارید میتونید هر ده عددبذر رو داخل یک گلدان سایز شش بکارید یا از یک گلدان بزرگتر استفاده کنید وهمه ی بذرها رو داخل یک گلدان بزرگتر بکارید.

so
so
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵

سلام من اصفهان هستم میتونم بستر لیتوپس رو خارج خونه بزارم؟داخل خونه همیشه کولر روشنه
و میتونم از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۲
در پاسخ به  so

سلام، لیتوپسها در دمای بالا به خواب میرند، اگر دمای منزل پایین هست داخل منزل نگهداری کنید.

برجی
برجی
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۱

سلام وقتتون بخیر دلیل زرد شدن جوانه های لیتوپس چی میتونه باشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸
در پاسخ به  برجی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از بستر وجوانه ها بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

برجی
برجی
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱
کارشناس 2
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  برجی

کمبود نور ورطوبت زیاد باعث این مشکل میشه رطوبت بستر رو باهوادهی کاهش بدید وبمرور زمان بستر رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

ندا
ندا
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶

با سلام. بذرهای لیتوپس من که جوانه زدند بعد از یک ماه تغییری در سایزشون حاصل نشده. با وجودی که هر روز درب ظرف رو کمی باز میکنم و حتی رطوبت خاک کم میشه. میترسم جوانه ها خشک بشن.

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۶
در پاسخ به  ندا

سلام،این فصل زمان استراحت لیتوپسهاست وتوقف رشدشدن طبیعی هست،بستر رو هر روز هوادهی کنید وزمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید وبستر رو درمحیط خنکی نگهداری کنید هواکمی خنکتر بشه شروع به رشد میکنند.

مسعود
مسعود
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۰

چه زمانی باید درب بستر لیپتوس رو وقتی جوانه زدن و بزرگ شدن رو برداشت

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱
در پاسخ به  مسعود

بعد از پایان شش ماهگی میتوند درب یا سلفون رو کامل بردارید.

امیر حسین
امیر حسین
۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸

کدوم بستر برای جوانه های لیتوپس خوب هست
۷۰ پیت ماس و ۳۰ ماسه
۷۰ ماسه و ۳۰ پیت ماس

کارشناس 2
۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۲
در پاسخ به  امیر حسین

۷۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست.

ندا
ندا
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸

با سلام
بذرهای لیتوپس من همه رشد کردند ولی ساقه هاشون به نظرم نازک و علفیه. با وجودیکه ظرفم پشت پنجره است و از همون پشت روزی یک ساعت افتاب ملایم بهش میخوره. کل خاک هم مرطوبه. به نظرتون شرایط رو همینطوری ادامه بدم؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  ندا

سلام، بمرور زمان نور رو افزایش بدید ورطوبت خاک رو با هوادهی روزانه کم کنید،میتونید مقداری سنگریزه پای جوانه ها بریزید.

Rahmat
Rahmat
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۴۷

سلام همه ی نوع کاکتوس ها باید داخل یخچال نگهداری بشن؟خب مگه خودتون داخل انبار نگه داری نمیکنید برای مدت زیاد؟

کارشناس 2
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۷
در پاسخ به  Rahmat

سلام، اگر منظورتون بذر کاکتوسهاست، خیر داخل یخچال نگهداری میشن.

Rahmat
Rahmat
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۷

سلام منظورتون از ترکیب پیت ماس و ماسه ،ماسه ی ریز هست؟

کارشناس 2
۲۹ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  Rahmat

سلام، ماسه هایی که سایزشون ۲الی ۳ میلی باشه یا سایز عدس.

اميرحسين
اميرحسين
۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۱

سلام،کدام یک از بذرهاى زیر رو میتونم با هم بکارم؟
١-لیتوپس
٢-اولدمن
٣-دیسکوریا الفانتا
۴-پارودیاکریساکانتیون
۵-آدنیوم آبسیوم
۶-افوربیااستلاتا

کارشناس 2
۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۸
در پاسخ به  اميرحسين

سلام، همه رو جداگانه کشت کنید میزان رشدشون متفاوت هست.

sadegh.qml
sadegh.qml
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵

سلام
خسته نباشید.
من حدود ۲ ماه هست که تعدادی لیتوپس کاشتم نصفشون سر جوانه ها خیلی بزرگ تر از پایینشونه و میفتن رو خاک با پنس صافشون کردم یکم که رشد کردن بازم افتادن خواستم شن ریزر بریزم ولی ی تعدادیشون از سطح خاک فاصله نگرفتن شن بریزم چال میشن
بنظر شما چیکار میتونم بکنم؟؟
مشکل خاصی دارن که از سطح فاصله گرقتن؟؟
بسترم هم ترکیب پیت ماس و شن ریز هست
دما هم بین ۱۸ تا ۲۵ درحه هستش
نورش هم نور ملایمه بدون تابش مستقیمه.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۴
در پاسخ به  sadegh.qml

سلام، میتونید برای عمود شدن جوانه ها از سنگ عربی سایز کوچک استفاده کنید وبه ارامی کنار جوانه ها بریزید. از سنگ رودخونه ای سایز کوچکتر هم میتونید استفاده کنید فقط کنار جوانه ها بریزید.

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸

۱_سلام ببخشید میتونم بذر های لیتوپس کاراس مونتا و هیلوسرئس و ملو آبی رو با هم در یک بستر باشند؟

۲_میتونم خاک رو با گرما بسیار زد عفونی کنم؟

۳_آیا میتونم با مواد زد عفونی بجزء مانکزوب و کاربندازیم استفاده کرد

کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

سلام، نه بهتر هست جداگانه کشت کنید دمای جوانه زنی ومیزان رشد هر سه متفاوت هست. بله میتونید با حرارت دادن هم خاک رو ضدعفونی کنید،چه نوع ضدعفونی کننده ای مدنظرتون هست؟

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

میشه لطفا دمای جوانه زنی هرکدام بگید ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۳
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

دمای جوانه زنی بذرهای لیتوپس بین ۱۵ الی ۲۰ درجه، دمای جوانه زنی هیلو سرئوس وملو ابی ۲۰الی۳۰ درجه،لیتوپسها رشد کندی دارند،هیلوسرئوس رشد سریعی داره،ملو ابی رشدش نرمال هست.

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

ببخشید نورشون چطور هر سه رو به زارم زیر نور فیلتر شده مناسبه؟

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۴
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

تا وقتی که بذرها جوانه نزدن در محیط نیمه سایه نگهداری کنید بعد از جوانه زنی بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

ببخشید الان میشه تو این هوای بهاری بذر های لیتوپس رو بیرون بزارم؟؟
ما کرج هستیم.

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۲
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

بهتر هست تا پایان سه ماهگی در محیط بسته داخل منزل یا گلخانه نگهداری کنید بعد از سه ماهگی میتونید انتقال بدید.

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۸
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

واقعا ازتون ممنونم
از سایت خوبتون وپاسخ گویی سریعتون

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

ممنون از توجه شما.

ehsanthhzjtd
ehsanthhzjtd
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
در پاسخ به  ehsanthhzjtd

سلام کی بذر هارو تامین میکنید

mreza
mreza
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۰

سلام. حدود ۱ماهی هست که از جوانه زدن بذرها میگذره و تا جای ممکن هم طبق روش شما کار رو پیش بردم.توی این یک ماه تغییر محسوسی توی جوانه ها نیست.آیا این طبیعیه؟
ممنون

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۲
در پاسخ به  mreza

سلام، دما ورطوبت چقدر هست؟ نور کافی دارند؟ جوانه ها کمی استراحت میکنند وکمی رشد میکنند ولی شرایط رشد ایدال باشه رشد خواهند داشت.

mreza
mreza
۲۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۷
در پاسخ به  mreza

من تهران هستم و حدود دما بین ۱۹ درجه ست.رظوبت هم در حدی هست که روی درب و دیواره های ظرف شبنم نشسته و درزهای ظرف مقداری باز هستش. نور هم سعی میکنم روزی حداقل یک ساعت در معرض نور خورشید از پشت پنجره باشه و بعضی از روزها هم بیشتر آفتاب میخوره

کارشناس 2
۲۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۴
در پاسخ به  mreza

دما رو کمی افزایش بدید بین ۲۰الی ۲۵ درجه ایدال هست،رطوبت رو با هوادهی کم کنید ونور رو بمرور زمان افزایش بدید.

محمدرضا حمیدی
محمدرضا حمیدی
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  mreza

سلام.ممکنه به علت اینکه هوادهی درست انجام نشده رشدشون متوقف شده چون توی همون ظرف چندتا بذر کاکتوس دیگه هم بود که سبز شدن و دارن رشد میکنن.اما بعد از ۵۰ روز لیتوپس ها هیچ رشدی نکردن و دونه دونه دارن خراب میشن

کارشناس 2
۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  محمدرضا حمیدی

سلام، بله هوادهی انجام نشه جوانه های لیتوپسها از بین میرند، جوانه های لیتوپسها به رطوبت زیاد حساس هستند بعد از جوانه زنی حتما باید هوادهی بشه ورطوبت بستر کمتر بشه.

عرفان
عرفان
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۲

ببخشید من الان دو باره که بذر لیتوپس میخرم. بار اول رو پنبه کاشتم و به خاک منتقل کردم که نتیجه خوبی نگرفتم، الان بار دومه بیشترشون سبز شدن. تو قسمت شمالی خونه ن نور غیر مستقیم میخورن. یه ماهه که سبز شدن و من هر گونه پلاستیکی رو از روشون برداشتم. ولی نه سم می دم نه کود. اما نمی دونم چرا اصلا بزرگ نمی شن. باید بیشتر صبر کنم یا چیزی براشون کم گذاشتم؟
دو سه تاشونم بعد یه ماه اصلا جوونه نزدن

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۶
در پاسخ به  عرفان

سلام، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنند، کوددهی بعد از پایان سه ماهگی، تا سه ماهگی هر دو هفته یک بار سمپاشی با محلول قارچ کش (یک گرم در یک لیتر اب) از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید.

عرفان
عرفان
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۳۰
در پاسخ به  عرفان

سلام متاسفانه کاربندازیم ندارم بنومیل دارم میتونم استفاده کنم؟
راستی اونا تو تراس نگهداری میشن و الان که من اینا رو مینویسم دما ۱۵ درجه سانتیگراده

کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۶
در پاسخ به  عرفان

سلام، بله میتونید از بنومیل هم استفاده کنید، سعی کنید دما رو بیشتر کنید دما پایین باشه رشد جوانه ها متوقف میشه.

power.electrical1879
power.electrical1879
۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۳

سلام,مرسی از سایت خوبتون
من بذر لیتوپس رو همون شکل که گفتید قارچ کشی کردم ولی الان با وجود گذشت ۱۳ روز که تقریبا نصفشون در آمده احساس میکنم قارچ ژله ای گرفتن و کم رنگ شدن.آیا همچین چیزی امکان داره؟؟

http://uupload.ir/files/8ww5_89bd88e8-892a-480a-aca7-e6b7e6eb3057.jpg
http://uupload.ir/files/upu3_24861fd6-4d0d-4368-8496-948cdee2e5ce.jpg
این هم لینک وضعیت کاکتوس هاست

کارشناس 2
۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۳
در پاسخ به  power.electrical1879

سلام، ممنون از شما،جوانه ها سالم هستند ومشکلی ندارند فقط کمبود نور دارند که علفی رشد میکنند، میتونید کنار هر جوانه کمی ماسه یا شن عربی ضدعفونی شده بریزید تا ریشه ها زیر ماسه ها بمونن بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید ویا نور رو افزایش بدید.میتونید هوادهی رو شروع کنید بعد از جوانه زنی سایر بذرها میتونید روی سطح بستر ماسه بریزید.

حسین گلدوست
حسین گلدوست
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۱

سلام ،یک بسته ده عددی بذر لیپتوس ازتون خریده بودم هر ده عدد الان جوانه زدن و سرشون اندازه یک میل از خاک بیرون زده ،الان تو گلدون پر شن عدسی بکارم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۲
در پاسخ به  حسین گلدوست

سلام، فعلا بهتر هست داخل همون بستر اولیه نگهداری کنید، تک کردن در سنین پایین باعث از بین رفتن جوانه ها میشه بهتر هست صبور باشد زمانی که اندازه فندق شدند میتونید تک کنید.

علی
علی
۲۸ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۶

ارسال شدع ولی هنوز به دست من نرسیده
چرا؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۱
در پاسخ به  علی

میتونید با کد رهگیری که براتون ارسال شده از طریق سامانه مرسولات پستی پیگیر سفارشتون باشید.

علی
علی
۲۸ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵

الان هفت روز هستش لیتوپس سفارش دادم هنوز دستم نرسیده
رسیدگی بشه
به نام جواد رجبی بود
برا کرمان

علی
علی
۲۳ دی, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۴

سلام امروز چند تا بسته لیتوپس سفارش دادم آدرس مون کرمان هستش
چ تاریخی تحویل می گیرم؟
حدودا بگین
یا حداقل ش رو بگن خیلی خیلی طول بکشه چند روز میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۴
در پاسخ به  علی

سلام، سفارشها یک روز بعد از سفارش ارسال میشه، ۵الی ۳ روز زمان میبره تا به دستتون برسه.

محمد
محمد
۲۲ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۱

تو خونه لیتوپس بکاری سبز میشه؟پشت پنجره

آیا شما بظرهای گه می فروشید ضمانت میکنید گه سبز بشوند؟

تفاوت بذر میکس با معمولی چیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۹
در پاسخ به  محمد

دما ورطوبت برای جوانه زنی ایدال باشه بله میتونید کشت کنید، بله همه ی بذرهای شرکت ضمانت دارند ودر صورتی که مشکل از کاشت شما نباشه بذرهایی که سبز نشدن مجدد ارسال میشه،بذرهای میکس دارای واریته های مختلف از یک نوع گیاه هستند ولی بذرهای معمول فقط از یک نوع واریته هستند.