معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری یکی از ساکولنت های معروف که در تمام نقاط جهان تولید می‌شود. زیستگاه اصلی هاورتیا گورخری آفریقای جنوبی می‌باشد. نام علمی آن haworthia fasciata می‌باشد. ارتفاع این گیاه تا ۲۰ سانت نیز می‌رسد. جز ساکولنت های کوچک محسوب می‌شود. دارای برگ‌ها سبز رنگ سفتی می‌باشد که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی دیده می‌شود و به همین دلیل به این اسم معروف می‌باشد.
فصل رشد این گیاه معمولاً اوایل بهار و پاییز می‌باشد. در این مقاله معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری را توضیح می‌دهم.

گل هاورتیا گورخری
گل هاورتیا گورخری

نور:
هاورتیا گورخری به نور ملایم فیلتر شده احتیاج دارد بخصوص در فصل رشد. در گرما و نور زیاد معمولاً رشد گیاه متوقف می‌شود.

آبیاری:
به آبیاری متوسط نیازی دارد. در فصل رشد می‌توان هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری حتماً اجازه دهید خاک خشک شود. از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ‌هایی در کف باشد.

خاک:
خاک مناسب برای اغلب ساکولنت از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب که می‌تواند ترکیبی از ماسه، پیت ماس، و اندکی ورمی باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

تکثیر هاورتیا گورخری:
تکثیر این ساکولنت از طریق بذر و پاجوش و همچنین از طریق برگ می‌باشد. در بخش مقالات سایت میهن کاکتوس در مورد تکثیر با هر سه روش مقالات متعددی نوشته شده است.

هاورتیا گورخری
هاورتیا گورخری ابلق

دلیل خشک شدن نوک برگهای هاورتیا گورخری چیست؟
این عارضه زمانی که رطوبت محیط کم باشد همچنین نور و گرمای زیادی گیاه دریافت می‌کند اتفاق می‌افتد. با انتقال گیاه به مکانی خنک‌تر با نور ملایم‌تر از ابتلا به این عارضه می‌توان جلوگیری کرد.

چه زمانی می‌توانم پاجوش‌ها را جدا کنم؟
جدا کردن پاجوش‌ها از گیاه مادری بسیار آسان می‌باشد و در هر فصلی امکان پذیر است جز زمان خواب گیاه ولی باید اجازه دهید پاجوش‌ها تا حدی بزرگ شوند که در اثر از دست دادن آب سریع از بین نروند.

دلیل تغییر رنگ برگ‌های هاورتیا گورخری از پایین چیست؟
تغییر رنگ برگ‌های قدیمی تا حدودی طبیعی می‌باشد ولی تغییر رنگ می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، و نامناسب بودن خاک اتفاق بافتد. هر گونه تغییر رنگ بخصوص در قسمت‌های پایین گیاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن گیاه جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس
کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

 

پست‌های مرتبط

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی : در این مقاله به...

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها

آشنایی با اسم عامیانه کاکتوس‌ها : بسیاری از کاکتوس‌ها علاوه...

معرفی دیسکو کاکتوس

معرفی دیسکو کاکتوس

معرفی دیسکو کاکتوس : دیسکو کاکتوس‌ها جز کاکتوس‌های کم رشد...

نظرات (71)

سلام و سپاسگزار از اطلاعات خوبتون
نمونه ای از این گیاه دارم ولی دونه دونه مخصوصا قسمتهای کوچکتر گیاه ، ابتدا برای مدتی کاملا زرد میشن و سپس خشک میشن.ممنون میشم رهنماییم کنید.

پاسخ

    سلام.شرایط نگهداری از جمله ابیاری,نور,دما,کوددهی رو بفرمایید.ترکیب خاکش رو میدونید؟این موارد رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون بکنیم.

    پاسخ

سلام خواهش میکنم جواب سوال منو بدید هاوارتیا گورخری من الان ۱ سال هست دارمش جدیداقسمت های پایینی قرمز رنگ شده میشه علتش رو بگید ممنون ازتون

پاسخ

    سلام.کنار پنجره نگهداری میکنید؟سرد شدن ناگهانی هوا باعث قرمز رنگ شدن انتهایی برگها میشه.جایی که دمای ثابت ونور متوسط داره بزارید درست میشه.

    پاسخ

سلام هاورتیا گورخری راه تازه خریدم نوک برگ هاش زرد هستند وخشک انتهای
برگ هاش هم قهوه‌ای است اگه میشه بگیدچرا اینجوری است

پاسخ

    سلام.زرد شدن نوک برگها دلیل بر رطوبت کم محیط هست.قرمز ویا قهوه ای شدن انتهای برگها هم از دمای پایین ویا ابیاری زیاد هست.سعی کنید در دمای مناسب رشد قرار بدید وخاکش هروقت خشک شد ابیاری کنید.هر دو هفته یک بار هم کود بدید.

    پاسخ

چطوری این گیاه تکثیر میشه

پاسخ

دمای چند درجه مناسبه؟

پاسخ

چه کودی مناسب گیاه است .

پاسخ

    سلام.لطفا،سوالهاتون رو در قالب یک پیام بنویسید,تا پاسخگویی سریع انجام بشه.ممنون.میتونید از کودهای npkپتاس بالا ویا سه بیست برای این گیاه استفاده کنید.هر دوهفته یک بار در زمان رشد موقع ابیاری یک ونیم گرم(تقریبا نصف یک قاشق چای خوری)در یک لیتر اب.تکثیر این گیاه از طریق بذر وپاجوش وبرگ هست.دمای مناسب برای رشد این گیاه بیست الی بیست وپنج درجه هست.اوایل بهار وپاییز زمان رشد این گیاه هست وتابستان رو استراحت میکنه.

    پاسخ

سلام این گیاه به آفتاب نیاز دارد اگر نیاز داره روزی چه قدر جلو آفتاب باشه .

پاسخ

    سلام.افتاب مستقیم نمیخواد.پشت پنجره جنوبی نور فیلتر شده روزی ۸الی۱۲ساعت نور براش کافی هست.

    پاسخ

سلام میخوام جای این گیاه را عوض کنم اگر خاکش عوض شه برای گیاه مشکلی پیش میاد بعدش هنوز یک هفته است گیاه را خریدم

پاسخ

سلام میخوام جای این گیاه را عوض کنم اگر خاکش عوض شه برای گیاه مشکلی پیش نمیاد؟

پاسخ

    سلام.اگه گلدونش کوچیک شده وریشه ها از زیر گلدون زده بیرون میتونید عوض کنید.اگر عجله ندارید یک ماه هم صبر کنید اسفند ماه بهترین زمان برای تعویض گلدانهاست.

    پاسخ

سلام وقتی آبش میدم ریشه هاش روی خاک میان.

پاسخ

    سلام.اب رو خیلی ارام واز نزدیک خاک بریزید.احتمالا یا خاک گلدونتون کم هست یا ریشه ها بالا هستند میتونید هم خاک اضافه کنید داخل گلدون ویا ماسه بریزید که ریشه ها داخل خاک مستحکم بشن.

    پاسخ

اگر خاک دیگه ای بریزم توگلدون گیاه خراب میشه؟

پاسخ

میشه یه خاک دیگه بریزم تو گلدونش؟

پاسخ

    سعی کنید خاک مخصوص کاکتوس وساکولنت بریزید.به اندازه ای که فقط روی ریشه ها پوشیده بشه.اگر خاک ندارید میتونید ماسه هم بریزید.مشکلی پیش نمیاد.

    پاسخ

سلام
روز بخیر
من یه هاوارتیا بالغ دارم که دیگه خیلی بزرگه
الان یه پا جوش اورده و هم داره گل میکنه گیاه اصلیم
به نظر شما گل رو جدا کنم که تو رشد گیاه مشکلی پیش نیاد؟

پاسخ

    سلام گل هیچ تاثیری در رشد پاجوش نداره لازم نیست جدا کنید.

    پاسخ

سلام من حدود یک ساله هاورتیا خریدم اما اصلا رشد نداشته، دلیلش چی میتونه باشه؟

پاسخ

    سلام.چه نوع هاورتیا هست؟ترکیب خاک وشرایط نگهداری رو بفرمایید.

    پاسخ

      هاورتیا گورخری، شن و ماسه رودخونه توی گلدون ریختم، با فاصله یکی دومتر از پنجره ی جنوبی گذاشتم

      پاسخ

        سلام.خاکش سنگین هست برای همین رشد نداره.گیاه رو یک روز قبل ابد بدید تا خاکش نرم بشه.بیست وچهار ساعت بعد از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده بود کامل کات کنید اگر سالم بود خاک مخصوص کاکتوس وساکولنت تهیه کنید میتونید خودتون هم تو خونه تهیه کنید.(ماسه عدسی شسته,پیت ماس,ورمی کمپوست)وداخل خاک جدید بکارید هاورتیاهها رطوبت دوست هستند هر وقت سطح خاک گلدون خشک شد ابیاری کنید.هر دو هفته یک بار هم با کودهای پتاس بالا کود دهی کنید،در زمان ابیاری.

        پاسخ

سلام جای هست بتونم هاورتیا خوب تهیه کنم

پاسخ

    سلام لطفا با شماره روی سایت تماس بگیرید تا راهنمایی کنیم

    پاسخ

اگه ممکنه منو راهنمایی کنید .من مشهد زندگی میکنم.

پاسخ

سلام من یه هاورتیا دارم از وسط نصفش کردم که از برگش قلمه بگیرم الان یه هفتس بهش اب ندادم ولی برگای که روی گیاهی که توی خاکه خیلی چروک شده و خودشو جمع کرده ایا گیاه از بین میره لطفا راهنمیایی کنید ممنون

پاسخ

    سلام.سه,چهار روز بمونه کافی هست برگهارو میتونید جداکنید نیاز نیست یک هفته بمونه برگها رو به ارامی جدا کنید وگیاه رو ابیاری کنید درست میشه.

    پاسخ

سلام وقت بخیر ی سرى اطلاعات در مورد آبیارى، کود دهى، زمان تعویض گلدون میخواسم .
یکى از برگ هاى هاورتیام زرد شده چه کنم بکنمش؟ یا چى؟

پاسخ

    سلام.در مورد کدوم گیاه اطلاعات میخواستید؟ابیاری گیاهان فرق داره با هم ولی تعویض گلدون اکثر گیاهان فصل بهار مناسبترین زمان هست.اگر برگ پایینی هست مشکلی نیست طبیعی هست میتونید جدا کنید.

    پاسخ

ببخشی اسم گل یادم رفت بگم
هاورتیا گورخرى

پاسخ

    سلام.مشکلی نیست اگر برگهای پایینی فقط بودن طبیعی هست میتونید جدا کنید.برای تعویض گلدون هم زمانی که ریشه ها از کف گلدون زدن بیرون میتونید گلدون گیاه رو تعویض کنید بهترین زمان تعویض گلدون فصل بهار هست.سعی کنید گلدونها فقط یک سایز از خود گیاه بزرگتر باشن.بعد از تعویض برای ساکولنتها وتمام کاکتوسها چند روز بعد ابیاری کنید تا ریشه قسمتهای زخمی شده رو ترمیم کنه.حتما بعد از تعویض همه ی گیاهان اونارو در مکان سایه تقریبا هفت روز نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای پرنور انتقال بدید.

    پاسخ

سلام
هاوارثیای من قدش حدودا ۷/۵ سانته ، امروز با خوندن این مقاله متوجه شدم الان انگار فصل خوابشه ، میخواستم بدونم آبیاریش چه اندازه باشه تو این موقع سال ؟ چون جذب آبش اومده پایین نسبت به بقیه کاکتوسام خاکش خشک نمیشه ، کود بهش ندم فعلا؟ و من پشت پنجره جنوبه (دوجداره ) و شیشه مات نگهداری میکنم مناسبه؟ ( ۹۷/۲/۱۶)

پاسخ

    سلام.اوایل تابستان هاورتیاها استراحت میکنن الان رشد دارند البته بستگی به دمای محیط هم داره اگر در منطقه ای که هستید هوا گرم هست بله به خواب میرن باید ابیاری رو کاهش بدید.ودر مکانی با نور متوسط قرار بدید گیاه رو.حتما چند روزی قسمت تاج گیاه رو در نظر بگیرید اگر رشد نداشت ابیاری رو بمرور زمان قطع کنید.اگر رشد نداره نیازی به کودهی نیست.

    پاسخ

درودی دوباره
من شهریار زندگی میکنم و آب و هوا نسبتا معتدله زیاد گرم نیست ، راستش تو این چند وقت اخیر رشدی ندیدم اما چند وقتی گذاشته بودمش بیرون که تمام برگاش رنگش قهوه ای سوخته شده بود بخاطر تابش مستقیم و زیاد و یکی از برگاش هم موج برداشته بود از وسط برگ ، و الان که آوردمش داخل رنگش شروع به تغییر کرده و درحال سبز شدنه ، این میتونه نشونه رشد باشه؟ ضمنا نوک برگاش هم خشک شده ، درست میشه یا همینطور میمونه؟ و سوال دیگه ای که داشتم میتونید بگید هاورتیا چند سانت در سال رشد میکنه و چند تا برگ جدید میده ؟ فصل خوابش هم فقط تابستونه و یا زمستونم هست؟

پاسخ

    سلام.چون یک مدت در نور مستقیم بوده رشد نکرده گیاه تا خودش رو با محیط جدید وفق بده زمان میبره.هاورتیاها به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج دارند نور مستقیم باعث از بین رفتنشون میشه.بله اگر برگها تغییر رنگ دادن نشان این هست که گیاه مجدد داره رشد میکنه.تا برگ جدید در بیاره زمان میبره.باید به محیط جدید اداپته بشه تا شروع به رشد کنید حدالمقدور گیاهان رو زیاد جابجا نکنید ودر جای ثابت نگه دارید تا رشد خوبی داشته باشن.رشد هاورتیا وسایر گیاهان بستگی به شرایط نگهداری داره اگر خاک ونور ودمای مورد نیازشون وکوددهی ایدال برای رشدشون باشه رشد خوبی خواهند داشت.هاورتیاها بیشتر از بیست سانت قد نمیکشن وگیاهان قد کوتاهی هستند ولی اگرشرایط نگهداریشون برای رشد مناسب باشه هرسال پنج شش برگ جدید در میارن وهرسال چهار الی پنج پاجوش میزنن.فصل خواب هاورتیا اواسط تابستان واواسط زمستان هست ولی اگر در این فصلها هم شرایط برای رشد فراهم باشه به خواب نمیرن ورشد میکنن.

    پاسخ

و مسئله دیگه ای که لازم دونستم ازتون بپرسم ، اینه که من کاکتوسام رو (بجز تعدادی) بیرون نگه میدارم که تقریبا تو کل روز تابش مستقیم دارن ، حدودا دو روز بعد ابیاری خاک کاکتوسام کاملا خشک میشه ، لازمه که تو این شرایط دو روز یبار ابیاری کنم یا باعث پوسیدگی میشه ؟ الان ابیاری ۵ روز یکباره . کاکتوسام هم خیلی کوچک هستن ارتفاعشون حدودا ۵ سانته میانگین ، یکی ساکولنت باقی کاکتوس تیغ دار ( اپونتیا ، توپی ، مامیلاریا ، تیغ سگی )

پاسخ

    نه نیازی نیست دو روز یک بار اب بدید ریشه کاکتوسها پوسیده میشه سطح خاک خشک میشه وقسمتهای زیرین خاک رطوبت دارند میتونید برای مطلع شدن از این که خاک کامل خشک شده یا نه با یک خلال چوبی رطوبت خاک رو چک کنید.اگر تا انتهای گلدون خاک خشک بود ابیاری کنید.

    پاسخ

ممنونم ، واقعا لطف کردید ، امیدوارم سایت های خوبی مثل سایت شما همیشه فعالیت داشته باشن .

پاسخ

سلام، من دو سه ساله از اینا دارم امرو دیدم یه چی از وسطش مثه شاخه ریز اومده بالا فک کردم علف هرزه برداشتم کندم الا میبینم شاخه شبیه این عکسه از گلش که گذاشتیده:(((( یعنی گلش بود:((؟ فک نمیکردم گل بده، حالا چی میشه ؟؟ خشک میشه؟؟ دوباره گل میده؟؟ اون شاخه ریزهو از بالا کندم، از پایین هم قیچیش کنم ؟؟

پاسخ

مرسییییییی خداروشکر ، یه اشک تمساح هم دارم، بگردم تو سایت خوبانم پیدا کنم صفحشو اونجا سوالمو بپرسم، بازم دستتون درد نکنه

پاسخ

سلام.من دوسال یه هاواریتا دارم فکرمیکم به خاطر ابیاری زیاد برگاش اویزون شده رنگش پریده به زردی میزنه امکان احیاش هست؟

پاسخ

    سلام.بله زرد شدن برگها دلیلش ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده کامل کات کنید وهمینطور برگهای زرد شده رو جدا کنید چند روزی گیاه رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید بعد از پینه بستن قسمت بریده شده دوباره گیاه رو در داخل خاک مخصوص ساکولنتها که از قبل ضدعفونی وخشک کردید بکارید.گلدان رو در جای سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید اب رو بصورت اسپری تا اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه اسپری کنید.تقریبا بعد از سه الی چهار هفته مجدد ریشه میزنه ومیتونید به جای پر نور انتقال بدید.سعی کنید ابیاری رو هر وقت سطح خاک گیاهان خشک شد انجام بدید که مشکلی پیش نیاد.

    پاسخ

سلام. من تازه این گیاه رو خریدم. باید کمی دور از نور خورشید باشه؟ جلوی پتجره نزارمش؟ و این که برای آبیاری هفته ای یکبار با آبپاش آب بدم یا دورش روی خاکش آب بریزم؟ پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون.

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.بله باید در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید میتونید روی شیشه شیشه مات کن بچسبونید تا نور فیلتر بشه یا از پشت پرده توری بهش نور بتابه.سطح خاکش هر وقت خشک شد ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام من هاوارتیا گور خری خریدم و پشت پنجره شمالی گذاشتم تقریبا به جز موقع غروب که کمی آفتاب بهش میتابه مابقی روز در سایه قرار داره ولی روشنایی داره به نظرتون جاش مناسبه یا نه.ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.اگر پنجره جنوبی یا غربی دارید بهتره جاش رو عوض کنید وپشت این قسمتها قرار بدید هاورتیا گورخری به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره.درکمبود نور رشد مطلوبی نخواهد داشت وبمرور زمان از بین میره.

    پاسخ

سلام
من هاورتیا گرفتم ولی الان حدود یک سالی میشه که رشدی نداشته همون شکلی که اول بوده هست خاکش هم از خاک مخصوص کاکتوس. استفاده کردم هاورتیا پشت پنجره شمالی هس البته نور افتاب بهش نمیخوره هفته ای یکبار هم بهش اب میدم
یدونه دیگش هم گذاشتم تو پاسیون نورش مسقیم نیس فیلتر شده هس هفته ای دوبار بهش اب میدم ولی برگای اطرافش قهوه ای هس

پاسخ

    سلام.هاورتیاها برای رشد به نور زیادی احتیاج دارند اگر جای پرنوری دارید بهتره به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.نورشون بیشتر باشه شروع به رشد میکنن.ابیاری رو سعی کنید وقتی خاکشون کامل خشک شد انجام بدید ابیاری زیاد باعث پوسیده شدن گیاه ودر نهایت ازبین رفتن گیاه میشه.

    پاسخ

سلام
وقتی خریدمش گل داشت ,الان مدتیه که گل و ساقه ش روبه خشکی ان انگار ؟چی باعث شده که به این حال و روز دربیاد؟؟

پاسخ

    سلام.گلها بعد از مدتی میریزن وساقه گل دهنده خشک میشه گلها همیشگی نیست واین کاملا طبیعیه.

    پاسخ

ممنون ازتون

پاسخ

سلام
من حدودا فروردین ماه یه هاورتیا خریدم، پشت پنجره غربی گذاشتم، وضعیت خوبی داشت ولی امروز دیدم انگاری جمع و غنچه شده مشکل از کجاس؟
یه چند روزی هم هست هوا گرم شده، حدودا به ۳۸ رسیده
ممکنه به خاطر گرمی هوا باشه؟
باید چی کار کنم؟
ممنون از سایت خوبتون.

پاسخ

    سلام.بله احتمالش هست هاورتیاهاتحمل گرمای زیاد رو ندارن وهمینطور نورزیادرو.بهتره به مکان خنکتر انتقال بدید وکامل ابیاری کنید چند روز بعد درست میشه

    پاسخ

سلام من گل من از پایین انتهای برگهاش یه مقدار زرد شده دلیلش چیه ?از وقتی که که خریدم رشد هم کدره و اب هر موقع که خشک شه اب میدم و بعضی وقتا غبار پاشی میکنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

پاسخ

    سلام.اگر فقط برگهای پایینی هست نگرانی نیست طبیعی هست اگر برگ کاملا زرد شده میتونید از گیاه جدا کنید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید من دوماهه ک خریدیم دوسه تا از برگ ها زرد شدن لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

سلام روز بخیر هاورتیا ی من تمام برگاش، حتا برگای جوونش هم از پایین داره زرد میشه و بی حاله انگار، برگا به سفتی قبل نیست، مشکلش چیه؟!
من یه روز در میون آب میدادم، ولی الان هفته ای دوبار آب میدم،،
نور هم پشت پنجره گذاشتمشون که نور بخوره بهشون؟!
فکر میکنین نوری که از پشت شیشه بهشون میخوره حساسیت دارن؟!

پاسخ

    سلام.ابیاریتون زیاد هست.احتمال داره که ریشه پوسیده باشه گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه پوسیده کامل کات کنید همچنین برگهای زرد شده رو چند روزی در جای خنک وخشک نگهداری کنید بعد داخل خاک مخصوص ساکولنتها بکارید ابیاری رو سطحی وکم انجام بدید وتا ریشه زنی در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید هاورتیا به اب زیاد حساس هست هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

    پاسخ

سلام

من چند روز پیش یه گلدون کوچیک از این گیاه از شهر کرمان خریدم
خیلی خشگل و باطراوت بود
تو راه برگشت ، گویا خیلی گرم بوده و گلم خراب شده،
برگ ها چروکیده شدن
و کل گل جمع شده،
اول برگها باز بودن ولی الان شبیه یه غنچه چروکیده شده

چکار کنم؟ گلم از دست رفته؟ من خیلی دوسش دارم؟
فقط برگ های پایینی

پاسخ

فقط دو تا برگ پایینی گل که بزرگتر هستن، حالشون خوبه.
میخوام گلمو داشته باشم
چطوری از طریق این برگ ها تکثیر انجام بدم؟

اصلا چکار کنم

پاسخ

    سلام. گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وکامل ابیاری کنید درست میشه. اگر چند روز بعد علائم رشد پدیدار شد که بهتر نشد گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید. فعلا تا بهبود کامل از هیچ کود ویا سمی استفاده نکنید.

    پاسخ

      سلام
      ممنون از راهنماییتون

      فعلا هیچ تغییری نکرده
      امیدوارم حال گلم خوب بشه

      پاسخ

      سلام مجدد و تشکر

      یه سوال داشتم
      ریشه ها باید چطوری باشن؟

      پاسخ

        سلام. ریشه های سالم رنگ سفید دارند ومقاوم هستند ووقتی که بین دونگشت کشیده بشن پاره نمیشن. ریشه های پوسیده رنگ پریده هستند ووقتی بین دو انگشت کشیده بشن بلافاصله قطع میشن.

        پاسخ

سلام
ممنون از راهنماییتون

فعلا هیچ تغییری نکرده
امیدوارم حال گلم خوب بشه

پاسخ