معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری یکی از ساکولنت های معروف که در تمام نقاط جهان تولید می‌شود. زیستگاه اصلی هاورتیا گورخری آفریقای جنوبی می‌باشد. نام علمی آن haworthia fasciata می‌باشد. ارتفاع این گیاه تا ۲۰ سانت نیز می‌رسد. جز ساکولنت های کوچک محسوب می‌شود. دارای برگ‌ها سبز رنگ سفتی می‌باشد که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی دیده می‌شود و به همین دلیل به این اسم معروف می‌باشد.
فصل رشد این گیاه معمولاً اوایل بهار و پاییز می‌باشد. در این مقاله معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری را توضیح می‌دهم.

گل هاورتیا گورخری
گل هاورتیا گورخری

نور:
هاورتیا گورخری به نور ملایم فیلتر شده احتیاج دارد بخصوص در فصل رشد. در گرما و نور زیاد معمولاً رشد گیاه متوقف می‌شود.

آبیاری:
به آبیاری متوسط نیازی دارد. در فصل رشد می‌توان هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری حتماً اجازه دهید خاک خشک شود. از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ‌هایی در کف باشد.

خاک:
خاک مناسب برای اغلب ساکولنت از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب که می‌تواند ترکیبی از ماسه، پیت ماس، و اندکی ورمی باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

تکثیر هاورتیا گورخری:
تکثیر این ساکولنت از طریق بذر و پاجوش و همچنین از طریق برگ می‌باشد. در بخش مقالات سایت میهن کاکتوس در مورد تکثیر با هر سه روش مقالات متعددی نوشته شده است.

هاورتیا گورخری
هاورتیا گورخری ابلق

دلیل خشک شدن نوک برگهای هاورتیا گورخری چیست؟
این عارضه زمانی که رطوبت محیط کم باشد همچنین نور و گرمای زیادی گیاه دریافت می‌کند اتفاق می‌افتد. با انتقال گیاه به مکانی خنک‌تر با نور ملایم‌تر از ابتلا به این عارضه می‌توان جلوگیری کرد.

چه زمانی می‌توانم پاجوش‌ها را جدا کنم؟
جدا کردن پاجوش‌ها از گیاه مادری بسیار آسان می‌باشد و در هر فصلی امکان پذیر است جز زمان خواب گیاه ولی باید اجازه دهید پاجوش‌ها تا حدی بزرگ شوند که در اثر از دست دادن آب سریع از بین نروند.

دلیل تغییر رنگ برگ‌های هاورتیا گورخری از پایین چیست؟
تغییر رنگ برگ‌های قدیمی تا حدودی طبیعی می‌باشد ولی تغییر رنگ می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، و نامناسب بودن خاک اتفاق بافتد. هر گونه تغییر رنگ بخصوص در قسمت‌های پایین گیاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن گیاه جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس
کپی‌برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

 

پست‌های مرتبط

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها :  آدنیوم گیاه...

کاکتوس‌های کلکسیونی

کاکتوس‌های کلکسیونی

کاکتوس‌های کلکسیونی: سلام خدمت شما دوستداران کاکتوس‌های زیبا امروز می‌خواهم...

آموزش پیوند معکوس کاکتوس

آموزش پیوند معکوس کاکتوس

آموزش پیوند معکوس کاکتوس : یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها...

نظرات (165)

با سلام و درود
سپاس فراوان از وقتی که برای پاسخگویی اختصاص میدید🌷
من حدود یک ساله هاورتیا گوره خری رو دارم…رشد خوبی داره و سه تا پاجوش داره که احساس میکنم رشد گل اصلی رو تحت الشعاع قرار داره…
ولی من نمیدونم چطوری باید پاجوش رو جدا کنم یکی دو بار کشیدم که جدا شه ولی با ریشه کلا داشت در میومد از خاک…

لطفا راهنمایی کنید که دقیقا چطوری باید جدا کنم پاجوشهارو…از خاک در بیارم کلا و با تیغ ببرمشون؟یا چطوری؟
با تشکر فراوان

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 12:48:

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی. اگر عجله ندارید بهتر هست صبر کنید وبهار اقدام به جدا سازی پاجوشها بکنید. برای جدا سازی پاجوشها ۲۴ ساعت قبل از اقدام به این کار گلدان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا خاک کاملا نرم بشه،۲۴ ساعت بعد کل گیاه رو از خاک دربیارید خاک اطراف ریشه ها رو جدا کنید وپاجوشها رو همرا با مقداری ریشه بوسیله یک چاقو ویا قیچی باغبانی تیز واستریل شده بِبُرید وداخل خاک مخصوص این گیاه که از قبل استریل وخشک شده بکارید وگیاه مادری رو هم داخل خاک قبلی بکارید،بمدت یک هفته همه ی پاجوشها وگیاه مادری رو در مکان نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وتا یک هفته ابیاری نکنید بعد از یک هفته ابیاری رو شروع کنید وگیاهان رو به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خسته نباشید.ممنون میشم جواب سوالیو بدین
من یک گیاه هاوارتیا گورخری دارم.برگ های بزرگی سالمن.ولی اون برگه های تازه ای که دارند رشد میکنند کاملا زرد و چروکیده و خشکید. دلیلش چیه؟این گیاه یه هفته خریدم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 23ام, 1397 21:50:

سلام.زرد شدن برگهای جدید دلیلش کمبود عناصر موجود در خاک ویا کمبود نور محیط هست، دلیل چروک شدن برگهای جوان کمبود رطوبت محیط وکمبود اب میتونه باشه این موارد رو چک کنید. بهتر هست بمرور زمان گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدیدواگر رشد داره با کودهای npkکه پتاس بیشتری از ازت دارند تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

لطفا منو راهنمایی کنید.کاکتوس هاورتیای من بر اثر آب دهی زیاد گندیده شده بعضی از برگ هاش باید چیکار کنم،؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 19ام, 1397 08:59:

سلام. گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. اگر ریشه هم پوسیدن کامل کات کنید همینطور برگهای پوسیده رو. اما اگر ریشه ها سالم هستند گیاه رو دو الی سه روز در دمای اتاق روی یک روزنامه بگذارید بمونه وخاکش رو هم داخل یک سینی بریزید تا کامل خشک بشه بعد مجدد بکارید. ریشه ها اگر پوسیده بود بعد از کات کردن کل گیاه رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید ودر دمای اتاق روی روزنامه بگذارید تا زمانی که قسمت بریده شده پینه ببنده بعد مجدد بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من این گل رو یک ماهی هست خریدم ابیاری و نور و خاکش هم مناسب هست ولی الان برگهاش از ته داره روشن میشه باید چکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 13:48:

سلام. منظورتون این هست که دارند زرد میشن؟

[پاسخ]

پاسخ

تازه گرفتم حدود یک ماه. کود ندادم حقیقتا. خاکش هم خاک خیلی سبک و زهکشی خوبی داره سریع آب از عبور میکنه. آبیاری هم هفته‌ای یکبار انجام دادم.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 16:14:

احتمالا خاکش کوکوپیت هست،کوکوپیت اب رو مدت طولانی حفظ میکنه. برای ساکولنتها وکاکتوسها باید ابیاری کاملا دقت بشه در غیر این صورت ریشه ها پوسیده وبمرور زمان گیاه از بین میره. بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشها رو چک کنید. اگر ریشها پوسیده کامل کات کنید تا قسمتی که به اوند سالم برسید وکل گیاه رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوس یا ساکولنت کشت کنید. ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید تا زمانی که ریشه دار شده ومجدد شروع به رشد کنه، در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. هاورتیا من پشت پنجره جنوبی با شیشه رفلکس قرار داره. گیاه از پایین تیره شده رنگش… یه پاجوش هم زد که چروکیده شد و بعد کلا خراب شد…. خط‌های سفید گیاه هم از قسمت پایینی کاملا محو شده جایی خوندم که طبیعیه این مورد. مشکل گیاهم چیه؟ چیکار کنم رنگش درست شه مثل قبل.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 14:18:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،..

[پاسخ]

پاسخ

تشکر

ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

کوچیک هست و یه پاجوش داره

ابتدا خیلی ریشه داشت، سفید بودن
ولی الان ریشه هاش پوسیده شده و ریشه های که نپوسیدن تیره(تقریبا قهوه ای رنگ) و محکم هستن

و برگ هاش همینطوری داره زرد میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 18:13:

بهتر هست تمام ریشه هایی که تغییر رنگ دادن رو کات کنید گیاه رو چند روزی در جای خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که کاملا خشک واستریل شده کشت کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. بعد از شروع به رشد که تقریبا دو ماه زمان میبره به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید. سه ماه بعد از کاشت که گیاه کامل رشد کرد میتونید کوددهی کنید. زمانی که ریشه نداره نمیتونید تغذیه کنید چون گیاه توان جذب عناصر رو نداره.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام
ممنون از پاسخگویی شما

ببخشید یعنی گیاه با ۲۰ درصد ریشه ی که داره و پوسیده نشده ، نمیتونه تغذیه کنه؟

متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:50:

سلام. گیاهتون چند ساله هست؟

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام
وقتتون بخیر باشه
من ۴ ماه یک هاروتیا خریدم
رشد خیلی خوبی داشت و پر ریشه بود

الان حدود یک ماه رشدش متوقف شده و برگ های پایینش کلا زرد شدن و از بین رفتن

امروز از خاک خارجش کردم
دیدم ۸۰ درصد ریشه اش از بین رفته و کاملا پوسیده

چکار کنم که حالش خوب بشه؟
ریشه ای که الان داره
سفت و محکم هست ولی رنگش سفید نیست!!!

و اینکه من دوتا برگ هاورتیا دارم
برای تکثیر
یکیشو قسمت انتهاییشو کات کردم و گذاشتم پینه ببنده، اخه حس کردم خراب شده بوده

اون یکی برگ انتهاش قهوه ای رنگ(قرمز رنگ) هست،
حالا هر دوتای اینا را داخل ماسه گذاشتم و هر روز صبح با اسپری ابیاری میکنم
روشم درست هست؟
چقدر طول میکشه تا جوانه بزنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1397 21:25:

سلام. برگهای زرد وریشه پوسیده شده رو کامل کات کنید وگیاه رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید. بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس کشت کنید ودرجای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. تا بهار ریشه دار میشه ومجدد رشد میکنه بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو هر وقت خاک کامل خشک شد انجام بدید. قلمه برگها تقریبا دوماه زمان میبره تا ریشه دارشده وجوانه بزنن. باید برگهای جوان وسالم رو انتخاب کنید. بله روشتون درست هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من این گل رو تازه خریدم نوک برک هاش زرده چیکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 1ام, 1397 08:07:

سلام. کمبود رطوبت محیط باعث زرد وخشک شدن نوک برگها میشه. رطوبت محیط رو فراهم کنید. نوک برگهارو هم میتونید کات کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید سوالمو اینجا میپرسم ولی میشه لطفا شرایط نگهداری گیاه پیکچریا هم بگید.هرچی سرچ زدم چیزی درموردش نیومد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 26ام, 1397 19:39:

سلام. کراسولا پیکچراتا یاپیکچریا گونه ای ساکولنت هست که به گیاهان گوشتی معروف هستند و از آن دسته از گیاهانی هستند که قادر به ذخیره آب در اندام های مختلف خود مانند ریشه، برگ و ساقه بوده و به همین خاطر می توانند تحمل گرما و کم آبی های طولانی را داشته باشند. این گیاهان دارای تنوع زیادی بوده و در شکلها و رنگهای مختلف در طبیعت وجود دارند. بافت‌های این گیاه برای تطابق با خشکی تغییراتی پیدا کرده است که بتواند آب را در خود ذخیره کند. در واقع آب در برگ های گوشتی یا ضخیم، ساقه و ریشه ذخیره میشود . به وسیله ساختن و ذخیره حداکثر رطوبت موجود در منطقه این گیاهان با محیط منطبق شده‌اند و حتی در شرایط خشکی که گرما به قدری است که دیگر گیاهان توانایی رشد در آن را ندارند این گیاهان می‌توانند باقی بمانند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، ببخشید یه سوالی داشتم
هاورتیای من اون وسطش برگهاش از پایین زرد شدن و رنگش ک اول سبز سبز بود الان سبزیش کم شده، چه مشکلی براش پیش اومده؟؟ چیکارش کنم درست شه؟؟ لطفا راهنمایی کنید۹۷/۹/۲۴

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:41:

سلام. کمبود نور وکمبود عناصر موجود درخاک باعث کمرنگ شدن برگهای جدید میشه. این دو مورد رو چک کنید اگر جای پرنوری هست کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام میخواستم بدونم میشه هاورتیا رو توی اتاق با نور اتاق نگهداری کرد؟
آیا این کاکتوس گل میده یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 18ام, 1397 20:05:

سلام. میتونید داخل اتاق پشت پنجره جنوبی نگهداری کنید. اگر شرایط نگهداری ایدال باشه گل هم میده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.مطالبتون واقعا ارزشنمد هستن.براتون آرزوی سلامتی دارم.
برای جلوگیری از اتلاف وقتتون فوری به سر اصل مطلب میرم
بنده مدتیه که هاورتیا خریدم و شخص فروشنده اون رو درون یک خاک سبک قرار داده بود.وقتی گلدون کوچک رو برداشتم خیلی وزن کمی داشت.یعنی به احتمال زیاد فقط از کوکوپیت استفاده شده.نوک برگها هم کمی خشک شده.بفرمایید این موضوع طبیعیه یا من اشتباه میکنم با باید خاکش عوض بشه‌فروشنده بهم گفت که پیت ماس هم داره.ولی بعید میدونم.اگر باید خاکش رو عوض کنم تناسب ترکیب پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت رو بفرمایید لطفا.
چندین کاکتوس هم دارم که اونها وزن بیشتری دارند چون میزان ترکیب خاکشون فرق میکنه.گل فروش اعتقاد داشت خاک هاورتیا باید از کاکتوس های دیگه متفاوت و سبک تر باشه.
لطفا زمان و میزان و نوع کود مورد نیاز کاکتوس و همین هاورتیا رو هم بهم بگین و بفرمایید کلا خواتواده کاکتوس که کم آب تر از ااورتیا هستن چگونه باید ابیاری بشن.من خیلی کاکتوس دارم و کلا با گیاه و پرنده و حیوانات خانگی امید به زندگی رو نگه داشتم.لطفا راهنماییم کنید.ببخشید طولانی شد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 16ام, 1397 20:28:

سلام. ممنون از شما دوست گرامی. بله خاک هاورتیاها باید کمی سبکتر از خاک کاکتوسها باشه. ولی تخلخل زیادی داشته باشه که اب اضافه براحتی خارج بشه. میتونید از ترکیب ۴۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۵۰ درصد پیت ماس و۱۰ درصد ورمی کمپوست استفاده کنید. میتونید به این ترکیب مقداری کوکوپیت یا پرلیت هم اضافه کنید. کوددهی در زمان رشد ماهی یک بار ترجیحا از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند به میزان یک ونیم گرم در یک لیتر اب. آبیاری هر وقت خاک کامل خشک شد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من شنیدم به جز سه روش بذر و پاجوش و برگ با یه روش دیگه هم می شه هاوارتیا رو تکثیر کرد.شما نمی دونید چه روشی هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 00:09:

سلام. بغیر از این سه مورد یک روش هم هست گیاهچه هایی که بر روی ساقه گلدهنده گیاه رشد میکنن رو هم میشه با کاشت تکثیر کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
این کاکتوس رو دو سال دارمش اولش که خریده بودم نقاط سفید رنگش خیلی خوب بود ولی الان فقط برک سبز داره و نقاط سفیدش کمتر به چشم میاد مشکلش چیه ایا این طبیعیه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 26ام, 1397 17:07:

سلام. کمبود نور باعث میشه که برگها فقط سبز بمونن ونقاط سیفد رنگ از بین میره بهتره بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.

[پاسخ]

عباس پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 12:49:

من گلم رو دقیقا کنار یک پنجره جنوبی با یک پرده سبک ( فیلتر نور ) قرار دادم دیگه محیط پر نور تر از کجا بیارم 🙁
ضمنا یک سوال دیگه هم داشتم : طی این مدت تقریبا دوساله تا الان گل دادن کاکتوسم رو ندیدم ولی رشد خوبی داشته میخام بدونم کی گل میده و اگر کود پتاس بالا بدم تاثیری داره توی گل دادن یا زیاد شدن نقاط سفید روی برگ ها یا خیر
و اگر یک روزی گل داد باید چیکار کنم ؟ گل خودش خشک میشه میوفته یا چه اتفاقی براش میوفته / لازمه من اقدامی براش انجام بدم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 13:22:

دوست عزیز احتمال داره که نوع هاورتیایی که دارید از نوع سبز باشه که خالهای کمتری داره. گلدهی بستگی به شرایط نگهداری وسن گیاه داره اگر گیاه بالغ نباشه به گل نمینشینه. در ضمن حتما باید استراحت ودوره خواب رو سپری کنه تا گل بده.

پاسخ

سلام
من ریشه های گیاهو چک کردم خیلیش پوسیده بود میخواستم ببینم دمای بین ۱۰ تا ۲۰ درجه براش مناسبه و تو این دما بازهم ریشه میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 8ام, 1397 21:04:

سلام. قسمتهای پوسیده رو کامل جدا کنید بله دما خوب هست مجدد بکارید ریشه زنی در این فصل به کندی انجام میشه ولی تا بهار ریشه جدید میزنه وشروع به رشد میکنه. ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وغرق اب نکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید .برگایه هامرثیا از پایین ینی نصف برگ سفید شده و داره مثل غنچه بسته میشه ولی بالایه برگ همونجوری سبز هست .گلدونشم یکم براش کوچیکه.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 7ام, 1397 13:49:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. جلوی نور مستقیم هست؟ ابیاری، ترکیب خاک ،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

سلام من از این گیاه خریدم و برگ های کناری تیره مایل به قوه ای بود بالا خوندم برای دمای پایین یا اب زیاد هست چطور کاری کنم که خوب بشه برگ هاش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 6ام, 1397 09:06:

سلام. گرمای زیاد یادمای پایین باعث تغییر رنگ برگها میشه. بهتره جایی نگهداری کنید که دما بین۲۰_۳۰درجه باشه. دما ایدال باشه رنگ برگها دوباره سبز میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه هائرتیا گورخری د ارم که اصلا رشد نمیکنه. توی حیاط و تو سایه گذاشتمش. نور مستقیم نمیخوره بهش. بندرعباس هستم.چه کاری برای رشدش باید انجام بدم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 5ام, 1397 13:45:

سلام. گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. بهتره خاکش رو هم عوض کنید. خاک نامناسب با رشد گیاه باشه گیاه هیچ رشدی نمیکنه. از خاک سبک مخصوص ساکولنتها استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و درود

خواهشآ این سوال پاسخ بدین که خیلی وقت ذهنم درگیر کرده

تا چه مدتی می توان به کاکتوس و ادنیوم و ساکونیت اب نداد ؟؟؟ نشانه نیاز این گیاهان به اب چیست؟

من در منطقه مرطوب زندگی می کنم و همیشه بیماری به گیاهام اسیب می زنه

گیاه ادنیوم از پایه نرم شد و برگهاش ریخت الان که ۲ هفته بهش اب ندادم و در دما و نور زیاد گذاشتمش خیلی خیلی بهتر شده و الان نمی دونم که باید چقدر بهش اب بدم که دوباره بیمار نشه! با اینکه سطح خاک شدید خشک و من کم اب می دم باز هم گیاه از اب زیاد اسیب می بینه انگار رطوبت درون خاک گلدان بالاست و فقط سطح خاک خشک

درکل اب ندادن به کاکتوس و ساکولنیت چه مشکلی بوجود می اورد؟؟؟

ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 2ام, 1397 19:19:

سلام. زمانی که دمای محیط نگهداری کاکتوسها بین۱۰_۵درجه بود باید ابیاری رو کامل قطع کرد. برای ابیاری بهتره اول زهکش رو چک کنید تا گرفته نباشه. برای اینکه بدونید کی باید ابیاری کنید میتونید با یک خلال چوبی رطوبت خاک رو چک کنید. به این صورت که خلال چوبی رو داخل خاک گلدان از قسمتی که ریشه گیاه آسیب نبینه تا عمق خاک فرو کنید بعد بیرون بیارید اگر خلال کاملا تمیز بود نیاز به ابیاری هست اگر خاک به خلال چوبی چسبید هنوز خاک رطوبت داره ونیازی به آبیاری نیست.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون

ببخشید امکانش هست دقیقا اسم کودی که باید استفاده بشه را بفرمایید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 2ام, 1397 08:52:

سلام. برای کاکتوسها وساکولنتها کود هایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مثلnpk3, 11,38:::12,12,36

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام

بنده گیاه سانسوریا پاکوتاه، تعدادی کاکتوس ( از خانواده های مختلف)، آدنیوم، نخل ماداگاسکار و هاورتیا گوره خری دارم

در سایت ها ی مختلف مطالعه کردم که ترکیب پودر پوست موزخشک شده، پودر پوت تخم مرغ و تفاله چایی خشک شده برای گیاهان بسیار مفید است،
سوالم این هست که این ترکیب میتونه به رشد گیاهانی که بنده دارم کمک کنه؟
مخصوصا برای کاکتوس ها، چرا کاکتوس هام اصلا رشد ندارند.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1397 09:03:

سلام. بله در خیلی از سایتها این موارد رو مینویسن ولی مقدار مورد نیاز هر گیاه رو نمیشه تخمین زد. این موارد رو بهتره داخل خاک باغچه ترکیب کنید وچند سالی بگذره وبه صورت کمپوست در بیاد وبعد استفاده کنید. پوست موز رو اگر داخل گلدان بریزید حتی خشک شده ش رو بعد از مدتی داخل خاک کرم میزنه. بهتره برای تقویت کاکتوسهاتون از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارن استفاده کنید. ماهی یک بار در زمان رشد به اندازه ی یک گرم در یک لیتر اب(یک قاشق چای خوری معادل یک گرم هست)

[پاسخ]

عباس پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 13:01:

من دقیق متوجه نشدم
یک گرم رو در یک لیتر اب حل میکنم و از این محلول ماهی یک بار گیاه رو باهاش ابیاری میکنم
یا اینکه
با این محلول یک لیتری گیاه رو هر هفته یا هر بار که نیاز به اب داشت ابیاری میکنم تا یک لیتر تموم بشه و بعد از گذشت یک ماه از اخرین ابیاری دوباره اینکار رو تکرار کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 27ام, 1397 13:28:

اگر منظورتون محلول کود هست باید محلولی رو که درست کردید به اندازه ای داخل گلدان گیاه بریزید که مقدار کمی اب اضافه از زهکش گلدان خارج بشه مابقی محلول رو هم به گلهای دیگر بدید محلول رو تا هفت روز میتونید استفاده کنید بعد از هفت روز اثرش ازبین میره هر ماه یک بار. اگر تعداد گلهاتون کم هست بهتره محلول کمتری درست کنید مثلا داخل نیم لیتر نیم گرم کود مخلوط کنید نصف قاشق چای خوری.

پاسخ

سلام
من شش ماهه که یه هاورتیا گورخری خریدم که یک پاجوش هم داره،جدیدا وقتی گلدونشو برمیدارم خود گیاه تکون میخوره احساس میکنم ریشش توی خاک محکم نیست و برگ های پایینی هم خشک شده. ممکنه ریشش پوسیده باشه؟
هفته ای دو بار ابش میدم و از وقتی خریدم رشتش کمه
لطفا کمکم کنید.با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 19:12:

سلام. ابیاریتون زیاد هست ولق بودن گیاه داخل گلدان نشانه پوسیدگی ریشه هست بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. بین دو ابیاری باید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
منظور از اینکه بهش نور بخوره یعنی نور مستقیم بخوره؟ مثل پشت شیشه؟
یا میشه تو خونه روی میز بزارمش که نیم متر با پبجره فاصله داره و مستقیم بهش نمیتابه؟؟؟
و یک سوال دیگه هم اینکه فردای روزی که ابیاری میکنم خاک گلدان خشک خشک میشه(خاک مخصوص کاکتوس هستش خاک گلدون)، بازم هر ۴ ۵ روز یکبار آبیاریش کنم؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 25ام, 1397 18:51:

سلام. نور فیلتر شده یعنی نور بشکنه وبعد به گیاه بتابه از پشت شیشه معمولی افتاب مستیقم محسوب میشه. بافاصله نیم متر از پنجره یا از پشت پرده توری یا شیشه های دوجداره یا رفکس هم نور فیلتر شده محسوب میشه ودر این شرایط بهش نور بتابه بهتر هست افتاب مستقیم باعث سوختگی برگهای گیاه میشه. احتمالا کامل ابیاری نمیکنید برای اینکه کامل ابیاری بشه بهتره داخل یک ظرف بزرگ تر از گلدان اب بریزید وگلدان رو بمدت چند دقیقه داخلش قرار بدید تا کامل سیراب بشه با این روش اگر دمای خونه متعادل باشه تا هفت الی ده روز نیازی به ابیاری نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت شما
من یه هاورتیا گورخری دارم الان که میبینم یکی از برگاش از نوک داره زرد میشه و پیشروی میکنه البته فک کنم گلدونشم کوچیک شده..
اب هم ۴٫٫۵ روز یه بار
افتاب معمولی پشت پنجره البته پشت سایر گلدانهام گذاشتمش
دما هم تو اتاق خودم نگهداری میکنم کولر گازی هم روشن میکنم که هواش خشکه
میشه بگین علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 22ام, 1397 23:02:

سلام. خشک شدن نوک برگهای گیاه دلیلش کمبود رطوبت محیط هست. اگر برگهای پایینی هست مشکلی نیست طبیعی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
تقریبا دو هفتس دوتا پاجوش از بغل هاورتیا جدا کردم و توی گلدونای کوچیک با خاک مخصوص کاکتوس که گلفروشیا میفروشن کاشتم
از هرکدوم از پاجوشا یدونه برگش زرد شده کامل و افتاده، حس میکنم داره کلا خراب میشه
چیکار کنم دوباره رشد کنه؟
هفته ای تقریبا سه بار آب میدم بعد خشک شدن خاک
راهنمایی کنید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 15ام, 1397 19:22:

سلام. ابیاریتون خیلی زیاد هست. اگر پاجوشها ریشه ندارند باید در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی بصورت اسپری انجام بدید تا اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه. اگر ریشه دارند تا یک هفته بعد از کاشت نباید ابیاری کنید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید بین دو ابیاری خاک کاملا خشک بشه. دلیل زرد شدن برگها هم ابیاری زیاد هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
هوارتیای من انتهای هر برگش که به بدنه وصل هست سبز کم رنگ مایل به زرد شده و شل شدن برگها، میخواستم بدونم علتش چیه و اینکه آیا بهبود پیدا میکنه؟ من خیلی نگرانشم??

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 9ام, 1397 06:41:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ابیاری،نور، کوددهی، ترکیب خاک،..

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. من یک ساله هاورتیامو دارم، ولی رنگ برگهاش سبز خیلی تیره س، مثل این عکس روشن نیست، رشدش هم خیلی کمه، علتش چیه، خاکش هم سبکه و هر وقت خشک میشه آبیاری میکنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 3ام, 1397 21:08:

سلام. احتمالا واریته هاورتیای شما فرق داره هاورتیاها واریتهای زیادی دارند.برای رشد بهتر ماهی یک باربا کودهای پتاس بالا کودهی کنید وجای پرنور وفیلتر شده قرار بدید. زمان رشد هاورتیاها در فصلهای خنک هست.

[پاسخ]

پاسخ

و لازمه بگم که این گلم از اول همینطوری بود، برگ هاش فاصله کمی از هم دارند و یهو به این شکل در نیومده

پاجوشی که هم زده به این صورت هست

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بنده یک هاوارتیا از نوع گوره خری دارم. گلم خوشتبختانه رشد داره و متوجه میشم که قدش داره بلند میشه ولی چیزی که هست گلم مثل عکسی که در سایت قرار دادین برگ هاش از هم باز نیست و شبیه یک غنچه نیمه باز هست و برگ هاش خیلی بهم نزدیک هستن.
لازم بگم گلم یه چاجوش کوچولو هم داره.

سوالم این هست چرا برگ هاش از هم باز نمیشه و شبیه یه غتچه نیمه باز هست؟ و چکار کنم که برگ هاش از هم باز بشه تا زیباتر جلوه داده بشه؟

و اینکه پاجوش میشه جدا کرد؟
در چه صورتی پاجوش هاش بیشتر میشه؟

ممنون از پاسخگویی شما

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ شهریور 27ام, 1397 12:52:

سلام. گرما ونور زیاد باعث بسته شدن برگها میشه بهتره جای خنک ونیمه سایه انتقال بدید وهر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید شرایط رشد ایدال باشه پاجوش زیاد میده. اگر پاجوش از دو بند انگشت بزرگتر هست میتونیداز گیاه مادری جداکنید.

[پاسخ]

پاسخ

یعنی چی بهش استراحت بدم؟ آیا میشه توخاک قدیمیش بکارمش ؟
آبیاری سطحی چ جوره؟
میشه توی آب بزارمش تا ریشه بده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 17ام, 1397 19:22:

یعنی چند روزی در دمای اتاق بدون نور نگهداری کنید تا قسمتی که برش خورده پینه ببنده. در مورد ریشه دار شدن هاورتیا داخل اب اطلاعی ندارم میتونید ازمایشی امتحان کنید. میتونید خاک قبلی رو ضدعفونی وخشک کنید ومجدد استفاده کنید. ابیاری سطحی یعنی تقریبا دو سانتی متر از سطح خاک خیس بشه اونقدری نباشه که اب از کف گلدان بیرون بیاد.

[پاسخ]

پاسخ

اگه ریشه ها ش پوسیده شده چی کار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 18:11:

اگر ریشه ها پوسیده همه ی ریشه هارو کات کنید وبعد از دو سه روز استراحت دادن به گیاه داخل خاک جدید بکارید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید. دقت داشته باشید که هاورتیا نسبت به سایر گیاهان دیرتر ریشه میزنه واحتمالا چهل الی دوماه زمان ببره تا ریشه دار بشه عجله نکنید وگیاه رو در جای ثابتی قرار بدید. وهر از گاهی روی سطح خاک اب اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

نور نمیدم جای خنک بردمش ولی تغییر نکرد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 18:07:

سلام. با یک روز درست نمیشه باید چند هفته بگذره تا گیاه به حالت طبیعی برگرده عجله نکنید.

[پاسخ]

پاسخ

هاورتیا ی من برگ هاش جمع شده ولی قبلا باز بودن یعنی فاصله برگهایش کم شده وبهم چسبیدن علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 14ام, 1397 13:07:

سلام. دما ونور زیاد باعث این مشکل میشه جای خنکی انتقال بدید. برای اطمینان میتونید ریشه ها رو هم از نظر پوسیدگی چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من هاورتینام رو شش ماهی هس ک خریدم قدش تقریبا ۱۰ سانته از وسط سه تا از برگاش قهوه ای شدن تاحالا گلدونشو عوض‌نکردم گلدونش تقریبا اندازه اس واینکه چهار روز پیش کود npkدادم چرا اینجوری شدن گلم خراب میشه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 4ام, 1397 13:04:

سلام. احتمالا مقدار کود زیاد بوده چه مقدار استفاده کردید؟ دما ونور زیاد وخشکی کشیدن گیاه هم باعث قهوه ای شدن برگهای جدید میشه این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.هاورتیام وقتی خریدم باز بودن برگاش از وقتی خونه اوردم بسته شده نسبت به روز اولش.دلیلش چیه؟ از صبح تا ساعت ۱۲ در حیاط توی سایه میزارم بعد از اون داخل اتاق.دلیلش رو بگید ممنون میشم.چیکار کنم خوب شه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 29ام, 1397 10:59:

سلام. احتمالا دما زیاد هست جای خنکی انتقال بدید. اگر درست نشد ریشه ها رو چک کنید که پوسیده نشده باشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، من این گل و گلای دیگه ای رو داخل ترانیوم کاشتم، میشه بهم بگید آبیاریش چطوری باشه نمی خوام خراب بشند؟ من چند سری گل های ترانیومم رو عوض می کنم، همشون زود خراب می شند. بهم گفتند تو ترایوم بهشون زیاد آب ندید اما من احساس می کنم از کم آبی همشون خشک می شم. ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 14:05:

سلام. داخل تراریوم باید ابیاری کم باشه چون تراریوم زهکش نداره که اب اضافه خارج بشه.ابیاری زیاد وموندن اب داخل تراریوم بمدت طولانی هم باعث پوسیدگی ریشه گیاهان شده وهم قارچ بوجود میاد که باعث میشه گیاهان از بین برند. ماهی یک بار بهتره تراریوم رو خالی کنید وکلا ضدعفونی کنید خاک وتنگ وگیاهان رو که مشکلی پیش نیاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من نزدیک به ۵ ماهه هاورتیای گورخری رو خریدم. خیلی کم رشد کرده و حتی با اینکه گلدونش و خاک و جاش رو هم عوض کردم تغییری نکرده‌.خاکش هم ماسه بادی وشن هست .میشه راهنماییم کنید ک چیکار کنم رشد کنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 14ام, 1397 13:08:

سلام. هاورتیا در گرمای ودمای زیاد رشد نمیکنه جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید وماهی یک بار کود دهی کنید شرایط رشد فراهم باشه شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.هاورتیایی من داره از پایین خراب میشن و میگنده برگاش از هم داره وا میره.حتی برگای وسطشم داره شفاف میشه و شل شدن.اب سر موقع بوده فقط مکانش جایی بوده زیر کولر.الان چیکارش کنم خوب شه؟ خوب میشه؟ توروخدا ج بدین؟ درضمن هاورتیام هنوز کوچیکه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 10ام, 1397 17:23:

سلام. گیاه رو از خاک در بیارید ریشه ها رو چک کنید. اگر پوسیده کات کنید برگهایی رو هم که خراب شدن جدا کنید. ترکیب خاکش چی بوده؟ احتمالا ابیاریتون زیاد بوده هاورتیا گیاه مقاومی هست.

[پاسخ]

زینب پاسخ در تاريخ مرداد 10ام, 1397 22:15:

ترکیب خاکش رو نمیدونم.گلدون رو از گل فروشی گرفته بودم اماده.همه برگ هاش پایینشون گَندیده همه رو جدا کنم؟؟!ابیاریش هر ۷ روز یبار بوده سر وقت. علتش جای سرد نبوده؟ ممکنه خوب شه؟?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 00:14:

سلام. احتمالش هست که بیکباره جای خنکی قرار گرفته. تمام برگهای پژمرده رو جدا کنید ریشه ها رو هم چک کنید. اگر پوسیدن تا جایی که پوسیده کات کنیداوند سالم باشه مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه. اگر اوند هم از بین رفته میتونید برگهای سالم رو جداکنید وتوسط برگهای سالم تکثیر کنید.

زینب پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 08:45:

از کجا بفهمم ریشه ها پوسیدن؟ تمام برگاش خراب شده همه رو جدا کنم؟ اگه ریشه پوسیده بودن از جایی ک پوسیده بود بچینم؟ و اینکه چجوری از خاک درش بیارم?؟؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 09:18:

ریشه های پوسیده رنگ کدر ومات دارند ووقتی بین دو انگشت کشیده بشن زود پاره میشن ولی ریشه های سالم رنگ سفید وشفافی دارند ودر حین کشش پاره نمیشن ومقاوم هستند. اگر همه ی برگها پوسیده فکر نکنم امیدی به رشد مجدد باشه. برای اینکه گل رو از داخل گلدان خارج کنید ۲۴ساعت قبل از اقدام باید گلدان رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه. ۲۴ساعت بعد گلدان رو بردارید چند ضربه با دست به انتها وکناره های گلدان بزنید وگلدان رو برعکس کنید کامل با خاک از گلدان خارج میشه ومیتونید خاکهارو جدا کنید وریشه هارو چک کنید.

زینب پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 09:11:

نمیشه برگای خراب رو پایینشون که خراب شده برش بدم بعد تکثیر کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 09:20:

نه با این روش تکثیر نمیشن. جوانه خفته درست در انتهای برگ که به تنه گیاه متصل هست وجود داره اگر قسمت اتصال برگ به تنه گیاه خراب شده باشه جوانه نمیزنه.

پاسخ

سلام
میشه تکثیر از طریق برگ هاوارتیا رو توضیح بدید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 14:12:

سلام. قسمت مقاله ها، مقاله اموزش تکثیر ساکولنتها بابرگ همراه عکس رو مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ممنون از راهنماییتون

فعلا هیچ تغییری نکرده
امیدوارم حال گلم خوب بشه

[پاسخ]

پاسخ

فقط دو تا برگ پایینی گل که بزرگتر هستن، حالشون خوبه.
میخوام گلمو داشته باشم
چطوری از طریق این برگ ها تکثیر انجام بدم؟

اصلا چکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 13:54:

سلام. گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وکامل ابیاری کنید درست میشه. اگر چند روز بعد علائم رشد پدیدار شد که بهتر نشد گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید. فعلا تا بهبود کامل از هیچ کود ویا سمی استفاده نکنید.

[پاسخ]

صفری پاسخ در تاريخ تیر 30ام, 1397 13:39:

سلام
ممنون از راهنماییتون

فعلا هیچ تغییری نکرده
امیدوارم حال گلم خوب بشه

[پاسخ]

صفری پاسخ در تاريخ تیر 31ام, 1397 19:48:

سلام مجدد و تشکر

یه سوال داشتم
ریشه ها باید چطوری باشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 07:41:

سلام. ریشه های سالم رنگ سفید دارند ومقاوم هستند ووقتی که بین دونگشت کشیده بشن پاره نمیشن. ریشه های پوسیده رنگ پریده هستند ووقتی بین دو انگشت کشیده بشن بلافاصله قطع میشن.

پاسخ

سلام

من چند روز پیش یه گلدون کوچیک از این گیاه از شهر کرمان خریدم
خیلی خشگل و باطراوت بود
تو راه برگشت ، گویا خیلی گرم بوده و گلم خراب شده،
برگ ها چروکیده شدن
و کل گل جمع شده،
اول برگها باز بودن ولی الان شبیه یه غنچه چروکیده شده

چکار کنم؟ گلم از دست رفته؟ من خیلی دوسش دارم؟
فقط برگ های پایینی

[پاسخ]

پاسخ

سلام روز بخیر هاورتیا ی من تمام برگاش، حتا برگای جوونش هم از پایین داره زرد میشه و بی حاله انگار، برگا به سفتی قبل نیست، مشکلش چیه؟!
من یه روز در میون آب میدادم، ولی الان هفته ای دوبار آب میدم،،
نور هم پشت پنجره گذاشتمشون که نور بخوره بهشون؟!
فکر میکنین نوری که از پشت شیشه بهشون میخوره حساسیت دارن؟!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1397 18:27:

سلام.ابیاریتون زیاد هست.احتمال داره که ریشه پوسیده باشه گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه پوسیده کامل کات کنید همچنین برگهای زرد شده رو چند روزی در جای خنک وخشک نگهداری کنید بعد داخل خاک مخصوص ساکولنتها بکارید ابیاری رو سطحی وکم انجام بدید وتا ریشه زنی در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید هاورتیا به اب زیاد حساس هست هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من دوماهه ک خریدیم دوسه تا از برگ ها زرد شدن لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 3ام, 1397 00:52:

سلام.اگر فقط برگهای پایینی هست طبیعی هست جای نگرانی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من گل من از پایین انتهای برگهاش یه مقدار زرد شده دلیلش چیه ?از وقتی که که خریدم رشد هم کدره و اب هر موقع که خشک شه اب میدم و بعضی وقتا غبار پاشی میکنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 23ام, 1397 15:42:

سلام.اگر فقط برگهای پایینی هست نگرانی نیست طبیعی هست اگر برگ کاملا زرد شده میتونید از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من حدودا فروردین ماه یه هاورتیا خریدم، پشت پنجره غربی گذاشتم، وضعیت خوبی داشت ولی امروز دیدم انگاری جمع و غنچه شده مشکل از کجاس؟
یه چند روزی هم هست هوا گرم شده، حدودا به ۳۸ رسیده
ممکنه به خاطر گرمی هوا باشه؟
باید چی کار کنم؟
ممنون از سایت خوبتون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 16ام, 1397 18:20:

سلام.بله احتمالش هست هاورتیاهاتحمل گرمای زیاد رو ندارن وهمینطور نورزیادرو.بهتره به مکان خنکتر انتقال بدید وکامل ابیاری کنید چند روز بعد درست میشه

[پاسخ]

پاسخ

ممنون ازتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام
وقتی خریدمش گل داشت ,الان مدتیه که گل و ساقه ش روبه خشکی ان انگار ؟چی باعث شده که به این حال و روز دربیاد؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 19:06:

سلام.گلها بعد از مدتی میریزن وساقه گل دهنده خشک میشه گلها همیشگی نیست واین کاملا طبیعیه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من هاورتیا گرفتم ولی الان حدود یک سالی میشه که رشدی نداشته همون شکلی که اول بوده هست خاکش هم از خاک مخصوص کاکتوس. استفاده کردم هاورتیا پشت پنجره شمالی هس البته نور افتاب بهش نمیخوره هفته ای یکبار هم بهش اب میدم
یدونه دیگش هم گذاشتم تو پاسیون نورش مسقیم نیس فیلتر شده هس هفته ای دوبار بهش اب میدم ولی برگای اطرافش قهوه ای هس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1397 13:38:

سلام.هاورتیاها برای رشد به نور زیادی احتیاج دارند اگر جای پرنوری دارید بهتره به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.نورشون بیشتر باشه شروع به رشد میکنن.ابیاری رو سعی کنید وقتی خاکشون کامل خشک شد انجام بدید ابیاری زیاد باعث پوسیده شدن گیاه ودر نهایت ازبین رفتن گیاه میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من هاوارتیا گور خری خریدم و پشت پنجره شمالی گذاشتم تقریبا به جز موقع غروب که کمی آفتاب بهش میتابه مابقی روز در سایه قرار داره ولی روشنایی داره به نظرتون جاش مناسبه یا نه.ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1397 23:50:

سلام.اگر پنجره جنوبی یا غربی دارید بهتره جاش رو عوض کنید وپشت این قسمتها قرار بدید هاورتیا گورخری به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره.درکمبود نور رشد مطلوبی نخواهد داشت وبمرور زمان از بین میره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من تازه این گیاه رو خریدم. باید کمی دور از نور خورشید باشه؟ جلوی پتجره نزارمش؟ و این که برای آبیاری هفته ای یکبار با آبپاش آب بدم یا دورش روی خاکش آب بریزم؟ پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1397 09:08:

سلام.مبارکتون باشه.بله باید در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید میتونید روی شیشه شیشه مات کن بچسبونید تا نور فیلتر بشه یا از پشت پرده توری بهش نور بتابه.سطح خاکش هر وقت خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من دوسال یه هاواریتا دارم فکرمیکم به خاطر ابیاری زیاد برگاش اویزون شده رنگش پریده به زردی میزنه امکان احیاش هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1397 14:18:

سلام.بله زرد شدن برگها دلیلش ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده کامل کات کنید وهمینطور برگهای زرد شده رو جدا کنید چند روزی گیاه رو در جای خشک وخنک نگهداری کنید بعد از پینه بستن قسمت بریده شده دوباره گیاه رو در داخل خاک مخصوص ساکولنتها که از قبل ضدعفونی وخشک کردید بکارید.گلدان رو در جای سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید اب رو بصورت اسپری تا اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه اسپری کنید.تقریبا بعد از سه الی چهار هفته مجدد ریشه میزنه ومیتونید به جای پر نور انتقال بدید.سعی کنید ابیاری رو هر وقت سطح خاک گیاهان خشک شد انجام بدید که مشکلی پیش نیاد.

[پاسخ]

پاسخ

مرسییییییی خداروشکر ، یه اشک تمساح هم دارم، بگردم تو سایت خوبانم پیدا کنم صفحشو اونجا سوالمو بپرسم، بازم دستتون درد نکنه

[پاسخ]

پاسخ

سلام، من دو سه ساله از اینا دارم امرو دیدم یه چی از وسطش مثه شاخه ریز اومده بالا فک کردم علف هرزه برداشتم کندم الا میبینم شاخه شبیه این عکسه از گلش که گذاشتیده:(((( یعنی گلش بود:((؟ فک نمیکردم گل بده، حالا چی میشه ؟؟ خشک میشه؟؟ دوباره گل میده؟؟ اون شاخه ریزهو از بالا کندم، از پایین هم قیچیش کنم ؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 19ام, 1397 17:08:

سلام.نگران نباشید مشکلی پیش نمیاد.شاخه گل بوده که جدا کردید.دوباره گل میده.

[پاسخ]

پاسخ

ممنونم ، واقعا لطف کردید ، امیدوارم سایت های خوبی مثل سایت شما همیشه فعالیت داشته باشن .

[پاسخ]

پاسخ

و مسئله دیگه ای که لازم دونستم ازتون بپرسم ، اینه که من کاکتوسام رو (بجز تعدادی) بیرون نگه میدارم که تقریبا تو کل روز تابش مستقیم دارن ، حدودا دو روز بعد ابیاری خاک کاکتوسام کاملا خشک میشه ، لازمه که تو این شرایط دو روز یبار ابیاری کنم یا باعث پوسیدگی میشه ؟ الان ابیاری ۵ روز یکباره . کاکتوسام هم خیلی کوچک هستن ارتفاعشون حدودا ۵ سانته میانگین ، یکی ساکولنت باقی کاکتوس تیغ دار ( اپونتیا ، توپی ، مامیلاریا ، تیغ سگی )

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1397 10:13:

نه نیازی نیست دو روز یک بار اب بدید ریشه کاکتوسها پوسیده میشه سطح خاک خشک میشه وقسمتهای زیرین خاک رطوبت دارند میتونید برای مطلع شدن از این که خاک کامل خشک شده یا نه با یک خلال چوبی رطوبت خاک رو چک کنید.اگر تا انتهای گلدون خاک خشک بود ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

درودی دوباره
من شهریار زندگی میکنم و آب و هوا نسبتا معتدله زیاد گرم نیست ، راستش تو این چند وقت اخیر رشدی ندیدم اما چند وقتی گذاشته بودمش بیرون که تمام برگاش رنگش قهوه ای سوخته شده بود بخاطر تابش مستقیم و زیاد و یکی از برگاش هم موج برداشته بود از وسط برگ ، و الان که آوردمش داخل رنگش شروع به تغییر کرده و درحال سبز شدنه ، این میتونه نشونه رشد باشه؟ ضمنا نوک برگاش هم خشک شده ، درست میشه یا همینطور میمونه؟ و سوال دیگه ای که داشتم میتونید بگید هاورتیا چند سانت در سال رشد میکنه و چند تا برگ جدید میده ؟ فصل خوابش هم فقط تابستونه و یا زمستونم هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1397 10:10:

سلام.چون یک مدت در نور مستقیم بوده رشد نکرده گیاه تا خودش رو با محیط جدید وفق بده زمان میبره.هاورتیاها به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج دارند نور مستقیم باعث از بین رفتنشون میشه.بله اگر برگها تغییر رنگ دادن نشان این هست که گیاه مجدد داره رشد میکنه.تا برگ جدید در بیاره زمان میبره.باید به محیط جدید اداپته بشه تا شروع به رشد کنید حدالمقدور گیاهان رو زیاد جابجا نکنید ودر جای ثابت نگه دارید تا رشد خوبی داشته باشن.رشد هاورتیا وسایر گیاهان بستگی به شرایط نگهداری داره اگر خاک ونور ودمای مورد نیازشون وکوددهی ایدال برای رشدشون باشه رشد خوبی خواهند داشت.هاورتیاها بیشتر از بیست سانت قد نمیکشن وگیاهان قد کوتاهی هستند ولی اگرشرایط نگهداریشون برای رشد مناسب باشه هرسال پنج شش برگ جدید در میارن وهرسال چهار الی پنج پاجوش میزنن.فصل خواب هاورتیا اواسط تابستان واواسط زمستان هست ولی اگر در این فصلها هم شرایط برای رشد فراهم باشه به خواب نمیرن ورشد میکنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
هاوارثیای من قدش حدودا ۷/۵ سانته ، امروز با خوندن این مقاله متوجه شدم الان انگار فصل خوابشه ، میخواستم بدونم آبیاریش چه اندازه باشه تو این موقع سال ؟ چون جذب آبش اومده پایین نسبت به بقیه کاکتوسام خاکش خشک نمیشه ، کود بهش ندم فعلا؟ و من پشت پنجره جنوبه (دوجداره ) و شیشه مات نگهداری میکنم مناسبه؟ ( ۹۷/۲/۱۶)

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 16ام, 1397 23:38:

سلام.اوایل تابستان هاورتیاها استراحت میکنن الان رشد دارند البته بستگی به دمای محیط هم داره اگر در منطقه ای که هستید هوا گرم هست بله به خواب میرن باید ابیاری رو کاهش بدید.ودر مکانی با نور متوسط قرار بدید گیاه رو.حتما چند روزی قسمت تاج گیاه رو در نظر بگیرید اگر رشد نداشت ابیاری رو بمرور زمان قطع کنید.اگر رشد نداره نیازی به کودهی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشی اسم گل یادم رفت بگم
هاورتیا گورخرى

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 12ام, 1397 20:29:

سلام.مشکلی نیست اگر برگهای پایینی فقط بودن طبیعی هست میتونید جدا کنید.برای تعویض گلدون هم زمانی که ریشه ها از کف گلدون زدن بیرون میتونید گلدون گیاه رو تعویض کنید بهترین زمان تعویض گلدون فصل بهار هست.سعی کنید گلدونها فقط یک سایز از خود گیاه بزرگتر باشن.بعد از تعویض برای ساکولنتها وتمام کاکتوسها چند روز بعد ابیاری کنید تا ریشه قسمتهای زخمی شده رو ترمیم کنه.حتما بعد از تعویض همه ی گیاهان اونارو در مکان سایه تقریبا هفت روز نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای پرنور انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر ی سرى اطلاعات در مورد آبیارى، کود دهى، زمان تعویض گلدون میخواسم .
یکى از برگ هاى هاورتیام زرد شده چه کنم بکنمش؟ یا چى؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 12ام, 1397 01:36:

سلام.در مورد کدوم گیاه اطلاعات میخواستید؟ابیاری گیاهان فرق داره با هم ولی تعویض گلدون اکثر گیاهان فصل بهار مناسبترین زمان هست.اگر برگ پایینی هست مشکلی نیست طبیعی هست میتونید جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه هاورتیا دارم از وسط نصفش کردم که از برگش قلمه بگیرم الان یه هفتس بهش اب ندادم ولی برگای که روی گیاهی که توی خاکه خیلی چروک شده و خودشو جمع کرده ایا گیاه از بین میره لطفا راهنمیایی کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 8ام, 1397 00:16:

سلام.سه,چهار روز بمونه کافی هست برگهارو میتونید جداکنید نیاز نیست یک هفته بمونه برگها رو به ارامی جدا کنید وگیاه رو ابیاری کنید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

اگه ممکنه منو راهنمایی کنید .من مشهد زندگی میکنم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام جای هست بتونم هاورتیا خوب تهیه کنم

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1397 15:20:

سلام لطفا با شماره روی سایت تماس بگیرید تا راهنمایی کنیم

[پاسخ]

پاسخ

سلام من حدود یک ساله هاورتیا خریدم اما اصلا رشد نداشته، دلیلش چی میتونه باشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1397 10:05:

سلام.چه نوع هاورتیا هست؟ترکیب خاک وشرایط نگهداری رو بفرمایید.

[پاسخ]

سکینه پاسخ در تاريخ فروردین 23ام, 1397 17:08:

هاورتیا گورخری، شن و ماسه رودخونه توی گلدون ریختم، با فاصله یکی دومتر از پنجره ی جنوبی گذاشتم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 23ام, 1397 17:34:

سلام.خاکش سنگین هست برای همین رشد نداره.گیاه رو یک روز قبل ابد بدید تا خاکش نرم بشه.بیست وچهار ساعت بعد از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر ریشه ها پوسیده بود کامل کات کنید اگر سالم بود خاک مخصوص کاکتوس وساکولنت تهیه کنید میتونید خودتون هم تو خونه تهیه کنید.(ماسه عدسی شسته,پیت ماس,ورمی کمپوست)وداخل خاک جدید بکارید هاورتیاهها رطوبت دوست هستند هر وقت سطح خاک گلدون خشک شد ابیاری کنید.هر دو هفته یک بار هم با کودهای پتاس بالا کود دهی کنید،در زمان ابیاری.

پاسخ

سلام
روز بخیر
من یه هاوارتیا بالغ دارم که دیگه خیلی بزرگه
الان یه پا جوش اورده و هم داره گل میکنه گیاه اصلیم
به نظر شما گل رو جدا کنم که تو رشد گیاه مشکلی پیش نیاد؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 14ام, 1397 14:29:

سلام گل هیچ تاثیری در رشد پاجوش نداره لازم نیست جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

میشه یه خاک دیگه بریزم تو گلدونش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 24ام, 1396 20:05:

سعی کنید خاک مخصوص کاکتوس وساکولنت بریزید.به اندازه ای که فقط روی ریشه ها پوشیده بشه.اگر خاک ندارید میتونید ماسه هم بریزید.مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

اگر خاک دیگه ای بریزم توگلدون گیاه خراب میشه؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتی آبش میدم ریشه هاش روی خاک میان.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 24ام, 1396 17:15:

سلام.اب رو خیلی ارام واز نزدیک خاک بریزید.احتمالا یا خاک گلدونتون کم هست یا ریشه ها بالا هستند میتونید هم خاک اضافه کنید داخل گلدون ویا ماسه بریزید که ریشه ها داخل خاک مستحکم بشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام میخوام جای این گیاه را عوض کنم اگر خاکش عوض شه برای گیاه مشکلی پیش نمیاد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 23ام, 1396 20:11:

سلام.اگه گلدونش کوچیک شده وریشه ها از زیر گلدون زده بیرون میتونید عوض کنید.اگر عجله ندارید یک ماه هم صبر کنید اسفند ماه بهترین زمان برای تعویض گلدانهاست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام میخوام جای این گیاه را عوض کنم اگر خاکش عوض شه برای گیاه مشکلی پیش میاد بعدش هنوز یک هفته است گیاه را خریدم

[پاسخ]

پاسخ

سلام این گیاه به آفتاب نیاز دارد اگر نیاز داره روزی چه قدر جلو آفتاب باشه .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 23ام, 1396 06:17:

سلام.افتاب مستقیم نمیخواد.پشت پنجره جنوبی نور فیلتر شده روزی ۸الی۱۲ساعت نور براش کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

چه کودی مناسب گیاه است .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 22ام, 1396 18:16:

سلام.لطفا،سوالهاتون رو در قالب یک پیام بنویسید,تا پاسخگویی سریع انجام بشه.ممنون.میتونید از کودهای npkپتاس بالا ویا سه بیست برای این گیاه استفاده کنید.هر دوهفته یک بار در زمان رشد موقع ابیاری یک ونیم گرم(تقریبا نصف یک قاشق چای خوری)در یک لیتر اب.تکثیر این گیاه از طریق بذر وپاجوش وبرگ هست.دمای مناسب برای رشد این گیاه بیست الی بیست وپنج درجه هست.اوایل بهار وپاییز زمان رشد این گیاه هست وتابستان رو استراحت میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

دمای چند درجه مناسبه؟

[پاسخ]

پاسخ

چطوری این گیاه تکثیر میشه

[پاسخ]

پاسخ

سلام هاورتیا گورخری راه تازه خریدم نوک برگ هاش زرد هستند وخشک انتهای
برگ هاش هم قهوه‌ای است اگه میشه بگیدچرا اینجوری است

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 22ام, 1396 15:17:

سلام.زرد شدن نوک برگها دلیل بر رطوبت کم محیط هست.قرمز ویا قهوه ای شدن انتهای برگها هم از دمای پایین ویا ابیاری زیاد هست.سعی کنید در دمای مناسب رشد قرار بدید وخاکش هروقت خشک شد ابیاری کنید.هر دو هفته یک بار هم کود بدید.

[پاسخ]

هدایت منصوری پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 17:36:

هاورتیا برفی من نوک برگاش زرد شده چه کودی میتونه مناسب باشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 18:03:

سلام. اگر فقط زرد شدن کمبود عناصر دارند اگر زرد وخشک میشن کمبود رطوبت محیط دارند این دو مورد رو چک کنید. رطوبت محیط رو با مه پاشی میتونید فراهم کنید برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید. مثل npk3, 11,38یا کودهای مشابه این فرمول. یک ونیم گرم در یک لیتر اب ماهی یک بار.

پاسخ

سلام خواهش میکنم جواب سوال منو بدید هاوارتیا گورخری من الان ۱ سال هست دارمش جدیداقسمت های پایینی قرمز رنگ شده میشه علتش رو بگید ممنون ازتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 19ام, 1396 16:38:

سلام.کنار پنجره نگهداری میکنید؟سرد شدن ناگهانی هوا باعث قرمز رنگ شدن انتهایی برگها میشه.جایی که دمای ثابت ونور متوسط داره بزارید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و سپاسگزار از اطلاعات خوبتون
نمونه ای از این گیاه دارم ولی دونه دونه مخصوصا قسمتهای کوچکتر گیاه ، ابتدا برای مدتی کاملا زرد میشن و سپس خشک میشن.ممنون میشم رهنماییم کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1396 11:57:

سلام.شرایط نگهداری از جمله ابیاری,نور,دما,کوددهی رو بفرمایید.ترکیب خاکش رو میدونید؟این موارد رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون بکنیم.

[پاسخ]