معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا

ساکولنت گاستریا گیاهی است کوچک و بدون خار جز گیاهان گوشتی محسوب می‌شود. گاستریا دارای بیش از ۷۰ گونه مختلف می‌باشد. طول بعضی از واریته های گاستریا به ۲۰ سانت نیز می‌رسد. دارای گلهای قرمز و سفید رنگ کوچی هستند که بر روی دم برگ بلندی تشکیل می‌شود. اسم عامیانه گاستریا به علت شباهت به زبان گاو به این اسم یعنی کاکتوس زبان گاوی معروف است. نام علمی گاستریا Gasteria است. گاستریاها اکثراً بومی آفریقا هستند.
گاستریا معمولاً در فصل‌های خنک رشد می‌کند. و در بهار و پاییز گل می‌دهد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا می‌پردازیم.

گل ساکولنت گاستریا
گل ساکولنت گاستریا

معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا:
آبیاری: گاستریا همانند ساکولنت ها به آبیاری منظم در فصل رشد نیاز دارند. به علت مستعد بودن گاستریا به پوسیدگی از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کامل خشک شود.

نور: گاستریاها به نور آفتاب فیلتر شده حداقل دو تا چهار ساعت در روز نیاز دارند. از قرار دادن گاستریا در زیر آفتاب مستقیم و شدید آفتاب خودداری کنید. همچنین نور کم نیز باعث رشد علفی این گیاه می‌شود.

خاک: به خاک سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد. خاک با ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد

تکثیر: تکثیر گاستریا از طریق بذر و پاجوش می‌باشد. بذر گاستریا را می‌توان در خاک پیت ماس با رطوبت بالای ۷۰ درصد و دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه کاشت کرد. ظرف کشت را باید در مکانی با نور ملایم قرار دهید. پاجوش‌های گاستریا را می‌توان بهار و تابستان جدا کرد و در گلدان جدید کاشت.

بیماری‌ها: گاستریا گیاه حساسی است و به پوسیدگی ریشه و تنه از طریق قارچ‌ها دچار می‌شود. همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آردالود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند.

در زیر چند واریته معروف از ساکولنت گاستریا را مشاهده می‌کنید:

gasteria glomerata
gasteria glomerata
Gasteria excelsa
Gasteria excelsa
Gasteria armstrongii
Gasteria armstrongii
Gasteria cv. Little Warty
Gasteria cv. Little Warty
gasteria batesiana
gasteria batesiana

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است.

پست‌های مرتبط

20 نکته برای نگهداری گلها در منزل

۲۰ نکته برای نگهداری گلها در منزل

۲۰ نکته برای نگهداری گلها در منزل : در دنیای...

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه: قبل...

آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس : یکی از موارد مهم در...

نظرات (19)

سلام خسته نباشید من یه کاکتوس گاستریا دارم که زمستونو داخل خونه نگهش می داشتم الان که هوا گرم شده بردمش حیاط تقریبا روزی دوساعت افتاب میگیره و هر وقت سطح خاکش خشک میشه اب میدم ولی از وقتی بردمش بیرون برگاش نازک شدن و اصلا گوشتی نیستن باید چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1398 22:48:

سلام، ممنون، جوابتون رو در نظر قبلی نوشتم، مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه کاکتوس گاستریا دارم که زمستونو داخل خونه نگه می داشتمش الان که هوا گرم شده بردمش تو حیاط هر روز تقریبا دوساعت افتاب می گیره و هر وقت سطح خاکش خشک بشه بهش اب میدم ولی از وقتی بردمش بیرون برگاش خیلی نازک شدن و اصلا گوشتی نیستن باید چیکار کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1398 22:07:

سلام، ممنون، باید بمرور زمان به نور مستقیم عادت بدید میتونید از افتاب مستقیم اوایل صبح شروع کنید،دلیل کوچک شدن برگها کمبود رطوبت ودمای بالاهست. گیاه رو به محیط خنکی مثل سایه درخت یا سایر گیاهان انتقال بدید وکامل سیراب کنید بعد از مدتی به حالت اولیه برمیگرده.

[پاسخ]

پاسخ
F

خیلی ممنون از پاسخ دهیتون محلول قارچ کش چجوری میتونم تهیه کنم
واینکه تقریبا همه ریشه هاش بجز یکی دوتا پوسیده شده
کات کنم دوباره ریشه میزنه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1398 12:36:

ممنون از شما، اگر پوسیده شدن بله میتونید کات کنید مجدد ریشه میزنه،سم قارچ کش رو میتونید از فروشگاه لوازم کشاورزی تهیه کنید، سم قارچ کش مانکوزب یا کاربِندازیم مناسب این کار هست، میزان مصرف یک گرم در یک لیتر اب،نصف یک قاشق چای خوری تقریبا یک گرم میشه.

[پاسخ]

پاسخ
F

باسلام ….
من دوماهیه گیاه گاستریا دارم ولی الان متوجه شدم از ریشه انگار داره خشک میشه و از خاک دراوردمش ریشه هاش بی جون شده
چیکار باید کنم?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1398 10:58:

سلام، بهتر هست تمام ریشه های خشک یا پوسیده شده رو کات کنید وگیاه رو داخل محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وتا زمان رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام وقت بخیر
وقتی میگیم نور،منظور نور خورشید هست که از شیشه میاد؟ و یا منظور روشنایی هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 10:03:

سلام، بستگی به گیاهی که میخواهید نگهداری کنید داره اگر کاکتوس مد نظرتون هست بله نور خورشید باید باشه وفیلتر شده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید من یک گاستریا خریدم که در ابتدا برگهاش پررنگ و تیره بود اما الان برگ ها داره کم رنگ میشه میخواستم ببینم چرا؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 29ام, 1397 16:08:

سلام. کمبود نور میتونه باعث کمرنگ شدن برگها بشه بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
گاستریای من در حال گل دادن هستش و هر روز چند سانتی به قد شاخه گلش اضافه میشه و هر روز منتظر باز شدن گل هاش هستم
سوالم اینجاست!!! آیا بعد از دوره گل دهی بذر بهم میده یا نه باید حتمن گرده افشانی انجام بشه که به بذر برسه؟!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 29ام, 1397 10:43:

سلام.بله باید گرد افشانی کنید گاستاریا جفت پایه هست باید یک گیاه پایه دیگری هم داشته باشید که همزمان با گیاهتون گل بده وگرد افشانی کنید.

[پاسخ]

عماد پاسخ در تاريخ خرداد 29ام, 1397 15:29:

ممنون از پاسختون، امیدوارم بتونم گیاه دیگه ای با شرایط مشابه پیدا کنم و بتونم ازش بذر بگیرم??

[پاسخ]

پاسخ

باسلام خدمت شما
من یه گاستریا دارم حدودا سه ساله
تا دو سال اول خیلی خوب و زیبا بود ولی الآن چند ماهه که برگهاش دارن لاغر و نازک میشن
آبیاری منظم هم داره و خاک خوب با زهکش مناسب
ممنون میشم راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1397 14:11:

سلام.با فرمایشات شما فکر کنم نورش کم هست.به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
خواهشمند است در خصوص امکان تکثیر گیاهان ( هاورتیا – گاستریا – آشوریا ) از طریق قلمه گل آذین توضیحاتی ارائه گردد .
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 23ام, 1396 12:43:

سلام.گیاهانی رو که اسمشون رو فرمودید از طریق برگ براحتی تکثیر میشوند.از طریق گل ازین تکثیر نمیشن.برای اطلاعات کامل قسمت مقاله تکثیر هاورتیا رو مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]