۱۰ خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها

10 خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نگهداری از کاکتوس کار بسیار راحتی است البته به شرطی که یک سری شرایط را برای آنها فراهم کنیم. در این مقاله ۱۰ خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم. البته گلخانه کاکتوس می‌تواند مخصوص کاشت بذر باشد که شرایط آن متفاوت است در مقالات بعدی این نوع گلخانه را نیز توضیح خواهیم داد. ولی در این مقاله به ویژگی گلخانه‌های نگهداری کاکتوس‌های بالغ می‌پردازیم.

۱- رطوبت گلخانه: کاکتوس‌ها به دلیل مساعد بود به بیماری‌های قارچی باید در محیط خشکی نگهداری شوند. بهتر است رطوبت گلخانه نگهداری کاکتوس‌های بالغ زیر ۵۰ درصد باشد. قارچ‌های بیماری زا به راحتی در محیط‌های گرم و مرطوب گسترش پیدا می‌کنند.

۲- دما: یکی از مهم‌ترین پارامترها در پرورش گیاهان دما می‌باشد. کاکتوس‌ها گیاهان مقاومی هستند و به خوبی دمای پایین و بالا را تحمل می‌کنند. ولی گلخانه کاکتوس‌ها باید دارای تجهیزاتی باشد که در فصل خواب اجازه کاهش دما به زیر ۵ الی ۱۰ درجه بالای صفر را ندهد و در تابستان نیز سعی شود دما در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه نگهداری شود. برای افزایش دما گلخانه، باید مجهز به هیترهای مخصوص گلخانه و در گلخانه‌های خانگی مجهز به بخاری باشد. برای کاهش دما از فن، پد گلخانه و کولرهای مخصوص استفاده شود.

۳- نور: نور نیز مانند دما و رطوبت دارای اهمیت بسیار بالایی در پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج دارند. ولی نه نور بسیار شدید زیرا باعث سوختگی گیاه می‌شود. برای فیلتر کردن و کاهش نور شدید از شیدهای گلخانه‌ای و همچنین از نایلون‌ها یا صفحات پلی کربنات مخصوص استفاده می‌شود.

۴- جریان هوا: برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها و همچنین هوای تازه برای کاکتوس‌ها باید گلخانه طوری ساخته شود که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد. کارگذاری فن‌ها در مکان‌های درست، ایجاد پنجره می‌تواند کمک زیادی برای تهویه هوا باشد.

۵- ورود حیوانات: گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها باید به نحوی طراحی شود که از عبور حیوانات به خصوص جوندگان که می‌توانند خسارات زیادی برای گیاهان ایجاد کنند جلوگیری کند. همچنین در فصل گلدهی کاکتوس‌ها برای گرده افشانی اصولی و جلوگیری از هیبرید شدن گیاهان بهتر است حشرات به گلخانه وارد نشوند.

۶- بهداشت گلخانه: همان طور که در بالا توضیح داده شد کاکتوس‌ها به بیماری‌های مختلف حساس هستند بخصوص در مکان‌هایی که بهداشت رعایت نمی‌شود. گلخانه کاکتوس‌ها باید قابلیت شستشو و ضدعفونی داشته باشد.

۷- جنس گلخانه: گلخانه را سعی کنید از فلزات ضد زنگ مانند لوله‌های گالوانیزه درست کنید. برای پوشش گلخانه بسته به شدت نور و شرایط منطقه خود از پلاستیک‌های مخصوص یا صفحات پلی کربنات استفاده کنید. صفحات پلی کربنات دارای عمر بیشتری هستند و نور را به خوبی فیلتر می‌کنند ولی دارای قیمت بالایی هستند.

۸- ارتفاع گلخانه: ارتفاع گلخانه به منطقه بستگی دارد به عنوان مثال در مناطق سردسیر مانند آذربایجان به دلیل پایین بودن دما و برای اینکه در زمستان بتوان به راحتی گلخانه را گرم نگه داشت ارتفاع گلخانه باید کوتاه‌تر از مناطقی مانند جنوب کشور باشد.

۹- سکو برای نگهداری کاکتوسها:برای قرار دادن کاکتوس‌ها بهتر است سکوهایی مانند تصویر زیر درست کنید. درصورتی‌که گلدان کاکتوس را مستقیم بر روی خاک قرار دهید امکان دارد ریشه از گلدان خارج شده و به داخل خاک نفوذ می‌کند که باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاه خواهد شد. همچنین با ایجاد سکو شما تسلط بیشتری برای بررسی یا آبیاری و نگهداری گیاهانتان خواهید داشت.

10 خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها

۱۰-ورود افراد متفرقه: از ورود افراد متفرقه به گلخانه جلوگیری کنید. و برای جلوگیری از ورود بیماری‌ها به گلخانه از کفش و لباس مخصوص گلخانه استفاده کنید. همچنین محلی خارج از گلخانه برای تعویض گلدان و قرنطینه گیاهانی که تازه خریداری می‌شوند درست کنید تا از ورود بیماری‌ها به گلخانه جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس
مقالات منتشر شده در سایت میهن کاکتوس دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
78 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Ali
Ali
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۳

سلام ، من میخام داخل حیاط خانه یه گلخونه به اندازه یه فرش ۹ یا ۱۲ متری بزنم ، میخاستم ببینم رشد کاکتوس تو گلخونه بیشتره یا بیرون از گلخونه ، و برای زمستان آیا نیازه که بخاری بزارم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  Ali

سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره ،شرایط نگهداری ایدال باشه در هر جا رشد بهتری خواهند داشت، باید نور کافی، تهویه مناسب خاک مناسب ،ابیاری وکوددهی منظمی داشته باشند تا بهترین رشد رو داشته باشند. اگر دما در زمستان زیر صفر درجه باشه بله بهترهست بخاری هم داشته باشه.

موسوی
موسوی
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۶

سلام تو خوزستان با وجود گرمای شدید تا ۵۰ درجه و همین طور باد های خیلی شدید میشه با لوله پی وی سی گلخونه ساخت ؟ استحکام داره با این شرایط؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۵
در پاسخ به  موسوی

سلام، بهتر هست با یک کارشناس سازه گلخانه ای در محل سکونتتون مشورت کنید.

وحید
وحید
۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴

سلام وقت بخیر
یک گلخانه ۱۰۰۰ متری کاکتوس چند متر مکعب آب در شبانه روز نیاز دارد؟

رسول عشقی
رسول عشقی
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱

سلام ببخشید من میخوام توی روستامون یه گلخانه بزنم در اصفهان هست تابستان ها خیلی خیلی گرم وزمستان سرد سرد که هوای در واقع قاره ای را دارد وگلخانه ای که من میخوام بزنم اندازه یه فرش ۹ متری یا ۱۲ متری هست که ایا در زمستان نیاز به بخاری داره اخه بخاری خیلی بزرگ وجا میگیره توی تابستونم میتونم پلاستیک هارا بردارم که هوارد و بدل بشه حالا نیاز به بخاره داره یانه برای پرورش موز و انبه و گیاه های استوایی

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۸
در پاسخ به  رسول عشقی

سلام، با شرایطی که میفرمایید بله حتما باید لوازم گرمایشی تهیه کنید، مخصوصا که گیاهان گرمسیری میخواهید پرورش بدید حتما باید لوازم گرمایشی وجود داشته باشه که زمستان یخ نزنند.

شهلا
شهلا
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶

درود.در خوزستان شهرستان بهبهان زندگی میکنم هوا بسیار گرم و خشک هست دما تا ۵۰ درجه هم میرسه یه اتاق قدیمی روستایی ۳ در ۱۰ جنس گلی داریم میخوام سقفش و بردارم و گلخانه کاکتوس بزنم. تهویه.پنجره.کولر.سینی اماده کردم .دیوار رو با چی زد عفونی کنم و اینکه شدت نور بسیار زیاده .برای کنترل گرما کولر گازی استفاده کنم یا کولر آبی .ایا میشه بصورت طبقه طبقه. سینی رو تو دیوار ها نصب کرد که تعداد بیشتری جا بشه .بنظر شما با وجود دمای بالا و وسعت گلخانه یک فن برای تهویه کافیه.با سپاس فراوان از سایت و پاسخگوییتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰
در پاسخ به  شهلا

سلام، در بالاترین قسمت گلخانه باید فن کاربگذارید،تهویه باید بخوبی انجام بشه،برای کم کردن شدت نور میتونید از شید استفاده کنید، دیوارها رو میتونید با بخار اب ضدعفونی کنید، برای خنک کردن داخل گلخانه باید ازکولرهای مخصوص گلخانه ای استفاده کنید. اگر دیوارها محکم هستند بله میتونید بصورت قفسه طبقه بندی کنید باید طوری طراحی کنید که نور به پایین ترین طبقه هم برسه.

khaledian.z3
khaledian.z3
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۷

سلام ممنون از سایت خوبتون ببخشید برای پوشش نایلون یو وی دار چند درصد برای کاکتوس مناسب تره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴
در پاسخ به  khaledian.z3

سلام، ممنون از شما،بستگی به شدت نور منطقه ای داره اگر شدت نور متعادل هست ۵۰ درصد اگر بیشتر هست ۸۰درصد.

توحید
توحید
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۷

سلام
آیا میشود در گلخانه ای کوچک ۲دریک کاکتوس در کنار گلهای آپارتمانی نگهداری کرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲
در پاسخ به  توحید

سلام، بهتر هست جدا نگهداری کنید چون گلهای اپارتمانی به رطوبت زیادی نیاز دارند ولی محیط نگهداری کاکتوسها باید خشک باشه مخصوصا در زمستان.

pwrlynmt
pwrlynmt
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷

سلام
پشت بام برای کاکتوس ها گلخونه کوچک درست کردم
اندازش ۲*۱و ارتفاعش ۲ متره ..از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر نور فیلتر شده داره .دما تو این چند ساعت به چهل درجه میرسه
برای تهویه هواکش های خونگی ۱۵که برای برای سرویس بهداشتی و آشپز خونه استفاده مناسبه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۷
در پاسخ به  pwrlynmt

سلام، اگر تهویه رو بخوبی انجام بده بله میتونید استفاده کنید.

محمد عارف
محمد عارف
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲

شید چند درصد!؟
از کجا میشه فهمید نور شدید یا نه!؟
نور که از پلی کربنات یو وی رد بشه مگه فیلتر نمیشه!؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۱
در پاسخ به  محمد عارف

اگر شدن نور زیاد باشه باید فیلتر کنید، اگر گیاهان داخل گلخونه افتاب سوخته میشن نشانه شدت نور زیاد هست. شدت نور زیاد باشه از روی پلی کربنات فیلتر نمیشه. گیاهان رو بررسی کنید اگر مشکل سوختگی داشتند میتونید از شید ۵۰ درصد استفاده کنید.

محمد عارف
محمد عارف
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶

سلام عزیز من یه گل خونه واسه کاکتوسام رو پشت بوم با پلی کربنات یو وی زدم.روزی ۶ ۷ ساعت آفتاب میتابه می خواستم بدونم ایا لازمه که شید نصب کنم؟آفتاب اذیتشون نمیکنه که بسوزن!؟
و خیلیم گرم میشه دما تا ۵۰ درجه بالا میره می خواستم بدونم چیکار باید بکنم
ممنون از سایت خوبتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  محمد عارف

سلام، برای تهویه حتما باید فن کار بگذارید داخل گلخونه ویا در وپنجره هارو همزمان باز کنیدتا هوا جریان داشته باشه، اگر شدت نور زیاد هست میتونید روی سقف گلخونه شید بکشید.

امیرحسین
امیرحسین
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۸

برای یک گلخانه کاکتوس با عرض ۲/۵وطول ۶ چه ارتفاعی مناسب است
این گلخانه رو میخوام بالوله اب بسازم به شکل هلالی و درباره نایلون باید چه نوعی استفاده کنم در مازندران

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
در پاسخ به  امیرحسین

طول وعرض گلخانه بستگی به خودتون وجایی که دارید داره، از نایلون سبز گلخانه ای میتونید استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۱۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۶

سلام.من میخواستم یه گلخونه تو درست کنم ولی نمیدونم چه پلاستیکی برای گلخونم استفاده کنم ،و شید چند درصد ،من چهارمحال و بختیاری میخوام گلخونه بزنم و تابستونا افتاب شدیده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷
در پاسخ به  مهدی

سلام، از نایلون سبز گلخانه ای میتونید استفاده کنید، اگر شدت نور زیاد هست از شید ۸۰ درصد استفاده کنید.

امیر
امیر
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲

با سلام
ارتفاع گلخانه کاکتوس در شمال باید چقدر باشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  امیر

سلام، بطور تقریبی ارتفاع گلخانه حدود یک سوم عرض گلخانه است . به عنوان مثال در گلخانه ای با ‏عرض ۶ متر ارتفاع گلخانه باید حدود ۲ متر باشد . ارتفاع زیاد از حد نه تنها شکل گلخانه را ناموزون ‏میکند بلکه هزینه نگهداری را نیز افزایش می دهد زیرا مقداری از گرمایی حاصله در ارتفاع بالایی ‏از سقف در محلی که قابل استفاده گیاه نیست منتشر شده و موجب بالا رفتن هزینه حرارتی ‏گلخانه می شود مقدار حرارت گلخانه از کف تا سقف زیاد شده و با افزایش هر یک متر ارتفاع از ‏کف گلخانه دمای هوا یک درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند و هوای بالاترین نقطه گلخانه ‏همیشه چندین درجه گرم تری از سایر قسمت ها می باشد . ارتفاع گلخانه های فلزی بین ۳ تا ‏‏۵ متر انتخاب می شود ولی ارتفاع داربستی که بوته ها به آن بسته می شود حدود ۲ متر است ‏‏. اما در کل برای ارتفاع گلخانه ها نظرات مختلفی وجود دارداگر چه از نظر میزان مصرف سوخت و ‏هدر رفت گرما ارتفاع کمتر توصیه می شود ولی از دیدگاه دیگر شیوع آفات و بیماری ها در گلخانه ‏با ارتفاع بیشتر کمتر و برتری دارد چون حجم هوای گلخانه با افزایش ارتفاع افزایش می یابد و در ‏نتیجه موجب کاهش گسترش بیماری ها می شود و همچنین تجربه نشان داده که گسترش ‏بیماری در گلخانه با ارتفاع کمتر خیلی بیشتر از گلخانه با ارتفاع زیاد است . از طرفی بسیاری از ‏گلخانه داران به خاطر احتراز از گسترش بیماری ارتفاع گلخانه را زیاد در نظر می گیرند و در فصل ‏زمستان برای صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از هدر رفت گرما بین سقف و گیاهان ‏پوشش پلاستیکی نصب می کنند . که در گلخانه های مدرن پرده پلاستیکی یعنی سقف کاذب با ‏سرد شدن هوا و تاریکی به طرف پایین حرکت کرده و فضا را کمتر می کند‏‎ .‎

یونس سلمانی
یونس سلمانی
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۰

سلام میشه از ماسه ساختمان برای کاکتوس استفاده کرد و کوکوپیت همان پیت ماس است ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۰
در پاسخ به  یونس سلمانی

سلام، بله میتونید استفاده کنید قبل از استفاده حتما کامل بشورید تا خاکش بره، نه کوکوپیت با پیت ماس فرق داره، کوکوپیت از الیاف پوسته نارگیل بدست میاد ولی پیت ماس بقایای شاخه وبرگ درختان هست که برای بوجود امدنش چندین سال باید بگذره. وبطور طبیعی در جنگلها هم یافت میشه.

یونس سلمانی
یونس سلمانی
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۳

سلام ببخشید بهترین درصد بندی خاک کاکتوسها چقدر است وچه ترکیبی باید باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  یونس سلمانی

سلام، ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست،میتونید مقداری هم ذغال خرد شده داخل این خاک ترکیب کنید.

یونس سلمانی
یونس سلمانی
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵

سلام ممنونم از سایت شما که مارا راهنمایی می‌کند
من یه گل خانه۲در۴ دارم که مخصوص انواع کاکتوس در پشت بام است میخواستم بدونم دما یک مناسب واگرایی بخواهم گاهی اوقات از نور مصنوعی استفاده کنم باید چه رنگی باشه واگر از پلاستیکuv سبز رنگ استفاده کنم بهتر یا معمولی ممنون ..با تشکر.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۸
در پاسخ به  یونس سلمانی

سلام، اگر گلخانتون پشت با هست صدرصد نور شدید خواهد بود وبهتر هست ازuvسبز رنگ استفاده کنید ونیازی به نور مصنوعی نخواهد بود.

Mona
Mona
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳

سلام با تشکر از سایت عالی تون
من اگه بخوام یک گلخانه ۵۰ متری کاکتوس روی پشت بام راه اندازی کنم برآورد هزینه ام تغریبا چقدر میشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۷
در پاسخ به  Mona

سلام، ممنون از شما،برآورد هزینه رو میتونید روی مرور گرتون سرچ کنید ولوازمی رو که لازم دارید قیمتها رو بررسی کنید بدلیل نوسان زیاد قیمتها نمیشه قیمت درستی گفت وقیمتها در شهرهای مختلف متفاوت هست.

مهدی
مهدی
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۵

سلام
من یه گلخونه ۶*۴ رو پشت بوم با قوطی آهنی درست کردم .برای کفسازی که از آسیب به ایزوگام جلوگیری کنه چه موردی رو پیشنهاد میدین ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۶
در پاسخ به  مهدی

سلام، میتونیداز کاشی یا موزایک سبک که مخصوص پشت بام هست استفاده کنید ویا ازچمن مصنوعی استفاده کنید.

سحر
سحر
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۸

سلام وقت بخیر
اول میخاستم بگم سایتتون عالیه!!!
دوم اینکه من میخام یه گلخونه ۱&2 متر درست کنم که سرما کاکتوس ها رو از بین نبره ولی اینجا دما تا حدود صفر میرسه میخاستم بدونم باید چطوری دمای گلخانه رو بالا نگه دارم؟
اگه از پلاستیک گلخانه استفاده کنم دما رو حدود ده درجه نگه میداره؟ یا حتما باید از وسایل گرمایشی استفاده کرد ؟
و اینکه برای یه گلخانه در این ابعاد باید از چه وسیله ای برای گرمایش استفاده کرد ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۵
در پاسخ به  سحر

سلام، باید بعد از درست کردن گلخانه دمای داخل گلخانه رو چک کنید وببیند پلاستیک تا چه اندازه ای دمارو حفظ میکنه،اگر دما از ۵ درجه کمتر باشه میتونید از بخاریهای گازی دیواری یا برقی برای تامین گرمای داخل گلخانه استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۱ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۵

با سلام و خسته نباشید.مهدی هستم
دارم یه گلخانه مخصوص کاکتوس درست میکنم حدود صد متر مربع.
دارم کف رو بتن میکنم و ارتفاع رو دومتر و پنجاه سانت و از پلاستیک uv استفاده میکنم ،میخواستم بدونم کارهام صحیح هست یا نه ،ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ مهر, ۱۳۹۸ ۰۹:۳۰
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون، طبق توضیحات شما کارهاتون صحیح هست ولی بهتر هست از یک مهندس این کار راهنمایی بگیرید وبصورت حضوری از گلخونتون دیدن کنندوبهتر راهنماییتون کنند.

وحید
وحید
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۵

با عرض سلام و خدا قوت به شما عزیزان
من با لا پشت بام خونم گلخانه ای ۳ در ۴ برای پرورش بذر کاکتوس ساختم می خواستم بدونم الان چه نایلون سبز uv داری با چه درصدی و شیلد چه رنگی و با چه درصدی باید تهیه کنم در ضمن مدت آفتاب خور بالا پشت بام در تابستان از ۸ صبح تا ۱۸ آفتاب دارد و زمستان کمی کمتر و من در تهران هستم فکر کنم آب و هوای تهران را بشناسید لطفا راهنماییم کنید.
سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  وحید

سلام، در مورد درصد نایلونهای uvاطلاع دقیقی ندارم بسته به شرایط محیطی باید درصدش رو انتخاب کنید این موضوع میتونید از فروشنده بپرسید که برای شهرومحیط نگهداری ومیزان نور دریافتی چه درصدی مناسب هست، شید در سه رنگ با سه درصد در بازار عرضه میشه که برای فیلتر کردن درصد نور هم میزان نور دریافتی رو چک کنید معمولا برای کاکتوسها شید سبز رنگ با درصد ۵۰ استفاده میشه.

وحید
وحید
۳۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۷

سلام وقت بخیر
من ساکن تهران هستم ی گلخونه کوچک بالا پشت بوم دارم حدود ۲ در ۳ متر
از ساعت ۱۱ صبح به بعد آفتاب پشت بوم رو میگیره به دلیل ساختمان همسایمون
من از نایلون یووی دار سبزرنگ استفاده می کنم بنظرتون برای فیلتر کردن نور کافیه؟/

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۹
در پاسخ به  وحید

سلام، ممنون، بستگی به نوع گیاهی که نگهداری میکنید داره اگر گیاهانی که پرورش میدید کاکتوس هستند بله کافی هست ولی اگر گیاهان اپارتمانی باشند بهتر هست شید هم روی سقف بکشید تا مانع از افتاب سوختگی گیاهان بشه.

مهران
مهران
۵ تیر, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹

سلام خسته نباشید
از این که به سولات کامل پاسخ می‌دهید سپاسگزارم
میخواستم بپرسم آیا اگه از پلاستیک گلخانه ای سبز رنگ استفاده کنیم در رشد گیاه تاثیر گذاره؟ آیا رشد کاکتوس رو کم میکنه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ تیر, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱
در پاسخ به  مهران

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،استفاده از پلاستیکهای گلخانه ای بستگی به شدت نور داره، برای مثال در مناطق گرمسیری بایددرصدفیلتر نور بیشتر باشه یا از شید استفاده بشه، در مناطقی که نور شدت کمتری داره میشه از پلاستیکهایی که نور رو ۵۰ درصد فیلتر میکنند استفاده کرد. رشد کاکتوسها بستگی به نور دریافتی وشرایط نگهداری داره ،شرایط ایدال باشه رشد خوبی خواهند داشت،اگر برای مصرف خانگی میخواهید استفاده کنید میتونید از پرده توری ویا از شیدهای ۵۰ درصد هم استفاده کنید.

مهران
مهران
۱۹ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶

سلام خسته نباشید
ببخشید دمای گلخانه ۴۰ به بالا مشکل ایجاد میکنه یا نه؟
میزان نور گلخانه با نرم افزار گوشی حدود ۵۰۰۰۰ لوکس به بالاست آیا کمش کنم یا همین مقدار نیازه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۱
در پاسخ به  مهران

سلام، ممنون، اگر این دما ونور برای کاکتوسهای بالغ هست مشکلی نیست،ولی اگر برای بستر کشت جوانه کاکتوسهاست بهتر هست نور رو فیلتر کنید ودما رو بین ۲۰_۳۰ درجه تنظیم کنید. دما بیشتر از ۳۵ درجه باشه رشد جوانه ها متوقف میشه.

رضا
رضا
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸

با سلام
اطلاعات مفیدی بود ممنون
من عاشق کاکتوس هستم منطقه ما بی آب هستش و سرد فک کنم شرایط خوبی برام باشه چون هم مقاومت کاکتوس زیاده برا سرما هم آب کمتری نیاز داره و میتونم آب و از بیرون بیارم آیا بصرفه هست و میتونم شرو کنم یا نه گلخانه جایی باید احداس بشه اب از چاه زمین تامین بشه؟؟
و اینکه هزینه حدودی ساخت گلخونه برا شروع کار با لوله سبز(حلفه ای) چقدر هستش؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  رضا

سلام، کاکتوسها برای رشد به اب ونور ودمای مناسب نیاز دارند، اگر دما همیشه پایین باشه رشدی نخواهند داشت وبمرور زمان از بین خواهند رفت، کاکتوسها به اب کمی نیاز دارند ولی این بدان معنا نیست که مدت زمان زیادی تشنگی بکشند.در مورد قیمتها اطلاعی ندارم، بهتر هست از لوله های پلی اتیلین برای چهار چوب گلخانه استفاده کنید لوله های سبز دوام کمتری دارند.

شیرین
شیرین
۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۵

سلام خسته نباشید من ازتون ۱۰۰تابذرگرفتم ولی داخل خونه پشت پنجره نمیتونم بذارم.میخوام براشون ی گلخونه ی خیلی کوچیک به ابعاد ۱×۱به ارتفاع یک متر درست کنم و بذارم توی حیاط یا پشت بوم.بنظرتون خوبه؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۲
در پاسخ به  شیرین

سلام، ممنون، دما ونور ایدال باشه بله میتونید انجام بدید.

احسان
احسان
۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۴

سلام. ببخشید برای منطقه جنوب که افتاب سوزان داره برای گلخونه خونگی ۶در ۳ چه پلی کربناتی پیشنهاد میکنید؟ چه درصدی از نور عبور بشه خوبه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵
در پاسخ به  احسان

سلام،در مناطق گرمسیری پوشش پلی کربنات کرکره ای و در مناطق سردسیر پوشش پلی کربنات دوجداره توصیه می شود.

علی
علی
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۷

سلام ایا میشود در انباری گلخانه درست کرد وبرای نور از کیت های نور مصنوعی استفاده کرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۷:۵۸
در پاسخ به  علی

سلام، اگر تهویه مناسبی داشته باشه، بله میشه.

اشکان صادقی
اشکان صادقی
۱۲ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹

با سلام
من می خوام پشت بام به ابعاد ۳×۹ گلخانه کاکتوس بزنم دو طرف دیوار هست دو طرف و سقف را با نایلون گلخانه بپوشانم چه نایلونی را پیشنهاد میکنید و صلاح می باشد.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۰
در پاسخ به  اشکان صادقی

سلام، میتونید از پلاستیک سه لایه مخصوص گلخانه ای یا پلاستیک پلی اتیلین که مخصوص گلخانه ای هستند، استفاده کنید.

i.han702
i.han702
۷ آذر, ۱۳۹۷ ۰۳:۵۲

با سلام و وقت بخیر
من می خوام یک گلخانه سقف شیبدار به ابعاد ۶*۳.۲ متر و ارتفاع دیواره ۱.۶تا ۱.۸ و ارتفاع ماکزیمم وسط ۲.۶ تا ۲.۹ احداث کنم-می خوام از ورق های پلی کربنات استفاده کنم-مشکل طراحی سازه دارم-
۱-آیا از پروفیل های توخالی (اصطلاحا قوطی ) استفاده کنم خوبه یا چیز دیگه ای صلاح می بینین
۲-اگه سازه فلزی باشه ابعاد و فاصله پروفیل های مصرفی در دیواره و سقف چقدر باید باشه که تو منطقه آذربایحان بشه نتیجه گرفت-
۳-ضخامت پلی کربنات چقدر باید باشه و دوجداره مناسبه یا سه جداره؟؟
۴-آیا از این بخاری های استوک ژاپنی (گازی برقی) می توان برای گرم کردن این گلخانه استفاده کرد؟اگر آره چند وات باید تهیه کنم؟؟
۵-سوال آخر اینکه مکان گلخانه حیاط خانه می باشد-یه مشکلی که هست ساختمان های جلویی در فصل پاییز و زمستان هنگام ظهر مانع تابش خورشید به حیاط میشن،آیا مشکل درست میکنه برای کاکتوس ها یا نه؟؟
-اگه لطف کنین یه طرح استاندارد برام توضیح بدین یا نقشه برام ایمیل کنین ممنونتون میشم

نصیر
نصیر
۲۲ مهر, ۱۳۹۷ ۱۹:۵۳

سلام.من یه گلخونه کوچیک ۱۵ متری درست کردم.از چوب و پلاستیک یو وی در سبز استفاده کردم.شمال زندگی میکنم.به همین دلیل رطوبت گلخونه زیاده.برای کاهش رطوبت مخصوصا تو فصلهای سرد چه پیشنهادی میکنید؟با گرم کردن و قرار دادن تهویه صنعتی حل میشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ مهر, ۱۳۹۷ ۲۲:۵۷
در پاسخ به  نصیر

سلام. باید در بالاترین قسمت گلخانه پنجره وفن بگذارید تا تهویه انجام بشه.

ماهان
ماهان
۲ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۶:۰۵

سلام. خسته نباشید اول اینکه بگم این سایت عالیییییییه واقعا دمتون گرم.
دوم هم چنتا سوال داشتم.
۱. توی بالاپشت بام میتونم یه گلخونه کوچیک بزنم که کاکتوس پرورش بدم؟ و آیا ذرامد خوبی داره.
۲. میتونم برای سازه از چوب استفاده کنم؟
۳. برای سقف به جز پلی کربنات دیگه چی میشه استفاده کرد و خوبه؟
۴. نور مصنوعی چه نوع خوبه؟ و آیا کمبود نور رو برطرف میکنه؟
ممنون میشم جواب بدید

شاهکار
شاهکار
۲۴ تیر, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۷

سلام .من زمینی دارم میخام توش کاکتوس وگلهای زینتی پرورش بدم ولی اطلاع زیادی درموردش ندارم بکجامراجعه کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ تیر, ۱۳۹۷ ۱۶:۱۲
در پاسخ به  شاهکار

سلام. مطالب مقاله رو مطالعه بفرمایید همه ی شرایط توضیح داده شده.

اسماعیل
اسماعیل
۱۵ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۰

با سلام و تشکر بابت سایت خوبتان … آیا در مازندران می شود گلخانه کاکتوس ایجاد کرد… و اینکه کلاس اموزشی به صورت عملی و حضوری هم موجود هست برای یادگیری و پرورش؟؟؟

محمد
محمد
۱ خرداد, ۱۳۹۷ ۲۰:۰۱

با سلام
قرار بود مقاله آموزش کشت بذر کاکتوس در “”گلخانه”” رو روی سایت بذارید
من ندیدم ولی اگه آموزشش رو گذاشتید، لطفا لینکش رو اینجا هم بذارید تا دانلود کنیم
باتشکر

hamze63
hamze63
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۲۳:۲۵

سلام
از دوستان اگر کسی تجربه ایجاد گلخانه در پشت بام منزل رو داره ممنون میشم راهنمایی کنه .
باتشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۰۴:۲۷
در پاسخ به  hamze63

سلام.پیشنهاد میکنم مقاله اموزش ساخت گلخانه روی همین سایت رو مطالعه بفرمایید.

محمد
محمد
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۰۱:۴۹

فوق العاده ترین سایت توی ایران
ممنون از شما

a
a
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱

سلام.برای پرورش کاکتوس میشه از تور های سبز رنگ که شدت نور رو کم میکنه استفاده کرد؟اگه میشه کدوم نوعش برای کاکتوس بهتره؟اون که ۸۰ درصد جلوی نور رو میگیره یا ۵۰درصد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷
در پاسخ به  a

سلام.بله میتونید استفاده بکنید.این بستگی به شدت نوری که در محیط هست داره اگر شدت نور زیاد هست هشتاد درصد رو استفاده کنید اگر شدت نور معمولی هست پنجاه درصد رو استفاده کنید شیلدهای متنوعی در بازار موجود هست هم برنگ سبز هم برنگ سفید.برای کاکتوسها رنگ سفید بیشتر کاربرد داره.برای گیاهان اپارتمانی رنگ سبز.

Somaye
Somaye
۱۸ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۴:۴۸

سلام خسته نباشین.من فارغ اتحصیل رشته کشاورزی گرایش اب و خاک هستم و میخواستم ی گلخونه کوچیک خونگی راه بندازم ک تو حیاط پشتی منزامون هست متراژ۹در۴.ایا میتونم سقفشو پلاستیک بزنم و کاکتوس پرورش بدم ایا درامد خوبی داره واینکه حیاط شمالی هستش و اونجور افتاب خور نیس بیشتر روز تو زمستون سایس ممنون میشم کامل راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۵:۴۳
در پاسخ به  Somaye

سلام.ممنون.بله میتونید از پلی کربنات برای سقف استفاده کنید.از رنگ سفید استفاده کنید بهتر هست.میتونید برای کمبود نور از نور مصنوعی هم استفاده کنید.

یاسر
یاسر
۳۱ مرداد, ۱۳۹۶ ۱۶:۵۳

بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم