بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟ ترکیبات مختلفی برای خاک کاکتوس‌ها پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها قابل استفاده و علمی هستند ولی در این مقاله می‌خواهم تجربه پانزده ساله خودم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار بدهم. در مقالات گذشته میهن کاکتوس به کرات در مورد فرمول خاک مناسب کاکتوس مقاله نوشته‌ایم ولی در این مقاله به زبانی ساده برای شما این ترکیب خاک را توضیح می‌دهم.

قبل از توضیح به شما توصیه می‌کنم که خاک کاکتوس‌ها را سعی کنید خودتان تهیه کنید زیرا هم ارزان‌تر از نمونه‌های بازار خواهد بود و هم اینکه ترکیب آن مشخص می‌باشد. نوع خاک کاکتوس‌ها به شرایط مختلفی مانند نوع کاکتوس، اندازه آن، شرایط محیطی، مانند: رطوبت، دما، و سایر موارد بستگی دارد. که می‌تواند برای هر منطقه فرمول خاصی را در نظر گرفت. ولی ترکیبی که برای شما توضیح داده می‌شود را تقریباً می‌توان در همه شرایط استفاده کرد.

ترکیب پیشنهادی ما خیلی ساده است. ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس ۱۰ درصد ورمی یا کود گاوی استریل و کهنه(کاملا پوسیده شده) . شاید تهیه کود گاوی کهنه و به اصطلاح سوخته برای خیلی‌ها سخت باشد ولی این ترکیب معجزه می‌کند و باعث افزایش رشد کاکتوس‌ها می‌شود. البته اگر کود حیوانی استریل نباشد باعث مشکلات جدی و در بهترین حالت ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود. کود حیوانی را حتما قبل از استفاده با سموم قارچکش و حشره کش استریل کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟
۱- ماسه:

مهم‌ترین عنصر و عامل حیات و زندگی کاکتوس‌ها ماسه می‌باشد. شاید برای خیلی‌ها این سؤال ایجاد شود که کدام نوع ماسه مناسب‌تر است؟ بهترین ماسه، نوع رودخانه‌ای می‌باشد که عاری از نمک و آهک می‌باشد. ماسه‌هایی که از معادن در کوه‌ها به دست می‌آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل از مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می‌تواند بین ۲ تا ۵ میلی‌متر باشد. ماسه فاقد هر نوع ماده مغذی برای گیاه است که باید از سایر ترکیبات در کنار آن برای رشد گیاه استفاده شود.

خاک کاکتوس
اندازه مناسب ماسه برای ترکیب خاک کاکتوس

۲- پیت ماس:
از پیت ماس های خارجی و درجه یک برای ترکیب خاک گلدان کاکتوس‌ها استفاده کنید. پیت ماس دارای مواد غذایی بسیار کمی می‌باشد.
۳- ورمی کمپوست:
مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس در ترکیب خاک کاکتوس‌ها سعی کنید بیشتر از ده درصد استفاده نکنید.
با استفاده از این ترکیب نیازی به ریختن سنگریزه در کف گلدان نیست چون این ترکیب دارای زهکشی بالایی است. زهکشی خوب این ترکیب باعث می‌شود آب در خاک باقی نماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از مزیت‌های دیگر این ترکیب این است که حشراتی مانند پشه سیاه که آسیب جدی به ریشه گیاه می‌رساند قادر به زندگی در این ترکیب خاک نیست.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
506 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
صدیقی
صدیقی
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷

سلام. طبق ترکیب پیشنهادی شما که من سال قبل استفاده کردم و جواب خوبی گرفتم ۷۰درصد ماسه ۲۰ درصد پیماس ۱۰ درصد گاوی
بجای پیت ماس و۳۰ در صد گاوی میکس کنم . یعنی بشود ۷۰ ماسه ۳۰ گاوی
چون کود گاوی چند ساله کاملا پوسیده دارم به حجم زیاد و پیت ماس هم گران هست برامن که تعداد گلدانم زیاده
یا ماسه را بکنم ۸۰در صد ۲۰ تا گاوی
راهنمایی کنید ممنون میشم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۳
در پاسخ به  صدیقی

سلام، بجای پیت ماس میتونید از کوکوپیت استفاده کنید درصد کود رو از ده درصد بیشتر نکنید باعث زرد شدن ویا سوختگی گیاهانتون میشه. یا از خاک برگ کاملا پوسیده شده بجای پیت ماس استفاده کنید.

صدیقی
صدیقی
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰

سلام .عکس زیر ماسه رودخانه ای شسته هستش منتهی احساس میکنم سایزش کوچکه سایزش از بادی بیشتره یه جورایی اندازه شکر یه مقدار بیشتر هستش .رویت بفرمایید اگر ریزه نصف به نصف لیکا یا پرلیت مخلوط کنم میکسش خوب میشه؟
ممنون از راهنمایی شماcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۹
در پاسخ به  صدیقی

سلام، ممنون از شما، برای کاشت بذر کاکتوس یا ترکیب خاک کاکتوسها اگر میخواهید استفاده کنید بهتر هست مقداری ماسه سایز عدسی ویا لیکا داخلش ترکیب کنید تا متخلخل بشه.

مسعود اسدبگی
مسعود اسدبگی
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸

سلام خاک اماده از کجا میتونم سفارش بدم برا کاکتوس

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸
در پاسخ به  مسعود اسدبگی

سلام، از فروشگاههای لوازم کشاوری میتونید تهیه کنید ویا بصورت انلاین میخواهید خریداری کنید به سایت گلیاب سربزنید.

زهره یزدیان
زهره یزدیان
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
در پاسخ به  مسعود اسدبگی

من مهندس گیاهپزشکم بهترین نوع ماسه شسته شده به همراه کوکوپیت کانادایی (فری پیت) با ورمی کمپوست تولیدی (راندا کود )را پیشنهاد میدهم ارسال به تمام نقاط ایران

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  زهره یزدیان

میتونید روی سایت گلیاب محصولاتتون رو تبلیغ کنید. https://golyab.net/

شمیم
شمیم
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱

سلام خاک مناسب گیاهان اپارتمانی از جمله سانسوریا دیفن باخیا پتوس و… چی هست؟
ایا ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت کافیه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶
در پاسخ به  شمیم

سلام، برای سانسوریا از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید برای دیفن وپتوس از خاک مخصوص گلهای اپارتمانی که سبک باشه، ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت یا لیکا، پیت ماس ومقداری ورمی کمپوست خاک مناسبی خواهد بود.

علی
علی
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۲

سلام و خسته نباشید
تو خاک کاکتوس سنگ ۱ سانتی متری قاطی بشه مشکلی پیش میاره ؟ سنگ هارو من به عنوان زهکش زیر گلدون میریختم ولی موقع عوض کردن خاک کمی با خاکش قاطی شد
تو گلدون سفالیم هستش
یکی هم با وجود ریختن سنگ زیر گلدون برا باز نگه داشتن زهکش باعث دیر خشک شدن خاک گلدون نمیشه ؟ سنگ هارو از ماسه شویی گرفتم که بهشون نخودی یا بادامی هن میگن

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون، نه مشکلی بوجود نمیاد باعث متخلخل شدن خاک میشه که برای کاکتوسها بهتر هم هست، کف گلدان اگر سنگهای درشت بریزید مشکلی بوجود نمیاد اب براحتی از زهکش گلدان خارج میشه وخاک زیاد مرطوب نمیمونه که برای کاکتوسها خوب هست.

علی
علی
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون

بنیامین
بنیامین
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۸

ببخشید این خاک برای کاشت بذر کاکتوس خوبه؟ و به جز ماسه که باید بریزیم چیز دیگه ای نباید بریزیم؟ ترکیباتش کوکوپیت ، پیت ماس، ورمی، اسید هیومیک، پرلیت هست.
https://www.digikala.com/product/dkp-679276

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
در پاسخ به  بنیامین

بله میتونید استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۶

سلام .ممنون بابت مطالب مفیدتون.
خواستم در مورد ترکیبات خاک مناسب ساکولنت بخصوص رز کوهستان راهنمایی بفرمایید، و اینکه با توجه به شمالی بودن پنجره امکان رشد کاکتوس اناناسی در این شرایط هست؟ ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  مهدی

سلام، خاک ساکولنتها باید متخلخل وسبک باشه از ترکیب مساوی پیت ماس وماسه ومقدار کمی ورمی کمپوست میتونید استفاده کنید، اگر پنجره های شمالی که دارید نورگیری خوبی دارند میتونید نگهداری کنید در غیر این صورت رشد علفی خواهد داشت.

الهه
الهه
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹

سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفیدتون ببخشید من توی روستا هستم و میخوام پرورش کاکتوس انجام بدم .سفارش بذر دادم و برای خاکش حتما باید از پیت ماس استفاده کنم?چون شرایط روستا جوری نیست که اینجا گیرم بیاد و اینکه من فعلا میخوام توی فضای کوچیکی انجام بدم که اگر خوب بود بعد وسعت بدم کود گاوی پوسیده در دسترسم نیست بجای اون چکار کنم?و اینکه من همه اطلاعاتم رو دارن از نت میگیرم شخص خاصی در کتارم نیست که تجربه این کار رو داشته باشه و در اختیارم بزاره .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۴
در پاسخ به  الهه

سلام، برای کاشت بذر کاکتوس میتونید از کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کنید واز ماسه رودخونه ای داخلش ترکیب کنید این خاکها رو هم میتونید از شهر توابع یا بصورت اینترنتی تهیه کنید. بجای کود گاوی از کود ورمی کمپوست هم میتونید استفاده کنید.

عرفان نصیری
عرفان نصیری
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۱۹

سلام ببخشید کاکتوس ها رنگی را چطوری پاک کنیم رنگ هاشون باعث رشد کم کاکتوس میشه اچینو هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴
در پاسخ به  عرفان نصیری

سلام، متاسفانه این رنگها از روی تیغها پاک نمیشن، فروشنده ها برای سود بیشتر این گیاهان رو رنگ میکنند وهیچ خیری برای گیاه نداره تنها راه این هست که از این نوع گیاهان خریداری نشه.

امیر
امیر
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۴

سلام خسته نباشید بهترین کود خانگی برای کاکتوس ها چیست تفاله چای و پوست تخم مرغ برای کود دهی کاکتوس خوب است؟ و این کود ها رو روی بستر خاک قرار دهیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۷
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون، برای کاکتوسها از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست تفاله چای یا پوست تخم مرغ مناسب کاکتوسها نیست ریشه ی کاکتوسها بسیار حساس ومستعد پوسیدگی هست به همین دلیل بهتر هست از کودهای مخصوص کاکتوسها برا تقویتشون استفاده کنید.

مریم رضایی
مریم رضایی
۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۵

سلام از خاک کاکتوس میشه برای کشاورزی استفاده کرد

نسرین
نسرین
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۷

سلام بجای ماسه میشه از لیکاپون ریز استفاده کرد

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
در پاسخ به  نسرین

سلام، بله میشه استفاده کرد.

pouya
pouya
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۴:۲۲

سلام به من گفتن که زغال برای خاک کاکتوس خوبه من تو یکی از گلدان ها که خریدم دیدم تکه تکه کردن ریختن من امروز بازا گل بودم نداشتن می خواستم ببینم نوع خواصی هست یا از همین زغال ها که سوپر ها میفروشن هم اوکی؟ مقدارش هن برای گلدان کوجک و متوسط را میشه بگید جقدر هست. ممنون از شما

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  pouya

سلام، بله هم حالت ضدعفونی کنندگی داره هم رطوبت رو حفظ میکنه،از سوپرمارکتها میتونید تهیه کنید وخودتون خرد کنید چند تکه کوچک داخل خاک ترکیب کنید کافی هست.

mohammad.rahimi.t1398
mohammad.rahimi.t1398
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام
من خاک اماده کاکتوس خریدم اما وقتی به این خاک اب میریزن چسبندگی زیادی پیدا می کند
ایا عیب دارد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷
در پاسخ به  mohammad.rahimi.t1398

سلام، باید متخلخل باشه واب بلافاصله از خاک خارج بشه اگر چسبندگی زیاد هست میتونید داخلش ماسه رودخونه ای ترکیب کنید.

پارسا
پارسا
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۲

سلام خسته نباشید
ایا چقدر خاک؟ در چه اندازه گلدان برای کاکتوس اپونتیا باید باشه؟
و اینکه بجای ماسه می تونم از پرلیت دانه درشت استفاده کنم ؟
چون گشتم ماسه دانه درشت پیدا نکردم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۳
در پاسخ به  پارسا

سلام، ممنون مقدارخاک بستگی به اندازه گلدان داره، پرلیت رطوبت رومدت زمان زیادی حفظ میکنه وبرای کاکتوسها مناسب نیست ولی به مقدار کم میتونید داخل خاکش ترکیب کنید برای اپونتیا که اب دوست هست مشکلی بوجودنمیاد.

Mohadeseh
Mohadeseh
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵

سلام.من کاکتوسام تو ماسه خالی کاشتم خراب میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  Mohadeseh

سلام، بهتر هست مقداری پیت ماس یا کوکوپیت هم داخل ماسه ترکیب کنید.

نرگس
نرگس
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳

باسلام و خسته نباشید.
استفاده از شن شسته شده بجای ماسه در ترکیب خاک باغچه آیا ترکیب مناسبی, هست؟
برای گلدون درختچه, یاس میخواستم
باتشکر.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، شن یا ماسه باید درشت باشن، ریز نباشن چون خاک رو سفت وسنگین میکنند ، اندازه هاشون از یک میل تا سه میل باشه بهتر هست خاک رو متخلخل میکنند ورشد ریشه در خاک بهتر انجام میشه، منظور ماسه بادی نباشه.

نرگس
نرگس
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۳:۲۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از راهنمایی مفیدتون.
لطفا راهنماییم کنید چه, مقدار ترکیبشون باشه, نصف خاک باغچه نصف ماسه مناسب؟
باتشکر.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۶
در پاسخ به  نرگس

ممنون از شما، اگر میخواهید متخلخل باشه بله ۵۰د صد از هردو میتونید ترکیب کنید.

میلاد
میلاد
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۰

سلام وقت بخیر
از کجا کیفیت ورمی کمپوست رو تشخیص بدیم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۵
در پاسخ به  میلاد

سلام، ممنون، از روی بافت ورمی و با بو کردن میتونید تشخیص بدید ورمی کمپوست خوب بوی خاک مرطوب میده.

اکبر علیلو
اکبر علیلو
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۴:۳۵

سلام و خسته نباشید و خدا قوت و ممنون که هستید
چند سوال داشتم
۱.میشه از ماسه شسته که برای ساختمان استفاده میشه و مستقیم از کارخونه میاد طوری که همیشه کامیون حمل ماسه ازش اب میچکه استفاده کرد
۲.پیت ماستی که تو گلخونها میفروشن مناسب هست چون من خیلی زیاد کاکتوس دارم و این هفته باید گلدوناشو عوض کنم و همه کاکتوسهام پیوندی و نادر هستند
۳ دکد گاو کهنه و پوسیده در اختیار دارم با چه حشره کش و قارچ کشی استفاده کنم بهتره
۴.به تازگی نزدیک به ۲۰۰ عدد کاکتوس خریداری کردم که گلدان ۶ هستند وهمه پیوندی ولی در گلخانه خیلی به آنها کم لطفی شده به طوری که ریشه ها تا بیست سانت بیشتر هم از زهکشی بیرون اومده و پر پر ریشه هست ومیخام گلدانشونو عوض کنم و از گلدان ۱۲ استعاده کنم چون میدانم گلدان ۱۰ باز جوابگو نخواهد شد نظر شما چیست
۵.رشد کاکتوسهام خیلی خیلی کمه واصلا رشد نمیکنن وچون به یکبار ۴ ماه پیش به گل و بخصوص کاکتوس علاقمند شدم بیش از ۵۰۰ مدل انواع کاکتوس خریداری کردم چه کودی صلاح میبینید که به انها بدهم تا هم ریشه هم ساقه هم بدنه و هم پیوند واقعا بدون آسیب رشد خوبی داشته باشد که راضایت مرا جلب کند
۶.واقعا خیلی باحالید و انرژی مثبت وممنون که پاسخگو هستید و اگر جوابهای مفصل بدهید ممنون میشوم چون قصد دارم یک گلخانه خوب و فقط فقط کاکتوس بزنم یعنی تو این مدت چنان علاقه ای به کاکتوس پیدا کردم که میخاهم تغییر شغل دهم

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۵
در پاسخ به  اکبر علیلو

سلام، ممنون از توجه شما،
۱_بله میتونید از همون ماسه ها استفاده کنید اون ماسه ها هم از کنار رودخونه جمع میشه ولی حتما ابشویی کنید تا خاکش بره.
۲_ برای پیت ماس از برندهای میکس کار یا گرامافلور یا نورداگری میتونید استفاده کنید.
۳_کود گاوی حتما باید کامل پوسیده وضدعفونی شده باشه هر چقدرکهنه باشه بهترهست،با قارچ کش کاربندازیم وحشره کش دلتامترین میتونید ضدعفونیش کنید.
۴_گلدان بهتر هست یک الی دو سایز بزرگتر بشه رشد کاکتوسها کند هست از گلدان ۶ به ۱۲ انتقال بدید تمام نیروی گیاه صرف ریشه زایی میشه وبمرور زمان گیاه ضعیف شده واز بین میره میتونید ریشه هایی که از گلدان بیرون زده هرس کنید وحداقل داخل گلدان ۸یا ۱۰بکارید.
۵_کاکتوسها در زمستان رشد نمیکنند چهار ماه پیش رشدشون متوقف شده وبعد از گرم شدن هوا شروع به رشد خواهند کرد.
۶_ممنون از توجه شما، موفق باشید.

میلاد
میلاد
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷

سلام وقت بخیر
فرمودین مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه میشه. لطف میکنید دلیل علمیشو بگین؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹
در پاسخ به  میلاد

سلام، ورمی کمپوست قابلیت جذب اب زیادی رو داره برای همین استفاده بیش از اندازه در خاک کاکتوسها باعث پوسیدگی ریشه کاکتوسها میشه برای همین بیشتر از ده در صد توصیه نمیشه.

میلاد
میلاد
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسختون
در ترکیب گفتن ۲۰درصد پیت ماس. پیت ماس خیلی بیشتر از ورمی آب رو نگه میداره، پس چرا فقط افزایش ورمی باعث پوسیدگی ریشه میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹
در پاسخ به  میلاد

ممنون از شما، ۲۰ درصد پیتماس با ۷۰ درصد ماسه ترکیب بشه جذب اب هم کمتر خواهد بود، ورمی کمپوست برای کاکتوسها معمولا ۱۰ درصد استفاده میشه چون مقدار ازتش از پتاسش بیشتر هست ورطوبت رو بیشتر از پیت ماس حفظ میکنه وجذب اب رو توسط ریشه بالا میبره که این برای کاکتوسها خوب نیست.

Amir
Amir
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸

سلام
من خاک کاکتوس رو از گلخونه خریدم
ماسه هم دارم ولی ماسه هاش خیلی ریزن شبیه به شن هستن

هفتاد درصد از این نوع ماسه با خاک کاکتوس ترکیب مناسبیه ??

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰
در پاسخ به  Amir

سلام، ماسه باید سایز عدس یا درشتر باشه، مثل ماسه بادی باشه بهتر هست استفاده نکنید.

ali
ali
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳

سلام و خسته نباشید
از ماسه بادی میشه تو خاک کاکتوس استفاده کرد ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  ali

سلام، ممنون، بهتر هست استفاده نکنید چون ماسه بادی اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ومناسب کاکتوسها نیست، ولی مقدار کمی میتونید داخل خاک ترکیب کنید البته باید شسته شده باشه چون احتمالش هست که شور باشه، حدود ده درصد میتونید ترکیب کنید.

ali
ali
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 2

بله ماسه شسته هستش
واسه خاک کلیش چه ماسه ای اسفاده کنم ؟ همون ۷۰ درصد ماسه نوشته شده
خیلی ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴
در پاسخ به  ali

ممنون از شما،از ماسه رودخونه ای ویا ماسه هایی که در ساختمان سازی استفاده میشه بهتر هست استفاده کنید، سایز عدسی یا نخودی باشه بهتر هستند.

علی
علی
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۳

سلام ممنونم بابت پاسخ‌گویی تون
من ریشه سانسوریا م رو چک کردم سالم بود فقط دوتا از برگ های کوچیکش قارچی بود که کندم و مقداری از ریشه رو هم با اقوی تیز بریدم باقارچکش شستم و داخل خاک کاکتوس کاشتم ولی مدتی طول کشید تا دوباره بکارم حالا با شوکی که امروز بهش وارد شده سالم میمونه؟ چیکار کنم تا این شوک رفع بشه؟ وباقارچکش هم آبیاری کردم دفعه بعدی هم لازمه با قارچ کش آبیاری کنم؟ هر چند وقت آبیاری کنم و کود دهی رو از کی شروع کنم وچه کودی ؟ گلم سانسوریا ابلق

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون از شما، گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید کوددهی رو یک ماه بعد از تعویض خاک شروع کنید اگر گیاهتون ابلق هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید مثل ۳،۱۱،۳۸،ماهی یک بار.

1 3 4 5