بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟ ترکیبات مختلفی برای خاک کاکتوس‌ها پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها قابل استفاده و علمی هستند ولی در این مقاله می‌خواهم تجربه پانزده ساله خودم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار بدهم. در مقالات گذشته میهن کاکتوس به کرات در مورد فرمول خاک مناسب کاکتوس مقاله نوشته‌ایم ولی در این مقاله به زبانی ساده برای شما این ترکیب خاک را توضیح می‌دهم.

قبل از توضیح به شما توصیه می‌کنم که خاک کاکتوس‌ها را سعی کنید خودتان تهیه کنید زیرا هم ارزان‌تر از نمونه‌های بازار خواهد بود و هم اینکه ترکیب آن مشخص می‌باشد. نوع خاک کاکتوس‌ها به شرایط مختلفی مانند نوع کاکتوس اندازه آن شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، و سایر موارد بستگی دارد. که می‌تواند برای هر منطقه فرمول خاصی را در نظر گرفت. ولی ترکیبی که برای شما توضیح داده می‌شود را تقریباً می‌توان در همه شرایط استفاده کرد.

ترکیب پیشنهادی ما خیلی ساده است. ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس ۱۰ درصد ورمی یا کود گاوی استریل و کهنه. شاید تهیه کود گاوی کهنه و به اصطلاح سوخته برای خیلی‌ها سخت باشد ولی این ترکیب معجزه می‌کند و باعث افزایش رشد کاکتوس‌ها می‌شود. البته اگر کود حیوانی استریل نباشد باعث مشکلات جدی و در بهترین حالت ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود. کود حیوانی را حتما قبل از استفاده با سموم قارچکش و حشره کش استریل کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟
۱- ماسه:

مهم‌ترین عنصر و عامل حیات و زندگی کاکتوس‌ها ماسه می‌باشد. شاید برای خیلی‌ها این سؤال ایجاد شود که کدام نوع ماسه مناسب‌تر است؟ بهترین ماسه، نوع رودخانه‌ای می‌باشد که عاری از نمک و آهک می‌باشد. ماسه‌هایی که از معادن در کوه‌ها به دست می‌آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می‌تواند بین ۲ تا ۵ میلی‌متر باشد.

خاک کاکتوس
اندازه مناسب ماسه برای ترکیب خاک کاکتوس

۲- پیت ماس:
از پیت ماس های خارجی و درجه یک برای ترکیب خاک گلدان کاکتوس‌ها استفاده کنید. پیت ماس دارای مواد غذایی بسیار کمی می‌باشد.

۳- ورمی کومپوست:
مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس در ترکیب خاک کاکتوس‌ها سعی کنید بیشتر از ده درصد استفاده نکنید.

با استفاده از این ترکیب نیازی به ریختن سنگریزه در کف گلدان نیست چون این ترکیب دارای زهکشی بالایی است. زهکشی خوب این ترکیب باعث می‌شود آب در خاک باقی نماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از مزیت‌های دیگر این ترکیب این است که حشراتی مانند پشه سیاه که آسیب جدی به ریشه گیاه می‌رساند قادر به زندگی در این ترکیب خاک نیست.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

 

پست‌های مرتبط

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا: مامیلاریا بوکاسانا با نام...

معرفی کاکتوس Cintia knizei

معرفی کاکتوس Cintia knizei

معرفی کاکتوس Cintia knizei: کاکتوس زیبای سینتیا، کاکتوسی گرد است،...

هورمون ریشه‌زایی چیست؟

هورمون ریشه‌زایی چیست؟

هورمون ریشه‌زایی چیست؟ در گیاهان مواد طبیعی وجود دارند که...

نظرات (191)

سلام
خیلی ممنون بخاطر اطلاعات عالی

ایا ممکنه اسم انگلیسی کودحیوانی رو بفرمایید من ایران نیستم ولی از. نوشته های شما خیلی استفاده میکنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1398 08:51:

سلام، ممنون از شما. fertilizer, dung, muck،natural fertilizer

[پاسخ]

پاسخ

سلام میشه به جای ورمی کمپوست از کوکوپیت استفاده کرد؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 15ام, 1398 13:40:

سلام، ورمی کمپوست کودی هست که توسط کرم خاکی تولید میشه، کوکوپیت خاکی هست که از خرد شدن الیاف میوه نارگیل بدست میاد که هیچ ارزش غذایی نداره وفقط خاک رو سبک میکنه ورطوبت خاک رو حفظ میکنه، کاملا متفاوتند وکاربردشون هم متفاوت هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بر شما و خسته نباشید
یه سوال داشتم من بعلت کمبود ماسه بجای ماسه از شن عربی دانه ریز استفاده کردم البته کمی هم ماسه داشتم و مخلوط کردم ترکیب شن عربی پیت ماس و ورمی . میخواستم بدونم این ترکیب مناسبه و قابل استفاده هست برای رشد کیاه ضرری نداره برای گونه هاورتیا استفاده کردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1398 11:44:

سلام، ممنون از شما،نه مشکلی برای گیاه بوجود نمیاد، فقط شن عربی نسبت به سایر ماسه ها گرونتر هست واز نظر اقتصادی براتون مقرون به صرفه در نمیاد، میتونید از پرلیت یا لیکا هم استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم پیمانه چه اندازه ای باید باشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1398 22:37:

سلام، ممنون، اندازه پیمانه ،به مقدار خاکی که احتیاج دارید بستگی داره، اگر مقدار مصرف خاکتون زیاد هست از یک پیمانه بزرگ استفاده کنید اگر کم هست از پیمانه کوچکتر میتونید استفاده کنید. برای مثال از یک گلدان سایز شش میتونید بعنوان پیمانه استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بنیجامین دارم رشد نداره ساقه خیلی نازک داره چکار کنم که جون بگیره لازم به ذکر که بنیجامین ابلق میباشد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مرداد 7ام, 1398 21:49:

سلام، بنجامین ابلق برای رشد ایدال به نور زیادی احتیاج داره میتونید بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید کاکتوسای ما گل نمیدن باید چ کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 6ام, 1398 16:24:

برای گلدهی کاکتوسها، شرایط خاصی نیازهست که گیاه باید در اون شرایط قرار بگیره تا به گل بشینه،اول باید گیاه بالغ باشه،در زمان رشد از نور کافی برخوردار باشه ورشد علفی نداشته باشه، ترکیب خاک مناسبی داشته باشه وابیاری وکوددهی منظمی داشته باشه،در زمستان وزمان استراحت ابیاری کمتر بشه ویا کلا قطع بشه وگیاه در دمای بین ۵_۱۰ درجه نگهداری بشه.

[پاسخ]

پاسخ

ممنونم

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم این بود که بعضی از مراکز کوکوپیت و پیت ماس رو باهم ترکیب میکنند و بصورت بسته بندی عرضه میکنند. برای کاکتوس این نوع خاک ترکیبی رو تهیه کنیم بهتر است یا پیت ماس جدا تهیه کنیم بهتر است؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 2ام, 1398 10:46:

سلام، فرقی نمیکنه که پیت ماس بتنهایی باشه یا با کوکوپیت ترکیب بشه،مهم این هست که باید با ماسه ترکیب کنید تا هم تخلخلش بیشتر بشه وهم جذب اب کمتر بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
این سه ترکیبی که فرمودین رو خواستم ازتون ترتیبشو بپرسم چون واسه افراد مبتدی که میخوان برای اولین بار این سه ترکیب خاک رو به ترتیب در گلدان قرار بدن خیلی مهم هست.
کدام از این سه تا رو اول در کف و سپس بعدی در وسط و آخری که در سطح گلدان هست باید قرار بدیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 2ام, 1398 10:44:

سلام، اگر منظورتون از سه ترکیب، پیت ماس،ماسه وورمی کمپوست هست هر سه رو باید داخل یک ظرف بریزید وخوب مخلوط کنید، وبصورت مخلوط استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام خدمت شما. ایل میشود ازخاک معمولی که گلخانه دارها برای کاکتوس میفروشند استفاده کرد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1398 18:43:

سلام، اگر در ترکیباتش ماسه وپیت ماس باشه بله میشه استفاده کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام چندتا ساکولنت دارم و زبان مادر شوهر و این کاکتوس گردتیغ دارا
ساکولنتام پشت پنجره هستن و برگای پایینشون نرم و پژمرده میشه مجبور میشم بکنم واسه این تنه پایینشون داره لخت و زشت میشه .ی ساق عروسم داشتم که پاجوشاشو جدا کردم کلا ازبین رفت خاستم ببینم چیکارکنم حال و رشدشون خوب شه تو همون ترکیبین که خریدمشون هستن.اگه رو سطح گلدونشون ورمی کمپوست بریزم وبعد ابیاری کنم واسه رشدشون خوبه؟ اب تخم مرغ و برنج چطوره و چند بار در ماه انجام بدم؟
مچکرم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1398 16:52:

سلام، برگهای پایینی بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرندواین موضوع کاملا طبیعی هست، برای اینکه ظاهر زیبایی داشته باشند می تونید قلمه بگیرید، ورمی کمپوست رو میتونید داخل خاکشون ترکیب کنید برای اینکار بهتر هست مقداری از خاک سطحی گلدان رو بردارید وبا مقدارکمی ورمی کمپوست ترکیب کنید وبعد داخل گلدان بریزید. از ابی که برای ابپز کردن تخم مرغها استفاده کردید بعد از سرد شدن میتونید گلدانها رو ابیاری کنید،میتونید ماهی یک بارکاکتوسها وگیاهان گوشتی رو با کودهای پتاس بیشتر از ازت هم تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام به شما . ببخشید من ی نهال حدود ۳۰ سانتی نخل بادبزنی گرفتم یک هفته تو همون خاک دور ریشش بود و تو گلدون پلاستیکی پشت پنجره جنوبی بعد گزاشتمش تو گلدون بزرگ سفالی با مخلوط خاک و ماسه و کود ورمی کمپوست .وقتیم خاکش خشکه سیرابش میکنم و الان تو بالکنه اما از همون موقع که تو گلدون پلاستیکی بود برگاش داشت زرد و سوخته میشدالانم ادامه داره شرایطش میخاستم بدونم چجوری میشه نجاتش بدم و مث نخلایی که تو بلوار خیابون هستن سبز باشه و رشد کنه.محل زندگیمم خرم اباده
هیچ سایتو کانالی درست راهنماییم نکرد اطلاع زیادی ازین نخل نداشتن اما با اینکه درمورد کاکتوس توضیح دادین حس کردم اطلاعاتتون بالاست و میتونید کمکم کنید
بی نهایت سپاسگزارم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1398 17:00:

سلام، این نوع گیاه رطوبت دوست هست،باید رطوبت محیط رو با مه پاشی ویا جزیره زیر گلدانی تامین کنید ،خاکش همیشه باید مرطوب باشه ودو بار در هفته ابیاری کنید، ولی غرق اب نباشه،بعد از تعویص گلدان باید بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا تنش تعویض خاک وگلدان برطرف بشه. برای تامین رطوبت جزیره زیر گلدانی یک زیرگلدانی بزرگتر از گلدان گیاه انتخاب کنید ووسط زیر گلدانی سنگریزه بریزید وگلدان رو روی سنگریزه ها قرار بدید وداخل زیر گلدانی اب بریزید به اندازه ای که کف گلدان با اب در تماس نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
آیا میشه پای کاکتوس سنگ های خورده شدهی نمای ساختمان ریخت؟ فکر کنم گرانیت اسمشونه. مرمر خورد شده چطور؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 15ام, 1398 08:48:

سلام، بله میتونید بعد از شستشو بریزید، فقط چون این نوع سنگها قسمتهای تیزی هم دارند احتمالش هست که گیاه رو زخمی کنند با احتیاط این کار رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید کود گاوی و گوسفندی که فرقی نداره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 13ام, 1398 00:07:

سلام، کود گوسفندی مواد مغذی بیشتری در برابر کود گاوی دارد اما از کود گاوی شور تر است.
کود گوسفندی سریع تر از کود گاوی در خاک تجزیه و جذب می شود و دلیل آن این است که دارای بستر نیست ولی کود گاوی دارای کاه است و دیر تر جذب می شود.
کود گوسفندی به دلیل حرارت کود گرم نیز نام دارد.هر چقدر جثه حیوان بزرگتر باشد میزان پتاسیم کود هم بیشتر هست برای مثال در کود مرغی میزان ازت وفسفر زیاد هست ولی از نظر پتاس فقیر هست. ولی در کود گاوی میزان پتاس بیشتر از ازت وفسفر هست.در کود گوسفندی میزان پتاس از کود گاوی کمتر ومیزان ازت وفسفر بیشتر از کود گاوی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید ممنونن بابت زحمات و جوابدهیتون
مبیتونم به ترکیبی که فرمودین ذغال خرد شده و خاکستر یا پوست تخم مرغ و تفاله چایی اضافه کنم کنم که خاک غنی و قلیایی بشه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 11ام, 1398 09:54:

سلام، ممنون از توجه شما، بله میتونید ذغال خرد شده وپوسته تخم مرغ اضافه کنید ولی تفاله چایی برای کاکتوسها مناسب نیست. ذغال، خاک رو ضدعفونی واسیدی میکنه،ولی خاکستر وپوسته تخم مرغ قلیایی.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام،
آیا میشود از خاک غنى شده که در بازار هست و حاوى برگ پوسیده، خاک جنگلى، ماسه بادى، کودهاى آلى، پرلیت، خاک چاى میباشد براى کاکتوس استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 31ام, 1398 13:29:

سلام، اگر مخصوص کاکتوسها باشه بله میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب ببخشید برای کاشت بذر ۷۰درصد کوکوپیت بزنم بیست درصد ماسه ده درصد ورمی کمپوست خوبه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 30ام, 1398 22:28:

سلام، اگر به پیت ماس دسترسی ندارید بله میتونید از این ترکیب استفاده کنید، قبل از کشت بذرها، بستر رو کامل ضدعفونی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وعرض ادب
میخواستم بدونم برای قلیایی کردن خاک استریاس میشه از خاکستر سیگار یا خاکستر ذغال استفاده کرد؟ وچه مقدار؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 21:26:

سلام، میتونید خاکستر سوخته و سفید، رس یا دانه‌های منبسط رس داخل خاک ترکیب کنید تاخاک قلیایی بشه،برای میزانش هم باید phخاک رو چک کنید. به اندازه ای ترکیب کنید خاک قلیایی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من ماسه از کنار رودخونه برداشتم منتها خیلی دونه ریزه
ماسش سیاه و نمایی شبیه سیمان داره(سیمان نیست)
قارچ کش و حشره کشم زدم بهش
اما نمیدونم مناسبه یا نه؟!
ذراتش مثه پودر میمونه
انگار سنگای کوه رو پودر کردن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 20:40:

سلام، اگر مثل ماسه بادی هست برای کاشت بذر وکاکتوسها مناسب نیست،این نوع ماسه بیشتر برای ریشه دار کردن قلمه استفاده میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید میخواستم بدونم اگه به جای پیت ماس از کوکوپیت استفاده کنم کیفیت خاک به دست اومده در حده ترکیبی که شما گفتید هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 08:49:

سلام، کیفیتش پایین میشه، چون کوکوپیت هیچ ارزش غذای نداره، فقط خاک رو مرطوب نگه میداره.

[پاسخ]

پاسخ

کاکتوس پیوند افتاده علت فکر می کند پوستگی باشد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 27ام, 1398 00:48:

تازه پیوند زدید؟

[پاسخ]

پاسخ

ممنون

[پاسخ]

پاسخ

روی خاک هستش

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 23:28:

با پنس جمع کنید وخاک گیاه رو چندروزی تحت نظر داشته باشید اگر بازم بوجود امد محلول قارچ کش اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

نه. شبیه تار عنکبوت احساس میکنم کپک زده

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 22:04:

روی خاک گیاه هست یا بستر کشت؟ عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. روی خاک یکی از گلدون هام یه تار عنکبوت خاکستری رنگ هست. چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 21:00:

سلام، خود عنکبوت هیچ اسیبی به گیاهان نمیرسونه، برای گیاهان مفید هم هست افتهای گیاهان رو میخوره، ولی تارهای عنکبوت رو جمع کنید بهتر هست.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و وقت بخیر.
بله میدونم، سوال من در مورد ماسه نخودی های باغچه بود که با صاف کردن بدست میان. میخواستم ببینم اونها بهترند یا ماسه ای که از صاف کردن ماسه ساختمانی بدست میاد؟ با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 7ام, 1398 16:58:

سلام، فرقی نمیکنه، از هر دو مورد هم میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
من طبق گفته های شما کود حیوانی رو با قارچ کش(کاربندازیم)و حشره کش استریل کردم و پهن کردم جلوی افتاب تا خشک بشه حالا نیازی هست بشورمش؟ یا همونطوری که گفتید با پیت ماس و ماسه خاطی کنم؟
درضمن پیت ماس هم نیازی هست استریل بشه؟و اگه شد باید شوسته بشه یا نه؟
و میشه داخل ترکیب خاک کاکتوس که شامل پیت ماس، ماسه و کود حیوانی هست ورمی استفاده بشه یا نه؟
ممنونم از اطلاعاتتون که دراختیارمون میزارید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 7ام, 1398 08:31:

سلام، ممنون از شما، اگر کامل خشک شدن نیازی نیست مجدد بشورید، هر بار که داخل گلدان ابیاری میشه سم موجود شسته شده وخارج میشه،اگر پیت ماس رو برای بستر کشت میخواهید استفاده کنید بله حتما باید ضدعفونی کنید ولی اگر برای ترکیب خاک کاکتوسهای بالغ میخواهید ترکیب کنید نیازی نیست. فقط یک نوع کود رو استفاده کنید،یا ورمی رو ویا کوددامی رو،هر دو رو باهم ترکیب کنید باعث سوختگی ویا زرد شدن گیاه میشه.

[پاسخ]

پاسخ

برای کاکتوس ( و کاشت بذر)

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 22:23:

خاک باغچه اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وبرای ترکیب خاک کاکتوسها وکشت بذر کاکتوسها مناسب نیست،ماسه ساختمانی همراه با پیت ماس وورمی کمپوست ترکیب مناسبی برای خاک انواع کاکتوسهاست، برای بستر کشت هم میتونید پیت ماس رو بتنهایی استفاده کنید یا با ماسه شسته عدسی ترکیب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید . ببخشید یک سوال داشتم. بنده ماسه مرود نیاز رو با استفاده از دو صافی یکی ۲ میلی متری و دیگری ۵ میلی متری تهیه میکنم. سوالم اینه که خاک باغچه برای این کار بهتره یا شن و ماسه؟ اخه درصد ماسه مورد نیاز در شن و ماسه ساختمانی بیشتره و راحت تر جدا میشه اما به نظر خودم کیفیت خاک باغچه بهتره چون حاوی انواع سنگ هست. نظر شما چیه؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 16:39:

سلام، ترکیب خاک رو برای چه نوع گیاهانی میخواهید استفاده کنید؟

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید. ببخشید میتونم از این ترکیب هم استفاده کنم؟
۷۰درصد ماسه
۱۰درصد کوکوپیت
۱۰درصد پیت ماس
۱۰ درصد ورمی
شور بودن کود حیوانی آسیب نمی رسونه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 20:33:

سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید. در مورد شوری کود دامی اطلاعی ندارم ولی کود دامی هر چقدر کهنه باشه بهتر هست حداقل باید سه سال از تولیدش گذشته باشه وحتما درزمستان وتابستان در هوای ازاد نگهداری شده باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشین ما تو شهرستان زندگی میکنیم و هرچی گشتم که پیت ماس پیدا کنم نشد . نیست که نیست .بعد دیدم تو جوابتو به یکی از بچه های عاشق کاکتوس توی سایت خویتون گفتید میشه از کوکوپیت استفاده کرد حالا برای استفاده از کوکوپیت هم باید همون ۲۰ درصد رو استفاده کنم یا نه ؟ چیز دیگه ای هم لازمه که به ترکیب خاک تزافه کرد یا نه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1398 21:39:

سلام، بله میتوید به جای پیت ماس از کوکوپیت هم استفاده کنید،ورمی یا کود پوسیده واستریل شده دامی هم ترکیب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
پیت ماسی که پرلیت قاطی داشته باشه خوبه واسه کاکتوس یا باید پرلیت رو جدا کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 23ام, 1398 11:15:

سلام، ممنون، اگر پیت ماس خالص دارید برای کشت بذر بهتر هست،ولی برای ترکیب خاک کاکتوسهای بالغ مشکلی نیست میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
خسته نباشید . چطور میشه فهمید اسم کاکتوس رو . یه چند تا کاکتوس دارم اسمشتون رو نمیدونم .لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 21ام, 1398 21:46:

سلام، ممنون، عکسشون رو باید بفرستید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون
شرمندهبابت سوال زیاد

[پاسخ]

پاسخ

چطوری میتونم زودتر خشکش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 20ام, 1398 21:34:

میتونید داخل سینی فر بریزید وتا خشک شدن خاک داخل فر بگذارید یا اگر حیاط دارید یک لایه نازک زیر افتاب پهن کنید تا زود خشک بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من خاکم رو با توصیه های شما ترکیب کردم
باید کاملا خشک بشه تا بتونم استفاده کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 20ام, 1398 15:50:

سلام، بله.

[پاسخ]

پاسخ

تشکر

[پاسخ]

پاسخ

چند پیمانه ماسه کافیه؟
ماسه معمولی اشکالی داره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1398 23:39:

۱۳/۵ پیمانه ماسه هم باید اضافه کنید، فرقی نمیکنه، یک پیمانه دیگه هم باید ورمی اضافه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

پس باید این ترکیب رو کنار بزارم یا چیزی میتونم بهش اضافه کنم
مثلا ماسه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1398 22:02:

بله میتونید ماسه اضافه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید گلدان سایز ۸ بود نه ۶

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1398 21:14:

اندازه پیمانه مهم نیست چون همگی با همون پیمانه اندازه گرفته میشه، تعداد پیمانه مهم هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من تر کیب خاکم ۱۱پیمانه ماسه شسته(پیمانه منظور گلدان سایز ۶)
۷ پیمانه پیت ماس و ۲ پیمانه ورمی کمپوست یکمم پرلیت
به نظر شما مناسبه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 19ام, 1398 21:12:

سلام، مقدار پیت ماس زیاد هست،مقدارماسه ۷ پیمانه، پیت ماس ۲،ورمی کمپوست۱، با این تناسب بهتر میتونید اندازه بزنید، برای ۱۱ پیمانه ماسه، ۳/۵ یا ۴پیمانه هم پیت ماس باید ترکیب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنونو از سایت خوبتون
ببخشید در این صفحه کامنت میزارم
من یه نهال نارنج دارم که داخل گلدون تو خونه نگه میدارم،از همین ترکیب خاک میتونم استفاده کنم یا ترکیب دیگه ای رو پیشنهاد میدید؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 18ام, 1398 21:46:

سلام، خاک مناسب برای کاشت نهال مرکبات: ۱۵ درصد ماسه – ۱۵ درصد برگ جنگلی – ۲۵ درصد کود دامی- ۴۵ درصد هم خاک باغچه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد. ببخشید سوال دیگه ای که دارم اینه که آیا کوکوپیت جایگزین مناسبی برای پیت ماس هست؟ یعنی کارایی اون به همون اندازه است؟ و اگر بله،در ترکیب برای خاک کاکتوس از همان ۲۰ درصد استفاده کنم؟
و سوال اخر این که درصد ها وزنی هست یا حجمی؟ با تشکر، یا حق

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 16ام, 1398 18:55:

سلام، کوکوپیت هیچ ارزش غذایی نداره ولی پیت ماس تا سه ماهگی جوانه ها ،نیازهای غذایی جوانه ها رو تامین میکنه، اگر به پیت ماس دسترسی ندارید میتونید از کوکوپیت استفاده کنید،وبهتر هست مقدار ۵ درصد هم ورمی کمپوست به این ترکیب اضافه کنید تا نیاز غذایی جوانه ها تا سه ماهگی تامین بشه، درصد بصورت حجمی هست، میتونید از یک پیمانه برای این کار استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض خسته نباشید .امید وارم که تا الان سال خوبی رو داشته باشید و بعد از این بهتر هم بشه.
ببخشید سوال من اینه که شما اینجا ترکیب خاک رو ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست گفتین اما داخل برگه راهنمایی که همراه بذر ها ارسال شد گفته بودید ۷۰ درصد پیت ماس و ۳۰ درصد هم ماسه. خواستم بدونم که آیا ترکیب ۳۰ ماسه ۷۰ پیت ماس برای بذر هاست و وقتی بزرگ شدن باید از ترکیب ۷۰ ماسه ۲۰ پیت ماس ۱۰ ورمی کمپوست استفاده کنیم یا نه؟ و اگر بله؛ از کی باید ترکیب دوم رو استفاده کنیم؟ با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 16ام, 1398 18:29:

سلام، ممنون از شما دوست گرامی، همچنین،بله در ترکیب خاک کشت بذر مقدار پیت ماس بیشتر هست، ولی در ترکیب خاک کاکتوسهای بالغ مقدار ماسه بیشتر هست. بله بعد از اینکه جوانه هارو تک کردید بهتر هست از ترکیب دوم که درصد ماسه بیشتر هست استفاده کنید، این زمان بستگی به نوع کاکتوس وشرایط نگهداری داره،اگر شرایط برای رشد ایدال باشه تعدادی از کاکتوسهایی که رشد سریعی دارند مثل ژیمنو، استروفیتوم و… وقتی اندازه فندق شدند میتونید تک کنید تقریبا در ۹_۸ ماهگی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خیلی ممنونم از مطالب زیباتون من تعداد زیادی کاکتوس دارم رشتشون خوب بود ولی بعد اینکه گلدوناشونو عوض کردم از پارک کمی کود حیوانی و خاک برگ و شن از کنار کوه برداشتم و به خاک قبلیشون که مخلوتی از خاک کاکتوس و ذغال و ویتامین سفید دانه ریز شبیه گچ بود که اسمشو نمیدونم داشت اضافه کردم بعد مدتی رشتشون کم بود یهو رشتشون زیاد شد هی جوونه دادن منم خوشحال که جاشون خوبه حتما ولی این جونه ها وقتب رشت میکنن به اندازه انگشتای دست نرسیده لک دارشده و خشک میشن چرا کاکتوسهام انگار قارچ گرفتن لک دار شدن خیلی ناراحتم کاکتوس ١٠ سالم لک گرفته ایا میشه این لکها ازبین بره یااینکهشما میتونید غیر اینجا شماره تماس یا کانال تلگرام و یااینیستا لطف کنید من عکسشونو براتون بفرستم کاکتوسای من کمترینش ٣ ساله هست خیلی ناراحتم لک دارخیلی ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 6ام, 1398 13:36:

سلام، دانه های سفید رنگ پرلیت هستند پوکه های صنعتی، کود نیستند برای سبک کردن خاک وحفظ رطوبت بکار میرند، احتمال داره که مقدار کود دامی که مصرف کردید زیاد بوده یا کامل استریل نبوده، میتونید لکه ها رو با جراحی کردن خارج کنید وگلدانها رو یک بار با محلول قارچ کش (کاربِندازیم یا مانکوزب) ابیاری کنید. یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وعصر گلدانها رو با این محلول ابیاری کنید.عکس رو میتونید به اینستاگرام یا تلگرام شرکت بفرستید یا لینک عکس رو همینجا بفرستید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید خاک گراموفلور المانی مخصوص کاکتوس بهتره استفاده کنم یا ترکیبی ک شما گفتید کدوم بهتر جواب میده ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 5ام, 1398 10:44:

سلام، ممنون، خاک گرامافلور رو هم باید با ماسه ترکیب کنید چون بیشترین درصدش پیت ماس هست،اگر با ماسه شسته عدسی ترکیب کنید هیچ فرقی نداره هر دو یکسان هستند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من فقط کوکومیکس گیرم اومد نوشته روش ک پرلیت هم مخلوطش هست حالا باید تراریوم کاکتوس رو چطور درستش کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 24ام, 1397 20:41:

سلام، پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید در مورد ترکیب خاک وروش درست کردن تراریوم همراه با عکس توضیح داده شده، روی لینک زیر کلیک کنید. ⬇️⬇️⬇️

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1397/01/20/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3/

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
کاش نحوه ترکیب این خاک رو هم آموزش میدادین. با سپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 23ام, 1397 15:04:

سلام، مقاله رو کامل مطالعه بفرماید در پاراگراف سوم توضیح داده شده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و عرض ادب..میشه درمورد خاک مناسب تراریوم و همینطور نحوه نگهداریش (ابدهی و مکان مناسب و دما) یکم توضیح بدید.ممنون میشم?

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 22ام, 1397 23:30:

سلام، پیشنهاد میکنم این دو مقاله رو مطالعه بفرمایید،در مورد همه ی سوالهاتون توضیح داده شده، روی لینک کلیک کنید⬇️⬇️⬇️
مراحل ساخت تراریوم کاکتوس – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1397/01/20/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3/

https://mihancactus.ir/1396/03/30/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3/

[پاسخ]

پاسخ

سلام
از ترکیب هایی که گفتین برای خاک کاکتوس من فقط ماسه و کود حیوانی رو دارم.میتونم مابقی رو خاک معمولی باغچه اضافه کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 22ام, 1397 17:19:

سلام، خاک باغچه برای کاکتوسها مناسب نیست اب رو مدت زمان طولانی حفظ میکنه ،ولی میتونید مقدار کمی ترکیب کنید، از کوکوپیت یا پیت ماس هم ترکیب کنید بهتر خواهد بود.

[پاسخ]

پاسخ

مخلوط خاک ،یک قسمت خاک باغچه،خاک برگ،خاک باغچه و ماسه
منظور از ترکیبی که گفتید ۲قسمت خاک باغچه، ۱قسمت خاک برگ و یک قسمت ماسه هستش؟
نسبت پرلیت و کوکوپیت رو لطف میکنید؟
بسیار ممنون از پاسختون!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 17ام, 1397 22:29:

منظور یک (قسمت خاک باغچه ویک قسمت خاک برگ) ویا(یک قسمت خاک باغچه ویک قسمت ماسه عدسی شسته) ویا(یک قسمت کوکوپیت وپرلیت ویک قسمت ماسه) سه نوع ترکیب خاک هستند که به هر کدوم که دسترسی داشتید میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من این ترکیب رو تقربیا ۸ کیلو گرم درست کردم و وقتی اماده شد سم شپشک به اندازه یک لیوان و قارچ کش کاربندازیم به اندازه دو لیوان برای این ۸ کیو طبق دستور مصرف ۱٫۵ سی سی و یک و نیم گرم در یک و نیم لیتر اب ریختم تو خاک و چنگ زدم تا به خوبی مخلوط شن با خاک البته هر دو رو همزمان با هم نریختم ایا نیازه خاک اب شویی بشه یا وقتی خشک شد خاک گلدونامو عوض کنم و نیاز نیست ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 15ام, 1397 18:24:

سلام، اگر یکی از سمها داخل خاک باقی مونده مشکلی نیست میتونید بعد از خشک شدن خاک استفاده کنید ولی اگر هر دو سم (حشره کش وقارچ کش)داخل خاک موندن بهتر هست ابشویی کنید خاک رو خشک کنید وبعد استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
برای کراسولا گولوم چه ترکیب خاکی رو پیشنهاد میکنید؟
از ترکیب خاک بالا استفاده کردم متوجه شدم به پیتماس بشدت حساسیت داره

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 19:56:

سلام، کراسولا گولوم یا سم اسبی ،خاک مناسب، مخلوط خاک ،یک قسمت خاک باغچه،خاک برگ،خاک باغچه و ماسه میباشد اگر دقت کنید بافت خاک بسیار سبک است و آب را براحتی از خود عبور میدهد جمع شدن آب بدور ریشه باعث پوسیدگی ریشه می شود ویاخاک سبک با ترکیب کوکوپیت و پرلیت و یا ماسه می تواند برای این گیاه ایده آل باشد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید میشه یه ترکیب خاک جدید و خوب معرفی کنید؟ آخه پیت ماس نه گیر میاد و هم گرونه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:43:

سلام، میتونید بجای پیت ماس از کوکوپیت استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید یه سوال داشتم کی باید خاک کاکتوس را عوض کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 8ام, 1397 23:59:

سلام، زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زده باشند میتونید خاک وگلدان رو تعویض کنید. زمان مناسب برای این کار از اواسط همین ماه شروع میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . ایام به وام . من یه ترکیب از خاک خودم درست کردم که خیلی خوب بوده و جواب گرفتم ۶۰درصد ماسه شسته شده بدون خاک ۲۰درصد خاک باغچه ۵درصد ورمی کمپوست ۵درصد کمپوست میوه که قبلا درست کردم . ۵درصد کود گاوی افتاب خورده و پوسیده . ۵درصد هم خاک جنگل شما که بسیار ازت بالایی داره . داخل خاکم یه مقدار دارچین و پودر استخوان و پودر پوست تخم مرغ زدم . ولی در اکثر فیلم های خارجی میبنم هیچ ماسه ای ندارند یه چیزی مثل صد درد پیتماس و کوکوپیت زدن . ریشه انقدر گیاهشون زده کل کلدون شده ریشه . و اگثر کایپ های اموزشی خارجی رو دیده باشید بدون هیچ گونه برگ زد و خرابی در ساکولنت و کاکتوس دارن . میخوام بدونم این چیه که اونها استفاده میکنن

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 16ام, 1397 18:54:

سلام، همچنین، ترکیب خاک هر منطقه برای نگهداری گیاهان متفاوت هست ونمیشه یک نوع ترکیب خاک رو هم در مناطق رطوبی وهم در مناطق گرمسیری وهم در مناطق سرد سیری استفاده کرد. بهترین ترکیب خاک هم این هست که نتیجه بهتری از ترکیب خاکی که داریم بگیریم وگیاه رشد ایدال ویا عالی داشته باشه. در بیشتر کشورهای اروپایی، مثل ایران از منابع طبیعی مانند خاک وماسه برخوردار نیستند وبرای پرورش گیاهان از کوکوپیت ویا پومیس (پوکه معدنی یا جوش آتش فشانی که در زبان انگلیسی پومیس نامیده می شود ، از سنگهای با منشاء آتشفشانی است)استفاده میشه. تغذیه این نوع گیاهان که خاک فقیری دارند بوسیله کودهای شیمیایی ونور کافی انجام میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام دوست عزیز
ببخشید واسه ریشه دار کردن پاجوش اگاو از چه ترکیبی استفاده کنم؟
و اینکه ترکیب ۵۰% پیت ماس ۲۵%لیکا و ۲۵%پرلیت چطوره؟
.
.
پیشاپیش ممنون از حسن توجهتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 23:40:

سلام، ۵۰ در صد پیت ماس زیاد هست،لیکاوپرلیت رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنند، بهتر هست از ماسه وپیت ماس استفاده کنید ویا فقط داخل پرلیت ویا فقط لیکا کشت کنید داخل لیکا زودتر ریشه میزنه. بعد از اینکه قلمه ریشه زد داخل خاک مخصوص کاکتوس انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من قسمت ماسه رو مشکل دارم لطفا راهنمایی کنید .. آیا منظور شما ۷۰ درصد ماسه بادی خالص شسته شده هست یا اینکه باید درصدی از شن دانه ریز دو سه میل هم داخلش باشه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 30ام, 1397 13:14:

سلام. منظور ماسه شسته سایز عدسی هست ،ماسه بادی مناسب نیست. اندازه سایز ماسه هایی رو که میتونید استفاده کنید بالای مقاله عکسش هست میتونید مشاهده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من خاک گل فردوس عوض کردم خاک کاکتوس ریختم بعد چند روز برگاش پژمردە شد عوض کردم کوکوپیت ریختم چند روز خوب بود ولی الان برگاش زرد میشە و میریزه رفتم گل فروشی گفتن خاک کوکوپیت غذا ندارە با کاکتوس مخلوط کن و کود محلول بزن من الان این کارو کردم ولی حس میکنم دیگه میمیرە خیلی نارحتم لطفا راهنمایم کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 26ام, 1397 19:11:

سلام. تعویض چندین بار خاک به گیاه شوک وارد میکنه بهتر هست کوددهی رو شروع نکنید وگیاه رو برای مدتی در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا شوک وتنشی که بهش وارد شده از بین بره. زرد شدن برگها بعد از تعویض خاک وگلدان طبیعی هست گیاه در مقابل تنشی که بهش وارد شده برگهارو زرد میکنه تا بقیه برگها نجات پیدا کنن در مقابل هر برگی که زرد میشه برگ جدیدی خواهد رویید بشرطی که برگها رو جدا نکنید صبر کنید تا کامل خشک بشه وبیافته بعد از داخل گلدان بردارید اگر اقدام به جداکردن برگهای زرد بکنید گیاه مجدد برگ دیگری رو زرد خواهد کرد.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید به کارشناس محترم میهن کاکتوس
سه تا سوال دارم که ممنون میشم پاسخ بدین

۱- همونطور که گفتین ماسه رودخانه‌ای رو میشه از فروشگاه های مصالح ساختمانی به صورت شسته شده تهیه کرد… میخواستم بدونم ماسه بادی یا همون ماسه هایی که تو ساحل هست به صورت شسته شده از کجا میشه تهیه کرد

۲- یه جایی خونده بودم برای زهکشی گلدان بهتره که ته گلدان سنگ ریخته بشه و همچنین سنگ باعث میشه خاک شسته نشه و سوراخ ها رو هم نبنده … بجای سنگ میشه از کوکوپیت استفاده کرد؟ برای کاکتوس ها چطور؟

۳- لطفا میشه یه قیمت کلی و تقریبی از پیت ماس و ورمی کمپوست با در نظر گرفتن مقدار شون بگین
با سپاس??

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 12ام, 1397 11:10:

سلام. ممنون از شما. ماسه بادی رو میتونید از گلخونه ها تهیه کنید،ویا خودتون از کنار رودخونه یا ساحل جمع کنید وحتما بشورید که نمکش بره. برای زهکش گلدان کوکوپیت مناسب نیست یا باید ماسه سایز نخود بریزید یا پرلیت یا لیکا، بهترین گزینه هم ماسه نخودی هست لیکا وپرلیت چون سبکتر از خاک هستند موقع ابیاری احتمالش هست که بالا بیان وترکیب خاک گلدان رو بهم بریزن. درمورد قیمتها، قیمت ثابت نمیشه گفت چون هرروز قیمتها متغیر هستند با این اوضاع بازار.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از کمکتون،
شنا مطالب بسبار مفید و جامعی دارید، پیشنهاد میکنم اگه براتون امکانش هست یه کتاب در مورد کاکتوس و شرایط نگهداریش و… چاپ کنید، اگه اینکارو بکنیدمن خودم حتما میخرمش،
در کل خدا خیرتون بده

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 6ام, 1397 23:37:

سلام ممنون از پیشنهادتون حتما چشم بزودی کتابی جامع منتشر خواهیم کرد.

[پاسخ]

پاسخ

)ببخشید سوالم تکراریه ، جوابی که بهم داده بودین رو پیدا نکردم برا همین دوباره سوال کردم)
با سلام و تشکر فراوان از مطالب بسیار عالیتون، من چنتا کاکتوس گرفتم و با خاکی که خودم درست کردم (۷۰درصد ماسه،۲۰پیتماس و ۱۰ورمی کمپوس به اضافه کمی زغال خورد شده)گلدونشونو پریروز(سوم دی) عوض کردم،
حالا چنتا سوال داشتم،
یکی اینکه اول زمستون تعویض گلدان مشکل ساز نمیشه؟ و اینکه فردای تعویض گلدون بهشون آب دادم و نمیدونستم که باید تا۱ هفته بعد تعویض نباید اب داد!
دوم اینکه بعد از گذشت ۴۸ ساعت از آبیدهی هنوز خاک کاکتوسا مرطوبه! این باعث پوسیدگی نمیشه؟؟
سوال دیگه اینکه هم برای کاکتوس و هم هاورتیا از همین خاک استفاده کردم مشکلی نداره؟
سوال آخر اینکه، کاکتوس ها و هاورتیاهام کنار پنجره جنوبی هستن و تقریبا جاشون خونکه، ایا با این چیزای گفتم اگه اشتباهی توی تعویض یا ابیاری داشتم موافقین یبار دیگه خاکشون رو تعویض کنم و اینبار آبیاریشون نکنم؟؟
بازم از پاسخگوییتون ممنونم، خدا خیرتون بده??

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 5ام, 1397 14:03:

سلام. سوالتون رو در قسمت مقاله خاک مناسب کاکتوسها نوشتید که همکارم جوابتون رو نوشتند من مجدد کپی کردم براتون.
??????
سلام. اگر صبر میکردید وبهار تعویض میکردید بهتر بود، حالا مشکلی نیست اگر گیاهانتون در خواب زمستانی هستند ابیاری رو به یک بار در ماه برسونید اگر رشد دارند تا یک هفته ابیاری نکنید بعد از یک هفته ابیاری رو انجام بدید،برای هاورتیا که جزوساکولنتهاست بهتر هست که خاکش کمی سبکتر از خاک کاکتوسها باشه مثلا میتونید پیت ماس رو چهل درصد کنید. اگر دمای نگهداری پایین باشه خاک خیلی دیر خشک میشه واین موضوع باعث پوسیدگی ریشه میشه.
نه مجدد خاک رو تعویض نکنید ریشه ها پوسیده میشن برای اینکه خاک زودتر خشک بشه بهتر هست گلدانها رو روی یک سبد بگذارید تا هم از کف وهم از دهانه گلدان هوادهی بشه وخاک زودتر خشک بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .خاک برگ اصطلاح فارسی کدوم از مواردی هست که فرمودید و ایا میشه تو خاک کاکتوس استفاده کرد و چند درصد.ممنون

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 13:03:

سلام خاک برگ اصلا مناسب کاکتوس نیست مگر به مقدار خیلی کم و کاملا پوسیده باشد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام..میشه از پیت ماس و کوکوپیت که یکبار در نشا گلخانه ای گوجه استفاده شده دوباره برای بذر کاکتوس استفاده کرد؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 09:47:

سلام. خیر، بهتر هست از پیت ماسی که استفاده نشده، برای کاشت بذر کاکتوسها استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
آیا میتوان در خاک کاکتوس به میزان ۵% از گوگرد گراتوله استفاده کرد؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 2ام, 1397 09:19:

سلام. اگر خاکی که برای کاکتوسهاتون استفاده میکنید قلیایی هست میتونید استفاده کنید کاکتوسها خاک اسیدی رو میپسندن. گوگرد باعث اسیدی شدن خاک میشه وph خاک رو افزایش میده. Phخاک کاکتوسها بین ۷_۶ هست. گوگرد بیشتر برای درختان میوه وگیاهان دانه روغنی استفاده میشه مناطقی که خاک قلیایی دارند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.بعد از کاشت بذر تا چند روز نباید در ظرف رو باز کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 09:55:

سلام. تاوقتی که بذرها جوانه نزدن نباید درب رو باز کنید ولی اگر مورد مشکوکی مثل قارچ مشاهده کردید باید درب رو باز کنید وبررسی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

تشکر از اطلاعات خودتون
در مورد خاک بذر کاکتوس من از ترکیب پیت موس و۲۰% ماسه البته دریایی شسته شده استفاده کردم ولی روی سطح خاکم بعد چند روز ترک هایی ایجاد شد ایا باید مقدار ماسه رو بیشتر کنم واینکه عنوان میشه مثلا ۲۰%ماسه نسبت به پیت موس ایا ۲۰%ا ز نظر حجمی یا وزنی؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 09:28:

سلام. ممنون از شما. ماسه دریایی برای کشت بذر مناسب نیست چون موقعی که ابیاری میشه زراتش بهم میچسبن وحرکت ریشه های جوانه ها که خیلی ضعیف هستند رو دچار مشکل میکنه بهتر بود که از ماسه های شسته سایز عدس استفاده میکردید دلیل ترک خوردن بستر هم ماسه شسته هست.درصدی که اعلام میشه از نظر حجمی محاسبه میشه برای مثال از یک پیمانه میتونید استفاده کنید. برای مثال دو پیمانه پیت ماس ویک پیمانه ماسه.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید اگه میزان قارچ کش بیشتر از حد مجاز بشه چه اتفاقی میفته؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 17ام, 1397 23:55:

سلام.اگر برای جوانه ها استفاده بشه جوانه ها چروک میشن وباید خاک رو ابشوی کنید تا سم اضافه خارج بشه. سم بمونه بمرور زمان جوانه ها زرد شده واز بین میرند. برای گیاهان بالغ هم همینطور باید به اندازه ای ابیاری کنید تا سم موجود در خاک خارج بشه. باعث مسمومیت گیاه شده وبمرور زمان گیاه چروک وزرد شده از بین میره.

[پاسخ]

khatontanha1374 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 09:07:

نه من تازه بذر ها رو کاشتم.مرحله اول که گفته شده بود خاک ۲۴ساعت داخل قارچ کش بمونه و بعد ابکشی کنید.من فک میکنم دز بالاتری استفاده کردم اما بعد خوب خاک رو ابپاشی کردم تا سم ازش خارج بشه.مشکلی پیش نمیاد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 09:31:

نه برای ضدعفونی بستر حتما باید دز مصرفی زیاد باشه اگر بعد بستر رو کامل ابشویی کردید مشکلی پیش نمیاد جای نگرانی نیست.

پاسخ

سلام.من تازه با کاشت بذر کاکتوس اشنا شدم.کسی هست که تا پایان این مراحل و رفته باشه و بتونه کمک من کنه؟ به صورت تلفنی

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 13:43:

سلام. هر سوالی داشتید میتونید بپرسید پاسخگو هستیم. بصورت تایپ ومکاتبه ای روی همین سایت.

[پاسخ]

khatontanha1374 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 20:09:

فیلم اموزش کلیه مراحل رو دارین؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 21:19:

فکر کنم روی سایت باشه.

پاسخ

با عرض سلام

سوالم این هست که الان فصل مناسبی برای عوض کردن گلدان های کاکتوس هست؟

من دو هفته پیش چندتا کاکتوس خریدم، گلدون هاشونو عوض کردم
حس میکنم خاکش مناسب نیست، چرا که خاکش دیر خشک میشه و وقتی هم که خشک میشه سفت میشه!!!

الان هم از خاکش میترسم که به کاکتوس هام اسیب برنه
هم از این میترسم که این تعویض پشت سر هم گلدان ها بهشون آسیب بزنه

کاکتوس هام پاجوش دارند که در این مدت اصلا رشد نکردن!!
خانواده میگن خاکشونو عوض نکنم و تا بیشتر از این بهشون شوک وارد نشه!!

پیشنهاد شما چی هست؟

ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1397 08:16:

سلام.اگر کاکتوسهاتون رشد دارند ودر جای گرمی نگهداری میکنید بهتره خاکشون رو عوض کنید ولی اگر در جای نسبتا خنکی هستند ورشد ندارند بهتره صبر کنید بهارخاکشون روعوض کنید. جای خنکی باشن فعلا نیازی به ابیاری نیست.

[پاسخ]

پاسخ

دورود دوباره به شما کارشناس عزیز و پاسخگو.ای کاش مسئولینمون هم پاسخگویی رو از شما بیاموزند تا همه در آرامش باشند. ??مزاحم شدم جهت اینکه من از گیاه قهر و آشتی بذرهاش رو جدا کردم. آیا الان امکان کاشتشون رو دارم؟ ابتدا سبز رنگ بودن و الان به رنگ قهوه ایی در اومدن. آیا زمان کاشتش هست یا باید کاری روی آنها انجام بدم. سپاس از پاسخگوییتون ???

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 26ام, 1397 22:29:

سلام. خیلی ممنون. ??. بذرها باید حتما قهوه ای رنگ باشن. اگر دمای ۲۱_۲۵درجه رو دارید میتونید هر زمان کشت کنید. ولی بنظر من بهتره بهار کشت کنید که جوانه زنی سریع باشه. برای جوانه زنی سریع در همین فصل میتونید بذرها رو حدود هشت ساعت داخل اب بدون کلر و ولرم خیس کنید بعد کشت کنید.سعی کنید بذرها رو سطحی کشت کنید که زودتر جوانه بزنن ودر جای نیمه سایه نگهداری کنید بعد از سبز شدن به جای پرنوری انتقال بدید برای حفظ رطوبت میتونید روی بستر یک پلاستیک بکشید. بعد از جوانه زنی پلاستیک رو بردارید. برای بستر کشت میتونید از کوکوپیت وپرلیت، پیت ماس وکوکوپیت یا ماسه بنایی وپیت ماس استفاده کنید.

[پاسخ]

امید پاسخ در تاريخ مهر 26ام, 1397 23:00:

سپاس بزرگوار.
یک سوال که فراموش کردم این بود که بذرها یه پوسته ی نازک دارن اونها رو خارج کنم یا با همون ها بکارم یا فرقی نداره ??

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 26ام, 1397 23:35:

بهتره جدا کنید بعد بکارید.

پاسخ

درود به کارشناس محتــــــــــرم و با صبر و حوصله میهن ڪاڪتوس.
خواستم بپرسم بعداز ترکیب این مواردی که فرمودید برای تهیه خاک کاکتوس, با اضافه کردن خاک باغچه به میزان۵۰%از کل خاک تهیه شده برای استفاده برای گل های آپارتمانی مناسب هست؟
و اینکه خاک مناسب برای قهرو آشتی هم میتونه همین ترکیب باشه یا خیر؟
و سوال آخر من قهرو آشیم رو از زیر گره برگی بریدم و در مخلوط خاکی ورمی و پیت ماس گذاشتم اما خشک شد چه کاری انجام بدم تا نتیجه ی بهتری بگیرم برای قلمه ها. سپاس از پاسخگویی شما بزرگوار

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 18:18:

سلام. ممنون از توجه شما دوست گرامی. برای خاک گیاه قهر واشتی میتونید از ترکیب خاک باغچه+کوکوپیت+خاک برگ استفاده کنید برای گیاهان اپارتمانی همین ترکیب رومیتونید استفاده کنید. بجای کوکوپیت از پیت ماس هم میتونید استفاده کنید. ترکیب خاک کاکتوسها با گیاهان اپارتمانی متفاوت هست خاک گیاهان اپارتمانی باید رطوبت رو برای مدت زیاد حفظ کنه ولی برای کاکتوسها این عمل برعکس هست. قلمه های گیاه قهر واشتی رو میتونید داخل همین ترکیب خاک کشت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من ماسه رو از مصالح فروشی تهیه کردم و چند بار شستم.بعد روش قارچکش اسپری کردم تا بمونه و خشک بشه.میخواستم بدونم ماسه ای که تهیه کردم خوبه؟ و اینکه قارچ کش ریختم بمونه خشک بشه نیاز نیست با آب بشورم تا قارچکش از بین بره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 4ام, 1397 23:29:

سلام. بله همین ماسه ها برای ترکیب خاک کاکتوسها استفاده میشه. خوب هست. نیازی نیست محلول قارچ کش رو دوباره بشورید ولی اگر دز مصرفی رو زیاد ریختید میتونید بشورید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ماسه دارم ولی ریزه و توش سنگ های نسبتا بزرگ هم دیده میشه.میتونم سنگ آکواریوم با هاش قاطی کنم و برای خاک کاکتوس استفاده کنم با پیت ماس و ورمی؟ با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 30ام, 1397 23:53:

سلام. بله میتونید. قبل از استفاده کامل ضدعفونی بکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. ماسه رو میتونم از آکواریوم فروشی ها تهیه کنم؟ و به فروشنده بگم ماسه رودخانه میخوام؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 30ام, 1397 11:06:

سلام. بله اکواریومیها ماسه رودخانه هم میفروشن. میتونید تهیه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام اسم اون کاکتوس که عکسش رو بالا گذاشتین چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 14ام, 1397 22:04:

سلام. Cereus tetragonus monstrose

[پاسخ]

پاسخ

سلام من برای ترکیب خاک کاکتوسام،۵۰ درصد ماسه ریختم بیست درصد خاک باغچه ۱۰ درصد کوکوپیت ۱۵ درصد پیت ماس ۵درصدم خاک زغال این ترکیب خوب هست یا نه؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 12ام, 1397 20:40:

سلام بهتره از خاک باغچه به علت نگه داشتن آب زیاد استفاده نکنید. البته اگر اصولی آبیاری کنید مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ورمی کمپست رو با چه سم حشره کش ضدعفونی کنیم?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 10:22:

سلام.هم میتونید یک لایه نازک زیر افتاب مستقیم پهن کنید تا کامل ضدعفونی بشه وهم میتونید با سم حشره کش دلتامترین ضد عفونی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام در مطلب گفته شده ورمی کمپست؟ منظور کدام نوع ان است
نوعی که توسط فعالیت کرم خاکی در کود حیوانی است یا نوع دیگر
که توسط فعالیت کرم خاکی بر روی پسماند های گیاهیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 12ام, 1397 16:41:

سلام.ورمی کمپوست کود حیوانی هست که کرم خاکی در تولیدش نقش داره.کمپوست بقایای گیاهان هست که مدتی در روی زمین باقی مونده وتجزیه شدن.

[پاسخ]

پاسخ

بله همون از جنس خود کاکتوس هست زائدها و میشه گفت بچه های گیاه هستن ولی به صورت انبوه در کناره ها در اومدن و بهم پیوسته هستن به نظرتون چیکار کنم ؟جداشون کنم ؟تقریباً در قسمتی که اینا در امدن یک مقدار قطر کاکتوس کم شده.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 18:13:

اگر تعدادشون زیاد هست وفشرده هستند بهتره یک در میان جدا کنید.همشون رو نه تا بقیه جا باز کنن ورشد کنن.هیچ وقت همه ی جوانه ها رو با هم از گیاه مادری جدا نکنید به گیاه مادری شوک وارد میشه واحتمال داره خشک بشه.اگر بچه هایی که روی تنه مادری, بزرگ هستند تقریبا دو بند انگشت میتونید ریشه دار کنید وداخل گلدان تکی کشت کنید.بهتره جوانه هایی رو که بزرگتر از سایر بچه ها هستند رو جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام بنده یک کاکتوس از نوع طولی که مانند عکس اول این صفحه می باشد دارم و مانند عکس ذکر شده و حتی بیشر زائد های از کناره ها دارد به نظر شم چکار باید بکنم اینها را ؟شایان ذکر است در محل های که زائده ها هستن یک مقدار قطر کاکتوس نیز کمتر نسبت به سایر نواحی می باشد انگار این زائد ها جلوی قطور شده کاکتوس رو در این قسمت ها گرفته اند.با تشکر از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 14:17:

سلام.عکس فوق سرعوس هست.منظور از زاعده بچه های گیاه هست؟دلیل باریک شدن کاکتوسها کمبود نور هست بمرور زمان میتونید به جای پرنور انتقال بدید.ویا از قسمتی که باریک شده کات کنید وقلمه بگیرید قسمتی که داخل خاک میمونه دوباره جوانه میزنه وقسمت کات شده رو هم میتونید بعد از چند روز استراحت دادن بکارید وریشه دار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و احترام ، در یکی از گلخانه ها دیدم در ترکیب خاک کاکتوس مقداری خاک زغال هم استفاده میکنند ، میخواستم نظر جنابعالی را دراین مورد بدونم ، با تشکر فراوان

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 13:11:

سلام.ذغال هم یک نوع ضدعفونی کننده خاک محسوب میشه وهم رطوبت خاک رو حفظ میکنه برای همین استفاده مقداری از ذغال خرد شده در خاک کاکتوسها خوب هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، ترکیب ۷۰% ماسه، ۲۰% پیت ماس، ۵% ذغال، ۵% ورمی کمپوست مناسبه؟
ترکیب مورد نظر خودتون امکانش هست بگید؟ البته با درصداش خواهشا.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 25ام, 1397 14:05:

سلام.بله این ترکیب خوبی هست برای خاک کاکتوسها.ماهم همین ترکیب رو استفاده میکنیم.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون. میتونیم ۸۰% ماسه ۱۰% کوکوپیت و ۱۰% کود استفاده کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1397 12:20:

ماسه رو هفتاد درصد بردارید کوکوپیت رو بیست درصد.ده درصد هم خیلی کم هست.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید یک سوال دیگه. از این سه موردی که به عنوان جایگزین پیت ماس فرمودین کدوم یکی بهتره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1397 11:46:

هر سه رو میتونید انتخاب کنید فرق ندارند.اگر کوکوپیت رو انتخاب کنید باید مقدارش رو کم ترکیب کنید چون مقدار زیادی رطوبت حفظ میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. مقاله بسیار مفیدی بود. نقش پیت ماس رو تو این ترکیب متوجه نشدم. ماسه که مشخصه برای تخلخل خاک و زهکشی مناسب هستش. ورمی یا کود پوسیده هم به عنوان تغذیه گیاه و دارا بودن عناصر مغذی. پیت ماس به دلیل وارداتی بودن تا حدودی گرونه و بعضی وقتها هم پیدا کردنش مشکله. برای تعداد بالای گلدون هم که اصلا به صرفه نیست. تو مقاله هم اشاره کردین که پیت ماس دارای مواد مغذی بسیار کمی است. خواستم بدونم میشه از یک ماده دیگه به عنوان جایگزین پیت ماس استفاده کرد؟ و یا فقط ماسه و کود را با هم ترکیب کرد؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1397 11:07:

سلام.نقش پیتماس برای حفظ رطوبت خاک هست.ومقداری عناصر مورد نیاز برای رشد گیاهان رو داره.میتونید بجای پیتماس از کوکوپیت یا پرلیت ویا لیکا دانه ریز در ترکیب خاک کاکتوسها استفاده کنید این سه مورد هم رطوبت رو حفظ میکنن ولی ارزش غذیی ندارند.

[پاسخ]

پاسخ

بسیاااار سپاسگزارم

[پاسخ]

پاسخ

برای ترکیب خاک میخواستم

سوال اصلیم در واقع این بود که گلخانه ها و پرورش دهنده های کاکتوس خاک مورد نظرشون رو چطور تهیه میکنند چون در مقیاس بزرگ واندازه زیاد سخته که ماسه ها رو از لخظ اندازه جدا کرد شست و ترکیب کرد؟

بسیار ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 16:25:

سلام.میتونید به مقدار کم داخل خاک ترکیب کنید.گلخونه ها هم به مقدار زیاد ترکیب میکنن ماسه هایی که برای گلخونه استفاده میشه بصورت شسته تهیه میشه.کارخانه های ماسه شویی هست که ماسه رو شسته و میفروشن.همون ماسه هایی که برای سیمانکاری در ساختمان استفاده میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
آیا میشه بجای ماسه از لیکا دانه ریز استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1397 14:14:

سلام.لیکا رطوبت رو حفظ میکنه باید این موضوع رو در نظر بگیرید.برای ترکیب خاک میخواهید استفاده کنید یا روی سطح بستر؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین یه سوال داشتم من چندتا کاکتوس گرفتم میخواهم گلدانهاشونو عوض کنم هیج جا ماسه پیدا نکردم اخر یه گلخانه بهم گفت خاک اماده بگیر توش ماسه هست ورمی هم هست من خاک کاکتوسو گرفتم مارک گیلدا بعد در کنارش یه بسته پیت ماس گرفتم که با خاک اماده کاکتوس میکس کنم سوال من اینه که اولا خوبه ترکیب خاک اماده کاکتوس که توش ورمی کمپوست هم داره با پیت ماس یا برم دنبال ماسه و ورمیو پیت متس جدا سوال بعد اینکه حالا اگه من بخوام همینو ترکیب کنم چقدر پیت ماس به خاک اماده کاکتوس بزنم؟ و سوال اخر که پرلیت اجباری مرسی از راهنمایی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1397 06:40:

سلام.خاک اماده پیت ماس وورمی کمپوست رو داره نیازی نیست پیتماس ترکیب کنید.ترکیب خاک کاکتوس گلخونه ها هم بهتر هست ماسه ترکیب میکنن.

[پاسخ]

پاسخ

ورمی هم نیاز به جوشاندن یا استریل دارد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1397 10:03:

سلام.برای استریل کردن ورمی کمپوست بهترین کار این هست که جلوی افتاب مستقیم بصورت لایه نازک پهن کنید یکی دوروز بمونه بعد بردارید با این روش کاملا ضدعفونی میشه.

[پاسخ]

پاسخ

و اینکه این ترکیب برای همه جور کاکتوس و ساکولنت مناسبه دیگه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1396 13:18:

بله برای همه ی کاکتوسها وگیاهان گوشتی میشه استفاده کرد.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
این ترکیب خاکی که فرمودید برای موقعی هست که خواستیم جوانه هارو به گلدان ۶ منتقل کنیم؟
من بسته خاک مخصوص کاکتوس که خارجی هم هست تهیه کردم بنظر شما اونو با ماسه ای یا چیز دیگه ای ترکیب بکنم؟ بعد اینکه فرمودید ۷۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد پیت ماس اینا باید باهم مخلوط بشن کامل،؟ یا اینکه اول ماسه رو کف ظرف بریزیم روش پیت ماس؟ من مبتدی هستم 🙂

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 3ام, 1396 13:18:

سلام.این ترکیب خاک بهترین خاک برای انواع کاکتوسهاست.وهمینطور برای ساکولنتها که خاک ساکولنتها مقداری سبکتر از این ترکیب هست یعنی ماسه وپیت ماس ۵۰,۵۰مخلوط میشه.هم میتونید این ترکیب رو جدا خودتون درست کنید وهم میتونید خاکی رو که تهیه کردید استفاده کنید هم میتونید با هم ترکیبشون کنید.مشکلی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
میخواستم بدونم ماسه رودخانه ای رو از کجا باید تهیه کنم؟و اصولا بهترین مرکز خرید خاک توی شهر تهران کجاست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 30ام, 1396 12:15:

سلام.ماسه رودخونه همون ماسه ای هست که تو مصالح ساختمانی استفاده میشه.میتونید از فروشگاهای فروش مصالح ساختمانی تهیه کنید.در مورد فروش در تهران اطلاع ندارم.

[پاسخ]