بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟ ترکیبات مختلفی برای خاک کاکتوس‌ها پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها قابل استفاده و علمی هستند ولی در این مقاله می‌خواهم تجربه پانزده ساله خودم در مورد نگهداری کاکتوس‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار بدهم. در مقالات گذشته میهن کاکتوس به کرات در مورد فرمول خاک مناسب کاکتوس مقاله نوشته‌ایم ولی در این مقاله به زبانی ساده برای شما این ترکیب خاک را توضیح می‌دهم.

قبل از توضیح به شما توصیه می‌کنم که خاک کاکتوس‌ها را سعی کنید خودتان تهیه کنید زیرا هم ارزان‌تر از نمونه‌های بازار خواهد بود و هم اینکه ترکیب آن مشخص می‌باشد. نوع خاک کاکتوس‌ها به شرایط مختلفی مانند نوع کاکتوس اندازه آن شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، و سایر موارد بستگی دارد. که می‌تواند برای هر منطقه فرمول خاصی را در نظر گرفت. ولی ترکیبی که برای شما توضیح داده می‌شود را تقریباً می‌توان در همه شرایط استفاده کرد.

ترکیب پیشنهادی ما خیلی ساده است. ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس ۱۰ درصد ورمی یا کود گاوی استریل و کهنه. شاید تهیه کود گاوی کهنه و به اصطلاح سوخته برای خیلی‌ها سخت باشد ولی این ترکیب معجزه می‌کند و باعث افزایش رشد کاکتوس‌ها می‌شود. البته اگر کود حیوانی استریل نباشد باعث مشکلات جدی و در بهترین حالت ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود. کود حیوانی را حتما قبل از استفاده با سموم قارچکش و حشره کش استریل کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟
۱- ماسه:
مهم‌ترین عنصر و عامل حیات و زندگی کاکتوس‌ها ماسه می‌باشد. شاید برای خیلی‌ها این سؤال ایجاد شود که کدام نوع ماسه مناسب‌تر است؟ بهترین ماسه، نوع رودخانه‌ای می‌باشد که عاری از نمک و آهک می‌باشد. ماسه‌هایی که از معادن در کوه‌ها به دست می‌آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می‌تواند بین ۲ تا ۵ میلی‌متر باشد.

خاک کاکتوس
اندازه مناسب ماسه برای ترکیب خاک کاکتوس

۲- پیت ماس: از پیت ماس های خارجی و درجه یک برای ترکیب خاک گلدان کاکتوس‌ها استفاده کنید. پیت ماس دارای مواد غذایی بسیار کمی می‌باشد.

۳- ورمی کومپوست: مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس در ترکیب خاک کاکتوس‌ها سعی کنید بیشتر از ده درصد استفاده نکنید.

با استفاده از این ترکیب نیازی به ریختن سنگریزه در کف گلدان نیست چون این ترکیب دارای زهکشی بالایی است. زهکشی خوب این ترکیب باعث می‌شود آب در خاک باقی نماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از مزیت‌های دیگر این ترکیب این است که حشراتی مانند پشه سیاه که آسیب جدی به ریشه گیاه می‌رساند قادر به زندگی در این ترکیب خاک نیست.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

 

پست‌های مرتبط

گل کاکتوس مصنوعی یا واقعی؟

گل کاکتوس مصنوعی یا واقعی؟

گل کاکتوس مصنوعی یا واقعی؟ این روزها کاکتوس‌هایی در بازار...

با سرد شدن هوا آبیاری کاکتوس‌ها را کم کنید

با سرد شدن هوا آبیاری کاکتوس‌ها را کم کنید

با سرد شدن هوا آبیاری کاکتوس‌ها را کم کنید: همان‌طور...

اسیدیته یا PH خاک چیست؟

اسیدیته یا PH خاک چیست؟

اسیدیته یا PH خاک چیست؟ خاک را از لحاظ اسیدیته...

نظرات (35)

با سلام
میخواستم بدونم ماسه رودخانه ای رو از کجا باید تهیه کنم؟و اصولا بهترین مرکز خرید خاک توی شهر تهران کجاست؟

پاسخ

    سلام.ماسه رودخونه همون ماسه ای هست که تو مصالح ساختمانی استفاده میشه.میتونید از فروشگاهای فروش مصالح ساختمانی تهیه کنید.در مورد فروش در تهران اطلاع ندارم.

    پاسخ

باسلام
این ترکیب خاکی که فرمودید برای موقعی هست که خواستیم جوانه هارو به گلدان ۶ منتقل کنیم؟
من بسته خاک مخصوص کاکتوس که خارجی هم هست تهیه کردم بنظر شما اونو با ماسه ای یا چیز دیگه ای ترکیب بکنم؟ بعد اینکه فرمودید ۷۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد پیت ماس اینا باید باهم مخلوط بشن کامل،؟ یا اینکه اول ماسه رو کف ظرف بریزیم روش پیت ماس؟ من مبتدی هستم 🙂

پاسخ

    سلام.این ترکیب خاک بهترین خاک برای انواع کاکتوسهاست.وهمینطور برای ساکولنتها که خاک ساکولنتها مقداری سبکتر از این ترکیب هست یعنی ماسه وپیت ماس ۵۰,۵۰مخلوط میشه.هم میتونید این ترکیب رو جدا خودتون درست کنید وهم میتونید خاکی رو که تهیه کردید استفاده کنید هم میتونید با هم ترکیبشون کنید.مشکلی نیست.

    پاسخ

و اینکه این ترکیب برای همه جور کاکتوس و ساکولنت مناسبه دیگه؟

پاسخ

ورمی هم نیاز به جوشاندن یا استریل دارد؟

پاسخ

    سلام.برای استریل کردن ورمی کمپوست بهترین کار این هست که جلوی افتاب مستقیم بصورت لایه نازک پهن کنید یکی دوروز بمونه بعد بردارید با این روش کاملا ضدعفونی میشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشین یه سوال داشتم من چندتا کاکتوس گرفتم میخواهم گلدانهاشونو عوض کنم هیج جا ماسه پیدا نکردم اخر یه گلخانه بهم گفت خاک اماده بگیر توش ماسه هست ورمی هم هست من خاک کاکتوسو گرفتم مارک گیلدا بعد در کنارش یه بسته پیت ماس گرفتم که با خاک اماده کاکتوس میکس کنم سوال من اینه که اولا خوبه ترکیب خاک اماده کاکتوس که توش ورمی کمپوست هم داره با پیت ماس یا برم دنبال ماسه و ورمیو پیت متس جدا سوال بعد اینکه حالا اگه من بخوام همینو ترکیب کنم چقدر پیت ماس به خاک اماده کاکتوس بزنم؟ و سوال اخر که پرلیت اجباری مرسی از راهنمایی

پاسخ

    سلام.خاک اماده پیت ماس وورمی کمپوست رو داره نیازی نیست پیتماس ترکیب کنید.ترکیب خاک کاکتوس گلخونه ها هم بهتر هست ماسه ترکیب میکنن.

    پاسخ

سلام وقت بخیر
آیا میشه بجای ماسه از لیکا دانه ریز استفاده کرد؟

پاسخ

    سلام.لیکا رطوبت رو حفظ میکنه باید این موضوع رو در نظر بگیرید.برای ترکیب خاک میخواهید استفاده کنید یا روی سطح بستر؟

    پاسخ

برای ترکیب خاک میخواستم

سوال اصلیم در واقع این بود که گلخانه ها و پرورش دهنده های کاکتوس خاک مورد نظرشون رو چطور تهیه میکنند چون در مقیاس بزرگ واندازه زیاد سخته که ماسه ها رو از لخظ اندازه جدا کرد شست و ترکیب کرد؟

بسیار ممنون میشم

پاسخ

    سلام.میتونید به مقدار کم داخل خاک ترکیب کنید.گلخونه ها هم به مقدار زیاد ترکیب میکنن ماسه هایی که برای گلخونه استفاده میشه بصورت شسته تهیه میشه.کارخانه های ماسه شویی هست که ماسه رو شسته و میفروشن.همون ماسه هایی که برای سیمانکاری در ساختمان استفاده میشه.

    پاسخ

بسیاااار سپاسگزارم

پاسخ

سلام. مقاله بسیار مفیدی بود. نقش پیت ماس رو تو این ترکیب متوجه نشدم. ماسه که مشخصه برای تخلخل خاک و زهکشی مناسب هستش. ورمی یا کود پوسیده هم به عنوان تغذیه گیاه و دارا بودن عناصر مغذی. پیت ماس به دلیل وارداتی بودن تا حدودی گرونه و بعضی وقتها هم پیدا کردنش مشکله. برای تعداد بالای گلدون هم که اصلا به صرفه نیست. تو مقاله هم اشاره کردین که پیت ماس دارای مواد مغذی بسیار کمی است. خواستم بدونم میشه از یک ماده دیگه به عنوان جایگزین پیت ماس استفاده کرد؟ و یا فقط ماسه و کود را با هم ترکیب کرد؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام.نقش پیتماس برای حفظ رطوبت خاک هست.ومقداری عناصر مورد نیاز برای رشد گیاهان رو داره.میتونید بجای پیتماس از کوکوپیت یا پرلیت ویا لیکا دانه ریز در ترکیب خاک کاکتوسها استفاده کنید این سه مورد هم رطوبت رو حفظ میکنن ولی ارزش غذیی ندارند.

    پاسخ

ممنون.

پاسخ

ببخشید یک سوال دیگه. از این سه موردی که به عنوان جایگزین پیت ماس فرمودین کدوم یکی بهتره؟

پاسخ

    هر سه رو میتونید انتخاب کنید فرق ندارند.اگر کوکوپیت رو انتخاب کنید باید مقدارش رو کم ترکیب کنید چون مقدار زیادی رطوبت حفظ میکنه.

    پاسخ

ممنون. میتونیم ۸۰% ماسه ۱۰% کوکوپیت و ۱۰% کود استفاده کنیم؟

پاسخ

خیلی ممنون.

پاسخ

سلام، ترکیب ۷۰% ماسه، ۲۰% پیت ماس، ۵% ذغال، ۵% ورمی کمپوست مناسبه؟
ترکیب مورد نظر خودتون امکانش هست بگید؟ البته با درصداش خواهشا.

پاسخ

با عرض سلام و احترام ، در یکی از گلخانه ها دیدم در ترکیب خاک کاکتوس مقداری خاک زغال هم استفاده میکنند ، میخواستم نظر جنابعالی را دراین مورد بدونم ، با تشکر فراوان

پاسخ

    سلام.ذغال هم یک نوع ضدعفونی کننده خاک محسوب میشه وهم رطوبت خاک رو حفظ میکنه برای همین استفاده مقداری از ذغال خرد شده در خاک کاکتوسها خوب هست.

    پاسخ

با سلام بنده یک کاکتوس از نوع طولی که مانند عکس اول این صفحه می باشد دارم و مانند عکس ذکر شده و حتی بیشر زائد های از کناره ها دارد به نظر شم چکار باید بکنم اینها را ؟شایان ذکر است در محل های که زائده ها هستن یک مقدار قطر کاکتوس نیز کمتر نسبت به سایر نواحی می باشد انگار این زائد ها جلوی قطور شده کاکتوس رو در این قسمت ها گرفته اند.با تشکر از شما

پاسخ

    سلام.عکس فوق سرعوس هست.منظور از زاعده بچه های گیاه هست؟دلیل باریک شدن کاکتوسها کمبود نور هست بمرور زمان میتونید به جای پرنور انتقال بدید.ویا از قسمتی که باریک شده کات کنید وقلمه بگیرید قسمتی که داخل خاک میمونه دوباره جوانه میزنه وقسمت کات شده رو هم میتونید بعد از چند روز استراحت دادن بکارید وریشه دار کنید.

    پاسخ

بله همون از جنس خود کاکتوس هست زائدها و میشه گفت بچه های گیاه هستن ولی به صورت انبوه در کناره ها در اومدن و بهم پیوسته هستن به نظرتون چیکار کنم ؟جداشون کنم ؟تقریباً در قسمتی که اینا در امدن یک مقدار قطر کاکتوس کم شده.

پاسخ

    اگر تعدادشون زیاد هست وفشرده هستند بهتره یک در میان جدا کنید.همشون رو نه تا بقیه جا باز کنن ورشد کنن.هیچ وقت همه ی جوانه ها رو با هم از گیاه مادری جدا نکنید به گیاه مادری شوک وارد میشه واحتمال داره خشک بشه.اگر بچه هایی که روی تنه مادری, بزرگ هستند تقریبا دو بند انگشت میتونید ریشه دار کنید وداخل گلدان تکی کشت کنید.بهتره جوانه هایی رو که بزرگتر از سایر بچه ها هستند رو جدا کنید.

    پاسخ

سلام در مطلب گفته شده ورمی کمپست؟ منظور کدام نوع ان است
نوعی که توسط فعالیت کرم خاکی در کود حیوانی است یا نوع دیگر
که توسط فعالیت کرم خاکی بر روی پسماند های گیاهیه

پاسخ

    سلام.ورمی کمپوست کود حیوانی هست که کرم خاکی در تولیدش نقش داره.کمپوست بقایای گیاهان هست که مدتی در روی زمین باقی مونده وتجزیه شدن.

    پاسخ

سلام ورمی کمپست رو با چه سم حشره کش ضدعفونی کنیم?

پاسخ