مگس سیاه بلای جان خزانه‌های کاکتوس

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مگس سیاه بلای جان خزانه‌های کاکتوس : مگس سیاه به بلای جان خزانه‌های کاکتوس‌ها و ساکولنت ها تبدیل شده است. این حشره در خاک گلدان بخصوص گلدان‌های حاوی پیت ماس و در رطوبت زیاد تخم می‌گذارد و  لاروها یا همان بچه‌های این حشره که به صورت کرم‌های ریز سفید رنگی مشاهده می‌شوند شروع به تغذیه از ریشه و در نهایت تنه کاکتوس‌های جوان می‌کنند. و با سرعت باورنکردنی جوانه‌ها را از بین می‌برد. جوانه‌های زخمی نیز معمولاً دچار انواع بیماری‌های قارچی شده و از بین می‌روند.

قبلاً هم در سایت میهن کاکتوس در مورد مگس سیاه گلدان مقاله کاملی گذاشته شده بود ولی به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم دوباره در این مورد در سایت مقاله بنویسیم. روزانه ده‌ها نفر در مورد این آفت از ما سؤال می‌کنند، امیدوارم این مقاله برای دوستان مفید باشد.

راه‌های مبارزه با مگس سیاه گلدان کاکتوس‌ها:
۱- ماسه: به جرات می‌توان گفت بهترین و ارزان‌ترین راه برای مبارزه با این آفت ماسه می‌باشد. مگس سیاه در بسترهای ماسه‌ای تخم‌گذاری نمی‌کند. پس با ریختن ماسه ضدعفونی شده بر روی بسترهای کاشت می‌توان از تخم‌گذاری این حشره جلوگیری کرد. توجه داشته باشید ماسه را بعد از سبز شدن همه بذرها باید بر روی بستر بریزید. سعی کنید ماسه به صورت یک دست و کامل بستر را بپوشاند تا مگس‌ها توان نفوذ به خاک را نداشته باشند. حداقل باید در حدود نیم سانتی متر ماسه بر روی بستر ریخته شود. ماسه عاری از خاک باشد و کامل با سم قارچ‌کش ضدعفونی شود.

از دیگر مزیت‌های ماسه بر روی بستر می‌توان به راست ایستادن جوانه‌ها، حفظ رطوبت و جلوگیری از جلبک زدن سطح بستر اشاره کرد.

ریختن ماسه بر روی بستر کاشت کاکتوس ها برای مبارزه با مگس سیاه
ریختن ماسه بر روی بستر کاشت کاکتوس ها برای مبارزه با مگس سیاه

 

۲- مبارزه شیمیایی: زمانی که مگس سیاه یا کرم‌های ریز در بستر کشت مشاهده کردید فوراً اقدام به سم‌پاشی با سموم حشره کش مانند دیازینون نمایید. هرچند این سموم لاروها را از بین خواهند برد ولی بر روی تخم‌های مگس سیاه بی تأثیر هستند پس باید بعد از حدود ۵ تا ۷ روز دوباره سم‌پاشی شود تا لاروهایی که تازه از تخم خارج می‌شوند نیز از بین بروند.

۳- سایر اقدامات: استفاده از چسب‌های زرد تا حدودی مؤثر است و می‌تواند با به تله انداختن مگس‌های سیاه بالغ از جمعیت آنها بکاهد. جدا کردن بسترهای آلوده از سایر بسترها، قرنطینه کردن گیاهان تازه خریداری شده، حفظ شرایط بهداشتی، استفاده از توری‌های ریز برای پنجره‌ها و درها تا حدودی می‌تواند از ابتلای خزانه‌ها به این آفت خطرناک بکاهد.

پیشگیری و مبارزه با این آفت را جدی بگیرید و مدام خاک بستر خود را کنترل کنید زیرا این آفت می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه تمام جوانه‌ها را از بین ببرد. همان‌طور که در بالا اشاره شد این آفت در خاک‌های پیت ماس و کوکوپیت و در رطوبت بالا تخم گذاری می‌کند.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

پیشنهاد می شود مقاله کامل آشنایی با مگس سیاه را نیز مطالعه کنید. کلیک

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
26 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
blhaeri
blhaeri
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴

سلام واسه چه گل هایی میشه روی خاک شن ریخت؟

کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹
در پاسخ به  blhaeri

سلام، برای اکثریت گلهامیشه ولی باید بصورت پراکنده بریزید که خاک هر زمان خشک شد بتونید ابیاری رو انجام بدید.

سید جواد
سید جواد
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۹

سلام وقت بخیر. من چند تا ساکولنت رو بصورت دیش گاردن تازه خریدم و درست کردم. امروز متوجه موجودات خیلی ریز و سیاه شدم. اول فک کردم بی حرکت هستن ولی خیلی توجه کردم متوجه حرکتشان شدم. بیشتر از بالای گیاه قسمت جوونه تجمع دارن. لطفا راهنمایی کنید که با ابزار و امکانات خانگی چجوری رفع کنم؟ممنون از شما

کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۹
در پاسخ به  سید جواد

سلام، حشرات پرواز میکنند یا چسبیدن به گیاه؟ از افتها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی
علی
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۹

من یه لفوفورا دارم روی خاکه بعد دیدم توی خاکش پر از کرم هست بعد سوین گرفتم سایز گلدان شش هست یه قاشق مربا خوری سوین رو ریختم تو یک لیتر اب کل یه لیترو ریختم پاش!! الان کارم درست بوده همین یه ساعت پیش کردم خواهشن زود جواب بدین لفوفورا شش سالست

کارشناس میهن کاکتوس
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
در پاسخ به  علی

همه ی یک لیتر اب رو ریختیدپای گلدان!! به اندازه ای باید بریزید که مقدار کمی اب از زهکش گلدان خارج بشه،گلدان رو روی یک سبد بگذارید تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه یک الی دو روز روی سبد بمونه بعد به جای اصلی انتقال بدید.

محمد
محمد
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۶

سلام ببخشید برای ضد عفونی کردن بستر کاشت بذر کاکتوس چه سم هایی رو پیشنهاد میدین غیر دیازینون

کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  محمد

سلام، از سم حشره کش دلتامترین یا سایپرمترین هم میتونید استفاده کنید.

seied.saeed
seied.saeed
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۳

سلام و درود میخواستم بدون این چه نوع حشره ایه کف گلخانه تو گلخونه پر شده از اینا تویه یه سری خزانه ها هم زیادن بخوای لهشون کنی میپرن خیلی ریزن توی عکس و فیلم هم واضحن
http://uupload.ir/files/0452_a71f9fbe-5eb8-4827-9ba8-e9a31d643514.jpeg
http://uupload.ir/view/i10e_trim.e49d8020-6dc6-4e53-bbce-abba2241354e.mov/

کارشناس 2
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴
در پاسخ به  seied.saeed

سلام، اسم حشره رو نمیدونم ولی لاروهای این نوع افت به بستر کشت وجوانه ها اسیب جدی وارد میکنند برای از بین بردنشون رطوبت بستر رو کم کنید واز سم حشره کش دلتامترین یا سایپرمترین استفاده کنید. برای سمپاشی بستر بهتر هست بعد از درست کردن محلول بستر رو بمدت چند دقیقه داخل محلول قرار بدید. گلخانه رو هم با یکی از همین محلول حشره کشها سمپاشی کنید.

میریان
میریان
۳ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام خسته نباشید دیازینون هم میشه استفاده کنیم؟ با تشکر

کارشناس 2
۳ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۵
در پاسخ به  میریان

سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید.

seied.saeed
seied.saeed
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰
در پاسخ به  seied.saeed

عذرمیخوام کنفیدور تاثیر نداره روشون؟!

کارشناس 2
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۰
در پاسخ به  seied.saeed

میتونید استفاده کنید.

Xlnc
Xlnc
۱۴ آذر, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۶

ماسه رو سطح واقعا عالیه بهترین روش همونه فقط باید بذرها کمی بزرگ باشن بعد ماسه ریخت ولی من هر سمی میزدم بعد یه مدت حشرها بهش مقاوم میشدن انگار. هیچ تاثیری نداشت ولی از لوازم ماهی فروشی ها شن ریز کرفتم ریختم سطح خزانه تا از بین رفتن.
شن عربی بهش میگن آکواریوم فروشی ها دارن

محمد
محمد
۷ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۶

باشه ممنون

محمد
محمد
۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹

سلام ببخشید امروز صبح که رفتم کاکتوس ها رو چک کنم دیدم روی کاکاوس ها حشره های سفید رنگ خیلی ریز نبودن روی دو تا جوانه ی کاکتوس بودن میخام بدونم که خوبه یا نه اون دوتا رو پر دادم دیگه چیزی نبود چسب حشره هم گرفتم زدم توی کاکتوس ها بی زحمت سریع جواب بدین .
ممنون

کارشناس 2
۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۲
در پاسخ به  محمد

سلام، اگر پرواز میکردن مگس سفید هست، کنار گیاهان کارت زرد یا ابی نصب کنید وتمام قسمتهای گیاهان مخصوصا گیاهانی که برگ دارند پشت برگها رو چک کنید واگر پشت برگها بودند با یک پنبه اغشته به الکل برگها رو پاک کنید.

داود امینی
داود امینی
۱۸ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۰

سلام گل کروتون که یک ماهه خریدم و همون نوقع گل فروش گلدونشو عوض کرد و خاک جدید ریخت که البته از گلدون قبلی هم خارجش کرد الان برگاش پژمرده و ریخته و کلا یه ساقه خشک شده مونده با چندتا برگ تازه ی کوچیک که اونام در حال شل شدن و زرد شدن هستن توی گلدون هم کرمهای سفید ریز زیاد هست ایا میشه این گل رو احیا کرد؟

کارشناس 2
۱۸ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  داود امینی

سلام، چند شوک یکجا به گیاه وارد شده، برای کرمهای داخل خاک میتونید یک بار با محلول سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون یک سی سی در یک لیتر اب،خاک گیاه رو ابیاری کنید،قسمتهایی رو که خشک شده با چاقو یا قیچی تیز ضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو در جای پرنور وفیلتر شده وثابت نگهداری کنید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید، مدتی جای گیاه ثابت بمونه شروع به رشد میکنه بعد از شروع به رشد با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

حميد
حميد
۲۰ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۵

سلام، من به تازگی مقداری بذر از سایت خوبتون خریداری کردم و با کمک مقاله‌های آموزشی که در اختیار گذاشتید اقدام به کاشت آنها کردم. هنگام کاشت بذرها متوجه شدم که همین مگس‌های سیاهی که در این مقاله اشاره نمودید در سطح پیت ماس وجود دارند (با اینکه عمل قارچ کشی را قبل از کشت بطور کامل انجام دادم و ۴۸ ساعت نیز صبر کردم و سپس خاک را شستشو دادم) . در حال حاضر که این مطلب را تایپ می کنم ۱ روز از کشت بذرها می گذرد. لطفاً راهنمایی فرمایید چه اقداماتی می‌بایست انجام دهم؟
سپاس فراوان

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۵:۱۶
در پاسخ به  حميد

سلام.بهتره وقتی بستر رو با محلول قارچ کش ضدعفونی میکنید سم حشره کش (چهار الی پنج سی سی در یک لیتر اب)هم داخل محلول بریزید که هم از نظر قارچ وهم از نظر وجود تخم ولاروهای حشرات ضدعفونی بشه.کنار بسترتون کارت زرد نصب کنید رطوبت بستر رو هم با هوادهی کم کنید رطوبت بستر کم بشه لاروها از بین میرن.اگر با این کار هم از بین نرفتن با سم حشره کش دلتامترین یا مالاتیون یک سی سی در یک لیتر اب محلول درست کنید وداخل یک ظرف بزرگ بریزید ظرف بستر رو داخل این محلول بمدت پنج دقیقه قرار بدید بعد بستر رو از داخل محلول بردارید وروی یک شی مثل سبد میوه قرار بدید.که اب اضافه خارج بشه حدود یک ساعت بعد ظرف بستر رو به جای اصلی انتقال بدید سعی کنید هر روز هوادهی کنید که رطوبت بستر کم بشه تا دوبار مشکلی پیش نیاد.

Mona
Mona
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۲:۱۲

سلام،من گلدونهام پر شده از این پشه های سیاه، تمام گلدونهام دارن از بین میرن اگه میشه یه راه حل اساسی بهم بگید.ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۳:۴۳
در پاسخ به  Mona

سلام.رطوبت زیاد خاک باعث حمله این حشره ها به گلدانها میشه بهتره چند مدت ابیاری نکنید گلدانها رو تا خاکشون خشک بشه رطوبت خاک از بین بره حشره ها هم از بین میرن.میتونید اطراف گلدون کارت زرد هم نصب کنید که خیلی موثر هست اگر با این روشها از بین نرفتند میتونید از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون استفاده کنید.یک سی سی از سم رو داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبا این محلول گلدانها رو ابیاری کنید.

Baber
Baber
۱۰ شهریور, ۱۳۹۶ ۱۳:۵۴

سلام.وقت بخیر ممنون از مطالب اموزنده.واقعا این مگس سیاه بلای جان خزانه هاست ،مخصوصا به خزانه لیتوپس وپیلوس واستروفیتوم علاقه ی زیادی دارن.بیشتر جوانه های من در بستر توسط لاروهای این حشره از بین رفت.سم دلتامترین ودیازینون هم استفاده کردم اثر نکرد.بهترین روشی که جواب گرفتم سم مالاتیون بود.وکم کردن رطوبت بستر.هر روز چند ساعت هوادهی باعث از بین رفتنشون میشه.همینطور استفاده از کارت زرد که حشره های بالغ رو از بین میبره.