معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا : در نگاه اول چیزی به جز یک قطعه چوب به نظر نمی‌آید در حالتی که این تکه چوب زیبا زنده است و در فصل‌های خاصی از سال برگ در می‌آورد و زنده بودن خود را نشان می‌دهد. این گیاه زیبا که از دسته ساکولنت ها محسوب می‌شود، در ایران به گیاه پافیلی نیز معروف است نام علمی آن Dioscorea می‌باشد و یکی از معروف‌ترین گونه‌های این گیاه dioscorea elephantipes می‌باشد. این واریته در گلخانه میهن کاکتوس پرورش داده می‌شود و بذرآن به مشتریان محترم عرضه می‌گردد.

زیستگاه این گیاه مناطق گرمسیری آمریکا، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا می‌باشد. این گیاه غده‌ای در برخی کشورها خوراکی است و همچنین به عنوان گیاه دارویی به دلیل داشتن فیتواستروژن ها کاربرد دارد.

ساقه دیسکوریا مانند پیچک بوده و با پیچیدن در اطراف سایر گیاهان یا اشیاء دیگر رشد کرده طول ساقه گاهی به ۵ متر نیز می‌رسد. ساقه آن باریک بوده و دارای برگ‌های ریزی می‌باشد. بیشتر در مناطق گرمسیری با آب و هوای خشک و در زمین‌های سنگی مشاهده می‌شود.
برگ‌ها اغلب به شکل قلب و با دندانه‌های عمیق به رنگ سبز هستند. دارای گل‌های ریزی به رنگ سفید مایل به زرد است. این گیاه داری گیاهان نر و ماده می‌باشد که برای بذرگیری باید از هر دو گیاه یعنی نر و ماده داشته باشید تا بذر تشکیل شود.

آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا:
نگهداری از این گیاه در گلخانه یا منزل کار دشواری نیست. تنها با رعایت نکاتی می‌توان از این گیاه نگهداری کرد. اکثر گونه‌های دیسکوریاها در تابستان و اوج گرما به خواب می‌روند در نتیجه باید آبیاری در این فصل خواب کاهش یابد.

دیسکوریا ها به نور زیاد و کامل نیاز دارند حداقل روز ۳ الی ۴ ساعت نور کامل آفتاب. دمای پایین تا نزدیک صفر درجه را به خوبی تحمل می‌کنند، ولی قادر به ادامه زندگی در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد نمی‌باشند.
این گیاه به آبیاری زیاد حساس است و از اولین نشانه‌های آبیاری زیاد زرد شدن برگ‌ها می‌باشد. در فصل رشد هر هفته یک مرتبه آبیاری کافی می‌باشد و در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان باید کامل خشک شود.

خاک مناسب برای این گیاه خاک ماسه‌ای با مقدار کمی پیت ماس یا کوکوپیت می‌باشد. خاک حتماً باید دارای زهکشی مناسبی برای خروج آب اضافی باشد.

این گیاه به پوسیدگی ریشه همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آردآلود و شته‌ها حساس است. حتماً محل نگهداری این گیاه باید خشک باشد تا دچار پوسیدگی نشود.

تکثیر:
تکثیر دیسکوریا از طریق بذر می‌باشد. بذر این گیاه را می‌توانید در خاک پیت ماس با مقداری کوکوپیت در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد کشت کرد. گاهی برای سبز شدن بیش از دو ماه زمان لازم است. جوانه‌های سبز شده را در نور ملایم و به دور از آفتاب مستقیم خورشید نگهداری کنید و به دلیل حساس بودن در مقابل بیماری‌های قارچی هر دو هفته یک‌بار با سم قارچ‌کش سم‌پاشی کنید.

 

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا
بذر گیاه دیسکوریا

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

برای خرید بذر دیسکوریا اینجا کلیک کنید.

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
54 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حسام
حسام
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۵

سلام من بذر کاشتم الان ۲تا۳برگ دارن ولی فعلا رشد نمیکنه طبیعیه یا دارن به خواب میرن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  حسام

سلام، بذر دیسکوریا اگر منظورتون هست بله با گرم شدن هوا به خواب میرند وبا خنک شدن هوا مجدد شروع به رشد میکنند.

حسام
حسام
۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

چجوری میشه که یه گیاه یا درخت یا کاکتوس بعد از سال ها که کلی رشد میکنه و کلفت میشه و کلی هم ریشه‌هاش عمیق و کلفت میشن ، آخرش عمر گیاه تموم میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۴
در پاسخ به  حسام

هر گیاهی سنی داره که وقتی به اون سن تأیین شده برسه بمرور زمان از بین میره البته اگر شرایط رشد ایدال باشه بیشتر از سن تأیین شده هم رشد میکنه بیشترین مرگ ومیر گیاهان بیشتر در اثر رطوبت زیاد وبیماریهای قارچی وافتها بوجود میاد.

حسام
حسام
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۳۴
در پاسخ به  حسام

میشه درباره‌ی دلیل مرگ گیاهان توضیح بدید ؟ مثلا چرا میگن فلان درخت بیشتر از ۱۰۰ سال عمر نمیکنه؟ یا اچینو پسیس حدود ۱۵ سال عمر میکنه؟ وقتی گیاه هر سال بزرگتر میشه و ریشه‌هاش بیشتر و بیشتر میشن ، چجوری میمیره؟ وقتی گیاه به اون سن میرسه ، وقتی اونقدر کلفت شده و تا ده ها متر هم ریشه‌ی کلفت داره ،چرا بالاخره باید بمیره ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۱:۴۹
در پاسخ به  حسام

خوب هر موجود زنده ای در این دنیا عمری داره وبالاخره یه روز از بین میره گیاهان ودرختها هم جزو موجودات زنده هستند ویک روز از بین میرند، بیشترین علت مگر گیاهان پوسیدگی ریشه در اثر رطوبت زیاد ویا خاک نامناسب وبیماریهای قارچی وافتها هستند اگر گیاهای از هر لحاظ رشد ایدالی داشته باشن بیشتر ازسن تأیین شده هم عمر میکنن.

حسام
حسام
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 2

خب چرا وقتی جوانتر هست بر اثر این عوامل نمیمیره و تا اون سن دوام میاره ولی اون سن که درختی به اون محکمی تبدیل میشه ، اون وقت رطوبت و قارچ زورش به درخت میرسه ؟
الان مثلا آدم که پیر میشه دیگه سلول جدید تولید نمیکنه و اون سلول های موجود هم به مرور از بین میرن و آدم میمیره . حالا توی درخت چطور ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  حسام

این موضوع بستگی به شرایط نگهداری گیاه داره احتمالش هم هست که قبل از رسیدن به سن تایین شده گیاه زودتر از بین بره، عواملی مثل اب وهوا، دما، نوع خاک، و.. نقش اصلی در این زمینه دارند. برای درک بهتر این موضوع میتونید روی مرورورتون سرچ کنید ومطالب رو مطالعه بفرمایید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 1

سرچ زیاد کردم . اما هیچ کدوم نگفته چرا آخرش گیاه میمیره . چیز هایی مثل رطوبت و قارچ رو هم نوشته بود . اما ننوشته بود چرا وقتی گیاه سن جوانی رو میگذرونه و از زمان جوانیش ، محکم تر و بزرگتر و کلفت تر میشه و ریشه‌هاش هم تا جاهای خیلی دوری میرن و ، اون موقع در برابر رطوبت یا قارچ یا خشکسالی از بین میره ؟ این گیاه که در زمان کوچک بودن پوسیده نشده ، الان با این همه عظمت چجوری میمیره؟ چرا اولش نمرده ؟ مگه اون موقع رطوبت وجود نداشته؟ یعنی توی این ۱۰۰ سال عمر درخت ، تاحالا اینقدر رطوبت نبوده ؟ یا این قدر خشکسالی طولانی وجود نداشته؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۷
در پاسخ به  محمدمهدی

خشکسالی، اتش سوزی، وشرایط مختلف هم در این زمینه نقش دارند. بعضی وقتها کرمها هم باعث از بین رفتن درختان میشن مخصوصا کرمهای ساقه خوار، که وارد اوند گیاه شده وبمرور زمان باعث از بین رفتن اوند گیاه شده وباعث خشک شدن واز بین رفتن گیاه میشه، ولی تعدادی ازدرختان هم هستند که از این شرایط سالم میمونند وکهن ترین درختان روی زمین هستند.

behzadmortezavi
behzadmortezavi
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۵

سلام و وقت بخیر. راجع یه دیسکوریا سوال دارم. تقریبا دو ماهه بذرهای من جوونه دادن. می توم بهشون کود بدم؟ اگه بله، چه کودی و به چه میزان؟ و اینکه کی می تونم کاور رو بردارم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۹
در پاسخ به  behzadmortezavi

سلام، کوددهی بعد از پایان سه ماهگی، با کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مثل ۱۲،۱۲،۳۶،(یک گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یک بار تا پایان یک سالگی) اگر همه ی بذرها جوانه زدند میتونید کاور روبردارید ولی نگذارید سطح خاک خشک بشه ومرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید.

سید مجتبی حسینی
سید مجتبی حسینی
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۸

سلام کارشناس عزیز میهن کاکتوس
بذر دیسکوریایی که ازتون گرفتم بعد یک ماه و نیم دو تا برگ داره تو پیت ماس خالی کاشتم و دو هفته هست کاور رو برداشتم تا کی باید تو بستر کشت بمونن؟

سید مجتبی حسینی
سید مجتبی حسینی
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۰
در پاسخ به  سید مجتبی حسینی

راستی غیر از بذر برای تکثیر این گیاه راهی هست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۸
در پاسخ به  سید مجتبی حسینی

از طریق بذر واگر تنه جوش داشته باشه از طریق تنه جوش هم تکثیر میشه.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۷
در پاسخ به  سید مجتبی حسینی

سلام، ممنون، زمانی که غده گیاه اندازه فندق شد میتونید تک کنید خاک رو حتما مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه غرق اب هم نکنید.

گلبانو
گلبانو
۲۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷

سلام میهن کاکتوس عزیز امیدوارم همیشه سلام و بهروز باشید .من که دسکاوریا کوچیک دارم روی بنده ش ترک و طرح نداره ایا بزرگ بشه ترک میفته روی بدنه ش یا این نژادش ساده س ؟؟؟؟ممنون که همه عشاق گیاه رو راهنمایی میکنید وجواب میدید⚘❤

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۵
در پاسخ به  گلبانو

سلام، ممنون، همچنین،بمرور زمان که بزرگتر بشه روی تنه طرح هم ایجاد میشه مشکلی نیست طبیعی هست.

محمود صابری
محمود صابری
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۵

سلام. دیسکوریای من فقط ساقه ش بلند میشه. برگ نمیده. ۳ تا دارم ازش. سه تا دیسکوریام همینجوریه. چرا؟؟؟ چه کودی مناسبش هست؟؟؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۳
در پاسخ به  محمود صابری

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

شقایق
شقایق
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۷

سلام، اوایل خرداد برای کاشتن این بذرها مناسبه؟ واینکه اگه بذرهای کاشته شده رو جلویی پنجرهای که آفتاب نمیخوره و فقط نور نور ملایمی داده قرار بدم خوبه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰
در پاسخ به  شقایق

سلام، بله تا اوایل تابستان وقت برای کشت بذر هست، بله میتونید در محیط نیمه سایه تازمان جوانه زنی نگهداری کنید.

امیر حسین
امیر حسین
۲۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹

سلام دیسکوریا من چند وقت بود خزان داشت و دیروز دیدم از بدنه شیره سیاه رنگی زده بیرون گیاه نرم نبود و سالم هست دلیل شیره زدن چی هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰
در پاسخ به  امیر حسین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک رو هم بفرمایید.

arman.mehnaty
arman.mehnaty
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۲

سلام خسته نباشید
گیاه دیسکوریای من برگاش از پایین شروع به زرد شدن کرده و روی برگها خالهای قهوه ای دیده میشه
من اهواز زندگی میکنم و دمای هواا ظهرها ۴۰ درجه و شبها تا ۱۸ درجه هم پایین میاد البته فقط این موقع سال اینجوریه و رفته رفته گرمتر میشه آبیاری هم میزارم خاکش کاملا خشک بشه بعد آب میدم بهشون حدود یک هفته الی ده روز
میخواستم بدونم این گیاه خزان داره؟
کود خاصی باید استفاده کنم؟
و اینکه تا چند درجه گرمارو میتونه تحمل کنه؟
گلدونشو چه موقع میتونم عوض کنم؟
ببخشید که زیاد سوال میپرسم?

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۲
در پاسخ به  arman.mehnaty

سلام، ممنون، دما پایین باشه خزان میکنه این گیاه جزو ساکولنتهاست وتابستان به خواب میره، گیاه گرمسیری هست دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه رو تحمل میکنه با گرمتر شدن هوا به خواب میره،زرد شدن برگها دلیلش ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،ویا بیماریهای قارچی هست بهتر هست این موارد رو بررسی کنید. برای راهنمایی بهتر از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید.

pouya
pouya
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۵

سلام خسته نباشید.بذر های دیسک.ریایی که ازتون خریدم از ۱۱ تا ۷ تاشون جوونه زدن به نطرتون سلفون را بردارم یا بزارم بقیه هم خوونه بزنن؟
یه سوال دیگه هم داشتم الان خاک گلدان دیسکوریام پیت ماس خالصه و تخلخل زیادی نداری به نظرتون مشکلی پیش نمیاد؟ و تو چند ماهگی میتونم خاکشو عوض کنم و خاک ایده ال برای این گیاه چیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۵
در پاسخ به  pouya

سلام، ممنون، اگر قدشون بلند هست وبه سلفون میخورن میتونید سلفون رو باز کنید زمانی که غده ها اندازه فندق شدن میتونید تک کنید ،نه مشکلی پیش نمیاد خاک رو مرطوب نگهدارید ،از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

Mobin
Mobin
۷ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۱

سلام مجدد یه سوال دیگه داشتم دیسکوریا باید تابستان خواب بره؟ اگه نره چه اتفاقی می افته؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۳
در پاسخ به  Mobin

سلام، اگر استراحت داشته باشه در زمان شروع به رشد، رشد بهتری خواهد داشت. اگر استراحت نداشته باشه ضعیف خواهد شد، یا رشد ایدالی نخواهد داشت.

Mobin
Mobin
۳ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۷

سلام ممنون از سایت خوبتون
دیسکوریا با قلمه تکثیر میشه یا نه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  Mobin

سلام، ممنون از شما،خیر فقط با بذر تکثیر میشه.

امیر حسین
امیر حسین
۲۳ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱

سلام کی بذر دیسکوریا رو میارید؟

امیر حسین
امیر حسین
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  امیر حسین

سلام می شه بگین قیمت هر عدد چند در میاد؟

Mobin
Mobin
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۳

سلام من چند تا دیسکوریا تو جاهای مختلف دیدم چرا بعضی هاشون ترک (طرح) دارن بعضی ها ندارن

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۳
در پاسخ به  Mobin

سلام، احتمالا واریته هاشون فرق داشته برای همین.

فرزاد
فرزاد
۲۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۳

سلام خسته نباشید
بذر های دیسکوریا تقریبا کی اماده میشن و از کجا میتوانیم اطلاع پیدا کنیم

احسان گنابادی
احسان گنابادی
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 3

سلام. آیا دیسکوریا نیاز به قارچ کش یا سم پاشی داره

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸
در پاسخ به  احسان گنابادی

سلام، اگر در مور جوانه ها منظورتون هست ماهی یک بار با محلول قارچ کش ابیاری بشن بهتر هست.

امیر حسین
امیر حسین
۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۲

سلام من یه دیسکوریا دارم برگ های پایینی نیمه زرد شده البته آب هم زیاد نمی دم چون رفته خواب.می دانید مشکل چی هست.

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵
در پاسخ به  امیر حسین

سلام، دلیل زرد شدن برگهای پایینی،ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب هست،بهتر هست زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،ابیاری رو کم کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. اگر بتازگی محیط نگهداری ویا گلدان وخاک گیاه تعویض شده این نوع تنش هم باعث زرد شدن برگهای پایینی میشه که طبیعی هست، بعد از خشک شدن کامل برگ از روی گیاه جدا کنید.

ناصرشیرازیان
ناصرشیرازیان
۴ آذر, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۵

سلام شیرازی هستم ازکرج..لطفابذردیسکوریا بیارید

فرهاد
فرهاد
۱۶ آبان, ۱۳۹۷ ۰۸:۲۰

سلام…ساقه های این کیاه برای همیشه هستند یا باید گاهی اوقات هرس شوند؟اگر باید هرس شوند نحوه ان را اعلام کنید تشکر..

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ آبان, ۱۳۹۷ ۱۵:۱۷
در پاسخ به  فرهاد

سلام. همه ی گیاهان هر از گاهی باید هرس بشن میتونید شاخه های جانبی یا شاخه هایی که خیلی بلند هستند رو هرس کنید.

mohsenjavaran6661
mohsenjavaran6661
۲۹ تیر, ۱۳۹۷ ۰۱:۲۱

سلام کی بذرش رو میارین؟ اگه میشه خبر بدین

شهرام
شهرام
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۹:۲۰

لطفا در صورت موجود شدن پافیلی به بنده اطلاع دهید.

حسام
حسام
۳۰ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۵:۳۶

سلام بذر دیسکوریا پا فیلی تو لیست بذرها نبود، از کجا باید سفارش بدم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۶:۱۸
در پاسخ به  حسام

سلام.فعلا بذر این گیاه روی سایت موجود نیست.